جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محمد خاتمی: امیدوارم نهادهایی که عزم خدمت به جامعه را دارند، بتوانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند

Posted: 21 May 2014 01:33 AM PDT

جرس: هفتاد و ششمین نشست ماهانه بنیاد باران شب گذشته با سخنرانی سیدمحمد خاتمی و نیز انتخابات سومین شورای عالی این بنیاد برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، در جلسه شب گذشته که پانزدهمین مجمع بنیاد باران برای انتخاب سومین شورای عالی این بنیاد بود، در ابتدای مراسم حبیب‌الله بیطرف با موضوع بررسی چالش‌های بحران آب در ایران و راهکارهای پیش رو سخنرانی کرد و سپس برنامه ژرسش و ژاسخ انجام شد

در ادامه این جلسه، هیأت رئیسه برگزاری انتخابات شورای عالی بنیاد باران به ریاست سیدمحمد خاتمی تشکیل شد.

 

در این هیأت رئیسه محمود زمانی قمی و الهه کولایی به عنوان ناظر و رازانی به عنوان منشی برگزیده شدند و پس از سخنرانی کوتاه سیدمحمد خاتمی، انتخابات شورای عالی این بنیاد برگزار شد.

 

سیدمحمد خاتمی رئیس بنیاد باران در این نشست گفت: این بنیاد جای هیچ بنیاد و نهاد دیگری را تنگ نمی‌کند بلکه مشوق ایجاد بنیان‌های مشابهی همچون بنیاد باران است.

 

خاتمی با اشاره به اینکه «در سال‌های گذشته با وجود سختی‌های فراوان اعضای این بنیاد فعالیت خود را ادامه دادند تا فعالیت‌های انقلابی، دینی، فرهنگی و سیاسی ادامه داشته باشد»، افزود: تقاضاها برای عضویت در بنیاد باران بسیار زیاد است ولی به دلیل کمبود امکانات و میدان گسترده برای فعالیت نتوانستیم تمام تقاضاها را جذب کنیم.

 

وی ادامه داد: ما باید جهت درست فعالیت بنیاد باران را بشناسیم زیرا بارها گفته شده که باران ماهیت سیاسی ندارد یعنی فعالیت شبیه تشکل‌های سیاسی و تلاشی برای مشارکت در قدرت یا حضور در قدرت ندارد زیرا رسالت باران این نیست که برای انتخابات نامزد معرفی کرده یا تبلیغات و فعالیت سیاسی کند بلکه رویکرد این بنیاد، رویکردی اجتماعی، علمی و فرهنگی است.

 

رئیس‌جمهور اسبق همچنین با بیان اینکه “جهت‌گیری بنیاد باران به سوی جامعه است”، گفت: این بنیاد به دنبال شناسایی و پر کردن خلاءهای جامعه است؛ البته سیاسی نبودن باران به این معنا نیست که به سیاست نمی‌پردازد بلکه این بنیاد به آسیب‌های سیاسی و همچنین اندیشه‌های سیاسی می‌پردازد.

خاتمی در ادامه با ذکر مثالی درباره جنگ‌های آینده که جنگ آب است، یادآور شد: کشور ما هم مشکل مضاعفی در زمینه آب دارد. وظیفه دولت در این زمینه، برنامه‌ریزی و پیاده کردن برنامه‌هاست اما شاید دولت امکانات کافی برای رسیدگی بنیادی به همه مسائل ندارد. در اینجاست که نهادهای مدنی می‌توانند به بسیاری از این مشکلات رسیدگی کنند؛ البته منظور من از نهادهای مدنی صرفاً تشکل‌های سیاسی نیست.

 

وی همچنین افزود: در مسائل زیست محیطی یا کشاورزی نهادهای مردمی متعددی وجود دارد ولی چه کسی باید این نهادها را هماهنگ کند؟ به نظر من بنیاد باران می‌تواند این هماهنگی را ایجاد کرده و خلاءهای موجود در این زمینه را حل کند.

رئیس بنیاد باران در پایان خطاب به اعضای این بنیاد گفت: باید بنیاد باران را با رویکرد اجتماعی، پرورشی، فرهنگی و اقتصادی فعال‌تر کنیم. البته منظور از رویکرد اقتصادی، فعالیت‌ همچون بنگاه‌های اقتصادی نیست. من امیدوارم فضایی ایجاد شود تا نهادهایی که عزم خدمت به جامعه را دارند، قادر باشند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

 

در این نشست شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلبی همچون عبدالله رمضان‌زاده، محسن آرمین، محسن صفایی فراهانی، جواد امام، محمود زمانی قمی، حسن رسولی، علی شکوری‌راد، محمدجواد حق‌شناس، جواد اطاعت، عبدالله ناصری، حسین مرعشی، جلال جلالی‌زاده، فیض‌الله عرب‌سرخی، حبیب‌الله بیطرف، احمد خرم، الهه کولایی و و رازانی حضور داشتند.

احضار دراویش گنابادی ساکن خوزستان

Posted: 21 May 2014 01:33 AM PDT

جرس: در هفته گذشته اداره اطلاعات استان خوزستان، جمعی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی را جهت پاره‌ای توضیحات فراخوانده است.

 

به گزارش مجذوبان نور، طی هفته گذشته تعدادی از دراویش گنابادی ساکن بندر امام خمینی، با نام‌های امین بندری، غلام همتی، حسین نظری و سعید شایگان به اداره اطلاعات فراخوانده شدند و برای ساعاتی مورد بازجویی و تفتیش عقاید قرار گرفتند.


