جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ابتکار: وضعیت منابع آبی چهارده شهر کشور نگران کننده است

Posted: 18 Feb 2015 04:14 AM PST

جرس: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود بارندگی در کشور در سال های اخیر گفت:براساس اعلام وزارت نیرو، 14 شهر کشور از لحاظ وضعیت آبی در شرایط نگران کننده ای قرار دارند.

 

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار روز چهارشنبه در کنفرانس ملی حفاظت و صیانت از حریم شهری و ضرورت شهرنشینی گفت: منابع آب تهران نیز با توجه به شرایط موجود به وضعیت نگران کننده رسیده است.

وی بر لزوم مکان یابی و تراکم فعالیت و نوع جهت گیری ها با واقعیت در حریم شهرها تاکید کرد و گفت: رد پای اکولوژیک باید منطبق با ظرفیت های زیستی باشد در غیر این صورت شهرهای ما قابل زندگی نخواهند بود.

وی با اشاره به اینکه پدیده تغییر اقلیم یکی از مشکلات کشور، منطقه و دنیا می باشد اظهار کرد: تغییر اقلیم تهدیدی جدی برای آینده حیات در کره زمین و رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع مختلف است.

وی گرم شدن زمین را یکی از نشانه های تغییر اقلیم دانست و گفت: گرم شدن زمین فرایند بسیار خطرناک و آثار و عوارض شدیدی در پی دارد.

رییس سازمان محیط زیست سیل، بالا آمدن آب، کاهش بارندگی و زیرآب رفتن برخی از مناطق را از جمله مضرات گرم شدن هوا دانست و گفت: کشور ما در کمربند خشکی قرار دارد و باید با برنامه ریزی علمی این معضل را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: براساس آخرین اعلام سازمان هواشناسی کشور 23 سال متوالی (به جر 2 یا 3 سال) شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما در کشور خواهیم بود که این موضوع نیازمند برنامه ریزی مناسب برای رفع این مشکل است.

ابتکار با اشاره به اینکه برنامه ریزی ها و سیاست های ملی در این حوزه باید منطبق با واقعیت و دانش روز باشد، افزود: با توجه به وجود کاهش منابع آب و بارندگی امکان بهره گیری مداوم از حوزه های آبریز مختلف وجود ندارد.

 

**ضرورت مدیریت علمی،دانش بنیان و کارآمد برای رفع آسیبهای حریم شهرها

وی مدیریت علمی، دانش بنیان و کارآمد را لازمه رفع آسیب های جدی حریم شهرها دانست و گفت: سازوکاز مدیریت موثر برای تحقق این موضوع مهم باید فراهم شود.

معاون رییس جمهوری، مشکلات در حیطه قانون، سطوح سیاستگذاری، هماهنگی بین بخش و تخلفات را عاملی مهم برای آسیب رسیدن جدی به حریم شهرها اعلام کرد و از دانشگاهیان و صاحب نظران خواست با نگاه علمی و باتوجه به آخرین تحولات، واقعیات و ضرورت ها راهکار مناسب را برای برون رفت از این مشکل ارایه کنند.

ابتکار با اشاره به اینکه رویکرد دولت یازدهم حل و فصل اینگونه مشکلات است، اظهار کرد: دولت با مشارکت مردم و با رویکرد علمی با اینگونه موضوعات مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه اغلب مناطق تهران در محاصره مناطق مختلف طبیعی قرار گرفته که از سال های گذشته مورد حفاظت قرار می گیرند، افزود: این کلان شهر از قسمت غرب بی رویه رشد کرد اما در مناطق شرقی به دلیل حضور مناطق حفاظت شده کمتر شاهد این موضوع هستیم.

 

** تهران از سال 1375 از توان زیستی خود عبور کرده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: براساس مطالعاتی که در سال 1375 انجام شده است تهران از لحاظ افزایش جمعیت، فعالیت های صنعتی توان زیستی خود را از دست داده است.

وی به وجود چندین هزار واحدهای صنعتی غیرمجاز در این منطقه اشاره کرد و گفت: فعالیت اینگونه واحدهای صنعتی ضمن ایجاد آلایندگی بسیار شدید، مشکلات اجتماعی را در پی خواهند داشت.

ابتکار با اشاره به اینکه نیازمند تحول و تغییر نگرش در این حوزه ها هستیم، افزود: تغییر و اصلاح نگرش ها باید از دانشگاه ها آغاز شود تا شاهد تحولات مناسب در اینگونه حوزه ها باشیم.

 

** مقابله جدی دولت با زمین خوار و رفع تصرافات اراضی حفاظت شده

معاون رییس جمهور گفت: در دولت یازدهم با همکاری قوه قضاییه صدها هکتار از راضی حفاظت شده از جمله ورجین نواسانات رفع تصرف شده است که این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه قیمت هرمترمربع اراضی لواسانات بین 10 تا 12 میلیون تومان است، ادامه داد: این اراضی که تنفسگاه شهر تهران محسوب می شوند که از دست زمین خواران آزاد شده اند.

ابتکار، مقابله با صنوف غیرمجاز، مقابله با زمین خواران و حفاظت و حراست از اراضی حفاظت شده را از مهمترین برنامه های این مجموعه برشمرد و گفت: با بهره گیری از تکنولوژی های پیشرفته در کنار محیط بانان، جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد به حفاظت از این اراضی می پردازیم.

وی از دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران تقاضا کرد پیشنهادها و توصیه های علمی مبتنی بر تجربیات خود را برای مقابله با پدیده خشکسالی به این سازمان اعلام کنند.
 

تایید صدور حکم اعدام برای یک روحانی در قم

Posted: 18 Feb 2015 04:02 AM PST

جرس: سخنگوی قوه قضائیه، اخبار منتشرشده مبنی بر صدور حکم اعدام برای یک روحانی را تایید کرد.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای در گفت‌وگو با «آنا» در خصوص اخبار منتشرشده درباره حکم اعدام یک روحانی معروف با هویت «م.ج.ت» تصریح کرد: این حکم از سوی دادگاه ویژه روحانیت صادر شده است.

 

وی تاکید کرد: حکم صادرشده برای این فرد، بدوی بوده و می‌توان به این حکم اعتراض کرد و طبق قانون، قابل تجدیدنظر است.

 

بر اساس این گزارش، در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی اخبار ضد و نقیضی درباره صدور حکم اعدام برای یک روحانی معروف به استخاره در شهر قم منتشر شده که در برخی از آنها دلیل حکم، ارتباط با اجنه عنوان شده است.

 

محمدجعفر منتظری، رئیس دادگاه ویژه روحانیت، پیش از این درباره این پرونده گفته بود: بنا نداریم اخبار خاص مربوط به دادگاه ویژه روحانیت را منتشر کنیم.

کاشت سه نهال سرو بر مزار شهید سهراب اعرابی، به یاد سه همراه در حصر جنبش سبز

Posted: 18 Feb 2015 03:55 AM PST

جرس: مادر شهید سهراب اعرابی، از شهدای جنبش سبز و جمعی از بانوان سبز در چهارمین سالگرد حصر نامشروع و غیرقانونی، به دیدار مادر زهرا رهنورد رفتند.

 

به گزارش کلمه، حاضران در این دیدار ضمن عیادت از خانم نواب صفوی مادر دکتر رهنورد، برای آزادی زندانیان سیاسی و محصوران دعا کردند.

 

در این ملاقات صمیمی و دوستانه که به مناسبت سالگرد ۲۵ بهمن و آغاز حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همچنین در آستانه سالروز تولد سهراب اعرابی صورت گرفت، حاضران بر بی اثر بودن حصر در روحیه مقاوم محصوران تاکید کردند و از شجاعت، تعهد، دانش و فضایل دکتر رهنورد یاد کردند.

 

آنها همچنین درباره تغییر فضای بسیاری از خانواده ها بعد از شکل گیری جنبش سبز صحبت کردند و از نزدیک شدن دل ها و توجه و همدلی بیشتر خانواده های سبزاندیش به یکدیگر سخن گفتند.

 

پروین فهیمی از اقبال گسترده و علاقه عمیق اطرافیان و اقوام و سایر مردم به این خانواده شهید در سال های خیر سخن گفت و به ذکر خاطراتی در این باره پرداخت.

مادر سهراب اعرابی همچنین خبر داد که به تازگی به یاد رهنورد، موسوی و کروبی سه نهال سرو در کنار مزار این شهید جنبش سبز کاشته است.

شهید سهراب اعرابی که در چهارم اسفندماه متولد شده است، در تجمع اعتراضی روز ۲۵ خرداد سال ۸۸ به شهادت رسید و پیکر او یک ماه بعد برای خاکسپاری به خانواده اش تحویل داده شد.

 ‌


افخم: احتمال تفاهم سیاسی تا مارس/تنها یک توافق خواهیم داشت

Posted: 18 Feb 2015 03:39 AM PST

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:جمهوری اسلامی اعلام کرده که ما یک مرحله توافق خواهیم داشت، اما اینکه تفاهمی صورت گیرد و براساس آن تفاهم وارد جزئیات شوند، روش هایی است که مذاکره کنندگان دنبال می کنند.

 

به گزارش مهر، مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که با توجه به اظهارات جان‌کری مبنی بر اینکه اگر تا ماه مارس به توافق سیاسی دست پیدا نکنیم، مذاکرات را ادامه نخواهیم داد و اینکه آیا توافق جدیدی بین طرفین صورت گرفته و ممکن است بعد از مارس در صورت عدم توافق اعلام شکست صورت گیرد، گفت: بنده درصدد پیش بینی نیستم، اما برخی از فکت های موجود را بیان می کنم.

 

افخم گفت: در مذاکرات پایان نوامبر توافق بر این شد که برنامه اقدام مشترک ۷ ماه دیگر تا پایان ماه ژوئن ادامه پیدا کند و این توافق به قوت خود باقی است و هیچ تحولی در این روند نبوده است و طرف های مذاکراتی نیز متعهد به توافقات هستند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه. ادامه داد: در عین حال برای روش های مذاکراتی نیز گفتگوهایی بین مذاکره کنندگان صورت گرفته که یک جدول مذاکرات درونی تنظیم شود و بر آن اساس توافق داخلی صورت گرفته که تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس را داشته باشیم تا بتوانیم وارد جزئیات شویم.

 

وی گفت: آنچه روشن است هیچ تفاهمی بدون روشن شدن کلیه جزئیات شکل نخواهد گرفت. یعنی اینکه اگر تفاهمی شکل بگیرد که جزئیات آن تفاهم نیز مشخص باشد و بر اساس تفاهم بر روی کلیات طرفین به جزئیات بپردازند، طبعا ما یک توافق خواهیم داشت، یعنی توافق دو مرحله ای مورد نظر ما نیست.

 

افخم ادامه داد: بر اساس اینکه روش مذاکره چگونه باشد، چه تفاهمی صورت گیرد و چه چارچوبی انتخاب شده و بر اساس آن چارچوب جزئیات مورد توافق قرار گیرد، روش های مذاکراتی است و من تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال یک توافق است که باید توافق نهایی باشد، البته این امر ناقض بحث تفاهم نیست.

 

وی در این باره که بر این اساس صحبت های جان‌کری چه مفهومی دارد، اظهار داشت: اگر مواضعی را که طی دو هفته گذشته مطرح بوده مرور کنیم، روشن تر مشاهده می کنیم که چگونه است؛ ضمن اینکه گفتگوها ادامه پیدا می کند تا طرفین بتوانند مذاکرات چند جانبه و دوجانبه را شکل دهند و تفاهم سیاسی مانعی برای شکل گیری توافق یک مرحله ای نیست. تفاهم می تواند گفتگو پیرامون چگونگی روش مذاکره باشد و طبعا هیچ توافق دومرحله ای در مسیر مذاکرات نخواهیم داشت.

 

افخم در پاسخ به سئوال دیگری در همین باره که بر این اساس تا سوم فروردین ماه که بحث فشار کنگره برای تحریم ها مطرح است، چه اتفاقی در مذاکرات خواهد افتاد و آیا توافقی صورت خواهد گرفت و آیا قرار است تا سوم فروردین ماه یک توافق جامع صورت گیرد یا خیر، بیان کرد: ایران و ۱+۵ توافق کرده اند که برنامه اقدام مشترک ۷ ماه و ۷ روز تمدید شود، این تمدید دارای جدول مشخص است و باید در این دوره مذاکرات صورت گیرد. مذاکره کننده ها در تفاهم داخلی بین خودشان روشی را برای رسیدن به مقطع پایانی که هم جدول مذاکراتی و هم تنظیم همه موضوعات را شامل شود، در نظر گرفته اند؛ لذا بحث ۲۴ مارس در این جا شکل می گیرد.

 

وی گفت: مذاکره کننده ها برای اینکه بتوانند روی جزئیات توافق کنند، ابتدا نیازمند آن هستند که یک تفاهم سیاسی داشته باشند و این تفاهم سیاسی برای برخی به منزله توافق سیاسی شکل می گرفت، یعنی توافق در یک مرحله و بند دوم توافق در مرحله دیگر و در پایان ژوئن.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما تاکید کردیم که این موضوعات تفاهم است و تنها یک توافق در مذاکرات خواهیم داشت. بر این اساس اینکه مذاکره کنندگان در تیرماه یا اسفند چه تفاهمی بکنند که روش مذاکره ای را تعیین کنند که بر اساس آن اول یک تفاهم و چارچوبی را داشته باشند و بعد چطور به توافق دست یابند، موضوع مذاکراتی است و این روش در مذاکراتِ حساس است که یک تفاهم صورت می گیرد و قالب کار در آن تفاهم مشخص می شود و بر اساس آن تفاهم جزئیات مورد توافق قرار می گیرد و تا زمانی که جزئیات روشن نشود، هیچ گونه تفاهمی شکل نخواهد گرفت، لذا ما در دوره زمانی یک توافق خواهیم داشت. باقی موضوعات مطرح تفاهم است و تفاهم برای روش مذاکرات صورت می گیرد.

