جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مطمئن باشید ما پیروزیم  (برای زید آبادی(

Posted:

???? : طراح سبز

مطمئن باشید ما پیروزیم  (برای زید آبادی(

بيانيه خانواده شریعتی در اعتراض به عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم در “حسينيه ارشاد”

Posted:



 

 

جرس:بيانيه خانواده شریعتی در اعتراض به عدم صدور مجوز برای برگزاری مراسم در "حسينيه ارشاد" بمناسبت بزرگداشت سی و سومين سالگشت دکتر علی شريعتی در پایگاه اطلاعرسانی علی شریعتی به شرح زیر منتشر شد:

بنام خداوند خير، حقيقت و زيبایی


با کمال تاسف اطلاع يافتيم که، در سی و سومين سالگرد هجرت دکتر علی شريعتی، با درخواست ما مبنی بر صدور مجوز برای برگزاری مراسم بزرگداشت ساليانه وی در "حسينيه ارشاد" موافقت نشده است.
جايگاه دکتر علی شريعتی، به‌عنوان نماد روشنگری فرهنگی و دين پيرایی در تاريخ تحولات فکری و اجتماعی معاصر ايران، بی نياز از هر گونه يادآوری است. گستره ی تاثير و استقبال از آرا و ترجمه های آثار او به زبان های گوناگون جهان و به‌ويژه در کشورهای مسلمان، گواه اهميت مقام علمی و اعتقادی فرا-ملی اين متفکر مجدّد و محبوب مردمی است.


جلسات بزرگداشت و بررسی انديشه های شريعتی طی سه دهه پس از پيروزی انقلاب، به‌رغم همه ی فراز و نشيب ها و بی اعتنایی‌های مسئولان در سخت ترين شرايط، هر ساله در اقصی نقاط کشور به‌طور منظم برگزار شده و به‌تدريج بدل به يک سنت نهادين گشته است. حال آنکه امسال دومين سالی است که امکان برگزاری اين مراسم فراهم نمی شود.


تمايل مشهود به غلبه ی جوّ تک‌صدایی و انحصارطلبی در شرايط کنونی که يکی از نمود های آن اين‌گونه اعمال محدوديت ها علیه تجمعات و حق آزادی بيان است، سیاستی سخت نابخردانه می نمايد که به عکس، موجب واکنش جامعه و اقبال بیشتر نسل جوان به انديشه های انتقادی خواهد شد. در اين ميان، اهل فرهنگ و تعهد اجتماعی نمی توانند از کنار چنين اجحافاتی نسبت به نمادها و ميراث تاريخی خود به سکوت بگذرند.
از اين‌رو از کلیه ی دوستداران، صاحب نظران و منتقدان آرای شريعتی دعوت می کنيم که از تاريخ بیست و نهم خرداد امسال به مدت یک ماه، با ارسال يادداشت های خود به صفحات اينترنتی ويژه سی و سومين سالگشت شريعتی ( "بازانديشی ميراث" در "پايگاه اطلاع رسانی علی شريعتی" http://www.drshariati.org )، به برپایی بزرگداشت شایسته ی آن زنده ياد همت نمايند.


خانواده دکتر علی شریعتی

برگزاری مراسم بزرگداشت دکتر شریعتی با سخنرانی احمد قابل در مشهد

Posted:



جرس: مراسم بزرگداشت دکتر شریعتی با سخنرانی احمد قابل در مشهد برگزارمی شود.

با همت جمعی از فعالین دانشجویی شهر مشهد مراسم بزرگداشت دکتر علی شریعتی روز شنبه 29 خرداد با سخنرانی احمد قابل در مشهد برگزار خواهد شد.
بنا به این گزارش برگزار کنندگان این مراسم از عموم مردم مشهد دعوت کرده اند تا در این مراسم حاضر شوند.
مکان مراسم: بزرگراه امام علی، قاسم آباد ، شریعتی 84 ، پلاک 42
زمان مراسم: ساعت 17 روز شنبه 29 خرداد

تحریم ها مانع بلند پروازي هاي اتمي ایران نیست

Posted:



ري تکیه، سوزان مالوني -

 

دولت اوباما با تصویب قطعنامه شوراي امنیت سازمان ملل علیه ایران به یک دست آورد مهم در تلاش هایش براي متوقف کردن برنامه هاي اتمي ایران رسید. آنچه در این میان کمتر مشخص است، این است که آیا این دستاورد چشم انداز ایران اتمي را محتمل تر مي کند یا نه.

 

محصول شش ماه دیپلماسي آشفته و زحمات آمریکا براي قانع کردن روسیه و چین، قطعنامه اي شد که فقط کمي از سه قطعنامه قبلي شوراي امنیت براي وادار کردن ایران به دست برداشتن از برنامه هاي اتمي اش،که در زمان دولت بوش صادر شد، شدید اللحن تر است. آخرین دور تحریم ها موانعي بر سر راه قراردادهاي فروش اسلحه قرار داد و با استفاده از زبان نصیحت این امکان را به اروپا و سایر متحدان آمریکا داد تا به دنبال تنبیه هاي شدیدتر باشند.

 

با این حال، به نظر مي رسد که ماه گذشته شطرنج دیپلماتیک ایران با ترکیه و برزیل به مدت 11 ساعت این شک را بوجود آورد که گذرگاه مسدود موقتا باز شده است. آمریکا، با توجه به اینکه ایران پیشنهاد قدرت هاي بزرگ را که مشتاق بودند مقداري از اورانیوم این کشور را مبادله کنند،  رد کرد پبشنهادي که هیلاري کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا  از آن بسیار خوشنود بود؛ آمریکا با اتکا به حمایت کشور هاي قدرتمند جهان، خواستار فشار به ایران شدند و به این کشور و کشور هاي دیگري که در فکر توسعه سلاح اتمي باشند هشدار دادند.آقاي اوباما هم در این مورد گفت:« هر اقدامي، عواقبي دارد».

 

اما قبل از اینکه آمریکا در پیروزي اش غرق شود، بهتر است که عواقب تحریم را بسنجد. ابتدا باید گفت که تحریم به شکل گسترده اي پذیرفته شد، اگرچه دولت آمریکا اذعان دارد که آخرین تحریم هاي سازمان ملل، بعید است که محاسبات اتمي ایران را به شکلي عمیق بر هم بزند. این تحریم ها به قیمت هاي فزاینده و عواقب  سیاست هاي خارجي نامناسب مي افزاید اما آنطور که خانم کلینتون پیش بیني کرده بود، فلج کننده نیست زیرا مستقیما به شریان حیاتي جمهوري اسلامي که همان صنعت نفت است، آسیبي نمي رساند. درآمد سالانه نفت ایران ده میلیارد دلار است. برعکس به نظر مي رسد که این تحریم ها در مقایسه با تحریم هاي آمریکا طي 31 سال گذشته،براي ایران قابل تحمل تر است. در نتیجه همه تمرکز خود را بر روي منحرف کردن، حیله گري و حتي بهره برداري از این تحریم ها مي گذارد و این کاري است که حکومت ایران خوب بلد است.

 

تغییر روند از جلوگیري از تحریم ها تا تطبیق پیدا کردن با آن نشان مي دهد که تهدید به تحریم تاثیر بیشتري دارد تا اجراي آن. از این منظر، بهتر است که به دنبال تحریم هاي جدید یک استراتژي دراز مدت در نظر گرفته شود تا توانایي ایجاد مشکل را از ایران سلب کند تا اینکه بخواهد مسئولیت هاي بیشتري در حوزه سیاست خارجي به گردن ایران بیاندازد.

 

یکي دیگر از عواقب محتمل آن تقویت پارانویا در رهبري ایران و تجدید سخنراني هاي تفرقه آمیز  درباره سیاست خارجي باشد. کسي که در پي بالابردن تنش در داخل کشورش مي گردد، کسي نیست جز محمود احمدي نژاد که در پي یک انتخابات مخدوش دوباره رئیس جمهور ایران شد؛ او بیشترین طرفداري را از مذاکره مستقیم با آمریکا کرد. اما نامه نگاري هاي بي هدف احمدي نژاد به سران کشورها و درعین حال توافقنامه هسته اي، آمریکا را که از رویاي مذاکره با ایران بیرون آمده بود، کمي به سوي خود جلب کرد. متاسفانه، سیاست داخلي سرکوبگر ایران باعث مي شود که رهبران این کشور براي داشتن رابطه بهتر با مجامع بین المللي تلاش کنند و آخرین تصمیم گیرنده در ایران آیت الله علي خامنه اي، است که تحریم ها را مهر تاییدي بر مبارزه جویي اش تلقي مي کند.

 

امتیاز هاي تاکتیکي تحریم ها هر چه که باشد، ممکن است در دراز مدت باعث شود که ایران به سمت درک بهتري از وظایفش بعنوان کشوري که توافقنامه منع تولید سلاح اتمي را امضا کرده است، برسد. آمریکا و متحدانش با رد کردن توافق بین ایران و ترکیه و برزیل، بر روي تحریم هاي شدید تر اقتصادي ایران متمرکز شده اند. اما یک دیپلماسي قهرآمیز نمي تواند منجر به یک توافق ماندگار بشود و یا نا هماهنگي امنیتي بین ایران و مجامع بین المللي را برطرف کند. موفقیت پایدار در مقابل ایران فقط با موضع گیري که در آن گفتگوي مستقیم و صبر و تحمل گنجانده شده باشد، بدست مي آید.

--------------------

ري تکیه، کارشناس ارشد شوراي روابط خارجي امريکا در بخش خاورميانه

سوزان مالوني،کارشناس ارشد سیاست خارجي از مرکز سابان و موسسه بروکینگز

 ترجمه مهتاب گرجی

منبع : فایننشال تایمز 10 ژوئن

 

روز بیست و هشتم خرداد

Posted:



سید ابراهیم نبوی -

 

تجمع عظیم اعتراضی در میدان توپخانه

 

اجتماع معترضان به کودتای انتخاباتی با دعوت میرحسین موسوی در میدان توپخانه گرد آمدند. آنها شعار می دادند " برادر شهیدم رای تو پس می گیرم. " این گردهمایی اعتراضی، به منظور بزرگداشت شهدایی که طی 5 روز گذشته کشته شدند، برگزار شد و میرحسین موسوی به همراه همسرش، زهرا رهنورد نیز در آن شرکت داشتند. موسوی در این تظاهرات خواستار ادامه اعتراضات مردمی تا ابطال انتخابات شد. این راهپیمایان که به اقشار مختلف جامعه تعلق داشتند، برای اعتراض به کودتای انتخاباتی و برخورد خشونت آمیز نیروهای دولتی و امنیتی با مردم و به ویژه دانشجویان گرد آمده بودند. در میان جان باختگان چندین دانشجو وجود دارد که مجلس شورای اسلامی نیز مرگ آنان را تایید کرده اما فرهاد رهبر، رئیس انتصابی دانشگاه تهران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی منکر مرگ آنان شده است.

 

راهپیمایان پلاکاردهای دیگری نیز در دست داشتند که از جمله روی آنها نوشته شده بود:"دولت کودتا، استعفا، استعفا"، "ابطال انتخابات = پایان اعتراضات"، "بچه های بی گناه آزاد باید گردند"، "ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ما ملتیم نه اوباش"، "ما خس و خاشاک نیستیم"، "فقط ابطال انتخابات"، "بازشماری معنا ندارد، فقط ابطال"، "به کدامین گناه کشته شدند؟"، "ما سوگواریم"، "رای ما رو پس بدید"، "رای ما سبز بود نه سیاه"، "رای من کجاست؟"، "دلیر بی‌باک منم مالک این خاک منم"، "راه شهدای سبزمان ادامه دارد"، " می‌جنگیم، می‌میریم، ذلت نمی‌پذیریم"، "خشونت چرا؟"، "آزادی مطبوعات، ابطال انتخابات"، "سکوتم از رضایت نیست"، "راهمان را ادامه می دهیم تا ابطال انتخابات" و....

 

حدود ساعت 6 عصر میر حسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد به میان جمعیت آمدند. او به سرعت بر بالای خودرویی قرار گرفت و با بلندگوی دستی برای مردم سخن گفت. سخنانش کوتاه بود و هر جمله اش با فریاد تایید آمیز مردم و شعار های آنها قطع می شد. موسوی گفت: "ما نه قصد آشوب و اغتشاش داریم و نه آشوبگر هستیم. ما فقط حق خودمان را می خواهیم. ما آرایی را که داده ایم می خواهیم. ما خواهان اعلام نتایج صحیح انتخابات هستیم". او افزود: "مردم به هیچ وجه به دنبال آشوب نیستند. آن کسانی که فرزندان ما را به خاک و خون کشیدند از مردم نیستند. من به تمام کسانی که در راه وطن خود کشته شده اند درود می فرستم". میر حسین موسوی ادامه داد: "من از شما خواهش می کنم به اعتراض و تجمع خود ادامه دهید. به هیچ وجه کوتاه نیائید. اما از شعارهای تحریک کننده و حرکت هایی که مخل آسایش عمومی می شود پرهیز کنید". موسوی پس از اتمام صحبت های کوتاهش از همه تشکر و تاکید کرد که: "من به هیچ وجه از راهی که در آن پای گذاشته ام عقب نخواهم کشید".

 

دستبندهای سبز تیم ملی

 

تیم ملی فوتبال ایران از صعود به جام جهانی بازماند. با تساوی تیم‌های فوتبال عربستان سعودی و کره شمالی، آخرین شانس ایران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی از دست رفت. ایران در این دوره از رقابت‌ها با کسب ۱۱ امتیاز از صعود به جام جهانی بازماند. روز گذشته در جریان بازی تیم‌های فوتبال ایران و کره برخی بازیکنان تیم ملی با دستبند سبز در میدان حاضر شدند. شمار زیادی از تماشچیان نیز نمادهای سبزرنگ که نشان هواداران میرحسین موسوی است با خود داشتند.

 

در راهپیمای دیروز میدان هفت تیر تهران به سمت ولیعصر برخی تظاهرکنندگان عکس‌های اعضای تیم ملی با مچ‌بند‌های سبز را در دست داشتند. جواد نکونام، علی کریمی، حسین کعبی، مسعود شجاعی، محمد نصرتی و مهدی مهدوی کیا بازیکنانی بودند که با مج‌بند یا بازوبند سبز به میدان رفتند. بنا به گزارش‌های رسیده، در نیمه دوم دستوری از مقامات ایرانی حاضر در سئول مبنی بر ممنوعیت پوشیدن این مچ‌بندها و نمادها صادر شد. پس از این دیدار، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران بستن مچ‌بندهای سبز توسط برخی بازیکنان تیم ایران در دیدار برابر کره جنوبی را نذر حضرت ابوالفضل توصیف کرد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور پورحیدری به این خبرگزاری گفته‌است: " بازیکنان تیم ملی برای رسیدن به پیروزی برابر کره جنوبی و صعود به جام جهانی مچ‌بندهای سبزی را با نیت نذر حضرت ابوالفضل بسته بودند که در بین دو نیمه با این تشخیص که ممکن است این سبزها مورد سوء استفاده عده‌ای قرار گیرد آن‌ها را باز کردند. وی ادامه داد: " بنده خودم ۲۰ سال است سبز نذری حضرت ابوالفضل را چه در دورانی که فوتبال بازی می‌کردم و چه در دوران مربیگری بر دست می‌بندم."

 

محکومیت خشونت‌ علیه مردم از سوی دو مرجع تقلید

 

آیت‌الله صانعی و آیت‌الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید شیعیان خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان به نتایج انتخابات را محکوم کردند. آیت‌الله صانعی با صدور بیانیه‌ای با خانواده " قربانیان فجایع اخیر" ابراز همدری کرده‌است. آقای صانعی اعتراضات مردم را در درجهت احقاق حق و رفع شبهه از انتخابات و آرای خود عنوان کرده و به " حق" بودن این خواسته تاکید کرده‌است. آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز طی بیانیه‌ای از شهر مکه اعمال هر نوع خشونت در وقایع روزهای اخیر را محکوم کرد و خواهان رسیدگی به شکایات مردم و جلب رضایت آنان شد. در این بیانیه مسئولان نیروهای انتظامی و امنیتی به برخورد مسالمت‌آمیز و در حدود شرعی و قانونی با معترضان دعوت شده‌اند. آقای موسوی اردبیلی با اشاره به این گفته آیت الله خمینی که " میزان رای ملت است"، اطلاع از سرنوشت آرا را حق مردم دانسته‌است.

 

آیت‌الله بیات زنجانی نیز گفت " در حق آرای ملت ایران جفا شده‌است." وی در نامه‌ای خطاب به موسوی " بی‌اعتنایی اخیر و بی‌حرمتی کلان" به آرای ملت را بی سابقه عنوان کرده‌است. در این نامه آمده‌است: " اندیشه‌ای که نهایتاً ثمری جز تبدیل " جمهوری اسلامی" به "حکومت اسلامی" نخواهد داشت، نهایتاً دین و دنیای مردم را در خود هضم خواهد کرد." آیت‌الله بیات هشدار داده‌است: " اگر روزی محکمه‌های قضایی نتوانند عدالت را برقرار سازند، ستم‌دیدگان راه‌های دیگری برای احقاق حقوق خود جستجو خواهند کرد." آیت الله مکارم شیرازی نیز از شورای نگهبان درخواست کرده که " پاسخ قانع‏کننده‏ای به مردم بدهند."

 

صلاحیت فردی احمدی‌نژاد بررسی شود

 

مهدی کروبی، از نامزدهای دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خواستار " بررسی صلاحیت فردی محمود احمدی‌نژاد" شد. کروبی این خواسته را با نگارش نامه‌ای شکایتی به هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان اعلام کرده‌است. شکایت‌نامه آقای کروبی در ۴ بند تنظیم شده و به ترتیب از صلاحیت فردی آقای احمدی‌نژاد شروع و به وضعیت شمارش آرا ختم می‌شود. مهدی کروبی در این نامه به مواردی مانند " نداشتن امانتداری و تقوا و راستگویی" اشاره کرده و گفته است وی به دلیل دروغ های علنی و مشخصی که گفته است شرایط لازم ریاست جمهوری را ندارد. کروبی علاوه بر این به " تخلفات پیش از انتخابات، تخلفات روز انتخابات و شمارش غیر واقعی آراء" اشاره کرده است.

 

کاندیداها به شورای نگهبان: ۶۴۶ تخلف

 

عباسعلی کدخدایی در تلویزیون ایران گفت: آقایان موسوی، کروبی و رضایی، ۶۴۶ مورد تخلف در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری ذکر کردند. کدخدایی بدون اشاره به نام کاندیدا، گفت که " یکی از نامزدها ۳۹۰ مورد تخلف ذکر کرده که ۵۱ مورد آن مسئله کمبود برگه رأی یا تأخیر در رساندن آن‌ها به محل‌های رأی‌گیری است." به گفته وی دیگر تخلفاتی که این کاندیدا ذکر کرده عبارت است از " ترغیب مردم به رأی دادن به نامزدی مشخص، ممانعت از حضور نمایندگان او در محل‌های رأی‌گیری و نزدن مهر بر روی کارت شناسایی رأی‌دهندگان." کدخدایی، روز سه‌شنبه یکی از ویژگی‌های انتخابات اخیر را تعداد اندک تخلفات گزارش شده عنوان کرد و گفت "هیچ‌کس نمی‌تواند پیروزی مردم در انتخابات را از آنان بگیرد."

 

دادخواهی خانواده‌ها از علمای قم

 

جمعی از خانواده‌های زندانیان و آسیب‌دیدگان وقایع اخیر با همراهی تعدادی از همسران کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق برای دادخواهی از مراجع تقلید و علما به قم رفتند. خانواده‌های زندانیان ناآرامی‌های اخیر طی نامه‌ای از علمای قم خواسته‌اند صدای تظلم‌خواهی مردم را پاسخ دهند و به دادشان برسند. در این نامه آمده‌است: " این حرکت مردمی، تنها منعکس‌کننده خواست مستقل و به‌حق مردمی است که از این همه تقلب و دروغ و پرونده‌سازی و ظلم به فغان آمده‌اند و دیگر نمی‌خواهند امکان استمرار ظلم را به ظالمین به حقوق مردم بدهند." امضاءکنندگان این نامه با بیان این‌که به نمایندگی مادران دردمند و نگران این سرزمین به دادخواهی نزد علما آمده‌اند، از " مرجعیت مستقل شیعه" خواسته‌اند که خاموش نماند و به صدای تظلم‌خواهی مردم پاسخ دهد. همسران مصطفی تاج‌زاده، عبدالله رمضان‌زاده، محسن امین‌زاده، جهانبخش خانجانی از امضاءکنندگان این نامه هستند.

 

ضرب و شتم در زیر زمین وزارت کشور

 

شماری از دانشجویان آزاد شده کوی دانشگاه تهران اعلام کردند بامداد دوشنبه افراد لباس شخصی که به انواع سلاح‌های سرد و گرم مجهز بودند، بیش از ۵۰ دانشجو را بازداشت و به زیرزمین ساختمان وزارت کشور منتقل کردند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، این دانشجویان که برخی از آن‌ها در جریان حمله به کوی دانشگاه زخمی شده بودند، ساعت‌ها در زیر زمین وزارت کشور مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند. دانشجویان همچنین از ورود نیروهای سازماندهی شده لباس شخصی با همکاری کامل نیروهای انتظامی به کوی دانشگاه خبر دادند.

 

استعفای اساتید دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و تهران

 

جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی از وی خواستند موضوع تخلفات انتخاباتی را تا نیل به نتیجه نهایی و احقاق حقوق مردم پیگیری کند. همچنین خبرنامه امیرکبیر از استعفای دسته جمعی اساتید دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به حملات اخیر به دانشجویان خبر داد. در چند روز اخیر بسیاری از اساتید دانشگاه تهران در اعتراض به حمله به کوی دانشگاه تهران استعفا دادند. جمعی از اساتید دانشگاه امیرکبیر نیز با تحصن در مسجد دانشگاه، در اعتراض به نتایج شمارش انتخابات و حوادث اخیر در حمله به مردم و دانشجویان استعفا دادند. جمعی از استادان دانشگاه شیراز نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار توضیح مسوولان استان و نیروهای انتظامی درباره حوادث اخیر شدند. دانشجویان سیستان و بلوچستان نیز اعلام کردند تا مشخص شدن عاملان جنایات کوی دانشگاه و ابطال انتخابات به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

 

دانشگاه، هدف اصلی نیروهای کودتا

 

دانشگاه های کشور در ادامه اعتراضات به کودتای انتخاباتی، چهارمین شب پیاپی را در التهاب  و در حضور نیروهای فشار به صبح رساندند. در جریان اعتراض به تقلب در انتخابات و حمله پلیس به کوی دانشگاه و کشتار مردم، تاکنون 6 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی دستگیر شدند. سیامند غیاثی و محمد جعفری از اعضای ستاد تبلیغاتی کروبی نیز ربوده شدند، دانشگاه امیرکبیر نیز با حمله نیروهای امنیتی مواجه شد و گروههای مسلح لباس شخصی به خوابگاه این دانشگاه حمله کردند. دانشگاه تبریز از سه روز قبل در محاصره نیروهای ضدشوش قرار دارد، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده اند که از وضعیت آنها اطلاعی در دست نیست. در طول 24 ساعت گذشته 4 دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده اند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، پیام حیدر قزوینی، نسیم ریاحی، مجتبی رحیمی و عطا رشیدی از دانشجویان اصلاح طلب این تشکل بدون ارائه حکم و توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شده اند.

 

با وجود قول مسئولین دانشگاه و مقامات امنیتی استان به دانشجویان در مورد حفاظت از امنیت جانی آنها، نیروهای چماق به دست، شامگاه گذشته، به متحصنین حمله کردند و پس ازضرب و شتم، تمامی آنان را به نیروی انتظامی بابلسر منتقل کردند. دانشجویان بازداشتی به جز 15 نفر از آنها، پس از بازجویی و اخذ تعهد  به تدریج آزاد شدند. اسامی این 15 نفر که به بازداشتگاه بابل انتقال یافته اند به این شرح است: میلاد حسینی کشتان، علی نظری، سیاوش صفوی، علی دنیاری، مهدی داودیان، رزگار مرادپناه، رحمان یعقوبی، شوانه مریخی، مازیار یزدانی، محمد فکری و علی عباسی. دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان دیروز از ساعت 17 راهپیمائی در دانشگاه راهپیمایی کردند و خواستار ابطال انتخابات شدند.

 

در جریان درگیری های دانشجویی تعدادی نیز کشته شدند. کادر های پزشکی یکی از بیمارستان هایی که جان باختگان و مجروحین این حادثه به آنجا برده شده اند گفتند "اکثر مجروحان کوی دانشگاه از ناحيه سينه مورد اصابت چاقو قرار گرفته بودند." این دانشجویان در حمله  نیروهای انصار حزب الله و نیروهای لباس شخصی به دانشجویان حمله کردند و همگی مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم از جمله قمه و تبر بودند. از سوی دیگر بیشتر کشته شدگان حوادث اخير از ناحيه سر و بالا تنه مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند. اين امر نشان دهنده آن است که شليک کنندگان در همه موارد دستور شلیک به قصد کشتن داشته اند.

 

"آشوبگران" به نتایج انتخابات معترضند

 

 درحالی که انتشار عکس ها و ویدپوهای خشونت های اخیرپلیس ونیروهای لباس شخصی موجب جریحه دارشدن میلیون ها نفر ازمردم ایران درداخل وخارج کشور شده، رسانه های هوادار دولت می کوشند که با انتشاربرخی از این تصاویر وانتصاب آن به" اغتشاشگران"، توجه عمومی را از انتخابات خبرساز ریاست جمهوری دور کنند. روزنامه وطن امروز که توسط حامیان احمدی نژاد منتشر می شود، با انتشار چندین عکس دلخراش در صفحه اول خود خشونت را به هواداران موسوی نسبت داد. این روزنامه کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر را نتیجه آشوب طلبی خواند، اما اشاره نکرد این افراد با گلوله چه کسانی کشته شده اند. صدا و سیما نیز، دیشب در اقدامی بی سابقه به پخش گزینشی سخنان فائزه هاشمی در جمع تظاهرکنندگان پرداخت و گونه ای القا کرد که فرزندان هاشمی از عوامل محرک در تجمعات اخیر هستند. تلویزیون همچنین با پخش تصاویر هواداران احمدی نژاد که هاشمی را اکبرشاه معرفی می کردند تلاش کرد ماجرای اختلافات بر سر نتیجه انتخابات را به اختلاف میان هاشمی و احمدی نژاد تقلیل دهد.

 

تجمع بسیجیان: مرگ بر منافق

 

به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از دانشجویان بسیجی پیش از ظهر روز پنج‌شنبه در مقابل دادستانی تهران تجمع کردند. بنا بر این گزارش، این عده پلاکاردهایی با شعارهای " محاربین و مفسدین فی‌الارض اعدام باید گردند"، و " مرگ بر آشوبگر" در دست داشتند. این افراد بسیج هم‌چنین شعارهایی چون " مرگ بر ضدولایت فقیه، مرگ بر منافق" سر دادند. آقای مسعودی دبیر انجمن دانشجویان مستقل در این تجمع میرحسین موسوی، را مسئول وقایع اخیر دانست و گفت: " مسبب خون‌های ریخته شده، موسوی است، عجیب است که وی قبل از انتخابات، شعار قانونگرایی می‌داد، اما اکنون حامیانش را به قانون‌شکنی دعوت می‌کند."

 

هشدار شدید سپاه به کاربران اینترنت

 

به دنبال انعکاس وقایع پس از انتخابات در سایت های اینترنتی در شبکه های ایرانی و غیرایرانی در سراسر جهان که تصویری متفاوت از روایت صداوسیما و دستگاه های رسمی ایران  را از خشونت های اخیر ارائه می کنند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای از عزم خود برای برخورد با سایت های اینترنتی و وبلاگ  خبر داد و آنها را ایجادکننده آنچه شورش های خیابانی نامید، خواند. این بیانیه تهدید کرده که "تشویش اذهان عمومی" با استفاده از اینترنت برای عاملان این کار نتایج سنگینی به همراه خواهد داشت.  سپاه در بیانیه خود آورده است: "متاسفانه جریانات منحرف از اصول و ارزشهای انقلاب كه در طول چند سال گذشته در پشت سر همه اغتشاشات در كشور حضور داشته اند ... و اغتشاشات این روزها كه موجب تعدی اراذل و اوباش به جان ومال و ناموس مردم شده است ، نتیجه برنامه ریزی و طراحی یك سناریوی از پیش طراحی شده از طرف آنهاست". بیانیه سپاه که حاکی از ترس آنان از انتشار این مطالب و تصاویر است، هشدار داد: " به كسانی كه در فضای سایبر نسبت به تبلیغ آشوبگری و تهدید مردم و شایعه پراكنی اقدام مینمایند هشدار داده می شود، نسبت به حذف محتویات مطالب اینچنینی اقدام نمایند."

 

تبریک ۱۳ کشور به احمدی‌نژاد

 

با گذشت یک هفته پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایران، رؤسای ۱۳ کشور به محمود احمدی‌نژاد تبریک گفتند. به گزارش تارنمای رسمی ریاست‌جمهوری ایران، رؤسای جمهور تاجیکستان، ارمنستان، روسیه، سری‌لانکا، چین و پادشاه عمان تبریک‌هایی مکتوب به دولت ایران فرستاده‌اند و رؤسای افغانستان، پاکستان، قطر، ونزوئلا، اکوادور، جمهوری آذربایجان، و نخست‌وزیر ترکیه با تماس تلفنی به محمود احمدی‌نژاد تبریک گفته‌اند. دولت ایالات متحده نیز با این که در مورد اظهار نظر در مورد انتخابات ایران با احتیاط برخورد کرد، ولی پیام تبریکی برای محمود احمدی‌نژاد نفرستاد. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان این هفته به آقای احمدی‌نژاد در مورد" نتایج انتخابات" تبریک گفت.

 

دادگاه عرب مازار فردا برگزار می شود

Posted:



جرس:عرب مازار استاد دانشگاه و مشاور میر حسین موسوی فردا در دادگاه شرکت می کند .
 

به گزارش کلمه ،وی هم اکنون در اندرزگاه هشت زندان اوین به سر می برد. به گفته خانواده این استاد دانشگاه او با وجود روحیه بسیار مناسب شرایط جسمی نامناسبی دارد و به دلیل ضعف بدنی شدید مدام بیمار می شود و وزن زیادی هم از دست داه است .

اتهام عرب مازار هم مانند بسیاری از زندانیان سیاسی تبانی برای تجمع علیه امنیت ملی عنوان شده است . اتهامی که او در هنگام تفهیم و بازجویی ها بارها اعلام کرده که آن را قبول ندارد .

علی عرب مازار استاد دانشگاه علامه طباطبایی از هفتم دی ماه سال گذشته در زندان به سر می‌برد.

این مشاور مهندس موسوی به همراه سایر مشاوران وی ماه‌ها است که در شرایط بلاتکلیف در زندان هستند و گفته می‌شود تحت شدیدترین فشارها برای اعتراف تلویزیونی قرار گرفته اما حاضر به اعتراف نشده اند.

بهشتی شیرازی و قربان بهزادیان نژاد از دیگر مشاوران دربند میر حسین موسوی نیز هم اکنو ن در زندان اوین به سر می برند .

استخدام در دانشگاهها سخت تر می شود؛ تدارک گسترده برای حذف اساتید

Posted:

استخدام در دانشگاهها سخت تر می شود؛ تدارک گسترده برای حذف اساتید

امیررضا پرحلم -

 

دبير هيات مركزي جذب وزارت علوم با بيان اينكه يكي از مهمترين اهداف تشكيل هيات‌هاي اجرايي جذب، جذب اعضاي هيات علمي مومن، متعهد و با تخصص لازم است، گفت: بايد تلاش كنيم در فرايند جذب دقت لازم اعمال شود تا اين افراد در اولويت قرار گيرند.

 

از قرار معلوم اقدامات لازم در خصوص بازنگری در شیوه های جذب اساتید و هئیت های علمی صورت گرفته ودر این راستا قرار است پس از استعلامات عقیدتی از فرد داوطلب پرونده وی بررسی و نتیجه استخدام یا عدم استخدام وی اعلام شود.

 

ورود ممنوع به غیر خودی ها

 

در این خصوص رضا عامری دبير هيات مركزي جذب وزارت علوم در سي‌و‌نهمين نشست معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي سراسر كشور گفته بازنگري مصوبات در هيات عالي جذب شروع شده است و فرم‌هاي صلاحيت عمومي بازنگري شده و بازنگري فرم‌هاي اعضاي هيات علمي نيز در دستور كار است که این تصمیم حاکی از سخت تر شدن روند گزینش و استخدام اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاههاست.

 

تشکیل پرونده انگیزشی – عقیدتی برای داوطلبان استخدام در سیستم جمهوری اسلامی  امر تازه ای نیست اما  پرونده سازی برای گزینش اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاهها از بعد انتخابات پر حاشیه سال گذشته روند شتابانی به خود گرفته است.

 

اخراج اساتید کهنه کار به بهانه های واهی و بازنشسته کردن اجباری برخی دیگر از آنها به خاطر عدم تملق گویی کافی از مقام رهبری یا اظهاراتی انتقادی از نظام جمهوری اسلامی رویه ایست که تا به امروز بی کم و کاست دنبال شده است. ظاهرا وزیر علوم دلایل کافی برای اخراج ها داشته که گفته  "به میزان مورد نیاز افراد دلسوز در کشور داریم که بخواهیم افراد غیرهمسو با نظام را از بدنه خارج کنیم و از این اقدام خود شرمنده نخواهیم بود".

 

اما در خط مشی اعلام شده اخیر از سوی وزات علوم شرایط استخدام اساتید و اعضای هئیت علمی به صورت کاملا واضحی بیان شده است.

 

کامران دانشجو گفته شفاف و واضح می گویم افرادی مورد نیاز ما در دانشگاه ها هستند که التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه داشته باشند. دانشگاه های کشور به اساتیدی نیاز دارند که با جان و دل دانشجویان خود را دوست داشته باشند و این اساتید باید در دانشگاه کادر سازی کنند تا جمهوری اسلامی ایران پابرجا و پیروز بماند.

 

وی یکی از ترس های مهم حکومت را  نیز در خلال اظهاراتش بیان داشته و آن وحشت از پا گرفتن احزاب است.

 

دانشجو در این باره  تصریح کرده: در دانشگاههای کشور به مدرسینی نیاز داریم که دانشجویان را به عنوان پیاده نظام حزب خود ندانسته و در مسیر ولایت و دین حرکت دهند.        

 

وزیری با سوابق تقلب

 

کامران دانشجو که از ساعت 10 شب 22 خرداد ارقام نجومی آراء احمدی نژاد را در تلویزیون ایران اعلام می کرد چهره ای است که خوب در خاطر مردم مانده است. وی بعد از آنکه با توصیه های پنهانی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد به عنوان وزیر علوم معرفی شد. دانشجو در نخستین گام با رسوایی سرقت علمی روبرو شد.

 

همچنین در هیچ یک از کتابخانه‌های دانشگا‏ه‏های انگلستان با نام‏های مشابه هم اثری از پایان نامه این فرد مشاهده نشده و هیچ مدرک معتبر و موثقی مبنی بر تحصیل کامران دانشجو در مقطع دکترا در انگلستان غیر از مدعیات خود او وجود ندارد

 

وی در هنگام معرفی خود برای کسب رای اعتماد ادعا کرد که دارای مدرک «دکترای هوافضا از کالج لندن» و در جای دیگر هم گفته بود که فارغ التحصیل «انستیتو امپریال منچستر» است. ولی هیچ کدام از این دانشگاه‏ها در تاریخ انگلستان وجود خارجی نداشته و ندارند!

 

قیاس مضحک آقای وزیر

 

وزیر علوم جمهوری اسلامی پس از هجمه های بی امان محافل علمی به سوابق علمی وی شمشیر را برای اهالی علم از رو بست و با تاکید بر یک سری مرزبندی های عقیدتی کوشید اثرات فضاحت به بار آمده در قبال  سوابق خود را کاهش داد.

 

وی در گام نخست با آن سوابق مورد ذکر تلاش کرد از ولایت فقیه نظام برای خود اعتباری ساختگی ایجاد کند. دانشجو در نشست روساي دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهاي علم و فناوري در باره شروط استخدام اساتید گفت:    همانطور که غربيها در استخدام استاد به شرايطي همچون صحبت نکردن درباره هولوکاست پايبند هستند دانشگاههاي ما نيز براي استخدام اعضاي هيئت علمي و بورسيه کردن دانشجويان بايد افرادي را انتخاب کنند که به نظام اسلامي اعتقاد و به ولايت فقيه التزام عملي داشته باشند.

 

قیاس وزیر علوم بسیار مضحک بود چرا که کنار هم قرار دادن ولایت فقیه و پدیده هولوکاست در اصل زیر سوال بردن شخصیت رهبری و حتی نظام اسلامی بود. مقصود وی آن بوده که چون اساتید غربی با شروطی چون احترام به هولوکاست استخدام می شوند اساتید ایرانی نیز در صورت التزام به ولایت فقیه باید استخدام شوند.

 

فقط استاد بسیجی و لاغیر!

 

در این میان یکی دیگر از اعضای کابینه احمدی نژاد که در نقش معاون اول وی ایفای مسئولیت می کند و اتفاقا مدرک تحصیلی وی نیز مشکوک از آب در آمده گفته که باید در استخدام اساتید دانشگاه دقت لازم به عمل بیاید.

 

محمدرضا رحیمی  در پنجمین نشست ستاد عالی اردوهای هجرت 3 که با حضور مسئولان 14 نهاد، دستگاه و وزارتخانه برگزار شد، گفت: باید وزارت علوم در انتخاب اساتید دقت بیشتری داشته باشد و از ورود اساتید غیرمتعهد به ‌دانشگاهها جلوگیری کند

 

رحیمی طرفدار استخدام اساتید بسیجی است و معتقد است اساتید غیر بسیجی بهتر است به دانشگاهها راه پیدا نکنند.

 

وی در این رابطه گفته : باید دانشگاهیان و اساتید با روحیه بسیجی در عرصه‌های علمی و فرهنگی کشور حضور یابند و از حضور مؤثر بسیجیان در عرصه‌های علمی و دانشگاهی استفاده شود.

 

متقاضیان بورسیه تحصیلی هم باید ولایت مدار باشند

 

به غیر از استخدام در دانشگاهها متقاضیان بورسیه تحصیلی هم باید از پیروان ولایت فقیه باشند در غیر این صورت  بورسیه ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

 

وزیر علوم در این باره آب پاکی را روی دست بقیه ریخته و گفته متقاضیان بورسیه تحصیلی باید اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه داشته باشند.

 

نکته جالب آنکه با وجود تاکید بر اجتناب از در پیش گرفتن شیوه های غربی وزیر علوم جمهوری اسلامی ناچار به مقایسه آن هم از نوع بی ربط آن با سیستم آموزشی غرب است . وی می گوید:حتي در کشورهاي غربي براي استخدام اساتيد دانشگاه شرايط متعددي دارند که از جمله آن پايبندي به تفکر ليبرال دموکراسي، تحقيق و صحبت نکردن در مورد هولوکاست و... است. دانشگاههاي ما نیز بايد افرادي را براي تربيت دانشجويان استخدام کنند که به مباني ارزشي و اخلاق اسلامي معتقد باشند چون هدف ما کسب علم ودانش همراه با معنويت و اخلاق است.

 

 

 

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ وادار به کار اجباری شده اند

Posted:



وضعیت نامناسب زندانیان اندرزگاه ۷ اوین -


به گزارش کلمه ، در این بند به تازگی ساخت و سازهای ساختمانی شروع شده که به دلیل آن روزهاست زندانیان جای مناسبی برای استراحت و خواب ندارند و مجبورند در حیاط زندگی کنند . آنها برای پیشبرد کارهاو سر وسامان دادن مکانی که به زور در آن نگهداری می شوند مجبور به بیگاری و بنایی شده اند . از چند روز گذشته زندانیان که جایی برای خواب و استراحت نداشتند در حیاط زندان و زیر افتاب داغ بسر بردند و غدا خوردند .

تعدادی از خانواده های زندانیان این بند در روزهای گذشته با مراجعه به دادستانی تهران نسبت به کار اجباری زندانیان شان اعتراض کرده اند .آنها اعتقاد دارند اگر این بند نیاز به تعمیرات ضروری دارد ،ارتباطی به زندانی ندارد و بیش از انجام تعمیرات ،زندانیان باید به مکانی دیگر منتقل شوند.

همچنین به گفته برخی از خانواده های زندانیان سیاسی ، این تعمیرات ساختمانی در حالی انجام می شود که در این فصل این بند از زندان اوین که در زیر زمین قرار دارد بسیار گرم و از وسایل تهویه و خنک کننده مناسب نیز بی بهره است. موضوعی که موجب غیر قابل تحمل شدن زندگی برای زندانیان شده است .

همچنین در روزهای گذشته دوباره مساحت کمتری به زندانیان سیاسی اختصاص یافت و تعداد اتاق ها و تخت های بیشتری به زندانیان مالی این بند داده شد .

امکانات پژشکی این بند نیز بسیار نامناسب است تا جایی که وقتی یکی از زندانیان بیمار می شود روزهای زیادی طول می کشد که او را به پزشک برسانند . اکنون در این مکان زندانیان زیادی بیمارند اما از کوچکترین امکانات پژشکی و درمانی بی بهره اند . مسعود لواسانی ،روزنامه نگار که ماه هاست در این بند زندانی است دچار حمله های عصبی شدید شده اما مسولان زندان او را که نیاز شدیدی به روانپزشک دارد از هر گونه امکان درمانی محروم کرده اند .

محمد نوری زاد دیگر روزنامه نگار و نویسنده در بند ۳۵۰ نیز بیش از ده روز است که بیمار است و چندین بار از مسولان بند تقاضای رسیدگی به بیماریش و مراجعه به پزشک را کرده است . اما هر بار مسولان نسبت به تقاضای او بی اعتنایی می کنند .این شرایط آن قدر در این بند بحرانی شده است که بسیاری از زندانیان به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک بیماری شان مزمن شده است و صدای سرفه های ممتد شان در شب به گوش می رسد .

خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ از دادستان تهران تقاضا دارند ضمن بازدید از این بند زندان اوین به وضعیت زندانیان رسیدگی کند و شرایط درمان آنها را فراهم کند .آنها همچنین از دادستان و دیگر مسولان تقاضا دارند که شرایط اولیه رفاهی را در فصل تابستان برای زندانیان این بند فراهم کنند .

هم اکنون در این بند عماد الدین باقی ، محمد نوری زاد ، بهمن احمدی امویی ، علی بیکس ،مجید دری ، کیوان صمیمی ،ضیا نبوی ،احمد کریمی ،سعید متین پور ،علیرضا طاهری و….بسیاری از زندانیان حوادث پس از انتخابات نگهداری می شوند .


وضعیت نامناسب زندانیان اندرزگاه ۷ اوین

بنا بر گزارشهای رسیده زندانیان اندرزگاه ۷ زندان اوین در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

به گزارش منبع کلمه، وضعیت زندانیان اندرزگاه ۷ زندان اوین مناسب نیست، به طوری که گاز این اندرزگاه قطع بوده و مدتی است زندانیان مجبور به استحمام با آب سرد هستند. همچنین کیفیت غذا به شدت پایین آمده ومدتها است که از گوشت قرمز و سفید در غذای زندانیان این بخش خبری نیست.

همچنین به دلیل تراکم جمعیت در این بند، برخی زندانیان مجبور به خوابیدن در راهروها می باشند.

آری این چنین بود برادر!

Posted:



ساجده عرب سرخی -


جوابیه یک نسل سومی به مصطفی تاجزاده


چقدر شیرین است دیدن این روز. روز روئیدن تفکرِ تو از شاخه های خودت، از ریشه هایت، از این تنه  تنومند پیر.

به خودم می گفتم این مردان هنوز ایستاده اند بر باورهایشان. خوشحال بودم که نمی شکنید. گفتم آنان به جامانده از روزگارهای سختند. از نسل مبارزه و انقلاب و جنگ. می دانستم که تجربه ی اتاق های تاریک را در خورجین خاطراتتان دارید. می گفتم که چه خوب تاب آورده اند. باور کردم هنوز می توان بر باورهای خشکیده، محکم ایستاد. اما نمی دانستم که اگر بشکنی چه بر سر باورهایت می آید. می گفتم نکند تمام شوید و از آن همه شکوه تنها درخششی از دور به جا بماند. ترسی پنهان مرا از نسل شما دور می کرد. از باورهایتان. من به تو و نسل تو اعتراض داشتم. هنوز هم دارم. اما ترس من می گفت بگذار آن را برای فردایی دیگر. می گفتم کم نیاورده اند این مردان. مردان سر سخت آرمان های من.

اما حالا می خواهم از مصطفایی بزرگتر سخن بگویم. کسی که برابر زور و تهدید و ترس و تاریکی خم نشد، اما برابر وجدان تاریخی اش سر خم کرد. تو را دیدم که نه برابر سر نیزه های تیز که برابر نگاه تیز پرسش های نسل من متواضعانه لب به اعتراف گشودی. جوانیِ انقلابی ات را نقد کردی. خامیِ راه رفته ات را در کوره  گداخته اعتراف به محک آزمون دوباره گذاشتی. شاخه های خشکیده ات را بی ترس شکستی. خودت را هرس کردی. کسی می گفت انتقاد توهم سلامت را از بین می برد. تو توهم شاخه های خشکیده را نقد کردی، تا از ریشه هایت برویی. من دارم جوانه های روئیدن را حس می کنم. دیگر نمی ترسم از شکستن سکوت. حالا می فهمم تا نقد نکنم، نمی رویم. رشد نمی کنم. تو به تاریک خانه ی خاطراتت نخزیدی. ایمانت به آفتاب و آب را به رخ کشیدی. خاکی را که در آن ریشه داری. نسل من از خوب بودن خسته است و گستاخانه خطر می کند زیستن را در راه های تازه و نرفته. نسل من به جسارت زیستن و روئیدن بیش از شکوه نیاز دارد. من می خواهم به رفتنم افتخار کنم نه به خاطره هایم. تو تا دیروز خاطره ای خوش نقش بودی که به بودنت در تاریخ کشورم می بالیدم. اما امروز تو اتفاق مهمی برای زیستن و رفتنی. اگر تا دیروز تنها بر تنه تنومند تو تکیه می کردم، امروز روش زیستن، راه رفتن بر خرابه های خویش و دوباره روئیدن را از تو می آموزم. 

این نامه را باید هزار بار خواند تا فهمید با خود چه کرده ای. من هر روز جرعه ای از آن را می نوشم تا خنکای آن را سرمایه حرکتم کنم در این راه سخت و طولانی که تشنه  فهمیدنیم. برای من مهم بود بدانم چه بر شما رفت که آن انقلاب به جایی رسید که خودتان برابر هم صف آرایی کردید و این چنین بر چهره  هم ناخن کشیدید. اما برای شما مهم تر است نقد راه رفته تان. برای من مهم است بدانم که امروزم را چگونه زندگی کنم، تا فردا به امروز تو مبتلا نشوم. رخنه  روز اول به واقع چنین گشوده و فراخ نبود. گرچه رخنه ای ویران کننده بود که امروزش این چنین سر سخت مانع هر ترمیمی است. فاصله ها و تفاوت های آنچه می خواستید و آنچه شده است را من هم می دانم. چطور شد و راه رفته چگونه به اینجا رسیده است مهم است. نگرش های متعارض چگونه کنار هم تا به اینجا همدیگر را تاب آوردند که این گونه مقابل هم قرار گرفتند، این ها باید تحلیل شود.

اما حالا مهم این است که مسئولیت راه رفته را پذیرفته ای و بار آن را به دوش کشیده ای. خطایی که به گفته خودت و تایید تاریخ سکوتی بود آن جا که شاید فریاد نیاز داشت. سکوتی از سر ملاحظه و نه در جهت منفعت طلبی. اینها روشن است. اما جراحی آن روزها برای آینده حیاتی ست. نمی دانی چقدر در نگاهم بزرگ شدی که از نسل من پوزش خواستی. نسلی که دست پرورده خودت بود. از تحمیل سبک زندگی خودت به همه. از آوردن حوزه عمومی به حوزه خصوصی مردم. نمی دانی چقدر تو را ستودم که چنین ساده و عریان بار سنگین همه ی دوستان و مخالفانت را یک تنه به دوش کشیدی. این جملات مرا لبریز از تو کرد. خدا می داند سالهاست این حرف در گوشه ی ذهنم بی پاسخ مانده بود، ساکت و مغموم و ترسیده. "بايد از تحميل يك سبك زندگي به شهروندان و دخالت در حريم خصوصي آنان معذرت خواست. خطاي ما آن بود كه تصور مي‌كرديم ما انسان‌هاي متوسط قادريم در ميخانه‌ها را ببنديم، بدون آن‌كه لازم باشد درهاي تزوير و ريا را باز كنيم. اشتباه ما اين بود كه در عمل به برخي امور عرفي تقدس ‌بخشيديم، غافل از آن كه تلاش مذكور عقيم و نتيجه اش عرفي شدن بسياري از مقدسات است. بزرگترين خطاي ما تعميم مناسبات سياسي در عصر "عصمت" به عصر "غيبت" بود. نتيجه چنين بينشي و عمل بر اساس آن، احياي مناسبات حكومت معصوم در دوره حكومت رهبران غيرمعصوم نبوده و نيست، بلكه سست كردن پايه‌هاي اعتقادي شهروندان، به ویژه نسل جوان به عصمت و علم لدني معصومان و تضعيف مباني ايماني و اخلاقي جامعه بوده است. در حقيقت سال‌ها طول كشيد تا كاملاً درك كنيم حكومت در عصر غيبت، با وجود و حضور انسان‌هاي متوسط كه نه به همه اسرار و رموز جهان و جامعه و انسان آگاهند و نه از حب و بغض‌ها و منافع شخصي بري هستند، نمي‌تواند سعادت اخروي شهروندان را تأمین کند."


وقتی خودت را موظف کردی به نسل من پاسخ دهی فهمیدم تو تنها باوری محکم و ماندگار و بی تحرک نیستی. از تو زندگی جوانه می زند. انتخاب ما نادرست نبود. ما تو را درست دیده بودیم. تو را به درستی در چشم انداز خود قرار داده بودیم. راستش نقد ما ساده تر از این ها بود که گفته ای. من دلم می خواست غبار نشسته بر چهره ات را پاک کنم. اما تو کاری کرده ای کارستان. از اعماق شروع کرده ای. باور کن من که از نسل جسارت و خطرم این چنین توانی را در خود نمی بینم. که تو این قدر شفاف خودت را عریان در اختیار نقدهای ما قرار داده ای. من این جملات را بارها خواندم "عذرخواهي از نسل جديد البته محدود به آن مواردي نيست كه به اجمال گفتم. بايد اين دِين در همان فضاي گفت‌‌وگويي ادا شود و چه بسيار خطاها كه من به آن‌ها آگاه نيستم، جوانان مي‌توانند روح مرا با انتقادها و پرسش‌هاي عميق خود صيقل دهند و مصفا كنند. در جريان همين بازنگري انتقادي به گذشته، اگر توفيقي دست دهد، كوشش خواهم كرد تصوير خود از انقلاب اسلامي را ترسيم كنم و تفاوت‌هاي آن را با ديدگاه‌ها و عملكرد مدعيان امروزين جمهوري اسلامي با شرح و بسط بيشتري بازگويم. اکنون که به برکت جنبش سبز، شرایطی فراهم شده تا بسیاری از طرف های درگیر منازعات خونین دهه 60 با بازخوانی انتقادی آن سال ها به این نتیجه برسند که آن همه خشونت و خون ریزی «ضرورت تاریخ» نبود و می شد از بروز آن رخدادهای تلخ و ناگوار اجتناب کرد، باید این فضای نقد را زنده نگه داشت؛ زیرا انرژی فوق العاده ای آزاد خواهد شد که می تواند عقب ماندگی ملی و نیز تنگ نظری، انحصارطلبی و بی اعتنایی نسبت به دیگری و حقوق او را در عرصه سیاست، پشت سر گذارد."


من تو را نشناخته ام که اینک چنین سربلند برابرم ایستاده ای. نسل من تو را می خواهد. نسل من به باورها و نقد باورهای تو نیاز مبرم دارد. راه نسل من برای فردا به راه رفته تو محتاج است. به نقد راه و روش و سبک تو. به گفتگویی که میان نسل من و نسل تو شکل بگیرد. و این روزها چقدر چشمانم می چرخد تا نامه های هم قطارانت را ببینم. موجی که در این جنبش جایش خالی بود تا هر بی ریشه ای مجالی پیدا کند خودی نشان دهد و از آب گل آلود ماهی بگیرد. بسم الله که میدان هنوز در اختیار تو و هم رزمانت است تا در کارگاهِ تاریخِ یادداشت هایتان درس مبارزه مان دهد. هنوز این روزهای سخت آبستن چه رویاهای شیرینی است. در نگاه من این روزها دیگر سخت نیست. تو با شکافتن تاریخ مبارزه راه ایستادن را یادمان داده ای. 


نسل من چون ققنوس از خاکستر خویش دوباره جنبش سبز خود را آغاز خواهد کرد.


ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست

ضرب و شتم یک خبرنگار زن توسط محافظان معاون اول  احمدی نژاد

Posted:



جرس: در سفر هیات دولت به استان چهارمحال بختیاری که روز چهارشنبه 26 خرداد انجام شد، یک خبرنگار زن مورد حمله و ضرب‌و شتم محافظان محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت. 
 

 

به گزارش "خبرنامه دانشجویان ایران"، برخورد محافظان رحیمی به خبرنگار زن به حدی زننده بود که سایر خبرنگاران تصمیم گرفتند از پوشش خبری سفر رحیمی خودداری کنند.

سرانجام با وساطت استاندار چهارمحال بختیاری خبرنگاران به کار خود ادامه دادند.

استاندار به خبرنگاران قول داد که این مساله را پیگیری کند.

نام خبرنگار زن و روزنامه‌ای که او را برای تهیه‌ی گزارش اعزام کرده بود، اعلام نشده است.