جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقال مصطفی دانشجو به سی سی یو

Posted: 07 May 2014 02:30 AM PDT

جرس: مصطفی دانشجو، وکیل زندانی دراویش گنابادی که در بخش داخلی بیمارستانشهدای تجریش بستری بود، در پی استرس ناشی از تهاجم ناگهانی ماموران حفاظت و کادر امنیتی زندان اوین به آن مرکز درمانی، به مشکل قلبی و تنفسی دچار شده و به بخش سی سی یو منتقل شد.

 

به گزارش مجذوبان نور، ماموران زندان اوین روز گذشته به بهانه واهی مصاحبه دراویش زندانی بستری شده در بیمارستان شهدای تجریش، بی‌اینکه اعلام کنند این دراویش با چه رسانه‌ای در حال مصاحبه هستند، تیم امنیتی خود را به بیمارستان اعزام کرده و علاوه بر حضور ناگهانی و خشونت بار در اتاق بستری دراویش، تیم درمانی، سربازان نگهبان این سه زندانی و شماری از پرستاران را نیز بازجویی کردند.

 

در پی این تهاجم غیرمنتظره و بی‌دلیل، مصطفی دانشجو که به دلیل مشکلات ریوی و بیماری قلبی در آن بیمارستان بستری است و به توصیه اکید پزشکان تحمل هرگونه استرس برای وی خطرآفرین خواهد بود، دچار شوک قلبی شده و همین امر به انتقال او به بخش سی سی یو انجامید.

 

گفتنی است ارعاب آفرینی ماموران امنیتی به بیمارستان شهدا مسبوق به سابقه بوده و بار‌ها و هر بار به دلایل واهی، یگان ویژه و نیروهای نظامی برای ایجاد وحشت به محل بستری دراویش هجوم آورده‌اند که این امر علاوه بر ایجاد تنش در فضای بیمارستان، بیماران و پرستاران و پرسنل بیمارستان را نیز به استرس دچار کرده است.

 

نیروهای امنیتی و نظامی، با وجود توصیه پزشکان مبنی بر انتقال دراویش بیمار به مراکز درمانی تخصصی، هر گونه اعزام و انتقال این زندانیان بیمار به مراکز درمانی دیگر را موکول به کسب اجازه و هماهنگی با ماموران قضایی و امنیتی کرده‌اند.

 

دانشجو، اینک سومین سال از هفت سال و نیم حبسی را می‌گذراند که قاضی صلواتی برای وی رقم زده است. این وکیل دادگستری همراه با دو تن دیگر از وکلا و فعالان حقوق دراویش با نام‌های حمیدرضا مرادی و افشین کرم‌پور در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده است.

 

دیدار فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با والدین

Posted: 07 May 2014 01:42 AM PDT

جرس: فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، روز سه شنبه پس از یک هفته بی خبری از وضعیت پدر و مادر خود، در محل حصر با والدین خود ملاقات کردند.

 

به گزارش کلمه، یک هفته از انتفال میرحسین به زندان خانگی پس از یک شب بستری بودن در بیمارستان می گذرد، اما با وجود وعده مقام های امنیتی به پزشکان، هنوز درمان این راهبر جنبش سبز آغاز نشده است.

پس از ترخیص از بیمارستان که آن هم صرفا جنبه ی تشخیصی داشته و هنوز درمانی بر روی میرحسین آغاز نشده بود، مسئولان امنیتی به پزشکان وی قول دادند که از هفته ای که گذشت فرایند درمانی وی را آغاز خواهند کرد. اما طی این هفته هیچ رسیدگی پزشکی صورت نگرفته است.

 

اکنون نیز نگرانی خانواده ی میرحسین و رهنورد پس از ملاقات روز گذشته و اطلاع از وضعیت جسمی میرحسین بیشتر شده است.

 

پزشکان از ماهها قبل تاکید کرده بودند که وی باید تحت برنامه بازیابی و بازتوانی تخصصی قلب قرار گیرد، تحت نظر مستمر پزشکان باشد و از استرس نیز دور نگه داشته شود. اما در این مدت به هیچ یک از این توصیه ها عمل نشد و حتی گزارش های پزشکی نیز از دسترسی خانواده دور نگه داشته شد.

 

نامه حائری شیرازی هنوز به دست میرحسین نرسیده است

همچنین در این ملاقات مشخص شد که هنوز نامه آیت الله حائری شیرازی به دست میرحسین موسوی نرسیده است.

میرحسین هفته گذشته پس از اطلاع از نگارش نامه ای از سوی آیت الله حائری خطاب به خود، در پیامی به وی گفته بود: با توجه به آنکه در طول مدت حصر تلاش شده است هیچ‌گونه نوشته یا پیام مکتوب و یا نامه و روزنامه‌ای به دست ما نرسد، در صورتی‌که نامه شما به دست بنده برسد، پاسخ به آن را مغتنم خواهم شمرد.

تایید حکم ۱۰ سال حبس حمید بابایی در دادگاه تجدیدنظر

Posted: 07 May 2014 01:26 AM PDT

جرس: حکم ۱۰ سال حبس حمید بابایی دانشجوی دکترای بلژیک در دادگاه تجدیدنظر به تایید رسیده است.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بابایی دانشجوی مقطع دکترا و بورسیه دولتی در دانشگاه لی یژ بلژیک، که برای دیدار خانواده به ایران سفر کرده بود، روز ۳۰ آذر ماه سال جاری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۶ سال زندان تعزیری و ۴ سال زندان تعلیقی به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محکوم شد.

 

حکم این دانشجوی بورسیه در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی موحد عینا به تایید رسید.

 

گفتنی است، حمید بابایی هم‌اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

فشار بر مطبوعات ادامه دارد؛ روزنامه قانون توقیف شد

Posted: 07 May 2014 01:00 AM PDT

جرس: روزنامه قانون از سوی دادستان عمومی و انقلاب تهران توقیف شد.

 

به گزارش فارس، دادستان عمومی و انقلاب تهران دستور توقیف روزنامه قانون را صادر کرد و با حکم جعفری دولت آبادی روزنامه قانون توقیف شد.

 

آنگونه که خبرگزاری وابسته به سپاه ادعا کرده، این روزنامه "به دلیل انتشار مطالب خلاف واقع" توقیف شد.

 

مسعود کاظمی دبیر تحریریه‌ روزنامه‌ی «قانون» نیز در این رابطه به ایسنا گفته که صبح امروز (چهارشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه) از سوی دادستانی در تماسی تلفنی با مسئولان روزنامه‌ اعلام شد‌ که به‌ دلیل انتشار خبر «آزادی آقای رویانیان» و با عنوان اتهامی نشر اکاذیب علیه قانون اعلام جرم شده است.

 

وی ادامه داد: خبر «آزادی آقای رویانیان» با وثیقه‌ 100 میلیارد تومانی از سوی خبرگزاری «دانا» عصر دیروز منتشر شد و روزنامه‌ قانون همان خبر را منتشر کرد؛ اما از سوی دادستانی تهران این خبر مصداق نشر اکاذیب دانسته شده است.

 

کاظمی گفت: ما دقایقی پیش از طریق یکی از خبرگزاری‌ها متوجه شدیم که روزنامه‌ قانون توقیف شده، اما هنوز به خود ما که ذی‌نفع این ماجرا هستیم، چیزی اعلام نشده است. همچنین تلاش کردیم با سرپرست دادسرای رسانه تماس بگیریم و هنوز موفق به صحبت با او نشده‌ایم.

 

تکمیلی

علیرضا نیکویی - جانشین مدیرمسوول روزنامه‌ی «قانون» نیز اظهار کرد: رونوشت نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دادستانی تهران برای ما ارسال شده که در آن اعلام شده، روزنامه‌ی «قانون» رسما توقیف شده است.

او ادامه داد: شفیعی - بازپرس شعبه‌ی 12 دادسرای فرهنگ و رسانه - این نامه را امضا کرده است.

جانشین مدیرمسوول روزنامه‌ی قانون درباره‌ی دلیل توقیف نیز توضیح داد: در این نامه، دلیل توقیف روزنامه انتشار مطالب خلاف واقع در راستای تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی بیان شده که در بند آخر آن به تذکر 30 فروردین‌ماه هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه، استناد شده است.

ساعتی پیش نیز مسعود کاظمی - دبیر تحریریه‌ی روزنامه‌ی «قانون» - با بیان این‌که چند ساعت پیش از سوی دادستانی به ما «اعلام جرم» شد، توضیح داد: صبح امروز (چهارشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه) از سوی دادستانی در تماسی تلفنی با مسوولان روزنامه‌ی قانون اعلام شد‌ که به‌دلیل انتشار خبر «آزادی آقای رویانیان» این روزنامه به نشر اکاذیب متهم و علیه آن، اعلام جرم شده است.

او ادامه داد: خبر «آزادی آقای رویانیان» با وثیقه‌ی 100میلیارد تومانی از سوی خبرگزاری «دانا» عصر دیروز منتشر شد و روزنامه‌ی قانون همان خبر را منتشر کرد؛ اما از سوی دادستانی تهران این خبر مصداق نشر اکاذیب دانسته و علیه این روزنامه اعلام جرم شده است.

مصطفی تاجزاده: دادگاهم علنی و با حضور هیئت منصفه نباشد، شرکت نخواهم کرد

Posted: 07 May 2014 12:08 AM PDT

جرس: زندانی سیاسی، سیدمصطفی تاج زاده، در نامه ای کوتاه به رییس دادگاه اعلام کرده اگر دادگاه به صورت غیرعلنی و بدون هیئت منصفه برگزار شود، در دادگاه حاضر نخواهد شد.

 

به گزارش کلمه، معاون دربند وزارت کشور دولت اصلاحات که در حال حاضر حکم ۶ سال حبس تعزیری خود را در قرنطینه زندان اوین می گذراند، برای ۲۰ اردیبهشت به دادگاه احضار شده است، که وی در نامه ای به دادگاه نوشته است:

 

به نام خدا

رئیس محترم دادگاه

با سلام

در خصوص پرونده جدیدی که توسط اطلاعات سپاه در ایام بازداشت این جانب در زندان تشکیل شده است، با توجه به این که اتهام وارده سیاسی می باشد و با عنایت به این که طبق اصل ۱۶۸ قانون اساسی دادگاه باید به صورت علنی و با حضور هیأت منصفه تشکیل گردد، در صورت عدم رعایت این تشریفات این جانب از حضور در دادگاه خودداری می نمایم. وکلای این جانب نیز حق دفاع در این پرونده را نداشته و وکلایم را عزل می کنم.

سیدمصطفی تاجزاده

زندان اوین

۱۰/۳/۱۳۹۳

وضعیت پرونده شکایت کارگران از «سعید مرتضوی»

Posted: 06 May 2014 11:53 PM PDT

جرس: وکیل‌مدافع جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار گفت که به زودی این پرونده تحت نظر بازپرسی رسیدگی خواهد شد.

 

مصطفی ترک‌همدانی، در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد پرونده‌ شکایت جمعی از کارگران چابهار از سعیدمرتضوی رییس سابق سازمان تامین اجتماعی گفت: پرونده سیر تحقیقات قانونی را طی می‌کند و در حال حاضر تحت نظر ضابطین دادگستری است.

 

وی افزود: به زودی پرونده در دادسرا تحت نظر بازپرسی رسیدگی خواهد شد، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

 

ترک همدانی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون سعید مرتضوی در دادسرا حضور یافته است؟ به این جمله که «نمی‌توانم در این مورد اطلاع‌رسانی کنم» اکتفا کرد.

 

پیش از این ترک همدانی به ایسنا گفته بود که برای پیگیری پرونده شکایت تعدادی از کارگران شرکت چابهار از سعید مرتضوی رییس سابق سازمان تامین اجتماعی به اتهام تصرف غیرمجاز در اموال دولتی، اختلاس و خیانت در امانت در دادسرای کارکنان دولت طرح شکایت کرده است. پرونده مذکور در حال حاضر در شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مطرح است.

به جاي ازدياد نسل مقدمات ازدواج افراد مجرد در جامعه را فراهم کنيم

Posted: 06 May 2014 11:53 PM PDT

واکنش تلویحی آیت الله صانعی بر پافشاری های رهبری
جرس: جمعي از فرهنگيان و فرهيختگان شهر تهران و اراک و جمعي از اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه آزاد تهران واحدجنوب با آيت الله صانعي دیدار کردند.

 

به گزارش تارنمای آيت الله صانعي، این مرجع مردمی ضمن گراميداشت ماه مبارک رجب و جايگاه مقام معلم، با اشاره به مشکلات اجتماعی جامعه اسلامی اظهارداشت: «به جاي اينکه به فکر ازدياد نسل در خانواده ای باشيم که دارای مشکلات بسيار هستند، بياييم و مقدمات ازدواج افراد مجرد در جامعه را فراهم کنيم.

 

وی افزود: توجه داشته باشيد که هر حرکتي که احتمال مي دهيم به ضرر اسلام باشد نبايد انجام دهيم، و نيز آنچه را احتمال دهيم چهره اسلام را در دنيا بد جلو می دهد انجام ندهيم و البته اين کارها مستلزم آن است که کارهای اساسی و زير بنايی در جامعه صورت گيرد. البته کسانی که منافعشان در خطر است و همه اموال مملکت را بلعيده اند نمی گذارند به اين سادگی اين مشکلات مرتفع گردد.»

