جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وکیل مهدی هاشمی: از رسایی شکایت کرده ایم

Posted: 26 May 2014 09:00 AM PDT

جرس: وکیل مهدی هاشمی در واکنش به صحبت های اخیر حمید رسایی علیه مهدی هاشمی ، گفت: از این نماینده مجلس شکایت کرده ایم.



سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت و گو با ایرنا، از صحبت های اخیر رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص مهدی هاشمی که در رسانه ها انتشار یافته است، بشدت انتقاد کرد.

 

وی افزود : رسایی به دفعات مطالب کذب بر زبان رانده و ما از این نماینده شکایت کرده ایم و انتظار داریم تا رسیدگی شود؛ چراباید این فرد هر حرفی بزند و کسی با وی کاری نداشته باشد؟

 

وکیل مهدی هاشمی درباره پرونده موکلش نیز اظهار داشت: هنوز خبر جدیدی در این زمینه نیست ؛ در این باره باید از قوه قضاییه پرسیده شود و منتظریم تا به ما اطلاع دهند.

درگیری طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی

Posted: 26 May 2014 09:00 AM PDT

عدم تمدید مهلت انتخابات
جرس: حضور حسنین هیکل در پای صندوق، عدم تمدید مهلت انتخابات پس از ساعت ۹ به وقت محلی و درگیری در کرادسه میان طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای امنیتی از جدیدترین اخبار مربوط به انتخابات در سرزمین فراعنه است.


 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های مصری، 53میلیون و 909 هزار و 306 مصری از صبح امروز برای انتخاب رئیس جمهوری خود از میان نامزدهای موجود یعنی عبدالفتاح السیسی و حمدین صباحی و اتمام مرحله دوم از نقشه راه سی ام ژوئن پس از تصویب قانون اساسی جدید در ژانویه گذشته به پای صندوق های رای رفتند.

 

نتایج انتخابات مصری های مقیم خارج از برتری 93 درصدی عبدالفتاح السیسی حکایت دارد و ناظران تردیدی درباره پیروزی السیسی در دور اول انتخابات ندارند و احتمال می دهند که وی حائز اکثریت آراء شود.

 

این انتخابات در سایه تحریم برخی از گروههای سیاسی از جمله ششم آوریل برگزار می شود. شش آوریل در بیانیه خود اعلام کرده است: انتخابات از دیدگاه ما مقدمه ای برای قدوم دیکتاتور است و نمی توان در نمایش شرکت کرد.

 

حزب مصر قوی به ریاست عبدالمنعم ابو الفتوح نامزد سابق ریاست جمهوری مصر نیز تصمیم تحریم انتخابات ریاست جمهوری گرفت. این حزب تصمیم خود را به علت عدم تغییر در عرصه سیاسی دانست.

 

همچنین ائتلاف حامیان مشروعیت وابسته به رئیس جمهوری عزل شده مصر شامل احزاب آزادی و عدالت، سازندگی و توسعه، فضیلت، اصلاح، الوطن، الوسط، العمل، التوحید العربی، الرایه نیز این انتخابات را تحریم کردند.

 

این انتخابات از ساعت 9صبح به وقت محلی تا 9 عصر به وقت محلی ادامه دارد و در آن نیروهای امنیتی زیادی به کار گرفته شده است و نیروهای امنیتی از سگهای پلیس استفاده کرده اند. برخی گزارش ها از صف های طولانی در مقابل برخی حوزه های رای گیری حکایت دارد و بالگردهای نظامی در آسمان مناطق مختلف در پرواز هستند.

 

در قاهره صفهای طولانی وجود دارد و عبدالفتاح السیسی صبح امروز در مدرسه الخلفاء الراشدین رای خود را در منطقه مصر الجدید قاهره به صندوق انداخت و هنگام رای دادن اظهار نظری مهمی بیان نکرد. حمدین صباحی نیز رای خود را در حوزه انتخاباتی مدرسه سیده خدیجه(س) در منطقه المهندسین به صندوق انداخت. همچنین عدلی منصور رئیس جمهوری موقت نیز رای خود را به صندوق انداخت.

 

اما در روز انتخابات طرفداران اخوان المسلمین نیز بیکار ننشسته اند و رسانه های مصری از درگیری میان طرفداران اخوان المسلمین و نیروهای پلیس و ارتش مصر در روستای دلجا در جنوب غرب استان المنیا در بعد از ظهر امروز به وقت محلی خبر دادند.

 

شاهدان عینی گزارش دادند که حدود پنجاه نفر از طرفداران اخوان المسلمین با روشن کردن فشفشه هایی در خیابان الجمهوریه در شهر مغاغه روشن کردند تا میان مردم هراس ایجاد کنند و روند انتخابات را به تعطیلی بکشانند و پس از حضور نیروهای امنیتی با آنها درگیر شدند و نیروهای امنیتی مصری از گاز اشک آور استفاده کردند و با اوج گیری درگیری ها بالگردهای نظامی بر آسمان روستا به پرواز درآمدند.

 

در کرداسه شعارهایی در برابر یکی از حوزه ها علیه ارتش و پلیس سر داده شد و تظاهرات کنندگان مانع از شرکت رای دهندگان در انتخابات شدند و در ادامه اقدام به پرتاب آجر و سنگ به سوی رای دهندگان کردند و راههای منتهی به حوزه انتخاباتی را بستند که به دنبال حضور نیروهای ویژه ارتش اوضاع به حالت عادی بازگشت.

 

در مدرسه احمد لطفی در منطقه العمرانیه یک بمب دست ساز منفجر شد که تلفاتی نداشت و سه بمب دیگر نیز در اطراف برخی حوزه های انتخاباتی خنثی شد.

 

در یکی از حوزه های انتخاباتی در الدقهلیه یکی از اعضای ستاد حمدین صباحی از وجود بنری از عبدالفتاح السیسی و صورت جلسه آن خبر داد.

 

در حوزه های المرج،عین شمس و المطریه از انتخابات استقبال متوسطی به عمل آمد و تعداد زنان بیشتر بود.رای دهندگان بر ضرورت تحقق وفاق فراگیر میان همه طیفهای ملت تا توقف خشونتها و خونریزی ها تاکید کردند.

 

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب بدون اینکه اظهار نظری کند رای خود را به صندوق انداخت.

 

از سوی دیگر عبدالعزیز سلمان دبیر کل کمیته عالی انتخابات از عدم نیت برای تمدید مدت رای گیری پس از ساعت 9 یا ادامه انتخابات در روز سوم خبر داد و افزود: راس ساعت هفت دربهای حوزه های اخذ رای بسته خواهد شد.

 

همچنین محمد حسنین هیکل رای خود را به صندوق انداخت.
 

تحریم کنندگان انتخابات ریاست جمهوری مصر پیشتاز نبرد «توییتری»

 

با ظهور گسترده شبکه‌ها و پایگاه‌های اجتماعی در فضای مجازی، این پایگاه‌ها در طول چند سال گذشته تأثیر فراوانی در روند تحولات سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی به ویژه مصر داشته‌اند.
 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، با ظهور گسترده شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های انتقال اطلاعات در فضای مجازی میزان تأثیر این ابزارها بر روند تغییرات و تحولات سیاسی و اجتماعی در جهان افزایش یافته است.

 

شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال اطلاعات در طول انقلاب‌هایی بود که کشورهای عربی در طول چند سال اخیر با آن روبه رو شده‌اند.

 

در مصر نیز کاربران جوان فیسبوک و توییتر زمینه شکل گیری و هدایت انقلاب 25 ژوئن را فراهم کرده بود، یکی از معروف ترین صفحات کاربران مصری در فیسبوک صفحه «کلنا خالد سعید» (همه ما خالد سعید هستیم) بود که برای بزرگداشت این جوان 28 ساله مصری که 6 ژوئن سال 2010 بر اثر شدت شکنجه و ضرب و شتم نیروهای پلیس مصر کشته شد.

 

مرگ خالد سعید یکی از موج‌های اصلی انقلاب 25 ژانویه را شکل داد. صفحه «کلنا خالد سعید» نیز یکی با بیش از 3 میلیون و 900 هزار دنبال کننده به یکی از پر مخاطب ترین صفحات مجازی در خاور میانه تبدیل شد.

 

نقش این صفحه در شکل گیری اعتراضات مردمی به ویژه در اعتراض روز 25 ژانویه چشم گیر بود.

 

به همین ترتیب در جریان برکناری «محمد مرسی» از ریاست جمهوری مصر، جنبش تمرد شکل گرفت که با تأسیس یک پایگاه اینترنتی از کاربران مصری خواسته بود با امضای توماری و جمع آوری 30 میلیون امضا از مرسی سلب مشروعیت کنند.

 

بعد از برکناری مرسی شبکه‌های اجتماعی شاهد فعالیت روز افزون کاربران مصری برای نشان دادن اعتراض و یا حمایتشان از تحولات کشور بود.

 

در انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع پیشین مصر و «حمدین صباحی» موسس جریان مردمی به عنوان دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی در انتقال پیام‌های انتخاباتی‌ خود بهره بردند.

 

«حمدین صباحی» در صفحه شخصی‌اش در توییتر یک میلیون و 882 هزار دنبال کننده دارد و اکانت کمپین انتخاباتی او نیز 107 هزار دنبال کننده دارد در حالی که صفحه شخصی «عبدالفتاح السیسی» تنها 145 هزار دنبال کننده دارد.

 

از صبح امروز و با آغاز انتخابات ریاست جمهوری مصرف واکنش‌های متعددی به روند رأی گیری در فضای مجازی منعکس شده است.

 

مخالفان برگزاری انتخابات ضمن فرمایشی خواندن آن از پوستر‌های متعدد استفاده کرده‌اند و اعلام کرده که مشارکت در انتخابات مانند دست داشتن در قتل افرادی است که در طول چند ماه گذشته توسط دولت موقت سرکوب و قتل عام شده‌اند.

 

کاربران مخالف السیسی با ایجاد هشتگ توهین آمیزی (#انتخبوا_العرص) درباره السیسی انتقاد خود از قدرت گرفتن او در مصر را اعلام کرده‌اند.

 

کاربران حامی حمدین صباحی نیز با انتشار هشتگ‌های #انزل_کمل_حلمک و #هنقدر از حامیان صباحی می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند و رأی خود را به صباحی بدهند.

 

اما به نظر می‌رسد مخالفان و تحریم کنندگان انتخابات مصر در تویئتر گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند، زیرا پر بازتوییت ترین هشتگ مصر هشتگ #مش_نازل (در انتخابات شرکت نمی‌کنم) است.

 

کاربرانی که خواهان تحریم انتخابات‌ هستند با باز نشر تصاویر قربانیان سرکوب شده به دست نیروهای مسلح مصر، انتخاب عبدالفتاح السیسی را بی احترامی به خون این افراد دانسته و وزیر دفاع پیشین مصر را قاتل بی گناهان و حامیان او را شریک جرم می‌دانند.

 

پذیرش درخواست اعاده دادرسی متهم ردیف دوم پرونده فساد مالی

Posted: 26 May 2014 08:11 AM PDT

جرس: وکیل‌مدافع متهم ردیف دوم پرونده فساد بزرگی مالی گفت که با درخواست اعاده دادرسی موکلم موافقت شده است.

 

 

غلامعلی ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: درخواست اعاده دادرسی «بهداد بهزادی» یکبار از سوی دیوان عالی کشور رد شده بود که پس از درخواست مجدد، با اعاده دادرسی وی موافقت شد.

 

بر اساس این گزارش، «بهداد بهزادی»، معاون حقوقی شرکت گروه آریا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و افساد فی‌الارض به اعدام محکوم و حکمش نیز از سوی دیوان عالی کشور تایید شد.

 

با توجه به قطعی شدن حکم در دیوان عالی کشور، دیگر راهی برای اعتراض به حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب تهران وجود نداشت و محکومان این پرونده صرفا امکان درخواست اعاده دادرسی موضوع ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگا‌ه‌های عمومی و انقلاب را داشتند.

 

۲۳ اردیبهشت ماه سال گذشته، 8 نفر از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی پس از تایید حکم‌شان درخواست اعاده دادرسی دادند که پس از درخواست آن‌ها، دیوان عالی کشور بررسی‌های خود را آغاز کرد و در نهایت هیچ‌کدام از این درخواست‌ها مورد پذیرش واقع نشد.

 

مرگ پناهجوی ایرانی ناشی از ضرب و شتم شدید توسط ماموران بود

Posted: 26 May 2014 08:11 AM PDT

کمیته تحقیق استرالیا تایید کرد


جرس: کمیته مستقل تحقیق استرالیا تأیید کرد که مرگ رضا براتی پناهجوی ایرانی در اردوگاه پناهندگان در جزیره «مانوس» در اثر ضرب و شتم شدید او توسط یکی از کارکنان «سپاه صلح» رخ داده است.

به گزارش رادیو فردا این گزارش که روز دوشنبه منتشر شد می گوید در پی تظاهرات پناهجویانِ این اردوگاه در ۱۸فوریه گذشته (۲۹ بهمن)، علاوه بر ماموران پلیس «پاپوا گینه نو» عده ای از اهالی محل وکارکنان سپاه صلح نیز وارد اردگاه شدند و رضا براتی پناهجوی کرد ۲۳ ساله براثر شدت ضرباتی که به او وارد شد در گذشت.

سپاه صلح نهادی است که خدمات بشردوستانه ارائه می دهد و در گزارش های خبرگزاری ها روشن نیست که مامور این سازمان به چه دلیل در حمله به پناهجویان شرکت داشته است.

کمیته مستقل دولت استرالیا، نحوه سرکوب تظاهرات پناهجویان را محکوم کرده و برای بهبود وضعیت پناهجویان در جزایر نائورو و پاپوا گینه نو توصیه هایی به دولت استرالیا کرده است.

 

ممنوع الخروجی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

Posted: 26 May 2014 08:11 AM PDT

جرس: داود رضوی عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران، به‌هنگام خروج از ایران، ممنوع الخروج و به دادگاه احضار شد.

 

 

به‌گزارش تارنمای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، داود رضوی که دو سال پیش بازنشسته شده بامداد روز شنبه سوم خردادماه قرار بود به دعوت پنج سندیکای فرانسوی به پاریس پرواز کند اما در آستانه ورود به هواپیما در «فرودگاه امام» توسط مأموران امنیتی از سفر وی جلوگیری و به وی ابلاغ شد که ظرف دو روز آینده به دادگاه انقلاب مراجعه کند.

 

«کلکتیو فرانسوی» شامل پنج فدراسیون از سندیکاهای فرانسه، س.اف.د.تی، س.ژ.ت ، اف.اس.او، سولیدار، و اونسا، در حمایت از کارگران مغرب و خاورمیانه، از داود رضوی و علی نجاتی، عضو هیأت مدیره سندیکای کارگران نیشکرهفت‌تپه، دعوت کرده بودند که در کنفرانس کارگری در پاریس که در روز ۲۶ ماه مه برگزار می‌شود، شرکت کنند اما مسئولان جمهوری اسلامی مانع از خروج داود رضوی شدند.

 

داود رضوی از سال ۱۳۸۴ فعالیت کارگری سندیکایی خود را آغاز کرد و در اعتراضات و اعتصابات سندیکایی سال ۱۳۸۴ حضوری فعال و مستمر داشت و چند بار نیز بازداشت شد.

بازداشت دو نفر در تشییع جنازه مه آفرید

Posted: 26 May 2014 04:57 AM PDT

مراسم ختم در تهران لغو شد
جرس: مراسم ترحیم مه افرید امیر خسروی در تهران لغو شد. این خبر را غلامعلی ریاحی، وکیل خانواده امیر خسروی اعلام کرد و گفت که مراسم ختم مه آفرید در روستای محل تولد وی در رودبار برگزار خواهد شد.




غلامعلی ریاحی در توضیح مراسم تشیع مه افرید امیر خسروی به پیام نو گفت: «مراسم تشیع جنازه آقای امیر خسروی روز شنبه در محل بهشت زهرا انجام شد و یک سلسله حاشیه هایی داشت و شعارهایی در آن مراسم داده شد. البته نیروی انتظامی حضور داشت و درگیری خاصی به وجود نیامد. در حاشیه مراسم یکی دو نفر از کارگرانی که نسبت به مه آفرید علاقمندی نشان می دادند، بازداشت شده بودند که بعدا با اخذ تعهد از من و همینطور برادر مرحوم امیر خسروی آنها را آزاد کردند».


وی ادامه داد: «حاضران در تشیع جنازه بالغ بر هزار نفر بودند و مراسم کفن و دفن صورت گرفت. بعد از آن من و برادر مه آفرید احضار شدیم. روز شنبه به ما اعلام کردند که چون مراسم تدفین مه آفرید امیر خسروی حاشیه هایی داشته، بنابراین مراسم تهران را که قرار بود روز سه شنبه در محل سعادت آباد برگزار شود لغو خواهد شد مگر اینکه شما مسئولیت آن را بپذیرید. به دلیلی اینکه ما نمی‏توانستیم این تعهد را بدهیم قبول نکردیم».

به گفته وکیل مه آفرید امیر خسروی «بعد از این صورت جلسه ای تنظیم شد که خانواده مه افرید امیر خسروی حق نداشته باشد که مراسم تهران را برگزار کند». ریاحی در ادامه توضیح داد: « ولی در همان صورتجلسه ذکر شد که در رودبار و روستای محل تولد مه آفرید برگزاری مراسم بر اساس ضوابط اشکالی ندارد. این صورت جلسه توسط من به عنوان وکیل خانواده امیر خسروی و برادر آن مرحوم و سه نفر از مقام های امنیتی امضا شد».

ریاحی در پایان درباره مراسم ترحیم مه افرید در رودبار نیز گفت: «امروز از خانواده مه آفرید خبر دادند که دررودبار هم مشکلاتی برای اجرای مراسم ختم مه آفرید به وجود آمده است و چون من بوشهر هستم از کم و کیف ماجرا خبری ندارم».

مه‌آفرید کجا دفن شد؟

 

جزییات برنامه وزارت ارشاد برای تمرکززدایی در ممیزی کتاب

Posted: 26 May 2014 04:09 AM PDT

جرس: دبیر شورای برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه این معاونت برای تمرکززدایی در فرآیند ممیزی کتاب خبر داد. در حال حاضر این کار علاوه بر پایتخت، در استان‌های کرمان، قم، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی انجام می‌شود و به زودی استان‌های دیگری مانند خوزستان، گیلان، مازندران و فارس هم به این طرح اضافه خواهند شد.


 

همایون امیرزاده دبیر شورای برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سرانجام طرح تفویض اختیار بررسی کتاب به ادارات کل ارشاد در استان‌های کشور، گفت: در حال حاضر کار بررسی کتاب در استان‌های کرمان، قم، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در حال انجام است و ما تلاش می‌کنیم این دامنه تفویض اختیار را به کل کشور تعمیم بدهیم. در این خصوص بررسی‌های مقدماتی در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد هم انجام شده است.

 

وی افزود: این اتفاق منوط به این است که ظرفیت لازم در استان‌ها به وجود بیاید مثل استان کرمان که تا پیش از این نویسندگان حوزه ادبیات داستانی، کتاب‌هایشان را برای بررسی به تهران می‌فرستادند و با توجه به اینکه مسئولان اداره کل ارشاد این استان برای انجام این کار اعلام آمادگی کردند، ما هم موافقت اولیه را از آقای صالحی (معاون فرهنگی وزیر ارشاد) در این خصوص گرفته‌ایم و به زودی به این اداره‌کل ابلاغ خواهد شد که امکان بررسی آثار داستانی را داشته باشد.

 

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با مثبت ارزیابی کردن عملکرد استان‌های معین مورد اشاره در زمینه بررسی کتاب‌ها در عین حال گفت: مواردی هم از اختلاف نظر بین بررسان اداره کل کتاب و ادارات استانی وجود داشته که فکر می‌کنیم با شفاف شدن آئین‌نامه‌های مربوطه که در دست انجام است، این اختلافات هم به حداقل برسد.

 

امیرزاده اضافه کرد: در مذاکراتی که تاکنون وجود داشته و درخواست‌هایی که صورت گرفته تاکنون 5 تا 7 استان دیگر از جمله خوزستان، گیلان، مازندران و فارس برای پذیرفتن فرآیند بررسی کتاب اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

دبیر شورای برنامه‌ریزی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از تغییر ساختار تفاهم‌نامه‌های این معاونت با استان‌های کشور خبر داد و گفت: در بخش فعالیت‌های تکلیفی، ما از این پس و بعد از آنکه تفاهم‌نامه‌ بین مدیرکل ارشاد هر استان با معاون فرهنگی وزارت ارشاد امضا شد، پروژه‌های مربوط به این موافقت‌نامه‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهیم. در این خصوص یکی از اولویت‌های امسال معاونت فرهنگی برای حمایت، جشنواره رضوی است که 14 استان در برگزار آن مشارکت دارند. اولویت بعدی جشنواره‌ها و فعالیت‌های فرهنگی است که در مناطق و استان‌های مرزی برگزار خواهد شد.

 

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: همچنین متناسب با شعار سال، تجلیل از مفاخر فرهنگی و نیز فعالیت‌های مربوط به هفته کتاب، امسال معاونت فرهنگی برنامه‌های مدون و مفصلی دارد که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهند شد.
 

«اشتری» جایگزین «رادان» می‌شود

Posted: 26 May 2014 04:09 AM PDT

جرس: سردار حسین اشتری به عنوان جانشین فرمانده ناجا برگزیده و جایگزین سردار احمد رضا رادان در این سمت می‌شود.


 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم طی حکمی سردار سرتیپ حسین اشتری را به عنوان جانشین خود و جانشین فرمانده ناجا برگزیده است و بر این اساس اشتری جایگزین سردار احمد رضا رادان می‌شود.

 

برپایه این گزارش، احمدرضا رادان از سال 87 به عنوان جانشین احمدی‌مقدم در سمت جانشینی فرمانده ناجا قرار داشت و پیش از آن نیز فرمانده انتظامی پایتخت و خراسان را عهده‌دار بود.

 

شنیده‌ها حاکی از این است که قرار است مراسم تودیع و معارفه جانشین فرمانده ناجا روز چهارشنبه هفته جاری برگزار شود.

تشکیل جلسه مسئولان قضایی و امنیتى برای انحلال بند ٣۵٠

Posted: 26 May 2014 04:09 AM PDT

جرس: شماری از مسئولان قضایی امنیتی از جمله علی اشرف رشیدی، مدیر زندان اوین، برای انحلال آرام و بی‌سر و صدای بند ٣۵٠ اوین تشکیل جلسه داده‌اند.

 

 

به گزارش مجذوبان نور؛ این افراد که از جمله مسببان حمله نیروهای نظامی-امنیتی به زندانیان سیاسی این بند بوده‌اند، در این جلسات تصمیم گرفته‌اند به رغم قانون تفکیک جرایم، با جداسازی زندانیان این بند، آن‌ها را به بندهای مختلف زندان‌های کشور پخش کنند تا از این طریق هم بر فاجعه حمله به بند ٣۵٠ سرپوش گذاشته و هم مرحله دوم نقشه خود را که انحلال بند یاد شده است، به اجرا گذارند.

 

این افراد چندی پیش مهدی دولتی، زندانی سیاسی بند ٣۵٠ را بدون اعلام قبلی و ارائه حکم قضایی به بند کارگری اوین فرستاده و دو درویش گنابادی به نام‌های فرشید یداللهی و رضا انتصاری را که به طور ناگهانی به زندان رجایی شهر تبعید کرده بودند و سپس به بندهای ٧ و ٨ زندان اوین که مختص جرایم مالی و اجتماعی است منتقل کردند.

 

این انتقال‌های های غیرقانونی در حالی صورت گرفته است که اخبار رسیده حاکى از وضعیت نامساعد امکانات عمومی و غیر فرهنگی بندهای دیگر این زندان است.

 

دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان: ظالمان بدانند با زندان نمی‌توانند عزت انسان‌های باشکوه را بشکنند

Posted: 26 May 2014 03:51 AM PDT

جرس: به مناسبت سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) مراسمی با حضور آیت الله  صانعی و اقشار مختلف مردم در دفتر این مرجع تقلید در مشهد مقدس برگزار شد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله صانعی، در این حجت الاسلام والمسلمین عجم، دبیر مجمع روحانیون مبارز خراسان گفت: خداوند برای ما در دنیا حیات طیبه و زندگی گوارا، و در آخرت بهشت را می پسندد و برای اینکه انسانها و بندگان او از این عنایت ویژه الهی برخوردار باشند همه آنچه که لازم بوده برای زندگی گوارا در اختیار انسانها قرار داده و لذا با توجه به این امکانات می فرماید: با سرعت به سوی بهشت در حرکت باشید، اما آیا راه بهشت هموار است ومی توان با سرعت پیمود؟ با وجود طاغوت، شیطان و هوای نفس، با وجود این موانع چگونه میفرماید: راه بهشت را با سرعت بپیمایید.آیا این حکمی مالایطاق نیست؟ علت اینکه انسان نمی تواند این مسیر را بپیماید از این قرارند: که اول اینکه انسان از استعدادهای وجودی خود بی خبر است.دوم اینکه بستگی به اراده و خواست انسانها دارد و خودشان باید انتخاب کنند، اینکه می بینیم حرکت کُند و آهسته است چون انسانها از اراده خود آن طور که باید استفاده نمی کنند. زمانی انسانها در برابر بیماریها ،سیل و زلزله و باران مغلوب می شدند. اما با استفاده از استعدادهای علمی و فکری خود انسان بر طبیعت سلطه پیدا کرد و آنها را کنترل کرد.

 

نماینده سابق مشهد افزود: برای خوب زندگی کردن مردم باید اراده کنند و احساس مسولیت کنند، برای نجات از هر پلیدی خواست مردم و توانایی آنها مهم است. ما نباید گرفتاری و مشکلات خود را به حساب خدا بگذاریم بسیاری از عوام الناس و دینداران گرفتاریشان را خواست خدا می دانند که این اندیشه ای غیر دینی و غیر انسانی است. بزرگترین بلایی که بر سر یک ملت می آید این است که ملت نفهمد شرایط آنچه که دارد خوب است یا بد؟ نتواند تحلیل کند فلاکتها از کجاست؟ وقتی این را درک نکرد به موهومات و خرافات میپردازد. می گویند تو برای خانه دار شدن و خوب شدن بیمارت و داشتن امکانات فلان دعا را بخوان و خیال کردند دعا منهای عمل می تواند مشکلات را حل کند و دعا می کند در حالی که دعا و زیارت پشتوانه عمل است و نه بجای عمل. یعنی انسانی که زیارت و دعا می کند فردی است که بهتر عمل و رفتار می کند و در عملکردش صادق است.

 

حجت الاسلام عجم ادامه داد: اگر مردم بخواهند خوبان بر آنها مسلط می شوند و اگر بخواهند بدها. آنچه از بدی و چالش و گرفتاری در جامعه بشری وجود دارد از عملکرد خود مردم است. والا خدا خواسته فقر، بدبختی، خودکامگی و استبداد در جامعه اسلامی نباشد ودر شریعتی که فرستاده گفته با اینها مبارزه شود.

 

وی ادامه اداد: ایام شهادت موسی بن جعفر است، خدا همیشه خواسته امثال هارون ها نباشند و مسلط بر جامعه نباشند اینکه چرا هارون مسلط است چون مردم به وظیفه خود عمل نکردند. هارون بجای ارزشهای واقعی مانند آزادی مردم، حرمت مردم و حقوق مردم ارزشهای کاذب را ترویج کرد، هارون موسی بن جعفر(ع) را به زندان افکند. اما ظالمان بدانند با زندان وسرکوب نمی توانند عزت انسانهای باشکوه را بشکنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عجم در ادامه به ویژگیها و راههای بهشتی شدن پرداخت و گفت: در جامعه ای که روابط اجتماعی بر اساس انفاق ترسیم شده باشد و افراد آن جامعه شرایط جامعه خود را بفهمند و دچار خرافات و موهومات نشوند. و فرهنگ انفاق را گسترش می دهند این یک راه بهشتی شدن است. دومین راه و ویژگی برای بهشتی شدن جامعه این است که مردم بتوانند خشم و غضب را کنترل کنند والکاظمین الغیظ باشند و اهل محبت وگذشت باشد، در این صورت آن جامعه بهشتی است.