جنبش راه سبز - خبرنامه |
- ۱۲۶ عضو جماعت اخوان المسلمین به ۱۰ سال زندان محکوم شدند
- سپاه پناهندگان افغان را به جنگ سوریه میفرستد
- حسین پرتوی، عکاس لحظات انقلاب اسلامی درگذشت
- روحانی عضو “کلوب” شد/ نخستین پیغام رئیسجمهور
- احمد علوی؛ دولت به تنهایی نمیتواند فساد اداری را رفع کند
- ظریف: توافق هستهای ممکن است
- یادداشت معتمدی مهر به مناسبت سالگرد نهضت آزادی
- اسدالله امرایی: وضعیت ممیزی تغییر کرده است
- زائری: خطر مرتضوی برای جمهوری اسلامی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست
۱۲۶ عضو جماعت اخوان المسلمین به ۱۰ سال زندان محکوم شدند Posted: 18 May 2014 05:42 AM PDT جرس: دادگاهی در مصر ۱۲۶ عضو جماعت اخوان المسلمین را به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، این دادگاه ۱۲۶ عضو اخوان را به اتهام دست داشتن در خشونتها در شهر «کفر الشیخ» در ماه آگوست گذشته که پی در برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهوری سابق رخ داد، به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.
از دیگر اتهامهای اعضای اخوان المسلمین وابسته بودن آنها به یک جماعت تروریستی است.
دولت مصر چندی پیش جماعت اخوان را در فهرست سازمانهای تروریستی قرار داد. یک شاهد عینی گفت که ۱۲۶ عضو اخوان طی قرائت حکمشان شعار «سرنگون باد حاکمیت نظامیان» سر دادند. |
سپاه پناهندگان افغان را به جنگ سوریه میفرستد Posted: 18 May 2014 05:03 AM PDT فرناز فصیحی جرس: وال استریت ژورنال مدعی شده که سپاه پاسداران با سوء استفاده از وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی پناهندگان افغان در ایران آنها را به کمک ارتش سوریه میفرستد.
ایران تلاش کرده است که هزاران پناهنده افغان را برای جنگ به سوریه بفرستد. بنا به گفته افغانها و مقامات غربی، ایران به آنها پیشنهاد داده که در ازای پرداخت مقرری ۵۰۰ دلاری و اعطای اقامت ایران در مبارزه با نیروهای شورشی به رژیم اسد کمک کنند.
نوشته: فرناز فصیحی (۳) ۱- سردار حسین همدانی ۳- فرناز فصیحی |
حسین پرتوی، عکاس لحظات انقلاب اسلامی درگذشت Posted: 18 May 2014 04:46 AM PDT جرس: خالق عکس معروف دیدار همافران با آیت الله خمینی(ره) در جریان انقلاب 57، امروز یکشنبه (28 اردیبهشت) در سن 72 سالگی گذشت.
سیاوش پرتوی، فرزند آن مرحوم اعلام کرد: دقایقی پیش حسین پرتوی که مدتها پیش در بستر بیماری بود، درگذشت.
او گفت: مرحوم حسین پرتوی از دیروز در کما بود و امروز ضربان قلب و تنفس نداشت و اورژانس امروز به منزل آن مرحوم آمده و دستگاه تنفس را قطع کرد. آن مرحوم سالها از بیماری ALS رنج میبرد. |
روحانی عضو “کلوب” شد/ نخستین پیغام رئیسجمهور Posted: 18 May 2014 04:46 AM PDT جرس: رئیس جمهور کشورمان در شبکه اجتماعی کلوب عضو شد و نخستین مطلب خود را منتشر کرد.
به گزارش مهر، رئیس جمهور کشورمان هم به شبکه اجتماعی کلوب پیوسته و نخستین مطلب خود را در این شبکه به اشتراک گذاشت.
وی در این مطلب، اشاره به دولت تدبیر و امید کرده و نوشته: " دولت تدبیر و امید راه خود را در همه زمینهها با کمک و حمایت شما مردم ادامه خواهد داد.
همزمان با روز جهانی ارتباطات صفحه اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در شبکه اجتماعی کلوب دات کام و اشتراک ویدئوی آپارات با هدف ارتباط مستقیم با کاربران از سراسر دنیا راه اندازی شد.
این صفحه به منظور تعامل میان کاربران با مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس جمهور ایجاد شده است."
پیش از این وزرای بهداشت و ارتباطات نیز در شبکه اجتماعی کلوب عضو شده اند.
|
احمد علوی؛ دولت به تنهایی نمیتواند فساد اداری را رفع کند Posted: 18 May 2014 04:19 AM PDT مژگان مدرس علوم؛ جرس: گستره فساد دولتی در ایران به اندازه ای است که حتی مقام های رسمی هم دلیلی بر انکار آن نمی یابند و از قضا برای برخورد با خاطیان خط و نشان می کشند. در همه دولت ها هم شعارهای مربوط به برخورد با متجاوزین به بیت المال و قطع کردن دست فاسدان رونق داشته و برای آن وعده و وعیدها داده شده است. با این حال شاخص های اقتصادی همگی نشان از افت روز به روز ایران در زمینه فساد اداری و اقتصادی دارد و نشانه ای از بهبود پیدا نیست. درباره دلایل ساختاری این فساد و راه های موثر کاهش آن با دکتر احمد علوی استاد دانشگاه های سوئد گفتگو کردیم که در پی می آید:
آقای دکتر! اصولا آنچه ما از آن به عنوان فساد اداری صحبت می کنیم در تعریف های عملی چه معنی و مفهومی دارد؟
علل شکل گیری و گسترش فساد مالی در کشور ایران چیست؟ بطور کلی، از نظر اقتصاد کلان، یک بحثهای نظری در مورد علل بوجود آمدن فساد مدیریت و اداری وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی انحصار برای عرضه یک کالا و یا خدمات اعم از پزشکی و درمانی و یا حتی خدمات سیاسی یعنی مدیریت بر ارگانهای سیاسی وجود داشته باشد خود علتی برای بروز فساد است. چون در نظام تولید و توزیع خدمات و کالای غیر رقابتی، احتمال پیدایش فساد بالا میرود. در ایران بخش عمده اقتصاد و بخصوص درامدهای نفتی انحصارا در اختیار دولت است و موسسات شبه دولتی مالکیت و مدیریت غالب موسسات را به عهده دارند و بخش خصوصی که مستقلا با دولت رقابت کند وجود ندارد. بخش خصوصی ایران کم یا بیش تحت سیطره دولت است. از منظر اقتصاد کلان این زمینههای پیدایش فساد مدیریت در ایران است.
اقتصاد دانان اجتماعی علت وجود فساد را بر خلاف اقتصادانانی که از منظر کلان به فساد نگاه میکنند ناشی از نبود جامعه مدنی میدانند. اگر در جوامع پیشرفته بررسی کنیم شاهدیم که فساد مدیریت در جوامعی که سهم جامعه مدنی در فعالیتهای مدنی و اقتصاد و شئون اجتماعی بطور کلی داده شده است٬ فساد کمتر است. نمونه این مسئله کشورهای اسکاندیناوی و دانمارک و سوئد و فنلاند است زیرا در این کشورها نهادهای جامعه مدنی خیلی فعال هستند و رسانه ها آزادند و در نتیجه این کشورها از عدم شفافیت کمتری رنج میبرند و فساد مدیریت در آنها کمتر است منتهی در کنار این نگاهی که اقتصادانان کلان دارند و بر مفهوم انحصار تولید و توزیع خدمات از سوی دولت تاکید میکنند اقتصادانان اجتماعی مفهومی دیگر را اضافه میکنند و آن جامعه مدنی و ضرورت آن بر پاسداری از ارزشها و منافع عمومی است. در مورد ایران اگر بخواهیم به این تئوریها استناد کنیم میتوانیم بگوییم که در ایران فساد سیاسی و اقتصادی متاثر از چند زمینه است و نباید آن را تنها در دولت خلاصه کرد. بخش خصوصی ایران که غالبا نارقابتی است هم از مشکل فساد مدیریت رنج میبرد.
به نظر شما ساختار حقوقی ایران تا چه اندازه زمینه ساز فساد اقتصادی است؟ طبق قانون اساسی ایران ولایت فقیه از قدرت زیادی برخوردار است قدرتی که از چارچوبهای قانونی فراتر میرود و مقید به قانون نیست و از همین رو کسی نمیتواند بر آن نظارت داشته باشد. بنابراین در کنار عواملی که در بالا ذکر کردم یک انحصار اقتدار سیاسی هم وجود دارد که مکمل انحصار و اقتدار بخش دولت در اقتصاد است. در حقیقت این مشکل حقوقی است که در عمل به مسائل حقیقی میکشد. نهادهای زیر نظر ولی فقیه معاف از پرداخت مالیات هستند یا نهادهایی مانند سپاه و بنیادهای مختلف که در همه اموری که میخواهد دخالت میکند و منع و محدودیت قانونی هم ندارد. بنابراین در ایران انحصار داراییها و درآمد در دستان دولت و اقتصاد است و انحصار سیاسی در دستان ولایت فقیه است. این دو در کنار فقدان جامعه مدنی و رسانههای آزاد و بخش خصوصی رقابتی٬ عوامل اصلی فساد مدیریت و مالی است. ساختار جامعه ایران که مبتنی بر اقتصادی رانتبر است با تمرکز قدرت سلطانیستی، حجم بزرگ دولت مرکزی و ناکارآمدی همراه است. چنین ساختاری البته یکی از موانع توسعه اقتصادی و پیشرفت به شمار میآید و نابرابری و همچنین نابهینه بودن توزیع منابع اقتصادی، سیاسی، منزلتی، دانش و قابلیت از پیامدهای آن به شمار میآید. فساد مدیریت که از پیامدهای دیگر ساختار رانتی و سلطانیستی جامعه ایران است البته با حقوق شهروندی نیز سازگاری ندارد. چون حقوق و مسئولیت افراد در بهره برداری برابر از منابع عمومی را نادیده گرفته است و با عدم شفافیتی که به دنبال دارد همزمان نظارت عمومی را نیز نقض میکند. رانتبری ساختاری از سوی گروههای رانتبر همواره باید به نوعی «توجیه» شود. این توجیه گاه «علمی» و گاه «ایدئولوژیک» و «مذهبی»، «ملی»، «قومی» و... است. رانتبری به هرشکل و با هر توجیه، نوعی تقدم و همزمان تبعیض را برای گروهی نسبت به گروهی دیگر قائل میشود، و بنابراین فاقد توجیه اخلاقی و مشروعیت سیاسی است.
|
Posted: 18 May 2014 02:42 AM PDT جرس: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان دور چهارم مذاکرات سخت ایران و گروه 1+5 گفت که توافق هستهای ممکن است.
محمدجواد ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: توافق جامع هستهای ممکن است اما تصاویر غلط باید از بین بروند.
وی در ادامه تاکید کرد که نباید این بار فرصت همانند سال 2005 دوباره از دست برود.
|
یادداشت معتمدی مهر به مناسبت سالگرد نهضت آزادی Posted: 18 May 2014 12:37 AM PDT نهضت آزادی ایران بر مدار مردم جرس: مهدی معتمدی مهر به مناسبت پنجاه و سومین سالروز تأسیس نهضت آزادی ایران در یادداشتی از زندان رجایی شهر به تبیین و توضیح جایگاه نهضت آزادی ایران در سالهای اخیر پرداخته است.
مهدی معتمدی مهر روز شنبه 26 اسفند 91 بازداشت شد. ماموران پس از بازرسی منزل و ضبط بسیاری از وسایل این عضو نهضت آزادی را به زندان منتقل کردند.
به گزارش جرس، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
« وَ ما أَعْجَلَکَ عَنْ قَوْمِکَ يا مُوسى، قالَ هُمْ أُولاءِ عَلى أَثَري وَ عَجِلْتُ إِلَيْکَ رَبِّ لِتَرْضى ،قالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَکَ مِنْ بَعْدِکَ وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِيُّ »
آیات فوق، گزیده ای از داستان موسی (ع) را تصویر می کند ، آن گاه که از پسِ نجات قطعی قوم از ستم فرعون و در سفری سیمرغ وار، رو به سرزمین موعود در راه بود. نوری از دور نمایان می شود، میعادی راستین که گویی تنها به چشم موسی می آید. کلیم الله، رو به فرمان های هدایت راهی قله می شود و قوم در ژرفای دره ای به انتظار راهبر و پیام آور خویش. موسی هنوز در حظ دریافت موهبتی یگانه است که خطاب می آید: چرا از ملت خویش پیش افتادی که سامری رحمت هدایت را به زحمت و گمراهی داد.
به زعم نویسنده، نسبت حضور و جایگاه رهبران اجتماعی با توده های مردم، در زمره برداشت هایی است که می توان از آیات یاد شده دریافت کرد. بر این اساس، رهبران نه باید پشت سر مردم حرکت کنند ]که دیدن نور، بخشی از این رسالت است، نوری که شاید به چشم همه نیاید[ و نه آن قدر دور بیافتند که افقی یک سره متفاوت از مردم بر ایشان پدیدار آید که اگر موسی باشی و ارمغان پیش افتادن، ده فرمان، باز هم دستاوردی در کار نخواهد بود.
در سرزمینی که عمر هیچ همکاری جمعی (به ویژه سیاسی) به درازا نمی پاید و نام هیچ گروه سیاسی و اجتماعی خارج از ساختار قدرت و یا غیر برخوردار از مناسبات درون حکومت را نمی توان یافت که حتی به یک دهه رسیده باشد، نهضت آزادی ایران با وجود فشارهای شدید امنیتی و سیاسی و به رغم اراده اراده گرایان، پنجاه و سه ساله شد و این، هم تأمل برانگیز است و هم واجد ارزش سیاسی و تاریخی.
شاید ادعایی بزرگ به نظر بیاید، اما نویسنده با گذاری گزیده و سریع بر تاریخ عملکرد نهضت، تأکید دارد که این سازمان سیاسی ملی و اسلامی که دیگر می توان از آن به دیرپاترین حزب سیاسی داخل ایران تعبیر کرد، هم در شناخت اولویت ها، مطالبات و طرح نیازهای اساسی روز و هم در مسیر مبارزه و رویارویی با بحران های جامعه ایران، عملکردی متمایز داشته است و چنین کارستانی تنها بدان جهت ممکن شد که نهضت آزادی ایران ضمن پایداری در برابر استبداد و طرح مسأله مهم آزادی و با وجود تاکیدات فراوان بر حقوق و حاکمیت ملت و گزینش آگاهانه رویکردی بر مدار مردم، در هیچ برهه ای در پی به دست آوردن دل مردم به هر قیمتی بر نیامد و هرگز نخواست تا وجیه قلوب تحمیق شده بنماید. آرمان گرایی و دل بستگی به ارزش های ملی و دینی و اصول مترقی سیاسی نیز سبب نشد تا بر قله آمال برآید و مردم خویش به جا بگذارد و از خواسته هایی بگوید که در خاک دیگری گل می دهند. متن حاضر می گوید که نهضت آزادی ایران همواره در کنار مردم زیست، چرا که همواره نشان داده است که دردهای زمانه اش را به خوبی می شناسد، اما هرگز تکرارگوی بیهوده مردم نبوده است.
بر این مدعا، البته مصادیق و شواهد فراوان گواهی می دهند:
- پیش از انقلاب و در دوره ای که مارکسیسم، موتور محرک، علم مبارزه و تئوری تغییر انقلابی و اسلام، عامل بدبختی، نماد تحجر و علت تاریخی و فرهنگی عقب ماندگی ایرانیان قلمداد می شد، نهضت آزادی ایران با ارایه تحلیلی مترقی از اسلام و سازگار با مدنیت، عقلانیت، پیشرفت، دمکراسی، عدالت اجتماعی و حقوق بشر، قرائتی آن قدر منسجم و قابل اعتماد از اسلام مطرح کرد که به رغم هژمونی اندیشه چپ در حوزه مبارزه سیاسی و اجتماعی که حتی در نیروهای مذهبی نیز علاقمندان جدی داشت، خلقی را متقاعد به قیام علیه دستگاه خودکامه وقت کرد و پس از انقلاب و در دورانی که به ضرب و زور کاریزمای حاکم، رسانه های رسمی و فضای انقلابی، اسلامی تبلیغ می شد که ظرف هر حرکت جمعی یا رفتار فردی بود، این جریان فکری و سیاسی ابا نکرد تا از جدایی نهاد دین از دولت بگوید.
مهدی معتمدی مهر |
اسدالله امرایی: وضعیت ممیزی تغییر کرده است Posted: 17 May 2014 11:50 PM PDT جرس: اسدالله امرایی معتقد است برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت جدید با نویسندگان محترمانه است و در ممیزی نگاه آنها به کتابها مفهومی است نه بر اساس کلمهیابی.
به گزارش ایسنا، درباره وضعیت ممیزی در دولت جدید، گفت: به نظر من شرایط تغییر کرده است، کتابهای زیادی اخیرا مجوز گرفتهاند و برخورد مدیران ارشاد با نویسندگان، کتابها و همچنین در نمایشگاه کتاب برخورد بهتری بوده است. همچنین کتابهایی در این ماهها مجوز گرفتهاند که پیش از این مجوز نمیگرفتند و چندین ماه بلاتکلیف مانده بودند یا مجوز نمیگرفتند.
او در ادامه اظهار کرد: البته من همچنان روی این حرف هستم که فرهنگ نیازی به ممیزی ندارد و این بحثی اولیه و اساسی است. آقای رییسجمهور هم گفتهاند اهل فرهنگ نیاز به ممیزی و ارشاد ندارند و آنها خودشان ارشادکنندههای جامعه هستند و بهترین حالت از نظر من زمانی است که ممیزی نباشد. اما حالا که ممیزی هست، در وزارت ارشاد جدید رویکرد بهتری حاکم شده و آدمهایی که در ارشاد هستند، حرفهای ما را شنیدهاند. من تا کنون جز یک یا دو مورد پیش نیامده که خودم شخصا در ارشاد حضور پیدا کنم، چون آنها بیشتر ناشران را به عنوان مسئول میشناسند. اما از دوستانم؛ نویسندهها، شاعران و مترجمان کسانی که به ارشاد رفتهاند، برخورد مسئولان را محترمانه توصیف کردهاند و مشکلاتشان حل شده است.
این مترجم تاکید کرد: در دوره قبل هم مدیران میانی گاهی صحبتهای اهل ادب را گوش میدادند. اما یا کاری از دستشان برنمیآمد، یا به آنها گفته شده بود کاری نکنند. اما بحثی که الان مطرح است این است که در ارشاد سعی میشود به کتابها مفهومی نگاه شود و نگاهِ آنها کلمهیابی بدون تعمق در پس و پیش جملهها و واژهها نیست.
او درباره برخورد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب هم گفت: در نمایشگاه کتاب هم برخورد مسئولان خوب بود. در یکی دو موردی هم که شنیدم ناشری کتابی را آورده که نباید میآورده و یا تخلفی از سوی ناشری صورت گرفته برخورد ارشاد با این ناشرها هم محترمانه بوده و رویکرد آنها فرق میکرده است. همچنین در نمایشگاه حتی در بازرسیهای کتابها شما نمیدیدید که در غرفهها فضای امنیتی حاکم باشد. کسانی که سالهای گذشته به نمایشگاه نمیآمدند امسال آمده بودند. رونق فضای نشر منوط به انتشار کتابهاست و تا زمانی که کتابها مجوز نگیرند و منتشر نشوند این فضا رونق نمیگیرد.
|
زائری: خطر مرتضوی برای جمهوری اسلامی با هیچ چیز قابل مقایسه نیست Posted: 17 May 2014 11:50 PM PDT جرس: زائری گفت: آسیبی که آقای مرتضوی و همدستانش به آبروی جمهوری اسلامی به همبستگی ملی و به اقتدار انقلاب و نظام وارد کردهاند، حتی اگر موارد آشکار و پنهان دیگری پیرامون آن نمیبود، برای محاکمه وی کافی بود.
به گزارش «تابناک»، هشتم اسفندماه ۹۱، وقتی نخستین نشست دادگاه کهریزک بناگاه بدون اعلام دلیلی غیرعلنی اعلام شد، حجتالاسلام زائری که همراه یکی از اولیای دم به دادگاه آمده بود، پیرو این تصمیم فرجام خوبی برای دادگاه پیشبینی نکرد و گفت: «افرادی هستند که اگر تأمین جانی داشته باشند، سخنان مهمی درباره مرتضوی و همدستانش به زبان خواهند آورد، اما عزم جدی برای رسیدگی به این موارد وجود ندارد». به فاصله یک سال و چند ماه از آن روز، فرصتی دست داد تا با وی در این باره به گفتوگو بنشینیم و برخی زوایای مغفول پیرامون متهم آن روز را مرور کنیم.
پنج سال پس از وقوع جنایت کهریزک و یک سال و چند ماه پس از آغاز جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده تشکیل شده به این منظور، آرای عجیب اعلام شده برای متهمان پرونده در ایستگاه تجدید نظر مانده و قطعیت نیافته تا از کسی که معتقد بود، عزم جدی برای رسیدگی به این پرونده وجود ندارد، بپرسیم چه شد آن روز آن پیش بینی را کرد و اکنون نظرش درباره آرای صادره و فرجام پرونده چیست؟
حجتالاسلام محمدرضا زائری با تأکید بر اینکه هم اکنون هم تنها مرتضوی سیبل است و دیگرانی که مانند او باید محاکمه شوند، فتیله را پایین کشیده و مترصدند با افتادن آبها از آسیاب، بار دیگر به میدان بازگردند، میگوید: هنوز همه پروندههای مطرح درباره این فرد در قیاس با اصل مفاسد و مشکلاتی که [پیرامون این فرد] وجود داشته، قابل قیاس نیست و اصل کوه یخی آن پایین است. مرتضوی خیلیها را آلوده و جوری دیگران را درگیر کرده که کسی نتواند به عمق ماجرا راه یابد.
وی میافزاید: بارها و بارها به سراغم آمدند تا اسنادی در اختیارم قرار دهند که چه بسا رسانههای خارجی حاضرند برای در اختیار گرفتنشان هزینه هم بکنند؛ اما چون حوزه فعالیت من سیاسی نیست، نخواستم، چون تنها مسئولیتم زیاد میشود و نمیتوانم کاری انجام دهم. البته فکر میکنم وظیفه من هم نیست، چون بالاخره مسئولیتی هست که مسئولانی برای آن تعیین شده که ایشان اگر احتمال وجود این سرنخها را بدهند، شرعا، اخلاقا و عرفا وظیفه دارند پیگیری کنند. پروندههایی مطرح است که کاملا آشکارند و مسئولیت آقای مرتضوی و همدستانش در آنها محرز است؛ اینجاست که مسئولان باید ورود کرده و بررسی کنند.
البته در فاصله آغاز نشستهای دادگاه کهریزک تا به امروز، مرتضوی با عملکرد خود در دولت و در مقام رئیس تأمین اجتماعی، پروندههای دیگری هم برای خود گشوده تا نشان دهد، اتهامات کهریزک و تشکیل پروندهای با ۳۵۰۰ برگ در آن باره، ذرهای برایش نگرانی نداشته است.
زائری در این باره میگوید: افزون بر اینها، گفتهها و شنیدههای فراوانی از مسائل مالی گرفته تا مسائل امنیتی پیرامون این فرد وجود دارد که بسیاری از بزرگان هم درباره آنها سخن گفتهاند و باید به آنها پرداخته شود، ولی از همه مهمتر، آسیبی که آقای مرتضوی و همدستانش به آبروی جمهوری اسلامی، به همبستگی ملی، به اقتدار انقلاب و نظام وارد کرده، حتی اگر این موارد آشکار و پنهان هم نمیبود، برای محاکمه وی کافی بود.
زائری که از دوران اداره نشریه «خانه»، پیه محاکمه توسط مرتضوی، دادستان وقت به تنش خورده، بر این باور است که بنیان دادستان سابق تهران بر دروغ، فریب و ناراستی بوده است.
او در این باره میگوید: این شنیده نیست که خللی بر آن وارد باشد، بلکه خود شاهد آن بودهام. ایشان در دادگاه به من میگفت، یک کاغذ بنویس «من را گول زدند تا مشکل پروندهات را حل کنم»! این عین عبارت ایشان بود. این مدل پروندهسازی خودش خیانت است به جمهوری اسلامی که شما اسرائیل، آمریکا و استکبار جهانی را تا این حد تنزل بدهید که من به دروغ بنویسم عوامل ایشان با من مرتبط بودهاند و فریبم دادهاند و…؛ البته مثل روز برایم روشن بود که اگر به ذلت این دروغ گفتن هم بیفتم، ایشان به عهد خود هرگز وفا نخواهند کرد.
وی میافزاید: تا دلتان بخواهد تخلفات قانونی و غیرقانونی از آن دوران وجود دارد. آن زمان پرونده ما گم شده بود و هر چه پیگیری میکردیم یافت نمیشد تا اینکه یکی از مسئولان که اسم نمیبرم، خبر داد که پرونده ما و چند پرونده مهم دیگر را ـ که نام برد ـ آقای مرتضوی به منزل برده و در گاو صندوق شخصی نگهداری میکند. پرسیدم شما که میدانید چرا کاری نمیکنید و پاسخ داد، «همه میدانند این کار غیرقانونی است اما کاری از دستمان بر نمیآید!» جالب است بدانید آن پرونده هنوز هم بسته نشده است، چون مدل کاری مرتضوی آن بود که استخوان لای زخم نگه میداشت.
جالب اینکه همه این برخوردها با زائری در حالی رخ داده که نخستین برخورد وی با دادستان وقت رخ میداده؛ یعنی در اولین برخورد از او خواسته شده کاغذی به دروغ بنویسد تا پروندهاش بسته شود و ایادی استکبار محکوم شوند!
اما تأثیر این قبیل رسیدگیها، تأثیر فرجام نیافتن امثال پرونده کهریزک پس از پنج سال و موارد مشابه در جامعه چه خواهد بود؟ آیا نمیتوان بخشی از مشکلاتی را که اخلاق عمومی به آن مبتلا شده، برگرفته از این مسائل دانست؟
خطر امثال «مرتضوی» برای نظام با هیچ خطری قابل قیاس نیست زائری در پاسخ به این پرسش میگوید: به نظر من، مسئولیت قوه قضائیه مسئولیت بزرگ و سنگینی است. به همان میزان که اگر درست عمل کند، میتواند به تنهایی جامعه را اصلاح کرده، نجات دهد و مشکلات را در دراز مدت حل کند. اگر خدای ناکرده در ادای مسئولیت خود سستی کند، میتواند همه چیز را نابود کند؛ درست مثل مسئولیتی که منِ روحانی دارم و هم میتوانم دین مردم را نجات داده و به بهشت برسانمشان و هم میتوان به جهنم رهنمون کنم!
وی میافزاید: همه مفاسد اجتماعی از اعتیاد به مواد مخدر تا فساد و فحشا، تا سقط جنین غیر قانونی که روزانه هفتصد مورد در کشورمان رخ میدهد، تا وضعیت حجاب در جامعه که آقایان فکر میکنند با تذکر اخلاقی یا برخورد انتظامی قابل حل است و…، همهشان با عملکرد درست قوه قضائیه حلشدنی است؛ این حرف عین روایات و احادیث و اعتقادی است که با آیه و حدیث به آن رسیدهام. به اعتقاد من ریشه همه مفاسد در برخورد نامناسب قضایی با فساد، در سستی و مماشات است و به همان نسبت، عملکرد مناسب دستگاه قضا در برخورد با این مشکلات و مفاسد، میتواند جامعه را اصلاح کند.
وی میافزاید: اگر امیرالمؤمنین (ع) آن قاطعیتها را در مبارزه با فساد داشت، دلیلش آن بود که میدانست با جلوگیری از آن فسادها، جامعه سالم خواهد بود. این تعبیر خطبه فاطمیه (س)، تعبیر بسیار تکان دهندهای است که میگوید سنت الهی این است که «ترک السرق ایجابا للعفه»؛ یعنی جلوگیری از سرقت و دزدی، عفت و حیا و امنیت اخلاقی در جامعه را به دنبال خواهد آورد. وقتی دزدی باب و روان شود و رواج بیابد، دیدن فساد فحشا در خیابان طبیعی است؛ اینکه پدیده دختران خیابانی به وجود آید، سن فحشا و مفاسد پایین بیاید و مسائلی از این دست؛ بنابراین، بر این باورم که خطر امثال مرتضوی برای جمهوری اسلامی خطری است که با هیچ چیز دیگر مقایسه نمیشود، ولی متأسفانه برخی دوستان ما متوجه این آسیبها نیستند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |