جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


من هستم حتی اگر شمرده نشوم

Posted:

???? : ترانه میلادی

من هستم حتی اگر شمرده نشوم

انتقال فیض الله عرب سرخی به زندانی نامعلوم

Posted:

انتقال فیض الله عرب سرخی به زندانی نامعلوم

جــرس: منابع نزدیک به خانواده فیض الله عرب سرخی، عضو دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، از انتقال محل حبس او به نقطه ای نامعلوم خبر دادند.


به گزارش منابع خبری جرس، این زندانی سیاسی امروز سه شنبه یازدهم خرداد ماه، بعد از ۱۶ روز تماس با خانواده خود خاطرنشان کرد که محل حبس وی تغییر کرده و مشخص نیست در کجا نگهداری می شود.


این گزارش همچنین تصریح کرد اعرب سرخی با روحیه بسیار بالایی صحبت می کرد و شدیدا نگران دانشگاه و فصل امتحانات شاگردانش بوده است.


فیض‌الله عرب سرخی در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۸ بازداشت و روانه زندان اوین شد که در تاریخ ۱۸ بهمن ماه دادگاه وی برگزار و در ۴ اسفند ماه به ۶ سال زندان محکوم گردید.


حکم زندان این فعال اصلاح طلب، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه توسط دادگاه تجدید نظر تائید گردید و وی که برای مرخصی چند روزه از زندان آزاد شده بود، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه به زندان بازگشت.



محاصره کردن سفارت اسرائیل در ترکیه و حرکت به سمت سازمان ملل در ایران

Posted:



به زبان انگلیسی -

 

دانشگاه  علم و صنعت 11 خرداد  - يادمان كيانوش آسا

Posted:



گزارش تصویری -
 
Get the Flash Player to see this rotator.

 

لینک دانلود عکسها

 

گزارش شبکه “ای بی سی” از حمله به کشتی های حامل محموله های غذایی و دارویی که به سمت غزه در حرکت بودند

Posted:



به زبان انگلیسی -

 

استقبال از محمود احمدی نژاد در ایلام سال

Posted:

محکومیت کشته شدن سرنشینان کشتیهای عازم غزه توسط رئیس شورای امنیت

Posted:



جرس: شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای در مورد عملیات نظامی اسرائیل علیه کاروان دریایی حامل کمک های بشردوستانه عازم غزه کشته شدن تعدادی از سرنشینان این کشتیها را محکوم کرده است.
 

 

به گزارش بی بی سی، امروز شورای امنیت پس از چند ساعت مذاکره در نشستی اضطراری که به درخواست دولت ترکیه برای بررسی عملیات مرگبار کماندوهای ارتش اسرائیل علیه چند شناور حامل کمک های بشردوستانه تشکیل شده بود، با صدور بیانیه ای از سوی رئیس شورا، عملیات منجر به تلفات غیرنظامی را محکوم کرده و خواستار تحقیقات در این زمینه شده است.

در حمله کماندوهای اسرائیلی به شش کشتی حامل اقلام بشردوستانه عازم غزه، که روز گذشته در آب های بین المللی صورت گرفت، دست کم نه نفر کشته و تعدادی دیگر، از جمله چند تن از نظامیان اسرائیلی، زخمی شدند.

ترکیه و کشورهای عربی در درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت از اعضای شورا خواسته بودند با صدور قطعنامه ای، عملیات اسرائیل علیه کاروان دریایی عازم غزه را محکوم کنند.

در مقابل، بیانیه رئیس شورای امنیت به نحوی تدوین شده که به طور مشخص اسرائیل را محکوم نمی کند بلکه واقعه کشته شدن غیرنظامیان را محکوم می داند در حالی که اسرائیل گفته است که کماندوهای این کشور در دفاع از خود در برابر حمله تعدادی از سرنشینان کشتی ها به تیراندازی مبادرت کردند.

در عملیات روز دوشنبه، نیروی دریایی اسرائیل با اسکورت کشتی های حامل اقلام کمکی به بنادر این کشور، آنها را توقیف و سرنشینان آنها را بازداشت کرد.

تا کنون اسرائیل تعدادی از سرنشینان بازداشتی را به کشورهای آنان بازگردانده اند اما ظاهرا تشکیلات امنیتی اسرائیل همچنان به بازرسی محموله کشتی ها و بررسی هویت بقیه سرنشینان آنها ادامه می دهد.

نشست اضطراری شورای امنیت همچنین خواستار انجام "سریع تحقیقات مستقل و بیطرفانه" در مورد این حادثه و اقدام فوری دولت اسرائیل در بازگرداندن کشتی های توقیف شده و آزادی سرنشینان بازداشتی آنها شده است.

شورای امنیت از صدور قطعنامه ای علیه حمله کماندوئی اسرائیل به کشتی های امدادرسانی خودداری ورزیده و به جای آن به انتشار بیانیه رئیس شورا اکتفا کرده که اگرچه صدور آن مستلزم توافق تمامی اعضا بر سر محتوای آن است اما برخلاف قطعنامه های شورا، نیازمند رای گیری رسمی نبوده است.

هنگام طرح پیشنهاد صدور قطعنامه یا بیانیه ای شدید اللحن علیه اسرائیل، امکان واکنش منفی ایالات متحده و رای منفی آن کشور مطرح شد و در نتیجه، محتوای بیانیه صادر شده به مراتب ملایم تر از متنی است که کشورهای عربی و ترکیه در محکومیت اقدام اسرائیل در نظر داشتند.

رئیس شورای امنیت در بیانیه خود خواستار محکومیت کشته شدن سرنشینان کشتی ها "به شدیدترین لحن ممکن" شده و گفته است "شورای امنیت با عطف توجه به گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد لزوم انجام تحقیقات جامع در مورد این موضوع، خواستار تحقیقات فوری، بی طرفانه، معتبر و شفاف و منطبق با معیارهای بین المللی است."

درعین حال، هنوز مشخص نیست که این تحقیقات از سوی چه سازمان و نهادی و به چه نحو انجام خواهد شد.


 

گزارش منابع خبری از عدم دعوت هاشمی برای مراسم سالگرد ۱۴ خرداد

Posted:




جــرس: شنیده شده در ادامه فشارهای روزافزون بر آیت الله هاشمی رفسنجانی و اطرافیان وی، از هاشمی برای مراسم سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی در چهاردهم خرداد دعوت به عمل نیامده است.

 

شنیده ها حاکیست "این بی اعتنایی و نادیده گرفتن رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در راستای فشار روزافزون حاكمیت و حامیان رئیس دولت و همچنین برخی از نزدیکان رهبری بر هاشمی رفسنجانی می باشد."


گفتنی ست مراسم سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، امسال برای اولین بار توسط سپاه مدیریت و برنامه ریزی شده و می شود و بنا بر برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است "یك و نیم تا دو میلیون نفر از سراسر کشور" برای شرکت در این مراسم به تهران آورده شوند .


برگزاری مراسم سالگرد رهبر فقید جمهوری اسلامی و حتی دعوت از شخصیت های کشور، در حالی امسال توسط سپاه و ستاد ائمه جمعه انجام می شود که سالهای قبل- حتی در روزهای جمعه- ستاد برگزاری مراسم، وظیفۀ این امر را بر عهده داشت.

گفتنی ست جایگاه شخصیت های عالیرتبه را نیز ستاد برگزاری مراسم تعیین می كرد كه امسال از سوی سپاه وبیت رهبری، این اختیار از ستاد گرفته شده است.


این منبع خبری در ادامه آورده است "هاشمی رفسنجانی در مورد مراسم امسال، نه مورد دعوت واقع شده و نه اینكه طرف مشورت قرار گرفته و نه حتی دیداری با وی انجام شده است و در همین راستا شنیده می شود كه برگزار كنندگان امسال گویا قصد دعوت از هاشمی را ندارند تا شكاف بین وی و رهبر را افزایش دهند ."


شنیده شده  اقدام روزهای اخیر سایت هاشمی در انتشار مجدد نامه جنجالیِ سال گذشته او به رهبری (که بی پاسخ ماند) را، واکنشی در همین راستا دانست.


گفته می شود برخی چهره های سیاسی نیز، به هاشمی توصیه كرده اند كه در مراسم امسال حضور پیدا نكند؛ چرا كه عده ای پای تریبون قصد دارند علیه وی شعار دهند و صدا سیما هم قصد پوشش این شعارها را دارد.

این در حالیست که فرماندهان سپاه و بسیج و مقامات امنیتی، از تدارک گسترده جهت تجمیع نیروها از سراسر کشور خبر داده اند.

 



اعتراض شدید فاطمه ملکی به محکومیت محمد نوری زاد

Posted:

اعتراض شدید فاطمه ملکی به محکومیت محمد نوری زاد

مسیح علی نژاد -

 

پیش از اين شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامي تهران محمد نوري زاد را به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام و توهين به 3 سال و نيم حبس و تحمل 50 ضربه شلاق محکوم کرده بود که اين راي در شعبه 54 دادگاه تجديدنظر تاييد شد.


آقای نوری زاد اخیرا در نامه ای افشا کرد که دادستان تهران از او درخواست کرده بود تا نامه عفو به رهبری جمهوری اسلامی بنویسد، جواد آرین منش یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس نیز پیش از این به جرس گفته بود، اگر آقای نوری زاد در نامه های خود تجدید نظر کند مجلس نیز پیگیر آزادی او خواهد بود.


خبرنگار جرس با فاطمه ملکی همسر این مستند ساز دربند، گفتگویی در مورد روند پیگیری های این پرونده و دیدار این خانواده با جعفری دولت آبادی دادستان تهران و چرایی مقاومت دستگاه قضایی برای آزادی نوری زاد، انجام داده است که در پی می آید:


خانم ملکی!ماجرای اعتصاب غذای آقای نوری زاد در زندان ، حتی آقای دادستان را هم به واکنش وا داشت و وعده آزادی هم داده بودند، چه شد که ناگهان، حکم آقای نوری زاد در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تایید شده است
؟


خودمان هم نمی دانیم، به وکیل آقای نوری زاد هم هیچ اطلاعی نداده اند و ما خبر تایید حکم زندان و شلاق ایشان را از طریق سایت ها مطلع شدید .

 

پس از آنکه شما در مصاحبه پیشین خود با جرس نسبت به ضرب و شتم شدید آقای نوری زاد اعلام نگرانی کرده بودید و به مسوولان نیز پیرامون در خطر بودن جان همسرتان هشدار دادید، مدتی سکوت اختیار کردید. مراحل پیگیری وضعیت آقای نوری زاد در این مدت چگونه بوده است؟


بعد از آن مصاحبه، من و دخترم را از طرف دادستانی تهران خواستند، ما هم به همراه پدر، مادر و برادران و خواهران آقای نوری زاد به دادستانی مراجعه کردیم. اما آنجا به ما گفتند که شما با مصاحبه تان کار را خراب کردید، گفتند مقامات بنا را بر آزادی آقای پناهی و آقای نوری زاد گذاشته بودند اما رسانه ای کردن اعتصاب غذای آقای نوری زاد و جار و جنجال های شما کار را خراب کرده است.


ولی در اعتصاب غذای آقای پناهی، کارگردان سینما، هم کار رسانه ای گسترده ای صورت گرفته بود، گمان می رود همانگونه که آقای نوری زاد خودشان هم در نامه اخیر اشاره کرده اند، مقاومت دادستانی تهران و تایید یکباره حکم زندان ایشان مربوط به همان نامه های انتقادی ایشان به رهبری باشد. شما اینطور فکر نمی کنید؟


تعجب ما هم از همین است که ما اساسا از دادستانی تهران هرگز وعده ووعید نخواسته بودیم. خودشان وعده دادند که اگر ما کار رسانه ای نکنیم یا به تعبیر خودشان سر و صدا نکنیم، آقای نوری زاد را آزاد می کنند. من تقریبا اعتمادی به قول های آقایان نداشتم. چشم امیدی هم نبسته بودم، واقعا هم نمی دانم پشت پرده چه می گذرد که ناگهان بدون هیچ اطلاعی به خانواده و وکیل، دادگاه تجدید نظر برگزار کرده اند و حکم دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت آقای نوری زاد را تایید کرده اند. حکم دادگاه بدوی بیشتر شبیه یک بیانیه قبیله ای بود و در تعجبم که بعد از این همه وعده آزادی، ناگهان همان بیانیه سیاسی را در سایت های خبری شان تایید کرده اند. حکم توهین به رهبری هم بین دو ماه تا دوسال بود که در دادگاه تجدید نظر همان سقف دوسال را برای ایشان تایید کردند. یعنی اگر در نامه های آقای نوری زاد سراسر فحش و توهین هم بود همین سقف دوسال باید در نظر گرفته می شد در حالی که حالا برای یک نامه کاملا منطقی و دلسوزانه همان حکم دوسال را در نظر گرفته اند که تاسف آور است. ما شدیدا اعتراض داریم چون حتی یک مصداق کوچک برای توهین هم پیدا نکرده اند، یعنی نتوانستند پیدا کنند، برای آقای دادستان هم نامه نوشته ام و اعتراض به حکم دادگاه تجدید نظر را مکتوب کرده ام.

در دیدار تان با آقای دادستان مشخصا چه بحث هایی مطرح شد و آیا در همان دیدار وعده آزادی آقای نوری زاد مطرح شد؟


بله، در همان دیداری که خودشان تماس گرفتند و ما را به دفتر خواستند، تاکید اولیه شان سکوت خانواده بود و سپس تاکید دیگری داشتند که آقای نوری زاد هم به آن در نامه اخیر خود اشاره کرد. آقای دادستان بعد از مصاحبه من، تدارک یک ملاقات حضوری خانواده با آقای نوری زاد را خیلی فوری در اتاق خودشان داد. پیش از این من در طی شش ماه زندان فقط یک بار موفق به ملاقات حضوری با آقای نوری زاد شده بودیم اما اینبار خیلی عجیب بود که در ساعت غیر ملاقات و در حالی که من روز قبلش با آقای نوری زاد ملاقات کابینی هم داشتم و در مصاحبه ام از سر و روی آشفته ایشان گفته بودم، اینبار آقای دادستان ما را ملزم کرد که در یک ملاقات حضوری از آقای نوری زاد بخواهیم که اعتصاب غذای خود را بشکند و پس از آن ما هم سکوت کنیم. حتی از مادر پیر آقای نوری زاد هم خواسته بود که به دیدار آقای نوری زاد برود و از او درخواست کند تا اعتصاب غذای خود را بشکند. آقای دولت آبادی به مادری که یک جانباز بالای هفتاد درصد در خانه دارد، گفت؛ اگر آقای نوری زاد را با سر و روی آشفته در زندان دیدید، نگران نشوید مربوط به اعتصاب غذای او است و مباد کار رسانه ای بکنید و در مورد وضعیت او دوباره سر و صدا کنید.


مادر آقای نوری زاد نیز به دادستان تهران پاسخ داد؛ فرزند من بارها زخمی از جبهه به خانه برگشته است و من هراسی از دیدن سر و روی زخمی احمد فرزند دیگرم که در جبهه زخمی شده و قدرت تکلم هم ندارد، نداشته ام. مادر و پدر پیر آقای نوری زاد در این دیدار حرف های مهمی را به آقای دادستان گفته اند که امیدوار بودم در ایشان اثر بگذارد. مادر آقای نوری زاد به ایشان گفته بود؛ اگر در یک خانواده اختلافی رخ داد معمولا دیگران برای حل این اختلاف پیش قدم می شوند ولی اینجا ظاهرا کسانی هیزم این آتش را زیاد می کنند و فرزند مرا دارند می سوزانند. در عین حال مادر آقای نوری زاد به آقای دادستان گفت؛ اگر آزادی بیان و آزادی قلم نیست، پس بگویید که خفقان است تا همه خفه شویم و شما هم کار خودتان را بکنید. در شگفتم که چگونه آقای دادستان از حرف های مادر یک جانباز و پشت خمیده یک پیرمرد شرمنده نشد و وعده دروغ داد.


آیا از طریق دادستانی پیگیر شده اید که چرا پس از سکوت خانواده ، به وعده شان عمل نکردند و به جای آزاد ساختن نوری زاد، حکم محکومیت وی را در دادگاه تجدید نظر تایید کرده اند؟


من دیگر از طریق هیچ کسی پیگیر نخواهم بود، همه آقایان می دانند در کشور و در زندان ها چه خبر است. اما مصداق همان سوره بقره قرار گرفته اند که پرده ای بر گوش آنها قرار گرفته است و هیچ نمی شنوند.


نمایندگان مجلس پیشنهاد داده اند که با درخواست عفو از رهبری وضعیت زندانیان بهتر خواهد شد. نظرتان در این مورد چیست؟


ببینید، در مجلس نمایندگانی هستند که به ما می گویند اگر ما پیگیر وضعیت آقای نوری زاد باشیم در دوره بعدی صلاحیت نمایندگی ما برای مجلس توسط شورای نگهبان رد می شود. من با این نمایندگان که کشور دارد در بحران امروز می سوزد و آنها نگران تایید صلاحیت فردای خود در قدرت هستند حرفی ندارم بگویم. اما پیشنهاد من این است؛ رهبری همانگونه که با اقشار گوناگان ، اعم از معلمان، کارگران، شاعران و گروه های دیگر گفتگو می کند می تواند خانواده زنداینان را نیز به عنوان یک گروهی که دیگر قابل چشم پوشی در جامعه نیستند، دعوت کند و در دیداری با این خانواده ها، حرف های آنان را بدون هیچ فیلتر و سانسوری بشنود. اگر ایشان می خواهند اوضاع کشور رو به آرامش پیش برود می باید حرف های خانواده های زندانیان را بشنود.


حرف آخرتان چیست در حالی که همه روزنه های پیگری بسته به نظر می رسد، چه باید کرد؟


به آقای دادستان تاکید کردم که ما گریزی از دادخواهی نداریم .وقتی بر زندانی ظلم می شود، خود آقای دادستان هم همان زمان به صورت تلویحی تایید کرد اما تاکید کرد؛ همانگونه که ازخانواده آقای پناهی خواسته ایم جنجال خبری نکنند، شما هم باید سکوت کنید تا ما کار را پیش ببریم. نمی توانستم این سکوت را به طور بی مرز و مطلق بپذیرم برای همین زمان تعیین کردیم و بنا شد تا شنبه ما هیچ نگوییم و آنها مراحل قانونی کار را پی بگیرند و آقای نوری زاد آزاد شود اما دیدیم که به جای آزادی، چه حکم ناعادلانه ای را برای آقای نوری زاد تایید کردند. حتی در روز شنبه خانواده ما که بر اساس وعده قبلی آقای دادستان به دفتر ایشان مراجعه کرده بودند، به مدت پنج ساعت در پشت درهای بسته آقای جعفری دولت آبادی معطل نگاه ماندند، نه تنها اجازه دیدار ندادند بلکه از یک تماس تلفنی ساده هم چشم پوشیدند و با ما مثل عروسک خیمه شب بازی رفتار کرد، ما دیگر به هیچ کس اعتماد نخواهیم کرد. بسیار بسیار تاسف می خورم با خانواده ای که در تمام روزهای جنگ برای دفاع از کشور و ارزش های این کشور تنها بودند، کسانی دارند ظالمانه برخورد می کنند که اصلا نمی دانیم در آن روزهای جنگ این حضرات کجا بودیند.
 

جلسه دادگاه سعید کلانکی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر برگزار شد

Posted:

جلسه دادگاه سعید کلانکی عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر برگزار شد

جــرس: جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سعید کلانکی، فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، صبح امروز سه شنبه یازدهم خرداد ماه ۸۹، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار جرس، در این دادگاه که به ریاست قاضی پیرعباسی برگزار شد، سعید کلانکی بعنوان عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، به "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به رهبری" متهم شد که نامبرده صریحا اتهامات وارده را رد کرده و و فعالیت کمیته مذکور را "نه در جهت تبلیغ علیه نظام"، بلکه "در راستای دفاع و احقاق حقوق بشر در ایران" اعلام نمود.


این گزارش خاطرنشان کرد بعد از اظهارات کلانکی، محمد شریف و افروز مغزی، وکلای مدافع وی به دفاع پرداختند و در پایان نیز، لایحه دفاعیه توسط وکلا به قاضی پیرعباسی ارائه گردید.


رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران قرار است ظرف مدت ده روز حکم دادگاه را ابلاغ نماید.


لازم به ذکر است سعید کلانکی در تاریخ نهم آذر ماه گذشته، در محل کار خود دستگیر و بعد از تفتیش و بازرسی منزل، به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.


وی به مدت صد روز در بند ۲۰۹ و در وضعیت بلاتکلیف نگهداری و بازجویی شد و سپس با قرار وثیقه سنگین موقتا آزاد گردید.


این عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر، در سال ۸۳ نیز، به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی"، به سه سال حبس که به مدت پنج سال تعلیق شد، محکوم گردیده بود.


این فعال حقوق بشر، در سالهای ۸۱ و ۸۲ نیز، بدلیل عضویت در کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و دبیریِ آن مجموعه، ماهها در حبس به سر برده بود.


در جریان حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، هفت تن از اعضای کمیته گزارشگران بازداشت شدند که هم اکنون شیوا نظرآهاری و کوهیار گودرزی، کماکان در زندان اوین و وضعیت بلاتکلیف به سر می برند.