جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


where is my vote?

Posted:

طراح : Santiago Pol

حمله نیروهای امنیتی به جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد

Posted:

جرس: ساعتی پیش نیروهای امنیتی دانشگاه آزاد تهران مرکز واحد نیایش، به جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور که به منظور بحث و هم‌اندیشی در طبقه هم‌کف این دانشگاه جمع شده بودند، حمله کردند.


به گزارش جرس، این هم‌اندیشی امروز میان برخی از اعضای ستاد انتخاباتی مهندس موسوی که در دانشگاه‌های مختلف بودند، برگزار و موضوع آن بررسی دلایل توهین های مکرر کیهان، وطن امروز و روزنامه جوان عنوان شده بود.


برگزار کنندگان جلسه در نظر داشتند تا با برگزاری تجمع در مقابل دفاتر این روزنامه‌ها اعتراض خود را به این رفتار نشان دهند، اما با حمله نیروهای امنیتی جلسه ناتمام ماند.


هم اکنون اطلاعی از وضعیت دانشجویان مورد حمله قرار گرفته در دست نیست.
 

احمدی نژاد: غرب را تنبیه می کنیم و زمان مذاکرات اتمی را عقب می اندازیم

Posted:

شروط سه گانه برای گفتگوی هسته ای با غرب اعلام شد
جـــرس: محمود احمدی نژاد عصر دوشنبه هفتم تیرماه ۸۹، در نشستی خبری با حضور رسانه های داخلی و خارجی، شروط سه گانه ای را برای مذاکره اتمی ایران و غرب اعلام کرد و تصریح نمود "به دلیل بی اخلاقی طرف مقابل" و "جهت تنبیه" آنها، تاریخ مذاکرات هسته ای ایران به عقب می افتد و پایان مرداد ماه زمان مذاکرات خواهد بود.

 


به گزارش ایرنا، رئیس دولت ایران صدور قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را نشانه "بی اخلاقی" غرب دانسته و اظهار کرد "یکی از شرایط گفت و گو با غرب این است که گروه ١+ ۵ (اعضای شورای امنیت + آلمان)، نظرشان را در خصوص بمب اسراییل اعلام کنند. دومین شرط آن است که اعلام کنند آیا از مقررات ان پی تی به عنوان یک معاهده بین المللی تبعیت می کنند یا نه. و سوم اینکه گروه ١+۵ منظورشان را از گفت و گو با ایران بیان کنند که آیا به دنبال دوستی با تهران هستند یا دشمنی."


دیگر فقط ما نیستیم که مذاکره می کنیم
احمدی نژاد تاکید کرد این شروط مانع از برگزاری مذاکرات نخواهد شد بلکه تنها شکل گفت گو را تغییر خواهد داد و گفت و گو با طرف مقابل، به اعضای گروه ١+۵ محدود نخواهد شد.


رییس دولت ایران همچنین گفت: "ادامه گفتگوها با غرب مستلزم این است که طرف گفت و گو با ما اولا به طور شفاف نظرات خود را راجع به این سئوالات اعلام کند، دوما بدانند که دیگر گفت و گو با گروه ۱+۵ با ایران نیست. عده دیگری هم در این گفت و گوها شرکت خواهند کرد".


احتمالا اشاره احمدی نژاد به کشورهای برزیل و ترکیه است که در اردیبهشت ماه امسال بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه مذاکره و به توافق رسیده بودند.


موضوع هسته ای تمام شده است
احمدی نژاد با تاکید مجدد بر اینکه مساله هسته ای ایران حل شده، تصریح کرد: در ایران موضوعی به نام مساله هسته ای وجود ندارد.


به گزارش این خبرگزاری، احمدی نژاد در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه از ایران درخواست مذاکره کرده بود گفت: اظهارات آقای سارکوزی درباره ادامه گفت و گو درمورد موضوع تبادل سوخت بود؛ ما هم آماده هستیم گفت و گو را برای تبادل سوخت ادامه دهیم اما پایه این گفت و گو ها بیانیه تهران است.


گفتنی است اشاره وی به توافقنامه ای است که اردیبهشت ماه امسال، ایران با برزیل و ترکیه که از اعضای گروه ۱+۵ به حساب نمی آیند بر سر انتقال بخشی از اورانیوم غنی شده ایران به ترکیه وارد مذاکره شده بود، که بر اساس آن، قرار شد ایران با ارسال بخشی از اورانیوم غنی شده خود به ترکیه میله های سوخت برای استفاده در راکتور اتمی تهران را دریافت کند.
آمریکا و کشورهای غرب، شرایط طرح شده در توافقنامه تهران را کافی ندانسته و چند هفته پس از آن با تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل زمینه را برای اعمال فشار بیشتر بر برنامه هسته ای ایران فراهم کردند.


به گزارش ایرنا، احمدی نژاد همچنین افزود "اگر از آن طرف گروه وین (آمریکا - روسیه - فرانسه) طرف های گفت و گو هستند، از این طرف هم ایران، ترکیه و برزیل می آیند.


مقابله به مثل می کنیم؛ حتی اگر اوباما باشد
احمدی نژاد پیرامونِ بندی از قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد بازرسی کشتی های به مقصد ایران گفت "حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می‌دانیم و تجربه نیز نشان داده که قادریم از حقوق خود دفاع کنیم.


وی تاکید کرد "اگر عده‌ای بر این موضوع اصرار داشته باشند از هر اقدامی به شدت پشیمان خواهند شد، حتی اگر اقدام کننده آقای اوبامایی باشد که با شعار تغییر آمد."


احمدی نژاد با بیان اینکه "آمریکا سی سال است که با ایران ارتباط اقتصادی ندارد"، ادامه داد: "آنها چه کسی را تحریم می‌کنند. آنها ناراحت هستند که ارتباطات اقتصادی ما با دیگران گسترش یافته است و با این کار در واقع دیگران و خودشان را تحریم می‌کنند."


امیدی به تغییر رفتار اوباما نیست
احمدی نژاد در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل ایران با کشورهای دیگر گفت "همانگونه که قبلا گفتم، ما نقطه مقابل خود را دولت آمریکا می دانیم و او را طراح همه دشمنی ها با ملت ایران می شناسیم... ما امیدوار بودیم با روی کارآمدن باراک اوباما، روش غلط گذشتگان در آمریکا اصلاح شود، اما رفتار وی به گونه ای است که دیگر امیدی برای تغییر در رفتار وی وجود ندارد."


در ادامه این نشست خبری، احمدی نژاد در پاسخ به اینکه "با توجه به رای روسیه و چین که در تحریم علیه ایران نقش داشته، آیا در روابط بین ایران و روسیه بازنگری خواهد شد؟" گفت "هر اقدامی آثار خود را داشته و بی تاثیر نخواهد بود و ما پیش از این نیز گفته بودیم نباید اسم آنان کنار نام دشمنان ما درج شود اما به این موضوع باید توجه داشت که ما کانون اصلی دشمنی با خود را آمریکا می دانیم. و آنها نیز در شورای امنیت با هم همکاری و تعامل داشته و یکدیگر را تایید می کنند اما کسی که علیه دولت ایران تلاش می کند دولت آمریکا و انگلیس است که ما آنها را فراموش نمی کنیم و تمامی طراحی ها نیز در این ارتباط انجام خواهد شد."


تحریم ها مثبت است
احمدی نژاد همانند هفته گذشته و پیشتر از آن (زمان صدور قطعنامه) خاطرنشان کرد "مطمئن باشید اگر بخواهند ایران را در بخش انرژی تحریم کنند، تاثیر آن بر اقتصاد کشورمان مثبت است ولی بر گفت وگو ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.


گفتنی است پنجشنبه هفته گذشته سوم تیرماه (25 ژوئن)، مجالس نمایندگان (کنگره) و سنای آمریکا طرح تحریم فراگیر ایران را با هدف وارد کردن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری ایران و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در آن کشور تصویب کردند.

پیش از آن نیز، علاوه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد، وزارت دارایی (دولت) آمریکا نیز، تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را گسترش داد .

 

 


تجمع کارگران معترض پارس‌متال تهران مقابل دفتر ریاست ‌جمهوری

Posted:

موج اخراج کارگران در راه است

جـــرس: گروهی از كارگران كارخانه پارس‌متال تهران، در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه و اخراج خود، از بامداد روز دوشنبه هفتم تیرماه ۸۹، در مقابل دفتر ریاست‌ جمهوری واقع در میدان پاستور تهران دست به تجمع زدند.


