جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازگشت احمدی‌نژاد بدون رتوش

Posted: 10 Feb 2015 05:58 AM PST

آیدا قجر
جرس - آیدا قجر: محمود احمدی‌نژاد از ابتدای بهمن ماه روزهای پرخبری را گذراند. محکومیت محمدرضا رحیمی٬ معاون اول دولت دهم٬ و سپس نامه‌نگاری او با احمدی‌نژاد٬ افتتاح سایت رییس‌جمهوری سابق٬ سخن‌رانی او در جمع برخی حامیان و فعالان رسانه‌ای و در نهایت توقیف روزنامه اینترنتی.  

هم‌زمان احمدی‌نژاد٬ پس از مدت‌ها به شکل رسمی در شهرری به سخن‌رانی پرداخت. او در این سخن‌رانی به تحلیل تاریخ ۳۶ ساله جمهوری اسلامی پرداخت و در بخشی از سخنان خود گفت که در مراسم مرگ هوگو چاوز٬ رییس‌جهور ونزوئلا «چند میلیون جمعیت آمده بود؟ ۳۴ رییس‌جمهور آمده بود. همه طرفدارملت ایران. ولی به محض اینکه نماینده ملت ایران وارد شد انگار انفجاری رخ داد. صف می بستند برای اینکه بگویند با شماییم. در شرق آسیا رفتیم همین را دیدیم، در اروپا و آمریکاشم همین را دیدیم. بعضی ها خیال نکنند که مردم آمریکا موافق این وضعیت هستند. یک عده قلیلی ممکن است از این وضعیت سود ببرند ولی ۳۰۰ میلیون جمعیت که اینطور نیستند. این ها آثار انقلاب اسلامی است».

 

افتتاح وب‌سایت احمدی‌نژاد - و حساب رسمی در دو شبکه اجتماعی اینستاگرام و گوگل پلاس - هم‌زمان با روز دوازدهم بهمن اتفاق افتاد. خبر افتتاح این وب‌سایت اما چند روز پیش از آن توسط روزنامه جمهوری‌اسلامی منتشر شده بود.

 

این روزنامه اصول‌گرا٬ با اشاره به خبر افتتاح این وب‌سایت نوشته بود که «شورایی ۴۵ نفره» با انتخاب محمود احمدی‌نژاد "امور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر سایت" را بر عهده خواهند داشت. در لیستی که توسط روزنامه جمهوری‌اسلامی منتشر شده بود٬ نام بسیاری از وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد و همچنین برخی نزدیکان او دیده می‌شد. اما به فاصله چند روز پس از انتشار لیست اسامی اعضای این شورا٬ برخی از آن‌ها - نظیر محمد حسینی٬ وزیر ارشاد دولت دهم - حضور در چنین شورای را تکذیب کردند.

 

افتتاح این وب‌سایت اما با واکنش‌های مختلفی هم مواجه شد. از آن جمله امیر محبیان٬ از تئوریسین‌های جریان اصول‌گرا٬ در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد٬ ایجاد سایت احمدی‌نژاد و پیش‌بینی شورایی برای این سایت را نشان دهنده «حرکت قدرتمندی» توصیف کرد که «پشت این سایت» است که به عقیده وی «فراتر و حساب شده‌تر از یک سایت است». به عقیده محبیان٬‌وب‌سایت احمدی‌نژاد «نمای یک حزب اعلام نشده است».

 

خود احمدی‌نژاد در پیامی که به مناسبت افتتاح این وب‌سایت داده بود٬ نوشت که "برخی از اشخاص، گروه‌ها، رسانه‌ها و بعضی از کارگزاران و اجزای جمهوری اسلامی" در دام "شیطان و همراهان و همکاران او" گرفتار شده‌اند. او همچنین در بخشی از این پیام٬ اشاره‌ای غیرمستقیم به اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ کرد: «هیچ دسته و گروه و فردی نمی‌تواند ادعای مالکیت انقلاب و دستاورد بزرگ آن، یعنی جمهوری‌اسلامی، را داشته باشد. انقلاب به هیچ فردی بدهکار نیست و ارثیه کسی یا گروهی محسوب نمی‌شود».

 

رییس دولت‌های نهم و دهم در دیداری با «فعالان رسانه‌ای» - که در حاشیه آن وب‌سایت‌اش نیز افتتاح شد - با اشاره به فعالیت‌های نهضت آزادی ایران در ابتدای انقلاب، گفت: "نمی‌توانستند جلوی امریکا بایستند و تئوری کنار آمدن با امریکا را مطرح می‌کردند ما به آنان می‌گویم وقتی عرضه ایستادن در برابر امریکا را ندارید چرا به مسوولیت‌های اجتماعی وارد شده‌اید بروید سراغ مسائل شخصی‌تان". سخنانی که به نظر می‌رسد انتقادی باشد از نحوه عمل‌کرد دولت روحانی و گفت‌وگوها با آمریکا.

 

وب‌سایت احمدی‌نژاد علاوه بر بخش‌های رسمی و معمول همیشگی٬ یک بخش جذاب نیز دارد: «احمدی‌نژاد بدون روتوش». براساس توضیح وب‌سایت احمدی‌نژاد٬ این بخش «به همت گروه ابوذر، به بررسی سخنان و عملکردهای احمدی‌نژاد و اطرافیانش حول این موضوعات می‌پردازد».

 

موضوع‌هایی که در این قسمت از سایت مورد اشاره قرار گرفته٬ به طور معمول از جمله مواردی هستند که در سال‌های گذشته به عنوان انتقادهای اصول‌گرایان از ریس دولت دهم٬ مطرح بودند. مسایلی نظیر انتصاب رحیم‌مشایی به عنوان معاول اول و دلیل تاخیر در اجرای دستور آیت‌الله خامنه‌ای٬ بحث خانه‌نشینی یازده روزه٬ اختلاس سه هزار میلیارد دلاری و نقش اطرافیان احمدی‌نژاد در آن و همچنین شایعه‌های مربوط به برخی عقاید مذهبی اطرافیان احمدی‌نژاد نظیر دیدار با مرتاض ۴۰۰ ساله٬ ارتباط با جن‌گیرها و … از آن جمله هستند.

 

وب‌سایت احمدی‌نژاد اما خیلی زود دچار مشکل شد. به فاصله چند ساعت پس از افتتاح٬ این وب‌سایت از دسترس خارج و به جای آن عكسی خندان از احمدی‌نژاد منتشر شد و جمله «به زودی می‌آییم» زیر عكس او نقش بست. این وب‌سایت از روز بعد فعالیت خود را آغاز کرد.

