جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ائمه جمعه: سکوت درباره حجاب، صحبت درباره وحدت

Posted:

سرویس فرهنگی جرس
جرس: پس از هفته های متوالی که ائمه جمعه بخش عمده ای از خطبه های خود را به درخواست از حکومت برای برخورد با پوشش های امروزی جوانان صرف می کردند در خطبه های این هفته موعظه ای مبنی بر برخورد با بدحجابی شنیده نشد. امامان جمعه در عوض تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل را دستاویز قرار دادند و در عین کم اهمیت شمردن این تحریم ها خواهان وحدت ملی اقشار مختلف شدند. تاکید امامان جمعه بر موضوع وحدت، تایید کننده موضع "آیت الله خامنه ای" رهبر جمهوری اسلامی است که در سخنرانی هفته گذشته خود خواهان پرهیز از هر گونه شکاف میان جناح حاکم شد.

 سکوت درباره موضوع بدحجابی از سوی امامان جمعه نیز احتمالا با هدف پرهیز از تنش بیشتر در جناح حاکم انجام شده است. پس از خطبه های شدید اللحن هفته گذشته "احمد جنتی" در محکوم کردن موضع احمدی نژاد پیرامون حجاب که به هم ریختگی فکری جریان حاکم را بیش از پیش نمایان کرد به نظر می رسد امامان جمعه تصمیم گرفته اند با سکوت مصلحتی خود پیرامون مساله حجاب از دامن زدن به اختلاف های خود با دولت صرف نظر کنند. آنها به توصیه رهبر جمهوری اسلامی در صدد اقناع مخاطبان خود برآمده اند و قصد دارند نمایشی از وحدت جریان حاکم را به اجرا بگذراند هر چند که غالب ناظران مستقل چنین وحدتی را باور ندارند و حکم به تصنعی بودن آن می دهند.


تهران- کاظم صدیقی: تحریم ها برای حمایت از فتنه گران تصویب شد


سلب مسوولیت از سیاست خارجی ماجراجویانه حکومت در پرونده هسته ای شیوه ای بود که "کاظم صدیقی" امام جمعه موقت تهران برای توجیه تحریم های تازه شورای امنیت بدان متوسل شد. او مدعی شد که هدف تحریم های تازه شورای امنیت سازمان ملل حمایت از مخالفان حکومت بوده است. صدیقی در توضیح این ادعا گفت: آنها ( تصویب کنندگان تحریم ) فکر کردند جمعي از نظام جدا شده‌ و به خيابان‌ها آمدند، بر اين اساس اين تحريمها را به اميد اين جريانات داخلي تصويب کردند تا در انديشه آنها نظام در هم بريزد." وی سپس نوک پیکان حمله خود را متوجه غرب کرد و با بیان این که " گويا هنوز ملت ايران را نشناخته‌ايد" اظهار داشت "ملتي که به خدا اتکاء دارد و انقلابي دارد که براي احياي ايدئولو‍ژي ديني است، نه تنها در مقابل اين تحريمها مي‌ايستد بلکه مقاومت و اتحاد بيشتري هم پيدا مي‌کند." خطيب نمازجمعه‌ اين هفته‌ تهران، با ابراز تاسف نسبت به تحريم‌هاي اخير صورت گرفته بر ضد ايران، از شوراي امنيت سازمان ملل انتقاد كرد و گفت: شوراي امنيت، شوراي ضدامنيت است و از اول هم آبرو نداشت.

 

او در سخنان خود کوچکترین اشاره ای به نارضایتی فزاینده شهروندان از انزوای کشور بر اثر تحریم های جهانی نکرد و سیاست خارجی تهاجمی احمدی نژاد را به طور کامل مورد تایید قرار داد. صدیقی در بخشی دیگر از خطبه این هفته خود نیز به فرارسیدن سالروز ترور اعضای حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و به تجلیل از شخصیت آیت الله بهشتی پرداخت. تجلیل حکومت از آیت الله بهشتی در حالی است که فرزند ایشان یعنی "علیرضا بهشتی" به دلیل حمایت از جنبش سبز سال گذشته مدتی را در زندان اوین سپری کرد و غرفه انتشارات بقعه که کتاب های آیت الله بهشتی را به چاپ می رساند نیز از سوی دولت اجازه داشتن غرفه در نمایشگاه کتاب امسال را پیدا نکرد.


قم- حسینی بوشهری: مقابله به مثل می کنیم


خط و نشان هایی که طی هفته گذشته از زبان مسولان پرونده هسته ای برای مقابله با تحریم های سازمان ملل کشیده شد از زبان خطیب جمعه این هفته قم هم ابراز شد. هاشم حسینی بوشهری مدعی شد که " پاسخ ما به قطعنامه تحريم هاي شوراي امنيت عليه ايران قاطع است و به دشمنان هشدار مي دهيم اگربه کشتي هاي ماتعرض کنند، مقابله به مثل خواهيم کرد و ترازغني سازي ايران ديگراز 20 درصد کمتر نخواهد بود." او نخستین اقدام قاطع ایران برای مقابله به مثل را مخالفت با حضور دو نفر از بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی در تهران دانست و گفت که آنها به دلیل "گزارشهاي خلاف واقع آنها ديگر حق ورود به جمهوري اسلامي ايران را ندارند." بوشهری سپس صلاحیت قدرت های جهانی برای تحریم ایران را زیر سوال برد و در عباراتی سوالی و در عین حال کنایی اظهار داشت:" شما که براي مهار يک چاه نفت عاجز مانده ايد، چه صلاحيتي جهت تصميم گيري براي کل دنيا داريد؟" این سخن در حالی از سوی خطیب جمعه قم در حالی ابراز می شود که رهبران مخالف دولت در ایران نیز محمود احمدی نژاد را برای ادعاهایش پیرامون مدیریت جهانی به چالش می گیرند و می پرسند که دولت او علیرغم بحران های متعدد داخلی چگونه ادعای نقش آفرینی بین المللی دارد؟


مشهد- احمد علم الهدی: رهبری را به امام علی تشبیه نکردم


احمد علم الهدی دیروز در حرم هشتمین امام شیعیان بالای منبر رفت تا پاسخ انتقادهایی را بدهد که پس از خطبه های هفته گذشته متوجه او شده بود. او در خطبه گذشته خود آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی را با امام علی(ع) مقایسه کرده بود اما این هفته در سخنانی که به ظاهر معنای عقب نشینی می داد از موضع خود عدول کرد و کسانی که از سخنان او چنین برداشتی داشتند را به شیطنت برای " تحريک عده اي افراد عامي و بي سواد " متهم کرد. علم الهدی سپس در توضیح سخن خود پیرامون نسبت رهبری آقای خامنه ای با امام اول شیعیان به توجیه فقهی ولایت فقیه پرداخت و گفت: لازمه تمسک به جريان و شخصيت حضرت علي (ع) اين است که رهبري جامعه اسلامي بايد درتداوم جريان وحي قرار داشته باشد و معصومين (ع) کساني هستند که مديريت و رهبري جامعه را برعهده دارند که هم اکنون اين رهبري برعهده امام زمان (عج) است و در زمان غيبت آن حضرت اين رهبري بر عهده حجت بر حق ايشان و ولايت فقيه است."


وی بر اساس این مبنای فقهی،رهبری آیت الله خامنه ای را در تداوم جریان وحی دانست و این طور استدلال کرد که "از21 سال پيش بر حسب شهادت بيش از 60 مجتهد جامع الشرايط و دو مرجع تقليد درآن موقع يعني آيات عظام گلپايگاني و اراکي حجت امام زمان (ع) و شخصي که داراي شرايط و کفايت لازم براي مديريت و رهبري جامعه اسلامي است ، آيت الله خامنه اي است." علم الهدی در نهایت نتیجه گرفت که نخبگان جامعه اگر می خواهند" نشان دهند ولایت حضرت علي (ع) را پذيرفته اند يا نه و براي اينکه متمسک به ولايت اميرالمومنين (ع) شوند بايد بت کانال هاي خبري اطراف خودشان را شکسته و به هم بزنند تا به وسيله اطرافيان خود کاناليزه خبري نشوند. " مراد وی از این سخن زمانی آشکارتر شد که در جمع بندی خطبه اش ادعا کرد " نخبگان جامعه باید مردم و توده به پا خاسته را ببينند،توده اي که يکي از شعارهاي مهم و اصلي اش این است " دست خدا بر سر ماست خامنه اي رهبر ماست ". به این ترتیب علم الهدی که آمده بود تا پاسخ منتقدان خطبه های گذشته اش را بدهد و ثابت کند رهبری آیت الله خامنه ای را مترادف با رهبری امام اول شیعیان نمی داند باز چنان در مدح رهبرجمهوری اسلامی پیش رفت که از خطبه اش معنایی جز شبیه دانستن رهبری آیت الله خامنه ای و امام علی (ع) نتیجه گرفته نمی شد.


شیراز- اسدالله ایمانی: انشقاق در جامعه حرام است


شرایطی که امام جمعه شیراز برای به وجود آمدن وحدت در کشور پیشنهاد کرد در نوع خود جالب توجه بود."اسدالله ایمانی" گفت که انشقاق در ميان افراد جامعه حرام است و " اگر کسي نيت بدي نداشته باشد و چيزي از روي صدق بگويد و ايجاد نفاق کند و نتيجه آن منفي باشد ، اين وحدت را خدشه دار ساخته است. " او سپس در تبعیت از استراتژی همیشگی حکومت نقش دشمن خارجی را برجسته کرد و مدعی شد "دشمن مي خواهد مشکلات خود را به صفوف مردم بکشاند . " نتیجه گیری او نیز این بود که "مقابل دشمن نبايد به گونه اي سخن گفت که چشم طمع به ما داشته باشد" و نباید کاری کرد که "سخنرانيهاي ما را بي بي سي و صداي آمريکا تحليل کنند و از موضع ما حمايت کنند."


تبریز- مجتهد شبستری: تنگه هرمز را می بندیم


موضع گیری امام جمعه تبریز در رابطه با تحریم های تازه شورای امنیت حاوی تحقیر و تهدید هم زمان کشورهای غربی بود. "محسن مجتهد شبستری" ابتدا برای تحقیر تصویب کنندگان تحریم های تازه گفت : "کشورهايي نظيرآمريکا و چند کشور ديگر تصويب کننده قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد با قياس به نفس اوضاع چنين گمان کرده اند که اوضاع ايران نيز مثل کشورهاي آنان با يک آلودگي نفتي يا فعاليت آتشفشاني زمين گيرشده و فعاليت هاي حياتي اش متوقف مي شود." وی سپس قدرت های جهانی را به مقابله به مثل تهدید کرد و هشدار داد که اگر آمريکا و هم پيمانانش اقدام " نابخردانه ای" انجام دهند ایران "با بستن تنگه هرمز براي مقابله با اقدامات دشمن وارد عمل " می شود. شبستری در سخنانی برای کم اهمیت جلوه دادن تحریم های جهانی نیز اظهار داشت که " امت حزب الله ايران با آغازانقلاب اسلامي و تحريم هاي گوناگون عليه آن آبديده شده و در حال حاضر چنين تحريم هايي را به تمسخر گرفته و پايداري خود را به جهانيان ثابت کرده اند."


اصفهان- محمد تقی رهبر: بهتر است در خفا تذکر دهیم


تلاش امام جمعه اصفهان این بود که اختلاف های فزاینده میان محافظه کاران حاکم را توجیه کند. "محمد تقی رهبر" در خطبه های این هفته اش گفت: "انتقاد از دولت به معناي مخالف يا تضعيف دولت نيست و نقد منصفانه، ‌حمايت از دولت است." این سخن در شرایطی ابراز می شود که اختلاف های میان مجلس و دولت در هفته گذشته بر سر مدیریت دانشگاه آزاد و اختلاف دولت و روحانیون حکومتی بر سر مساله حجاب به شکاف ها در جریان حاکم دامن زده است. امام جمعه اصفهان با این حال سعی کرد چنین اختلاف ها را طبیعی جلوه دهد و در همین راستا نیز اظهار داشت "انتقادات دلسوزان نظام و انقلاب با هدف حمايت ازدولت و تقويت اين نهاد صورت مي گيرد." او با این حال تبصره جالبی نیز برای انتقاد کردن از دولت قائل شد و گفت" اگر تذکر درخفا صورت گيرد بهتر است ."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

آزادی نزدیک است

Posted:

طراح : ارس

تأمّلی در مبانی شکل گیری استبداد

Posted:

علی همتیان

 

 

استبداد به عنوان پایدارترین ویژگی ساخت قدرت سیاسی در تاریخ کشور ایران است. تبیین ویژگی‌های ساخت قدرت سیاسی در این دوره بدلیل تاثیرات و پیامدهای آن بر ساختار جامعه ایران اهمیت زیادی دارد. چرا که شناخت ساخت قدرت، نقطه عزیمت مناسبی برای توضیح حوادث اخیر خواهد بود.استبداد به عنوان پایدارترین ساخت قدرت سیاسی از گذشته تا به حال به شمار می‌رود. حضور مداوم استبداد حکومتی باعث واکنش‌هایی در گذشته ایران شد که انقلاب‌ مشروطه و انقلاب اسلامی جدی‌ترین عکس‌العمل مردم در قبال این پدیده است.

باوجود اینکه ماهیت استبدادی و مدل شخصی قدرت سیاسی به عنوان یک واقعیت، مورد اتفاق همه است؛ اما دلایل شکل‌گیری و استمرار چنین مدلی باتوجه به مبانی متفاوت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، اختلاف دیدگاه‌هایی را در مورد مبانی شکل‌گیری استبداد موجب شده است.

از نظر جامعه‌شناسی سیاسی نظام‌های سیاسی ساخت قدرت بر دو نوع است: یکی ساخت قدرت یک جانبه و دیگری ساخت دوجانبه. منظور از ساخت قدرت یک‌جانبه، فقدان نهادهای سیاسی و اجتماعی برای مشارکت گروه‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی است. درحالیکه در ساخت قدرت دوجانبه بدلیل وجود نهادهای لازم، مشارکت مردم در امور سیاسی در سطحی مناسب صورت می‌گیرد. در این گونه جوامع برعکس جوامع اول قدرت سیاسی مشروعیت خود را به نحوی از مردم می‌گیرد. ساخت قدرت سیاسی که بیانگر کیفیت رابطه حاکمیت و جامعه و نحوه اعمال قدرت سیاسی بر جامعه است، می‌تواند بصورت یک شاخص مهم در تحلیل حوادث و رویدادهای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

ساخت قدرت یک‌جانبه بدلیل فقدان سازوکارهای سیاسی و اجتماعی برای مشارکت موثر مردم بیشترین آسیب‌پذیری را در مقابل اعتراضات توده‌ای دارد.

وبر در بررسی خصلت‌های ساخت قدرت یک‌جانبه به تبیین ویژگی‌های این نظام می‌پردازد. او معتقد است که سلطانیسم شکل متاخر نظام‌های سنتی است. بنظر او با توسعه دستگاه‌ دیوانی و اداری و بویژه دستگاه نظامی، اقتدار سنتی پدرشاهی به نظام سلطانیسم تغییر شکل داد. او معتقد است که قدرت سیاسی حاکمیت، بستگی کامل به نیروی نظامی آن دارد. نظام اداری، جدایی حوزه عمومی و خصوصی را که مشخصه نظام‌های دیوان‌سالارانه عقلانی است از بین می‌برد و نظام سیاسی نیز بصورت امور کاملا شخصی حاکمیت و قدرت بصورت دلبخواهی بکار برده می‌شود. حاکمیت می‌تواند به گونه‌ای تمامیت‌خواهانه در صحنه اقتصادی و اجتماعی حضور یابد و هیچ تعهدی نسبت به حفظ مرزها و موانع نداشته باشد.

در نظام سلطانیسم تنها گونه‌های خاصی از سرمایه‌داری قادر به رشد است و معمولا همین اشکال سرمایه‌داری است که رشد فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. سرمایه‌داری مبتنی بر قدرت سیاسی و سرمایه‌داری دلال صفت از مهم‌ترین مدل‌های موجود در این جوامع است، که خاصیت اصلی آن پیدایش انحصار تجاری است. 

جیمز بیل از جمله افرادی است که در قالب این طرح به پژوهش در خاورمیانه پرداخته است. او این شکل از اقتدار را الگوی مسلط قدرت سیاسی در منطقه معرفی می‌کند. وی ویژگی‌های کلی این گونه نظام‌ها را شخصی بودن قدرت، تقرب، غیررسمی بودن سیاست، نظامی‌گری و توجیه مذهبی بر شمرده است.

هانتینگتون خصوصیت اصلی این نظام‌ها را تمرکز قدرت در شخص رهبر می‌داند و معتقد است اعمال قدرت در این گونه نظام‌ها بستگی به میزان نزدیکی به رهبر، دسترسی به او و اتکای به حمایت او دارد.

