جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پولی كه رحیمی به ١٧٠ نماينده پرداخت کرد، پول كثيف بود

Posted: 25 Feb 2015 04:03 AM PST

جرس: کمال پیرموذن، نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آن 170 نماینده‌ای که از جابر ابدالی پول گرفته‌اند از پول کثیف استفاده کرده‌اند یا خیر گفت: بی‌تردید؛ این پولی که به دست این افراد رسیده از راه صادرات و واردات غیرقانونی کالا و قاچاق ارز به دست آمده است. در آن زمان با مبلغ 30 میلیارد دلار واردات می‌توانستند کشور را اداره کنند اما با 80 میلیارد دلار این کار را نمودند. آن 40 میلیارد دلار معلوم است صرف چه کارهایی شده است.

 

بعد از اظهارات اخیر وزیر کشور درباره ورود بخشی از پول‌های کثیف ناشی از قاچاق مواد مخدر به سیاست و استفاده از این پول ها برای تامین هزینه های انتخاباتی برخی از کاندیداها، عوض رحیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز در گفتگوی تفصیلی خود با روزنامه «شرق» از پول‌های سرگردانی سخن گفته است «که در هشت‌سال دولت احمدی‌نژاد اینجا و آنجا هزینه شده و حالا شاید از دل انتخابات آینده بیرون بزند.»



در همین راستا کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل، اظهارات اخیر وزیر کشور و عوض حیدرپور را مبین عمق فاجعه رخ داده در انتخابات مجلس هشتم دانست و به خبرنگار «آفتاب» گفت: این پول گرفتن‌ها برگرفته از منافع جناحی و شخصی است. قانون اساسی چهار چوبی را تعیین نموده و گفته است که نامزدهای انتخاباتی باید هزینه ها ی تبلیغات خود را از احزابی که متعلق به آن هستند، تحصیل کنند. عرف و قانون می گوید باید کاندیداها از طریق احزاب تقویت شوند. متاسفانه ما در ایران حزب به این مفهوم نداریم البته این به آن معنا نیست که چون ما حزبی نداریم پس به فساد آلوده شویم و از راه های غیر مشروع و نا حق هزینه انتخابات را تامین کنیم.

 

وی اضافه کرد: بی‌تردید پولی که آن 170 نماینده دریافت کرده بودند کثیف بوده پولی که از طریق حرکات نامشروع در اختیار هر کسی قرار بگیرد ریشه اش فاسد است. اگر اعتقادی به قیامت دارند باید برگرداند این پول را به بیت المال و بیایند افشاگری کنند هم شان اجتماعی و شخصی خودشان را می توانند احیا کنند هم برای تمام کاندیداها و ملت الگو و یک تجربه باشند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن، بابیان اینکه با بیان اینکه مجلس محل جلوس امثال مدرس است افزود: آنانی باید خودشان را برای انتخاب شدن در معرض افکار عمومی قرار دهند که این توان و کفایت را داشته باشند که با پاکدستی و بدون وام دار شدن به افراد و نهادی، در پی حفظ منافع کشور و ملت باشند. من امیدوارم طبق آنچه که قانون اساسی تعیین نموده آنانی وارد مجلس شوند که خوش فکر، پاکدست و عدالت محور باشند باشند.

 

نماینده مردم اردبیل در مورد صحبت های حیدرپور مبنی بر اینکه ممکن است در انتخابات آینده باز هم کاندیداها از پول های کثیف بهره ببرند اظهار داشت: عوض حیدرپور از افراد سالم و پاک دست مجلس است. دلیل این صحبتم هم این است که یک بار رفتم از او پرسیدم که شنیده ام در آن مقطعی که جابر ابدالی به همه برای آقای کردان پنج میلیون هزینه کرده تو آن را پاره کردی؟ گفت بله. بنابراین حرف حیدرپور و نظرش درست است.

 

این نماینده مجلس گفت: حیدرپور به من اعلام نمود که در مجلس هشتم حدود 30 الی 90 میلیون تومان در اختیار برخی نمایندگان از طرف رحیمی و نزدیکان احمدی نژاد قرار گرفته است. آدرسی هم که بعضی از نمایندگان مجلس هشتم که اکنون در مجلس نهم هم هستند می دادند این بود که به محض شروع مجلس هشتم طوماری در جهت حمایت از رحیمی برای معاون اول شدن می نویسند و جمع می کنند.

 

نماینده مردم اردبیل در پایان سخنانش تاکید کرد: البته گفته شده که بیشتر این نمایندگان در مجلس نهم حضور ندارند و در مجلس هشتم حاضر بودند و حتی به من اسامی ارائه شد که بعضی افراد در ابتدا کاندیدا بودند اما بعد از آنکه پول را گرفتند از کاندیداتوری انصراف دادند. یعنی یک فرصتی برای نزدیکان نهاد ریاست جمهوری ایجاد شد که از این پول کثیف استفاده کنند. با این توصیف که می خواهیم انسان های ارزشی را راهی مجلس کنیم.

حسن روحانی: حوزه علمیه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند

Posted: 25 Feb 2015 03:48 AM PST

جرس: حسن روحانی با تاکید بر اینکه دولت پشتوانه خود را در قم می بیند و چشم انداز فردای این نظام ، کشور و ملت را در سایه اندیشه برآمده از حوزه علمیه قم می داند، تصریح کرد: حوزه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند و زیر پرچم هیچ حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.

 

به گزارش تارنمای خبری - تحلیلی «جماران»، رییس جمهور در اجتماع مردم قم با اشاره به جایگاه قم و حوزه علمیه در طول تاریخ و در عرصه صیانت از اسلام، تشیع و نهضت اسلامی، اظهارداشت: به صراحت اعلام می‌کنم که دولت به قم و نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دین برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی نیاز دارد.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه بزرگترین افتخارات تاریخی، علمی، دینی و سیاسی ملت ایران از قم و حوزه علمیه قم است، ‌گفت: امام راحل، مقام معظم رهبری تربیت یافته حوزه علمیه قم بودند و مراجع اندیشمندان و محققان برجسته که همواره سر احترام به سمت همه آنها فرود می‌آوریم از تربیت‌یافتگان همین حوزه بودند.

 

روحانی با تأکید بر اینکه دین اسلام، مسیر اهل بیت(ع) و تشیع، با حوزه زنده است، تأکید کرد: اسلام به عقل، دانش و عقلانیت استوار است چرا که قم زنده است.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: حوزه بزرگ و عظیم قم همواره دربرابر اباحی‌گری، لاابالی‌گری، انتقاد، تفسیر به رأی و جمود ایستاده است و خواهد ایستاد.

 

روحانی تصریح کرد: همه باید بدانند که تحجر و افراط نه تنها دنیای مردم که قبل هر چیز دین مردم را از بین می‌برد.

رییس جمهوری اضافه کرد: تبدیل دین جامع و نجات‌‌بخش اسلام به دینی خشک، جامد، خشن و غیر منعطف به آن معناست که به دوام و استمرار و قدرت دین ضربه وارد شود. همه باید بدانند که اسلام دین سمهه و سهله است و در چارچوب طاقت بشر می‌باشد و دین خشونت و برای مشقت مردم نیست.

 

روحانی گفت: به حوزه علمیه، مراجع تقلید، علما و اندیشمندان خود افتخار می‌کنیم چرا که در این حوزه هرگز عقل مطرود نبود و هیچگاه علوم عقلانی در کنار علوم نقلی در انزوا قرار نداشت و امام راحل و بزرگانی چون علامه طباطبایی، شهید مطهری و بهشتی از همین حوزه علمیه برخاسته‌اند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه حوزه علمیه نهاد مستقل بوده و نهاد مستقل باقی خواهد ماند، تصریح کرد: این حوزه بزرگ مستقل، هرگز زیر پرچم، هیچ سیاست، حزب و جناحی نرفته و نخواهد رفت.

 

روحانی اضافه کرد: اگر چه قم مرکز و مبدأ نهضت اسلامی و حکومت اسلامی بود و گر چه همواره تابع ولایت در دوران امام راحل و سپس در دوران مقام معظم رهبری بود، اما همواره به صورت مستقل راه و مسیر را ادامه داده و ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه دولت به قم و نظریه‌پردازی‌های دینی و فقهی عالمان دینی نیاز دارد، تصریح کرد: ما نیاز داریم که همپای دانشگاه و دانشگاهیان از اجتهاد مجتهدان قم بهره ببریم. اگر زمانی اجتهاد قم در زمینه لزوم نهضت و تشکیل حکومت اسلامی متمرکز بود، امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی و سیاسی نیازمند قم هستیم.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مردم با تأکید بر اینکه این دولت به تمام وعده‌های که در ۲۴ خرداد پارسال داده وفادار می‌ماند، اظهار داشت: شعار دولت نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است و ما به راهمان ادامه خواهیم داد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: همه مردم باید بدانند که دولت در طول ۱۸ ماه گذشته در زمینه اقتصادی، به رغم اینکه وارث ویرانی‌های فراوانی بود، توانسته گام‌هایی را با حمایت مردم، مقام معظم رهبری و پشتیبانی مراجع تقلید بردارد که هر منصفی را به تعجب وا می‌دارد.

 

روحانی با تأکید بر اینکه دولت همواره به منتقدان احترام می‌گذارد و به آنها همانند حامیان خود می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار هستید، اظهار داشت: البته همه باید بدانند که تخریب در این کشور جایگاهی ندارد و تخریبگران خانه کهنه خود را ویران می‌کنند.

رییس جمهوری با اشاره به آمار اقتصادی ۱۸ ماه گذشته واقدامات دولت در کنترل تورم و رشد اقتصادی، اظهار داشت: در این ۱۸ ماه ۷ هزار واحد صنعتی نیمه تمام راه‌اندازی شده و بیش از ۲۰۰ هزار هکتار زیر پوشش سیستم آبیاری مدرن و قطره‌ای رفته است و در زمینه سهولت کسب و کار ۲۲ رتبه نسبت به سال گذشته ارتقاء پیدا کرده‌ایم. همچنین در زمینه گاز روزانه صد میلیون متر مکعب به تولید کشور اضافه شده است. لذا همه باید نسبت به همدیگر قضاوت منصفانه داشته و واقعیت‌ها را برای مردم بازگو کنیم.

 

روحانی افزود: در طول یکسال گذشته ظرفیت تولید نفت، روزانه ۲۰۰ هزار بشکه اضافه شده است و البته اگر کار مهمی در این مدت انجام شده است به دستان و همت شما مردم بوده است.

رییس جمهوری در ادامه مردم، حوزه‌های علمیه و اساتید و علما را خطاب قرار داد و گفت: برای ادامه راه و توسعه نیازمند اتحاد و همدلی بیشتر هستیم. همچنان که صدای نهضت اسلامی و وحدت از قم بلند شد، امروز هم باید صدای برادری، اتحاد، عقلانیت و اعتدال از قم و حوزه علمیه قم به گوش همه دنیا برسد.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات دولت در زمینه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی گام‌های مهمی در رابطه با جهان، بویژه با همسایگان برداشته شده است و مسیر حل و فصل معضلات از جمله پرونده هسته‌ای را با اقتدار و بدون توجه به حاشیه‌سازی عده‌ای، ادامه داده و تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهیم داد.

 

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: سال گذشته در زمینه هسته‌ای گام مهمی برداشته شد که در سایه آن توافق موقت بخشی از تحریم‌ها برداشته شد.

 

روحانی با تأکید بر اینکه تحریم ظلم به مردم و توسعه حق مسلم ملت ایران است، تصریح کرد: با منطق و استدلال، مذاکرات را ادامه می‌دهیم، اما طرف مذاکره باید بداند که ملت ایران هرگز از مسیر توسعه علمی خود دست بر نخواهد داشت و راه توسعه علمی را ادامه خواهد داد.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: طرف مذاکره همچنین باید بداند که پایان این مذاکرات و نتیجه این توافق برداشته شدن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد.

 

روحانی اضافه کرد: از روز اول و در سازمان ملل اعلام کردم که تحریم ضد حقوق بشر است و این موضوع دیروز در ژنو و در کمیسیون حقوق بشر مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین ما در دنیا منزوی نیستیم و راه خود را ادامه خواهیم داد و در مذاکرات تحمیل، تحقیر و ادامه تحریم را نمی پذیریم.

 

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت همانند همه روزهای تاریخ انقلاب، حمایت مردم مخصوصاً حمایت مردم قم و حوزه علمیه و مراجع تقلید را طلب می کند و معتقدیم که می توانیم دست به دست هم از پیچ و خم ها عبور کنیم.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اقدامات دولت برای پیشرفت و توسعه استان قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای استان قم و در جریان این سفر ۳۰ پروژه مهم با اعتبار ۳۷۹ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که همه این پروژه ها در سال ۹۴ و ۹۵ اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

 

رییس جمهوری راه آهن دو خطه برقی سریع السیر تهران – قم – اصفهان با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، توسعه صحن شرقی حرم مطهر و اتمام نهایی آن در سال های ۹۴ و ۹۵، آزادراه ۶ بانده قم – گرمسار که در جریان این سفر افتتاح خواهد شد و نیز رساندن آب از سد مخزنی کوچری تا پایان فروردین آینده به قم، توسعه تصفیه‌خانه قم به عنوان پیشرفته ترین تصفیه‌خانه کشور و احداث بیمارستان مجهز هزار تختخوابی و نیز تسهیلاتی برای توسعه کشاورزی و سرمایه گذاری های صنعتی و احداث و تکمیل مجتمع فرهنگی قم را از جمله پروژه ها وطرح های مهم دولت به منظور پیشرفت و آبادانی استان قم مورد اشاره قرار داد که همه این طرح ها طی سال های ۹۴ و ۹۵ به بهره برداری کامل خواهد رسید.

 

روحانی افزود: دولت خود را برای خدمت به قم و توسعه این استان با هدف برخورداری مردم استان از زندگی راحت و فراهم کردن شرایط مناسبی برای زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) متعهد می داند.

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود قم را شهر اجتهاد، ایثار و فداکاری توصیف کرد و گفت: اساس این شهر بر مبنای عشق به خاندان رسالت و علم و معرفت بنیانگذاری شده است.

دکتر روحانی گفت: مردم قم هیچگاه اسلام، امام، حوزه و روحانیت را تنها نگذاشتند و همواره در صف اول نهضت اسلامی امام راحل قرار داشتند.

رییس جمهوری با اشاره به خاطرات خود از زمان حضور در حوزه علمیه قم و حوادث ۱۵ خرداد ۱۳۴۲، اظهار داشت: وقتی خبر دستگیری امام راحل به مردم قم رسید ساعت ۸ صبح صحن حرم مطهر مالامال از جمعیت بود و زنان قم حضور چشمگیر و تأثیرگذاری در این جریان داشتند و می توان گفت که جرقه قیام ۱۵ خرداد با بانوان قم شروع شد.

دکتر روحانی گفت: مردم قم در همه صحنه ها امام راحل، انقلاب اسلامی و نهضت را تنها نگذاشتند و در دوران دفاع مقدس نیز، شهیدان و سرداران بزرگواری را تقدیم کردند.

رییس جمهوری تصریح کرد: قم برای دولت و مردم ایران تنها یک شهر نیست، بلکه نماد حیات دینی است و پناهگاه فکری و معنوی برای ملت ایران و سایر مسلمانان محسوب می شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه افتخار ما فرزندی حوزه مقدسه علمیه قم است، گفت: قم وطن دوم روحانی است و به عنوان فرزند حوزه خوش ترین ایام زندگی‌ام ده سالی بود که در این شهر گذراندم.

ابراز تاسف مجمع روحانیون از ممنوع التصویری و محدودیت رسانه ای برای محمد خاتمی

Posted: 25 Feb 2015 03:48 AM PST

جرس: در ادامه واکنش ها به ممنوع التصویر و ممنوع الخبر شدن سید محمد خاتمی رییس جمهور اصلاحات، تشکل مجمع روحانیون مبارز نسبت به این اقدام حاکمیت ابراز تاسف کرد.

 

به گزارش تارنمای این تشکل اصلاح طلب، در گزارش جلسه شامگاه سه شنبه (پنجم اسفند ماه) آمده است:”دلسوزان انقلاب اسلامی و علاقمندان به مکتب امام خمینی و جمهوری اسلامی وظیفه دارند در برابر این بدعت های آشکار تذکرات لازم را بدهند. اگر چه تجربه و تاریخ نشان داده است که رفتارهای غیر منصفانه و ممانعت هایی ازقبیل ممنوع التصویر کردن افراد مقبول جامعه نتیجه ی معکوس دارد و به محبوبیت بیشتر آنان منجر می شود. هم چنان که در مورد آقای خاتمی و بعضی دیگر از شخصیت های مورد احترام شاهد بوده ایم که علیرغم همه اتهامات و دروغ پراکنی ها و تضییقات، روز به روز محبوبیت شان در جامعه بیشتر شده و رفتاری مثل همین منع خبری نیز به ابراز علاقه ی بیشتر اقشار مختلف جامعه به ایشان منجر شده است.”

همچنین در این جلسه گزارش جامعی از وضعیت حوزه ی علمیه ی نجف و نقطه نظرات مراجع عالیقدر آن حوزه مورد توجه قرار گرفت و مجمع ابراز امیدواری کرد که مردم عراق تحت قیادت مراجع عالیقدر و تلاش دولت و مردم عراق بتوانند بر گروه های تکفیری فایق آیند و پیروان همه ادیان و مذاهب بتوانند در کتار هم با آرامش و همزیستی مسالمت آمیز برای پیشرفت کشورشان توفیق یابند.

 

در این جلسه در غیاب رییس مجمع، گزارشی از مراسم تشییع و تدفین سرکار خانم فاطمه خلیلی در اردکان و یزد ارایه شد و مجمع روحانیون ضمن تسلیت مجدد به حجه الاسلام و المسلمین خاتمی و والده مکرمه و برادران و خواهران و فرزندان ایشان ، از خداوند متعال تقاضای علو مقام برای وی و صبر و اجر برای بازماندگان طلب کرد و ازمردم خداجو دعوت کرد که در مراسم گرامیداشت این بانوی مکرمه در روز چهارشنبه این هفته در مسجد جامع شهرک غرب ساعت ۱۸:۳۰ تا۲۰ شرکت کنند.


در پایان جلسه مجمع روحانیون مبارز از خدمات مرحوم صادق طباطبایی تجلیل کرد و مصیبت در گذشت این نیروی خدمتگزار انقلاب و مردم را به خواهر گرامی و فاضلش، سرکار خانم طباطبایی وبرادران و فرزندان و همسر گرامی اش و به خصوص به بیت مکرم امام خمینی و حضرت حجه الاسلام و المسلمین حاج سید حسن خمینی و اخوان مکرمشان تسلیت گفت و برایشان از خداوند طلب صبر و اجر کرد.

 

دستیار حسن روحانی: عناصر افراطی و تندرو در زندان‌ها و محاکم نفوذ دارند

Posted: 25 Feb 2015 03:48 AM PST

جرس: دستیار ویژه حسن روحانی گفت: برخی کتاب نوشتن های تفرقه انگیزانه و همچنین حرکت‌های برخی مداحان تبدیل به اسلحه و عملیات انتحاری می‌شود و این افراد بزرگترین خدمت را به دشمنان می‌کنند.

 

حسن یونسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انقلاب هم محکمات و هم متشابهات دارد و وحدت از محکمات انقلاب است. حفظ انقلاب اسلامی مملکت و همچنین حفظ وحدت بر همه اصول دیگر حاکم است و ترجیح دارد.

وی افزود: ما برای حفظ و توسعه انقلاب و همچنین حفظ اسلام و امنیت مسلمانان باید به این محکمات انقلاب که محکمات اسلامی هم هست تمسک بجوییم و بدانیم در موضوع حفظ امنیت و حفظ جان و مال مسلمانان چیزی برای برتری وجود ندارد. چرا که هم اکنون شاهد هستیم در اثر تفرقه‌های موجود امنیت مسلمانان به خطر افتاده است و ما در مسیر وحدت و تقریب می‌توانیم از افراط و تفریط و خشونت‌طلبی و تروریسم جلوگیری کنیم.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی در ادامه اظهار کرد: وجود برخی از این موضوعات تفرقه انگیزانه ریشه در بدآموزی‌ها دارد و بعضی نیز به خاطر تحریکاتی است که سرویس‌های جاسوسی آن را مدیریت می‌کنند و مخصوصا شبکه های ضد تقریب که هزینه‌های سنگینی را هم دارند در حال فعالیتند.