گفتنی است مامورین امنیتی، آقای بندری که مسئول برگزاری مجالس درویشی در این شهر است را در ارتباط با تعداد و آمار دراویش گنابادی این ناحیه تحت فشار قرار داده‌اند.


لازم به ذکر است که احضار و بازجویی اکثر این افراد از محل کارشان و در ساعات کاری صورت گرفته است.

 

یادآور می‌شود که اخیرا احضار و بازجویی غیرقانونی دراویش استان خوزستان شدت پیدا کرده است به طوری که در ماه‌های اخیر نیز گزارشاتی از احضار دراویش اهواز و ماهشهر منتشر شده بود.

در دوره احمدی‌نژاد ۸۰ درصد وزارت کشور نظامی شد

Posted: 20 May 2014 11:53 PM PDT

مقام پیشین وزارت کشور گفت
جرس: معاون پیشین پارلمانی وزارت کشور گفت که "در دوره احمدی‌نژاد ۸۰ درصد صندلی‌های این وزارت‌خانه را نظامیان اشغال کردند و این وضع همچنان پابرجاست."

 

سایت سلام نو نوشت: شاید اولین بار در تاریخ معاصر ایران باشد که مسئولین و فعالین نزدیک به دولت، برای اظهار نظر و یا سخنرانی با مشکل مواجه باشند و این مشکل نیز از وزارت کشور همان دولت برآمده باشد. لغو برخی از سخنرانی‌ها و ادامه انتصابات مساله‌دار در وزارت کشور بهانه‌ای شد تا درباره آن گفتگویی با محمود میرلوحی، معاون پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات انجام دهیم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

وی در این رابطه گفت: بر اساس اطلاع اجماعی‌ که دارم، باید بگویم که ما اصلاح طلبان نسبت به روندی که در وزارت کشور وجود دارد انتقاد داریم و مواضعی متفاوت داریم. در عین حال ما روند کلی دولت آقای روحانی را مثبت می‌دانیم و از دولت حمایت می‌کنیم و برای دولت آرزوی توفیق داریم. از‌‌ همان ابتدا هم ما اصلاح طلبان اعلام کردیم که بدنبال سهم خواهی نیستیم. اما در مورد وزارت کشور دوستان موضع انتقادی دارند.

محمود میرلوحی در ادامه به پایگاه خبری تحلیلی سلام نو گفت: در زمان انتخابات درخواست جامعه «تغییر» بود و مردم می‌خواستند که در انتخابات تغییر صورت گیرد. گرچه اصلاح طلبان اعلام کردند که ما طرفدار حذف نیستیم و موافق آن نیستیم که مانند دوران آقای احمدی‌نژاد تغییرات اتوبوسی و قطاری صورت گیرد.

معاون وزیر کشور در دوره اصلاحات ادامه داد: اگر بررسی کنید و به مواضع مسئولان و سخنانشان دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی آقای زنگنه در پایان دولت آقای خاتمی که وزارت نفت را تحویل داد، تا امروز که مجددا این وزارتخانه را تحویل گرفته است نیرو‌های این وزارتخانه تقریبا ۲ برابر شده است. یا به عنوان مثال در میراث فرهنگی جمعیت این نیرو‌ها ۴ برابر شده است.

 

وی افزود: این درحالیست که دوستان شعار دورکاری و انتقال از پایتخت و... سر می‌دادند. اما متاسفانه در عمل دیدیم که ساختار اداری متورم شد و این روند با حذف نیرو‌های کار‌شناس و جایگزینی نیرو‌های شرکتی و عمومی و خدماتی به بدنه دولت صورت عامل اجاد مشکل برای دولت شد.


میرلوحی تاکید کرد: در زمان آقای احمدی‌نژاد تغیرات زیادی صورت گرفت و به جرات می‌توان گفت که بیشتر از ۸۰ % وزارت کشور متشکل از افراد نظامی شد که این افراد هم اکنون باید به پادگان‌های خود بازگردند و به جای آن‌ها نیرو‌های کارآمد به صحنه وارد شوند. در حقیقت باید افراد با استاندارد بالا و معتقد به مواضع ریاست جمهوری جایگزین افراد قبلی شوند.

 

این فعال سیاسی گفت: متاسفانه بسیاری از افرادی که هم اکنون در وزارت کشور روی کار آمده‌اند، با فضا و مسائل اجتماعی و مسائل مربوطه آشنا نیستند. اتفاقاتی که هم اکنون در استان‌ها رخ می‌دهند، گا‌ها چندان مناسب نیست. وقتی مقامات نزدیک به دولت به استان‌ها می‌روند نمی‌توانند سخنرانی انجام دهند و حرف خود را بزنند در حالی که در میدان فاطمی تهران، مخالفین دولت بدون مجوز حضور پیدا کرده و راهپیمایی می‌کنند که این نشان دهنده فضای بسته و امنیتی است.

محمود میرلوحی ادامه داد: مطبوعات در شهرستان‌ها باید بتوانند راحت تنفس کنند و نیرو‌های سیاسی راحت بتوانند در راستای بهبود وضعیت کشور، مواضع خود را عناون کنند. هم اکنون نیرو‌های اصلاح طلب در برخی استان‌ها اجازه ندارند که جلسه‌ای برگزار کنند. در صورتی که مخالفان دولت می‌گویند دولت در دست اصلاح طلبان است.

 

وی در پایان به سلام نو گفت: خواهش ما از رئیس جمهور آن است که دو ویژگی تغییر در سیاست داخلی و سیاست خارجی که در شعار‌هایشان در زمان انتخابات بارز بود را در حوزه داخلی بیشتر مد نظر قرار دهند و عنایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

عضو خبرگان: گفتمان سازی رئیس جمهور در برابر گفتمان رهبری جرم حقوقی است

Posted: 20 May 2014 11:32 PM PDT

جرس: یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به گفتمان سازی رئیس جمهور در برابر گفتمان رهبری، این امر را جرمی حقوقی برشمرد.

 

به گزارش مهر، آیت الله عباس کعبی، شامگاه سه شنبه در دیدار جمعی از حقوقدانان بسیجی استان قم در سخنانی اظهار داشت: نام یک حقوقدان با مفاهیمی همانند عدالت، امنیت و نظم در پرتوی قانون گره خورده است.

 

وی گفت: حقوقدانان اقتدار نظام اسلامی و حاکمیت و دفاع از ملت را بر عهده دارند و در واقع جامعه حقوقی در تحکیم پایه‌های نظام اسلامی از طریق توسعه و گسترش عدل در چهارچوب حاکمیت قانون نقش مهمی بر عهده دارند.

 

آیت الله کعبی عنوان کرد: یک حقوقدان باید مظهر عدالت، ابداع و خلاقیت در راستای تحقق اهداف بلند حقوقی باشد و در این مسیر باید مدام طرح و ایده ارائه کند.

وی ابراز داشت: یکی از مسائل حقوقی، بنیادی و اساسی که همه حقوق دانان باید درک درستی از آن داشته باشند بحث مدل حکومت و شکل آن است که امروز در کشور ما مدل حکومت اسلامی که در راس آن ولی فقیه قرار دارد شکل گرفته که ولایت فقیه هم از مسائل پایه‌ای حقوق در عرصه قانون اساسی است.

 

استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه ولایت فقیه در راس نظام اسلامی قرار دارد افزود: جایگاه حقوقی ولی فقیه را باید بشناسیم که در قانون آمده سران قوا زیر نظر رهبری هستند و در واقع ولایت فقیه مدیریت عالی نظام اسلامی را بر عهده دارد و سران قوا باید از دستورات ایشان اطاعت کنند در غیر این صورت تخلف حقوقی و شرعی مرتکب شدند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دستور از ولایت فقیه قابل تخلف نیست ابراز داشت: گفتمان سازی در برابر گفتمان ولی فقیه یک تخلف حقوقی است.

 

رئیس جمهور حقوقدان بداند این گفتمان سازی در برابر گفتمان رهبری جرم حقوقی است

آیت الله کعبی اضافه کرد: به عنوان نمونه رهبری در خصوص مذاکرات می‌گویند ما به این مذاکرات خوش بین نیستیم امام برخی‌ها می‌گویند ما نسبت به آن خوش بینیم یا عنوان اینکه هنر ارزشی و غیر ارزشی نداریم یا اینکه عده‌ای بگویند علوم انسانی خط قرمز ندارد در حالی که رهبری معتقدند که علوم انسانی باید اسلامی شوند و یا اینکه رهبری به اقتصاد درون زا اعتقاد دارند، اما عده‌ای مسائل اقتصادی را به خارج گره می‌زنند، این موارد نمونه‌ای است از گفتمان سازی در برابر گفتمان رهبری که رئیس جمهور حقوقدان باید بداند این گفتمان سازی جرم حقوقی است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: اگر در سیاست خارجی حمایت‌های رهبری  نبود این مذاکرات پیش نمی‌رفت و رهبری در حالی از تیم مذاکره کننده حمایت و دفاع کردند که برای آنان خط قرمز‌هایی هم ترسیم کردند.

 

وی با بیان اینکه رهبری از دو سال قبل و پیش از آغاز به کار دولت جدید به نرمش قهرمانانه اشاره داشتند اما در آن زمان غربی‌ها وارد مذاکرات نمی‌شدند، گفت:  رهبری نه تنها مانع مذاکرات نیست، بلکه تقویت کننده و حامی مذاکره کنندگان هستند، افزود: رهبری فضای مذاکره را در دولت جدید برای مسئولان باز کردند اما برای آنان خط قرمزهایی را نیز مشخص کردند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تاکید کرد: دولت باید سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری در بخش‌های مختلف را اجرا کند که این سیاست‌ها یک هنجار حقوقی است.

دیدار پدر سعید و احمدرضا حایری با رییس مجلس

Posted: 20 May 2014 11:32 PM PDT

جرس: گزارش ها، از دیدار پدر سعید و احمدرضا حائری، دو زندانی سیاسی با رییس مجلس شورای اسلامی خبر می دهند.

 

پرستو سرمدی همسر زندانی سیاسی حسین نورانی نژاد، با اطلاع از این موضوع در صفحه فیس بوک خود نوشت:

"بعداز ظهر سه شنبه مورخ 93/2/30 سید محمد حائری از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و پدر سعید حائری زندانی سیاسی بند 350، با آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقات و در رابطه با موضوع حمله به بند 350 بازداشتگاه اوین و ضرب و شتم زندانیان سیاسی و پیگیری وضعیت فرزندش به نام احمدرضاحائری که در پی پیگیری های قانونی و ملاقات با نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی و دفتر رئیس جمهور یه همراه تعدادی از خانواده ی زندانیان سیاسی پیگیر موضوع بوده که اخیرا با حکم شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس، دستگیر گردیده اند و 9 روز است که خانواده اش از سرنوشت ایشان اطلاعی ندارند و تماسی با خانواده نداشته، مذاکره نمودند.آقای رئیس مجلس بیان داشتند که «موضوع هم اکنون از طریق کمیسیون امنیت مجلس مورد پیگیری است و مسئله را هم از طریق ریاست قوه قضاییه پیگیری خواهند نمود.البته موضوع بند 350 تا کنون برای اینجانب مسجل نگردیده است که موضع گیری داشته باشم».در این جلسه آقای حائری خواستار رعایت حقوق شهروندی همه زندانیان سیاسی بودند."

