جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خوشوقت: احمدی نژاد می گوید سرم را بشکن نرخم را نشکن

Posted: 04 Oct 2011 07:50 AM PDT

جرس: خوشوقت از روحانیان برجسته حامی احمدی نژاد در انتخابات 184 و 1388 در پاسخ به این سوال که «آیا احمدی‏نژاد به پرچمداری جریان سوم تیر باز می‏گردد یا خیر؟» گفته است: چرا برگردد؟ حرف مرد یکی است! به ملانصرالدین گفتند چند سالت است؟ گفت چهل سال. چهل سال بعد دوباره پرسیدند چند سالت است؟ باز گفت چهل سال! گفتند تو چهل سال قبل این را گفتی! گفت حرف مرد یکی است! اینها از آنهایی هستند که می‏گویند سرم را بشکن اما نرخم را نشکن.


به گزارش فارس، عزیزالله خوشوقت از علمای دینی حامی احمدی نژاد و پدر عروس رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با جمعی از بسیجیان افزوده است: «سایت‏ها بد و بیراه می‏گویند. تهمت می‏زنند، دروغ می‏گویند. یکی از دوستان جبهه پایداری می‏گفت این قدر دروغ بستند به ما و تهمت زده‏اند که... . تقوا ندارند، از خدا نمی‏ترسند، برای پیشبرد کار خودشان متوسل می‏شوند به خراب کردن دیگران. سیاست امروز سیاست غربی است. بر اساس دین و تقوی نیست.»


وی که از شاگردان علامه طباطبایی بوده، گفته است: «متاسفانه در 8+7 افرادی از فتنه‌گران یا حامیان فتنه هستند. این باعث شده است که آدم خوش‏بین نباشد. این یک ایراد بزرگی است که به اینها وارد است. کسانی را پیدا کنید که واجد شرایط و خوش سابقه باشند. آنها را بیاورید نه کسانی که سابقا معلوم است چه کار کرده‏اند. طرفدار چه کسی هستند. اینها را آورده‏اید. خب مردم هم بدبین می‎شوند.»


این روحانی برجسته که در انتخابات 88 رای دادن به احمدی نژاد را «تداوم راه شهدا» توصیف کرده بود، افزوده است: «وظیفه ما این است که تا خوبند بگوییم خوبند، اگر برگشت ما هم برمی‏گردیم. ما ملاحظه گذشته و آینده و چپ و راست را نمی‏کنیم. تا خوب است، ما هم می‏گوییم خوب است. مقام معظم رهبری هم تعریف می کنند. وقتی برگشت، ما هم برمی‏گردیم. رأی هم نمی‏دهیم. اگر بهتر از او آمد، سراغ شخص بهتر می‏رویم.»

احمدی نژاد: به‌خاطر منافع کشور در برابر هجمه ها سکوت می کنم

Posted: 04 Oct 2011 07:41 AM PDT

جرس: محمود احمدی نژاد با اشاره به آنچه سیل اتهام ها علیه دولت و اعضای آن خواند، گفت: دولت برای آنکه وجهه ایران اسلامی در دنیا تخریب نشود در مقابل همه هجمه ها سکوت می کند.
 

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد ظهر امروز سه شنبه در اجلاس سراسری استانداران در محل وزارت کشور گفت: کارهایی را که در این دولت برای سازندگی کشور انجام شده است در هر حوزه ای با گذشته مقایسه کنید، افتخار آفرین است.

 

رئیس قوه مجریه جمهوری اسلامی افزود: امروز امیدواری به کار و تلاش در کشور بی نظیر است و انگیزه قابل توجهی برای سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی بوجود آمده و یک جهت واحد برای سازندگی کشور ایجاد شده است که بی شک این یک موهبت الهی است.

 

وی با تاکید بر لزوم قدردانستن لحظات و ثانیه های فرصت خدمتگزاری اظهار داشت: شیاطین به دنبال ضایع کردن فرصت ها هستند لذا باید همه به این نکته واقف باشند که استفاده مناسب از فرصت هاست که کشور را می سازد.

احمدی نژاد ادامه داد: هر کاری که در فضایی غیرالهی انجام شود چیزی جز وهم و خیال نیست و ارزشی ندارد؛ دستاوردهای بزرگ و حقیقی جز از مسیر کار سخت به دست نمی آیند.

 

وی که دولتش متهم به ثبت رکوردی تاریخی در اختلاس است، اضافه کرد:‌ جمهوری اسلامی برپا شد تا حکومت اسلام، عدالت، پاکی، صداقت و ایستادگی بر حق، اصول و ارزشهای الهی و انسانی برپا شود نه بده بستان ها و لاپوشانی هایی که برخی اصرار دارند به کشور تحمیل کنند. در حکومت اسلام ارزش آبروی یک مومن بالاتر از ارزش خانه خدا است و شاید بتوان با غوغاسالاری دولت را متهم کرد اما یقیناً حساب و کتاب الهی و روز قیامت با آنچه در دنیا وجود دارد متفاوت است.

او گفت: اگر کار برای خدا باشد یقیناً شکست در آن راهی ندارد چرا که ذات این نوع کار پیروزی است و حضرت امام خمینی (ره) آمد تا این درس را بدهد و حکومت ولایت هم معنایش همین است که همه باید برای خدا کار کنند.

 

احمدی نژاد با اشاره به آنچه برخی فضاسازی ها علیه دولت خواند اظهار داشت: بنده از ابتدا هم اعلام کردم برای این قدم در میدان گذاشته ام که حلقه های بسته مدیریتی را بشکنم و آرمان های فراموش شده ای را که بعضاً در داخل و خارج کشور به تمسخر گرفته می شد، احیا کنم و از ابتدا هم معتقد بودم که تنها مشکل کشور انحراف از ارزش ها و اصول انقلاب است و طبیعی است که این حرف ها مخالف دارد و مخالفان هر چه در توان داشته باشند برای از میدان خارج کردن ما عملیاتی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: کسانی در مقابل ما صف کشیده و ما را به انحراف متهم می کنند که بسیاری از مشکلات کشور ناشی از مدیریت آنها بر جامعه است و حالا ما را به انواع و اقسام تهمت ها متهم می کنند.

 

رییس قوه مجریه برآمده از انتخابات پرمسئله و ابهام 88 همچنین گفت : اینجا ایران است، جایی که چشم همه مستضعفین، مظلومان،‌ آزادی خواهان و عدالت طلبان به آن است و دولت برای آنکه وجهه ایران اسلامی در دنیا تخریب نشود در مقابل همه هجمه ها سکوت می کند و کار و تلاش برای ساختن کشور را به پاسخگویی به فضاسازی ها و تبلیغات ترجیح می دهد.

وی با اشاره به آنچه سیل اتهام ها علیه دولت و اعضای آن خواند تاکید کرد: من به دنبال دفاع از کسی نیستم و سکوت را برای منافع کشور ترجیح می دهم اما معتقدم خدا از بندگان خود دفاع خواهد کرد و هجمه هایی را که فراتر از نقد، ظلم به دولت و پاکترین فرزندان ملت است، بی پاسخ نخواهد گذاشت.

 

وکیل پرونده اختلاس ۱٢۳ میلیاردی: اگر مطبوعات و احزاب آزاد باشند،  فساد و اختلاسی رخ نمی داد

Posted: 04 Oct 2011 04:47 AM PDT

جـــرس: صالح نیكبخت، وکیل دادگستری با اشاره به اختلاس اخیر می گوید: اگر مطبوعات، احزاب و انجمن‌های مدنی در چارچوب قانون اساسی آزاد باشند، مطمئنا نظارت عمومی باعث می‌شد تلفات كمتر باشد و مجرمان خیلی كم مجال ارتكاب جرم پیدا كنند.


این وکیل دادگستری که در جریان پروندۀ معروف اختلاس 123 میلیاردیف وكالت بانك صادرات را در این پرونده برعهده داشت، همچنین می گوید "تنها وقتی كه بوی گند فساد مالی همه جا را فراگرفت تازه برخی افراد یادشان می‌افتد كه بگویند از قبل در جریان بودند. كمااینكه در همین مساله تخلف اخیر موسوم به اختلاس یا تخلف سه‌هزارمیلیارد تومانی در بانك صادرات آقای جهرمی، مدیرعامل سابق بانك گفت این تخلف از سال 86 وجود داشته اما تازه الان و بعد از چهار سال كه بوی آن همه جا را گرفت، موضوع به گوش مردم می‌رسد. مبلغ بسیار زیادی از این تخلف در همین چند ماه گذشته پرداخت شده است. "


«صالح‌ نیكبخت»، وکیل دادگستری که سالها پیش در پرونده اختلاس موسوم به 123میلیاردتومانی، وکالت بانک صادرات را بر عهده داشت، در گفتگو باز روزنامه شرق، فساد مالی را محدود به جرم اختلاس نمی داند و معتقد است رانت خواری و گرفتن امتیازهای مادی و معنوی نیز خیلی مهم است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.


به گزارش جرس از این گفت و گوی تفصیلی وی تاکید دارد "تخلفات مالی هم تنها اختلاس نیست، بلكه شامل كلاهبرداری، جعل، ارتشا، تحصیل مال نامشروع، اخلال در نظام بانكی، تصرف در اموال دولتی، اهمال در نگهداری این اموال و... می‌شود و چون این بستر وجود دارد، هرچقدر هم مدیران بانك، بازرسی كل كشور و سایر ارگان‌های نظارتی نظارت كنند، نمی‌توانند موثر و جامع و مانع باشند؛ تنها راه كاهش جرایم مالی این است كه ما سیستم‌ها را اصلاح بكنیم؛ اصلاح سیستم‌ها و كنترل مستمر و آنلاین عملا موجب می‌شود راه‌های ورود به اختلاس از ساده و كم‌دردسر به یك راه سنگلاخی و پردردسر تبدیل شود و عوامل ارتكاب این جرایم را بر لبه پرتگاه برساند."


نیکبخت در خصوص محوریت بانک صادرات در بسیاری از اختلاس های چند دهه اخیر، به یکی از موارد دوران جنگ اشاره کرده و گفت: "در مورد پرونده تخلفات مالی در بانك صادرات اولین‌بار من به‌عنوان نماینده بانك صادرات در سال‌های 65 و 66 با موضوع بسیار خطرناكی در رابطه با فروش كوپن‌های فراوان روبه‌رو شدم كه آن زمان توزیع می‌شد. گروهی از كارمندان، روسا و معاونان شعبه‌های بانك و حتی مسوولان حوزه‌ها به صورت شبكه‌ای به میزان نزدیك به یك دهم جمعیت آن زمان شهر تهران كوپن‌های تحویلی را برداشته و در بازار سیاه دوران جنگ به فروش رساندند. در آن زمان، مسوولیت توزیع كوپن منحصرا با بانك صادرات بود. افراد این شبكه توسط اداره حقوقی بانك صادرات با كمك اداره اطلاعات شهربانی وقت، شناسایی و با زحمات آقای كیوان، بازپرس محترم دادسرای تهران این باندكشف و منهدم شد."


وی دلیل اینکه "چرا این شبكه هم در بانك صادرات بود"، تصریح نمود: چون بانك صادرات به تنهایی دوپنجم شعب كل بانك‌های كشور را داشت و ما البته همان سال ها متوجه شدیم كه نه تنها در بانك صادرات بلكه در سیستم بانكی كشور، پرونده‌های اختلاس زیاد شده است و بیشتر آنها از نیمه دوم دهه 60 و اوایل دهه 70 آغاز شد."


"رفیق گیت"
سال 74 که اختلاس 123 میلیاردی رخ داد، روزنامه سلام به دلیل به میان آمدن نام مرتضی و محسن رفیقدوست در جلسه‌های دادگاه، از آن با عنوان «رفیق گیت» یاد می‌كرد، که صالح نیکبخت که وکیل بانک صادرات در اختلاس معروف به 123میلیاردی بود، پیرامون آن گفت: "فاضل خداداد - كه پسر یكی از معتمدان میدان بار تهران به نام حاجی خدادادخان خداداد بود و گفته می‌شود با افرادی مانند مرحوم طیب و خانواده‌های معروف دیگر دارای سوابق و روابط بوده - نقش اول این پرونده را داشت. متهم دوم پرونده مرتضی رفیقدوست هم نقش معرف او را به كاركنان شعبه بانك بازی كرد و باعث هموار شدن راه برای ارتكاب جرم توسط آقای خداداد و خودش شد. "


وی افزود: "فاضل با شروع جنگ تحمیلی در مهرماه 1359 از ایران خارج شد... املاك و دارایی زیادی داشت. یكی از املاك او برج نیمه‌كاره تجاری-اداری- مسكونی در خیابان فرشته بود كه وزارت مسكن و شهرسازی با استفاده از قانون تملك ساختمان‌های ناتمام آن را تملك كرده بود و فاضل با ابطال سند تملك، آن را در قبال بخشی از بدهی‌هایش به بانك صادرات واگذار كرد. اصل بازگشت او برای نجات این ملك بود و توانست با اشخاص مهمی هم ملاقات كند. وقتی كه جنگ تمام شد در شهریورماه سال 67 فاضل خداداد به ایران باز می‌گردد و با معرفی مرتضی رفیقدوست كه آن زمان رییس كمیته انقلاب اسلامی سعدآباد بود به یكی از شعب بانك صادرات معروف به شعبه 207 در باغ فردوس (تجریش) مراجعه می‌كند و یك حساب جاری به شماره رند 2000 كه به افراد خاص می‌دهند برای او باز می‌كنند... رفیقدوست، او را با این عبارت كه «این آقا فاضل، ارباب من است، هر كاری می‌توانید برایش انجام دهید» به بانك معرفی می‌كند. "


نیکبخت ادامه داد "بعد از این معرفی، خداداد با یكی از كارمندان آنجا كه آدم متدین و سالمی بود، روابطی برقرار می‌كند و او را فریب می‌دهد. از طرفی معاون شعبه 207 بانك، معاون رییس كمیته سعدآباد انقلاب اسلامی (آقای مرتضی رفیقدوست)؛ یعنی معرف خداداد هم بود. رییس شعبه هم كسی بود كه در عمرش حتی یك رالر رشوه یا هدیه از كسی نگرفته بود و گویا مدتی در یكی از شعبات بانك در خیابان وحدت اسلامی (شاهپور سابق) كه نزدیك میدان بارفروشان بود، كار می‌كرد و قبل از انقلاب با خانواده آقای رفیقدوست آشنا بود. "


آغاز اختلاس ها
وی در خصوص آغاز اختلاس گفت: "در بانك سرفصلی داریم به نام چك‌های رمزدار. مثلا شما حسابی جاری یا سپرده دارید و می‌خواهید پولی را از این حساب در بانك مبدا به جای دیگری انتقال دهید؛ در وجه خودت یا دیگری. بانك به شما یك چك رمزدار می‌دهد كه در وجه بانكی صادر می‌شود كه حساب گیرنده در آنجاست. بعد از اینكه آن آشنایی‌ها صورت می‌گیرد خداداد برای به دست آوردن نقدینگی به جای اینكه چك رمزدار به شعبه 207 ارایه دهد و پول نقد بگیرد از چك‌های عادی خود و دیگران استفاده می‌كرد و آن را به شعبه 207 ارایه می‌داد. كارمند شعبه هم وجه آن چك را مانند چك‌های رمز‌دار فوری پرداخت می‌كرد؛ در حالی‌كه چكش عادی بود و باید منتظر می‌ماند تا وصول شود. این كارمند چك را می‌برد در فهرست چك‌های رمزدار و وجه را از منابع بانك پرداخت می‌كرد. مثلا چك شماره یك، امروز به بانك ارایه و پولش گرفته می‌شد بعد فاضل خداداد فردا چك شماره دو را به بانك می‌برد، اما با مبالغ بیشتر. مثلا اگر امروز یك چك 100میلیونی می‌داد فردا یك چك 150میلیون تسلیم می‌كرد. او از محل چك امروز وجه چك دیروز را پرداخت می‌كرد و مابه‌التفاوت آن را نگه می‌داشت؛ این روند از اسفند سال 70 تا هشتم بهمن 71 ادامه داشت... خداداد هم از دسته‌چك خودش استفاده می‌كرد و هم از چك‌های همسر آقای مرتضی رفیقدوست كه مرتضی چك‌های او را امضا شده در اختیار فاضل قرار داده بود؛ و هم از دسته‌چك شوهر خواهرش. در واقع همیشه خداداد بدون هیچ قراردادی با بانك مبلغی از وجوه آن را در دست داشت و با آن كار می‌كرد و با همین مبلغ دفتر و دستك و كیا و بیایی برای خود راه انداخته بود. "


مجموع اختلاس در این پرونده 121میلیارد تومان شد
وکیل بانک صادرات در دوران اختلاس 123 میلیاردی افزود: "این مبلغ 121 میلیارد بود.. کارآنها تقریبا از اسفند‌ماه 1370تا بهمن‌ماه 1371 به مدت 11ماه و چند روز ادامه پیدا می‌كند. اول فاضل كار را شروع كرد و بعد مرتضی، منتها با ارقام و دفعات كمتر. در این مدت شاید حدود 200 فقره چك با رقم‌های بالا تحویل و توسط كارمند بانك وجه آن پرداخت شده بود .. آن كارمند نیز ابتدا به دلیل تعریف و تمجید معرف خداداد به او اعتماد می‌كند، اما از طرفی آن كارمند فرزندانی داشته كه بیمار بودند و وضعیت مالی مساعدی هم نداشت. ظاهرا در انجام این كار خطایی نمی‌دید و علتش هم این بود كه او این كار را گناه نمی‌دانست و به چیزی به نام سود پول اعتقادی نداشت و برایش فرقی نمی‌كرد كه چند روز پول دست كسی دیگر باشد و نه بانك... جالب اینكه او فردی متدین و متعصب بود و حتی اجازه نمی‌داده صدای آوازهای (سرود) رادیو در بانك پخش شود."


موضوع لو می رود
نیکبخت در مورد افشای موضوع گفت: "یك‌بار در همان ابتدا بازپرداخت دو فقره از این چك‌ها با مشكل روبه‌رو می‌شود و چیزی نمانده بود كل موضوع لو برود كه به كمك یكی از آقایان این موضوع حل می‌شود بدون اینكه مدیران بانك را در جریان قرار دهند. وجه این دو فقره چك‌ها مبلغ 150میلیون تومان بود که چك را فاضل خداداد به بانك داده بود ولی چك خانم آقای مرتضی رفیقدوست بود. وقتی مشكل ایجاد می‌شود دست به دامن برادر بزرگ معرف خداداد می‌شوند؛ تا این مشكل را چاره‌جویی كنند..."


وی افزود: "فاضل در بازجویی نوشته بود: او از طریق یك تاجر مازندرانی این 150میلیون تومان را تامین می‌كند... فاضل می‌گوید تا 10روز دیگر پول را پس می‌دهیم و از همان راه قبلی پول تاجر را پس می‌دهند. ولی فاضل خداداد برای این مدت زمان كم 25میلیون تومان سود پرداخت كرده بود. حتی رییس شعبه هم متوجه نمی‌شود. چون در یكی، دو روز حل و فصل می‌شد و در آخر ماه كه «بردرو» (بیلان ماه) می‌گرفتند حساب بازی نبود. ماجرای 150میلیون تومان حدودا بعد از سه ماه از آغاز این سیكل معیوب یعنی در اوایل سال 71 به وجود می‌آید و كار ادامه پیدا می‌كند تا اینكه در بهمن 1371 رییس اداره كلر بانك صادرات ایران متوجه می‌شود كه یك چك 10میلیارد ریالی و یك چك 12میلیارد ریالی برگشت خورده است... فاضل خداداد قبل از تامین وجه این دو چك به شیوه قبلی، احتمالا برای سامان دادن به سرمایه‌هایش به فرانسه می‌رود و در حساب‌هایش وجهی نمی‌ماند یا ممكن است یادش رفته باشد كه مانند دفعات قبل برود چك‌های درشت‌تری بدهد تا چك‌های میلیاردی قبلی را پاس كند در نتیجه این دو چك برگشت می‌خورد ...جرم‌شناسان معتقدند كه مجرمان همیشه یك‌جا اشتباه می‌كنند و دادستان‌ها باید این نقطه را پیدا كنند. وقتی این قضیه به وجود می‌آید، رییس اداره كلر بانك صادرات به رییس شعبه 207 زنگ می‌زند و می‌گوید به این مشتری‌ خوب‌تان! بگویید كه یك مقدار مراقب باشد، حیف است كه چك‌های با رقم بالای او به این شكل برگشت بخورد، او نمی‌دانست جریان چیست ولی نمی‌خواست مشتری به این خوبی! از دست برود. رییس شعبه هم می‌گوید كدام چك؟ وقتی حساب شخص مشخص می‌شود، او از تحویلدار چک‌های رمزدار سوال می‌كند جریان چیست؟ و اینجا قضایا لو می‌رود. فكر می‌كنم این دو چك از دسته‌چك شوهرخواهر فاضل خداداد صادر شده بود. بعد می‌روند و جریان را به حاج محسن رفیقدوست خبر می‌دهند تا موضوع را حل كند. البته حاج‌محسن نمی‌دانسته كه این افراد باز هم همان سیكل معیوب را با شتاب بیشتر پی‌گرفته‌اند. او به اتفاق آقای مرتضی رفیقدوست و كارمند شعبه، پیش آقای دكتر سیف، مدیرعامل وقت بانك صادرات ایران می‌رود.
بعد از مدتی تلفن هتل خداداد را در پاریس پیدا می‌كنند و اوظرف چند روز برمی‌گردد. در این موقع كه ماجرا كشف شد، جمعا شش‌میلیارد و500 و 60میلیون تومان از منابع پولی بانك صادرات برنگشته بود. بعد از برگشت فاضل و با مدیریت صحیح بانك، از محل وجوهی كه اختلاس شده بود، جمعا 44میلیاردو200میلیون رالح ظرف حدود یك ماه وصول می‌شود. .. ترس‌ مقامات آن موقع این بود این بوده كه فاضل خداداد برنگردد و این پول‌ها وصول نشود. وجوه یاد شده در ماه‌های بهمن و اسفند سال 1371 وصول می‌شود و پس از آن مبلغی كه به عنوان بدهی خداداد باقی می‌ماند، 21میلیاردو 400میلیون رالد (دومیلیارد و یك‌صد و 40میلیون تومان) است؛ چون فاضل خداداد دیگر در ایران پولی نداشت كه این مبلغ را نقدی مسترد كند، حاضر هم نبود از وجوه منتقل‌شده به خارج آن را تسویه كند... فاضل خداداد بخشی از این پول‌ها را به افراد خاصی كه آنها هم محاكمه و محكوم شدند، داده بود؛ شخصی به نام آقای «م.ك» كه قبلا در جاهای خاص و حساس كار می‌كرد، از آن جمله بود. وی محافظ بود و مهر و امضای جاهای بسیار حساس و مختلف هم جعل كرده بود. او خودش را به خداداد می‌رساند و به او می‌گوید می‌توانم ملك خیابان فرشته را برایت پس بگیرم اما باید سهم من را بدهی. "


نیکبخت افزود "در زمان كشف اختلاس در بهمن سال 1371 بانك مراتب را طی گزارشی به وزارت اطلاعات اعلام می‌كند، وزارت اطلاعات هم این گزارش را به یك شعبه بازپرسی (فكر می‌كنم شعبه 14) كه آن موقع پرونده‌های مهم را به آن ارجاع می‌دادند، می‌دهد اما بازپرس نقص می‌گیرد و پرونده را برای اخذ توضیحات بیشتر از بانك و متهم و رفع اشكال‌های مورد نظرش برمی‌گرداند. برای همین قراری صادر نمی‌كند ولی در واقع همه متفق‌الرای بودند كه فعلا فاضل را بیرون نگه دارند تا همه پول‌ها را برگرداند. هم زمان بازرسان بانك صادرات از شعبه‌ای كه در آن اختلاس شده بود بازرسی می‌كنند. گزارشی تهیه می‌شود و بازرس وظیفه‌شناسی، البته بدون رعایت مصالح و مسایلی كه مدیریت بانك با اطلاع وزارتخانه‌های ذی‌ربط روی آن تمركز كرده بود، گزارش را مستقیما به دفتر عالی‌ترین مقام كشور و مراجع دیگر ارسال می‌كند. رهبری هم در حاشیه این گزارش به دادستان تهران دستور قاطع رسیدگی می‌دهند و جمله معروفی می‌نویسند. "


وی ادامه داد : "بعد از مدتی یك روز خداداد از كالیفرنیا زنگ می‌زند به آقای سیف. آقای سیف فكر می‌كند كه او در تهران است و می‌گوید آقای خداداد مدتی است پیدایت نیست؛ خداداد می‌گوید من از جای دوری زنگ می‌زنم و حتما برمی‌گردم. همین‌جا آقای سیف موضوع را به ماموران وزارت اطلاعات و مراقبان او منعكس می‌كند.
محسن رفیقدوست هم، همان زمان به گفته خودش به‌عنوان حلال مشكلات عمل می‌كرد ... برادرش و كارمند شعبه در مورد اول كه 150میلیون‌تومان كسری آوردند، به او متوسل شده بودند و در مورد بعدی كه دو چك میلیاردی خداداد برگشت..."


وکیل سابق بانک صادرات افزود : "همان زمان سیف دستور داد نسبت به تمام املاك ایشان اقدام حقوقی شود. این ماجرا كه پیش آمد، كار به روزنامه‌ها كشید. در تابستان 73 مثل همین قضیه اخیر، روزنامه‌ها هر روز مطالبی می‌نوشتند. خداداد هم مدام می‌گفت بر می‌گردم و زمان می‌گذشت. دستور بازداشتش هم صادر شده بود. موضوع از لحاظ قضایی هم با جدیت پیگیری می‌شد. محسنی‌اژه‌ای كه قائم‌مقام دادستان در وزارت اطلاعات بود او هم دستور احضار خداداد را صادر كرده بود ولی خداداد به او معرفی نشده بود و برای من هنوز مشخص نشده ولی حتما آقای محسنی اژه‌ای می‌داند... بعد روزنامه سلام در یادداشتی با عنوان «رفیق گیت» به افشای جزییات موضوع پرداخت و عباس عبدی چندین یادداشت در مورد آن نوشت. از اینجا به بعد به فاضل خداداد هم فشار بیشتری آوردند كه برگردد... وقتی فاضل خداداد در شهریورماه 73 به ایران بازگشت، هنوز 000/000/400/21 رالر از اصل و خسارات بدهكار بود. اینكه كسی ادعا كرده بود به او گفته اگر برنگردی من خودم می‌آیم و تو را در گونی می‌اندازم و برمی‌گردانم هم صحیح نیست. چون فاضل خداداد یك سال بعد یعنی حدود شهریورماه سال 73 با میل و پای خودش به ایران برگشت و 9/11/73 بازداشت شد. "


وی پیرامون بازداشت مرتضی رفیق دوست گفت "رفیقدوست خیلی دیر‌تر از بقیه بازداشت شد و در جلسه‌ بازپرسی در زمستان سال 73 برای مرتضی رفیقدوست قرار سبكی صادر كرده بودند... در حالی كه باید قرار اولیه براساس مبلغ اختلاس صادر می‌شد و برای یك‌ماه هم قرار بازداشت موقت صادر می‌شد و مرتضی رفیقدوست تا آن زمان یك روز هم زندان نرفت... من در حقیقت براساس تعصبی كه نسبت به موكلانم پیدا می‌كنم، ناراحت بودم از اینكه چرا باید افرادی صاحب عنوان و نفوذ بدون اینكه ماهیت افراد دیگر را بشناسند آدمی مانند خداداد را حمایت كنند و چند كارمند خوب را از بانك بگیرند. شاید در مورد قضیه فعلی هم مصداق پیدا كند. در نتیجه همان روز، دادگاه قرار مرتضی را تشدید كرد و او كه با كت و شلوار به دادگاه آمده بود، روانه زندان شد و جلسه بعد با لباس زندان آمد. "


وی افزود: "در نهایت خداداد اعدام شد... کارمندانی از شعبات زندانی و سپس آزاد شدند و در نهایت متهم ردیف دوم (مرتضی رفیق دوست) که حبس ابد داشت، بعد از آنکه سالها مسئول خرید زندان بود و بیرون می رفت، سال 82 آزاد شد..."