 

آيت الله صانعي با اشاره به جايگاه علم و ارزش آن در بين مردم گفت: «ايران مرکز استعدادهاي درخشان است و تمدن چندين هزار ساله دارد. اگرچه برداشت های افراد در جامعه مختلف است ولي متدها تغيير نکرده، بلکه برداشت هاي جديد و قابل پذيرش، امروز در حوزه ها در حال نضج گرفتن است. مسئولين نيز بايد جهت رشد و ارتقاء علمی و معنوی جامعه تلاش کنند تا در آينده شاهد شکوفا شدن استعدادهای درخشان در جامعه اسلامی باشيم.»

در شرایط فعلی، نظافتچی و لیسانس رشته بازرگانی حقوق یکسان می گیرند

Posted: 06 May 2014 11:52 PM PDT

جرس: براساس آمارهای منتشر شده در شرایط کنونی مشاغل خدماتی43 درصد از کل جامعه شاغل در کشور را تشکیل می دهند.

 

خبرآنلاین طی گزارشی نوشت: شاید باورتان نشود که بعضی از مشاغل برخلاف اینکه از لحاظ مرتبه و شان اجتماعی در سطح متفاوتی از کارهای ادرای قرار دارند، اما درآمد نسبتا خوبی نسبت به مشاغلی با تحصیلات بالا یا تجربه فرد دارند. باور کنید درآمد یک نگهبان ساختمان  با حقوق ماهیانه یک کارگر ماهر صنعتی برابر است. پس خیلی دلتان برای اولی نسوزد و به دومی هم بیش از اندازه دستور ندهید.

 

براساس توافقات صورت گرفته حداقل دستمزد ۴۸۷ هزار و ۱۲۵ تومانی سال قبل کارگران با ۱۲۱ هزار و ۷۸۱ تومان افزایش امسال به رقم ۶۰۸ هزار و ۹۰۶ تومان رسیده است.

براساس آمارهای منتشر شده در شرایط کنونی مشاغل خدماتی که 43 درصد از کل جامعه شاغل در کشور را تشکیل می دهند با وجود اینکه کاری بسیار کم هزینه تر از کارمندان و کارگران صنعتی دارند اما حقوق و مزایای بیشتری نسبت به مشاغل تولیدی می گیرند. با این وجود میزان دریافتی سایر گروه های شغلی از ارقام حداقلی به مراتب بالاتر است و این نشان دهنده نبود قانونی برای تعیین سطح مشاغل و دستمزد مطابق با انواع شغل های مختلف درکشور است.

برخلاف تصورات عمومی فعلا شغل های خدماتی درآمدی بالاتر از مشاغل اداری و تخصصی دارند. گزارش تازه وزارت کار هم تایید کرده که لیسانس های بیکار رشته های بازرگانی، مهندسی و حقوق در حداکثری ترین حالت ماهیانه 600 هزار تومان حقوق می گیرند و البته برخی مشاغل مانند نظافتچی که تحصیلات دانشگاهی نیز ندارند، به همان میزان حقوق دریافت می کنند. وکلای تازه کار دفاتر حقوقی در صورتی که موفق به پیدا کردن کار شوند به طور متوسط ماهیانه 600 تا 800 هزار تومان درآمد به عنوان حقوق خواهند داشت. البته همین گروه در صورتی که به پرونده های حقوقی سطح بالا و مستقل ورود پیدا کنند، میزان حقوقشان افزایش پیدا می کند. با این حال در سطح اولیه کار میزان دریافتی آنها با کارگر کارگاه های نجاری برابر است.

آخرین گزارش دادستان تهران از اخبار پرونده‌های ستاد سوخت، بابک زنجانی، فشافویه، «من روحانی هستم»

Posted: 06 May 2014 11:52 PM PDT

جرس: دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت که پرونده بابک زنجانی پرونده‌ای بزرگ در تاریخ قضایی ایران محسوب می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای امور جنایی، با بیان این مطلب، اظهار کرد: پرونده بابک زنجانی پرونده‌ای ملی است.

 

وی با بیان اینکه رقم مالی پرونده بابک زنجانی سه برابر پرونده مه‌آفرید امیر خسروی است، خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها عنوان می‌کنند که پرونده بابک زنجانی فقط نوعی بدهکاری است، در حالی که اینطور نیست. عدم پاسخگوی هر کسی در این پرونده باعث می‌شود که تحت تعقیب قرار گیرد.

 

وی بیان کرد: سال 90 به بعد که از جریان 88 دور شدیم بیشترین درگیری‌های ما در حوزه اقتصادی بوده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به این پرسش که آیا بازداشت محمد رویانیان صحت دارد یا خیر با تاکید بر اینکه از بیان نام افراد خودداری کنید، گفت: در رابطه با پرونده ستاد سوخت دو نفر بازداشت شده بودند که اخیرا یک نفر دیگر نیز بازداشت شد.

 

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا در مورد رسیدگی به پرونده مرگ ماهی‌ها در سد فشافویه گفت: این پرونده در دادگاه بخش است و تحت رسیدگی قرار دارد که خوشبختانه کارهای خوبی با همکاری دادگاه بخش در این راستا انجام شده و در این حوزه به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پرونده مهدی هاشمی خاطرنشان کرد: کارهای تحقیقاتی پرونده وی رو به پایان است و امیدواریم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

 

دادستان تهران در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد راه‌اندازی دادسرای نفتی و بین‌المللی، افزود: کارهای راه‌اندازی دادسرای بین‌المللی شروع شده و تاکنون نیز موفق عمل کرده است، اما در زمینه دادسرای نفتی یا انرژی همچنان با مشکل ساختمان مواجه هستیم و امیدواریم مشکلات حل شود و کارهای خوبی صورت گیرد.

 

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد اینکه تخلفات ورزشی قرار بود در دادسرای ورزشی مورد رسیدگی قرار گیرد و دادسرایی در این رابطه راه‌اندازی شود، گفت: جرایم مطبوعات ورزشی در یک شعبه دادسرای فرهنگ رسیدگی خواهد شد و مسائل اتهامی ورزشی در مرکز رسیدگی می‌شود.

 

وی از پاسخ به سوال ایسنا در مورد پرونده‌ فردی که از بند 350 اوین به شبکه بی‌بی‌سی اطلاعات می‌داد، امتناع کرد و گفت که من را امروز به دلیل طولانی بودن توضیحات درباره این موضوع عفو کنید چون مربوط به بند 350 اوین است.

 

دادستان تهران با اشاره به نامه بانک مرکزی در مورد اسامی کسانی که دارای معوقات بانکی هستند، گفت: دادستان در جاهایی که جنبه حقوقی داشته باشد می‌تواند ورود پیدا کند اما همه پرونده‌ها ذی‌نفع دارند؛ در واقع بهترین مدعیان در این زمینه خود بانک‌ها هستند.

 

جعفری دولت‌آبادی در رابطه با سرانجام پرونده سازمان تامین اجتماعی، گفت: این پرونده همچنان مفتوح است و تحقیقات در این زمینه به دلیل گستردگی آن زمان‌بر است.

 

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد بابک زنجانی و رضا ضراب گفت: توضیحات کامل در این رابطه را قبلا بیان کردم.

 

دادستان تهران با اشاره به ایجاد حادثه توسط اتوبوس‌های اسکانیا، بیان کرد: در این پرونده کارشناسی صورت گرفته که 50 درصد راننده و 50 درصد شرکتی که اتوبوس را در اختیار داشته مقصر است و در این زمینه پیمانکار شناسایی نشده است، اما راننده در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

 

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: مسئول مربوط به این شرکت به دادسرا معرفی خواهد شد و قانون علاوه بر دیه، مجازات تعیین خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد مستند «من روحانی هستم» ‌گفت: قرار بود معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مواردی را که مدعی هستند خلاف واقع است اعلام کند و ما در حال حاضر منتظر اعلام دستگاه مربوطه در این راستا هستیم و تاکنون موضوعی به ما اعلام نشده است.


 

ابراهیم یزدی به بیمارستان منتقل شد

Posted: 06 May 2014 11:34 PM PDT

جرس: دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران و عضو شورای انقلاب، در اثر عود بیماری، به بیمارستان منتقل شد.

 

بر اساس گزارش ها، ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه پیشین ایران، به دلیل پیشرفتگی و عود بیماری، به بیمارستان منتقل شده است.

 

این فعال سیاسی حامی جنبش سبز، در جریان حوادث بعد از انتخابات دور دهم ریاست جمهوری، بارها بازداشت شد، که بار آخر در یک شعبه دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام های "تاسیس و هدایت نهضت آزادی ایران" ، "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی" محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شد، که این حکم فعال اجرا نشده است.