یونسی گفت: مجمع تقریب ما پولی ندارد که بخواهد تلویزیون داشته باشد اما می‌بینیم که آن‌هایی که از صبح تا شب علیه وحدت مسلمانان تبلیغ می‌کنند در حدود ۱۵ شبکه تلویزیونی دارند و پول این شبکه ها را هم همان شیعه‌های انگلیسی که مقام معظم رهبری فرمودند می‌دهند و شیعه انگلیسی به نظر من در راستای اسلام آمریکایی است. آمریکایی ها یک نوع اسلام را برای ایجاد اختلاف بین مسلمانان درست کرده اند و انگلیسی‌ها یک نوع شیعه برای ایجاد دعوا میان شیعه و سنی ایجاد کردند و در این میان اسرائیل بیشتر از همه سود می‌برد.

وی با بیان اینکه من معتقدم تنها رمز ماندگاری اسرائیل اختلاف میان مسلمانان است و هیچ خطری بالاتر از جنگ مذهبی نیست گفت: این مساله ، مساله‌ای است که اسرائیل روی آن سرمایه‌گذاری کرده و من وقتی وزیر بودم موارد زیادی از این دست کشف کردم. چنانچه شاهد بودم کسانی دلارهایشان را از خارج به فلان روحانی می‌دادند تا علیه مقدسات اهل سنت کتاب بنویسد. البته ما این ها را به دادگاه تحویل دادیم و محکوم شدند و برخی از آن‌ها هنوز در زندان هستند و البته در زندان هم به نوشتن کتاب علیه مقدسات ادامه دادند.

یونسی تاکید کرد: این نوع کتاب نوشتن ها و یا روندهای این‌چنینی و همچنین حرکت‌های برخی مداحان تبدیل به اسلحه و عملیات انتحاری می‌شود و این افراد بزرگترین خدمت را به دشمنان می‌کنند.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی با مورد توجه قرار دادن نقش صدا و سیما در این راستا گفت: همه ما توقع داریم صدا و سیما به خصوص بعد از اینکه ریاست آن تغییر کرده است سعی کند سیاست های مقام معظم رهبری را در امر تقریب اجرا کند که البته من اخیرا علائمی در این راستا از صدا و سیما دیده ام چنانچه مثلا سعی کردند میدان مداحان افراطی را محدود کنند و ان‌شاالله این حرکت نوینی در جهت اجرای منویات رهبری باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره موضع‌گیری‌هایی که علیه ایران درباره حقوق بشر وجود دارد و همچنین تمهیدات دولت تدبیر و امید در این راستا و در بخش حقوق شهروندی گفت: یکی از شعارهای اساسی این دولت پیگیری حقوق شهروندی بوده است. در این راستا دولت سعی کرد رفتار عملی خود را بر این مبنا قرار دهد چنانچه فضا را مقداری تغییر داده و در عرصه انتخابات نیز از همه دیدگاه‌ها استفاده کرد ضمن اینکه در حوزه قومی نیز سعی کرد بهتر عمل کند.

یونسی با اشاره به آماده شدن پیش‌نویس قانون حقوق شهروندی اظهار کرد: باید این پیش نویس در زمان مناسب به مجلس ارائه شود البته ما باید مجلس آماده ای داشته باشیم و من بعید می‌دانم این مجلس این پیشنهاد دولت را تحمل و تصویب کند. باید مجلس بهتری در جهت لایحه حقوق شهروندی آماده شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت مصمم است به وعده‌های خود عمل کند گفت: رعایت حقوق شهروندی فقط دست دولت نیست و خیلی از سازمان‌های دیگر باید همراهی کنند. در حالی که بعضی از آن‌ها همراهی نمی‌کنند. تندروهایی هم وجود دارند که در اختیار هیچ‌کس نیستند و بسیاری از این تندروها در مراکز قدرت نفوذ کردند و خودشان عمل می‌کنند که البته به نام جمهوری اسلامی تمام می‌شود.

یونسی گفت: این تندروها برای جمهوری اسلامی مساله‌سازی می‌کنند و جمهوری اسلامی باید هزینه‌اش را دهد و ما در این راستا در گذشته عملیات‌های خودسرانه زیاد داشتیم که مثلا یک بازجو و قاضی و یا مامور نظامی و انتظامی اشتباهی می‌کند و با اراده شخصی کاری انجام می دهد ولی به اسم نظام تمام می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون چند سال است که با دولت کانادا مشکل پیدا کردیم و در مورد حادثه‌ای که درخصوص زهرا کاظمی اتفاق افتاد تمامی مدارک مبنی بر اینکه چه کسانی این کار را کرده‌اند وجود دارد؛ اگرچه خدا از جای دیگر آن‌ها را مجازات کرد و تنبیه شدند و عدالت خدا درباره بعضی از این متهمین اجرا شد اما بالاخره در آنجا یک اراده شخصی صورت گرفت که جمهوری اسلامی هنوز در حال پرداخت هزینه است.

یونسی گفت: هم اکنون هم بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌ها و محاکم و در خیلی جاها صورت می‌گیرد که نفوذ عناصر افراطی و تندرو دیده می‌شود و جمهوری اسلامی باید بتواند از دست این‌ها خلاص شود و من بهترین جا را برای گروه‌های تندرو مجلس می‌دانم. این افراد باید در مجلس حرف بزنند اما در مراکز قدرت که حقوق مردم را نقض می‌کنند نباشند.

ماشین آموزش و پرورش

Posted: 25 Feb 2015 02:05 AM PST

طاها پارسا
به بهانه ی تصمیم نهایی هیات مدیره کانون صنفی معلمان برای  تجمع ۱۰ اسفند 


سال هایی که ما دانش آموز بودیم، حجیم‌ترین کتاب درسی، کتاب تاریخ معاصر سال سوم دبیرستان بود. کتابی بود مشترک میان تمام رشته‌های تحصیلی و تحمل آن برای دانش آموزان بسیار سخت ؛ بخصوص برای کسانی که رشته تحصیلی آن‌ها ریاضی فیزیک بود و این کتاب سیصد و چند صفحه‌ای نقشی در سوالات کنکور و آینده تحصیلی آن‌ها نداشت.