وزیر اطلاعات: گلوله های تکفیری ها، هم اهل تشیع و هم اهل تسنن را نشانه گرفته اند

Posted: 20 May 2014 11:32 PM PDT

جرس: وزیر اطلاعات می گوید: امروزه برخی با بهره گیری از ابزار تکنولوژی در شبکه‌های ماهواره‌ای به اهل سنت توهین می کنند که مقابله با این اقدامات ضرورت دارد .

 

به گزارش ایسنا به نقل از وزارت اطلاعات، محمود علوی وزیر اطلاعات روز سه شنبه در جمع علمای اهل سنت و شیعه با اشاره به این که افراط وتفریط نتیجه ای جز آسیب به ایران اسلامی نخواهد داشت گفت : بزرگان ما اساعه ی ادب و توهین به شخصیت های مورد احترام اهل سنت را صراحتاً حرام می دانند و این کار با روح شیعه فاصله دارد .

 

علوی با تأکید بر اهمیت حفظ اتحاد و دوری از تفرقه در میان امت اسلامی ، اظهار کرد: تحلیل گران سیاسی حتی در داخل خود رژیم اشغالگر با دیدگاه صهیونیستی در پنج سال گذشته پس از سیلی هایی که از حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین خوردند پیش بینی کرده بودند که این رژیم رو به زوال است، اما با افزایش تفرقه میان مسلمانان برخی کشورهای اسلامی این گونه تحلیل می کنند که امنیت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

 

وزیراطلاعات افزود: رژیم صهیونیستی که چند کشور عربی از پس آن برنمی آمدند از مجموعه های کوچکی سیلی می خورد وبه این نتیجه می رسد که ماندنی نیست .اما با بروز تفرقه درکشورهای اسلامی همچون سوریه ، لیبی ، مصر و لبنان تحلیل گران صهیونیست سال 2013 را سال امنیت وثبات برای این رژیم عنوان می کنند.

 

 علوی خاطرنشان کرد: هرگاه مسلمانان باهم متحد بوده اند عزت وکرامت امت اسلامی چشم همه را خیره کرده است اما وقتی درمقابل هم قرار گرفتند دشمن جرأت اقدام پیدا می کند.

 

به گفته وی قرآن پیوند مسلمانان را پیوند برادری می داند چون نزدیک ترین و برابرترین پیوند برادری است.

وزیراطلاعات با اشاره به آیه ی قرآن دررابطه ی با وحدت میان مسلمانان گفت : اعتصام به حبل الهی یک توصیه نیست بلکه یک امر و وجوب شرعی است.

وی افزود: باید با تمام توان درمقابل سیاست اختلاف اندازی مستکبران و دشمنان اسلام ایستاد.

 

علوی با تاکید بر هدایتهای آیت الله خمینی و  رهبری  درایران اسلامی در جهت وحدت میان مذاهب مختلف، گفت: نظام مشکلی با فرق ومذاهب اسلامی ندارد بلکه نظام اسلامی با تکفیریهایی که منحصراً خود را مسلمان می دانند ودیگران را کافر خوانده و برسرآنها سلاح می کشند مشکل دارد.

 

علوی گفت: گلوله های گروه های تکفیری تنها اهل تشیع را نشانه نگرفته بلکه علمای اهل سنت را نیز هدف قرار داده است شهید شیخ الاسلام نشان بارزی ازاین قضیه است .

وزیر اطلاعات افزود: این جریانها دنیای اسلام را تهدید می کند وشرایطی پیش می آید که رژیم صهیونیستی پای کوبی کند و سخن از امنیت خود بزند .

 

علوی بیان کرد: امنیتی که متکی بر ایمان باشد پایدار است. سرزمینی که چنین امنیتی داشته باشد از شکوفایی اقتصادی نیز بهره مند می شود.

وزیراطلاعات بر وحدت اسلامی موجود درکردستان اشاره کرد وگفت: ماموستاها و روحانیون حافظان دین درمنطقه هستند.

 

علوی افزود: ماموستاها درمواقع لازم درمقابل جریانات مارکسیستی درمنطقه پیش مرگ مسلمان شده وبه صحنه آمدند.

هاشمی: نتیجه ناامنی، بازگشت استبداد است

Posted: 20 May 2014 11:32 PM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس شورای عالی قضائی عراق، دشمنی‌های بعضی از کشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند و بعضی‌ها هم به بهانه‌های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می‌کوبند، در حالی که مسلمانان یک امت واحده هستند.

 

به گزارش مهر، اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدار رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق، رفت وآمدهای مسئولان دو کشور را موکّدا روابط برادرانه دو ملت خواند و گفت: منطق دینی، مذهبی و سیاسی ایجاب می‌کندکه برای تقویت همکاری‌ها، بکوشیم که ضرورت دستیابی به آرامش منطقه‌ای، در جهت تقویت پایه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با توجه به قدمت حوزه‌های علمیه عراق، به خصوص حوزه علمیه نجف و وجود عتبات عالیات در عراق، گفت: خودسری‌ها و زیاده‌خواهی‌های حزب بعث اگر چه جنگی طولانی را بر دو ملت تحمیل کرد، امّا دین، مذهب و فرهنگ مشترک، ریشه در تاریخ تمدن دو کشور دارد و پس از هر وقفه‌ای، دوباره در مسیر درست قرار می‌گیرد.

