جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احمدی‌مقدم از برخورد پلیس با سه میلیون و ۶۰۰ هزار «بدحجاب» خبر داد

Posted: 24 May 2014 09:10 AM PDT

برخی تلاش می‌کنند از آزادی‌ در فضای مجازی شرایطی ایجاد کنند که ناچار به اعمال محدودیت شویم
جرس: اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، خبر داد که در سال ۹۲ تعداد ۱۸ هزار نفر از شهروندان ایرانی تحت عنوان «بدحجابی» از سوی پلیس به قوه قضائیه معرفی شده‌اند و افزود که این تعداد تنها «نیم درصد» از «بدحجابانی» را تشکیل می‌دهند که از پلیس تذکر دریافت کرده‌اند.

 

به گزارش خبرآنلاین، احمدی مقدم با بیان اینکه استقلال هزینه دارد و مردم ایران با ایستادگی این هزینه را متقبل شده‌اند گفت: روزی منافقان با شعار دموکراسی در کنار ملت بودند و امروزه در قالب روزنامه نگاری و مدافعان آزادی گرداننده سایت‌های آن ور آبی هستند و در صف دشمن قرار گرفته و تبلیغ بی حجابی می‌کنند و می‌گویند چرا مستقل هستید بیایید و وابسته شوید.

 

وی با بیان اینکه دشمنان تلاش می‌کنند فضایی را ترسیم کنند که در آن ما احساس شکست خوردگی و عقب ماندگی کنیم، گفت: تا زمانی که در سایه ولایت فقیه هستیم و به مانند تار و پود یک فرش به هم متصل شده‌ایم این پیشرفت‌ها ادامه دارد.

 

فرمانده ناجا گفت: برخی تلاش می‌کنند از آزادی‌هایی که نظام و دولت در عرصه فرهنگ و فضای مجازی قائل شده است شرایطی را ایجاد کنند که ناچار به اعمال محدودیت شویم. وقتی عنوان شد که ناهنجاری‌های فرهنگی باید فرهنگی حل و فصل شود ترویج کشف حجاب می‌کنند که واکنش چندانی نداشت اما باید بدانیم که مسئول اعمال محدودیت، همین افرادی هستند که با بهانه ترفیع،‌ ترویج فساد می‌کنند و تلاش دارند که ناامنی،‌ بی هویتی، جرم، مواد مخدر، شهوت‌رانی و ابتذال را ترویج دهند.

 

وی با بیان این ادعا که ناجا محدود کننده آزادی نیست گفت: ناجا مدافع امنیت و هویت است و اجازه نمی‌دهد که افراد گرفتار فساد و مواد مخدر شوند و نیروی انتظامی نگهبانان بیداری هستند که از استقلال کشور در مقابله با فساد اجتماعی و اخلاقی مراقبت می‌کنند.فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه کمتر از نیم درصد از بدحجابان به دستگاه قضا معرفی می‌شوند، گفت: آنهایی که کارشان به دستگاه قضا می‌کشد، هنجارشکن هستند که مکرر مورد تذکر قرار گرفته‌اند و بی‌اعتنایی کردند.

 

احمدی مقدم در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤالی در مورد آمار 18 هزار نفری در سال 92 با کسانی که وی "بدحجابان" گفت:‌ به نظر من اعلام این آمار در یک جلسه شورا خیلی هم ضرورت نداشته است، البته این آمار با آمار قبلی خیلی متفاوت نبود و تا حدودی کاهش نیز داشته است. تلاش ناجا همواره این بوده که از طریق تذکر در محل مشکل را حل کند و کار به دستگاه قضا نکشد. آنهایی که کارشان به دستگاه قضا می‌کشد، هنجارشکن هستند که مکرر مورد تذکر قرار گرفته‌اند و بی‌اعتنایی کردند.

 

وی همچنین گفت: تعدادی از افراد که به ناجا هدایت می‌شوند و به آنها تذکر داده می‌شود، 4 تا 5 درصد است و آنهایی که کارشان به دستگاه قضا می‌کشد، کمتر از نیم درصد است و کسانی که دوباره به ناجا می‌آیند و این قضیه تکرار می‌شود 5 درصد است و معمولا تذکر و مشاوره تأثیرگذار است چرا که ما مرکز بازداشت قهریه‌ نیستیم بلکه در اینجا مشاوره می‌دهیم و تلاش برای هدایت و مسیر است.

روزنامه قانون تفهیم اتهام شد

Posted: 24 May 2014 09:10 AM PDT

جرس: مدیرعامل مرکز فرهنگ و هنر سپید تابان که روزنامه توقیف شده قانون زیرمجموعه این مرکز است با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته برای رفع توقیف روزنامه گفت: هفته گذشته با حضور در دادسرا تفهیم اتهام شدیم.

 

علیرضا نیکویی روز شنبه درگفت و گو با ایرنا اظهار کرد پس از حضور در دادسرا تفهیم اتهام شده و از آن روز به بعد خبر جدیدی در دست نیست.

 

وی با بیان اینکه نشر اکاذیب اتهامی است که به روزنامه قانون وارد شده ، ادامه داد: باید منتظر نشست های بعدی باشیم تا بتوانیم از اتهام وارده دفاع کنیم.

 

نیکویی همچنین گفت: مسیر ما برای بازگشایی روزنامه بسیار طولانی تر است.

 

روزنامه قانون 17 اردیبهشت ماه از سوی دادستانی تهران توقیف شد .چاپ خبری در مورد آزادی یکی از افراد بازداشت شده در پرونده ستاد سوخت علت توقیف اعلام شده بود.

 

پس از توقیف روزنامه قانون در تاریخ 20 اردیبهشت ماه نیز سایت این روزنامه فیلتر شد.

 

روحانی: نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد

Posted: 24 May 2014 06:42 AM PDT

این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم
جرس:رئیس جمهور تصریح کرد: این قدر در زندگی مردم مداخله نکنیم، ولو به خاطر دلسوزی ؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در همایش بیمه سلامت همگانی که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد با گرامی داشت سالگرد سوم خرداد و با اشاره به اهمیت موضوع سلامت و بیمه همگانی گفت: هدف ما طبق سند چشم انداز 20 ساله تبدیل کشور به یک کشور توسعه یافته است.

 

وی با بیان این‌که تقریبا 9 ، 10 سالی است از زمان ابلاغ سیاست‌های چشم انداز 20 ساله می‌گذرد، گفت: خوشبختانه یک ده سال دیگر از آن 20 سال باقی مانده است.

 

وی اضافه کرد: ما در ده سال اول می‌بایست به نحوی حرکت می‌کردیم که به نیمی از اهداف می‌رسیدیم. یعنی باید سالانه رشد 8 درصد می‌داشتیم تا طی 20 سال به نقطه چشم انداز برسیم.

 

رئیس جمهور افزود:متاسفانه در ده سال اول شرایط ما در این زمینه شرایط مناسبی نبود. در سالهای اولیه رشدمان 4 و نیم درصد بود. در یکی دو سال بعد وضع ما بهتر شد، اما در دو سه سال اخیر وضع به گونه‌ای شد که در سال 91 رشد ما به منفی 5.8رسید. در مورد سال 92 نیز هنوز آمار اعلام نشده، ولی علی القاعده سال 92 نیز منفی خواهیم بود.

 

رئیس جمهور تصریح کرد: ان شاء الله در سال 93 به حول و قوه الهی و با کمک همه‌ی مردم یکی از اهداف مهم دولت این است که میزان رشد در کشور مثبت شود، و در سال‌های بعد این میزان رشد را افزایش دهیم.