ما که سال سوم شدیم، اتفاق جالبی افتاد. معلم تاریخ عوض شد و معلم جدیدی به مدرسه ما آمد. بچه ی جنوب تهران بود و ریزنقش. برخلاف بسیاری از معلمان خشک و رسمی آن سال ها، بسیار شوخ بود و غیر رسمی. همان روز اولی که سر کلاس آمد، کتاب تاریخ معاصر را دستش گرفت و خیلی صریح و ساده گفت شما رشته تحصیلی تان ریاضی است و این کتاب چندان بدرد آینده تحصیلی شما نمی خورد. موافقید که کتاب را کلا کنار بگذاریم و در ساعات تاریخ، جوک تعریف کنیم و بازی کنیم و بخندیم؟ نگران امتحان هم نباشید، چند روز قبل از امتحانات سوال‌ها را به همه خواهم داد و نمره ی همه خوب خواهد شد! شما هم فقط مرد باشید و ماجرا را خارج از این کلاس یه کسی لو ندهید!
 

کسی باورش نشد اما وقتی کتاب تاریخ را پرت کرد و خودش اولین جوک‌ها را گفت، فهمیدیم که قضیه جدی است.چند روز بعد متوجه شدیم که این ماجرا در کلاس‌های دیگر تاریخ معاصر توسط آقای بسطامی تکرار شده است. مدتی نگذشت که خبر دعواهای مدیر و معاون مدرسه با دبیر تاریخ، در مدرسه پیچید و در پایان همان سال تحصیلی هم، آقای بسطامی را اخراجی و یا به روایتی تبعید کردند. جاسوس‌های آقای مدیر کارخودشان را کرده بودند.


هر چه بود، آن سال در کلاس تاریخ به ما خیلی خوش گذشت.چیز های کمی یاد گرفتیم اما هر چه یاد گرفتیم مفید بود. آقای معلم گاه گاهی خاطره‌ای یا داستانی تاریخی برای ما تعریف می کرد و بقیه ی ساعات به شوخی و خنده می گذشت. نوبت امتحان ثلث دوم که شد، بنا شد سوال‌های امتحانی را تنها من تحویل بگیرم و شخصا به همکلاسی‌ها برسانم، تا حفظ ظاهر شود و مثلاً آقای دبیر نقشی در لو رفتن سوال‌ها نداشته اند. بنا بود ماجرا را به هیچ عنوان به مسئولین مدرسه لو ندهم. یکی از روز‌های ماه اسفند، که برای تحویل سوال‌ها رفتم، ساعاتی رابا آقای بسطامی با هم بودیم. در حین بازی شطرنج، سر دل آقای معلم باز شد و گفت: یکی از مورخان مشهور می گوید که برای ویرانی یک مملکت کافی است آموزش و پروش آن را نابود و کنید و برای آبادانی آن نیز آبادانی مدارس کافی است .من برای آموزش و پرورش در این سنین جایگاه ویژه‌ای قائل هستم. حقیقت این است که من به محتویات این کتاب تاریخ معاصر اصلا علاقه‌ای ندارم. کتابی است سراسر تحریف و دروغ! به هیچ وجه هم حاضر نیستم این کتاب را درس بدهم.همان یکی دو حکایت تاریخی که گاه گاه سر کلاس تعریف می کنم برای شما در آینده مفیدتر خواهد بود و...
 

باری قصه به درازا کشید. شکی ندارم که در آن روزهای جنگی و انقلابی، تعداد کسانی که مانند آقای بسطامی به تاریخ معاصر نگاه می کردند، دست کم در بدنه ی حکومت و دولت، به تعداد انگشتان دست نمی رسید. سالها باید می گذشت و تحریف‌ها و حذف‌ها باید دامان خیلی‌ها را می گرفت و نسل‌ها باید فدا می شد تا بزرگ و کوچک به روایت‌های حذفی و تحریف‌های تاریخی جمهوری اسلامی  از تاریخ معاصر ایران پی ببرند. ...(بعدها شنیدم که در دولت اصلاحات، این کتاب تاریخ با کتابی که توسط عمادالدین باقی نوشته شده است جایگزین شده است و البته بعد از یکی دو سال با اندکی کاهش صفحات سرجای خودش برگشته است!)


ما نیز بزرگ شدیم و بخشی از تاریخ معاصر را زیستیم و با تاریخ معاصر ایران نیز اندکی آشنا شدیم. فهمیدیم که تنها معلم صادق و با شهامت مدرسه ی ما، آقای بسطامی بود که دستِ کم به آنچه آموخته بود و درستش می پنداشت، وفادار بود و حاضر نبود در پیشگاه دانش آموزان معصوم شهر کوچک ما، دانش را فدای مصالح سیاسی کند و موقعیت شغلی و بخشی از اینده‌اش را فدای آینده ی ما کرد.


از آن سالها، تا به امروز، هر بار که به مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشورمان ایران می اندیشم و سعی می کنم به ریشه‌های آنها بر گردم، باز هم همه ی راهها به آموزش و پرورش ختم می شوند، ماشینی که هر ساله هزاران کودک معصوم ایرانی را تحویل می گیرد و بعد از سالها، به آن‌ها تنها رقابت با دیگری و خود حق پنداری را آموزش می دهد. از همان سال اول دبستان، آنها را برای رقابت در کنکور و اول شدن آماده می کند، حجم وسیعی از اطلاعات بی‌فایده و کم فایده و بعضاً نادرست و ایدئولوژیک را به حافظه‌های بکر آنها می سپارد و آز آنها می خواهد که نگذارند چیزی در اینده ایران عوض شود. آموزش و پرورشی که با کتاب‌های سراسری و سرشار از تبعیض، کمترین اعتنایی به تفاوت‌ها ندارد و می خواهد همه را یکی کند، همان یکی که شاگرد اول است و همه باید مثل او باشند. آموزش و پرورشی که معلم‌هایش نیز، برخاسته و آموزش دیده در همین ماشین اند و ناچارند در خدمت همین ماشین باشند. اگر هم معلمی، گاه و بیگاه، تاریخ معاصر را ندیده بگیرد لابد باید زیر چرخ‌های همین ماشین له شود . 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


بی‌خبری از وضعیت مستندساز جوان ایرانی، اردشیر احمدی

Posted: 25 Feb 2015 02:03 AM PST

جرس: در حالی که نزدیک به دوماه از بازداشت اردشیر احمدی مجری و مستند ساز ایرانی-کانادایی در دهم دی‌ماه میگذرد، همچنان هیچ نهادی مسئولیت بازداشت وی را بر عهده نگرفته است و خانواده و نزدیکان وی نیز تاکنون درباره جزئیات وضعیت وی سکوت کرده اند.

 

به گزارش جرس، اردشیر در حالی بیست و پنجمین سالگرد تولد خود را در بازداشت میگذراند که سه سال قبل پس از مدتها دوری به ایران بازگشت تا نویدبخش اتفاقاتی مثبت در عرصه برنامه‌سازی و موزیک‌ویدئو در ایران باشد. اردشیر احمدی تحصیل کرده فیلمسازی از دانشگاه بریتش کلمبیا در کانادا است.

 

بر اساس این گزارش، وی هنگامی که ۱۸ سال داشت با ساخت مجموعه "از ونکوور تا لس آنجلس" به شهرت رسید. این مجموعه بر روی یوتیوب بیش از یک میلیون بار دیده شد و نگاهی انتقادی به مناسبات جامعه فرهنگی ایرانیان در لس‌آنجلس داشت.

 

پس از مدت کوتاهی اردشیر به امارات رفت و برنامه ذره بین کار بعدی او بود. فعالیت هایش به برنامه سازی و مجری گری محدود نشد و فعالیت های موفقی درعرصه های تهیه کنندگی و مدیریت هنری نیز داشت. سرانجام در سال ۲۰۱۲ به ایران بازگشت، ساخت مستندی درباره گروه زدبازی و مجموعه "از زیرزمین تا بام تهران" از معروف ترین کارهای اردشیر پس از بازگشت به ایران بود که به موسیقی زیرزمینی ایران اختصاص داشت. عمده فعالیت هایش پیش از بازداشت متمرکز بر برگزاری کارگاه های آموزشی و ساخت موزیک ویدئو بود

 

اردشیر در حالی در پنجم دیماه در اصفهان بازداشت شد که هفت سال پیش و در آخرین قسمت از مجوعه "از ونکوور تا لس آنجلس" عشق و علاقه اش را برای آمدن به ایران در قالب دیالوگی با پدرش اینچنین گفته بود:

 

آره باباجون بلند میشی میای اینجا میریم لب پل خواجو، میریم قهوه خونه یه چایی باهم دیگه میخوریم، میشینیم لب زاینده رود، آخ باباجون ماهی گیری میکنیم.......چی بگم باباجون اصلا این اصفهانم دیگه بدون شماها مزه نداره، شهرعوض شده، آدما عوض شدن....اما اگه شما جوونا برگردین بیاین، دوباره این اصفهان هم اصفهان شه، خلاصه باباجون دل من فقط نه، دل شهر براتون تنگ شده

توقف یک ماهه اجرای حکم ابوالفضل قدیانی

Posted: 24 Feb 2015 11:36 PM PST

جرس: اجرای حکم ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی سبز، برای مدت یک ماه متوقف شد.

 

به گزارش کلمه، ابوالفضل قدیانی از حدود دو سال قبل در بیمارستان بستری بوده است و حالا بر اساس تصمیم جدید دستگاه قضایی، موقتا آزاد شده است.

بر اساس حکمی که در بیمارستان به این زندانی سیاسی ابلاغ شده، اجرای حکم او برای مدت یک ماه توقف یافته است.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و از زندانیان سیاسی دوران ستمشاهی است که در سالهای اخیر به علت انتقاد از رهبری در زندان بود.

او ابتدا به اتهام توهین به احمدی نژاد زندانی شد و سپس به علت انتقاد از رهبری، با پرونده های جدیدی رو به رو شد که سه سال حبس را برای وی در پی داشت.

مسئولان قضایی در حالی صحبت از توقف اجرای حکم قدیانی می کنند که تا پایان مدت محکومیت وی، مدت زیادی باقی نمانده است.

کری:هفته آینده به مذاکرات هسته ای با ایران ادامه می دهیم/منتقدان توافق، بسیار زود شروع به انتقاد کرد

Posted: 24 Feb 2015 11:36 PM PST

جرس: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که شنبه آینده واشنگتن را با هدف دیدار و گفت و گو با وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع سوریه و نیز شرکت در مذاکرات هسته ای ایران ترک می کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کری سه شنبه شب به وقت محلی (بامداد چهارشنبه تهران) در جمع قانونگذاران آمریکایی گفت: به گمانم روز شنبه برای دیدارهایی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره سوریه و سایر مسایل، راهی سفر می شوم.

کری خاطرنشان کرد که همچنین قصد دارد بعد از حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، «بقیه هفته را به مذاکره با ایران اختصاص دهد».

کری مشخص نکرد که این دیدارها در کجا برگزار خواهد شد.

آخرین دور مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه در ژنو به پایان رسید و طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز روز سه شنبه با اشاره به مذاکرات سه روزه اخیر ایران و آمریکا در ژنو گفت: این مذاکرات با حضور متخصصان فنی ایران و آمریکا در بالاترین سطح برگزار و در برخی موضوعات، پیشرفت های خوبی داشتیم.

ظریف روز سه شنبه در مصاحبه مشترک با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود نیز گفت: همچنان موضوعاتی (درباره مسایل هسته ای) وجود دارد که هفته آینده در ژنو پیگیری می شود.

وزیر خارجه آمریکا سه شنبه شب در جلسه کمیته تخصیص منابع سنای آمریکا، اظهاراتی درباره مذاکرات هسته ای با ایران مطرح کرد که برخی رسانه ها آن را پاسخی به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند.

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گزارش داد: وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در اظهاراتی که ظاهرا پاسخی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود، از مذاکرات هسته ای جاری با ایران دفاع کرد.

در حالی که نتانیاهو گروه 1+5 را به نشان دادن چراغ سبز به ایران برای حفظ توانایی ساخت سلاح هسته ای متهم کرده است، کری گفت: منتقدان توافق، بسیار زودهنگام شروع به انتقاد کرده اند زیرا هنوز رئوس توافق مشخص نشده است.

کری گفت: از همه می خواهم صبر پیشه کنند تا ببینند نتیجه مذاکرات چه خواهد شد.

از سوی دیگر، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه شنبه گفت گزارش های منتشر شده مبنی بر اینکه آمریکا در حال مذاکره بر سر یک توافق هسته ای 10 ساله با ایران است، صحت ندارد.
 

نامه بی امضا به رییس جمهوری/ پرده جدید اتاق عملیات علیه دولت

Posted: 24 Feb 2015 11:36 PM PST

جرس: در حالی که برخی رسانه ها از نامه ای صد امضایی با مضمون انتقاد از رئیس جمهوری خبر داده اند، نشانی از اسامی امضا کنندگان در دست نیست.

 

به گزارش روزنامه ایران، دوشنبه و در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان قم، دو خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان، متن نامه ای حاوی انتقاد از ادبیات رئیس جمهوری و شیوه مواجهه وی با منتقدان منتشر کردند و مدعی شدند این نامه که به امضای 100 نماینده رسیده، «حدود یک ماه پیش تهیه شده و قرار است به هیأت رئیسه تقدیم گردد.»

این دو رسانه منتقد دولت، برخلاف رویه معمول مطبوعاتی، تنها به انتشار نامه اکتفا کرده بودند و نه تنها 100 نام، بلکه حتی اسم یک امضاکننده را نیز منتشر نکرده اند. فقط جبار کوچکی نژاد نماینده رشت، در گفت وگویی با مهر، یک ماه پیش را زمان «تهیه» نامه اعلام کرده بود. اما حتی کوچکی نژاد که یگانه نام ذکر شده در متن خبر است و برای مستندسازی تعلق نامه به مجلس با او گفت وگو شده، در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» از تعداد امضاکنندگان نامه ابراز بی اطلاعی می کند.

با وجود آنکه ادعا شده این نامه انتقادی یک ماه پیش تهیه شده است، 30 نماینده ای که روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس مورد سؤال خبرنگار «ایران» قرار گرفته اند، اساساً از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کردند. محمدحسین فرهنگی و بهروز نعمتی اعضای هیأت رئیسه مجلس هم در میان این نمایندگان قرار داشتند. نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه به «ایران» گفت که چنین نامه ای به هیأت رئیسه مجلس نرسیده و او نیز اصلاً آن را ندیده است.

نمایندگان دیگری هم که با فرض صحت وجود چنین نامه ای احتمال می رود نام آنان در زمره امضاکنندگان باشد نیز از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کردند. نمایندگانی همچون مسعود میرکاظمی عضو جبهه پایداری، حسین علی حاجی دلیگانی، عباس مقتدایی، حسین نجابت، محمدحسن آصفری، سید علی طاهری، علی ایرانپور و لاله افتخاری که جزو نمایندگان منتقد دولت محسوب می شوند هم پای هیچ نامه ای با این مضمون را امضا نکرده و اساساً از وجود آن هم خبر نداشتند. بر این فهرست باید اضافه کرد اسامی نمایندگان دیگری که به خبرنگار «ایران» گفتند چنین نامه ای را ندیده اند؛ فاطمه رهبر، احمد توکلی، عبدالحمید فیاضی، جواد جهانگیرزاده، سلیمان عباسی، محمدجواد کولیوند، عمران علیمحمدی، حسین علی شهریاری، علاء الدین بروجردی، محمد دامادی، غلامرضا اسداللهی، دخیل عباس زارع زاده، شهباز حسن پور، حجت الله درویش پور، عباس فلاحی باباجان، احمد بخشایش اردستانی، رمضانعلی سبحانی فر و مؤید حسینی صدر.

در این میان سید امیرحسین قاضی زاده نماینده مشهد و سخنگوی جبهه پایداری در گفت و گو با «ایران» با بیان اینکه یادم نمی آید کدام نامه را می گویید، گفت: یکی از همکاران داشت امضا جمع می کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در حالی که متن نامه ادعایی منتشر ولی اسامی امضاکنندگان منتشر نشده، افزود: هر وقت لازم باشد اسامی هم اعلام می شود. او همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا خود شما این نامه را امضا کرده اید هم گفت: اگر لازم بود جواب بدهم، جواب می دادم.

*کوچکی نژاد: تعداد امضاها را نمی دانم

جبار کوچکی نژاد، دیگر نماینده منتقد دولت که خبرگزاری مهر به نقل از او خبر نامه انتقادی به رئیس جمهوری با 100 امضا را منتشر کرده نیز به «ایران» گفت: اطلاع ندارد که چند نفر این نامه را امضا کرده اند.

اظهار بی اطلاعی نماینده رشت از تعداد امضاها در حالی است که خبرگزاری مهر به نقل او خبر را منتشر کرده است.

انتشار چنین خبری به نام 100 نماینده مجلس در حالی که هیچ اسمی از امضا کنندگان منتشر نشده، نوعی خبرسازی علیه دولت آن هم در آستانه سفر رئیس جمهوری به قم محسوب می شود. چنانچه هادی حسینی عضو فراکسیون رهروان ولایت معتقد است این شیوه از اطلاع رسانی منجر به التهاب در جامعه می شود.

او به خبرنگار «ایران» گفت: خبرگزاری ای که چنین خبری را منتشر می کند، باید از صحت آن اطمینان داشته باشد و اینکه متن نامه ای منتشر ولی اسامی امضاکنندگان آن اعلام نشده، کار حرفه ای محسوب نمی شود. او البته از همکاران خود در مجلس که چنین خبرهایی را به خبرگزاری های خاص می دهند هم خواست تا دقت بیشتری داشته باشند و آنچه را که در ذهن خود می گذرد به عنوان خبر و به نام مجلس منتقل نکنند.

*به نام مجلس به کام تندروها

حجت الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی، عضو دیگر فراکسیون رهروان هم در این باره گفت: اقلیت انگشت شماری در مجلس دوست دارند خواسته های خود را با صدای بلند به عنوان مطالبات مجلس معرفی کنند و در حالی که مرام دولت تعامل با مجلس است، این تندروها در پی برهم زدن همکاری بین دو قوه هستند چون نان خود را در دعوا و اختلاف افکنی می بینند. به گفته وی این خبرسازی ها بی ارتباط با سفر رئیس جمهوری به قم هم نیست. از آنجا که در سفرهای استانی استقبال گرمی از دولت و رئیس جمهوری می شود چنانچه در آخرین سفر به اصفهان رخ داد و پیش بینی می شود در قم هم تکرار شود، تندروها می خواهند با حاشیه سازی اقبال مردم و بخصوص حمایت مراجع و علما از دولت را تحت الشعاع قرار دهند.

*پیرمؤذن: منتقدان هر چه دل شان می خواهد می گویند

خبرگزاری فارس و مهر در نامه خود به ادبیات رئیس جمهوری و شیوه برخورد دولت با منتقدان خرده گرفته و از طرف 100 نماینده مجلس نوشته اند: «آقای رئیس جمهوری! آیا روند توهین به منتقدان نقطه پایانی خواهد داشت یا مسیر سلب آزادی ها و شکایت ادامه می یابد؟» این در حالی است که هیچ محدودیتی برای بیان نقدهای منتقدان وجود ندارد. کما اینکه آنها شدیدترین انتقادات و بی سابقه ترین آنها را علیه توافق ژنو و دیپلماسی هسته ای دولت از تریبون مجلس و در همایش های مختلف با عنوان دلواپسان مطرح کرده اند.

کمال الدین پیرمؤذن نماینده اردبیل در مجلس هم در پاسخ به این ادعا گفت: از شخص رئیس جمهوری تا وزرا و استانداران در دولت یازدهم هیچ کس مصون از نقد نبوده و منتقدان هر روز هر چه دلشان می خواهد، می گویند. این نماینده مجلس به «ایران» گفت: من از نامه 100 نماینده به رئیس جمهوری اطلاع ندارم اما اگر صحت داشته باشد، بی انصافی است. چون توهین ها و تخریب هایی که از سوی برخی نمایندگان مجلس علیه دولت می شود، باید محل بحث باشد.

او به نامه ای اشاره می کند که روز دوشنبه توسط یکی از نمایندگان در کازیوی نمایندگان گذاشته شده و سرشار از توهین و تهمت به دولت و رئیس جمهوری است. پیرمؤذن نام این نماینده را نبرد و افزود: من امروز (سه شنبه) می خواستم در همین باره تذکر بدهم ولی بزرگان صلاح ندانستند و گفتند با این کار، او بزرگ می شود. او در سال های گذشته مدیرکل ارشاد یکی از استان ها بوده و در هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت، تخلفش محرز و محکوم شده است. پیرمؤذن تأکید کرد: افکار عمومی همراه دولت است و این تندروهای خود حق پندار امتحان پس داده، اقبالی در بین مردم ندارند. آنها طی روزهای گذشته علیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جوسازی کردند و الان هم در آستانه سفر رئیس جمهوری به قم، با این خبرسازی ها می خواهند رابطه دولت با مراجع را مخدوش کنند. حال آنکه دیدیم در سفر رئیس دفتر رئیس جمهوری به قم مراجع عظام تقلید به این شایعه سازی ها توجه نداشتند و از برنامه های دولت دفاع کردند.

به نظر می رسد هیأت رئیسه مجلس در مقابل این قبیل اقدامات که به نام مجلس و البته به کام برخی جریان های خاص انجام می شود، واکنش شایسته از خود نشان دهد.

فارغ از اهداف سیاسی، پشت پرده چنین خبرسازی هایی به لحاظ حرفه ای هم به نظر نمی رسد کار این رسانه ها قابل دفاع باشد. انتظار آن بود که نام اسامی امضاکننده نامه مورد ادعا به همراه متن آن منتشر شود.

محمد تقی فاضل میبدی: تدبیر و اداره خبرگان، جز از آیت‌الله هاشمی ساخته نیست

Posted: 24 Feb 2015 11:35 PM PST

جرس: محمد تقی فاضل میبدی درباره فضاسازی‌های اخیری که درخصوص ریاست مجلس خبرگان به وسیله برخی افراد تندرو انجام می‌شود به آفتاب می‌گوید: عده خاصی هستند که از اوایل انقلاب تا به حال، به دنبال منافع خاص خود بوده و هستند و از بسیاری از افرادی که در انقلاب سابقه و ریشه‌دارند، می‌ترسند. یکی از آنها که می‌ترسند آقای هاشمی است.

 

بعد از فوت آیت الله مهدوی کنی، چند ماه است که مجلس خبرگان بدون رییس و توسط هیات رییسه اداره می‌شود. زمان زیادی تا برگزاری مجمع سالانه این مجلس باقی نمانده و این موضوع باعث فضاسازی برخی رسانه‌ها شده است. فضاسازی که گروه‌های افراطی هرچه بیشتر به آن دامن می‌زنند تا شاید بتوانند محتمل‌ترین گزینه‌ها را از میدان خارج کنند. بعضی افراد جدید را وارد گوی رقابت می‌کنند و برخی دیگر با وارد کردن هجمه‌های مختلف سعی می‌کنند رقبای اصلی را از میدان به‌در کنند.

 

محمد تقی فاضل میبدی درباره فضاسازی‌های اخیری که درخصوص ریاست مجلس خبرگان به وسیله برخی افراد تندرو انجام می‌شود به آفتاب می‌گوید: عده خاصی هستند که از اوایل انقلاب تا به حال، به دنبال منافع خاص خود بوده و هستند و از بسیاری از افرادی که در انقلاب سابقه و ریشه‌دارند، می‌ترسند. یکی از آنها که می‌ترسند آقای هاشمی است.

 

او ادامه می‌دهد: این فضاسازی که در بیرون از مجلس خبرگان انجام می‌شود تا ایشان کاندیدا نشود، به دنبال همان جریان است وگرنه فضاسازی به این شکل و به‌دور از اصول اخلاقی کار سیاسی نیست، بلکه کار جناحی منفعت‌جویانه است.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره چرایی این فضاسازی‌ها عنوان می‌کند: اگر آقای هاشمی ریاست مجلس خبرگان را به عهده بگیرد، ممکن است برای عده‌ای خاص مشکل‌ساز شود. ایشان با سابقه طولانی به دنبال منافع کلان ملی است و قصد دارد که جامعه به‌گونه‌ای حرکت کند تا در آینده از جهت رهبری با مشکل مواجه نشود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ریاست مجلس خبرگان توضیح می‌دهد: من فکر نمی‌کنم که این گروه اندک که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 هم بازنده بودند، بتوانند کاری از پیش ببرند. حالا اینکه آقای هاشمی رفسنجانی خود مصلحت نداند و برای ریاست کاندیدا نشود، بحث دیگری است. اما من بر این باور هستم که تدبیر و اداره مجلس خبرگان رهبری که از نهادهای حساس کشور است، جز از آقای هاشمی رفسنجانی ساخته نیست، چون این کار بسیار حساسی است.

 

فاضل میبدی درباره نقش نظارتی مجلس خبرگان بر اعمال رهبری و نهادهای زیرمجموعه آن مطرح می‌کند: قانون اساسی همه این موارد را روشن کرده است. بالاخره چند کار اصلی بر دوش مجلس خبرگان است. یک، مسئله نصب رهبر، دو، عزل رهبر که براساس قانون اساسی اگر رهبر در برهه زمانی تشخیص داده شود که فاقد شرایط لازم است، اعمال می‌شود. سه، نظارت بر ادامه کار رهبری است.

 

او ادامه می‌دهد: اینها سه وظیفه اصلی خبرگان رهبری است. به نظر من آقای هاشمی این موضوع را به خوبی می‌تواند اداره کند. چون هر لحظه ممکن است اتفاقاتی روی دهد که نیاز به تشکیل مجلس خبرگان رهبری و مدیر و مدبری دارد که در لحظات حساس جامعه را به سمت و سوی مناسب حرکت دهد تا دچار بحران نشود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌افزاید: همان طور که بعد از فوت حضرت امام(ره) این تدبیر آیت‌الله رفسنجانی بود که مشکل رهبری به سرعت حل شد. اگر کار به عهده افراد دیگری بود، ممکن بود که به بحران جدی کشیده شود و جمع کردن آن مشکل می شد.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم‌ می‌گوید: باید دید که چه کسی برای این کار صلاحیت بیشتری دارد. افرادی مانند آقای هاشمی شاهرودی قبل از انقلاب در ایران حضور نداشته و تجربیاتی که آقای هاشمی دارد را ندارند. به نظر من تدبیر سیاسی در این مسئله خیلی مهمتر است. آشنایی به مسائل و بحران‌های کشور نگاه به جهان و نگاهی که جهان به این مجلس دارد. اگر این موضوعات را در نظر بگیرید در جمع آقای هاشمی رفسنجانی بیش از بقیه دارای این صلاحیت‌ها هستند.

 

فاضل میبدی تاکید می‌کند: باید دید مجلس خبرگان چه تصمیمی می‌گیرند. اما فکر می‌کنم پاره‌ای از اشخاصی که در مجلس خبرگان هستند هم به این موضوع قائل باشند که آقای هاشمی رفسنجانی نسبت به همه افرادی که در آنجا حضور دارند، چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، همچنین در اداره و اجرای جامعه به خصوص در دوران جنگ از سوابق و توفیق بیشتری بهره‌مند هستند.