جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نادران: مقادیـری ارز از کشور خارج شد

Posted: 23 Feb 2015 09:22 AM PST

 جرس: نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه در ماه‌های اخیر مقادیر قابل توجهی ارز بانک مرکزی طی محموله‌ای چمدانی از کشور خارج شده است، گفت: این ارزها همان ارزهای آزاد شده از توافقنامه ژنو است.

 

به گزارش تسنیم، الیاس نادران نماینده تهران در مجلس در ابتدای جلسه علنی عصر امروز پارلمان در تذکری شفاهی اظهار داشت: اخیرا گزارشی دریافت کردیم که نشان می‌دهد ظرف ماه‌های اخیر مقادیری قابل توجهی از ارزهای بانک مرکزی طی چند محموله چمدان اسکناس ارزی که عمدتا درهم بوده‌اند، از مبادی رسمی و با تایید بانک مرکزی از کشور خارج شده‌اند.


وی ادامه داد: یکی از این محموله‌ها با دستور دادستان تهران در فرودگاه توقیف و عودت شده است که برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده است و گفته می‌شود این ارزها همان ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو است. آمریکایی‌ها علی‌رغم تعهد کلی در آزادسازی چندمیلیارد دلار از منابع ارزی کشور در مرحله اقدام، به رسم دیرینه خوی آمریکایی خود، از دادن ولو یک دلار به دولت استنکاف کرده‌اند.

 

نماینده تهران در مجلس افزود: آنها گفته‌اند که شما همچنان تحریم دلار هستید و ما فقط می‌توانیم معادل آن پول را در یک کشور ثالث به پول آن کشور به شما تحویل دهیم. آنگاه معادل این مبلغ به ارز یکی از کشورهای منطقه تبدیل و تحویل و در همین مرحله اول نرخ تسعیر ارز، هزینه قابل توجهی علیه ما به جیب آن کشور واریز شده است.

 

نادران برهمین اساس تصریح کرد: در مرحله دوم بخشی از این ارزها با پرداخت هزینه تسعیری تبدیل به دلار و سپس وارد کشور شده و بخش دیگر هم به کشور دیگری رفته است و مجددا در آن کشور گفته‌اند چون شما هنوز از نظر سیستم بانکی تحریم هستید، لذا این ارزها را فقط می‌توانید به تهران ببرید و حتی حق نگهداری یک درهم را هم در این کشور ندارید و ظاهرا بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد مجددا این ارزها را از طریق برخی افراد خاص از کشور خارج کند و به همان کشور اول برگرداند که در این رابطه چند ملاحظه وجود دارد.

 

وی در این باره گفت: نخست اینکه اصل موضوع انتقال منابع آزادشده از محل توافق ژنو به صورت اسکناس درهمی به ایران با وجود نیازهای ارزی کشور در خارج بالاخص کشور امارات نیازمند بررسی و فاقد توجیه و منطق اقتصادی است پس سوال اینجاست که چرا اساسا فلان توافقی صورت گرفته و ما پذیرفته‌ایم که این پول‌ها را آن هم به صورت غیردلاری وارد کشور کنیم تا مجبور باشیم با مکانیسم غیررسمی و پرداخت هزینه و ریسک به خارج از کشور منتقل کنیم.

 

نماینده تهران ادامه داد: دوم اینکه از آنجایی که ورود هرگونه اسکناس ارزی به دلیل شرایط تحریم به داخل کشور دارای هزینه‌های کلان و قابل توجهی است و با توجه به اینکه درهم اسکناس معتبر و با ارزش و با ثبات در مقابل سایر ارزها است، حال که وارد کشور شده است، چه ضرورتی دارد که مجدداً همین منابع درهمی از کشور خارج شود.

 

نادران در مورد نکته سوم نیز تصریح کرد: بار دیگر اثبات شد که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند و در مقابل تعهدات مکتوب، عینی و جزئی خود در آزادسازی ۷ میلیارد دلار و ماهی ۷۰۰ میلیون دلار در تمدید توافقنامه موقت ژنو هم پایبند نبوده و به دنبال تحقیر ملت ایران هستند لذا چگونه می‌توان به اینها اعتماد کرد که در توافق بلندمدت به کلی و جزیی اکتفا کنیم. 

 

فضای مذاکرات هسته‌ای خوب اما بسیار جدی است

Posted: 23 Feb 2015 09:22 AM PST

یک مقام ایرانی
جرس: یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت: دو طرف مصمم به حل مسائل باقی مانده هستند.

 

یک مقام ارشد ایرانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار کرد: هر دو طرف مذاکره کننده مصمم به حل مسائل باقی مانده هستند اگرچه اختلافات هنوز وجود دارد.

 

این مقام ایرانی تاکید کرد: مذاکره کنندگان به سختی تلاش می‌کنند تا به یک نقطه مشترک برسند.

 

او هم‌چنین فضای مذاکرات را خوب اما بسیار جدی توصیف کرد.

 

علاوه بر این یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت که نشست امروز مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در ژنو تمام موضوعات را پوشش خواهد داد.

 

به گزارش رویترز مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا در سطح مقامات بلندپایه هر دو کشور روز دوشنبه در ژنو در حالی ادامه یافت که هر دو طرف با کار روی اختلافات سیاسی و فنی سعی می‌کنند تا به یک توافق اولیه تا آخر ماه مارس دست پیدا کنند.

 

وزیران امور خارجه ایران و آمریکا به علاوه علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی هسته‌ای ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا به منظور دستیابی به این هدف با یکدیگر در ژنو دیدار کرده‌اند.

 

به گزارش ایسنا، مذاکره کنندگان اعلام کرده‌اند انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات هسته‌ای آخر ماه جاری میلادی برگزار شود. 

 

دیوار عظیم‌ترین دانشگاه جهان خراب شد/ حال و روز دانشگاه چمران اهواز خوب نیست

Posted: 23 Feb 2015 05:56 AM PST

 جرس: رئیس دانشکده ریاضی و عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز با اشاره به تخریب بخشی از دیوار این دانشگاه شهید چمران گفت: دانشگاه شهید چمران اهواز سرمایه ملی و متعلق به تمام ملت است و تعرض به آن تعرض به ملت میباشد و این اقدام نتیجه بیعلاقگی و بیتوجهی مسئولان به دانشگاه است.  

 

به گزارش ایسنا، امیدعلی شهنی‌کرمزاده گفت: دانشگاه شهید چمران که همان جندی شاپور، عظیمترین دانشگاه جهان است از نظر مالی و معنوی ملک مردم ایران محسوب می‌شود اما متاسفانه عده ای از مسئولان به این موضوع توجه نمیکنند و این اتفاقی که سابقا هم نظیر آن رخ داده، یک بیحرمتی به مردم و علم و دانش است و در هیچ جای جهان همچنین اتفاقی رخ نمیدهد.

 

او گفت: دانشگاه محلی برای تمام مردم حتی فرزندان آن افراد معارض است و ما انتظار داریم که مسئولان بدون این‌که یک وجب از خاک دانشگاه کم شود این موضوع را حل کنند زیرا صاحبان دانشگاه مردم و دولت هستند.

 

این استاد دانشگاه گفت: این اقدام بسیار اشتباه بود و اگر در سطح جهان رسانه‌ای شود برای کشور مناسب نخواهد بود. مسئولان استانی در این قضیه بی‌تقصیر نیستند.

 

کرمزاده با اشاره به این‌که در سالهای گذشته نیز به زمینهای دانشگاه تعرض شده است، گفت: در گذشته و در جریان احداث پل پنجم اهواز و تقسیم دانشگاه به دو قسمت، مسئولان مطرح کردهاند که زمینهای دانشگاه را از طریق تونل زیرزمین به هم متصل میکنند و تنها به اندازه یک جاده از دانشگاه کم می‌شود و ما هم قانع شدیم و فکر میکردیم پردیس دانشگاه به وسیله این تونل به هم متصل میشود اما دیدید که این اتفاق نیفتاد و دانشگاه چمران اهواز، قسمت اعظمی از زمینهای خود را از دست داد.

 

او ادامه‌داد: همچنین در هنگام ساخت جاده ساحلی نیز میخواستند بخشی زمینهای دانشگاه را جدا کنند که خوشبختانه با پافشاری مدیریت وقت این کار صورت نگرفت و جاده بدون این‌که از زمینهای دانشگاه کاسته شود، ساخته شد؛ گر چه مسئولان آن زمان ادعا میکردند که امکان احداث جاده بدون ورود به اراضی دانشگاه وجود ندارد.

 

کرم‌زاده گفت: دانشگاه یک محل مقدس است و قطعا هر فرد عادی که بداند این زمینهای دانشگاه است آن را نمیخرید.

 

رئیس دانشکده ریاضی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت از دولت‏، نماینده ولی فقیه در استان، مسئولان و جامعه روحانیت در جهت وحدت دانشگاه و حوزه خواستاریم که نگذارند به دانشگاه بیحرمتی شود. 

 

اصلاح طلبان فارس: مدیران احمدی نژادی هنوز مانده اند

Posted: 23 Feb 2015 05:56 AM PST

 جرس: در پی نقد عملکرد استانداری فارس در هفته نامه صدا و واکنش استانداری نسبت به مدعیات این نشریه، اصلاح‌طلبان استان فارس گزارشی را در این زمینه منتشر کرده‌اند.  

 

به گزارش جرس، هفته نامه صدا شماره ماه گذشته خود، در مطلبی به بررسی گرایش سیاسی مدیران ارشد برخی شهرهای بزرگ پرداخته بود. بنابراین گزارش و به گفته منابع مطلع در استان فارس، تا اردیبهشت‌ماه ١٩فرماندار در شیراز جابه‌جا یا عوض شده بودند که از این تعداد ١٠انتخاب جدید و ٩انتصاب هم در سطح جابه‌جایی بوده است. از این مجموعه جز چهارنفر مابقی، یا از اصولگرایان شناخته شده بودند یا آنکه فعالیت سیاسی آنها زیر تابلوی اصولگرایانه چندان مشخص نبوده است.


پس از آن این اطلاعات با واکنش استانداری همراه شد و وی اظهارات مطرح شده را تکذیب کرد.

 

گزارش اصلاح‌طلبان فارس که در همین باره و پس از این اظهارنظرها تهیه شده است، در ادامه می‌آید:


هر کار میکنم که نگویم نمیشود
انگیزه سکوت فراهم نمیشود

نقد عملکرد استانداری فارس در هفته نامه صدا و واکنش استانداری نسبت به مدعیات این نشریه ما را بر آن داشت تا پیرامون موضوع یاد شده به شرح آنچه در استان فارس میگذرد بپردازیم.
آنچه در تکذیبیه‌ی ارسالی از سوی استانداری محترم فارس به چشم میآید را میتوان در چند محور خلاصه کرد.
قابل تامل است که در حوزه مدیرت استان تغیرات چندانی صورت نگرفته و بیشتر مدیران کل و مدیران عامل منسوب به دولت احمدی نژاد ، کماکان در استان فارس سمت های اجرایی دارند. تنی چند از چهره های منصوب دولت سابق در حوزه استانداری کماکان سمتهای مدیریتی را دارا میباشند ، و همچنین چند تن از فرمانداران نیز از چهره های نظامی و یا بازماندگان دولت قبل هستند که اکنون در چرخه مدیریتی استان حضور دارند.

تکذیبیه استانداری در خصوص انتصابات و دلایل آن به همکاری و تعامل با نمایندگان استان اشاره نموده است. اگرچه این روال نامیمون در ادوار مختلف جریان داشته است، اما نباید فراموش کرد قانون اساسی وظیفه نمایندگان را «تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن» تعیین کرده است. پس انتصاب فرماندار از سوی نمایندگان با اصل تفکیک قوا و نص صریح قانون هیچ همخوان نیست. نیز نباید از نظر دور داشت که دولت مستقر حاصل «نه» بزرگ مردم به سیاست‌هایی بوده است که غالب نمایندگان فعلی استان پرچمدار آنند.

اما موضوع جدی تر نوع نگاه استانداری فارس به کنش های سیاسی میباشد. در نگاه ما باورمندان به قانون، برگزاری همایش ها و سخنرانی ها حق تمام گروههای سیاسی و سبب ایجاد نشاط در فضای سیاسی جامعه است. چشمداشت ما در این زمینه از نماینده‌ی ارشد دولت تدبیر و امید در استان همراهی با سیاست‌ها، شعارها، و برنامه های دکتر حسن روحانی است. اما با کمال تاسف این مهم تا کنون رنگ واقعیت به خود ندیده است و درخواست گروهها و احزاب اصلاح طلب جهت برگزاری مراسم سیاسی و حتی مذهبی در فضاهای سرپوشیده نیز غالبا با مخالفت و ممانعت مسئولین استان روبه رو گردیده است.

خلاصه ای از نحوه لغو یا برگزاری شش برنامه منسوب به اصلاح طلبان در ذیل آمده است.

برنامه اول
دعوت از سرکار خانم معصومه ابتکار ( معاون محترم ریاست جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست)
به استناد مصاحبه استاندار محترم با خبرگزاریها، ایشان با بیان جمله «من نگذاشتم که ابتکار در جهاد دانشگاهی صحبت کند» مسوولیت لغو برنامه فوق را بر عهده گرفتند. (منبع عصر ایران مصاحبه پس از 16 آذر)

برنامه دوم
دعوت از حجه الاسلام یونسی (مشاور رییس جمهور در امور اقلیت‌ها)
اصلاح طلبان جهت برگزاری این مراسم درخواست صدور مجوز نمودند که متاسفانه پاسخی از سوی مسوولین اجرایی دریافت نشد.
تا اینکه طی جلسه‌ای مشترک فعالین اصلاح طلب در روز جمعه مورخ 12 اردیبهشت ماه نود و سه با حجه الاسلام یونسی در مهمانسرای استانداری و در حضور مسئولین استانداری این موضوع به صورت گلایه مطرح شد. مسوولین استان با اصرار حجه الاسلام یونسی 18 ساعت پیش از شروع برنامه حاضر به صدور مجوز شدند.

در همایش مذکور نیروهای تند رو با شعار و توهین نظم جلسه را در حضور چند تن از مدیران استانداری به هم زدند. هرچند مدیران استانداری خود شاهد قانون شکنی نیروهای تند رو بودند، گزارش مفصلی از این وقایع به همراه عکس و مشخصات اخلالگران توسط مجریان برنامه تهیه گردید، و جهت پیگیری به فرمانداری شیراز ارسال شد.

برنامه سوم
دعوت از دکتر محمدرضا عارف
سخنرانی ایشان در دانشگاه شیراز توسط نیروهای تند رو که پیش تر با عکس و مشخصات به فرمانداری شیراز معرفی شده بودند به اخلال و بی نظمی کشیده شد. گفتنیست اخلالگران به مهمانان برنامه نیز حمله ور شدند.
میزان جسارت این افراد حاکی از عدم برخورد با قانون شکنیهای سابق ایشان توسط مسوولین ذیربط بود.

برنامه چهارم
افطاری اصلاح طلبان با دعوت از سید هادی خامنه‌ای (دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره))
با اینکه رسم بر این نبوده است که جهت برگزاری مراسم افطار درخواست مجوز گردد ، اما از سوی فرمانداری شیراز فشارهای زیادی وارد گردید تا در نهایت میزبانان مجبور و ملزم به اخذ مجوز شدند.

برنامه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام هادی غفاری در روز 16 آذر
با وجود اینکه این برنامه ارتباطی با اصلاح طلبان نداشت و به دعوت یک تشکل اصولگرا در دانشگاهی تحت مدیریت فردی نزدیک به جبهه پایداری برگزار گردید، اما تلاش شد همه هزینه های برنامه را اصلاح طلبان پرداخت نمایند.
مصاحبه استاندار پس از ماجرا از این جهت خواندنیست که با ابراز ناراحتی از برگزاری این جلسه فرموده اند «به دنبال پیدا کردن سر نخ های دعوت از هادی غفاری هستیم» ، در حالیکه بند چهار تکذیبیه استانداری که در شماره 22 هفته نامه صدا منتشر شد، حضور هادی غفاری را به تلویح سندی بر وجود فضای باز سیاسی جهت سخنرانی اصلاح طلبان دانسته است. همچنین در این بند ذکر شده که استاندار هیچ نقشی در صدور یا عدم صدور مجوز ندارد.

اما پیش از این استاندار در مصاحبه ای اظهار داشته است «به دانشگاهها و سایر دستگاهها اعلام میکنیم که هر دانشگاه، سازمان و تشکیلاتی که بخواهد سخنران دعوت کند، ما سخنران را چک میکنیم و دانشگاهها هم تانظر ما را نگیرند نباید در هیات نظارت دانشگاه آن را مطرح کنند. اجازه نمی‌دهیم هر کس هر چه دلش خواست بگوید».(منبع همان)

برنامه ششم
دعوت از حجه الاسلام سروش محلاتی
بنا بود این برنامه به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) با موضوعی مذهبی و به دعوت یک بنیاد غیر سیاسی در شیراز برگزار شود که با ممانعت استانداری لغو شد. لازم به ذکر است سخنران برنامه هم در این استان ( شهرستان فسا، شهریور 93) و هم در سایر استانها سخنرانی داشته است. جای تامل است که یک روز پس از لغو برنامه‌ی شیراز، ایشان در سالن استانداری مازندران سخنرانی کرده است.

در پایان ذکر چند نکته لازم می نماید:
اگر به زعم مدیران استانداری برگزاری مراسم توسط تشکل ها و احزاب شناسنامه دار در فضاهای سرپوشیده منوط به اخذ مجوز میباشد [که می‌دانیم طبق قانون احزاب و دستورالعمل وزیر وقت کشور نیازی به مجوز نیست و منظور از مکان‌های عمومی خیابان‌ها، پرک‌ها و میادین است]، یقینا هر گونه تجمع و راهپیمایی در فضای باز نیز نیاز به مجوز دارد.

حال چگونه است که در راه صدور مجوز برای تشکل های اصلاح طلب در سالن ها سنگ اندازی می‌شود، اما تجمعات اعتراضی و بدون مجوز گروههای نزدیک به اصولگرایان نه تنها برگزار می‌شود بلکه غالبا مطالبات این تجمع کنندگان از جانب مسوولین استان مورد توجه و پیگیری قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال در وقایع مربوط به سخنرانی آقای هادی غفاری، استاندار محترم در پاسخ به تجمع کنندگان فرموده اند «به مقامات امنیتی دستور پیگیری داده ام».

فارغ از اینکه سربازان شریف نهادهای امنیتی رسالت خویش را تامین امنیت فرد فرد شهروندان می‌دانند و منتظر دستور استاندار محترم جهت تامین امنیت دسته دیگری از شهروندان به نام «اصلاح طلبان» نیز می‌باشند.

امید که گفته‌های منادیان اصلاحات اثر کند، شعارهای اعتدال، کارگر افتد و استاندار محترم با تاسی از رییس جمهور شجاع و مدبرمان در برابر قانون شکنان بایستد و سبب همبستگی نیروهای دلسوز نظام در استان پهناور فارس شود.

جمعی از فعالین اصلاح طلب استان فارس
 

جک استراو به دلیل رسوایی مالی از نمایندگی مجلس عوام استعفا داد

Posted: 23 Feb 2015 05:28 AM PST

 جرس: وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که به دلیل حضور بلند مدت در عرصه سیاست چهره ای شناخته شده در جهان و از مهره های تعیین کننده حزب کارگر این کشور محسوب می شود با اتهام رسوایی مالی مواجه شده است.  

 

به گزارش مهر به نقل از ایندیپندنت، دو وزیر خارجه اسبق انگلیس یعنی «جک استراو» از حزب کارگر و سر «مالکوم ریفکیند» از حزب محافظه کار، متهم به دریافت پاداش معادل روزانه پنج هزار پوند از یک شرکت چینی شده اند.

 

در همین رابطه استراو با اعلام استعفای خود از مجلس عوام اعلام کرد که خود را در اختیار کمیته تحقیقات این نهاد قرار می دهد تا این کمیته درباره اتهام وی تحقیق کند. با این وجود ریفکیند در حال حاضر ریاست کمیته پارلمانی ناظر بر سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس را بر عهده دارد.

 

تصاویر ویدئویی ضبط شده استراو و ریفکیند را در حال سوءاستفاده از نفوذ سیاسی برای ثروت‌ اندوزی نشان می‌ دهد. این دو نماینده پارلمان انگلیس متهم هستند که قصد داشته‌اند از نفوذ سیاسی و دسترسی‌هایشان برای رساندن سود به یک شرکت خصوصی، در ازای دریافت پول سوء استفاده کنند.

 

استراو پس از افشای این رسوایی داوطلبانه عضویت خود در حزب کار را به حالت تعلیق درآورده و از مجلس عوام نیز استعفا داده است.

 

جریان افشای رسوایی این دو نفر بدین شرح است که چند خبرنگار با این ادعا که نماینده یک شرکت ارتباطاتی در هنگ‌کنگ هستند از این دو نماینده ارشد پارلمان انگلیس به طور مخفیانه در حالی فیلمبرداری کرده‌اند که از آنها برای پیوستن به هیئت مشاوره این شرکت دعوت به عمل می‌آورند.

 

در یکی از جلسات، استراو شرح می‌دهد از نفوذش برای تغییر قوانین اتحادیه اروپا به نفع یک شرکت استفاده کرده و در ازای آن سالانه 60 هزار پوند دریافت کرده است. 

 

نامه صادق زیباکلام به رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

Posted: 23 Feb 2015 05:12 AM PST

 جرس: صادق زیباکلام یکی از استادان دانشکده حقوق و علوم سیاسی نامه ای درباره مرگ یکی از دانشجویان دوره دکتری در اتاق رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تهران به وی نوشته است.  

 

زیبا کلام در نامه خود آورده است: نحوه برخورد شما در جريان مرگ خجسته نيا هم بسيار قابل تامل بود؛ در نهايت بي تفاوتي کانه اتفاقي نيفتاده. تنها دغدغه اي که در کل ماجراي اندوهناک برايتان اهميت داشت آن بود که نشان دهيد آن مرگ در نتيجه سکته قلبي بوده و هيچ ارتباطي با مسايل دانشکده پيدا نمي کند. تنها چيزي که براي شما اهميت نداشت بررسي ، پيگيري و تامل عميق تر پيرامون آن واقعه ي تاسف آور و اينکه چرا اتفاق افتاده بوده. شما و همکارانتان در هيئت رئيسه دانشکده حتي حاضر نشديد يک مراسم يادبود ساده براي حسين بگيريد چه رسد به استمالت و همدردي با خانواده وي.

 

متن کامل این نامه که در وبسایت انصاف‌نیوز منتشر شده، به شرح زیر است:

 

جناب آقاي دکتر فضل الله موسوي
رياست محترم دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران

 

با سلام و تحيات، در پاسخ به درخواست هاي مکرر جنابعالي مبني بر اينکه بنده مطالبي که پس از فوت مرحوم حسين خجسته نيا دانشجوي دوره دکتري روابط بين الملل دانشکده اظهار داشته ام را مي بايستي تکذيب نمايم، و نهايتا تهديد به اينکه اگر چنانچه تکذيب ننمايم عليه بنده اعلام جرم خواهيد فرمود، توضيحاتي را لازم ديدم که خدمتتان معروض دارم.

عرايض بنده در خصوص فوت آن مرحوم چه به صورت شفاهي در رسانه ها و چه در سرمقاله روزنامه شرق، (20 بهمن) را مي بايستي به دو بخش اصلي و فرعي تقسيم نمود. بخش فرعي پيرامون شرايط يا نحوه فوت آن مرحوم ، و بخش اصلي بيشتر مربوط به سياست هاي آموزشي دولت گذشته بالاخص در خصوص جذب هيئت علمي مي شود. در خصوص قسمت فرعي بنده روايتي را بازگو نمودم که در روزهاي نخست فوت آن مرحوم همه مي گفتند. اينکه آن مرحوم با خوردن سيانور در دفتر جنابعالي اقدام به خودکشي مي نمايد. اما بعدا جنابعالي آن روايت را منکر شديد و اعلام کرديد که ايست قلبي باعث مرگ وي بوده. بعلاوه فرموديد که اصلا در آن روز ملاقاتي با متوفي نداشته ايد و به خود من هم گفتيد که او را اساسا نمي شناختيد.

جناب آقاي دکتر موسوي، بنده هيچ محاجه اي با جنابعالي در خصوص شرايطي که ايشان فوت شده اند ندارم. آيا آن مرحوم حسب روايت اوليه انتحار نموده و يا آنکه آنگونه که جنابعالي بعدا فرموديد دچار ايست قلبي مي شود؟ آنچه مسلم است محلي که ايشان فوت مي شوند دفتر جنابعالي در آنجا واقع است و هيچ بخش ديگري از دانشکده در آن قسمت وجود ندارد. بنابر اين حداقلش آنست که آمده بوده تا جنابعالي را ببيند. به هرحال دو نفري که مي توانند توضيح دهند که آن روز بعد از ظهر دقيقا چه اتفاقي مي افتاد مسئولين دفتر جنابعالي هستند که بالطبع نمي توان از آنان انتظار داشت روايتي مغاير با آنچه شما مي فرماييد ارائه دهند. گزارش پزشکي قانوني هم در خصوص علت فوت رسانه اي نشده. اگر آن گزارش خودکشي را منتفي اعلام کرده بود يقينا در و ديوار دانشکده پر مي شد از آن. تا آنجا هم که بنده مي دانم بررسي علت فوت تا کنون از سوي هيچ مقام و دستگاه رسمي کشور صورت نگرفته.

جناب آقاي دکتر موسوي، مهم تر از اين پرسش که علت مرگ حسين خجسته نيا چه بوده، آنست که بپرسيم در طي قريب به 8 سالي که جنابعالي رياست دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران را برعهده داشته ايد چند نفر از استعدادهاي درخشان و فارغ التحصيلان برجسته دانشکده امان را ما توانسته ايم جذب نماييم، و در مقابل چند نفر را به صورت سفارش شده بورسيه يا هيئت علمي کرده ايم بدون آنکه گروههاي آموزشي کوچکترين علم و اطلاعي پيرامون آن ها داشته باشند؟ بپرسيم جنابعالي در طي هشت سال گذشته چندبار پاي درد و دل دانشجويان فوق ليسانس و دکتراي مطالعات منطفه اي نشسته ايد تا ببينيد از وضعيت اين رشته جديد التاسيس چه مي گويند؟ چندبار طي اين هشت سال با مسئولين انجمن صنفي دانشجويان دانشکده ملاقات داشته ايد؟چندبار در طي اين هشت سال با دانشجويان در خصوص مسايل علمي و آموزشي آنان ديدار داشته ايد؟ آيا هرگز در مقام پي جويي بر آمديد که فارغ التحصيلان برجسته مان همچون حسين خجسته نيا بعد از فارغ التحصيلي کجا رفته اند، چه مي کنند و چه سرنوشتي پيدا کرده اند؟ آيا در طي اين هشت سال کوچکترين زحمتي بخودتان داديد تا در مقام رياست دانشکده يک بررسي بنماييد که دانشکده اي که روزي قطب و معتبرترين مرکز علمي کشور در حقوق، علوم سياسي و رابط بين الملل بوده اکنون چه وضعيتي پيدا کرده؟دانشجويان به کنار، شما حتي حق انتخاب مدير گروه را از اساتید گرفتید.

نحوه برخورد شما در جريان مرگ خجسته نيا هم بسيار قابل تامل بود؛ در نهايت بي تفاوتي کانه اتفاقي نيفتاده. تنها دغدغه اي که در کل ماجراي اندوهناک برايتان اهميت داشت آن بود که نشان دهيد آن مرگ در نتيجه سکته قلبي بوده و هيچ ارتباطي با مسايل دانشکده پيدا نمي کند. تنها چيزي که براي شما اهميت نداشت بررسي ، پيگيري و تامل عميق تر پيرامون آن واقعه ي تاسف آور و اينکه چرا اتفاق افتاده بوده. شما و همکارانتان در هيئت رئيسه دانشکده حتي حاضر نشديد يک مراسم يادبود ساده براي حسين بگيريد چه رسد به استمالت و همدردي با خانواده وي.

جناب آقاي دکتر موسوي، بنده حاضر هستم هرچه را که در خصوص فوت حسين خجسته نيا گفته ام را تکذيب کنم، اما آيا جنابعالي هم مي توانيد، ناعدالتی هایی را که حسين خجسته نياهاي دانشکده مان در سالهای اخیر دیده اند، تکذيب نماييد؟

با عرض ادب و احترام
صادق زيباکلام 

غروی در مراسم ختم سیده خاتمی: صداوسیما انصاف داشته باشد

Posted: 23 Feb 2015 05:12 AM PST

 جرس: سید محمدعلی غروی در مراسم ترحیم سرکار حاجیه خانم سیده فاطمه خاتمی در مسجد حظیره که با حضور اعضای بیت مرحوم آیت الله سید روح الله خاتمی برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره دختر ارشد آیت ا... سید روح ا... خاتمی گفت: رفتار خانواده خاتمی همواره اخلاقی بوده است.  

 

به گزارش روز یزد، حجت الاسلام غروی صبح امروز گفت: به عنوان یک منبری آزاد و آزاد اندیش می‌گویم، این خانم انتسابش به بیتی است که امام به خاطر فوت آیت الله خاتمی امام جمعه وقت یزد دفترشان را تعطیل کردند و در پیامشان وی را عالمی بزرگوار و اندیشمند خواندند.

 

حجت الاسلام غروی با تاکید بر اینکه رفتار خانواده خاتمی همواره اخلاقی بوده است، بر کسب اخلاق اکتسابی تاکید کرد و گفت: انسان می‌تواند به جایی برسد که اوج بگیرد و برسد به جایی که جز خدا را نبیند، اما اگر انسان به دنبال دزدی‌های میلیاردی رفت، از حیوان هم پست‌تر می‌شود. چشم و گوش دارد اما نه می‌بیند و نه می‌شنود.

 

غروی یادآور شد: مرحومه خاتمی مادر شهید بود، شهیدی که وقتی در حین سخنرانی خبر شهادت فرزندش را فهمید، نشانه‌ای از ناراحتی و اعتراض نداشت و این اخلاق، اکتسابی است و اینگونه می‌شود که در اجتماع، رفع اختلافات، سخنرانی، رسیدگی به فقرا، و،... ایشان فعال و در صحنه بود.

 

غروی با اشاره به مشکل مردم و جامعه افزود: بعضی‌ها هفت هشت سال گرفتاری‌ها را زیاد کردند و‌‌ همان طور که رهبر معظم فرمودند ما باید گرفتاری‌های مردم را رفع کنیم و ایشان - حاجیه سیده فاطمه خاتمی - در این زمینه نقش ایفا می‌کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با عرض تسلیت به بیت خاتمی گفت: بنده درگذشت این بانو را به بیت حضرت آیت الله خاتمی و به بیت آیت الله شهید صدوقی که قبل و بعد از انقلاب حماسه‌ها آفریدند و کارهای بزرگ کردند و همچنین به خانواده محترم خلیلی و به آقازاده‌های خاتمی و به روحانی محبوب نه تنها در یزد و کشور بلکه جهان اسلام تسلیت می‌گویم.

 

حجت الاسالام غروی در پایان سخنانش خطاب به صداوسیما خاطرنشان ساخت: وقتی یک هنرمند فوت می‌کند، شما برنامه‌هایتان را قطع می‌کنید ولی حالا یک زن ولایت مدار از بیت محبوب و ریشه دار، مدافع حضرت امام (ره) فوت کرده ولی آنگونه که شایسته بود اطلاع رسانی نشد. بهتر است انصاف داشته باشید.

 

روزنامه روزان رفع توقیف شد

Posted: 23 Feb 2015 05:12 AM PST

 جرس: بنا به‌ دستور دادستانی تهران روزنامه روزان رفع توقیف شد.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از مدیر مسوول روزنامه روزان، در نامه‌ای که از سوی دادستانی تهران خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده، آمده است: پیرو اعلام جرم مورخ 20/ 10/ 93 دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهران علیه روزنامه روزان مبنی بر «نقل مطالب از گروه‌های منحرف و مخالف اسلام» و ... مقرر است نسبت به رفع توقیف اقدام کنید.

 

شمسی پورمحمدی همچنین ضمن اظهار امیدواری نسبت به انتشار مجدد روزنامه روزان از هفته آینده افزود: این روزنامه درصدد است از سال آینده با سبک و سیاق جدید به فعالیت خود ادامه ‌دهد.


 

محمدحسین فرهنگی: موضوع دریافت پول‌ از رحیمی٬ به هیئت رئیسه ارجاع نشده است

Posted: 23 Feb 2015 04:20 AM PST

 جرس: عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با ابراز بی‌اطلاعی از نامه نمایندگان برای اعلام اسامی ۱۷۰ نماینده دریافت‌کننده پول از محمدرضا رحیمی، گفت: مسئله اعلام اسامی نمایندگان یادشده تا کنون در هیئت رئیسه مطرح نشده است.  

 

محمدحسین فرهنگی در گفت‌و‌گو با ایلنا، با بیان اینکه اگر نامه نمایندگان به رئیس مجلس داده شده٬ باید از خود آقای لاریجانی پیگیر این موضوع بود، افزود: به علت بودجه‌نویسی تا کنون هیئت رئیسه جلسه‌ای تشکیل نداده و احتمال پرداختن به این موضوع در بعد از بودجه‌نویسی وجود دارد.

 

به دنبال اعلام پرداخت پول به نمایندگان مجلس از سوی محمدرضا رحیمی جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه خواستار رسیدگی به این موضوع و اعلام اسامی نمایندگان دریافت کننده وجه شدند.

 

عراقچی: تا وقتی ادبیات احترام وجود دارد به مذاکرات ادامه می‌دهیم

Posted: 23 Feb 2015 04:20 AM PST

جرس: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: ملت ایران و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به عنوان فرزندان ملت ایران هیچ‌گاه در برابر ادبیات تهدید، قلدرمابانه، فشار و زور تسلیم نخواهد شد و به آن اعتنا نخواهد کرد.

 

به گزارش آفتاب، سید عباس عراقچی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در لندن قبل از شرکت در مذاکرات ژنو گفت: ما در طول مذاکرات همواره با این گونه ادبیات آمریکایی‌ها مواجه بودیم و باعث تاسف است با اینکه این گونه ادبیات کارایی خود را به صورت کامل از دست داده است اما باز تکرار می شود.

 

وی افزود: هم آمریکایی‌ها و هم اعضای 1+5 یک بار این را تجربه کردند که فشار سیاسی و رسانه‌ای به هیچ وجه باعث نمی‌شود که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات منش، روش، خواسته ها و مواضع خود را تغییر دهد و این یک امر ثابت شده است.

 

عراقچی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید در جهت منافع دو طرف و با راه حل بُرد بُرد به پیش برود گفت: اگر به این شکل نباشد و یک طرف سعی کند از روش‌های غیر مذاکراتی اراده خود را در مذاکرات تحمیل کند ما هم حتما اِبایی از ترک میز مذاکره نخواهیم داشت ولی این موقعیتی نیست که ما الان در آن قرار داریم.

 

عراقچی گفت: ما با عزم و اراده‌ای قوی مذاکرات را ادامه خواهیم داد و هرجا که احساس کنیم مذاکرات در جهت منافع ملت و کشور و در جهت هدف تعریف شده پیش نمی رود حتما از مذاکره خارج خواهیم شد.

 

وی افزود: اینکه طرف‌های مقابل با استفاده از فضای سیاسی و رسانه ای بتوانند میز مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهند موضوع جدیدی نیست. چیزی که عجیب است این است که آنها چرا این تجربه شکست خورده را مرتب تکرار می‌کنند. انها اگر با زبان کرامت صحبت کنند پاسخ مناسب را هم خواهند گرفت و ما تا زمانی پشت میز مذاکره هستیم که ادبیات مذاکرات به این صورت باشد.

 

عراقچی افزود: اظهاراتی که وزیر خارجه آمریکا درباره مذاکرات کرد، تکرار اظهارات هفته قبل باراک اوباما بود و همواره هم این سخنان تکرار شده از نظر ما هیچ تاثیری در میز مذاکره نخواهد داشت. تا وقتی ادبیات احترام در پشت میز مذاکره وجود دارد ما به مذاکرات ادامه خواهیم داد و ارزشی برای فضاسازی‌های رسانه‌ای قایل نیستیم ولی اگر این نوع رویکرد بخواهد به میز مذاکره کشیده شود حتما میز مذاکره را ترک خواهیم کرد.

 

وزیر خارجه آمریکا در لندن در اظهاراتی گفته بود اگر ما تا سی و یک مارس به توافق سیاسی در کلیات و اصول دست پیدا نکنیم میز مذاکره را ترک خواهیم کرد.

 

عراقچی همچنین درباره روز سوم مذاکرات ژنو که با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی امریکا برگزار شد گفت: به طور متناسب در روز سوم مذاکرات جلسات متعددی به صورت دو و سه جانبه داشتیم که مهمترین آن جلسه در سطح وزرا و در سطح معاونان 1+5 بود.

 

وی افزود: جلسه وزرا سه ساعت طول کشید و ساعت یازده و نیم شب پایان یافت ، در این جلسه بحث های جدی صورت گرفت زیرا الان زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و در بسیاری از حوزه‌ها مذاکرات وارد جزییات شده و مسایل متنوعی را در برگرفته است.

 

عراقچی گفت: در برخی موارد اختلافات راه حل‌هایی پیدا شده و الان زمانی است که باید تصمیم‌گیری‌های سیاسی صورت گیرد به همین دلیل ارتباطات سطح بالای مقامات دو طرف را ضروری تر کرده است.

 

وی افزود: حضور دکتر صالحی به دلیل اشراف وی به مسایل فنی و ریز بسیار مفید بود زیرا وی در مسایل فنی هسته ای حرف آخر را می زند.

 

عراقچی در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: از مجموعه بحث هایی که صورت گرفته است هنوز نمی توانیم ادعا کنیم که پیشرفتی در مذاکرات صورت گرفته است هنوز فاصله داریم و اختلافات وجود دارد ولی همه طرف ها با جدیت و با اراده لازم مذاکرات را پیگیری می کنند تا به یک راه حل نزدیک شویم اگرچه هنوز در مسایل کلیدی راه حل های کاملی به دست نیامده است.

 

وی گفت: فضای مذاکرات فضای خوبی است و بحث ها به صورت فشرده و جدی انجام می شود و فضای مذاکرات سازنده و مفید است.

 

عراقچی افزود: در روز چهارم مذاکرات نشست های متعددی برگزار خواهد شد و با نمایندگان روسیه به صورت دو جانبه نشستی خواهیم داشت و در سطح وزرای خارجه با طرف آمریکایی مانند دیشب مذاکره خواهد شد.