جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مهدی محسنیان‌راد: در ایران دچار سوئ تغذیه رسانه‌ای هستیم

Posted: 11 May 2014 10:22 AM PDT

جرس: مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه و کار‌شناس علم ارتباطات معتقد است که روند موجود وضعیت رسانه‌ها در کشور در صورت ادامه موفقیت رسانه‌های اینترنتی فارسی زبان و شبکه‌های ماهواره‌ای و افول شدید مخاطب صدا و سیما و روزنامه‌ها را به دنبال خواهد داشت.  

 

به گزارش ایلنا، مهدی محسنیان راد عصر امروز در دانشگاه علوم اجتماعی طی سخنانی با اشاره به تعریف مخاطب در ایران گفت: در ایران مخاطب کسی فرض شده که تنها شنونده و بیننده است لذا به همین دلیل ما در صدا و سیما می‌بینیم که گفته می‌شود ما تعیین می‌کنیم مردم چه برنامه‌ای نگاه کنند و به چه چیزی گوش بدهند.

 

وی با اشاره به اینکه این نگاه یکی از دلایلریزش مخاطب در ایران است گفت: از ۴۶ سال قبل این مساله وجود داشت و همیشه تیراژ بالفعل روزنامه‌ها با تیراژ بالقوه یکسان و یا حتی نزدیک نبود.

 

وی ادامه داد: اگر مجموع تیراژ روزنامه یک کشور مثلا یک میلیون باشد و تیراژ بالقوه آن یک میلیون و صد باشد این اختلاف ناچیز است و اشکالی ندارد اما زمانی که مثلا تیراژ بالقوه روزنامه‌ها ۲۰۰ هزار نسخه است اما تیراژ بالفعل ۵۰ هزار تا باشد این امر بسیار نگران کننده است و وضعیت امروز ایران امروز بدین گونه است.

 

مهدی محسنیان راد با اشاره به توسعه رسانه‌های اینترنتی گفت: امروز تولید انبوه پیام در حوزه مدیا یعنی سایت و وبلاگ بسیار زیاد شده و زمانیکه شما در این دنیای رقابتی روزنامه‌ای را توقیف می‌کنید راه اندازی و باز کردن آن به شدت سخت و یا حتی غیر ممکن است.


وی با اشاره به اینکه در ارتباطات ۳ نوع ارتباط اعم از جریان ساز، فراگستر و تراکنش وجود دارد گفت: روزنامه‌ها در ایران همیشه جریان ساز بوده‌اند و مشکل آن‌ها نیز از همین جا آغاز می‌شود که نمی‌دانند چقدر نیاز مطبوعاتی مردم را فراهم می‌کند.


مهدی محسنیان راد با اشاره به اینکه عمر روزنامه‌ها در کشور کم است گفت: دولت باید خویشتن دار باشد و اجازه بدهد که میزان آزادی مطبوعات افزایش پیدا کند و اینگونه نباشد که تنها یک گروه سخن بگویند از طرف دیگر باید به سمتی حرکت کنیم که افراد از دوره جوانی و نوجوانی روزنامه خوان شوند.

 

وی با اشاره به اینکه در کشور تمایل سنگینی به عدم تکثرگرایی وجود دارد افزود: زمانیکه به قانون اساسی مراجعه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بر اساس قانون بانک‌ها، رادیو و تلویزیون و بیمه در انحصار دولت است اما به مرور انحصار بانک‌ها و بیمه شکسته شد و بانک‌های خصوصی و بیمه‌ها تشکیل شدند اما هرگز رادیو و تلویزیون از انحصار خارج نشد.


مهدی محسنیان راد با اشاره به وضعیت صدا و سیما در کشور گفت: در ایران ما دچار یک سوء تغذیه رسانه‌ای هستیم و همانطور که در کشورهای آفریقایی به دلیل نبود پول رادیو مصرف زیادی دارد در ایران نیز به دلیل پول نفت زیاد تلویزیون بسیار پر مصرف است و این امر خوب نیست.


وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها سفره رسانه‌ای رمان است یعنی افراد از رادیو، تلویزیون، خبرگزاری، روزنامه و اینترنت به شکل متناسب و تنظیم شده استفاده می‌کند.


مهدی محسنیان راد ادامه داد: ادامه این روند و این بیماری سوء تغذیه رسانه‌ای به نفع شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی فارسی زبان و به ضرر مطبوعات و صدا و سیما منتهی می‌شود.


وی با انتقاد از مدیران صدا و سیما گفت: مدیران رسانه‌ای ناخواسته و ندانسته ذائقه استفاده شهروندان از رسانه‌ها را تغییر دادند و زمانی متوجه این مشکل می‌شوند که بسیار دیر است.


مهدی محسنیان راد با انتقاد از مدیران بعضی روزنامه‌ها و فضای حاکم شده بر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها گفت: متاسفانه فساد جدیدی به درون مطبوعات و رسانه‌ها نفوذ کرده و آن اتحاد ننگین روابط عمومی‌ها به دستگاه‌های دولتی و نهادهای دولتی و عمومی با رسانه‌ها و خریدن ستون‌های پنهان مطبوعات و رسانه‌ها است.


وی ادامه داد: امروزه متاسفانه سکه‌های بهار آزادی د ر بین بعضی خبرنگاران توزیع می‌شود و به نوعی صفحات و مطالب رسانه‌ها و مطبوعات از طرف روابط عمومی‌ها خریداری می‌شود. خطری که امکان دارد در آینده گسترش پیدا کند و حتی سفارت خانه‌های خارجی نیز دست به چنین کاری بزنند. 

پرونده نویسنده روزنامه بهار در دیوان عالی کشور

Posted: 11 May 2014 09:36 AM PDT

جرس: وکیل مدافع علی اصغر غروی نویسنده مقاله ای که منجر به توقیف روزنامه بهار شد، آخرین وضعیت پرونده موکل اش را تشریح کرد.  

 

به گزارش ایرنا، «فریده غیرت» اظهار داشت: حکم موکلم در مرحله بدوی صادر شده و برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

 

وکیل مدافع غروی افزود: با توجه به این احکام مرحله بدوی قطعیت ندارد نمی توانم جزئیات حکم را بیان کنم.

 

غیرت گفت: موکلم در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی محاکمه و به چند ماه حبس محکوم شد.

 

به گفته وکیل مدافع نویسنده مقاله روزنامه توقیف شده بهار، پرونده موکل اش در مرحله تجدید نظر به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور ارسال شده است.

 

روزنامه بهار اول آبان ماه سال گذشته مقاله ای منتشر کرد و سپس به دلیل برخی مطالب آن مقاله مسوولان این روزنامه با انتشار نامه ای در تاریخ چهارم آبان ماه از توقف خودخواسته انتشار «بهار» خبر دادند.

 

ششم آبان ماه با حکم هیأت نظارت بر مطبوعات روزنامه بهار توقیف و پرونده آن به قوه قضاییه ارسال شد.

 

شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه، مدیر مسوول روزنامه بهار را احضار و برای وی قرار وثیقه صادر کرد که به علت فراهم نبودن وثیقه و پایان وقت اداری، سعید پورعزیزی در بازداشتگاه دادسرای اوین زندانی و در نهایت شامگاه سیزدهم آبان ماه با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

 

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر مسئول روزنامه بهار ۱۵ دی ماه به اتهام اشاعه فحشا و منکرات و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، اهانت به دین اسلام و مقدسات آن، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

 

روزنامه بهار با رای شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به شش ماه توقیف و سعید پورعزیزی مدیر مسوول آن به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شده است.

 

نویسنده مقاله روزنامه توقیف شده بهار نیز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۲در اصفهان احضار و بازداشت و پس از دو ماه بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

 

غروی ۱۵ دی ماه سال گذشته همزمان با مدیر مسئول روزنامه بهار به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب خلاف اصول قانون اساسی در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و از سوی هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد. 

سید حسین میردامادی: به صرف یک مصاحبه، نمی شود نظام را برانداخت

Posted: 11 May 2014 09:56 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: روز شنبه بیستم اردیبهشت ماه سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار در پی مراجعه به دادسرا برای ارائه پارهای از توضیحات بازداشت شد. به گفته وکیل وی قرار بازداشت موقت برای او صادر شده است اما از محل نگهداری وی تاکنون اطلاعی در دست نیست.


وی پس از بازگشت به ایران در مرداد ماه سال گذشته چندین بار توسط وزارت اطلاعات و سپاه مورد بازجویی قرار گرفت. اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از جمله اتهاماتی است که به وی وارد شده است.


سید حسین میردامادی (دایی علی خامنه ای) با ابراز تاسف از بازداشت فرزندش می گوید: "در بازجویی ها با استناد به مصاحبه هایش می گفتند چرا علیه نظام صحبت کرده است و تاکید بیشتر بر روی این بود که چرا از شخص رهبری انتقاد کرده است. بر روی مواضع آقای میردامادی و حمایتشان از جنبش سبز و رهبران آن هم حساس بودند و در بازجویی ها آن را مطرح می کردند. متاسفانه گویا برای آقایان تفاوتی بین جریان اصلاح طلب و نیروهای برانداز نیست و ایشان را برانداز قلمداد کردند."


این استاد بازنشسته دانشگاه در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید می کند: "سخن ما با عزیزان در سپاه و قوه قضاییه این است که به صرف یک مصاحبه و گفتگو نمی شود یک نظام را براندازی کرد."


سراج الدین میردامادی سابقه فعالیت در روزنامه های جهان اسلام، توس و حیات نو و تلویزیون رسا را دارد. او همچنین عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است و در سالهای ۷۸ تا ۸۱ معاون مدیرکل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی بود.


متن گفتگوی "جرس" با سید حسین میردامادی، پدر سراج میردامادی را با هم می خوانیم:


آقای میردامادی لطفا در ابتدا در خصوص نحوه بازداشت فرزندتان صحبت بفرمایید.


دیروز صبح ایشان بنا به احضار دادسرای شهید مقدس زندان اوین برای ارائه پاره ای از توضیحات در مورد پرونده اش به آنجا مراجعه کرد و بعد از آن گوشی موبایلش خاموش شد و تا امروز صبح هیچ اطلاعی از ایشان نداشتیم. امروز صبح که یکی از بستگان به اتفاق خانم پورفاضل وکیل آقای میردامادی برای پیگیری به دادسرا مراجعه کردند، مطلع شدیم که بازپرس پرونده یعنی بازپرس شعبه دو دادسرای اوین برای ایشان بازداشت موقت صادر کرده اند.


اشاره ای به زمان بازداشت موقت نکردند؟


به وکیلشان خانم پورفاضل گفته بودند که این بازداشت تا زمان برگزاری دادگاه برای ایشان ادامه دارد.


از محل و شرایط نگهداری آقای میردامادی اطلاعی دارید؟


خبر بیشتری به ما ندادند اما احتمال می دهیم که در قرنطینه انفرادی ایشان را نگه داشته باشند؛ البته اینها همه در حد گمان است زیرا حتی وکیل آقای میردامادی هم نتوانسته ملاقاتی با ایشان داشته باشد.


خود آقای میردامادی تماسی هم با خانواده نداشته اند؟


نخیر، نه تماس تلفنی و نه ملاقات. در حقیقت دیروز ما منتظر بودیم که مانند دفعات قبل که برای بازجویی می رفتند بعد از چند ساعت برگردند و از ظهر که گوشی موبایلشان خاموش بود نگران شدیم، تا امروز که شرح آن را بیان کردم.


در میان صحبتهایتان به پرونده باز آقای میردامادی اشاره کردید. می توانید در مورد این پرونده و اتهامات وارده به ایشان برایمان بگویید.


پرونده ایشان توسط وزارت اطلاعات دولت آقای احمدی نژاد مفتوح بود و در ابتداي دولت جديد چند بازجویی توسط وزارت اطلاعات داشتند اما بعد پرونده ایشان به مشهد منتقل شد و بخشی از بازجویی های ایشان در مشهد انجام شد. البته در حین بازجویی در مشهد چند بار از تهران هم ایشان را خواستند و اتهام "تبلیغ علیه نظام" بخاطر مصاحبه ها و فعالیت های روزنامه نگاری اشان به ایشان تفهیم شد. و بعد از یکماه دادگاه اول به ریاست قاضی صلواتی برایشان برگزار شد.


یعنی قبل از اتمام بازجویی برای آقای میردامادی دادگاه تشکیل دادند؟


بله، خود آقای میردامادی به قاضی صلواتی اعتراض کردند که الان از ایشان بازجویی می شود چطور دادگاه تشکیل می دهید! آقای صلواتی هم به صراحت گفته بودند پرونده ایشان از دست وزارت اطلاعات خارج است و در واقع شاکی سپاه (حالا بخش اطلاعاتی یا بخش حقوقی سپاه) است. در جلسه اول هم قاضی صلواتی اخطار رفع نقص را به دلیل تکمیل نبودن اطلاعات داده بودند و سپاه هنوز بازجوی های خود را انجام نداده و پرونده دوباره از دادگاه انقلاب به دادسرای اوین عودت داده شد. پس از آن هم بازجویی های سپاه شروع شد که البته در دوران بازجویی هیچ وقت بازداشت نشدند و فقط برای چند ساعت بازجویی می رفتند و بر می گشتند. در مجموع حدود ١٠٠ساعت با وزارت اطلاعات و ١٠٠ ساعت توسط سپاه مورد بازجويي قرار گرفتند.


در روند بازجویی های سپاه چه اتهامی به آقای میردادمادی وارد می کردند؟


سپاه تنها به تبلیغ علیه نظام راضی نبود و معتقد بود که این اتهام برای ایشان کم است و اتهام ایشان را همان ماده 610 قانون مجازات اسلامی ناظر بر اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی می دانستند. حدود 99 درصد بازجویی ها پرینت مصاحبه های ایشان در قالب مصاحبه شونده یا مصاحبه کننده را گرفته بودند و تمام آن هم معطوف به سال 88 بود. حتی اطلاعات سپاه در این زمینه به حدی ناقص بود که به ایشان گفته بودند در سال 88 از کشور فرار کرده است، در حالیکه آقای میردامادی در سال 80 بطور قانونی از کشور خارج شده و در فرانسه مشغول کار و فعالیت های روزنامه نگاری بودند. خلاصه در بازجویی ها با استناد به مصاحبه هایش می گفتند چرا علیه نظام صحبت کرده است و تاکید بیشتر بر روی این بود که چرا از شخص رهبری انتقاد کرده است. بر روی مواضع آقای میردامادی و حمایتشان از جنبش سبز و رهبران آن هم حساس بودند و در بازجویی ها آن را مطرح می کردند. خود آقای میردامادی هم در بازجویی ها نسبت به اتهامات وارده از خودشان دفاع کردند و تاکید داشتند که تمام فعالیت هایشان نقد سازنده بوده است. اما متاسفانه گویا برای آقایان تفاوتی بین جریان اصلاح طلب و نیروهای برانداز نیست و ایشان را برانداز قلمداد کردند.


حکم ممنوع الخروجی آقای میردامادی مربوط به چه سالی است؟


قرار ممنوع الخروجی که به اواخر سال 90 و اوایل سال 91 برمی گردد و این حکم قبل از ورود ایشان به کشور صادر شده بود. زمانی که به کشور بازگشتند بلافاصله پاسپورتشان ضبط شد.


الان دقیقا چه مدت است که آقای میردامادی بلاتکلیف هستند؟


حدود ده ماه که البته قرار کفالت هم گذاشته بودند که ظاهرا این قرار کفالت را به قرار بازداشت موقت تبدیل کرده اند. به نظر هم می رسد بازداشت موقت ترجمه انفرادی باشد.


علت بازگشت ایشان به ایران چه بود و چرا سپاه بر روی این موضوع حساس بود؟


آنچه در بازجویی ها مطرح می شد این ابهام بود که چرا آقای میردامادی به کشور بازگشته؛ یا ماموریتی دارد و یا اینکه می خواهد در دولت آقای روحانی مسئولیتی بگیرد. جواب آقای میردامادی هم واضح بود و می گفتند: "ایران کشور من است و نمی توانم تصور کنم که به کشور خودم بر نگردم. ما برای این کشور جنگیده ایم و در داخل کشور خودمان برای توسعه آن فعالیت می کنیم و جرمی هم مرتکب نشده ایم و فعالیت اصلاح طلبی ما شفاف و روشن است. بدنبال گرفتن مسئولیت داخل نظام هم نیستم، بلکه در مقام یک روزنامه نگار و منتقد فعالیت می کنم." آقای میردامادی همانطور هم که نشان داد در قبل انتخابات از حضور در انتخابات و دفاع از آراء مردم به آقای روحانی حمایت می کرد. هر چند احتمال چنین برخوردهایی را هم می دادند اما محکم بر سر مواضع خودشان بودند و آگاهانه به کشور بازگشتند.


به حساسیت سپاه در مورد نقد آقای میردامادی نسبت به رهبری اشاره کردید با توجه به نسبت فامیلی نزدیکی که با آقای خامنه ای دارید آیا این انتقادات را به خود ایشان یا به واسطه مطرح می کردید؟


در سالهای اخیر که به صورت مستقیم نبوده اما قطعا به گوش نزدیکان ایشان رسیده و این انتقادات را نه تنها آقای میردامادی بلکه اکثریت مردم و فعالین مطرح می کنند. مسئله هم این است که انتقاد آقای میردامادی یک نقد محترمانه و دلسوزانه در چارچوب قانون اساسی بوده است.


در پایان هر صحبتی با مسئولین دارید بفرمایید.


جوانانی که دلسوز نظام و انقلاب هستند مانند آقای میردامادی نشان دادند که قلبشان برای ایران می تپد و می خواهند در کشور خودشان فعالیت کنند. بازداشت امثال این جوانان و برخورد با آنان متاسفانه خلاف آن چیزی است که دولت آقای روحانی وعده داده است. البته ما تمام این مشکلات را از ناحیه دولت نمی بینیم زیرا خود دولت زیر بیشترین فشارها قرار دارد اما متاسفانه می بینیم برخلاف این وعده ها نه تنها بازگشت ایرانیان به کشور محقق نشده بلکه برخوردها تندتر و رادیکالتر شده است؛ آنهم با جوانانی که مشی اصلاح طلبی خود را حفظ کرده اند و میانه رو هستند. متاسفانه اینگونه برخوردها اتفاقات مثبتی که می خواست در آینده رخ بدهد را به تعویق انداخته و در عمل منتفی کرده است. انتظار می رفت شاهد برخوردهای معقول تری در داخل قوه قضاییه باشیم اما سپاه عملا به یک نهاد موازی تبدیل شده و جاي وزارت اطلاعات را گرفته و روند رو به بهبود را متوقف کرده است. سخن ما هم با عزیزان در سپاه و قوه قضاییه این است که به صرف یک مصاحبه و گفتگو نمی شود یک نظام را براندازی کرد. بنابراین باز امیدواریم در کشور شاهد پيشرفت اصلاحات باشیم.

 

 

ناطق‌نوری: هنوز تصمیم قطعی برای حضور در انتخابات نگرفته‌ام

Posted: 11 May 2014 07:45 AM PDT

جرس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای حضور در انتخابات مجلس نگرفته‌ است، ‌گفت: سؤال درباره محوریت اصلاح‌طلبان و کارگزاران خود یک پاسخ است.  

 

حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که آیا محوریت اصلاح‌طلبان و کارگزاران را برای انتخابات مجلس می‌پذیرید یا خیر، گفت: این پرسش خود یک پاسخ است و من اصلا در این زمینه صحبت نمی‌کنم.

 

ناطق نوری در پاسخ به این سؤال که آیا در انتخابات حضور خواهید یافت یا خیر،‌ تاکید کرد: هنوز در این باره تصمیمی نگرفته‌ام.

 

مکاتبه ای در دفاع از آزادی بیان

Posted: 11 May 2014 05:39 AM PDT

ما هرچه بررسی کردیم نفهمیدیم شما به کجا وصلید و پشتتان به کجا گرم است که جرات می کنید با پلیس کل کل کنید! 

 

پایبندی به رسالت شرکت بیان در حفظ حریم خصوصی کاربران، نیازمند تخصص در دو حوزه فنی و حقوقی است. از این رو یکی از جنبه های کاری سخت، وقت گیر و پرهزینه در شرکت بیان فعالیت های تخصصی واحد حقوقی شرکت است. فعالیت های مستمری که کاربران ما عموما از آن بی خبرند. مکاتبات زیر نمونه ای از این تلاشها برای صیانت از حقوق کاربران بیان است.


بسمه تعالی

از :پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا
به : مدیریت محترم شرکت بیان
موضوع : استعلام

سلام علیکم
با صلوات بر محمدو آل محمد(ص) و با احترام؛

خواهشمند است دستور فرمایید به قید فوریت Log مربوط به مشخصات ایمیل
اعلامی به قید فوریت جهت بهره برداری لازم به این پلیس اعلام دارند./

***********.blog.ir

 

 



باسمه تعالی

جناب آقای سرتیب سید کمال هادیانفر
ریاست محترم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا
با سلام و احترام،

ضمن تقدیر و تشکر از تلاشهای شما و همکاران شما در نیروی انتظامی برای تامین امنیت شهروندان، پیرو نامه مورخ ۱۳۹۳/۲/۱ به شماره ۱۵/۹۳/۱۴/۴۴ و تماس های مکرر بعدی مبنی بر درخواست اطلاعات یکی از کاربران شرکت بیان، موارد ذیل را به استحضار می رسانم:
۱. قطعا یکی از پایه های اصلی برای حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی آنها است.
۲. قانون جرایم رایانه ای مصوب ۱۳۸۸/۳/۵ مجلس شورای اسلامی، در ۱۳۸۸/۳/۲۰ توسط شورای نگهبان تایید شده و رسمیت یافته است و رعایت آن برای همه ضروری است و تخلف از آن قابل پیگرد قانونی است.
۳. مطابق مواد ۲۱ الی ۲۳ قانون جرایم رایانه ای، شرکت ها تنها مکلف به پاسخگویی به ۲ مرجع هستند: کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و مقام قضایی رسیدگی کننده به پرونده.
۴. قید "رسیدگی کننده به پرونده" در مواد مذکور نیز بیانگر آن است که حتما باید قبلا در اثر شکایت، پرونده ای تشکیل شده باشد و تنها مقام قضایی رسیدگی کننده به "همان پرونده" صلاحیت لازم را دارا خواهد بود.
۵. از آنجا که در قانون مذکور پلیس فتا جزو مراجع ذیصلاح ذکر نشده است، چنین درخواستی مسلما غیرقانونی است.
۶. رویه ثابت شرکت بیان نیز همواره عمل در چارچوب قانون بوده است.
۷. اگر فرد یا شرکتی بدون طی مراحل قانونی فوق الذکر اطلاعات کاربران را در اختیار پلیس فتا قرار داده است، قطعا تخلف کرده و استناد مامورین پلیس فتا به رویه شرکت های متخلف مایه تعجب و تاسف است.
۸. قبلا در مورد موارد مشابه اطلاع داده بودیم که در صورت تکرار هرگونه درخواست غیرقانونی مجبور به پیگیری حقوقی و اجتماعی مساله خواهیم شد.
۹. امیدواریم پلیس فتا خود هرچه سریعتر اقدام به پیگیری مساله و برخورد انضباطی با ماموران خاطی و اصلاح رویه های اشتباه نماید.
۱۰. از آنجا که پیگیری این مساله توسط پلیس فتا بیش از ۲ هفته جریان داشته است، واحد حقوقی شرکت بیان آمادگی دارد تا شرح کامل تری از این مساله را در اختیار مراجع قضایی، ریاست پلیس فتا و نیز بازرسی نیروی انتظامی قرار دهد.
۱۱. قطعا رعایت حقوق کاربران و حفظ اطلاعات شخصی و حریم خصوص آنها نیازمند فرهنگ سازی گسترده در بین کاربران، شرکت های ارائه دهنده خدمات و همه مسولان و متولیان کشور عزیزمان ایران است.

 



بسمه تعالی

از :پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا
به : مدیریت محترم شرکت بیان
موضوع : در متن

 

سلام علیکم
با صلوات بر محمدوآل محمد(ص) و با احترام؛
در پاسخ به نامه شماره پ/۳۹۰ مورخه ۱۳۹۳/۲/۶ به اطلاع می رساند مامورین این پلیس طی تماس تلفنی با مدیریت آن شرکت درخواست خود را مبنی براستعلام وبلاگ مطروحه به صورت تلفنی اعلام که مقرر گردید موارد درخواستی به صورت مکتوب ارسال گردد تا بررسی های مربوط به مصادیق مجرمانه در خصوص آن اعمال شود و طی نامه شماره ۱۵/۹۳/۱۴/۴۴ مورخه ۱۳۹۳/۲/۱ به آن شرکت اعلام شد،با پیگیری صورت گرفته مبنی بر پاسخ استعلام، مدیریت آن مجموعه اذعان داشته وبلاگ مذکوردارای محتوای مجرمانه نبوده واستعلام نیازمند دستورقضایی می باشدکه مامور مذکور اعلام داشته درصورتیکه نیاز به دستور قضایی می باشد به صورت مکتوب اعلام تا اقدام بعدی صورت پذیرد. همچنین در خصوص بند ۸ نامه آن شرکت در صورت وجود مستندات مبنی بر تکرار اینگونه موارد به این پلیس اعلام تا پیگیری لازم صورت پذیرد. /


باسمه تعالی

جناب آقای سرتیب سید کمال هادیانفر
ریاست محترم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا
با سلام و احترام،

در پاسخ به نامه شماره ۴۴/۹۳/۱۴/۴۴ مورخ ۱۳۹۳/۲/۱۰ ، لازم به ذکر است که توضیحات و مستندات مربوط به تخلفات و درخواست های غیرقانونی و نیز ******** ، به نماینده جنابعالی که حضورا به شرکت بیان مراجعه کرده بود تحویل داده شد و رسید اخذ گردید.
جای تاسف است که پرسنل شما با تعجب از ما می پرسیدند که"ما هرچه بررسی کردیم نفهمیدیم شما به کجا وصلید و پشتتان به کجا گرم است که جرات می کنید با پلیس کل کل کنید!" و پاسخ شنیده اند که "به برکت جمهوری اسلامی و خونهای پاک شهیدان، قانون، پشتوانه تک تک شهروندان است، البته اگر به حقوق خود آشنا باشند".
اگر قانون از سوی مجریان آن مورد بی مهری قرار گیرد و لازمه استناد به قانون و استفاده از حقوق قانونی اتصال به نهادهای خاص باشد، "بیان" به عنوان یک شرکت خصوصی مستقل، قطعا ترجیح خواهد داد فعالیت های خود را هرچه سریعترخاتمه دهد که ان شاء الله چنین نخواهد شد.
همچنین لازم است مطلع باشید در نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مصلی تهران، ***************** **********************
امیدوارم با تجدید نظر بنیادی در رویه های کاری و استخدامی پلیس فتا، شاهد نقش آفرینی این نیرو در رشد فرهنگی و سلامت و امنیت فضای مجازی کشور به مفهوم واقعی آن باشیم.


منبع: وبلاگ سایت رسمی بیان 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

بازداشت یک فعال سابق دانشجویی

Posted: 11 May 2014 05:33 AM PDT

جرس: ستاره داوری، فعال سابق دانشجویی و عضو شورای مرکزی تشکل‌ اصلاح‌طلب دانشگاه قزوین، سه شنبه ۱۶ اردیبهشت، توسط نیروهای امنیتی در منزل خانواده‌اش در تهران بازداشت شده است.  

 

خانواده‌ی این فعال دانشجویی در طی این چند روز بارها به مراجع قانونی مراجعه کرده اند و پاسخی دریافت نکرده‌اند.

 

یک منبع نزدیک به خانواده وی که خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با رادیو زمانه، اعلام کرد که از محل نگهداری و علت بازداشت این فعال دانشجویی، اطلاعی در دست نیست. 

ضیا نبوی به زندان سمنان منتقل شد

Posted: 11 May 2014 04:46 AM PDT

جرس: سید ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل که پنجمین سال از حبس ۱۰ ساله خود را در تبعید در زندان کارون اهواز می‌گذراند امروز از زندان اهواز به زندان سمنان منتقل شد.  

 

بنا به گزارش های رسیده به جرس، ضیا نبوی در روز 25 خرداد 88 در منزل بازداشت شد. او در دادگاه بدوی توسط قاضی پیرعباسی به 15 سال حبس و تبعید به خوزستان محکوم شد.

 

این حبس در دادگاه تجدید نظر به10 سال تبعید به خوزستان تغییر کرد. سمنان شهری است که به روستای محل سکونت خانواده نبوی نزدیک است. 
 

احضار احمد توکلی به دادسرای فرهنگ و رسانه

Posted: 11 May 2014 04:46 AM PDT

جرس: مدیر مسئول سایت الف با شکایت صالحی امیری به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.  

 

به گزارش مهر، احمد توکلی با شکایت صالحی امیری به دادسرای رسانه احضار شد.

 

بنابراین گزارش؛ شکایت امیری صالحی از توکلی در مورد نامه ای است که توکلی در زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان منتشر کرد.

 

بازپرس از باب آنکه توکلی نماینده مجلس است قرار منع تعقیب صادر می کند. اما صالحی امیری به این قرار منع تعقیب شکایت کرد، اما مجددا دادگاه قرار منع تعقیب را تائید می کند؛ اما از آن جهت که توکلی مدیر مسئول سایت الف است و این نامه در سایت الف نیز منتشر شده است توکلی را به عنوان مدیر مسئول به جرم افترا و نشر اکاذیب به دادگاه احضار کرده است.

 

بر این اساس احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی لایحه دفاعی تنظیم کرده و به دادسرا فرستاده است. 

 

علی مطهری: حصر چه در دوره امام و چه اکنون کار درستی نبوده است

Posted: 11 May 2014 03:02 AM PDT

جرس: علی مطهری با بیان این که " تاسیس یک چیزی مانند حصر در جمهوری اسلامی را نمی دانم از کجا در آمده است؟‎" گفت: حصر چه در دوره امام و چه اکنون کار درستی نبوده است.‎  

 

این نماینده مجلس، در بخشی از سخنان خود که در دانشگاه تهران ایراد کرد گفت: حرفی که آیت‌الله دستغیب در مجلس خبرگان بعد از اتفاقات سال 88 زد این بود که آقایان موسوی و کروبی وخاتمی بیایند در مجلس حرف بزنند که مسجدش را آتش زدند و بیرونش کردند.‎



علی مطهری با حضور در دانشگاه تهران اظهار داشت: در مجموع این دولت را خیلی بیشتر از دولت قبل قبول دارم. درجایی به آقای روحانی گفتم انقدر جواب این متنقدین را ندهید اینها خوششان می آید جوابشان را می‌دهید.

 

به گزارش «انتخاب»، مهم‌ترین محورهای سخنرانی علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص "روحانیت و سیاست" که در دانشگاه تهران ایراد شد، بدین شرح است:

 

- زعامت سیاسی شاخه‌ای از امامت است. شهید مطهری می‌گویند که اگر روحانیت از بین برود هیچ.چیزی جایگزین آن نیست‎.

 

- نقطه قوت روحانیت شیعه استقلالش از حکومت هاست و نقطه ضعف آنها عوام‌زدگی است.

 

- تاکید شهید مطهری این است که روحانیت همچنان استقلال خود را حفظ کند.‎

 

- حرفی که آیت‌الله دستغیب در مجلس خبرگان بعد از اتفاقات سال 88 زد این بود که آقایان موسوی و کروبی وخاتمی بیاییند در مجلس حرف بزنند که مسجدش را آتش زدند و بیرونش کردند.‎

 

- شهید مطهری و امام با تاسیس حزب جمهوری اسلامی به این دلیل که موسسینش صرفا روحانی بودند مخالف بود که با اصرار آقای هاشمی و شهید بهشتی امام رضایت دادند.‎

 

- هیچ اشکال ندارد کسی نظر مخالف ولی فقیه داشته باشد اما مرز التزام به ولی فقیه احکام حکومتی است که نظر رهبری هم همین است.

 

- روحانیت اهل سنت چون وابستگی به مردم ندارد عوام زدگیش خیلی کمتر است‎. به همین دلیل با وجود این که طرح های اصلاحی در بین روحانیت اهل سنت بیشتر است اما انقلاب های اصلاحی در بین روحانیت شیعه بیشتر بوده است‎.

 

- شهید مطهری در کتاب" علل گرایش به مادی گری" می‌گویند زمانی که کسانی که مردم آنها را نماد دین می دانند پوست پلنگ می پوشند عامل اصلی گرایش مردم به سمت مادی گری می‌شوند.‎

 

- به تعبیر شهید مطهری شکست دین‌ها به دلیل کسانی است که بین دین و نیازهای اساسی انسان ها جنگ می اندازند.‎ عقل یکی از وسایل استباط احکام است که این با رفتار کلیسا مخالف است‎. مال دوستی مشکلی ندارد آن چیزی که بد است مال پرستی است در رابطه با قدرت هم همینگونه است. علاقه جنسی از نظر اسلام چیز مقدسی است.‎

 

- آن چیزی که سیدجمال الدین در مورد همبستگی دین و سیاست می‌گفت به این معنا نبود که سیاست به خود قداست دینی بدهد. گاهی دین را ابزار سیاست می کنند در حالی که برعکس است و باید سیاست ابزاری در دست دین باشد.

 

- شهید مطهری صراحت دارند که ولایت فقیه ولایت ایدئولوژیک است. فقیه حاکم نیست، حاکم رئیس‌جمهور است و ولی فقیه نظارت می‌کند حاکم از مسیر درست منحرف نشود.‎

 

- به تعبیری ولایت فقیه ولایت مکتب و فقه است. یکی از مشکلات کشور ما این است که برداشت درستی از ولایت فقیه وجود ندارد.‎

 

- تجربه به ما آموخت که غیرروحانیون هم خیلی موفق نبودند.

 

- آقای مطهری قبل از شهادت می گفتند که در چند روز آینده باید آقای بازرگان را عوض کنیم.‎

 

- ورود روحانیون به مناصب حکومتی از روی اضطرار بود‎.

 

- نمی‌شود با قاطعیت گفت که نظر امام را در رابطه با آقای منتظری عوض کرده باشند ظاهرا امام هم از اول موافق رهبری ایشان نبودند‎.

 

- تاسیس یک چیزی مانند حصر در جمهوری اسلامی را نمی دانم از کجا در آمده است؟‎

 

- آقای مطهری هم با رهبری آقای منتظری موافق نبود.

 

- حصر آقای شریعتمداری و منتظری را من کار درستی نمی دانم و آقای مطهری اگر بود نمی گذاشتند اتفاق بیفتد‎.

 

- حصر چه در دوره امام و چه اکنون کار درستی نبوده است.‎

 

- اصل این است که روحانیون تا آنجایی که ممکن است از کارهای سیاست دور شوند.

 

- اگر از ابتدا اجازه اظهار نظر داده می شد که هرکسی هر حرفی می خواهد بزند فضا بسته نمی شد به اینجا نمی‌رسیدیم.

 

- قطعا در حرکت‌هایی که انجام شد شعارهایی مانند "نه غزه نه لبنان" اشتباه بود.

 

- اگر هرکسی وظیفه خود را به درستی انجام دهد به مسیر درست خواهیم رسید لازم است که هرکسی کار خود را درست انجام دهد

 

- قانون اساسی ما آزادی را خوب رعایت کرده است

 

- اگر همه بی تفاوت باشیم می بینیم که یک انقلاب از مسیر خود منحرف شد همانگونه که در صدر اسلام از مسیر خود منحرف شد و بعد از 50 سال از پیامبر(ص) نوه پیامبر(ع) را کشتند.

 

- روحانیت به فکر حفظ اسلام است یک جا مانند قیام تنباکو باید قیام کند جای دیگر باید سکوت کند. نوع رفتار بستگی به شرایط نظام دارد.

 

- سال 84 که گفتم آقای هاشمی کاندیدا نشود همان نظر شهید مطهری را داشتم که روحانیون به غیر از اضطرار وارد سیاست نشوند. سال 92 همان اضطرار احساس می شد.

 

- در مجموع این دولت را خیلی بیشتر از دولت قبل قبول دارم. درجایی به آقای روحانی گفتم انقدر جواب این متنقدین را ندهید اینها خوششان می آید جوابشان را می‌دهید. یکی از سران اینها به من می گفت ما یک چیزی می‌گوییم روحانی عصبانی می‌شود یک چیزی می‌گوید دوباره براساس همان حرف ما یک چیز دیگر می‌گوییم او نیز دوباره ناراحت می‌شود یک چیز دیگر می‌گوید.

 

- من با توقیف روزنامه 9 دی مخالف بودم.

 

- بگذاریم این "دلواپس ها" هم حرفشان را بزنند.

 

- آن زمانی که من نسبت به قانون حجاب و عفاف سوال می کردم آقای رئیس جمهور در مجلس می‌آمدند ما را مسخره می‌کردند یک نفر از این آقایان دلواپس نشد، جالا می‌گویند "وای فرهنگ رفت"

 

- فتنه‌گر بودن آقای موسوی و کروبی را من هم قبول ندارم. من معتقدم این ها را هل دادیم به سمت بیرون از انقلاب. هرکس دیگری را هم با آن اینگونه برخورد شود احساساتی می‌شود و اینگونه رفتار می‌کند.

 

- معتقدم ایشان نباید احساساتی می شدند و اینکه آن شب گفت که من رئیس جمهور هستم اشتباه بود. این داستان پاره شدن عکس امام و داستان عاشورا باید بیان شود که چگونه بوده و کار چه کسانی بوده است؟

 

- من معتقدم آقای روحانی باید جسارت بیشتری داشته باشند. اینکه ریچارد فرای کتاب های زیادی دارد و ایران شناس بود و دوست داشت در ایران خاک شود، پنج نفر تظاهرات می‌کنند و دولت هم عقب‌نشینی می‌کنند؛ این که نشد؛ دولت باید جربزه داشته باشد.

 

سراج‌الدین میردامادی بازداشت شد

Posted: 11 May 2014 01:36 AM PDT

جرس: سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار اصلاح طلب در پی مراجعه به دادسرا برای ارائه پاره‌ای از توضیحات بازداشت شد.  

 

به گزارش جرس، وی که مرداد ماه سال گذشته از پاریس به تهران بازگشته بود، قرار بود برای روز گذشته براي اداي پاره اي توضيحات به دادسرا برود.

 

وی پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد و بنا به اخبار منتشر شده هم اکنون در زندان اوین است.


میردامادی پیش از این نیز چندین بار رای ارائه توضیحات به دادسرا خواسته شده بود.

 

سراج الدين ميردامادی در پستی که پیشتر در فيس بوک خود منتشر کرده بود، گفته بود که در جريان حضور در دادسرای اوين از سوی ماموران سپاه مورد بازجويی قرار گرفته است.

 

طبق اين گزارش سپاه در گردش کار بر ايراد اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور اصرار » دارد.

 

به گفته سراج الدین میردامادی ،‌موارد اتهامی وی «شرکت در نشست ستارگان خرداد (به عنوان مستمع)، کار در راديو زمانه ، امضای نامه های دسته جمعی به مجامع بين المللی در خصوص وضعيت ناگوار زندانيان سياسی و روزنامه نگاران و اعتراض به حصر خانگی رهبران جنبش سبز و همکاری با تلويزيون رسا» عنوان شده بود.

 

سراج‌الدین میردامادی پیشتر در روزنامه‌های جهان اسلام، توس و حیات نو فعالیت می‌کرد و عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت است. وی از سال ۱۳۸۶ برای رادیو زمانه فعالیت می‌کرد.

 

وی در سال‌های ۷۸ تا ۸۱ معاون مدیرکل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی بود.