فساد فراگیر امروز
این وکیل دادگستری پیرامون اختلاس بزرگ اخیر نیز گفت: "اقتصاد ناسالم و عمدتا دولتی بهترین و مناسب‌ترین بستر برای تخلفات مالی است. تخلفات مالی هم تنها اختلاس نیست، بلكه شامل كلاهبرداری، جعل، ارتشا، تحصیل مال نامشروع، اخلال در نظام بانكی، تصرف در اموال دولتی، اهمال در نگهداری این اموال و... می‌شود و چون این بستر وجود دارد، هرچقدر هم مدیران بانك، بازرسی كل كشور و سایر ارگان‌های نظارتی نظارت كنند، نمی‌توانند موثر و جامع و مانع باشند؛ تنها راه كاهش جرایم مالی این است كه ما سیستم‌ها را اصلاح بكنیم؛ اصلاح سیستم‌ها و كنترل مستمر و آنلاین عملا موجب می‌شود راه‌های ورود به اختلاس از ساده و كم‌دردسر به یك راه سنگلاخی و پردردسر تبدیل شود و عوامل ارتكاب این جرایم را بر لبه پرتگاه برساند. بارها در مورد اهمیت آزادی مطبوعات و آزادی‌های سیاسی مردم برای مقابله با فساد حرف زدیم. اگر مطبوعات آزاد باشند و فعالیت احزاب و انجمن‌ها و تشكیلات‌های سیاسی و مدنی در چارچوب قانون اساسی آزاد باشد، مطمئنا نظارت عمومی و مطبوعات باعث می‌شد تلفات كمتر باشد و مجرمان خیلی كم مجال ارتكاب جرم پیدا كنند. رسانه‌های آزاد بهترین ارگان‌های نظارتی خواهند بود. چنانكه در دوره هشت‌ساله دولت اصلاحات به علت فضای موجود میزان اختلاس، رشوه و رانت‌خواری کمتر بود. ماجرای شهرام جزایری بسیار بسیار كمتر از رقم اخیر بود. تنها وقتی كه بوی گند فساد مالی همه جا را فراگرفت تازه برخی افراد یادشان می‌افتد كه بگویند از قبل در جریان بودند. كمااینكه در همین مساله تخلف اخیر موسوم به اختلاس یا تخلف سه‌هزارمیلیارد تومانی در بانك صادرات آقای جهرمی، مدیرعامل سابق بانك گفت این تخلف از سال 86 وجود داشته اما تازه الان و بعد از چهار سال كه بوی آن همه جا را گرفت، موضوع به گوش مردم می‌رسد. مبلغ بسیار زیادی از این تخلف در همین چند ماه گذشته پرداخت شده است. "


وی معتقد است "اختلاس 123میلیارد تومانی از لحاظ مشابهت كیفی، حقوقی و مكانیزمی كه صورت گرفته اصلا با تخلف سه‌هزارمیلیارد تومانی قابل مقایسه نیست. اگر رقم باقیمانده اختلاس سال 71 بانك صادرات را جلو این آقایان بگذارند، قهر می‌كنند ولی اختلاس و برداشت از حساب دولت چه كم چه زیاد باشد نشانه فساد در دستگاه مالی كشور است و سلب اعتماد عمومی را همراه دارد. در شرایط كنونی توصیه می‌شود همه مراجع بانكی و مالی درگیر به‌جای اینكه جنگ و دعوا كنند كه چه كسی اول متوجه شده، در درجه اول همان كاری را كه بانك صادرات در آن زمان كرد، انجام دهند تا تمام مبلغ مورد سوءاستفاده به نظام بانكی كشور بازگردد. البته این كار سختی است چون تخلفی كه الان شده در مقابل تخلف آن زمان مثل فیل و فنجان است، هم از حیث رقم‌ها و هم از لحاظ تعداد افراد دخیل در ماجرا. درگیر شدن چند بانك كشور اعم از دولتی و خصوصی در این ماجرا غم‌انگیز و وحشتناك است. شاید خیلی مهم نباشد كه عنوان این موضوع اخیر چیست. مهم این است كه سیستم بانكی كشور منافذ و شكاف‌های بزرگی در خود دارد كه می‌شود از آن سوءاستفاده كرد و كروركرور پول برد. "


پول های نفت و گاز و ...
نیکبخت گفت: "دیوان محاسبات گزارش می‌دهد میلیارد‌ها دلار پول مازاد درآمد نفتی یا گاز به حساب ذخیره ارزی واریز نشده و مردم می‌پرسند این دلارها كجاست. یا در پرونده بیمه ایران مردم ‌می‌پرسند چه مقدار تخلف شده؟ چه كسانی تخلف كردند و الان پرونده كجاست و در چه وضعیتی است؟ هرچند سیستم مدیریت یك كشور سیستم مدیریت خانه نیست و هیاتی هم اداره نمی‌شود اما اگر كسی سیستم مدیریت خانه‌اش را هم تنظیم نكند دچار اشكال می‌شود. من اطمینان می‌دهم این موضوع بدون وجود بستر لازم و مناسب به وجود نمی‌آید و متخلفان هم بدون مساعدت افراد موثر پیدا و پنهان به این كارها دست نمی‌زنند، همچنان‌كه بدون معرفی فاضل خداداد به خاطر «بچه تهرون بودن او»آن ماجرای 123میلیارد شكل نمی‌گرفت. "


آزادی زندانیان سیاسی، رفع حصر از رهبران جنبش سبز و برگزاری انتخابات آزاد

Posted: 04 Oct 2011 05:06 AM PDT

راهکار های محمد خاتمی وعبدالله نوری برای خروج از بحران
جرس:  سیدمحمد خاتمی و عبدالله نوری در دیداری با یکدیگر، با تاکید بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از رهبران جنبش سبز، برای خروج کشور از بحران جاری بر لزوم برگزاری انتخابات آزاد بدون دخالت نهادهای امنیتی و نظامی تصریح کردند.


به گزارش رسیده به جرس، در این دیدار با تاکید  بر آزادی همه زندانیان سیاسی اظهار شد: باید زندانیان سیاسی وعقیدتی خصوصا فعالان سیاسی و دانشگاهی و حتی جوانان بی نام و نشانی که فقط به خاطر ابراز عقیده ای متقاوت در زندان ها در شرایطی سخت بسر می برند، آزاد شوند. 



دو شخصیت برجسته اصلاحات همچنین با اعلام حمایت از مواضع رهبران جبنش سبز بر لزوم آزادی سریع میر حسین موسوی و مهدی کروبی از بازداشت غیرقانونی تاکید کردند. 



بر اساس این گزارش، در این نشست برخی از راهکارهای خروج حاکمیت از بحران مشروعیتی که در آن گرفتار است مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

خاتمی و نوری بر استفاده از فضای انتخابات پیش رو جهت تشریح و تبیین اهمیت برگزاری انتخابات آزاد به عنوان یکی از حقوق حیاتی و مسلم مردم  تاکید و اضافه کردند که حاکمیت تحت هیچ شرایطی نمی تواند شهروندان را از این نعمت و حق الهی محروم کند.

این دو شخصیت سیاسی تصریح کردند، حاکمیت موظف است شرایط را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه آماده کند.



خاتمی و نوری افزودند: برگزاری انتخابات آزاد باید به نحوی باشدکه تمام فعالان و جریانات سیاسی که دغدغه ای جز حفظ منافع ملی ندارند بتوانند در آن شرکت کنند و انتخاب نهائی توسط مردم صورت گیرد و انتخابات آزاد باید بدون دخالت نهادهای امنیتی و نظامی وهمچنین بدون دخالت و تاثیر گذاری مجریان و ناظران در نتیجه ی انتخابات شکل بگیرد.

این دو شخصیت اصلاح طلب با تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد  بافرایندی بسیار شفاف وروشن برای افکار عمومی ادامه دادند: عدم برگزاری انتخابات آزاد ، عدم نظارت مستقیم و موثر مردم و نیز عدم حضور مطبوعات ورسانه های آزاد و مستقل باعث ایجاد فساد گسترده در ارکان حکومت گردیده که این روز ها نمونه هایی ازآن برای مردم هویدا شده است. 



این دو بازگرداندن اعتماد افکارعمومی و مشروعیت آسیب دیده نظام را در گرو برگزاری انتخابات آزاد دانستند و افزودند: درکشورهایی که انتخابات آزاد برگزار می شود، شرکت درانتخابات استفاده از حقی مسلم توسط مردم است وطبیعتا شرکت درانتخابات تاییدعملکرد حاکمان نیست.

نوری و خاتمی با اشاره به ضرورت اهمیت حرکت بخش های عاقل وریشه دار نظام و حاکمیت در مسیر جبران اشتباهات و کج روی هائی که خصوصا درچندسال اخیرصورت گرفته ادامه دادند:  تدبیرعقلای نظام درجهت نجات هر چه سریعتر کشور از آسیب های مهیب و بی نظیری که در سالهای اخیربه دلیل سوءمدیریت وفساد گسترده در حوزه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و بین المللی منافع ملی را به چالش جدی کشیده ضرورت دارد.

رییس جمهور اصلاحات و وزیر کشورش به تصمیم گیرندگان اصلی نظام توصیه کردند که جهت کوتاه شدن دیوار بی اعتمادی میان اکثریت مردم با حکومت باید فضای امنیتی و اطلاعاتی برچیده شود و نخبگان، فرهیختگان، اصحاب رسانه و مطبوعات مستقل و منتقد ، دانشگاهیان و روحانیون بتوانند بدون هیچ نگرانی و محدودیت مشکلات ، کمبودها ، سوء مدریت ها ی موجود در ساختار قدرت در حوزه های مختلف را نقد کنند.

نوری و خاتمی اظهار داشتند: درصورت آغاز اعتماد سازی و کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی توسط نظام با اکثزیت مردم ، نخبگان ، دانشگاهیان ، فعالان سیاسی ، روحانیت ، کارگران ، زنان و جوانان می شود به مرور جهت آینده ایران ونجات منافع ملی و با حفظ اصول محوری اصلاحات و جنبش سبز با محوریت تمام اصول قانون اساسی با نظام و حاکمیت وارد گفتگو یی انتقادی و اصلاحی شد. همچنین همزمان راهکارهای عملی اصلاح قانون اساسی جهت تضمین رعایت حداکثر حقوق مردم و برگزاری انتخابات آزاد توسط حاکمیت در زمانی مشخص بررسی و اجرا شود.

آنان  با اعلام حمایت از حرکتهای آزادیبخش منطقه اظهار کردند: حامیان اصلاحات و جنبش سبز از جنبش های آزادی خواهی و دموکراسی خواهی در منطقه حمایت قاطع میکنند و از حاکمان مستبد و تمامیتخواه این کشورها می خواهند تا دیر نشده صدای مردم خویش را بشنوند.

آنها افزودند: مسلما درآینده نزدیک تعیین سرنوشت درکشورهای منطقه را مردم آزادیخواه رقم خواهند زد .

آنان با انتقاد از سیاست خارجی جمهوری اسلامی افزودند: ازحکومت می خواهیم درراستای منافع ملی و ورعایت توصیه های موکد پیشوایان دینی نسبت به تمام حرکتهای آزادیخواهانه درمنطقه از بحرین تا سوریه نگاه و تحلیلی عادلانه و منصفانه داشته باشد


 

مستندسازان را بدون قید و شرط آزاد کنید

Posted: 04 Oct 2011 04:53 AM PDT

سازمان عفو بین الملل با محکومیت فشار بر هنرمندان
جرس: سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی بدون قید و شرط شش مستندسازی شد و تاکید کرد، فشارهای سیاسی روی فیلم‌سازان و صنعت فیلم‌سازی در ایران به شدت افزایش یافته و بسیاری از فعالان این حوزه تنها به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز مرتبط با حرفه خود زندانی شده‌اند.

 

سازمان عفو بین‌الملل، از سازمان‌های ناظر و مدافع حقوق بشر مستقر در لندن، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، اقدام حکومت ایران در بازداشت شش مستندساز و تهیه‌کننده مستقل ایرانی را محکوم کرد و خواستار آزادی سریع و بی‌قید و شرط آنان شد. در این بیانیه با اشاره به بازداشت پنج مرد و یک زن مستندساز، تاکید شده که آنها فقط برای ابراز عقاید یا ارتباطات‌شان با رسانه‌های خارج از ایران، به‌خصوص بی‌بی‌سی (فارسی) دستگیر شده‌اند و ۱۸ روز است که پشت میله‌های زندان‌اند.


هادی آفریده، شهنام بازدار، ناصر صفاریان، محسن شهنازدار، مجتبی میرطهماسب و کتایون شهابی، شش مستندسازی هستند که ۲۶ شهریور (۱۷ سپتامبر) به اتهام همکاری با بی بی سی بازداشت شدند. 


به گزارش دویچه وله، بر اساس بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، بازداشت‌مستندسازان ایرانی عموما با یورش به محل سکونت و بازرسی گسترده و ضبط و توقیف وسایل شخصی آنها همراه بوده است. سه نفر از آنها توانسته‌اند با خانواده‌های خود تماس بگیرند و بازداشت خود را تایید کنند، اما از وضعیت کنونی آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست و راهی برای دسترسی به آنها نیز وجود ندارد. گفته می‌شود مستندهای ساخته‌شده توسط برخی از این افراد، از شبکه فارسی بی‌بی‌سی پخش شده‌اند.


عفو بین‌الملل بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران می‌گوید مستندسازان ایرانی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند که در کنترل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی است. این سازمان همچنین اعلام کرده که خانواده‌های این افراد از سوی مقامات حکومتی تحت فشار قرار گرفته‌اند تا درباره وضعیت آنها اطلاع‌رسانی نکنند.

عفو بین‌الملل در این بیانیه «اقدامات فرساینده و سرکوب‌گرانه دولت ایران» را «تلاش برای فرونشاندن هر صدای مخالفی در این کشور و منزوی کردن ایرانیان در جامعه جهانی از طریق جرم‌تراشی برای هرگونه ارتباط با سازمان‌های فعال خارجی» خوانده است.


در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل، همچنین به اقدام حامیانه خانه سینمای ایران اشاره شده است که پیش‌تر با انتشار بیانیه‌ای خواستار ممانعت از اتهام‌زنی و رعایت حقوق اساسی مستندسازان و «مراعات کامل مفاد قانون آیین دادرسی» شده بود؛ اقدامی که خشم و واکنش‌های تهدیدآمیز گسترده مقامات ایرانی و نمایندگان مجلس را در پی داشت. برخی از آنها حتی خواستار لغو مجوز خانه سینما شده‌اند.


سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید «فشارهای سیاسی روی فیلم‌سازان و صنعت فیلم‌سازی در ایران به شدت افزایش یافته و بسیاری از فعالان این حوزه تنها به خاطر فعالیت‌های صلح‌آمیز مرتبط با حرفه خود زندانی شده‌اند.»

عفو بین‌الملل اعلام کرده که حق آزادی بیان، در اصل ۱۹ پیمان بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی تصریح شده و ایران از جمله کشورهایی است که این پیمان را پذیرفته، اما به آن پای‌بندی نشان نمی‌دهد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی: ماهواره‌های نظامی جاسوسی دشمن را منحرف می کنیم

Posted: 04 Oct 2011 03:25 AM PDT

جـــرس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء با اشاره به این پروژه های جدید گفت: "وقتی ما می ‌توانیم ماهواره‌های نظامی و جاسوسی دشمن را منحرف کرده و به خطا ‏بیندازیم یعنی توانسته‌ ایم به اوج فضا رخنه کنیم و این اقتداری است که علیرغم تحریم ها جمهوری اسلامی به آن ‏دست پیدا کرده ومی‌توانیم نوید دهیم که ‏بسترهای لازم برای ورود به عرصه فضا فراهم شده است."


به گزارش مهر، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء سه شنبه دوازدهم مهر ماه، در حاشیه مراسم رونمایی از سه ‏دستاورد مهم این قرارگاه در عرصه جنگ الکترونیک در جمع خبرنگاران گفت: ما برای اینکه در عرصه جنگ الکترونیک که ‏مهمترین عرصه در نبرهای آینده خواهد بود غافلگیر نشویم باید توانایی دشمن در این عرصه را به خوبی بشناسیم ‏و همزمان از سامانه ‌های دفاعی الکترونیک مناسب بهره ببریم که این امر مستلزم شناخت تمام ملزومات جنگ ‏الکترونیکی است.

وی افزود: سه دستاوردی که امروز رونمایی شد بسیار عظیم است و می‌توانیم این نوید را بدهیم که ‏بسترهای لازم برای ورود پدافند هوایی به عرصه فضا فراهم شده است.

وی با بیان اینکه به تعبیر دیگر وقتی ما می ‌توانیم ماهواره‌های نظامی و جاسوسی دشمن را منحرف کرده و به خطا ‏بیندازیم یعنی توانسته‌ ایم به اوج فضا رخنه کنیم، تاکید کرد: "این اقتداری است که علیرغم تحریم ها جمهوری اسلامی به آن ‏دست پیدا کرده است."


فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص ساخت پروژه‌هایی نظیر «باور ‏‏373» و «رادارهای کیهانی» گفت: "رادار کیهانی مراحل خود را پشت سر می ‌گذراند و متخصصان ما در حال کار بر ‏روی این پروژه‌ ها هستند... هفته گذشته نیز شاهد تحویل سامانه موشکی مرصاد با موشک شلمچه به یگان‌های ‏پدافند هوایی بودیم.‏"


گفتنی است، روز سه شنبه در محل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا، پروژه های جنگ الکترونیک "شبیه ساز جنگ الکترونیکی (شاهد)"، "تستر مقدورات جنگ الکترونیک سامانه های راداری (صبا)" و"اخلاگر موقعیت یاب جهانی" رونمایی شد.


گزارش فارس می افزاید "اخلال گر موقعیت یاب جهانی از دیگر پروژه هایی بود که رونمایی و به بهره برداری رسید، که این پروژه برای ایجاد اختلال در گیرنده های ناوبری نظامی و تجاری مربوط به منظومه های جی پی اس و گلوناف است. در این پروژه نیز از فناوری های استفاده شده است که می تواند تحت فرمان شبکه یکپارچه پدافند هوایی در گیرنده های ناوبری هواپیماهای نظامی دشمن اخلال ایجاد کند."



تاکید سردار نقدی بر نقش پایگاه‌های بسیج  در حفظ امنیت ‏صندوق‌های رای

Posted: 04 Oct 2011 04:10 AM PDT

 جرس: رئیس سازمان بسیج مستضعفین در خصوص بحث نظارت بر انتخابات با اشاره به اینکه امنای مردم در محله ‏‌ها متشکل از معلمین، کسبه و علمای محل در پای صندق‌های رای حضور دارند و تمام صندوق‌های رای در ‏دست مردم است، گفت: شورای نگهبان نیز بر انتخابات نظارت عالیه دارد و هیچ توجیه منطقی ندارد که یک ‏چیز مضاعفی برای نظارت بر انتخابات درست شود. ‏ 


سردار محمدرضا نقدی ایلنا، در رابطه با اینکه امروزه برخی مسائلی را پیرامون نظارت ‏بر انتخابات و سلامت انتخابات مطرح می‌کنند، گفت: نهادهای زیربط در برگزاری انتخابات تاکنون حدود ۳۰ انتخابات را ‏بدون هیچ مشکلی اداره کرده و طبیعتا دستگاه‌های نظارتی انتخابات که بخشی از آن مربوط به شورای ‏نگهبان و بخشی هم مربوط به وزارت کشور است کارهای خود را انجام می‌دهند و به نظر ما همین برای ‏نظارت بر انتخابات کفایت می‌کند. ‏ 

وي در رابطه با نقش پايگاه‌هاي بسيج در روند انتخابات، گفت: پایگاه‌های بسیج تنها به امنیت ‏صندوق‌ها کمک می‌کنند و مسئول شمارش آرا نیستند، بلکه شمارش آرا توسط امنای محل یعنی کسبه، معلمین و علمای مورد اعتماد مردم محله صورت می‌گیرد. 

سردار نقدی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تاکید کرد: امروز تاکتیک غربی‌ها برای تسلط بر کشور‌ها، نفوذ ‏در بازی انتخابات آن‌ها است و چون دیگر نتوانسته‌اند با استبداد و نگه داشتن مستبدان بر سرکار، مدیریت ‏خودشان را بر این کشور‌ها ادامه دهند تلاش می‌کنند از راه تخریب انتخابات و آشفته کردن آن، فضا را برای ‏بازگشت خودشان مهیا کنند. ‏ 

وی به جریان‌های سیاسی داخلی توصیه کرد که نباید این فرصت را به ‏زورگوهای بین‌اللملی بدهد و خاطرنشان کرد: همه باید باهم متحد و منسجم باشیم، رقابت‌های سیاسی ‏داخلی نباید مجالی را برای سلطه‌گران فراهم کنند. ‏ 

سخنگوی وزارت خارجه: در سوریه فتنه در جریان است

Posted: 04 Oct 2011 02:48 AM PDT

جـــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در رابطه با تحولات سوریه، بدون اشاره به کشتار گستردۀ مردم آن کشور توسط حکومت متحد جمهوری اسلامی مدعی شد: "فکر می کنیم در مورد سوریه فتنه ای توسط کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در حال انجام است و به دنبال بی ثباتی در سوریه هستند. ما هر نوع دخالت خارجی را محکوم می کنیم. اصلاحاتی در سوریه در حال انجام است و فضا آرام است بدون دخالت خارجی ها موضوع می تواند حل و فصل شود."


