جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش علی لاریجانی به اظهارات هیلاری کلینتون: نباید حرفهای او را جدی گرفت

Posted: 27 Oct 2011 11:36 AM PDT


جرس: رئیس مجلس در واکنش به سخنان دیروز هیلاری کلینتون گفت: حرف های او را نباید جدی گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، به دنبال اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در گفت وگو با بی بی سی و صدای آمریکا، علی لاریجانی رییس مجلس جمهوری اسلامی گفت:« حرف های او را نباید جدی گرفت . »


رئیس مجلس افزود: در شرایط فعلی دموکرات ها دچار مشکلات داخلی مانند مسائل اقتصادی و انتخابات هستند و رژیم صهیونیستی هم به علت بروز انقلاب های منطقه ای دچار انزوا شده است از این رو لابی صهیونیست ها تحرکاتی را برای خروج از این انزوا آغاز کرده اند.
وی با اشاره به سخنان کلینتون مبنی بر استقبال از جنبش های داخل ایران افزود : اگر او منتظر جنبش داخل ایران است باید بداند که همین جنبش های منطقه نتیجه انقلاب اسلامی ایران است چرا که انقلاب ایران انقلابی پرتحرک است.


لاریجانی گفت : اگر آمریکائیان تصور می کنند با مشابه سازی می توانند در ایران کاری صورت دهند ، باید بدانند که دچار سوءتفاهم هستند.


وی راه اندازی سفارت خانه مجازی آمریکا برای ایران را نیز نشانه ضیق سیاسی آنها دانست و تصریح کرد:اینگونه حرف ها موجب وحدت ملی بیشتر ایرانیان می شود.


او با اشاره به جنبش های اخیر منطقه افزود : آمریکائیان باید رفتارشان را عوض کنند و دچار کژاندیشی نشوند.

152 هزار هکتار جنگل کشور از بین رفته است

Posted: 27 Oct 2011 11:15 AM PDT

بر اثر آتش سوزی و در 10 سال گذشته

 

جرس: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: از سال 1379 تا 1389 حدود 152 هزار هکتار از جنگل های ایران  بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

 

به گزارش مهر، حسن قدمی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در مراسم اختتامیه نخستین همایش بین المللی آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی گفت: جنگلها و مراتع سرمایه ملی هر کشوری هستند و به نسلهای آینده تعلق دارد. مساحت ایران در حدود 164 میلیون هکتار است که تقریباً‌12/4 میلیون هکتار جنگل تشکیل داده است.

 

وی در ادامه گفت: با توجه به مساحت جنگلها کشورمان جزء 56 کشور کم جنگل دنیا قرار دارد.

قدمی بیان کرد: بررسی آمار خسارات طی 10 سال گذشته نشان می دهد از سال 79 تا 89 حدود 104 هزار و 608 مورد آتش سوزی در کشور رخ داده که معادل 151 هزار و 845 هکتار از جنگلهای ما از بین رفته است.

 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: بهتر است برای پیشگیری از آتش سوزی به دنبال جوامع محلی باشیم. باید به سراغ حاشیه نشینان جنگل برویم و بخواهیم برای پیشگیری و مهار آتش در مواقع بروز حادثه کمک کنند.
 

 

 

75 درصد مراجعان به رمال‌ها تحصیلکرده‌ هستند

Posted: 27 Oct 2011 11:15 AM PDT

جرس: هر سال حدود 7 و نیم میلیون ایرانی به رمالان مراجعه می کنند که سه چهارم آنان تحصیل کرده اند.

 

خبرگزاری فارس به نقل از رئوفه قیومی، کارشناس سلامت روان  وزارت بهداشت و درمان، گزارش داد: "سه چهارم مراجعان به دعانویس‌ها افراد تحصیلکرده هستند."

 

مسئولان وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت امسال، اعلام کردند 10 درصد از مردم، طی یک سال گذشته، به رمالها و جادوگران مراجعه کرده اند.
در این نشست، دکتر آفرین رحیمی موقر، مسئول طرح همایش ملی سطح روان کشور گفت: "در این طرح ملی، با بررسی جمعیت 15 تا 64 سال مشاهده شد 10 درصد جمعیت کشور در طول یک سال گذشته برای دریافت خدمات اعصاب و روان به افراد غیربهداشتی مراجعه کرده‌اند که شامل دعانویس، رمال، حجامت و عطاری بوده است."
این مسئول تاکید می کند در این مطالعه ملی سه هزار روان‌شناس در سطح استان‌ها و شهرستان‌های کشور مشارکت داشته اند و 8 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
این آمار به وضوح نشان می دهد 7 و نیم میلیون نفر ایرانی در سال گذشته به جادوگران کوپنی مراجعه کرده اند که سه چهارم آنها یعنی بیش از 5 میلیون نفرشان، تحصیل کرده هستند.
 

 

مراجعه به رمالها و جادوگران، طی سال‌های اخیر در کشور روندی افزایشی داشته و در اشکال گوناگونی مثل رمل، اسطرلاب، فال قهوه، فال چای، فال نخود، پیشگویی، کف‌بینی، طلسم و طلسم‌شکنی، جادو و ادعاهای گوناگون درباره ارتباط با عالم متافیزیک ظاهر شده است.
افراد معتقد به این امور نامتعارف و خلاف عقلانیت پس از مراجعه به سرشاخه‌های ترویج خرافات (رمال‌ها، کف بین‌ها، فالگیرها، جادوگرها و پیشگوها) حاضرند مبالغ زیادی را بپردازند.

اقتصاد رمالی در کشور
کارشناسان معتقدند درآمد رمالهایی که کار و بارشان گرفته، سکه است. آنها می گویند یک رمال موفق و معروف! بین 4 تا 6 میلیون تومان، درآمد ثابت ماهانه دارد. این در حالی است که پایه حقوق و دستمزد یک کارگر تمام وقت در امسال، تنها 330 هزار تومان تعیین شده، به بیان دیگر، رمالها بین 15 تا 20 برابر یک کارگر، جیب مشتریان خود را خالی می کنند.




 

فرمانده کل سپاه: حماسه 9 دی کمتر از دفاع مقدس نبود

Posted: 27 Oct 2011 11:03 AM PDT

جرس: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: حماسه 9 دي کمتر از دفاع مقدس نبود و مردم در اين حماسه خوب درخشيدند و پاي ولايت فقيه و انديشه‌هاي اسلامي ايستادگي کردند.


 

به گزارش ايسنا، سرلشگر پاسدار محمدعلي جعفري روز پنجشنبه طي سخناني در نيشابور گفت: در فتنه 88 تمام دشمنان داخلي و خارجي به نابودي انقلاب اسلامي دل‌ بسته بودند و اين دفاع جانانه مردم از ارزش‌ها باعث شد که خداي متعال نصرت‌هاي خود را براي اين انقلاب محقق کند.

فرمانده سپاه افزود: حماسه 9 دي کمتر از دفاع مقدس نبود و مردم در اين حماسه خوب درخشيدند و پاي ولايت فقيه و انديشه‌هاي اسلامي ايستادگي کردند.

جعفري ادامه داد: ما اول انقلاب يک حادثه بزرگ و سرنوشت‌ساز به نام جنگ تحميلي داشتيم که هرچند خسارت‌هاي بالايي در آن متحمل شديم ولي اين دوران طلايي و درخشان به ‌غير از پيروزي‌هاي نظامي خود در آن دوران نتايج معنوي و مستمري در طول انقلاب اسلامي داشته است که امروزه به اثرات و برکات آن پي مي‌بريم.

 

فرمانده سپاه  همچنین اظهار داشت: معنويت‌گرايي در جوانان رشد پيدا کرده و عشق نسل جوان امروز به معنويات، عميق‌تر از دوران اول انقلاب است.

 

وي تصريح کرد: هر فرد مومن انقلابي که دل در گروي اسلام و انقلاب اسلامي دارد، بايد اين مسير و فرهنگ و اهداف را به ديگران توصيه کند.

فرمانده سپاه با بيان اينکه دشمن تلاش مي‌کند کشور به موفقيت‌هاي اقتصادي و معيشتي دست پيدا نکند، افزود: کشور به موفقيت‌هاي خوبي در تامين معيشت مردم رسيده است.


