جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیت‌الله وحید خراسانی: لعن بزرگان مذاهب دیگر جایز نیست

Posted: 25 May 2014 10:11 AM PDT

جرس: آیت‌الله وحید خراسانی با بیان اینکه رفتار پیامبر اکرم(ص) و امیر مومنان(ع) جایی برای حرکت‏های تکفیری و این تندی ‏ها باقی نمی‌گذارد، تصریح کرد: سب و لعن علنی جایز نیست و دستور خود ائمه(ع) خلاف این است.

 

به گزارش مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید شیعیان در دیدار با دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: دین اسلام، دین رحمت و رسول اسلام، رسول رحمت است، این دین، آن رفتار پیغمبر و امیر مومنان(ع) جایی برای حرکت‏های تکفیری و این تندی‏ ها باقی نمی‌گذارد، فقاهت در این‌گونه جریان‌ها از بین رفته است، سب و لعن علنی جایز نیست.

 

وی با بیان اینکه در روایات دو مطلب آمده، یکی نفی و دیگری اثبات است، گفت: نفی این‌ که نباید با اتباع مذاهب دیگر دشمنی کرد و به مقدسات آنها توهین کرد و لعن و سب بزرگان آنها جایز نیست، زیرا موجب دور کردن آنها از اهل بیت(ع) و معارف آنها می‏شود.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: در روایات آمده است در نمازهای جماعت آنها شرکت و به آنها محبت کنید، از مریضان آنها عیادت و سخنان و معارف ما را برای آنها بیان کنید.

 

وی ضمن استقبال از هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در خصوص شناسایی و ایجاد تشکل سادات شیعه و اهل سنت گفت: این قضیه بسیار حائز اهمیت است، سیادت اگر فهمیده شود از اسباب تقویت و ترویج دین است.

 

آیت‌الله وحید خراسانی خاطرنشان کرد: سادات و اولادی که از سوی مادر منتسب هستند بلا اشکال به حکم کتاب و سنت هم اولاد هستند، منتهی در رسیدن خمس بین سید مرتضی و بقیه اختلاف هست که موضوع در خمس، هاشمی است و این در اولاد منتسب از مادر صدق نمی‏‌کند.

 

محمد نوری، درویش روحانی بدون حضور وکیل و هیات منصفه، محاکمه شد

Posted: 25 May 2014 09:54 AM PDT

جرس: محمد نوری، درویش ملبس به لباس روحانیت، در دادگاه ویژه روحانیت ساری محاکم شد.

 

 

به گزارش مجذوبان نور، آقای محمد نوری، از دراویش روحانی ساکن ساری، تحت عناوین اتهامی «ورود به فرقه دراویش با لباس روحانیت» و «شرکت در مجالس درویشی در تهران و شهرستان‌ها» در دادگاه ویژه روحانیت ساری با قضاوت آقای میرعماد محاکمه شد.

 

آقای نوری در ارتباط با جلسه دادگاه خود به مجذوبان نور گفت: در جلسه دادگاه برای اولین بار متن کامل کیفر خواست اتهامی برای من خوانده شد و غیر از قاضی و نماینده دادستان شخص دیگری به عنوان مدافع در جلسه حضور نداشت. این درویش روحانی با بر شمردن بعضی موارد دیگر مطرح در کیفر خواست همچون «اتهام تامین مالی توسط فرقه مذکور» و «ارتباط قطب فرقه با سران فتنه و بیگانگان» تمامی آن‌ها را واهی و دروغ خواند.

 

در این کیفرخواست از وزارت اطلاعات، اداره امور اجتماعی سپاه، واحد اطلاعات سپاه و دادسرای ویژه روحانیت به عنوان شاکیان این درویش روحانی یاد شده است.

 

آقای نوری پیش‌تر به مجذوبان نور از احضارهای پیاپی خود به نهادهای مختلف امنیتی خبر داده و اعلام کرده بود در این بازجویی‌ها تهدید به خلع لباس شده است. وی گفته بود: در یکی از این احضار‌ها یک مقام مسئول به وی پیشنهاد داده بوده است در صورت ادعای قطبیت، مورد حمایت حکومت قرار خواهد گرفت.

خاتمی: در مورد رفع حصر سکوت نشده بلکه احساس می‌کنیم هرچه صحبت بکنیم کار بد‌تر می شود

Posted: 25 May 2014 09:54 AM PDT

جرس: سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «امیدوارم با تدبیر و شهامتی که دولت تدبیر و امید برای حل مسأله هسته‌ای دارد، با واقع‌بینی غرب روبرو شویم و ایران هم منطقی و استوار بر اساس مصالح و منافع خود جلو برود»، گفت: معتقدم توافق دور از دسترس نیست؛ دولت جدی است و رهبری هم حمایت می‌کنند.





همزمان با سوم خرداد ماه، سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، فرزندان شهیدان جهان‌آراء، باکری، داوود کریمی، عباس کریمی و... جمعی از پیشکسوتان و فرماندهان دوران دفاع مقدس در لشگرهای ۲۷ محمد رسول الله، ۱۰ سید الشهداء، ۱۱۰ خاتم الانبیاء، ۱۱۰ سید الشهداء و... با رئیس‌جمهور اسبق کشورمان دیدار و گفتگو کردند.



به گزارش دفتر خاتمی، متن کامل سخنان رئیس بنیاد باران در این دیدار بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه شهادت حضرت امام موسی کاظم بزرگترین محصور و زندانی در میان ائمه و صالحین و اوصیا هستیم. همه بزرگان و امامان ما دچار مشکلاتی شدند ولی بیشترین زندان و حصر و حبس را امام کاظم (ع) تحمل کرد و مظلومانه در روز ۲۵ رجب به شهادت رسید که به همه شما تسلیت عرض می‌کنم و امیدوارم به حرمت مظلومیت و شهامت و فضیلت این بزرگوار خداوند در کار همه ما و همه مسلمانان گشایشی ایجاد فرماید. و نیز گرامی می‌داریم سالروز سوم خرداد را. دفاع مقدس تداعی کننده دو واقعیت بزرگ است یکی تلخ و یکی شیرین.

دفاع مقدس نشان داد که دشمنان انقلاب و دشمنان ایران، کسانی که احساس می‌کردند با این انقلاب منافعشان به خطر افتاده، بسیج شده‌اند برای ضربه زدن به ایران و انقلاب نوپای اسلامی و با سوءاستفاده از غرور و تکبر و بهره‌گیری از امکاناتی که عراق، در حالیکه ما در وضعیت خوبی از نظر امکانات نبودیم و با پشتیبانی همه قدرت‌های جهانی تجاوز به ایران صورت گرفت. دفاع مقدس نشان‌دهنده و یادآور خطر بزرگی است که انقلاب را در بامداد حضورش تهدید می‌کرد. این واقعیت تلخ دفاع مقدس بود.

واقعیت دوم اینکه عیار شخصیت، هویت و فضیلت ملت ایران در جریان دفاع مقدس مشخص شد. ملتی بزرگ که در طول تاریخ افتخار آفریده است و در مرحله اخیر تاریخ پیشتاز همه کشورهای اسلامی و کشورهای شرقی به یک معنا برای استقرار یک نظام مردمسالار و تضمین حاکمیت مردم بر سرنوشتشان بوده و نیز انقلاب بزرگی را انجام داده که این انقلاب، انقلاب رحمت و کلام است، انقلابی که از دل آن جمهوریت اسلامی درآمد. عیار و شخصیت و هویت این ملت در جریان دفاع مقدس مشخص شد این هم واقعیت شیرینی بود که از دوران دفاع مقدس‌مان داشتیم.

