جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامه ٥٠ نفر از فعالان اجتماعی-فرهنگی و روشنفکران به روحانی

Posted: 24 Feb 2015 09:10 AM PST

 جرس: بیش از ٥٠ نفر از مدیران ارشد بخش خصوصی کشور، اقتصاددانان، حقوقدانان، اساتید دانشکده حقوق و دانشکده‌های علوم انسانی به همراه محققان، نویسندگان، هنرمندان و شاعران کشور و همچنین پژوهشگران حقوق کودک و فعالان اجتماعی در حوزه کودکان و مدیران و مسوولان جراید کشور در نامه‌ای از حسن روحانی رییس‌جمهوری منتخب مردم، خواسته‌اند تا با تامین مالی طرح مصوب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نسبت به رفع ایراد شورای نگهبان در این‌باره برآیند تا این طرح صورت کامل قانونی به خود گرفته و قابلیت اجرا بیابد.  

 

مطابق این طرح فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی علاوه‌بر حقّ اقامت دایم در ایران همانند شهروند ایرانی، از حقّ تحصیل و بهداشت و رفاه رایگان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار خواهند بود و همچنین تا سن ١٩ سالگی از پرداخت تعرفه ‌اقامت نیز معاف خواهند شد.

 

به گزارش شرق، متن نامه و اسامی کامل امضا‌کنندگان به شرح زیر است.

 

جناب آقای دکتر روحانی، رییس‌جمهور محترم
با سلام و آرزوی توفیق جنابعالی در هدایت امور اجرایی کشور

مستحضر هستید که قانون مدنی کشور، اطفالی را که از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی زاده می‌شوند، تا سن ١٨سالگی تبعه کشور به‌شمار نمی‌آورد و در نتیجه این کودکان و نوجوانان که اکثر قریب‌به‌اتفاقشان در ایران زندگی می‌کنند از بسیاری حقوق شهروندی محروم هستند. پیرو ارایه طرحی از طرف نمایندگان مجلس برای اصلاح موادی از قانون تابعیت، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کارشناسی‌ای را در این زمینه و برای صحن علنی مجلس مورخ ١٠/٥/٩٠ منتشر کرد که در آن تبعات منفی به سر بردن در چنین وضعیتی برای این افراد و برای کشور به روشنی بازگو شدند. بر همین اساس بود که این طرح پس از بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تغییراتی به عنوان طرحی یک‌فوریتی در جلسه مورخ ٢٩/١/٩١ با عنوان «طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به تصویب رسید. براساس این اصلاحیه، مِن‌بعد فرزندان حاصل از این ازدواج‌ها «علاوه بر حقّ اقامت دایم در ایران همانند شهروند ایرانی، از حقّ تحصیل و بهداشت و رفاه رایگان، تامین اجتماعی و یارانه برخوردار می‌باشند» و همچنین «این افراد تا ١٩ سالگی از پرداخت تعرفه اقامت نیز معاف هستند». شورای محترم نگهبان براین‌اساس که این طرح متضمن بار مالی برای دولت بوده و طریق جبران هزینه‌های آن مشخص نشده است و همچنین براین‌اساس که معافیت از پرداخت تعرفه اقامت متضمن کسر درآمد دولت بوده و طریق جبران آن نیز مشخص نشده است، (مواردی که خلاف اصل هفتاد و پنج قانون اساسی تشخیص داده شده‌اند) آن را به مجلس بازفرستاد. دولت وقت نیز کوششی در زمینه رفع این ابهامات نکرد و از آن پس این طرح که تصویب مجلس را نیز دارد، مسکوت مانده است.

ما امضا‌کنندگان این نامه از جنابعالی تقاضا داریم به هر طریقی که خود صلاح می‌دانید دستورات لازم را برای رفع ایرادات شورای محترم نگهبان در این زمینه بدهید تا به لطف حمایت قانون، این کودکان و نوجوانان بتوانند از کرامت انسانی و آینده‌ای بهتر برخوردار گردند و همچون شهروندانی مسوول در ایفای نقش خود در جامعه کوشا باشند.

محسن خلیلی‌عراقی، محمد طبیبیان، موسی غنی­نژاد، محمد عطاردیان، محمدمهدی بهکیش، محمد مروج حسینی، بهروز هادی زنوز، فرشید یزدانی، محسن رنانی، بهشید ارفع‌نیا، هانیه محمودی، مژگان قطان، مطهره ناظری، مونیکا نادی، سجاد ایزدی، سهیلا اخوان، زهرا بهرامی، هاله‌السادات سری، عزت‌الله فولادوند، هوشنگ مرادی‌کرمانی، هرمز همایون‌پور، کامران فانی، بهاءالدین خرمشاهی، فاطمه صادقی، بابک احمدی، کاوه بیات، ناصر فکوهی، شیرین احمدنیا، سیدمحمدامین قانعی‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور، سارا شریعتی، داریوش مهرجویی، اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، کیومرث پوراحمد، علی مصفا، حامد بهداد، کیانوش عیاری، رسول صدرعاملی، زهره قایینی، منیره بهبهانی، توران میرهادی، فاطمه راکعی، ساعد باقری، سهیل محمودی، افشین علا، مصطفی رحماندوست، بیوک ملکی، رودابه حمزه‌ای، ناصر کشاورز، جواد زهتاب، احمد پورنجاتی، الیاس حضرتی، احمد غلامی، مراد ثقفی.

٢٦ بهمن ١٣٩٣ 

توضیحات مدیرمسئول «اعتماد» در خصوص یک مصاحبه

Posted: 24 Feb 2015 09:10 AM PST

 جرس: مدیرمسئول روزنامه اعتماد در خصوص مصاحبه منتشر شده در این روزنامه که با شائبه توهین به مقدسات همراه بوده است، توضیحاتی ارائه داد.

 

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به توضیحات مندرج در شماره امروز روزنامه اعتماد در خصوص مصاحبه انتشار یافته در این روزنامه در روز گذشته، اظهار داشت: سردبیر روزنامه اعتماد در صفحه دوم این روزنامه توضیحاتی را در این خصوص ارائه داده است.

 

مدیرمسئول روزنامه اعتماد در ادامه همچنین افزود: ابراهیم اصغر زاده به عنوان فرد مصاحبه شوند نیز توضیحاتی در خصوص محتوای مصاحبه روز گذشته خود در صفحه سوم این روزنامه ارائه داده است.

 

وی با بیان اینکه افتخار ما ارادت به اباعبدالله الحسین است، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) برای انقلاب و سایر مراحل زندگی ما به عنوان الگو بوده است. 

 

ظریف: نشانه ​ای از ترک مذاکرات توسط آمریکا ندیدیم​ ​ ‎​

Posted: 24 Feb 2015 09:10 AM PST

جرس: وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه اگر طرف آمریکایی بخواهد از ترفند فشار استفاده کند اثر منفی خواهد گذاشت، گفت: قصد ترک مذاکرات را نداریم.

 

محمد جواد ظریف در پایان مذاکرات ژنو درباره اظهارات جان کری در لندن افزود: ما در مذاکرات نشانه‌ای از این اظهارات ندیدیم و البته واضح است که هر طرفی که احساس کند منافع، دیدگاه و اهدافش مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این امکان وجود دارد که از مذاکرات خارج شود.

 

وی با تاکید براینکه ایران برای رسیدن به راه حل نهایی آمادگی دارد، افزود: ما به دنبال راه حلی هستیم که حقوق مردم ایران به طور کامل به رسمیت شناخته شود و طرف‌های مذاکره حتما می‌دانند که اگر به حقوق مردم احترام گذاشته نشود و دستاوردهای فنی نادیده گرفته شود توافقی در کار نخواهد بود.

 

ظریف با تاکید براینکه ما قصد ترک مذاکرات را نداریم، گفت: ما در چارچوب‌های بین المللی و با اراده سیاسی برای رسیدن به نتیجه وارد مذاکره شده و گرفتار بازی‌های رسانه‌ای نشده‌ایم و نخواهیم شد.

 

وی افزود: ما برای اهداف سیاسی خودمان وارد مذاکرات شده‌ایم نه برای اهداف دیگران.

 

ظریف در گفت وگو با واحد مرکزی خبر درباره اینکه آیا قضاوت درباره نتایج گفت‌وگوها همچنان زود است، گفت: تا زمانی که به نتیجه قطعی و نهایی نرسیم قضاوت همچنان زود است زیرا این گونه مذاکرات با یک جمله ممکن است به بن‌بست کشیده شود و یا از بن بست خارج شود باید صبر کرد و توافق در جزئیات هم حاصل شود.

 

وی درباره تمدید احتمالی مذاکرات گفت: به تمدید فکر نمی کنیم زیرا معتقدیم تمدید مذاکرات به نفع هیچ کس و به نفع حل موضوعات هم نیست.

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: باید در همه جزئیات به توافق برسیم زیرا درباره کلیات توافق وجود دارد.

 

ظریف با بیان اینکه این جزئیات است که وقت مذاکره‌کنندگان را گرفته است افزود: اگر نتوانیم در جزئیات به توافق برسیم بسیار سخت است که بتوانیم درباره یک توافق صحبت کنیم.

 

وی درباره انتشار خبری در برخی رسانه‌های غربی درباره توافق در کلیات در این دوره نشست ژنو گفت: توافق جزئی و کلی نخواهیم داشت بلکه معتقدیم باید توافق همزمان پیش برود البته ما در یک لحظه نمی توانیم درباره همه موضوعات توافق کنیم بنابراین لازم است که موضوعات را تک تک جلو ببریم و الان هم داریم همین کار را انجام می دهیم .

 

وزیر خارجه کشورمان افزود: درباره برخی موضوعات گام‌هایی رو به جلو برداشته شده است ولی در نهایت توافق به صورت یک مجموعه جزئیات و نکات ریز خواهد بود. 

 

إبراز نگراني جمعي از فعالان سیاسی و حقوق بشر نسبت به وضعيت سلامت اتنا فرقداني

Posted: 24 Feb 2015 04:42 AM PST

جرس: جمعي از فعالان سياسي، مدني، خانواده كشته شده هاي پس از انتخابات و فعالان حقوق بشر خواستار جلوگيري قوه قضاييه از يك فاجعه انساني براي اتنا فرقداني شدند .  

 

 

به گزارش جرس، در بخشی از این نامه با اظهار نگرانی نسبت به ادامه اعتصاب غذای فرقدانی آمده است: او گفته است تا زمانی که به زندان اوین بازگردانده نشود اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد حتا اگر منجر به مرگ وی شود. اعتصاب غذای این چند روزه و شرایط نامناسبی که خانواده‌اش پس از دیدار با او گفته‌اند نشان آن است که آتنا در حرف خود مصمم است و این تصمیم آتنا ما را دل‌نگران و پر اندوه می‌سازد.