 

سفر هیئت پارلمان اروپا به ایران ممکن نشد

Posted: 27 Oct 2011 10:54 AM PDT

در پی عدم صدور ویزا توسط جمهوری اسلامی


 

جرس: درپی عدم صدور ویزا از سوی جمهوری اسلامی، سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران لغو شد.

 

 

به گزارش خبرگزاری کویت، تارگا کورنبرگ رئیس هیئت پارلمان اروپا که قرار بود به ایران سفر کند، امروز پنجشنبه اعلام کرد که مقام های ایرانی با صدور ویزا برای این هیات مخالفت کرده اند.

 العربیه به نقل از این خبرگزاری افزوده که در بیانیه رییس هیئت پارلمان اروپا آمده است: «تصمیم ایران به این معنی است که برنامه سفر هیات پارلمان اروپا به ایران با وجود تلاش ها، اقدام ها و برنامه ریزی های قبلی، به صورت نهایی، لغو می شود. ایران دلایل شفافی را برای صادر نکردن ویزا اعلام نکرده است و این تصمیم تهران، برخلاف پیش بینی بود.»

 

در بیانیه کورنبرگ همچنین تصریح شده است: «هیأت پارلمان اروپا آماده بود تا گفت وگوی سازنده ای را با نمایندگان مجلس، مقامات دولتی و نمایندگان جامعه مدنی ایران درباره موضوعات مختلف از جمله برنامه هسته ای ایران، حقوق بشر، انرژی، محیط زیست، امنیت ملی و انتخابات پارلمانی آینده ایران آغاز کند.»
 

این بیانیه از تصمیم مقامات جمهوری اسلامی برای لغو این فرصت گفتگو در زمان مناسب فعلی، اظهار تاسف کرده است.

هیئت پارلمان اروپا پیش از این هم قرار بود حدود دو سال پیش به ایران سفر کند اما سفر آنان به تاخیر افتاده بود.
 

دانشجوی زندانی آزاد شد

Posted: 27 Oct 2011 10:43 AM PDT

با پایان یافتن محکومیت و یک هفته پس از تحمل شلاق

 

جرس:امین نیایی فر، دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، امروز پنج شنبه آزاد شد.
 

 

 

به گزارش رسیده به جرس، نیایی فر که در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس بود، و هفته ی پیش با ضربه ی شلاق مجازات شده بود، صبح امروز و با پایان یافتن دوران محکومیت اش از اوین آزاد شد.

 

نیایی فر که قرار است هفته بعد با پایان دوران محکومیتش از زندان آزاد شود، صبح امروز، همزمان با وقت ملاقات خانواده ها با زندانیان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوین فراخوانده شده بود.

 نیایی فر، دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه تهران و حامی جنبش سبز در بازداشت های عاشورای تهران دستگیر و به اوین منتقل شده بود. او از سوی قاضی پیرعباسی، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعزیری، یک و نیم سال حبس تعلیقی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاقش هفته ی پیش در محل دادسرای اوین اجرا شد.

او مدتی را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند و سپس با قید وثیقه آزاد شد.

نیایی فر تابستان امسال و به دنبال تایید حکمش در دادگاه تجدیدنظر، به زندان اوین بازگردانده شد.

 

آزادی او از زندان غیرقانونی در  اوین با استقبال خانواده و جمعی از دوستانش و نیز گروهی از حامیان جنبش سبز همراه شد.
 

زندان و شلاق برای رزمنده دفاع مقدس

Posted: 27 Oct 2011 10:31 AM PDT

جرس: عیسی فریدی، جهادگر و رزمنده دوران دفاع مقدس در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به ۵ سال حبس تعزیری، حدود ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

 

 

به گزارش کلمه، این مدیر دوران جنگ، سازندگی و اصلاحات، اوایل تیرماه سال ۸۸ و در جریان دستگیری ها و سرکوب های بعد از انتخابات ریاست جمهوری در دفتر کارش بازداشت و به بند دوالف سپاه در زندان اوین منتقل شد.

عیسی فریدی پس از تحمل ۱۱۰ روز زندان انفرادی و سلول های بند دوالف  پس از گذشت ۶ ماه اواخر سال ۸۸، با وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.

بر اساس این گزارش، عیسی فریدی روز یکشنبه، در دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی، به ۵ سال زندان، حدود ۴۰ میلیون تومان جزای نقدی و تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

وی در برخی موارد اتهامی تبرئه شد اما در برخی موارد دیگر پرونده باز اعلام شده تا در آینده تعیین تکلیف گردد.

 

عیسی فریدی در سال های پس از انقلاب در نهادهای گوناگونی همچون جهاد سازندگی و وزارت نفت ومشغول بوده است.
 

حمید دباشی - مشکلات رسانه های جنبش سبز مستقل

Posted: 27 Oct 2011 07:27 AM PDT

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی: تعداد کشته ها در سوریه، نصف نصف است

Posted: 27 Oct 2011 05:59 AM PDT

گزارشی از میزگرد قشقاوی، زیباکلام و محبیان

جـــرس: سخنگوی سابق وزارت خارجه دولت محمود احمدی نژاد و معاونت فعلی آن وزارتخانه، با کتمان سرکوب خونین و کشتار معترضان در سوریه توسط حکومت متحد جمهوری اسلامی و اعتراف به "دیپلماسی پنهان در خیزش های منطقه"، مدعی شد: "آمار کشته شده‌ها در آن کشور، بین دو طرف نصف به نصف است هر دو طرف مسلح هستند؛ البته تاکنون تعداد کشته‌های آن‌ها، به میزان کشتار غربی‌ها در لیبی نرسیده است."


به گزارش ایسنا، میزگردی تحلیلی تحت عنوان "دیپلماسی رسمی و بیداری اسلامی" روز چهارشنبه چهارم آبان ماه، در حاشیه هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با حضور حسن قشقاوی معاون وزیر خارجه، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی و بین‌المللی، امیر محبیان، عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت و مدیر عامل خبرگزاری آریا برگزار شد.


بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه دولت محمود احمدی نژاد در امور پارلمانی و کنسولی، در این میزگرد مدعی شد: دیپلماسی ما در حوادث اخیر منطقه بسیار فعال بود، هرچند كه بخش عمده‌ای از آن، دیپلماسی پنهان بود که البته در رسانه‌ها هیچ چیز در رابطه با این بخش منتشر نشد.


دیپلماسی پنهان داشتیم
قشقاوی با تاکید بر "دیپلماسی پنهان" دولت در جنبش‌های اخیر منطقه مدعی شد: "دیپپلماسی ما از همان ابتدای جنبش‌های منطقه فعال بود، برای مثال در مورد لیبی سفیر ما یعنی ناصری در هفته دوم خیزش لیبی فرا خوانده شد که این مسئله در اعتراض به نوع برخورد معمر قذافی صورت گرفت؛ البته سفارت ما در طرابلس با چند پرسنل محدود کار می‌کرد چرا که اگر ما همه سفارت را فرا می‌خواندیم عملاً صحنه را ترک کرده بودیم و دیپلماسی بسیار فعال جمهوری اسلامی نمی‌پسندید که در صحنه نباشیم."


ادعای وی در حالیست که جمهوری اسلامی، حتی پس از تصرف پایتخت لیبی توسط انقلابیون، از به رسمیت شناختن آنها خودداری کرده بود.


سخنگوی سابق وزارت خارجه دولت احمدی نژاد، همچنین از سفرهای متعدد برخی مسئولان شورای ملی انتقالی لیبی به تهران طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته خبر داد و افزود: مسئولان سیاست خارجی شورای عالی انتقالی لیبی سفرهای متعددی به تهران داشتند که هرگز رسانه‌یی نشد، برای مثال فردی که به عنوان وزیر امور خارجه آینده لیبی مطرح بود به تهران آمد و مذاکرات خوبی انجام شد .
قشقاوی اضافه کرد: به تدریج دیپلماسی ما فعال‌تر شد، به طوری که پرچم انقلابیون در سفارت لیبی در اینجا برافراشته شد و ناصری به طرابلس برگشت و صالحی نیز در این مدت چندین تماس با مصطفی عبدالجلیل رییس شورای ملی انتقالی لیبی داشت و گفت‌وگوهای خوبی انجام شد.


وی افزود: یک شاهد برای فعال بودن دیپلماسی ایران اظهار نظر وزیر خارجه استرالیا است به طوری که نگرانی بود لیبی تبدیل به یک ایران دیگر نشود.


نگاه ما کج و ایدئولوژیک است
در ادامه این میزگرد صادق زیباکلام استاد دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی و بین‌المللی در پاسخ به اظهارات قشقاوی ابراز عقیده كرد كه اشکال اساسی سیاست خارجی ما در رابطه با لیبی و دیگر تحولات کشورهای منطقه، وجود یک نگاه کج و ایدئولوژی زده است.


وی با بیان این‌که جنبش‌های اخیر منطقه جنبش‌هایی دموکراسی خواهانه و علیه استبداد و دیکتاتوری است تصریح کرد: ‌خواسته اساسی مردم در این جنبش‌ها برگزاری انتخابات آزاد و حاکمیت قانون است، البته ممکن است در آینده و در زمانی که دموکراسی برقرار می‌شود جریانات اسلام گرا نصف به علاوه یک رای را بیاورند، مانند اتفاقی که در تونس افتاد.


این استاد دانشگاه اضافه کرد: بحث اول این است که مردم در بسیاری از کشورهای عرب حق شرکت در انتخابات آزاد را دارند پیدا می‌کنند و کل این جنبش‌ها برای دموکراسی و آزادی بیان است.


این یک موج جهانی است
در ادامه، ‌امیر محبیان، مدیرعامل خبرگزاری آریا با اشاره به مفهوم بیداری اظهار کرد: شواهد نشان می‌دهد که تحولات اخیر منطقه از حد یک اعتراض در یک کشور فراتر رفته و ساختار سیاسی کشورها را نشانه گرفته است و تبدیل به موجی در دیگر کشورهای منطقه و حتی جهان شده است و البته میزان و گستره آن باید ‌اندازه گیری شود.


وی با اشاره به این بحث که آیا جنبش‌های اخیر منطقه با الگو برداری از انقلاب اسلامی بوده است یا خیر اظهار عقیده کرد: مسئله اینجا است که انقلاب اسلامی یک سری الگوها را ارائه داده است كه بعضاً از آن الگوبرداری می‌شود، دیپلماسی سیاسی رسمی و غیر رسمی ما نیز در جهت تاثیرگذاری بر یک سری روندهای واقعی در این کشورها بوده و مسئله دیگر این‌که حاکمان این کشورها تحت حمایت آمریکا بوده‌اند، به طوری که می‌بینیم فقط در مورد لیبی که بعضاً ضد آمریکایی عمل کرده بود وارد عمل شده‌اند.


ما و بقیه روی این پدیده سرمایه گذاری می کنیم
وی افزود: آمریکا، جمهوری اسلامی و بسیاری از کشورهای دیگر بر روی این پدیده سرمایه گذاری می‌کنند و البته تردیدی نیست که یکی از نتایج این جنبش‌ها، دموکراسی است ولی این‌که قالب چه باشد، ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد، تاکنون نیز از این جنبش‌ها پیام‌های ضد اسلامی بیرون نیامده است و البته باید توجه کرد که نگفتند جمهوری اسلامی می‌خواهند.


محبیان در ادامه گفت: مسئله اینجا است که در کشورهای مسلمان یک جنبش واقعی اتفاق افتاده که در فاز نخست به دنبال نفی استبداد است و ممکن است به نفی استعمار نیز بیانجامد، ایران به دنبال یک سری الگو دهی‌ها است و تاکنون نیز این جنبش‌ها به خارج از مرزهای این کشورها سرایت کرده است، باید توجه داشت که دیپلماسی رسمی بخش کوچکی از دیپلماسی است و دیپلماسی پنهان بخش مهم‌تری است، مسئله مهم نتیجه پذیری است به این ترتیب قضاوت ما درباره عملکرد وزارت امور خارجه به مدتی بعد موکول می‌شود، بدین ترتیب اگر آمریکا بتواند الگوی خود را پیاده کند بازی را برده است و در غیر این صورت قضاوت‌ها متفاوت بوده است.


آیا این موج اسلامی است؟
در ادامه این میزگرد قشقاوی با انتقاد از صحبتهای زیباکلام گفت: بیداری اسلامی به منزله حاکمیت قانون است و دموکراسی و حاکمیت قانون نیز همان بیداری اسلامی است، در انتخابات اخیر تونس در صندوق‌هایی که در کشور فرانسه بود، ‌اسلام گرایان بیشترین رای را آورند آیا این بیداری اسلامی نیست؟ در کشور تونس 52 سال رفتن به نماز جمعه ممنوع بود و بحث‌های دیگری نظیر حجاب نیز همین وضعیت را داشتند و در چنین کشوری است که مردم به اسلام گرایان رای اکثریت می‌دهند و این بیداری اسلامی است.

معاون پارلمانی وزارت خارجه با بیان این‌که سکولاریسیم غرب در خود غرب شکست خورد افزود: حفاظت از محیط زیست، بنیاد خانواده، اخلاق، صلح پایدار و عدالت پنج حوزه اصلی سکولاریسم در غرب بود که همگی شکست خوردند، به نظر من هیچ تضادی بین دموکراسی خواهی و اسلام خواهی نیست و با وجود این‌که مذاهب و شاخه‌های مختلفی در بین اسلام‌گرایان وجود دارد اما این‌ها فروعات است و در بحث‌های مبنایی با غرب فرقی بین فروعات دین نیست و درباره همه حوزه‌های سکولاریسم در غرب، ‌ همه جهان اسلام یک نظر را دارد.


چقدر در اسلام پیش رفته ایم مگر؟
به گزارش ایسنا، ‌ زیبا کلام با اشاره به صحبت‌های قشقاوی درباره حوزه‌های سکولاریسم غرب از جمله محیط زیست و بنیاد خانواده خطاب به قشقاوی اظهار کرد: باید بررسی شود كه در مقایسه با ایران سالهای 57 و 58، جامعه ما به طور طبیعی تا چه حد امروز به سوی اسلام پیش می رود.


در ادامه، قشقاوی از صحبت‌های زیبا کلام به شدت انتقاد کرد و با بیان این‌که "روحیه سرمایه داری و تولید گازهای گلخانه‌ای، پیمان کیتو را از بین برده است و خود غربی‌ها به این مسئله اعتراف می‌کنند" افزود: میزان پایداری خانواده در غرب 25 درصد است ولی در ایران هم این طور است؟ البته من معتقدم که ما ضعف‌های بسیاری داریم چرا که تجربه ما بر اساس جمهوری اسلامی ایران که 30 سال سابقه دارد ولی ساختار کاپیتالیسم غرب 200 سال قدمت دارد و نمی‌توان این‌ها را مقایسه کرد.


محبیان در ادامه گفت: این یعنی چه که غرب سقوط نخواهد کرد؟ غرب یک جغرافیا است و نظام‌های سیاسی و فکری خاصی بر آن‌ها حاکم است و بزرگترین انتقادات در غرب نیز مربوط به خودشان است.

وی با بیان این‌که بین جمهوری اسلامی با غرب تفاوت وجود دارد افزود: در جمهوری اسلامی هیچ کس روند جدایی و طلاق را تسهیل نمی‌کند ولی در غرب این طور نیست و خوب آن‌ها بد شده است، نظام غرب دچار مشکلاتی است البته ممکن است به ما هم انتقاداتی باشد مدلی که ما برای ارائه کردن داریم، افرادی امثال ‌آقای خاوری نیست.


در ادامه این میزگرد زیبا کلام با اشاره به گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی اظهار کرد: پس از گذشته 32 سال از انقلاب آیا امروز ما می‌توانیم یک نظام بانکی به غرب بفرستیم؟


محبیان در برابر این سخن زیبا کلام تاکید کرد: من هم این مسئله را قبول دارم و معتقدم که می‌توانستیم از الگویی مانند مالزی استفاده کنیم ولی متاسفانه این کار را نکردیم.


زیباکلام با اشاره به ادعای اخیر آمریکایی‌ها درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت: البته درست است كه ما گفته‌ایم این حرفها ساخته امریکا است ولی در غرب خیلی‌ها خریدار این ماجرا بودند و این نشان دهنده این است که دیپلماسی ما انقدر موفق نبوده است که این طور راحت هر اتهامی علیه ما در جهان خریدار دارد.


قشقاوی در پاسخ به اظهارات زیباکلام تاکید کرد: بیشتر رسانه‌های غربی اتهام آمریکارا نپذیرفتند و گزارش‌های رسانه‌های مختلف آن‌ها نظیر نیویورک تایمز این مسئله را به خوبی نشان می‌دهد.


معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: درباره قذافی باید گویم زمانی که او مسئله هسته‌یی را در لیبی برچید، در داخل برخی مقاله نوشتند و گفتند از قذافی یاد بگیرید كه در آن روزگار قذافی، قهرمان تفاهم با غرب بود.

وی در پاسخ به بخشی از سخنان زیباكلام گفت: البته هیچ زمانی هیچ دیداری با طرف لیبیایی از سوی كشور ما نبوده است که در آن موضوع امام موسی صدر مطرح شود و همین که طی حدود 25 ساله گذشته قذافی با هیچ رییس‌جمهور ایران دیداری نداشته است به دلیل همین مسئله امام موسی صدر بود ولی شرایط در زمان‌های مختلف فرق می‌کرد و زمانی پررنگ و زمانی دیگر کم رنگ بود.


در سوریه جنبش چگونه است؟
در ادامه این میزگرد، بحث اتفاقات اخیر سوریه مطرح شد و زیباکلام در این رابطه گفت: ‌آنچه در سوریه اتفاق افتاده است هیچ تفاوتی با جنبش‌های آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه در دیگر کشورهای عربی نظیر بحرین مصر و لیبی ندارد، در سوریه نیز جنبش، آزادی خواهانه و دموکراسی خواهانه است در این کشور اقلیتی 12 درصدی که عربی هستند زمام همه قدرت را در دست دارند و چون می‌دانند در آینده سوریه هیچ جایی ندارند و اگر نظامی مردمی در سوریه به وجود بیاید آن‌ها نیز مثل صدام و اطرافیانش خلع خواهند شد بنابراین به خاطر منافع خودشان هم که شده با چنگ و دندان می‌جنگند.


قشقاوی گفت: به نظر می‌رسد دو سوریه وجود دارد یکی با آمار، ارقام و اطلاعات من و دیگری سوریه‌ای که در تصورات زیباکلام است، حکومت سوریه اساساً یک حکومت مذهبی به معنای متعارف نیست، بنابراین تقسیم‌بندی آن به علوی و غیره درست نخواهد بود، مگر در بحرین 70 درصد شیعه نیستند که یک اقلیت بر آن‌ها حکومت می‌کنند پس چرا از آن‌ها حمایت نمی‌کنید ما معتقدیم که دولت سوریه ظرفیت ایجاد اصلاحات را دارد، در ضمن آن‌ها این ظرفیت را دارند که دخالت غرب را نیز از بین ببرند چرا که در حال حاضر از سه نقطه به داخل سوریه اسلحه وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما از هیچ کشته‌ای استقبال نمی‌کنیم ولی آمار کشته شده‌ها بین دو طرف نصف به نصف است هر دو طرف مسلح هستند البته تاکنون تعداد کشته‌های آن‌ها، به میزان کشتار غربی‌ها در لیبی نرسیده است.


این مقام ارشد دیپلماسی دولت احمدی نژاد افزود: "سوریه حوزه مقاومت است و آن‌ها هم از حزب الله لبنان حمایت کردند و هم در جنگ ایران و عراق حامی ایران بودند و اگر کسی در محاسبه خود این‌ها را لحاظ نکند ضد ملی است، بحث سوریه طراحی آمریکایی و صهیونیستی است و البته ما امیدواریم از همین امروز حتی یک نفر در سوریه کشته نشود."


محبیان نیز در این رابطه گفت: ‌نظام سوریه اساساً یک نظام سکولار است و حتی حافظ اسد یک آدم سکولار بود، سوریه در منافع ملی در بخش‌های زیادی با ما اشتراک دارد ولی یک ایراد هم برای ما وجود دارد و آن این است که ما نتوانستیم با همان میزان و قدرتی که افکار عمومی را در رابطه با جنبش‌های منطقه توجیه کرده‌ایم به پرسش‌های مربوط به سوریه جواب دهیم و در این مورد ضعف داشتیم.


در حوزه ترکیه؟
‌در ادامه این میزگرد، بحث ترکیه مطرح شد و قشقاوی در این رابطه گفت: ‌هنوز قضاوت کردن درباره دیپلماسی ایران در مورد ترکیه و دیگر تحولات منطقه سخت است چرا که قضاوت مربوط به آخر کار است و هنوز نتیجه این تحولات به طور کامل مشخص نشده است که این همه به وزارت خارجه انتقاد می‌کنند، ما امیدواریم که داود اوغلو همان تئوری را که در کتاب خود در سال 2000 نوشته‌ در اتخاذ همه سیاست‌های آینده لحاظ کند و بر اساس همان کتاب، ‌مشکل زیر صفر با همسایگان خود داشته باشند ما نیز در جهت ایده همسایگی با صفر درصد تنش هر کاری می‌کنیم و از این مسئله حمایت می‌کنیم و برادرانه در کنار برادران ترکیه‌ای خود هستیم.


محبیان نیز درباره مسئله ترکیه اظهار کرد: باید توجه داشت که همین داود اوغلو تئوری احیای امپراتوری عثمانی را نیز در سر دارد و در این زمینه نیز فعال است، ترکیه همیشه رقیب تاریخی ایران بوده است و نباید میل به رفاقت برای ما آن‌قدر قوی شود که هواسمان به رقابت نباشد.

این عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت گفت: ترکیه باید بفهمد که اگر در جایی بر روی منافع ما پا گذاشت با او برخورد می‌کنیم.

 

تداوم فشار و آزار دراویش شهر کوار و برقراری جو امنیتی- پلیسی

Posted: 27 Oct 2011 05:04 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ فشارها و آزار دراویش کشور، شامگاه چهارشنبه چهارم آبان ماه، نیروهای امنیتی با برقراری جو امنیتی در کوار٬ به خودروی خالی از سرنشین یکی از دراویش گنابادی ساکن این شهرستان تیراندازی کردند .


به گزارش سایت مجذوبان نور٬ نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها که طی ۲روز اخیر موج تازه ای از فشار و سرکوب بر دراویش گنابادی ساکن در کوار را آغاز کرده بودند، با ایجاد جو امنیتی و حکومت نظامی در سطح این شهرستان اقدام به تیراندازی به خودروی خالی از سرنشین یکی از دراویش گنابادی ساکن در این شهر کردند .

گفتنی است فشار و بازداشت بر دراویش گنابادی در کوار که از تاریخ ۱۱ شهریور آغاز شد ٬ در ۲ روز گذشته شدت یافته است ٬ به نحوی که در تاریخ ۳ آبان ماه با حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به منازل شخصی دراویش ساکن این شهر به بازداشت یحیی دهقان و مهرداد کشاورز و ضرب و شتم تعدادی از دراویش انجامید .


به گزارش سایت مجذوبان نور ٬ تردد نیروهای امنیتی ٬ لباس شخصی و یگانهای ویژه از صبح امروز ۵ آبان ماه در سطح شهرستان کوار ٬‌در این شهر جوی امنیتی برقرار کرده و با توجه به تحرکات و تیراندازی نیروهای امنیتی و بسیجی در شب گذشته در این شهرستان و بازداشت و تفتیش منازل دراویش ساکن در کوار در روزهای گذشته ٬ موج تازه ای از فشارها بر دراویش ساکن منطقه آغاز شده است .

چندی پیش، محمد جلال نیکبخت و حجت الله سعیدی، دو تن از دراویش گنابادی نیز، توسط نیروی انتظامی در سروستان بازداشت و به زندان عادل آباد شیراز منتقل شدند .