در نظام‌های سلطانیسم قدرت سیاسی و ابزارهای اعمال آن در اختیار حاکمیت قرار دارد. حاکمیت قدرت مطلق خویش را از طریق یک دستگاه قدرتمند نظامی و دیوان‌سالارانه در سراسر جامعه گسترش می‌دهد.

حاکمیت در این نظام‌ها اجازه شکل‌گیری نهادهای مردم‌سالارانه را برای مشارکت موثر در امور سیاسی را نمی‌دهد و در صورت بوجود آمدن چنین نهادهایی، حاکمیت تلاش زیادی برای تضعیف آن بکار می‌گیرد. در این حالت سیاست حالتی انحصاری به خود می‌گیرد و تصمیم‌گیری‌های سیاسی تنها به نخبگان اندکی محدود می‌شود.

حاکمیت بشدت به حمایت نخبگان حکومتی وابسته است و آنان نیز برای بدست آوردن مناصب و امتیازات، خود را به آن نزدیک می‌سازند و به این ترتیب نوعی رابطه متقابل مبتنی بر نیازمندی متقابل بین آنها شکل می‌گیرد. و از طرفی حاکمیت با اعطای مناصب سیاسی و امتیازات اقتصادی سعی در استخدام و جلب همکاری نخبگان دارد و از سویی دیگر با ایجاد تفرقه و تشدید رقابت بین آنان، اقتدار خویش را بر آنان تحقق می‌بخشد.

گودوین و اسکاچپول از جمله پژوهشگرانی هستند که به تبیین آسیب‌پذیری نظام‌های سلطانی در مقابل جنبش‌های توده‌ای پرداخته‌اند.آنان از اصطلاح رژیم‌های اقتدارگرای انحصار طلب استفاده می‌کنند و صفت انحصاری را از آن رو برای این قبیل مدل‌های سیاسی برگزیده‌اند که تمام قدرت در دست لایه نازکی از نخبگان منحصر شده است و فضای بسته سیاسی ظرفیت گسترش را برای پذیرش نمایندگان سایر گروه‌های ذی‌نفع ندارد. این عدم تمایل حاکمیت در مشارکت سیاسی نهادها و نخبگان غیر حکومتی و همچنین انحصارگرایی سیاسی زمینه رشد اعتراضات را فراهم می‌کند.

معمولا سطح گستردگی اعتراضات در نظام‌های مختلف به قوت و ضعف نهادهای جامعه مدنی در آنها بستگی دارد. جامعه مدنی در شکل تشکلات و انجمن‌ها، با قرار گرفتن بین حاکمیت و مردم از توده‌ای شدن جنبش‌ها جلوگیری می‌کند، در حالیکه رژیم‌های سلطانی با سرکوب نهادهای جامعه مدنی خود را در مقابل اعتراضات و جنبش‌های توده‌ای آسیب‌پذیر می‌سازند. حاکمیت با این کار مردم را مستقیما در برابر خود قرار می‌دهد. و با سرکوب و انحصارگرایی، زمینه‌های رشد جنبش‌ها را فراهم می‌کند.

نوسازی و تحولات ساختاری در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، معولا شرایط مساعد تکوین جامعه مدنی را فراهم می‌آورند. تنوع و تکثر گروه‌ها و منافع اجتماعی و شکل‌گیری جامعه مدنی، ایجاد نهادهای مدنی همچون احزاب، اتحادیه‌ها، سندیکاها و سایر تشکل‌های اجتماعی را ضروری می‌سازد. از سوی دیگر، نهادهای قدرت و ایدوئولوژی سیاسی در مقابل فرآیند تکوین و نهادینگی جامعه مدنی، مقاومت‌ها و موانعی ایجاد می‌کنند. در این نظام‌ها با سرکوب جامعه مدنی و نهادها، روابط شخصی بر ارکان قدرت تسلط می‌یابد. حاکمیت با سرکوب این نهادها از یک سو مردم را درمقابل کاربرد اجبار و خشونت سیاسی حاکمیت بی‌حفاظ و از سوی دیگر، قدرت سیاسی را در مقابل اعتراضات توده‌ای ناشی از فقدان نهادهای جامعه مدنی آسیب‌پذیر می‌نماید.

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

واکاوی بلندپروازی های سپاه پاسداران در عرصه خارجی

Posted:

امیررضا پرحلم
جرس: سپاه پاسداران که به تازگی با تحریم های دشوار تر بین المللی رو برو شده و مشروعیت آن در داخل به شدت تنزل پیدا کرده، این روزها می کوشد حضور خود را در عرصه بین المللی به اثبات برساند، این در حالی است که  نزدیک به 1 ماه از آتش سوزی میدان نفتی نفت شهر که منجر به کشته شدن 4 نفر شده می گذرد اما متخصصان سپاه هنوز نتوانسته اند بعد از یک ماه این آتش سوزی را مهار کنند اما ادعا کرده اند که می توانند لکه نفتی خلیج مکزیک را برطرف کنند.  

 

قرارگاه خاتم الانبیا و رانت های حکومتی

 

سپاه که پس از ورود احمدی نژاد به دولت عهده دار بسیاری از پروژه های عمرانی شده از طریق قرارگاه  موسوم به خاتم الانبیاء به یک مافیای بزرگ اقتصادی تبدیل شده است  که تار و پود های آن تقریبا تمام ایران را در برگرفته است.

 

تصاحب مخابرات از طریق زد و بند های غیرقانونی و سپس مرگ مشکوک یکی از اعضای ارشد هئیت مدیره به اصطلاح برنده مزایده و حضور در پارس جنوبی از جمله تلاشهای سپاه برای تصاحب نقاط کلیدی  اقتصاد کشور بوده است.

 

 قرارگاه خاتم الانبیا  با دستور آقای خامنه ای ایجاد شد و تحت حمایت شدید وی قرار دارد. انحصار پروژه های داخلی برای این گروه و رقیب آن قرارگاه قرب که آن نیز از زیر مجموعه های سپاه است سپاه پاسداران را به باند بزرگ دلالان اقتصادی مبدل کرده است.

 

از شیوه های جالب توجه برای واگذاری یک پروژه ملی به مجموعه های سپاه پاسداران تفویض پروژه با ترک مزایده و بدون تشریفات قانونی است که از زمان روی کار آمدن احمدی نژاد در سال 1384 تا کنون روندی عادی بوده است.

 

به عنوان مثال بخش عمده‌ای از پروژه‌های مهم گازی و نفتی، بعضاً بدون انجام روال قانونی مربوط به مناقصه‌ها، به سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته و خصوصا قرار گاه مهندسی خاتم الانبیاء واگذار شدند. طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در مرداد ۱۳۸۵ به صورت ترک تشریفات قانونی به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد. ارزش مالی این قرارداد ۲ میلیارد و ۹۷ میلیون دلار بود.

 

با این حال رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفته که تأمین مالی عملیات در فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در گرو برداشت یک میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی است .

 

خورده میلیونر های ریز و درشت در بدنه مافیایی سپاه

 

در واقع اقتصاد زیر زمینی ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر در اختیار سپاه قرار دارد. قاچاق کالا، نفت ، ثبت صدها شرکت در داخل و خارج، پولشویی و در اختیار گرفتن گمرکات، بخش قابل توجهی از فعالیت های سپاه طی سالیان اخیر است که به ظهور ملیونر های ریز و درشت در بدنه سپاه منجر شده است.

 

مجله اشپیگل سال گذشته در گزارشی نوشت که سپاه پاسداران در حال تبدیل شدن به یک مافیای غول پیکر است که دامنه فعالیت های آن هر روز گسترده تر می شود.

 

همزمان با رشد بدنه اقتصادی ، بخش سیاسی سپاه نیز از طریق مداخله غیر مجاز در انتخابات و سرکوب مردم زیر عنوان دفاع از انقلاب در صدد تحکیم موقعیت داخلی خود است. فعالیت های غیر مجاز در بخش فناوری شامل حمله هکری به سایت ها بخش دیگر فعالیت غیر مجاز این تشکیلات را شامل می شود .

 

در بخش برون مرزی نیز سپاه از طریق اعمال غیر قانونی شامل پولشویی که شبکه وابسته به آن اخیرا در کویت کشف شد به فعالیت مشغول است که عمده این فعالیت ها از طریق شاخه سپاه قدس انجام می شود.

 

عقب نشینی سپاه از اسکورت کشتی رهسپار غزه

 

حمله به کشتی صلح از سوی اسرائیل سپاه را به یک ماجراجویی جدید ترغیب کرد. بعد از آنکه قرار شد ایران نیز یک کشتی همراه با انواع اقلام مورد نیاز به سوی بندر غزه روانه کند ،على شيرازى، نماينده ولى فقيه در نيروى دريايى سپاه، از آمادگى سپاه براى اسكورت كاروان هاى كمك رسانى به نوار غزه خبر داد.

 

در همین زمان تعدادی نماینده مجلس نیز اعلام کردند که در کشتی ایرانی حضور خواهند یافت و صف های طویل ثبت نام در مجلس حاکی از میل و رغبت برخی نمایندگان به ماجراجویی بود.

 

با این حال در همان موقع برخی کارشناسان نظامی با ابراز تردید به توانایی سپاه در انجام این کار گفتند نيروى دريايى سپاه پاسداران شامل تعدادى ناوچه هاى موشك انداز و قايق هاى تندرو است كه دریانوردی برای آنها در درياى آزاد، بسيار مشكل خواهد بود چرا که طی مسافت نزدیک به 5500 کیلومتر و گذر از دریای عمان ، دریای سرخ و کانال سوئز غیر ممکن است.

 

اما اندکی پس از جار و جنجالهای پیرامون این موضوع و تهدید اسرائیل مبنی بر هدف قرار دادن هر کشتی که به ساحل غزه نزدیک شود سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی روز دوشنبه ٢٣ خرداد ماه ۸۹، در حاشیه «همایش جوانان و بصیرت در پاسداری از ارزش های اسلامی» در دانشگاه افسری سپاه، خبرهای منتشره مبنی بر اسکورت کشتی های حامل کمک های انسان دوستانه به غزه توسط آن نهاد را تکذیب کرد و گفت: "چنین چیزی در دستور کار سپاه پاسداران نیست.

 

ما هم هستیم !

 

با پایان گرفتن این موضوع ، سپاه و قرار گاه معروف آن خاتم وارد مقوله کمک به حل یک معضل زیست محیطی در کیلومتر ها آنطرف تر از ایران یعنی در خلیج مکزیک شدند.

 

در همین راستا فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه از آمادگی متخصصین این قرارگاه برای مهار  لکه نفتی خلیج مکزیک  در صورت درخواست رسمی خبر داد.

 

نکته جالب آنکه سردار قاسمی تکنولوژی پیشرفته غرب را نیز به تمسخر می گیرد و می گوید این مایه ننگ و شرمندگی است که آمریکا و انگلیس و کسانی که خود را مهد تکنولوژی و ابرقدرت حوزه صنعت و اقتصاد جهانی می‌دانند با گذشت دو ماه از تخریب سکوی تولید نفت در منطقه خلیج مکزیک قادر به مهار فوران نفت ‌نباشند.

 

این ادعا در حالی مطرح شد که در ایران و با گذشت نزدیک به 1 ماه از آغاز آتش سوزی و فوران گاز در میدان نفت شهردر 230 کیلومتری جنوب  غربی کرمانشاه  عملیات مهار و کنترل آتش سوزیها در این میدان مشترک نفتی هنوز آغاز نشده است !!

 

نکته جالب توجه آنکه پروژه های بیشتر میادین  نفتی در اختیار سپاه قرار دارد و با گذشت نزدیک به یک ماه و در حالیکه دود سیاه ناشی از این آتش سوزی به ارتفاع 70 متر رسیده و 4 نفر نیز جان خود را از دست داده اند سپاه در انتظار دریافت درخواست رسمی برای مهار لکه نفتی خلیج مکزیک است.!

 

ازسوی دیگر فاجعه ای شبیه به لکه نفتی خلیج مکزیک در خلیج فارس در حال وقوع است که دست اندرکاران مبتکر سپاه تا کنون هیچ چاره ای برای مهار آن نیندیشیده اند.

 

این فاجعه درست یک روز پس از ادعای رسمی سپاه پاسداران مبنی بر آمادگی برای مهار لکه نفتی اعلام شد که طی آن  یک مقام ارشد محیط زیست ایران، اعلام کرد که "سالانه مقدار زیادی نفت بدلیل نشت لوله ها، در خلیج فارس ریخته می شود .

 

محمد باقر نبوی، معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین از هشدار مکرر خود طی سالیان اخیر پیرامون وضعیت نشت لوله ها ی نفت و آلودگی خلیج فارس خبر داد که ظاهرا هیچ ارگانی آمادگی خود را برای کمک به حل این موضوع اعلام نکرده است.

 

راهی برای بقاء

 

ادعاهای سپاه پاسداران در راستای جلب توجه جهانی امر تازه ای نیست. این تشکیلات تلاش دارد به هر نحو ممکن توانایی و مهارت های خود را بیشتر از آنچه  که هست نشان دهد.

 

به خصوص با تمرکز شورای امنیت بر این تشکیلات و اعمال تحریم های سخت بر علیه آن سپاه بیش از بیش در اندیشه مطرح کردن خود به عنوان سازمانی توانمند و شایسته توجه است.

 

تحریم سپاه پاسداران اکنون دست این تشکیلات را برای توسعه فعالیت هایش بسته و موجب شده که سپاه با  قدرت نمایی به کسب شخصیت در عرصه بین المللی مبادرت کند.

 

تلاش برای اعمال قدرت در داخل با حربه سرکوب و در بیرون با ابزار بلوف شیوه است که سپاه برای بقاء در پیش گرفته است.

 

این شیوه ممکن است در کوتاه مدت و حتی میان مدت جواب بدهد اما در دراز مدت به تضعیف تدریجی این نهاد منجر خواهد شد.

 

تصویر - حملات معاونت اطلاعات سپاه به دراویش گنابادی در کرج

Posted:

خبرگزاری حقوق بشر ایران

رهانا: در ساعات پایانی روز چهارشنبه حدود ۲۰ نفر از نیروهای لباس شخصی مجهز به بی سیم و … که خود را ماموران معاونت اطلاعات سپاه معرفی می کردند بدون مجوز قضایی وارد حسینیه دراویش گنانبادی در کرج و منزل برخی دراویش شده و انجا را مورد بازرسی و تفتیش قرار دادند.

 

 

 

 

گزارش تصویری - معضل حاشیه نشینی در اردبیل

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/hashieh neshini dar ardebil/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","700"); s1.write("container");

کنگره آمریکا طرح تحریم فراگیر جمهوری اسلامی را تصویب کرد

Posted:

این تحریم مشمول صنایع انرژی، بانکداری و ناقضان حقوق بشر می شود
جـــرس: بلافاصله پس از تصمیم سنای آمریکا برای تشدید تحریمهای ایران، مجلس نمایندگان آن کشور(کنگره) نیز، با ۴۰۸ رای موافق در برابر ۸ رای مخالف، طرح تحریم فراگیر ایران را با هدف "وارد نمودن فشار بر صنایع انرژی و بانکداری ایران" و همچنین "ناقضان حقوق بشر" در این کشور تصویب کرد که در بخشی از آن شرکت هایی که تجهیزات قابل استفاده علیه آزادی اطلاع رسانی، مانند فروش امکانات فیلترینگ اینترنت، کنترل محیط مجازی، شنود مکالمات و تماس های تلفنی را برای دولت ایران تامین کنند، مورد هدف تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت.

 

ساعاتی پیش از آن نیز، مجلس سنای آمریکا، با اجماع کامل (۹۹ رای موافق و بدون رای مخالف)، لایحه تحریم شرکت‌های مرتبط با صنایع انرژی ایران یا مرتبطین با سپاه را مورد تصویب قرار داده بود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، کنگره آمریکا، هدف از تصویب این طرح را "وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی برای تغییر در برنامه های هسته ای خود" ذکر کرده و تاکید نموده است که این تحریمها دقیقا "بخش های انرژی و بانکداری" جمهوری اسلامی، که مرتبط با برنامه های اتمی هستند را مورد هدف قرار می دهد و دامنه آن تا شرکت های سرمایه گذار در ایران (به ویژه در صنایع نفت و گاز) و تامین کنندگان تجهیزات محدود کننده آزادی اطلاع رسانی، گسترش دارد.


این گزارش همچنین از "مورد تحریم قرار گرفتن اشخاص حقیقی یا حقوقی، اعم از شرکت های نفتی، بیمه، موسسه های اعتباری یا بانک هایی را که به هر نوع، مبلغی بیش از ٢۰ میلیون دلار در سال در منابع نفتی ایران سرمایه گذاری کنند"، خبر می دهد.


به گزارش رویترز، کنگره آمریکا با تحریم های جدید، برای نخستین بار صادرات و فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتور جت را تحریم می کند، که بر اساس آن هر شرکتی که از طریق فروش فرآورده های نفتی تصفیه شده به ایران، سودی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند و یا در طول یک سال به تدریج به فروش این فرآورده ها به ایران به ارزش بیش از پنج میلیون دلار مبادرت ورزد مشمول تحریم های آمریکا قرار می گیرد و در نتیجه اجازه هیچگونه فعالیتی در بخش های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت.


مصوبۀ کنگره آمریکا، عملا بانک های خارجی را در صورت معامله با بانک های عمده یا نهادهای وابسته به سپاه، از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم خواهد کرد.


در بخش دیگری از مصوبۀ کنگرۀ آمریکا آمده است "شرکت هایی که ابزار و تجهیزات قابل استفاده علیه آزادی اطلاع رسانی، مانند فروش امکانات فیلترینگ اینترنت، کنترل محیط مجازی، شنود مکالمات و تماس های تلفنی را برای دولت ایران تامین کنند، مورد هدف تحریم های آمریکا قرار خواهند گرفت و شرکت های تامین کننده این نوع ابزار و وسایل، با محدودیت هایی در عقد قراردادهای عمده دولتی و دسترسی به سایر امکانات مالی آمریکا مواجه می شوند.


جان مک کین، سناتور جمهوریخواه و رقیب باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری ٢۰۰۸ آمریکا، مصوبه جدید کنگره را هشداری به شرکت ها طرف معامله دولت ایران دانسته و خاطرنشان نموده است: "با این مصوبه، گزینه ای را پیش روی شرکت های سراسر جهان قرار می دهیم می خواهید طرف معامله ایران باشید یا آمریکا؟ البته به نظر ما، انتخاب چندان دشواری هم نیست، اما به هر صورت شرکت ها را وادار به تصمیم گیری درباره آن می کنیم."


این مصوبه به زودی برای باراک اوباما، رئیس جمهوری فرستاده می شود، تا در صورتیکه وی آن را به امضا برساند، به قانونی لازم الاجرا تبدیل خواهد شد.


خبرگزاری بی بی سی نیز خاطرنشان کرد در بندی از مصوبۀ کنگره آمریکا، میزان جریمه نقدی اشخاصی که تحریم ایران را نقض کنند، از ده هزار دلار به یک میلیون دلار، و مجازات حبس برای چنین اقدامی هم، از حداکثر ده سال به حداکثر بیست سال افزایش یافته است.


قانونگذاران آمریکا دولت باراک اوباما را موظف کرده اند طی سه ماه پس از امضای این مصوبه، گزارشی را درباره روابط تجاری و نفتی ایران با کشورهای گروه بیست (کشورهای توسعه یافته ای مثل کانادا و بریتانیا و نیز کشورهای در حال توسعه از جمله برزیل و هند)، به کنگره ارائه نماید. همچنین اسامی مقام ها یا افرادی در ایران را که مسوول صدور دستور، اجرا یا هدایت اقداماتی در "نقض جدی حقوق بشر" پس از وقایع انتخابات خرداد ۸۸ ایران بوده اند به آگاهی کنگره برساند. (در این زمینه صراحتا، به گروه انصار حزب الله و بسیج اشاره شده است.)

 

کنگره اختیار مسدود کردن دارایی های دیپلمات های ایرانی و مقام ها یا شرکت های وابسته به سپاه را به نیز، رئیس جمهوری آمریکا داده و از دولت این کشور می خواهد که برای مقام های ایرانی که ناقض جدی حقوق بشر تشخیص داده می شوند، ویزا صادر نکند و در صورت امکان، به مسدود کردن دارایی های آنها مبادرت ورزد.


خبرگزاری فرانسه در مورد بخشی دیگر از این مصوبه گزارش داد که قانونگذاران آمریکایی، همچنین خواهان افزایش بودجه وزارت خارجه آمریکا برای اطلاع رسانی بیشتر درباره وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه درباره وقایع پس از انتخابات خرداد ۸۸ شده اند.


لازم به ذکر است علاوه بر شورای امنیت سازمان ملل متحد که دو هفته پیش چهارمین قطعنامه تشدید تحریم های بین المللی (١۹٢۹) را علیه جمهوری اسلامی تصویب کرد، وزارت دارایی (دولت) آمریکا نیز، هفته پیش تحریم های یکجانبه این کشور علیه ایران را گسترش داد که با انتقاد مسکو روبرو شد.


بلافاصله بعد از آمریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز، با تشدید تحریم های تازه ای علیه ایران موافقت کردند.


محمود احمدی نژاد، رئیس دولت ایران، قطعنامه اخیر شورای امنیت را "مضحک"، "بی ارزش و بی تاثیر" خوانده و سوم تیرماه تاکید کرد از آن استقبال می کند.

دولت وی، روز چهارشنبه دوم تیرماه، با اعلام ورود به مرحلۀ بیست درصد غنای اورانیوم، اعلام کرده بود به فعالیت های اتمی خود تداوم خواهد بخشید. در این زمینه علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تصمیم دولت، برای راه اندازی رآکتورهای متعددی در شمال، جنوب، شرق و غرب ایران خبر داد.


گفتنی است روز گذشته (پنجشنبه سوم تیرماه) و در جریان دیدار مدودوف از واشنگتن، روسای جمهور روسیه و آمریکا، از گفتگو و اتفاق نظر در مورد مسائل هسته ای ایران سخن گفتند.


ایران کماکان بر مقاصد صلح آمیز و تولید برق از انرژی هسته ای تاکید دارد.


گفتنی است در اولین واکنش نسبت به مصوبات دیروز پنجشنبۀ مجلسین آمریکا، اسماعیل کوثری، نماینده و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری ایرنا گفت "تصمیم کنگره آمریکا برای تشدید تحریم ها علیه ایران همانند تصمیمات خصمانه گذشتۀ واشنگتن، بی اثر خواهد بود."