 

وی با ابراز خرسندی از حرکت تدریجی عراق به سوی دموکراسی واقعی، گفت: عراق به عنوان همسایه‌ای واحد و آرام، آرزوی جمهوری اسلامی است و غبار نا امنی‌های عراق، فضای ایران را نیز آلوده می‌نماید.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان خاطراتی از سفر خویش به عراق گفت: امیدواریم ایران و عراق مجموعه‌ای واحد و مرکزی ثقل برای حل مشکلات منطقه باشند که امکانات و ظرفیت‌های این امر فراهم است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علاقه دو ملت ایران و عراق به هم را تاریخی دانست و گفت: هر وقت نا امنی‌ها کم و موانع برطرف می‌شود، موج علاقه‌مندان ایرانی و عراقی برای سفر به دو کشور افزایش می‌یابد.

 

وی با یادآوری دشمنی‌های بعضی از کشورهای ضد اسلام، به ویژه اسرائیل نسبت به جهان اسلام، گفت: دشمنان، با همه توان برای القای اختلاف و دامن زدن به مسایل تفرقه‌انگیز می‌کوشند و بعضی‌ها هم به بهانه‌های واهی، بر طبل اختلافات شیعه و سنی می‌کوبند، در حالی که مسلمانان یک امت واحده هستند.

 

هاشمی رفسنجانی، با ابراز نگرانی از اختلافات مذهبی، قومیتی و سیاسی در عراق، گفت: بدخواهان مردم عراق می‌کوشند تا اقدامات تروریستی را در عراق نهادینه کنند که آتش اقدامات آنان دامن همه مردم شیعه، سنی، کرد و دیگر اقوام را می‌گیرد.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تقویت تندروها در کشورهای اسلامی را برنامه طراحی شده دشمنان ملت‌های مسلمان دانست وگفت: نباید بگذاریم عراق مأمن ویروس تروریسم شود که نتیجه طبیعی نا امنی‌ها، برگشت استبداد است.

 

وی با تشریح اتفاقات سال‌های اخیر در کشورهای اسلامی مصر، لیبی، یمن، افغانستان، سوریه، بحرین و عراق، گفت: می‌خواهند مفاهیم و تعالیم اسلامی را برای اداره جامعه ناکارآمد جلوه دهند و با نوشتن همه تندروی‌ها به پای اسلام، امت‌ها و ملت‌ها را نسبت به مسلمانان بدبین نمایند.

 

در این دیدار مدحت محمود نیز با ابراز رضایت از دستاوردهای سفر هیأت عالی‌رتبه قضایی عراق به ایران، گفت: تبادل تجربیات قضائی دو کشور می‌تواند باعث ارتقای کمّی و کیفی قضاوت‌ها باشد که اساس عدالت است.

 

رئیس دیوان عالی فدرال و رئیس شورای عالی قضائی عراق با اشاره به تاریخ مسایل قضائی در آن کشور گفت: برای گسترش روابط در همه سطوح علاقمندیم و می‌دانیم توسعه همکاری‌ها باعث ثبات آرامش در منطقه می‌شود.

 

وی با تشریح اوضاع سیاسی عراق در تاریخ معاصر، گفت: یک عنصر جنگجو و جنایتکار سقوط کرد و یک تفکر صلح طلب، حاکمیت را در قوای مختلف به دست گرفت.

 

مدحت محمود تجربیات جمهوری اسلامی را برای اداره عراق سودمند دانست و گفت: کشمکش‌های داخلی ریشه در دخالت بعضی‌ها دارد که فکر می‌کنند با سقوط استبداد جایگاهی در عراق به دست می‌آورند.

 

وی سفرهای زیارتی مردم دو کشور را ضامن روابط ایران و عراق دانست وگفت: باید مقدمات سیاسی، امنیتی و رفاهی مسافرت‌ها را فراهم نماییم.

برخی به محض شنیدن اسم رهنورد یا زندان سریع به فکر حاشیه‌سازی می‌‌افتند

Posted: 20 May 2014 11:15 PM PDT

واکنش فاطمه راکعی به حاشیه‌های ایجاد شده
جرس: فاطمه راکعی، شاعر، که روز گذشته ۳۰ اردیبهشت، به شعرخوانی در جشنواره شعر پرداخته بود نسبت به حاشیه‌هایی که پیرامون شعرخوانی‌اش ایجاد شده، واکنش نشان داد.

 

به گزارش خبرآنلاین،  فاطمه راکعی، شاعر می‌گوید که حاشیه‌های ایجاد شده برای شعرهایش در جشنواره شعر فجر، بیشتر زاییده تخیل و غرض‌ورزی‌ست تا واقعیت.

 

روز گذشته او چند شعر جدید و قدیمی خود را در آخرین روز جشنواره شعر فجر خواند. بعد از اتمام مراسم اما بعضی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها نسبت به مضمون این شعرها و همین‌طور کلمات به کار رفته در این شعرها، واکنش نشان دادند و آنها را دارای مضمون سیاسی دانستند. چیزی که راکعی به شدت آن را رد می‌کند.

 

یکی از شعرهایی که باعث شکل‌گیری حاشیه برای او شده است این شعر بود: «شب سمج/ درها بسته/ پنجره‌ها شکسته/ راه پرسنگلاخ/ آخ هم نمی‌گوید حتی/ رهنورد خسته.»

 

راکعی درباره این شعر می‌گوید: «این شعر یکی از شعرهای قدیمی من است که در آن از رهنورد به عنوان یک واژه عام استفاده کرده‌ام و به هیچ‌وجه منظور از این کلمه شخص خاصی نیست. من این شعر را بارها و بارها در جاهای مختلف خوانده‌ام و تاریخ سرایش آن به قبل از مسائل حصر بازمی‌گردد.»

 

او ادامه می‌دهد: «پرسش من این است که آیا صرف بردن نام رهنورد جرم است؟ حتی اگر منظور خود او هم باشد، مگر او جزو سران فتنه است؟ من بارها در مورد این که چرا ایشان آزاد نمی‌شوند پرسیده‌ام و به من گفته شده که ما مشکلی با بیرون آمدن و آزادی ایشان نداریم و گفته‌ایم مثل خانم کروبی شما هم آزادید که بیرون بیایید، اما خودش موافقت نمی‌کند و می‌گوید می‌خواهم کنار مهندس بمانم.»

 

او درباره شعر دیگری که در آن مراسم خوانده است توضیح داد. شعری با این مضمون: «در سکوت فاضلان/ فضله می‌فروشند فاضل نمایان/ در سکوت شاعران/ شعر می‌فروشند شاعرنمایان/ خبره نیستند خریداران ...»

 

راکعی پیرامون این شعر می‌گوید: «این شعر در مورد شاعرانی است که اصلا از نظر شاعران جدی، شاعر محسوب نمی‌شود ولی برای آن که شاعری خود را ثابت کنند مدام شاعران واقعی را نفی می‌کنند.»

این شاعر همچنین درباره شعر « پاک‌کن را برداشته/ هی پاک‌ می‌کند/ سبز را از درخت/ سرخ زا از خون/ اندیشه را از انسان/ نادان....» می‌گوید: «این شعر هم برای تاکید روی این نکته است که اندیشه را نمی‌شود از انسان گرفت و کلا در مورد شهدای انقلاب اسلامی سروده شده است.»

آخرین شعری که راکعی در روز گذشته خواند شعری است با این مضمون: «عشق/ شور/ التهاب/ شعر/ شور/ انتخاب/ سهم ما از انقلاب آسمان بود نه زندان ...»

شعری که او درباره‌اش می‌گوید: «این شعر را من در جمع‌های بسیاری خوانده‌ام و در مورد دستگیری خواهر ارزشمند و بسیار باتقوایم خانم آذر منصوری بود که ایشان را مدتی دستگیر کردند و بعد هم متوجه بی‌گناهی‌اش شده و آزادش کردند. من این شعر را سرودم چون مطمئن بودم که ایشان بسیار با ایمان، با تقوا و انقلابی‌ست و این که با او چنین برخوردی کردند خیلی برایم شگفت‌انگیز بود. علاوه بر این شعر من یک شعر دیگر در قالب کلاسیک باز برای این خواهر خوبم دارم با این مطلع که « به آذری که تویی رشک می‌برد زرتشت» که آن را هم برای او و اتفاقی که برایش افتاد سروده‌ام.»

 

راکعی در پایان و درباره موضع‌گیری بعضی‌ رسانه‌ها به شعرخوانی‌اش می‌گوید: «من متاسفم که در این گونه جمع‌ها به جای این که خبرنگارانی شرکت کنند که اهل شعر و قلمند، یا لااقل کسانی حضور یابند که می‌دانند در محافل شعری جدی چه می‌گذرد و از هر شاعر شناخته‌ شده‌ای حداقل چهار شعر خوانده‌اند، کسانی می‌آیند که فقط دنبال حاشیه‌اند.»

 

او ادامه می‌دهد:‌‌ «باعث تاسف است که برخی به محض شنیدن اسم رهنورد یا زندان سریع به فکر حاشیه‌سازی می‌‌افتند ، آن هم برای من که تمام سعی‌ام را کردم هیچ حاشیه‌ سیاسی را متوجه جشنواره شعر فجر نکنم تا بتوانیم روح شعر و دوستی و صلح و آشتی را بر فضا حاکم کنیم.»

دادستان کل کشور: مفسدان اقتصادی بیكار ننشسته و بر سر راه مسئولان سنگ‌اندازی می‌كنند

Posted: 20 May 2014 11:15 PM PDT

جرس: دادستان كل كشور به عزم مسئولان برای برخورد با مفاسد اقتصادی اشاره كرد و گفت:یقینا مفسدان نیز بیکار نمی‌نشینند وحتما تلاش می‌کنند که هر کس در حال این مبارزه باشد چه مجلس، چه دولت و چه قوه قضاییه را در راهش سنگ اندازی کنند.

 

به گزارش ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای كه برای گزارش عملكرد قوه‌قضاییه در ارتباط مبارزه با مفاسد اقتصادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود گفت: لزوم مبارزه با فساد اعم از فساد مالی اداری و سیاسی بر کسی پوشیده نیست و اگر فساد خصوصا فساد مالی با فساد سیاسی با هم ممزوج شد و دست در دست هم داد، می‌تواند برای نظام خصوصا نظام اسلامی گرفتاری‌های جدی فراهم کند و اگر فساد نهادینه شد و گسترش پید اکرد، قطعا عدالت که یکی از اهداف اصلی ومهم نظام اسلامی است، غیر قابل دسترس خواهد شد.

 

دادستان كل كشور با بیان اینكه مبارزه با فساد کار سختی است و هزینه دارد، به آمادگی و عزم مسئولان قضایی در برخورد با این مسئله اشاره كرد و افزود: یقینا مفسدان نیز بیکار نمی‌نشینند وحتما تلاش می‌کنند که هر کس در حال این مبارزه باشد چه مجلس، چه دولت و چه قوه قضاییه را در راهش سنگ اندازی کنند تا این جهاد مقدس و این مبارزه به نتیجه نرسد. اما ما باید دست در دست هم بدهیم و در راه این مبارزه با هر گونه مشکلی که سر راه آن وجود دارد روبرو شویم.

 

سخنگوی دستگاه قضایی با بیان اینكه ما موظف هستیم در چهارچوب قانون و مقررات لازم الاتباع عمل کنیم و قاضی حق ندارد بر اساس تشخیص و سلیقه شخصی خودش از چهار چوب قوانین ومقررات موضوعه خارج شود، یادآور شد: ممکن است من در مقابل موضوعی عقیده شخصی خودم را بگویم اما در مقام کرسی قضاوت باید آنچه که می‌گویم و می‌نویسم در چهارچوب قانون باشد.

 

محسنی‌اژه‌ای از استقلال قوه قضاییه در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یكی از افتخارات نظام یاد كرد و گفت: نه تنها قوه قضاییه مستقل است که طبق شرع و قانون قاضی در شعبه خودش هم مستقل است. در دستگاه قضایی مثل سایر دستگاه‌ها نیست که از بالا دستوری دیکته شود و تا پایین همه ملزم به اجرای آن باشند. در امر قضا در خصوص قضاوت قاضی ملزم است بر اساس موازین و قوانین موضوعه و براساس آنچه که خودش تشخیص می‌دهد انشا رای کند و حتی رئیس قوه قضاییه هم نمی تواند حتی به یک قاضی دادگاه ابتدایی بگوید این چنین بنویس و ٱنچنان رای بدهد.دادستان کل کشور هم چنین اجازه‌ای ندارد و بسیار اتفاق می‌افتد دادستان در پرونده‌ای در دادسرا به مجرمیت می‌رسد اما دادگاه نظر دادستان را نمی‌پذیرد و حکم تبرئه می‌دهد.

 

این مقام عالی قضایی به پرونده فساد بزرگ بانكی 3 هزار میلیارد تومانی اشاره كرد و گفت:‌

این پرونده 3 هزار میلیاردی جزء افتخارات نظام است و نه جزء افتخارات قوه قضاییه و نه دستگاه خاصی در کشور است. این جزء افتخار مجلس و قوه قضاییه است که توانسته موضوعی با چنین پیچیدگی و اهمیتی را با تلاش و مجاهدت و با تمرکز در مدیریت جمع کند و به نتیجه برساند.

وی با بیان اینكه در زمان كشف موضوع ابعاد گسترده پرونده روشن نبود، ادامه داد: به محض اینکه رییس قوه قضاییه از موضوع مطلع می‌شوند با حساسیت زائد الوصفی که بنده تا کنون ندیده‌ام بلافاصله دستور دادند که باید این پرونده را با تمام ابعاد و با جدیت مورد بررسی قرار دهید. در روز سوم وفات مرحوم برادرم بودم که با من تماس گرفتند که لازم است شما زودتر برگردید و نظارت ویژه‌ای بر این پرونده داشته باشید. من بلافاصله برگشتم و ایشان بلافاصله به دادستان کل کشور در باره این پرونده نمایندگی دادند و این حساسیت ایشان برای برخورد با مفسدان و پیگیری این پرونده را نشان می‌دهد.

 

دادستان كل كشور به اولین سفر خود به اهواز برای بررسی این مسئله اشاره كرد و یادآور شد: در اولین ساعت صبح با آقایان دست‌اندرکار در اهواز جلسه تشکیل دادیم و با تجربه مختصری که بنده داشتم علی رغم اینکه ابعاد پرونده مشخص نبود، تشخیص دادم این پرونده از یک پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و لازم است ابعاد مختلف قضیه را بررسی کنیم چرا که به صورت عادی نمی شد این پرونده را بررسی کرد.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه به روند انتقال پرونده از اهواز به تهران و برگزاری جلسه با مسئولان كمیسیون اصل نود، وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی كل كشور و بانك مركزی در این ارتباط پرداخت و اظهار كرد: در این جلسه كه با حضور کارشناسان حقوقی امنیتی اطلاعاتی و نظارتی برگزار شد تصمیم گرفته شد چند کارگروه برای پیگیری پرونده تشکیل شود. یكی از این كارگروه‌ها به نام كارگروه حقوقی بود كه باید ابعاد حقوقی آن را بررسی می‌كرد.

وی ادامه داد: همین امروز شما می بینید که همچنان برخی به این مسئله عنوان اختلاس می‌دهند اما ما گفتیم باید ببینیم كه این اقدام اختلاس، کلاهبرداری، تصرف غیرمجاز، اخلال درنظام اقتصادی کشور و یا چه موضوع دیگری است. وقتی گروه حقوقی تشکیل شد گفتیم از الان باید قدم‌ها را به گونه‌ای برداریم که محکم و استوار باشد تا فردا در دیوان عالی کشور و دادگاه تجدید نظر کمتر با نقض پرونده روبرو بشویم.

 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به تشكیل کارگروه اطلاعاتی اشاره كرد و افزود: برای پیگیری مسائل اطلاعاتی قضیه یک تیم بازجویی تشکیل دادیم و مشخص کردیم هر فرد از چه متهمی چه مسائلی را بپرسد. متهم صداقت به خرج نمی‌داد و هر چه تلاش می‌کردیم متهم مسائل را بازگو نمی‌کرد وقتی پرونده به تهران منتقل شد دیدیم مسائل از ناحیه متهم معطل می‌شود و به همین جهت یک تیم بازرسی کل کشور موظف شد تا مسائل بانکی و مسائل حسابداری‌ها را پیگیری کند. همه حساب‌های بانکی آنها ردیابی کردیم و همه پولهایی که رد وبدل شده بود و همه روابطی که در بانک‌ها داشتند که 14 بانک را شامل می‌شد پیگیری كردیم.

 

وی با بیان اینكه یک تیم از وزارت اطلاعات با همکاری تیمی از سازمان بازرسی کل کشور نیز مامور به ردیابی حساب‌ها شدند، خطاب به نمایندگان مجلس اظهار كرد: برداران شما در طول چندماه تلاش بسیار زیادی کردند تا بتوانند و ببینند این پولها کجا رفته و به چه چیزی تبدیل شده و آیا خارج از کشور است یا داخل کشور؟ آیا اصلا وجوهی مانده است یا خیر؟

 

دادستان كل كشور ادامه داد: تیم دیگری تشکیل شد برای آسیب شناسی وبررسی اینکه اصلا چرا این فساد واقع شده و فرضاً امروز با این فساد برخورد قاطع کردیم آیا فردا تکرار نخواهد شد؟ این تیم کارشناسی قرار شد از دولت مجلس وقوه قضاییه به سرپرستی دبیر شورای عالی امنیت ملی شورایی تشکیل دهد. وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و بعضی از کارشناسان دیگر دولت و همچنین نمایندگانی از کمیسیون اصل 90، هیات رئیسه مجلس و کمیسیون قضایی و همین‌طور دادستان کل کشور، دادستان تهران و برخی کارشناسان دیگر در خصوص آسیب شناسی مسئله دور هم جمع شدند و جلسات متعددی گذاشتند تا مشخص شود مقررات و کارها کجا اشکال داشته و چه کسی متخلف است و چه باید کرد تا این مسئله تکرار نشود و این پرونده را چطور باید جمع وجور که هم درس عبرتی برای دیگران بشود و هم شاهد تکرار آن نباشیم.
 

گزارش عفو بین‌الملل از “بحران درمانی” آوارگان سوری در لبنان

Posted: 20 May 2014 11:15 PM PDT

جرس: سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید با کمبود حمایت بین‌المللی، خیلی از شهروندان سوریه که آواره لبنان شده‌اند از دسترسی به خدمات درمانی حیاتی محروم شده‌اند.

 

به گزارش بی بی سی، این سازمان می‌گوید برخی از این آوارگان ناچار شده‌اند به سوریه بازگردند تا به درمان‌های ضروری خود برسند.

 

در سه سالی که از درگیری‌ها در سوریه می‌گذرد، بیش از یک میلیون سوری به لبنان گریخته‌اند.

 

سازمان ملل متحد می‌گوید اکنون دو میلیون و هفتصد هزار شهروند سوریه رسما به عنوان آواره ثبت شده‌اند.

 

شمار فراوانی از این عده هم به ترکیه، اردن، عراق، مصر و دیگر کشورها رفته‌اند ولی این میزان در لبنان بیش از بقیه است.

ماه مارس گذشته وزیر امور خارجه لبنان گفت بحران حضور این آواره‌ها، "وجود" کشورش را تهدید می‌کند.


آوارگان سوریه در آمار

۲.۷ میلیون آواره ثبت‌شده
بیش از یک میلیون آواره سوری در لبنان
حدود ۷۵۰ هزار آواره در ترکیه
حدود ۶۰۰ هزار آواره در اردن


سازمان ملل متحد از جامعه بین‌الملل خواسته است در سال جاری میلادی ۴.۲ میلیارد دلار برای آوارگان سوری کمک کنند ولی می‌گوید تاکنون تنها یک‌چهارم از این مبلغ را دریافت کرده است.

 

گزارش سازمان عفو بین‌الملل که با عنوان "گزینه‌های دردناک" منتشر شده، می‌گوید کمبودهای عمده‌ای در خدمات درمانی برای آوارگان وجود دارد.

 

این گزارش می‌گوید در برخی موارد بیمارستان‌ها آوارگان را راه نداده‌اند؛ از جمله بیمارانی که به درمان فوری نیاز داشته‌اند.

 

آدری گاگران، مدیر امور جهانی سازمان عفو بین‌الملل، می‌گوید رنج آوارگان سوری، نتیجه مستقیم "کوتاهی شرم‌آور جامعه بین‌الملل در تامین کامل بودجه برنامه امدادی سازمان ملل در لبنان" است.

 

این گزارش یادآوری کرده است که نظام سلامت در لبنان عمدتا خصوصی و پرهزینه است و این باعث شده خیلی از آوارگان به یارانه آژانس پناهندگان سازمان ملل متکی باشند.

 

با این حال این آژانس به خاطر کمبود بودجه ناچار شده است محدودیت‌هایی برای پرداخت هزینه خدمات درمانی آوارگان قرار دهد اما حتی اغلب آوارگانی که شامل این کمک‌ها می‌شوند، باید یک‌چهارم از هزینه درمان را خودشان بپردازند.

عفو بین‌الملل خواستار اسکان آوارگان آسیب‌پذیرتر در کشورهای دیگر شده است.