جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دستان ناپاکت

Posted:



فرزام فریاد -

بوی خون می دهد دستان ناپاکت

عطر جنون می تراود از نگاهت

چشم از آینده برداشته ای برادر؟

جای خون کینه جاریست در رگانت


نویسنده : فرزام فریاد

پرنده آزادی

Posted:



ح- م(نوید) -

پرنده آزادی

 

گرفته

بسته

پرنده آزادی است

درقفس
ومن هنوز

در قفسه ی کتابهایم

نامش را می جویم .

از میان همه واژه های ممنوع

از میان سطرهای زخمی

از دم ساطورهای سانسور

از وداع واپسین اعدامیان

که دریغ شد

همین دیروز .

از گورهایی که نثار گریه وگل

حرام شد بر آنان .

گرفته

بسته
پرنده ی آزادی است.

من نامش را

در پگاه پرسیدم

از بامداد

از شبنم

واز شقایقی

که بر خاک سهراب

رسته بود

همین بهار.

 

ح- م(نوید)

25 خرداد 89

 

بکشید ما را٬ نیرومندتر می شویم

Posted:

???? : طراح سبز

بکشید ما را٬ نیرومندتر می شویم

کروبی: دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می  دانم و آماده ام هر هزینه ای را بابت آن بپردازم

Posted:

کروبی: دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می  دانم و آماده ام هر هزینه ای را بابت آن بپردازم

در مصاحبه با شبکه بین المللی CNN -

 


دبیرکل حزب اعتمادملی طی پرسش و پاسخی اینترنتی که به مناسبت سالگرد انتخابات و خیزش های جنبش در سال ۸۸ با شبکه بین المللی CNN انجام داد، خاطرنشان کرد "تغییر به آسانی صورت نمی گیرد و من دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می دانم و درعین حال آماده ام هر هزینه ای را بابت آن بپردازم." وی همزمان تصریح کرد "بزرگترین نگرانی من سرکوب خشونت آمیز مردم است، خصوصا زنان و مردان جوان در خیابانها و زندانها."


مشروح این مطلب و پرسش و پاسخ با مهدی کروبی که  در سایت رسمی شبکه سی ان ان با عنوان "آینده متعلق به مردم ایران است"، منتشر شده، به ترتیب زیر است:


سی ان ان - مهدی کروبی رهبر معترضان و رئیس سابق مجلس است که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان حضور داشت. او و دیگران دولت را متهم به تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته کرده اند.

انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری سال گذشته در ایران خشم گسترده ای را در جمهوری اسلامی بوجود آورد و باعث پدیداری جنبش سبز شد که توسط کاندیداهای مخالف، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هدایت می شود.

معترضان در مخالفت با جریان تندرو تحت هدایت رئیس جمهور محمود احمدی نژاد به خیابانها آمدند. اما دولت آنها را به شدت سرکوب کرده و بنا به گفته فعالان حقوق بشر درطول یکسال گذشته همواره درحال تنگ تر کردن عرصه بر مخالفان بوده است.


در اولین سالگرد این انتخابات پرمناقشه کروبی به پرسشهای سی ان ان پاسخ می گوید. درخواست سی ان ان از طریق ایمیل برای فرزند کروبی، محمد تقی کروبی فرستاده شد و او پاسخهای پدرش را پس فرستاد.


سی ان ان – ایران امروز چه تفاوتی با ایران قبل از انتخابات پارسال دارد؟


مهدی کروبی – سال گذشته انتخابات با شور و هیجان آغاز شد و اکثر مردم پا به صحنه گذاشتند برای اینکه خواستار تغییر بودند. ما شاهد بلوغ سیاسی اقشار مختلف جامعه بودیم و مردم وفادارانه کاندیداهای خود را پشتیبانی کردند. اما بعد از تقلب بی سابقه در انتخابات ما شاهد تظاهرات آرام مردمی بودیم که خواهان پس گرفتن رای خود بودند. متاسفانه سرکوب خشن و بی رحمانه دولت هزینه زیادی را به مردم تحمیل کرد.
امروز بسیاری در ایران عزیزان خود را از دست داده اند فقط به این خاطر که نتایج انتخابات را زیر سئوال برده بودند. بسیاری دیگر صدمه دیدند و فعالان سیاسی و فرزندان این مرز و بوم زندانها را پر کرده اند. نیروهای امنیتی قوانین اساسی، جنایی و مدنی را لگدمال کرده اند.


سی ان ان – آیا شرایط امروز درایران بهتر از پارسال است؟


کروبی – این قضیه را می توان از دو منظر بررسی کرد. از نگاه ظاهری چیزی پیشرفت نکرده چون وضعیت سیاسی، اقتصاد و روابط بین المللی آسیب دیده اند. مردم ایران بهای بسیار سنگینی را پرداخته اند. اما اگر نگاه عمیق تری به اوضاع بیاندازیم جامعه ایران گامهای بلندی را در راه آگاهی از حقوق خویش برداشته است و این دستاورد بزرگی است.


سی ان ان – عده زیادی از مردم در جریان تظاهرات کشته یا دستگیر شدند. آیا جنبش اینقدر ارزش داشت؟


کروبی – موقعیت سختی است اما باید بگویم که هزینه اصلاح نظامی که از آرمانهای انقلاب و حقوق مندرج در قانون اساسی و خون شهدا منحرف شده است بسیار زیاد است. از این دیدگاه و علیرغم تلخی آن این هزینه قابل درک است. تاریخ نشان میدهد که بدست آوردن آزادی و حقوق انسانی هرگز بی هزینه نبوده است حتی در جنبشهای کاملا صلح آمیز.


سی ان ان – چرا تظاهرات خیابانی متوقف شده است؟


کروبی – مردم به دلیل سرکوب بی رحمانه در خیابانها، تعداد بیشمار دستگیری های غیر قانونی، رفتارهای غیر انسانی در زندانها و بوجود آمدن حکومت پلیسی شرکت در تظاهرات را متوقف کرده اند اما این به آن معنا نیست که ما خواسته های خود را فراموش خواهیم کرد.


سی ان ان – آیا جنبش سبز اکنون از یک سال پیش قوی تر است یا ضعیف تر؟


کروبی – جنبش سبز امروز قوی تر و پخته تر از سال گذشته است. علیرغم فضای سنگین سرکوب این جنبش قادر بوده است که اقشار مختلف جامعه را با هم متحد کند. اتفاقا رهبری این توسعه و پیشرفت را به خوبی درک می کند. این حقیقت که حتی مراسم خاکسپاری با حضور پلیس ضد شورش برگزار شد و هرگز برای تجمعات حتی برای بزرگداشت امام خمینی اجازه صادر نکردند نشان دهنده قدرت این جنبش و ترس آنها از جنبش است.

 

سی ان ان – جنبش سبز امروز به دنبال چیست؟ هدفش چیست؟


کروبی – این جنبش خواستار اجرای همه اصول قانون اساسی است، خصوصا اصولی که مربوط به حقوق مردم ایران است. این جنبش می خواهد که ایران زیر سایه اصلاحات رشد کند و قانون برای همگان محقق شود. جنبش خواهان حقوق مدنی بنیادی برای همگان است. اینها اهداف جنبش هستند.


سی ان ان – جنبش سبز چگونه می خواهد به هدف خود برسد؟


کروبی – از طریق اصلاحات و بازگشت به راه اصلی انقلاب و حقوق مندرج در قانون اساسی. فراموش نکنید که جنبش سبز تنها به دنبال رسیدن به اهدافش از طریق آگاه سازی نسبت به حقوق مردم از راه صلح آمیز و با کمترین هزینه است.


سی ان ان – آیا شما آقای احمدی نژاد را به عنوان رئیس جمهور خود می شناسید؟


کروبی – خیر، همانطور که بارها گفته ام من اورا رئیس دولت فعلی قملداد می کنم.


سی ان ان – آیا شما نگران امنیت خود هستید؟


کروبی – نگرانی های زیادی وجود دارد اما من نمی ترسم. در طول سال گذشته من و خانواده ام فشارهای زیادی را متحمل شده ایم. از شلیک گلوله به ماشین من در قزوین گرفته تا حمله به منزلم. بزرگترین نگرانی من سرکوب خشونت آمیز مردم است، خصوصا زنان و مردان جوان در خیابانها و زندانها. من می دانم که انحرافی ازقانون و خط امام صورت گرفته است و می دانم که تغییر به آسانی صورت نمی گیرد. من دفاع از حقوق مردم را وظیفه خود می  دانم و آماده ام هر هزینه ای را بابت آن بپردازم.


سی ان ان – چه چیزی به شما این امید را می دهد که جنبش سبز پیروز خواهد شد؟


کروبی – قدرت این جنبش در مشارکت اقشار گسترده مردم در آن است. کلید موفقیت این جنبش آگاهی مردم است، خصوصا جوانان و زنان که در صدر جنبش هستند و همچنین اراده مردم برای احقاق حقوق خویش. رهبران واقعی این جنبش مردم هستند نه ما. روزهای سختی در پیش است اما راه روشن است و آینده از آن مردم است.

سرکوب مدل روسی در اقتدا به استالین

Posted:






جرس:بازار فروش رمانهای روسی بازگو کننده عصر شوروی دوران استالین در تهران به شدت افزايش یافته است. کتابفروشي های انقلاب مقابل دانشگاه، جمهوری، کریمخان و تجریش می گویند خریداران اینگونه کتابها دو دسته متفاوت هستند. یک دسته کتابخوانهای عادی که علی القاعده همانهائی هستند که این کتابها را می خواهند بخوانند تا با شیوه های استالینی بازجوئي مقابله کنند

دسته دوم که تعجب بسیاری از کتابفروشها را برانگیخته کسانی هستند که اصلا با مقوله کتاب و مطالعه بیگانه اند، فله اي خرید می کنند، از هر جلد چنین نسخه می خرند، ظاهرا مأموریت دارند. به نظر کتابفروشها اینها برای بازجویان خریداري می شود تا مأموریتهای محوله را بهتر انجام دهند. برخی از کتابفروشها می گویند ما که بدمان نمی آید، کار و بار ما به برکت شوروی عصر استالین سکه شده، ولی اگر نمی ترسیدیم، به این دسته دوم کتاب نمی فروختيم.

واقعیتی که امروز بالعیان در تهران و شهرهای دانشگاهي قابل لمس است، مدل استالیني سرکوب جمهوری اسلامی در خانه نشين کردن و مجبور به سکوت کردن بسیاری از فعالان سیاسي موثر واقع شده است. امروز هر فعال سیاسی یک بازجوی ویژه دارد که تلفنی و حضوری او را کنترل می کند. در دوران زندان چنان به زندانی فشار آورده می شود که دیگر هوس فعالیت سیاسی نکند. احراب منتقد برخلاف نص قانون منحل اعلام می شوند و فعالان حزبی به مجرد تشکیل جلسه احضار می شوند. هیچ روزنامه مستقلی باقی نمانده است و تک و توک روزنامه های نیمه مستقل قبل از انتشار توسط ماموران کنترل می شوند تا شعور عمومی جریحه دار نشود

فعالان سیاسی معتقدند در داخل زندان به مراتب بيش از بیرون زندان آزادی دارند! این حقیقت تلخ حکومتی است که با هدف "آزادی" از یک انقلاب مردمی و ضداستبدادی بر سر کار آمد و امروز يکی از اقمار شوروي استالینی در سرکوب و خفقان (با یک تاخیر فاز 50 ساله البته) به شمار می رود
 

موضوعیت مشروعیت جمهوری اسلامی  فراتر از اعمال تحریم است

Posted:



رامین جهانبگلو -

 

تورنتو- با اینکه به نظر می رسد تحریم ها می توانند در روند برنامه اتمی ایران مانع ایجاد کنند، ولی این موضوع از نظر اولویت در درجه دوم است. مشروعیت سیاسی و اخلاقی بخشیدن به خشونت از سوی حکومت جمهوری اسلامی علیه شهروندان خود، باید اولین چالش و اقدام فوری جامعه بین المللی در مورد وضعیت ایران باشد. 

 

پس از تحمل یک سال جنایت و خشونت غیرقابل وصف، همبستگی با کسانی که برای برقراری دموکراسی و حقوق بشر مبارزه می کنند، به اندازه تحریم هایی که علیه دولتمردان اعمال می شود، مهم و ضروری است.

 

انتخابات ریاست جمهوری ایران که در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۹ برگزار شد، سرنوشت جمهوری اسلامی را تغییر داد. اعتراضات بی سابقه ای که پس از انتخابات روی داد، چالش هایی بسیار جدی را نه تنها در مورد مشروعیت سیاسی محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور ایران، بلکه در مورد موقعیت اخلاقی آیت الله علی خامنه ای و مشروعیت او پیش روی نظام جمهوری اسلامی گذاشته است.

 

خشم مردم از یک طرف و بروز تنش میان شخصیت های بنیان گذارنده انقلاب اسلامی ازطرف دیگر، جدی ترین چالش را طی ۳۰ سال حیات این حکومت مذهبی که جایگزین حکومت شاه شده، رقم زده است. کسانی که در میان اصلاح طلبان معتقد بودند در این نظام امکان اصلاحات وجود دارد، در نهایت مشاهده کردند که یک ساختار دیکتاتوری با استفاده از خشونت بیش از حد در تلاش است تا بقای سیاسی خود را حفظ کند. کسانی که جرأت یافتند از حقوق مدنی خود سخن بگویند، انواع ناملایمات و خطرات را تجربه کردند: زندان، شکنجه، تجاوز و اعدام. سرکوب شدید روزنامه نگاران، اندیشمندان، دانشجویان و فعالان حقوق زنان به خوبی نشان می دهد که حکومت جمهوری اسلامی تا چه حد برای حفظ آینده سیاسی خود مصمم است و از هیچ اقدامی فروگذار نمی کند.

 

گرچه واضح است که تظاهرات اعتراض آمیز مردمی به حیات حکومت تهران خاتمه نداد، ولی به شدت مشروعیت داخلی و وجهه بین المللی آن را خدشه دار کرد. بی شک کاهش تعداد اعتراض کنندگان در خیابان های تهران این برداشت را ایجاد می کند که جنبش اعتراضی مردم درحال افول است و آقایان موسوی و کروبی درحال ازدست دادن قدرت اند. این دو رهبر مخالف باید درخصوص ادامه این راه یا انجام معامله با دولت احمدی نژاد تصمیم گیری کنند؛ معامله ای ننگین که ممکن است به شدت بر شأن سیاسی و اخلاقی آنان تأثیر گذارد. در سوی دولتمردان جمهوری اسلامی نیز این سؤال همچنان مطرح است که آیا سرکوب های بی وقفه توانسته به خواست مردم برای ایجاد دموکراسی پایان بخشد یا برعکس، چالش بزرگ تری را برای حاکمیت آنان به ارمغان داشته است.

 

این قدرت پویا و درحال ظهور گزینه های سختی را پیش روی جنبش سبز ایران می گذارد. اگر مخالفان ازطریق انجام تظاهرات مسالمت آمیز به احقاق حقوق قانونی شان اصرار ورزند، ممکن است نیروهای نظامی و امنیتی که به بهانه حفظ نظم و ثبات به دنبال افزایش قدرت خود هستند، به ریختن خون بیشتر مجاب شوند. و اگر به دلیل سرکوب شدیدی که طی یک سال اخیر روی داده، به جنبش "نافرمانی مدنی" خود پایان بخشند، ممکن است توجه و همدردی دنیای خارج را از دست بدهند.

 

نکته مسلم این است که ساختار سیاسی ایران اکنون با یک بحران مشروعیت مواجه شده. قدرت مداران فعلی به دلیل جنایات و دروغ های مکررشان، باورپذیری معنوی خود را نزد مردم ازدست داده اند. جنبش سبز با حمایت از اصول و آرمان های انقلاب درخصوص حاکمیت ملی به شدت مشروعیت دین سالاری سیاسی که در حاکمیت مطلق رهبر انقلاب جمع شده را زیر سؤال برده است.

 

مسأله اکنون این است که آیا مردم ایران، علی رغم اینکه حکومت با خشونت شدید در تلاش است تا حاکمیت مطلق وی را تقویت کند، آن را رد خواهند کرد؟ در یک جامعه سیاسی خشونت گرا مانند ایران، انجام اقدامات مسالمت آمیز ازسوی جنبش سبز ایران دلیلی است بر بلوغ سیاسی و سلامت اخلاقی و معنوی آن. من معتقدم که بی شک چنین خصوصیت معنوی می تواند وضعیت و مواضع سیاسی آن را مستحکم تر کند.

 

اگر جامعه بین المللی خواستار حمایت از این جنبش دموکراسی خواه و صلح جو است، باید صدای مخالفان را بشنود و آنان را در داخل و خارج از کشور ترغیب به ادامه راه کند. شانس برقراری دموکراسی در ایران اکنون بیش از هر چیز به این بستگی دارد که آیا تخلفات حقوق بشری و جوابگو بودن کسانی که این تخلفات را مرتکب می شوند، در صدر دستور کار کلی قرار می گیرد یا خیر.

 

به چالش کشیدن خشونت نظام سیاسی به صورت مسالمت آمیز که به نا امیدی نیز نینجامد، کار آسانی نیست. بسیاری از تحلیلگران براین باورند که چنین چیزی امکان پذیر نیست. و شاید حق با آنها باشد.

 

امید تنها ستونی است که جنبش مدنی ایرانیان را پابرجا نگاه داشته. امید، آینده دموکراسی ایران است. شناخت دلمشغولی های جهان یکی از مهم ترین عواملی است که می تواند این امید را زنده نگاه دارد و آن را حفظ کند.

 

رامین جهانبگلو، یکی از مخالفان مشهور، تا زمان دستگیری اش در آوریل ۲۰۰۶ ریاست بخش مطالعات معاصر دفتر تحقیقات فرهنگی تهران را برعهده داشت. او ماه اوت همان سال آزاد شد و جلای وطن کرد. او اکنون در کانادا زندگی می کند و در دانشگاه تورنتو به تدریس مشغول است.

 

مترجم: شاهین بشردوست

منبع: کریسچن ساینس مانیتور، 11 ژوئن

 

محمدرضا جلایی پور با حکم دادستانی مشهد در بازداشتگاه انفرادی به سر می برد

Posted:

محمدرضا جلایی پور با حکم دادستانی مشهد در بازداشتگاه انفرادی به سر می برد

جـــرس: محمدرضا جلایی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب و دانشجوی نخبۀ دانشگاه آکسفورد، که ٢۴ خرداد ماه امسال به بهانه عودت گذرنامه احضار و بلافاصله بدون ذکر دلیلی دستگیر شده بود، طی تماسی کوتاه با خانواده، از نگهداری خود در سلول انفرادی و بازداشت با حکم دادستانی مشهد خبر داد.


فاطمه شمس، همسر این فعال زندانی، با اعلام خبر فوق در وبگاهش خاطرنشان کرد "محمدرضا در این تماس در مورد محل نگهداری‌اش توضیحی نداده ولی گفته که در سلول انفرادی‌ می باشد؛ اما حدس خانواده این است که مانند بار قبل در اوین باشد."


وی همچنین از پیگیری های پدر خود و حمیدرضا جلایی پور (پدر محمدرضا) پیرامون علت دستگیری، وضعیت و همچنین محل نگهداری وی خبر داد و در وبگاه خود نوشت "پیگیری ها در دادگاه تهران و مشهد و دوندگی در راهرو‌های دادسرا و عدم پاسخگویی آقایان معلوم شد که اصلا پرونده محمدرضا در تهران کاملا مختومه شده و به همین خاطر هم هیچ کس در تهران پاسخگوی وضعیت ایجاد شده نیست و ماموران با حکم شخصی به نام بازپرس حیدری از مشهد به خانه پدر محمدرضا در تهران ریخته‌اند و او را برده‌اند."


همسر محمدرضا جلایی پور با اطمینان خاطر از اینکه قاضی مربوطه این متن را مورد مطالعه قرار می دهد، از وی پیرامون خواهر بازداشتی خود (زهرا) و همچنین وضعیت پرونده همسر خود می پرسد "آقای حیدری! واقعا فکر نمی‌کنید به عنوان کسی که در سیستم قضایی وظیفه‌اش اجرای عدالت در جامعه و برخورد با بی‌عدالتی‌ست لازم باشد که توضیح دهید چرا این رفتارهای ناعادلانه بعد از یک سال باید با حکمی که به امضای جنابعالی رسیده است تداوم پیدا کند؟ احیانا به ذهن‌تان خطور نکرده که باید پاسخ بدهید به اینکه چرا بعد از صدور حکم غیرقانونی بازداشت خواهر بی‌گناه من که بیست و پنج روز را با حکم جنابعالی در زندان انفرادی بود این بار مجددا نوبت به همسر من رسیده که بی‌گناهی‌اش در دادگاه تهران ثابت شده بود و بر اساس همان رشته حقوقی که ظاهرا تخصص جنابعالی‌ست بازداشت کسی که حکم منع تعقیب برایش صادر شده آن هم با آن وضع و حال ضدقانونی‌ترین حرکت ممکن است؟"


فاطمه شمس از اینکه پرونده محمدرضا بین تهران و مشهد در حال پاس‌کاری است"، اظهار تاسف کرد.


لازم به ذکر است محمدرضا جلایی پور، از فارغ التحصیلان نخبۀ کشور و از دانشجویان ممتاز دانشگاه آکسفورد، روز بیست و چهارم خرداد ماه امسال و در حالی بود که پرونده قبلی وی که به خاطر آن از ۲۷ خرداد ۸۸ به مدت بیش از ۸۰ روز در زندان به سر می برد، مختومه اعلام شده بود، دستگیر گردید.


هیئت موسس دانشگاه آزاد دستور توقف اجرای اساسنامه جدید را صادر کرد

Posted:

هیئت موسس دانشگاه آزاد دستور توقف اجرای اساسنامه جدید را صادر کرد

طبق رای یکی از شعبات قضایی -


محمود احمدی‌نژاد بعنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، ششم اردیبهشت ماه امسال، با حذف نام میرحسین موسوی به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد، تعداد اعضای هیئت موسس را از نه نفر به هشت نفر تقلیل داد و اساسنامه ای جدید از سوی دولت برای آن دانشگاه ابلاغ کرد. این مسئله شدیدا مورد انتقاد هیئت امنای آن دانشگاه قرار گرفت و هیات امنای فعلی و موسسین دانشگاه، در جلساتی که به ریاست هاشمی رفسنجانی داشتند، این اقدام احمدی نژاد مبنی بر تغییر اساسنامه دانشگاه آزاد را "مغایر قانون"دانسته و اساسنامه جدید را به دلیل "اشکالات شرعی و قانونی" غیر قابل اجرا اعلام کرده و اقدام به پیگری قانونی و توقف این مسئله کردند.


به گزارش مهر، امروز شنبه ٢۹ خرداد ماه ١٣۸۹، دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: بنا به اعلام دبیرخانه هیئت موسس این دانشگاه، و در پی ارائه دادخواست هیئت موسس به طرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شعبه ٢۹ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهیدبهشتی تهران، با احراز حصول ارکان و شرایط قانونی و با موجه دانستن درخواست هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی مستنداً به مواد ٣١۰ الی ٣٢۵ از قانون آیین دادرسی مدنی، دستور موقت مبنی بر منع و توقف اجرای اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی مصوب جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را صادر و ابلاغ کرد.


در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به مراتب مذکور اجرای اساسنامه اخیر التصویب دانشگاه آزاد اسلامی تا رسیدگی و صدور رای ماهوی و قطعی دادگاه متوقف خواهد ماند و دانشگاه بر اساس اساسنامه فعلی به کار خود ادامه خواهد داد.


اکبر هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، میرحسین موسوی، عبدالکریم موسوی اردبیلی، سیدحسن خمینی، ابراهیم حبیبی، محسن قمی، علی اکبر ولایتی و حمید میرزاده، اعضای هیئت موسس دانشگاه آزاد هستند. این افراد سال گذشته دانشگاه آزاد را موقوفه و وقفی اعلام کردند.


طبق اساسنامه ای که احمدی نژاد ماه گذشته ابلاغ کرده بود، سید شهاب ‌الدین صدر رییس سازمان نظام پزشکی و نماینده تهران در مجلس، نسرین سلطانخواه معاون علمی فناوری رییس دولت، محمدحسن شجاعی‌فرد رییس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، فرهاد دانشجو رییس سابق دانشگاه تربیت مدرس و فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران به عنوان اعضای جدید هیات امنای دانشگاه آزاد معرفی شده بودند و فرهاد دانشجو گزینۀ ریاست بر سومین دانشگاه پرجمعیت جهان بود.


دانشگاه آزاد با ۳۵۷ دانشگاه در سراسر کشور و نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو دارد.



محصولی: ٣۰ سال فردی ستون انقلاب بود، اما امروز بی بصیرت و از امتحان مردود شده است

Posted:

محصولی: ٣۰ سال فردی ستون انقلاب بود، اما امروز بی بصیرت و از امتحان مردود شده است

جـــرس: صادق محصولی معتقد است "ملاک ما برای اشخاص جایگاه آنها نیست، بلکه عمل و نیت واقعی آنها از ولایت فقیه می باشد، سی سال در این مملکت فردی را به عنوان ستون انقلاب می‌دانستم ولی ما امروز می‌بینیم که او از امتحان مردم مردود شده، چون مشکلش این است که بصیرت ندارد."


به گزارش فارس، وزیر رفاه دولت دهم در جلسه شورای اداری شهرستان «کیار» در استان چهارمحال و بختیاری، در سخنانی خاطرنشان کرد "بصیرت داشتن به سوابق قبلی، نوع لباس و ریش و تسبیح نیست، بلکه به معنای واقعی با عمل توام با تقوا به آنچه آموخته‌ایم، حاصل می‌شود."


این مقام دولتی نزدیک به احمدی نژاد که پرسش ها پیرامون "ثروت های خاصش" همچنان بدون پاسخ باقی مانده، ادعا کرد "متاسفانه بعد از جنگ برخی از مسئولان نه تنها نوکری مردم را نکردند و جلوی فساد را نگرفتند، بلکه اطرافیان‌شان نیز در ترویج فساد نقش ایفا کردند و بی‌تردید ریشه همه فتنه‌ها از آنجا شد که پول‌های حرام در امور کشورداری انحراف ایجاد کرد. "


وزیر کشور دولت نهم مدعی شد "در دوره اصلاحات به نام دین، آزادی و مردم‌سالاری و فرهنگ همه ارزش‌ها را زیر سوال بردند و در برنامه هسته‌ای هم کاری کردند که حتی مجبور شدیم برای داشتن چند سانتریفوژ تحقیقاتی نیز به غربی‌ها التماس کنیم و در نهایت آنها این خواسته کوچک را نپذیرند. "


محصولی بدون رویکرد به شبهات پیش آمده بر سر نحوه اعلام برنده شدن احمدی نژاد در دوره نهم، گفت "علت بالای رأی مردم به احمدی‌نژاد در سال ۸۴ این بود که او را از جنس خود یافته بودند، برخلاف برخی از گذشتگان که خودشان را آقابالاسر می‌دانستند."


وزیر کشور زمان انتخابات دوره دهم مدعی شد "دلیل رأی بالاتر مردم در دوره دهم ریاست جمهوری به احمدی‌نژاد، کار بی‌وقفه وی و هیات دولت بود و رأی بیشتر از دوره نهم در انتخابات دوره دهم به رغم همه فتنه‌ها و کارشکنی‌ها به این دلیل بود که بیشتر وعده‌های احمدی نژاد و دولت با کار و تلاش شبانه‌روزی محقق شد و مردم در عمل کار کردن و نوکری واقعی را دیدند. "


وی اشاره ای به مصادیق و نتایج عملکرد شبانه روزی هیئت دولت نهم و دهم نکرد.


سردار محصولی پیرامون انتخابات سال گذشته نیز ادعا کرد "در انتخابات سال گذشته کسی که نگران اجرا نشدن قانون بود، خود نخستین قانون‌شکن شد و همه قوانین و چارچوب‌ها را زیر سوال برد به طوری که خدمات و ابتکارات دولت نهم را در خدمت به محرومان جامعه سهام عدالت را نوعی تقلب دانست. "


وی با قلب کامل واقعیت اظهار داشت "ما در انتخابات دهم و برای اینکه اثبات کنیم در فرآیند برگزاری آن هیچ مشکلی وجود نداشته، برای نخستین بار شعبات مورد درخواست برخی از کاندیداها را در حضور نمایندگان آنها بازشماری کردیم و همچنین باز هم برای نخستین بار نتایج صندو‌ق‌ها را هم شعبه به شعبه کل کشور را در سامانه وزارت کشور در معرض دید همگان قرار دادیم و در نهایت نتایج نشان داد که هیچ تفاوتی در آرای صندوق‌ها نبوده است. "


دستاورد یک ساله؛ واکاوی ارتباط مرجعیت نو اندیش و جنبش سبز

Posted:

دستاورد یک ساله؛ واکاوی ارتباط مرجعیت نو اندیش و جنبش سبز

نیلوفر زارع -

  ماموران حکومت مردم معترض را در خیابان ضرب و شتم می کردند و فعالان سیاسی را به بازداشت می فرستادند و مراجع خود را مقابل این پرسش افکار عمومی می دیدند که آن چه حکومت به نام پاسداری از حکومت دینی انجام می دهد تا چد حد با آموزه های اسلامی سازگاری دارد ؟ گروهی از مراجع در پاسخ به این سوال با صراحت تمام رفتار حکومت را به باد انتقاد گرفتند و به جانبداری از معترضانی پرداختند که جان خود را بر سر رایشان گذاشته بودند. گروهی مصلحت را در ابراز نظر محتاطانه دیدند و هر دو طرف را به مصالحه فراخواندند. گروهی هم روی منبر نشستند و برای رهبر جمهوری اسلامی مدیحه خواندند. مراجعی که حکومت را به دلیل رفتارهایش پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد ملامت قرار دادند با تهدید و هتاکی حامیان وضع موجود روبرو شدند. آنها که مصلحت را در سکوت دیدند از جانب "آیت الله خامنه ای" خواص بی بصیرت نام گرفتند و گروه اندکی که به دفاع تمام قد از حکومت پرداختند در رسانه های حکومتی قدر یافتند و بر صدر نشستند. نیت حافظان وضع موجود این بود که با تبلیغ برای مراجع حکومتی و تهدید مراجع منتقد بخشی ازبحران مشروعیت سیاسی حکومت را ترمیم کنند اما آهنگ تحولات درست خلاف جهت نیت آنان بوده است. پایگاه مراجع نواندیش در طول این یکسال به شکل غیرقابل باوری تقویت شده و پای منبر مراجع حکومتی خالی تر از همیشه شده است.

 

دعوت از حافظان سنت

 

 

فردا روز انتخابات ریاست جمهوری بود که میرحسین موسوی با عبارت پر معنای " انا لله و انا الیه راجعون" نامه ای به مراجع تقلید نوشت و از آنها تقاضا کرد که مقابل تقلب گسترده در رای مردم سکوت نکنند.در نامه او آمده بود "از آنجا که تمامی راهها برای احقاق حقوق مردم بسته شده، مواجه شدن مردم مظلوم با سکوت علما و مراجع که ملجا راسخ این ملت شمرده می شوند، خسارتی بیش از یک تغییر در آرا را به دنبال خواهد داشت." نامه موسوی در آن روزهای پر التهاب حلقه پیوند مطالبات مدنی معترضان به حکومت با مراجع تقلید منتقد را شکل داد. این در حالی بود که حکومت از نخستین روزهای پس از انتخابات می کوشید با هر طریقی معترضان را به ضدیت با دین و نهادهای دینی متهم کند و هدف رهبران جنبش سبز نیز این بود که با دعوت از علما برای موضع گیری پروژه حکومت را ناکام بگذراند.سرآمد مراجعی که دعوت رهبران جنبش سبز برای موضع گیری را اجابت کردند آیت الله العظمی منتظری بود. نفوذ او به عنوان یکی از بلندآوازه ترین مراجع شیعه همواره طنین رسایی در فضای سیاسی و مذهبی ایران به همراه داشت. وی همان طور که انتظار می رفت در همراهی با معترضان حکومت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و در نخستین واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گفت که این نتیجه را "هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد و بر اساس شواهد موثق، تغییرات عمده‌ای در آرای مردم داده شده‌است». صراحت آیت الله العظمی منتظری در محکوم کردن رفتارهای حکومت به محرکی قوی برای دیگر مراجع تقلید منتقد تبدیل شد تا با صدایی رساتر از گذشته اعتراض های خود نسبت به وضع جاری کشور را ابراز کنند."آیت الله یوسف صانعی"،"آیت الله بیات زنجانی"،"آیت الله موسوی اردبیلی"،"آیت الله شبیری زنجانی" و "آیت الله سید محمد علی دستغیب" از جمله این مراجع بودند. آنها به تناسبت زوایه ای که با حکومت داشتند از شیوه برخورد مسوولان با شهروندان معترض ابراز نارضایتی کردند و انتقادهای آنان پایه های لرزان مشروعیت دینی حکومت را روز به روز فرسوده تر کرد.

 

تهدیدهای از سر ترس

 

آیت الله صانعی ندای شهروندان معترض را با گفتن این سخن که اعتراض " حق شماست" پاسخ داد. او به هواداران جنبش سبز توصیه کرد" هرجا حرکتی به نفع هدفتان است، بروید و شرکت کنید. " خطاب وی به مسوولان حکومت هم این بود که "هیچ دستوری نمی‌تواند مجوز تجاوز نیروهای انتظامی و امنیتی به حقوق مردم باشد." هنگام پخش اعتراف بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات نیز ایشان با نگارش نامه ای اعتراف گیری را فاقد ارزش «شرعی، قانونی و عقلانی» خواند و گفت که "این گونه ظلم‌ها، آزار و اذیت‌ها، ترفندها، مکرها و دروغ‌ها نباید موجب یأس و ناامیدی در راه احقاق حق شرعی و قانونی و حاکمیت مردم بر سرنوشتشان شود." این گزاره ها تنها بخشی از ده ها موضع گیری آیت الله صانعی پس از انتخابات ریاست جمهوری بود که در پی ابراز هر کدام نیز حلقه تهدیدها علیه او تنگ تر و تنگ تر شد تا جایی که در یکسالگی برگزاری انتخاباتٰ نیروهای لباس شخصی به دفتر کار وی در قم یورش بردند، اموال این دفتر را تخریب کردند و این مرجع نو اندیش را به دلیل عدم تبعیت از آیت الله خامنه ای نانجیب خواندند. تاثیر موضع گیریهای آیت الله العظمی منتظری و آیت الله صانعی بر هواداران جنبش سبز به حدی بود که در تجمع های خیابانی پس از انتخابات ریاست جمهوری شعارهای" منتظری زنده باد،صانعی پاینده باد " و " مجتهد واقعی، منتظری، صانعی" بارها و بارها طنین افکن شد. اوج پیوند جنبش سبز با مراجع دینی منتقد اما در روز تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری تبلور یافت که صدها هزار نفر با نمادهای سبز در سرسرای حرم حضرت معصومه قم و خیابان های اطراف بیت این مرجع فقید گرد آمدند و یکسره شعار دادند که " منتظری زنده است،مرجع پاینده است."

 

سیل حضور هواداران جنبش سبز در مراسم تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری به حدی حکومت را دچار وحشت کرد که از عصر همان روز نیروهای لباس شخصی را روانه بیت این مرجع معترض کردند و با لغو مراسم سوگواری برای ایشان و بازداشت گروهی از دوستدارانش عمق تشویش خود از پایگاه مراجع نو اندیش را به نمایش گذاشت اما این پایان تضییقات حکومتی علیه بیت آیت الله العظمی منتظری نبود. از فردای خاکسپاری این مرجع عالی قدر شیعه ،نهادهای امنیتی فشارهای فراوانی برای تعطیلی دفتر ایشان اعمال کردند و سرانجام در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری این دفتر ابتدا مورد حمله نیروهای لباس شخصی سازماندهی شده قرار گرفت و سپس توسط ماموران دادگاه ویژه روحانیت پلمپ شد.حاج "احمد منتظری" فرزند آیت الله العظمی منتظری در پیامد حمله لباس شخصی ها از مراجع تقلید تقاضا کرد که در برابر این اقدامها موضع گیری کنند. در نامه او به مراجع آمده بود که " این گونه هتک حرمت مرجعیت و فقاهت و حمله به دفاتر و بیوت مراجع و‏ ‏علما و برخوردهایی اینچنین در رژیم شاه هیچگاه دیده نشد." و " آنچه بیشتر‏ ‏موجب تأسف و تأثر است این که تمام این وحشی‌گری‌ها و تخریب و‏ ‏توهین و غارت اموال و اثاثیه و مصادره شهریه طلاب، در حکومتی انجام‏ ‏می‎شود که ادعای اسلامیت و تشیع و پیروی از حضرت علی (ع) را دارد."

 

شکستن قفل سکوت

 

 

زمانی که تئوریسین های حکومت مشغول طراحی شیوه های سرکوب برای مبارزه با معترضان به نتیجه انتخابات بودند پیش بینی اعتراض مراجع منتقدی مانند آیت الله العظمی منتظری و آیت الله صانعی را می کردند. آنها تقریبا مطمئن بودند که این مراجع در مقابل سرکوبها سکوت نخواهند کرد اما احتمالا تصوری از سرایت اعتراض ها به سایر مراجع غیرحکومتی نداشتند و معتقد بودند که اعتراض ها در سطح مرجعیت محدود و قابل کنترل خواهد بود. نقشه های آنان برای داشتن دست بالا در حوزه مرجعیت زمانی به طور کامل نقش بر آب شد که فریاد اعتراض سایر مراجع تقلید نیز به آسمان رفت و سستی پایگاه حکومت در این حوزه را بیش از پیش نمایان ساخت.

آیت الله شبیری زنجانی استاد "آقای خامنه ای" در تلاشی برای متقاعد کردن حکومت به پرهیز از سرکوب معترضان از همان نخستین روزهای پس از انتخابات دیدارهایی را با برخی دیگر از مراجع تقلید مانند "آیت الله صافی گلپایگانی" ،آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله العظمی منتظری به انجام رساند تا صدای مرجعیت معترض را به گوش حکومت برساند اما تلاش های استاد آیت الله خامنه ای نیز تاثیری بر رفتارهای رهبر جمهوری اسلامی نداشت و گزارشها حکایت می کرد که آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با آیت الله صافی گلپایگانی به هنگام ابراز نگرانی نسبت به کشتار معترضان ، از فرط ناراحتی به گریه افتاده‌است."پس از او نوبت آیت الله بیات زنجانی بود که اعتراضهای خود را در قالب پاسخ به نامه میرحسین موسوی ابراز کند. او در آن نامه گفت:" آن چه با شما و مصالح جامعه اسلامی به مبارزه برخاسته‌است، یک طرز فکر غلط و انحرافی است که معتقد است برای رسیدن به اهداف به ظاهر مقدّس، می‌توان به هر وسیله نامقدسی متوسل شد." او همچنین در بیان شرایط عزل ولی فقیه از جایگاه خود نیز ابراز عقیده کرد که وی "غیر از اینکه باید عادل باشد باید از قانون اساسی و خبرگان رهبری هم تبعیت کند و هرگاه این شرایط را از دست بدهد خود به خود از جایگاه خود محروم می‌شود." توصیه آیت الله بیات زنجانی به معترضان نیز این بود که "افراد باید تلاش کنند فرد نامشروع و متقلب را از طرق مسالمت آمیز تغییر دهند و فردی که واجد شرایط است را روی کار آورند."

 

آیت الله موسوی اردبیلی هم همصدا با سایر مراجع منتقد از نخستین روزهای پس از انتخابات رفتار حکومت در مواجهه سرکوبگرانه با معترضان را سرزنش کرد و از آنها خواست "تا در برخورد با معترضان رافت و ملایمت و با حفظ حدود شرع و قانون رفتار کنند." او چهارم تیرماه گذشته نیز در دیداری با برخی اعضای شورای نگهبان خطاب به آنها عنوان کرد که "پاسخ به اعتراض‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم را قانع کند نه اینکه بدون تفاهم و با قوه قهریه بخواهیم اعتراض را ساکت نماییم." آیت الله موسوی اردبیلی برای خروج کشور از بحران سیاسی پیشنهاد حکمیت را نیز مطرح کرد و گفت که انتخاب "گروهی که مورد قبول و اعتماد جمیع اطراف باشند و حکم آنان فصل الخطاب قرار گیرد» را می توان به عنوان یکی از راه های برون رفت از بحران مد نظر قرار داد اما وقتی حکومت به این طرح بی اعتنایی کامل نشان داد و در عوض دادگاه های دسته جمعی زندانیان پس از انتخابات را برگزار کرد آیت الله اردبیلی نیز در بیاناتی تند و صریح هشدار داد که "وضعیت پیش آمده، پایه‌های نظام را سست می‌کند و زمینه‌ساز فتنه‌هایی به گفتهٔ وی «بس عظیم و بزرگ» می‌شود. او به مسوولان حکومتی گوشزد کرد که "حرمت‎شکنی‎ها و ایراد اتهاماتی که در دادگاه‎های صالحه ثابت نشده‎اند به بزرگان و شخصیتهای ملی و دینی، نه تنها جامعه را آرام نمی‎سازد بلکه آتش فتنه را شعله‎ورتر می‎کند."

 

مرجع دیگری که سرکوب های پس از انتخابات ریاست جمهوری را برنتابید و از جایگاه خود در مجلس خبرگان برای اعتراض علیه وضع موجود استفاده کرد آیت الله سیدمحمد علی دستغیب بود. او خطبه های نمازجمعه هاشمی رفسنجانی را که در آن بر آزادی زندانیان سیاسی و در اختیار قرار دادن رسانه به معترضان تاکید شده بود را مطالبات مردم نامید و از نمایندگان خبرگان خواست که "به خواست اکثریت ملت احترام بگذارند و بجای حمله به هاشمی از شکنجه در زندان، اتهام‌زنی و اعتراف‌گیری‌های غیرقانونی انتقاد کنند. وی وقوع تقلب در انتخابات را نیز بطور تلویحی تأیید کرد و خطاب به آنها که مدعی درستی نتیجه انتخابات هستند گفت: «می‏فرمایید چهل میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. اما سؤال اینجا است که سخن اکثریت ایشان این است که رأی ما کجا رفت؟" او بر همین اساس خواستار تشکیل جلسهٔ فوری مجلس خبرگان شد و اعلام کرد «اینجانب صادقانه و خیرخواهانه عرض می‌کنم تا دیر نشده خبرگان برای اعادهٔ حیثیت از مرجعیت، تشکیل جلسه دهد آن هم علنی و مطالب بررسی گردد و به خواست مردم که همان قانون اساسی است جواب داده شود و به شکایات آنها به وسیلهٔ نمایندگان آنها یعنی آقای موسوی و آقای کروبی رسیدگی شود." درخواست آیت الله دستغیب اما نه تنها اجابت نشد بلکه گروهی از حامیان حکومت در خبرگان طرحی برای عزل او  آماده کردند و نیروهای لباس شخصی نیز حسینیه ایشان در شیراز را مورد حمله قرار دادند تا تاوان اعتراض مرجعیت به حکومت بیش از پیش آشکار شود.

 

دستاورد یکسالگی

 

 

روزی که میرحسین موسوی در نامه ای به مراجع تقلید از آنها خواست مقابل تقلب در آرای مردم سکوت نکنند بسیاری از روشنفکران و سیاست مداران عرفی هوادار جنبش سبز به این اقدام خرده گرفتند و معترض بودند که چرا موسوی قصد پیوند دادن مطالبات عمدتا مدرن جنبش با حافظان حوزه سنتی فقاهت را دارد؟ برخی از تحلیل گران سکولار ماجرا را از این زوایه می دیدند که موسوی می خواهد شکلی دیگر از استبداد دینی را جایگزین شکل کنونی کند، گروهی تلاش او برای جلب نظر مراجع را ریشه گرفته در تعلقات دینی وی می دانستند و گروهی هم معتقد بودند که هدف او از دعوت مراجع به موضع گیری برملا کردن دست خالی حکومت در این حوزه است.

تحولات یکساله گذشته قضاوت درباره دلایل موسوی در دعوت از مراجع به موضع گیری را ساده تر کرده است. شفاف شدن شکاف میان مرجعیت حکومتی و مرجعیت مستقل به همراه بلند شدن صدای اعتراض مراجعی که غالبا مصلحت را در سکوت می دیدند کار را برای تئوریسین های حکومت دشوارتر از همیشه کرده است. آنها همواره مدعی مشروعیت یابی حکومت از طریق فقه بوده اند و بنیان تئوری ولایت فقیه را نیز درست بر این پایه بنا کرده اند اما موضع گیری های صریح مراجع منتقد طی یکسال اخیر پایه های مشروعیت دینی حکومت را به شدت تضعیف کرده است.

 

مرجع فقید آیت الله العظمی منتظری در واپسین ماه های حیات خود در پاسخ به پرسش های فقهی دکتر "محسن کدیور" به طور تلویحی ولایت آیت الله خامنه ای را ولایت جائره نامید و در موضع گیری دیگری گفت که این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی. زاویه انتقادهای سایر مراجع مستقل هم نشان می دهد که آنان نیز برداشت چندان متفاوتی از آیت الله العظمی منتظری ندارند و همین مساله اسباب تشویش حافظان وضع موجود را فراهم آورده است. طراحی حمله به بیت آیت الله العظمی منتظری و آیت الله صانعی و اهانت به سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب مصادیقی روشن از پریشان حالی حامیان حکومت در مواجهه با مراجع مستقل و حامیان آنان است.