به فاصله چند روز پس از افتتاح این وب‌سایت اما٬ خبر توقیف روزنامه اینترنتی هما (هواداران محمود احمدی‌نژاد) توسط دادسرای فرهنگ و رسانه تعطیل شد. در متن نامه بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه، آمده بود: «نظر به اینکه روزنامه اینترنتی هما با مدیرمسوولی آقای حامد درودیان فاقد مجوز می‌باشد برابر قانون مطبوعات جرم انگاری گردیده است... مقرر است تا اطلاع ثانوی از ادامه چاپ و انتشار این روزنامه جلوگیری به عمل آید».

 

حامد درودیان، مدیرمسوول این روزنامه، در یادداشتی پیرامون توقیف هما نوشت: «از بابت توقیف روزنامه هما از کسی گله، ناراحتی و شکایتی نداریم. مرجع قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وظیفه و تکلیف قانونی‌شان عمل کرده‌اند و البته هما نیز. به امید خداوند تمام تلاش‌مان را می‌کنيم تا موانع قانونی برطرف شده و ادامه کار روزنامه با رعایت روال قانونی مد نظر ممکن گردد. تا رفع شدن موانع قانونی طبق ابلاغ لازم‌الاتباع انتشار روزنامه اینترنتی هما متوقف خواهد شد».

 

به نظر می‌رسد که محمود احمدی‌نژاد روزهای پرکارتری را در پیش خواهد داشت. از ماه‌ها قبل اخبار و شایعه‌های مختلفی درباره امکان حضور او و جمعی از اطرافیانش در انتخابات مجلس دهم و عرصه سیاسی کشور منتشر شده بود. ممکن است که افتتاح وب‌سایت احمدی‌نژاد و انجام چند سخن‌رانی توسط او٬ گامی به پیش باشد برای حضور پررنگ‌تر در عرصه سیاسی و شکستن سکوت. مساله‌ای که هم‌چنان خود احمدی‌نژاد در پاسخ به آن تنها به لبخند زدن اکتفا می‌کند.
 

رئیس‌جمهور در زمینه رفع حصر اقدام عملی کند

Posted: 10 Feb 2015 05:30 AM PST

بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان کهگیلویه و بویر احمد در آستانه ۲۲
 جرس: انجمن اسلامی معلمان استان کهگیلویه و بویر احمد در آستانه ۲۲ بهمن در بیانیه‌ای از رئیس جمهور خواسته‌اند در زمینه رفع حصر که "بارها و بارها وعده آن را داده‌اند" اقدام عملی انجام دهد.  

 

به گزارش جرس، در بخشی از این بیانیه آمده است: در آستانه سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اعلام می کنیم که فرزندان راستین انقلاب با توطئه فرصت طلبان هیچ کاره در انقلاب و بعضا همرنگ با دولتیان طاغوتی ، در حصرند و یا در زندان و یا در محدویت ، لذا توجه همگان را به نفوذ عناصر فرصت طلب جلب می کنیم و از مسئولین امر و خصوصا رئیس جمهور که بارها و بارها در جهت تلاش برای رفع حصر وعده داده بودند ، اقدام عملی در این راه که به همدلی و اعتماد میان مردم و مسئولین می انجامد را خواستاریم.

 

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:

 

اَللّهم انك تعلم انه لم يكن الذي كانَ منّا مُنافسه في سلطان و لا التماس شيء من فضول الحطام و لكن لنرد المعالم من دينك و نظهر الاصلاح في بلادك فيامن المظلومون من عبادك و تقام المعطّلة من حدودك. نهج البلاغه

خدايا! تو خود مي داني كه براي رسيدن به مكنت و سلطنت و متاع دنيايي قيام نكردم بلكه اهدف من عبارتند از: اجراي عدالت و احقاق حق، اجراي شريعت و احكام الهي، اصلاحات اساسي در ابعاد سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي، دفاع از مظلومان و ستم ديدگان و مبارزه با ظالمان و ستمگران، تربيت و تأمين رفاه و معيشت زندگي.

در آستانه سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی ایران ، پیروزی عظیم ملت را بر نمادهای ظلم و جور و نشانه‌های ناراستی و خفقان و بی‌عدالتی تبریک می گوئیم .

بی شک پیروزی انقلاب مرهون رشادتها و شجاعتهای مردم فداکار و مسلمانی است که خواستار نفی هرگونه سلطه و استبداد و زجر و زنجیر بودند . آنان که به خودآگاهی و بازگشت به خویشتن اسلامی خود تحت رهبری زعیم عالیقدرشان حضرت امام خمینی (ره) شهادت را به جان خریدند تا خود و دین در بندشان را از عمال جور و ستم رهایی بخشند .

در آستانه سی و ششمین سالروز پیروزی انقلاب اعلام می کنیم که فرزندان راستین انقلاب با توطئه فرصت طلبان هیچ کاره در انقلاب و بعضا همرنگ با دولتیان طاغوتی ، در حصرند و یا در زندان و یا در محدویت ، لذا توجه همگان را به نفوذ عناصر فرصت طلب جلب می کنیم و از مسئولین امر و خصوصا رئیس جمهور که بارها و بارها در جهت تلاش برای رفع حصر وعده داده بودند ، اقدام عملی در این راه که به همدلی و اعتماد میان مردم و مسئولین می انجامد را خواستاریم .

چنانکه شهید مطهری از تئوری پردازان انقلاب به رخنه فرصت طلبان توجه می دهد و از آثار شوم آن بازگو می نماید ، شایسته است در بهار آزادی ، آزادی انقلابیون رقم خورد و با فرصت طلبانی که برای دگرگون کردن انقلاب از هیچ کوششی دریغ نکردند و به هر نوع دزدی و دروغ دست یازیدند تبری جسته شود و مردم در جریان فسادهای ساختاری آنها قرار گیرند .

" رخنه و نفوذ افراد فرصت طلب در درون یک نهضت از آفت‌های بزرگ هر نهضت است. وظیفه بزرگ رهبران اصلی اینست که راه نفوذ و رخنه اینگونه افراد را سد نمایند. هر نهضت مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می کند سنگینیش بر دوش افراد مؤمن مخلص فداکار است، اما همین که به بار نشست و یا لااقل نشانه‌های بار دادن آشکار گشت و شکوفه‌های درخت هویدا شد، سر و کله افراد فرصت طلب پیدا می شود. روز به روز که از دشواری‌ها کاسته می شود و موعد چیدن ثمر نزدیک تر می گردد، فرصت طلبان محکم تر و پر شور تر پای علم نهضت سینه می زنند تا آنجا که تدریجا انقلابیون مؤمن و فداکاران اولیه را از میدان به در می کنند.

این جریان تا آنجا کلیت پیدا کرده که می گویند: "انقلاب فرزند خور است" گویی خاصیت انقلاب اینست که همین که به نتیجه رسید فرزندان خود را یک یک نابود سازد. ولی انقلاب فرزند خور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است که فاجعه به بار می آورد. جای دوری نمی رویم. انقلاب مشروطیت ایران را چه کسانی به ثمر رساندند؟ و پس از به ثمر رسانیدن چه چهره هایی پست‌ها و مقامات را اشغال کردند؟ و نتیجه نهایی چه شد؟

سردار ملی‌ها و سالار ملی‌ها و سایر قهرمانان آزادی خواه، همه به گوشه‌ای پرتاب شدند و به فراموشی سپرده شدند و عاقبت با گرسنگی و در گمنامی مردند، اما فلان الدوله‌ها که تا دیروز زیر پرچم استبداد با انقلابیون می جنگیدند و طناب به گردن مشروطه چیان می انداختند، به مقام صدارت عظمی رسیدند و نتیجه نهایی، استبدادی شد به صورت مشروطیت.

فرصت طلبی تأثیر شوم خود را در تاریخ صدر اسلام نشان داد در دورهعثمان، فرصت طلبان جای شخصیت‌های مؤمن به اسلام و اهداف اسلامی را گرفتند، طریدها وزیر شدند و کعب الاحبارها مشاور و اما ابوذرها و عمارها به تبعیدگاه فرستاده شدند و یا در زیر لگد مچاله شدند.

چرا قرآن کریم میان انفاق و جهاد قبل از فتح مکه و انفاق و جهاد بعد از فتح مکه و در حقیقت میان مؤمن منفق مجاهد قبل از فتح و مؤمن منفق مجاهد بعد از فتح فرق می گذارد: «لایستوی منکم من انفق من قبل الفتح و قاتل، اولئک اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد و قاتلوا و کلا وعدالله الحسنی والله بما تعملون خبیر»؛ «آنان که پیش از فتح انفاق و جهاد کردند (با دیگران) همانند نیستند. آنان از نظر درجه بزرگترند از کسانی که بعد از فتح انفاق و جهاد کردند و خداوند به همه وعده نیکی داده و خداوند به آنچه می کنید آگاه است.» (

سر مطلب واضح است. پیش از فتح مکه هر چه بود دشواری و تحمل مشقت بود، ایمان‌ها خالص تر و انفاق‌ها و جهادها بی‌شائبه تر و از روحیه فرصت طلبی دورتر بود، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح که در آن حد از بی‌شائبگی نبود. همچنین قرآن درباره مجاهدین اولین می فرماید: بیست نفر شما برابر با دویست نفر از کافران است. ولی همین که عناصر دیگر که هنوز روح اسلامی کاملا در آنها دمیده نشده بود و دقیقا مؤمن به اهداف انقلاب اسلامی نبودند وارد شدند -و در آن هنگام می شد اسلام را یک فرصت تلقی کرد- می گوید صد نفر شما با دویست نفر دشمن برابری می کند.
نهضت را اصلاح طلب آغاز می کند نه فرصت طلب و همچنین آن را اصلاح طلب مؤمن به اهداف نهضت می تواند ادامه دهد نه فرصت طلب که در پی منافع خویش است. به هر حال مبارزه با رخنه و نفوذ فرصت طلبان علی رغم تظاهرات فریبنده‌شان یکی از شرایط اصلی ادامه یک نهضت در مسیر اصلی است. " شهید مرتضی مطهری

همراه مردم در ۲۲ بهمن خواهیم بود و فریاد آزادی سر خواهیم داد .

انجمن اسلامی معلمان استان کهگیلویه و بویر احمد

۲۱/۱۱/۹۳

 

موج گرد وغبار و ریزگرد به آذربایجان غربی رسید، مدارس تعطیل شد

Posted: 10 Feb 2015 05:30 AM PST

 جرس: در ادامه بروز پدیده گردوغبار در استان خوزستان، موج گردوغبار و ریزگرد روز یک‌شنبه گذشته به استان آذربایجان غربی نیز رسید و روز دوشنبه مدارس پنج شهرستان جنوبی در این استان را به تعطیلی کشاند.  

 

به گزارش مهر در روز دوشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، پدیده ریزگرد عصر روز یک‌شنبه به استان آذربایجان غربی رسیده است.

 

به دنبال بروز این پدیده آب و هوایی، موج ریزگردها روز دوشنبه چنان در این استان بالا گرفته که مقامات آموزش و پرورش مدارس شهرهای ارومیه، پیرانشهر، میاندوآب، بوکان و مهاباد را تعطیل اعلام کرده‌اند.

 

مهر همچنین گزارش می‌دهد که مسئولان بهداشتی استان آذربایجان غربی نیز به افراد بالای ۵۵ سال، کودکان و بیماران قلبی هشدار داده‌اند که از «تردد غیرضروری» در شهرها پرهیز کنند.

 

در همین زمینه یکی از مقامات حفاظت محیط زیست در آذربایجان غربی به این خبرگزاری گفته است که موج گردوغبار در این استان «منشاء خارجی دارد» و ریزگردها از کشورهای عراق و ترکیه به این استان رسیده‌اند.

 

موج گردوغبار در حالی به این استان رسیده است که بیش از دو هفته است استان خوزستان و بیشتر شهرهای این استان را به تعطیلی کشانده است.

 

روز یک‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه، که این موج به آذربایجان غربی رسید، گردوغبار و ریزگرد در استان خوزستان به حدی رسید که در ۱۱ شهرستان این استان ادارات دولتی تعطیل اعلام شد.

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، به نقل از ستاد بحران استانداری خوزستان اعلام کرد که ادارات در شهرستان‌های اهواز، آبادان، ماهشهر، هنديجان، دشت آزادگان، کارون، باوی، اميديه، حميديه، خرمشهر، و رامشير در روز یک‌شنبه تعطيل شده است.

 

در همين زمينه، مديرکل آموزش و پرورش استان خوزستان نيز گفت که مدارس نوبت صبح همه مقاطع تحصيلی در اهواز و ۱۱ شهرستان ديگر در این استان روز دوشنبه به علت آلودگی هوا ناشی از گردوغبار تعطيل است.

 

روزنامه شهروند نیز روز دوشنبه در گزارشی از آلودگی هوای خوزستان با تاکید بر آلودگی هوای «اهواز و ماهشهر ۶۶ برابر آلوده‌تر از حد مجاز» شده نوشت که «سومین موج گردوغبار در دو هفته گذشته مردم خوزستان را خانه‌نشین کرد». 

