جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فشار بازجویان بر خانواده فعالان سبز خارج از کشور

Posted: 20 Feb 2015 05:43 AM PST

 جرس: ماموران امنیتی با احضار خانواده و اقوام برخی فعالان سیاسی سبز خارج از کشور، آنها را برای طلاق و قطع ارتباطات خانوادگی تحت فشار گذاشته و به برخورد قضایی و امنیتی تهدید کرده اند.  

 

بر اساس گزارش کلمه، رفتارهای برخی بازجویان که پیش از این هم سابقه داشت، این بار زندگی مشترک برخی فعالان سیاسی جوان را هدف گرفته و تعلقات خانوادگی را به ابزاری برای فشارهای امنیتی غیر انسانی بر آنها تبدیل کرده است.

 

پیش از این هم سابقه داشت که بازجویان تلاش کنند زندانیان سیاسی را از طریق تهدید خانواده آنها تحت فشار بگذارند. از جمله این موارد، برخورد غیر اخلاقی یکی از بازجویان سپاه بود که با تهدید همسر علیرضا رجایی فعال ملی مذهبی به تبعید از زندان اوین، از او خواسته بودند از همسرش طلاق بگیرد.

 

این رفتار به نحوی بود که ابوالفضل قدیانی در نامه ای به رئیس قوه قضاییه، درباره آن نوشت: من به عنوان یک زندانی سیاسی در رژیم گذشته اعلام می کنم که برخوردهای مورد حمایت شما روی ساواک شاه مخلوع را با تمام مفاسد و شکنجه گری‌هایش سفید کرده… در آن رژیم علی رغم همه مفاسد و ظلم‌هایش حرمت خانواده‌های زندانیان رعایت می‌شد و هیچ مشکلی برای همسر و فرزندان زندانیان سیاسی ایجاد نمی‌شد.

 

حالا همین برخورد غیر اسلامی و غیر انسانی، بار دیگر در خصوص برخی فعالان خارج از کشور نیز به کار گرفته شده است؛ به طوری که در یک مورد، بازجویان با احضار و تهدید پدر همسر یکی از فعالان سیاسی جوان که تنها یک سال از ازدواج وی می گذرد، خواستار طلاق و جدایی آنها شده اند.

 

ماموران امنیتی همچنین با تهدید خانواده این فعال سبز و صحبت کردن از احتمال مرگ ناگهانی او همانند یک عضو دیگر خانواده، خواستار بازگشت وی به کشور و معرفی خود به ماموران شده اند و مدارک شخصی او و همسرش از جمله سند ازدواج آنها را نیز بدون هیچ توجیهی توقیف کرده و خواستار طلاق آنها شده اند.

 

 

عارف: در شرایط فعلی کشور٬ چاره‌ای جز حرکت به سمت نوعی ائتلاف به عنوان اصل بدیهی نداریم

Posted: 20 Feb 2015 01:29 AM PST

 جرس: رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نباید در مسیر حرکت ائتلافی برای دستیابی به اهداف بلند از فعالیت‌های اعضای هر حزب غافل شویم٬ تصریح کرد: باید اعضا بتوانند در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند خودشان در روند کسب قدرت تلاش کنند.  

 

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در هفتمین کنگره سراسری حزب اراده ملت ایران که هماکنون در حال برگزاری است٬ گفت: خوشحالم که امروز در جمع شما عزیزان و نخبگان سیاسی کشور حضور دارم. این تجمعات همزمان است با بحث‌های راهبردی در مورد انتخابات مهم مجلس در سال ۹۴ و بحث‌هایی که در آنها به چگونگی همکاری و رسیدن به اجماع قرار است صحبت کنیم.

 

عارف ادامه داد: انقلاب ما انقلاب مردمی بود که مردم تمام طول آن حضور و نقش موثری داشتند که این حضور امروز با تحزب و فعال شدن همه تشکل‌ها و سازمان‌ها محقق می‌شود و به طور قطعی باید تلاش همه ما به سمت این نوع فعالیت‌ها باشد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر قرار است به آرمان‌ها و اهدافمان برسیم چاره‌ای جز تقویت تحزب در چارچوب قانون اساسی نداریم. باید بتوانیم زمینه را برای فعالیت همه احزاب سیاسی در کشور فراهم کنیم و هر حزبی فعالیت خود را در راستای آرمان‌ها و اهدافش سازماندهی کند. اما در این مسیر باید توجه خاصی به آسیب‌شناسی داشته باشیم و مسائل روز را بررسی کنیم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور٬ چاره‌ای جز حرکت به سمت نوعی ائتلاف به عنوان اصل بدیهی نداریم. هیچ حزبی بدون همکاری احزاب دیگر نمی‌تواند به موفقیت و اکثریت دست یابد.

 

وی اضافه کرد: در این مسیر نباید فراموش کنیم اصالت فعالیت احزاب٬ در گروی تقویت اعضاست که باید بتوانیم زمینه فعالیت همه اعضای احزاب را فراهم کنیم.

 

عارف گفت: ما نباید در مسیر حرکت ائتلافی برای دستیابی به اهداف بلند٬ از فعالیت‌های اعضای هر حزب غافل شویم و باید اعضا بتوانند در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند خودشان در روند کسب قدرت تلاش کنند.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در مسیر فعالیت‌های حزبی و ائتلافی و تقویت اعضا به آن توجه شود بحث ماندگاری است چرا که امروز ماندگاری به عنوان یک اصل باید در نظر گرفته شود که وظیفه ما باید توسعه مردمسالاری باشد و هر حزب بتواند مشارکت را در کشور برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف خودش نهادینه کند و در کنار برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف بلند مدت فعالیت‌های روزمره خودشان را نیز داشته باشند.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: چند موضوع را که می‌تواند در این مسیر بسیار مفید باشد را مطرح می‌کنم از جمله آنها این است که همه احزاب باید به توسعه تشکیلات، کادرسازی و جذب هواداران اقدام کند. دوم اینکه در این مسیر از توانمندسازی و جوان‌سازی با یک برنامه مدون نباید غافل شوند.

 

وی افزود: احزاب٬ همکاری و هم‌اندیشی با جریان‌های همسو را باید در برنامه خود داشته باشند و علاوه بر آن تعامل سازنده با جریان‌های رقیب را برای رسیدن به تفاهم‌های مشترک در برنامه‌های خود مد نظر قرار دهد.

 

عارف گفت: توجه به اسناد بالادستی و آسیب‌شناسی موضوعاتی است که باید در همه فعالیت‌ها به آن توجه کنیم و آنها را بپذیریم.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: باید امروز بپذیریم برای دوری از خطا‌ها٬ هم آسیب‌شناسی داشته و نظارت مستمر و شفاف‌سازی را نیز مد نظر خود داشته باشیم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: با توجه به جابجایی چندباره محل همایش٬ فکر کردم یکی از بحث‌هایی که می‌توانم در این جلسه مطرح کنم و می‌تواند بسیار مفید باشد٬ بحث اخلاق است. در این بحث٬ بیشتر روی صحبتم به جوانان است٬ زیرا که امروز جوانان از روش‌، ‌کردار‌ و رفتار ما الگو می‌گیرند.

 

عارف گفت: یکی از موضوعاتی که باعث شده امروز ما در کشور با مسائل و مشکلاتی روبرو باشیم٬ بی‌اخلاقی است. اگر قرار بود الگوی رفتاری ما پیامبر (ص) و ائمه باشند باید الگوی رفتاری سیاستمداران فرمان حضرت علی (ع) به مالک اشتر باشد و این فرمان را الگوی رفتاری خودمان قرار دهیم و ملاک عمل و داوری در همه حوز‌ها برای ما باشد.

 

وی افزود: باور من این است که ما نباید به دنبال سیاست اخلاقی باشیم. بلکه ما باید به دنبال سیاستی باشیم که مبنای آن اخلاق باشد و همه کردار‌ها و رفتار ما مبتنی بر اخلاق باشد زیرا اگر ما حتی به دنبال منابع فرضی نیز باشیم٬ باید به اخلاق توجه کنیم و هیچ راهی به جز اخلاقی عمل کردن نداریم. امروز اخلاقی عمل کردن و مبنا گرفتن اخلاق را یک ضرورت می‌دانم و آن را یک زیرساخت می‌دانم که باید حتی در درون یک جبهه اخلاق مبنای حرکت و رسیدن به اجماع قرار گیرد که زیربنا و زیرساخت همکاری ما برای رسیدن به همه اهداف و اتحاد٬ همین اخلاق باشد.

 

عارف گفت: ما نباید برای پیروزی و رسیدن به هدفمان از هر روشی استفاده کنیم٬ زیرا در حکومت الهی٬ هدف به هیچ وجه وسیله را توجیه نمی‌کند. نمی‌توانیم برای رسیدن به یک هدف کوتاه مدت٬ اخلاق را کنار بگذاریم.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: پایبندی به اخلاق ایجاب می‌کند من و منیت‌ها را کنار بگذاریم و ملاک عمل ما قرار گیرد.

 

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسئله سیاسی همه احزاب انتخابات سال آینده است که باید برای حضوری جدی برنامه‌ریزی کنیم که ممکن است در این حضور در کنار اهداف کوتاه مدت باید اخلاق را نیز در نظر بگیریم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: فکر می‌کنم از هر فرصتی همه احزاب باید برای ماندگاری دراز مدت و ماندگاری الگوی اخلاق در سیاست استفاده کند ما باید نشان دهیم سیاست ما مبتنی بر اخلاق است و می‌توانیم با این رویکرد در هر صحنه سیاسی پیروز باشد.

 

عارف در پایان گفت: انشالله این مسئله اخلاق بتواند در خانواده بزرگ اصلاح طلبان مورد بحث قرار گیرد.

 

سیدهادی خامنه‌ای: برخی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که بیش از اندازه آنهاست

Posted: 20 Feb 2015 01:29 AM PST

 جرس: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام  گفت: باید کار به جایی برسد که هر کسی بر سر کار می‌آید٬ چاره‌ای جز انتخاب افراد متعهد و متخصص نداشته باشد. اصلاحات هم برای همین آمده است.  

 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای صبح امروز در هفتمین کنگره حزب اراده ملت که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر در حال برگزار است٬ ‌گفت: مهم‌ترین رکن یک نظام مردمسالار٬ حفظ و رعایت بازی‌های سیاسی است و این قواعد باید مو به مو مورد ملاحظه قرار گیرد چرا که خارج شدن از قواعد٬ باعث خارج شدن اوضاع از امور می‌شود.

 

وی با اشاره به قدمت و سابقه اصلاح‌طلبان و احزاب آنها٬ اظهار داشت: احزاب اصلاح‌طلب از سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب حضور داشته‌اند و به تدریج احساس شد که باید مجموعه‌های دیگری با عقاید و سلیقه‌های مختلف هم فعالیت داشته باشند. این اندیشه‌های گوناگون چه هنگام باید به وحدت برسند؟ پاسخ به این سوال معلوم نیست. ما هم موظف نیستیم برای یکی کردن افکار٬ اقدامات غیرمعمول انجام بدهیم.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: وظیفه جامعه مردمسالار این است که اندیشه‌ها را پرورش دهد و ما آنها را عرضه کنیم. چرا که مردم بهترین انتخاب کنندگان هستند و خوب‌ها را انتخاب می‌کنند.

 

خامنه‌ای با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان در قالب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات٬ تصریح کرد: احزاب اصلاح طلب در کنار هم هستند و جلسات مرتبی را تشکیل می‌دهند. آنچه مسلم است این است که این شورا اصلی‌ترین نهاد برای فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود و همین‌ها مردم، نخبگان و مسئولان را جمع می‌کنند و ما نیاز به نهاد دیگری نداریم تا این کار را بکند چرا که این کار در حال عملی شدن است.

 

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد: شورای هماهنگی با دوستان و نخبگان و فعالان چه در تهران و چه در استان‌ها در ارتباط است و خلاء ارتباط با نخبگان پر شده است.

 

وی با طرح این سوال که اصلاح‌طلبان به دنبال اصلاح چه اموری هستند٬ ابراز داشت: به دنبال اصلاح در همه امور هستیم انقلاب هم برای همین کار آمد و اصلاحات یعنی ادامه خط انقلاب اصلاحات برای بازگشت به قانون است و تلاش می‌کند تا قانون گریزی را بزداید و به همین دلیل به کار فرهنگی نیاز داریم.

 

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه دو گروه مخالف مردمسالاری هستند٬ یادآور شد: عده‌ای در خارج هستند و هی مدام می‌گویند دموکراسی با دین و مردمی بودن فرق دارد. عده‌ای دیگر هم در داخل هستند که هر چند با آن خارج‌نشین‌ها در ظاهر مخالفند اما‌‌ همان حرف‌ها را می‌زنند. این درحالی است که اصلاح‌طلبان می‌گویند با همت مردم می‌توان کار را به پیش برد.

 

خامنه‌ای از وظایف عمده احزاب را توسعه آموزش در جامعه دانست و افزود: باید کار بجایی برسد که هر کسی بر سر کار می‌آید٬ چاره‌ای جز انتخاب افراد متعهد و متخصص نداشته باشد. اصلاحات هم برای همین آمده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه احزاب نباید فقط شعار دهند بلکه به آن شعار باید پایبند باشند٬ عنوان کرد: مهم نیست که از حزب ما یا و ابستگان به ما به مقامی برسند. دوستان فکر نکنند که همه نخبگان٬ فقط در حزب آنها جمع هستند ما عنوان تشکلمان را مجمع نیروهای خط امام گذاشتیم٬ اما نمی‌گوییم که خط امام فقط ما هستیم و برای ما باید به شایسته سالاری، ‌تخصص و تعهد توجه داشت.

 

وی با تاکید بر اینکه هر کس باید بر سر جای خود باشد و خود را بیش از آنکه هست ارزیابی نکند٬ بیان کرد: در جامعه ما برخی‌ها حرف‌هایی می‌زنند که بیش از اندازه آنها ست و متاسفانه برخی افراد هستند که در همه چیز دخالت می‌کنند از کنسرت، هنر، ‌دولت و اقتصاد و... نظر می‌دهند و این در حالی است که اصلاحات می‌گوید هر کسی باید به اندازه خود حرف بزند چرا که دخالت‌های بی‌جا به کشور ضربه می‌زند. 

 

نفت اوپک به ۵۶.۸۳ دلار رسید

Posted: 19 Feb 2015 11:52 PM PST

جرس: براساس محاسبات دبیرخانه اوپک که عصر دیروز (پنجشنبه) اعلام شد، قیمت سبد نفت این سازمان، متشکل از نفت خام ۱۲ کشور، چهارشنبه گذشته با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به روز پیش، به ۵۶.۸۳ دلار رسید.    

 

به گزارش ایرنا، بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی اوپک، قیمت هر بشکه سبد نفت این سازمان سه شنبه گذشته (۲۸ بهمن) ۵۶.۶۹ دلار در هر بشکه بود.

 

قیمت نفت برنت دریای شمال چهارشنبه گذشته در پایان معاملات بازار لندن با ۳.۲ درصد کاهش به ۶۰.۵۳ دلار در هر بشکه رسید.

 

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز چهارشنبه گذشته در بازار نایمکس نیویورک با ۱.۳۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل، به ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه رسید.

 

در پایان معاملات دیروز نیز، قیمت هر بشکه نفت برنت با ۰.۵ درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن، به ۶۰.۲۱ دلار و قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۹۸ سنت کاهش نسبت به سه شنبه گذشته، به ۵۱.۱۶ دلار رسید.

 

بنا به اعلام خبرگزاری رویترز، دیروز پس از آنکه دولت آمریکا اعلام کرد موجودی نفت این کشور در هفته میلادی گذشته رکورد زده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی برای دومین روز پی در پی کاهش یافت. 

 

آیت الله وحید خراسانی: نباید به مقدسات دیگران تعرض کرد

Posted: 19 Feb 2015 11:14 PM PST

جرس: آیت الله وحید خراسانی تاکید کرد: اسلام دین رحمت است و خداوند رحمان و رحیم بر همه کائنات حاکم است و پیامبر بزرگ اسلام نیز رحمه للعالمین می باشد.

 

به گزارش شفقنا، آیت الله وحید خراسانی در دیدار رییس دفتر رییس جمهور گفت: اسلام دین رحمت است و خداوند رحمان و رحیم بر همه کائنات حاکم است و پیامبر بزرگ اسلام نیز رحمه للعالمین می باشد.

 

وی افزود : دستور شرع این است که باید با زبان مجامله با دشمتان سخن گفت و در نظر داشت که نباید به مقدسات دیگران تعرض کرد.

 

وحید خراسانی با ابلاغ سلام متقابل به رییس جمهوری، خدمت به مردم و کشور را خدمت به ائمه معصومین(ع) دانست و افزود: نیت رییس جمهوری برای خدمت به مردم ایران خیر است من می دانم که دولت مسیر دشواری پیش رو دارد و برای شما و تمامی خدمتگزاران که خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار داده اید همواره دعا می کنم و این کشور مملکت امام زمان (عج) است و خدمت به این مردم و کشور خدمت به امام زمان (عج) است.

 

این مرجع تقلید شیعیان با ابراز خرسندی از سفر رییس جمهوری به قم گفت: امیدوارم این سفر منشاء خیر و برکت برای استان و در عین حال موجب تقویت بیش از پیش رابطه دولت با مرجعیت ، روحانیت و حوزه های علمیه شود.
حضرت آیت الله وحید خراسانی ضمن تقدیر از فعالیت های استاندار قم برای وی و مدیریت اجرایی این استان آرزوی موفقیت کرد.

 

دکتر محمد نهاوندیان ،رییس دفتر رییس جمهور نیز دراین دیدار گفت: ایران به عنوان کشور مسلمان و شیعه، پرچمدار مبارزه با خشونت و افراطی گری است و تلاش می کند تا منادی اسلام رحمانی در جهان امروز باشد.

 

وی با اشاره به تلاش های دشمنان در ارائه چهره ای خشن و افراطی از اسلام تصریح کرد: سیاست دولت مبارزه با تفکری در منطقه است که می خواهد خشونت و افراط را به جای اسلام رحمانی و محمدی(ص) معرفی کند.

 


وی برنامه های دولت در بهبود کسب و کار و رونق اقتصادی را به منظور رفع مشکلات معیشتی مردم برشمرد و گفت: طرح های اقتصادی و عمرانی در استان قم با قدرت از سوی دولت یازدهم پیگیری می شود.

 


رییس دفتر رییس جمهور با ابلاغ سلام دکتر روحانی، به سفر قریب الوقوع رییس جمهوری به استان قم اشاره و اظهار امیدواری کرد که این سفر موجب آبادانی بیش از پیش استان شود.

 

دکتر نهاوندیان با تاکید بر اینکه نظرات و دیدگاه های روحانیت و مرجعیت در تدوین و سیاست گذاری های دولت لحاظ می شود، گفت: بدون تردید سفر دولت یازدهم به قم به تقویت مناسبات دولت با مراجع منجر خواهد شد. 

حکم اعدام محیط‌بان دنا در دیوان عالی نقض شد

Posted: 19 Feb 2015 11:14 PM PST

 جرس: دیوان عالی کشور حکم قصاص محیط بان غلامحسین خالدی را که سه بار توسط شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد تایید شده بود را نقض و رسیدگی به پرونده را به شعبه دادگاه دیگری ارجاع داد.

 

به گزارش مهر، تاکنون سه بار حکم قصاص غلامحسین خالدی توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی مجدد به شعبه یکم دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد ارجاع شده است شده است، با این وجود دادگاه هر سه بار پس از نقض رای از سوی دیوان مجددا حکم به اعدام غلامحسین خالدی داده است.

 

در نوبت اول و دوم دیوان عالی کشور پس از نقض حکم قصاص، پرونده را مجددا به همان شعبه دادگاه ارجاع داده بود اما این بار (نوبت سوم) دیوان عالی کشور ضمن نقض حکم قصاص، رسیدگی به پرونده را از دادگاه مذکور سلب و به شعبه دیگری ارجاع داد.

 

این حکم در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ صادر و امروز (پنجشنبه) به وکیل مدافع متهم ابلاغ شده است.

 

در رای صادره توسط شعبه بیست و هفتم دیوان عالی کشور چنین آمده است:

 

«با توجه به اینکه حسب محتویات پرونده متهم مامور دولت و درحال انجام وظیفه بوده و مطابق مقررات قانونی اصل برخورد با متخلفین، از حمایت قانونگذار برخوردار می باشد و بر اساس آخرین نظریه هیئت کارشناسان تیراندازی، (استفاده از سلاح توسط متهم) با رعایت مقررات و موازین قانونی بوده و قصد هدف قرار دادن نقطه اصابت مورد تردید می باشد و مطابق ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ هرگاه وقوع جرم یا برخی از شرایط آن مورد شبهه یا تردید باشد و دلیلی بر نفی آن یافت نشود، حسب مورد جرم یا شرایط مذکور ثابت نمی باشد لذا دادنامه تجدیدنظر خواسته صادره از شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد قابل تایید نبوده و مستندا به بند دال ماده ۲۶ قانون آئین دادرسی کیفری نقض و رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع می گردد.»

 

خلاصه پرونده غلامحسین خالدی

 

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در این باره اظهار داشت: محیط بانان پارک ملی دنا در روز ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹ در ارتفاعات بالای چهارهزار متر این منطقه متوجه صدای شلیک گلوله شده و پس از مدتی با چهار نفر شکارچی غیرمجاز که در حال حمل لاشه یک کل وحشی بودند مواجه می شوند.

 

به گفته وی، شکارچیان با مامورین درگیر می شوند و مرحوم محمد پایه گذار با شلیک گلوله کلاشینکف کشته می شود.

 

نوبت اول:

 

کیوان هوشمند افزود: پس از این حادثه غلامحسین خالدی به عنوان عامل شلیک به مرحوم پایه گذار بازداشت شده و در جریان رسیدگی به پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد، عمل متهم، ارتکاب به قتل عمد تشخیص داده شده و حکم به قصاص نفس صادر می شود.

 

وی گفت: با اعتراض وکیل مدافع خالدی به رای صادر شده، دیوان عالی کشور تحقیقات دادگاه در خصوص مجوز حمل سلاح و رعایت یا عدم رعایت قانون بکارگیری سلاح توسط متهم را ناقص و محتاج بررسی بیشتر دانستند. بنابراین حکم قصاص صادره، نقض شده و پرونده جهت رسیدگی مجددا به دادگاه عودت شد.

 

نوبت دوم:

 

هوشمند تصریح کرد: این بار نیز دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد با استناد به نظریه پزشکی قانونی مبنی بر اصابت گلوله ها به قلب و ریه مقتول و کشنده بودن اقدام متهم بدون در نظر گرفتن اختیارات قانونی محیط بان در استفاده از سلاح، بزهکاری متهم را محرز دانسته و مجددا رای به قصاص نفس (اعدام) صادر می کند.

 

وی افزود: اما این بار نیز دیوان عالی کشور حکم قصاص را تایید نکرده و مجددا پرونده را برای بررسی بیشتر و صدور رای بر اساس نظریه هیئت کارشناسی به دادگاه مربوطه بازمی گرداند.

 

نوبت سوم:

 

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران یادآور شد: دیوان عالی کشور معتقد بود رای دادگاه می بایست با در نظر گرفتن موقعیت محیط بان به عنوان مامور دولت و ضابط دادگستری و بر اساس نظریه هیئت کارشناسان رسمی اسلحه در مورد چگونگی قانون بکارگیری سلاح صادر شود. اما دادگاه بدوی اعتقادی به اینکه محیط بانان ضابط دادگستری هستند نداشت، بنابراین برای صدور رای نیازی به نظریه کارشناسان رسمی اسلحه نمی دید و در کل رعایت یا عدم رعایت قانون بکارگیری سلاح را در روند رسیدگی به پرونده و صدور رای بی تاثیر می دانست، به این معنی که از نظر دادگاه روند رسیدگی به پرونده محیط بان درست به مانند یک فرد عادی بوده و به همین جهت کشته شدن یک نفر با استفاده از سلاح قتل عمد محسوب می شود.

 

به گفته وی، اما با توجه به نظر متفاوت دیوان عالی کشور، دادگاه نیز ناچار به دریافت نظر کمیسیون کارشناسی در مورد نحوه بکارگیری از سلاح توسط متهم شد.

 

هوشمند اظهار داشت: در جریان بررسی چگونگی وقوع حادثه توسط هیئت کارشناسان رسمی، مجوزهای لازم برای بکارگیری سلاح توسط متهم شامل حکم ماموریت، مجوز حمل سلاح، زمان و مکان انجام ماموریت و غیره بررسی و صحت وجود کلیه مدارک قانونی برای حمل و استفاده از سلاح توسط متهم تایید شد.

 

به گفته وی، همچین هیئت کارشناسی اقدام غلامحسین خالدی در بکارگیری از سلاح را منطبق بر قوانین و مقررات تشخیص داده و تیراندازی به سمت مقتول را با رعایت قانون بکارگیری سلاح دانستند.

 

هوشمند تأکید کرد: اما این بار نیز دادگاه بدون توجه به نظریه هیئت کارشناسی مبنی بر رعایت قانون در بکارگیری سلاح توسط متهم، با این استدلال که ارزیابی نظر هیئت کارشناسی به عهده دادگاه می باشد و از نظر دادگاه این نظریه فاقد ارزش است و با دلیل اینکه مقتول در حال فرار بوده است و چون خطری مامور را تهدید نمیکرده اصلا نیازی به تیراندازی از طرف متهم نبوده، مجددا حکم خود مبنی بر قصاص نفس محیط بان را صادر کرد.

 

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت : با اعتراض وکیل مدافع متهم و تقاضای تجدیدنظر خواهی مجدد، پرونده برای بار سوم به شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور ارجاع شده و قضات دیوان عالی پس از بررسی محتویات پرونده در تاریخ ۱۳۹۳/۱۱/۱۳ حکم قصاص غلامحسین خالدی را مجددا نقض و رسیدگی مجدد به پرونده را به دادگاه دیگری (شعبه هم عرض) ارجاع نمودند.

 

رای دیوان عالی کشور نقطه عطفی برای آغاز حمایت قانونگذار از محیط بانان به عنوان ضابط قضایی

 

وکیل مدافع غلامحسین خالدی گفت: رای صادر شده توسط دیوان عالی کشور علاوه بر نقض حکم قصاص غلامحسین خالدی یک دستاورد بزرگ برای محیط بانان کشور به همراه داشت و آن اینکه دیوان عالی به عنوان بالاترین مرجع قضایی کشور صراحتا در متن حکم به حمایت قانونگذار از محیط بانان ضابط قضایی تاکید نموده و رای خود را براساس هئیت کارشناسان رسمی اسلحه صادر صادر کرده است.

 

فیض اله افشار اظهار داشت: پیش از این در بسیاری از دادگاه های کشور ازجمله دادگاهی که حکم قصاص غلامحسین خالدی را صادر کرده، محیط بانان را به عنوان ضابط قضایی قبول نداشتند و بنابراین در صدور احکام اصلا توجهی به نظر کارشناسان اسلحه و کمیسیون مربوطه نداشتند.

 

افشار گفت: این در صورتی است که قانون صراحتا محیط بانان را به عنوان ضابط دادگستری اعلام نموده و بر همین اساس سلاح در اختیار آنها گذاشته است تا پس از گذراندن دوره ضابطی، برای انجام وظایف قانونی خود بتوانند طبق قانون از سلاح خود استفاده کنند.

 

پس از صدور این رای توسط دیوان عالی کشور، دادگاه های بدوی در سراسر کشور در صورت ارجاع پرونده های مشابه، حتما بر اساس نظریه هیئت کارشناسی و با درنظر گرفتن حمایت قانونگذار از محیط بان به عنوان ضابط دادگستری اقدام به صدور رای خواهند نمود، در غیر اینصورت میدانند که دیوان عالی کشور رای صادره را نقض خواهد کرد.

 

دیوان عالی کشور زمانیکه متوجه شد دادگاه بدوی غلامحسین خالدی بدون در نظر گرفتن نظریه هیئت کارشناسی مبنی بر رعایت قانون بکارگیری سلاح توسط متهم نسبت به صدور حکم قصاص اقدام نموده است، دادگاه را از رسیدگی به این پرونده کنار گذاشته و پرونده را به شعبه کیفری دیگری (شعبه هم عرض) ارجاع داده است.

 

وکیل مدافع غلامحسین خالدی گفت: با توجه به اینکه دیوان عالی کشور جرم قتل عمد را برای خالدی قبول ندارد، در اقدام بعدی هفته آینده لایحه ای مبنی بر عدم تناسب زمان بازداشت موقت متهم با نوع جرم، تنظیم و به شعبه هم عرض (دادگاه جدید) ارائه خواهم کرد تا در صورت موافقت قاضی، غلامحسین خالدی پس از ۴ سال حبس، تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده در شعبه هم عرض از زندان آزاد شده و شب عید امسال را در کنار خانواده اش سپری کند. 

 

رییس سازمان‌زندان‌ها: رحیمی امکانات خاصی در زندان اوین ندارد

Posted: 19 Feb 2015 11:14 PM PST

 جرس: رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی با بیان اینکه معاون اول دولت دهم در بند عمومی محکومان مالی محکومیت خود را سپری می‌کند، ‌گفت: رحیمی در زندان از امکانات خاصی برخوردار نیست.  

 

اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه معاون اول دولت دهم در کدام بند زندان اوین نگهداری می‌شود؟ گفت: این فرد اکنون در بند عمومی محکومان مالی مدت محکومیت خود را سپری می‌کند.

 

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگارایلنا٬ مبنی براینکه آیا رحیمی در زندان اوین از امکانات خاصی بهره‌مند است، ‌اظهار کرد: خیر. وی همچون سایر محکومان مالی در بند عمومی نگهداری می‌شود و از امکانات خاصی نیز برخوردار نیست. شرایط او مانند دیگر افراد در بند عمومی است.

 

وی درباره آمار تعداد زندانیان در سال ۹۳ ابراز کرد: متاسفانه شاهد آمار رو به رشد زندانیان هستیم٬ اما امیدواریم با دنبال‌کردن سیاست‌هایی که در زندان زدایی در پیش گرفته‌ایم٬ بتوانیم آمار‌ها را کاهش دهیم.

 

جهانگیر در مورد بودجه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی برای سال آینده نیز گفت: قول‌هایی برای متناسب شدن بودجه این سازمان در سال آینده به ما داده شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی وجود دارد. ما در تلاش هستیم از طریق دولت و مجلس بودجه لازم را برای سازمان زندان‌ها دریافت کنیم.

 

وی ادامه داد: اکنون هم در حوزه بهداشت، قضا و نوسازی ساختمان هایی که در اختیار داریم و همچنین انتقال زندان ها به خارج از شهرها نیاز به بودجه داریم.

 

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی در پاسخ به این پرسش که چرا در اکثر موارد نمایندگان مجلس از زندان اوین بازدید می‌کنند و کمتر به زندان‌های دیگر برای بازدید مراجعه می‌کنند٬ اظهار کرد: ما به نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس پیشنهاد دادیم که آماده‌ایم از هر زندانی که می‌خواهند بازدید کنند اما بازدید اخیر آنان از زندان اوین به این دلیل بود که چون در زمان بررسی بودجه بود و بالطبع مشغله کاری آنان زیاد شده بود، تشخیص دادند که این بار هم از زندان اوین بازدید کنند.

 

جهانگیر در پاسخ به اینکه آیا از زندان‌های دیگر مانند قزل حصار نیز بازدید خواهد شد٬ گفت: ما آمادگی برای پذیرش در زندان‌های دیگر هم داریم کما اینکه در لرستان نیز به اتفاق رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از مجموعه زندان‌های این استان بازدید کردیم. 

 

یک عضو کمیسیون اجتماعی: فیلترینگ در شیوه‎های اطلاع‎رسانی جدید مانع ایجاد نمی‎کند

Posted: 19 Feb 2015 10:39 PM PST

 جرس: یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: فیلترینگ و ممنوعیت در شیوه‎های اطلاع‎رسانی جدید مانع ایجاد نمی‎کند.  

 

ایرج عبدی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، افزود: اعتقاد دارم در بحث اطلاع‎رسانی با فیلتر نمی‎شود از معایب و شیوه‎ها جلوگیری کرد.

 

وی با بیان اینکه بهترین شیوه اطلاع‎رسانی آموزش و آگاهی دادن به مردم است، اظهار کرد: این شیوه ماندگاری و کارآمدی بالا دارد و باعث ایمنی اجتماع و کاهش هزینه‎ها می‎شود.

 

عبدی با اشاره به اینکه بحث فیلترینگ و ممنوعیت در شیوه‎های اطلاع‎رسانی جدید مانع ایجاد نمی‎کند بلکه باعث افزایش کنجکاوی مردم و استفاده غیرمجاز آنها از این سیستم‎ها می‎شود، اظهار کرد: با فیلترینگ مخالف هستم چرا که معتقدم مردم به شیوه‎های جدید اطلاع‎رسانی تسلط دارند و قطعاً آموزش اقشار مختلف اجتماعی برای جلوگیری از عوارض ناشی از شبکه‎های اجتماعی موثر خواهد بود.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه ممنوعیت و فیلترینگ شبکه‎های اجتماعی ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد اما در بلندمدت عبث است، تصریح کرد: استفاده مردم و عدم ممنوعیت باعث فروکش عطش مردم نسبت به استفاده از شبکه‎های اجتماعی می‎شود و خود به خود آنها را به سمت استفاده صحیح سوق می‎دهد.

 

وی گفت: قطعاً آموزش صحیح می‎تواند در ساماندهی اجتماعی موثر باشد. 

 

نمايندگان دمکرات خواستار تعويق سخنرانی نتانياهو در کنگره شدند

Posted: 19 Feb 2015 10:39 PM PST

 جرس: بيست و سه نماينده دمکرات کنگره آمريکا روز پنجشنبه ۱۹ فوريه در نامه ای به جان بينر، رييس مجلس نمايندگان اين کشور،‌ از وی خواسته اند تا سخنرانی بنيامين نتانياهو،‌ نخست وزير اسرائيل، را که قرار است در ماه ميلادی آينده در کنگره امريکا ايراد شود، به تعويق اندازد.  

 

جان بينر از بنيامين نتانياهو دعوت کرده است تا در نشست مشترک سنا و مجلس نمايندگان در سوم ماه مارس(۱۲ اسفندماه ) سخنرانی کند. اين موضوع با مخالفت کاخ سفيد مواجه شده است.

 

به گزارش رایوفردا، اين دعوت نه تنها واکنش حزب دمکرات و دولت آمريکا را در پی داشت، بلکه رقبای بينامين نتانياهو نيز به شدت از اين اقدام انتقاد کرده‌اند.

 

انتخابات اسرائيل ۲۶ اسفندماه برگزار شد.

 

قرار است نخست وزير اسرائيل در سخنرانی خود در کنگره آمريکا در خصوص تهديد برنامه هسته ای ايران سخنرانی کند.

 

سخنرانی نتانياهو روز ۱۲ اسفندماه، دو هفته قبل از برگزاری انتخابات اسرائيل، در کنگره آمريکا ايراد می شود، موضوعی که با مخالفت صريح کاخ سفيد مواجه شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين نمايندگان در نامه خود خواستار تعويق اين دعوت شده اند.

 

اين ۲۳ نماينده عضو حزب دمکرات در نامه خود تصريح کرده اند:‌ به عنوان نمايندگان حامی اسرائيل، معتقدیم که به نظر می رسد که از يک رهبر خارجی بمثابه ابزاری سياسی عليه رييس جمهور (امريکا)‌ استفاده می کنيد.

 

کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در تلاشند تا به توافقی جامع برای مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دستيابند. اکنون مذاکرات برای دستيابی به توافقی کلی (سياسی) تا ۳۱ ماه مارس (اوايل فررودين ماه سال آينده) درجريان است که پس از ان می بايست توافق جامع با جزييات فنی تا ماه ژوئن نهايی شود.

 

اين نمايندگان دمکرات تصريح کرده اند: رابطه ما با اسرائيل بسيار مهم تر از ان است که دست مايه بازی های سياسی بشود.

 

۲۳ نماينده دمکرات خطاب به جان بينر گفته اند: ما جدا از شما می خواهيم تا دعوت را به بعد از انتخابات اسرائيل و همچنين مهلت دستيابی به توافق کلی با ايران به تقويق بيندازيد.

 

این در حالی است که با اوج گرفتن اعتراض رقبای نتانیاهو در انتخابات آینده اسرائیل، سلیم جبران، رییس کمیسیون انتخابات اسرائیل گفته است که سخنرانی نخست وزیر باید با پنج دقیقه تاخیر در اسرائیل پخش شود و سردبیران خبر هر سخنی که مشکوک به تبلیغ برای کمپین انتخاباتی نتانیاهو است، حذف کنند. 

 

آژانس: ایران هنوز به سوالات مطرح شده درباره تحقیقات ساخت بمب پاسخ نداده است

Posted: 19 Feb 2015 01:59 PM PST

واکنش ایران
جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش فصلی خود از برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد ایران از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ اورانیوم بالای ۵ درصد غنی‌سازی نکرده است.

 

به گزارش تسنیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای کشورمان اعلام کرد ایران از تاریخ 20 ژانویه 2014 اورانیوم بالای 5 درصد غنی‌سازی نکرده است.

این نهاد سازمان ملل در گزارش جدید خود همچنین اعلام کرده است ایران هنوز به سوالات مطرح شده درباره تحقیقات ساخت بمب پاسخ نداده است.

آژانس بین‌الملل انرژی اتمی در این گزارش افزوده این مهم است که ایران اطلاعات و دسترسی درباره سایت نظامی پارچین ارائه کند.

این نهاد نظارتی سازمان ملل همچنین تاکید می‌کند میزان ذخیره گاز اورانیوم با غنای کم از نوامبر گذشته به 7925.7 کیلوگرم کاهش یافته است.

واکنش نماینده ایران در آژانس

نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به اتهامات بی‌اساس آژانس و برخی کشورهای عضو در چارچوب ابعاد احتمالی نظامی تاکید کرد، تکرار اتهامات بی‌اساس علیه ایران در گزارش آژانس چیزی بر اعتبار این اتهامات نمی افزاید.

رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انتشار گزارش مدیرکل آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: انتشار گزارش آژانس نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران تحت نظارت این نهاد بین‌المللی تخصصی است. این گزارش با جزئیاتی شامل آخرین اطلاعات و تحولات درباره مکان‌ها، تعداد سانتریفیوژها، انواع آن‌ها، مقدار مواد هسته‌ای اعم از غنی شده و غنی‌نشده، تعداد صفحات سوخت تولید شده،‌ بازدیدهای مکرر و نمونه‌برداری‌ها است.

وی گفت: بیان جزئیات برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای ایران اگرچه غیرلازم است و جنبش عدم تعهد نیز با انتشار جزئیات فنی فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران مخالفت کرده است اما این اطلاعات حاکی از شفافیت کامل برنامه هسته‌ای ایران است.

نماینده دائم ایران در آژانس گفت: این گزارش یک بار دیگر تایید می‌کند که ایران به تمامی اقداماتی که به طور داوطلبانه براساس برنامه اقدام مشترک و مهلت تمدید آن پذیرفته شده عمل کرده است.

نجفی گفت: این گزارش در مقایسه با گزارش قبلی مطلب چندان جدیدی ندارد و شاید بتوان گفت که بیش از 90 درصد آن تکراری است و تنها اعداد و ارقامش تغییر کرده است.

این دیپلمات ایرانی درخصوص اتهامات بی‌اساس مبنی بر ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: تکرار این اتهامات بی اساس در گزارش جدید آژانس چیزی بر اعتبار آن‌ نمی‌افزاید.

نجفی همچنین درباره اجرای اقدامات عملی توافق شده میان ایران و آژانس گفت: ایران اکثر اقدامات توافق شده را کامل کرده و در مورد ناتمام‌ماندن دو اقدام عملی باقیمانده، به سهم خود برای پیشرفت کار پیشنهاد دسترسی مدیریت شده به منطقه مریوان را داده است و این بر عهده ایران نیست که توضیح بیشتر بدهد بلکه کشورهای ارائه کننده اطلاعات غلط به آژانس، باید به اشتباه خود اعتراف کنند تا آژانس آن را به تمام اعضا گزارش کند.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست که ادعاهایی درباره منطقه مریوان و بازدید از این منطقه دارد و ایران در آخرین همکاری‌هایش با آژانس اعلام کرده که اجازه بازدید از این منطقه را می‌دهد اما با توجه به گستردگی این منطقه ایران اعلام کرده است آژانس محل موردنظر برای بازدید را اعلام کند تا ایران آن منطقه را به بازرسان نشان دهد اما تاکنون آژانس منطقه موردنظر را اعلام نکرده است.

نماینده دائم ایران در آژانس در ادامه تنها نکته جدید در گزارش یوکیا آمانو را ملاقات اخیر وی با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دانست و گفت: براساس دیداری که میان این دو مقام صورت گرفت، قرار شده است تا تماس‌ها ادامه پیدا کند.

وی همچنین از سفر سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه به وین و دیدار با مدیرکل آژانس خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی سه شنبه هفته آینده پس از مذاکرات ژنو به وین می‌رود و با آمانو درباره آخرین تحولات و همکاری‌های میان ایران و آژانس و نیز همکاری‌های که قرار است در چارچوب توافق احتمالی جامع میان ایران و آژانس صورت گیرد گفت‌وگو می‌کند.

گزارش مدیرکل آژانس روز پنج‌شنبه، 30 بهمن در حالی منتشر شد که قرار است اوایل هفته آینده وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات جامع در ژنو با یکدیگر دیدار کنند.

همچنین قرار است معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به رایزنی خود ادامه دهند و پس از آن گفت‌وگوهایی در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 روز یکشنبه هفته جاری برگزار می‌شود.