وی همچنین به پلیس آمریکا توصیه کرد "با تظاهراتی که برای بیان نظرات مردمی صورت می گیرد و مثل کشورهای غربی، در آمریکا نیز با برخورد و سرکوب پلیس مواجه می شود"، به جای برخورد خشونت آمیز به صدای مردم گوش فرا داده شود."


واکنش به برقراری ارتباط نظامی ایران و امریکا، توصیه به پلیس امریکا، هشدار به ترکمنستان و ... از جمله محورهای نشست خبری این هفته سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران بود.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوالی در رابطه با مذاکره با دولت کانادا برای استرداد محمود رضا خاوری رئیس پیشین بانک ملی ایران که بعد از افشای تخلف مالی اخیر از کشور خارج شده است و نیز در خصوص تابعیت دوگانه وی تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی ما تابعیت مضاعف را قبول نداریم و کسی که بخواهد تابعیت مضاعف داشته باشد باید مراحل قانونی ترک تابعیت را طی کند.


تابع سیستم قضایی هستیم
وی افزود: اینکه مسئولان تابعیت دوگانه داشته باشند و ما بر اساس قوانین عمل می کنیم اما اینکه جرمی مرتکب شده یا نشده را سیستم قضایی مشخص می کند و ما تابع سیستم قضایی هستیم.


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه آیا وزارت خارجه آمار و اطلاعاتی از تعداد مسئولان دارای تابعیت دوگانه در اختیار دارد، گفت: تابعیت مضاعف خلاف قانون اساسی است و جزو کارهای مجاز محسوب نمی شود که ما بررسی کنیم چه کسانی تابعیت دوگانه را کسب کرده اند.

وی افزود: دستگاههای مربوطه به وظایف خود در این رابطه عمل می کنند و این موضوع به عهده وزارت امور خارجه نیست اما اگر اطلاعاتی در این خصوص به دست بیاوریم در اختیار مقامات مربوطه قرار خواهیم داد.


مقامات بحرین خواستند به ما توضیح بدهند
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در پاسخ به این سئوال که دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی و بحرین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با چه توجیهی صورت گرفته است، تصریح کرد: سیاست کشور ما در مورد بحرین کاملا مشخص است و ما از مطالبات مردم و خواسته های مشروع آنان حمایت می کنیم و توصیه ما برقراری آرامش و توجه به خواسته های مردم است و توصیه می کنیم دولت ها به مطالبات مردمشان گوش دهند و به آن پاسخ مثبت دهند.


وی با بیان اینکه "سرکوب مردم راه حل آرامش و اقتدار نخواهد بود"، در رابطه با علت دیدار وزرای خارجه ایران و بحرین گفت: مقامات بحرینی به دنبال تماس با مقامات ما بودند تا وضعیت کشورشان را توضیح بدهند و به دنبال درخواست وزیر خارجه بحرین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ملاقاتی بین وزرای خارجه ایران و بحرین صورت گرفت و مطالبی که ما در خصوص بحرین به آن اعتقاد داریم در این دیدار مطرح شد.


در سوریه فتنه در جریان است
دستیار ویژه وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در رابطه با تحولات سوریه، بدون اشاره به کشتار گستردۀ مردم آن کشور توسط حکومت متحد جمهوری اسلامی مدعی شد: "فکر می کنیم در مورد سوریه فتنه ای توسط کشورهای حامی رژیم صهیونیستی در حال انجام است و به دنبال بی ثباتی در سوریه هستند. ما هر نوع دخالت خارجی را محکوم می کنیم. اصلاحاتی در سوریه در حال انجام است و فضا آرام است بدون دخالت خارجی ها موضوع می تواند حل و فصل شود."


واکنش به برقراری ارتباط نظامی ایران و امریکا
خبرنگاری در رابطه با درخواست مقامات آمریکایی برای برقراری خط مستقیم بین نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس سئوال کرد که مهمانپرست گفت: "گویا مقامات نظامی آمریکایی چنین بحثی را مطرح کرده بودند و پیشنهادی بوده که صرفا توسط مقامات نظامی داده شده و به صورت رسمی چنین چیزی را دریافت نکرده ایم. باید از هر گونه تنش در منطقه جلوگیری کنیم و هر راهی که کمک می کند که تنش ایجاد نشود باید مورد توجه قرار گیرد. بهترین راه برای جلوگیری از تنش این است که نیروهای خارجی منطقه خلیج فارس را ترک کنند و به این ترتیب زمینه تنش خود به خود از بین می رود."

 
شروط ایران برای شرکت در اجلاس بن
مهمانپرست در رابطه با حضور و سطح هیئت مشارکت کننده از جمهوری اسلامی در اجلاس بین المللی بن که برای بررسی موضوع افغانستان برگزار خواهد شد، دعوت از ایران را "در دست پیگیری" ذکر کرد و با بیان اینکه "ما روابط خوبی با افغانستان داریم"، گفت: "ما در 30 سال گذشته ما هزینه های زیادی را در خصوص افغانستان پرداخت کرده ایم که پذیرش 3 میلیون تبعه افغانستان در 30 سال گذشته و آموزش جوانان افغان در مدارس و دانشگاههای ایرانی و هزینه هایی که بابت مشکلات افغانستان بوده نشان دهنده روابط خوب ما با افغانستان است."


واکنش به تعرض به نمایندگی ایران در باکو

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با تعرض صورت گرفته به نمایندگی های جمهوری اسلامی در آذربایجان گفت: روابط ایران با کشورهای همسایه خوب و دوستانه است و روابط گسترده با کشورهای همسایه جزو اصول ثابت ماست و با آذربایجان نیز روابط دوستانه داریم و مسائلی که ممکن است مطرح شود باید توسط مقامات مسئول بررسی شود و ما اجازه نمی دهیم روابط خوب بین دو کشور دچار اختلال شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تعرض صورت گرفته گفت: اگر مواردی باشد که در جهت خلاف روابط دوستانه باشد پیگیری می شود تا حل شود. مسائل ممکن است در رابطه با دفاتر نمایندگی پیش بیاید که توسط وزارتخارجه و مسئولان ذیربط پیگیری و بررسی می شود.


دریاچه ارومیه مسئله داخلی است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با اظهارات برخی مسئولان آذربایجان در خصوص دریاچه ارومیه و بحث انتقال سهم ایران از ارس به این دریاچه گفت: دریاچه ارومیه موضوع داخلی ماست و توسط مسئولان در دست بررسی است و بیشترین تلاش را صورت خواهیم داد تا وضعیت محیط زیستی دریاچه ارومیه به وضعیت مطلوب خود نزدیک شود.
وی تاکید کرد: اظهارات مقامات مسئول و غیر مسئول از کشورهای دیگر پذیرفته نیست و باید از اظهار نظر درباره مسائل کشورهای دیگر جلوگیری شود.
مهمانپرست اضافه کرد: مسائل مرزی توسط کمیته های دو جانبه در دستور کار قرار دارد که توسط کارشناسان بررسی خواهد شد.


کسی در امور سوریه دخالت نکند
وی در خصوص ارتباط ایران با مخالفان دولت بشار اسد که برخی رسانه ها مطرح کرده اند گفت: موضوع سوریه یک مسئله داخلی است و هیچ کشوری حق دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را ندارند و سابقه دخالت کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در کشورها نیز سابقه خوبی نیست. ما توصیه می کنیم به جای دخالت در امور داخلی باید زمینه گفتگوی سازنده بین مردم و دولت ها فراهم شود.


دستیار ویژه وزیر خارجه عنوان کرد: مطالبات مردمی باید شنیده شود و به هیچ وجه سرکوب و برخورد خشونت آمیز را صحیح نمی دانیم. در داخل سوریه مسائلی بوجود آمده که برخی جریانات مشغول فعالیتند تا بی ثباتی ایجاد کنند.


اشتون هنوز جواب نداده
خبرنگاری پرسید آیا کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را داده است که مهمانپرست گفت: فکر نمی کنم پاسخ نامه جلیلی داده شده باشد به محض دریافت رسانه ها مطلع خواهند شد.


پیگیری وضعیت امام صدر از طریق سفارت
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات وزیر خارجه لبنان مبنی بر اینکه اطلاعاتی در رابطه با امام موسی صدر به دست آورده است گفت: ما هم مشغول پیگیری و تماس و رایزنی هستیم. امیدواریم اطلاعات دقیقی دریافت کنیم و تحقیقاتی را با همکاری آنها دنبال می کنیم و سفارت ما در لیبی نیز یکی از موضوعاتی را که دنبال می کند وضعیت امام موسی صدر است.


توصیه به پلیس امریکا
وی در واکنش به برخورد پلیس آمریکا با تظاهرات مردم در نیویورک نیز گفت: "یکی از اعتراضاتی که وجود دارد درباره ریشه های بحران اقتصادی در آمریکا و غرب است که سیاستگذاری پولی و مالی آمریکا باعث بروز مشکلاتی شده است و طبق معمول تظاهراتی که برای بیان نظرات مردمی صورت گرفت در آمریکا مثل کشورهای غربی با برخورد و سرکوب پلیس مواجه می شود و ما توصیه می کنیم به جای برخورد خشونت آمیز به صدای مردم گوش دهند."


تامین صفحه سوخت با تکمیل کارخانه جدید ادامه می یابد
خبرنگاری سئوال کرد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده اظهارات احمدی نژاد مبنی بر اینکه ایران در صورت دریافت اورانیوم 20 درصدی غنی سازی 20 درصدی را متوقف می کند جدی نیست که مهمانپرست در پاسخ گفت: فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران مسیر طبیعی را بر اساس نیازهای داخل دنبال می کند.
مهمانپرست یادآور شد اینکه احمدی نژاد اشاره کرده است در صورت تامین نیاز اورانیوم 20 درصدی غنی سازی آن دنبال نخواهد شد به خاطر آن است که سوخت 20 درصدی برای ادامه رآکتور تهران ضروری است .کارشکنی را خود غربی ها شروع کردند و مسائل انسانی را سیاسی کرده اند، به لحاظ اقتصادی هم تولید سوخت 20 درصد صرفه ندارد. اما تا وقتی که سوخت رآکتور تهران تامین نشود و برخورد سیاسی مانع احقاق حق ما شود مسیر خود را دنبال می کنیم و با تکمیل کارخانه جدید که سوخت را به صفحه سوخت تبدیل می کند نیازهای داخلی تامین خواهد شد.


توصیه به ترکمنستان
مهمانپرست در رابطه با ساخت جزیره مصنوعی از سوی ترکمنستان در نزدیکی ایران گفت: رژیم حقوقی دریای خزر باید با توافق 5 کشور تدوین شود و یکی از موضوعات آن مسائل زیست محیطی است که باید با دقت مورد توجه قرار بگیرد و اقداماتی که به محیط زیست لطمه می زند باید مورد توجه کشورهای ساحلی قرار بگیرد و کشورهای ساحلی بدون تصویب رژیم حقوقی خزر اقدامی انجام نخواهند داد که مشکلی برای این منطقه به دنبال داشته باشد.


حضور نداشتن نصرالله در اجلاس تهران 
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با نشست بیداری اسلامی و حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران بیان داشت: این نشست ها بسیار تاثیرگذار خواهد بود و برگزاری آن نشان دهنده این است که مردم منطقه بیدار شده اند و بر اصول خود اصرار دارند. توصیه ما به همه کشورهای منطقه و خارج از منطقه این است که برای برقراری آرامش باید ریشه تجاوز را خشک کنند و طرح هایی که بخواهد صدای مردم فلسطین بر اساس آن ساکت شود به نتیجه نخواهد رسید و حقوق ملت فلسطین باید کامل احیا شود و در اختیار آنان قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص علت حضور نیافتن سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین گفت: اینکه مهمانان در این اجلاس دعوت شده اند و چه کسانی شرکت نکرده اند خیلی مهم نیست آنچه اهمیت دارد حضور یکپارچه نمایندگانی بود که تفکر مقاومت را دنبال می کنند.
وی افزود: آقای نصرالله ملاحظاتی ممکن است برای رفت و آمد داشته باشند اما این مانع از حضور تفکر ایشان و جریاناتی که مقاومت را دنبال می کنند نخواهد بود و جریان مقاومت یکپارچه و مستحکم است.


دخالت در امور کشورها در جهت ثبات نیست
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برگزاری نشست های مخالفین دولت سوریه در ترکیه گفت: باید دید این اقدامات چه مقدار به حل مسائل داخلی کشورها کمک می کند اگر همه کشورها تلاش جدی داشته باشند تا در فضای مناسب امکان برقرار کردن گفتگو بین مقامات دولتی و مردم در کشورهای مختلف اعم از اینکه سوریه، بحرین، یمن یا کشور دیگری باشد و به مطالبات مردمی رسیدگی شود این اقدام می تواند مثبت باشد اما هر اقدامی در جهت دخالت در مسائل داخلی اعم از دخالت نیروهای نظامی یا اینکه گروه هایی تحریک شوند که بی ثباتی ایجاد شود در جهت ثبات تلقی نمی شود.

مهمانپرست با بیان اینکه بیداری اسلامی در منطقه بزرگترین تهدید امنیتی برای رژیم صهیونیستی تلقی می شود گفت: رژیم صهیونیستی و حامیانش تلاش بسیاری خواهند داشت تا تنش و درگیری بین کشورهای منطقه سایه امنی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کند و باید مراقب توطئه ها بود و کشورها باید با تدبیر و حکمت مسائل را دنبال کنند.


دو امریکایی با وثیقه و مشروط آزادند
وی در خصوص آزادی دو تبعه آمریکایی و وضعیت اتباع ایرانی زندانی در آمریکا از جمله شهرزاد میرقلی خانی تصریح کرد: دو تبعه آمریکایی بعد از درخواست تجدید نظر در احکامشان که این درخواست در حال بررسی است قرار بازداشتشان به وثیقه تبدیل شد و با وثیقه به صورت مشروط آزاد شدند.

مهمانپرست افزود: وضعیت اتباع ایرانی که ناحق و با روش غیر انسانی بازداشت شده اند در دستور کار است از جمله خانم میرقلی خان که معاون کنسولی وزارت خارجه موضوع را پیگیری می کنند و خانواده وی سفری به آمریکا داشته اند بحث از طریق کنسولی دنبال می شود و توصیه ما به غرب و امریکا این است که مسائل انسانی را بیشتر دنبال کنند و به خاطر مسائل سیاسی حقوق بشر را ابزار دست نکنند و دست از خصومت با ملت ما بردارند و اتباع ایرانی را آزاد کنند.


انتشار اسامی دانشمندان تخلف است
مهمانپرست در خاتمه در پاسخ به سئوال در رابطه با انتشار اسامی دانشمندان هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اینکه به چه دلیلی اسامی دانشمندان ایرانی که جزء موارد محرمانه است توسط آژانس منتشر می شود و انتشار آن باعث ترور آنها می شود تخلف آشکاری است که ما نسبت به آن به صورت رسمی اعتراض خود را اعلام کرده ایم و توصیه می کنیم آژانس به خاطر مسائل سیاسی از مسیر اصلی خود دور نشود.


حمایت جمعی از روشنفکران و دانشگاهیان از مردم سوريه

Posted: 04 Oct 2011 02:04 AM PDT

هشدار عفو بین الملل به حکومت اسد
جـــرس: در واکنش به سرکوب گستردۀ فعالان و آزادیخواهان و مردم معترض سوریه توسط حکومت انتصابی بشار اسد، جمعی از روشنفکران، فعالان سياسی و حقوق بشری ايرانی، طی پیامی به مردم و فعالان سوریه، از قیام و خیزش و پایداری آنان حمایت کرده و همزمان سرکوب این اعتراضات توسط حکومت سوريه را محکوم نمودند.


همزمان سازمان عفو بین‌الملل دیپلمات‌های حکومت سوریه را متهم کرد که علیه مخالفان تظاهرکننده در برابر سفارتخانه‌های حکومت دمشق در پایتخت‌ کشورهای مختلفِ جهان، به عملیات ایذایی و تهدید روی ‌آورده‌اند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، این سازمان مدافع حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در این باره منتشر کرد آورده: دیپلمات‌های سوری با فیلمبرداری از تظاهرکنندگان، آنها را تهدید کرده و در پاره‌ای موارد، بستگانِ آنها در سوریه را مورد آزار و اذيّت، بازداشت و شکنجه قرار می‌دهند.


همچنین تارنمای گویا، متن کامل و اسامی امضاء کنندگان پیام جمعی از روشنفکران، فعالان سياسی و حقوق بشری ايران در پشتيبانی از مردم سوريه را به شرح و ترتیب زیر منتشرساخته است:


پيام به روشنفکران و نيروهای آزادی خواه سوريه
ما روشنفکران و دانشگاهيان آزادی خواه ايرانی که شرايط ناگوار شما را درک و رويدادهای جاری کشور شما را از نزديک دنبال می کنيم، ضمن محکوم کردن شديد سرکوب بی رحمانه ضدانسانی حکومت سوريه، پشتيبانی قاطع خود را از خيزش و پايداری شما آزادی خواهان در نيل به دمکراسی واستقرار حکومت مردمی در سوريه اعلام می داريم .


اطمينان داريم همان طور که شاعر بزرگ سوری و جهان عرب، ادونيس، به درستی گفته است "هيچ حکومتی جز به کمک آزادی وهيچ امنيتی جز با مساعدت آزادی پايدار نخواهد ماند".


احمدی حميد ، پژوهشگر تاريخ ايران ، مدير انجمن مطالعات تاريخ شفاهی ايران – برلن
احمدی داريوش ، فعال حقوق مدنی
ارس کمال ، دانشگاه کلن ، آلمان
ارشاد اردوان ، فعال حقوق مدنی
اسدی جمشيد ، اقتصاددان (ايران: بازار و دموکراسی )
اعتمادی ناصر ، خبرنگار راديو بين المللی فرانسه
افتخاری بيژن ، فعال حقوق مدنی
اکبری حميد ، استاد دانشگاه نودت ايسترن ايلينوی - آمريکا
اميد مهر علی اکبر ، استاد حقوق و اصول روابط بين الملل ، دانمارک
امينی بهمن ، ناشر و فعال حقوق بشر
ايجادی جلال ، استاد دانشگاه در پاريس
ايزدی کاظم ، جامعه شناس ، استاد پيشين دانشگاه تهران
باباعلی مهرداد ، استاد دانشگاه در پاريس
براتی مهران ، پژوهشگر امور بين الملل ، شورای سياسی جمهوری خواهان
برادران منيره ، فعال حقوق زنان
برزنجه محمد ، فعال حقوق مدنی
بنو عزيزی علی ، استاد علوم سياسی و رئيس برنامه تمدن اسلامی و جامعه ها ، بوستون ، آمريکا
بهاردوست شهلا ، روزنامه نگار
بهشتی محمد ، فعال حقوق بشر
بهگر حسن ، روزنامه نگار
بيضايی نيلوفر ، نمايشنامه نويس و کارگردان تئاتر
پارسا ميثاق ، استاد جامعه شناسی ، کالج دارتموث ، آمريکا
پاکدامن پاکدامن ، اقتصاددان ( استاد پيشين دانشگاه های تهران و پاريس)
پويان فر اکبر ، متخصص اعصاب و روان پزشک ، پاريس
پيوندی سعيد ، جامعه شناس ( استاد دانشگاه نانسی)
توانا حسن ، فعال مدنی
توحيدی نيره ، جامعه شناس و فعال زنان
جلالی محمد سحر ، شاعر و نويسنده
جليلی محمد رضا ، استاد ممتاز انستيتو مطالعات بين المللی و توسعه ، ژنو
جهانبگلو رامين ، متخصص فلسفه سياسی ، دانشگاه تورنتو
چرندابی رضا ، فعال حقوق مدنی
حسين پور هوشنگ ، متخصص تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات
خديوی مهين ، شاعر – نويسنده - ناشر
خسرو خاورفرهاد ، جامعه شناس ، استاد مدرسه مطالعات عالی در علوم اجتماعی ، پاريس
خونانی آذر ، کارشناس ارشد آموزش کودکان
درويش پور مهرداد ، استاد دانشگاه استکهلم
دستمالچی پرويز ، نويسنده و پژوهشگر
رشيدی اسعد ، متخصص روابط بين الملل ، شاعر و نويسنده
زمانی محمود ، روان شناس اجتماعی ، دانشيار و مدير سابق مرکز ملی تحقيقات علمی فرانسه
زندی سيامک ، مترجم ، فعال حقوق بشر
شاه مرادی بيژن ، فعال حقوق مدنی
شب افروز مسعود ، فعال حقوق بشر
شجاعی منصوره ، فعال حقوق زنان
شيرازی اصغر ، جامعه شناس ، پژوهشگر پيشين دانشگاه آزاد برلن
شيرازی عباس ، اقتصاد دان ، فعال حقوق مدنی
علامه زاده رضا ، کارگردان
علمداری کاظم ، جامعه شناس ، پژوهشگر ، دانشگاه لوس آنجلس
علوی حسين ، روزنامه نگار
فانی يزدی رضا ، فعال سياسی ، مدير و متخصص شبکه های ارتباطات
فروهر پرستو ، هنرمند
کاخساز ناصر ، پژوهشگر مسائل اجتماعی
کردوانی کاظم ، جامعه شناس ، استاد پيشين دانشگاه در تهران ، دبير اسبق کانون نويسندگان ايران
کريمی حکاک محمد ، استاد دانشگاه ، تئاتر و فيلم ، نيويورک
کشتگر علی ، مدير مسئول روزنامه ميهن
کلائی علی ، فعال حقوق بشر و فعال مدنی
کوشان منصور ، شاعر و نويسنده
کيان آزاده ، استاد جامعه شناسی دانشگاه پاريس - ديدرو
گنج بخش امير حسين ، پژوهشگر سازمان بهداشت ملی آمريکا ، واشنگتن
لاهيجی عبدالکريم ، معاون فدراسيون جهانی حقوق بشر ، رئيس جامعه حقوق بشر در ايران
محمدی مجيد ، جامعه شناس ، نويسنده آزاد
معينی فرزانه ، فعال حقوق بشر
مقدم ولانتين ، استاد جامعه شناسی و مطالعات زنان ، دانشگاه پاردو
مکی ابراهيم ، نمايشنامه نويس
مناف زاده عليرضا ، نويسنده و پژوهشگر تاريخ
مهاجر ناصر ، پژوهشگر علوم سياسی و اجتماعی
ميرفخرائی مهران ، فعال حقوق مدنی
نظری حجت ، فعال سياسی و دانشجويی
نعمانی فرهاد ، اقتصاددان ، استاد دانشگاه آمريکايی پاريس
هدايتی مهناز، نويسنده ، شاعر
يوسفی اشکوری ، پژوهشگر دينی


سلیمی نمین: در اختلاس اخیر، از رانت سیاسی هم استفاده شده بود

Posted: 04 Oct 2011 01:58 AM PDT

اطلاع دارم اما بر ملا نمی کنم

جـــرس: یک چهره امنیتی و مسئول دفتر «تدوین و مطالعات تاریخی ایران»، با اشاره به اختلاس بزرگ کشور گفت "در سپردن مسئولیت مدیرعاملی بانک ملی به محمود رضا خاوری، سیستم اطلاعاتی کشور در این زمینه کوتاهی جدی کرده است... البته مسایل دیگری هم وجود دارد... . اختلاس کنندگان از رانت سیاسی هم بهره گرفته بودند و من نمی خواهم اطلاعاتی که در این زمینه دارم را برملا کنم چون قوه قضائیه باید ورود کند."


به گزارش جهان، عباس سلیمی نمین در خصوص اختلاس سه هزار میلیارد تومانی معتقد است وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای ماندن در قدرت هر حرف و دستوری را می پذیرند و شایسته تصدی این مراکز حساس نیستند.


وی تاکید دارد که در حال حاضر برخی مدیران بله قربانگو سرکار هستند و یکی از دلایل اختلاس با این حجم زیاد در بانک صادرات، نداشتن تجربه حتی یک روز کاری جهرمی در سیستم بانکی است و تاکید دارد که جهرمی با امور مالی کاملا بیگانه است.


سلیمی نمین معتقد است که وزارت اطلاعات در خصوص انتصاب خاوری به مدیرعاملی بانک ملی، که تابعیت کانادایی دارد، کوتاهی داشته است.


سلیمی نمین با اشاره به موضوع اختلاس ۲ هزار و ۸۰۰ میلیار تومانی و فرار خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی به کشور کانادا گفت: در این زمینه کمترین کاری که می بایست صورت می گرفت، این بود که کسانی تعلقات آنها به خارج کشور منتقل شده، نباید در جای حساس قرار می گرفتند.


وی افزود: ظاهرا در این زمینه سیستم اطلاعاتی ما به خطا رفته و وظیفه خود را انجام نداد. چون این از مواردی است که سیستم طلاعاتی کشور باید زنگ خطر را به صدا در می آورد که فلانی تعلق خاطری در کشور ندارد و برای قرار گرفتن در جای حساس صالح نیست. متاسفانه سیستم اطلاعاتی کشور در این زمینه کوتاهی جدی کرده است.

سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که اگر شما بجای سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی و یا بهمنی مدیر کل بانک مرکزی بودید، چه می کردید، گفت: قطعا در برابر بعضی حرفهای غیر کارشناسی که دولت مطرح می کند، ایستادگی می کردم. متاسفانه وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای ماندن در قدرت هر حرف و دستوری را می پذیرند. بعدها که مدارک این قضیه رو شود، مشخص می شود که آقایان برخی دستورات را بدون اینکه مخالفت کنند، منعکس کردند .


رئیس دفتر تدوین و مطالعات تاریخی ایران افزود: یک نمونه از این اجرای بدون چون چرای آقایان را مطبوعات منعکس کردند.ظاهرا وزیر اقتصاد تکذیب کرد اما نامه وزیر در مطبوعات منتشر شد و مشخص گردید که وی امیر منصور آریا را برای واگذاری سهام برخی کارخانه ها معرفی کرد . این به معنای این است که آقایان به راحتی دستورات مافوق را پذیرفتند و شایسته تصدی این مراکز حساس نیستند.


وی در پاسخ به این سوال که عامل اختلاس بانک صادرات با ۲۰ میلیون تومان فعالیت اقتصادی خود را آغاز کرده، چطور ظرف یک دهه سرمایه وی به چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده، گفت: "قطعا این نتیجه بهره گرفتن از امکانات عمومی است...این فرد سرمایه اولیه ای برای فعالیت اقتصادی نداشت و عمدتا از سپرده های مردم و امکانات بانک های خصوصی و دولتی بهره گرفته است. البته مسایل دیگری هم وجود دارد. این فرد برای اینکه بتواند سهام برخی کارخانه های دولتی که در معرض فروش و واگذاری به بخش خصوصی بود، را دریافت و یا خریداری کند، از رانت سیاسی هم بهره گرفته است و از این طریق سرمایه زیادی را بدست آورد."


وی در ادامه با اشاره به ارزیابی خود از علت پدید آمدن چنین اتفاقاتی در کشور و با بیان اینکه "مسئولین ما در چارچوب چرخش قدرت راه را به خطا می روند"، تصریح کرد: "چرخش قدرت به این معناست که ما نیرو ها را بصورت مستمر در مناصب حساس نگه نداریم و فرصت را برای همه نیروهای صالح و توانمند جامعه مهیا کنیم تا آنها هم بتوانند قدرت امکان خدمتگزاری خود را به منصه ظهور برسانند. متاسفانه برخی از دست اندرکاران مساله چرخش قدرت را در یک وادی دیگری تفسیر می کنند و آن اینکه افراد غیر توانمند و صرفا هماهنگ با خود و با مدیر بالاتر را مبنای چرخش قدرت و نیروهای جدید گرفتند."


سلیمی نمین برای اثبات این نظر خود به وضعیت خبرگزاری ایرنا اشاره کرد و گفت: "برخی مدیران بله قربانگو و مدیران نازل که صرفا مصالح فردی مدیر مافوق را مد نظر قرار می دهد نه مصالح کلان جامعه را، در این خبرگزاری مشغول بکار شدند. همین مساله تبعاتی را بوجود آورده که امروز خبرگزاری ایرنا هیچ اعتباری دیگر نداشته باشد و این برای ما خیلی تلخ است که خبرگزاری اول کشور که باید منعکس کننده مسایل کلان کشور و اصلاح کننده خطای دولت باشد، امروز به یک روابط عمومی بسیار نازل تبدیل شده است."


این فعال اصولگرا با بیان اینکه اینها مسایل حساسی است که باید دقت کنیم، گفت: البته من نمی خواهم اطلاعاتی که در این زمینه دارم را برملا کنم چون قوه قضائیه باید ورود کند. البته این احتمال وجود دارد که برخی دولتمردان با دستورهای سیاسی حجم مالی را از مراکز تحت امر خود و در چارچوب بانک های خصوصی، به بخش خصوصی منتقل کنند. حتی قراین و دلایلی هم در این زمینه وجود دارد. اما در حال حاضر الان باید سکوت کرد تا در یک فضای آرام قوه قضائیه تحقیقات خود را دنبال کند.