 

علی مطهری: چالش اصلی نظام، واهمه بیجا از اظهارنظر مخالف است

Posted: 10 Feb 2015 04:43 AM PST

جرس: علی مطهری معتقد است چالش کنونی انقلاب اسلامی نوع برخورد با مخالفان است و می گوید: واهمه بی‌جایی از اظهارنظر مخالف در بخشی از مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور وجود دارد که همین باعث برخورد غلط در برخی حوادث و وارد آمدن آسیب به نظام شده است.

 

علی مطهری نماینده اصولگرای تهران در آستانه سی ششمین سالگرد انقلاب در مورد نقش پدرش شهید مرتضی مطهری در انقلاب ایران سخن گفته است. 

 

به گزارش آنا، نام شهيد آيت‌الله مرتضي مطهري با انقلاب گره خورده است. بسياري از همراهي‌ها با انقلاب در اثر تصويري بود که مطهري و همفکرانش از چشم‌انداز بعد از سقوط رژيم پهلوي ترسيم کردند. اينکه "امروز نظام اسلامي از نظر ميزان دستيابي به آن آرمان‌ها در کجا ايستاده است؟" و "مهمترين چالش‌هاي پيش روي نظام در آستانه 40 سالگي چيست؟"، سؤالاتي هستند که علي مطهري، فرزند استاد شهيد مرتضي مطهري در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، به آنها پاسخ داده است.

 

متن اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد:

 

آنا: استاد مطهري بعد از امام خميني(ره) به عنوان تئوريسين انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي مطرح بودند و بسياري از انقلابيون هم با تبييني که امثال شهيد مطهري از حکومت اسلامي ارائه مي‌دادند، به نهضت پيوستند. با اين حال، به نظر مي‌رسد گاه قرائتي از حکومت ديني که ترويج مي‌شود با برخي سخنان ايشان بسيار فاصله دارد؛‌ مثلا درباره حقوق مردم، آزادي بيان و ...؛ علت چيست و چه بايد کرد؟

 

مطهري: پس از مدت کوتاهي از پيروزي انقلاب اسلامي، هشت سال جنگ عراق بر ما تحميل شد. هر انقلابي تا نظام ايده‌آل خود را مستقر کند، دو سه سال وقت مي‌خواهد. هنوز نظام جمهوري اسلامي مستقر نشده بود که جنگ بر ما تحميل شد. بنابراين حدود 10 سال از انقلاب ما در شرايط نامتعادل اجتماعي و شرايط اضطراري گذشت. دوره رهبري امام خميني هم منطبق بر همين دوره است. در چنين شرايطي برخي آزادي‌ها محدود و برخي قوانين موقتا تعطيل و تصميمات ويژه اتخاذ مي‌شود. مثلا در دوره جنگ با يک اشاره امام (ره) چند روزنامه که پشت جبهه را تضعيف مي‌کردند، توقيف شدند يا سؤال 8 نماينده مجلس درباره ماجراي مک فارلين مسکوت گذاشته شد يا درباره ادامه نخست‌وزيري آقاي موسوي، امام دخالت کردند، همه به خاطر اينکه جبهه‌هاي جنگ آسيب‌ نبينند و ضعيف نشوند.

اين رفتارها همه به خاطر شرايط استقرار نظام و جنگ قابل توجيه است. مشکل از اينجا شروع شد که ما خواستيم اين رفتارها را به شرايط عادي سرايت دهيم، يعني مثلا با همان شدتي که بعضي روزنامه‌ها در زمان جنگ توقيف مي‌شد، روزنامه‌ها را توقيف و به طور کلي آزادي بيان را محدود کنيم و با منتقد و مخالف همان رفتاري را داشته باشيم که در زمان جنگ داشتيم. اين در حالي است که خود امام در اواخر زمان جنگ در پاسخ به نامه چند تن از نمايندگان مجلس به اين موضوع اشاره کرده و فرمودند کارهاي فراقانوني که در اين سال‌ها انجام شد از اين پس انجام نخواهد شد و مطابق قانون رفتار خواهيم کرد (نقل به مضمون).
شهيد مطهري در همان روزهاي اول پيروزي انقلاب مي‌گويند من به جوانان توصيه مي‌کنم که خيال نکنند راه دفاع از انقلاب اسلامي جلوگيري از مطرح شدن افکار مخالف است. از اسلام فقط با يک نيرو مي‌توان دفاع کرد و آن آزادي دادن به افکار مخالف و آنگاه پاسخگويي به آنهاست. يا در جاي ديگر مي‌گويند بعضي از اين جوانان پاسدار مي‌گويند حيف گلوله براي سران رژيم شاه، در حالي که ما حق آسيب رساندن به يک مجرم را هم نداريم. مجازات يک مجرم همان چيزي است که دادگاه صالح براي او تعيين مي‌کند نه بيشتر. در آستانه پيروزي انقلاب هم استاد مطهري گفته‌اند در حکومت جمهوري اسلامي از کاناليزه کردن افکار و انديشه‌ها خبري نخواهد بود و حتي احزاب غيراسلامي هم مي‌توانند فعاليت کنند مشروط به اينکه با تابلوي خودشان فعاليت کنند نه با تابلوي اسلام و فريب و نيرنگ و نفاق در آنها نباشد.
همچنين ايشان به سيره ائمه اطهار(ع) در برخورد با مخالفان و معاندان و کافران و خصوصا نوع برخورد اميرالمؤمنين علي عليه‌السلام با خوارج اشاره مي‌کنند که تا زماني که دست به سلاح نبرده بودند، از حقوق اجتماعي برخوردار بودند و حقوقشان از بيت‌المال قطع نشد و آزادي بيان در حد اعلي داشتند، به طوري که رو در روي امام علي عليه‌السلام انتقاد مي‌کردند.
شما اين رفتار را با رفتار امروز ما با منتقدان و مخالفان مقايسه کنيد که گاهي يک منتقد را به روز سياه مي‌نشانيم و از زندگي ساقط مي‌کنيم، اگر در دانشگاه است، از دانشگاه اخراجش مي‌کنيم و حتي براي فرزندانش تضييقاتي ايجاد مي‌کنيم و اگر کار ديگري دارد باز آن قدر فشار مي‌آوريم تا از نظر اقتصادي در مضيقه قرار گيرد. اين رفتارها بايد اصلاح شود و يکي از عوامل مؤثر در اين اصلاح اين است که نگاه ما به مسئله حفظ نظام بايد تغيير کند و فکر نکنيم که براي حفظ نظام هر کاري مي‌توانيم بکنيم. بايد بدانيم که براي يک کار مقدس از وسيله نامقدس نمي‌توان استفاده کرد.

 

آنا: به نظر شما کساني در جامعه هستند که خلأ وجودي شهيد مطهري را پر کنند؟

 

مطهري: به نظر من کساني داريم که از يک يا چند جنبه شباهتي به ايشان دارند. خود رهبر انقلاب از نظر نوع نگاه به دنياي اسلام و مسئله وحدت اسلامي و مسائل فرهنگي مثل سبک زندگي اسلامي و مسائل مربوط به فرهنگ عمومي به نظر من شباهتي به ايشان دارند. يا آقاي هاشمي از نظر تيزبيني در مسائل سياسي و باز نوع نگاه به دنياي اسلام و مسئله وحدت اسلامي شباهتي دارند. همين طور آقاي مصباح يزدي از نظر سبک بيان فلسفي از جهت روان‌گويي و روان‌نويسي شباهتي دارند. اما آن جامعيت و دقت نظرهاي شهيد مطهري چه در مسائل علمي و چه در مسائل اجتماعي، مخصوص خود ايشان است و ايشان را از اين نظر فقط با امام مي‌توان قياس کرد. مخصوصا شجاعت و صراحتي که ايشان در مبارزه با نقاط ضعف جامعه داشت و با خرافات و رفتارهاي غلط جامعه مبارزه مي‌کرد، ويژه خود ايشان است و امروز کسي را شبيه ايشان نداريم و اکثر علما از کنار اين مسائل مي‌گذرند. خود شهيد مطهري مي‌گويد مصلح واقعي کسي است که با نقاط ضعف جامعه خودش مبارزه کند اگرچه موجب کاهش محبوبيت او شود. يا مي‌گويند يک مصلح اجتماعي در مقابل توهين‌هايي که به شخص او مي‌شود کرخ و بي‌حس است و در مقابل پايمال شدن حقوق مردم حساس است. همين‌طور آن ميزان حساسيت و اهميتي که ايشان براي آزادي تفکر و آزادي بيان قائل بود، امروز در ميان علماي ما يافت نمي‌شود. البته در طبقه روحانيون جوان، افرادي ظهور کرده‌اند که انديشه شهيد مطهري را دنبال مي‌کنند مثل آقاي سروش محلاتي، که اميدوارم تعداد اين افراد افزايش يابد.

 

آنا: آرمان‌هاي انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگي و سياسي کدام بود و اکنون بعد از 36 سال، کدام بيشتر محقق شده است؟

 

مطهري: در حوزه فرهنگي مهمترين آرمان انقلاب اسلامي، استقلال فرهنگي به معني عدم خودباختگي و خودکم‌بيني فرهنگي در مقابل فرهنگ‌ها و مکتب‌هاي بيگانه است و به عبارت کامل‌تر استقلال مکتبي است که خود را بي‌نياز از مکاتب غير اسلام بدانيم، ضمن تعامل و داد و ستدي که با ساير فرهنگ‌ها و مکتب‌ها داريم. به اين معني که نقاط مثبت آنها را بگيريم و نقاط منفي را دفع ‌کنيم؛ مثل تغذيه يک موجود زنده که مواد مفيد را جذب و مواد مضر را دفع مي‌کند. خلاصه اينکه به مکتب و فرهنگ و سبک زندگي خودمان اعتماد داشته باشيم و در واقع شخصيت اسلامي و ملي ما زنده باشد تا ملت‌هاي ديگر نتوانند ما را استعمار فرهنگي کنند که به دنبال خود استعمار اقتصادي و استعمار سياسي را دارد. اين آرمان به طور نسبي محقق شده است، اگرچه ايده‌آل نيست و رگه‌هايي از غربزدگي همچنان در جامعه ما وجود دارد.
آرمان انقلاب در حوزه سياسي هم در درجه اول، استقلال سياسي است، به اين معني که خودمان براي اداره کشورمان تصميم بگيريم نه سفير آمريکا، انگليس يا روسيه. در اين زمينه بايد بگوييم کاملا موفق بوده‌ايم. اما در آرمان‌هاي ديگر سياسي خود مانند ايجاد احزاب قوي و آزادي بيان و در خدمت بودن سياست براي دين و نه برعکس، و حفظ استقلال روحانيت از حکومت، توفيق چنداني نداشته‌ايم.

 

آنا: چالش اصلي نظام را در 36 سالگي چه مي‌دانيد؟

 

مطهري: چالش اصلي امروز، نوع برخورد با منتقدان است که دچار سخت‌گيري بي‌جا و غيرضروري شده است و واهمه بي‌جايي از اظهارنظر مخالف در بخشي از مسئولان امنيتي و اطلاعاتي کشور وجود دارد که همين باعث برخورد غلط در برخي حوادث و وارد آمدن آسيب به نظام شده است. ريشه اين موضوع هم برداشت غلط از اصل مؤثر و مترقي ولايت‌فقيه و نيز مسئله حفظ نظام است. بايد تلاش کرد تا اين آسيب برطرف شود.

 

آنا: يکي از ويژگي‌هاي مهم جمهوري اسلامي، تلفيق دين و سياست بود؛‌ با اين هدف که سياست ديني شود. در حال حاضر شرايط فرهنگي جوانان نسل سه و چهار انقلاب، از منظر گرايش آنها به ارزش‌هاي ديني را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

 

مطهري: شرايط فرهنگي جوانان در مجموع خوب است. ظاهر برخي از آنها ملاک نيست. جوانان ما در مجموع ديندار هستند و در شرايط خطر به دفاع از انقلاب اسلامي خواهند پرداخت. منتها بايد دين را آنگونه که هست به آنها ارائه کرد نه صرفا پوسته‌اي از دين را. راه حل مشکلات روحي، رواني و جنسي جوانان در اسلام هست ولي کمتر عالمي اين مسائل را براي آنها بيان مي‌کند. جواناني که انقلاب کردند اين طور نبود که همه نماز شب‌خوان بودند،‌ بسياري از آنها همين جوان‌هاي معمولي بودند که به خاطر فطرت پاک عدالت‌جويي و حق‌طلبي‌شان وارد ميدان و برخي از آنها شهيد شدند. اگر دوباره همان شرايط يا شرايط جنگ پديد آيد همان فداکاري‌ها و رشادت‌ها ظهور خواهد کرد. 

 

شعبه یک دیوان عدالت اداری به عدم تحصیل بهائیان در دانشگاه رای داد

Posted: 10 Feb 2015 04:21 AM PST

جرس: شعبه یک دیوان عدالت اداری درخواست عده ای از جوانان بهایی برای بررسی مدارک آنها جهت ادامه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایران را رد کرد.

 

به گزارش جرس پس از اعلام نتایج کنکور سال جاری دانشگاه های دولتی ایران ، تعدادی از جوانان بهایی که حائز رتبه های خوبی بودند و می توانستند در بهترین دانشگاه های دولتی ایران پذیرفته شدند ، به دلیل نقص در پرونده پذیرش نشدند . این افراد پس از این به دیوان عدالت اداری شکایت کردند که سرانجام پس از تلاش های فراوان درخواست آنها ثبت و قرار شد تا در شعبه یک دیوان عدالت اداری مورد رسیدگی قرار گیرد.


بر اساس اخبار رسیده این شعبه که توسط رئیس دیوان عدالت ادری کشور اداره می شود به استناد شرایط عمومی گزینش و آموزش درخواست این جوانان را رد کرد و گفته است که این استناد نیز به خاطر مصوبه شورای انقلاب فرهنگی کشور است که در سال 68 منتشر شده و در آن از ادامه تحصیل بهائیان در دانشگاه های دولتی ایران جلوگیری کرده است.

 

هر چند دیوان عدالت اداری هیچ سند مکتوبی در این باره به این جوانان و وکلای آنها ارائه نکرده است و در اسناد اداری نیز هیچ استنادی مبنی بر بهایی بودن این افراد وجود ندارد ، اما شعبه یک دیوان عدالت اداری این حکم خود را به شرایط عمومی گزینش و آموزش استناد کرده است.


حقوق دانان و فعالان حقوق بشر این اقدام قوه قضائیه ایران و رویه ای که در دادگاه ها در این باره اعمال می شود را خلاف اصل سوم قانون اساسی مبنب بر رفع تبعیض و اصل های 19 ، 20 و 28 قانون اساسی می دادنند اما قوه قضائیه در این باره تنها ادعا می کند که ما مانع تحصیل این افراد به جرم بهایی بودن نیستیم بلکه به خاطر نقص پرونده است . رویه ای که با آن از فشارهای بین اللمللی خلاصی می یابند و در عین حال مانع تحصیل بهائیان در داشنگاه های دولتی ایران می شوند.

 

احمد شهید ، گزارشگر ویژه سازمان ملل در حقوق بشر نیز پیش از این باره نسبت به آزار واذیت سیستماتیک اعضای گروه های مذهبی به رسمیت شناخته نشده در ایران به خصوص جامعه بهائیان که نقض میثاق نامه های بین المللی است هشدار داده است . اداهای گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در ایران به چندین سند دولتی که تاریخ آن به سال ۱۹۹۱بر می گردد ، اشاره دارد که در آنها محروم کردن از تحصیل ، برقراری دفتری برای مقابله با انتشارات بهاییان، نفی عدم پذیرش در مشاغل بانفوذبرای آنها و تجارت را توصیه کرده و آنها را برای بهاییان ممنوع کرده است. یکی از دانشجویان بهایی دریک مصاحبه از اینکه ۸۰۰ بهایی از پذیرش دانشگاه در همان سالی که او پذیرفته نشده پدیرفته نشدند خبر داد. به علاوه، چندین بهایی که اخیرا دستگیر شدند وابسته به موسسه بهاییان برای تحصیلات عالی بودند، که دانشگاهی است طراحی شده برای تحصیل بهاییانی که از تحصیل محروم شده اند. 

ابراز نگرانی از دخالت‌ دستگاه قضایی در روند درمان دراویش زندانی

Posted: 10 Feb 2015 04:01 AM PST

 جرس: در پی وخامت وضعیت جسمی سه تن از دراویش زندانی که اخیرا به دستور قضایی و بدون ترخیص پزشک از بیمارستان به زندان بازگردانده شدند، شش تن از دراویش زندانی بیانیه‌ای را منتشر کردند.  

 

به گزارش مجذوبان نور، ۶ تن از فعالان حقوق دراویش در زندان اوین و نظام شیراز در اعتراض به وضعیت نامناسب جسمی سه تن دیگر از دراویش زندانی، آقایان حمیدرضا مرادی سروستانی، مصطفی دانشجو و افشین کرم‌پور که به دستور مقامات قضایی و بدون ترخیص پزشکان از بیمارستان به زندان عودت داده شدند بیانیه‌ای را منتشر کردند.

 

متن این بیانیه به این شرح است:

 

هو
۱۲۱

بر ما فرض است که حتى دشمنمان را برادر جاهل خویش بدانیم زیرا ما درویشان یک ابلیس مى شناسیم و آن، نفس ِ خود ِ ماست. ما تربیت شده مکتبى هستیم که داوود ِ کرامت ِ انسانى را به جنگ ِ جالوت ِ نفس گسیل داشته و به جدال با خویشتن و صلح با دیگران وصیتمان کرده است. بنابراین، زبانى را که به دعا و نیکخواهى توصیه شده است، به خبث ِ نفرین و نفرت نمى آلاییم، اما این خصلت ما نمى باید به ضعف ما تعبیر شود و ما را از حق دفاع از جسم و جانمان که امانت خداوندى است، بازبدارد.

ما امیدوار بودیم که خطاهای گذشته می‌خواهد جبران شود اما متاسفانه نیش‌های دردناکی از هر سو برما آشکار شده و امید ما را مخدوش کرده است.

ما باور داریم که دم برنده ترِ شمشیر دو دم علی (ع) دمِ صلح و حب است اما در دفاع از خویشتن ِ خویش، که ودیعه ى خداوندگار است، همچنان که پاسدار صلح و برادرى بوده‌ایم، ذره اى سستی نخواهیم کرد و در این راه، سوهان به دم ِ دفاع ِ ذوالفقار نیز خواهیم سفت.

قاضی اگر هست، حوزه ى دخالت او که قانون است نزدمان محترم است اما از اینکه این چنین مرز قضاوت را بی‌حد و حدود کرده‌اند، که در سلامت جسم زندانى نیز نظر مى دهند، و عده اى مامور معذور را کفیل و قیم و مسوول سلامتى او مى کنند بیمناکیم.

بر دولتمردان و مملکت داران این خاک غمدیده است که نگذارند عده اى از خدا و از انسان بی‌خبر، در چنین برهه ى حساسی از زمان که مملکت تا آستانه تباهى پیشرفته است، با این اعمال خودسرانه و غیرانسانى، بر آتش عداوت و تفرقه، هیمه بریزند.

من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم
تو خواه از سخنم پند گیر ،خواه ملال


فرشید یداللهی، امیر اسلامی، امید بهروزی، رضا انتصاری، مصطفی عبدی، کسری نوری 

واکنش اینستاگرامی روحانی به مشکل هوای اهواز

Posted: 10 Feb 2015 04:01 AM PST

جرس: صفحه اینستاگرام حسن روحانی رئیس جمهور متنی را در خصوص وضعیت هوای اهواز منتشر کرده است.  

 

متن واکنش روحانی را در ادامه می خوانید:


با شما هم‌نفس‌ام...‌

‌ ‌ دلاوران جنوب، خوزستانی‌های خونگرم، مرزبانان غیور؛

باز هم نفس‌هایتان از میهمانِ شومِ گردوغبار به شماره افتاده است. اینکه شما هموطنان عزیزم، گاه به گاه در برخی استانها و این روزها در #خوزستان و #اهواز دلاور، به جای هوای پاک، حتی خاک تنفس کرده‌اید، دردی مشترک و اولویتی جدی است.

با شما هم‌نفس‌ام... چنانچه هم قسم بوده و هستیم... تا مشکلی را که سالیان دراز ایجاد شده، گام به گام از میان برداریم...تا برای همیشه غبار از پیکرِ عروس کارون بزداییم.

کارگروه رفع آلودگی هوا در دولت، به ریاست رییس سازمان محیط زیست و حضور تعدادی از وزرا، لحظه به لحظه پیگیر کاهش آلودگی هوا و ارائه گزارش اقدامها در این زمینه هستند.

از استاندار خوزستان خواسته‌ام ضمن مشارکت همه دستگاهها و صاحبنظران، با کارگروه دولت در تماس و همکاری باشند و پیشنهادهای عملی ارائه کنند.

از وزیر بهداشت هم خواسته ام که به بیماران عزیز و آسیب‌دیدگان رسیدگی ویژه کنند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم موظف شده اعتبارات ویژه را تخصیص دهد.

برای پاکیزگی هوا، عزمی تازه لازم است. با هم همت کنیم تا فضای تنفس بگسترانیم.

بدانید که با شما هم‌نفس‌ام  

بشار اسد: از عملیات هوایی آمریکا در سوریه مطلع می‌شویم

Posted: 10 Feb 2015 04:01 AM PST

جرس: رئیس جمهوری سوریه وجود ارتباط غیرمستقیم بین آمریکا و کشورش را تایید و کشتار غیرنظامیان توسط ارتش این کشور را تکذیب کرده است.

 

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در مصاحبه با جرمی بوئن، خبرنگار بی‌بی‌سی، گفته است که از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع نیروهای دولت اسلامی - داعش - در سوریه، ارتش سوریه از این حملات اطلاع داشته است.


در این مصاحبه، از آقای اسد سئوال شد که با توجه به حملات هوایی ائتلاف به مناطقی در داخل خاک سوریه، آیا آمریکائیان با دولت سوریه "صحبت می کنند؟" رئیس جمهوری سوریه به این سئوال پاسخ منفی داد و گفت که "آمریکا با کسی صحبت نمی کند مگر اینکه طرف مقابل، عروسک خیمه شب بازی او باشد." اظهارات او ظاهرا اشاره به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای عرب مخالف حکومت سوریه است که بعضی از آنها در ائتلاف به رهبری آمریکا عضویت دارند.

 

خبرنگار بی‌بی‌سی یادآور شد که هواپیماهای آمریکایی همزمان با هواپیماهای ارتش سوریه در فضای این کشور به انجام عملیات مبادرت می‌کنند ولی از زمان آغاز حملات ائتلاف علیه داعش تا کنون، از وقوع درگیری بین دو طرف یا سرنگونی هواپیماهای آنها خبری نبوده است و در نتیجه، به نظر می‌رسد که نوعی تماس بین دو طرف وجود داشته است. وی سئوال کرد آیا آمریکا سوریه را از عملیات خود مثلا از طریق عراق آگاه می‌کند؟

 

بشار اسد گفت: "درست است، اما ارتباط مستقیم نبوده و ارتباط از طریق طرف ثالث صورت گرفته است." وی از "طرف ثالث" نام نبرد اما گفت که تعدادی از کشورها این نقش را برعهده داشته‌اند. وی در عین حال تصریح کرد که آمریکاییان برنامه عملیاتی خود را به اطلاع مقامات سوریه نمی‌رسانند و افزود آنچه که سوریه دریافت می‌کند "پیام‌های عمومی هستند و نه اطلاعات تاکتیکی."رئیس جمهوری سوریه گفت: "آنها [آمریکائیان] چیزهایی به ما می‌گویند اما ما با آنها صحبت نمی‌کنیم."

 

حمله هوایی نیروهای ائتلاف به مواضع داعش در سوریه بدون اجازه دولت بشار اسد صورت می‌گیرد و برخی حقوقدانان با توجه به اینکه سازمان ملل همچنان دولت به رهبری بشار اسد را رژیم قانونی سوریه می‌داند، در مورد مبنای این عملیات در حقوق بین‌الملل ابراز نگرانی کرده‌اند. رئیس جمهوری سوریه ضمن اظهار اینکه با عملیات علیه داعش مخالفت ندارد، آمریکا را متهم کرد که "به سادگی حقوق بین‌الملل را زیر پا می‌گذارد."

 

در حالیکه منابع خبری و مخالفان حکومت سوریه، نیروهای دولتی را متهم کرده‌اند که با حمله به غیرنظامیان، دهها هزار نفر را کشته و زخمی کرده است، بشار اسد کاربرد اسلحه شیمیایی و استفاده از بمب‌های بشکه‌ای توسط ارتش این کشور را تکذیب کرده است. وی گفته است که "من در مورد ارتش اطلاع لازم را دارم. آنها گلوله، موشک و بمب به کار می‌برند اما هرگز نشنیده‌ام که ارتش از بشکه یا شاید قابلمه استفاده کرده باشد." وی اتهام حملات بدون هدف ارتش را رد کرد و گفت که "وقتی شما تیراندازی می‌کنید، به هدف مشخصی تیر می‌زنید، شما یک تروریست را هدف قرار می‌دهید تا از غیرنظامیان حفاظت کرده باشید."

 

وی در عین حال گفت که "جنگ بدون تلفات وجود ندارد."

 

خبرنگار بی‌بی‌سی می افزاید که خود او دو یا سه سال پیش شاهد آثار استفاده احتمالی از بمب‌های بشکه‌ای در شهر دوما واقع در ده کیلومتری دمشق بوده و افزوده است که پاسخ "طنزآمیز" بشار اسد می‌تواند نشانه بی اعتنایی او به کشتار مردم، یا تلاشی ناخوشایند برای طنزپردازی یا نشانه ای از آن باشد که رئیس جمهوری سوریه ارتباط خود را با تحولات در کشورش از دست داده است.

 

مخالفان حکومت سوریه ارتش را به کاربرد بمب بشکه‌ای در مناطق مسکونی متهم کرده‌اند


رئیس جمهوری سوریه تلاش آمریکا برای مجهز و مسلح کردن گروه‌‌های "میانه رو" مخالف حکومت سوریه برای جنگ علیه داعش را مردود دانست و چنین انتظاری را خیالپردازی توصیف کرد و گفت که تمامی مخالفان حکومت "تروریست" و وابسته به شبکه القاعده و دولت اسلامی هستند و در میان آنان، گروه معتدل وجود ندارد. وی این اتهام را رد کرد که نیروهای دولتی تمامی قوای خود را بر شکست گروه‌های میانه‌رو و سکولار متمرکز کرده‌اند تا مردم سوریه تنها با انتخاب بین حکومت فعلی و تسلط گروه‌هایی مانند داعش مواجه شوند و ناگزیر از حکومت حمایت کنند.

 

بشار اسد از اقدام ارتش در محاصره مناطق تحت تسلط مخالفان دفاع کرد و گفت که "در اکثر مناطقی که به دست شورشیان افتاده، غیرنظامیان فرار کرده و به مناطق تحت تسلط ما آمده‌اند." وی افزود: "در نتیجه، اکثر مناطقی که تحت محاصره و هدف حملات ماست، فقط پر از پیکارجویان است."

 

از بشار اسد سئوال شد با توجه به خصومت دولت عربستان سعودی با داعش، به چه دلیل حکومت سعودی را حامی این گروه معرفی می‌کند؟ رئیس جمهوری سوریه گفت که داعش و گروه‌های وابسته به شبکه القاعده دارای عقاید وهابی هستند که مورد حمایت خاندان سلطنتی سعودی است و دولت عربستان "قطعا" مسئول ظهور این گروه‌هاست.

 

در مورد مقابله عربستان با داعش، بشار اسد گفت که مقامات سعودی اینک احساس می‌کنند که این گروه به تهدیدی علیه موجودیت حکومت آنان تبدیل شده و در نتیجه در صدد برخورد با آن برآمده‌اند. رئیس جمهوری سوریه اظهار داشت که جامعه سعودی "به داعش و پذیرش چنین عقایدی گرایش بیشتری دارد." 

 

رضا جلودارزاده بازداشت شد

Posted: 10 Feb 2015 04:01 AM PST

 جرس:  «رضا طالشیان جلودار زاده»، روزنامه نگار، روز گذشته توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. رضا جلودار زاده از جانبازان جنگ و دبیر سرویس سیاسی روزنامه توسعه و همچنین سردبیر هفته نامه توقیف شده «صبح آزادی» می باشد.  

 

یکی منبع نزدیک به آقای جلودارزاده که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با «کمپین صلح فعالان در تبعید» اعلام کرد: «عصر روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۳، رضا جلودار زاده طی تماس تلفنی، خبر از بازداشت خود توسط ماموران وزارت اطلاعات داده و ابراز امیدواری کرده که به زودی آزاد شود.»


جلودار زاده پیشتر نیز در بهمن سال ۹۰ بازداشت شده و مدتی را در زندان اوین به سر برده بود. وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال زندان تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شده بود.

 

او در جریان بازداشت سال ۹۰، همچنین به «اقدام علیه امنیت ملی» و «توطئه برای براندازی» متهم و اما سرانجام از این اتهام‌ ها تبرئه شد و با توجه به بیماری ناشی از صدمات دوران جنگ با عراق پس از مدتی از زندان آزاد شد. 

 

اسدالله عسگراولادی: فرصت‌طلبان در دولت گذشته زدند و بردند و خوردند

Posted: 09 Feb 2015 11:23 PM PST

 جرس: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دولت گذشته زمینه‌ساز رانت و ظهور و بروز فرصت‌طلبان نوظهور در عرصه اقتصادی کشور شد.  

 

اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص بررسی چگونگی ظهور و بروز رانت‌خواران و افرادی که از منافذ موجود در دولت سابق به ثروت رسیده‌اند، گفت: این فرصت‌طلبان با شرایطی که برای‌شان مهیا شد، به قول معروف زدند و بردند و خوردند.

 

وی با بیان اینكه سهم تولید به جیب این فرصت‌طلبان رفت،درباره ضرورت پرداخت سهم اقتصاد كشور از سوی این طبقه نوظهور تصریح كرد:حق مردم به‌گونه‌ای نیست که بتوان آن را مستقیم از آنها گرفت، خودشان هم توانایی این کار را ندارند و تنها نهادی که مسئول گرفتن حق مردم است، قوه قضاییه است.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: البته گفتنی است که خیلی از این افراد گیر افتادند و عده‌ای هم فرار کردند. انتظار می‌رود قوه قضاییه در برابر افرادی که گیر کرده‌اند، جدیت به خرج داده و حق مردم را از این افراد بگیرد.

 

وی گفت: دولت گذشته زمینه‌ساز رانت و بروز فرصت‌طلبان نوظهور در عرصه اقتصادی کشور شد و بخشی از پول نفت و سهم تولید دراختیار این افراد گذاشته شد به گونه‌ای كه یك شبه به ثروت‌های هنگفتی دست یافتند و امروز تنها نهادی که می‌تواند سهم مردم و اقتصاد را بگیرد قوه قضاییه است، زیرا مردم نمی‌توانند به تنهایی وارد عمل شوند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: درحال حاضر همچنان فساد وجود داشته و درحال انجام است، وقتی به افرادی نظاره می‌کنید که ارتباطاتی دارند، متاسفانه مشاهده می‌شود که دستی در آتش داشته و از رانت استفاده می‌کنند.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با تاکید بر این مسئله که قوه‌قضاییه هم مایل به برخورد با این مفاسد است، گفت: اما متاسفانه به حدی در قوانین پیچیدگی وجود دارد که در بعضی از موارد، از دست قاضی هم کاری ساخته نیست، از سوی دیگر هم تا حدودی فشارهای مختلف مانند تلفن‌های شبانه فلان وزیر و فلان وکیل، روند کار را به نوبه خود سخت‌ می‌کند.

 

وی گفت: نباید افراد به این دلیل كه یک روز در کشور مسئولیتی داشته اند، مورد اغماض قرار گیرند كه اگر این اتفاق بیافتد دیگر هیچ مسوولی جرأت رفتن به این سمت را پیدا نخواهد كرد.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینكه تا به امروز چند رشوه‌خوار شلاق خورد‌ه‌اند؟ چند اختلاس‌گر اعدام شده‌اند؟ ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که این اتفاق‌ها آنگونه كه انتظار داشتیم،صورت نگرفته و مسیر کماکان برای بروز فساد باز است. به عقیده بنده تنها راه مقابله با این مسیر، قاطعیت قوه قضاییه است. هنگامی که قوه قضاییه جرمی را تشخیص داد، باید بتواند بدون اغماض با آن برخورد کند تا رفته رفته جلوی وقوع جرم و فساد گرفته ‌شود.