جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جوابیه کرباسچی به صداوسیما در دفاع از کروبی: مثل شما از گزینهٔ ۸۸ شرمسار نیستیم

Posted: 23 May 2014 08:59 AM PDT

جرس: غلامحسین کرباسچی، رییس ستاد انتخاباتی حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی در انتخابات سال ۸۸، در جوابیه‌ای به مهندس ضرغامی، رییس سازمان صدا و سیما، ضمن رد ادعای تکراری رای خود در آن انتخابات به میرحسین موسوی، نوشت: بنده و دوستانم همچون اصولگرایان نیستند که از گزینهٔ خود در انتخابات ۸۸ شرمسار باشیم و آقای احمدی‌نژاد را انتخابی انحرافی بخوانیم و انتخابمان را انکار کنیم و هنوز همچون گذشته از انتخاب ۸۸ خود دفاع می‌کنیم.

 

وی در بخشی از نامه‌ی خود نوشته است: لازم نیست که برای علت عدد آرای آقای کروبی در سال 88 به ایشان تحلیل‌های غیرواقعی بدهیم، گذشته از جمع‌بندی شخصی خود ایشان که در رفتارشان نسبت به دوستان شما مشهود است کافی است که یک بار منصفانه و واقع بینانه به واکنش مردم فکر کنید، آن گاه علت واقعی را خواهیم یافت. گناه خود را به پای دیگران ننویسیم!

 

متن کامل جوابیه ی کرباسچی به صدا و سیما که در اختیار انصاف نیوز قرار گفته در پی می آید:

 

به نام خدا
جناب آقای مهندس ضرغامی، ریاست سازمان صدا و سیما


سلام علیکم


گرچه از ملی بودن آن رسانه مدتهاست ناامیدم اما در این روزگار امید هنوز آرزو دارم که اگر به جایگاه ملی رسانه اعتقاد ندارید، از لحاظ شرعی و قانونی این جوابیه را در سیما پخش کنید:

روز دوم خرداد در سیما سردار کوثری در گفتگویی مواردی کذب را به بنده نسبت دادند که می تواند محل شکایت باشد. از جمله گفته اند که من در مقام رییس ستاد جناب آقای کروبی به ایشان خیانت کرده، در دانشگاهی یا جایی چیز دیگری گفته ام و ملت را به رای دادن به مهندس موسوی تشویق کرده ام. و همین علت کاهش رای آقای کروبی از چند میلیون سال ۸۴ به چند صد هزار سال ۸۸ شده است، چون من از قبل ماموریت داشته ام که این نقش را در ستاد اقای کروبی بازی کنم.


شگفتا از این دروغ گویی و تحلیل ناصواب!!!
اولا که آفای کروبی قبل از مهندس موسوی نامزد انتخابات ۸۸شده بودند و من قبل از حتی تصمیم جناب آقای مهندس موسوی به کاندیداتوری، به ستاد آقای کروبی رفتم و دعوت ایشان را قبول کردم. منطقا و از لحاظ زمانی من نمی توانستم واجد ماموریت از جانب نامزد محتملی باشم که هنوز وارد انتخابات نشده بود.

ثانیا من هرگز چنین حرفی نزدم و بنا به قاعده ی البینه علی المدعی ... آقای کوثری باید سند اقامه کند و صداوسیما در برابر نشر اکاذیب پاسخگو باشد. ظاهرا رسانه‌های راستگوی! جناح راست افراطی آن اندازه در این باره دروغ گفته‌اند که خودشان هم باور کرده اند و شاید به پیروی از منطق گوبلز آنقدر یک دروغ را تکرار می کنند تا همه باور کنند اما حتی گوبلز هم اینقدر زودباور نبود که دروغ‌های خودش را باور کند.

البته بنده حداقل یک بار در جواب آقای محمدرضا باهنر این دروغ‌ها را تکذیب کرده بودم و گفتم که چگونه رسانه‌های امنیتی این دروغ‌ها را جعل می کنند و اینها دم فرو بستند و بینه‌ای اقامه نکردند و به نوعی هم عذرخواهی کردند که خوب است شما به همان جواب التفاط کنید. بنده و دوستانم همچون اصولگرایان نیستند که از گزینه‌ی خود در انتخابات 88 شرمسار باشیم و آقای احمدی‌نژاد را انتخابی انحرافی بخوانیم و انتخابمان را انکار کنیم و هنوز همچون گذشته از انتخاب 88 خود دفاع می‌کنیم و با وجود میل اجماع در جبهه‌ی اصلاحات، در انتخابات دوره‌ی قبل تا لحظه‌ی آخر و پس از آن مدافع جناب آقای کروبی بودیم.

در مقام تحلیل هم عرض می‌کنم که لازم نیست که برای علت عدد آرای آقای کروبی در سال 88 به ایشان تحلیل‌های غیرواقعی بدهیم، گذشته از جمع‌بندی شخصی خود ایشان که در رفتارشان نسبت به دوستان شما مشهود است کافی است که یک بار منصفانه و واقع بینانه به واکنش مردم فکر کنید، آن گاه علت واقعی را خواهیم یافت. گناه خود را به پای دیگران ننویسیم!


والسلام، غلامحسین کرباسچی، دوم خرداد 93.



 

همایش اصلاح‌طلبان بوشهر هم لغو شد

Posted: 23 May 2014 08:59 AM PDT

جرس: ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان بوشهر اعلام کرد: همایش بزرگداشت دوم و سوم خرداد در بوشهر به دلیل برخی مانع تراشی ها لغو شد.




به گزارش «خلیج فارس»، این تشکل سیاسی اعلام کرد: هرچند قانون اساسی جمهوری اسلامی تشکیل اجتماعات قانونی را حق ملت دانسته و برای تجمعات قانونی در فضاهای بسته نیاز به اخذ هیچ مجوزی نیست، با این حال ما برای پیشگیری از هر گونه بهانه تراشی، درخواست مجوز تجمع روز جمعه 2 خرداد را هم به مسئولان استان داده و فراتر از این در اقدامی بی سابقه ریز برنامه هایمان را هم به مقامات مسئول ارائه کردیم، اما به دلیل برخی مانع تراشی ها، این همایش لغو شد.

 

ستاد ائتلاف اصلاح طلبان استان اعلام کرد: در بیانیه ای دلایل این اتفاق را با مردم در میان خواهیم گذاشت.

 

گفتنی است قرار بود بعد از ظهر جمعه (امروز) همایش بزرگداشت حماسه دوم و سوم خرداد از سوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان بوشهر در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد برگزار شود، اما طی روزهای گذشته برخی چهره های تندرو و سایت های زنجیره ای منتسب به اصولگرایان خطاب به مسئولان استانی خواستار لغو این همایش شده بودند.

 

اظهارات کوثری درباره موسوی، کروبی، خاتمی و مذاکرات هسته‌ای

Posted: 23 May 2014 08:00 AM PDT

جرس: اسماعیل کوثری، راهیافته تهران در مجلس شورای اسلامی در برنامه ˈشناسنامهˈ از روزهای پایان جنگ تحمیلی، نامه فرماندهان سپاه به خاتمی ، توصیه به مشایی برای حرف نزدن و دلواپسی از روند مذاکرات هسته ای به ابراز نظر پرداخت.


 

به گزارش ایرنا، اسماعیل کوثری روز جمعه در برنامه شناسنامه شبکه سه سیما با بیان اینکه با علاقه شخصی نماینده مجلس نشده است، مدعی شد: «مجلس ما نسبت به مجلس‌های دیگر بهترین است اما خیلی باید از این بهتر باشد چون شان جمهوری اسلامی یک مجلس بسیار متین و قانون‌مند است. مجلس باید طوری قانون گذاری کند که عموم جامعه از آن بهره برداری کند.»

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:«هشت ماه پیش بود که با تعدادی از نمایندگان طرحی را در مورد نصف شدن حق ماموریت نمایندگان و وزرا تقدیم کردیم که متاسفانه رای نیاورد. من انتظار دارم در جامعه اسلامی، اسلامی رفتار شود.»

 

عضو سابق سپاه پاسداران در بخش دیگری از صحبت های خود در مورد چگونگی ورود خود به مجلس هم اینطور توضیح داد:«جمعی از اصولگرایان به این نتیجه رسیده بودند که یکی- دو نفر هم از بچه های جبهه در لیست باشند که قرعه به نام بنده افتاد و در لیست اصولگرایان قرار گرفتم. ستاد کل اول با کاندیداتوری من موافقت نکرد و من هم از این بابت خوشحال بودم تا اینکه 36 ساعت مانده به آغاز نام نویسی گفتند کارهای قانونی بازنشستگی ات را انجام بده تا بتوانی کاندیدا شوی که ما هم مراحل قانونی را طی کردیم و برای ورود به مجلس نامزد شدیم.»

 

وی در مورد سال‌های پایان جنگ مدعی شد:ما در سال ها و ماه های آخر امکانات زیادی نمی خواستیم اما جناب آقای هاشمی چون جانشین فرمانده کل قوا و فرمانده قرارگاه خاتم بودند، جلسه ای گذاشتند و این تصمیم را گرفتند.بعدها با آقای هاشمی در مورد این تصمیم به صورت تلفنی صحبت کردم که ایشان فرمودند از فرماندهتان (محسن رضایی) بپرسید. وقتی موضوع را از آقا محسن جویا شدم، آقا محسن گفتند از ما خواستند که بگوییم چقدر نیرو و امکانات لازم داریم. ما هم این لیست را ارائه دادیم و آقای هاشمی با گرفتن این لیست با آقای نخست وزیر (موسوی) و آقای بهزاد نبوی و آقای خاتمی (وزیر ارشاد و مسول تبلیغات جنگ) و برخی دیگر از مسولان کشور صحبت کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توان جنگ را ادامه داد و این نظر را به حضرت امام ارائه دادند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید چرا امام برای پذیرش قطعنامه از عبارت «جام زهر» استفاده کرد هم گفت:«امام سیاست الهی و قرآنی را پیگیری می کردند. ایشان می فرمودند جنگ، جنگ تا رفع فتنه اما بعضی ها به دنبال این بودند که با یک عملیات کار را تمام کنند. امام می دید که مردم در صحنه هستند اما برخی ها باورشان نمی شد و تصور می کردند که نمی شود! امام در نهایت قطعنامه را پذیرفت و از عبارت جام زهر هم استفاده کردند. نقش آیت الله خامنه ای در آن زمان بسیار پر رنگ بود. ایشان در نمازجمعه از مردم خواستند به سمت جبهه ها بیایند تا دوباره دشمن به کشور مسلط نشود.

 

 

کوثری با بیان اینکه بعد از آزادی از زندان نامه ای برای آقای هاشمی نوشته، خاطر نشان کرد:«خطاب به آقای هاشمی گفتم شما می توانستید به ما بگویید پادگان را خالی کنید که ما این کار را می کردیم یا اینکه پادگانی دیگر به ما می دادید یا نه اصلاً من را از سرپرستی لشکر عزل می کردید که همه این موارد مورد قبول ما بود. البته پاسخی به این نامه داده نشد و ما هم دنبال پاسخ نبودیم و فقط می خواستیم این موضوع را به ایشان اطلاع دهیم.»

 

وی ادامه داد:«بحث مبارزه با شاه خیلی جدی بود و ما هم به دنبال این موضوع بودیم. زمانی که به سمت تحصیل در رشته تربیت بدنی رفتم به این دلیل بود که می خواستم از طریق مربیگری ورزش وارد برخی مسائل شوم.»

 

کوثری در بخش دیگری از مصاحبه تلویزیون خود درمورد فضای سپاه در دوران دو خرداد 76 اظهار داشت: «حضرت امام فرمودند نیروهای مسلح در گروه ها و جناح بندی های سیاسی نباشند اما در رای دادن هیچ منعی برای کسی وجود ندارد. بچه های سپاه اگر روی تفکرات سیاسی شناخت نداشته باشند چطور می توانند از ارزش ها دفاع کنند؟ 90 درصد وظیفه سپاه عقیدتی است و 10 درصد وظیفه نظامی دارد. در آن زمان هم این شرایط وجود داشت و هرکس به کاندید مورد نظر خود رای می داد. البته در توزیع سیاسی گوینده حرف خودش را می زند اما شنونده خودش انتخاب می کند.»

 

وی در مورد نامه سرداران سپاه به سید محمد خاتمی هم گفت:«تیر ماه سال 78 می دیدیم که جامعه هر روز بدتر می شودو معترضان چیزی را قبول نمی کردند و جامعه را به بی راهه می کشاندند و التهاب شدید شده بود. شورای عالی امنیت ملی باید تصمیم می گرفت اما این کار را نکرد، به ما هم می گفتند حق ورود به این مسائل را ندارید. در نهایت آن نامه کوتاه نوشته شد و برادران آن را امضاء کردند و به رئیس جمهور داده شد. عکس العمل ایشان هم این بود که یک سری از تصمیمات گرفته شد. ما می گفتیم نیروی انتظامی به کمک سپاه نیاز دارد اما شورای عالی امنیت ملی این اجازه را نمی داد تا اینکه با آن نامه تصمیم بر ورود سپاه گرفته شد و بدون اینکه خون از دماغ کسی ریخته شود، در عرض 24 ساعت آرامش در همه جای تهران حکمفرما شد. بچه های سپاه از مردم جدا نیستند و سپاه برای خدمت به مردم ایجاد شده است.»

 

کوثری همچنین در مورد وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 گفت:«در سال 88 با آقای رضایی، آقای موسوی، آقای هاشمی، آقای کروبی و آقای ناطق دیدارهایی داشتیم. به قم هم رفتیم و با مراجع جلسه داشتیم و در جهت برقراری امنیت در کشور صحبت کردیم. وقتی با آقای موسوی صحبت کردیم ایشان گفتند من نه شورای نگهبان و نه وزارت کشور را قبول ندارم. ما گفتیم با این نگاه اگر کاندید نمی شدید کسی کاری نداشت! شما می خواستید شخصیت دوم کشور باشید، چطور می توانید این دو نهاد را قبول نداشته باشید؟ همین دو نهاد کاندیداتوری شما را تایید کردند و حالا که رای نیاورده اید می گویید قبولشان ندارم؟ آقای کروبی هم می گفتند چرا دور قبل من 4 میلیون رای آورده ام اما این دوره 300 هزارتا! ما در جواب گفتیم که نزدیک ترین فرد به شما آقای کرباسچی بود اما ایشان روز رای گیری در دانشگاه امیرکبیر گفت مصلحت بر این است که به آقای موسوی رای بدهیم.»

 شایان ذکر است که این گفته بارها توسط کرباسچی به شدت تکدیب شده است.

کوثری در پاسخ به این سوال مجری برنامه که پرسید آیا شما دلواپسید گفت:«دلواپسی ام این است که عمر ما در حال گذر است و می توانیم پیشرفت های خوبی در کشور داشته باشیم اما برای کارهای بیهوده وقت می گذاریم و این تاخیرها ایجاد می شود. باید از نعمت جمهوری اسلامی بهتر استفاده کنیم و بیشتر به مردم خدمت کنیم تا مردم کمتر احساس نگرانی داشته باشند.»

 

وی اظهار نظر کرد:«در مورد بحث هسته ای ما دلواپس بودیم و این موضوع را برادرانه مطرح کردیم. اینطور نبود که ما به وسیله این نشست بخواهیم جنجال کنیم بلکه می خواستیم صحبت ها به گوش دوستان برسد. ما در مجلس دائماً به عزیزان در مورد بحث هسته ای جلسه داریم اما به جواب درستی نرسیدیم. تا اینکه به دعوت دانشجویان در این نشست شرکت کردیم و مباحثی را مطرح ساختیم.»

 

کوثری همچنین گفت:«مسولین هسته ای می گویند برخی مسائل که مربوط به امنیت ملی است را نمی توان به صورت عمومی بیان کرد. اما آیا این مسائل را در کمیسیون امنیت مجلس هم نمی توانند بگویند؟ وقتی در کمیسیون این مسائل بیان نشد ما مجبور شدیم به صورت عملی صحبت کنیم. نماینده بانک مرکزی، هواپیمایی و کشتیرانی در کمیسیون امنیت حضور پیدا کردند و گفتند از بعد از لغو برخی تحریم ها هنوز هیچ تغییری ایجاد نشده و ما حتی یک دلار هم نتوانسته ایم برداشت کنیم، فقط فضا خوب شده است! وقتی هیچ اقدامی انجام نشده ما حق داریم نگران و دلواپس باشیم.»

 

وی افزود:«ما در جریان مذاکرات دوران قبل بودیم و هیچ نگرانی از آن نداشتیم. سال 83 من در مورد بحث هسته ای از ستاد کل مسولیت داشتم. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته بود بحث امنیتی این موضوع به ستاد کل سپرده شود. وقتی به نطنز رفتم همه چیز را رصد کردم و در جریان امور بودم. تیم مذاکره کننده ایرانی در آن زمان هر روز در حال پیشرفت بود. وقتی 20 درصد به ما داده نشد، با تصمیم مقام معظم رهبری خودمان اورانیوم 20 درصد را تولید کردیم. از طرف دیگر در مقابل خواست طرف مقابل چیزی داده نمی شد و آن ها هم تحریم را بیشتر می کردند.»

 

مصطفی محقق‌داماد: با یک جهل و کج اندیشی دینی مواجه هستیم

Posted: 23 May 2014 05:20 AM PDT

جرس: معاونت فرهنگستان علوم در همایش «فلسفه و صلح جهانی» تصریح کرد: در منطقه ما و کشورهای اطراف که عده ای به نام خدا به مساجد پا گذاشته و مسلمانان را در حال نماز به خاک و خون می کشند، اگر انگیزه آنها برای چنین کارهای بررسی کنیم و اگر افکار آنها واکاوی کنیم با یک جهل و کج اندیشی دینی مواجه می شویم.

 

به گزارش شفقنا استاد، حقوق دانشگاه شهید بهشتی در همایش «فلسفه و صلح جهانی» با موضوع "حکمت متعالیه و آرامش بشری" سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: جنگ و خون ریزی و آدم کشی به معنای عام کلمه همزاد انسان است یعنی از روز آغاز پیداش بشر آدم کشی نیز آغاز شده است که در منابع دینی و قرآن به داستان دو فرزند آدم در این موضوع اشاره شده است.


این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این داستان پیام مهمی دارد، اظهار کرد: نخستین پیام آن این است که دیگر کشی و عدم تحمل دیگری در نهاد آدمی نهفته است اما پیام دوم این داستان این است که هر دو فرزندان آدم هستند، که یکی مظهر خشونت و خون ریزی و دیگری سمبل و الگوی تحمل، صبوری و خردمندی است. آن برادر خردمند به برادر خود می گوید اگر تو دستت را برای تجاوز به سوی من دراز کنی من به کشتن تو دست دراز نمی کنم.


محقق داماد ادامه داد: استنباط من از تعبیر این قسمت از آیه قرآن این است که برادر خردمند، به یک اصل در حقوق کیفری اشاره می کند که امروز دنیای پیشرفته معاصر بر آن صحه می گذارد و آن دفاع متناسب است؛ یعنی همواره باید مقابل هجوم را گرفت. اما پیام سوم این داستان این است که این موضوع نزاع دینی است و انگیزه دینی درون خود دارد؛ حسادت، درون خانگی است و ریشه دینی دارد. این داستان نشان می دهد خشونت بشری همزاد انسان است و هر لحظه به شکل هایی همچون نزاع های قومی، مالی، جاه و مقامی خود را نشان داده و تا امروز به صورت تکنولوژی خود را به نمایش گذاشته است.


معاونت فرهنگستان علوم با بیان اینکه گاهی انگیزه های دینی در میان انگیزه های زشتی که در تهاجمات ابتدایی وجود دارد، ظهور پیدا می کند، تصریح کرد: نمونه این انگیزه را می توان در قرون وسطی مشاهده کرد و امروز نیز در منطقه ما و کشورهای اطراف که عده ای به نام خدا به مساجد پا گذاشته و مسلمانان را در حال نماز به خاک و خون می کشند. یا در این موضع دو گروه به جان هم می افتند اما با خیالات و برداشت های شخصی که از دین دارند در حالی که وقتی این موضوع را در میان آنها واکاوی می کنیم با جهل و کج اندیشی دینی مواجه می شویم.


محقق داماد با اشاره به عملکرد اخیر بوکوحرام در نیجریه گفت: بوکو حرام به معنای تحصیل کردن در غرب حرام است؛ آنها ننگ تاریخ بشر را رقم زده اند و دختران را به بردگی گرفتند، و باید ببینیم که راه حل این موضوع چیست؟
او با توجه به نظر صدرالمتالهین بیان کرد: ملاصدرا فیلسوف عرفان، فیلسوف برهان و فیلسوف قرآن است و در سه جای مختلف از جمله در مقدمه اسفار و حدیث شریفی در اصول کافی با این مضمون که مومن باید بصیرت داشته باشد، به مسئله صلح اشاره می کند.


این استاد دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: در حال حاضر باید دید حکمت متعالیه و فلسفه به نحو عملی چه پاسخی برای مسئله صلح و فلسفه دارد؟ اگر یک نظام فلسفی است باید برای نظام روز پاسخ داشته باشد. عشق به صلح خواهی را حکما حل کرده اند و دغدغه حکیمان بوده است همین که آنها اعلامیه حقوق بشر را می نویسند، یعنی دم از کرامت و حق بشری می زنند کار حقوقدانان و حکما بوده است که خواستند رنج درد بشری را آرامش ببخشند.


معاونت فرهنگستان علوم بیان کرد: ملاصدرا راه حلی دارد و طبق این راه حل می گوید قرآن در چند جای مختلف به انسان ها گفته است خدا دو چیز را در کنار هم به بشر داده است یکی کتاب و دیگری حکمت؛ کتاب یعنی مجموعه های وحیانی دینی و حکمت یعنی عقل عملی، خردمندی و خردورزی و ملاصدرا اینطور برداشت می کند که این دو مسئله همچون دو بال برای یکدیگر هستند که اگر یکی حذف شود کبوتر به زمین می خورد.


محقق داماد در پایان درباره دین بدون تعقل تصریح کرد: دین بدون تعقل و تعقل بدون دین، نتایج عینی آن در تاریخ دیده شده واین دو همراه با هم می توانند، تربیت کنند. عنوان کتابی که منتشر کردم جهل مقدس است و جهلی که رنگ قدسی به آن داده شده است


 

خانیکی: تقویت احزاب به نفع نظام سیاسی کشور است

Posted: 23 May 2014 05:20 AM PDT

جرس: مشاور فرهنگی رئیس دولت اصلاحات گفت: زمانی که از منافع ملی حرف می‌زنیم به چیزی جز مشارکت و همفکری نمی‌رسیم. به نفع نظام سیاسی کشور است که احزاب تقویت شده داشته باشد.

 

به گزارش ایسنا، هادی خانیکی در سیزدهمین مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی در سخنانی اظهار کرد: همه ما می‌دانیم که نهادها و تشکل‌های سیاسی دارای چه اهمیتی هستند، زیرا سرمایه‌های اجتماعی را در کنار نهادهای مدنی تقویت می‌کنند. جامعه بعد از آسیب‌ دیدن باید ترمیم شود دوم و سوم خرداد نمادهایی از تامین شدن آسیب‌های اجتماعی هستند.

 

وی در ادامه گفت: در کنار بحث‌هایی که برای ضرورت شکل‌گیری نهادهای مدنی و انسجام جریانات اصلاح‌طلب مطرح شد، باید بدانیم که در دوم خرداد توانستیم از ظرفیت اجتماعی به نحواحسن استفاده کنیم. جامعه ایرانی در قیاس با جوامع دیگر منطقه در بسیاری از نوآوری‌های فکری و احیای دینی آغازگر بوده است.

 

مشاور فرهنگی رئیس دولت اصلاحات همچنین گفت: اما این آغازگری الزاما به معنای تداوم بخش بودن آن نیست و شاید همین عدم تداوم باعث ضعف مدنی جامعه ما شود.

 

خانیکی در ادامه به نبود فرهنگ گفت‌وگو در کشور اشاره کرد و گفت :یکی از ضعف‌های اساسی ما این است که نمی‌دانیم چگونه باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم باید متوجه شویم که گفت‌وگو کردن و کنار آمدن با یکدیگر ارزش‌هایی برای فرهنگ سیاسی کشورمان است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: همین نبود فرهنگ گفت‌وگو باعث شد که دولت اصلاحات برود و دولتی دیگر که باعث بروز مشکلاتی شد بر سر کار بیاید. همین عدم وجود فرهنگ گفت‌وگو در جوامع دانشگاهی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و مانع پیشرفت ما می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه جلال بختیاری در سخنانی گفت: انتخابات آزاد و منصفانه و عمل به پروسه آن همچنین آزادی بیان و قلم و تشکر همچنین آزادی انجمن‌ها و تشکل‌ها چهار سنگ زیربنای دموکراسی است. نهادها به عنوان اساسی‌ترین پایه دموکراسی به حساب می‌آیند که نباید به قدرت‌ها وابسته باشند.

 

وی با اشاره به فضای بسته تشکل‌ها در چند سال گذشته خاطر نشان کرد: در زمان آقای احمدی‌نژاد روزنامه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و ‌نهادهای مدنی تعطیل شدند و جامعه دچار رکود و رشد منفی اقتصاد شد. بدهی بانک‌ها افزایش یافت، تضعیف و غارت اموال عمومی گسترش یافت و شاهد فرار سرمایه‌ها و مغزهای جامعه‌مان به خارج بودیم و در یک کلام می‌توان گفت در دوران آقای احمدی‌نژاد تاریخ یک ملت خدشه دار شد.

 

بختیاری در ادامه با بیان این‌که دولت جدید با چالش‌های متفاوتی روبرو خواهد بود، گفت: با توجه به مشکلاتی که به وجود آمد، دولت آقای روحانی معضلاتی را به همراه خواهد داشت که از دو راه می‌تواند آن را حل و فصل کرد اولین قدمی که دولت جدید می‌تواند بردارد تقویت حوزه سیاست خارجی و تعامل با جهان است و تا نتواند از این طریق به نتیجه‌ مطلوب برسد نمی‌تواند امور داخلی را نظم ببخشد.

 

دبیرکل مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی اظهار کرد: دومین اقدامی که دولت می‌تواند انجام بدهد توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داخل است. توجه به فرهنگ، هویت دینی و مذهبی بسیار مهم است.

اینستاگرام با شکایت خصوصی فیلتر می‌شود

Posted: 23 May 2014 04:58 AM PDT

جرس: دستور فیلتر شدن اینستاگرام، شبکه اجتماعی به اشتراک گذاری عکس، به دلیل "شکایت خصوصی" به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است.


 

خبرگزاری مهر به نقل از "یک مقام آگاه" گزارش کرد که این شبکه اجتماعی موبایلی، به دلیل دارا بودن شاکی خصوصی در لیست مسدودیت دسترسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دستور قضایی برای فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام صادر شده است، اضافه کرد: این حکم قضایی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرا ابلاغ شده است.

وی با تاکید براینکه شاکیان خصوصی این شبکه اجتماعی، به دلیل نقص حریم شخصی از این شبکه شکایت کرده اند خاطرنشان کرد: دستور فیلترینگ ایسنتاگرام ارتباطی با تصمیمات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ندارد و این حکم قضایی مستقیما از سوی دادستانی به وزارت ارتباطات برای اجرا ابلاغ شده است.

به گزارش مهر، اینستاگرام بزرگترین شبکه اجتماعی اشتراک گذاری عکس جهان محسوب می شود که در سال 2010 راه اندازی شده و مشترکان بسیاری در سرتاسر دنیا دارد.

به گزارش جرس، فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی همواره جزء سیاست‌های حاکمیت ایران در فضای مجازی بوده است. فیس‌بوک به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران همچنان مسدود است؛ هرچند عده‌ای از اعضای دولت هم از مشترکان این سایت به شمار رفته و در آن فعال‌اند.

نوبخت: نرخ تورم کمتر از ۲۰ درصد می‌شود

Posted: 23 May 2014 04:58 AM PDT

جرس: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گفت: بر اساس گزارش نهادهای مالی بین‌المللی، امسال نرخ رشد اقتصادی کشورمان به ۲.۸ درصد و نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

 

به گزارش ایسنا، محدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: دولت برای کاهش تورم و رساندن آن به ۲۵ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۱.۵ درصد در سال جاری میلادی تلاش می‌کند اما بر اساس گزارش نهادهای مالی بین‌المللی، امسال نرخ رشد اقتصادی کشورمان به ۲.۸ درصد و نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اختلالات بازار پول و ارز در کشور افزود: سیاست دولت، استقلال بانک مرکزی بدون دخالت سیاستمداران است و اگر چه آثار این سیاست در دراز مدت مشخص می شود اما آثار آن به صورت کاهش تورم و افزایش فعالیت های اقتصادی بروز کرده است.

نوبخت با بیان اینکه تحریم های ناعادلانه کشورهای بزرگ دنیا، دسترسی به منابع خارجی و حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با دنیا را تحت تاثیر قرار داه است، گفت: این تحریم ها موجب نوسانات ارزی، کاهش فعالیت های اقتصادی، اختلال در بازار کالا و خدمات، رکود تورمی و افزایش قیمت ها شد.

سخنگوی دولت افزود: در هشت ماه نخست دولت تدبیر و امید، نرخ تورم از ۴۳ درصد به ۳۰ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته به ۱۷ درصد رسید که نشان‌دهنده بهبود شاخص های اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه اتحادیه پایاپای آسیا با هدف توسعه همکاری‌های بازرگانی، گسترش همکاری‌های پولی و بانکی و ایجاد فرصت رشد اقتصادی برای اعضا تاسیس شده است، گفت: سود بردن از شرایط رقابتی منطقه ای به منظور تامین طرح های مالی با هزینه کمتر، یافتن شرکای جدید و متکی نبودن به یک بازار خاص از مهمترین دستاوردهای این اتحادیه در سال‌های گذشته بود و موجب کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش گردش سرمایه‌ها شده است.

نوبخت گفت: اگر چه حجم روابط اعضای اتحادیه در بلند مدت افزایش پیدا کرده اما در این سال‌ها روابط تجاری اعضای اتحادیه فراز و نشیب های بسیاری داشته و تحریم‌های ناعادلانه کشورمان حجم مبادلات ایران با اعضای اتحادیه را کاهش داده است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیا بهبود یافته و اعضای اتحادیه پایاپای آسیا نیز می توانند با استفاده از فرصت به دست آمده، روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورمان سرعت ببخشند که این امر موجب رونق اقتصادی همه کشورهای عضو اتحادیه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، چهل و سومین اجلاس هیات مدیره اتحادیه پایاپای آسیا از دیروز به میزبانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جزیره کیش آغاز شده است و امروز به پایان می‌رسد.

در این نشست نمایندگان بانک های مرکزی کشورهای بنگلادش، بوتان، هند، ایران، میانمار، نپال، پاکستان، سریلانکا و دبیرکل اتحادیه پایاپای آسیا حضور دارند.

اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا به صورت دوره‌ای هر سال در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود.

بانک مرکزی کشورمان در سال ۸۳ نیز میزبان سی و سومین اجلاس هیأت مدیره اتحادیه پایاپای آسیا در شهر شیراز بود.

محل دائمی دبیرخانه اتحادیه پایاپای آسیا در ایران قرار دارد.

کاهش ۸۰ درصدی تیراژ مطبوعات ایران در چند سال اخیر

Posted: 23 May 2014 04:58 AM PDT

جرس: مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد سلطانی‌فر مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب مطبوعات و روابط عمومی‌های استان اردبیل با اشاره به اینکه شمارگان روزنامه‌ها و مجلات منتشره در کشور در سال‌های اخیر بشدت افت کرده و از چهار تا پنج میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه رسیده است، بیان کرد: سایت‌های خبری و غیرخبری اینترنتی روزبه روز در حال گسترش می‌باشند و هم اکنون تنها در بخش خبری تعداد سایت‌های خبری فارسی زبان از رقم شش هزار و ۲۰۰ عدد گذشته است.

 

وی با اشاره به اینکه از این تعداد سایت خبری تنها ۱۳۹ مورد دارای مجوز بوده و بقیه بدون اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌باشند، اضافه کرد: رسانه و روابط عمومی‌های ما اگر به خود نجنبند و از شناخت تکنولوژی و مخاطب غافل شوند دچار سردرگمی شده و فضا را به دیگران واگذار خواهند کرد.

 

وی هشدار داد که اگر فضای جدید و مخاطب و ذائقه آن به خوبی شناخته و تغذیه نشوند، مرگ زودرس روابط عمومی و رسانه‌های ما را گرفتار خواهد کرد.

 

این استاد ارتباطات با بیان اینکه مهم‌ترین آفت روابط عمومی‌ها در ایران روند فعالیت سنتی آن‌ها می‌باشد، افزود: روابط عمومی‌های ما هنوز در حوزه اجرایی گرفتار شده و چیزی به نام تولید محتوا ندارند.

 

سلطانی فر گفت: در روابط عمومی سنتی نقش و جایگاه مخاطب صفر بود و دستگاه همه کاره بود اما اکنون در نقطه پیشرفته فعالیت روابط عمومی‌ها یعنی ˈدیپلماسی عمومیˈ مخاطبان همه کاره شده و چایگاه خود را تا بیش از ۹۰ درصد افزایش داده‌اند.

 

وی تاکید کرد که اگر رسانه و روابط عمومی فضای جدید را نشناسد، مخاطب و تکنولوژی را نشناسد، بتدریج فضا را واگذار و مرگ زودهنگام خود را رقم خواهد زد.

 

وی گفت: بر اساس تئوری ˈصندلی خالی ˈ اگر روابط عمومی‌های ما با شناخت علمی فضا را در اختیار نگیرند و خوراک مناسب به مخاطب نداده و تولید محتوا نکنند، دیگران آن را پر خواهند کرد.

 

سلطانی‌فر گفت: پیشرفت‌ها در فضای مجازی خارق العاده و لحظه‌ای است و گریزی از آن نیست و اگر رسانه و روابط عمومی‌ها خود را با شرایط جدید وفق نداده و به تکنولوژی نوین مجهز نشوند همه چیز را از دست خواهند داد.

تلاش بانک تجارت برای خروج از لیست سیاه اتحادیه اروپا

Posted: 23 May 2014 02:37 AM PDT

شکایت بانک در دادگاه عدالت اروپا رسیدگی می‌شود
جرس: بانک تجارت در تلاش برای خارج شدن از لیست سیاه اتحادیه اروپاست و قرار است پرونده‌اش در 17 ژوئن (27 خرداد) در دادگاه عدالت اروپا مورد رسیدگی قرار بگیرد.


 

به گزارش ایسنا، بانک تجارت در سال 2012 بر مبنای ادعای حمایت این بانک از برنامه هسته ای ایران، در لیست سیاه موسسات تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.

 

بر اساس گزارش پایگاه خبری مید، این بانک امیدوار است در جلسه دادگاه کافی نبودن مدارکی که ادعا می‌کنند این بانک به برنامه هسته ای کمک کرده است، ثابت شود. حکم دادگاه پس از برگزاری این جلسه در فاصله سپتامبر تا اکتبر اعلام خواهد شد.

 

پرونده بانک تجارت به دنبال پرونده بانک ملت مطرح می‌شود که سال گذشته موفق شد در هر دو دادگاه عالی انگلیس و دادگاه اروپایی قانونی بودن تحریم این بانک در سال 2009 را به چالش بکشد.

 

دادگاه عالی انگلیس در ارتباط با پرونده بانک ملت حکم کرد که مدارک ارایه شده برای پشتیبانی از این ادعا که این بانک از برنامه هسته ای ایران حمایت کرده است، معتبر نبوده اند.

 

بانک ملت همچنین موفق شد در شکایت خود تحریم سال 2010 که از سوی شورای اروپا بنا بر پیشنهاد انگلیس وضع شده بود را لغو کند. مدارک این پرونده نیز از سوی دادگاه غیرقابل معتبر تشخیص داده شد. شورای اروپا در حال حاضر تجدیدنظر در حکم دادگاه را درخواست کرده است.

 

به دنبال احکام صادر شده از سوی این دو دادگاه، بانک ملت در فوریه سال جاری میلادی برای دریافت چهار میلیارد دلار خسارت از دولت انگلیس به دادگاه شکایت کرد. دولت انگلیس در مقابل این اتهام به دفاع برخاسته و مدعی شد برخلاف شکایت بانک ملت، تحریم سال 2009 لطمه چندانی به اعتبار این بانک وارد نکرده است.

 

شرکت حقوقی زایوالا اند کو که نماینده بانک ملت در این پرونده بوده، در حال حاضر سرگرم تهیه پاسخ به دفاعیه دولت انگلیس است.

 

به گفته وکیل بانک ملت، انتظار می‌رود پرونده این بانک مثالی در استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک سلاح سیاسی باشد.

جایگاه هشتاد و دوم اقتصاد ایران در رقابت پذیری جهانی

Posted: 23 May 2014 02:37 AM PDT

جرس: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با استناد به گزارش سالیانه مجمع جهانی اقتصاد، جایگاه رقابت پذیری را در اقتصاد ایران مورد کنکاش قرار داد و تاکید کرد که ایران رتبه هشتاد و دوم را در رقابت پذیری کسب کرده است.


 

به گزارش ایرنا، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی اعلام کرد: مفهوم رقابت پذیری ناظر بر بهره وری متوسط و رشدهای مستمر اقتصادهای ملی است.

 

بنابراین هرچند چرخه های تجاری بر جنبه های رشد کوتاه مدت کشورها تاثیرگذار است که مصداق آن رکود اقتصاد جهانی است، ولی این چرخه های تجاری نباید بر جنبه های رقابت پذیری و محرک های آن در بلندمدت تاثیر بگذارد.

 

براساس این گزارش از بُعد رقابت پذیری، اقتصاد ایران در مرحله یک به دو یعنی بین دو مرحله عامل محور و مبتنی بر کارآیی است.

 

همچنین از بُعد شاخص کلی رقابت پذیری جهانی در بازه زمانی سال (2013 - 2014) رتبه ایران 82 (امتیاز 4.07 ) اعلام شده است. از میان 148 کشور ایران از بُعد شاخص های فرعی رقابت پذیری یعنی شاخص نیازهای اساسی، شاخص ارتقا دهنده کارآیی و شاخص نوآوری – مهارت به ترتیب رتبه 75، 98 و 86 را به خود اختصاص داده است که همه شاخص های مذکور نسبت به سال قبل از آن وضعیت بدتری را به تصویر می کشند.

 

در نهایت در صورتی که بخواهیم از بعد شاخص پایداری تعدیل یافته رقابت پذیری جهانی وضعیت ایران از میان کشورهای مورد بررسی مقایسه کنیم، امتیاز کلی شاخص مذکور 3.8 خواهد بود.

 

این در حالی است که برای برخی از کشورهای منتخب نظیر مالزی (5.29)، کره جنوبی (4.97)، امارات (5.37)، عربستان سعودی (5.05) و گرجستان (3.80) اعلام شده است لذا سیاستگذاران کشور در شرایط کنونی باید علاوه بر جنبه های پایداری رشد به پایداری اقتصادی - اجتماعی نیز توجه داشته باشند و سیاست هایی را در جهت بهبود محیط اقتصاد کلان، نوآوری، نابرابری درآمدی، آموزش، رفاه عمومی و غیره اتخاذ کنند.

 

لذا بهبود رتبه هشتاد و دوم و نیل به مراحل بالاتر توسعه حداقل در حد ترکیه یعنی مرحله گذار از 2 به 3 مورد تاکید است.