 
متن کامل این نامه به شرح زیر است:

خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. آتنا فرقدانی هنرمند زندانی و فعال حقوق کودکان کار که دانشجوی ستاره‌دار نیز هست در اعتراض به وضعیت نامناسبی که در زندان قرچک ورامین دارد دست به اعتصاب غذا زده است و هر لحظه بیم آن می‌رود که فاجعه‌ای جبران‌ناشدنی دست بدهد و آتنا به کما برود. مگر آتنا چه می‌خواهد؟ مگر جز این است که می‌خواهد به قانون عمل شود؟ مگر جز این است که می‌خواهد بنا بر تفکیک جرایم در میان زندانی‌های جرایم سنگین مانند قاچاق مواد مخدر و قتل نباشد؟ مگر جز این است که آتنا می‌خواهد به زندان اوین بازگردد؟ مگر آيين‌نامه نحوه تفكيك و طبقه‌بندي زندانيان که به تأييد و تصويب رئيس محترم قوه قضائيه رسیده است سندی دال بر قانونی بودن خواسته های وی نیست؟

او گفته است تا زمانی که به زندان اوین بازگردانده نشود اعتصاب غذای خود را ادامه خواهد داد حتا اگر منجر به مرگ وی شود. اعتصاب غذای این چند روزه و شرایط نامناسبی که خانواده‌اش پس از دیدار با او گفته‌اند نشان آن است که آتنا در حرف خود مصمم است و این تصمیم آتنا ما را دل‌نگران و پر اندوه می‌سازد.

ما مصرانه از مقامات مسئول می‌خواهیم که نسبت به جان آتنا فرقدانی احساس مسئولیت داشته باشند و تا کار از کار نگذشته است به خواسته‌های برحق و قانونی این دختر هنرمند که به ناحق زندانی است گوش بسپارند. شاید تنها یک راه برای نجات جان آتنا مانده باشد و آن قبول خواسته‌های آتنا مبنی و بر تفکیک جرایم و بازگشت او به زندان اوین است.

ما از مقامات مسئول می‌خواهیم که نگذارید مادر و پدری دیگر داغدار فرزندشان بشوند.ما می‌دانیم که در دل مادر و پدر آتنا چه آشوبی است و تا چه اندازه این پدر و مادر دل‌نگران فرزند خود هستند که هر لحظه چون شمعی روشن در حال آب شدن است. ما ضمن حمایت از خواسته های به حق و قانونی آتنا فرقدانی می گوییم تنها راه نجات جان آتنا و خشنود‌ساختن دل مادر و پدری اندوه‌گین، برگشت او به زندان اوين است .


محمد ملكي ، محمد نوريزاد ، نسرين ستوده ، نرگس محمدي ، محمد كريم بيگي ، شهناز اكملي ، اكرم نقابي ، پروين فهيمي ، شهين مهين فر ، پيمان عارف ، معصومه دهقان ، راحله طاراني ، ايرج شكري ، فرهاد يگانه ، جميله صفايي ، بابك شكري ، بهناز زينالي ، الناز زينالي ، مريم كريم بيگي ، اصفه كامراني ، محبوبه كرمي ،ناصر اشجاري ، دكتر ايرج واحدي ، عشرت بستجاني ، احترام عبدوس ، زهره دهقان ، منوچهر گلشن ، حوري فخيمي ، محسن قشقايي ، شيوا گنجي ، فرانك مظاهري ، توماج سقايي ، افسانه شفيعي ، سيد رضا حسيني ، شيرين مير كرمي ، سهيلا سالاروند ، حميد ديدار ، اشكان مسيبيان ،فريد روحاني ، ژيلا داور پناه ، پيام محمدي ، زرتشت احمدي ، هايده موسي پور ، مهناز باقري ، كاوه رضايي ، سيد محمد بهبهاني ، پويا جگروند ، سياوش بهمن ، امير مهدي پور ، رضا مبين ، جواد خرمي ، امير زاهدي ، روح الله ميرزاخاني ، رامبد تهراني ، علي كاوري ، منصور طالبي ، سمير مقدم ، زمان فيلي ، رضا ذوقي ، امير اردلان ، هومن باقري ، محمد زماني ، آذر طاهرابادي ، يگانه بهرامي نژاد ، فرشته ناجي حبيب زاده ، هيوا مولانيا ، نويد ذبيحي ، امجد حسين پناهي ، رسول مهديزاده ، بهنام الماسيان ، سارا دهقانيان ، نيما گرگين ، بهروز عرب زاده ، اصغر طراح ، فروغ طياري ، خسرو گلستاني ، بايز افروزي ، سالار صفوي ، همايون اميني ، قربانعلي يوسفي ، هما سعادت ، رحيم اسلو ، حميدرضا شيخعلي تهراني ، افشين ابراهيميان ، داوود شاه محمدي ، يوسف صمدي نمين ، اروون عسگري ، لاله رودي ، شري فرامرزي ، ونداد اولاد عظيمي ، جمال عاملي ، فريبا راد ، زهرا رحيمي ، حميده پازوكي ، سكينه خرمن ريز ، مهرداد اصلاني ، ثريا يوسفي ، كبري اسلامي ، منصوره خسرو شاهي ، فرخنده جبارزادگان ، مريم خليل فرهاد ، پروانه سمامي ، اكرم حبيبي ، محترم حبيبي ، افسانه قيادوز ، بهناز اسدالهي ، سهيلا شارقي ، فتانه كفاشي ، ويدا بيگلري ، اعظم اكبرزاده ، حميد ابراهيمي ، مهسا پورمقرري ، آريا فراهاني ، خسرو خان محمدي ، منير تقي خاني 

روایت محمد تقی کروبی از حصر در یازدهمین قسمت مجموعه «۱۴۶۰»

Posted: 24 Feb 2015 04:26 AM PST

 جرس: قسمت یازدهم مجموعه «۱۴۶۰» با موضوع حصر رهبران جنبش سبز با سخنانی از محمد تقی کروبی منتشر شد.  

