جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اتهام جدید ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی

Posted: 26 Oct 2011 10:53 AM PDT

کشف تجهیزات الکترونیکی برای بمب های کنترل راه دور در عراق

جرس: دادستانی كل آمریكا در اتهامی جدید مدعی انتقال تجهیزات مورد نیاز برای ساخت مواد منفجره استفاده شده در عراق از مینه سوتا این كشور به ایران از طریق سنگاپور و سپس عراق شد.

 

 

به گزارش مهر، پس از اتهام چندی پیش آمریكا در مورد تلاش جمهوری اسلامی  برای ترور سفیر عربستان، روز گذشته دادستانی آمریكا مدعی شد كه در ساخت مواد منفجره ای كه در عراق توسط نظامیان آمریكایی كشف شده از قطعات الكترونیكی استفاده شده است كه این قطعات در مینه سوتا تولید شده و سپس از طریق سنگاپور به ایران منتقل شده اند.

به نوشته واشنگتن تایمز، این تجهیزات الكترونیكی ابزار ساده ای هستند كه در قطعات ابتدایی همچون پرینترها و شبكه های الكترونیكی استفاده می شوند.

 

در همین رابطه دادستانی آمریكا ادعانامه ای تنظیم و در آن مدعی شده كه این ابزار به ایران منتقل شده و سپس از این كشور به عراق منتقل شده و در آنجا از این ابزار برای تولید بمبهای كنترل از راه دور استفاده شده است.

در همین رابطه ادعا شده كه یك نفر در سنگاپور به اتهام زیرپا گذاشتن قوانین صادرات آمریكا و صادرات بیش از شش هزار قطعه رادیویی به ایران بازداشت شده و دست كم 16 مورد از این قطعات از كارخانه ای در مینه سوتا خریداری شده و در سالهای 2008 تا 2010 در عراق برای تولید بمب استفاده شده است.
 

هیلاری کلینتون: با ایران سر جنگ نداریم

Posted: 26 Oct 2011 10:41 AM PDT

پاسخ وزیر خارجه آمریکا به پرسش مخاطبان ایرانی

 

 
جرس: هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در گفت وگو با دو شبکه تلویزیونی فارسی زبان بی بی سی و صدای آمریکا، گفت: "فکر می کنم طراحان ترور می خواستند به آمریکایی ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن کجی کنند".

هيلاری کلينتون در گفت و گو با شبکه های تلویزیونی صدای آمریکا و بی بی سی فارسی به پرسش های گوناگون مخاطبان ایرانی خود پاسخ داد.

به گزارش رادیو فردا، وی در گفت و گو با کامبيز حسينی، مجری برنامه پارازيت، خطاب به مردم ایران گفت: "هدف اصلی برای حضور من در صحبت با شما ارتباط برقرار کردن با مردم و به ويژه با جوانان است. ما با شما سر جنگ نداريم."

وزیر خارجه آمریکا افزود: «اميدواريم شاهد تغيير رفتار رژيم ايران باشيم.»
 
مخاطبان برنامه «نوبت شما» بی بی سی فارسی نیز از وزیر خارجه ایالات متحده سئوال کردند.
کلینتون در مورد تأثیر تحریم های اقتصادی بر مردم عادی ایران گفت که دولت آمریکا از مردم ایران به طور جدی حمایت می کند. او گفت که اوباما در پی برقراری روابط دوستانه با ایران بود، اما مقامات ایران به تلاش های او پاسخ مناسبی ندادند و برنامه مشکوک هسته ای خود را ادامه دادند.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که تحریم های بین المللی برای ترغیب ایران به تغییر رویه اعمال می شود.
او تصریح کرد این تحریم ها بر مردم عادی هم تا حدودی اثر می گذارد، اما گفت که چاره ای جز اعمال این تحریم ها نیست.
 
کلینتون در مورد تأثیر واقعی تحریم ها بر حکومت ایران گفت که عناصری در داخل حکومت ایران واقع بین باشند و از خود بپرسند که چرا باید چنین فشاری را بر مردم خود تحمیل کنند.
او گفت که به عقیده او ده ها هزار ایرانی روشنفکر و تحصیل کرده و بانفوذ در ایران حضور دارند که دیر یا زود به فکر انجام اصلاحات و تغییرات خواهند افتاد.
 
یکی دیگر از مخاطبان بی بی سی فارسی در مورد عدم حمایت کافی دولت آمریکا از جنبش اعتراضی موسوم به "جنبش سبز" پرسید. کلینتون گفت که دو سال پیش، از درون جنبش اعتراضی این صدا شنیده می شد که آمریکا باید مواظب باشد که طوری عمل نکند که عامل و حامی اصلی این جنبش جلوه کند، چون در آن صورت اعتبار جنبش و امنیت هواداران آن به خطر می افتد.
او گفت که مثلا در لیبی، مخالفان قذافی اعلام کردند که از هرگونه حمایت خارجی استقبال می کنند و آمریکا هم از آنها حمایت کرد، اما رهبران اعتراضات ایران چنین استقبالی نمی کردند.
کلینتون گفت که دولت آمریکا از بیرون ایران هر حمایتی از دستش بر می آمد از معترضان کرد، از جمله از سایت توییتر خواست که اعمال تغییرات خود را مدتی به تعویق بیندازد، اما در عین حال مراقب بود که زیاده روی نکند.
 
وی در مورد ارسال پارازیت و فیلترینگ در ایران گفت که آمریکا در حال توسعه تکنولوژی های ضدفیلترینگ و آموزش و ترویج روش های دستیابی به اطلاعات آزاد است.
 
او در پاسخ به این سئوال که گفته می شود احمدی نژاد به صورت پنهانی برای برقراری رابطه با آمریکا انجام می دهد، گفت که اوباما تمایل خود را برای گفتگو با رهبران ایران اعلام کرد، اما ساختار حکومت ایران گیج کننده است و معلوم نیست چه کسی تصمیم می گیرد.
او افزود: مقامات ایران حتی از اینکه با مقامات آمریکایی دیده شوند پرهیز دارند.
کلینتون گفت که ظاهرا در داخل ایران جنگ قدرتی در جریان است و مقامات ایرانی نمی توانند در مورد برقراری رابطه با آمریکا تصمیم بگیرند.
 
سئوال بعدی در مورد اتهام دست داشتن تهران در ترور سفیر عربستان در آمریکا بود و آسیب هایی که طرح چنین اتهاماتی می تواند به مردم عادی ایران تحمیل کند.
کلینتون به ادعانامه دادستانی علیه منصور ارباب سیر اشاره کرد و گفت که شواهد و قرائن زیادی در مورد این اتهامات در اختیار مقامات دادگستری آمریکا است. او گفت که این شواهد در دادگاه ارائه خواهد شد و اظهار امیدواری کرد که دولت آمریکا بتواند این اتهامات را در دادگاه ثابت کند.
او در مورد ابهامات موجود در مورد این طرح و "پیش پا افتادگی" آن گفت که ما پاسخ همه ابهامات و سئوال ها را نمی توانیم پیدا کنیم، اما روند کاری نیروی قدس سپاه در گذشته طوری بوده که می تواند این چنین اقداماتی انجام دهد.
کلینتون گفت که ایران و سپاه پاسداران در گذشته هم اقدامات مشابهی انجام داده اند و بنابراین نمی توان گفت که ایران چنین کارهایی نمی کند.
او گفت: "فکر می کنم که طراحان این ترور می خواستند به آمریکایی ها این پیام را برسانند که در داخل خاک شما هم می توانیم اقدام کنیم و از این طریق به آمریکا دهن کجی کنند".
کلینتون به اتهام دست داشتن نیروی قدس سپاه پاسداران در قتل یک دیپلمات خارجی در پاکستان اشاره کرد و گفت که این نوع اقدامات بی سابقه نیست.
 
او در پاسخ به این سئوال که ابهامات در مورد طرح ترور سفیر عربستان، از درون آمریکا هم مطرح شده است گفت که دولت آمریکا دقیقا نمی داند که این طرح در چه سطحی در ایران تصمیم گیری شده و این احتمال وجود دارد که رهبران ایران از آن مطلع نبوده اند، اما در این صورت انتظار این است که حکومت ایران در روشن شدن ماجرا همکاری کند.
 
خبرنگار بی بی سی پرسید که آیا این ماجرا مثل اتهاماتی نخواهد بود که قبل از جنگ عراق در مورد در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی به دولت صدام وارد شد و بعد معلوم شد که حقیقت نداشته است؟ آیا این اتهامات زمینه چینی برای ضربه زدن بیشتر به ایران نیست؟
کلینتون گفت که دولت آمریکا می خواهد که روابط خوبی با ایران داشته باشد و حتی می خواهد که تا پایان امسال یک سفارتخانه مجازی اینترنتی در تهران داشته باشد که بتواند به پرسش های مردم ایران پاسخ دهد.
 
یکی از مخاطبان بی بی سی پرسید که چرا ایران در مقابل سرکوب اعتراضات در بحرین سکوت کرده است. مخاطب دیگری از سوابق آمریکا در دفاع از حکومت های مستبد سئوال کرد و گفت چگونه مردم می توانند به دولتی با این سوابق اعتماد کنند. مخاطب دیگری هم در مورد تمایل دولت آمریکا به حضور نظامی در همه جای جهان پرسید.
وزیر خارجه آمریکا گفت: "تاریخ ما بر ارزش های جهان شمول استوار است. ما انتظار نداریم هر کاری که می کنیم همه آن را بپذیرند. ما از بحث و گفت و گو استقبال می کنیم".
او گفت که دولت آمریکا بارها در مورد بحرین اعلام نظر کرده است و به دولت این کشور فشار آورده است که تحقیقات مستقل انجام دهند، "اما آیا ایران هم حاضر است چنین تحقیقاتی انجام دهد؟"
 
کلینتون گفت که آمریکا از نقشی که در کودتا علیه دولت محمد مصدق داشته اظهار تأسف کرده است و همچنین از ساقط کردن اشتباهی هواپیمای مسافربری ایران.
او گفت که دولت آمریکا عملکردی شفاف دارد و اشتباهات خود را می پذیرد و آماده گفت و گو در مورد انتقاداتی است که به عملکردش می شود.
وزیر خارجه ایالات متحده گفت که در عین حال وقتی کشوری که عملکردی شفاف ندارد و هیچ معیار بین المللی را رعایت نمی کند به دولت آمریکا انتقاد می کند، "آن را توهین تلقی می کنیم".
او گفت که تنها دولت آمریکا نیست که از حکومت ایران احساس خطر می کند، بلکه تمام جهان احساس خطر می کند.
 
 

جایزه سال ۲۰۱۱ دولت و بنياد تاريخ زنده سوئد برای نرگس محمدی

Posted: 26 Oct 2011 09:56 AM PDT


جرس: جایزه سال ۲۰۱۱ دولت و بنياد تاريخ زنده سوئد، به نرگس محمدی، نايب‌رئيس کانون مدافعان حقوق بشر ايران اعطا شد.

 

 

به گزارش زمانه، اين جايزه هر سال به نام يکی از فعالان تاريخ دمکراسی‌خواهی سوئد، به يکی از کسانی اعطا می‌شود که در نقاط مختلف جهان در راه تحقق دمکراسی و حقوق بشر فعاليت می‌کنند.

هيأت داوران، امسال نام "پر آنگر" (۱۹۱۳- ۲۰۰۲)، حقوقدان و فعال حقوق بشری در سال‌های جنگ جهانی دوم را بر اين جايزه نهاده‌اند.

 

اسکيل فرانک، سخنگوی هيأت داوران در بيانيه‌ای تاکيد کرده است که نرگس محمدی، به‌عنوان يکی از فعالان حقوق بشر در جهان، شايسته قدردانی است.

 

وی افزوده است: "او برای آزادی بيان و حقوق بشر در ايران هزينه داده، بارها دستگير شده و از سوی بازداشت‌کنندگان مورد بی‌احترامی قرار گرفته است و حال در بازداشت خانگی به‌سر می‌برد."

نرگس محمدی از سال ۱۳۸۸ ممنوع‌الخروج است و در حال حاضر امکان خروج از ايران و شرکت در مراسم برگزاری اعطای جايزه پرآنگر را ندارد. به همين خاطر به‌درخواست هيأت داوران اين جايزه به شيرين عبادی، حقوقدان ايرانی و برنده جايزه صلح نوبل، سپرده خواهد شد.

 

در بيانيه جايزه پر آنگر به‌نقل از شیرین عبادی تاکيد شده است که اهدای چنين جوايزی، نقش به‌سزايی در "ايجاد افکار عمومی به سود فعالان حقوق بشر در ايران و خاورميانه" دارد.

 

نرگس محمدی همچنين از اعضای شورای ملی صلح است که در سال ۱۳۸۶ و هم‌زمان با احتمال حمله نظامی خارجی به تأسيسات هسته‌ای ايران، با هدف کمک به حل‌وفصل مسالمت‌آميز اين بحران به ابتکار کانون مدافعان حقوق بشر تأسيس شد.
 

نماینده تبریز خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شد

Posted: 26 Oct 2011 09:50 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، نماینده تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس هشتم از برخی رفتار‌ها در مواجهه با کسانی که دیدگاهی مخالف با دیگران دارند انتقاد کرد و همزمان خواستار پایان بخشیدن "به بدعت غیرقانونی و غیرشرعی حصر خانگی" میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شد.


به گزارش ایلنا، شکور اکبر‌نژاد در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: راه حل مشکلات در سنوات اخیر رعایت همه جانبه قوانین و احترام به تمام اصول قانون اساسی و همچنین احترام به عموم مردم است.
اکبرنژاد افزود: بیایید از انحصار طلبی و افراط و تفریط در مسائل مختلف دوری کنیم و با پایان دادن به حصر خانگی و زندان در مواجهه با کسانی که نظر دیگری با ما دارند سرور ملت را جشن بگیریم.

  

گفتنی است، میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز ایران از بیست و پنجم بهمن ماه سال گذشته و در پی دعوت از هوادارانشان به حضور در خیابانها برای حمایت از مردم مصر و تونس، در بازداشت و حصر خانگی به سر می برند.

حصر و زندان دو رقیب انتخاباتی محمود احمدی نژاد در حالی وارد نهمین ماه خود می شود که هنوز هیچ دادگاه صالحه و بی طرفی آنان را محکوم به زندان و یا تبعید نکرده است.

 

 نماینده تبریز در بخش دیگری از نطق خود با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: طبق اصل ۱۷۵ قانون اساسی صدا و سیما باید آزادی بیان را با رعایت پیش شرط‌های لازم رعایت کند و متعلق به همه اندیشه‌ها باشد اما چه کسی امروز باور می‌کند که این نهاد به همه سلیقه‌ها اهمیت می‌دهد؟

 

وی ادامه داد: صداوسیما تنها نماینده بخشی از مردم جامعه است و بخش زیادی از مخاطبان این سازمان تحلیل‌های صدا و سیما را توهین به شعور خود تلقی کرده و به رسانه‌های دیگر پناه می‌برند.


شکور اکبرنژاد همچنین خطاب به دولتمردان گفت: آیا دولتمردان از تاثیر سیاست‌های اقتصادی بر تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها آگاهی دارند؟ آیا صدای کارگران شرکتی و مشکلات آن‌ها را می‌شنوند و پریشانی خانواده‌ها را درک می‌کنند؟


اکبرنژاد افزود: دولت و وزیران دولت به پرداخت مطالبات کارگران و پیمانکاران توجه کنند، چرا که بی‌تعهدی دولت در این زمینه بی‌اعتمادی به دولت را درپی دارد.


نماینده تبریز با اشاره به بخشی از نهج البلاغه گفت: آیا کشورداری ما بر اساس عقلانیت است یا احساسات؟ چرا که کشور ما کشوری ممتاز از نظر ظرفیتهای مختلف است اما مدیریت غیراصولی و احساسی و پرهزینه باعث افزایش شاخص‌های تورمی و افزایش پرونده‌های قضایی شده است.


اکبرنژاد تاکید کرد: سیستم مدیریتی معضلات کشور مبتنی بر برخورد با مجرم است، اما باید گفت که در کشور امکان وقوع جرم بسیار وجود دارد که این شرایط محصول بی‌عدالتی دروغ و نیرنگ است.


این نماینده مجلس هشتم در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به دیپلماسی کشور گفت: در روابط بین المللی نباید با تندگویی‌های بیجا بهانه لازم را به دیگران داد.
 

اولین ملاقات حضوری امید بهروزی، از وکلای بازداشتی دراویش گنابادی

Posted: 26 Oct 2011 09:46 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، خانواده امید بهروزی، وکیل دراویش گنابادی پس از ۵۰ روز بی خبری از ایشان توانستند با وی ملاقات داشته باشند .


به گزارش کمپین پاسداشت حقوق دراویش٬ امید بهروزی از وکلای دراویش گنابادی که در تاریخ ۱۶ شهریور توسط نیروهای امنیتی در شیراز بازداشت و به بند امنیتی زندان اوین منتقل شده بود ظهر دیروز ۳ آبان ماه با پدر خویش ملاقات حضوری داشت .


پدر امید بهروزی پس از ملاقات با فرزند خویش از وضعیت مناسب روحی و جسمی ایشان با توجه به تحمل حبس سلول انفرادی در بند امنیتی زندان اوین خبر داد و افزود، قرار بازداشت امید بهروزی و دیگر دراویش زندانی محبوس در بند امنیتی زندان اوین هنوز ادامه دارد و وی با گذشت ۵۰ روز حبس در سلول انفرادی به بند عمومی منتقل نشده اند .


گفتنی است، پروانه وکالت امید بهروزی در واقعه تخریب حسینیه قم توسط قوه قضاییه لغو شده است.


همچنین آمده است امید بهروزی به همراه دیگر وکلای دراویش گنابادی و اعضای سایت مجذوبان نور فرشید یداللهی٬ افشین کرم پور٬ امیر اسلامی٬ حمید مرادی و رضا انتصاری نزدیک به ۵۰ روز است که در بند امنیتی زندان اوین به سر می برد که جز ایشان که در روز گذشته با خانواده خویش ملاقات داشته است دیگران تاکنون ملاقاتی با خانواده خویش نداشته و وکلای این زندانیان نیز هنوز از حق دخالت در پرونده و ملاقات موکل های خویش محروم بوده اند .
 

احمدی نژاد: جمهوری اسلامی نیازی به اقدامات تروریستی ندارد

Posted: 26 Oct 2011 09:43 AM PDT

 

جرس: محممود احمدي نژاد در خراسان جنوبی گفت: جمهوري اسلامي ايران ملتي بسيار مهربان و باعدالت است و نيازي به اقدامات تروريستي ندارد.

 

به گزارش ايرنا، محمود احمدي نژاد روز چهارشنبه در شهرستان قاين افزود: امروز ملت ايران در يك طرف ايستاده و خودخواهان و مستكبران در نقطه مقابل آن قرار دارند.

 

وي با بيان اينكه دولت آمريكا مي‌خواهد همه ملت‌ها اسير و فرمانبردار آن باشند، ادامه داد: اما ملت ايران خواهان آزادي و سرافرازي همه ملت‌هاست.

 

احمدی نژادهمچنین گفت: دشمنان ما از پيشرفت ايران اسلامي آنقدر عصباني مي شوند كه مرتكب جنايت شده و دانشمندان ما را ترور مي كنند.

رييس قوه مجریه جمهوری اسلامی افزود: هر زمان ملت ايران به سمت قله هاي پيشرفت حركت مي كند دشمنان ملت با نشان دادن چنگ و دندان، به صورت آشكار و پنهان براي مقابله با كشورمان برنامه ريزي مي كنند.

 

احمدی نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برخي در داخل با موج آفريني، سياه نمايي و ايجاد ياس و نااميدي به دنبال آن هستند كه ملت تاريخ ساز ايران را از مسير حركت در قله هاي پيشرفت منصرف كنند.

وی افزود: آنها معتقد بودند كه نمي شود هدفمندسازي يارانه ها را به خوبي در كشور اجرايي كرد چرا كه آنها انتظار داشتند اقدامي نكنيم و دست نياز به سوي دشمنان دراز كنيم.

 

او  همچنین اظهار داشت: دولت آمريكا تلاش كرد مانع هسته اي شدن ايران شود اما وقتي ديد در اين راه ناكام است با بهانه سازي هايي همچون ساختن بمب از سوي كشورمان تلاش كرد قدرت هاي دنيا را عليه ملت ايران بسيج كند.

رییس جمهور برآمده از انتخابات پرمسئله و ابهام 1388 افزود: وقتي آنها ديدند اين روش اثر ندارد با بي شرمي ملت ايران را متهم به تروريست كردند.

وي تصريح كرد: ملت ايران ملتي است كه فرهنگ، تمدن و تاريخ بزرگي دارد و نيازي به چنين اقدامات تروريستي ندارد.


احمدي نژاد با بيان اينكه اقدامات تروريستي از سوي افراد ترسو و كساني كه فرهنگ و تمدن ندارند صورت مي گيرد، افزود: تروريست ها كساني هستند كه براي رفع مشكلات اقتصادي كشورشان به بهانه هاي واهي به كشورهاي ديگر حمله كرده و آنجا را اشغال مي كنند و چيزي جر خرابي، ترور، فساد و غارتگري براي صاحبان آن ملت ها نمي آورند.

وی همچنین گفت: جمهوري اسلامي ايران ملتي بسيار مهربان و با عدالت است و نيازي به اقدامات تروريستي ندارد.

 

 


فشار بر دانشجوی ممتاز شلاق خورده

Posted: 26 Oct 2011 09:30 AM PDT

شلاق ها را تکذیب کن

جرس: مسئولان امنیتی - قضایی مستقر در دادسرای اوین دانشجویی را که هفته ی پیش به اتهام توهین به محمود احمدی نژاد شلق خورده بود، تهدید کردند رویداد مزبور را تکذیب کند.

 

به گزارش کلمه، مسئولان اجرای احکام اوین با احضار امین نیایی فر، دانشجوی زندانی که هفته پیش به اتهام توهین به رییس دولت شلاق خورد، از وی خواستند که به صورت مکتوب شلاق خوردن خود را تکذیب کند تا برای انتشار در اختیار مطبوعات قرار دهند. امین نیایی فر در برابر خواسته آنها که با تهدید همراه بود تا هم اکنون مقاومت کرده است.

 

فردی به نام خدابخش که از دادیاران اجرای احکام اوین است و خود ضربه های شلاق را بر پیکر  امین نیایی‌فر وارد آورده بود، از وی درخواست کرده شلاق خوردنش را تکذیب کند. خدابخش وقتی با خودداری نیایی‌فر در این باره روبرو شده به وی گفته است پس لااقل تکذیب کن که به خاطر توهین به رییس جمهور شلاق خورده ای.

 

نیایی فر حدود ده روز پیش شلاق خورده و قرار است به زودی با اتمام دوره حبس اش آزاد شود. گفته می شود فاصله زمانی شلاق زدن او تا آزادی اش به خاطر کاهش آثار شلاق به هنگام آزادی است.

 

امین نیایی فر، دانشجوی ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران، اوایل هفته گذشته به اتهام توهین به احمدی نژاد در زندان اوین، سی ضربه شلاق خورد.

نیایی فر که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است، پس از اجرای حکم به بند بازگردانده شد. او بدون دریافت هیچ گونه کمک پزشکی و دارویی به بند بازگردانده شده بود. وی همزمان با وقت ملاقات خانواده ها با زندانیان، برای اجرای حکم شلاقش به دادسرای اوین فراخوانده شده بود.

 

امین نیایی فر، دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه تهران از جمله زندانیان حامی جنبش سبز است که در بند ۳۵۰ اوین در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. وی که در تظاهرات روز عاشورای تهران بازداشت شده بود، از سوی قاضی پیرعباسی، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش ماه حبس تعزیری، یک و نیم سال حبس تعلیقی و تحمل سی ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم شلاقش در محل دادسرای اوین اجرا شد. نیایی فر، از جمله افراد حائز رتبه برتر در کنکور سراسری و از دانشجویان ممتاز دانشکده فنی دانشگاه تهران است، به گونه ای که معدل وی در سال گذشته ۱۹٫۲۰ بوده است. او پس از حوادث عاشورا بازداشت شد، مدتی را در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ گذراند و سپس با قید وثیقه آزاد شد.نیایی فر امسال برای گذراندن ادامه حبس خود، به اوین فرا خوانده شد.
 

جمهوری اسلامی از آمادگی برای مذاکره با گروه ۱+۵ پیرامون نقاط مشترک خبر داد

Posted: 26 Oct 2011 07:43 AM PDT

جـــرس: در واکنش به اعلام آمادگی سخنگوی گروه ۱+۵ برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه چهارم آبان ماه اعلام کرد که طرح گام به گام روسیه از سوی کارشناسان کشور همچنان در دست بررسی است و همزمان، تهران برای مذاکره و گفت‌وگوی مفید حول نقاط مشترک آمادگی خود را اعلام می کند.


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست هنگام بازدید از همجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، در خصوص طرح گام به گام روسیه تصریح کرد: "این طرح از سوی کارشناسان کشور همچنان در دست بررسی است."

وی افزود: طرح گام به گام به بررسی های فنی نیاز دارد و در همین راستا کارشناسان دو کشور بررسی آن را ادامه می دهند.


مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که آیا این طرح تنها به بحث هسته ای ایران اختصاص دارد یا موضوعات دیگری در آن گنجانده شده است، گفت: "بحث اصلی موضوع هسته ای ایران است و فشارهایی که به صورت غیر قانونی به ایران به خاطر تلاش برای دستیابی به حقوق خود وارد می شود."


وی در پاسخ به این نکته که "کاترین اشتون در نامه به دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرده است که قدرت های جهانی برای گفتگوهای مفید با تهران آماده هستند"، گفت: "ما نیز برای مذاکره و گفتگوی مفید آماده ایم و فکر می کنیم مبنای مفید بودن مذاکرات گفتگو در خصوص همکاری حول نقاط مشترک می تواند باشد."


گفتنی است، با گذشت حدود یک سال از مذاکرات بی نتیجۀ جمهوری اسلامی و رهبران کشورهای گروه ۱+۵، پیرامون پروندۀ اتمی ایران، و پس از آنکه دیپلمات های مستقر در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرده‌اند که جمهوری اسلامی احتمالا قصد انبار کردن مواد هسته‌ای در مخازن زیرزمینی را دارد، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اوایل هفته جاری، از تمایل قدرت‌های جهانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران در صورت عزم جدی تهران برای حل فصل مناقشه‌ اتمی‌اش خبر داده بود.


دلایل سفر صالحی به منطقه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، در پاسخ به این سئوال که آیا در سفر علی اکبر صالحی به عربستان موضوع اتهامات امریکا به ایران درباره دست داشتن ایران در طرح ترور سفیر عربستان در امریکا مطرح شده است گفت: سفر صالحی برای شرکت در مراسم تدفین ولیعهد عربستان انجام شد احتمال دارد در این خصوص هم گفتگویی شده باشد.


وی در خصوص پیروزی حزب "النهضه" در انتخابات اخیر تونس گفت: اتفاقات منطقه با توجه به اینکه مردم منطقه ماهیت اسلامی دارند همچنان که ابعاد مختلفی دارند اسلامی نیز محسوب می شوند و ما از انتخاب مردم کشورهای منطقه حمایت و استقبال می کنیم. ما همچنین به خاطر برگزاری انتخابات اخیر به مردم تونس تبریک می گوییم.


مهمانپرست در پاسخ به این سئوال که "آیا درست است که اوباما اخیرا پیامی برای مقامات جمهوری اسلامی در خصوص ادعای طراحی ترور سفیر عربستان در واشنگتن ارسال کرده" گفت: "من اطلاعی از این موضوع ندارم."


سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی، در خصوص ادعای دادستان آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای جابجایی تجهیزات انفجاری از آمریکا به سنگاپور و عراق گفت: "اظهارات دادستان آمریکا و برخی دیگر از مقامات آمریکایی که ادعاهایی را مطرح می کنند بی اساس است و مردم هنوز فراموش نکرده اند شبیه این اظهارات را که مدعی بودند در عراق سلاح کشتار جمعی وجود دارد و به همین بهانه به عراق حمله شد اما در نهایت مشخص شد که اینگونه نیست."


مهمانپرست در خصوص برنامه صالحی برای سفر به لیبی عنوان کرد: "یکی از اتفاقات خیلی مهم تحولات منطقه و پیروزی مردم لیبی است که مردم لیبی موفق شدند انقلاب خود را به ثمر برسانند. طبیعی است که جمهوری اسلامی که حامی مردم منطقه در جریان تحولات بوده در نخستین روزهای آزادی کامل لیبی به منظور اعلام آمادگی برای کمک به بازسازی این کشور و نیز نشان دادن همراهی ایران با مردم لیبی این سفر در دستور کار قرار دارد که به زودی انجام می شود."
 

رییس قوه قضاییه: جمهوري اسلامي چه نيازي به ترور سفير عربستان دارد

Posted: 26 Oct 2011 07:38 AM PDT

 

جرس: رييس قوه قضاييه جمهوری اسلامی گفت: «تحولات منطقه درس عبرتي است براي تمام مستکبران دنيا کهسرانجام ديکتاتور ليبي و پايان کارش را ببينند و عبرت بگيرند که چگونه ديکتاتوري که 42 سال بر يک‌ کشور حکمراني ‌کرد و تمام دنيا را به تمسخر مي‌گرفت سرانجام با آنوضع فلاکت‌بار از دنيا رفت. »
 
به گزارش ايسنا، صادق لاريجاني در جلسهمسئولان عالي قضايي با بیان این مطلب، اظهار داشت: «در وضع کنوني دنيا تحولات عجيب و سريعي رخ داده است که در خاورميانه، شمالآفريقا و حتي در خود آمريکا و اروپا شاهد آن هستيم، تحولاتي که تحليل آن حتي برايمتفکران غربي نيز دشوار است؛ در آغاز قيام‌هاي منطقه، تلاش بسياري مي‌شد که بگويند اين خيزش‌هاياسلامي و ديني نيست، اما اکنون در خود ليبي، مسوول شوراي عالي انقلابيون اعلاممي‌کند که بايد قانون اساسي ما بر اساس شريعت اسلام باشد و اين مساله به شدت غرب رانگران کرده است. »
 
وی به گرايش‌هاي اسلامي مردم تونس نيز اشارهکرد و افزود: «در تونس هم اسلام‌گراها در انتخابات جلو افتاده‌اند و البته نحوهرفتار مردم تونس از قبل هم نشان مي‌داد که علاقه وافري به اسلام دارند و اين گرايشدر يمن و بحرين نيز کاملاً محسوس است.»
 
رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با اشاره به سفر اخیر رهبر جمهوری اسلامي به کرمانشاه و با «پربرکت» خواندن آن گفت: «يکي از برکات اين سفر سخنان مقام معظم رهبري دربارهرسالت جمهوري اسلامي ايران به عنوان الگويي قابل اتکا در جهان امروز است. »
لاريجاني همچنین گفت: «اخيراً برخي از مسئولان نظام پيشين کمونيسم که شاهد فروپاشي آنبوده‌اند، اعلام کرده‌اند وضعي که در اروپا و آمريکا پيش آمده شبيه وضعي است که درشوروي در حال فروپاشي رخ داده بود و اکنون حتي برخي متفکران غربي هم ابراز نگرانيکرده و اعلام کرده‌اند که اين اعتراض‌ها آثار همان سرمايه‌داري لجام گسيخته است. »
 
رييس قوه قضاييه با اشاره به «فرافکني» آمريکا افزود: «آنان آن‌قدر درمانده شده‌اند که حسب گزارش‌ها يک آدم معتاد ودائم‌الخمر را که ساليان سال هم در آمريکا بوده را عامل ترور سفير عربستان معرفيمي‌کنند و هيچ‌گاه با خود فکر نکرده‌اند که جمهوري اسلامي ايران چه نيازي به ترورسفير عربستان دارد و با آدم اين چنيني چه نسبتي دارد؟»
لاريجاني افزود: «مردم و مسئولان ايران در مقابلاين هجمه‌ها و فشارها تنها يک کلمه پاسخ دارند و آن اين است که کشور ما آبديده شدهاست و در طول سي سال گذشته همواره اين فشارها را تحمل کرده، اما هرگز عقب‌نشينينکرده و همچون امت واحده تمام مشکلات داخلي و خارجي را پشت سر گذاشته و توطئه‌هاياخير نيز انشاء الله به خود دشمنان ايران عزيز باز خواهد گشت.»

بانگ رسای جرس برای همیاری

Posted: 26 Oct 2011 07:15 AM PDT

جرس در آستانه خاموشی
جرس: ادامه کار شبکه جنبش راه سبز (جرس) تنها با کمک مالی فوری و مرتب مردم ممکن است.

 
شورای سیاستگذاری جرس در بیانیه ای از مردم خواست برای ادامه کار این رسانه، داوطلبانه کمک کنند.

در این بیانیه با اشاره به مبانی و اصول حاکم بر کار این رسانه سبز در عدم استفاده از کمکهای خارجی آمده است: در صورتی که نتوانیم از حمایت عاجل هموطنان فداکار برای کسری بودجه پنجاه درصدی بهره مند شویم، با عذرخواهی از ملت بزرگمان و با تاسف فراوان مجبور هستیم با توجه به واقعیتهای تلخ موجود درتاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۰ مقارن ۱۵ نوامبر۲۰۱۱ به خدمت رسانه ای خود خاتمه دهیم. 


متن کامل " بیانیه مهم شورای سیاستگذاری در توقف فعالیت جرس" به شرح زیر است: 

هموطنان ارجمند، همراهان سبز و کاربران عزیز "جرس"

بیست و هفت ماه قبل همزمان با مبعث پیامبر رحمت ۲۹ تیر ۱۳۸۸ (۲۰ جولای ۲۰۰۹) سخن اول را با عنوان بانگ جرسی می آید اینگونه آغاز کردیم: «در این موقعیت خطیر، اطلاع رسانی صحیح و سریع و ارائه تحلیلهای راهبردی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. از آنجا که استبداد دینی کلیه پایگاههای اطلاع رسانی و تحلیلی داخلی را بر خلاف بدیهی ترین اصول قانون اساسی سرکوب کرده و بسیاری از فعالان عرصه خبر را بر خلاف قانون به زنجیر کشیده است، تأسیس یک شبکه اطلاع رسانی و تحلیلی کاملا ایرانی و متعلق به جنبش سبز مردم ایران بدور از دسترس مأموران حکومتی، معقول ترین تصمیم راهیان راه سبز است.برای پرکردن این خلأ رسانه ای شبکه جنبش راه سبز (جَرَس) تأسیس شده است.

مرا در منزل جانان چه امن عیش چون هر دم / "جرس" فریاد می دارد که بربندید محملها (حافظ).

شبکه راه سبز شبکۀای خبری تحلیلی (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دینی) است که با هدف ترویج، تقویت و ارتقای جنبش سبز مردم ایران فعلا به صورت یک پایگاه اینترنتی منتشر می شود ... این شبکه در راستای به کرسی نشاندن آرمانها و اهداف جنبش سبز در جهت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش حرکت می کند.»

گردانندگان جرس در این مدت کوشیده اند این شمع را در شرایط طوفان خیزحاکم روشن نگه دارند و ازهنر و همت و قلم وقابلیت های ارزنده خبرنگاران آزاده ای، که به دلیل استبداد حاکم بر وطن ناگزیراز مهاجرت به کشورهای دور و نزدیک شده اند، استفاده کنند.

موسسان، شورای سیاست گذاری، کادر فنی و بسیاری ازنویسندگان جرس این خدمت را بطور افتخاری انجام داده و می دهند و برخی نیز تا آنجا که توانسته اند برای پیش برد این امر کمک کرده اند، اما اعضای تحریریه این رسانه، که ایثارگرانه رنج ترک وطن وآوارگی در شرایط بسیار سخت را بر خود هموار کرده اند، ناگزیر از دریافت حق الزحمه ای حداقلی برای گذران زندگی اولیه خود وخانواده شان در غربت غرب هستند. مطابق اساسنامه جرس «این شبکه به لحاظ مالی متکی به هدایای هموطنان است و مطلقا در هیچ مرحله ای ازکمکهای دول خارجی استفاده نخواهد کرد».

جرس در این مدت به یاری خدا و کمک هموطنان توانسته است به سهم خود قدمی در راه خدمت به آرمانهای ملت ایران بردارد. با تشدید فشارهای افزاینده امنیتی و جو خفقان در داخل کشور ادامه کار رسانه های مستقل تنها به اتکای کمک ایرانیان خارج از کشورمیسر است. جرس با تقلیل کادر تحریریه خود به حداقل ممکن برای ادامه خدمت به کمک فوری و مرتب شما نیاز مبرم دارد. در صورتی که نتوانیم از حمایت عاجل هموطنان فداکار برای کسری بودجه پنجاه درصدی بهره مند شویم، با عذرخواهی از ملت بزرگمان و با تاسف فراوان مجبور هستیم با توجه به واقعیتهای تلخ موجود درتاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۰ مقارن ۱۵ نوامبر۲۰۱۱ به خدمت رسانه ای خود خاتمه دهیم.

اگر هر یک از هموطنانی که خط مشی جرس را می پسندند و ادامه کار آنرا به نفع جنبش سبز و حاکمیت ملت ایران می داند متعهد شود ماهانه مبلغی ولو اندک را به این خدمت ملی اختصاص دهد، جرس ادامه خواهد یافت و الا ناگزیر از توقف خواهد بود.

کمکهای خود را به این طریق مرحمت فرمائید: http://www.rahesabz.net/donation/

با عذرتقصیر به درگاه پروردگارغفور و رحیم و پوزش از مردم خوبمان و با آرزوی پیروزی جنبش سبز و استیفای حق حاکمیت ملت و استقرار آزادی و عدالت و زوال استبداد دینی


شورای سیاست گذاری شبکه جنبش راه سبز (جرس)

جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰- ۲۱ اکتبر ۲۰۱۱