گزارش تصویری - آتش سوزي 26 لنج در بندر عامري استان بوشهر

Posted:

  Get the Flash Player to see this rotator. var s1 = new SWFObject("http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/Base/simpleviewer.swf","flashContent", "600", "600", "9.0.124"); s1.addParam("allowfullscreen","true"); s1.addVariable("galleryURL" , "http://www.rahesabz.net/picstories/image/88/tir/atash sozi lenj dar bandar ameri/gallery.xml"); s1.addVariable("width","600"); s1.addVariable("height","700"); s1.write("container");

نقد سیاست خاورمیانه ای آمریکا در مصاحبه کدیور با صدای آمریکا

Posted:

پورمحمدی: نباید قانون در جامعه بی اعتبار شود

Posted:


جـــرس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اینکه بیش‌ترین دغدغه و آسیب پروژه های کشور را،‌ "داشتن یا نداشتن رفتار برنامه‌ای" دانست، تحقق برخی پروژهای کشور را ناموفق و منوط به گذشت چند دهه ذکر کرد و گفت "در این زمینه هم اعلام می‌كنیم كه خط پتروشیمی شرق كشور ناموفق است و كسی نسبت به آن طمع نكند. به بخش خصوصی می‌گوییم كه مشاركت نكنید چون ضرر می‌كنید؛ چرا که این پروژه ها لوازمی برای تحقق می‌خواهد كه باید محقق شود در غیر این صورت نمی‌توان موفق بود. "


به گزارش ایسنا، مصطفی پورمحمدی در مراسم افتتاح ساختمان جدید اداره كل بازرسی خراسان جنوبی، که رییس كل دادگستری استان، یكی از نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس و مدیران كل بازرسی منطقه دو بازرسی كشور حضور داشتند، با گرامی‌داشت فرارسیدن هفته قوه قضاییه و یاد شهید آیت الله بهشتی، خاطرنشان کرد "بخش بزرگی از اقتصاد و منابع كشور در اختیار مجموعۀ حاكمیت اعم از دولت، مجلس و عوامل موثر در برداشت و هزینه است اما خروجی‌ها، خروجی مناسبی نیست."


پورمحمدی "رفتار برنامه‌ای" را یكی از راه‌های افزایش بهره‌وری عنوان كرد و گفت: الان بیش‌ترین دغدغه و آسیب در برنامه،‌ داشتن یا نداشتن رفتار برنامه‌ای است و یك نمونه‌اش همین بحث هدفمند كردن یارانه‌هاست.


وزیر اسبق کشور به گزارش‌گیری كه سازمان بازرسی كل كشور از میزان دسترسی به اهداف برنامه چهارم توسعه داشت اشاره كرد و گفت: در این زمینه ۷۵ موضوع را بر اساس خوداظهاری مدیران دستگاه‌ها بررسی كردیم (و راستی آزمایی نكردیم). برای این گزارش یك سال وقت گذاشتیم و تقریبا بیست روز پیش این گزارش تكمیل شد اما برخی استان‌ها از ۷۵ موضوع كه قرار بود پاسخ بدهند به ٢۴ تا ٢۵ مورد پاسخ دادند.


وی گزارش سازمان بازرسی كل كشور را كامل‌ترین گزارش در كشور دانست و گفت: مهم‌ترین عللی كه درباره اجرا نشدن برنامه به آن دست یافتیم می‌توان به تخصیص نیافتن اعتبارات لازم، تناسب نداشتن بودجه و پیش‌بینی بودجه برای اجرای طرح‌ها، تعیین نشدن متولی مشخص در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌ها، نداشتن مطالعات پایه در برخی از طرح‌ها و... از مهم‌ترین علل انجام نشدن یا ضعف در اجرای این برنامه است.


وزیر کشور دولت نهم، دستگاه‌ها را به رعایت برنامه و اصول حاكم بر آن فراخواند و گفت: دولت خود را مدیون به اجرای طرح‌های زیادی كرده و در دورانی كه در وزارت كشور بودیم تلاش زیادی كردیم تا طرح‌ها و پروژه‌های باقی مانده از دولت‌های قبل را كامل كنیم، افزود: قول‌هایی كه به مردم برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف داده می‌شود، اگر خارج از توان و ظرفیت باشد، دست‌نیافتنی است. به عنوان نمونه از یك وزیر درباره قول‌ها و پروژه‌هایی كه در حوزه مسوولیتی‌اش تصویب و تنظیم شده بود پرسیدم چقدر برای انجام این پروژه‌ها زمان نیاز است كه گفت با ظرفیت و توان فعلی حدود سی سال طول می‌كشد.


او در ادامه اظهار كرد: در این زمینه هم اعلام می‌كنیم كه خط پتروشیمی شرق كشور ناموفق است و كسی نسبت به آن طمع نكند. به بخش خصوصی می‌گوییم كه مشاركت نكنید چون ضرر می‌كنید.
پورمحمدی تصریح كرد: پتروشیمی لوازمی برای تحقق می‌خواهد كه باید محقق شود در غیر این صورت نمی‌توان موفق بود.


پورمحمدی در پایان سخنانش بر حفظ احترام و عمل به قانون در جامعه تاكید كرد و گفت: به هیچ وجه نباید اجازه داد قانون در جامعه بی‌اعتبار شود چرا كه اگر امروز عده‌ای برای نیت خیر قانون را زیر پا بگذارند فردا افرادی دیگر به خاطر اهداف شوم در جامعه قانون‌شكنی خواهند كرد.


این مقام ارشد سازمان بازرسی رییس سازمان بازرسی کل کشور اواخر هفته گذشته هشدار داده بود "بی‌انضباطی و بی‌قانونی، یکی از مشکلات کشور بوده و وضعیت کشور اکنون به گونه‌ای شده است که حتی مطالباتِ به حق و قانونی هم، به شکل غیرقانونی انجام می‌شود."