جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


روحانی: عده ای به نام ایستادگی در برابر ابرقدرت‌ها، اموال مردم را غارت کردند

Posted: 13 May 2014 05:09 AM PDT

با شعر و شعار استقلال درست نمی‌شود
جرس: رییس جمهوری کشور تاکید کرد: با شعر و شعار استقلال درست نمی شود، با فریاد و هوچی بازی استقلال و عظمت مملکت درست نمی شود.  


به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی روز سه شنبه و همزمان با ولادت امیرالمومنین علی (ع) با حضور در آیین گرامیداشت روز مددکاری، سخنانی در این مراسم ایراد کرد.


رییس جمهوری در آغاز سخنان خود، روز میلاد حضرت علی(ع) را تبریک گفت و اظهار داشت: علی (ع)مولای ما و مولای همه آزادگان است.


روحانی اظهار داشت: کلمه مدد و مددکار را همیشه در کنار نام مولایمان یاد گرفتیم و هر وقت مشکل داشته ایم گفته ایم یا علی مدد.


وی افزود: ما آموخته ایم که بزرگترین مددکار تاریخ مولای ما امیرالمومنین بوده و هست؛ او بود که هیچ شبی را به بالین استراحت نگذاشت مگر آنکه مطمئن بود فقرای شهرش در کوچه های مدینه یا در کوفه غذای شب به آنها رسیده است.


رییس جمهوری خاطر نشان کرد: امیرالمومنین هیچ شبی آرام نگرفت مگر آنکه قبل از آن بچه های یتیم خانواده های کوفه یا مدینه را آرام کرده باشد.


روحانی تصریح کرد: علی(ع) به معنی مدد تاریخی،آرامش بشریت و آرامش همه انسانها است.


وی به مددکاری اشاره کرد و گفت: مددکاری از داوطلبی آغاز می شود؛ شغلی نیست که کسی به خاطر دستمزد یا مزایا آن را برگزیده باشد؛ مددکاری شغلی است که از عشق آغاز می شود؛عشق به بشریت، به انسانها و عشق به آنهایی که در زندگی روزمره خود نیاز به کمک و مدد دارند؛ آنها ناچارند مددجو باشند و ما باید مددکار باشیم.


رییس جمهوری اظهار داشت: هر کاری که انسان خود داوطلب و پیشقدم می شود هیچ کس اجر و مزدش را جز خدا نمی تواند بدهد؛ آنهایی که داوطلبند و خود به صحنه می آیند جایگاهی رفیع و بلند دارند.


روحانی خاطر نشان کرد: در هرجامعه ای افرادی هستند که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؛ شاید زیبایی یک جامعه به فراز و نشیب آن، چهره های متفاوت و لهجه های متفاوت باشد.


وی ادامه داد: رنگارنگ بودن گل به آن زیبایی می دهد؛ اگر همه گلهای عالم یکرنگ و یک بو بودند و در یک فصل می روییدند زیبایی کمتری داشت.


رییس جمهوری با بیان اینکه خداوند خلقت بشر را نیز همچون گل در تفاوت قرار داده است گفت: تفاوت غیر تبعیض و بی عدالتی است ؛ در تفاوت ظهور بروز استعدادها آغاز می شود و در تفاوت زیبایی و تنوع ها به چشم می خورد ؛ با این تنوع خداوند ما را مورد امتحان تاریخ قرار داده است .


دکتر روحانی اظهار داشت: شاید در ذهن این مطرح شود که فرد مددکار که با علم، دانش، مال، و مهارت به مدد می پردازد نیازی ندارد اما در واقع مددکار هم نیاز دارد؛ او نیاز به مددکردن و مددکار بودن دارد.


وی اضافه کرد: کار مددکاری لذت دارد و آنجایی که انسان احساس می کند وظیفه اخلاقی و انسانی اش را انجام داده احساس لذت می کند.



** با شعر و شعار استقلال درست نمی شود


رییس جمهوری گفت: در یک کشور و جامعه ای که بخش بزرگی از مردم ما نیازمند هستند یا به تعبیری زیر خط فقر زندگی می کنند، در جامعه ای که ما هنوز برای مواد غذایی اساسی نیاز به واردات داریم، افتخار نیست برای هیچ ملت و دولتی که در فکر آن باشد برای نان مردم از بازار دیگران گندم تهیه کند.


روحانی ادامه داد: ما در سالی که گذشت یعنی سال 92 و از آغاز دولت در اولین محاسبه دیدیم که نیاز به واردات 7 مییلون تن گندم داریم.


رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه همه باید تکان بخوریم و کمربندها را ببندیم تصریح کرد: با شعر و شعار استقلال و عزت درست نمی شود، و با فریاد و هوچی بازی عظمت مملکت بوجود نمی آید.


روحانی ادامه داد: همه باید به صحنه بیاییم و روزی که دیگران به ما نیاز دارند روز غرور و افتخار ما است.


رییس جمهوری با یادآوری این نکته که ملت ایران ملت بزرگی است گفت: این ملت فراز و نشیب های مختلفی را پشت سر گذرانده و سختی های فراوانی دیده و ملتی است که راه استقامت و ایستادگی را برگزیده است.


روحانی ادامه داد: این ملت همواره به خاندان رسالت افتخار کرده، پیروی راه آنها را مسیر زندگی خود قرار داده و به یاد روزهای شاد خاندان رسالت ، خندان بوده و در روز شهادت آنها گریان بوده است اما در عین حال ما نیاز به کار، تلاش و فعالیت بیشتر داریم.



**کاملا به آینده این کشور امیدوارم


رییس دولت تدبیر و امید در ادامه تاکید کرد: من کاملا به آینده این کشور امیدوارم. ملت ما از مشکلات نمی هراسد اما یک نکته ضروری است؛ در راهی را که باید برگزینیم و هدف بلندی که باید دست یابیم، می بایست حواس ما جمع اهداف بلندمان باشد که کجا می رویم و چه کار می کنیم.

**حواسمان باشد حاشیه سازان مسیر ما را منحرف نکنند


رییس جمهوری گفت: باید حواسمان را جمع کنیم که حاشیه سازان حواس ما را پرت و مسیر ما را منحرف نکنند.


رییس جمهوری گفت: در مسیر راه، آدم همیشه به سه راهی و چهار راهی می رسد، باید چراغ راهنما درست علامت دهد و نقشه راه پیش روی ما باشد، باید بدانیم از کدام جاده برویم و در دو راهی سه راهی یا چهارراهی راه را درست انتخاب کنیم.


روحانی ادامه داد: در غیر این صورت راه طولانی می رویم و بعد می فهمیم که خطا رفته ایم که هزینه بازگشت آن برای مردم ما است.



**عده ای به نام ایستادگی در برابر ابرقدرت ها اموال مردم را غارت کردند


رییس دولت یازدهم ادامه داد: در این روز میلاد و شادی نمی خواهم سخنی بگویم که شما را آزرده کنم اما در همین کشور عده ای به نام اینکه باید برابر ابرقدرت ها بایستیم و مبارزه کنیم، جیب مردم را زدند و اموال مردم را غارت کردند.



**نگذاریم عده ای دوباره راه بزرگی که ملت برگزیده اند را منحرف کنند


رییس جمهوری ادامه داد: نگذاریم عده ای دوباره با شعر و شعار راه بزرگی که ملت ما در خرداد سال گذشته برگزید و انتخاب کرد، منحرف کنند.


رییس دولت تدبیر و امید گفت: من به عنوان یک خادم به شما می گویم که خداوند تا امروز به من حوصله زیادی داده است، حرف ها را می شنوم و در سایت ها می خوانم و از گوشه کنار به گوش من می رسد اما تا امروز کاملا بی اعتنا بودم.


روحانی ادامه داد: فقط یک نکته به ذهن من آمد که خدایا گویی می خواهی با این نیش ها و آزارها انشاءالله اجر ما را مضاعف کنی و امیدوارم ملت ما و همه رهروان راه امیرالمومنین (ع) هم صبر را پیشه خود کنند.


رییس قوه مجریه ادامه داد: بی اعتنایی کنید، اگرهر روز کسی از گوشه ای تهمتی و فریادی برآورد، بنا به پاسخگویی باشد و ما بخواهیم وقت خود را صرف پاسخ آن کنیم به معنای آن است که از اهداف خود دور شده ایم و به اهداف بلند دست نمی یابیم.



**باید تورم را مهار کنیم


رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه باید تورم را مهار کنیم، اظهار داشت: باید گام به گام تورم را که در سطح فزآینده بود مهار کنیم و این اسب سرکش را در مسیر درست قرار دهیم.


روحانی تصریح کرد: باید برای جوانان عزیز شغل ایجاد کنیم، چه کسی می تواند تحمل کند که در یک خانواده دو فرزند پسر و دختر جوان که تحصیلات عالیه خود را به پایان رسانده اند به جای آنکه خوشحال باشند دنیایی از غصه بر دل آنها سرازیر شود که چه کنم؟


رییس شورای عالی اشتغال اضافه کرد: بحث سر پول نیست بلکه اشتغال بالاتر از پول است، بیکاری تنها بی پولی نیست و آغاز ده ها مشکل و گرفتاری است.


روحانی یادآور شد: بسیاری از آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد، جرایم، جدایی و طلاق ها از بیکاری نشات می گیرد و آغاز می شود.



**باید غول بزرگ رکود را از کشور دور کنیم


رییس جمهوری با تاکید مجدد بر اینکه باید همه دست به دست هم دهیم و مددکار شویم گفت: باید این غول بزرگ را که به نام رکود بر اقتصاد ما سایه انداخته از این کشور و ملت دور کنیم.


وی ادامه داد: باید شرایط رونق اقتصادی را در کشور فراهم کنیم به همین دلیل امروز نیاز به مددکاری های بزرگ داریم.


رییس جمهوری گفت: باید کشور، ملت و نظام را مدد کنیم چون خداوند گاهی برای دین خود هم از ما مدد خواسته و گفته که خدا را یاری کنید.
روحانی یادآور شد: جایگاه بلند انسان جایگاهی است که مددکار است و حتی باید به مدد دین خدا و راه حق بشتابد، به گفته وی همه ما باید مددکار باشیم.


علما، بزرگان، فرهیختگان، اندیشمندان، کارآفرینان و همه و همه باید احساس کنند که امروز وظیفه مددکاری را برعهده دارند.


رییس دولت یازدهم با بیان این نکته که مددکاری را باید از مولایمان امام علی (ع) بیاموزیم گفت: امروز در جامعه ما باید مددکار به مددجو بگوید تو خود توان داری و من فقط می خواهم کمکت کنم تا استعدادت شکوفا شود. 

 

عفو ‌بین‌الملل: در ۱۴۱ کشور جهان شکنجه اعمال می‌شود

Posted: 13 May 2014 05:05 AM PDT

جرس: در گزارش جدید سازمان عفو بین‌الملل ۱۴۱ کشور جهان متهم به استفاده از شکنجه علیه زندانیان شده‌اند. به غیر از زندانیان سیاسی و مظنونان به تروریسم، اقشار محروم قربانیان اصلی شکنجه و خشونت در زندان‌ها به شمار می‌آیند.  


به گزارش دویچه‌وله، سازمان عفو بین‌الملل با آغاز کارزاری علیه شکنجه و خشونت در زندان‌ها، با انتشار گزارشی ده‌ها کشور جهان را متهم به اعمال شکنجه علیه زندانیان کرد.


خانم سلمین چالیشقان، دبیرکل بخش عفو بین‌الملل در آلمان اعلام کرد، به‌رغم اینکه ۱۵۵ کشور جهان توافق‌نامه‌ای را به منظور جلوگیری از شکنجه در ۳۰ سال پیش امضا کرده‌اند، با این حال خشونت و شکنجه در زندان‌های ۱۴۱ کشور جهان هم‌چنان ادامه دارد.


وی گفت: «بسیاری از این کشورها تمام تلاش‌های خود را بجای جلوگیری از شکنجه معطوف به لاپوشانی آن می‌کنند.»

 

به گفته این سازمان حقوق‌بشری در برخی کشورها نظیر کره شمالی، سوریه و ازبکستان به طور سیستماتیک شکنجه علیه زندانیان سیاسی و مخالفان دولت به منظور سرکوب آنان اعمال می‌شود.

 

در برخی کشورها نیز شکنجه شیوه‌ای برای مبارزه علیه تهدیدات تروریستی قلمداد می‌شود. به گفته مسئولان عفو بین‌الملل «آمریکا با برنامه ضدتروریستی خود در بازداشتگاه گوانتانامو و دیگر زندان‌های سازمان سیا دست به شکنجه زندانیان زده و از این طریق در قانونی جلوه دادن شکنجه نقش مهم داشته است. مقامات آمریکایی بخوبی می‌دانند که از این راه علیه ممنوعیت شکنجه اقدام کرده‌اند.»

 

عفو بین‌الملل همچنین نمایش شکنجه در فیلم‌ها را عاملی برای توجیه خشونت علیه زندانیان می‌داند. به گفته عفو بین‌الملل در این فیلم‌ها آزار و اذیت افراد به منظور گرفتن اعترافات "توجیه" می‌شود.

 

عفو بین‌الملل تا کنون در گزارش‌های خود بارها ایران را نیز به نفض حقوق زندانیان متهم کرده و از مسئولان قضایی ایران خواسته است که از اعمال خشونت و شکنجه علیه زندانیان و مخالفان سیاسی خود دست بردارند.

 

گزارش عفو بین‌الملل تصریح می‌کند که شکنجه به منظور اعتراف‌گیری "سرابی" بیش نیست، زیرا که در اکثر موارد زندانی برای پایان دادن به رنج خود حاضر به "هر اعترافی" است که فاقد ارزش حقیقی است.

 

به گفته عفو بین‌الملل بسیاری از کسانی که مورد شکنجه قرار می‌گیرند، فعال سیاسی یا متهم به تروریسم نیستند. اغلب قربانیان شکنجه در جهان از اقشار محروم و مورد تبعیض هستند.

 

مبارزه علیه شکنجه

 

به گفته مسئولان عفو بین‌الملل موثرترین راه برای جلوگیری از شکنجه ترویج و تبلیغ شفافیت است. عفو بین‌الملل از یک‌سو خواستار ضبط ویدئویی جلسات بازجویی از زندانیان شده و از سوی دیگر دسترسی زندانیان به وکیل و پزشک را حق آنان دانسته است. عفو بین‌الملل هم‌چنین بازدیدهای سرزده از سوی نهادهای مستقل از زندان‌ها را راهی برای کنترل ممنوعیت شکنجه می‌داند.

 

در حالی‌که در بسیاری از کشورها، شکنجه به دستور و با آگاهی مسئولان زندان و مقامات قضایی اعمال می‌شود، در آلمان نهادی با عنوان "مرکز ملی جلوگیری از شکنجه" در شهر ویسبادن وجود دارد که وظیفه نظارت بر ۳۰۰ بازداشتگاه و زندان فدرال را در این کشور بر عهده دارد.

 

کمیسیون ایالت‌های آلمان نیز مسئول رسیدگی به وضعیت ۱۳ هزار زندان و بازداشتگاه در ایالت‌های این کشور است. عفو بین‌الملل از کمبود کارکنان این مراکز در آلمان انتقاد کرده است. به گفته عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۳ این نهادها در آلمان تنها ۳۶ بازرسی داشته‌اند که برای نظارتی موثر کافی به نظر نمی‌رسند.

 

عفو بین‌الملل گفته است که در زندان‌های آلمان شکنجه وجود ندارد، با این حال از بدرفتاری ماموران پلیس با زندانیان خبر داده است.
به گفته سازمان عفو بین‌الملل در ۱۴۴ کشور جهان شکنجه علیه زندانیان اعمال می‌شود

نظرسنجی درباره شکنجه

 

با آغاز کارزار عفو بین‌الملل علیه شکنجه، این نهاد حقوق‌بشری دست به یک نظرسنجی درباره شکنجه و خشونت در ۲۱ کشور جهان زده است. در آلمان ۲۱ هزار نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. ۴۴ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که در صورت بازداشت نگران آنند که قربانی شکنجه شوند.


۸۲ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نیز گفته‌اند که باید قوانین و قواعد روشنی برای مبارزه علیه اعمال شکنجه وحود داشته باشد. اما ۱۹ درصد پاسخ‌دهندگان نیز بکارگیری شکنجه در مواردی مشخص را "ضروری و قابل‌قبول" دانسته‌اند. به نظر این افراد، شکنجه در صورتی مجاز است که کسب اطلاعات به تامین امنیت عمومی منجر شود.

 

۷۸ درصد شرکت‌کنندگان آلمانی در این نظرسنجی شکنجه را بطورکلی و در هر صورتی نادرست دانسته و آن را رد می‌کنند. 

 

هشدار کارشناسان سایبری: هکرهای ایرانی تهاجمی‌تر شده‌اند

Posted: 13 May 2014 04:40 AM PDT

جرس: کارشناسان امنیتی در نشست امنیت سایبری خبرگزاری رویترز که روز دوشنبه برگزار شد نسبت به گسترش دامنه فعالیت هکرهای ایرانی و «جاسوسی» از وب‌سایت‌های دولتی آمریکا هشدار دادند.  


این نشست روز دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت، در واشینگتن برگزار شد که کارشناسان در جریان آن ایران را به دست داشتن در حملات سایبری متعدد علیه وب‌سایت‌های آمریکایی متهم کردند.



به گفته این کارشناسان، هکرهای ایرانی ماهرتر و تهاجمی‌تر از قبل شده‌اند و از مرحله ایجاد اختلال در وب‌سایت‌های آمریکایی قدمی جلوتر رفته‌اند، به‌ طوری که اکنون به جاسوسی سایبری می‌پردازند.


در گزارش رویترز از این نشست، به تحقیقات شرکت امنیت سایبری «فایرآی» اشاره می‌شود که در آن از یک شبکه هکرهای ایرانی به نام «گروه امنیتی آژاکس» نام برده شده است.


به گزارش رادیوفردا، فایرآی تاکید می‌کند که گروه آژاکس پشت حملات سایبری مداوم علیه کمپانی‌های دفاعی آمریکا و همین‌ طور ایرانیانی قرار دارد که تلاش می‌کنند سانسور اینترنتی در ایران را خنثی سازند.


به گفته فایرآی، گروه آژاکس در حقیقت شناخته‌شده‌ترین گروه هکرهای ایرانی است که با استفاده از بدافزارهای خود به جاسوسی سایبری روی آورده‌.


پیش از این مقامات ایالات متحده نسبت به افزایش توان سایبری ایران و ساماندهی حملات اینترنتی علیه نهادهای دولتی آمریکا هشدار داده بودند.



ایران متهم به ساماندهی حملات سایبری متعددی است که بانک‌های آمریکایی و نهادهای نظامی آمریکا مانند نیروی دریایی آن را هدف قرار داده است.



تنها حدود دو هفته قبل نیز شرکت آمریکایی امنیت سایبری ماندیانت بر اساس گزارش‌های فایرآی نوشت که حملات هکرهای ایرانی علیه بخش انرژی و سازمان‌های دولتی آمریکا در یک سال گذشته افزایش یافته است و از این نظر ایران پس از روسیه و چین جدی‌ترین تهدید سایبری برای ایالات متحده محسوب می‌شود.



در گزارش رویترز از نشست روز دوشنبه امنیت سایبری نیز سخنان مایکل هیدن، رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای)، بازتاب داده شده است که نسبت به فعالیت‌های هکرهای ایرانی ابراز نگرانی کرده است.



آقای هیدن اظهار داشت، آن‌ چه او را نگران می‌کند این است که دولتی که هیچ وقت به مقابله مستقیم با آمریکا نمی‌پردازد، اکنون فهمیده که می‌تواند با حملات سایبری توجه آمریکا را به خود جلب کند.



رویترز به نقل از کارشناسان امنیتی می‌نویسد که هکرهای ایرانی به تلافی حملات استاکس‌نت به تاسیسات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۰ فعالیت خود را علیه اهداف خارجی آغاز کردند.



حملات استاکس‌نت موضوع گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌های متعددی بوده است و احتمال بسیار داده می‌شود که ایالات متحده پشت آن بوده باشد.



با این حال ایران اتهام حملات سایبری علیه نهادهای آمریکایی و از جمله بانک‌های آن را رد کرده است. 

 

اولین عکس از میرحسین در بیمارستان؛ بعد از سه سال و سه ماه حصر

Posted: 13 May 2014 04:03 AM PDT

جرس: نرگس موسوی، دختر میرحسین موسوی با انتشار عکسی از پدرش در بیمارستان، که اولین عکس منتشر شده از مهندس طی دوران حصر است، روز پدر را به وی تبریک گفته و نوشته است: روز پدر مبارک به همه آنان که پدر هستند. چه در زندان و چه در خانه و چه در زیر خاک و کشته راه آزادی.  

 

نرگس موسوی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود، با انتشار این عکس نوشته است: پدر شریف ترین واژه...حضور.. است اگرچه محصور. در کودکی وقتی که برای همه بچه ها..دختر و پسر ، پدر بتی است از قهرمانی و شجاعت و امنیت خواب عجیبی دیدم که هنوز بعد از سالیان..خواب با اندک غباری در خاطره ام مانده است و قلبم را به درد میاورد.

 

او در ادامه نوشته است: خواب دیدم نصفه شبی است تمام خانواده بر درگاهی کنار پنجره حیاط خانه ای که کودکیم را در آن گذرانده ام ایستاده ایم، عده ای..خودی اما غریبه پدر را میبرند. پاهایش را از قوزک بریده بودند و او با پاهای خونین در حالیکه زنجیر دور مچ های پایش بود راه می رفت..روی لبانش لبخندی بود از آرامش و تسلیم. و من نظاره گر. همیشه از تعبیر این خواب میترسیدم و دور از ذهن بود ...محال شاید. اما فکر میکنم بهمن ۸۹ این خواب تعبیر شد. روز پدر مبارک به همه آنان که پدر هستند ...چه در زندان وچه در خانه و چه در زیر خاک و کشته راه آزادی.


فرزند دیگر میرحسین موسوی نیز با باز انتشار این عکس در صفحه فیس بوکش نوشت: ما بابا رو ندیدیم اینبار تنها با مادرم غریب و اسیر اما سربلند رفتند بیمارستان. 



این عکس، اولین تصویری است که پس از گذشت سه سال و اندی از حصر میرحسین موسوی، از وی منتشر می‌شود.

 

وبسایت کلمه نوشته است که این عکس مربوط به روزهای اخیر نیست، اما میرحسین را روی تخت بیمارستان و در حال صحبت با همراهان نشان می‌دهد.


روز گذشته خبر دیدار دختران موسوی با مراجع و علمای قم در سایت های خبری جهت دادخواهی از مظالم روا داشته شده منتشر شد. پیش از این نیز پزشک معالج میرحسین موسوی هشدار داده بود که درمان ناراحتی قلب میرحسین کار ساده ای است که به نظر می رسد اراده ای برای عدم پیگیری درمان وجود دارد که وضعیت را نگران کننده کرده است.
 

بازداشت یک اسرائیلی به اتهام فروش تسلیحات نظامی به ایران

Posted: 12 May 2014 11:38 PM PDT

جرس: پلیس اسرائیل یک شهروند این کشور را به اتهام فروش غیرقانونی تجهیزات نظامی به ایران بازداشت کرده است. این اسرائیلی از سوی ایالات متحده آمریکا تحت تعقیب قرار دارد و ممکن است برای محاکمه به این کشور مسترد شود.  


به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس اسرائیل روز دوشنبه ( ۲۲ اردیبهشت /۱۲مه) یک تبعه این کشور را به اتهام فروش غیرقانونی تجهیزات نظامی به ایران، بازداشت کرد.


به گزارش دویچه‌وله، الی کوهن ۶۵ ساله در حالی در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیکی تل‌آویو بازداشت شد که قصد داشت اسرائیل را به مقصد بریتانیا ترک کند. یک دادگاه در بیت‌المقدس (اورشلیم) برای وی قرار بازداشت دو روزه صادر کرده است.


به گفته یک دادستان دولتی، ایالات متحده درخواست بازداشت وی را کرده بود و به زودی قرار است درخواستی برای استرداد وی ارائه شود.


مقامات ایالات متحده آمریکا، کوهن را متهم کرده‌اند که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ و همچنین در سال‌ها ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به طور غیرقانونی، قطعات یدکی نظامی به ایران فروخته است.


دادگاهی در بیت‌المقدس روز چهارشنبه در مورد تمدید قرار بازداشت الی کوهن تصمیم‌گیری خواهد کرد. دادستان بیت‌المقدس خواستار صدور قرار بازداشت۲۰ روزه برای وی بود اما دادگاه برای آقای کوهن قرار بازداشتی به مدت ۴۸ ساعت صادر کرد.


وکلای آقای کوهن، اتهامات مطرح شده علیه وی را رد کرده‌اند. آن‌ها در بیانیه‌ی خود تصریح کردند که وقتی جزئیات این اتهامات در دادگاه بررسی شود، مشخص خواهد شد که هیچ مبنایی برای بازداشت و یا استراداد وی به ایالات متحده آمریکا وجود ندارد.


روزنامه لوس آنجلس تایمز نیز در گزارشی تصریح کرد که حکم بازداشت الی کوهن در اوایل ماه مه توسط دادگاه ایالتی کانکتیکت صادر شده است. وی علاوه بر اتهام فروش اقلام نظامی به ایران بدون کسب اجازه از وزارت امورخارجه آمریکا، به پول‌شویی نیز متهم شده است.



این گزارش اضافه می‌کند که این شهروند اسرائیلی در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ برخی قطعات جت‌های جنگنده F4 و F14 را به ایران فروخته است.


مقامات دادگستری اسرائیل می‌گویند که آقای کوهن پیشتر نیز به اتهام صادرات غیر قانونی تجهیزات نظامی بدون کسب مجوز، محکوم شده بود.

 

به گفته وزارت دادگستری اسرائیل، مقامات ایالات متحده آمریکا قرار است ظرف مدت ۶۰ روز درخواست رسمی استرداد وی را ارائه کنند. لوس انجلس تایمز تصریح می‌کند که در ماه‌های اخیر، این سومین مورد گزارش شده از فروش تجهیزات نظامی و یا دیگر کالاهای ممنوع شده به ایران است.

 

اسرائیل و قدرت‌های غربی گمان می‌کنند که ایران در تلاش برای دست یافت به تسلیحات هسته‌ای است و بر این اساس تحریم‌هایی را عیله این کشور اعمال کرده‌اند. ایران با رد این اتهامات می‌گوید که فعالیت‌های هسته‌ایش صلح‌آمیز است. 

تسلیت زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ به دکتر نور علی تابنده

Posted: 12 May 2014 11:38 PM PDT

جرس: جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در پیامی درگذشت فرزند دکتر نور علی تابنده را تسلیت گفتند.  

 

متن این پیام و اسامی امضا کنندگان آن را که سایت کلمه منتشر کرده به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَى

جناب آقای دکتر نور علی تابنده

خبر درگذشت فرزند گرامیتان موجب تالم و تاثر دوستداران شما شد. یقینا انسانهای موحدی نظیر حضرتعالی در مواجهه با این گونه ابتلائات دشوار حکمت های خفیه الهی را می بینند و دامن صبر جمیلشان نیز گسترده تر می گردد.

از پروردگار متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای جنابعالی و بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

مهرداد آهن خواه

اکبر امینی ارمکی

حسن اسدی زید آبادی

محمود باقری

عماد بهاور

سیدعلیرضا بهشتی

قربان بهزادیان نژاد

مسعود پدرام

امین چالاکی

محمد داوری

مهدی دولتی درآباد

هوتن دولتی

محمد صادق ربانی املشی

علیرضا رجایی

علیرضا رجبیان فر

سید حسین رونقی ملکی

مصطفی ریسمان باف

عبدالفتاح سلطانی

رضا شهابی

حمید کرواسی

جعفر گنجی

سهیل عربی

بهزاد عرب گل

سیامک قادری

محسن میردامادی

نصور نقی پور

محمد امین هادوی 

یک سال و نیم حبس به اتهام “ارسال پیامک درخواست رفع حصر” برای نمایندگان مجلس

Posted: 12 May 2014 10:45 PM PDT

جرس: محمد متاجی و مهین الویری از سوی دادگاه انقلاب تهران به ترتیب به یک سال و نیم حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم شدند.  

 

 

به گزارش کلمه، محمد متاجی از فعالان جنبش سبز که سوم دی ماه سال گذشته به دلیل ارسال پیامک درخواست رفع حصر از رهبران جنبش سبز به تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله غلامعلی حداد عادل، از سوی پلیس امنیت بازداشت و بیش از یک ماه را در بند ۳۵۰ بازداشت موقت بود، با اتهام تبلیغ علیه نظام و ایجاد مزاحمت تلفنی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به یکسال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

 

براساس این گزارش، مهین الویری مادر محمد متاجی و خواهر مرتضی الویری از فعالان سیاسی و شهردار سابق تهران نیز به اتهام “اختفای ادله جرم” در پرونده فرزندش در همین شعبه به دو سال حبس تعلیقی و سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است.

 

دادگاه بدوی این مادر و پسر در تاریخ ۸ اردیبهشت سال جاری برگزار شده است.

 

این گزارش می افزاید پی گیری برخی نمایندگان افراطی مجلس از جمله غلامعلی حداد عادل علت اصلی این حکم بوده و قاضی مقیسه بدون توجه به ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی حکم محمد متاجی را بیشتر از حداکثر تعیین کرده است.

 

مطالبه رفع حصر از سوی این فعال سبز در پیامکی به نمایندگان مجلس ارسال شده و این برای اولین بار است که تماس با نمایندگان مردم در مجلس، تبلیغ علیه نظام و مزاحمت تلفنی تلقی شده است.

 

اینکه درخواست مطالبه شهروندان از وکلای مجلس، هرچند جسورانه با چنین واکنش قهری حکومت مواجه می شود، نشان از میزان اعتقاد برخی از نمایندگان به پیگیری خواسته های موکلین خود و همدستی آنها با نیروهای امنیتی برای پرونده سازی علیه شهروندان دارد. ضمن آنکه این رفتار، میزان تحمل حکومت را در قبال انتقاد شهروندان به عینه در منظر قضاوت ناظران و افکار عمومی قرار می دهد.

 

 پس از بازداشت این فعال سبز که به شیوه ای مدنی اعتراض خود را مطرح کرده بود، پدر و مادر محمد متاجی به شعبه دوم دادسرای اوین احضار شده و بازپرس خورشیدی پدر محمد متاجی را تهدید کرده که وی را نیز بازداشت خواهد کرد.

 

علی رغم نظر اولیه بازپرس خورشیدی مبنی بر آزاد کردن محمد متاجی با قرار کفالت نه تنها وی آزاد نشد، بلکه مادر وی نیز روز سه شنبه ۲۴ دی ماه به دادسرا احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته و بازپرس خورشیدی در ابتدا قصد بازداشت وی را داشته که نهایتا با قرار کفالت آزاد شده است. 

 

نامه رئیس دفتر رهبری به هاشمی درباره نظارت مجمع بر مصوبات مجلس

Posted: 12 May 2014 10:45 PM PDT

جرس: رییس مجلس موظف است نسخه ای از طرح ها و لوایح در مجلس را برای اطلاع مجمع ارسال کند تا کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاستهای کلی مصوب و بررسی می کند.  


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در بخشی از نامه محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر به اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: رییس مجلس موظف است پس از اعلام وصول طرح ها و لوایح در مجلس، نسخه ای از آن را برای اطلاع مجمع ارسال کند. براساس این نامه، همزمان با بررسی طرح ها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدی آنها در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتوای آنها را از نظر انطباق و عدم مغایرت با سیاستهای کلی مصوب و بررسی می کند.



در ادامه این نامه که در پاسخ به نامه هاشمی رفسنجانی برای تغییر ماده‌ای برای نظارت بیشتر مجمع تشخیص مصلحت، بر قوانین نوشته شده آمده است: در صورتی که مجمع هم مغایرت و عدم انطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون های ذیربط مجلس مطرح می کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهایی مجلس مغایرت و عدم انطباق باقی ماند، شورای نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش براساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر می کند.»


علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس با قرائت دستور رهبری  گفت: این ابلاغیه که به کمیسیون های تخصصی مجلس برای اخذ نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح ها و لوایح داده شده است به معنای سلب اختیار از نمایندگان نیست.



وی یادآور شد: در این نامه آمده است کمیسیون نظارت مجمع مواردی که مغایر یا غیرمنطبق است را حسب مورد با سیاست های کلی بررسی کرده و گزارش نهایی را به مجمع ارایه می کند این نیز بدان معناست که کمیسیون نظارت خود تصمیم گیری نمی کند و باید موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد تصمیم گیری قرار گیرد.



رییس مجلس تصریح کرد: در این نامه همچنین قید شده، در صورتی که مجمع مغایرت و عدم انطباق را پذیرفت نمایندگان مجمع نیز موارد مغایرت را با موارد عدم انطباق حسب مورد در کمیسیون های ذی ربط مجلس مطرح می کنند یعنی اگر مجمع احساس کند طرح یا لایحه و ماده ای خلاف بندی از سیاست های کلی است، نظرش را به کمیسیون ذی ربط می دهد که این نظر مشورتی است و الزامی برای رعایت آن نیست.



رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت که  براساس نامه رهبری، ابلاغیه ای را به کمیسیون های تخصصی فرستاده و بایدی که در نامه بنده نوشته شده باید ارشادی و عقلایی است اما به معنای الزام برای نمایندگان نیست.  

انتقاد شدید هاشمی رفسنجانی از طرح مساله “شنود”:  بزر‌گ‌ترین گناه را به‌ اسم امنیت مرتکب می‌شویم

Posted: 12 May 2014 10:45 PM PDT

جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی صریح در کتابخانه ملی ایران از بی‌توجهی به اصول بنیادی فرهنگ اسلامی در رعایت «حق‌الناس» به شدت انتقاد و تاکید کرد: تا بحث فرهنگ می‌شود، برخی‌ها خیال می‌کنند فرهنگ همین موی زن، آرایش زن یا فیلم یا موسیقی و اینهاست. هر جایی که این چیزها را می‌بینند حساس می‌شوند، دعوا می‌کنند و جلسه را به هم می‌زنند، خیال می‌کنند فرهنگ فقط همین است. فرهنگ این نیست، اگر هم باشد یک‌هزارم مسائل فرهنگی است!  


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گزیده‌ای از سخنان منتشرنشده وی در کتابخانه ملی در پی می‌آید:



«بیان این اسمی که رهبری روی امسال گذاشتند، خدمتی که می‌توانیم بکنیم این است که فرهنگ اسلامی را تعریف کنیم. چیست این فرهنگ؟ فرهنگ را نگاه کنید؛ این را اگر تعریف کنیم و به‌ جای خودش انجام دهیم جامعه ما را اینها تقویت می‌کنند. همه این کارهای ضد اخلاقی که دارد در جامعه انجام می‌شود. خیانت؛ در مقابلش یک اصل بزرگی است که می‌تواند آن جامعه را حفظ کند. ما اگر آن اخلاق را مراعات بکنیم هیچ‌وقت دست‌درازی به مال مردم نمی‌کنیم. هیچ‌وقت فساد در جامعه ما نمی‌شود. انجام وظیفه؛ کسی که غیرمسئولانه درباره انجام وظیفه برخورد کند این نقطه مقابلش است. تمام نیازهای یک جامعه سالم در همین یک روایت آمده و اینها چیزهایی نیست که کسی نداند.



کتاب‌های اخلاقی که همه علما می‌نویسند هریک از اینها یک بابی دارد. حسد، یک باب خاص خودش را دارد و یک رذیله اخلاقی است. در مقابل دروغگویی چیست؟ وفای به عهد در مقابلش چیست؟ چه‌ کسی منکر است وفای به عهد به‌ عنوان یک فضیلت است؟ چه‌ کسی منکر امانت است؟ چه‌ کسی منکر عمق سخن‌چینی است که دو به‌ هم‌زنی است؟ چه‌کسی منکر عمق تهمت است؟ که این‌ همه دارد جامعه را به فساد و تشنج می‌کشاند. سوءظن؛ یکی از بدترین‌هاست. سوءظن الان دارد مثل خوره جامعه را می‌خورد و هر کس به هر کسی سوء ظن دارد. اینها همه مؤلفه‌های یک فرهنگ اسلامی است.



ما حق نداریم اسرار مردم را حتی برویم بفهمیم، چه برسد به اینکه افشا کنیم. بزر‌گ‌ترین گناه را به‌ اسم امنیت مرتکب می‌شویم. شنود بگذاریم در خانه‌های مردم و روی موبایل‌های مردم و در ماشین‌های مردم، در هر گوشه زندگی مردم. اینها همه ضد اخلاقی است. غیبت کردن؛ این آثار که در غیبت وجود دارد، اینها همه گناه است و نقطه مقابلش هم ثواب دارد. جامعه را باید با اخلاقیات اسلام که شیره کشیده اخلاقیات همه ادیان است، چون دین خاتم است، آنوقت ما باید از چنین دینی این‌جور چیزها را در بیاوریم!



مهم‌تر از همه این است که جامعه‌مان را عقلانی بکنیم و جلوی این دگماتیسمی که دارد رنج می‌دهد حتی دانشگاه‌های ما را باید یک‌جوری به عقلانیت برسیم و این هم تعریف فرهنگ را می‌توانیم درست کنیم؛ فرهنگ را درست تعریف کنیم، تا آقا می‌گن فرهنگ، یه‌بار آقا به من گفتن همان دوره ریاست جمهوری من، ایشان تهاجم فرهنگی را مطرح کردند، بعد دیدند در نماز جمعه‌ها و اینها همه رفتند سراغ اینکه اون مثلا روسری‌اش این‌طوریه، اون مانتوش این‌طوریه، اون این‌طوریه، آقا گفتن ما چی گفتیم به اینها و اینها دارن چی می‌گن. بله، عفت یکی از همان وجوه فرهنگی ماست اما خیلی چیزها باید اضافه شود، صلابت، راستگویی، مال مردم نخوریم، انفاق، کمک، امداد، همه اینها چیزهایی است که جزو فرهنگ باید دیده شود و البته احکام هم دارد.»  

نماهنگ میرحسین سلام

Posted: 12 May 2014 09:22 PM PDT