 

افخم گفت: مسائل داخلی و بحث هایی که در آمریکا مطرح می شود را باید طرف آمریکایی مدیریت کند و در داخل این کشور حل و فصل شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره که بر این اساس توافق در ژوئن اعلام خواهد شد، اظهار داشت: تیم های مذاکره کننده تا پایان ژوئن برای مذاکره فرصت دارند. برای اینکه بتوانند در پایان ژوئن توافقی را اعلام کنند باید به صورت مرحله مرحله تفاهم هایی صورت گیرد. یکی از بحث هایی که در وین درباره آن صحبت شد این است که بتوانیم تا پایان مارس تفاهم سیاسی را شکل دهیم تا توافق حاصل شود.

وی گفت: برخی از محافل در داخل آمریکا این تفاهم در مارس را به منزله توافق در نظر گرفته اند، ما قبلا اعلام کرده بودیم که فشار بر روی مذاکره نتیجه ای ندارد و مذاکرات را گمراه می کند. مذاکرات در زمان بندی مشخص ادامه خواهد یافت و تا همه جزئیات روشن نشود، توافقی شکل نخواهد گرفت. در عین حال جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای استفاده از فرصت زمانی موجود برای رسیدن به توافق خوب اعلام می کند.

 

افخم در پاسخ به این سئوال که بر اساس گفته های شما تفاهمی درباره نحوه ادامه مذاکرات صورت خواهد گرفت که بر این اساس مفهوم تفاهم سیاسی چه خواهد بود و چرا قرار است بعد از یک سال مجددا در مارس درباره نحوه تداوم مذاکرات تفاهم کنیم و اینکه آیا به غیر از نحوه تداوم مذاکرات در این تفاهم سیاسی، موضوعات دیگری نیز مطرح است؟ اظهار داشت: از نظر فنی تقریبا مذاکرات در حال اشباع است و به سقف خود رسیده. از نظر فنی گفتگوها و موضوعات مختلفی مطرح شده که درباره آن ها تبادل نظر می شود؛ لذا درباره بحث جزئیات و مسائل فنی که درباره آن کار زیادی صورت گرفته است لازم است یک اراده سیاسی نتیجه را مشخص کند.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اراده سیاسی اکنون باید به منصه ظهور برسد، یعنی آن اراده ای که می تواند موضوع را کاملا حل و فصل کند. دلیل آنکه واژه سیاسی به طور مکرر مطرح می شود این است که هر موضوع فنی که مورد بحث قرار گیرد و طرفین به این نتیجه برسند که هیچ مشکلی درباره آن وجود ندارد، در نهایت نیازمند یک تصمیم سیاسی است. این مسئله نه تنها در موضوع هسته ای بلکه در اکثر موضوعات دوجانبه منطقه ای و بین المللی، فارغ از جزئیات فنی و کارشناسی، برای تصمیم نهایی مطرح است.

 

وی با تاکید بر اینکه طرف های مذاکراتی ما باید اراده سیاسی را نشان دهند، اظهار داشت: از نظر حقوقی تفاوتی که بین تفاهم و توافق وجود دارد این است که توافق از نظر حقوقی تعهدآور است و طرفین باید به آنچه توافق شده عمل کنند. تفاهم دارای چنین شرایطی نیست و برای مذاکره کنندگان سیاسی تفاهم به منزله روشی در مذاکره است و تفاهم تعهد بین المللی ایجاد نمی کند؛ گرچه طرفین بر اساس هر تفاهمی متعهد می شوند که کار را ادامه دهند.

 

افخم گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ما یک مرحله توافق خواهیم داشت، اما اینکه تفاهمی صورت گیرد و بر اساس آن تفاهم وارد جزئیات شوند، روش هایی است که مذاکره کنندگان دنبال می کنند. اعلام اینکه ما توافق دو مرحله ای نخواهیم داشت بر همین اساس و با نگاه به این جزئیات مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا اگر به تفاهمی در فروردین دست پیدا کردیم اعلام خواهد شد، گفت: در این باره مذاکره کنندگان باید تصمیم بگیرند و در مذاکرات دوجانبه و چند جانبه و مجموعه ۱+۵ مشخص خواهد شد که شیوه اعلامی نهایی چگونه باشد.

 

وی تاکید کرد: در توافق یک مرحله ای باید تمام جزئیات در توافق روشن باشد و هیچ نکته ابهامی باقی نماند. این موضوع بارها از سوی جمهوری اسلامی ایران در ماه های گذشته اعلام شده که هیچ یک از موارد توافق تا اینکه همه موارد روشن نشود، مشخص نخواهد شد. زمانی که همه ابعاد توافق روشن شد از نظر ما زمان اعلام توافق است. گاهی اوقات در رسانه ها موضوع به موضوع اعلام می شود که ایران و ۱+۵ در این موارد توافق کرده اند، اینها گمانه زنی های رسانه ای است و تا همه جزئیات مورد توافق قرار نگیرد، توافق جامع شکل نخواهد گرفت.

 

افخم همچنین در خصوص دور آتی مذاکرات ایران و ۱+۵ نیز گفت: مذاکرات در هفته های آینده و تا پایان اسفندماه به صورت دوجانبه و چند جانبه ادامه خواهد داشت و در صورت توافق طرفین، مذاکرات به صورت نشست ایران و ۱+۵ نیز خواهد بود.

 

وی افزود: هنوز زمان مذاکرات آتی مشخص نشده اما این احتمال وجود دارد که در چند روز آینده در سطح دوجانبه که در راس آن آمریکا خواهد بود، مذاکرات برگزار شود.
 

رهبر جمهوری اسلامی: اگر بنا بر تحریم باشد، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد

Posted: 18 Feb 2015 03:39 AM PST

جرس: رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی گفت: اگر بنابر تحریم باشد، ملت ایران هم می تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر جمهوری اسلامی،‌ آقای خامنه ای در جمع گروهی از مردم آذربایجان شرقی، به تشریح شرایط اقتصادی کشور و همچنین راهکارهای علاج مشکلات، بویژه ضرورت اجرای سیاستهای موسوم به "اقتصاد مقاومتی" پرداخت و با انتقاد از آنچه "شاخ و شانه کشیدن ها و شرط و شروط های آمریکا و تحریم های جدید اعمال شده از سوی اروپا" خواند گفت: "همواره نشان داده ایم که اراده قوی داریم و در موضوع تحریم ها می توانیم، این توطئه را ناکام بگذاریم."

 

 خامنه‌ای با تعمیم قاعده کلی "حضور مردم در راهپیمایی ها در حمایت از نظام" به مسائل اقتصادی، و تأکید بر لزوم حضور برنامه ریزی شده مردم در عرصه اقتصادی و استفاده از ظرفیت های مردمی، به تبیین دلایل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت و گفت: یکی از مهمترین این دلایل، برنامه ریزی قدرتهای استکباری بعد از پایان جنگ تحمیلی، برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قطب اقتصادی تأثیرگذار در منطقه و جهان است.

 

وی افزود: غربی ها و عمدتاً آمریکاییها، با برنامه ریزی و با استفاده از شیوه های مختلف اقدام به کارشکنی در طرحها و فعالیت های بزرگ اقتصادی ایران با کشورهای منطقه و دور زدن ایران در خطوط انتقال نفت و گاز، خطوط زمینی و هوایی و خطوط شبکه های ارتباطاتی کردند و عملاً سال ها پیش از قضایای هسته ای، تحریم بی سر و صدایی را آغاز کردند که این مقابله اقتصادی تا به امروز ادامه داشته است.

 

رهبر جمهوری اسلامی تأکید کرد: بنابراین در تحلیل شرایط و مشکلات اقتصادی کشور، نباید برنامه ریزی دشمن را که آمریکا و چند کشور اروپایی دنباله رو آن هستند، نادیده گرفت.

 

 خامنه‌ای با تأکید بر اینکه باید در مقابل برنامه ریزی بدخواهان به گونه ای تلاش شود که ضربه دشمن، تأثیرگذار نشود و یا کم اثر شود، افزود: علاوه بر برنامه ریزی مستمر و گسترده جبهه استکبار، اقتصاد کشور از دو اشکال بزرگ «نفتی بودن» و «دولتی بودن» نیز به شدت رنج می برد.

 

وی خام فروشی نفت و صرف آن در امور جاری کشور و استفاده نکردن از فرآورده های گسترده ناشی از ارزش افزوده نفت را، "میراث شوم رژیم طاغوت" و خسارتی جبران ناپذیر خواند و گفت: این روش، آسان ترین راه پول درآوردن است که برخی از مسئولان در طول زمان های مختلف، ترجیح دادند از این پول آسان، استفاده کنند.

 

رهبر جمهوری اسلامی درخصوص مشکل دولتی بودن اقتصاد کشور نیز به ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ در چندین سال قبل، و تأکیدات مکرر برای اجرای این سیاستها اشاره کرد و گفت: مسئولان انصافاً تلاش می کنند اما این تلاش ها کافی نیست و باید یک نفَس جدیدی به تلاش های اقتصادی دمیده شود.

 

خامنه‌ای ۲۹ بهمن را مصادف با اولین سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی که برای کشور، در هر شرایطی اعم از تحریم یا غیرتحریم ضروری است، به معنای آن است که بنیان اقتصادی کشور بگونه ای ساماندهی شود که تکانه های جهانی در آن اثرگذار نباشد.اگر پایه اقتصاد کشور براساس استفاده از ظرفیت های مردمی و تولید داخلی برنامه ریزی و مستحکم شود، دیگر برای تحریم ها و کاهش قیمت نفت عزا نمی گیریم و دچار نگرانی نمی شویم.

 

رهبر جمهوری اسلامی یکی از لوازم اصلی و مهم خروج از اقتصاد نفتی را، قطع وابستگی بودجه کشور به درآمد نفت دانست و گفت: باید به این نقطه برسیم و معتقدم این کار سخت را می توان با همت و با اعتماد به مردم و جوان ها و سرمایه های داخلی و بالاتر از همه، با اعتماد به خداوند متعال که وعده نصرت داده است، انجام داد.

 

خامنه‌ای با تأکید بر اینکه یکی از راههای قطع وابستگی بودجه به درآمد نفت، تکیه بر درآمد حاصل از مالیاتِ تولید و تجارت است، گفت: برخی سرمایه داران کلانی که از دادن مالیات خودداری و فرار می کنند مرتکب جرم می شوند زیرا کشور را به پول نفت بیش از پیش وابسته می کنند و زمینه ساز بروز مشکلات بیشتر می شوند.

 

وی موضوع مالیات را بسیار مهم و دادن مالیات را یک فریضه دانست و افزود: مسئولان مالیاتی برنامه ها و اقدامات خوبی را برای درآمد مالیاتی حاصل از تولید و تجارت طراحی کرده اند که باید با کمک مردم، هرچه سریعتر اجرایی شوند.

 

خامنه‌ای برنامه ریزی مناسب برای استفاده حداکثری از ظرفیت ها و منابع داخلی را یکی دیگر از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی برشمرد و در ادامه چند نکته را متذکر شد.

 

استفاده از تولیدات داخلی اولین نکته ای بود که وی گفت: مردم و همه کسانی که علاقمند به ایران و آینده آن هستند و همچنین دستگاههای دولتی باید کالاهای خارجی را که مشابه داخلی آن وجود دارد، استفاده نکنند.

 

 

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر لزوم تلاش های جدی تر و کمک گرفتن از ظرفیت های مردمی، افزودند: ما می توانیم در مقابل هیاهو و اقدامات دشمنان در موضوع تحریم ها ایستادگی کنیم و هدف های آنها را ناکام بگذاریم.

خامنه‌ای گفت: اگر اقدامات لازم و تلاشهای جدی تر را در عرصه اقتصادی انجام ندهیم، نتیجه همان می شود که اکنون دشمن برای موضوع هسته ای ما شرط و شروط می گذارد و بعد هم می گوید، اگر قبول نکنید، تحریم می کنم!

 

وی با اشاره به استفاده حداکثری جبهه استکبار از حربه تحریم، تأکید کرد: هدف اصلی آنها از این اقدامات، تحقیر ملت ایران و متوقف کردن حرکت عظیم ملت و نظام اسلامی به سوی تمدن نوین اسلامی است و من معتقدم حتی اگر در مسئله هسته ای نیز همان خواسته هایی را که آنها دیکته می کنند، قبول کنیم، باز هم تحریم ها برداشته نخواهد شد زیرا انها با اصل انقلاب مخالفند.

 

رهبر جمهوری اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت های بسیار بالای جوانان بخصوص دانشجویان بسیجی، در مسائل کشور و پیشبرد اهداف انقلاب، به تهدیدهای دولت زورگو و قلدر امریکا و تحریم های جدید دنباله روهای اروپایی آن اشاره کردند و گفتند: اگر بنابر تحریم باشد، ملت ایران هم می تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد.

 

خامنه‌ای افزود: ملت ایران اراده بسیار قوی دارد و جمهوری اسلامی، در هر مسئله ای که وارد شده است، عزم راسخ خود را نشان داده است.

وی مقابله جدی ایران با داعش را یک نمونه از این اراده قوی برشمرد و با اشاره به دروغ گویی و تزویر آمریکا و همپیمانانش برای مقابله با این گروهک تروریستی، خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به وزارت امور خارجه ما نامه نوشتند و گفتند، ما از داعش حمایت نمی کنیم اما چند روز بعد تصاویر کمک های نظامی آمریکا به داعش منتشر شد.

 

ناگفته‌هایی از دلایل کشته شدن ۸ کارگر ساختمانی در اصفهان

Posted: 18 Feb 2015 03:34 AM PST

جرس: رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور یک روز پس از کشته شدن هشت کارگر بر اثر سقوط بالابر گفت: علی رغم اینکه این پروژه دارای مسول ایمنی بوده، اما استانداردهای لازم جهت حفاظت از جان کارگران به درستی رعایت نشده بود که در ‌‌نهایت عدم وجود نظارت ایمنی منجر به بروز حادثه‌ای دلخراش برای کارگران شد.

 

اکبر شوکت روز چهارشنبه (29 بهمن) در گفتگو با ایلنا، علت اصلی بروز حوادث ساختمانی را عدم رعایت استاندارد‌ها و اصول ایمنی در پروژه‌های ساختمانی عنوان کرد و گفت: بر اساس آیین نامه‌های ایمنی نباید از آسانسور حمل بار برای جابه جایی نیروی انسانی استفاده کرد در حالیکه می‌بینیم حادثهٔ روز گذشته به دلیل سقوط آسانسور حمل بار رخ داده و صرف استفاده از این وسیله خلاف آیین نامه‌های ایمنی و ناشی از نظارت نادرست مسولین ایمنی بر روند انجام کار است.

به گفته این مقام صنفی، مجتمع مسکونی محل حادثه در زمینی به وسعت بیش از ۱۷۰ هزار مترمربع زیربنا در حال ساخت است و قرار است با ۱۵۰۰ واحد مسکونی به بهره برداری برسد.

شوکت ضمن بیان این مطلب که از زمان وقوع حادثه، فعالیت کلیه بالابرهای این مجتمع در حال ساخت متوقف شده است ادامه داد: قانون به صراحت تاکید می‌کند که آسانسور حمل بار تنها برای حمل ملزومات ساخت و ساز استفاده می‌شود و نباید از آن برای جابه جایی نیروی انسانی استفاده کرد.

به گفتهٔ شوکت، چهار نفر از کارگران کشته شده برق کار بودند و ۴ نفر از کارگران ساده ساختمانی بوده‌اند که در بخش‌های دیگر این پروژه مسکونی مشغول به کار بودند.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی همچنین از پیگیری این حادثه در کارگروه حوادث کار کشور خبر داد.

شوکت درباره وضعیت بیمهٔ این کارگران گفت: این کارگران از طریق پروژه دارای بیمهٔ درمانی تامین اجتماعی بودند و از بیمهٔ کارگران ساختمانی استفاده نمی‌کردند.

به گفتهٔ این مقام صنفی، نظام مهندسی و مسول ایمنی پروژه در گزارش‌های خود اساسا به این موضوع که جابه جایی کارگران توسط آسانسور حمل بار انجام شده اشاره‌ای نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: عجیب است که در گزارش نظام مهندسی و مسول ایمنی به اینکه آسانسور حمل بار علت حادثه بوده اشاره‌ای نشده است و این مسئله به خودی خود تامل بر انگیز است.

وی وقوع حوادث این چنینی را ناشی از عدم توجه و نظارت سازمان‌هایی چون نظام مهندسی و وزارت شهرسازی و شهرداری‌ها به نیروی انسانی دانست و گفت: وقتی سازمانهای متولی امر چون شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی برای جان نیروی انسانی ارزش قائل نیستند وقوع چنین اتفاقاتی محتمل است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی در پایان ضمن اشاره به اهمیت ارائهٔ آموزش‌های ایمنی صحیح به مسولین ایمنی و کارگران ساختمانی گفت: ارائهٔ آموزش‌های ایمنی و نظارت بر اجرای قانون تنها راه کاهش حوادث ساختمانی است.
 

درخواست  فعالان سياسي و مدني كردستان برای توقف اجرای حکم اعدام سامان نسیم

Posted: 18 Feb 2015 03:32 AM PST

جرس: ١١ نفر از فعالان سياسي و مدني كردستان با ارسال نامه اي به وزير اطلاعات، خواستار توقف اجراي حكم اعدام "سامان نسيم" شده اند.

 

به گزارش آژانس خبری موکیان، متن كامل اين نامه به اين شرح است؛

 

ﺟﻨﺎﺏ ﺁﻗﺎﯼ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﻋﻠﻮﯼ ﻭﺯﯾﺮ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ
ﺑﺎ ﺳﻼﻡ
ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﮐه ﻣﻄﻠﻌﯿﺪ ﻣﻘﺮﺭ ﺍﺳﺖ ﺭﻭﺯ ﭘﻨﺠﺸﻨﺒه ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺑه ﻧﺎﻡ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﻧﺴﯿﻢ ﺑه ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻋﻀﻮﯾﺖ ﺩﺭ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﺣﺰﺍﺏ اپوزسیون نظام ﺑه ﺩﺍﺭﺁﻭﯾﺨﺘه ﺷﻮﺩ. ﺍﯾﻨﺠﺎﻧﺒﺎﻥ ﻫﯿﭻ ﺍﻃﻼﻋﯽ ﺍﺯ ﺍﺗﻬﺎﻣﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﺭﺳﯿﺪﮔﯽ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﭘﺮﻭﻧﺪهﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﻨﺎ ﺑه ﻭظﯿﻔهﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎعیمان ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﺪﯾﻢ ﺗﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺎﻟﯽ ﺭﺍ ﺑه ﺗﻮﻗﻒ ﻣﻮﻗﺖ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ،ﺗﻤﻨﺎ ﮐﻨﯿﻢ ﺗﺎ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﺯﻧﮕﺮﯼ ﭘﺮﻭﻧﺪهﯼ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺑﻨﺎ ﺑه ﺳﻦ ﻭ ﺳﺎﻝ کمشان ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻋﻔﻮ ﻭﺑﺨﺸﺶ ﻣﯿﺴﺮ ﮔﺮﺩﺩ
. ﺟﻨﺎﺏ ﻭﺯﯾﺮ،بیگمان ﺗﻮﺳﻌهﯼ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻣﻨﻮﻁ ﻭ ﻣﺘﮑﯽ ﺑه ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧه ﺁﻧﭽه ﺩﺭ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ بعد از جنگ ﺷﺎﻫﺪ بودەایم ﻧه ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻭ نه ناﺍﻣﻨﯽ کامل، ﺑﻠﮑه ﻣﺪﻟﯽ ﻭﯾﮋه ﺍﺳﺖ که بیشتر عنوان "ﻧﺎ ﺍﻣﻨﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺷﺪه" برازندەی آن است؛ که در آن همیشه سطحی از ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮔﺮﺩیده که ﺩﺭ ﺳﺎﯾهﯼ آن بعد از گذشت حدود چهار دهه از انقلاب ﺍﻣﮑﺎﻥ ادامەی بازیگری فعال فقط برای نیروهای رادیکال دو طرف و متعاقبا خاستگاەهای اجتماعیشان مهیاست و هنوز هیج تغییری در آرایش نیروهای سیاسی مشاهده نمیگردد. در همین حال مردم و فعالان سیاسی و مدنی منطقه نیز فاقد توانایی تاثیرگذاری بر این روند و تغییر این معادله بوده و آنچه در نهایت مغفول و دست نیافتنی مینماید، توسعەای پایدار و همه جانبه با مشارکت مردم و نهادهای جامعەی مدنی است. در میانەی این بازی خطیر، ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧه ﺁﻧﭽه ﻗﺮﺑﺎﻧﯽ میشود، ﺟﺎﻥ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ. ﺟﻮﺍﻧﺎﻧﯽ ﮐه ﺳﺮﺧﻮﺭﺩه ﺍﺯ ﻫﻤهﯼ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ ﻭ ﺁﺭﻣﺎﻧﻬﺎﯾﺸﺎﻥ مجذوب رادیکالیسمی میشوند که قرار است همەی آرزوهای زمینی و آسمانیشان را یکجا پاسخگو باشد. ﺳﺎﻣﺎﻥ ﻧﺴﯿﻢ ﻭ ﻫﺰﺭﺍﻥ ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ ﻧﺎ ﺍﻣﯿﺪ ﺍﺯ ﺑه ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪﻥ ﺧﺎﮎ ﻭ ﮐﺎﺷﺎﻧهﺷﺎﻥ ﺑه ﺍﻣﯿﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻭ ﺗﺤﻮﻝ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﯼ ﻧﺎﺑﺮﺍﺑﺮ ﻭ ﻭﺯﯾﺪﻥ ﻧﺴﯿﻤﯽ ﻣﻼﯾﻢ، ﺗﻔﻨﮕﯽ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﻭ ﺷﻮﺭﯼ ﺩﺭ ﺳﺮ، ﻧﺎﺧﻮﺍﺳﺘه ﭘﺎﯼ ﺩﺭ ﺭﺍﻫﯽ ﺑﯽ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ میگذارند. ﺍﺯ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﻮ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﯿﮑﺎﺭ ﻭ ﺷﺮﺍﻓﺘﻨﺪ ﺻﺮﻓﺎ ﺟﻬﺖ ﺍﻣﺮﺍﺭ ﻣﻌﺎﺵ، ﺑه ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻧﻈﺎﻣﯽ ﻭ ﺍﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺩﺭ ﺁﻣﺪه ﻭ ﺭﺍﻫﯽ ﺟﻨﮓ نسیمها میگردند. ﺁﺭﯼ ﺟﻨﺎﺏ ﻭﺯﯾﺮ، ﺳﺎﻣﺎﻥ ﺍﻋﺪﺍﻡ ﻣﯿﺸﻮﺩ. ﺳﺎﻣﺎﻧﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻗﺼﺪ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﻣﯿﮑﻨﺪ ﻭ ﺑه ﺟﻨﮓ ﺳﺎﻣﺎﻧﻬﺎﯼ ﻣﺮﺯﺩﺍﺭ ﻏﯿﻮﺭ! ﻣﯿﺮﻭﺩ ﻭ ﺑه ﺍﯾﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﭼﺮﺧهﯼ ﺧﻮﻥ ﺁﻟﻮﺩ "ﺍﻋﺪﺍﻡ - ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ"، راه خود پیموده و ﻣﺎﺷﯿﻦ کین و انتقام هردم ﺟﺎﻥ ﻭ ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ مییابد.
ﺟﻨﺎﺏ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻧه ﻓﻘﻂ ﻫﯿﭻ ﮐﻤﮑﯽ ﺑه ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ نمیکند، ﺑﻠﮑه ﺻﺮﻓﺎ سرعت گردش این دور باطل را افزون میکند. اینجانبان امضا کنندگان این نامه خواهشمندیم ﺑﺎ ﺗﻮﻗﻒ ﺍﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﺑه ﺻﻠﺢ، ﺍﻣﻨﯿﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﯼ واقعی ﺑﺪﻫﯿﺪ. اجازه بدهید به جای قضیەی اعدام، همگی به این قضیه فکر کنیم که چگونه ﺟﻮﺍﻧﯽ ﮐه ١٦ ﺳﺎﻝ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺑه ﺩﻧﯿﺎ ﺁﻣﺪه ﺍﺳﺖ ﺑه ﯾﮏ ﺿﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺗﻤﺎﻡ ﻋﯿﺎﺭ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﻮﺩ. ﺁﯾﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﻧﺮﺳﯿﺪه ﺍﺳﺖ ﮐه ﺑه ﺟﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﻌﻠﻮﻝ ﺑه ﮐﺸﻒ ﻋﻠﻞ ﻭ ﺍﺻﻼﺡ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﯾﻢ؟ ﺍﻣﯿﺪﻭﺍﺭﯾﻢ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺎﻟﯽ ﮐه ﺭﻭﺷﻨﻔﮑﺮﯼ ﻋﻤﻠﮕﺮﺍ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﺑﺎ ﺳﺎﺑﻘهﺍﯼ ﺭﻭﺷﻦ ﺩﺭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻠﯽ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﻫﺴﺘﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﺧﻮﺍﺳﺘهﯼ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻟﺤﺎﻅ ﻓﺮﻣوده و در نهایت ﺷﺎﻫﺪ ﺗﻔﮑﺮﯼ ﻧﻮ ﺩﺭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺻﻠﺢ ﻭ ﺍﻣﻨﯿﺖ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭ ﺑﺎﺷﯿﻢ.
١_ خالد توکلی
٢_ عبدالە سهرابی
٣_ محمد محمد رضایی
٤_ سعد قاضی
٥_ سیاوش حیاتی
٦_ موسی امیدی
٧_ نسیبە سبحانی
٨_ عزیز ناصری
٩_ کمال حسینی
١٠_ آزاد نمکی
١١_ مختار زارعی

جواد لاریجانی: چند مورد حصری که داریم قانونی است و از مسیر شورای عالی امنیت ملی گذشته است

Posted: 18 Feb 2015 03:17 AM PST

محصورین امکان سفر هم دارند
جرس: معاون و برادر رئیس دستگاه قضایی و رئیس ستاد موسوم به «حقوق بشر قوه قضائیه»، در مورد حصر رهبران جنبش سبز مدعی شد که "مسئولیت سلامت افراد در حصر با دستگاه های امنیتی است و این افراد امکان سفر هم دارند."

 

به گزارش مهر، جواد لاریجانی در حاشیه سفر رئیس قوه قضاییه به لرستان در مورد انجمنی تحت عنوان انجمن جهانی دفاع از حقوق بشر و اینکه آیا با این انجمن تعامل دارید یا خیر، گفت: در مورد حقوق بشر در کشورها به روش های مختلف اعم از ماهیت حکومتی و نهادهای غیردولتی پیگیری می کنند که ستاد حقوق بشر به عنوان نهاد حکومتی پیگیری می کند.

 

او گفت: این انجمن هم همان نهاد غیر دولتی است که البته باید آن را ثبت قانونی کنند و ما حمایت می کنیم. هر چند 2 هزار نهاد مردمی در این خصوص در کشور فعال هستند.

 

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از وضعیت سران فتنه در حصر به حقوق بشر ارایه شده است، گفت: حصر هر فردی باید مبنای قانونی داشته باشد یا قاضی حکم می کند یا شورای عالی امنیت ملی می تواند آزادی های فرد یا گروهی را محدود کند و به قوا ابلاغ کند.

 

او گفت: پرونده تخلفات فتنه مدارک زیادی دارد که برخی در دادگاه است و برخی از شورای عالی امنیت ملی دستور آمده است.

 

لاریجانی در پاسخ به اینکه آیا به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با افراد در حصر دیدار داشته اید، گفت: دیداری نداشته ام. ما کینه شخصی با افراد نداریم. افرادی که در کشور خدمات ملحوس را ارایه کرده اند نظام با آنها تسامح دارد. اما باید بار مسئوليت جرم رخداده را بپذیرند. البته مسئولیت سلامت این افراد با دستگاه های امنیتی است اما مشکلی ایجاد نشده است. حتی می توانند به نقاط مختلف کشور سفر کرده و دسترسی های مدیکال هم دارند.

 

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه آیا مجوزی برای ورود احمد شهید صادر می کنید، گفت: این سئوال خوبی بود که باید کامل به آن توضیح دهم. سیاست جمهوری اسلامی در مورد مکانیزم گزارش های سازمان ملل سیاست همکاری است. اما گزارش گری چارچوب های خاص خودش را دارد و به روش های احمد شهید اشکال داریم.

 

او در همین زمینه ادامه داد: اول اینکه انتساب گزارش گر ویژه باید موجه باشد مثلا رفتاری در ایران در مورد زنان رخداده که غیر طبیعی باشد که چنین چیزی وجود نداشت و فقط گفتند غربی ها و آمریکایی ها از ایران ناراحتند که این دلیل موجهی نیست.

 

لاریجانی گفت: گزارش گر ویژه نباید موضع گیری کند چرا که وقتی هنوز مرکب حکم وی خشک نشده بود شروع به موضع گیری کرد. ما مواضع شخصی وی را حق خودش می دانیم اما وقتی گزارشگر می شود باید مواضع شخصی را پنهان کند و گزارش تهیه کند. سوم اینکه احمد شهید متولوژی مصوب سازمان ملل را باید مبنا قرار دهد و نباید تنها بر اساس اطلاعات و اخبار سایتها علیه ایران آن را گزارش بگویید.

 

او ادامه داد: احمد شهید با تروریست ها روابط زیادی دارد از شرکت در مراسم ها و سخنرانی هایی که داشته است. همانهایی که در ایران 17 هزار نفر را شهید کرده اند. بعد آنها را بعنوان مدافع حقوق بشر عنوان کرده و این مشکلات کاملا اساسی است.

 

لاریجانی گفت: کارشناسان ما با احمد شهید مذاکرات زیادی داشته اند و این مسایل را توضیح داده ایم که اشکال ما با شما فنی است. در ایران 7 گزارشگر فنی آمده و باز هم خواهد آمد. مشکل ما با گزارشگری نیست بلکه با متدولوژی آن مشکل داریم.

مخالفت مجلس با بودجه مبارزه با ریزگردها

Posted: 18 Feb 2015 03:17 AM PST

جرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص ششصد میلیارد ریال (شصت میلیارد تومان) از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست مخالفت کردند.

 

به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش روز چهارشنبه و در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور پیشنهاد داد که بند (ل) تبصره 9 بازگشت به دولت داده شود چون کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده بود.

 

در بند (ل) تبصره 9 لایحه ارائه شده دولت به مجلس آمده بود: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ 600 میلیارد ریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض الایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

 

معادل مبلغ یاد شده در قالب ردیف 137-530000 جدول شماره 9 این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط زیست، احیای تالاب ها و رودخانه های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه شود.

 

محمدرضا تابش در توضیح پیشنهاد خود گفت: این میزان مبلغ برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در 25 استان کشور هزینه خواهد شد تا مشکلات زیست محیطی در این استان ها کاهش یابد.

 

وی گفت: متاسفانه کمیسیون تلفیق این بند را حذف کرده و ما خواهان بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق هستیم.

 

الیاس نادران که به عنوان مخالف پیشنهاد محمدرضا تابش سخنرانی می کرد گفت: در سال 93 استان های غربی و جنوبی بر اثر بی مبالاتی مسوولین زیست محیطی و اجرایی دچار پدیده ریزگرد شده اند اما خانم ابتکار مصاحبه می کند و می گوید وقتی بودجه ما را مجلس حذف می کند کم تر از این نباید توقع داشت.

وی گفت: من نمی فهمم اگر پولی حذف شده برای سال 94 است چه ربطی دارد به پدیده ریزگردی که در سال 93 رخ داده است؟

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد در محیط زیست باید از پول های تخصیص داده شده به این سازمان برای مقابله با آلایندگی های زیست محیطی استفاده کنند اما خانم ابتکار به جای ایفای مسوولیت صحیح یا به دنبال سیاسی کردن بنزین وارداتی است یا کار سیاسی می کند یا به دنبال سیاسی مصوبه مجلس است.

 

نماینده تهران در مجلس اظهارداشت: وی اگر معاون سیاسی رییس جمهور می شد اثرگذاری آن بیشتر بود تا این که معاونت ریاست جمهوری و رییس سازمان محیط زیست را برعهده داشت و آن زمان ما خیالمان راحت بود که به جای وی مسوولی واقعی که به مشکلات مردم رسیدگی کند در این پست قرار می گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر این 600 میلیارد ریال به سازمان محیط زیست داده شود شائبه به وجود خواهد آمد که آن را برای کارهای خاص سیاسی هزینه خواهد کرد.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در موافقت با پیشنهاد محمدرضا تابش نیز گفت: براساس اصل 55 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است و باید به دولت کمک کرد تا به محیط زیست توجه کند.

 

وی خاطرنشان کرد: هر کاری را نباید سیاسی کرد و با آن سیاسی برخورد شود زیرا اگر با هر موضوعی سیاسی برخورد شود آن کار به درستی اجرا نخواهد شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس افزود: در تهران 2700 نفر به دلیل آلودگی هوا می میرند و در کلان شهرها مشکلات آلودگی هوا بسیار زیاد است و حق هر ایرانی است که از هوای سالم استفاده کند.

 

ایرنا نوشت در نهایت محمدرضا باهنر که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از نمایندگان خواست که درباره پیشنهاد تابش نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان با این نظر مخالفت کردند.

مرتضوی به دلیل تکرار خلاف های بزرگ، تخلفات خود را کوچک می‌شمرد

Posted: 17 Feb 2015 11:40 PM PST

عضو کمیسیون تحقیق و تفحص
جرس: عضو کمیسیون تحقیق و تفحص درباره ادعای مرتضوی مبنی بر خالی‌بودن پرونده خود تاکید می‌کند: افرادی که مرتکب تخلف‌های بزرگ می‌شوند چون تخلف بزرگ است و این کار را بارها انجام داده‌اند، تخلفات خود را کوچک می‌شمرند و آنها را نادیده می گیرند.

 

"افرادی که مرتکب تخلف‌های بزرگ می‌شوند چون تخلف بزرگ است و این کار را بارها انجام داده‌اند، تخلفات خود را کوچک می‌شمرند و آنها را نادیده می‌گیرند."این تحلیل یکی از اعضای کمیسیون تحقیق و تفحص ازسازمان تامین اجتماعی از انکارهای سعید مرتضوی در برابر اتهاماتش است.

 

به گزارش آفتاب، سعید مرتضوی رییس سازمان تامین اجتماعی در دولت محمود احمدی‌نژاد که در همان زمان هم برای جلوس او بر صندلی این سازمان غوغا برپا شد، کلا اتهامات نسبت داده به خود را انکار و رد می‌کند. انکارهایی که از طرف برخی فرافکنی تعبیر می‌شود و از طرف برخی دیگر فرار رو به جلو.

 

او باز هم در حاشیه مراسم ترحیم مادر احمدی‌نژاد رییس دولت‌های نهم و دهم در جمع خبرنگاران حضور یافت و کلا منکر تخلفاتی شد که به او نسبت داده شده است. این البته اولین باری نیست که چنین ادعاهایی از او سر می‌زند. قبلا هم به دفعات این اتهامات را رد کرده است. انکاری که با واکنش برخی نمایندگان مجلس -به‌عنوان اولین ارگانی که از تخلفات سازمان مطبوع او گزارش ارائه داده -روبرو شده است. بارها نمایندگان مجلس نسبت به این انکارها اعتراض کرده و او را تهدید به ارائه مدارک کرده‌اند. به مرور هم برخی از این مدارک به وسیله رسانه‌ها منتشر شده‌اند. اما به هر حال همچنان مرتضوی می‌گوید که هیچ اقدام خلافی در سازمان تامین اجتماعی مرتکب نشده است. او اعمال انجامی خود را وظایفی عنوان می‌کند که هیات رییسه سازمان از او می‌خواسته و براساس قانون ملزم به اجرای آنها بوده است. مرتضوی همچنین تاکید کرده که پرونده او حجمی ندارد چون تخلفی در آن نیست. موضوعی که مصطفی ترک همدانی یکی از وکلای شاکی در پرونده تامین اجتماعی در گفت‌وگو با آفتاب آن را فرافکنی عنوان و می‌گوید پرونده سعید مرتضوی بیش از 15 جلد دارد.

 

ترک همدانی در واکنش به صحبت مرتضوی مبنی بر اینکه حتی "یک چوب کبریت" هم واگذار نکرده و براساس قانون تجارت او تنها مجری عوامل هیات رییسه بوده است، گفته است: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اگر قانون مدنی را مطالعه بفرمایند، متوجه می‌شوند به جای یک چوب کبریت، ایشان قراردادی را تنظیم کرده‌اند که ثمن معامله آن می‌توانسته دو یا چند فقره چک باشد.


این در حالیست که به گفته کارشناسان اولین تخلف را محمود احمدی نژاد با به کار گرفتن مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی انجام داد. حضور مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی برخلاف قانون بوده است. احمدی‌نژاد با اصلاح قانون و تغییر و تحولات انجام شده در تامین اجتماعی آن را از صندوق به سازمان تبدیل کرد تا مرتضوی بتواند بر صندلی آن جلوس کند. او از رای دیوان عدالت نیز سرپیچی کرد. وی در زمان ریاست دارای پرونده کیفری بوده و این خود تخلف به حساب می‌آید.

 

سعید مرتضوی همچنین ارتباط خود با بابک زنجانی و واگذاری 138 شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی به شرکت سورینت قشم متعلق به بابک زنجانی را هم منکر می‌شود. قراردادی که خلیل بهرامیان وکیل 1000 کارگر شاکی پرونده تامین اجتماعی قبلا جزییات آن را در اختیار خبرنگار آفتاب قرار داده و براساس آن تفاهم‌نامه موردنظر به شماره 1000/91/9135 که در تاریخ 27 /9/91 منعقد شده و تعداد پنج فقره چک به شماره‌های 591352/823 لغایت 591256/823 جمعاً به مبلغ 177809 میلیارد ریال نیز به بابک زنجانی تحویل شده است. چک‌هایی که رد آنها در وزارت نفت یافت شد و مشخص که بابک زنجانی آنها را در ازای بدهی به وزارت نفت داده است.

 

حسین دهدشتی عضو کمیسیون تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن رد صحبت‌های مرتضوی به خبرنگار آفتاب می‌گوید: واگذاری این شرکت‌ها اتفاق افتاده بود و اگر در آن زمان مجلس با ردی که از چک‌ها در وزارت نفت پیدا کرده بود جلوی آن را نمی‌گرفت، مشخص نیست که چه اتفاقات دیگری روی می‌داد.

 

دهدشتی همچنین درباره تاکید مرتضوی به ادعای قبلی خود مبنی بر اینکه مرتکب تخلفی نشده است می‌گوید: دادگاه مشخص خواهد کرد که چه کسی مرتکب تخلف شده است. این عضو کمیسیون تحقیق و تفحص درباره ادعای مرتضوی مبنی بر خالی‌بودن پرونده خود تاکید می‌کند: افرادی که مرتکب تخلف‌های بزرگ می‌شوند چون تخلف بزرگ است و این کار را بارها انجام داده‌اند، تخلفات خود را کوچک می‌شمرند و آنها را نادیده می گیرند.



به گزارش آفتاب، در روزهای اخیر، حکم محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد به عنوان اولین مقامی که در این سطح محاکمه شده اجرا شد و وی برای گذرانده پنج سال و 91 روز حبس به زندان اوین تحویل داده شد. کارشناسان این حرکت را برگی زرین در عملکرد قوه فضاییه می‌دانند و منتظر پیشرفت روند قضایی پرونده مرتضوی به عنوان دومین مقام دولتی دولت‌های نهم و دهم هستند. شاکیان این پرونده همچنین از قوه قضاییه خواسته‌اند تا به پرونده آنها که برخی به خاطر حجم زیاد بر آن نام "مثنوی 72 من" را نهاده‌اند، با کمال بی‌طرفی رسیدگی شود.