 


فرزند مهدی کروبی در این قسمت از حصر سران جنبش سبز سخن گفته و بار دیگر تاکید کرده است که حصر در نظام حقوقی ایران معنا و مفهومی ندارد.

 

به گفته محمد تقی کروبی نوع حصر سران جنبش سبز با حصرهای قبل و بعد از انقلاب تفاوت ماهوی دارد.

 

وی در بخشی از سخنان خود گفت: در حصر سران جنبش سبز نشان از اراده سیاسی برای اذیت و آزار رهبران جنبش سبز دارد نه تنها قطع ارتباط سران جنبش سبز با جامعه و هواداران آنها.

 

محمد تقی کروبی همچنین با بیان این که انجام حصر در مخالفت با قانون اساسی کشور است، تاکید کرد که "هر زمان این کشور به قانون بازگردد، عامل و مامور باید در این باب پاسخگو باشند."

 

مجموعه مصاحبه‌های ویدئویی با عنوان “۱۴۶۰ روز” به همت علی فاتحی، فیلم‌ساز مقیم پاریس، تهیه و همزمان با آغاز پنجمین سال حصر رهبران جنبش سبز منتشر شد.


مجموعه «۱۴۶۰» در بیست و پنج قسمت تولید شده و در هر قسمت یکی از کنشگران سیاسی ایرانی برداشت خود از حصر و ابعاد آن را عنوان می‌کنند.


انتشار این مجموعه در ۱۴۶۰مین روز حصر آغاز شد و هر روز یک قسمت در اینترنت منتشر می‌شود.

 

ابتلای حدود ۲۳ درصد مردم به اختلالات روانپزشکی

Posted: 24 Feb 2015 03:44 AM PST

 جرس: دبیر علمی پنجمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه گفت:حدود 23 درصد از مردم ایران در طول زندگی ممکن است به یکی از اختلالات روانپزشکی مبتلا شوند که این آمار تقریبا معادل سایر کشورهای جهان است.

 

به گزارش ایرنا، دکتر محمدباقر صابری زفرقندی امروز سه شنبه در پنجمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه که در بیمارستان روزبه برگزار شد، افزود: براساس آخرین آمار، بیماری های روانپزشکی بعد از بیماری های قلبی- عروقی و تصادفات، قرار دارند.

 

وی ادامه داد: در این میان اضطراب و افسردگی بیش از نیمی از بیماری های روانی را تشکیل می دهد.

 

دانشیار روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بیماری های روانپزشکی علی رغم درمان پذیر بودن به دلیل اینکه عموما خاموش و بی سروصدا هستند کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

 

اختلالات روانپزشکی از طیف علایم وسیعی برخوردار هستند که می توانند علایمی مانند سردرد، اختلال در عملکرد روزانه، افکارنادرست، تغییر در خلق و خوی، اختلالات خواب و بی اشتهایی در افراد ایجاد کند.

 

وی یادآور شد: توجه به مقوله سلامت روان در حوزه سلامت در کشور ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 

وی گفت: افزایش خشونت، گسترش اعتیاد، نابسامانی ها، بخشی از مشکلاتی است که حاصل بی توجهی به سلامت روان در هر کشوری محسوب می شود.

 

هدف اصلی این همایش تبیین نقش رسانه ها در جهت کمک به ارتقای سلامت روان جامعه است.

 

پنجمین همایش علمی سالانه سلامت روان و رسانه امروز سه شنبه با محوریت سلامت روان ورسالت همگانی در بیمارستان روانپزشکی روزبه تهران برگزار شد. 

 

رییس بانک مرکزی تلویحا «خروج چمدانی ارز» از ایران را تایید کرد

Posted: 24 Feb 2015 03:44 AM PST

 جرس: ولی‌الله سيف، ریيس کل بانک مرکزی ايران، با تاييد تلويحی «خروج چمدانی ارز» از کشور، گفته که «بانک مرکزی در رابطه با بازار طبيعتا وظايفی دارد که در حال انجام آن است».  

 

 

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هم اندیشی عصر دوشنبه فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص خروج ارز حاصل از توافق ژنو به صورت چمدانی از کشور، گفت: بانک مرکزی در رابطه با بازار طبیعتا وظایفی دارد که در حال انجام آن است.

 

 

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف در این نشست تاکید کرد: بانک مرکزی وظایف خود را در خصوص کنترل بازار ارز انجام می دهد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خروج ارز به صورت چمدانی را تایید می کنید، افزود: بانک مرکزی همچنان در حال انجام وظایف خود است.

 

سیف در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا، مبنی بر واریز اقساط ژنو، گفت: به جز قسط اول تاکنون اقساط دوم و سوم این توافقات نیز به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

 

به گفته وی در هر قسط 490 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

 

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی در خصوص پرونده 6500 میلیارد تومانی بدون وثیقه، گفت: این یکی از بدهکاران معوقه نظام بانکی است که در مرجع قضایی مطرح شده و پرونده آن در شرف رسیدگی قرار دارد و هماهنگی بسیار مناسبی در این خصوص انجام شده و با تفاهم مناسبی که بین مسئولان بانک مرکزی و قوه قضاییه وجود دارد مطالبات معوق در شرف وصول قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: این پرونده یکی از پرونده هایی است که در گذشته تسهیلات به آن پرداخت شده و در لیستی که به رئیس قوه قضاییه از سوی بانک مرکزی ارایه شد، این پرونده در ردیف سوم قرار داشته است.

 

وی ادامه داد: از رئیس قوه قضاییه درخواست کرده ام دستوراتی در خصوص ساماندهی این قضیه انجام دهد و شعب تخصصی را در رابطه با نظام بانکی ایجاد شود که این پیشنهاد مورد استقبال رئیس قوه قضاییه قرار گرفت.

 

وی افزود: دادستان تهران نیز این امر را جز اولویت ها قرار داده و برخی از اطلاعاتی را که مربوط به تک تک این پرونده ها بوده دارای نقص هایی بوده که به بانک ها تکلیف شده که این نقص ها را برطرف کنند البته این نقص ها بیشتر مربوط به ادرس شعب دادگاهی بود که این پرونده ها در آن مطرح هستند.

 

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: به بانک ها گفته شده مجددا این لیست را تهیه کنند و نواقص را رفع و دوباره به مرجع قضایی ارایه دهند البته مواردی که تکمیل بود در مرجع قضایی در حال رسیدگی است.

 

وی با اشاره به جلسه دادستان تهران با مدیران عامل بانک ها، گفت: دادستان با این مدیران ارتباط مستقیم داشته و پرونده ها بدون توجه به اینکه مربوط به کی هستند، بررسی خواهند شد.

 

وی خاطرنشان کرد پرونده های مطالبات معوق مربوط به تسهیلاتی است که سه تا چهار سال پیش پرداخت شده و بانک مرکزی وظیفه دارد این پرونده ها را رسیدگی کند و این اقلام را به حیطه وصول درآورد و به چرخه حمایت از تولید کمک نماید.

 

سیف درباره رقم مطالبات معوق گفت: در رسانه ها رقم مطلقی منعکس می شود در حالی که این رقم نتیجه گردش عملیات زیادی است یعنی در هر روز، هفته و ماه اقلامی از آنها وصول می شود و اقلام دیگری جایگزین می شوند و مطالبات معوق روند طبیعی خود را طی می کند و حساسیت های که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داشت و کارگروه ویژه تحت عنوان کمیته فرادستگاهی در بانک مرکزی تشکیل شده، مسائل را مرتب پیگیری می کنند.

 

سیف با تاکید بر اینکه مشکلی برای تامین اسکناس شب عید نداریم، گفت: جلسه ای در روز گذشته تشکیل شده که براساس آن اسکناس کافی در اختیار مردم در شب عید قرار خواهد گرفت.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حجم این اسکناس ها از سال گذشته به طور حتم بیشتر است.

 

گزارش آسوشیتدپرس از جزئیات توافق احتمالی ایران و ۱+۵

Posted: 24 Feb 2015 03:44 AM PST

 جرس: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه مدعی شد ایران و آمریکا در حال شکل‌دهی توافقی هستند که به ایران اجازه می‌دهد به تدریج فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را افزایش دهد.    

 

 

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود مدعی شد: ایران و آمریکا در حال شکل‌دهی خطوط کلی توافقی هستند که در ابتدا موجب محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران و سپس افزایش تدریجی فعالیت هسته‌ای این کشور در طول مدت زمان این توافق خواهد شد.

 

برخی از مقامات کشورهای عضو گروه ۱+۵ که در حال مذاکره با ایران هستند گفتند که هنوز جزییات باید مورد بررسی و توافق قرار گیرد. این در حالی است که مذاکره کنندگان ایران و آمریکا هم‌چنان به رایزنی‌های هسته‌ای خود در ژنو ادامه می‌دهند.

 

بر اساس این گزارش اگر دو طرف مذاکره کننده به عنوان مثال بر سر یک بازه پانزده ساله به توافق برسند به مدت ۱۰ سال برنامه هسته‌ای ایران کنترلی شدید وجود خواهد داشت و بعد از آن محدودیت بر برنامه هسته‌ای این کشور به صورت تدریجی برداشته می‌شود.

 

کاهش تدریجی محدودیت بر برنامه هسته‌ای ایران در تعداد سانتریفیوژهایی که این کشور می‌تواند برای غنی‌سازی اورانیوم در اختیار داشته باشد مشاهده خواهد شد. به عنوان مثال تهران که هم اکنون ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال در اختیار دارد می‌تواند سطح غنی‌سازی‌اش را افزایش دهد و درعین حال آن را به حد اورانیوم مناسب برای تسلیحات هسته‌ای نرساند.

 

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است: طبق این توافق ایران می‌تواند از سانتریفیوژهای بیش‌تری از آنچه که آمریکا در ابتدا خواستار آن بود استفاده کند. برخی مقامات صحبت از شش هزار و ۵۰۰ سانتریفیوژ را به عنوان نقطه توافق مطرح کرده‌اند.

