جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ظریف و اشتون نگارش متن پیش‌نویس توافق جامع اتمی را آغاز کردند

Posted: 14 May 2014 08:21 AM PDT

جرس: رییس هیات مذاکره‌کننده ایران صبح روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه در مقر سازمان ملل ایده‌ها و نظرات ایران برای تعیین چارچوب پیش نویس توافق جامع را بیان کرد.


مذاکرات ایران و 1+5 برای شروع نگارش پیش‌نویس توافق جامع در محل اقامت هیات‌های مذاکره‌کننده در وین آغاز شد.

 

به گزارش ایسنا از وین،‌ مذاکرات ایران و 1+5 در چهارمین دور وارد فاز جدی خود شد.

 

محمد جواد ظریف و کاترین اشتون به نمایندگی از ایران و 1+5 ساعت 4:30 دقیقه به وقت محلی پس از مشورتی حدودا پنج ساعته میان هیات‌های 1+5، نگارش پیش‌نویس توافق جامع را آغاز کردند.

 

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران صبح روز چهارشنبه در نشست افتتاحیه در مقر سازمان ملل ایده‌ها و نظرات ایران برای تعیین چارچوب پیش نویس توافق جامع را بیان کرد و پس از آن قرار شد 1+5 با یکدیگر مشورت کنند.

 

بر همین اساس اولین مذاکرات رسمی با هدف تهیه و نگارش متن پیش‌نویس توافقی که از آن به عناوین مختلف از جمله "توافق جامع"، " راه‌حل جامع" یا "برنامه اقدام مشترک جامع" نام می‌برند امروز آغاز می‌شود.

گروه مادران خاوران برنده جایزه حقوق بشر گوانگجو شد

Posted: 14 May 2014 08:21 AM PDT

جرس: جایزه حقوق بشر گوانگجو در سال ۲۰۱۴ مشترکا به گروه مادران خاوران از ایران و عادل الرحمن خان، فعال بنگلادشی حقوق بشر تعلق گرفته است.

 

به گزارش بی بی سی، کمیته انتخاب کننده برندگان جایزه حقوق بشر گوانگجو، مستقر در کشور کره جنوبی، در اطلاعیه خود نوشته است که اعضای گروه مادران خاوران از زمانی که فرزندان و بستگانشان در تابستان سال ۱۳۶۷ مخفیانه اعدام شدند، بی وقفه به مقام های جمهوری اسلامی فشار آورده اند و خواهان تحقیق برای آشکار شدن حقیقت و مجازات عاملان بازداشت، شکنجه، اعدام و دفن مخفیانه شمار بزرگی از فعالان سیاسی در دهه شصت، به ویژه در سال ۱۳۶۷ شده اند.

 

تعداد زیادی از این اعدام شدگان در گورستان خاوران در جنوب تهران به خاک سپرده شده اند.

 

مقام های ایران از نصب سنگ مزار و برگزاری مراسم ترحیم و یادبود برای این اعدام شدگان جلوگیری کرده اند.

 

آیت الله حسینعلی منتظری، جانشین وقت آیت الله روح الله خمینی، رهبر ایران به این اعدام ها و بدرفتاری هایی که در زندان ها علیه زندانیان سیاسی صورت می‌گرفت اعتراض و بعدها جزئیاتی از آنچه روی داده بود را در خاطرات خود منتشر کرد. آقای منتظری در پی علنی شدن اعتراضش به این اعدام ها از قائم مقامی رهبری برکنار شد.

 

در اطلاعیه جایزه حقوق بشر گوانگجو آمده است که گروه مادران خاوران با وجود پاسخگو نبودن مقام های رسمی ایران و مواجه شدن با تحقیر، توهین، بازداشت و بدرفتاری، در طول ۲۶ سال گذشته بر خواسته های خود پافشاری کرده است.

 

در این اطلاعیه همچنین نوشته شده است که عادل الرحمن خان با وجود تهدیدها و فشارهایی که علیه او اعمال شده، به صورت پی گیر در ترویج حقوق بشر در بنگلادش و جنوب آسیا کوشیده است.

 

جایزه سالانه حقوق بشر گوانگجو را "بنیاد یادبود ۱۸ مه" از سال ۲۰۰۰ و به یاد کشته شدگان اعتراضات روز ۱۸ تا ۲۷ مه سال ۱۹۸۰ در شهر گوانگجوی کره جنوبی اهدا می کند.

 

در سال ۱۹۸۰، گروه بزرگی از مخالفان دیکتاتوری ژنرال چون دو هوان، رهبر نظامی وقت کره جنوبی، در این روزها شهر گوانگجو را به تصرف خود درآوردند. در جریان درگیری میان آنها با مأموران حکومتی بیش ۱۶۵ نفر کشته شدند.

 

بر اساس گزارش ها، مراسم اعطای جایزه سال ۲۰۱۴ گوانگجو قرار است روز یکشنبه ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) با شرکت تعدادی از اعضای گروه مادران خاوران در شهر گوانگجو برگزار شود.

انتقاد شدید هاشمی از عملکرد دولت احمدی نژاد؛ دولت وارث ۸ سال ویرانی در شاخص های اقتصادی است

Posted: 14 May 2014 08:21 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دولتی بر سر کار آمده که وارث ۸ سال ویرانی در شاخص اقتصادی است و البته انتظار می رود که دولت برای رونق اقتصادی کشور بیشتر تلاش کند.

 

به گزارش ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار جمعی از کارآفرینان استان گیلان و مسؤولان شهرستان چوبر، تقویت بخش خصوصی را میدان دادن به گروه های مستعد مردمی و کم کردن از واسطه گری نهادهای دولتی دانست.

 

وی افزود: این یک تجربه موفق در دنیاست و در ایران نیز با اصلاح سیاست های اصل ۴۴، موانع قانونی برداشته شد و اگر درست اجرا می شد، شاهد رکود تورمی نبودیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ارتباط اقتصاد داخلی با تعاملات خارجی، گفت: دولت هم بر اساس شعارهای انتخاباتی برای برگرداندن رونق اقتصادی و نجات بخش خصوصی از تعطیلی اجباری کارخانه ها برنامه ریزی کرده است.

 

 هاشمی خاطر نشان کرد: دولت همزمان با برنامه ریزی های اقتصادی داخلی، مسایل سیاست خارجی را نیز دنبال می کند.

وی با اشاره به آشنایی اش با گیلان و کارهای دولت سازندگی برای آن استان، گفت: خطّه شمال، قطب اقتصادی و کشاورزی و گردشگری کشور است.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: باید با انجام برنامه ریزی مشکلات کشاورزان بخصوص برنج کاران، چای کاران و باغداران حل شود.

 

رفسنجانی در پاسخ به برخی کاستی های عنوان شده توسط حاضران نسبت به بعضی از عملکردهای اقتصادی دولت در یک سال گذشته، گفت: دولتی بر سر کار آمد که وارث ۸ سال ویرانی در شاخص اقتصادی بود، البته انتظار می رود دولت برای رونق اقتصادی کشور بیشتر تلاش کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح اوضاع کشور در سال های پایان جنگ و آغاز دولت سازندگی گفت: با همدلی و همکاری مردم و مسؤولان، زیرساخت ها را ساختیم و به تبع آن نرخ تورم ۳۰ درصدی را، که تحویل گرفته بودیم به ۱۷ درصد کاهش دادیم و نرخ اشتغال افزایش یافت و کشور کارگاه سازندگی بود.

 

هاشمی با ابراز علاقه به مردم همه جای ایران مخصوصاً استان گیلان گفت: سلام مرا به مردم گیلان، مخصوصاً در خطّه تالش، آستارا و چوبر برسانید و انشاءالله در فرصتی مناسب به آنجا خواهم آمد.

 

جوانان اصلاح‌طلب خواستار پیگیری وضعیت حسین نورانی نژاد توسط نمایندگان مجلس شدند

Posted: 14 May 2014 08:21 AM PDT

جرس: دهها تن از جوانان اصلاح‌طلب طی نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت حسین نورانی‌نژاد شدند.

 

به گزارش تارنمای «سلام نو»، متن این نامه به شرح زیر است:

 

جناب آقایان دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس

حجت الاسلام ابوترابی
دکتر احمد توکلی
دکتر علی مطهری
جناب اقای بروجردی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

 

شما نمایندگان محترم مجلس امروز بر جایگاهی تکیه زده‌اید که به پشتوانهٔ رأی ملت و اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌توانید و می‌باید که شنوای تظلم و دادخواهی آحاد و اقشار و اصناف گوناگون ملت بزرگ ایران باشید و در حدود اختیارات قانونیتان به رفع مظالم، نواقص و تخلفات احتمالی بپردازید. به باور ما، پارلمان نظام اسلامی، نه‌تن‌ها در تصویب قوانین متلائم با مکتب اسلام، بلکه در پاسداری از حقوق شهروندان نظام اسلامی و حراست از کرامت انسان و آزادی و امنیت آحاد ملت نیز می‌بایست سرآمد و الگوی جهانیان باشد.

سه دهه از وقوع انقلابی می‌گذرد که در پرتو آموزه‌های معمار کبیر و راحلش، حضرت امام خمینی (ره) و معلمان و نظریه‌پردازان بزرگش، از جمله استاد شهید مطهری، نویدبخش تأسیس نوع جدیدی از حکم‌رانی بود که اساسش بر عدل و آزادی و امنیت و استقلال و اخلاق و مدارا و انصاف و مروت باشد. مردم صبور و رشید ایران اسلامی، از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و پس از انقلاب تاکنون، در هر برهه و مقطعی و در هر فراز و نشیبی و در دل هر آرامش و بحرانی، جز این‌ آرمان‌ها را نخواسته و به چیزی غیر از آن‌ها رضا نداده‌اند. ملت در هر زمان که یکی از این آرمان‌ها در معرض تهدید قرار گرفته، با بذل جان و مال و رأیشان به حمایت و حراست از آن برخاسته‌اند. در این می‌ان، جمع بزرگی از جوانان این مرز و بوم که مولود انقلاب و متأثر از گفتمان‌ نواندیشی دینی مدافع نظام جمهوری اسلامی‌اند، در دو دههٔ گذشته، تحقق و تحکیم آرمان‌های اصیل انقلاب را در گفتمان و پروسهٔ «اصلاحات» جسته و آن را کوتاه‌ترین و نافع‌ترین مسیر اعتلا و توسعهٔ ایران اسلامی یافته‌اند. آنان اصلاحات را حرکتی در چارچوب قوانین مدون و در ذیل نظام حاکم بر جمهوری اسلامی دانسته، هرگز در اندیشهٔ گذر از چارچوب‌های اصلی و ساختاری نظام نبوده و نیستند. این مجموعه از جوانان به رغم تمام کم‌لطفی‌ها و بداخلاقی‌ها و جفاهایی که در سال‌های گذشته از طیف‌های افراطی رقبای فکری و سیاسی خود دیده‌اند، در دفاع از محصول مجاهدات پدرانشان، که شجرهٔ طیبهٔ جمهوری اسلامی است، ثابت‌قدم و بی‌تزلزل ایستادند و در وقوع حماسه‌ی حضور چهل‌میلیونی در انتخابات سال ۸۸ و حماسهٔ سیاسی انتخابات سال ۹۲، نقشی تاریخی و مسؤولانه ایفا کردند.

یکی از این جوانان که در اندیشه و عمل، از پیش‌قراولان صادق این جریان بوده است «حسین نورانی‌نژاد» است که سال‌هاست با زبان و قلم اصلاح‌طلبانهٔ خود، چه در داخل کشور و چه خارج، از کلیت نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت نهادهای آن، در برابر ساختارستیزان، با بیان مستدل و نافذ دفاع کرده و به سهم خود، در اقناع جوانان و دانشگاهیان منتقد و سرخورده به آشتی با نظام و حضور در صحنه‌های انتخابات، از قلم و زبان و حیثیت سیاسی و رسانه‌ای خود مایه گذاشته است.

حواشی تلخ و سوگناک انتخابات سال ۸۸ و تنش‌های آسیب‌زایی که در پی آن دامن فضای سیاسی کشور را گرفت، با کمال تأسف، بیشترین غبار‌ها و ترکش‌ها را در چشم و جان جوانانی چون حسین فروبرد که خالصانه و بی‌هیچ مزد و منتی، تنها و تنها برای خوش‌نامی و عزت و آبروی ایران به میدان آمده بودند و از نمد انتخابات هیچ کلاهی برای خود نمی‌خواستند. او این ترکش‌های تلخ و جان‌سوز را به جان خرید و پایش به زندان کشیده شد، اما اجازه نداد که تنش‌های و التهابات سیاسی بر باور و التزامش به مبانی و ساختارهای نظام جمهوری اسلامی غبار تردید بنشاند و بعد از زندان نیز با عقلانیت و منطق و اعتدال، از اصلاحات قانونمند درون‌سیستمی دفاع می‌نمود، به گونه‌ای که در مقطع انتخابات سال ۹۲، که بازار یأس و تحریم در میان بخشی از جوانان و دانشگاهیان داغ بود، به سهم خود، از حضور و مشارکت و اعتماد به نظام دفاع کرد و گرمابخش حماسه‌ای شد که حاصلش در شرایط کنونی، سربلندی نظام، امید ملت و آرامش نسبی کشور است.

نمایندگان محترم

امروز حسین نورانی‌نژاد با اتهامی واهی و بعد از آن‌که برای دیدار فرزند خردسالش به کشور بازگشته در بازداشت است. ما بر این باوریم که برخوردهایی اینچنین با جوانان صاحب‌فکر، معتدل و متدینی مثل حسین، کمکی به اعتمادسازی و ترمیم شکاف‌ها و دل‌چرکینی‌های حاصل از حوادث سال ۸۸ نمی‌کند. قاطبهٔ جوانان اصلاح‌طلب در پی ترمیم فاصله‌ها و زاویه‌های احتمالی با بخش‌هایی از نهادهای نظام هستند. نگذارید با چنین برخوردهای سرکوب‌گرانه‌ای زخم‌ه بار دیگر سرباز کند و زبان مدافعان و حامیان اصلاح‌طلب نظام در کامشان قفل شود. بیایید با اعمال قدرت قانونی خود و رفع این فشارهای امنیتی، آغازگر فضایی از تفاهم و گفت‌وگوی بی‌کینه میان نسل اول نظام با نسل‌های دوم و سوم باشید. نسل‌های جوان و پرانگیزه‌ای که اگر در پدران نسل‌اولی خود پدری و عطوفت ببنند، به رغم تفاوت سلیقه‌ها هیچ‌گاه از سر سفره‌ای که آن‌ها گشوده‌اند برنخواهند خواست.

والعاقبة للمتقین

 

۱. ابراهیمی عبدالرضا
۲. ابوالفتحی بهرام
۳. اتابکی نوید
۴. ارجمند حقیقی احسان
۵. ارشادی شاهین
۶. اسدبیگی امیرحسین
۷. اسفندیاری مازیار
۸. اسماعیل‌زاده عسل
۹. اسماعیل‌زاده عسل
۱۰. افتخاری سارا
۱۱. اقبال مهدی
۱۲. امیرآبادیان نزهت
۱۳. امیری مرضیه
۱۴. ایکدر سولماز
۱۵. آباقری فریبا
۱۶. آجورلو مهدی
۱۷. آریازند امیر
۱۸. آریان‌پور مجید
۱۹. بابایی صادق
۲۰. باقری داوود
۲۱. بال افکن مهرداد
۲۲. باوفا رضا
۲۳. بنی شریف مصطفی
۲۴. بهزادی فاطمه
۲۵. بیستون سعید
۲۶. بیگلربیگی محسن
۲۷. پور ابراهیمی احسان
۲۸. پورحسن محمد
۲۹. ترابی سجاد
۳۰. توحیدی مرجان
۳۱. ثابتی فرزیا
۳۲. جعفری غلامرضا
۳۳. حسن‌پور سارنگ
۳۴. حسنی زویا
۳۵. حسنی سمانه
۳۶. حسین‌پور رضا
۳۷. حسین خانی مجتبی
۳۸. حضرتی مجید
۳۹. حقیری فاطمه
۴۰. خزایی حسن
۴۱. ذریت خواه مونا
۴۲. رحیم‌پور سینا
۴۳. رحیم‌پور مطلق روح الله
۴۴. رحیمی دومکانی متین
۴۵. رستمی مجید
۴۶. رسته مقدم مصطفی
۴۷. رضایی ابوالفضل
۴۸. رکاوندی امین عمرانی
۴۹. روشنی داوود
۵۰. رهبری مسعود
۵۱. زرشکی مانی
۵۲. ساعده سیما
۵۳. سعیدزاده محمد
۵۴. سمیعی حمید
۵۵. سیف سعید
۵۶. شاپوریان سید محمد علی
۵۷. شجاعی بهروز
۵۸. شریفی فرشاد
۵۹. شفیعی هادی
۶۰. شهریاری کاظم
۶۱. شهسوار علی
۶۲. شیخ محمدی محمد حسین
۶۳. شیرزاد محمد امین
۶۴. صحابه اسماعیل
۶۵. صدری ایرانی رضا
۶۶. صفایی حمید
۶۷. صفوی سیدسعید
۶۸. طباطبایی ریحانه
۶۹. طهرانچی عطا
۷۰. عبدالهی حامد
۷۱. عرب سرخی ساجده
۷۲. عربی محسن
۷۳. عزیزی رحمت
۷۴. عزیزی فرشید
۷۵. عظیمی دیزج بهمن
۷۶. علیرضا رستمی
۷۷. غلامی محمد
۷۸. فخریان جاوید
۷۹. فریدیحیایی امین
۸۰. فریدیحیایی رضا
۸۱. فولادگر حمیدرضا
۸۲. قادری کوروش
۸۳. قربانی فر مریم
۸۴. قلی‌پور پویا
۸۵. قیطاسی فرشاد
۸۶. کردی‌نژاد سعیده
۸۷. کرم الدین مهدی
۸۸. کیهانی محمد
۸۹. گلکاری حق سحر
۹۰. گلی پیمان
۹۱. گودرزی علیرضا
۹۲. محسن عربی
۹۳. محسنی گویا علیرضا
۹۴. محمد جواد مظفری
۹۵. محمدزهی حسام
۹۶. محمدلو جلال
۹۷. مختاری محمد علی
۹۸. مشایخ میثم
۹۹. مصطفوی مهدی
۱۰۰. موسوی مزدک
۱۰۱. مهیمنی محسن
۱۰۲. میرحسینی سیدسعید
۱۰۳. میرناصری مهدیه السادات
۱۰۴. می‌رناصری مهدیه
۱۰۵. نادری سعید
۱۰۶. ناعمه مرتضی
۱۰۷. نبی‌زاده مصطفی
۱۰۸. نعمتی رامین
۱۰۹. نعمتی نفیسه
۱۱۰. نورمحمدی سعید
۱۱۱. نیک جو محمد امین
۱۱۲. نیک زاد بهنام
۱۱۳. نیکان آرخی
۱۱۴. یحیوی مریم سادات
۱۱۵. یزدی حسین
۱۱۶. یوسف‌زاده یاسر
۱۱۷. یونسی حسن

اظهارنظر مطهری در مورد دلواپسان،”من روحانی هستم” و لغو سخنرانی سیدحسن خمینی

Posted: 14 May 2014 04:19 AM PDT

جرس: علی مطهری، نماینده مجلس ضمن اظهارنظر در مورد مستند «من روحانی هستم» و لغو سخنرانی سیدحسن خمینی، درباره برگزاری همایش «دلواپسیم» گفت که برخی از این دلواپسان از خط انصاف خارج شده‌اند.

 

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دولت نباید نسبت به اقداماتی مانند همایش «دلواپسیم» حساسیت نشان دهد، گفت: این افراد باید اجازه داشته باشند حرف‌هایشان را بزنند و انتقاداتشان را مطرح کنند اما این سئوال باقی می‌ماند که مثلا زمانی که رئیس جمهور سابق به صراحت می گفت فقط قانونی را که خودم شخصا تشخیص بدهم منطبق با قانون اساسی است اجرا می‌کنم و بقیه را اجرا نمی‌کنم یا درباره قانون تسهیلات ارزی مترو به صراحت گفت آن را قانون نمی‌دانم و اجرا نمی‌کنم یا درباره مجلس می گفت که مجلس در رأس امور نیست و یا دهن‌کجی‌هایی در امور فرهنگی می کرد، در آن زمان این آقایان دلواپس نبودند اما اکنون همه دلواپس کارهای این دولت شده‌ و نگران وضع فرهنگ هستند که قبول آن مشکل به نظر می رسد.

 

وی افزود: احساس می‌شود در این موضوع منطق دوگانه و یک بام و دوهوا در کار است و نگاه سیاسی وجود دارد و افراد از خط انصاف خارج شده‌اند و تعصبات گروهی و هواهای نفسانی دخالت دارد.با این حال، همه می‌توانند انتقاد کنند و باید در این زمینه آزاد باشند و دولت هم نباید حساسیت نشان دهد.

 

«من روحانی هستم» حاوی موارد خلاف واقع است
این نماینده اصولگرای مجلس درباره مستند «من روحانی هستم» با بیان اینکه این مستند را دیده است، ابراز عقیده کرد: به نظر من این فیلم در ظاهر و نگاه اول مستند است و براساس خاطرات آقای هاشمی و خود آقای روحانی ساخته شده است اما از نظر آنچه که به بیننده القا می کند موارد خلاف واقع دارد. مثلا در قضیه مک فارلین نقش آقای روحانی فقط همین بوده است که در آخر همراه آقای دکتر هادی برود و به مک فارلین بگوید که مقامات ایران با شما ملاقات نمی کنند و از ایران بروید. ولی در این فیلم این طور القا شده است که آقای روحانی از ابتدا در جریان این قضیه و به دنبال سازش با آمریکا بوده است.

 

مطهری افزود: در مسئله تغییر مدیرعامل صداوسیما هم در آن زمان شورای سرپرستی صداوسیما این اجازه را داشته است که مدیرعامل را تغییر دهد ولی امام در آن شرایط با تغییر مدیرعامل موافق نبودند. سازندگان فیلم، شورای سرپرستی را با شورای فعلی نظارت بر صداوسیما اشتباه گرفته اند. به هر حال این هم نقصی برای آقای روحانی به عنوان رئیس شورای سرپرستی نبوده است.

 

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: نقطه ضعف دیگر این مستند این است که در موضوع رأی اعتماد مجلس به نخست وزیری دوره دوم آقای موسوی خیلی سریع عبور کرده و برخی واقعیات گفته نشده است. مثلا آنجایی که گفته شده آقای روحانی جزو 99 نفری بوده که به نخست‌وزیری آقای موسوی رای مخالف دادند، توضیح داده نشده که در این جا نظر رئیس جمهور وقت و نظر امام (ره) متفاوت بوده و این افراد مطابق نظر رئیس جمهور رأی دادند و بعد امام کار این 99 نفر را تایید کرده و فرمودند اینها وظیفه نمایندگی‌شان را انجام دادند. سازندگان این فیلم از این نکات خیلی سریع گذشته اند در حالی که اینها می‌تواند برای امروز ما درس باشد.

 

وی ادامه داد: این بخش از مستند نشان می‌دهد که آن زمان نظرات، متفاوت بوده و هیچ اشکالی ندارد که اختلاف‌نظری در اینجور مسائل وجود داشته باشد به طوری که 99 نماینده برخلاف نظر امام رای دادند. اینها نقاط مثبت نظام جمهوری اسلامی تلقی می شود و نباید کتمان شود.

عقب‌نشینی دولت در لغو سخنرانی نوه امام کار درستی نبود
مطهری درباره لغو سخنرانی نوه امام (ره) در بروجرد نیز تصریح کرد: به نظر می‌رسد اینکه استاندار در مقابل اعتراض یک گروه خاص عقب‌نشینی کرد، کار درستی نبود و نباید این سخنرانی را لغو می‌کردند. این عقب‌نشینی‌ها برای دولت خوب نیست و باعث می‌شود بخشی از طرفداران خود را از دست بدهد. 

وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری درباره وقایع بند۳۵۰ گزارش می‌دهند

Posted: 14 May 2014 03:46 AM PDT

جرس: با گذشت نزدیک به یک ماه از وقایع خونبار زندان اوین، و در حالیکه وزیر دادگستری تشکیل کمیته پیگیری دولت را تکذیب کرده، این بار سخنگوی دولت اعلام کرده که وزارتخانه‌های اطلاعات و دادگستری درباره وقایع بند ۳۵۰ زندان اوین گزارشی تهیه خواهند کرد و این گزارش از طریق دولت به اطلاع مردم خواهد رسید. 

 

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود که پس از پایان جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت برگزار شد، از "اهمیت رعایت حقوق شهروندان برای دولت" خبر داد و گفت: وزارت اطلاعات و وزارت دادگستری قرار است گزارشی درباره وقایع زندان اوین تهیه کنند.

 

وی ادامه داد: ما منتظر دریافت این گزارش هستیم و بعد از دریافت و جمع‌بندی، این گزارش را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

 

لازم به ذکر است، وی چندی پیش نیز از تشکیل تیمی برای پیگیری مساله زندان اوین خبر داده بود، که بلافاصله مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، تشکیل این کمیته‌ را رد کرد. 

 

٢٨ فروردین امسال، ماموران امنیتی با حمله زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰ اوین، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند، که با واکنش تند فعالان و حامیان جنبش سبز و خانواده های زندانیان روبرو شد.

وزیر دادگستری: دارایی‌های بابک زنجانی در داخل کشور پاسخ‌گوی بدهی‌اش نیست

Posted: 14 May 2014 03:20 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری با بیان اینکه بابک زنجانی تاکنون همکاری خوبی در بازجویی‌ها نداشته است گفت: اموال وی پاسخ‌گوی پرداخت بدهی‌هایش نیست.

 

 

به گزارش فارس، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره بدهی‌های بابک زنجانی گفت: اموال بابک زنجانی که شناسایی شده پاسخگوی بدهی‌اش نیست و متاسفانه وی همکاری خوبی در بازجویی‌ها نداشته است.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه دولت لیست جامعی از بدهکاران بانکی را به قوه قضاییه ارائه کرده است، افزود:

بسیاری از وام‌گیرندگان وثیقه‌هایی را در سازمان ثبت قرار می‌دهند؛ با توجه به این موضوع بیش از دو هزار میلیارد تومان معوقات با همکاری سازمان ثبت برگردانده شده است.

 

وی با تأکید بر اینکه امیدواریم بانک‌ها نیز در این زمینه فعال‌تر شوند تا بتوانیم در شناسایی بدهکاران بانکی موفق‌تر عمل کنیم، تصریح‌کرد: پرونده معوقات بانکی در مجتمع اقتصادی قضایی در حال بررسی است و مردم باید بدانند که معوقات صرفا با تشکیل پرونده بر نمی‌گردد.

آخرین وضعیت پرونده‌های «احمدی‌نژاد» و «رحیمی»

Posted: 14 May 2014 01:27 AM PDT

جرس: رییس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران گفت: مطالعه پرونده محمدرضا رحیمی - معاون اول دولت دهم - تا یک هفته دیگر به پایان می‌رسد.مدیرخراسانی همچنین در رابطه با برگزاری دادگاه محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: اصلا مشخص نیست که دادگاه محمود احمدی‌نژاد در چه تاریخی برگزار می‌شود.

 

سیامک مدیرخراسانی در گفت‌وگو با ایسنا، از پایان مطالعه پرونده محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم تا یک هفته دیگر خبر داد و گفت: بعد از اتمام مطالعه پرونده، برای رسیدگی در دادگاه تعیین وقت می‌شود.

 

رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در مورد پرونده تعاونی مسکن اداره برق خاطرنشان کرد: اداره برق با شکات جلسه‌ای گذاشت و در روزنامه اطلاعات در رابطه با این جلسه آگهی دعوت نیز چاپ شد، اما به دلیل اینکه در حال مطالعه پرونده آقای رحیمی هستم فرصت مطالعه بخش‌های جدیدی که به این پرونده اضافه شده است را پیدا نکردم.

 

مدیرخراسانی در رابطه با برگزاری دادگاه محمود احمدی‌نژاد نیز گفت: اصلا مشخص نیست که دادگاه محمود احمدی‌نژاد در چه تاریخی برگزار می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، دادستانی تهران روز شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از محمدرضا رحیمی تحقیق به عمل آمده و در حال حاضر با صدور قرار وثیقه‌ مناسب و تأمین آن، آزاد است.

 

سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری 12 اسفند در پاسخ به سئوالی درباره صحت صدور قرار مجرمیت یکی از مسئولان دولت سابق در پرونده‌های بیمه و ارز و وجود 25 یا 29 عنوان اتهامی برای او، گفت: اصل موضوع صحیح است و قرار مجرمیت برای این فرد صادر شده است، اما از تعداد اتهامات مطلع نیستم و در صورت اطلاع هم نمی‌توانستم بیان کنم.

 

قاضی مدیرخراسانی پانزدهم اردیبهشت ماه به ایسنا گفته بود که مطالعه پرونده محمدرضا رحیمی حدود یک ماه دیگر تمام می‌شود.

شاید ریچارد فرای در قبرستان ارامنه یا زرتشتیان دفن شود/بجنوردی:او هرگز جاسوس نبود

Posted: 13 May 2014 11:49 PM PDT

جرس: وصی ریچارد فرای، در خصوص دفن این ایرانشناس شهیر متذکر شد: "راجع به دفن او در اصفهان هنوز مایوس نشده‌ام. در این‌باره، ظاهرا پیشنهاد شده است که در قبرستان ارمنیان اصفهان یا در شیراز یا در قبرستان زردشتیان یزد دفن شود."

 

به گزارش شرق، کاظم موسوی بجنوردی در روزنامه شرق نوشت: تصمیم داشتم که دیگر راجع به ایران‌شناس بزرگ جهان، شادروان ریچارد نلسون‌فرای، سخنی نگویم و چیزی ننویسم تا بهانه‌ای در دست مخالفان نباشد که نیش و طعن خود را متوجه دولت مظلوم آقای دکتر روحانی کنند. چراکه بر این باورم که هر ایرانی وطن‌دوستی وظیفه دارد در شرایط کنونی به هر نحوی که صلاح می‌داند به دولت آقای دکتر روحانی کمک کند تا به خواست خداوند متعال در مذاکراتش با 1+5 موفق شود و کشور ما را سرافرازتر کند. اما اکنون بسیارند کسانی که راجع به دفن فرای در اصفهان می‌پرسند: بالاخره نتیجه چه شد و چرا شما سکوت کرده‌اید؟ نخست یک‌بار دیگر به عزیزانی که مخالف دفن آقای فرای در اصفهان هستند متذکر می‌شوم که اولا مشارالیه هیچ‌گاه جاسوس «سیا» نبوده و کسانی که این اتهام واهی را به ایشان زده‌اند اشاره به 70 سال پیش در دوره سربازی ایشان در جنگ جهانی دوم دارند که به‌عنوان افسر وظیفه «شرق‌شناس» گزارش‌هایی را که بخش اطلاعاتی ارتش از این سرباز می‌خواسته، پاسخ داده و نظرات خود را ابراز داشته است که طبعا بر حسب وظیفه ملی او بوده و نه فقط نقصانی در شخصیت او نیست که مسلما خدمت هرکس به کشورش، فضیلت محسوب می‌شود.

اما آنچه بیش از همه مهم است؛ اینکه در آن تاریخ هنوز سازمان «سیا» تشکیل نشده بوده که کسی عضو آن باشد. اکنون «مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی» در نظر دارد، شنبه دهم خرداد سال‌جاری ساعت 15 الی 19 بزرگداشتی برای این ایران‌دوست مظلوم تحت نام «نقش فرای در تاریخ و فرهنگ ملی ایران» برگزار کند. راجع به دفن او در اصفهان هنوز مایوس نشده‌ام. در این‌باره، ظاهرا پیشنهاد شده است که در قبرستان ارمنیان اصفهان یا در شیراز یا در قبرستان زردشتیان یزد دفن شود. برخی دوستان مشغول مذاکره با همسر آسوری‌ ـ ایرانی ایشان هستند که در هر حال باید نظر ایشان محترم شمرده شود. من هنوز بر عهد خود هستم که اگر پیکر این عزیز را تحویل ما دهند پیکرش را با احترام دفن کنیم و مقبره‌ای هم برایش بسازیم و یاد و خاطره‌اش را به پاس خدماتی که به فرهنگ و تاریخ ملی ما کرده است، گرامی بداریم. او به من وصیت کرد و من پذیرفتم. او گفت ایرانیان موحد بودند و به این جهت از جان و دل اسلام را پذیرفتند و نقش بسیار برجسته‌ای در تکوین و شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی ایفا کردند.

دفاع طراح طرح «نظارت بر شنود» در صحن مجلس

Posted: 13 May 2014 10:09 PM PDT

جرس: طراح طرح موسوم به «نظارت بر شنود»، با دفاع از طرح مذکور در صحن مجلس، مدعی شد که "می‌خواهیم مراقب باشیم تا در عملیات های اطلاعاتی آبروی نهادهای امنیتی به خطر نیفتد."

 

به گزارش تدبیر، سعید حیدری‌طیب که خود سابقه کار قضایی دارد طراح اصلی طرحی است که بر اساس آن حق شنود مکالمات و استفاده از میکروفن و دستگاه‌های شنود برای نهادهای امنیتی محدود شده و تحت نظارت مجلس در خواهد آمد. این طرح به امضای ۸۲ نماینده رسیده و با قید دو فوریت به هیات رییسه مجلس ارائه شده است.

 

حیدری‌طیب در توضیح دلایل تدوین و جزئیات طرح نظارت بر شنود با بیان اینکه این طرح صیانت از نهادهای امنیتی و دفاع از حق مردم و قانون اساسی است، می‌گوید: "مساله مهم این است که ما باید در چارچوب اسلام حرکت کنیم چرا که نام انقلاب ما جمهوری اسلامی است و اسلام نیز شنود مکالمه‌های مردم را جایز نمی‌داند. در صورتی این کار امکان‌پذیر است که با استفتا از مراجع و با اجازه حاکم شرع باشد."

 

نماینده مجلس شورای اسلامی بر این موضوع تاکید دارد که برخی از مردم از او می پرسند که آیا واقعا تلفن هایشان شنود می شود و ادامه می دهد: "در این رابطه مهم‌ترین نکته این است که نمایندگان وظیفه نظارتی دارند. بنده به عنوان نماینده سوگند یاد کردم که مدافع حق مردم و قانون اساسی باشم. قانون اساسی این اجازه را به نماینده داده است که نظارت داشته باشند و تاکید دارد که شنود به جز در مواردی خاص ممنوع است، بنده به عنوان نماینده از مد و لباس گرفته تا مسائل کلان‌تر نظارت دارم اما در برخی حوزه ها که درباره حقوق مردم است این امکان نظارتی محدود است به عنوان مثال می توان یکی از این مسائل را شنود مکالمات عنوان کرد."

 

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم «مکانیزم طرح نظارت بر شنود این است که پس از تشکیل کارگروهی در این رابطه یک نماینده، دو عضو شورای تامین و یک قاضی شنود باید عضو کارگروه باشند و موضوعاتی که قرار است شنود شود در این کارگروه بررسی شود که اولا ضرورت دارد شنود صورت بگیرد، ثانیا چه مدت باید شنود انجام شود و با چه دستگاهی باشد آیا بر عهده وزارت اطلاعات باشد یا اطلاعات سپاه یا اطلاعات انتظامی.»

 

حیدری‌طیب درباره انتقادها نسبت به طرح نظارت بر شنود تاکید دارد که "این طرح منافاتی در انجام وظایف کار اجرایی نهادهای امنیتی ندارد. ما نمی‌گوییم شنود را انجام ندهند بحث ما این است که این مساله باید به دستور قاضی شنود باشد و در کارگروه مطرح شود. در واقع ما از دستگاه‌های امنیتی صیانت می‌کنیم که خدای نکرده در جریان عملیات های اطلاعاتی آبروی دستگاه های امنیتی به خطر نیفتد و از چارچوب مواضع اسلام خارج نشوند."