 

وی با بیان این‌که در ده سال آینده باید با یک حرکت ملی و بنا به گفته‌ی مقام معظم رهبری با یک عزم ملی و مدیریت جهادی کار را به پیش ببریم، ادامه داد: من ناامید نیستم . ان شاء الله ما می‌توانیم بخش بزرگی از عقب ماندگی 10 سال قبل را در اجرای سیاست‌های چشم‌انداز 20 ساله در 10 سال بعد جبران کنیم و این شدنی است که ما به اهداف چشم انداز دست پیدا کنیم.

 

رئیس جمهور با بیان این‌که این موضوع یک اراده ملی می‌خواهد و همه باید در این ارتباط دست به دست هم بدهیم، گفت: دراین راستا باید غم ما همه یک چیز باشد و یک سوال را از یکدیگر بپرسیم که چرا توسعه یافته نیستیم. اگر این سوال ملی شود و عزم‌ها و اراده‌ها دراین راستا سوق داده شود کار ما درست می‌شود.

 

وی با اشاره به فتح خرمشهر گفت: علت پیروزی ما در خرمشهر این بود که یک سوال ملی در این ارتباط ایجاد شد. سوال این بود که چرا خرمشهر سقوط کرد و چرا نباید به کشور بازگردانیمش و با توجه به این سوال عزم و جزم ملی ایجاد شد و ما توانستیم خرمشهر را دوباره فتح کردیم.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: فتح خرمشهر پشت قباله هیچ کس و هیچ نهادی نیست. پشت قباله ی ملت ایران است . همه به صحنه آمدند در جنگ صحنه‌های عجیب و غریبی را می‌دیدیم، همه حضور داشتند ونقش آفرین بودند . در سال 62 من یک روز در جبهه از صبح تا غروب در حال بازدید بودم و درآن روز دیدم که فرزندان روسای سه قوه در جبهه بودند. بعد من در یک سخنرانی در دو کوهه گفتم که ما پیروز می‌شویم چرا که همه در این صحنه هستند.

 

رئیس جمهور با بیان این‌که هر چیزی را که یک ملت اراده کند، خداوند نیز عنایت می‌کند در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امروز باید توسعه ، دغدغه‌ی ما شود و اگر این اتفاق صورت بگیرد و همه ما یک صدا شویم می‌توانیم به اهدافمان در این ارتباط برسیم.

 

وی با اشاره به اهمیت سند چشم انداز 20 ساله گفت: ما برای این که به اهدافمان برسیم باید در ده سال دوم دو برابر تلاش کنیم.

 

وی با بیان این که رهبری در یک سخنرانی فرمودند بعد از قانون اساسی سند چشم انداز دارای اهمیت است گفت: در واقع این سند از دیگر سیاست‌ها مهمتر است.

 

رئیس جمهور با بیان این که تحقق توسعه بدون توسعه در نظام سلامت امکان پذیر نیست افزود: سلامت جسم و روح مردم باید دغدغه‌ی ما باشد مردم باید از هر دو نظر سالم باشند.

 

وی با تاکید بر این که نباید مردم را بیهوده و بدون جهت نگران کرد و باید بگذاریم مردم راحت باشند، گفت: اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.پیامبر (ص) شلاق در دست نداشت، پیامبر (ص) بشیر و نذیر بود و ما نیز باید بشیر و نزیر باشیم.همه باید کاری کنیم که آرامش در جامعه حاکم باشد.

 

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: دعواهای گروهی و جناحی یک حدی از آن بد نیست. من در مورد این مسائل تعبیر نمک را به کار نمی‌برم، تعبیر فلفل را به کار می‌بریم. وجود فلفل یک مقدارش مشکلی ندارد، ولی وقتی همه غذا پر از فلفل شود داد آدمی در می‌آید.

 

رئیس جمهور افزود: همه چیز اندازه‌ای دارد . رقابت‌ها و دعواهای حزبی و جناحی نیز تا یک حدی معمول است، ولی اگر بنا باشد که همه شود دعوای جناحی و گروهی این خوب نیست. ما همیشه انتخابات داریم. اگر این مسائل را از 6 ماه قبل انتخابات شروع کنیم، اشکالی ندارد، ولی در کشور وقتی یک انتخابات تمام می‌شود، بلافاصله دعوا برای انتخابات بعدی شروع می‌شود.

 

وی ادامه داد: در دنیا نیز انتخابات مهم است، ولی از 6 ماه و یا یک سال قبل این مباحث شروع می‌شود و مقدمات آن فراهم می‌شود و در دو ماهه آخر اوج می‌گیرد، ولی در کشور ما به محض این که انتخابات تمام شد این مباحث برای انتخابات بعدی آغاز می‌شود و شروع می‌کنیم که کسی که پیروز شده موفق نشود و دراین راستا این استدلال به کار برده می‌شود که فرد پیروز موفق نشود تا کاندیدای ما در چهارسال بعدی در انتخابات موفق شود.ما در قواعد بازی مشکل داریم و باید آن را حل کنیم.

 

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در همایش بیمه سلامت همگانی با بیان این‌که در نظام سلامت باید از نظر روحی به مردم آرامش دهیم و ازلحاظ جسمی نیز مشکلاتی که مردم در این ارتباط دارند را برطرف کنیم و عوامل آلودگی و معضلات در نظام سلامت را کاهش دهیم گفت: همه‌ی ما می‌دانیم که اصل بهداشت است واگر بهداشت ناموفق شود نوبت به درمان می‌رسد، ولی اگر در زمینه‌ی بهداشت موفق باشیم درمان کمتر می‌شود.

 

رئیس جمهور با تاکید بر این که قدم اول بهداشت و قدم بعدی درمان است گفت : اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم جامعه ما باید سالم باشد و پولی که برای سلامت خرج می‌شود هزینه نیست.

 

روحانی به اهمیت توسعه انسانی اشاره کرد و اظهارداشت: جوانان ما باید استعدادشان شکوفا شود و در نظر داشت که مهمترین پایه توسعه ، توسعه‌ی انسانی است .

 

روحانی با بیان این‌که نفت و گاز پایه اصلی توسعه نیستند، گفت: پایه اصلی توسعه علم ، دانش و تولید علم و فناوری است.

 

رئیس جمهور ادامه داد: تصمیم ما این است که نظام سلامت را متحول کنیم و به سمت نقطه‌ی مطلوب ببریم؛ گرچه با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید قدم به قدم جلوبرویم. اگر ما بتوانیم نظام سلامت را در این کشور به نقطه مطلوب برسانیم این به معنای فتح خرمشهر است.

 

وی ادامه داد: من در همایشی که صبح در مورد فتح خرمشهر برگزار شده بود، گفتم که نگذارید فتح خرمشهر ، پیروزی و حماسه ما در سال61 باقی بماند ما هر سال باید فتح خرمشهر داشه باشیم و حماسه بیافرینیم. در سال 92 ملت ایران بر اساس تدبیر مقام معظم رهبری در 24 خرداد یک حماسه سیاسی آفرید که خیلی مهم بود و در عرصه‌ی داخلی و خارجی تاثیر داشت و منطقه و دنیا این حضور مردم و انتخاب مردم که راه اعتدال بود را دیدند. مردم ما اعلام کردند که اما از افراط و خشونت روی گردانیم و مسیری که انتخاب کردیم میانه روی و اعتدال واخلاق است.

 

وی با اشاره به این که بسیاری از روزهای تاریخی ما در خرداد ماه آفریده شده از جمله 15 خرداد ، 3 خرداد و با بیان این که خرداد ماه مهمی برای ما بوده است، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما باید در نظام سلامت یک تحول مهم را بیافرینیم. ما باید دغدغه مردم درنظام سلامت را حداقل به حد معمول برسانیم. اکنون دغدغه‌ی مردم در این زمینه بیش از حد معمول است. نظام سلامت و بیمه باید متحول شود و وزارت‌خانه‌های مسئول باید در این زمینه تلاش کند.

 

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و نظارت و ارزش‌یابی در این ارتباط به اهمیت آمادگی و توسعه نیروی انسانی در نظام سلامت اشاره کرد و گفت: اگر پزشک و یا پرستارما عاشق کارش نباشد، با سواد نباشد و یا اخلاق حرفه‌ای نداشته باشد به جایی نمی‌رسیم. حتی اگر نظافتچی بیمارستان نیز متعهد و عاشق کار نباشد باز هم ما در این زمینه به جایی نمی‌رسیم.

 

وی ادامه داد: اگر مثلا همه چیز ما درست باشد و در بخش استریل مواد مشکل داشته باشیم و وسایل عمل جراحی استریل نباشد در این زمینه مشکل پیدامی‌کنیم. در ارتباط با این تحول باید تمام نیروی انسانی ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ، دانشگاه‌های علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مسئول همه دست به دست هم بدهندتا این هدف محقق شود.

 

وی همچنین به اهمیت امکانات فیزیکی و وجودتجهیزات لازم برای تحقق این موضوع اشاره کرد و در بخش دیگیر از صحبت‌های خود گفت: امروز روز افتخارآمیزی است یک کاری که بیش از 20 سال در قانون گفته شده و شعارش داده شده است امروز می‌توانیم اعلام کنیم که عملیاتی کرده‌ایم و مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. البته این قدم اول است وباید در راستای ارزشمند شدن بیمه‌ها و الکترونیکی شدن آنها حرکت کنیم. پوشش بیمه‌ها باید افزایش پیدا کند. در حال حاضر بیش از 2 هزار و 300 قلم دارو تحت پوشش بیمه است. باید این ارقام افزایش پیدا کند.

 

روحانی ادامه داد: بیمه مانند چتری است که باید آن را گسترش داد تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم، گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند این هدف را محقق کند و باید سازمانهای مردم نهاد در این زمینه به صحنه بیایند . باید مردم نیز کمک کنند .

 

وی با ابراز امیدواری مبنی بر این که دولت بتواند در تحقق قول‌ها و مطالباتی که در زمینه‌ی سلامت به مردم داده محقق شود تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که در سال 93 یک تحول مناسب و خوب در نظام سلامت و بیمه اجرا شود تا مردم احساس راحتی کنند و اگر بتوانیم این کار را به خوبی و با موفقیت به انتها برسانیم یک فتح خرمشهر و یک حماسه دیگر رخ داده است. امسال سیاست های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید آن را اجرا کنیم و ان شاء‌الله بتوانیم به آن نقطه مطلوب برسیم.

 

پیش از صحبت‌های رئیس جمهور علی ربیعی وزیر کار، تعاون رفاه اجتماعی و همچنین محسنی بندپی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران سخنرانی کردند.

 

در این همایش با حضور نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، علی ربیعی، وزیر کار ، تعاون و رفاه اجتماعی، هاشمی، رئیس سازمان بهزیستی و همچنین رئیس جمهور به 13 نفر دفترچه بیمه سلامت همگانی اهدا شد که 9 نفر از آنها از استانهای سیستان و بلوچستان، خوزستان،خراسان جنوبی، لرستان، کردستان،شهرکرد، کهگیلویه و بویر احمد گیلان و تهران بوندد.

 

همچنین در این مراسم به دو نوزاد بی سرپرست نیز دفترچه بیمه سلامت همگانی اهدا شد که رئیس جمور پدرخواندگی این دو نوزاد را نیز بر عهده گرفت.

 

2 کودک در معرض آسیب نیز در این مراسم از دست رئیس جمهور دفترچه بیمه سلامت همگانی را دریافت کردند.

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس: هزینه سالانه مهاجرت نخبگان، از کل بودجه کشور بیشتر است

Posted: 24 May 2014 06:42 AM PDT

جرس: رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی، هزینه ناشی از مهاجرت نخبگان را سالانه حدود چهار میلیارد دلار برآورد و تاکید کرد: نخبگان جامعه استراتژیک‌ترین کالاهایی هستند که می‌توان از یک کشور خارج کرد.

 

 

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی که ریاست کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را برعهده دارد، در گفت‌وگویی با  ایرنا با اشاره به تاکید رییس جمهوری بر جذب نخبگان، مهاجرت نخبگان را یک خطر بالقوه برای آینده کشور دانست.

 

مشروح گفت‌وگوی این نماینده مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

 

رییس جمهوری در سخنرانی اخیر خود بر جذب نخبگان با هر گرایش و تفکری تاکید دارند، کنار گذاشتن یا مهاجرات نخبگان از کشور چه خسارت‌هایی را بر آینده کشور دارد.

 

طبق آمار سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار نفر از نخبگان ما به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند؛ این پدیده زشتی است که در نظام آموزشی وحود دارد و باید بپذیریم که مهاجرت یک خطر بالقوه است.

 

گاهی می‌بینم که برخی از زعما و صاحب‌نظران و افراد سیاسی در قبال این موضوع به سادگی عبور می‌کنند و یا از آن‌ها به عنوان «سر ریز» یاد می‌کنند در حالی که این شرایط خیلی اشکال دارد، کدام ملتی با نخبگان خود اینگونه عمل کرده که ما عمل می‌کنیم؟

اعتقاد دارم روشی که ما در قبال حمایت از نخبگان به کار بستیم، یک روش ناشیانه، نامقبول و نسنجیده بود که ما را به وضعیتی رساند که امروز گریبان ما را گرفته است.

 

یعنی در برابر نخبگان کوتاهی کردیم؟

 

بله؛ ما در قبال نخبگان خود کوتاهی کردیم، در آغاز انقلاب ۱۷۵ هزار دانشجو در کشور داشتیم و ۲۰۰ هزار دانشجوی ایرانی هم در خارج از کشور تحصیل می‌کردند.

امروز حدود پنج هزار ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند و رقم دانشجویان در داخل کشور به ۴.۵ میلیون نفر رسیده است.

ایران اکنون یکی از بالاترین آمارهای دانشجویان در سطح جهان را دارد که خیلی هم خوب نیست زیرا یک رشد بادکنکی است و از کیفیت آموزشی خیلی عقب افتادیم.

 

با این اوصاف کیفیت آموزش عالی را مطلوب می‌دانید؟

 

امروز وضعیت آموزش عالی را از نظر کیفی اصلا مطلوب نیست و با توجه به کاهش پذیرش دانشجویان و ورودی مراکز آموزش عالی می‌شود این شرایط را بازنگری کرد.

از سوی دیگر، نرخ جمعیت ما نرخ نزولی پیدا کرده است که شرایط را برای بازنگری فراهم می‌کند هرچند که دوباره شاهد سیر صعودی در دوره تحصیلی ابتدایی بخصوص در کلاس اول و دوم دبستان هستیم.

به هر حال، امروز دانشگاه‌های ما از نظر رشد بادکنکی و توسعه کمی، شرایط نامطلوب و ناموزونی دارند که نتیجه‌ای جز مدرک‌گرایی نداشته است.

امروز دانشجویان بیش از سواد به دنبال مدرک هستند که نتیجه آن بازارهای پایان‌نامه نویسی است که فاجعه در فاجعه است.

باید با فوریت در مقابل این بحران در نظام آموزش عالی بایستیم و به نظر می‌رسد که مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قصد این کار را دارند و امیدواریم که در حد شعار نماند.

 

ولی توسعه کمی در روزگار نه چندان دور از اهداف دولت ها بود.

 

من نسبت به این که در سالیان گذشته شاهد چالش‌ها و رقابت‌های نامبارک و نامیمون بر سر صندلی و دانشجوی بیشتر بودیم تاسف می‌خورم.

نزاعی که بین دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و علمی-کاربردی بر سر جذب دانشجو بوجود آمد نه تنها شاکله نظام آموزشی را زشت و کریه کرد بلکه آینده آموزش عالی را نیز به مخاطره انداخت.

امروز حدود ۴۰۰ هزار صندلی خالی در آموزش عالی داریم که جای تاسف دارد.

 

از مهاجرت نخبگان همیشه سخن گفته شده است اما هیچ کس از ارزش اقتصادی ناشی از این مهاجرت و هزینه‌هایی که به طور پنهان بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند سخن نمی‌گوید؛ آیا برآوردی در این زمینه صورت گرفته است؟

 

اگر متوسط هزینه تربیت و تحصیل هر دانشجو در دوره‌های آموزش عالی را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و آن را حدود ۲۰۰ هزار نفری که سالیانه از ایران خارج می‌شوند، ضرب کنیم به رقم ۴ میلیارد دلار می‌رسیم.

تصور می‌کنم اگر صاحب‌نظران جامعه روی این آمار و ارقام تامل کنند، می‌فهمند که این رقم از کل بودجه کشور بیشتر است و بر این اساس خسارتی که مهاجرت نخبگان به خارج از کشور داریم متاسفانه رقم کمی نیست.

البته در این میان برخی رسانه‌ها می‌گویند که «فرار مغزها» نداریم و برگزیدگان المپیک در داخل کشور هستند اما چنین نیست؛ متاسفانه چون شرایط مطلوب را برای فرزندان خود فراهم نکردیم، آماری که از مهاجرت نخبگان المپیادها یا استعدادهای درخشان در خارج از کشور داریم نگران‌کننده است.

 

به عنوان رییس کمیته آموزش عالی در مجلس علت این حجم از مهاجرت نخبگان را در چه می‌دانید؟

 

در هر صورت، نیمی از نخبگان مهاجرت را بر ادامه حضور در داخل کشور ترجیح می‌دهند و البته این کار به این معنی نیست که برای همیشه از ایران می‌روند بلکه ممکن است پس از تحصیل باز هم به کشور برگردند.

فرار مغزها یعنی «مهاجرت یک کالای استراتژیک»؛ نخبگان جامعه استراتژیک‌ترین کالاهایی هستند که می‌توان از یک کشور خارج کرد.

طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران در فرار مغزها در بین بسیاری از کشورهای در حال توسعه جزو کشورهای رده نخست است که این وضعیت هرگز مطلوب نیست.

 

با توجه به مشکلاتی که در حوزه آموزش عالی برشمردید، آیا این مشکلات قابل پیش‌بینی نبود؟

 

مراکز پژوهشی در سالیان گذشته پیش بینی امروز را می‌کردند که دچار بحران صندلی خالی و دانشجو باشیم و یا نسبت استاد به دانشجو متوازن نباشد اما توجهی به آن نشد.

آنچه در فضای دانشگاهی بوجود آمده، روند پر شتاب کمی را نشان می‌دهد اما از حرکت کیفی خبری نیست.

در میدان انقلاب رساله دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به راحتی خرید و فروش می‌شود که این یک فاجعه است و من نمی‌دانم آیا مسئولان آموزش عالی ما خواب بودند یا کجا بودند که به این مشکلات اساسی که گریبان نظام فکری و نخبگان جامعه را گرفته، رسیدگی کنند.

البته هنوز هم دیر نشده و اگر بتوانیم در فرآیند آرام، سنجیده و با مطالعه نگاه کارشناسی کار را به پیش ببریم، می‌توان تحول و نه تحولات شتابزده سیاسی را در دانشگاه شروع کرد؛ دانشگاه‌ها می‌تواند غربال سیاسی باشد و اندیشه‌های سیاسی را غربال کند تفکرات و احزاب سیاسی را بپذیرد ولی خودش سیاسی نشود.

 

از ضرورت اصلاح در نظام آموزش عالی کشور سخن گفتید، اما همین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیشترین نقدها را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارد.

 

اکثریت مجلس کسانی هستند که با رویکرد دولت جدید و وزارت علوم برای تحول در نظام آموزش عالی کشور موافقند.

در داخل کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مباحث مختلفی در میان اعضا وجود دارد اما این که طیف‌های حاکم بر کمیسیون چه فضایی دارد، بماند.

به نظر من این وظیفه رسانه‌ها است که بر فعالیت دستگاه‌های نظارتی، نظارت کنند و آن‌ها را به چالش بکشند و از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بخواهند که در مباحث کیفی آموزش عالی ورود کند.

اگر چنین سیستم نظارتی از سوی رسانه‌ها بر عملکرد دستگاه‌ها باشد، دیگر هر کسی جرات نمی‌کند هر سخنی را بگوید و هر چیزی را غالب کند.

آنچه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وجود دارد بر اساس دیدگاه‌های مختلف متنازع است اما در عین حال می‌توان گفت عملکرد وزارت علوم در ماه‌های گذشته مثبت بوده است و مشارکت بالایی هم با کمیسیون برای بهبود کیفیت آموزش عالی داشته‌اند.

امروز بین کمیته آموزش عالی مجلس و وزارت علوم تعامل خوب و جدی وجود دارد اما می‌پذیریم که تعامل کمیسیون آموزش و تحقیقات و این وزارتخانه تعاملی است که در آن چالش هم هست.

 

چرا کمیسیون آموزش و تحقیقات، تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را به سرانجام نمی‌رساند؛ اینکه گفته می‌شود برخی اقدامات این دانشگاه خلاف اساسنامه بوده، تاچه میزان صحت دارد؟

 

خدا نکند که از زاویه سیاسی به مقولات علمی و آموزشی نگاه کنیم؛ درباره این تحقیق و تفحص هم باید بگویم تا زمانی که به صحن مجلس نیاید و نظر کل نمایندگان را نگیرد نمی‌توان درباره محتوای آن نظر قطعی داد.

به نظر می‌رسد نظر عموم نمایندگان درباره این تحقیق و تفحص مثبت نیست زیرا آن‌چه در تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شده، یک بار هم در گذشته در یک تقاضای تحقیق و تفحص مطرح شده و مسکوت مانده است.

مسایلی از جمله سلامت روال آموزشی دانشگاه، مبحثی نیست که بخواهیم مچ یک دانشگاه را بگیریم یا در تحقیق و تفحص از دانشگاه خطا بگیریم زیرا دانشگاه در روند تحول و افت و خیز خود دچار این مسایل شده است و اگر قرار باشد این کار را بکنیم، باید یقه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور و دانشگاه های علمی - کاربردی را هم بگیریم.

کدام دانشگاه ما مبتنی بر اساسنامه دانشگاه‌های منضبط وزارت علوم حرکت کردند؟ امیدوارم هیات تحقیق و تفحص دلایلی منطقی و مستدل برای مجاب کردن نمایندگان را در زمینه تخلفات داشته باشند هرچند که شنیده‌ام دلایل آنان چندان قوی نیست و نمی‌تواند صحن علنی مجلس را مجاب کند.

وزارت علوم در بحث انتخاب روسای دانشگاه، به سمت مشارکت اساتید دانشگاه و تشکیل کمیته‌های انتخاب روی آورده است که برخی مخالفت‌ها را در پی داشته؛ به عنوان رییس کمیته آموزش عالی مجلس ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

اگر در عرصه دمکراسی حرکت می‌کنیم و در جامعه باز نفس می‌کشیم، باید شاکله‌های جامعه باز را هم بپذیریم.

اگر بخواهیم با دگماتیسم، نگاه بسته و استبدادی و با یک نحوه انتخاب کاملا از پیش تعیین شده عمل کنیم، چندان با نظام‌های استبدادی تفاوتی نخواهیم داشت.

افرادی که در محیط‌های علمی فعالیت می‌کنند، از نخبگان جامعه هستند که در چنین فضایی نمی‌توان یک نگاه قاهر و جبری حاکم و بر اساس آن رییس تعیین کرد.

پسندیده است که سیستم‌های آموزشی و مراکز آموزش عالی بر اساس یک مدیریت غنی، فرهیخته که نخبگانی که از جانب دیگران بر اساس انتخاب و نه انتصاب منصوب می‌شوند حاکم شوند و مدیریت فرهیختگی را به دست گیرند.

برخی تصور می‌کنند فقط باید در آرمان‌شهرها مدیران برگزیده باشند تا بتوان مدینه فاضله داشت اما خوب است در فضاهایی که تمرین دمکراسی کرده‌اند و یا به نحوی با ساز و کارهای دمکراسی آشنایی دارند، انتخابات سالم برگزار کنیم.

من به شدت با نحوه گزینش روسای دانشگاه‌ها و حتی گروه‌های آموزشی و روسای دانشکده‌ها موافقم؛ اگر بتوانیم انتخاب نخبگان را در عرصه مدیریت دانشگاه‌ها نهادینه کنیم تصور می‌کنم مشق خوبی است که در سایر ساختارهای اداری و اجرایی نیز این رویه جاری شود.

اگر این موضوع را پذیرفتیم، می‌توانیم به سمت جامعه‌ای که تمرین دمکراسی کرده و در عین حال ملاحظات فرهیختگی خود را دارد، حرکت کنیم و نتایج روشنی هم بگیریم.

 

اما منتقدان می‌گویند که این شیوه در دستورالعمل‌های انتخاب روسای دانشگاه‌ها نیست.

 

ما قانون زیاد داریم اما تعبیر از قانون هم هست؛ قانون می‌گوید که وزیر یک فرد را برای ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند حال این نفر می‌تواند با رای وزیر انتخاب شود که بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها خواهد بود زیرا انتخاب رییس به منزله این نیست که وی از همه روحیات و اعتقادات فکری سیاسی او آگاهی دارد بلکه بر اساس سخنی که دیگران گفته‌اند و یا ارزیابی‌ها انتخاب می‌شود.

اما می‌توان پروسه انتخاب رییس دانشگاه و معرفی آن به وزیر را به عهده کسانی قرار داد که در آن محیط قرار دارند و از نخبگان جامعه هم هستند و سپس وزیر روال قانونی را پیگیری کند.

اینطور نیست که بگوییم این شیوه انتخابی در کشور بی سابقه است، در سالیان گذشته هم مدیران گروه‌های آموزشی در داخل گروه‌ها و با همکاری اساتید انتخاب شده و سپس به رییس دانشگاه معرفی می‌شدند پس به نظر می‌رسد منتقدین انتخابی شدن ریاست دانشگاه با شاکله کار در دانشگاه‌ها آشنایی لازم را ندارند.

 

موضوع استقلال دانشگاه‌ها سال‌هاست که مطرح می‌شود آیا انتخابی شدن ریاست دانشگاه‌ها می‌تواند سرآغازی برای تحقق این امر باشد؟

 

برای استقلال دانشگاه‌ها مشکل نخست این است که دانشگاه‌های ما شکل آرمانی خود را ندارد یعنی در شکل حقیقی آن مطبوع است اما به درون آن که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که ساختار آن مطلوب نیست.

از این رو تصور می‌کنیم دانشگاه‌های ما بهترین شرایط را دارند اما در واقعیت چنین چیزی نیست و دانشگاه‌ها برای رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی دارند.

آن‌هایی که منتقد تغییر در وضعیت جاری دانشگاه‌ها هستند، هنوز واقف نیستند که این تغییر و تحول، مبنای حرکت به سمت یک آینده مطلوب است. نباید از تغییر ساختارهای دانشگاه‌ها بترسیم زیرا اگر قرار باشد تغییری در جامعه صورت گیرد، چقدر خوب است که این تغییر ابتدا در ساختارهای آموزش و پرورش و آموزش عالی شروع شود.

دانشگاه به عنوان عالی‌ترین فضاهای حیاتی جامعه است که در آن پرورش نخبگان صورت می‌گیرد و نبض یک جامعه مراکز آموزش عالی آن است، لذا رشد و تعالی یک جامعه و سقوط جامعه همی می‌تواند از این فضا صورت گیرد.

دانشگاه‌های ما در سال‌های گذشته در فضای متحول قرار نداشتند به نحوی که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از فعال نشدن کرسی‌های آزاداندیشی گلایه کردند.

 

ارزیابی شما از تغییر در سرفصل علوم انسانی در دانشگاه چیست؟

 

رویکرد ما در قبال دنیای غرب از سه حال بیرون نیست یا اینکه به طور کامل غربزده شویم که این شیوه راه نجات ما نیست و تجانسی با فرهنگ و تمدن ما ندارد، یا این که به دنیای غرب پشت کنیم و به طالبانیسم روی بیاوریم که این هم راه نجات نیست.

راه سوم که کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی هم همین راه را رفتند و یا امیرکبیر در دوره‌ای درصدد پیاده کردن آن بود، این است که به بومی‌گزینی و بومی کردن دستاوردهای فرهنگی و تمدنی غرب مبادرت کنیم.

اشکالی ندارد که رشته‌هایی داشته باشیم که صرفا مقولات غربی را تدریس می‌کنند و ترجمه متون غربی هستند اما باید بپذیریم که در این عرصه گاهی تند رفته‌ایم و گاهی کُند بوده‌ایم.

در زمینه احیای علوم مختلف و بومی کردن آن باید با نگاه کارشناسانه، علمی، منطقی و سنجیده و با تکیه بر افراد صاحب نظر وارد شویم.

وقتی صاحبنظران و آگاهان منزلت خود را در جامعه یافتند و از نخبگان استفاده کردیم، در این صورت است که ختم به خیر خواهیم شد.

مسئولان اعلام کردند: در حال بررسی اقدام کشور چین هستیم

Posted: 24 May 2014 06:21 AM PDT

جرس: طی هفته گذشته خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که چین باز هم به ایران خیانت کرد و این خیانت این بار در خصوص فروش اطلاعات میدان آزادگان به عراق بود. این خبر در کمتر از یک ساعت بازخورد های گسترده ای داشت و درست در فردای همان روز افخم سخنگوی وزارت امرو خارجه در جلسه هفتگی اعلام کرد منتظر تایید اصل خبر است.

 

 گفتنی است شرکت ملی نفت چین در 4 سالی که با ایران قرارداد داشت، در سکوت مسئولان دولت سابق برای توسعه میدان مجنون در سمت عراق وارد مذاکره شد و قرارداد توسعه این میدان را با عراقی‌ها منعقد کرد.

اقدام چین جای گله و شکایت دارد

علی ماجدی، معاون بین اللمل وزارت نفت ضمن غیر حرفه ای خواندن اقدام شرکت چینی در خصوص فروش اطلاعات میدان آزادگان به کشور عراق بیان می دارد: شرکتی که با ایران کار می‌کرد حق نداشته اطلاعات را به طرف مقابل دهد. همچنین ارائه اطلاعات میدان آزادگان از نظر سیاسی، اخلاقی و تعهد حرفه‌ای قابل پی‌گیری است و آنان نباید این کار را می‌کردند.

براساس اعلام نفتنا این مقام مسئول در وزارت نفت در ادامه می گوید: باید توجه داشته باشیم که یک سری اطلاعات موجود را در طی مدت فعالیت ایران به‌دست آورده‌ بود و یک سری اطلاعات دیگر را هم طرف چینی برایمان به‌دست آورد ولی دو دسته این اطلاعات مربوط به یک مخزن است و براساس توافق بدون اجازه ما نباید این اطلاعات رد و بدل شود چراکه به هر حال آن‌ها مجاز نبوده‌اند این کار را انجام دهند و قطعا جای گله دارد و تردید نکنید حتی جای شکایت هم دارد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر نیاز به بررسی است.

چین به دلیل عدم اجرای تعهدات اخراج شد

در همین خصوص، محمود مرعشی، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص درز اطلاعات میدان نفتی آزادگان جنوبی و فروش این اطلاعات به كشور عراق توسط چینی ها بیان می دارد: قراداد ما با شركت چینی بصورت بیع متقابل و همانند سایر قراردادهای نفتی بوده است اما نسبت به وضعیت كاری كه چینی ها ارائه می دادند رضایت نداشته ایم.

وی می افزاید: طرف چینی طبق زمان بندی مقرر كار را پیش نبرد و مفاد قرارداد را بدرستی رعایت نكرد لذا از توسعه این میدان نفتی بازمانده و اخراج شد.

مرعشی می گوید: توسعه این میدان در حال حاضر در دست شركت مهندسی توسعه نفت است و قرار است تماما توسط نیرو و شركت های داخلی عملیاتی شود.

وی نسبت به دلایل افشای اطلاعات و نوع اطلاعاتی كه چینی ها در اختیار كشور عراق قرار داده اند، بیان می دارد: در این خصوص اطلاعات خاصی ندارم اما براساس اخبار مندرج در رسانه ها و برخی گفته های مسئولان در حال تکمیل اطلاعات کلی هستیم.

اولین مصاحبه همسر مه آفرید پس از اعدام: او دیروز درخواست تلفن داشت

Posted: 24 May 2014 06:21 AM PDT

جرس: همسر مه‌آفرید امیرخسروی جزئیات آخرین ملاقات با همسرش و حرف های وی را اعلام کرد.


 

به گزارش مهر، سارا خسروی گفت: امروز صبح از طریق رسانه ها مطلع شدیم که حکم اعدام همسرم در زندان اجرا شده است. در ابتدا تصور می‌کردیم این موضوع صحت ندارد، اما وکیلمان با پیگیری ماجرا و مشاهده جسد مه‌آفرید به ما اعلام کرد حکم اجرا شده است.

 

همسر مه‌آفرید خسروی در خصوص آخرین ملاقات با همسرش گفت: دیروز به ما اجازه دادند که در مقابل دادسرا با مه‌آفرید دیدار کنیم. در این دیدار روحیه همسرم مثل همیشه خوب بود و نمی دانست که فردا قرار است حکم مجازاتش اجرا شود.

 

او در این دیدار اعلام کرد سه درخواست را مطرح کرده که یکی از این درخواست ها این بود که برایش تلفن فراهم کرده تا او بتواند با تلفن صحبت کند. کاش همسرم می دانست که این آخرین ملاقات است تا اگر وصیتی داشت، آن را به ما می گفت.

 

سارا خسروی گفت: همه اموال شوهرم توقیف شده و او دیروز می گفت تا تمام بدهی هایم را ندهم، حکم اجرا نمی شود. این موضوع نشان می‌داد که همسرم هنوز برای تغییر حکم اعدامش امید داشت.

 

همسر مه‌آفرید خسروی در پایان گفت: قرار است فردا جسد همسرم را تحویل بگیریم.

عبدالرضا داوری از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به دولت دهم بازداشت شد

Posted: 24 May 2014 06:21 AM PDT

جرس: یک منبع آگاه اعلام کرد، عبدالرضا داوری که به عنوان یکی از چهره های اصلی رسانه ای نزدیک به احمدی‌نژاد به وی‍ژه در دو سال پایانی عمر دولت دهم شناخته می شود، شنبه (امروز) براساس اتهامات "انتساب دروغ به مسئولان و نشر اکاذیب" بازداشت شد.


 

این منبع پیشتر از صدور حکم جلب برای داوری خبر داده بود.

 

بنا به این گزارش، وی تاکنون از حضور در مراجع قضایی خودداری کرده است.

 

داوری که در سال های پایان دولت دهم ریاست صندوق بازنشستگی مس کشور را برعهده داشت، در طول دولت نهم و دهم از اصلی ترین چهره های رسانه ای وابسته به جریان انحرافی شناخته می شود که پیش از انتخابات سال 88 نیز مسئولیت اداره کل پژوهش و همچنین معاونت خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی را برعهده داشت.

 

وی در جریان ثبت نام نامزدها برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه 92 تا پیش از اعلام صلاحیت ها، به عنوان یکی از حامیان اصلی نامزد مورد پشتیبانی احمدی نژاد، در رسانه ها فعالیت داشت.

 

سی‌ام اردیبهشت ماه سال جاری نیز، بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به دولت‌های نهم و دهم به اتهام مالی بازداشت شد.

گزارش تصویری - آزادسازی خرمشهر

Posted: 24 May 2014 05:59 AM PDT

خرمشهر که پس از 35 روز مقاومت، در تاریخ 4 آبان ماه 1359 اشغال شده بود پس از 575 روز در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361 در جریان عملیات بیت المقدس آزاد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شادی ممنوع؛ پیامی واضح با پیامدهای بین المللی

Posted: 24 May 2014 03:25 AM PDT

فیروزه رمضان زاده
 جرس: هنوز مدت کوتاهی ازجنجال خبری انتشار تصویر بوسه لیلا حاتمی، بازیگر سینمای ایران در جشنواره کن، نگذشته بود که ویدئویی از نسخه ایرانی بازسازی شده ترانه «هپی» فارل ویلیامز، خواننده آمریکایی در مدت کوتاهی چندین هزار بار در یوتیوب دیده شد و بین کاربران در فضای مجازی دست به دست گشت. پس از مدتی از انتشار این ویدئو، جوانان ایرانی رقصنده این ترانه از سوی ماموران نیروی انتظامی جمهوری اسلامی بازداشت و سپس با قید وثیقه آزاد شدند. گفته می‌شود کارگردان این ویدئو هنوز آزاد نشده است.

 سازمان ملل متحد در مارس ۲۰۱۴ یک کمپین با عنوان «شادی » ایجاد کرد و فرل ویلیامز، خواننده آمریکایی در همراهی با این کمپین ز مردم سراسر دنیا خواست ویدئو‌های رقص و شادی خود را با استفاده از این ترانه در فضای اینترنت منتشر کنند.


این کمپین به ایران نیز رسید و جوانان ایرانی نیز همانند سایر جوانان کشورهای دیگر جهان، ویدئوهای خود را با ترانه «هپی» در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.
در این میان، ویدئوی شش جوان، سه دختر و سه پسر که از ایران و بر روی پشت بام ترانه «هپی» فارل ویلیامز را بازسازی کرده بودند با اقبال بسیاری در فضای اینترنت مواجه شد.
یکی از این ویدئو‌ها با این پیام منتشر شده بود که «مردم تهران شادند. شادی ما را ببینید و باهم قسمت کنید. اجازه بدهید که جهان صدای ما را بشنود؛ ما شاد هستیم و این حق ماست.»


اما مدت کوتاهی از انتشار این ویدئو نگذشته بود که روز سه‌شنبه ۳۰اردیبهشت ماه خبر بازداشت این جوانان به اتهام «جریحه دار کردن عفت عمومی» در صدا وسیمای جمهوری اسلامی پخش شد.
حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز در سخنانی که از تلویزیون دولتی پخش می‌شد این گونه عنوان کرد که این افراد، ظرف دو ساعت، شناسایی شده‌اند.


صدا و سیمای جمهوری اسلامی این جوانان را درحالی که پشت به دوربین ایستاده بودند و اعتراف می‌کردند ازسوی گروهی «اغفال» شده‌اند نشان داد.
گزارشگر نیز در این برنامه تاکید می‌کرد که «آبروی آن‌ها در سراب تست بازیگری ریخته شد.»
هرچند این جوانان تهرانی پس از مدت کوتاهی به قید وثیقه آزاد شدند اما تارنمای ایران وایر، لخت کردن و کلاغ پر تا تهدید با اسلحه و پرینت گرفتن از عکس‌های خصوصی را نمونه‌هایی از برخوردهای صورت گرفته با جوانان سازنده کلیپ فارل دانسته تا مجبور به اعتراف مقابل دوربین‌های تلویزیون شوند.


پس از انتشار خبر بازداشت جوانان رقصنده در ویدئوی «هپی»، حساب توییتر منسوب به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، جمله‌ای از سخنان یک سال پیش او را به زبان انگلیسی توییت کرد که معنای فارسی آن چنین است: «شادی حق مردم ماست، ما نباید در مورد رفتارهای ناشی از شادی سختگیر باشیم. »


ازسوی دیگر، بازداشت این جوانان، بازتابی گسترده در رسانه‌های بین المللی و شبکه‌های اجتماعی درپی داشت. ازجمله فارل ویلیامز، سازنده و خواننده آمریکایی این آهنگ در حساب فیس بوک و توئیتر خود نوشت: «واقعاً جای بسی تأسف است که این بچه‌ها به خاطر تلاششان برای گسترش شادی‌ بازداشت شدند، چیزی فرا‌تر از غم‌انگیز است.»
همچنین صفحه‌ای ازسوی کاربران ایرانی در فیس بوک با عنوان «حمایت از رقصندگان ایرانی ویدئوی هپی Free Happy Iranians» » ایجاد شد.


اکنون پس از انتشار خبر بازداشت جوانان موزیک ویدئوی کلیپ «فارل- تهران»، تعدادی ویدئوی تصویری در حمایت از این جوانان با‌‌ همان آهنگ و ترانه در فضای مجازی و یوتیوب منتشر شده است که از جمله می‌توان به ویدئوی هفت دقیقه و ۵۶ ثانیه‌ای از تعداد بیشتری از دختران و پسران ایرانی در حال رقص با این ترانه در فضاهایی نظیر پارک جنگلی، سالن ورزشی، پشت بام، خیابان و نیز ویدئویی منسوب به یک مادر و دختر اشاره کرد.
همچنین ویدئوی دیگری در یوتیوب به تازگی بازنشر شده است که نشان می‌دهد دو مرد ایرانی در پوشش نانوا در محل نانوایی در حال رقصیدن هستند. ویدئوی دیگری نیز رقص دختر و پسری جوان در میدان نقش جهان اصفهان را به نمایش گذاشته است.


سهند ایرانمهر، یکی از کاربران فیس بوک در واکنش به انتشار ویدئوهای مشابه رقص و شادی جوانان ایرانی با انتشار پستی در صفحه فیس بوک خود گفته است: «تانگو در مقابل مسجد، شوخی با عبای حاج آقا و... اسم کلیپ‌هایی است با محتوای دهن کجی به اعتقاد بخش دیگری از جامعه ایران که این روز‌ها در فضای مجازی با افتخار و به عنوان راهکاری در جهت تقویت جامعه مدنی منتشر می‌شود. به نظر من اینگونه اقدامات در مسیر نهادینه کردن جامعه مدنی نیست بلکه به جای همراه کردن طیف گسترده‌ای از جامعه دینی و اطمینان دادن به آنان در مورد محفوظ ماندن هویت آنان در چارچوبی دموکراتیک به واگرایی بیشتر آنان خواهد انجامید و به کمک آنانی می‌آید که تلاش می‌کنند چهره‌ای تمامیت خواه، مشوش و اباحه گر از دموکراسی ارایه دهند. »


مصطفی عزیزی، تهیه کننده سابق سینما و تلوزیون ایران که اکنون ساکن کاناداست نیز در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «وقتی «کسوت چرکین» جماعتی عزا باشد و ممر درآمدشان اشک و آه٬ همین می‌شود که آدم‌ها را به جرم شادی دستگیر می‌کنند یادش بخیر شاملوی عزیز که‌‌ همان سال ۵۸ که هنوز ابعاد فاجعه معلوم نشده بود سرود: آنک قصابانندبر گذرگاه‌ها مستقربا کُنده و ساتوری خون‌آلودروزگارِ غریبی‌ست نازنین٬ تبسم را بر لب‌ها جراحی می‌کنند و ترانه را بر دهان.»


رضا رفیعی، زندانی سابق سیاسی نیز در واکنش به بازداشت جوانان رقصنده در ویدئوی هپی در فیس خود خود گفته است: «تاریخ چند دهه اخیر ایران به حماقتی آمیخته است که آیندگان بدان خواهند گریست. فرزندان ما باور نخواهند کرد که اجدادشان چگونه واقعیت‌ها را فدای توهم کرده و از فرصت شاد زیستن به حکم دین و خدا محروم گشته بودند.این دین و خدایت را بردار و ببر.خدای ما خدای عشق است، نه نفرت.»
ویدئوی«هپی » که از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین ترانه‌های ماه‌های اخیر بوده تاکنون ازسوی مردم بسیاری از کشورهای جهان نظیر جوانان مسلمان و غیرمسلمان پاکستانی، مالزیایی، بریتانایی، ابوظبی و امریکایی بازسازی و اجرا شده است.


به گفته بسیاری از کاربران و ناظران، این اتفاق و واکنش‌های گسترده جهانی آن نشان داد که مردم ایران مستحق آزادی و شادی هستند اما ازسوی دیگر، حاکمیت جمهوری اسلامی با نگاهی تنگ نظرانه بار دیگر نشان داد که همچنان همانند واکنش به حرکت‌هایی نظیر آب پاشی جوانان و برگزاری جشن‌های چهارشنبه سوری از انتشار این ویدئوی کوتاه نیز واهمه دارد و مانند روال سال‌های اخیر سعی دارد با ایجاد محدودیت‌های بسیار از شادی جوانان جلوگیری کند و آنان را در انزوا نگه دارد. به همین دلیل است که شاهد کاهش تعداد جشن‌های خیابانی و ملی و افزایش تعداد جشن‌های محافل خصوصی، خانوادگی و زیرزمینی در ایران هستیم.

عارف: اصلاحات نیازمند سازماندهی است

Posted: 24 May 2014 03:18 AM PDT

جرس: رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: گروه های اصلاح طلب باید به شکل سازمان یافته و با انسجام برنامه‌های خود را جلو ببرند.

 

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمد رضا عارف در همایش اصلاح طلبان در آذربایجان شرقی اظهار کرد: تقویت و انسجام جریان اصلاح طلبی وظیفه ما است و پیروزی 24 خرداد 92 باید مقدمه ورود تفکر اصلاح طلبی در همه امور کشور باشد.

 

وی ادامه داد: وفاداری به آرمان های انقلاب، وفاداری به قانون اساسی، اجرای همه اصول قانون اساسی و توجه به عقلانیت مهمترین ویژگی گفتمان اصلاح طلبی است.

 

عارف خاطر نشان کرد: تفکر اصلاح طلبی تفکر اصلی انقلاب است و ریشه در 15 خرداد دارد و ما باید دست از تعصب های فردی برداریم و خرد جمعی را در عملکرد هایمان در نظر بگیریم.

 

وی با اشاره به وجود فضای امید در جامعه گفت: نتیجه انتخابات 24 خرداد موجب بروز و ظهور امید و اعتماد مردم به آینده کشور شده است.

 

وی افزود: اگر مردم نباشند ما با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم بود، ولی ملت ایران حساب نظام را از مسئولان و افراد جدا می‌کنند.

 

وی گفت: اصلاحات همیشه ماندگار است، اصلاحات نمی‌تواند در صحنه فعالیت های سیاسی خود را کنار بکشد، ممکن است رویکرد حضور اصلاحات تغییر کند، اما باید حضور داشته باشد.

 

این فعال سیاسی ادامه داد: ما اصلاحات را در چهار چوب نظام می دانیم ، اصلاحات در چهار چوب نظام تعریف شده است و باید بدانیم که اصلاح امور جامعه با صبر و تدبیر میسر است.

 

وی با اشاره به لزوم حمایت از دولت در حوزه های اقتصاد، فرهنگ و سیاست خارجی اظهار کرد: نمی گویم نباید دولت را نقد کنیم، اما نقد باید مشفقانه و برای اصلاح امور باشد.

 

عارف افزود: نمی خواهم بگویم همه تصمیمات اجرایی صحیح است، اما باید بپذیریم که این دولت در چه شرایطی روی کار آمده است ،قبل از این دولت با رشد اقتصادی منفی روبرو بودیم و شاخص ها در بخش های مختلف نگران کننده بود.

 

وی یادآور شد: اگر روند امور رو به اصلاحات باشد باید دولت حمایت شود، ما در پروژه نخست پیروز شدیم و به زعم رقبای ما پیروزی تصادفی بود ولی ما باور داریم این پیروزی بحق بوده است.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان خواستار کمک به ادامه روند آرامش در کشور شد و گفت: نباید فعالیت های سیاسی ما در سال 93 به سمت التهاب برود تا بتوانیم مسیر آینده را با امید حاکم رو به جلو برویم و در این مسیر باید به دولت اعتماد کنیم.

 

وی با انتقاد از تقسیم بندی های دولت به اصلاح طلبی یا نه گفت: این تقسیم بندی ها را باید کنار بگذاریم و با عقلانیت رو به جلو برویم.

 

وی خواستار حمایت از دیپلماسی دولت شد و افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای مورد حمایت است و باید از حقوق به حق مردم دفاع کند؛ وظیفه ما حمایت و همکاری با دولت است و همانطور که در گذشته مدعی نبودیم، به نام اصلاحات سهم خواهی هم نمی کنیم.

 

عارف ادامه داد: در حال حاضر تضعیف دولت، تضعیف یک جریان نیست، بلکه تضعیف کشور و آینده کشور است.

 

وی افزود: انقلاب اسلامی ایران کماکان بر ارزش ها پافشاری می کند و دستاورد های ارزشمندی را در طول سال ها به دست آورده است و رمز اصلی پیروزی انقلاب حضور مردم و پایداری مردم و وحدت کلمه داشتن است.

 

عارف خواستار توجه به تجربیات هشت سال دفاع مقدس، دوره سازندگی، دوره اصلاحات و 24 خرداد 92 شد و گفت: برای سامان امور کشور راهی جز مشارکت و حضور فعال مردم و همه جریانات سیاسی نداریم.

 

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انتخابات سال گذشته این بود که فعالان سیاسی تحت هر شرایطی باید در عرصه های مختلف حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: تفکر اصلاحات یعنی تفکر حضور، تفکر پذیرفتن مسئولیت چرا که در این تفکر نمی توان نا امید بود و کنار کشید.

 

عارف خاطر نشان کرد: باید در همه صحنه ها حضور داشت و در این تفکر قهر و عدم مشارکت جایی ندارد، حتی اگر در صحنه ای شکست خوردیم این شکست می تواند مقدمه پیروزی دیگری باشد چرا که در قاموش اصلاحات شکست معنی ندارد.

 

وی ادامه داد: در دوم خرداد علارغم همه دستاورد هایش نتوانستیم از آن پیروزی مواظبت کنیم و نتیجه غفلت ما 84 و 88 بود ما باید از این موارد درس بگیریم و از وضعیت فعلی مراقبت کنیم.

 

عارف خاطر نشان کرد: باید بپذیریم که با ضعف ها و مشکلاتی روبرو بودیم و نتوانستیم در آن سال ها پاسخگوی مطالبات به حق جوانان باشیم و امروز باید با تحلیل روشن از گذشته به سمت آینده پیش رویم ؛ در شرایط فعلی توسعه و نقویت همه امور در اختیار دولت نیست و باید با تعامل و همراهی تمامی نهادها به دولت کمک کنیم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی از شرکت فعال گروه های اصلاح طلب در این انتخابات خبر داد و گفت: تمرکز ما در سال 93 تدوین رویکردهای مناسب برای امور راهبردی است و باید همه تشکل های اصلاح طلب تقویت شوند و با اجماع بر روی افراد در شهرستان ها به نتیجه مطلوب دست یابیم.

 

وی با انتقاد از سوال های پیاپی نمایندگان مجلس از دولت گفت: این گونه موارد باعث می شود وزیر دیگر فرصتی برای فعالیت نداشته باشد .

 

وی ادامه داد: امسال را سال راهبرد ها می دانم وباید افرادی که در کنار مسائل شهری و منطقه ای دارای نگاه ملی هستند برای ورود به مجلس مورد حمایت و اجماع باشند.

 

عارف سال آینده را سال مهمی برای اصلاحات دانست و گفت: منش اصلاح طلبی اعتدال و همراه کردن مردم و حتی رقبا برای تحقق پیشرفت ، صبر، تدبیر ، تعامل خرد ورزی و اخلاق مداری است و از هر روشی برای رقیبانمان استفاده نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به تاثیر گذاری شهر تبریز در عرصه های مختلف انقلاب گفت: تبریز برای کشور ما الگو بوده است و امیدواریم این الگو همیشه حفظ شود.