دفاع مقدس تقابل دو سیستم نظامی منسجم آموزش‌دیده و متمرکز و نیز تقابل امکانات برابر نبود. یک طرف ارتش منظم، امکانات بسیار گسترده و وسیع، پشتیبانی کشورهای مختلف با انگیزه‌های مختلف با بعضی پیمان‌های دراز مدت داشت و برخی احساس کردند با پشتیبانی این نیرو‌ها و تجهیزات از طریق عراق می‌توانند به ایرانی که منافعشان را به خطر انداخته بود، لطمه بزنند؛ با یک کشوری که تازه انقلاب کرده و ارتشش از هم پاشیده شده بود؛ البته بدنه ارتش ما مردمی و خوب بود و چهره‌های مومنی در آن بودند و در دفاع مقدس هم واقعا نشان داد اما سر این ارتش زده شده بود، فرار کرده بودند یا کنار گذاشته شده بودند. نیروهای جوان‌تری آمده و در راس آن قرار گرفته بودند. سیستم ارتش در اینجا سیستمی بود آمریکایی که به هم خورده بود و ارتش، آن ارتش آماده یک جنگ یا دفاع نبود، سپاه نیز تازه از نیروهای متعدد مومن تشکیل شده بود ولی بالاخره نهاد تازه پایی بود که خیلی کار داشت تا برسد به آن حد نصاب و قوامی که یک نیروی مسلح سامان‌دار و آموزش‌دیده لازم دارد، البته سپاه ما پر از ایمان و شور بود.

ما کارکرد و استفاده از وسایل جنگی را بلد نبودیم، حتی جای خیلی از آن‌ها را نمی‌دانستیم. طبق موازین عادی و اگر کسی تحلیل و سبک سنگین می‌کرد، واقعا به‌‌ همان نتیجه‌ای می‌رسید که دشمنان ما رسیدند، یعنی توهم اینکه ایران ضربه‌پذیر است، انقلاب اسلامی در آغاز کار است و باید در نطفه خفه شود و این امکان وجود دارد و این توهم که ایران شکست می‌خورد و توان مقاومت ندارد در تحلیل‌های عادی درست بود. بعدا مشخص شد توهم است. آن‌ها هم با این توهم به صحنه آمدند اما معجزه رخ داد؛ معجزه‌ای که از مسیر ایمان و اراده انسان‌ها گذشت. خداوند متعال درباره هدف ارسال پیامبرانش می‌فرماید لیقوم الناس باقسط، فاعل قیام مردند، آن‌ها نیامدند تا مردم را وادار کنند، به قسط آمده‌اند تا مردم خود به قسط برسند. یعنی همه تحولات باید از مسیر دو چیز بگذرد: ایمان و تفکر درست و دیگری اراده‌ای که انسان‌ها باید داشته باشند. ما این معجزه را در دوران دفاع مقدس دیدیم.

صلابت و استقامت رهبری انقلاب و فرماندهی کل قوا و نیز ایمان و اراده مردمی که تصمیم گرفته بودند از انقلاب و سرزمینشان دفاع بکنند، همه معادلات را به هم زد و مقاومت جانانه نیروهای مسلح که اگر نیروهای مردمی نبودند کاری از نیروهای مسلح ساخته نبود، حضور با نشاط و فراگیر جوانان در عرصه و کل ملت در جبهه‌ها خیلی مهم بود که همه معادلات را به هم زد و حتی یک وجب از خاکمان را از دست ندادیم.

شما در دویست سال گذشته ببینید هر جریانی پیش آمده یک تکه از ایران ما رفته است، درحالیکه روی ملاک‌های ظاهری از دست دادن سرزمین و حتی شاید سقوط نظام جمهوری اسلامی خیلی دور از ذهن معادلات عادی آن‌ها نبود ولی هیچ کدام آن‌ها رخ نداد. این معجزه‌ای بود که در دوران دفاع مقدس رخ داد.

بعد از جنگ هم دو واقعه مهم رخ داد که هر دو با محوریت آمریکا بود؛ یکی اشغال افغانستان و دیگری اشغال عراق. اما نتیجه چه شد؟ در هر دو جا دشمنان ملت ایران و انقلاب اسلامی نابود شدند و از پا در آمدند. صدام که جنگ ۸ ساله را بر ما تحمیل کرد و طالبان که بینش تحجرآمیزی داشت که به نظر من آن جریان در مقابل انقلاب اسلامی مورد تایید قرار گرفت تا بگویند اسلام دین تجاوز، خشونت و افراط است و دشمنی از درون خانه اسلام در مقابل جمهوری اسلامی مطرح بکنند.

ما یقین داریم یکی از اهداف مهم آمریکا، ایران بود. همچنان که دیدیم نومحافظه کاران ایران را محور شرارت نامیدند و شاید حمله مقدمه این بود که عرصه را از دو سو بر ایران تنگ بکنند اما خداوند چه کرد؟ هر دو جا به نفع ما بود. در عراق، صدام رفت و حکومت مردمی همرام ما بوجود آمد. در افغانستان، آمریکا طالبان را از بین برد، از دو جهت یکی اینکه تهدید امنیت برای ما بود و دیگری اینکه چهره‌ای که از اسلام نشان می‌داد چهره غلطی بود. پس از آن در افغانستان حکومت برخاسته از مردم روی کار آمد که روابط نزدیکی با ما دارد و نه تنها تهدیدی برای ما نیست بلکه فرصتی برای همکاری‌های زیاد با ماست.

این دو حادثه هم که به نظر می‌رسد هدفشان ایران بود و شاید برای مرحله سوم ایران مورد نظر بود یا لااقل می‌خواستند علیه ایران اقدام کنند و ایجاد ناامنی در ایران بیشتر شود و آمریکا و ناتو همسایه ما باشد، این برنامه ریزی شده بود و الحمدالله بالعکش شد. از این چه می‌فهمیم؟ عظمت ایران، عظمت ملت ایران که یکی از نشانه‌های عظمتش همین انقلاب اسلامی است.

شکل انقلاب اسلامی، ذات انقلاب، جهت و محتوای انقلاب در ایران تحقق پیدا کرده است، حالا اگر ما درست به آن عمل نمی‌کنیم اشتباه از ماست.حرکت‌های انقلابی به اصطلاح اسلامی، نوعا ارتجاعی، واپس‌گرا، افراطی و خشونت‌گرا است.
اسلامی که در انقلاب ایران بود با جاهای دیگر متفاوت است. این عظمت ملت ایران، عظمت انقلاب ایران، اهمیت ایران و جایگاه ایران را در جهان نشان می‌دهد.

ایران مشکل نیست، با ایران بسیار مشکلات حل می‌شود

من بار‌ها در مصاحبه‌ها حتی سخنرانی‌هایی که کرده‌ام از جمله صحبت‌هایی که در آمریکا و جاهای دیگر داشته‌ام گفته‌ام از اشتباهات بزرگ غرب و بخصوص آمریکا این است که ایران را مشکلی می‌داند که می‌خواهد آن را حل کند! در حالیکه ایران مشکل نیست، با ایران می‌شود بسیاری از مشکلات را حل کرد، عظمت و ظرفیت ایران است که اگر درست به آن پرداخته شود با آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. الان هم عرض می‌کنم، غرب دچار اشتباه و تحلیل غلط نشود، خیال نکند ایران مشکل است و بخواهد هر گونه که هست به نفع خود مشکل را حل کند.

این چیزی است که در طول تاریخ شکل گرفته، حیثیت و هویت و عظمت ملت ایران و انقلاب اسلامی که حاصل کار رهایی از استبداد چند هزار و چند ده ساله وابسته به بیگانه است و نظامی که حق حاکمیت مردم را به رسمیت شناخته، آزادی و پیشرفت را برای ملت خواسته و جمهوری اسلامی را در مقابل اشکال ارتجاعی و تحجرآمیزی که به نام اسلام یا غیر اسلام بوجود آمده، مطرح کرده است. آمریکا این همه سرمایه‌گذاری می‌کند تا به ایران دست پیدا کند اما هم در عراق و هم در افغانستان هر دو جا قضیه به نفع ما تمام می‌شود. امروز هم نباید اشتباه کنند. می‌توانند ایران، حق ایران، حرمت ایران و ملت ایران، حقوق حقه و قانونی ملت ایران را به رسمیت بشناسند و منافعشان را طوری تعریف بکنند که در مقابل منافع ملت ما نباشد، سپس توافق حاصل خواهد شد. اگر اشتباه بکنند مثل اینکه تا به حال کرده‌اند، طبعا تنها مشکل بر مشکل افزوده می‌شود.

امیدوارم با تدبیر و شهامتی که دولت تدبیر و امید برای حل مساله هسته‌ای اخیر داشته با واقع‌بینی غرب روبرو شویم. ایران هم منطقی و استوار بر اساس مصالح و منافع خود جلو برود. معتقدم توافق دور از دسترس نیست، دولت جدی است رهبری هم حمایت می‌کنند. این ظرفیت‌های خوبی است که انجام می‌شود و امیدوارم شاهد رویکرد خوب و متفاوتی از غرب باشیم و حق و حاکمیت ایران را به رسمیت بشناسند همین! ما چیزی بیش از این نمی‌خواهیم، مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان، شر نرسانند، ایران هم فزون‌خواه نیست و می‌شود مشکلات را حل کرد.

آزادی خرمشهر نماد عظمت ملت بود

نکته متفاوتی که درباره خرمشهر و سوم خرداد می‌خواهم بگویم این است که در آن دوره بسیاری از مناطق کشور ما اشغال شده بود، ولی خرمشهر برنامه و حساب دیگری داشت هم از نظر جهانی و هم از نظر سرنوشت جنگ و هم از نظر ملت ایران و هم از نظر افکار عمومی دنیا. چرا این حساب بود؟ خرمشهر برای دشمن ما کلید فتح ایران بود، دروازه‌ای بود که فکر می‌کرد از ان دروازه می‌تواند ابتدا خوزستان و بعد کل ایران را دچار مشکل بکند یا لااقل اگر سرنگون نمی‌کند، بتواند گلوی ایران را بفشارد تا تسلیم بشود. یک جنبه نمادین داشت و خرمشهر برای او دروازه بود. همچنان که آزادی خرمشهر نماد غرور و پیروزی ملت ایران شد. سقوط خرمشهر غرور دشمن ما را افزود و آزادی خرمشهر غرور جریحه‌دار شده ملت ایران را التیام بخشید.

در جریان دفاع مقدس با ایمان رزمندگان برای خدا، اسلام، انقلاب و ایران یک جب از خاک ما در دست دشمن نیفتاد، این عامل موثری بود که مسلمان و غیرمسلمان در این امر شرکت داشتند. گرچه برای رزمندگان ما ایمان اسلامی و دینی انگیزه مهمی بود ولی در کنار آن می‌گفتند این ایمان به ما می‌گوید سرزمینت نباید مورد تجاوز قرار بگیرد. حب الوطن لایمان، در اینجا هم تجلی پیدا کرد.

بیانات حضرت امام را ببینید، عشق و علاقه به ایران و تعهد نسبت به ملت و سرزمین ایران در اوج بود و خرمشهر نماد این مساله بود. اهمیت ملت ایران و لزوم دفاع از آن و دین و انقلابی که می‌گفت باید از ان دفاع بکنید. بینش اصلی انقلاب ما توجه به ایران، توجه به ملت ایران و احترام به آن و حفظ تمامیت ارضی است. این‌ها از اصول انقلاب و اصول اسلامی است که در انقلاب مطرح شد.

دو بینش به نام اسلام وجود دارد؛ یکی می‌گوید اسلام ضد ملیت است، سرزمین و ملت برایش مهم نیست بلکه انحرافی و کفر است، یکی می‌گوید نه اسلام هم به ملت‌ها احترام می‌گذارد و مورد توجه است. اگر در نظر داشته باشید حتی درباره صدور انقلاب بینش‌هایی بود ولی امام آن را اصلاح کردند، گفتند صدور انقلاب به معنی دخالت در امور کشورهای دیگر نیست. کشور دیگر برای کشور و ملتی دیگر است همچنان که ایران برای ملت ایران است. من همچنان که به سرزمین خودم احترام می‌گذارم به سرزمین دیگری هم احترام می‌گذارم، تجاوز نه! صدور انقلاب به معنی دخالت در امور کشورهای دیگر نیست، به معنی توسعه‌طلبی نیست، ما می‌خواهیم اینجا به نام ملت ایران بسازیم، پیشرفت بکنیم، مستقل باشیم، آزاد باشیم، اخلاقی باشیم، اکثریت‌مان هم مسلمانیم، می‌خواهیم معیارهای اسلامی در آن حاکم باشد. برای ما این مساله مهم است.

البته صدور انقلاب به این معنی هست که وقتی یک ملتی آزادی‌خواه و عدالت‌خواه باشد، وطن‌دوست باشد و اراده‌اش را به کار گیرد پیروز می‌شود. این می‌تواند برای ملت‌های دیگر سرمشق باشد ولی به معنای دخالت نیست. ملت‌ها خودشان باید تصمیم بگیرند، ملت اصالت دارد، اسلام جهانی است، اسلام برای همه مردم آمده ولی جمهوری اسلامی، ایرانی است. جهان‌گشایی در کار ما نیست، ما ملت بزرگی هستیم، به سرزمین خودمان احترام می‌گذاریم، به هیچ کس اجاره نمی‌دهیم چشم چپ به این ملت و سرزمین بکند. به نام دین و اسلام هم همین کار را می‌کنیم اما نمی‌خواهیم جهان‌گشایی بکنیم.

نمونه کار خرمشهر بود، یک نفر ایرانی نبود که از آزادی خرمشهر شاد نشود. این نماد ملت و عظمت ملت ایران بود. اهتمامی که ما امروز به سوم خرداد داریم به خاطر این نماد ملیت و ملت ماست که بروز و ظهور پیدا کرد. طبق رسالت انقلابی ما احساس می‌کنیم اگر می‌گوییم راه شهیدان، راه ایثارگران و رزمندگان باید ادامه پیدا بکند ما باید سعی بکنیم آنچه ملت ایران بدست آورده است آن را حفظ بکنیم. آن جمهوری اسلامی است و محور جمهوری اسلامی هم اینست که مردم بر سرنوشت خودشان حاکمند، ایران سرزمین و مرکب انقلاب است و ایران برای همه ایرانیانی است که وجود دارند و با هر انگیزه و گرایشی کافی است که حاضر باشند در چارچوب نظام قانونی پذیرفته شده زندگی کنند، شهروندی هستند که همه صاحب حق‌اند، جمهوری اسلامی با بینشی از اسلام است که برای همه ملت ایران احترام و حق قائل است.

آنهایی که می‌خواهند دشمنی که در خارج وجود دارد بتراشند و طبقه‌بندی کنند، اقلیتی بر همه چیز حاکم شود و به هر قیمتی حاضر باشد همگان را بیرون بکند، با روح انقلاب و اسلامی که در انقلاب ما بود سازگار نیست و طبعا روح شهیدان ما و رزمندگان و ایثارگران واقعی ما این را نمی‌تواند بپذیرد. این حاصل انقلاب ما بود، درسی که ما از حماسه آزادی خرمشهر می‌گیریم و باید به ان اهتمام بکنیم. آنان که اسلام را در مقابل ایران می‌بینند اشتباه می‌کنند، آنان که معتقدند ایران و ملیت ایرانی بر خلاف اسلام است یعنی با اسلامیت سازگار نیست آن‌ها هم اشتباه می‌کنند.

خدا رحمت کند شهید مطهری را که خدمات متقابل ایران و اسلام را نوشت. جمهوری اسلامی داخل انقلاب است و این نهالی که خون صد‌ها هزاران شهید در پای آن ریخته شده است یعنی ما ملت ایران را به رسمیت می‌شناسیم. ایران ظرف حضور ملت ایران است که آزادی، استقلال و پیشرفت را می‌خواهد، ظرف استقرار جمهوری اسلامی است که حق حاکمیت مردم بر سرنوشت را می‌پذیرد و در عین حال آن اسلامی که برای همه کسانی که در چارچوب این ملت هستند حق و حرمت قائل است، برای آن‌ها ازادی و برخورداری می‌خواهد، برای آن‌ها امنیت و حرمت برای همه می‌خواهد. این جمهوری اسلامی است.

اکثریت جامعه ما شیعه است و ما به آن افتخار می‌کنیم اما در ایران غیرشیعه و غیرمسلمان هم وجود دارد. یک دایره‌ای است که ما را به هم پیوند می‌دهد و آن ایرانی بودن ماست و تعلق به ایران داشتن. البته عامل معنوی دیگر هم هست و آن اینکه حب اهل بیت در ایران بسیار است. فقط هم اختصاص به شیعیان ندارد. سنی‌ها و غیر مسلمانان نیز به اهل بیت احترام می‌گذارند. ملت ایران با سرفرازی از جمهوری اسلامی دفاع می‌کند.

چرا تجزیه‌طلبی بد است؟ چون سرزمین اصالت دارد، ملت اصالت دارد. سرزمین متعلق به ملتی است و آن ملت باید از آن دفاع بکند، حقوق ملت به رسمیت شناخته شود، چه مسلمان باشد چه به نام اسلام، چه به نام قومیت بخواهد تجاوز بشود. اقوام ما اگر از ایران جدا شوند هویت خود را از دست می‌دهند، همه اقوام ما در درون ایران هستند البته که باید حق و حقوق آن‌ها را به رسمیت بشناسیم. احساس نکنیم جمهوری اسلامی فقط تعلق به شیعیان دارد، آن هم فقط گرایش خاصی از شیعیان! نه ما این درس را ازفتح خرمشهر و انقلابمان می‌گیریم. امیدوارم خداوند به همه ما توفیق بدهد که قدر انقلاب را بدانیم و اگر اشکال و انحرافی از مسیر انقلاب و اسلام هست ما برگردیم.

پیام دوم خرداد هم همین بود، این چنین اسلامی را می‌دید. این چنین انقلابی را می‌دید. به ملت ما این چنین نگاه می‌کرد. برای همه ملت ایران سربلندی می‌خواست، استقلال و آزادی و پیشرفت را می‌خواست. من معتقدم پیام ۲۴ خرداد هم همین‌ها بود. و ما به این پیامی که ملت ایران می‌دهد و از دل تاریخ آن را می‌شنویم به آن احترام بگذاریم هم حکومت هم مردم.

امام بعد از فتح خرمشهر معتقد به پذیرش آتش‌بس بود

و اما پاسخ به چند سوالی که دوستان مطرح کردند،

--- نظر امام بعد از خرمشهر چه بود؟ بنده خودم در جریان نبودم، آنچه شایع است امام معتقد بودند بعد از فتح خرمشهر باید آتش‌بس قبول بشود، دوستان دیگری با استدلال‌هایی که داشتند، آن‌ها هم سوءنیت نداشتند، اصرار کردند و امام هم قبول کردند. بعد که رفتیم اولین مرحله فکر می‌کنم کربلای ۵ بود، شکست خوردیم ظاهرا پیشنهاد شد که نپذیرفتند و گفتند حالا که رفته‌اید باید ادامه بدهید.

دولت موقت تمام قرارداد‌ها را باطل کرد، خیانت‌آمیز نبود. دیدگاهی بود که بنا نیست با دنیا بجنگیم. بنابراین به سلاح پیشرفته نیازی نداریم بلکه باید خودمان را بسازیم، البته می‌توانیم خودکفا بشویم بعد جنگ پیش آمد، نباید کسی را متهم کنیم که کسی خیانت کرده است.

--- چرا با اینکه انقلاب ما فرهنگی بود؛ مشکل ما باز هم فرهنگی است؟
نباید خیال کنیم دختران ما کمی بی‌حجاب هستند، این‌ها البته نشانه‌های خوبی از لحاظ فرهنگی نیست اما خواهران و برادران عزیز مشکل بزرگ فرهنگی ما دور شدن لحظه به لحظه نسل‌های بعد از انقلاب ما از حکومت اسلامی و خدایی نکرده از اسلام است و باید ریشه آن را در رفتار خودمان بدانیم، این همه تکیه کردن روی ظواهر البته که ظواهر هم خوب است و از دست دادن بواطن، اینکه در کشوری مثلا مسجد رفتن، نوحه خواندن سینه زدن و کارهای دیگر این همه رویش تاکید بشود، به نام اسلام بداخلاقی بشود، تهمت بزنیم، بد اخلاقی بکنیم اول افراد را متهم بکنیم به انواع اتهامات به جای اینکه ثابت شده باشد اجازه بدهیم از خودش دفاع بکنیم و بعد با این اتهامات هر طور می‌خواهیم با او برخورد بکنیم، بالاخره اول می‌گویند شما رفتارتان درست نیست بعد هم چون به نام اسلام بوده می‌گویند پس اسلام هم نمی‌خواهد در حالیکه اسلام آمده است تا مکارم اخلاق را در جامعه پیاده بکند، راستی و پاکی و عدل را ظواهر هم باید با باطن راهنما باشد. نماز ما باید به سوی اخلاق و روزه ما باید راهنمایی باشد، اعتکاف ما باید به سوی اخلاق و معنویت باشد، اگر نکند در این ظواهر عیب است و مشکلی وجود دارد. من معتقدم تبلیغات علیه ایران می‌شود این شبکه‌ها و... روز به روز هم بیشتر می‌شود نمی‌شود جلویش را گرفت ما باید رفتار خودمان را درست کنیم.

من بار‌ها گفته‌ام ما انقلابی هستیم، برزگترین رسالت انقلابی ما این است که ایران را الگویی بسازیم که در آن هم انسان محترم باشد، آزادی‌های قانونی دارد، امنیت برای همه وجود دارد، هم پیشرفت وجود دارد، هم با فقر مبارزه می‌شود، هم تساوی همه افراد در برابر قانون تامین می‌شود ما باید زمینه‌ساز این امور باشیم. همه مزایایی که در دنیای پیشرفته دارد باید داشته باشیم البته نمی‌گویم یک شبه می‌رسیم. آیا ما توانستیم این کار را بکنیم؟ آیا یک دهم دغدغه‌ای که نسبت به بعضی ظواهر هست به باطن داشته‌ایم؟ آیا رفتار و سیاست‌های ما آن را نشان می‌دهد؟ این است مشکل فرهنگی ما.

--- تشکل داشتن شما خیلی مهم است، بنده هم هر کاری از دستم بربیاید در خدمتم.

--- منکر نقص‌ها و عیب‌های خود نبوده و نیستیم اما باید امکانات دولت ما را هم در نظر بگیرید.

---معتقدم دوم و سوم خرداد مقابل هم نیستند اما عده‌ای می‌خواهند تقابل ایجاد کنند.
دوم خرداد قرائتی انسانی از انقلاب است؛ قرائتی است رحمانی از دین خدا اینکه ما چقدرتوانسته‌ایم یا نتوانسته‌ایم کاری ندارم بنده رویکردم را عرض می‌کنم تعریف خودم را از اصلاحات می‌گویم جلساتی داشته‌ایم انشالله باز هم تکمیل می‌کنیم و خدمت دوستان می‌دهیم. انقلاب را ادامه حرکت ملت در صد و پنجاه سال گذشته می‌دانیم که محورش هم اصلاحات بوده، ایران را آباد و ازاد و پیشرو می‌خواهد. در عین حال معیارهای معنوی در دنیای امروز خسارت‌آور بوده ما نمونه‌ای از این روحیه را در سوم خرداد و دفاع مقدس دیدیم.

اصلا ما همانی را می‌خواهیم که انقلاب و امام ما می‌خواستند. همانی را می‌خواهیم که ملت ما در طول تاریخ می‌خواسته بنابراین این‌ها به هیچ وجه مقابل هم نیستند بنابراین شاید کسانی که بیگانه با آن آرمان‌ها و انگیزه‌ها هستند و حالا میدان‌دار هم شده‌اند احیانا سعی می‌کنند با این دوگانه ایجاد کردن و تقابل ایجاد کردن حرف خودشان را که به نظر حرف درست هم نیست پیش ببرند ما باید جلوی این بایستیم.

--- در مورد رفع حصر اصلا سکوت نشده بلکه احساس می‌کنیم هرچه صحبت بکنیم کار بد‌تر می‌شود تلاش واقعا صورت گرفته نمی‌دانیم چطور شد که تحقق پیدا نکرد! حالا که رفع حصر صورت نگرفته لااقل به فکر زندگی‌شان باشیم و بگذاریم معالجه‌شان صورت بگیرد. امیدواریم هر چه زود‌تر این مساله تحقق پیدا کند.
 

اعتراض سراج‌الدین میردامادی  به قرار بازداشت موقت

Posted: 25 May 2014 05:39 AM PDT

جرس: وکیل مدافع سراج الدین میردامادی از اعتراض موکلش به صدور قرار بازداشت موقت توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین خبر داد و گفت: اعتراض میردامادی برای رسیدگی به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارسال شده است.  

 

گیتی پورفاضل روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: صبح امروز برای پیگیری پرونده موکلم به دادسرای اوین مراجعه کردم که اعلام شد 22 اردیبهشت ماه پرونده میردامادی به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارسال شده است.

 

وی افزود: هنوز برای موکلم قرار وثیقه صادر نشده بلکه بازداشت موقت صادر کردند و میردامادی به این قرار اعتراض کرده و شعبه 15 دادگاه انقلاب به این اعتراض رسیدگی خواهد کرد.

 

به گفته پورفاضل اگر شعبه 15 دادگاه انقلاب اعتراض میردامادی به بازداشت موقت را تایید کند‏، دادسرا برای وی قرار وثیقه صادر خواهد کرد.

 

جلسه محاکمه سراج الدین میردامادی 18 دی ماه سال گذشته در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد که قاضی به پرونده نقص گرفت و آن را به دادسرای اوین ارجاع داد.

 

میردامادی دو هفته پیش به شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین احضار و بازداشت شد.

فاضل میبدی: گشت ارشاد باعث نفاق و دورویی می‌شود/تظاهرات علیه بدحجابی مشکوک است

Posted: 25 May 2014 05:16 AM PDT

جرس:عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: روش‌هایی که برای تبلیغ دین و ارزش های دینی در جامعه به کار برده می شود، روش های مطلوبی نیست و تا به حال نیز عکس نتیجه‌ای که در نظر داشتند حاصل شده است، از این رو باید روشی را انتخاب کرد که پشت این جریانات، هیچ زور و تهدیدی نباشد.

 

 محمدتقی فاضل میبدی در گفت ‌‌وگو با ایلنا، در خصوص برنامه‌های مخالفان دولت به بهانه انتقاد به رویکردهای فرهنگی کشور و طرح این سؤال که آیا این گونه مراسم‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی روی این قضیه داشته باشد یا خیر؟، عنوان کرد: این که ما بخواهیم برخی احکام دینی و ارزش های اخلاقی را با تظاهرات در جامعه جا بیندازیم و از سوی دیگر برای مبارزه با برخی ضد ارزش‌ها از طریق تظاهرات وارد شویم، اشتباه است.

 

وی ادامه داد: اعتقاد و ارزش چیزی است که باید خود بشر پذیرای آن باشد و از راه درست به انسان ها انتقال پیدا کند؛ این که ما به خیابان برویم و بگوییم ای مرد غیرتت کو؟؛ عملی بسیار زشت است و اسلامی هم نخواهد بود.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در زمان پیامبر(ص) و امام علی(ع) هیچ حکم دینی به این طریق به مردم اعلام نشده است، گفت: با تظاهرات و عده‌ای را جمع کردن نمی شود مسائل فرهنگی را به مردم گوشزد کرد.

 

فاضل میبدی یادآور شد: باید پشتوانه احکام دینی منطق، استدلال و درک و فهم باشد؛ حجاب نیز به عنوان یک ارزش دینی همین صورت است که باید از راه صحیح، منطق و استدلال به مردم گوشزد کرد.

 

وی با بیان این که پاره‌ای از بی‌حجابی‌ها نیز نوعی مبارزه سیاسی تلقی می‌شود، گفت: اگر حکومت به گونه‌ای با دختران برخورد کند که دختران به حکومت اعتماد پیدا کنند و آینده خودشان را در پرتو دین درست ببیند، قطعا به حجاب روی می آورند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر بخواهیم با این نوع فشارها جامعه را درست کنیم، بی‌حجابی بیشتری حاصل می‌شود.

 

فاضل میبدی با بیان این که افرادی پشت این جریانات حضور دارند، گفت: معتقدم باید پشت این جریانات کسانی باشند که با اصل حجاب مخالف‌اند و می‌خواهند از این طریق به جریانات وارد شوند؛ حتی باعث می‌شوند کسانی هم که کمی حجاب دارند کاملا از این اتفاقات بدشان بیاید.

 

وی ابراز کرد: این قضیه بسیار مشکوک است و باید تدبیر صورت گیرد. اگر هم دولت با برگزاری این تجمعات مخالفت کرده باشد، این تجمعات غیر قانونی و کار این اشخاص حرام است و امام(ره) نیز در فرمودند: "هر کس خلاف قانون عمل کند، حرام شرعی مرتکب شده است". بر این اساس اگر دولت به این افراد مجوز نداده باشد، گناه تجمع این‌ها از گناه بی حجابی کمتر نیست.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با فعالیت های پلیس گشت ارشاد اشاره کرد و گفت: با گشت ارشاد موافق نیستم، حتی باعث می شود نفاق و دورویی ایجاد شود؛ مثلا خانمی از ترس پلیس حجاب داشته باشد و در جایی که پلیس نباشد حجاب خود را کنار بگذارد، یا برای کار و شغلی از ترس خودش را با حجاب معرفی کند ولی هیچ اعتقادی به حجاب نداشته باشد.

 

میبدی تصریح کرد: اگر کسی به کارش اعتقاد نداشت، دورویی و منافقانه است و این امر بسیار خطرناک خواهد بود.

 

وی خاطر نشان کرد: حجاب یک ارزش است و اگر کسی حجاب دارد باید به این ارزش معتقد باشد؛ حجاب تحمیلی و زور که بنده به آن اعتقادی ندارم، خوب نیست و خداوند نیز می فرماید:" اول دین را بپذیرید، اعتقاد داشته باشید و بعد به آن عمل کنید."

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با این گشت‌های پلیسی، ارشادی که با سلاح، آرم و یونی فرم به خیابان بیایند، برای مبارزه با مسائل غیر ارزشی مناسب نیست و موافق نیستم.

 

وی با ذکر این مطلب که نتیجه هر عملی را باید از تجربه آن کار دید، اظهار داشت: با این که چندین سال است برای این کارها بودجه درنظر گرفتیم، ماشین‌های مخصوص این طرح را خریدیم، نیروی زیادی استخدام کردیم، اما نتیجه چه شد؟ حجاب در جامعه بهتر شد یا بدتر؟

 

فاضل میبدی افزود: دولت باید ریشه یابی کند و همه هم بدانیم گشت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. کمیته امر به معروف و نهی از منکر و جاهای دیگر نیز فعالیت داشتند؛ ببینند در این هفت، هشت سال گذشته با توجه به بودجه زیادی که برای این کار گذاشتند، چه نتیجه‌ای حاصل شده است؟ آیا دختران ما با حجاب‌تر شده اند یا بی‌حجاب تر؟ اگر با حجاب‌تر شده‌اند، طبق آمار بگویند این آمار ما است و اگر با حجاب‌تر هم شده‌اند، با اعتقادتر هم شده باشند و اگر واقعا نتیجه گرفتند که دختری باحجاب شده این کار را ادامه دهند، اما عکس نتیجه‌ای که می خواستیم حاصل شد. نباید این کارها را ادامه دهیم و باید گشت‌ها را تعطیل کنیم و باید به آمار توجه کرد.

 

وی در پایان یادآور شد: روش هایی که برای تبلیغ دین و ارزش‌های دینی در جامعه به کار برده می‌شود، روش‌های مطلوبی نیست و تا به حال نیز عکس نتیجه‌ای که در نظر داشتند، داشته است از این رو باید روشی انتخاب کرد که پشت این جریانات، هیچ زور و تهدیدی نباشد.
 

 

روزنامه بهار مجرم شناخته شد

Posted: 25 May 2014 05:16 AM PDT

جرس: هیات منصفه دادگاه مطبوعات روزنامه‌‌ی توقیف شده‌ی «بهار» را مجرم تشخیص داد و آن را مستحق تخفیف در مجازات ندانست.

 


به گزارش ایسنا، جلسه رسیدگی به پرونده روزنامه «بهار» صبح امروز (یکشنبه) در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

پس از ختم رسیدگی هیات منصفه مطبوعات وارد شور شد و اعلام کرد که سعید پورعزیزی مدیرمسئول روزنامه‌ بهار با اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع، ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد می‌کند و نقل مطالب از گروه‌های مخالف داخلی به نحوی که تبلیغ آن گروه‌ها محسوب می‌شود، مجرم شناخته شد.

 

روزنامه‌ بهار با نظر هیات منصفه مطبوعات مستحق تخفیف در مجازات دانسته نشد.

عیادت سید هادی خامنه‌ای از فرزند خردسال پیمان چالاکی

Posted: 25 May 2014 04:52 AM PDT

جرس: سید هادی خامنه ای با حضور در منزل پیمان چالاکی مسئول اجرایی ستاد میرحسین موسوی در شهرستان ساوه و از زندانیان پس از حوادث سال ۸۸ از دختر خردسال وی عیادت کرد.

 

در پی حادثه زمین خوردگی مانا چالاکی و شکستگی شدیدی که در ناحیه دست این دختر خردسال پیش آمد، سید هادی خامنه ای با حضور در منزل از او عیادت کرد و در جریان روند درمان و شرایط بهبودی وی قرار گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خط امام، در این عیادت خانم عالمی پسند همسر پیمان چالاکی نیز توضیحاتی در خصوص شرایط سخت رسیدگی و درمان دخترش و مشکلات به وجود آمده به دلیل عدم حضور پدر در روند اولیه درمانی بیان کرد.

‌در این دیدار سید هادی خامنه ای با ذکر خاطراتی از پزشکان متعهدی که در گذشته اولویت کار و تلاش خود را خدمت و کاستن از رنج مردم می دانستند، لزوم گسترش چنین روحیاتی را در بخش درمان و سلامت یادآور شد.

 

وی با اشاره به مشکلات متعددی که جامعه با آن دست به گریبان است، بر نگاه ریشه ای و ساختاری برای حل معضلات تاکید و خاطرنشان کرد: کمبودها و نارسایی های موجود در جامعه حلقه های به هم پیوسته ای هستند که عزمی جدی و اراده ای یک پارچه را در همه بخش ها و جریان ها می طلبد.

 

در این دیدار صمیمانه، وی ضمن توصیه به صبر و توکل به خداوند اظهار امیدواری کرد با رفع مشکلات سیاسی، کشور از همه ظرفیت های خود برای آینده ای بهتر بهرمند شود.

 

مطهری: از باز شدن فضا می‌ترسند، چون دروغ‌های پنج سال گذشته عیان می‌شود

Posted: 25 May 2014 04:52 AM PDT

جرس: علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در دیدار با ساجده عرب سرخی، پرستو سرمدی، همسر حسین نورانی نژاد و صدرا میردامادی، برادر سراج الدین میردامادی گفته است که از نظر وی، ادامه شرایط امنیتی به دلیل این است که پدیدآورندگان آن می ترسند اگر فضا باز شود و حقایق بیان شود، بسیاری از مطالب کذبی که در ۵ سال گذشته بیان کرده اند عیان خواهد شد و مردم متوجه می شوند که بسیاری از مسائل همانطور که گفته می شود نیست. مطهری همچنین نگران ادامه ی حصر بود و وضعیت جسمی میرحسین و خطری که در کمین جان اوست و سکوتی که انگار قرار نیست بشکند.

 

 

در شرح این دیدار که شرح آن در فیس‌بوک ساجده عرب سرخی منتشر شده است، علی مطهری توصیه کرده است که "تلاش کنید. با هم تلاش می کنیم. نا امید نشوید. باید بگوییم و حرف بزنیم و اعتراض کنیم. او هم می گفت این کشور و نظام و انقلاب برای ماست و دغدغه ی جوانانی که دربندند سرمایه است نه خطر."

 

گزارش دیدار ساجده عرب سرخی، پرستو سرمدی و برادر سراج میردامادی به شرح زیر است:

 

امروز با پرستو همسر حسین نورانی نژاد و برادر سراج میردامادی رفتیم پیش آقای مطهری نماینده مردم تهران در مجلس.

 

براش شرح دادیم از ماجراهای این مدت. از روزی که به ایران بازگشتیم تا کنار خانواده مان زندگی کنیم. از بازجویی هامون و رفتارهایی که شد و حرف هایی که شنیدیم. از بازداشت حسین و سراج و آینه ی عبرتی که می خواهند درست کنند برای هر کس که می خواهد به ایران برگردد. از سهراب ۵ ماهه ی حسین گفتیم و متین دلتنگ سراج. اینکه تهدید شدیم که حکم سنگین می گیریم تا بقیه هوس برگشت به سرشان نزند.

 

اینکه چقدر می شنویم که دیدید امیدی به این نظام نیست و چرا برگشتید و ما اما هنوز فکر میکنیم نظام و انقلاب و کشور مال ماست و باز هم اگر قرار باشد انتخاب کنیم، تصمیمان همین است.

 

گفتیم که می خواهند اصلاح طلبان و سبزها را حذف کنند و چون هیچ خلافی مرتکب نشدیم می گویند از کشور فرار کردید، می گویند چرا نامه امضا کردید؟ چرا مصاحبه کردید. چرا نامه نوشتید… از روال های غیرقانونی سپاه گفتیم که سراج را احضار کرد و علیرغم صدور قرار وثیقه بازداشت شد، که همان روز اول حسین در تماسی گفت که برایم وثیقه صادر شده اما وثیقه را از خانواده تحویل نمی گیرند.

 

از اتهامات بی پایه و بنیانی که به ما زدند و تبلیغات دروغی که علیه حسین و سراج در انفرادی می کنند. از کودکان نگرانمان.

 

از حکمی که غیابی برایم صادر کردند و قاضی ها حاضر نیستند دو پرونده ام را علیرغم اتهام مشترک تجمیع کنند.

 

از اینکه بازداشت کسانی که با تمام وجود در انتخابات ۹۲ دعوت به شرکت کردند و این روزها در انفرادی بازجویی می شوند، زیر سوال بردن حیثیت نظام و دستگاه قضاست و ما هنوز نگران حیثیت کشورمان هستیم که اگر نبودیم ستمی که بر ما میرود را پیش فرزند شهید مطهری نمی آوردیم.

 

که هنوز دغدغه مان آبروی حکومتمان است و امید داریم که شجاعان و حق طلبان و دلسوزانی باشند که جلوی این بی قانونی ها را بگیرند.

 

آقای مطهری بیشتر از یک ساعت با آرامش و صبوری شنید و اخم کرد و غمگین شد.

 

معترض بود که جز معدودی بقیه سکوت کرده اند. ناراحت بود که برخی می ترسند و با آنکه در کنه خود قبول دارند این بی قانونی ها انجام می شود اما چیزی نمیگویند و اعتراض نمی کنند. عصبانی بود که چرا نمی فهمند که بازگشت سرمایه ها به نفع کشور است نه ضرر. که چطور می توانند با جوانان معتقد و متدین کشورمان این چنین کنند.

 

آقای مطهری معتقد بود ادامه شرایط امنیتی به دلیل این است که پدیدآورندگان آن می ترسند اگر فضا باز شود و حقایق بیان شود، بسیاری از مطالب کذبی که در ۵ سال گذشته بیان کرده اند عیان خواهد شد و مردم متوجه می شوند که بسیاری از مسائل همانطور که گفته می شود نیست.

 

آقای مطهری اما هنوز می گفت تلاش کنید. با هم تلاش می کنیم. نا امید نشوید. باید بگوییم و حرف بزنیم و اعتراض کنیم. او هم می گفت این کشور و نظام و انقلاب برای ماست و دغدغه ی جوانانی که دربندند سرمایه است نه خطر.

 

آقای مطهری نگران ادامه ی حصر بود و وضعیت جسمی میرحسین و خطری که در کمین جان اوست و سکوتی که انگار قرار نیست بشکند.

 

نامه شورای احیای انجمن‌های اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور

Posted: 25 May 2014 04:24 AM PDT

جرس: انجمن‌های اسلامی دانشجویان 12 دانشگاه به همراه شورای احیای انجمن اسلامی 35 دانشگاه کشور با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار حمایت و توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور برای سامان یافتن نهاد دانشگاه شدند.

 

نویسندگان این نامه ضمن ابراز نگرانی از رویگردانی عقبه اجتماعی دولت و ناامیدی آنها در سایه مهندسی اقلیت پرهیاهو در فضای اجتماعی و رسانه‌ای، تمرکز دولت بر غلبه بر بحران‌های متعدد کشور فارغ از هیاهو و جنجال‌پردازی را تحسین‌برانگیز دانستند و خواستار حمایت و توجه ویژه دولت و شخص رئیس‌جمهور برای سامان یافتن نهاد دانشگاه شدند و با تشریح وضعیت موجود اعلام کردند که این مجموعه به جد بر آن است که همه فعالیت‌های خود را صرفاً در چارچوب قانون و با دوری از هرگونه تنش و هیاهو ادامه دهد.

 

در این نامه خطاب به رئیس‌جمهور آمده است: «ببیش از 9 ماه از تصدی حضرتعالی در سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. بی‌گمان جنابعالی در این مدت نه چندان طولانی بیش از پیش به ابعاد بحرانیِ دشواری‌ها و تنگناهایی که کشور ما را فراگرفته است آگاهی یافته‌اید؛ بحران‌هایی عمیق که عرصه‌های گوناگون حیات فردی و اجتماعی ملت ما را متأثر ساخته و چشم‌اندازهای فردا را غبارآلود کرده است.

 

به گزارش ایسنا متن کامل نامه به شرح زیر است:

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران


سلام و ایام به کام


بیش از نه ماه از تصدی حضرتعالی در سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران می گذرد. بی گمان جنابعالی در این مدت نه چندان طولانی بیش از پیش به ابعاد بحرانیِ دشواری ها و تنگناهایی که کشور ما را فراگرفته است آگاهی یافته اید. بحران هایی عمیق که عرصه های گوناگون حیات فردی و اجتماعی ملت ما را متاثر ساخته و چشم اندازهای فردا را غبارآلود کرده است.
پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، که با مشارکت گسترده، آشتی جویانه و اثربخش گروه های مختلف اجتماعی حاصل شد روزنه ای از امید برای بازگشت از کوره راه¬های پیموده شده و ترمیم زخم¬های وارد آمده بر پیکر جامعه ایران گشوده است. این امید مهمترین سرمایه گذشته و اکنون ماست و زنهار که به عبث بینجامد.


جناب آقای رئیس جمهور
به عنوان یک دانش¬آموخته علوم انسانی و دولتمردی باسابقه، نیک می دانید که برای غلبه بر مشکلات موجود و برونرفت از بحران کنونی، راه حلی یگانه، جامع و کوتاه¬مدت وجود ندارد و عبور از بحران از یک سو در گرو گفتگو، تعامل انتقادی نخبگان، فعالان و نهادهای مدنی با دولت تدبیر و امید است، و از سوی دیگر نیازمند اتخاذ تصمیمات دشوار اما ضروری و لازمی است که ممکن است در کوتاه¬مدت به تشدید فشارها بر بعضی گروه¬ها و اقشار اجتماع منجر شود. در این میان نقش "جامعه مدنی" در اقناع این گروه¬ها پیرامون تصمیمات اجتناب¬ناپذیر دولت و حفاظت از پایگاه اجتماعی و مردمی آن بسیار برجسته خواهد بود. کوتاه سخن آن که دولت تدبیر و امید همچنان که ثمره حضور و همراهی "جامعه مدنی" و گروه های مختلف اجتماعی بود، تنها با همراهی و همگامی آنها قادر به پیمودن این راه خواهد بود.
 

 

جناب آقای دکتر روحانی
دانشگاه از دیرپاترین نهادهای خردورزی در جامعه ایران و بخشی مهم و ارزشمند از جامعه مدنی است. ذات جستجوگر، پویا و انتقادی از دانشگاه بهترین محمل برای گفتگو و تعامل انتقادی میان صاحبان اندیشه های گوناگون و جستجوی راه های برون رفت از تنگناهای کنونی ساخته است. گستردگی این نهاد که میلیون ها جوان از لایه های مختلف اجتماعی، هزاران استاد صاحب رای و صدها نخبه را در بر گرفته و تا دورترین نقاط کشور گسترده شده است، دانشگاه را به یکی از مهم ترین امکان های جامعه برای گذار از این سال های دشوار مبدل ساخته است، امکانی که نمیتواند و نباید نادیده انگاشته شود. بی گمان آگاهی از همین ظرفیت نهاد دانشگاه بود که شما را به طرح پرسش پیرامون چرایی سکوت دانشگاهیان برانگیخت. سکوتی که دست کم در مورد یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت، یعنی توافق نامه ژنو تاکنون جز با هیاهوی مخالفان افراطگرا شکسته نشده است.
 

جناب آقای دکتر روحانی
اظهارنظر و بررسی منصفانه این دستاورد و حمایت دانشگاه از تصمیمات شجاعانه و خردمندانه، البته انتظاری به جاست اما برآورده شدن این مهم در گرو ایجاد تغییرات بنیادین است. انحطاط و تباهی نهاد دانشگاه در سالهای رفته، حتی در قیاس با حوزه-هایی چون اقتصاد و سیاست خارجی کم¬نظیر و استثنائی بوده است. سخن گفتن دانشگاه و برآمدن آوای خوش بحث و نقد از آن، بیش و پیش از هر چیز در گرو حفاظت از استقلال دانشگاه و آزادی آکادمیک و ترویج فرهنگ پرسشگری و مدارا است. آزادی تریبون¬ها و نشریات دانشجویی لازمه حیات و نشاط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه است. و در نهایت نمیتوان از پویایی دانشگاه گفت و مشارکت آن در روزهای دشوار را طلبید و از تشکلهای دانشجوئی مستقل و ریشه¬دار سخن به میان نیاورد. ترکیب کنونی تشکل¬های رسمی دانشجویی، تصویری درست از ترکیب فکری، فرهنگی و سیاسی دانشگاه¬ها را ارائه نمی¬نماید. شوربختانه بخش بزرگی از دانشجویان که از قضا مخاطبان و بسط دهندگان رویکرد اعتدال هستند، در شرایط کنونی از فعالیت رسمی محرومند. در حال حاضر از آنجا که دانشگاهیان با نظرگاههای گوناگون فکری و گرایشات مختلف سیاسی به گونه¬ای عادلانه و متوازن از امکان تشکیل نهادها و فعالیت¬های قانونی بهره¬مند نیستند، صدایی که از دانشگاه میشنویم بازتاب ندای شهامت سقراط وار اکثریت دانشگاه نیست.
 

 

جناب آقای رئیس جمهور
شوراهای احیای انجمن¬های اسلامی دانشجویان تقریبا بلافاصله پس از رویداد امید بخش خرداد 1392 و از میان جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه¬های سراسر کشور شکل گرفته و کار دشوار احیای دیرپاترین تشکل دانشجویی این کشور را که چون سایر ارکان دانشگاه در سالیان گذشته زخم¬های بسیار دیده و به محاق توقیف و تعطیلی رفته بود، عهده¬دار شده¬اند. علی رغم ناملایمات و فشارهای بسیار، این شوراها اینک در بیش از 50 دانشگاه کشور فعال هستند و با کمال مسرت تعدادی از آنها پس از طی مراحل قانونی انجمن¬های اسلامی دانشجویان دانشگاه¬های خود را احیا نموده¬اند .در روزهای که گذشت شوراهای احیای انجمن¬های اسلامی سراسر کشور کوشیدند همایشی با عنوان "دولت، دانشگاه تعامل انتقادی" را علیرغم میل و منش خود در خارج از دانشگاه و با همکاری یکی از احزاب رسمی و قانونی کشور برگزار نمایند. هدف از این همایش بحث و بررسی پیرامون نقش و جایگاه دانشگاه در گذار کشور از موقعیت دشوار کنونی و به خصوص نحوه تعامل این نهاد با دولت تدبیر و امید بود؛ و قرار بود برای نخستین بار بعد از سال¬ها انجمن¬های اسلامی دانشجویان به صورت رسمی میزبان جمعی از روشنفکران و فعالان سیاسی باشند. متاسفانه علی رغم طی کردن تمام رویه¬های قانونی و فراقانونی! این همایش در آخرین لحظات لغو گردید.
 

 

جناب آقای دکتر روحانی
آنچه بر این همایش رفت، نمونه¬ای از تنگناها و ناملایماتی است که فعالان دانشجویی و دیگر فعالان سیاسی و کنشگران مدنی با آن مواجه هستند. تمرکز دولت محترم بر غلبه بر بحران¬های متعدد کشور فارغ از هیاهو و جنجال رویه¬ای تحسین¬برانگیز است، اما امضاکنندگان این نامه نگران رویگردانی عقبه اجتماعی دولت و ناامیدی آنها در سایه مهندسی اقلیت پرهیاهو در فضای اجتماعی و رسانه¬ای هستند. اقداماتی از جنس برگزاری همایش پیش گفته بیش و پیش از هر چیز با هدف حفاظت از پیوند مبارک میان جامعه ایران با دولت تدبیر و امید در گذار از سالهای دشوار پیش رو صورت می¬پذیرد و این مجموعه به جد بر آن است که همه فعالیت¬های خود را صرفا در چارچوب قانون و با دوری از هر گونه تنش و هیاهو ادامه دهد.
 

 

ریاست محترم جمهور
کوشش¬های ارجمند وزارت علوم و بهداشت برای ترمیم دانشگاه، اگر چه تاکنون ثمرات مبارک بسیاری داشته است اما سامان یافتن نهاد دانشگاه و شکوفائی دوباره آن در گرو حمایت و توجه مجموعه دولت و شخص جنابعالی است. تاکید و حساسیت شما و دولت شما برای احیای نهادهای مدنی و صنفی و گشودن عرصه¬های وسیعتر برای فعالیت آنها - آنچنان که درباره خانه سینما و انجمن صنفی روزنامه¬نگاران رخ داد- امیدهای دانشگاهیان برای شکوفایی دوباره نهادهای دیرپای دانشگاه چون انجمن¬های اسلامی دانشجویان فزونی بخشیده است .اکنون شوراهای احیای انجمن¬های دانشجویان اسلامی دانشجویان دانشگاه¬های کشور آمادگی آن را یافته¬اند که نقش خود را برای احیای دانشگاه در گذار از این سالهای دشوار ایفا نمایند و همگان را به درک جایگاه تاریخی خود در بازگشت دانشگاه بر مسیر قانون و سنت آکادمیک فرامیخواند.

 

1. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام زنجان دانشگاه زنجان
2. انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان
3. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک
4. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی
5. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
6. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
7. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی
8. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک
9. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه
10. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
11. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان
12. انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز
13. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
14. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام
15. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه باهنر کرمان
16. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بجنورد
17. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
18. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
19. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه جندی¬شاپور دزفول
20. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز
21. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی
22. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان
23. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
24. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
25. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر
26. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
27. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود
28. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز
29. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه
30. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
31. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان
32. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی
33. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
34. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک
35. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
36. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
37. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
38. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساری
39. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
40. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
41. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
42. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
43. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان
44. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ملایر
45. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر
46. شورای احیای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یاسوج
47. شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

 

یک وکیل دادگستری: اعدام بدون اطلاع وکیل خلاف مقررات است

Posted: 25 May 2014 01:46 AM PDT

اولین اعتراض به اعدام مه آفرید
جرس: یک وکیل دادگستری معتقد است که مرجع قضایی مجری حکم در زمینه اعدام مه‌آفرید امیرخسروی بدون اطلاع وکیل مدافع وی خلاف مقررات عمل کرده است.




به گزارش ایسنا، مهدی حجتی گفت: در صورتی که چنین موضوعی صحت داشته و مراتب اجرای حکم اعدام مه آفرید امیرخسروی به اطلاع وکیل وی نرسیده باشد؛ مرجع قضایی مجری حکم، برخلاف مقررات ماده 7 آیین نامه نحوه اجرای احکام قصاص‌، رجم‌، قتل‌، صلب‌، اعدام و شلاق موضوع ماده 293 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری (مصوب 1382 رئیس قوه قضائیه) عمل کرده و مفاد بند «ح» ماده 7 آئین نامه مذکور را مراعات نکرده است.

 

او با اشاره به ماده 7 آئین نامه اجرای احکام قصاص، رجم و اعدام ادامه داد: این ماده مقرر داشته که پس از وصول حکم قطعی و دستور اجرای آن از سوی دادگاه صادرکننده، مرجع قضایی مجری حکم موظف است حداقل 48 ساعت قبل از زمان اجرای حکم، مراتب را به مقامات و اشخاص مربوطه اطلاع داده و از آنها بخواهد جهت انجام وظیفه محوله در محل اجرای حکم حاضر شوند که یکی از این اشخاص به شرح بند «ح» ماده مذکور وکیل محکوم علیه است که باید 48 ساعت قبل از اجرای حکم اعدام مراتب و زمان و مکان اجرای حکم به اطلاع وی برسد؛ بنابراین عدم اطلاع وکیل مه آفرید امیرخسروی از زمان اجرای حکم اعدام وی با مقررات این ماده منافات دارد.

 

حجتی گفت: البته به تصریح قسمت اخیر بند «ح» ماده مذکور عدم حضور وکیل در جریان اجرای حکم اعدام، مانع اجرای حکم تلقی نمی‌شود، ولی این امر منافاتی با ضرورت اطلاع وکیل از زمان اجرای حکم اعدام موکلش نداشته و وظیفه اطلاع رسانی به وکیل را توسط مرجع قضایی از بین نمی برد، اما وکیل محکوم علیه پس از اطلاع از زمان اجرای حکم اعدام مخیر است که در محل اجرای حکم اعدام حاضر شود یا نشود.

 

 او گفت: متاسفانه آیین‌نامه اجرای مجازات اعدام ضمانت اجرایی برای عدم رعایت تکلیف مذکور پیش بینی نکرده است؛ بدین معنی که به عنوان مثال اگر مراتب و زمان اجرای حکم به اطلاع وکیل محکوم علیه نرسیده باشد، امکان اجرای حکم اعدام نیز وجود ندارد یا در صورت اجرای حکم، مأمور یا افراد ذی ربط عملاً تخلفی مرتکب نشده اند تا قابل پیگیری باشد.