 

به گفته این منابع آگاه که خواستند نام‌شان به دلیل حساسیت موضوع فاش نشود این توافق نیازمند موافقت کنگره است تا بتواند به طور کامل اجرا شود. هم‌چنین آژانس بین المللی انرژی اتمی مسوولیت نظارت بر پایبندی ایران به تعهداتش را خواهد داشت.

 

خرید شب عید؛ سنجشی برای قدرت مالی مردم

Posted: 24 Feb 2015 12:33 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: خرید میوه، آجیل و پوشاک نو بخشی جدا نشدنی از سنت‌های نوروزی و پیام آور شادی و خوش‌یمنی در خانه‌ محسوب‌ می‌شود اما هم‌زمان اسباب نگرانی بسیاری از ایرانی‌ها در هفته‌های منتهی به عید هم هست. 

هر سال، شب عید در ایران شاهد جنب و جوش مردم برای خانه تکانی، خرید لباس نو، ماهی، میوه، شیرینی و آجیل شب عید بوده‌ایم اما این اشتیاق هر سال با افزایش نرخ تورم و کوچک شدن سفره خانواده‌ها با نگاه‌های حسرت بار پدران و مادرانی همراه بوده است که با دستان خالی به خانه بازگشته‌اند.


محمدرضا، روزنامه نگار ساکن تهران با بیان اینکه شکاف طبقاتی افزایش پیدا کرده است به جرس می‌گوید:«مردم هفته آخر سال تصمیم می‌گیرند از حراجی‌ها خرید کنند. البته بازار که الان راکد هست و هیچ نشانه خاصی از نزدیک بودن شب عید تا الان دیده نمی‌شود تا دقیقه نود.»


به گفته وی، درحال حاضر توان مالی طبقه متوسط کم رنگ شده ولی طبقه مرفه غنی‌تر و طبقه فرودست بیشتر تهیدست شده است. در این شرایط، قشر مرفه به جای خرید آجیل به فکر تور خارج و گردش است یا در ‌‌نهایت خرید ماشین و لوازم لوکس.
این روزنامه نگار توضیح می‌دهد که قشر متوسط به بازارهای عرضه مستقیم کالا چشم دوخته و قشر تهدیدست به فکر قرض یا استفاده از پس انداز است تا بتواند خود را در حد قشر متوسط به نمایش بگذارد که این امر در شهرستان‌ها مشهود‌تر است.
گرانی بیداد می‌کند.


در اسفندماه، حراج‌های پایان سال بیشتر فروشگاه‌های بزرگ برقرار می‌شود و جنس‌‌ها تا ۷۰درصد زیر قیمت برای فروش گذاشته می‌شوند. این روز‌ها قیمت پوشاک بسیاری از مغازه‌ها آنقدر گران شده است که رهگذران کم درآمد فقط لباس‌ها و قیمت‌ها را با حسرت از ویترین نگاه می‌کنند.


راحله و افشین یک زوج ایرانی‌ هستند که یک پسر ۹ ساله و یک دختر دو ساله دارند. افشین کار می‌کند و راضیه خانه دار است. آن‌ها چند سالی ست که در منطقه تهران پارس یک آپارتمان کوچک خریده‌اند.


راحله می‌گوید: «الان که شب عید شده مرغ هر روز دارد گران‌تر می‌شود، خب هر کسی توان مالی‌اش فرق می‌کند. بعضی‌ها مثل ریگ پول خرج می‌کنند. خدا رو شکر اطرافیان ما تقریباً همه دستشان به دهانشان می‌رسد اما هستند کسانی که واقعاً از پس دخل و خرج زندگیشان بر نمی‌آیند. چون گرانی بیداد می‌کند.»


وی می‌افزاید: «یک دست لباس عید آبرومندانه برای من که از جاهای مناسب بخرم حداقل. ۳۰۰ هزار تومان است. قیمت یک مانتو در حراج ۵۰ درصد با قیمت بدون حراج‌‌ همان مانتو در فصل قبلی تفاوت چندانی ندارد. لباس بچگانه که خیلی گران‌تر است.»
راحله در ادامه از افزایش اقلام خوراکی در شب عید می‌گوید: «مرغ قبلاً ۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود ولی الان شده ۸ هزار تومان. حالا هم می‌گویند مرغ یخی داریم پخش می‌کنیم اما شوهر خواهرم که مرغ فروشی دارد گفته که این مرغ‌های یخی برای یک سال پیش و مانده هستند.»


آن‌ها هنوز سراغ خرید آجیل نرفته‌اند ولی حتم دارند که قیمتش بالا رفته. راضیه می‌گوید:«شاید در نمایشگاه‌ها آجیل ارزان‌تر بفروشند اما آجیل تازه نیست.»


راحله می‌گوید: «من که دخترم کم سن است ولی خانواده‌هایی که دختران بزرگ‌تر دارند باید پول خرید ِ شال، روسری، مانتو، پیراهن، شلوار، کفش و لباس زیر دخترانشان را تامین کنند. البته هزینه آرایشگاه خانم‌های خانه را نباید از قلم بیندازید.»


وی می‌افزاید: «اگر بخواهید روی مد باشید که قیمت لباس‌ها سر به فلک گذاشته ولی اگر بخواهید در نمایشگاه‌ها بگردید می‌شود چیزی خرید.»


مردم پاساژگردی می‌کنند


آشفتگی بازار مواد غذایی پیش از عید نوروز به اوج خود می‌رسد. فروشندگان، شب عید هر سال، توجهی به مصوبات دولت برای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها ندارند.


به گفته راحله، قیمت میوه بسیار بالاست. قیمت یک کیلو پرتقال معمولی بین ۵ هزار تا ده هزارتومن است. با این حساب، قیمت یک عدد پرتقال بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان٬ نارنگی درجه یک که اصلاً در بازار نیست.


مرجان، کارمند یکی از شرکت‌های دولتی در تهران و متاهل است. او ساکن شهر کرج است و هر روز با مترو از کرج به تهران رفت و آمد می‌کند. درآمد وی حدود یک میلیون تومان در ماه است.


او که خرید عید را مهم‌ترین اتفاق سال نمی‌داند به جرس می‌گوید: «با اینکه گرانی ست اما مردم همچنان در مراکز خرید هستند. البته بیشتر برای اینکه تفریح نیست، پاساژ گردی می‌کنند. خرید هم کم و بیش می‌کنند اما نه مثل سال‌های قبل، همه دنبال حراجی و ارزانی هستند دیگر مرغوب بودن جنس برای مشتری‌ها مهم نیست.»


به گفته مرجان، من امسال فقط می‌خواهم یک مانتو بخرم اما با عیدی ۶۰۰ هزار تومانی چه می‌شود کرد.
محبوبه ۳۰ ساله و پرستار ساکن خیابان ستارخان تهران است. او که یک سال پیش از همسرش جدا شد و با دختر یک ساله‌اش زندگی می‌کند به جرس می‌گوید: «من قبلاً برای خرید فقط به پاساژهای تیراژه و میلاد نور می‌رفتم. امسال که رفتم دیدم قیمت‌ها بالا و جنس‌ها بنجل هستند.»


هرچند وعده دولت یازدهم مبنی بر کاهش نرخ تورم تحقق پیدا کرد و نرخ تورم سالانه به ۱۵ و ۸ دهم درصد رسید اما این مساله برتوان مالی اقشاری که به دلیل فقر و پایین بودن توانایی مالی به خرید لباس‌های دست دوم و تاناکارو روی می‌آورند اضافه نکرده است.


زوبین، ۳۳ ساله ساکن تهران صاحب یک بوتیک لباس در خیابان شریعتی تهران است. وی در گفتگو با جرس معتقد است پرداختن به موضوع خرید شب عید رفتن به یک مسیر انحرافی ست. تا وقتی شما بخش اعظمی از جامعه‌ات زیر خط فقر زندگی می‌کند پیگیری موضوع قدرت خرید مردم در شب عید خیلی اتفاق مهمی نیست.


پولی نیست مردم خرید کنند
آسو احمدیان، ۳۲ ساله ساکن کشور اتریش است وی که یک سال پیش از ایران خارج شده است با اشاره به کمبود نقدینگی در بازار ایران به جرس می‌گوید: «زمانی که من در ایران بودم تورم به این شدتی که الان هست نبود. الان بیکاری زیاد شده و پولی نیست کسی چیزی بخرد.»


وی با اشاره به اینکه برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی ورشکست شده‌اند می‌افزاید: «پول و نقدینگی در بازار نیست. در بازار سرمایه باید یک چیزی زیر قیمت بدهید یا با چند چیز معاوضه کنید تا بتوانید نقدینگی داشته باشید.»
به گفته احمدیان، در حالی که قیمت یک تی شرت ساده مردانه بین ۵۰تا ۶۰ هزار تومان است یک کارگر چطور می‌تواند سمت خرید این اقلام برود؟


ایمان که ساکن منطقه شهرک غرب تهران است و تازه پس از پایان تحصیلاتش از امریکا به ایران بازگشته به جرس می‌گوید: «چند شب پیش با دوست دخترم بیرون بودیم یک دفعه او هوس آجیل کرد شاید اندازه دو مشت برنداشت اما‌‌ همان دو مشت شد ۲۰ هزار تومان.»


به گفته وی، وقتی قیمت یک پیتزا با دو تکه مرغ سوخاری ۳۵ هزارتومان می‌شود انتظار دارید بقیه اقلام گران نباشند؟ ولی مساله‌ای که بسیار محسوس هست این است که بازار بسیار راکد است و مردم پول ندارند خرج کنند که البته این مساله برمی گردد به سیاست انقباضی دولت که برای کنترل تورم قصد دارد حجم پول در گردش را کم کند.


اما هیاهوی مردم برای خرید شب عید در شهرستان‌ها امسال همانند سال گذشته نبوده است. محمد که عکاس ساکن اصفهان است به جرس می‌گوید:«به قول آقایان اهل اقتصاد، بمب کنار جاده‌ای احمدی‌نژاد، هر چه جلو‌تر می‌رویم، بیشتر قربانی می‌گیرد.»


وی می‌افزاید: «بوی عید؟! اصلاً خبری نیست. خودم باورم نمی‌شود. مغازه دار‌ها مانند آدم‌های علاف، دم در مغازه‌ها نشسته‌اند و با حسرت به عبور و مرور مردم نگاه می‌کنند. آدم احساس می‌کند که مغازه داران امروز همانند گدایان، چشمشان به قدم کسی است که به سویشان برداشته می‌شود.»


مهران، دانشجوی ۳۰ ساله دانشگاه آزاد در شهر کرمان است. او می‌گوید: «متاسفانه کرمان، مناطق حاشیه نشین زیادی دارد. مشکلات این حاشیه نشین‌ها نه تنها در شب عید بلکه در کل سال وجود دارد. امسال به نسبت قبل مغازه‌ها خلوت ترند.»
وی می‌افزاید: «فراهم کردن میوه برای خود من بیست هزار تومن آب می‌خورد که الان دو ماهه قید خرید میوه را زده‌ام.»
مهران با بیان اینکه حجم خرید مردم در کرمان کم شده می‌افزاید: «بعضی کالا‌ها هم کلا از سبد خرید خارج شده‌اند. وقتی این سفره‌ها کوچک‌تر شده‌اند بهانه زیادی برای خوش بودن باقی نمی‌ماند.»


این دانشجو تاکید می‌کند: «شاید باورتان نشود پریروز رفتم خرید پنیر ساده، چند دانه گردو، یه ذره عدس، پودر لباس شویی و یک بسته چای روی هم شد سی هزار تومان، مغزم سوت کشید. به این‌ها اضافه کنید هزینه وحشتناک رفت و آمد را که هر مسیر تاکسی دست کم هفتصد تومان آب می‌خورد. من روزی دست کم چهارمسیر جابه جایی دارم.»


به پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی نزدیک می‌شویم. یک سال دیگر گذشت و مردم با مشکلات اقتصادی بسیاری دست و پنجه نرم کردند آن‌ها امیدوارند تا با آغاز سال جدید اوضاع تغییر کند و زندگی بهتری نسبت به سال گذشته داشته باشند.
 

درز اسناد محرمانه؛ موساد با نتانیاهو درباره برنامه اتمی ایران اختلاف دارد

Posted: 23 Feb 2015 10:33 PM PST

 جرس: حجم گسترده‌ای از اسناد محرمانه اطلاعاتی سازمان‌هایی چون موساد و نیز سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا، روسیه و آفریقای جنوبی درز کرده و به زودی منتشر می‌شود. بر اساس یکی از این اسناد، موساد درباره برنامه اتمی ایران نظری خلاف دیدگاه نخست وزیر اسرائیل داشته است.  

 

شبکه الجزیره روز دوشنبه چهارم اسفند در گزارشی اعلام کرد که اسناد یاد شده به دست این شبکه رسیده و در حال بررسی صحت آن با همکاری روزنامه گاردین است و به تدریج این گزارش‌ها را منتشر خواهد کرد.

 

به گزارش گاردین، این اسناد نشان می‌دهد بررسی‌ها و ارزیابی‌های موساد با گفته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد برنامه زمانی احتمالی دستیابی ایران به بمب اتمی، یکسان و همسو نبوده است.

 

به گزارش رادیوفردا، در بخشی از این مدارک که از اسناد ارتباطی سازمان اطلاعات آفریقای جنوبی به دست آمده است، مشخص شده که بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی، «ایران به اندازه کافی اورانیوم برای غنی‌سازی بیشتر در اختیار ندارد».

 

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی سال ۲۰۱۲ خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با نشان دادن یک نمودار درباره روند رسیدن ایران به بمب هسته‌ای، نسبت به خطر دستیابی ایران به سلاح اتمی هشدار داد.

 

سایت خبری «بیزنس اینسایدر» هم در گزارشی اعلام کرد که این بزرگترین درز اسناد اطلاعاتی از زمان «ادوارد اسنودن» است. ادوارد اسنودن پس از خروج از آمریکا به هنگ‌کنگ رفت و اسناد گسترده‌ای از برنامه‌های شنود و دسترسی به ای‌میل و اطلاعات خصوصی شهروندان آمریکایی منتشر کرد. وی هم اکنون در روسیه زندگی می‌کند.

 

در این اسناد اطلاعاتی که قرار است در الجزیره و گاردین منتشر شود، هیچ سندی از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکایی نیامده است. اسناد اطلاعاتی مربط به سازمان‌های اطلاعاتی روسیه، اسرائیل، بریتانیا، آفریقای جنوبی و استرالیا است.

 

الجزیره گفته است که با انتشار این اسناد، زاویه تازه‌ای به سازمان‌های اطلاعاتی در جهان گشوده خواهد شد.

 

این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ تا دسامبر ۲۰۱۴ میلادی است. گاردین و الجزیره گفته‌اند مشغول بررسی این اسناد هستند تا نام اشخاصی که در آن ذکر شده را مخفی نگه‌دارند تا زندگی کسی یا منابع احتمالی ذکر شده در این گزارش‌ها به خطر نیفتد.

 

گزارش بیزنس اینسایدر حاکی است در این اسناد، «برآوردهای واقعی اسرائیل در خصوص روند پیشرفت برنامه اتمی ایران»، برنامه سازمان اطلاعاتی بریتانیا – ام آی سیکس – برای «تربیت جاسوس در کره شمالی» و نیز برنامه‌هایی برای هدف قرار دادن رهبر اتحادیه آفریقا، جمع‌آوری و منتشر می‌شود.

 

همچنین اسناد هماهنگی و ارتباط میان پرسنل اطلاعاتی میان سازمان‌هایی چون موساد و ام‌آی سیکس با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی و سازمان اطلاعاتی آفریقای جنوبی و همچنین دیگر عوامل اطلاعاتی در خاورمیانه و آسیا در این اسناد جمع‌ وجود دارد.

 

پیش از افشای اسناد لو رفته توسط ادوارد اسنودن، «ویکی‌لیکس» حجم گسترده‌ای از اسناد مرتبط با وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا منتشر کرده بود. «جولین آسانژ» پس از آن به اتهام یک پرونده جنسی در سوئد تحت تعقیب قرار گرفت و هنوز در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد.