جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بهمن شریف‌زاده بازداشت شد

Posted: 20 May 2014 05:27 AM PDT

جرس: بهمن شریف‌زاده، روحانی نزدیک به دولت‌های نهم و دهم بازداشت شد.  

 

به گزارش جرس، شریف زاده از یاران نزدیک به اسفندیار رحیم مشایی، روز یکشنبه، بیست‌وهشتم اردیبهشت ماه با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و روانه زندان اوین شد. علت بازداشت رییس ستاد انتخاباتی " زنده باد بهار"، اتهامات مالی عنوان شده است.

 

وی در دوران ریاست دولت احمدی‌نژاد، مدیریت گروه اخلاق و عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، سردبیری فصلنامه کتاب نقد، سردبیری فصلنامه آئین سلوک، سرپرستی دفتر انتشارات سازمان اوقاف و امور خیریه، سردبیری روزنامه الوفاق وابسته به موسسه مطبوعاتی ایران، مدیریت دفتر مطالعات و پژوهشهای دینی موسسه ایران و مدیریت گروه مطالعات دینی مرکز ملی مطالعات جهانی شدن را عهده‌دار بوده است.

 

آزادی و انتقال محمد نوری زاد به تهران/ بازگشت مجدد وی به شیراز

Posted: 20 May 2014 05:09 AM PDT

جرس: محمد نوری زاد٬ روزنامه نگار و منتقد سیاسی ایران شب گذشته بعد از گذشت ساعت‌ها بازداشت توسط ماموران وزارت اطلاعات به تهران منتقل شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور٬ آقای نوری زاد دیروز قصد دیدار با مادر سه تن از وکلای دراویش زندانی آقایان فرشید یداللهی٬ امید بهروزی و کسری نوری را داشت که در راه رسیدن به منزل مادر این دراویش زندانی در بلوار پیرنیا شیراز به همراه پوریا نوری٬ برادر کسری نوری بازداشت شدند.

 

نوری زاد دربارهٔ اتفاقات دیروز به خبرنگار مجذوبان نور گفته است؛ وی قصد داشته بعد از صورت گرفتن این دیدار به تهران برگردد٬ اما ماموران اطلاعات با بازداشت وی قصد داشتند این کار را بالاجبار صورت بدهند که‌‌ همان موقع آقای نوری زاد در واکنش به این عمل گفته بوده است در صورتی که «پایش به تهران برسد دوباره بر می‌گردد» و این اتفاق افتاد و آقای نوری زاد حوالی ساعت ۹ شب گذشته به دلیل عدم وجود پرواز به شیراز در آن ساعت با اتوبوس این مسیر را ۱۲ ساعته طی کرده و صبح امروز برای ملاقات با خانواده‌ این دراویش زندانی به شیراز بازگشته است.

 

آقای نوری زاد همچنین درباره دلیل خاموشی گوشی‌های همراه خود چنین توضیح می‌دهد که تا فرودگاه تهران گوشی‌ها دست ماموران اطلاعات بوده است و از آن بس هم وقتی قصد دوباره سفر به شیراز داشتم به دلایلی «عامدا» گوشی همراه خود را در طول مسیر تهران تا شیراز خاموش نگه داشته‌ام و حتی دخترم و خانواده‌ام از آزادی بنده خبر نداشتند.

 

گفتنی است نوری زاد پس از حضور دوباره خود در شیراز به دیدار مادر دراویش زندانی٬ خانم پروین نوری رفته است.

ابلاغ سیاست‌های جمعیت از سوی رهبری

Posted: 20 May 2014 04:47 AM PDT

جرس: رهبر جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی «جمعیّت» را که بر پایه وظایف رهبر در بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کرد.  

 

آقای خامنه‌ای پیش از این نیز بارها بر اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت اصرار کرده بود. در بند یکم این سیاست‌ها بر "افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی" تاکید شده است.

به گزارش ایسنا، متن ابلاغیه آقای خامنه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

«بسم الله الرّحمن الرّحیم

با عنایت به اهمیّت مقوله جمعیّت در اقتدار ملّی؛ و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیّت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز؛ و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیّت ابلاغ می‌گردد. با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد. همچنین ضروری است با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذیربط در این زمینه، اقدامات لازم با دقّت، سرعت و قوّت صورت گیرد و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود.

سیّدعلی خامنه‌ای

۳۰/اردیبهشت/۱۳۹۳»

سیاست‌های کلی جمعیّت

«بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

۱- ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیّت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی.

۲- رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد.

۳- اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان و تقویت نهاد‌ها و مؤسسات حمایتی ذی‌ربط.

۴- تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی در باره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش‌های اسلامی- ایرانی و توسعه و تقویت نظام تأمین اجتماعی، خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری.

۵- ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی.

۶- ارتقاء امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیّت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری‌ها.

۷- فرهنگ سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز و کار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب.

۸- توانمندسازی جمعیّت در سن کار با فرهنگ سازی و اصلاح، تقویت و سازگار کردن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعداد‌ها و علایق آنان در جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولّد.

۹- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیّتی.

۱۰- حفظ و جذب جمعیّت در روستا‌ها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیّتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار با درآمد کافی.

۱۱- مدیریت مهاجرت به داخل و خارج هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیّت با تدوین و اجرای ساز و کارهای مناسب.

۱۲- تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه گذاری، و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.

۱۳- تقویت مؤلفه‌های هویت‌بخش ملی (ایرانی، اسلامی، انقلابی) و ارتقاء وفاق و همگرایی اجتماعی در پهنه سرزمینی بویژه در میان مرزنشینان و ایرانیان خارج از کشور.

۱۴- رصد مستمر سیاست‌های جمعیّتی در ابعاد کمّی و کیفی با ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخص‌های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش‌های جمعیّتی و توسعه انسانی.» 

از ورود باستان‌شناس فرانسوی به ایران جلوگیری  شد

Posted: 20 May 2014 04:47 AM PDT

 جرس: «رمی بوشارلا»، باستان‌شناس فرانسوی که به دعوت ایران و برای حضور در دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ بین‌المللی باستان‌شناسان به کشور سفر کرده بود، در فرودگاه دیپورت شد.  

 

 در نخستین روز برگزاری گردهمایی سالانه‌ی بین‌المللی باستان‌شناسان گفته شد که «رمی بوشارلا» برای حضور در این همایش به ایران سفر کرده بود، اما در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از ورودش جلوگیری شده است.

ایسنا گزارش کرده است که تا کنون توضیح شفافی در این زمینه داده نشده است.

«رمی بوشارلا» سال‌ها به‌صورت مشترک با باستان‌شناسان ایرانی در محوطه‌های تاریخی پاسارگاد پیش از آب‌گیری سد سیوند کاوش کرده است. همچنین کتاب «باستان‌شناسی امپراتوری هخامنشی» (پژوهش‌های نوین) زیر نظر او در دی‌ماه 1392 در ایران منتشر شد. بوشارلا در سال‌های گذشته بارها به ایران سفر کرده و علاوه بر حضور در گروه‌های کاوش، در همایش‌های مختلف سخنرانی کرده است.

در حالی از ورود این باستان‌شناس به ایران جلوگیری شده که او برای حضور و سخنرانی در گردهمایی سالانه‌ی بین‌المللی باستان‌شناسان از سوی مقام‌های مسوول به ایران دعوت شده است.

از سوی دیگر، به گفته‌ فعالان حوزه‌ گردشگری، وزیر اطلاعات در جلسه‌ای که به‌تازگی با آن‌ها داشته، تأکید کرده است که دستور داده، هیچ مسافری در شش‌ماه گذشته دیپورت نشود. 

نامه مهدی معتمدی مهر به دخترش: اگر در برابر حق بی‌تفاوت باشیم، جهل و ترس و ستم حاکم می‌شود

Posted: 20 May 2014 03:57 AM PDT

جرس: مهدی معتمدی‌مهر، زندانی سیاسی، در نامه ای از زندان به دخترش نهمین سالروز تولد او را تبریک گفت و خطاب به وی نوشت: همه انسان ها حق دارند که مورد احترام قرار بگیرند و ما حق نداریم نسبت به هیچ کس، حتی مجرمان یا حتی کسانی که به ما ستم کردند، رفتار غیرانسانی و ظالمانه ای داشته باشیم یا به آنها بی احترامی کنیم.  

 

 

به گزارش کلمه، این عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که این نامه را از زندان رجایی‌شهر برای دخترش دریا فرستاده، برای او نوشته است: در سرزمینی که آزادی و حقوق انسانی مردم انکار می شود، گاهی غیرممکن است که آدم تمام مسوولیت هایش را به جا آورد. من هم خوب می دانم که حتما کوتاهی هایی داشته ام، بنابراین آرزو دارم که اگر پدر کاملی نبوده ام، لااقل برای تو دوستی خوب و صمیمی باشم و همیشه حرف های زیادی برای گفتن به هم داشته باشیم.

 

متن این نامه به شرح زیر است:

 

به نام خدا

دریا جان !

سومین باری است که نمی توانم در جشن تولدت حضور داشته باشم و این، حق تو بود تا وقتی که چشم هایت را می بندی که با تمام شادی ها و امیدها، شمع ها را خاموش کنی ، یک دستت در دست مادر باشد و دست دیگرت در دستهای من. اما خانواده کوچک ما از این حق محروم بود و تو با تمام کودکی ات، این ناتوانی را بر پدر آسان گرفتی.

در سرزمینی که آزادی و حقوق انسانی مردم انکار می شود، گاهی غیرممکن است که آدم تمام مسوولیت هایش را به جا آورد. من هم خوب می دانم که حتما کوتاهی هایی داشته ام، بنابراین آرزو دارم که اگر پدر کاملی نبوده ام، لااقل برای تو دوستی خوب و صمیمی باشم و همیشه حرف های زیادی برای گفتن به هم داشته باشیم. تو حالا هشت سالت تمام می شود و این، می تواند آغاز خوبی برای یک دوستی عمیق تر میان ما باشد.

دریای سبزم !

خداوند انسان ها را با چهره ها و رنگ های گوناگون و به صورت زن و مرد آفریده است و آنها را با همین تفاوت ها و یا اصلا شاید به خاطر همین تفاوت ها دوستشان دارد. چگونه ممکن است انسانی به خاطر رنگ پوستش، به خاطر کشوری که در آن متولد شده است، به خاطر زن بودن یا مرد به دنیا آمدن یا به خاطر فقر یا عقیده مذهبش از حقی محروم شود؟

- همه انسان ها حق دارند شاد باشند، استراحت و تفریح کنند. مسافرت بروند و همه حق دارند غذای کافی و مناسب بخورند و از سلامت و بهداشت برخوردار باشند.

- همه انسان ها حق دارند کار کنند و شغلشان را خودشان انتخاب کنند و در مقابل کار مساوی، دستمزد برابر بگیرند.

- به هیچ وجه عادلانه نیست که انسانی به خاطر آن که پول کافی ندارد یا به خاطر آن که در کشوری فقیر یا روستایی دور افتاده زندگی می کند، از سلامت، آموزش و کارکردن محروم شود.

- هر انسانی چه زن و چه مرد، چه ایرانی یا غیر ایرانی، چه مسلمان یا با هر دین و عقیده ای حق دارد آزادانه و براساس علاقه و استعدادش انتخاب کند که می خواهد چه علم یا هنری یاد بگیرد و کسی حق ندارد انسانی را بر خلاف خواسته اش مجبور کند که چه چیزی باید یاد بگیرد و بالاتر از آن ، هیچ کس و هیچ قدرتی حق ندارد جلوی آموختن انسانی را بگیرد.

- همه انسان ها حق دارند آزاد باشند. عقایدشان را آزاداانه انتخاب و آزادانه بیان کنند.

- همه انسان ها حق دارند که مورد احترام قرار بگیرند و ما حق نداریم نسبت به هیچ کس، حتی مجرمان یا حتی کسانی که به ما ستم کردند، رفتار غیرانسانی و ظالمانه ای داشته باشیم یا به آنها بی احترامی کنیم.

- هیچ کس حق ندارد در زندگی خصوصی کسی دخالت کند و او را به خاطر باورهایش، افکارش، لباسی که بر تن می کند یا به خاطر خانواده اش مسخره کند یا نادیده اش بگیرد.

- ما انسان ها حق داریم کشوری داشته باشیم و در کنار خانواده مان، با نظم و امنیت و قانون و در صلح و آرامش زندگی کنیم و حق داریم دنیا و وطن مان را خودمان بسازیم.

دخترم!

اگر در برابر این حق ها بی تفاوت باشیم و برای به دست آوردن آن ها تلاش نکنیم، جهل، ترس، ستم، بی اخلاقی، نا امنی و قدر ناشناسی دنیای ما را می گیرد. خداوند، هر انسانی را به خاطر رسالتی می آفریند، من فکر می کنم که انسان بودن و شایسته یک انسان زندگی کردن، مهم ترین هدف خلقت ماست. می خواهم نظر تو را هم در این باره بدانم. آیا دوست داری آن را با من در میان بگذاری؟ از مادر خواهش کرده ام که امشب، کتابی را از طرف من به تو هدیه کند، می توانی تمامی این حرف ها را در آن پیدا کنی. اسم کتاب حقوق بشر است. تو حالا داری کلاس دوم ابتدایی را تمام می کنی و به نظر من، آن قدر بزرگ شده ای که بتوانی این مطالب را بخوانی و بفهمی و به آنها عمل کنی. من که سال ها از تو بزرگترم، هنوز نمی دانم که چرا بعضی آدم بزرگ ها، این حرف های ساده را نمی فهمند یا به چه علت نمی خواهند مهربان باشند و با صداقت زندگی کنند؟

این، موضوعی است که می توانیم در دیدارهای هفتگی کوتاهمان درباره اش صحبت کنیم. البته بعد از بازی و خواندن شعر و نقاشی و خنده. اگر وقتی بود !

زندگی زیباست و ارزشمند. تولدت مبارک و لحظه هایت پر برکت.

بابا

۳۰ اردی بهشت ۹۳

زندان رجایی شهر 

مشاور فرهنگی رییس جمهور: شاید اظهارات فیروزآبادی یک فرمان است

Posted: 20 May 2014 03:13 AM PDT

جرس: مشاور فرهنگی رییس جمهور در واکنش به اظهارات روزگذشته رییس ستاد کل نیروهای مسلح این اظهارات را یک فرمان خواند.  

 

به گزارش جرس، در پی اظهارات روزگذشته رییس ستاد کل نیروهای مسلح که از آن به عنوان حمایت رسمی فیروزآبادی از دولت روحانی یاد می‌شود حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور طی مطلبی کوتاه در صفحه شخصی خود در فیس بوک نوشت : "شاید سخنان ریاست ستاد مشترک تذکر نیست فرمان است."

 

اشرف بروجردی: سخنان فیروزآبادی می‌تواند هشدار به نیروهای نظامی باشد


اشرف بروجردی با اشاره به صحبت‌های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت وی از دولت گفت: باید این را به فال نیک گرفت و در واقع ایشان با این سخنان به نوعی مظلومیت دولت را مطرح کردند و بر این نکته تاکید کردند که همه باید دست به دست هم بدهیم و با حمایت از دولت در راستای حل مشکلات تلاش کنیم.

 

این عضو مجمع زنان اصلاح طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه من مخالف این هستیم که نظامی‌ها در عرصه‌ی سیاسی حضور داشته باشند، افزود:به نظر می‌رسد که آقای فیروزآبادی به عنوان یک تکلیف و چون ما همه ایرانی هستیم و همه می‌خواهیم ایران پیشرفت کند و مشکلات حل شود این صحبت‌ها را مطرح کردند.

 

وی با بیان این‌که سخنان آقای فیروزآبادی می‌تواندهشداری به نیروهای نظامی باشد که در سیاست دخالت نکنند، گفت: در واقع نیروهای نظامی باید تلاششان در جهت دفاع از کلیت نظام باشد و دراین راستا به وظایفشان عمل کنند و برایشان مهم نباشد که مثلا تفکر کسی که اکنون مسئولیت دارد با تفکر فلان فرمانده سازگاری ندارد. در واقع باید نظام و منافع ملی را ببینند و نه شخص را.

 

فیروزآبادی روز گذشته در مراسم اعطای دانش‌نامه به دانش‌آموختگان دکتری دانشگاه عالی دفاع ملی در سخنانی گفت:« ما انتخاباتی برگزار کردیم با روش مردم‌سالاری دینی و یک رئیس‌جمهوری تعیین شده است که روحانی است و تحصیلاتش دینی است، دکتری در سطح بین‌المللی هم دارد و در دوران مبارزات انقلابی و 35 ساله بعد از انقلاب در سنگرهای حساس امنیتی - دفاعی و سیاستگذاری کشور خدمت کرده است. ما باید به این رئیس‌جمهور افتخار کنیم و شکرگزار وجود ایشان باشیم و باید همه همتمان را بگذاریم در پشتیبانی دولت که بتواند در این شرایط حساس، کشتی کشور را پیش ببرد.»

 

علی خرم: مذاکرات در مسیر طبیعی به پیش می‌رود/ تیم مذاکره کننده هیچ کوتاهی نکرده و نخواهد کرد

Posted: 20 May 2014 02:56 AM PDT

جرس: یک کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 روال طبیعی خود را طی می کند، گفت: کسانی که نگارش توافق جامع را شکست خورده ارزیابی می کنند یا افراد غیر متخصص هستند یا از روی نگاه جناحی اظهار نظر می کنند.  


علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد، در گفتگو با فرارو با بیان این مطلب درباره دور چهارم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین گفت: هر نوع ارزیابی درباره دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید باید در نظر گرفتن تاریخچه مذاکرات و شرایطی باشد که ایران به ضرورت تغییر رویکردها رسید.


وی افزود: پیش از این به دلیل رویکرد تقابلی که دولت گذشته در مذاکرات هسته ای پیش گرفته بود و این رویکرد عملا منجر به عدم حصول توافق و تفاهم شده بود، غرب را به سمتی کشاند که فشار بر ایران را با اعمال تحریم های بیشتر افزایش دهد.


خرم ادامه داد: از این رو بر اثر فشارهای وارد شده شرایط سختی برای کشور به وجود آمد و علاوه بر ضربه های اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیکی، مشکلاتی هم در حوزه روابط بین الملل ایران به وجود آمد.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: بر این اساس یک تصمیم کلی در کشور گرفته شد هم از طرف مردم که در انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی را به عنوان رییس جمهور برگزیدند تا با تدبیر و عقلانیت و اتخاذ رویکرد تازه در سیاست خارجی مبتنی بر تنش زدایی شرایط کشور را تغییر دهد و هم از طرف مسوولین و مقامات عالی نظام برای اتخاذ سیاست های تازه در مواجه با جهان.


خرم با بیان اینکه بر پایه همین تغییر ایران و گروه 1+5 در ژنو توانستند به تفاهمی برسند تحت عنوان برنامه اقدام مشترک که در نوع خود شاهکاری بود گفت: در چنین وضعیتی که کشور ما با آن دست به گریبان بود هر کشوری دیگری بود و یا تیم مذاکره کننده ای غیر از این تیم پشت میز مذاکره قرار می گرفت یا دستیابی به توافق خیلی طول می کشید و یا مذاکره در فضایی غیر محترمانه ای و با تحمیل منویات طرف مقابل برگزار می شد.


نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد افزود: این در حالی است که در این دور از مذاکرات با حمایت مردم و رهبری و با قوت و قدرتی که مذاکره کنندگان وارد مذاکره با گروه 1+5 شد در یک فضای محترمانه، تفاهم ژنو حاصل شد و برنامه اقدام مشترک در دستور کار قرار گرفت.


وی با بیان اینکه برنامه اقدام مشترک سه فاز داشته است گفت: در فاز نخست مقرر شد که در دوره زمانی 6 ماهه هم ایران و هم گروه 1+5 پیشروی نداشته باشند. ایران در برنامه هسته ای خود و گروه 1+5 هم در اعما تحرم ها. دو طرف این دوره پشت سرگذاشتند و البته زودتر از زمانی تعیین شده.


این کارشناس مسائل بین الملل افزود: فاز دوم هم فراهم کردن زمینه برای ورود به برنامه جامع بود. از ابتدای مذاکرات هم هر دو طرف اعلام کرده بودند که دستیابی به تفاوت جامع سخت ترین مرحله مذاکرات است.


خرم ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشت ایران و 1+5 وارد مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع شدند. از ابتدا هم معلوم بود که دستیابی به تفاهم در این مرحله آسان نخواهد بود. هر دو طرف برای آنکه به سراشیبی توافق برسند باید گام به گام و در کنار هم از کوه پیش روی نگارش متن توافق جامع را پشت سربگذارند.


وی درباره دشواری های توافق روی متن پیش نویس توافق جامع گفت: در این مذاکرات دو طرف روی جملات، کلمات و حتی نقطه و ویرگول به مشکل می خورند. آنقدر باید چامه زنی بکنند تا یک روی یک متن توافق کنند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مذاکرات چند جانبه ای همچون مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 آن هم با حضور 7 کشور کار به مراتب سخت تر خواهد بود گفت: به عنوان مذاکره کننده ایران در مذاکرات کارشناسی میان ایران و عراق برای تدوین پیش نویس قطعنامه 598 حاضر بودم. در آن مذاکرات که تنها میان دو کشور انجام می شد در بهار و تابستان سال 1369 هفته ای سه بار با یکدیگر در ژنو مذاکره می کردیم و هر بار به پایتخت ها باز می گشتیم تا نتایج مذاکرت را به اطلاع مقامات برسانیم و کلمه به کلمه پیش رفتیم تا در نهایت قطعنامه آتش بس آماده شد.


نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد گفت: باید به مذاکرات ایران و گروه 1+5 فرصت داد تا در فضایی آرام و به دور از هیاهو بتوانند با گفتگو دو طرف به اختلافات خود را پایان دهند.


وی با تاکید بر اینکه کسانی که نگارش توافق جامع را شکست خورده ارزیابی می کنند یا افراد غیر متخصص هستند یا از روی نگاه جناحی اظهار نظر می کنند گفت: من متخصصی که تجربه مذاکرات فشرده ای همچون مذاکرات کارشناسی قطعنامه 598 را پشت سرگذاشتم، می دانم که این مرحله تا چه اندازه حساس و سخت است و اگر این مذاکرات به جای دو سال 5 سال هم طول بکشد اصلا تعجب نمی کنم این در حالی است که دو طرف ظرف 6 ماه توانسته اند گام های بلندی برای دستیابی به توافق بردارند.


خرم با بیان اینکه مذاکرات سیر طبیعی خود را طی می کند گفت: در روزهای گذشته رسما آقای عراقچی زمان دور بعدی مذاکرات را اعلام کردند و دوطرف با دیگر در خرداد ماه با یکدیگر مذاکره می کنند که این خود نشانه ای است از اینکه نه تنها مذاکرات شکست نخورده است بلکه سیر طبیعی خود را طی می کند.


این استاد دانشگاه افزود: دلواپسان که تا دیروز نگران محتوای مذاکرات بودند و اکنون نگران آینده مذاکرات هستند آیا انتظار داشتند که آقای ظریف در پایان مذاکرات وین4 به یک توافقی دست پیدا کند که حقوق مسلم ما را نادیده بگیرد و از خطوط قرمز تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی ایران عبور کند. اگر چنین انتظاری وجود دارد امکان توافق در همین وین 4 وجود داشت.


وی ادامه داد: با این حال آقای ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ثابت کردند که حاضر نیستند به هر قیمتی با طرف مقابل به توافق و تفاهم برسند. حفظ حقوق مسلم ایران و تامین منافع ملی ودر نظر گرفتن خطوط قرمز ترسیم شده از سوی جمهوری اسلامی ایران تا کنون در نظر گرفته شده است و در این مذاکرات بیش از پیش به آن توجه شد.


نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در خاتمه گفت: بنابراین همانطور که تاکنون اکثر مردم از تیم مذاکره کننده حمایت کردند آنها نیز این اطمینان و اعتماد را داشته باشند که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مسیر مذاکرات جز دستیابی به حقوق ملت و تامین منافع کشور هیچ کوتاهی نکرده و نخواهد کرد. 

خانواده امیر حکمتی بار دیگر خواستار آزادی او از زندان اوین شد

Posted: 19 May 2014 11:03 PM PDT

جرس: در هزارمین روز زندانی شدن امیر حکمتی٬ تفنگدار پیشین نیروی دریایی آمریکا٬ از سوی ایران به اتهام جاسوسی٬ خانواده او به همراه دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا خواستار آزادی وی شدند.  

 

به گزارش آسوشیتد پرس٬ دَن کیلدی و جیم مک‌گاوِِرن٬ دو عضو کنگره آمریکا٬ به همراه خواهر و همسر خواهر امیر حکمتی روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه٬ با تجمع در نزدیکی کاخ سفید٬ خواستار آزادیش شدند.

 

به گزارش رادیو فردا، آقای کیلدی روز دوشنبه تاکید کرد که مذاکرات بین‌المللی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند به آزادی امیر حکمتی کمک کند٬ زیرا به گفته او٬ جامعه بین‌المللی قادر شده است فرصتی برای مذاکره با ایران فراهم بیاورد.

 

سارا حکمتی٬ خواهر امیر حکمتی نیز در این روز با اشاره به ابتلای پدرش به بیماری سرطان گفت «به پدرم فکر می‌کنم که با بیماری‌اش می‌جنگد تا بتواند بار دیگر پسرش را در آغوش بگیرد.»

 

امیر میرزایی حکمتی٬ سال ۱۳۹۰ زمانی که به گفته خانواده‌اش برای دیدار اقوامش به ایران سفر کرده بود٬ به اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا٬ سی‌آی‌ای٬ بازداشت شد. آقای حکمتی که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد٬ بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی به عنوان تفنگ‌دار نیروی دریایی آمریکا فعالیت کرده است.

 

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ابتدا آقای حکمتی را به اعدام محکوم کرده بود٬ اما روزنامه نیویورک تایمز ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری گزارش کرد که حکم آقای حکمتی در جریان «دادگاهی مخفی» و به طور غیابی٬ به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرده است.

 

خانواده امیر حکمتی ۲۴ فروردین‌ماه خواستار تجدیدنظر مقام‌های قضایی ایران در حکم ۱۰ سال زندان وی شدند که به دنبال آن کریس هایز٬ سخنگوی خانواده حکمتی به آسوشیتد پرس گفت که با توجه به تخفیفی که در حکم آقای حکمتی داده شده٬ خانواده او امیدوارند که وی به زودی آزد شود.

 

محمود علیزاده طباطبایی٬ وکیل مدافع امیر حکمتی نیز همان زمان در گفت‌و‌گو با آسوشیتد پرس تاکید کرد که طبق قانون٬ زندانی پس از گذراندن یک سوم دوره مجازات خود٬ می‌تواند به صورت مشروط آزاد شود و افزود که یک سوم دوره مجازات امیر حکمتی اواخر شهریور تا اوایل مهرماه به پایان خواهد رسید. 

انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از حضور افراد “سفیه” و “بی‌عرضه” در اقتصاد

Posted: 19 May 2014 11:03 PM PDT

جرس: آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در قم با تاکید بر اینکه که ثروت مملکت و اقتصاد کشور را نباید به غیر مدیران و سفیهان داد، گفت: این ستون را نباید به دست لرزان افراد سفیه و بی عرضه سپرد.  

 

به گزارش مرکز خبر حوزه، وی روز دوشنبه در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران و هیات همراه افزود: مدیر سفیه و مدبر لرزان نمی تواند خود را تامین کند. او خودایستادگی را فرا نگرفته، چه رسد به اینکه بتواند ستون ملت و مملکتی را نگهداری کند.

 

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر ایجاد اشتغال و فقرزدایی از کشور تصریح کرد: کسی که گداست و چیزی ندارد، به او نمی گویند فقیر، بلکه به او می گویند فاقد، یعنی مال ندارد؛ ملتی هم که جیبش خالی است، دستش تهی است و چنین ملتی، زمین گیر و فقیر خواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: ملتی که شغل نداشته و بدهکار باشد، قدرت قیام هم ندارد.

 

این مرجع تقلید با بیان اینکه ملتی که دستش تهی باشد، زبانش به چاپلوسی باز می شود، گفت: قرآن کریم از آن کسی که ندارد به ˈاملاقˈ یاد کرده و املاق به معنای چاپلوسی کردن است؛ کسی که جیبش خالی و بدهکار است دهانش به چاپلوسی باز است و این فرد اهل نقد و اعتراض نیست.

 

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه املاق زدایی و فقرزدایی از وظایف مسوولان کشور است، اضافه کرد: وقتی از املاق پرهیز می کنیم که بتوانیم تولید و اشتغال داشته باشیم و از جامعه خود فقر زدایی کرده باشیم و این از وظایف مسوولان کشور است.

 

وی با بیان اینکه مال در فرهنگ قرآن، عامل قیام و قوام یک ملت است، گفت: مال به عنوان قیام یک ملت است و برای اینکه بتواند روی پای خود بایستد، به آن نیاز دارد و بنابراین، اقتصاد مقاومتی وقتی محقق می شود که ملت دستشان پر باشد، وگرنه ملتی که دستش خالی باشد، قدرت قیام ندارد.

 

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش به منابع سرشار استان مازندران اشاره کرد و خواهان استفاده بهینه از این منابع برای بخش تولید و اشتغال در استان و کل کشور شد.

 

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام ˈستار علیزادهˈ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، گزارشی از موقوفات استان، فعالیت ها و برنامه های این اداره کل ارایه داد. 

 

راغفر در واكنش به خبر جاسوسی چینی‌ها از میدان نفتی آزادگان: منتظر جاسوسی‌‌های بعدی چینی‌ها باشیم

Posted: 19 May 2014 10:46 PM PDT

جرس: یک کار‌شناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد در انعقاد قرارداد با چینی‌ها منفعلانه عمل کرده است، گفت: احتمال اینکه در قراردادهای غیر نفتی نیز با کشور چین با جاسوسی این کشور مواجه شویم وجود دارد.  

 

حسین راغفر کار‌شناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص اقدام چینی‌ها و جاسوسی از میدان نفتی آزادگان برای عراق اظهار داشت: این اقدام چین نشان می‌دهد که که مسئولین ما در گذشته چقدر در قراردادهایی که منعقد می‌کرده‌اند نسبت به منافع ملی بی‌توجه بوده‌اند.

 

وی افزود: در قراردادهایی که در دولت گذشته با کشور‌ها از جمله چین بسته شده منافع ملی لحاظ نشده که آسیب‌های جدی را به اقتصاد کشور وارد کرده است.

 

راغفر خاطرنشان کرد: احتمال بروز جاسوسی و درز اطلاعات کشور در مورد قراردادهای غیر نفتی هم با کشور چین وجود دارد و ممکن است باز هم با چنین اخباری مواجه شویم که این روند تماما به بی‌توجهی دولت نهم و دهم به منافع ملی باز می‌گردد.

 

وی تصریح کرد: این رخداد‌ها نشان می‌دهد که که برخی کشور‌ها از اطلاعات و منابع درآمد کشوری که قرارداد دارند با رانت خواری به نفع خود سوء استفاده می‌کنند.

 

این کار‌شناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت گذشته در انعقاد قرارداد‌ها منفعلانه عمل کرده، گفت: اگر در حین انعقاد قرارداد با چین حقوق کشور و مردم به نحوی لحاظ می‌شد که چینی‌ها در صورت کارشکنی و هرگونه اقدام غیر درج شده در قرارداد اقدامی صورت دهند مجبور به پرداخت هزینه می‌شدند امروز شاهد بروز این وقایع نبودیم.