به گزارش ایلنا، دلیل تجمع اعتراضی سیصد نفر از مجموع ۴۵۰ كارگر كارخانه پارس‌متال، اعتراض به پرداخت نشدن بیش از پنج ماه مطالبات معوقه، و همچنین تصمیم كارفرما به اخراج كارگران قراردادی آن واحد تولیدی می باشد.


این خبرگزاری خاطرنشان کرد "به گفته كارگران، به تازگی كارفرما در اطلاعیه‌ای از كارگران قراردادی خواسته است تا هرچه زودتر برای تسویه‌حساب خود اقدام كنند."


كارگران كارخانه پارس‌متال تهران می گویند "حداقل ١۵۰ كارگر قراردادی با سابقه بالای ١٢ سال، در آن كارخانه مشغول به كار هستند. "


به گزارش ایلنا، تجمع‌كنندگان معتقدند كارفرما بابت حقوق و مزایای شب عید و دستمزد سه ماه اول سال به هركارگر بیش از پنج ماه بدهكار است.


كارخانه پارس‌متال در منطقه غربی تهران، نیم‌قرن سابقه دارد، که همراه با بسیاری از واحدهای تولیدی کشور، دچار مشکلات عدیده و همچنین اخراج و عدم پرداخت دستمزد کارگران شده است.


روند تعديل كارگران تشديدخواهد شد
این خبرگزاری در گزارشی دیگر آورده است "به اعتقاد یك كارفرمای بخش خصوصی با افزایش بهای انرژی مصرفی كارخانه‌ها روند تعدیل و اخراج كارگران تشدیدخواهد شد.


عباس وطن‌پرور درگفت‌وگو با ایلنا، ضمن یادآوری اینكه از ١۵ تیرماه امسال بهای برق مصرفی كارخانه ها سی درصد گرانتر خواهد شد، گفت: این اقدام تعدیل نیروی انسانی را به دنبال خواهد داشت.


گفتنی است از تیرماه امسال و در جهت هدفمند کردن یارانه ها، دولت سی درصد به هزینه های انرژی صنعتی خواهد افزود.


این فعال بخش خصوصی با یادآوری اینكه افزایش سی درصدی برق مصرفی كارخانه ها باعث افزایش ١۴ درصدی بهای محصولات غذایی می‌شود، گفت: این افزایش درصنایع ذوب فلزكه مصرف انرژی بیشتر است تا پنجاه درصد نیزخواهد رسید.


به گزارش ایلنا، نتیجه این اقدام این خواهد شد که كارگاه‌های تولیدی برای ادامه فعالیت خود، مجبور به تسویه حساب با كارگران بیشتری خواهند شد زیرا تنها در شرایط كنونی كه هنوز بهای برق مصرفی كارخانه‌ها افزایش نیافته است، بهای اجناس داخلی چهار برابر گرانتر از اجناس خارجی وارداتی و قاچاق است.


این فعال بخش خصوصی به ایلنا گفته است "تنها درسه ماه ابتدای سال جاری، به دلیل كاهش قدرت خرید مردم، از میزان تولیدات بسیاری از كارخانه‌ها كاسته و در نتیجه كارگران بسیاری بیكار شده‌اند."


پشت پرده رای گیری طرح تعویق انتخابات شوراها در مجلس

Posted:

جرس: شنیده های خبرنگار جرس حاکی است که حداد عادل در مجلس شورای اسلامی طی صحبتی با اکثر نمایندگان اصولگرا و با در دست داشتن نامه‌ای مبنی بر درخواست نمایندگان جهت به تعویق افتادن انتخابات شورای شهر، در توجیه نمایندگان جهت گرفتن امضاء اظهار می‌کرد که به علت حوادث سال گذشته انتخابات، رهبری نظر بر عدم برگزاری انتخابات شورای شهر دارند.


بر اساس این خبر، وی اعلام کرد که رهبری معتقد است در این شرایط اگر انتخابات برگزار شود، دوباره عده‌ای قبل از انتخابات شروع به تبلیغ کنند و "بعد از انتخابات جریان‌های گذشته و اراذل و اوباش، رای من کجاست، را تکرار می کنند و کشور را به آشوب می‌کشند."


حداد عادل با این توضیحات و نقل قول از رهبری به تنهایی با کاغذی که در دست داشت توانست حدود 50 امضاء از نمایندگان جمع آوری کند.

  با این وجود و تمام این تاکیدات حدود 100 نفر رای مخالف و 10نفر رای ممتنع دادند

 

اعلام نگرانی مدودف پس از هشدار سیا درباره “توان ایران در ساخت دو بمب اتمی”

Posted:

جرس: دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، با "نگران‌کننده" خواندن هشدار اخیر رئیس سیا در مورد کافی بودن دارایی اورانیوم کمتر غنی‌شده ایران برای تولید دو بمب اتمی، این اطلاعات را "در صورت تأیید" موجب وخیم‌تر شدن مسئله هسته‌ای ایران ارزیابی کرد.


به گزارش رادیو فردا، این اظهارات یک روز پس از آن منتشر می‌شود که لئون پانه‌تا رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به باور واشینگتن، ایران هم‌اکنون مقدار کافی اورانیوم کمتر غنی‌شده برای ساخت دو بمب اتم در اختیار دارد.

 

آقای مدودف در حاشیه اجلاس جی‌۲۰ در کانادا اعلام کرد که این اطلاعات باید بررسی شود اما چنین اطلاعاتی همواره "نگران‌کننده" است چراکه جامعه جهانی هنوز در مورد شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه نرسیده است.

 

روسیه به طور سنتی از متحدان اقتصادی ایران محسوب می‌شود و در طول ماه‌هایی که ایالات متحده سرگرم رایزنی بر سر دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران بود، همراه از لزوم گفت‌وگو بر سر برنامه هسته‌ای ایران سخن می‌گفت. گرچه این موضوع باعث نشد روسیه از رأی مثبت به چهارمین دور تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خودداری کند.

 

در ماه‌های اخیر رفتار روسیه در قبال تهران، موجب گلایه آشکار مقام‌های ایرانی شده است و از جمله محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضیح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خواند.

 

این سخنان واکنش‌هایی را در روسیه به دنبال داشت و مقام‌های روس آن را سخنان احساساتی و نوعی "عوام‌فریبی سیاسی" ارزیابی کردند.

 

موضوع تعلل روسیه در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران نیز از مواردی بود که بار دیگر در هفته‌های گذشته خبرساز شد.

 

روسیه از دسامبر ۲۰۰۵ که متعهد به تحویل این سامانه موشکی به ایران شده، هر بار به دلایلی که تا کنون مقام‌های روسی آنها را دلایل فنی می‌دانستند، از عمل به این قرارداد امتناع کرده است.

 

با این حال پس از تصویب قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران که برخی از شرکت‌های دخیل در مسائل هسته‌ای و موشکی را هدف قرار داده بودند، روس‌ها به رغم آنکه نخست از عدم شمول این تحریم‌ها به سامانه اس ۳۰۰ سخن راندند، در نهایت اعلام کردند که اجرای تحریم‌های تازه شامل این سامانه موشکی نیز خواهد شد.

 

کشورهای غربی بر این عقیده‌اند که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، پوششی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است و از این رو در تلاش هستند که تهران را به توقف برنامه غنی‌سازی‌اش که می‌تواند کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی داشته باشد متقاعد کنند.

 

ایران اما همواره ادعای غرب در این زمینه را رد کرده و تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهدافی صلح‌آمیز در زمینه تأمین برق و مصارف پزشکی را دنبال می‌کند.


گفتنی است رئیس سیا، گفته بود که در سطوح رهبری ایران از قرار معلوم این بحث در جریان است، که آیا به برنامه اتمی باید ادامه داد یا خیر؛ ولی تهران هنوز روی برنامه‌ی اتمی‌اش کار می‌کند.
 

صدور احکام سنگین حبس برای چهار عضو ستاد دانشجویی مهندس موسوی

Posted:

جرس: دادگاه انقلاب گرگان برای چهار تن از اعضای ستاد دانشجویی میرحسین موسوی در استان گلستان، احکام سنگین حبس صادر کرد.


به گزارش دانشجونیوز، دادگاه انقلاب گرگان احکام چهار تن از دانشجویان این شهر را که پیشتر به مدت 10 روز بازداشت بودند صادر کرد.


طبق این حکم مبین میرعرب به چهار سال، حسین مطلوبی به 18 ماه، علیرضا رهنمایی به 15 ماه و سامان بزرگی به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.


گفتنی است اتهام این افراد "اقدام علیه امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام" اعلام شده است.
 

محمود بهمني: بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد

Posted:

جرس: رئيس کل بانک مرکزي گفت: بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد، زيرا مجلس شوراي اسلامي يک طرف قضيه بود و نمي‌توانستيم اين طرح را به سادگي اجرا کنيم.


