جنبش راه سبز - خبرنامه |
- صدور قرار وثیقه برای سراج الدین میردامادی
- علی جنتی: نمیتوانیم فرهنگ کشور را در یک محیط بسته و گلخانهای رشد بدهیم
- فشارها بر دانشگاه ادامه دارد؛ دو نشریه دانشجویی توقیف شدند
- بهزاد نبوی با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد
- تشکیل بیش از ۲۲۵ هزار پرونده به دلیل بد حجابی
- انتقاد آیتالله شبیری زنجانی از ترویج دهههای پیاپی عزاداری
- خاتمی: ما صاحب هویت هستیم و به هویت خود افتخار میکنیم
- افشاگری بانک مرکزی درباره بدهکاران بزرگ
- مولوی عبدالحمید: اهل سنت با شیعیان مشکلی ندارد
- شریعتی: شاه کلید اندیشههای پدرم مخالفت با زر، زور و تزویر بود
صدور قرار وثیقه برای سراج الدین میردامادی Posted: 22 May 2014 05:31 AM PDT جرس: وکیل مدافع سراج الدین میردامادی از صدور قرار وثیقه برای موکلش توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین خبر داد. به گزارش ایرنا، گیتی پورفاضل با بیان اینکه دادسرای اوین به میردامادی اجازه تماس تلفنی با خانواده را داده است، اظهار کرد: موکلم در تماس تلفنی چهارشنبه (دیروز) از بازداشتگاه با خانواده اش، گفته شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین برایش قرار وثیقه صادر کرده است. وکیل مدافع سراج الدین میردامادی ادامه داد: هنوز از میزان و مبلغ قرار وثیقه صادر شده اطلاع نداریم و روز شنبه برای اطلاع از میزان و مبلغ قرار صادر شده به دادسرا مراجعه خواهم کرد. پورفاضل پیشتر از ارسال پرونده میردامادی به دادگاه انقلاب خبر داده بود. جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی 18 دی ماه سال گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد. میردامادی دو هفته پیش به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار و بازداشت شد. |
علی جنتی: نمیتوانیم فرهنگ کشور را در یک محیط بسته و گلخانهای رشد بدهیم Posted: 22 May 2014 05:18 AM PDT جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد بررسهای کتاب عموما افرادی تحصیلکرده، اهل نظر و با روحیه باز هستند که خیلی به کلمات نمیچسبند. به گزارش ایسنا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز پنجشنبه، اول خردادماه، در مراسم هجدهمین دوره انتخاب کتاب سال استان کرمان، اظهار کرد: رشد فکر و اندیشه در سایه آزادی قلم و بیان حاصل میشود و نمیتوانیم فرهنگ کشور را در یک محیط بسته و گلخانهای رشد بدهیم.
وی افزود: جامعه اسلامی ایران از ابتدای انقلاب در زمینه توسعه فعالیتهای قلمی و کتاب و کتابخوانی رشد قابل توجهی داشته است. در سال گذشته حدود 66 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده که بیش از 50 درصد آنها چاپ اول بودهاند. این موضوع نشان میدهد که در این زمینه گامهای مثبتی برداشته شده است. جنتی تصریح کرد: گرچه شمارگان کتابها پایین آمده و به طور میانگین 2100 نسخه از هر کتابی چاپ شده است که خیلی کم است، برای صدور مجوز چاپ در وزارت ارشاد، در زمینههای مختلف دینی، داستان، ادبیات و سایر رشتههای تخصصی جمعی انتخاب شدهاند که هر کدام میتوانند در رشتهای نظر بدهند. بررسهای کتاب عموما افرادی تحصیلکرده، اهل نظر و با روحیه باز هستند که خیلی به کلمات نچسبند و به خاطر کلمات به کتاب مجوز ندهند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این مدت تعداد قابل توجهی کتاب مجوز چاپ گرفته و بسیاری از کتابهایی که به دلایل واهی در وزارت ارشاد مانده بود، مجوز گرفتهاند و به بازار نشر وارد شدهاند.
او ادامه داد: نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران امسال برگزار شد و به جز یکی - دو ناشر که دستگاه قضایی از کار نشر آنان را منع کرده بود، همه ناشران کشور حضور داشتند و هیچ منعی برای حضور یک ناشر ایجاد نکردیم، در حالی که در سال گذشته 250 ناشر داشتیم که ممنوعالورود بودند به نمایشگاه. جنتی اظهار کرد: اگر قرار است فرهنگ کتاب و کتابخوانی را توسعه دهیم، راهی جز این نیست که همه در این زمینه وارد شوند. کتاب نماد فکر و اندیشه صاحب قلم است. افرادی که کتاب میخوانند میتوانند بهترین قاضی باشند و اگر کتابی مفید تشخیص داده شود، ممکن است 10 بار چاپ شود ولی اگر غیرمفید باشد مورد استقبال قرار نمی گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه نشر تنگناها و مشکلات زیادی داریم و کتاب به دلیل قیمت بالای کاغذ و خدمات چاپ، خیلی گران به دست مخاطبان میرسد. این مانعی برای این است که کتاب در اختیار افراد قرار بگیرد. راه حل کوتاه مدت این است که هر چه میتوانیم کتابها را در فضای مجازی عرضه کنیم تا کسانی که امکان خرید کتاب ندارند، بتوانند از این طریق کتاب را بخوانند و استفاده نمایند. به ویژه برخی کتابهایی که جنبه داستانی دارند و یک بار خوانده میشوند، بهترین راه است که همین یک بار از طریق رایانه استفاده شود. امروز مراکزی ایجاد شده که میتوانیم در اینترنت به راحتی از کتابهای زیادی بهرهمند شویم. جنتی ادامه داد: راه دوم توسعه کتابخانه های عمومی است به طوری که در هر جایی در اختیار افراد باشد. این کار در دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نهاد کتابخانههای عمومی را تقویت کند تا کتابخانههایی در مناطق مختلف ایجاد و تجهیز کند. جنتی تأکید کرد: از جمله کارهایی که در وزارتخانه دنبال میکنیم و همواره آرزوی من بوده، این است که نهضت ترجمه در کشور راهاندازی و آثار فاخر کشور به زبانهای دیگر ترجمه شود. در سالهای گذشته آثار خوبی ترجمه شده و حدود 30 هزار اثر داریم که به زبانهای دیگر ترجمه که 8000 عنوان از آنها در نمایشگاه کتاب امسال وجود داشت. برخی از کتابها به چند زبان ترجمه و بعضی افراد تمام کتب آنها ترجمه شده و مرحوم استاد شهید مطهری و دکتر شریعتی از جمله این افراد هستند. «منطقالطیر» عطار دو بار به فرانسه ترجمه شده و یکی از این ترجمهها منظوم است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ترجمه کار بسیار تخصصی است و افرادی را نیاز دارد که هم به زبان اصلی و زبان ترجمه اشراف کامل و قلم ادیبانهای داشته باشند تا ترجمه قابل قبولی ارائه کنند. امیدواریم با به کارگیری مترجمان برجسته داخل و خارج از کشور آثار خوب را به زبانهای مختلف ترجمه کنیم و در همه دنیا دیگران استفاده کنند. در علوم انسانی آثار بسیار برجستهای داریم که برای دنیا قابل استفاده است و باید این مسیر را به خوبی ادامه دهیم. جنتی همچنین گفت: کرمان خطه فرهنگ، هنر و ادب است. در هر گوشه این استان شخصیتهای بارز و چهرههای برجسته فرهنگی، علمی و ادبی وجود دارد. مرحوم استاد باستانی پاریزی نمونه بارز آن بود که بیش از 60 عنوان کتاب در دوران عمر خود چاپ کرد. |
فشارها بر دانشگاه ادامه دارد؛ دو نشریه دانشجویی توقیف شدند Posted: 22 May 2014 03:47 AM PDT جرس: دو نشریه دانشجویی در دانشگاه های سمنان و امیرکبیر تهران توقیف شدند.
به گزارش دانشجو نیوز، نشریه «موج نو» وابسته به مجمع اسلامی دانشگاه سمنان و نشریه دانشجویی غیاث که در دانشگاه امیرکبیر منتشر می شد در روزهای اخیر توقیف شدند.
«موج نو» از نشریه های سیاسی مجمع اسلامی دانشگاه سمنان است که به بازتاب آخرین اخبار روز سیاسی ایران می پرداخت و از سه شماره پیش، ویژه نامه ای چاپ می کرد که به تحلیل و بررسی دولت های پس از انقلاب می پرداخت.
در حکم توقیف این نشریه به شماره های دوم و سوم ( شماره هایی که در ویژه نامه ی آن به تحلیل دوران ریاست جمهوری آقای خامنه ای و نخست وزیری میر حسین موسوی و دولت آیت الله رفسنجانی پرداخته بود ) اشاره شده است.
از سوی دیگر نشریه دانشجویی غیاث هم در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دانشگاه امیرکبیر تنها در دقایق ابتدایی توزیع توقیف شد. بنا به خبر یکی از افراد مطلع درباره این نشریه، در شبکه های اجتماعی ، در آخرین شماره این نشریه عکس مجید توکلی٬ فعال دانشجویی که در حال گذراندن محکومیت خود در زندان رجایی شهر کرج است، روی جلد آن منتشر شد. |
بهزاد نبوی با پایان دوران محکومیت از زندان آزاد شد Posted: 22 May 2014 03:47 AM PDT جرس: مهندس بهزاد نبوی چهره شاخص اصلاح طلب با پایان یافتن دوران محکومیت خود آزاد شد.
وی در بعد از برگزاری انتحابات 88 بازداشت و به 5 سال حبس محکوم شد.
نبوی از مبارزان قبل از انقلاب و از چهره های شاخص اصلاح طلب است که او را به لقب چریک پیر می شناسند. |
تشکیل بیش از ۲۲۵ هزار پرونده به دلیل بد حجابی Posted: 22 May 2014 02:37 AM PDT جرس: معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با تاکید مجدد بر اعمال محدودیت برای زنان و جوانان کشور گفت: "با توجه به آماری که در مراکز پلیس امنیت به دست آمده است ۱۸هزار و ۸۱ مورد تا به امروز از موارد مربوط به حجاب به مراجع قضایی ارجاع و در مجموع ۲۲۵ هزار و ۱۳۴ مورد نیز تعهد و اعزام به مراجع قضایی داشتهایم."
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سعید منتظرالمهدی افزود: "حدود دو میلیون و ۹۱ هزار و ۷۹۸ نفر نیز مورد تذکر و ارشاد شفاهی از سوی نیروهای انتظامی قرار گرفتهاند."
بهگفته این مقام ارشد انتظامی، "بیشترین اخذ تعهدها در مقوله حجاب مربوط به استان تهران با ۴۰ هزار نفر بوده و کمترین آن به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دارد."
این مقام انتظامی افزوده: در زمینه اقدامات سلبی، گشت های امنیت اخلاقی با متظاهران به فساد برخورد کرده است.
چند روز پیش وزیر کشور دولت حسن روحانی در پاسخ این سئوال که آیا گشت ارشاد با همان رویکرد برای موضوع عفاف و حجاب در جامعه حضور خواهد داشت، گفته بود: "یکی از وظایف نیروی انتظامی برای امنیت اجتماعی و مصونیت کل جامعه تعیین شده است و باید با مواردی از آسیبهای اجتماعی که میتواند برای جامعه ناامنی و نگرانی ایجاد کند، برخورد کند." وزیر کشورهمچنین گفته است: "طبق آمار مطرح شد که سهچهارم مواردی که گشت ارشاد با آنان برخورد کرده، بدون تشکیل پرونده و با راهنمایی و ارشادات حل شده است. این برخوردها برای ایجاد امنیت اجتماعی لازم است، اما باید با مواردی که تحت عنوان شبکههای ابتذال هستند، برخورد شود." |
انتقاد آیتالله شبیری زنجانی از ترویج دهههای پیاپی عزاداری Posted: 22 May 2014 01:41 AM PDT جرس: یکی از مراجع تقلید شیعیان نسبت به ترویج دهههای پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد. از آنجا که جامعه نمیتواند نسبت به همه عزاداریهای پیاپی مراقبت داشته باشد سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی میآورد.
وی با تأکید بر اینکه موضوع هتک عزاداری را عرف تشخیص میدهد و مسئله ای شرعی نیست، خاطرنشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداریها وجود ندارد. از نظر شرعی هتک حرمت عزای اهل بیت (ع) خلاف شرع است، اما این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.
استاد برجسته حوزه افزود: عقیده ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت، موجب هتک حرمت میشود یا خیر، حجت نیست بلکه تشخیص این موضوع بر عهده عرف است جامعه مشخص میکند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود.
عدهای با افراط در عزاداریها زمینه هتک حرمت را فراهم میکنند آیت الله شبیری زنجانی با ابراز نگرانی از اینکه عدهای امروزه با افراط در عزاداریها زمینه هتک حرمت را فراهم میکنند، گفت: این افراد در این زمینه مسئولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت (ع) بودن است موظف به چنین کارهایی است؟! وی ادامه داد: امروزه برخی از منبریها و بعضی از مداحهای بی تقوا حرفهای بی سند و مجالس بی سندی را ترویج میکنند نظر عرف، پس از ترویج آن در جامعه، ممکن است به اینکه هرگونه مجلس شادی در این ایام، هتک حرمت باشد تغییر کند البته در این صورت موضوع هتک حرمت محقق است و افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند ولی آیا ما باید دنبال این باشیم که آنقدر در اذهان مردم بعضی از مصادیق را به عنوان هتک عزاداری مطرح کنیم و آن را تبلیغ کنیم تا واقعا عرف آن را هتک بداند؟ آیا شرع چنین سفارشی به ما کرده است؟ |
خاتمی: ما صاحب هویت هستیم و به هویت خود افتخار میکنیم Posted: 22 May 2014 01:18 AM PDT جرس: محمد خاتمی با تاکید بر اینکه ما صاحب هویت هستیم و به آن افتخار میکنیم، گفت: ما باید هویت خود را به گونهای معنا کنیم که از درون آن محبت، مهر و همزیستی بیرون بیاید.
به گزارش ایسنا، سیدمحمد خاتمی در مراسمی که به مناسبت روز جهانی موزهها و تقدیر از موزههای برتر کشور در خانه هنرمندان برگزار شد، با تاکید بر اینکه هر قوم دارای یک هویت مشخص است، تصریح کرد: چنانچه نگوییم موزهها شناسنامه هر قویمت هستند باید موزهها را هویت اقوام بدانیم.
وی با بیان اینکه اهتمام به موزهها، اهتمام به ریشههای هویتی هر قومیت، ملیت و جامعه است، اظهار کرد: موزه امری تفننی نیست و اهتمام به موزه به معنای پر کردن اوقات فراغت، انحراف از حقیقت است. چراکه موزه یک آموزشگاه و پژوهشگاه است که اگر اقوام به خوبی به آن توجه کنند، غرور ملی در آنجا تقویت میشود.
خاتمی افزود: در عین حال قومی که به موزه بیاعتنایی کند به ریشههای تاریخی خود بیاعتنایی کرده است.
رییس جمهور پیشین در ادامه صحبتهای خود با اشاره به خشونتها و درگیریهای موجود در جهان خاطرنشان کرد: امروز جهان ما پر از خشونت و درگیری، سرکوب و تنازع است. با توجه به وضعیت دنیای امروز و همچنین ابزارها و شیوههای مدرن موجود، خشونتها عریانتر و سهمناکتر و نفرتانگیزتر شده است. امروز ما شاهد هستیم که کشتارهای بسیاری به بهانههای مختلف و همچنین اعترافهای گوناگونی برای جنگ به نام جنگ با تروریست صورت میگیرد.
سید محمد خاتمی با طرح این پرسش که آیا هویت و هویتگرایی موجب افزایش خشونت در جهان میشود، گفت: در جامعهشناسی بحثی مطرح میکنند، مبنی بر اینکه هرچه هویتگرایی قویتر شود، افراط نیز بیشتر میشود.
وی با بیان اینکه این بحث سفسطهای بزرگ است، خاطرنشان کرد: متناسب با تعریف ما از هویت و چگونگی استفاده یا سوءاستفاده از آن برخی هویتها میتوانند در دل خود خشونت و افراط را به وجود بیاورند. برخی دیگری از هویتها نیز میتوانند در متن خود مدارا و مهر و محبت را گسترش دهند.
وی با بیان اینکه اگر هویت به معنای نفی هویت دیگری معنا شود، به ستیز میانجامد، اظهار کرد: چنانچه ماهیت هویت به گونهای باشد که از آن هویت من با حضور دیگری معنا پیدا کند، مهر، محبت و همبستگی را به ارمغان میآورد.
خاتمی با بیان اینکه هویت در دایرههایی قرار دارد که مشخصات اقوام در آن وجود دارد، اظهار کرد: چنانچه این دایرهها به صورت متقابل باشند، به ستیز میانجامند اما چنانچه این دایرهها نسبت به یکدیگر همپوشانی داشته باشند و یکی در دل دیگری قرار بگیرد، شفقت را پدید میآورد.
رییس جمهور پیشین در پایان با تاکید بر اینکه ما صاحب هویت هستیم و به هویت خود افتخار میکنیم، گفت: ما باید هویت خود را به گونهای معنا کنیم که از درون آن محبت، مهر و همزیستی بیرون بیاید. |
افشاگری بانک مرکزی درباره بدهکاران بزرگ Posted: 21 May 2014 11:49 PM PDT جرس: معاون نظارتی بانک مرکزی با تشریح میزان معوقات 10 بدهکار بزرگ بانکی گفت: علاوه بر این، 200 بدهکار بزرگ بانکی 55 درصد معوقات را در اختیار دارند.
به گزارش مهر، حمید تهرانفر با تاکید بر اینکه 30 درصد مطالبات معوق نظام بانکی کشور سهم بخش تولید است گفت: کل نقدینگی کشور 580 هزار میلیارد ریال بوده که با این حساب 14 درصد سپرده های بانکی از گردونه کمک به تولید خارج شده که این رقم نسبت به سال های گذشته رشد دو برابری داشته است.
معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص دلایل شکل گیری معوقات بانکی اظهارداشت: دو عامل بیرونی و درونی در ایجاد این معوقات دخیل بودند که از عوامل بیرونی می توان به رکود تورمی، تحریم های بین المللی، جهش نرخ ارز و از عوامل داخلی میتوان به عدم اعتبارسنجی دقیق در بانک ها و عدم وجود نظم و قاعده مشخصی در برخی بانک ها برای پیگیری قضایی مطالبات اشاره کرد.
تهرانفر در خصوص جدیت بانک ها در وصول مطالباتشان عنوان کرد: اینکه گفته می شود بانک ها دنبال مطالبات معوق نیستند اساسا اشتباه است چون وجود مطالبات معوق در دفاتر بانک ها، نشان دهنده ضعف مدیران آن بانک است. علاوه بر آن، تاثیر مطالبات معوق بر کاهش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی بسیار چشمگیر است.
وی در خصوص مطالبات شرکت های زیرمجموعه بانک ها گفت: مشکل در ثبت و طبقه بندی مطالبات غیرجاری شرکت های متعلق به بانک ها است. به عبارت دیگر برخی بانک ها به جهت حمایت از شرکت های زیرمجموعه خود این قبیل مطالبات را با ترفندهای مختلف در طبقه جاری حفظ می کنند لذا این مطلب که عنوان می شود مطالبات از شرکت های زیرمجموعه بانک ها پیگیری نمی شود اصولا دارای شکل دیگری است و نحوه برخورد دیگری را می طلبد.
معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص بدهکاران بزرگ بانکی گفت: 10 بدهکار بزرگ بانکی، 124 هزار میلیارد ریال بدهی به بانک ها دارند و 15 درصد کل مطالبات بانکی در اختیار این 10 نفر است. وی همچنین افزود: 50 گروه یا شرکت مرتبط به هم، 33 درصد مطالبات معوق را به خود اختصاص داده اند.
تهرانفر بیان داشت: همچنین 200 بدهکار بزرگ 55 درصد را به خود اختصاص داده اند و 3 نفر نیز بالای یکهزار میلیارد تومان به بانک ها بدهی دارند. 48 درصد بدهکاران نیز معادل 131 مشتری، بالای هزار میلیارد ریال به نظام بانکی بدهکارند.
وی در خصوص میزان مطالبات معوق بانک های دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی اظهارداشت: بانک های دولتی 323 هزار میلیارد ریال از مطالباتشان معوق شده که این میزان معادل 13 درصد کل تسهیلاتشان است. این مقام مسئول در بانک مرکزی میزان مطالبات بانک های خصوصی را 250 هزار میلیارد ریال (معادل 17 درصد کل تسهیلات) و میزان مطالبات بانک های نیمه خصوصی را 234 هزار میلیارد ریال (برابر با12 درصد تسهیلات) عنوان کرد. معاون نظارتی بانک مرکزی در خصوص کل مطالبات معوق، تولید کنندگان اظهارداشت: 61 درصد از مبلغ متعلق به 500 نفر بدهکار بزرگ بانکی، مربوط به افرادی است که فعالیت اصلی شان صنعت و معدن است این رقم معادل 30 درصد کل مطالبات معوق شبکه بانکی کشور است. وی درخصوص رشد مطالبات معوقات گفت: سال 88 رقم این معوقات 411 میلیارد ریال بوده است و هر ساله 20 درصد رشد داشته، از طرفی هر سال 25 درصد رشد نقدینگی نیز داشته ایم. |
مولوی عبدالحمید: اهل سنت با شیعیان مشکلی ندارد Posted: 21 May 2014 11:49 PM PDT در پاسخ به آیت الله مکارم شیرازی و علمالهدی جرس: به دنبال اظهار نگرانی برخی از مراجع و علمای کشور از جمله آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله علمالهدی در خصوص افزایش جمعیت اهلسنت که پیشتر نیز مطرح شده بود و همچنین برخی مسایل مطرح شده در رسانههای عمومی جریانات افراطی، سایت سنی انلاین در این رابطه با مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهلسنت زاهدان گفتگویی انجام داده است.
در این گفتگو مولانا عبدالحمید ادعای رشد بی رویه جمعیت اهل سنت را بی اساس دانسته است.
متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است: سنیآنلاین: اخیرا برخی از مراجع و علمای مطرح کشور در خصوص جمعیت اهلسنت اظهار نگرانی کردهاند؛ علت را در چه میبینند و آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟
سنیآنلاین: با توجه به پیامدهای چنین اظهاراتی، درخواست شما از بزرگان نظام و خصوصا از رهبر انقلاب در چنین شرایطی چیست؟
سنیآنلاین: برخی افراد از تریبون های متعدد از جمله رسانهها و حتی از تریبون مجلس مسئله ناامنی در استان را خیلی بزرگ جلوه میدهند و آن را به مسائل مذهبی ربط میدهند و حتی مدعی هستند که امنیت نباید به مردم این منطقه داده شود. نظر شما در این باره چیست؟
سنیآنلاین: برخی از رسانهها گفتهاند سواد دینی مردم این منطقه پایین است و به همین دلیل افراطیگری در این منطقه زیاد است. آیا واقعا سواد دینی مردم در این منطقه پایین بوده و حوزه های علمیه نقشی در بالا بردن سواد دینی مردم نداشتهاند؟
سنیآنلاین: ارتباط مردم با روحانیت و علمای دینی چگونه است؟
سنیآنلاین: یکی از نشریات نوشته بود که “حضور و فعالیت گروههای افراطی در منطقه ناشی از فقدان گروههای دینی اصیل و منابع نامعتبر دینی است” و مدعی شده بود که “فعالیتهای دینی و مراکز تبلیغی در استان توسط افراطیون اداره میشود” این ادعاها تا چه اندازه درست هستند؟
سنیآنلاین: چرا عدهای بعد از اینکه بحث آزادی گروگانها پیش آمد و بعد از همکاری مردمی درباره جاری ساختن آب هیرمند به جای این که خوشحال باشند عصبانی شدند و شدت حملات به شما و جامعه روحانیت اهلسنت بعد از این قضایا افزایش یافت؟ همچنین در مورد تعامل علماء و جامعه اهلسنت با دولت جدید به نظر میرسد که این تعامل دولت و روحانیون به جای اینکه بسیاری را خوشحال کند ناراحت کرده است. علت چیست؟
سنیآنلاین: در هفتهنامه پنجره که شما به آن اشاره کردید ادعا شده که شما نامهای را که در ۲۸ شهریور سال گذشته در رابطه با ۲۶ زندانی کُرد محکوم به اعدام برای رهبر انقلاب نوشتید، هدف شما از این نامه این بوده که “رهبری بلامنازع” خود را برای اهلسنت کشور ثابت کنید. نظر شما چیست؟
سنیآنلاین: همچنین در این هفتهنامه ادعا شده است که آن ۲۶ نفری که شما از آنها به عنوان “زندانی اهلسنت” یاد کردید، “تروریستهای تکفیری” بودهاند. شما قبل از اینکه این نامه را بفرستید در مورد آنها تحقیق کرده بودید؟ |
شریعتی: شاه کلید اندیشههای پدرم مخالفت با زر، زور و تزویر بود Posted: 21 May 2014 11:49 PM PDT جرس: احسان شریعتی با انتقاد از وضعیت فرهنگی، خاطرنشان کرد: در موقعیتی هستیم که واژگان سر جای خودشان نیستند و این یک نگرانی واقعی است؛ چراکه دین باید دین باشد؛ مصلا، مصلا باشد؛ دانشگاه، دانشگاه و دانشجو، دانشجو باشد که این هم شعار پیامبر است و هم شعار پدیدهشناسان.
به گزارش ایسنا، احسان شریعتی عصر سهشنبه در نشست بازخوانی اندیشههای دکتر علی شریعتی در تالار شهید فتوحی دانشگاه صنعتی اصفهان که به همت انجمن اسلامی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به راه روشنگری دکتر شریعتی اظهار کرد: این راه پروژه و طرحی بود که از سیدجمالالدین اسدآبادی آغاز شد و سپس اقبال لاهوری آن را تداوم بخشید و دکتر شریعتی نیز همان راه را ادامه داد. این راه، نوزایی تمدن اسلامی، نوگرایی، رادیکالیسم یا هر اسم دیگری که بر آن بگذاریم از دو شاخصه مهم برخوردار بود، اول سنتگرایی و سپس راه حل بنیادگرایانه.
وی که به مناسبت سی و هفتمین سالگرد درگذشت دکتر شریعتی به بازخوانی اندیشههای وی میپرداخت، افزود: حفظ موقعیت سنتی به حالت موزهای به علت دوران طلایی و درونمایه اعتباری و حقیقی آن و راه حل بنیادگرایانه به دلیل اینکه نمیتوان به این اهداف رسید مگر با روشهای جدید که خود نوعی اقتدارگرایی هم هست، در این راه وجود دارد.
شریعتی در ادامه به بررسی فضای انقلاب اسلامی پرداخت و تصریح کرد: چشمانداز انقلاب اسلامی ایران نواندیشی دینی و مذهبی بود، اما گشت و چرخشی در این چشمانداز پدید آمد که از آن به عنوان یک شیفت پارادایمی نام میبرند و امروز این تحلیل نادرست را دارند که آنچه در کشور جریان دارد آن چیزی است که شریعتی خواسته بود.
این استاد دانشگاه با رد هرگونه ارتباط میان سرنوشت فعلی کشور و چشماندازهای ترسیمی مرحوم دکتر شریعتی، تصریح کرد: مغلطهای است که طرفداران نظام سابق میکنند؛ در حالی که آن وضع دیگر قابل تحمل نبود و باید تغییر میکرد و اگر امروز هم مشکلات به گونهای باشد که دیگر قابل تحمل نباشد باید با استفاده از تجربه گذشته به دنبال رفع مشکلات باشیم.
وی به وجود فراز و نشیبهای فراوان و گاه خونین در طول همه انقلابها اشاره کرد و گفت: مهمترینِ این انقلابها که انقلاب فرانسه بود، پس از 200 سال ثبات پیدا کرد. انقلاب فراتر از زمینههای علمی در حوزه اجتماعی نیاز به ضرورتهایی دارد که تا این ضرورتها پیش نیاید انقلاب محقق نمیشود و دست انقلابیون هم نیست؛ همانگونه که اگر امروز یا زمان انقلاب از برخی از اندیشههای دکتر شریعتی استقبال شده است، به دلیل شرایط حاکم بر جامعه بود.
شریعتی، شاهکلید اندیشههای پدر خود را مخالفت صریح با زر، زور و تزویر و بویژه تزویر دانست و افزود: مبارزه با استعمار یکی از مهمترین دغدغههای دکتر شریعتی بود. او برای مقابله با این سه مورد، ندای آزادیخواهی، عدالتطلبی و آگاهی سر میداد و کسب خودآگاهی را ضرورت میداند و تأکید میکند "اگر ملتی احساس خودآگاهی نکند ممکن است سالها و قرنها در همان شرایط بماند و پیشرفتی نکند".
وی دوره مرحوم شریعتی را دوره تفهیم دلایل و انگیزههای مکاتب دانست و اظهار کرد: شریعتی در دوره هرمنوتیک جدید از متون دینی با روش تطبیقی و تأویلی از هندسه اسلام زندگی میکرد و سعی داشت تمام مکاتب و ایدهها را به شکل مکانیکی با هم مقایسه کند به گونهای که التقاط و اختلاط پیش نیاید و آنها را با هم مقایسه کند و بسنجد؛ روشی که دکتر شریعتی با استفاده از آن اسلام را در برابر مکاتب جدید به یک راهنمای عملی اجتماعی تبدیل کرد.
این دکترای فلسفه غرب به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری و نیز دهه 70 در کشور اشاره کرد و گفت: نتیجه این انتخابات نشان میدهد که مردم به دنبال تغییر و تحولی در جامعه هستند و اگرچه نمود این تغییر در عرصه سیاست اتفاق میافتد اما نشان از این است که جامعه ما از بین راهحلهای مختلف سنتگرایی، بنیادگرایی و اصولگرایی میخواهد نواندیشی نسبی را انتخاب کند.
وی همچنین با اشاره به برابری نرخ رشد ایران با کشورهای اروپای شرقی، تاکید کرد: با این پیشرفت و قوامیافتگی مدرن پس از انقلاب در ایران، کشور به دلیل اختلافها و تلاطمها به خوبی نمایندگی نمیشود.
این مدرس دانشگاه در ادامه با طرح این سوال که "انقلاب ما که میتوانست پیام نویی برای جهان داشته باشد، آیا توانست پس از انقلاب این پیام را به صورت معنوی و ایدئولوژیک ارائه کند یا خیر؟" اظهار کرد: به طور واقعی این اتفاق نیفتاده و این کار تنها در سطح تبلیغات فکری ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه "بنیادگرایان، خود محصول و بازخورد مدرنیته هستند"، ادامه داد: القاعده محصول سیستم مدرن است و اساساً بازگشت به امر دینی و قدسی به دو صورت است؛ نخست بازگشت به معنویات باستان و متون مقدس بصورت عرفانی و دوم بازگشت به امر دینی به شکل بنیادگرایی که ما آن را اصولگرایی مینامیم و البته محترمانه نیز هست و معتقدیم باید واژهها را مؤدبانه و محترمانه به کار ببریم، نه اینکه دیگران ما را التقاطیون بنامند.
شریعتی بر لزوم استقرار همین روش محترمانه در جامعه تأکید کرد و گفت: باید کرسیهای آزاداندیشی در دانشگاهها بر پا شود؛ نه آنچه که امروز است که تنها شعاری از کرسی آزاداندیشی است و در عمل اجرا نمیشود، بلکه به نظر من همه گرایشهای مختلف مذهبی، مللی، غیر مذهبی باید آزادانه بیایند و نظرات خود را مطرح کنند، نه همچون امروز که در شکل پنهان خود ظاهر میشوند.
وی با انتقاد از دیدگاهی که میگوید باید دکتر شریعتی را بهداشتی کنیم، تصریح کرد: شریعتی بهداشتیپذیر - به معنای منفی آن یعنی اینکه به یک موضوع بیخطر تبدیل شود واینکه اگر بهداشتی شود دیگر زخم نمیزند- نیست. اگر بخواهیم شریعتی را مطرح کنیم، باید بصورت موضوعی زنده مطرح کنیم نه یک موضوع صرفاً علمی و باید بدانیم که ممکن است موجب خطرات و تأثیرگذاری فراوانی بشود و مشکلاتی نیز بوجود بیاورد.
این دکترای فلسفه غرب در ادامه صحبتهای خود، به تفاوتهای گفتوگو و گفتمان اشاره کرد و گفت: در کشور ما تنها گفتمان میکنند و تو باید بپذیری! از گفتمان دکتر شریعتی نیز بد برداشت شده و گویی برگشت به عصر گاوآهن است در حالی که اینها سوءبرداشت است و این عملاً برگشت است نه برداشت.
شریعتی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت فرهنگی، خاطرنشان کرد: در موقعیتی هستیم که واژگان سر جای خودشان نیستند و این یک نگرانی واقعی است؛ چراکه دین باید دین باشد؛ مصلا، مصلا باشد؛ دانشگاه، دانشگاه و دانشجو، دانشجو باشد که این هم شعار پیامبر است و هم شعار پدیدهشناسان.
وی نقد دوم نسبت به فضای فرهنگی جامعه ایران را استفاده نکردن هر چیزی در سر جای خود عنوان کرد و افزود: هر جا از دین کم آوردیم، از عقل مایه گذاشتیم، هر جا از سیاست کم آوردیم از دین مایه گذاشتیم و در هر دو بالعکس نیز عمل کردیم و بطور کلی سه مقوله دین، عقل و سیاست را هر بار به جای یکدیگر استفاده کردیم.
این استاد دانشگاه، تحول را نیاز فعلی جامعه ایرانی دانست و تأکید کرد: در این شخم زدن باید ابتدا به جنگ با تعاریف برویم تا هر کسی تصدیق بلاتصوری از یک فهم نداشته باشیم و از اول همهچیز را دوباره تعریف کنیم و هر چیزی را سر جای خودش قرار دهیم که عقل مدرن این کار را کرد و حدود خود را شناخت و میان امر قدسی، عقل و علم تفاوت قائل شد و مثلاً دیگر علم به چراییها پاسخ نمیدهد بلکه تنها به چگونگیها پاسخ میدهد و پاسخ چرایی را به ایدئولوژی واگذار کرده است.
شریعتی خاطرنشان کرد: با این چشمانداز، بازخوانی اندیشه و آثار دکتر علی شریعتی جواب میدهد؛ چراکه پیش از انقلاب در ایران با یک دیکتاتوری وابسته به امپریالیسم مواجه بودیم و از نظر فرهنگی نیازمند بازگشت به خویش بودیم و در دنیا نیز دوران شریعتی دوران مکاتب و ایدئولوژیهای مختلف بود، اما امروز در جهان، دوران پساها و پایانهاست. در جهان اسلام نیز دوران بنیادگرایی و در ایران نیز شیفت پارادایمی در نواندیشی بوجود آمده است. وی در پایان تاکید کرد: تحولات اخیر که هرچند شکننده بود اما با بازخوانی مجدد آثار و اندیشه دکتر شریعتی و با گامهای سنجیده و مصمم و با استفاده از حافظه تاریخی خود نباید اجازه دهیم که بازگشت به عقب که در 10 سال گذشته پدید آمد، تکرار شود. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |