جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سخنرانی «ضد مسیحیت» رئیس جمهور دموکرات!

Posted: 09 Feb 2015 07:59 AM PST

دیوید‌ام پِری
اوباما، در جریان سخنرانی خود در مراسم «ضیافت دعای ملی»، سخنانی گفت که هیچ انتظار نمی‌رفت مناقشه برانگیز باشد؛  

خشونت به نام دین یک مشکل جهانی، و کار بدی است.
او به جنگ در سوریه، کشتار در نیجریه، احیای یهودی ستیزی در اروپا و خشونت‌های مذهبی در هند اشاره کرد. وی اعتراف کرد که «بی‌اثر کردن این تعصبات کار دشواری است، اما خداوند از ما خواسته که این کار را بکنیم.» سپس اوباما سخنانی گفت که مسیحیان را به فروتنی فرا می‌خواند:


«بشر در طول تاریخ با این پرسش دست به گریبان بوده است. مبادا زیادی خود خواه باشیم و خیال کنیم این قسم تعصبات فقط در جاهای دیگر دنیا اتفاق افتاده است. یادمان باشد طی دوران جنگ‌های صلیبی و تفتیش عقاید، چه اَعمال وحشتناکی به نام مسیح انجام شد. در همین کشور خودمان برده داری و جیم کرو با نام مسیح توجیه شده‌اند.»


منازعاتی که متعاقب این سخنان از سوی سیاستمداران و صاحب نظران دست راستی به پا شد، معلوم کرد که فروتنی کالای کم یابی است.


پاسخ‌ها خشمگنانه بود. در رادیو تلویزیون‌های جناح راست سر و صداهایی بر علیه «سخنان ضد مسیحی اوباما» بلند شد. جونا گُلد بِرگ جنگ‌های صلیبی را اقدامی مشروع در برابر خشونت مسلمانان، وتفتیش عقاید را اقدامی خیر خواهانه برای جلوگیری از کشتار عنوان کرد. راس دو هات یک نیم روز در توییتر وقت گذاشت تا از کلیسای محافظه کار کاتولیک دفاع کند. اریک اریکسون اعلام کرد که «اوباما را هیچ طور نمی‌شود یک مسیحی دانست». بابی جیندال اظهار داشت نظر به اینکه مسیحیت قرون وسطی مربوط به خیلی سال پیش بوده است، حالا ما باید بر اسلام ستیزه جو متمرکز شویم.


جیندال اشتباه می‌کند. با وجود اینکه عده‌ی کمی از مسیحیان در عصر ما بر طبل جنگ مذهبی می‌کوبند (اگرچه می‌شود نشانه‌هایی از آن را در نیروهای نظامی آمریکا پیدا کرد)، اشتباه است که خیال کنیم مسیحیت یک استثناست که توانسته مشکلاتش را حل کند و این دیگر ادیان هستند که در قرون وسطی به سر می‌برند. یکی از درس‌های تاریخ این است که هر ایدئولوژی –خواه دینی باشد یا سکولار- که جهان را به خودی و غیر خودی تقسیم کند، نهایتا استفاده از خشونت را توجیه خواهد کرد.


وقتی در باره گذشته حرف می‌زنیم، در واقع اغلب داریم درباره خودمان صحبت می‌کنیم. به عنوان مثال در تحقیقی که من انجام می‌دهم، مسیری را می‌بینم که در آن انسانهای قرون وسطی افسانه‌هایی در باره‌ی جنگ مقدس، به عنوان پاسخی به مشکلات زمانه خودشان، سر هم می‌کنند، در حالی که جنگ‌های صلیبی نمی‌توانسته گرهی از آن مشکلات بگشاید.
امروز هم یک همچنین افسانه پردازی‌هایی دیده می‌شود. متئو گابریل استاد تاریخ در ویرجینیا طی یاد داشتی، نسبت به نوستالژی خطرناک بازگشت به جنگ‌های صلیبی که توسط سیاستمداران و نظریه پردازان دست راستی دامن زده می‌شود، هشدار داده است. گابریل طی‌ ای میلی برای من نوشت: «با نگاه به گذشته، واقعیاتی تغییر ناپذیر به نظر می‌آید؛ یکی اینکه مسیحیان در گذشته همواره با مسلمانان در جنگ بوده‌اند و در آینده هم در جنگ خواهند بود. این مطلب فارغ از شرایط تاریخی همواره وجود داشته است. یک اشتباه هم در مورد خودمان و مسلمانان؛ این تصور که ما مسیحیان همواره از مسلمانان بهتر هستیم، و اینکه ما مسیحیان امروز با مسیحیان گذشته فرق داریم.


به عبارت دیگر، اگر مسیحیان در گذشته خطاهایی مرتکب شده‌اند، به مسیحیت مدرن مربوط نیست و اینکه جنگ‌های صلیبی بالاخره خیلی هم برای مسلمانان و یهودیان بد نبوده است!


اما واقعیت این است که جنگ‌های صلیبی رویداد بدی بود. مورخین درباره‌ی شدت و میزان وحشی‌گری در این جنگ‌ها بحث‌های دقیقی دارند، ولی ما همین قدر می‌دانیم که خشونت تحریک شده توسط مذهب در این جنگ‌ها بسیار زیاد بوده است. ما از خود می‌پرسیم آیا احتمالا در اولین جنگ صلیبی آدمخواری هم وجود داشته، یا اینکه آیا در معبد دیوید در سال ۱۰۹۹ واقعا جنگجویان تا مچ پا در خون فرو رفتند (احتمالًا نه). اما در این تردیدی نداریم که جنگجویان صلیبی گاهی در اروپا یا جنوب غرب آسیا دست به کشتار جمعی غیر مسیحیان می‌زده‌اند، و همه این کار‌ها را به نام دین انجام می‌داده‌اند.


بنا بر این، سخنان اوباما در واقع اشاره به مستندات تاریخی بود. تفتیش عقاید منتهی به اعدام شمار زیادی از مردم به جرم عقایدشان شد. مسیحیت به طور منظم و آشکارا به عنوان ابزاری برای برده داری، استعمار، نابود کردن فرهنگ‌ها و تبعیض نژادی به کار رفته است. این‌ها حقایق انکار ناپذیر تاریخی‌اند. اگر این حقایق آزارمان می‌دهد، ارزش دارد از خود بپرسیم چرا؟ به علاوه، دانستن اینکه نیروی محرکه کسانی که برای مقابله با برده داری وبرای صلح تلاش می‌کردند نیز سنت‌های دینی بوده است، حیاتی است.


یاد آوری صحنه‌های تاریک مسیحیت برای مردم، کسی را ضد مسیحی نمی‌کند. مقایسه سوزاندن خلبان اردنی توسط شبه نظامیان داعش با سوزاندن جسی واشنگتن در تگزاس، کسی را ضد آمریکایی نمی‌کند. در عوض تصدیق این مقایسه‌ها به شخص این صلاحیت اخلاقی را می‌دهد که تا به دیگر اعمال خشونت آمیز و وحشیانه‌ای که با توجیه دینی انجام شده اعتراض کند.


پیام حقیقی سخنرانی اوباما در ضیافت ملی نیایش همین بود. ما به فروتنی نیازمندیم. ما باید به جایز الخطا بودنمان اقرار کنیم، ما باید گذشته را واکاویم تا بفهمیم ریشه این خشونت‌ها کجاست و بعد باید تلاش کنیم تا بهتر عمل کنیم. تاریخ –نه فقط آن تاریخی که توسط فاتحان نوشته شده – برای افکندن نور به امروز و فردایمان مورد نیاز ماست؛ اینکه چطور ایدئولوگ‌ها سعی می‌کنند تاریخ را تحریف کنند، نشان می‌دهد تا چه اندازه قدرت تاریخ در ساختن آینده موثر است.
 

مترجم: عبدالوحید بیات

منبع: گاردین

 

گزارشی از زندان اوین؛ فشار مضاعف بر زندانیان سیاسی بند هشت

Posted: 09 Feb 2015 04:45 AM PST

 جرس: بند هشت زندان اوین در بین زندانیان این زندان به تبعید گاه اوین شهره است.

 

به گزارش  جرس، عدم تناسب جمعیت زندانیان با امکانات سخت افزاری این بند، سبب شده افرادی که وارد این بند می‌شوند برای ماهها از حق طبیعی داشتن تخت خواب محروم بوده و در حسینیه یا راهروهای طبقات بخوابند تا نوبت به گرفتن تخت به آنها برسد و پس از آن استرس دائمی از دست دادن تخت به عنوان تنبیه انضباطی و یا حتی جابجائی های داخلی که به صلاحدید مسئولین زندان صورت می پذیرد، مزید بر فشارهای ناشی از عدم بهره مندی از امکانات بهداشتی – درمانی ، تغذیۀ نامناسب و صفهای طولانی برای هر کاری از جمله استفاده از سرویسهای بهداشتی ، قطعی های مکررگاز و آب سرد و گرم و... آرامش روانی این افراد را را تهدید می کند.

 

در کنار تمامی این مشکلات اما ، برای زندانیان سیاسی این بند که اغلب آنها پیش از قرار گرفتن در این وضعیت، خود را برای تحمل هر گونه ناملایمت و دشواری آماده ساخته اند فشارهای عمدی از سوی مسئولان تحمیل می‌شود که پاره ای از آنها به شرح زیر است:


سلب بدیهی ترین حق مبنی بر داشتن حریم خصوصی:

 

محرومیت از حریم خصوصی در شرایطی که فضا نسبت به جمعیت بسیار نامتناسب است امری بدیهی است ، اما اینکه گفته ها و رفتار زندانیان سیاسی با سرعتی باور نکردنی به مسئولین گزارش گردد قطعاً از جاسوسی عده ای از زندانیان عادی و بنا بر درخواست مسئولین زندان صورت می پذیرد . به تبع همین گزارشات ، هر گونه اجتماع زندانیان سیاسی در فاصلۀزمانی کمتر از چند دقیقه به عناوین مختلف بر هم می خورد .

 

محرومیت زندانیان سیاسی از حقوقی که سایر زندانیان از آن بهره مندند

 

از جمله مسائلی که زندانیان به همت خود جهت گذراندن پربار تر ایام حبس بدان متوسل می شوند ، تشکیل کلاسهای آموزشی مختلف توسط زندانیان دارای تبحر است . متاسفانه تشکیل هر نوع کلاسی توسط زندانیان سیاسی با ممانعت حفاظت زندان مواجه می گردد .از جمله می توان به تلاشهای بی ثمر تشکیل کلاسهای آموزش زبان فرانسه و فلسفه و همچنین تفسیر قرآن اشاره کرد که جهت نشان دادن حسن نیت ، شرکت همگان در آن آزاد اعلام شده و حتی از مسئولین نیز به شرکت در این جلسات دعوت بعمل آمد که نتیجه بخش واقع نشد و از تشکیل کلاسها به بهانه های واهی جلوگیری بعمل آمد.


مشکل دیگری که بدان میتوان اشاره نمود ، فرآیند تحویل کتب به زندانیان می باشد که با بوروکراسی بسیار کند و زمانبر کارمندان زندان باعث فرآیند تحویل از یک هفته تا یکماه می باشد. اما باز هم متاسفانه در خصوص زندانیان سیاسی تمایزی آشکار از مرحله تحویل کتب به درب زندان تا بررسی های خارج از عرف معمول و طولانی تر شدن فرآیند تحویل به چشم می خورد که در مواردی حتی پس از پیگیری ها ی فراوان زندانیان نهایتاً کتب تحویل آنها نمی گردد .(حتی از تحویل موارد تائید شده از طرف مقامات امتناع بعمل می آید).

 


تحریک زندانیان علیه زندانیان سیاسی:


جای بسی تاسف است که مسئولین زندان ، از جمله معاونت داخلی بر خلاف وظایف ذاتی خود، نگاهی بیطرفانه به زندانیان و علی الخصوص زندانیان نداشته و به شکل علنی و غیر علنی اقدام به تخریب وجهۀ زندانیان سیاسی و تحریک سایر زندانیان نسبت به آنها می نماید . از جمله میتوان به مواردی اشاره کرد که زندانیان سیاسی را خائنین به کشور توصیف نموده و یا حتی در اقدامی موذیانه تر با استفاده ابزاری از اختیارات خود و اجبار زندانیان به ورزش صبحگاهی آنهم در هوای سرد زمستان ، علت اعلام ورزش صبحگاهی را اعتراض عده ای از زندانیان سیاسی عنوان کرده و موجبات بروز کینه و کدورت را نسبت به زندانیان سیاسی ما بین سایرین که عمدتاً محکومین جرائم مالی می باشند را بوجود می آورند.

 

فارغ از انتقادات وارد بر قانون و مجرم پنداشتن یا نپنداشتن فعالان و منتقدین سیاسی، خواستۀ اجرای قانون، خواسته ای به قدمت بیش از یک قرن بین فعالین سیاسی و روشنفکران جامعۀ ایران است .

 

زندانیان سیاسی اندرزگاه ( یا همان بند ) هشت ، جمعی نزدیک به بیست نفر بوده که عمدۀ آنها را افرادی تشکیل می دهند که پس از " پنج شنبۀ سیاه " 28 فروردین ماه سال جاری در بند 350 اوین ، جهت اجرای فرا خوانده شده و به نسبت کمتر افرادی هستند که از بند 350 به این بند تبعید شده اند.

 

خواستۀ برحق تفکیک زندانیان بر حسب نوع جرائم ارتکابی نه فقط توسط این افراد و سایر فعالان، که حتی توسط ریاست قوۀ قضائیه و از طریق رسانۀ ملی به اطلاع عموم مردم رسیده که تفکیک در کلیه زندانهایی که امکانات فیزیکی برای این کار وجود داشته ، به وقوع پیوسته و در سایر زندانها نیز در حال انجام است.

 

زندانیانی که با محروم کردن خود و خانواده شان از حق طبیعی ملاقات به علت اکراه از پوشیدن لباس متحد الشکل که خلاف مقررات زندان به آنها تحملی می گردد و حتی بالاتر از آن ، عدم پیگیری در مان به علت اکراه داشتن از اعزام به مراکز درمانی با دستبند و پابند به امید وارد آوردن تلنگری به روح خفتۀ مجریان به اصطلاح قانون می باشند، تا اگر نمی توانند فریاد بیگناهی خود را به گوش وجدان خفتۀ دستگاه قضائی برسانند لااقل آنها را به رعایت پاره ای از قانون دعوت کنند.

 

اهتمام بیشتردر مورد وعده رفع حصر و حبس زندانیان سیاسی

Posted: 09 Feb 2015 04:45 AM PST

درخواست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از دولت و رئیس‌جمهور
 جرس: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از دولت  و بویژه شخص دکتر روحانی رئیس جمهوری خواسته است در پاسخ به مطالبات اکثریت ملت و وعده ها و میثاق حین انتخابات و پس از آن، در مورد رفع حصر و حبس زندانیان سیاسی اهتمام بیشتری داشته و با تدابیر خود ضمن هماهنگی با سایر ارکان نظام این مشکل را مرتفع نمایند.  

 

به گزارش جرس، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در بیانیه خود آورده است: در شرایطی که دولت جناب آقای دکتر روحانی که برآمده از آراء اکثریت مردم در ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ می باشد عزم حل مشکل برنامه هسته ای ایران با قدرتهای جهانی و رفع تحریم های ظالمانه از کشورمان با حمایت رهبری نظام را دارد و مذاکرات طولانی و پیچیده ای با کشورهای ۱+۵ در جریان است باید از هرگونه تندروی و رجزخوانی و دلواپسی های بی مورد، پرهیز و همه دلسوزان کشور و نظام با حمایت از دولت محترم اجازه دهند با تدبیر لازم ضمن حفظ منافع ملی و دستاوردهای هسته ای در جهت رفع تحریم ها و گشایش امور کشور گام بر دارد.

 

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یادآور اوج مبارزات مستمر ملت ایران و رشادت و فداکاری فرزندان این مرز و بوم طی بیش از یکصد سال اخیر در برابر استبداد داخلی و دشمنان خارجی است که قبلا در جنبش مشروطیت و نهضت ملی و قیام ۱۵ خرداد نمود پیدا کرده بود. مردم در این مرحله برای تحقق آرمانهای الهی، اسلامی و انسانی و کسب استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بهای سنگینی پرداخته و در برابر خشونت و حبس ها و حصرها و تبعیدها ایستادگی شایانی نموده و ثمره آن با رهبری های خردمندانه و شجاعانه امام خمینی (ره)، سقوط رژیم مستبد و آزادی ستیز و متکی به زور و سرنیزه و حمایت خارجی بود و آغازگر راهی پر فراز و نشیب و طولانی که ملت گام به گام باید طی نماید تا بر موانع آزادی و پیشرفت و توسعه همه جانبه اعم از موانع داخلی، فرهنگ استبدادی و توطئه گروه های سرسپرده و دشمنان خارجی غلبه نماید.

 

اینک در سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب، ضمن گرامیداشت خاطره شهیدان و امام شهیدان و ادای احترام به همه مبارزان و مجاهدان و ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مواردی را به استحضار ملت شریف ایران می رسانیم:

 

۱-مهمترین ویژگی انقلاب، اسلامی مردمی بودن آنست که در جمهوریت و اسلامیت نظام برآمده از آن تبلور می یابد. در قرائت بنیانگذار نظام حضرت امام(ره)، مردم دارای کرامت، آزادی و حق تعیین سرنوشت خویش اند و همه ارکان نظام از جمله رهبری با رأی و اراده مردم انتخاب و شکل می گیرد. حفظ و تحقق نقش و تأثیرگذاری مردم و رعایت حقوق همه ایرانیان از مذاهب و اقوام گوناگون لازمه تداوم مسیر صحیح انقلاب می باشد.

 

۲-پس از پیروزی ۲۲ بهمن توطئه ها و کارشکنی های وسیعی از داخل و خارج علیه انقلاب صورت گرفت که اوج آن ، جنگ تحمیلی صدام با حمایت قدرتهای خارجی بود. عامل مهمی که مسیر انقلاب را هموار و توطئه ها را خنثی کرد وحدت و همدلی و حضور همه جانبه ملت و اعتماد و ایمان راسخ شان به اسلام و رهبری و مسئولین نظام در آن دوران، بود و در نتیجه علیرغم خواب های پریشانی که برای تجزیه و تصرف بخش هایی از خاک ایران دیده بودند حتی یک وجب از سرزمین کشورمان از دست نرفت. برای تحقق آرمان ها و رسیدن به وضعیت مطلوب باید با پرهیز از هرگونه انحصار طلبی و استبداد فردی و گروهی زمینه وحدت و همدلی را با برسمیت شناختن تنوع و تکثر و چند صدایی فراهم کرد.

 

۳-اصلاح طلبی در ذات انقلاب و تضمین کننده ی استمرار آن و جلوگیری از انحرافات و کجرویها و قانون شکنی هاست، فقه پویا و اجتهاد مستمر و در برگیرنده عنصر زمان و مکان که در سیره امام راحل مورد تأکید بود خود بسترساز حرکات اصلاحی در مسیر انقلاب است. اصلاح طلبان نه از انقلاب و نظام حذف شدنی هستند و نه دچار استحاله و تغییر هویت می شوند. نقش اصلاح طلبان در انقلاب، دفاع مقدس و در همه برهه ها انکار ناپذیر است بویژه این نقش در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری جناب آقای خاتمی برجسته تر می شود که علیرغم کارشکنی ها با درآمد ارزی بسیار پایین تری نسبت به دوره های بعدی توانست وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و رشد اقتصادی تا بالای ۸ درصد و کاهش تورم به زیر ۱۵ درصد از دستاوردهای این دوره است. سرمایه گذاری های عظیمی در این دوره در بخش های مختلف نفت و پتروشیمی و سایر صنایع انجام شد که اگر ادامه می یافت امروز کشور در شرایط مناسبتری قرار داشت. اصلاح طلبان مخالف هرگونه انحصار طلبی و تفسیر به رأی انقلاب و ارزشهای آن به نفع جریانات خاص و تفاسیر اقتدارگرایانه از قانون اساسی و نیز مخالف رانت خواری و اتلاف منابع و ثروت های ملی می باشند و قائل به رقابت سالم و سازنده در صحنه سیاسی کشور ضمن برسمیت شناختن رقبای اصوگرا و سایرین هستند

 

۴-پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور و رفع تنگناهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و نیز موفقیت در مذاکرات خارجی و صحنه های بین المللی مستلزم انسجام همگانی و عزم ملی و حضور همدلانه آحاد مردم در تمامی صحنه ها و پر کردن شکاف ها و رفع کدورت هاست. در همین ارتباط از دولت محترم و بویژه شخص دکتر روحانی رئیس جمهوری انتظار می رود در پاسخ به مطالبات اکثریت ملت و وعده ها و میثاق حین انتخابات و پس از آن، در مورد رفع حصر و حبس زندانیان سیاسی اهتمام بیشتری داشته و با تدابیر خود ضمن هماهنگی با سایر ارکان نظام این مشکل را مرتفع نمایند.

 

۵-اقتصاد و معیشت مردم و زدودن فقر و محرومیت و بی عدالتی از چهره کشور دغدغه همه مسئولان نظام و دلسوزان کشور و بویژه اصلاح طلبان بوده و می باشد. تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اقدام مسئولانه در جهت ایجاد اشتغال مولد و رونق کسب و کار است و خوشبختانه دولت یازدهم با وجود تحریم های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت در این مسیر گامهایی ارزنده بویژه در کنترل تورم برداشته است که امید است با عزم ملی تمام ارکان نظام شاهد بهبود اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم باشیم.

 

۶-در شرایطی که دولت جناب آقای دکتر روحانی که برآمده از آراء اکثریت مردم در ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ می باشد عزم حل مشکل برنامه هسته ای ایران با قدرتهای جهانی و رفع تحریم های ظالمانه از کشورمان با حمایت رهبری نظام را دارد و مذاکرات طولانی و پیچیده ای با کشورهای ۱+۵ در جریان است باید از هرگونه تندروی و رجزخوانی و دلواپسی های بی مورد، پرهیز و همه دلسوزان کشور و نظام با حمایت از دولت محترم اجازه دهند با تدبیر لازم ضمن حفظ منافع ملی و دستاوردهای هسته ای در جهت رفع تحریم ها و گشایش امور کشور گام بر دارد.

 

۷–خطر تحجر و جمود و قشریگری که امام راحل(ره) بارها بر آن تاکید و از آن نالیده اند امروز به صورت بارزتری جهان اسلام را تهدید می کند. تقابل اسلام مردم سالار و مدافع حقوق و آزادی انسانها و سازگاری با دموکراسی، با اسلام متحجرین و خشونت طلبان و قشریون که خواسته یا ناخواسته مروج ریاکاری، ظاهرسازی، نقاق و فرصت طلبی است؛ بیش از همیشه خودنمایی می نماید. بر ما بعنوان طلایه داران انقلابی که متکی به عقلانیت و خرد جمعی و روش اندیشی است، لازم است ضمن دفاع از اسلام رحمانی و رعایت حقوق مدنی و کرامت همه انسانها خط بطلانی بر چهره مخدوش اسلامی که بهانه بدست اسلام هراسان می دهد بکشیم و ضمن محکوم نمودن هرگونه اهانت به مقدسات دینی بنام آزادی بیان تاکید نماییم که ارائه چهره وارونه از اسلام خود بزرگترین اهانت است.

 

۸-شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با جدید بیعت با آرمان های بلند انقلاب و حضرت امام(ره)، ایام پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشته و از عموم مردم با هر گرایش و سلیقه ای برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه به عنوان یک روز ملی دعوت بعمل می آورد. 

 

نجفقلی حبیبی: رسیدگی به مساله فساد واجب‌تر از بحث تک‌خوانی زنان است

Posted: 09 Feb 2015 04:09 AM PST

جرس: نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره فضاسازی اخیر رسانه‌های مخالف دولت علیه وزارت ارشاد گفت: این طیف سیاسی برای حذف رقیب سیاسی و تحمیل عقاید خود به جامعه سعی می‌کنند هرطور که شده یک مساله را به دین بچسبانند و تحلیل کنند که این موضوع خلاف اسلام است و پشت سپر اسلام با تهمت‌زدن‌های ناجوانمردانه، برای کوبیدن رقیب غوغا راه بیاندازند.

 

رسانه‌های تندرو و مخالف دولت با حاشیه‌سازی‌ و شایعه‌پراکنی خود قصد تخریب یکی دیگر از مهره‌های کلیدی دولت تدبیر و امید را دارند و به‌خاطر انتشار یک آلبوم موسیقی سنتی که در آن زن و مرد به هم‌آوایی پرداخته‌اند، باعث واکنش تند سه تن از مراجع عظام قم نسبت به وزارت ارشاد شده‌اند. این رسانه‌ها این آلبوم موسیقی را به‌گونه‌ای جلوه داده‌اند که در آن یک زن به تکخوانی می‌‌کند در حالی که چنین چیزی نبود و شخص وزیر ارشاد ضمن ابراز تاسف و تکذیب این موضوع گفته است: «کار ما در وزارتخانه به‌جای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و اقدامات فرهنگی صرف پاسخگویی به حاشیه‌سازی‌ها و رفع شبهه‌افکنی‌ها شده است.»

 

در همین راستا نجفقلی حبیبی، فعال سیاسی اصلاح طلب، با بیان اینکه در تحلیل این حرکت‌های افراطیون، وزنه حذف رقیب سیاسی بیشتر سنگینی می‌کند تا دلسوزی برای شرع و اسلام به خبرنگار «آفتاب» گفت: این حاشیه‌سازی‌ها دو جنبه دارد یا برای مقابله با خلاف شرع و عرف جامعه اسلامی است یا برای حذف رقیب سیاسی است. خیلی کم اتفاق می‌افتد که کسی از این گروه واقعا دغدغه مسائل دینی و اسلامی داشته باشد یا به این موضوع فکر کند که یک مساله ممکن است اسلامی نباشد اما خلاف هم اسلام هم نباشد. این افراد دین را سپری قرار می‌دهند و در پشت آن انگیزه‌های سیاسی خود را جاری می‌سازند.

 

وی افزود: جامعه ما پر است از انواع موسیقی‌هایی که در آن زن و مرد به صورت هم‌صدایی آواز می‌خوانند و از همین صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم پخش می‌شود آقایان اوایل انقلاب به این هم‌آوایی‌ها مجوز نمی‌دادند اما بعدا این اجازه داده شد پس معلوم می‌شود از نظر آنها خلاف اسلام نیست.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: حال چه اتفاقی می‌افتد که یک دفعه یک نفر را تحت فشار قرار می دهند و دولت را به دردسر می‌اندازند که این اتفاق خلاف شرع است. این‌ها همه بهانه است. تندروها و افراطیون به هر قیمتی نمی‌خواهند اجازه بدهند دولت و ارکانش کار خودشان را انجام دهند و موفق شوند به همین دلیل هرروز یک بهانه‌ای می‌تراشند و در فعالیت‌های دولت خلل ایجاد می‌کنند.

 

حبیبی خاطرنشان کرد: این افراد اول شروع به داد و فریاد می‌کنند بعد به وسیله افراد خود در مجلس یک مساله کوچک را به جنجال می‌کشانند تا مقدمه‌ای شود برای استیضاح و سوزاندن یکی دیگر از مهره‌های دولت. اگر درد دین دارید چرا صدایتان درنمی‌آید برای این همه فساد اقتصادی که به وسیله سوء‌استفاده از بیت المال، از طرف آقایانی که در دستگاه حضور داشتند و اکنون نیز مشغول فعالیت هستند، صورت گرفته است. کوس رسوایی فساد اقتصادی دستگاه‌های اداری ما در همه جای دنیا پراکنده شده است چرا در آنجا اسمی از دین برده نمی‌شود این مساله که واجب‌تر است ازاینکه یک نفر خوانده یا نخوانده اما با کسی که هر روز با نان مردم سروکار دارد و میلیاردها میلیارد از بیت المال دزدی می‌کند، کاری ندارند.

 

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه چرا هنگام مطرح‌شدن داستان بورسیه‌ها از آن حمایت نکردند آیا در آنجا خلاف شرعی صورت نگرفته است، اظهار داشت: وقتی این موضوعات را بررسی می‌کنیم به شک می‌افتیم که آیا این افراد برای رضای خدا این حرکت‌‌ها را انجام می‌دهند یا خیر. حتی در صورتی هم که برای رضای خدا باشد اول اولیت‌بندی باید کنند که کدام مساله مهم‌تر است. حرکتشان باید بر مبنای اصلاح صورت بگیرند نه براساس کوبیدن رقیب سیاسی خود.

 

حبیبی تاکید کرد: در وضعیت سختی که جامعه با آن در حال دست و پنجه نرم کردن است باید همه متحد شوند برای یافتن بهترین راه‌حل‌ها به جای اینکه دائما صدای طبل تفرق را بلندتر کنند. با وجود آنکه منطقه در شرایط سختی قرار دارد کشور باید در یک ثبات و انسجام سیاسی قرار بگیرد و این امر مستلزم این است که دولت با خیال آرام کارش را انجام دهند.

 

وی در پایان سخنانش اضافه کرد: متولیانی که در دولت حضور دارند همگی انسان‌های مومن و معتقد و انقلابی هستند خود دکتر جنتی در یک خانواده به شدت مذهبی بزرگ شده و در تمامی عمرش دغدغه دین را داشته مگر می‌شود به یک امر خلاف شرع اجازه کار دهد؟ 

 

پوتین: در مذاکرات با ایران پيشرفت قابل توجهی به‌دست آمده‌است

Posted: 09 Feb 2015 04:09 AM PST

 جرس: ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه می‌گويد که مذاکرات هسته‌ای با ايران «به خوبی به جریان افتاده» و در این مذاکرات، «پيشرفت قابل توجهی» به‌دست آمده‌است.  

 

وی با این حال تأکید کرده است که هنوز «يک راه‌حل جامع و نهايی» درباره اين مسئله يا رسيدن به «چشم‌اندازی برای لغو تحريم‌ها» عليه تهران به دست نيامده است.

 

آقای پوتين در گفت‌وگو با روزنامه مصری الاهرام که دوشنبه ۲۰ بهمن منتشر شده، بر ضرورت «ادامه تلاش‌ها» در اين زمينه تاکيد کرده است.

 

به گزارش رادیوفردا، روسيه بر «حق» ايران برای ادامه برنامه هسته‌ای صلح‌آميز از جمله غنی‌سازی اورانيوم، زير نظر و بازرسی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تاکيد دارد و ولاديمير پوتين در گفت‌وگو با الاهرام نيز بر اين مسئله تاکيد کرده است.

 

رئيس جمهوری روسيه گفته که «نکته مهم اين است که هيچکس نبايد از وضعيت استفاده يک‌طرفه بکند يا برای چيزی بيشتر از آنچه جهت رسيدن به راه حلی متوازن و عادلانه برای این مسئله پیچیده نیاز است چانه‌زنی کند.»

 

ايران و گروه ۱+۵ شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، چين و روسيه، از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر ۲۰۱۳ تاکنون دو بار مهلت دستيابی به توافقی جامع و نهايی را تمديد کرده‌اند.

 

آنها دهم تير سال ۱۳۹۴ را به عنوان ضرب‌الاجل برای دست‌يابی به اين توافق تعيين کرده‌اند اما ابتدا بايد تا چهارم فروردين آينده، به توافقی سياسی بر سر کليات برای ادامه مذاکرات دست يابند.

 

آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار آن شده تا «توافق بر کليات و جزئيات در يک مرحله و با مفاد واضح و غيرقابل تأويل باشد» اما ساعاتی پس از اين سخنان، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفت که هرگونه تمديد مذاکرات هسته‌ای با ايران بعد از چهار فروردين منتفی است، مگر اين که چارچوب و طرح کلی يک موافقتنامه تا آن هنگام مشخص شده باشد.

 

آقای کری، در روزهای اخير، چند گفت‌وگوی فشرده با محمدجواد ظريف، همتای ايرانی خود داشته است.

 

آقای ظريف پس از آخرين دور از اين جلسات، گفت که «اکنون» زمان توافق نهايی با ايران بر سر برنامه هسته‌ای آن است اما هشدار داد که شرط اين توافق، «احترام به ايران» است. 

 

۲۲ کشته در درگیری فوتبال در مصر

Posted: 09 Feb 2015 03:50 AM PST

 جرس: حداقل ۲۲ نفر در درگیری هایی میان هواداران فوتبال و پلیس در بیرون ورزشگاهی در قاهره، پایتخت، کشته شدند.  

 

به گزارش منابع خبری، پس از آنکه شب گذشته طرفداران تیم "زمالک" مصر سعی داشتند بدون داشتن بلیت برای دیدن بازی به ورزشگاه راه پیدا کنند که باعث بروز درگیری شد. این خشونت ها پیش از بازی لیگ برتر میان دو تیم باشگاهی "زمالک" و "ای ان پی پی آی" روی داد.

 

به گفته شاهدان عینی روز یکشنبه پلیس برای متفرق کردن هواداران در ورزشگاه تدافع هوایی در قاهره از گاز اشک آور استفاده کرد و حداقل ۲۰ نفر زخمی شدند. هواداران زمالک آمار کشته ها در درگیرهای یکشنبه را ۲۰ نفر عنوان می کنند.

 

عکس های رویترز و اسوشیتدپرس از درگیری‌های روز گذشته در جریان مسابقات فوتبال در قاهره را در زیر می بینید. 

 

 

محمدرضا پورشجری در پی اعتصاب غذا به سلول انفرادی منتقل شد

Posted: 09 Feb 2015 01:25 AM PST

جرس: محمدرضا پورشجری درپی اعلام اعتصاب غذا در اعتراض به بلاتکلیفی، پرونده سازی و دستگیری مجدد خود به سلول انفرادی منتقل شد.

 

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، «محمدرضا پورشجری» نویسنده وبلاگ «گزارش به خاک ایران» با نام مستعار «سیامک مهر»، که از روز جاری (شنبه ۱۸ بهمن ماه) در زندان ندامتگاه مرکزی کرج دست به اعتصاب غذا زده است به سلول انفرادی منتقل شد.

 

یکی از زندانیان زندان ندامتگاه مرکزی کرج در تماسی با خبرگزاری هرانا گفت: «آقای پورشجری ساعت ۷ شب به نگهبانی فراخوانده شد و وی را به سلول انفرادی منتقل کردند.»

 

این زندانی سیاسی اول شهریور ماه سال جاری پس از تحمل چهار سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبر و توهین به مقدسات از طریق نوشته‌های خود در وبلاگ شخصی‌اش، از زندان آزاد شد. اما تنها ۳۸ روز پس از آزادی یعنی در ۸ مهرماه ماموران وزارت اطلاعات در شهر ارومیه محمدرضا پورشجری را مجددا بازداشت کردند.

 

این زندانی سیاسی در مدت چهارسال زندان پیشین خود دوبار سکته قلبی کرد و به بیماریهای زیادی همچون ورم غده پروستات، قند خون بالا و سنگ کلیه و… مبتلا گردید.

یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران در عراق کشته شد

Posted: 08 Feb 2015 11:10 PM PST

 جرس: سرتیپ پاسدار رضا حسینی مقدم، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در نبرد با داعش در نزدیکی سامرای عراق کشته شده است.

 

به گزارش تسنیم، تاریخ کشته شدن این فرمانده سپاه پاسداران شنبه هجدهم بهمن ماه اعلام شده است .

 

شهر سامرا در صد و ده کیلومتری شمال بغداد، یکی از شهرهای عمدتاً سنی نشین عراق بشمار می رود که برخی از اماکن مذهبی شیعیان در آن واقع شده است.

 

دی ماه گذشته نیز یک فرمانده دیگر سپاه پاسداران که سرتیپ حمید تقوی معرفی شده بود در سامرا کشته شد. 

تجمع دانشجویان کوی دانشگاه در اعتراض به مشکلات صنفی و فضای امنیتی

Posted: 08 Feb 2015 10:53 PM PST

 جرس: شب گذشته تجمعی از سوی دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه تهران برای رسیدگی مسئولان به مشکلات صنفی و امنیتی برگزار شد. 

 

به گزارش ایسکا نیوز، ماجرای ایجاد این تجمع دانشجویی در کوی دانشگاه را از زبان یکی از دانشجویان ساکن کوی بدین شرح است؛ تجمعی که در راستای رسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویان در محوطه کوی دانشگاه تهران با حضور قریب به ۵۰۰ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برگزار شد و در انتها با حضور دکتر خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران به نمایندگی از دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران خاتمه یافت.

 

این شاهد عینی در رابطه با اتفاقات و تجمعات دیروز در کوی دانشگاه گفت: قوانین و ضوابط جدید در طول ترم اخیر تعریف شده است که دانشجویان چندین بار طی تجمعات ۵۰ الی ۶۰ نفری به این قوانین جدید اعتراض خود را نشان دادند اما کسی به این تجمعات و اعتراض ها رسیدگی نکرد. دیشب نیز ابتدا این تجمع با حضور حدود ۵۰ نفر در کوی دانشگاه تشکیل شد اما برای این که نتیجه بخش باشد دانشجویان تصمیم می گیرند که در کوی دانشگاه راهپیمایی کند و همین راهپیمایی باعث افزایش تعداد تجمع کنندگان می‌شود.

 

وی تعداد دانشجویان معترض در کوی دانشگاه را هزار نفر عنوان کرد و افزود: در کوی دانشگاه قریب به ۳ هزار دانشجو ساکن هستند که از این تعداد حدود هزار نفر در این تجمع حضور یافتند و این تجمع حدود یک ساعت هم به طول انجامید.

 

این شاهد عینی افزود: دانشجویان حتی به در هم نزدیک نشدند و دور میدان کوی دانشگاه تجمع کردند. حراست کوی دانشگاه نیز در این تجمع دخالتی نکرد.

 

او گفت: دانشجویان در این تجمع خواستار رسیدگی به مطالبات خود از طریق حضور دکتر نیلی احمد آبادی سرپرست دانشگاه تهران در کوی شدند و این تجمع در راستای رسیدگی به مدیریت ضعیف معاونت امور دانشجویی خوابگاه دانشگاه تهران برگزار شد.

 

این دانشجو اظهار داشت: این تجمع از ساعت ۸ تا ۱۱ و نیم در کوی دانشگاه برقرار بود که با حضور دکتر خضری مدیر روابط عمومی دانشگاه تهران به نمایندگی از دکتر نیلی سرپرست دانشگاه تهران در کوی خاتمه یافت. با حضور دکتر خضری تریبون بازی به صورت خودجوش به وسیله دانشجویان برگزار شد و بخشی از مطالبات بیان شد و بخشی از مطالبات در بیانیه‌ی ۱۲ بندی نوشته شد.

 

وی درخصوص نتیجه این تجمع گفت: به دنبال اعتراض دانشجویان، مقرر شد به تمام این مشکلات رسیدگی شود و در صورتی که به بندهایی از مطالبات دانشجویان تجمع کننده پاسخ داده نشود در ادامه مطالبات سرپرست دانشگاه تهران و یک نماینده از وزارت علوم شنبه هفته آینده ساعت ۸ شب در کوی حاضر شده و به در خواست های دانشجویان رسیدگی کنند.

 

این دانشجو هزینه اجاره بهای خوبگاه را یکی از دلایل اصلی تجمع عنوان کرد و افرود: یک دانشجوی صنواتی با توجه به تعداد نفرات در هر اتاق حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومان بابت اجاره بهای اتاق پرداخت می کند. چنین هزینه ای برای دانشجویی که شغل ثابتی ندارد هزینه ای سنگین است.

 

وی می افزاید: مشکلات کوی آنقدر زیاد است که اگر این حرکت و تجمع دانشجویی کمی سازمان دهی تر بود بیشتر از هزار نفر در آن شرکت می کرد.

 

او با تأکید بر اهمیت این تجمع و لزوم رسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویان بیان کرد: با توجه به این که دانشجویان ساکن در کوی عموما دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند، دانشجویانی که در قیاس با دانشجویان کارشناسی محافظه کارتر هستند. لذا دانشجوی دکتری زمانی در یک تجمع حضور پیدا می کند که وضع به مراتب خیلی وخیم باشد.

 

وی محدودیت حضور مهمان و هزینه برای سکونت مهمان در یک شب در کوی، محدودیت تردد از ساعت ۲۳ در کوی، افزایش ظرفیت اتاق ها، مابه تفاوت مبلغی که برای سکونت در یک اتاق چهار نفر اما با حضور ۵ نفر در آن از دانشجویان دریافت می شود، مشکلات اینترنت و مسائل بهداشتی کوی، برخوردهای نامناسب حراست کوی دانشگاه و فضای امنیتی کوی، فقر حرکتی و نبود وسایل و امکانات ورزشی را بخشی از ۱۲ بند از مطالبات دانشجویان کوی دانشگاه تهران عنوان کرد.

 

این ساکن کوی دانشگاه تهران در تشریح اعتراض دانشجویان به نرخ اجاره بهای خوابگاه اظهار کرد: وزارت علوم نرخی را برای اجاره اتاق در کوی مقرر کرده است و دانشجو موظف است بر طبق این مصوبه وزارت علوم برای اجاره اتاق با هر تعداد هم‌اتاقی مبلغ مشخصی را پرداخت کند که اتاق هایی که تعداد کمتری از دانشجویان را در خود جای می دهند مبلغ برای اجاره آن بیشتر از اجاره اتاق ۵ نفر است. اما شرایط کنونی به نحوی است که اتاقی که برای حضور ۴ نفر در نظر گرفته شده است و دانشجو هزینه حضور در یک اتاق ۴ نفر را پرداخت می کند حالا ۵ نفری شده اما دانشجویان همچنان باید هزینه همان اتاق ۴ نفره را پرداخت کنند که ما به تفاوت آن نزدیک به ۵۰ هزار تومان است و این پول دانشجویان در دست صندوق رفاه دانشجویان است.

 

وی شعار اصلی در تجمع دانشجویان کوی دانشگاه تهران را «آموزش رایگان، حق مسلم ماست» دانست و افزود: مطالبه دانشجویان در کوی دانشگاه تهران رایگان شدن کلیه هزینه های آموزش به عنوان نخبگان کشور بوده است.

 

وی در خصوص قانون منع تردد در ساعت ۱۱ شب در کوی دانشگاه بیان کرد: قانون منع تردد در ساعت ۲۳ زمانی برای دانشجویان دختر در کوی دانشگاه تهران وضع شد و سال ۹۰ نیز تجمعی مشابهی در جهت اعتراض به این قانون در خوابگاه دختران نیز برگزار شد. اما در آن زمان به نوعی موضوع رفع و رجوع شد و پذیرفته شد که با نیم ساعت تأخیر موافقت کنند اما امسال زمان ثبت نام در خوابگاه شرایطی را برای دانشجویان گذاشتند که هر کسی این شرایط را نپذیرد نمی تواند از خوابگاه استفاده کند که یکی از این شرایط منع تردد از ساعت ۲۳ در کوی دانشگاه بود.

 

این دانشجوی دانشگاه تهران افزود: شرط دیگری که دانشجویان به آن اعتراض دارند اجازه ورود حراست به کلیه اتاق های دانشجویی در کوی دانشگاه است که طبق این شرط حراست کوی می تواند در مواقع اضطراری وارد هر اتاقی شود و کلید تمامی اتاق های کوی دانشگاه را در اختیار داشته باشد.

 

وی با انتقاد از این قانون و شروط آن تأکید کرد: دانشگاه به نوعی دانشجو را با این شرایط در عمل انجام شده قرار می دهد و دانشجویی که از توان مالی خوبی برخوردار نیست چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

 

او در خصوص دلیل اصلی برای مخالفت با منع تردد در ساعت ۲۳ در کوی را اینگونه عنوان کرد: اکثر دانشجویان ساکن در کوی دانشگاه برای رفع نیاز مالی خود ساعات پس از تحصیل را به کار اختصاص می دهند و چون اکثر کلاس های دانشگاه صبح ها است آنها تا ساعتی از شب مشغول کار هستند و این منع تردد برای آنها مانعی بزرگ است.

 

این دانشجوی ساکن کوی دانشگاه یکی دیگر از مطالبات تجمع دانشجویان کوی را برگزاری زودهنگام انتخابات شورای صنفی با توجه به عملکرد شائبه برانگیز این نهاد دانشگاهی عنوان کرد.

 

این دانشجو با اشاره به وضعیت نامطلوب خوبگاه های دانشجویان کارشناسی تصریح کرد: در اطراف دانشگاه تهران و حوالی میدان انقلاب خانه ها و آپارتمان هایی را گرفته اند و تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تهران را در این خانه ها اسکان داده اند. این ساختمان ها معماری خوابگاه را ندارد و تقریبا تمامی آنها با مشکل اسکان مواجه هستند. وضعیت خوابگاه های دانشجویان کارشناسی وضعیتی نامطلوب تر از کوی دانشگاه دارد. در حالی که می توانستند در کوی دانشگاه حرفه ای تر عمل کنند و دانشجویان کارشناسی را نیز در کوی اسکان دهند.

 

وی در پایان بیان کرد: متاسفانه به خاطر این که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در این تجمع حضور داشتند و از وضعیت دانشجویان کارشناسی اطلاعی ندارند این موضوع را در جزو مطالبات خود قرار نداده اند. 

 

پرونده سهیل عربی سرانجام به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور رسید

Posted: 08 Feb 2015 10:18 PM PST

 جرس: پس از هفته ها استنکاف دادستانی، سرانجام پرونده سهیل عربی، فعال اینترنتی که به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) از طریق مدیریت صفحاتی در فیس بوک به اعدام محکوم شده بود، برای بررسی ماده ۱۸، به دیوان عالی کشور ارسال، و برای آن تعیین شعبه شد.  

 

بنا بر گزارش «کمپین صلح فعالان در تبعید» دادستانی تهران، پس از هفته ها استنکاف، نهایتا پرونده سهیل عربی را برای بررسی ماده ۱۸، به شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی اسلامی ارسال کرد. او پیش‌تر از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی خراسانی به اعدام محکوم شده بود.


طبق قانون، قاضی در این مرحله نهایتا ظرف شش ماه باید اعلام رای کند که حکم مورد تایید است، یا باید برای بررسی مجدد به شعبه هم عرض ارسال شود، و یا اصولا حکم را نقض کند.

 

سهیل عربی، ۳۰ ساله و دارای یک فرزند خردسال ۵ ساله است. سهیل عربی روز هشتم شهریور در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی به اعدام محکوم شده بود و آذر ماه سال جاری حکم اعدام سهیل عربی در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست علی رازینی تایید شده است.

 

سهیل عربی به جز اتهام مذکور به اتهام توهین به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و غلامعلی حداد عادل، نماینده تهران در مجلس، از طریق نوشته‌هایش در فیسبوک در دادگاه ویژه کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد که این حکم در تجدید نظر نیز تایید شده است.

 

همچنین او به اتهام توهین به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی به سه سال حبس محکوم شده که این حکم نیز در دادگاه تجدیدنظر «عینا» تایید شد.