جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


زندانی شدن یک دانشجوی متهم در حوادث پس از انتخابات

Posted: 02 Oct 2011 08:54 AM PDT

جرس: در چند روز گذشته نیروهای امنیتی، اکرم حیدریان  فارغ التحصیل دانشگاه تهران در رشتهٔ مدیریت مالی را جهت اجرای حکم بازداشت نمودند.

 

به  گزارش هرانا، اکرم حیدریان فارغ التحصیل دانشگاه تهران در دادگاه انقلاب به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تظاهرات بعد از انتخابات» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گفتنی است محمد حیدریان برادر نامبرده نیز به شش ماه حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام با شرکت در تظاهرات خرداد ۸۸ به حبس محکوم شده بود، اخیرا آزاد شده است.

 

حمایت فیلمساز مشهور از مستندسازان زندانی

Posted: 02 Oct 2011 08:03 AM PDT

جرس: پال هگیس، فیمنامه نویس برنده دو جایزه اسکار، در جشنوار بین المللی فیلم زوریخ جایزه یک عمر فعالیت خود را به مستند سازان دربند ایران اهدا کرد.

 

سحام نیوز این خبر را به نقل از صفحه فیس بوک آپارات بی‌بی سی فارسی منتشر کرده است.

گفتنی است که پل هگیس، کارگردان سینمای آمریکا از همه ستارگان هالیوود خواسته بود که در حمایت از محمد رسول‌اف و جعفر پناهی، روبان سفید به یقه خود بزنند.


هگیس که که هم اکنون، فیلم «سه روز بعد» او بر پرده سینماهای جهان است، از ستارگان هالیوود خواسته بود که این کار را به نشانه همبستگی با این دو سینماگر صاحب نام ایرانی انجام دهند و به حکومت ایران برای صدور حکم شش سال زندان برای پناهی و رسول‌اف اعتراض کنند.
پل هگیس، که کانادایی تبار است، ساخت فیلم‌های مطرحی چون «تصادف»، «کازینو رویال»، «دختر میلیون دلاری» و «در دره الاه» را در کارنامه خود دارد.

واکنش نخست وزیر اسراییل به رهبر جمهوری اسلامی: دیدگاه تل آویو تقویت شد

Posted: 02 Oct 2011 07:13 AM PDT

جرس: نخست وزير اسرائيل در واکنش به اظهارات رهبر جمهوری اسلامی که از «نهر تا بحر» را سرزمين «مقدس فلسطين» و تنها متعلق به فلسطينی ها ناميد، گفت: «اظهارات آيت الله ها تنها ديدگاه تل آویو را در زمینه لزوم افزایش امنیت اسرائیل تقويت می کند».

 

 

 رهبر جمهوری اسلامی  روز شنبه در مراسم افتتاحيه کنفرانس «حمايت از انتفاضه فلسطين» در تهران با اشاره به اقدام رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی که برای داشتن کشور مستقل فلسطين به سازمان ملل متحد متوسل شده، گفت: «هر طرحی که بخواهد فلسطين را تقسيم کند، يکسره مردود است».

وی با طرح ایده «نهر تا بحر» به عنوان سرزمين «مقدس فلسطين» افزود: «طرح پذيرش دولت فلسطين و به عضويت درآمدن آن در سازمان ملل، چيزی جز تن دادن به خواسته صهيونيست ها (اسرائيلی ها) و پذيرش دولت صهيونيستی (اسرائيل) در سرزمين فلسطين نيست».

 

به گزارش رادیو فردا، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه شنبه در واکنش به اين اظهارات آقای خامنه ای، در بيانيه ای کوتاه نوشت: «اظهارات اهريمنی حکومت آيت الله ها (در ايران) در مورد نابودی کشور اسرائيل، ايستادگی قاطع دولت اسرائيل را در زمينه تدابير امنيتی اسرائيل و اين درخواست ما را که اسرائيل به عنوان يک کشور يهودی به رسميت شناخته شود، مورد تاکيد قرار می دهد».

 نتانياهو در بيانيه خود افزود: «اسرائيل به تلاش برای رسيدن به صلح، ضمن تأکيد بر لزوم تحقق شرايط برقراری صلح به خاطر تأمين آينده ای امن برای نسل های بعدی مردم اسرائيل، ادامه خواهد داد».

 

گفتنی است، رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که راه حل ايران برای معضل فلسطين، «نه جنگ های کلاسيک است و نه ريختن يهوديان مهاجر به دريا».

منظور وی از تعلق «نهر تا بحر» تنها به فلسطينی ها اين است که در فاصله ميان «نهر» (رود اردن) تا «بحر» (دريای مديترانه) نبايد کشوری به نام اسرائيل وجود داشته باشد.

 

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس نيز که همراه با سران برخی گروه های مسلح فلسطينی ميهمان کنفرانس دو روزه تهران است، در سخنانی گفت که «مقاومت تنها گزينه باقيمانده است و همه گزينه های ديگر از بين رفته است».

وی افزود که «ما تا آزادی تمامی فلسطين به مقاومت پايبند هستيم».

خالد مشعل در حالی که مراجعه محمود عباس به سازمان ملل متحد برای پذيرش عضويت کامل فلسطين را اقدامی جسورانه ناميد، اما از وی نيز به سختی انتقاد کرد و گفت اين اقدام او بدون اجماع جناح های فلسطينی صورت گرفته است.

 

 

 

تقدیر معاون اول احمدی نژاد از نظام بانکی کشور و کاهش بیکاری

Posted: 02 Oct 2011 07:07 AM PDT

جرس: معاون اول احمدی نژاد با اشاره به گزارش ارائه شده از ميزان فرصت‌هاي شغلي ايجاد شده در شش ماهه اول سال 90، از تلاش‌هاي نظام بانكي كشور قدرداني كرد و گفت: «بي‌ترديد حضور و تلاش مجدانه بانك مركزي و مديران بانكي كشور نقش موثر و سازنده‌اي در پيشبرد امور و رسيدن به اهداف اشتغالزاي دولت داشته است.»

 

 

به گزارش ايسنا، محمدرضا رحيمي  امروز يكشنبه در جلسه شوراي‌عالي اشتغال، كاهش نرخ بيكاري در كشور نسبت به سال گذشته و موفقيت‌هاي دولت در ايجاد فرصت‌هاي شغلي را رضايت‌بخش ارزيابي كرد و افزود: آمارها حاكي از آن است كه برنامه‌هاي اشتغال زايي دولت به شكل مطلوبي در حال اجرا است و اين امر نويدبخش ايجاد 2.5 ميليون فرصت شغلي تا پايان سال جاري است.

معاون اول احمدی نژاد  اظهار كرد: به رغم همه تبليغات منفي و جوسازي‌ها عليه دولت، گزارش‌ها مويد آن است كه همه بخش‌هاي دولت از جمله وزرا، استانداران، بانك‌ها و ديگر مديران ذيربط در حال تلاش براي كاهش هرچه بيشتر نرخ بيكاري در كشور هستند.

 

در اين جلسه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس مركز آمار ايران گزارشي مبني بر ايجاد بيش از يك ميليون فرصت شغلي در 6 ماهه اول سال 90 و همچنين كاهش نرخ بيكاري نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ارائه دادند.
 

گزارش آماری از مشکلات و مصائب زندانیان سیاسی بند 350 اوین

Posted: 02 Oct 2011 06:39 AM PDT

جرس: مطابق یک گزارش آماری، تنها سه زندانی از ۱۷۹ زندانی بند ۳۵۰ از حق مرخصی مداوم استفاده می کنند

 

 

 

بررسی های آماری صورت گرفته توسط یاران گمنام جنبش سبز در زندان اوین، که به سفارش کلمه انجام گرفته، نشان می دهد که در بند ۳۵۰ اوین، تنها ۱۵ درصد از زندانیان سیاسی در دوره بازداشت خود یک بار از حق مرخصی استفاده کرده اند، حال آنکه ۶۱ درصد از زندانی ها با گذراندن یک چهارم از دوره حبس خود واجد حق قانونی استفاده از مرخصی هستند.

 

همچنین ۳۰ درصد از زندانیان متاهل بند ۳۵۰ از نظر قانونی واجد حق قانونی استفاده از آزادی مشروط هستند که همچنان و بدون هیچ دلیل قانونی از آن محروم مانده اند. حق آزادی مشروط طبق قوانین قضایی جمهوری اسلامی ایران به زندانیانی تعلق می گیرد که نیمی از دوران حبس خود را گذرانده اند و داری محکومیت مؤثر کیفری نیستند. زندانیان متاهل بند ۳۵۰ اوین، ۶۳ درصد مجموع زندانیان این بند را تشکیل می دهند.

 

براساس نظرسنجی صورت گرفته در میان زندانیان متاهل بند ۳۵۰ اوین، مهمترین مشغله های همسر یک زندانی سیاسی علاوه بر قطع درآمد خانوار، پیگیری قضایی پرونده زندانی، تامین وثیقه های سنگین و خارج از حد متعارف، روند بی نتیجه درخواست ملاقات حضوری و مرخصی، تامین معیشت، تربیت فرزندان، رفع عوارض روانی امنیت مخدوش شده خانواده و جلوگیری از تبعات پرونده سازی و تاثیر آن بر خانواده است؛ که در مجموع مشکلات طاقت فرسایی را به همسران زندانیان سیاسی و همین طور پدر و مادر آنها تحمیل می کند، اگرچه اغلب زندانیانی که مورد سؤال گرفته اند، گفته اند که همسران و پدران و مادران آنها همچنان با انگیزه و جدیت فراوان این مشکلات را به جان می خرند.

 

براساس همین نظرسنجی، حداقل ۶۳ درصد از زندانیان سیاسی درآمد مستمر و بیمه خود را از دست داده اند، بنابراین بر هم خوردن امنیت اقتصادی را می توان یکی از مشکلات اصلی خانواده های زندانیان دانست.

نبود ارتباط تلفنی و ملاقات حضوری و مرخصی موجب قطع ارتباط نزدیک و عاطفی خانواده های زندانیان با آنها می شود و به ویژه همسران زندانیان سیاسی را دچار فشارهای روانی می کند. به همین دلیل است که قانونگذار برای جلوگیری از تسری مجازات به خانواده ها، امکاناتی نظیر تلفن، ملاقات حضوری، خصوصی و مرخصی را پیش بینی کرده است. امکاناتی که در دو سال اخیر با تصمیم سیستم امنیتی از اغلب زندانیان سیاسی سلب شده است. اغلب زندانیان سیاسی و خانواده های آنها، مجری تصمیم های سیستم امنیتی در این مورد را دادستان تهران، جعفری دولت آیادی می دانند.

 

بررسی های آماری در بند ۳۵۰ زندان اوین همچنین نشان می دهد که تنها سه زندانی از ۱۷۹ زندانی بند ۳۵۰ از حق مرخصی مداوم استفاده می کنند و بقیه از این حق محروم اند. متوسط زمان انتظار برای زندانیان متاهل سیاسی جهت استفاده از مرخصی ۱۵ ماه است و بیشترین زمان انتظار برای استفاده از حق مرخصی در این بند به ۷۸ ماه می رسد.

جلوگیری دادستانی تهران از حق نامه نگاری، ارتباط تلفنی، ملاقات حضوری و مرخصی مستمر درباره زندانیان سیاسی در حالی اعمال می شود که همه این حقوق در آیین نامه سازمان زندان ها برای همه زندانیان تصریح شده و هیچ کجای قانون، زندانیان سیاسی و امنیتی در استفاده از این حق مستثنا نشده اند.

 

قانون در این باره تصریح کرده است که نوع جرم نباید در برخورداری زندانیان از حقوق قانونی آنها تاثیر بگذارد. هرچند بسیاری از حقوقدانان در بسیاری از کشورهای دنیا به دلیل نیت شرافتمندانه و انگیزه متعالی در جرائم سیاسی، زندانیان این نوع جرائم را واجد حقوقی فراتر از زندانیان عادی نیز می دانند.

به گفته یک حقوقدان، موضوع امتیازات زندانیان سیاسی به نوعی در اصل ۱۶۸ و تبصره ماده ۲۰ قانون تشکیل دادگاههای عمومی و انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است؛ چرا که تاکید کرده در تمامی محاکم با توجه به اصل ۱۶۵ می شود دادگاه را غیرعلنی برگزار کرد، جز در محاکم سیاسی و مطبوعاتی که دادگاه باید علنی و با حضور هیئت منصفه واقعی برگزار شود.

 

اعمال محدودیت ها درباره زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران گاه تا حدی شدید است که حتی در صورت فوت بستگان درجه یک این زندانیان، از اعطای مرخصی به آنها حودداری می شود. این در حالی است که به حکم قانون، در هنگام فوت نزدیکان زندانی، باید با اخذ تامین مناسب، وی را به مرخصی بفرستند.

این تنگناها در حالی به صورت مستمر و دستوری در مورد زندانیان سیاسی اعمال می شود که مواردی چون جلوگیری از تماس تلفنی و ملاقات حضوری، جلوگیری از حق بهره مندی از آزادی مشروط و زندان انفرادی تنها زمانی مجاز است که به عنوان تنبیه انضباطی مطرح باشد. قانون هرگونه تنبیه و تخویف زندانی را منع کرده است، چه برسد به تنبیه جمعی که اکنون بیش از یک سال است که در مورد زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین اعمال می شود.

 

حقوقی که به موجب آیین نامه سازمان زندانهای ایران برای زندانیان پیش بینی شده، ناظر به اصلاح و آرامش زندانی است، این در حالی است که اعمال فشارها بر زندانیان سیاسی کاملا کینه توزانه و انتقام جویانه است و به همین دلیل در مواردی موجب افسردگی زندانیان شده است

یکی دیگر از حقوق قانونی که از زندانیان سیاسی سلب شده است، حق آزادی مشروط است. مطابق ماده ۳۸ قانون مجازات اسلامی، آزادی مشروط برای محکومانی اعمال می شود که حداقل یک دوم از حبس خود را گذارنده باشند، که این هم در مورد زندانیان سیاسی اعمال نمی شود.شاهد این مدعا، تداوم حبس افزون بر ۲۵ زندانی متاهل در بند ۳۵۰ زندان اوین است که بیش از یک دوم از حبس خود را طی کرده اند و هیچ گونه سابقه موثر کیفری نیز ندارند.

 

بلاتکلیف بودن ۲۳ درصد از زندانیان متاهل حاضر در بند ۳۵۰ از دیگر موارد غیرقانونی است که درباره این زندانیان سیاسی اعمال شده است. هم اکنون بیش از ۲۰ زندانی در بند ۳۵۰ اوین بدون برگزاری دادگاه و هیچ گونه محکومیتی محبوس هستند که از یک ماه تا ۲۰ ماه را به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر برده اند.

براساس آیین نامه سازمان زندان ها، زندانیان حق دارند در دوران حبس، کامپیوتر و تلفن شخصی خود را داشته باشند که این حق نه فقط از زندانیان سلب شده، که حتی اجازه استفاده از تلفن های همگانی زندان را نیز ندارند.

 

در همین حال با اصلاحات صورت گرفته در چگونگی اداره زندان های کشورهای همسایه ایران، از جمله امارات متحده عربی و ترکیه، و با پذیرش کنوانسیون های بین المللی توسط این دولت ها، مدت هاست که تلفن، اینترنت و کامپیوتر در اختیاز زندانیان این کشورها قرار گرفته است. اما ایران با وجود پذیرش این کنوانسیون ها، از اعطای حقوقی که در قوانین داخلی نیز مورد تاکید قرار گرفته، به زندانیان سیاسی خودداری می کند.

 

همه قوانین بر شخصی بودن جرم و عدم تسری آن به خانواده تاکید دارند، اما دادستان تهران بدون توجه به قوانین، فشارهای زیادی را در دو سال گذشته به خانواده های زندانیان وارد کرده است. ایجاد بوروکراسی فراوان برای کسب اجازه ملاقات های حضوری، یکی از این فشارهاست که موجب می شود خانواده های زندانیان از راه دور و نزدیک و در سرما و گرما بارها و بارها به دفتر دادستان تهران در یکی از محله های پر تردد و شلوغ تهران مراجعه کنند تا شاید بالاخره دادستان تهران دستوری پای درخواست آنها بنویسد و این خانواده ها بتوانند بعد از ماه ها، دقایقی را به صورت حضوری با زندانی خود ملاقات کنند.

 

براساس یک نظرسنجی که از زندانیان بند ۳۵۰ صورت گرفته، اغلب زندانیان این بند معتقدند که حاکمیت و به ویژه سیستم امنیتی و قضایی با اعمال فشار به خانواده های زندانیان درصدد است این موضوع را به زندانیان و خانواده هایشان القا کنند که هرگونه فعالیت سیاسی و اجتماعی آنها، تبعات ویرانگری را برای خود و خانواده هایشان به بار خواهد آورد.

اما با همه این فشارها، همچنان رفتارها و پیگیری های خانواده های زندانیان سیاسی به ویژه همسران آنها نشان می دهد که اغلب آنها پشتیبان زندانیان خود هستند و در بسیاری از مواقع حتی مشوق زندانیان سیاسی برای استقامت بیشتر و خودداری از درخواست عفو و بخشش بوده اند.

وکیل کوهنوردان امریکایی ممنوع الخروج شد

Posted: 02 Oct 2011 05:47 AM PDT

جرس: نهادهای امنیتی و قضایی از سفر خارجی وکیل متهمان آزاد شده آمریکایی، جلوگیری کردند.

 

به گزارش رادیو فردا، مسعود شفیعی، وکیل سه آمریکایی، روز یکشنبه و زمانی که برای خروج از کشور عازم فرودگاه  بود، از سفر خود منع شده و ماموران پاسپورت وی را با حکم قوه قضاییه ضبط کرده‌اند.



خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است: ساعت شش صبح روز یکشنبه، پس از آن‌که مهر اجازه خروج در پاسپورت مسعود شفیعی زده شد و وی آماده سوار شدن به هواپیما برای سفر به ایالات متحده آمریکا بود، پاسپورت او با حکم قوه قضاییه ضبط شده است.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر گفته که دلیل ممانعت از سفر آقای شفیعی اعلام نشده است.



پنجم مهرماه نیز ماموران امنیتی با حکم بازداشت مسعود شفیعی، وارد منزل او شده بودند و پس از چند ساعت بازرسی خانه، دفتر کار وی و مصادره چند ساعته پاسپورت، مدارک و کامپیوتر آقای شفیعی، او را به زندان اوین منتقل کرده بودند.

 

 

 شفیعی که در دو سال گذشته وکالت پرونده جاش فتال، شین بائر و سارا شورد را برعهده داشت، در خصوص بازجویی‌اش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته بود: «بیشتر صحبت‌ها حول محور پرونده‌‌‌های دو آمریکایی بود... اگر جوان‌های آمریکایی هر کاری می‌کنند، هر حرفی می‌زنند، به من چه ارتباطی دارد؟ من معتقد بودم که آن‌ها بی‌گناه هستند و کارم را انجام داده‌ام.»

چهارم مهرماه جاش فتال و شین ‌بائر که سی‌ام شهریور ماه با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان اوین آزاد شدند، در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک ضمن تقدیر از تلاش‌های مسعود شفیعی، بر بی‌گناهی خود تأکید کردند و گفتند که در واقع به دلیل آمریکایی بودن به «گروگان» گرفته شده بودند.

آن‌ها همچنین ضمن اظهار این‌که گوشه‌ای از «خشونت و بی‌رحمی رژیم ایران» را چشیده‌اند، افزودند که در مدت بازداشت، بارها صدای فریاد زندانیانی را که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، شنیده‌اند.

مسعود شفیعی در گفت‌و‌گوی خود با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در خصوص بازداشت چند ساعته‌اش، از امکان ممنوع‌الخروج شدن اش ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «من یکشنبه آینده عازم سفر برای دیدن دخترم هستم و می‌خواهم سر قبر خواهرم بروم که مدتی پیش فوت کرد...حالا نگرانم که نکند ممنوع الخروج شده باشم که به نظر می‌رسد شده‌ام. صبح امروز به اوین مراجعه کردم تا در این مورد پرس‌و‌جو کنم تا اگر ممنوع الخروج هستم حداقل بروم پول بلیط پروازم را پس بگیرم که اجازه ورود ندادند و گفتند خبرت می‌کنیم.»

بیانیه پایانی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین

Posted: 02 Oct 2011 05:12 AM PDT

 جرس: در بیانیه  پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین  توافق شد تا در مجالس خود اقدامات لازم برای تصویب قوانین ملی در جهت حمایت از مسئله فلسطین را به عمل آورند.

به گزارش  فارس، اعضای کمیسیون پارلمانی پنجمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین طی بیانیه‌ای مسئله فلسطین را اصلی‌ترین موضوع و محور مسائل خاورمیانه دانستند و بر ضرورت تحریم کالاهای اسراییلی و جلوگیری از هر اقدامی که می‌تواند به تقویت این رژیم  بینجامد، تأکید کردند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: کمیته پارلمانی جنگ افروزی‌ها و تجاوزات آشکار اسراییل علیه ملت فلسطین در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه را که نقض آشکار قوانین بین‌المللی است محکوم نموده و معتقد است که این اقدامات ضد بشری مصداق بارز اعمال مجرمانه علیه بشریت است و باید مسئولان مجرم رژیم صهیونیستی به محاکمه سپرده شوند.

شرکت کنندگان همچنین بیان داشتند: کمیته پارلمانی ضمن محکوم کردن اقدام ضدبشری محاصره نوار غزه که بیش از چهار سال 1.5 میلیون فلسطینی را تحت فشار قرار داده و آنان را از حقوق اولیه خود محروم سخته است خواستار تلاش همه جانبه کلیه مجامع بین‌المللی و کشورهای جهان برای رفع این محاصره می باشد. محاصره مرم غزبه باید به طور کامل رفع شود و کلیه گذرگاه‌های زمینی، ‌دریایی و هوایی گشوده شود.

در این بیانیه با اشاره به حفاری در مسجد الاقصی آورده است: اقدامات غیرقانونی اسراییل در انجام حفاری در مسجدالاقصی و محیط پرامونی آن و ویران ساختن آثار اسلامی را محکوم کرده آن را گامی دیگر در راستای اهانت به مقدسات اسلامی به شمار می آورد و از سازمان ملل متحد و جامعه بین الملل می‌خواهد تا مسئولیت قانونی و اخلاقی خود را به طور کامل به انجام رسانده و با اعمال فشار به رژیم صهیونیستی این تجاوزات را پایان بخشند.

شرکت کنندگان با محکومیت شهرک سازی افزده اند: کمیته پارلمانی هرگونه اقدام در راستای جداسازی سرزمین فلسطین و قطع ارتباط طبیعی جغرافیایی و تلاش برای یهودی سازی شهر قدس شریف را محکوم نموده و از همگان به ویژه رهبران دینی جهان می‌خواهد تا در راستای احترام به بعد معنوی این شهر درتمامی ادیان الهی اقدامات رژیم صهیونیستی در این زمینه را محکوم کنند.

 ضرورت تحریم کالاهای اسراییلی و جلوگیری از هر اقدامی که به تقویت این دولت  بیانجامد از دیگر مفاد این بیانیه بود.

 

استقرار تانک ها و خودروهای زرهی ارتش سوریه در شهر رستن

Posted: 02 Oct 2011 04:34 AM PDT

 جرس: رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند کنترل شهر رستن که طی ماه‌های اخیر شاهد تظاهرات ضد حکومتی بوده، به دست نیروهای دولتی افتاده است.

به گزارش بی بی سی از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اوضاع در این شهر به حالت عادی برگشته است.
منابع مرتبط با مخالفان می گویند ارتش تقریبا کنترل کامل این شهر را در دست گرفته است.
گزارش ها حاکی از آن است که تانک ها و خودروهای زرهی ارتش در نقاط مختلف شهر مستقر شده اند.

پزشکیان: با تغییر مدیریت مشکلی از کشور حل نمی شود

Posted: 02 Oct 2011 04:24 AM PDT

 جرس: نماینده تبریز در مجلس هشتم با بیان اینکه نباید سیستم اداره کشور را قربانی جناح بندی و سیاسی بازی کرد، درخصوص اختلاس اخیر بانکی و تغییر چهار مدیر بانکی کشور گفت: مادامی که نگاه حاکمیت درخصوص اداره کشور اصلاح نشود، تغییر مدیران به معنای پاک کردن صورت‌مسأله بوده و هیچ تغییر بنیادی صورت نخواهد گرفت. 

به گزارش ایلنا، مسعود پزشکیان با اشاره به اینکه مشکل اساسی در کشور وجود ساختارهای نادرستی است که بر اساس سلایق به وجود آمده‌اند، اظهار داشت: وقتی که فردی غیر مرتبط و نا آشنا در یک سیستم را بر اساس توصیه و یا نگاه سیاسی در سمتی منصوب می‌کنند، حتی اگر آن فرد سالم باشد اما به دلیل نبود فاکتور‌های گفته شده به راحتی زیر مجموعه آن می‌تواند دست به هر گونه تخلف نظیر همین اختلاس اخیر بزند. 

به گفته وی، وقتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منحل می‌کنند و بر اساس سلایق خود عمل کرده و به صورت دستوری تصمیمات خود را بر فرد منصوب شده دیکته می‌کنند، باید انتظار این گونه تخلفات را داشت. 

این نماینده مجلس تأکید کرد: نگاه توصیه‌ای و دستوری و همچنین نادیده گرفتن سیستم و ساختار، پیامد‌هایی را به همراه خواهد داشت. 

پزشکیان تصریح کرد: وقتی که خیلی راحت فردی را که هیچ سابقه بانکی نداشته به عنوان مدیر عامل معرفی می‌کنیم که فقط بر اساس دستور انجام وظیفه می‌کند به طور یقین این امر منجر به این گونه اتفاقات می‌شود. این فرد حتی اگر قصد خیانت و تخلف نداشته باشد اما وقتی که دستوری مدیر عامل شده و تخصص او در این زمینه نیست به راحتی در زیر مجموعه‌اش امکان هر گونه تخلف به وجود خواهد آمد. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت اصلاحات در ادامه با تأکید بر اینکه باید سیستماتیک با رخداد‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی برخورد کرد عنوان داشت: ما مدیران خودمان را بی‌خود تخریب می‌کنیم به خاطر اینکه جایگاه‌هایی را به آن‌ها واگذار کرده‌ایم که هرگز جایگاه واقعی آن‌ها نبوده است. 

پزشکیان با بیان اینکه قربانی کردن مدیران راهکار نهایی نیست،ادامه داد: وقتی که مشکلات حل نشود و ما راهکاری در این زمینه ارائه ندهیم وتا زمانی که تنها به دنبال شناسایی مقصران باشیم، این روند همچنان ادامه خواهد داشت. از ۳۲ سال گذشته تا کنون که از پیروزی انقلاب سپری شده است فقط تنها کاری که انجام داده‌ایم این بوده که مدیر عوض کرده‌ایم. 

وی افزود: در کشور هنگامی که دچار مشکل شده‌ایم به جای حل صورت مسئله به فکر پاک کردن آن افتاده‌ایم و مدیرمربوطه را تغییر داده‌ایم. این روند باعث شده است که ما در حال حاضر هیچ مدیری با پرونده مطلوب در کشور نداشته باشیم. یعنی در حال حاضر در کشور ما همه این مدیرانی که خدمت کرده‌اند با ابهام در فعالیتشان مواجه هستیم‌ واین امر غیر قابل قبول است و نمی‌شود این موضوع را توجیه کرد.

خباز: دولت نهم و دهم، نیروهای انقلابی را به حاشیه راند

Posted: 02 Oct 2011 03:57 AM PDT

نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت‌:  یکی از اشکالات اساسی دولت نهم و دهم به حاشیه راندن نیروهای دلسوز و پایبند به نظام بود، این دولت‌ها نیروهای انقلابی و دلسوز را در درون دولت قلع و قمع کردند که اتفاقاً آسیب آن را نیز اکنون در کشور می‌بینند. 

محمد رضا خباز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با تاکید بر صحبت‌های اخیر سید حسن خمینی در مورد لزوم متشکل شدن نیروهای دلسوز انقلاب، گفت: اختلاف و دو دستگی همیشه سبب اضمحلال بوده است، از این رو رهبران انقلاب و دلسوزان نظام همیشه به دنبال ایجاد و حفظ وحدت و کمرنگ کردن و از بین بردن اختلافات بوده‌اند. 

خباز ادامه داد: بنابراین این دغدغه سید حسن خمینی در خصوص متشکل و فعال شدن نیروهای دلسوز نظام ، دغدغه‌اي براي انقلاب است. 

وی همچنین با تاکید بر اینکه اکنون زمان یکپارچه شدن است، ادامه کرد: یکی از اشکالات اساسی دولت نهم و دهم به حاشیه راندن نیروهای دلسوز و پایبند به نظام بود، این دولت‌ها نیروهای انقلابی و دلسوز را در درون دولت قلع و قمع کردند که اتفاقاً آسیب آن را نیز اکنون در کشور می‌بینند. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون یکی از دلسوزان نظام می‌خواهد که سایر دلسوزان انقلاب و نظام متشکل شوند و در قالب یک تشکل فعالیت کنند و به نظر من این یک دعوت از دل‌شکستگانی است که در دولت نهم و دهم به حاشیه رانده شده‌اند و الان زمان حضور آن‌ها رسیده است. 

وی یادآور شد: یکی از دلایل اشاره به این مطلب از سوی  سید حسن خمینی، ضرورت برداشته شدن موانع از جلوی پای گروه‌هایی است که به هر دلیلی امکان فعالیت ندارند.