به گزارش ايلنا، محمود بهمني، رئيس کل بانک مرکزي صبح امروز در اتاق بازرگاني تهران و در جمع فعالان اقتصادي با اعلام اين مطلب افزود: بانک مرکزي با همکاري نمايندگان بخش خصوصي اقدام به ايجاد کميته‌هاي استاني براي وصول مطالبات بانک‌ها کرده است.


وی در خصوص تامين منابع بانک‌ها اظهار داشت: ما بايد براي تامين منابع بانک‌ها به دنبال راه حل‌هاي ديگري باشيم، زيرا از طريق افزايش سرمايه نتوانستيم به اين هدف دست يابيم.


رئيس کل بانک مرکزي اذعان کرد: افزايش سرمايه اوليه يکي از راه حل‌هاي تامين منابع مورد نياز بانک‌ها بود که از اين شيوه بانک‌هاي خصوصي و موسسات مالي و اعتباري استفاده کردند. اما بانک مرکزي زورش به بانک‌هاي دولتي براي افزايش سرمايه نرسيد، زيرا مجلس شوراي اسلامي يک طرف قضيه بود و نمي‌توانستيم اين طرح را به سادگي اجرا کنيم.


تاکيد بانک مرکزي بر حمايت از بخش توليد


وي در خصوص حمايت بانک ‌مرکزي از بخش توليد گفت: براي رفع کامل مشکلات بخش توليد لازم است تا از آنها به صورت کامل و جدي حمايت شود و به همين دليل بانک مرکزي قصد دارد تا از بخش توليد حمايت جدي به عمل بياورد.


وي افزود: در حال حاضر تخفيف بخشي منابع بانکي به بخش توليد 37 درصد است که اين رقم در سال‌هاي گذشته 32 درصد بود.


بهمني با اشاره به نرم جهاني 6.5 درصد براي ذخيره قانوني بانک‌ها اذعان داشت: ذخيره قانوني بانک‌ها در ايران 17درصد بود در حالي که بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي اين ذخيره قانوني مي‌توانست بين 10 تا 30 درصد باشد.


رئيس کل بانک مرکزي تصريح کرد: ظرف دو سال ذخيره قانوني بانک‌ها را به 10درصد رسانديم که اين رقم حداقل ميزان تعيين شده براي بانک‌ها است.


اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: بانک مرکزي با گشايش خطوط اعتباري براي بانک‌ها ذخيره بانک مرکزي را به صفر رسانديم که اين رقم از نرم جهاني نيز پايين‌تر است.


رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها متذکر شد: با اجراي اين قانون بايد نقدينگي واحدهاي توليدي تا 20 درصد افزايش يابد، زيرا در غير اين صورت واحدهاي توليدي با کاهش ظرفيت توليد و افزايش هزينه‌هاي سربار مواجه خواهند شد.


به گفته اين مقام مسئول اگر نقدينگي واحدهاي توليدي در زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها افزايش نيابد به طور قطع ميزان توليد کاهش خواهد يافت.

 

موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني تورم را افزايش مي‌دهند


رئيس کل بانک مرکزي در بخشي از سخنان خود به وجود منابع سرگردان در سيستم مالي کشور اشاره کرد و اذعان داشت: وجود موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني موجب شده بود تا در سيستم مالي کشور سرمايه هاي سرگردان وجود داشته باشد و بانک مرکزي نمي‌دانست چه تعداد صندوق قرض الحسنه و موسسه مالي و اعتباري در کشور وجود دارد.


بهمني ادامه داد: موسسات مالي و اعتباري غيرقانوني با نام ائمه اطهار از مردم پول مي‌گرفتند و اين منابع را با دريافت سود 30 تا 32 درصد در اختيار مردم قرار مي‌دادند که اين اقدام زمينه افزايش تورم را در کشور مهيا مي‌کرد.


در 30 سال گذشته هيچ کس زورش به موسسات مالي و اعتباري غير قانوني نمي‌رسيد


بهمني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: بانک مرکزي با خواهش و تمنا توانست موسسات مالي و اعتباري را براي گرفتن مجوز راضي کند و با اين اقدام منابع کشور کاملاً شناسايي شد.


رئيس کل بانک مرکزي افزود: بانک مرکزي به مرور موسسات مالي و اعتباري را داراي مجوز کرد در حالي که طي 30 سال گذشته اين موسسات کاملا آزاد بوده و زور هيچ کس به اين موسسات نمي‌رسيد.


بهمني با تاکيد بر مصرف کنترل شده تسهيلات خاطر نشان کرد: تسهيلاتي که در اختيار متقاضيان قرار مي‌گيرد بايد در نحوه مصرف آنها کنترل دقيقي صورت بگيرد.
به گفته اين مقام مسئول بسياري از تسهيلات به عنوان ايجاد اشتغال دريافت شده و در بخش مصرفي هزينه مي‌شود و اين اقدام زمينه ايجاد اشتغال در کشور را از بين مي‌برد.


كاهش نرخ ارز بزرگترين اشتباه اقتصادي


وي در خصوص تعيين نرخ ارز در کشور گفت: نرخ ارز در ايران به صورت شناور مديريت شده تعيين مي شود زيرا ما نمي توانيم نرخ ارز را بدون توجه به عرضه و تقاضا افزايش دهيم.


بهمني با اشاره به کاهش نرخ ارز در کشور در برهه اي زمان اظهار داشت: اين اقدام موجب شد تا تمامي دارائي هاي ذخاير ارزي از کشور خارج شود و اين بزرگترين اشتباهي بود که در بخش اقتصاد کلان کشور رخ داد.


وي افزايش قيمت ارز را يکي از عوامل گران شدن توليد دانست و اذعان داشت: افزايش قيمت ارز به منظور بالا بردن صادرات دور تسلسل است زيرا به همان ميزان که صادرات ما افزايش پيدا مي کند قيمت محصولات وارداتي نيز گران تر مي شود. بنابراين بايد از صادرات به وسيله نرخ سود ترجيحي و اعطاي مشوق ها حمايت کنيم.


رئيس کل بانک مرکزي گفت: ما ارز مجاني نداريم که خريداري کرده و آن را به بازار تزريق کنيم تا بدين وسيله قيمت ارز تغيير کند زيرا اين اقدام به مصلحت کشور نيست و بانک مرکزي در صورتي که افزايش قيمت طلا و ارز به شکل حبابي باشد وارد بازار خواهد شد.


اين مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حال حاضر بانک مرکزي نرخ ارز را آزاد گذاشته است اما در هزينه کردن منابع ارزي بسيار حساس هستيم زيرا رشد اقتصادي منابع نفتي ايران 3 درصد و رشد اقتصادي درآمدهاي کشاورزي 12 درصد کاهش يافته است.
 

شرکت نفتی توتال فرانسه فروش بنزین به ایران را متوقف کرد

Posted:

جـــرس: در راستای موج تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی، شركت نفتی توتال فرانسه، فروش بنزین خود به ایران را متوقف كرده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های دولت و مجلسین ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را مورد هدف قرار داده، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.


این گزارش افزود تصمیم توتال فرانسه، چند روز قبل از اینكه رییس جمهور آمریكا قانون تحریم های جدید بر ضد ایران را امضا كند، فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود.


روزنامه تایمز مالی چاپ لندن نیز خاطرنشان کرد که فعالان بازار نفت اعلام کرده اند که توتال از حدود یك ماه قبل فروش بنزین به ایران را متوقف كرده بود، در حالی که ماه گذشته کریستوف دو مارژری، رئیس شركت مذكور اخبار منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر توقف فروش بنزین به ایران را تكذیب كرده و تاکید کرده بود که در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده سوخت به ایران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به آن کشور صرف نظر خواهد کرد.


شرکت نفتی توتال فرانسه، بعنوان سومین شرکت نفتی بزرگ اروپا، در گزارش سالانه خود خاطرنشان کرده بود که "تحريم‌های اعمال شده از سوی ايالات متحده عليه ايران، می‌تواند آن شرکت را از لحاظ مالی متضرر نماید." این شرکت در سال ٢۰۰۹، مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته بود.


گفتنی است پنجشنبه گذشته (سوم تیرماه ۸۹)، مجلس نمایندگان (کنگره) ایالات متحده با اکثریت قطع آراء طرح تحریم فراگیر جمهوری اسلامی را با هدف "وارد نمودن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری" و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در ایران تصویب کرد که بنا به گزارش رویترز، برای نخستین بار صادرات و فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت تحریم می شود. شرکت های نفتی، بیمه، موسسه های اعتباری یا بانک هایی را که به هر نوع، مبلغی بیش از ٢۰ میلیون دلار در سال در منابع نفتی ایران سرمایه گذاری کنند، مشمول آن تحریم ها خواهند شد.


پیش از آن سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران همکاری دارند را تصويب کرد که بر اساس یکی از بند های این لایحه که اکنون با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل شده، هر شرکتی که یک میلیون دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از پنج میلیون دلار فرآورده‌ای نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.


روزنامه تایمز مالی اعلام کرده است که با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تا کنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلیانس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترناشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی را به ایران متوقف کرده‌اند.


لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش چهارمین قطعنامه تشدید تحریم های بین المللی (١۹٢۹) را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد و بعد از آن نیز، وزارت دارایی (دولت) آمریکا تحریم های یکجانبه ای علیه ایران اتخاذ کرد .


بلافاصله بعد از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، با تشدید تحریم های تازه ای علیه ایران موافقت کردند.


ایران کماکان بر مقاصد صلح آمیز از فعالیت های هسته ای خود تاکید دارد.



آنگاه كه شعبان بي‌مخ‌ها حاكمان مطلق مي‌شوند

Posted:

نامه یک مادر عزادار

جرس: یکی از مادران عزادار، در اولین سالگرد تشکیل این کمیته در نامه‌ ای با مروری بر حوادث سال گذشته،  تجمعات مقابل مجلس را به عنوان آخرین خبر مورد واکاوی قرار داده است.


به گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، در این نامه آمده است: جالب آنكه در كلان شهر تهران بيش از 200 نفر را نتوانستند سازماندهي كنند، ولي همين 200 نفر ادعاي ملت ايران بودن را داشتند و محيرالعقول‌تر آنكه مجلس با عربده چند صد نفر راي خود را پس مي‌گيرد، در حالی كه اعتراضات ميليوني مردم به نتيجه انتخابات به راحتي توسط همين مجلس ناديده گرفته مي شود.


راستي اگر مجلس به خوبي از ماهيت اين عربده‌كشان اطلاع نداشت و خبر از قداره‌هاي همراه‌شان و مجوزهاي هميشه آماده براي‌شان، كه به آنها اجازه انجام هر كاري مي‌دهد، با اين سرعت راي خود را پس مي گرفت؟

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:


آنگاه كه شعبان بي‌مخ‌ها حاكمان مطلق مي‌شوند


درست يكسال از تشكيل كميته مادران عزادار مي گذرد و من گذر حوادث را مرور مي كردم،‌تجمعات ميليوني مردم در اعتراض به نتايج اعلام شده انتخابات و ناديده گرفتن اين جمعيت عظيم توسط قوه مقننه را به ياد دارم و نيز به ياد دارم كه لاريجاني و شاهرودي با چه عجله اي حتي قبل از تاييد شوراي نگهبان اين تقلب بزرگ و نابخردانه را تبريك گفتند و باز به ياد مي آورم بعدها وقتي اين اعتراضات ادامه يافت چگونه نيروهاي امنيتي، انتظامي و لباس شخصي هايي كه امروز بخوبي آنها را مي شناسيم به خود اجازه دادند تا به سمت ميليون ها نفر شليك كنند و دهها نفر را با شليك مستقيم،‌ تجاوز، ‌شكنجه، ‌پرت كردن از ساختمان خوابگاه ها و پل ها،‌زير كردن با ماشين نيروي انتظامي و ... به قتل رسانند و باز هم مجلس چشمهايش را بست و قوه قضائيه بدون كمترين دغدغه اي از اين جنايات هولناك گذشت و تمام مساعي خود را در به بند كشيدن فرزندان معترض اين مرز و بوم بكار بست. پس از اين اتفاقات بود كه زنان ايران در واكنش به اين جنايات هولناك تصميم به تشكيل جمع مادران عزادار را گرفتند تا به احقاق حق به شدت ضايع شده فرزندان اين سرزمين بپردازند . در راستاي هدف مبارزه با هرگونه خشونت خواستار معرفي و محاكمه عادلانه آمران و عاملان جنايات و آزادي بي قيد و شرط تمامي زندانيان عقيدتي و سياسي شدند و بعدها كه صدور حكم اعدام براي ايجاد جوّ رعب و وحشت بيشتر در جهت وادار به سكوت كردن مردم از طرف قوه قضائيه بكار گرفته شد، ‌لغو حكم اعدام نيز به خواسته هاي مادران اضافه گرديد.
بله يكسال از اين حوادث گذشت و اينبار عربده كشان مجلس را هدف قرار مي دهند و مزد ناديده گرفتن هاي پياپي خود را مي گيرند كه : لاريِ جاني تو غلط كردي حكم رهبري را به راي گذاشتي.


اگر در جريان انتخابات ميشد آن عده از مردم ايران را كه به غير از صدا و سيماي جمهوري اسلامي به هيچ رسانه ديگري دسترسي ندارند توجيه كرد كه انتخاب مردم حاكم شده است و با منعكس نكردن خبر اعتراض ميليوني مردم واقعيات را كتمان كرد امروز خبر شاهكار كمتر از 200 نفر در همين رسانه نيز ناگزير پخش مي گردد و اينبار مردم از همين رسانه مي بينند كه چگونه تعداد قليلي به خود اجازه مي دهند تا خود را همه مردم ايران قلمداد نمايند و هرچه دلشان خواست به مجلس بگويند و بدون ذره اي هراس مجلس را تهديد نمايند و وادار كنند از راي خود بگذرد.
جالب آنكه در كلان شهر تهران بيش از 200 نفر را نتوانستند سازماندهي كنند ولي همين 200 نفر ادعاي ملت ايران بودن را داشتند و محيرالعقول تر آنكه مجلس با عربده چند صد نفر راي خود را پس مي گيرد و اين درحالي است كه اعتراضات ميليوني مردم به نتيجه انتخابات به راحتي توسط همين مجلس ناديده گرفته مي شود.


راستي اگر مجلس به خوبي از ماهيت اين عربده كشان اطلاع نداشت و خبر از قداره هاي همراهشان و مجوزهاي هميشه آماده برايشان كه به آنها اجازه انجام هر كاري را مي دهد نداشت با اين سرعت راي خود را پس مي گرفت؟


اگر ميليونها نفر فقط در تهران حق پرسيدن از راي خود را ندارند و مجوز حضور در خيابان را آنهم بدون هيچ شعاري نمي يابند و به گلوله بسته مي شوند و يا حكم زندان هاي طويل المدت مي گيرند چگونه است كه چند صد نفر اجازه حضور جلوي مجلس را مي يابند و مجاز به هرگونه فحاشي و هتك حرمت از مجلس مي شوند؟
و اين همزمان با آن مي شود كه قوه قضائيه پس از يكسال سكوت در مقابل جنايات اتفاق افتاده از خانواده جانباختگان مي خواهد تا با قبول ديه از بيت المال به دليل مشخص نبودن قاتلان، پرونده شكايات خانواده ها را مختومه اعلام نمايد. آيا مسئولان قضاوت در كشور فيلم هتك حرمت از مجلس، سخنراني حسن خميني و ... را ديدند؟ شايد بتوانند ردي از آمران و عاملان جنايات را در آنها شناسايي كنند . همانها كه مجوز داشتند با اينكه به چند صد نفر هم نمي رسيدند ميكروفون و بلندگو داشته باشند تا هرچه دلشان مي خواهد بگويند و ماموران نيروي انتظامي هم به خوبي وظيفه حفظ امنيتشان را بعهده گرفتند،‌همانها كه نه شناسايي و نه زنداني شدند . همانها كه با فرستادن ناهار و آب ميوه برايشان به خاطر اين رسوايي بزرگ تقدير شدند،‌همانها كه رئيس مجلس را بخاطر به راي گذاشتن نظري خلاف نظر رهبري جاني خطاب كردند "لاريِ جاني"،‌ آنانكه راي رهبري را قبل از اعلام رسمي مي دانند و قادرند مجلس را به خاطر عدم تبعيت از يك رايِ !؟ رهبر به غلط كردن وا دارند.


راستي اگر مجلس باور داشت كه حمايت مردمي را دارد و خود را نماينده واقعي مردم مي پنداشت حاضر به تن دادن به چنين خفتي مي بود كه با عربده چند صد نفر با سرعت هرچه تمامتر رايش را پس بگيرد؟


و چه قرابت عجيبي است بين اينان و سلفشان دار و دسته شعبان بي مخ در كودتاي 28 مرداد و راستي آيا براي مجلس، قوه قضائيه و رهبر نظام فهميدن اين واقعيت كه همان قايق نظام هم كم كم فقط به يك پدالو تبديل مي شود هنوز هم سخت است؟


يك مادر عزادار


6 تیر 1389