جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مستند تقلبی برای اثبات سلامت انتخابات

Posted:

مستند تقلبی برای اثبات سلامت انتخابات

نیلوفر زارع -

 

بازجویان سناریو نویس

 

عزت الله ضرغامی در سخنان هفته گذشته خود توضیح روشنی درباره ماهیت برنامه های به اصطلاح مستند سالگرد  انتخابات ریاست جمهوری نداد اما گزارشهایی وجود دارد که نشان می دهد این برنامه ها حاصل مصاحبه های تقطیع شده کنشگران اصلاح طلب بازداشت شده است که در جریان بازجویی های فشرده و تحت فشارهای روحی و جسمی از رفتارهای گذشته خود ابراز ندامت کرده اند. گزارشهای موجود همچنین حاکی است که در این برنامه ها به روابط شخصی و خانوادگی  سران جنبش سبز و احزاب اصلاح اصلاح طلب پرداخته می شود و روزنامه نگاران و فعالان سیاسی هوادار جنبش در خارج از کشور هم در آن  به داشتن روابط غیراخلاقی و ارتباط با سازمان هایی مانند سلطنت طلب ها و مجاهدین خلق متهم شده اند. برخی از کارمندان صدا و سیما که در جریان فیلم های تهیه شده برای این به اصطلاح مستند تلویزیونی بوده اند در مصاحبه ای افشا کرده اند  که کار تهیه فیلم ها توسط سپاه پاسداران انجام گرفته  و تدوین آن به عهده پرسنل تلویزیون بوده است. به گفته این افراد نیت اصلی تهیه کنندگان فیلم های مربوط به سالگرد انتخابات، معرفی رهبران جنبش سبز به عنوان افرادی وابسته به بیگانه و خائن به وطن بوده است. در یکی دو هفته گذشته هم گوشه هایی از این برنامه ها روی آنتن رفته که نیت اصلی سازندگان آن را برملا می کند. برای نمونه برنامه خبری هشت و سی در گزارشی که حدود ده روز پیش پخش کرد "فاطمه حقیقت جو" نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی ساکن ایالات متحده را متهم به وابستگی به بیگانگان کرد و گزارش دیگری هم با ادعاهایی مشابه برای تخریب وجهه "علی افشاری" فعال سابق دانشجویی و فریبا داوودی مهاجر  روی آنتن رفت. گفته می شود که حال و هوای این گزارشها یعنی طرح ادعاهای بدون سند درباره زندگی خصوصی و مسایل شخصی فعالان مخالف حکومت به علاوه ادعاهای فراوان مبنی بر وابستگی آنان به سرویس های امنیتی بیگانه یا سازمان های سیاسی بدنام در مستند سالگرد انتخابات به شکل پررنگ تری مطرح شده است.

 

تاکتیک های قدیمی با چاشنی های امروزی

 

در مهر ماه گذشته زمانی که اعتراف های "سعید حجاریان" در تلویزیون جمهوری اسلامی به نمایش درآمد چشمان بسیاری از بینندگان پر از اشک شد. او را  پس از هفته ها بازداشت روبروی دوربین ها نشانده بودند تا با زبانی که از فردای ترورش در سال 78 به خوبی قادر به بازگویی کلمات نیست نسبت به گذشته خود ابراز ندامت کند. اعتراف گیری از  فردی مانند حجاریان که توان جسمی به شدت محدودی دارد علامت سوال های فراوانی را در ذهن تحلیلگران مسایل ایران ایجاد کرد. نقطه مشترک تحلیل ها اما این بود که حکومت به دلیل ناکامی تمام عیارش در اقناع مخاطبان معترض به وضع موجود نیازمند اعتراف گیری از حجاریان و سایرچهره های نام آشنای اصلاح طلب تحت هر شرایطی بوده است. آنها پروژه اعتراف گیری را با روزآمد کردن متدهای آن پیش بردند و بر خلاف سابق که اعتراف های تلویزیونی در فضایی بسته و کاملا تصعنی ضبط می شد این بار در استودیوهای متعلق به صدا و سیما در قالب مصاحبه و میزگرد به اجرا در آمد اما حتی اضافه کردن چاشنی های این چنینی به اعتراف های تلویزیونی هم ماهیت موضوع را تغییر نداد و  مرده ریگ اعتبار رسانه حکومتی ایران را نزد مخاطبان مردد خود کم تر و کم تر کرد به گونه ای که برنامه های سرگرم کننده تلویزیون نیز تحت تاثیر جهت گیری سیاسی این رسانه قرار گرفتند و انبوهی از شهروندان معترض به حکومت ترجیح دادند برای پر کردن وقت خود با سریال های تلویزیون، رسیورهای خود را روشن کنند و ببینده شبکه های فارسی زبان خارج از کشور شوند.

 

آزادی در قبال اعتراف

 

اعتراف به زوال جایگاه تلویزیون نزد مخاطبان در سخنان اخیر عزت الله ضرغامی نیز بازتاب داشت. او اذعان کرد که به دلیل قدرت تبلیغات در حال حاضر سرکوب به سادگی سال 1360 ممکن نیست. با این حال ظاهرا مسوولان رسانه حکومتی ایران علیرغم آگاهی از تغییر وضعیت نسبت به سال 60 از توسل به الگوهای کلیشه ای برای اقناع مخاطبان معترض دست برنمی دارند و در هماهنگی و انطباق با اتاق فکرهای امنیتی، پخش برنامه های اعتراف را در دستور کار خود قرار داده اند. سناریوهای لازم برای ساخت این برنامه ها معمولا به سفارش وزارت اطلاعات یا سپاه پاسداران و توسط تیم بازجویان اوین نوشته می شود و کنشگران اصلاح طلب و روزنامه نگاران نیز همواره سوژه های اصلی چنین سناریوهایی بوده اند. مضمون های کلیشه ای و شبیه به هم سناریوهای اعتراف گیری که طی ماه های پس از انتخابات به اجرا درآمده  برای ناظران جای تردیدی باقی نگذاشته که نویسندگان متن های این اعتراف ها از یک ذهنیت واحد تغذیه می شوند. گزارشهای متعدد از تحت فشار بودن زندانیان سیاسی برای انجام مصاحبه های تلویزیونی علیه جنبش سبز هم موید همین نکته است. بر پایه این گزارش ها بازجویان فشارهای فراوان و دامنه داری را روی حلقه مشاوران بازداشت شده میرحسین موسوی اعمال کرده اند تا اراده آنها را برای ممانعت از اعتراف های تلویزیونی بشکنند. فشار بر "محمد نوری زاد" روزنامه نگار منتقد آیت الله خامنه ای ،"عماد بهاور" عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، "حمزه کرمی" مسوول سایت جمهوریت در انتخابات ریاست جمهوری، "امیر حسین کاظمی" وبلاگ نویس ، "محمد داوری" سردبیر سایت سحام نیوز ارگان حزب اعتماد ملی  و ده ها بازداشتی دیگر برای انجام اعتراف های تلویزیونی در راستای همین هدف اعمال شده است اما بر خلاف انتظار بازجویان اوین، غالب بازداشت شدگان هزینه های امتناع از اعتراف را به جان خریده و روبروی دوربین ظاهر نشده اند.

 

 با این حال گزارشها حاکی است که در برنامه به اصطلاح مستند صدا و سیما برای سالگرد انتخابات حتی مصاحبه های افرادی که حاضر به اعتراف شده اند نیز تقطیع شده و تنها بخش هایی روی آنتن خواهد رفت که در آن رهبران جنبش سبز به دلیل اقدام هایشان پس از انتخابات ریاست جمهوری مورد سرزنش قرار گرفته اند. همچنین گزارشهای متعددی از  فشار نهادهای امنیتی بر برخی از زندانیان تازه آزاد شده وجود دارد که نشان می دهد بازجویان طی ملاقات با این افراد آنها را تهدید کرده اند  در صورتی که حاضر به انجام اعتراف نشوند دوباره به اوین بازگردانده خواهند شد. یکی از این گزارشها مربوط به حمزه کرمی مدیر سایت جمهوریت است که ماموران امنیتی از وی خواسته بودند علیه "آیت الله هاشمی رفسنجانی" مصاحبه تلویزیونی کند اما وی این درخواست را رد کرد و به همین دلیل با تمدید مرخصی پنج روزه وی موافقت نشد و به زندان بازگردانده شد. 

 

گوش شنوایی نیست

 

رهبران جنبش سبز تاکنون بارها نسبت به پخش برنامه اعتراف های تلویزیونی واکنش نشان داده اند و مراجع تقلید منتقد حکومت نیز نسبت به این اقدام بی تفاوت نبوده اند. برای نمونه "آیت الله صانعی" علاوه بر فاقد وجاهت خواندن دادگاهی که زندانیان اصلاح طلب در آن محاکمه شدند اعتراف گیری از این افراد را فاقد  ارزش شرعی خواند. مرجع فقید "آیت الله العظمی منتظری" نیز تابستان گذشته پس از پخش اولین سری از اعتراف های تلویزیونی زندانیان سیاسی در بیانیه ای این اعترافات را غیر شرعی و بی اعتبار خواند. واکنش رهبران جنبش سبز به پروژه اعتراف گیری اما جنبه های دیگری را نیز دربر گرفته است.

 

میرحسین موسوی در یکی از شدیداللحن ترین بیانیه هایش پس از انتخابات با نمایشی خواندن دادگاهی که چهره های اصلاح طلب در آن محاکمه می شدند اعتراف برخی از چهره های اصلاح طلب در این دادگاه را اعتراف هایی دانست که رنگ شکنجه‌های قرون وسطایی از آن هویداست. او در این بیانیه با دفاع از کسانی که ناگزیر به انجام اعتراف های تلویزیونی بوده اند گفت که " دندان شکنجه‌گران و اعتراف‌گیران، دیگر به استخوان مردم رسیده است تا جایی که اینک از میان کسانی قربانی می‌گیرند که خدمات بزرگ به کشور و نظام در کارنامه دارند.» مهدی کروبی دیگر رهبر جنبش سبز نیز بارها با ادبیاتی صریح اعتراف گیری از زندانیان پس از انتخابات را محکوم کرده و به اعتراف گیران هشدار داده که نمی توان با چنین ترفندهایی عقل از مردم ببرند و آفتاب حقیقت را زیر خاک کنند. کروبی در نامه ای که اردیبهشت ماه گذشته به دادستان تهران نوشت شرحی از ماجرای فشارها بر محمد داوری سردبیر سابق سایت سحام نیوز برای انجام اعتراف های تلویزیونی ارایه کرد و از "عباس جعفری دولت آبادی" و مجموعه تحت مدیریتش خواست که چرخ تواب سازی را متوقف کنند. کروبی در شرح خود از فشارهای وارده بر زندانیان پس از انتخابات برای انجام اعتراف های تلویزیونی همچنین گفت که" زندانیان را برای تمرین اعترافات از چند روز پیش از موعد به محل مقرر می برند و از آنها می خواهند که اعترافات خود در برابر مردم را تمرین کنند مبادا که به هنگام نمایش عمومی، خللی در اجرای آن نمایش پیش آید و آنگاه آنچنان از اعترافات سخن می گویند که انگار خودشان نمی دانند این اعترافات در چه فرایندی تولید شده اند. افراد را وادار می کنند تا بگویند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته گویی با اعتراف آنها واقعیت تغییر می کند. زندانیان را تحت فشار قرار می دهند تا بگویند که به ولایت فقیه آن هم از نوع مطلقه اش اعتقاد دارند، حال آنکه مشخص نیست که این چه اعتقادی است که باید در گذر از زندان و تحمل فشار زندان انفرادی و مصائب دیگر، بر زبان بیاید."

 

نامه ها و هشدارهای رهبران جنبش سبز در محکومیت اعتراف های تلویزیونی اما کوچکترین تاثیری در اراده دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نداشته است و پخش برنامه به اصطلاح مستند اعتراف گیری در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری از تلویزیون نیز گواه آن است که حکومت ترفندی جز اعتراف گیری را برای بدنام کردن جریان هواخواه تغییر نمی شناسد. ترفندی که ناکامی خود را در اقناع ذهن مخاطبان بارها و بارها نشان داده و  بیش از هر چیز نتیجه ناتوانی حکومت در متقاعد کردن میلیونها شهروند ناراضی از وضع موجود است.

 

شجونی: ممكن است برخی اصولگرایان با احمدی‌نژاد نباشند

Posted:

شجونی: ممكن است برخی اصولگرایان با احمدی‌نژاد نباشند

جـــرس: دبیر كل جامعه وعاظ می گوید "ممكن است برخی اصولگرایان با احمدی‌نژاد نباشند ولی متقابلا برخی از اصلاح‌طلبان امکان دارد با احمدی‌نژاد باشند. "


به گزارش ایلنا، حجت الاسلام جعفر شجونی در خصوص اظهارات اخیر اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر احمدی‌نژاد مبنی بر "عبور برخی از اصولگرایان از رئیس دولت دهم"، با بیان اینكه از لفظ "برخی" نمی‌شود به شخص یا اشخاص خاصی اشاره کرد، گفت: من چنین چیزی را ندیده‌ام؛ البته دوستان فعال سیاسی این گونه كار سیاسی نمی‌كنند زیرا مخالفت از ابتدا نسبت به كار فردی كه هنوز اقدامی انجام نداده عملی نابخردانه است؛ باید اول كار شخص را دید و سپس مخالفت كرد.


این فعال اصولگرا در همین راستا به آنچه كه وی آن را"مخالفت هاشمی رفسنجانی با احمدی‌نژاد" ‌نامید، اشاره كرد و گفت: "هاشمی از همان اول با رئیس دولت نهم مخالفت كرد تمام دنیا به رقیب خود تبریك گفتند؛ الا هاشمی رفسنجانی وی اقدام مهمی را كه حتی عبدالله عبدالله با كرزی و الگور با بوش انجام داد را نكرد. "


شجونی در این زمینه هیچ اشاره ای به اتفاقات رخ داده در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری و شبهات تقلب در شمارش و اعلام نتایج نهایی آراء نکرد.


عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینكه برخی تصور می‌كنند اختلاف میان احمدی‌نژاد و هاشمی رفسنجانی از مناظره سال گذشته آغاز شده در حالی كه اینگونه نیست، در بیان دلیل خود گفت: "زمانی كه هاشمی در رقابت دور نهم با احمدی نژاد رای نیاورد، تنفری نسبت به او پیدا كرد تا جایی كه وی حتی در طول این دوران یك كلمه نسبت به اظهارات احمدی‌نژاد در خصوص اسرائیل در سازمان ملل متحد موضع نگرفت و از كاركردهای وی نیز نگفت. "


شجونی در پایان گفت: ممكن است برخی اصولگرایان هم با احمدی‌نژاد نباشند ولی متقابلا برخی از اصلاح‌طلبان با احمدی‌نژاد باشند.


این فعال اصولگرا، چندی پیش خواستار محاکمۀ رهبران جنبش سبز شده بود.


چقدر می توانیم صبور باشیم؟

Posted:

???? : طراح سبز

چقدر می توانیم صبور باشیم؟

چقدر می توانیم صبور باشیم؟
تا دستی که تنور جنگ را گرم می کند
روزی در دهان صلح نان بگذارد
چقدر می توانیم صبور باشیم؟
برای مرده ها شمع بسوزانیم
و در دستهای زندگی ها کنیم
صبرمان صبرمان را کشتند
زیبایی سکوتمان را
نه
ما زیباییم
لبخند سرخی هستیم از زخم
برتن مرده جهان
گلی هستیم
که فردا
خواهد شکفت
شبنم آذر

محدودیت رشته مطالعات زنان در تداوم پروژه به حاشیه راندن زنان

Posted:

محدودیت رشته مطالعات زنان در تداوم پروژه به حاشیه راندن زنان

مژگان مدرس علوم -

ترس از ديدگاه‌هاي فمنيستي

 

نادری منش  در پاسخ به اين سئوال كه وقتي دانشگاه‌ها اقدام به "حذف" يا محدود كردن رشته‌هايي از قبيل مطالعات فرهنگي و مطالعات زنان كرده‌اند، آيا وزارت علوم قصد جلوگيري از اين اقدام را دارد يا نه؟،‌ گفت: "دانشگاه‌ها با توجه به قوانيني كه وجود دارد مي‌توانند رشته‌اي را از محدوده درسي خود حذف كنند و اين امر به خود دانشگاه‌ها مربوط مي‌شود و نحوه تصميم‌گيري آنها. و اگر دانشگاهي اين رشته را حذف كرده است بايد ببينيم بر چه اساس بوده است اما رويكرد اصلي ما بازنگري در دروس علوم انساني است."

 

اظهارات معاون آموزشي وزارت علوم مبنی براستقلال و اختیار دانشگاهها درخصوص رشته مطالعات زنان در حالی بیان می گردد که نوبخت از نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در اینگونه اقدامات خبر می دهد.

 

منيره نوبخت رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان از راه‌اندازي رشته مطالعات زنان در چندين مركز حوزوي در قم خبر داده و گفته: "ايجاد تغيير در رشته مطالعات زنان در راستاي بحث اساسي و مهم تحول در علوم انساني در شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي فرهنگي اجتماعي زنان مطرح شده است و اعضاي شورا عالي انقلاب فرهنگي ، پيشنهاداتي را براي تغيير در دروس عنوان كرده‌اند."

 

نوبخت در پاسخ به اين سئوال كه "ترس" از ترويج ديدگاه‌هاي فمنيستي در جامعه به عنوان دليلي براي تغيير در رشته مطالعات زنان در كشور در نظر گرفته شده است يا خير،‌ گفت: "خير، زيرا وزارت علوم در طول دولت نهم رشته مطالعات زنان را مورد بازنگري قرار داده و اصلاحات لازم صورت گرفته است و زمينه راه‌اندازي رشته مطالعات زنان در چندين مركز حوزوي در قم، فراهم شده است."

مطالعات زنان یک حوزه بین رشته​ای دانشگاهی در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی است که به مسائل زنان، فمینیسم، جنسیت و تبعیض​های جنسیتی  پرداخته و شامل مباحثی از قبیل نظریه​های فمینیستی، نظریه فراهنجار، تاریخ جنبش زنان، ادبیات زنان، تاریخ اجتماعی، مسائل مربوط به بهداشت و سلامت زنان، حقوق زنان و خانواده و زنان و توسعه می گردد.

 

از جمله مسائل مطرح در مطالعات زنان، توجه به تجربه​های زنان در نظریه​پردازی و تحقیق​های عملی و از بین بردن کلیشه​های جنسیتی و تصحیح تصورات تعصب​آمیز کلی درباره زنان می باشد.

 

موسسه مطالعات و تحقیقات زنان در سال 1365 با فعالیت گروهی  از زنان فعال در حوزه مسایل زنان تحت عنوان "مرکز مطالعات و تحقیقات مسایل زنان" شروع به کار کرد و در سال1373  از وزارت علوم موافقت اصولی تشکیل یک گروه پژوهشی را اخذ نمود. بعد از توسعه کار در سال 1375 تحت عنوان موسسه مطالعات و تحقیقات زنان از وزارت کشور مجوز دریافت نمود.

 

گفتنی است، دوره کارشناسی ارشد مطالعات زنان نخستین بار در سال 1380 در دانشگاه الزهرا، دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه تربیت مدرس تأسیس شد. پیش از آن نیز دوره کارشناسی این رشته در برخی دانشگاههای دولتی و آزاد تاسیس شده بود.

 

تلاش برای ارتقای علوم انسانی!

 

در راستای تلاش برای ایجاد محدودیت هایی برای تدریس علوم انسانی در دانشگاهها و برخورد با اساتید برجسته علوم انسانی، رشته مطالعات زنان هم از این امر مستثنی نمانده است این در حالی است که علت ايجاد رشته مطالعات زنان بعنوان زیر مجموعه رشته های علوم انسانی وعلوم اجتماعی در دانشگاههای کشور تخصصي‌تر شدن حوزه مربوط به زنان دانسته شده است.

 

پیشتر آقای خامنه ای، تحصیل بیش از دو میلیون دانشجو در رشته های علوم انسانی را از مجموع سه و نیم میلیون دانشجوی ایرانی، مایه نگرانی دانسته و تدریس علوم انسانی در دانشگاه های سراسر کشور را متعارض با مبانی قرآنی و دینی توصیف کرده بود.

 

همچنین احمدی نژاد نیز که از ابتدای ریاستش بر لزوم تصفیه دانشگاههای ایران از اساتید سکولار تاکید کرده بود، مصوبه ای را برای اجرا به بخش آموزشی دولتی و خصوصی ابلاغ کرده که به موجب آن شورایی تخصصی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تحول و ارتقای علوم انسانی تشکیل می شود.

 

این در حالیست که کارشناسان معتقدند که موضوع تحول علوم انسانی یک بحث نرم افزاری است که باید توسط دانشمندان و علما بررسی شود.

 

الگو قرار دادن عربستان سعودی

 

از زمان شروع بکاردولت نهم، افزایش مشارکت زنان در مشاغل مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نه تنها مورد تحسین و تشویق قرار نگرفته بلکه از سوی مسئولین "هشداردهنده" هم خوانده شده است. بسیاری از منتقدان حضور زنان در عرصه عمومی کشور مدعی هستند که حضور زنان در عرصه های مختلف اجتماعی سبب سست شدن بنیاد خانواده و ضعف تربیتی فرزندان و نهایتا فروپاشی بنیان خانواده می گردد.

 

در همین ارتباط، احمدی نژاد گفته است که اگر زنان به وظيفه خود عمل كنند، همسر و فرزندانشان موفق مي‌شوند.

 

این در حالی است که کارشناسان معتقدند که  ماهیت توسعه به گونه ای است که بدون مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، موفقیت چندانی در تحقق برنامه های توسعه حاصل نخواهد شد. فراهم آوردن زمینه های رشد بیشتر و افزایش مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، موضوع مهمی است که عملا باید در برنامه ریزی های کشور مورد توجه قرار گیرد.

 

همچنین موسی قربانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، خواستار الگو قرار دادن عربستان سعودی در خصوص مسائل زنان شده و گفت: "وقتی به عربستان می‌روید یک کارمند زن نمی‌بینید. اگر فقط همین مساله را در ایران عملیاتی کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود."

 

قربانی در ادامه برای حل بیکاری افزود: "وقتی زن سر کار می‌رود، خرج اضافی به وجود می‌آید باید قانونی وضع شود که اشتغال دو نفر از یک خانواده را ممنوع کند."

 

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که مطابق آمارهای بعمل آمده، بیشترین میزان تقاضای طلاق در زنان خانهدار (بیش از هفتاد و دو درصد) در مقایسه با زنان شاغل مشاهده می‌شود.

 

ناهید دامن پاک مقدم، پژوهشگر در این خصوص تصریح می کند: " شغل‌ زنان‌ در افزایش‌ یا کاهش‌ طلاق‌ بسیار موثر است،‌ به طوری‌ که‌ کمترین‌ آمار طلاق‌ در میان‌ معلمان‌ با چهار الی‌ پنج درصد است و بعد از آنان‌ زنان‌ کارمند با ده درصد در جایگاه بعدی قرار دارند بنابراین تحصیلات نقش بیشتری در "بقا" و "حفظ" خانواده دارد و به نظر می‌رسد سواد همانند یک عامل آگاهی بخش عمل می‌کند و بی‌سوادی و مرزهای نزدیک به آن بالاتریِن نسبت طلاق را فراهم می‌کند."

 

افزایش مشارکت زنان "اجتناب ناپذیر" است

 

خانم بهرامی کارشناس مسائل اجتماعی نیز با تاکید بر حضور فعال زنان در جامعه به "جرس" می گوید: " بعد از انقلاب اسلامی سال 57 نوع نگرش به حضور زنان در عرصه های مختلف تغییر کرد و زمینه های فعالیت این قشر عظیم جامعه فراهم آمد. اگرچه نقش زنان در مبارزه و مقاومت با نگاههای سنتی و مردسالارانه در این حضور فعال موثر بوده است اما تغییر موقعیت زنان در دیگر کشورهای جهان سبب شد تا موانع رسمی که حضور زنان را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی را محدود می ساخت تا حدودی از میان برداشته شود. این امر سبب گردید تا زنان در حوزه تحصیلات و مشاغل اجتماعی و فرهنگی حضور پر رنگتری پیدا کنند و با به نمایش گذاشتن توانایی ها و قابلیت های خود در تمامی عرصه ها نگرش یکسره مردانه را تغییر دهند. حضور زنان در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی علی رغم کارشکنی ها و موانع از سوی جناح تمامیت خواه و سنتی، شتاب بیشتری به خود گرفت و تحت تاثیر فضای باز سیاسی و فرهنگی دوران اصلاحات، تغییراتی در الگوهای عمیق جنسیتی در سطوح مختلف صورت گرفت. اگرچه سهم مشارکت زنان به علت نگرش های سنتی و مذهبی در حوزه های سیاست گذاری، تصمیم سازی و قانون گذاری پایین بود اما افزایش حضور 63 درصدی زنان  در عرصه های مدیریتی و دانشگاهی نشان از درخشش و بالندگی زنان در کشور را نشان داد."

 

وی در ادامه افزود: "بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد، با ارائه لوایح مختلفی در رابطه با مسائل زنان به مجلس سعی در به حاشیه راندن این قشر تاثیرگذار جامعه شد. لایحه هایی که نه تنها درراستای تحقق مطالبات به حق زنان نبود، بلکه به منظور بازداشتن حرکت آنان در سطوح مختلف جامعه در دستور کار دولت و مجلس قرار گرفت. از جمله این لوایح می توان به لایحه موسوم به حمایت از خانواده، کاهش ساعت کاری زنان در جهت حذف تدریجی زنان از حضور در صحنه اجتماعی، بومی گزینی جنسیتی برای ورود به دانشگاه و نیز سهمیه‌بندی جنسیتی و طرح گسترش عفاف و حجاب به منظور تهدید و برخورد با زنان و همچنین دهها لایحه دیگر اشاره کرد. همانگونه که می بینیم روند تبعیض به مسائل زنان پس از روی کار آمدن احمدی نژاد بی سابقه بوده و بر خلاف اظهارات غیرکارشناسانه و بعضا غرض ورزانه، حضور فعال زنان در جامعه سبب بالا رفتن اعتماد به نفس و بالا رفتن آگاهی های سیاسی و اجتماعی آنان شده که این دو عامل تاثیر گذار در شکل گیری شخصیت فرزندان در خانواده می باشد. اگر واقعا دغدغه اصلی مسئولین دولت حفظ کرامت و منزلت زن است و به فکر استحکام بنیان خانواده می باشند چرا حقوق زنان در عرصه خانواده مغفول مانده و لایحه هایی بر ضد زنان از جمله لایحه موسوم به حمایت خانواده ارائه داده می شود. یا پاسخگوی فرزندانی که مادرانشان بی گناه در کنج زندانها عمر خود را سپری می کنند کیست؟ آیا این همان کرامت و منزلت انسانی است که در اظهارات مسئولین بر آن تکیه می شود؟" 

 

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به این مطلب که افزایش مشارکت زنان در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی "اجتناب ناپذیر" می باشد ادامه داد: "برای رسیدن به توسعه ملی و پایدار کشور باید زمینه حضور هر چه گسترده تر زنان در فرایندهای تعیین قلمرو و تولید علم در حوزه های گوناگون فراهم آید تا بتوان از این نیروی فعال و توانمند در عرصه های تصمیم گیری و قانون گذاری در راستای توسعه کشور بهره برد و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه طرز تفکر و نگرش های سنتی ، جناحی و تبعیضی از میان بر داشته شود. در همین زمینه گسترش رشته مطالعات زنان به عنوان زیر مجموعه ای از مطالعات فرهنگی به شیوه ای علمی بدون دخالتهای سیاست ورزانه موثر خواهد بود."

 

وزارت کشور خواستار معرفی نماینده از سوی متقاضیان مجوز راهپیمایی ٢٢ خرداد شد

Posted:

وزارت کشور خواستار معرفی نماینده از سوی متقاضیان مجوز راهپیمایی ٢٢ خرداد شد

رد تقاضای جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی -

جـــرس: با گذشت بیش از پنج روز از ارائه درخواست هشت سازمان و تشکل سیاسی برای مجوز تظاهرات روز بیست و دوم خرداد، منابع خبری امروز گزارش دادند که وزارت کشور درخواست جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب را نپذیرفته، اما از شش سازمان سیاسی دیگر خواسته است "یک نفر نماینده معرفی کرده و درخواست خود را با مشخص کردن شعارها و متن قطعنامه پایانی تکمیل کنند."


منبع خبری فوق الذکر با بیان نکته فوق، علت عدم پذیرش امضای جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در لیست درخواست مجوز از وزارت کشور را، لغو پروانه آنها توسط کمیسیون ماده ده احزاب اعلام کرده است.


این گزارش همزمان خاطرنشان کرده است "اگرچه این رفتار به معنی موافقت با درخواست سازمانهای سیاسی اصلاح طلب برای مجوز راهپیمایی نیست؛ اما یک گام به جلو در مسیر عمل به قانون (اصل ٢۷ قانون اساسی) تلقی می شود."


لازم به ذکر است متعاقب درخواست دو هفته پیشِ میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای کسب مجوز راهپیمایی مراسم ٢٢ خرداد، که طی نامه‌ای رسمی خطاب به استاندار تهران ارسال شد، هشت حزب اصلاح‌طلب «مجمع نمایندگان ادوار مجلس»، «سازمان مجاهدین انقلاب»، «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران»، «انجمن روزنامه‌نگاران زن»، «مجمع دانش آموختگان ایران اسلامی»، «جبهه مشارکت»، «حزب اراده ملت» و «مجمع نیروهای خط امام»، نیز طی نامه‌ ای مشترک به وزارت کشور، با استناد به اصل ٢۷ قانون اساسی، تقاضای صدور مجوز برای راهپیمایی روز ٢٢ خرداد، از میدان امام حسین تا میدان آزادی در ساعت ۴ بعد از ظهر کرده بودند.


تکذیب خبرسازی های حامیان دولت پیرامون حمله فیزیکی سید حسن خمینی به وزیر کشور

Posted:

تکذیب خبرسازی های حامیان دولت پیرامون حمله فیزیکی سید حسن خمینی به وزیر کشور

جـــرس: در واکنش به ادعا وخبرسازی رسانه های حامی دولت پیرامون "حملۀ فیزیکی سید حسن خمینی به وزیر کشور در جریان مراسم ١۴ خرداد و مصدومیت وزیر"، یکی از نزدیکان سید حسن خمینی این مساله را قویا تکذیب کرده و آن را ساخته و پرداخته رسانه هایی می داند که قصد تخریب دو چندان و سناریو سازی علیه سید حسن خمینی را دارند.


بازوهای رسانه ایِ حامیان دولت، بعد از وارد کردن اهانت و هتاکی نسبت به سید حسن خمینی در جریان مراسم سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی، سید حسن خمینی را "سید حسن مصطفوی" نامیده و ادعا کرده بودند که "پس از اتمام سخنان احمدی نژاد، درگیری لفظی شدیدی میان محمدعلی انصاری (از ستاد برگزاری مراسم) و نجار در می گیرد که سید حسن مصطفوی نیز در این درگیری به نفع انصاری وارد ماجرا شده و به برخورد با نجار می پردازد. حسن مصطفوی حتی با نجار درگیری فیزیکی پیدا کرده و اخبار واصله، از نواختن سه سیلی به وزیر کشور و ضربه مشت وی به بینی محمد نجار حکایت دارد."


بر همین اساس، یکی از نزدیکان سید حسن خمینی، در گفتگو با سامانه خبری تحول سبز، ضمن تکذیب این مسئله، آن را ساخته و پرداختۀ رسانه هایی ذکر کرد که قصد تخریب دو چندان و سناریو سازی علیه نوۀ رهبر فقید جمهوری اسلامی را دارند.


لازم به ذکر است بعد از اهانت و هتاکی گروهی از حامیان دولت و آیت الله خامنه ای به نوه امام خمینی در آرامگاه آن مرحوم، رسانه های فوق الذکر ادعا کرده بودند که "قاطبه مردم حاضر در مراسم، به صورت ممتد در هنگام سخنرانی سیدحسن خمینی شعارهایی را در حمایت از رهبری و علیه سران فتنه (مرگ بر موسوی و...) سر دادند که سید حسن مصطفوی درادعایی مضحک این شعارها را برنامه ریزی شده و از سوی برخی مسئولین دانسته نسبت به غلبه پیدا کردن حاشیه بر متن در این مراسم ابراز تاسف کرده‌ بود."


رهبران و حامیان جنبش سبز نیز، ضمن محکوم کردن وقایع و اهانت های وارده به نوه رهبر فقید جمهوری اسلامی، آن را پروژه ای از پیش برنامه ریزی شده اعلام کردند.


گفتنی است از ماهها قبل و بعد از حمایت سید حسن خمینی و بیت رهبر فقید جمهوری اسلامی از جنبش سبز، مقامات و رسانه های مدعی حمایت از دولت و رهبری، به طرق مختلف حملات وسیعی راعلیه بیت آیت الله خمینی سازماندهی و انجام داده اند که در یک مورد آن، حتی مراسم تاسوعا در حسینیه جماران (بیت امام خمینی) را نیز مورد هجوم و هتاکی قرار دادند .


در برنامه اخیر «دیروز، امروز، فردا» نیز، محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت قبلی محمود احمدی نژاد و همکار روزنامه کیهان، در مقام توجیه و تشویق هتاکان به سید حسن خمینی، نسبت به آیندۀ عملکرد وی هشدار داد.

نماهنگ - روزی روزگاری آزادی

Posted:

پنج فلسطینی توسط نیروی دریایی اسرائیل کشته شدند

Posted:



جرس: نیروی دریایی اسرائیل می گوید پنج فلسطینی کاملا مسلح را در آبهای نزدیک به سواحل غزه به قتل رسانده است.
 

 

به گفته مقامات اسرائیلی، این پنج نفر که قصد حمله به اسرائیل از طریق دریا را داشتند، هنگامی که سوار قایق بودند توسط نیروی دریایی اسرائیل شناسایی شدند و هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل کشته شدگان را یک "جوخه تروریستی" که لباس غواصی پوشیده و در صدد حمله به اسرائیل بودند، معرفی کرده است.

بی بی سی می نویسد که سخنگوی ارتش اسرائیل حمله نیروی دریایی را موفقیت آمیز خواند ولی توضیح بیشتری در باره جزئیات عملیات نداد.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرده که در این عملیات نیروهای اسرائیلی تلفاتی نداشته اند.

رسانه های اسرائیلی می گویند در این حمله چند هلیکوپتر نیز شرکت داشتند.

مقامات حماس، قربانیان را کماندو خوانده و می گویند اجساد چهار نفر از آنان را در آبهای نزدیک به سواحل غزه پیدا کرده اند.

تیپ شهدای الاقصی، شاخه نظامی جنبش فتح، کشته شدگان را از اعضای خود معرفی کرده و گفته است از سرنوشت پنجمین نفر، هنوز خبری در دست نیست.

این گروه می گوید کشته شدگان در آبهای نزدیک به سواحل غزه آموزش می دیدند.

جان دانیسون، خبرنگار بی بی سی در رام الله در ساحل غربی، می گوید هنوز روشن نیست چه پیش آمده است ولی نیروی دریایی اسرائیل در گذشته به دفعات به قایق های ماهیگیری که به نظر می رسید از ساحل بیش از حد دور شده اند، حمله کرده است.

این واقعه در حالی رخ داده که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینیان برای شرکت در اجلاس امنیت منطقه ای به ترکیه رفته است.

این اجلاس در پی کشته شدن 9 فعال صلح تبعه ترکیه توسط نیروهای اسرائیلی در یک کشتی امدادرسانی به غزه، تشکیل شده است.
 

رشد روابط با کشورهای مرتجع در دوره اصولگرایان

Posted:

رشد روابط با کشورهای مرتجع در دوره اصولگرایان

سلمان صفوی خبر داد -

جـــرس: رییس مرکز مطالعات ایرانی آکادمی لندن معتقد است در دوره اصولگرایان پیشرفت خاصی پیرامون روابط خارجی ایران با برخی دول ارتجاعی و دیکتاتور منطقه دیده می‌شود که در دوره های گذشته به چشم نمی خورد.


به گزارش ایلنا، سید سلمان صفوی در رابطه با دلایل تغییر رویکرد اعراب با ایران طی سال‌های اخیر اظهار می دارد: ایران در دوره جنگ، دیپلماسی تعارضی با کشورهای عربی داشت و بیشتر این کشورها به غیر از لیبی، سوریه و الجزایر، از عراق حمایت می‌کردند که در دوره دوم پس از جنگ (دولت سازندگی) و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، کلید تنش زدایی در سیاست خارجی ایران زده شد.

وی خاطرنشان کرد "در دوره هاشمی، ایران موفق شد روابط خود با عربستان را تاحدودی ترمیم کند و قدم‌هایی در این راستا بردارد؛ چرا که پیش از این دوره عربستان از ایران وحشت داشت و گمان می‌کرد که ما می‌خواهیم از شیعیان، اپوزیسیون و تغییر رژیم این کشور حمایت کنیم ."


به گزارش ایلنا، این تحلیلگر مسائل بین الملل و روابط دیپلماتیک، همچنین در تحلیل سیاست خارجی دولت اصلاحات و نتایج آن گفت: "پس از دوره هاشمی، خاتمی با شعار گفت‌و‌گوی تمدنها به روی کار آمد و تنش زدایی را محور اصلی سیاست خارجی ایران قرار داد، که در این دوره ایران توانست اعتماد کشورهای جهان را جلب کند."

وی در این زمینه تصریح کرد "علاوه بر اعراب، روابط ایران با کشورهای اروپایی نیز رشد و توسعه پیدا کرد. البته برخی از اصولگرایان معتقدند که این دوره، دوره تسلیم و وادادگی سیاست خارجی ایران بود که به نظر من این تصور غلطی است. "


برادر رحیم صفوی همچنین خاطرنشان کرد "در زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات، بنده در لندن حضور داشتم و شاهد آن بودم که چگونه عزت و احترام ایران به صورت غیر قابل تصور و چشمگیری افزایش پیدا کرد."


این محقق روابط بین الملل پیرامون اتخاذ سیاست خارجی دولت محمود احمدی نژاد گفت: "با اتمام دوره اصلاح طلبان و آغاز حضور اصولگرایان در دولت، سیاست گفت‌و‌گوی تمدنها دیگرمورد پیگیری قرار نگرفت و به باور اصولگرایان این سیاست تبدیل به دوره ایستادگی ایران شد. "


صفوی در تحلیل سیاست خارجی دولت نهم و دهم گفت: در دوره اصولگرایان روابط ایران با برخی از کشورها رشد داشت؛ مثلا قطر یکی از این کشورهاست که در دوره اصولگرایان حجم روابط خود با ایران را گسترش داد و برای نخستین مرتبه ناو نظامی ایران به دوحه رفت و در ساحل این کشور پهلو گرفت و فرماندهان نظامی ایران به قطر رفتند و مورد استقبال رسمی مقامات این کشور قرار گرفتند .


رییس مرکز مطالعات ایرانی آکادمی لندن تاکید کرد: در همین دوره اصولگرایان بود که پس از گذشت سی سال از انقلاب ایران، سلطان قابوس پادشاه عمان به ایران آمد که در کل دوره‌های گذشته هیچ گاه اتفاق نیفتاده بود؛ اما در دوره اصولگرایان این دعوت انجام شد، بنابراین در دوره اصولگرایان یک گونه پیشرفتی در رابطه با روابط ایران با برخی از دول ارتجاعی و دیکتاتور منطقه دیده می‌شود.

سخنان صفار هرندی در مورد سید حسن خمینی

Posted: