جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور نسبت به ادعای رحیمی

Posted: 03 Feb 2015 10:23 AM PST

جرس: رییس سازمان بازرسی کل کشور در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول دولت دهم نسبت به برخی از نمایندگان مجلس گفت: دستگاه قضایی با هر کسی که مرتکب جرمی شده قطعا برخورد خواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا، «ناصر سراج» عصر سه شنبه در واکنش به ادعای رحیمی مبنی بر پرداخت پول به نامزدهای انتخابات مجلس هشتم، این مطلب را در جمع خبرنگاران بیان کرد.

 

وی تاکید کرد: دادگاه نسبت به کسانی که در این زمینه مرتکب جرم شده باشند، رسیدگی خواهد کرد.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور در باره پرونده پدیده شاندیز نیز اظهار نظری نکرد و گفت: در خصوص این پرونده و متهمان آن نیز فقط حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه صحبت می کند.

 

محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم در نامه ای به رییس این دولت بیان کرد که یک میلیارد و 200 میلیون تومان را به حدود 170نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت کرده و همه آن به مصرف انتخابات رسیده است.

 

همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره نهم با ارسال نامه های جداگانه به روسای قوای مقننه و قضاییه خواستار افشای اسامی این 170 نفر شدند. 

 

تصویب فوریت طرح لغو توافق ژنو با تشدید تحریم‌‌ها

Posted: 03 Feb 2015 10:23 AM PST

 جرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز، یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به تصویب رساندند. 


به گزارش ایسنا، این طرح که به امضای 225 نماینده رسیده یک ماده واحده و 7 بند دارد.

در مقدمه توجیهی این طرح آمده:

نمایندگان ملت سلحشور ایران هرگز اجازه نخواهند داد آمریکایی‌ها با تهدید به تشدید تحریم‌ها ایران را وادار به عقب نشینی کنند.

بر این اساس طرح یک فوریتی در جهت حمایت از تیم مذاکره کننده و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و در پاسخ به ضرب‌الاجل آمریکایی‌ها مبنی بر تحمیل خواسته‌های نامشروع آنها به تیم مذاکره کننده‌ی هسته‌ای تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

متن کامل این طرح که یک فوریت آن در جلسه امروز به تصویب رسید به شرح زیر است:

عنوان طرح: الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران

ماده واحده – نظر به این که دولت جمهوری اسلامی ایران انعطاف‌های فراوان و همکاری‌های گسترده و فراتر از تعهدات حقوقی بین‌المللی را در طی سالهای گذشته و به ویژه یک ساله اخیر در چهارچوب برنامه مشترک اقدام 1392/9/3 در راستای شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای به عمل آورده است، در صورت تصویب و یا اعمال هرگونه تحریم جدید و یا افزایش تحریم‌ها توسط آمریکا اعم از قوه مجریه ( دستگاههای اجرایی، دولت و یا رئیس جمهور آمریکا ) قوه مقننه ( کنگره یا مجلس سنا ) و یا قوه قضاییه دولت موظف است بلافاصله " برنامه مشترک اقدام 1392/9/3 را کان‌لم یکن تلقی نموده و در چهارچوب NPT اقدامات ذیل را در راستای تحقق حقوق هسته‌ای ملت ایران به عمل آورد:

1-فعال سازی کامل مراکز غنی سازی بدون هرگونه محدودیت در استفاده از نوع و تعداد سانتریفیوژ و میزان تولید غنی شده بر اساس ماده (4) معاهده NPT

2-اقدام به تولید و تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشور بر پایه‌ی سالانه حداقل 190 هزار سو غنی سازی به ازای هر نیروگاه 1000 مگاواتی، بر اساس ماده (4) معاهده NPT

3-تسریع در راه اندازی و بهره برداری از رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی آب سنگین اراک بر اساس طراحی بومی اولیه با توجه به گسترش دامنه نیاز کشور در عرصه‌های مختلف پزشگی؛ کشاورزی، صنعتی و دیگر موارد کاربردی در چهارچوب معاهده NPT

4-اقدام به غنی سازی بیست درصد در تاسیسات هسته‌ای فردو و در هر سطح مورد نیاز فعالیت‌های صلح آمیز تحقیقاتی و کاربردی کشور در چهارچوب معاهده NPT

5-گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه غنی سازی بدون هرگونه محدودیت و نیز ساخت تجهیزات و ملزومات مورد نیاز چرخه سوخت هسته‌ای با بهره گیری از فناوی‌های نوین و پیشرفته طبق ماده (4) معاهده NPT

6-منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس فراتر از توافقنامه پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در راستای حراست از امنیت ملی، مصالح و منافع کشور

7-منع خروج هرگونه مواد غنی شده از کشور و عدم پذیرش محدودیت در مکان، سطح و مقدار ذخیره سازی مواد غنی شده UF6 در چهارچوب توافقنامه‌ پادمان

تبصره – لغو تمامی تحریم‌ها به صورت یکجا شرط آغاز به اجرای توافق جامع هسته‌ای می‌باشد. 

آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی/ امسال جلسه دادرسی ندارد

Posted: 03 Feb 2015 07:04 AM PST

 جرس: سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران گفت: تا پایان امسال جلسه دادرسی در رابطه با پرونده سعید مرتضوی تشکیل نخواهد شد.  

 

محسن افتخاری درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی، گفت: در حال حاضر هیات قضایی شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران در حال مطالعه پرونده سعید مرتضوی هستند و در صورت اعلام‌نظر آنها، پرونده تعیین وقت خواهد شد.

 

او ادامه داد: تاکنون مشخص نیست که اولین جلسه دادرسی پرونده سعید مرتضوی چه زمانی برگزار می‌شود، اما می‌توان گفت که تا پایان سال 93 هیچ جلسه‌ای در رابطه با این پرونده برگزار نخواهد شد.

 

دادستان عمومی و انقلاب تهران 24 دی ماه بیان کرد که بخشی از پرونده گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص سازمان تامین اجتماعی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است.

 

همچنین افتخاری پیش از این گفته بود که آن بخش از پرونده قضات کهریزک که مربوط به محکومیت جزای نقدی مرتضوی می‌شد و دیوان عالی از آن ایراد گرفته بود نیز به شعبه هم‌عرض - شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران - ارسال شده است؛ بنابراین این دو پرونده به ریاست قاضی کشکولی رسیدگی خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش، سعید مرتضوی در پرونده کهریزک علاوه بر اتهام «مشارکت در بازداشت غیرقانونی»، اتهام دیگری مبنی بر «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» داشت که شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران در همین رابطه سعید مرتضوی را به پرداخت 200 هزار تومان جزای نقدی محکوم کرد.

 

شعبه 38 دیوان عالی کشور به این قسمت از پرونده ایراد گرفت و به همین دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی در شعبه هم‌عرض، به دادگاه کیفری استان تهران ارسال کرده است.

 

همچنین دادستان عمومی و انقلاب تهران 24 دی ماه بیان کرد که بخشی از پرونده گزارش تحقیق و تفحص مجلس در خصوص سازمان تامین اجتماعی با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. 

 

عراقچی: برنامه موشکی ایران قابل گفت و گو با هیچ طرف خارجی نیست

Posted: 03 Feb 2015 07:04 AM PST

جرس: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص پرتاب ماهواره فجر به فضا، گفت: برنامه موشکی کشورمان ماهیت کاملا دفاعی دارد و جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان مسایل دفاعی کشور را قابل مذاکره نمی داند و در مورد آن حاضر به گفت و گو با هیچ طرف خارجی نیست.

 

به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امورخارجه، عباس عراقچی افزود: ارسال ماهواره فجر به فضا و قرار دادن آن در مدار زمین که به پشتوانه فناوری و دانش علمی پیشرفته فرزندان این مرز و بوم صورت گرفته ، در راستای رویکرد دراز مدت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در فضا و تقویت زیر ساخت های ارتباطاتی و اطلاعاتی کشور است.

 

وی با اشاره به ماهیت کاملا علمی و اقتصادی این پرتاب، گفت: «ماهواره بر سفیر» که این ماهواره را در مدار زمین قرار داده است نیز به دست توانای متخصصین سازمان هوافضای وزارت دفاع به منظور حضور در فضا با اهداف کاملا صلح آمیز طراحی و ساخته شده است.

 

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: هیچ گاه در چارچوب گفت و گوهای هسته ای کشورمان با 1+5 چه در گذشته و چه در حال حاضر، اجازه طرح و مذاکره درخصوص توان دفاعی و موشکی کشور داده نشده و در آینده نیز داده نخواهد شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به پرتاب ماهواره «فجر» گفته است که برنامه موشکی ایران و ساخت موشک های دارای توانایی حمل کلاهک هسته ای در این کشور بخشی از موضوع مذاکره با 1+5 بوده و خواهد ماند. 

 

زیباکلام: حصر از ابتدا هم خلاف قانون بود

Posted: 03 Feb 2015 04:06 AM PST

جرس: یک تحلیل گر سیاسی می گوید: سوال این است که در کجای قانون اساسی کشور آمده است که فرد یا افرادی را بدون برگزاری دادگاه صالحه می توان به مدت نامعلومی در حصر قرار داد؟  

 

صادق زیباکلام به سایت انتخاب خبر گفت: حصر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی از همان ابتدا هم عملی خلاف منافع ملی و خلاف قانون بود. پنچ سال که سهل است، پنجاه سال هم که از آن بگذرد، این اقدام همچنان غیر قانونی است. بالاترین دلیلی که برای غیرقانونی بودن این اقدام وجود دارد همین ضد و نقیض گویی هایی است که ظرف ۵ سال گذشته هر چند وقت به چند وقت در مورد آن ابراز می شود. یک بار گفتند شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته است، یک بار گفتند تصمیم از جانب آن شورا نبوده و مقامات دیگر نظام این تصمیم را گرفته اند.

 

وی افزود: یک بار دیگر گفته شد شورای عالی از نظر قانونی نمی توانسته چنین تصمیمی را بگیرد. یک بار دیگر حتی گفته شد که چرا شورای عالی امنیت می تواند در شرایط بحرانی در مورد حصر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی وارد عمل شود. این فعال سیاسی گفت: اما باز به همین استدلال هم این ایراد را وارد کردند که اولا آن موقع که این تصمیم اتخاذ می شود مملکت بحران انتخابات ۲۲ خرداد را کاملا پشت سر گذارده بوده، بنابراین نیازی و ضرورتی به این تصمیم نبوده است. ثانیا به فرض محال که آن روز شرایط کشور بحرانی می بوده، امروز که پس از ۵ سال ما از بحران به در آمده ایم چرا آنان همچنان می بایستی در حصر بمانند؟

 

وی افزود: بعد گفتند که نه اینها را اساسا برای تنبیه در حصر نگه داشته اند. این را هم باز تغییر دادند و گفتند که نه اصلا ما اینها را برای حفظ جان خودشان داریم نگه داری می کنیم چون مردم اینها را می کشند اگر ما آزادشان کنیم. این را هم تغییر دادند و گفتند اینها می خواسته اند نظام را سرنگون کنند و محارب هستند و ما به اینها لطف کرده ایم که اینها را نکشته ایم. وی ادامه داد: این همه تناقض و توجیهات مختلف بواسطه این بوده که از همان روز اول هم این تصمیم همانطور که پیش تر مطرح شد، خلق الساعه و غیر قانونی بوده است. اول منار را دزدیده اند بعد به فکر چال کردنش افتاده اند و در نتیجه این همه روایت متناقض از اسباب و علل حصر ارائه می دهند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: سوالی که در این میان به وجود می آید این است که در کجای قانون اساسی کشور آمده است که فرد یا افرادی را بدون برگزاری دادگاه صالحه می توان به مدت نامعلومی در حصر قرار داد؟ طبق قانون اساسی، مسئله باید از طریق دادستانی انقلاب مورد رسیدگی قرار بگیرد و پس از صدور کیفرخواست، فرد یا افراد طبق قانون محاکمه و در صورت احراز جرم یا جرم های مورد اتهام، آن وقت مجازات شوند. اتهامات عدیده ای از براندازی گرفته تا جاسوسی تا همکاری با کشورهای بیگانه تا قصد کودتا تا محاربه تا بغی تا دعوت مردم به شورش و نافرمانی تا هزار چیز دیگر به آنها در این ۵ سال نسبت داده شده است. سئوال خیلی ساده ای مطرح می شود، و آن این که این اتهامات در کدام دادگاه بررسی و به اثبات رسیده اند؟

 

زیباکلام در ادامه با اشاره به سخنان یک ماه گذشته محسنی اژه ای، در خصوص این که قوه قضائیه می تواند سران جنبش سبز را محاکمه کند، افزود: یک ماه از سخنان محسنی اژه ای می گذرد اما موضوع، همچنان بلاتکلیف باقی مانده است و این اتفاقاً بیانگر همان مطلبی است که گفتم این تصمیم از ابتدا هم عملی نسنجیده و با عجله بوده بدون آنکه تبعات آن بررسی شود؛ بنابراین امروز هیچ اقدامی نمی توان کرد الا رفع حصر. مشکل هم از این جا شروع می شود که اگر این افراد، مجرم هستند چرا محاکمه شان نکردید؟ اگر مجرم نبودند چرا آنان را ۵ سال در حبس خانگی نگه داشتید؟

 

این پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: فرض کنیم محسنی اژه ای یا در حقیقت دادستان انفلاب هم یک کیفرخواست بلند بالا که کمترین مجازات آن اعدام باشد برای محصورین صادر نماید. خوب اولین سئوال از آقایان رئیسی، دادستان انقلاب یا محسنی اژه ای این است که شما که اقدامات خرابکارانه و برانداز این آقایان را در همان سال ۸۸ می دانستید چرا همان سال این آقایان را محاکمه و مجازات ننمودید؟ جرم های این آقایان که در این مدت که در حصر بوده اند که اتفاق نیفتاده بوده است. همه اتهامات آنها مربوط به سال ۸۸ می شود. خوب چرا الان دارید محاکمه شان می کنید؟ داستان حصر داستان همان ضرب المثل قدیمی خودمان است که: خشت اول گر زند معمار کج/ تا ثریا می رود دیوار کج.

 

طباطبایی: خطبه‌های نمازجمعه جنتی همیشه برای نظام هزینه‌بر است

Posted: 03 Feb 2015 03:18 AM PST

 جرس: تریبون نماز جمعه تهران اینبار با سخنان آیت الله جنتی، پیر خطبای نماز جمعه پرحاشیه و پرخبر شده است، اظهاراتی که در آن آیت الله شورای نگهبان مرگ پادشاه عربستان را تبریک گفته بود. دامنه این سخنان نه تنها در داخل کشور که به شورای همکاری خلیج فارس نیز کشیده شد و آنان در بیانیه ای این سخنان را محکوم کردند.  

 

سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق و نماینده سابق تهران از جمله چهره هایی است که بیان این مواضع از سوی آیت الله جنتی را به زیان نظام و تریبون نماز جمعه می داند، وی در گفتگویی که با نامه نیوز داشت از دور شدن خطبا از مردم گلایه می کند و معتقد است این دیوار کشیدن و فاصله افتادن بین مردم و خطبای نماز جمعه باعث شده است که آنها از درد مردم بی اطلاع باشند و به طرح مباحثی بپردازند که نفعی برای مردم و حتی نظام نداشته باشد.

 

وی از آیت الله جنتی به عنوان پیر خطبای نماز جمعه می خواهد خطبه های خودر را مختصرتر کند، پای درد دل مردم بنشید و مواضعی نگیرد که نظام تاوان آن را بدهد.

 

مشروح گفتگوی نامه نیوز با سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق را در ادامه بخوانید؛

 

حاج آقای طباطبایی! تریبون نماز جمعه به عنوان تریبون عبادی – سیاسی از اهمیت زیادی در ساختار نظام جمهوری اسلامی و بیان مواضع نظام برخوردار است، آنچه طی سالهای اخیر شاهد بودیم کمرنگ شدن بعد دینی این تریبون و متعاقب آن بهره برداری های سیاسی از جایگاه نماز جمعه بوده است، این بهره برداری های سیاسی را چقدر برای جایگاه نماز جمعه مضر می‌دانید؟

 

پرداختن به جایگاه نماز جمعه و اهمیت این تریبون سیاسی – عبادی که یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود آنهم در ایام دهه فجر و روزهایی که خاطرات انقلاب و مردم دائما از طریق رسانه ها و تلویزیون برای مردم تکرار و زنده می شوند، را باید به فال نیک گرفت.

آنچه که مهم است در این خصوص گفتار و رفتار خطبای نماز جمعه است. متاسفانه برخی مسائل در خطبه های نماز جمعه مطرح می‌شود که نه تنها حفظ نظام نیست بلکه بعضی از مواقع دوستان و عزیزان ما در خطبه‌هایی خود به مسائلی ورود می‌کنند که باعث وهن و ضعف نظام است. در حالیکه خطبه‌های نماز جمعه باید دستاوردهای اسلام، انقلاب و نظام را برای مردم بازگو و مطرح کند ولی به جای این اهمات به توبیخ و سرزنش‌ها پرداخته می‌شود.

متاسفانه برخی مواقع خطبه‌ها از روی غرض‌ورزی مطرح می‌شود. یک زمانی است که انتقادات اجتماعی یا تذکر به مردم و مسئولان است که قطعا بیان آنها ضرورت دارد و باید عنوان شود ولی نه به نحوی که همه چیز را زیر سوال ببریم یا بغض‌های شخصی را وارد خطبه ها کنیم.

بهتر است گریزی به خطبه‌های نماز جمعه در گذشته داشته باشیم، از اولی که انقلاب پیروز شد در خطبای نماز جمعه همیشه مطالبی را مطرح می کردند که مردم گمشده‌های خود را در آن خطبه ها پیدا می‌کردند. در قالب همان خطبه‌ها هم ظرایف و نکاتی از مسائل دینی و اسلامی خصوصا در باب عظمت اهل بیت علیه السلام و ولایت برای مردم مطرح می شد.

اما امروز نه تنها این مسائل مطرح نمی‌شود یا کم مطرح می‌شود بلکه بسیاری از نماز جمعه رفته‌های ما وقتی از پای خطبه‌ها بلند می‌شوند نه تنها چیز نو و جدیدی در مباحث دینی بدست نیاورده‌اند بلکهدر بعد سیاسی هم چیزی گیر مردم نمی آید چون مطالب ارزشمند و پخته مطرح نمی‌شود. رشته من اخلاق است و به عنوان یک معلم اخلاق می‌گویم غالبا مسائل ضداخلاق به جای مطالب اخلاقی در خطبه‌ها مطرح می‌شود. من نمی‌گویم همه خطبه‌ها و ائمه جمعه اینگونه هستند ولی در مواردی این مسائل دیده می‌شود.

مهم این است که در خطبه جنبه دینی و تقوایی مباحث رعایت شود و مردم را به سوی دین خدا سوق دهد نه اینکه باعث منحرف کردن مردم شود.

 

دلیل این مساله را در چه چیزی می‌بینید؟

 

لازم است ائمه جمعه بیشتر با مردم باشند. هرچه خطبا بیشتر با مردم باشند نسبت به مسائل مردم آگاهتر خواهند شد، نباید بین خودشان و مردم دیوار بکشند، اگر روحانی و مخصوصا امام جمعه با مردم باشند اثر کلامشان بیشتر می شود. خطبه باید در دفاع از دین، نظام، دولت و حکومت باشد اما در راستای منافع مردم.

 

ولی حاج آقا برخی خطبه‌های نمازجمعه امروز بیشتر ضد دولتی شده اند و رنگ و بوی سیاسی و جناحی پیدا کردند؟

 

بله متاسفانه اینگونه است اما سرّ این مساله در چیست؟ من می‌گویم خطبایی که با مردم نباشند از مردم هم خبر ندارندٰ در نتیجه مخالفین نظام و منتقدان دولت در گوش آنها چیزهایی می‌گویند و آنها همان‌ها را منتقل می کنند. این منتقدان که عده‌ای خاص هم هستند خودشان را وابسته نظام می‌کنند اینها همان‌هایی هستند که به برخی از این خطبا خط می دهند.

البته اینها هم جز مردم هستند ولی درد مردم درد اصلی این عده خاص نیستندٰ شما چندتا امام جمعه را می‌توانید پیدا کنید که از درد و دل و مشکلات مردم صحبت کنند؟ آیا مردم درد و دل ندارند؟ چندی قبل یکی از ائمه جمعه شهرستان‌ها گفت مردم نزد ما می‌آیند گله می کنند به او گفتم مردم به شما گله نکنند به چه کسی کنند؟ نمی گوییم که همه گله‌ها را پاسخ دهید ولی مرهم باشید، گفتم اگر مرهمی نیستید لااقل به درد و دل آنها گوش دهید، از ویژگی بشر این است که وقتی به حرفشان گوش بدهی آرام می‌شوند. باور کنید برخی مردم آنقدر با جان و دل حرف می‌زنند و وقتی با جان و دل به آنها گوش می‌دهید راضی می‌روند حتی اگر گره ای از مشکلشان حل نشود. من به خطبا می‌گویم که بیشتر با مردم باشید بین خودتان و مردم فاصله نیندازید.حتی می گویم منتظر مراجعه مردم نباشید تا با شما دردودل کنند شما به سراغ مردم بروید.

 

خطبه‌های نماز جمعه تهران از اهمیت زیادی در بین خطبه‌های کشور برخوردار است؟ بعضا شاهد بیان برخی مطالب تنش‌زا از تریبون این نماز جمعه هستیم که بعد فراملی هم پیدا می کند، اخیرا هم اظهارات آیت الله جنتی پیرامون مباحث اقتصاد مقاومتی و مرگ پادشاه عربستان تنش زا شده است…

 

خطبه‌های نماز جمعه تهران از اول شخصیت‌هایی مانند آیت الله طالقانی، آیت الله منتظری، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی را به خود دیده است و همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این بزرگان چهره‌هایی بودند که هم انقلاب را می شناختند هم آن را درک می‌کردند. مهمتر از همه اینکه خود این افراد و حضورشان در نماز جمعه نماد و نشان انقلاب بود.

پیرترین و قوی ترین فردی که سابقه نماز جمعه دارد در حال حاضر آقای جنتی است. متاسفانه ایشان بعضا حرف هایی زده و می زنند ک همیشه برای نظام هزینه بر است. چه آن زمانی که ایشان انقدر تمجید از رییس جمهور سابق کردند و گفتند سخنان این رییس جمهور باید در کتاب درسی بیاید چه امروز که این مباحث را مطرح کرده اند. سوال من این است در کتاب درسی که نسل و بچه‌های آینده این کشور را باید پرورش بدهد چرا باید صحبت‌های یک رییس جمهور بیاید، از ایشان انتظار می رفت بگوید که فرمایشات امیرالمومنین و دیگر ائمه بیشتر در کتب درسی بیاید. چقدر ما بر سر این صحبت‌ها خسارت دادیم. یا مباحثی دیگر که در ایام انتخابات مطرح شد که معترضین آنها را مستمسک قرار دادند و زمینه تهمت به نظام را فراهم کردند و گفتند شورای نگهبان این موضع را دارد.یعنی اصل بی طرفی را رعایت نکرده است.

شورای نگهبان باید نگهبان نظام باشد، ایشان وقتی مطلبی نپخته را از تریبون نماز جمعه بگویند طبیعی است که اعتراض مردم را در پی داشته باشد. کسی که در نماز جمعه به راحتی حرفی را می‌زند که به آن اشکال وارد است همین اصل باعث می شود که نظرات او درباره صلاحیت وکلای مردم مورد نقد قرار گیرد.

 

یعنی مواضع ایشان به اسم شورای نگهبان نوشته می شود.

 

بله ایشان که سمتی دیگر ندارند، ایشان جز معدود مسئولینی هستند که سالها در این سمت هستند و سمت دیگری ندارند وحرف‌های ایشان مواضع دبیری شورای نگهبان می شود. این سخنان واقعا هزینه‌بر است من از ایشان خواهش می‌کنم که در این مقطع مقداری مختصر خطبه بخوانند و مقداری هم از مسائل دینی را برای مردم بازگو کنند.

الان طوری شده است که مردم نمی‌دانند برای مشکلاتشان باید به کجا روی بیاورند، امروز مردم نمی‌دانند درد و مشکل جوانان شان از ازذواج تا مسکن و کار را به کجا ببرند، امروز درد مردم درد خطبا نیست، آنوقت خطبای ما وارد مسائلی می‌شوند که نظام باید هزینه بدهد.

البته اینجا لازم است تقدیر کنم از خطبای قم، تهران و مشهد و سایر بلاد که مواضع مناسب و هماهنگ با مرکز و مسئولان و سیاستگذاران در خطبه های وجود دارد و از آنها مشورت می گیرند.

 

آیت الله جنتی در خطبه هایشان گفتند که مردم باید سختی‌ها را تحمل کنند، رسیدن به قله ها با تحمل سختی‌ها ممکن بوده است، جالب تر اینکه ایشان از مردم خواسته اند اگر لازم است مردم روزی یک وعده غذا بخورند، این مطالب با واکنش مثبتی از سوی جامعه روبرو نشده است.

آیت الله جنتی از روزی که از ایشان را می شناسم تا امروز فردی مومن و صالح هستند که دائما روزه های مستحبی می گیرند پس در اخلاص شان شکی ندارم ولی در شان ایشان نیست که بگویند مردم روزی یک وعده غذا بخورند. گفته شد برای رسیدن به قله‌ها باید تحمل سختی کرد، این درست است حتی در اخلاق می‌گوییم که سختی را تحمل کنیم تا به آسایش برسیم ولی سختی‌ها را تحمل کردند به معنای یک وعده غذا خوردن نیست یعنی به کار و کوشش تن درهیم و نیروها به کار گیریم. نه اینکه نان نخوریم. نخوریم که ضعف پیدا می کنیم و به قله نمی رسیم(خنده)

مگر مردم تا الان سختی‌ها را تحمل نکردند، مردم تا کی باید تاوان کلمات ناشایست خطبا را بدهند؟ مردم ما سیاست را خود می شناسند و سیاستمداران را می شناسند، وقتی خطبه های نماز جمعه را می شنوند آنها را با دانسته هایشان تطبیق می دهند و اگر خلاف آن باشد می فهمند که خطبا آگاه نبودند.

 

البته همین خطبه ها می توانند زمینه انحراف مردم را فراهم سازند یا حتی مجوزی برای برخی اقدامات تندروانه باشد.

 

بله بسیاری از مردم در نتیجه این خطبه ها به ناباورری هم می رسند که ضربه ای برای نظام است. ببینید مردم ما آگاه هستند. وقتی صحبتی را می‌شوند با دانسته ها خود تطبیق می دهند و می گویند یا این خطیب نمی دانسته یا تملق گفته است.

سوال من از آیت الله جنتی این است که این چه منطقی است که ایشان هر حرفی که به ذهن شان می رسد بدون در نظر گرفتن حواشی و تبعات آن می فرمایند و بعد هم می گویند مردم مقاومت کنند. مردم در مقابل مسائل مهم مملکت مقاومت کنند یا در مقابل حرف‌های نابخرد برخی دوستان. مردم ما امروز مجبورند در مقابل تبعات این حرفهای آقایان تحمل داشته باشند. چرا آقایان در بیان برخی سخنان و علنی کردن آنها مقاومت نمی‌کنند. یک مقدار ایشان تحمل شنیدن دردهای مردم را داشته باشند. من از ایشان می خواهم هفته ای یک ساعت برای ملاقات با مردم و شنیدن دردهای آنها بگذارند، ایشان پیر خطبای ما هستند بنشینند با مردم صحبت کنند بگذارند مردم دردودل شان را بگویند من قول می دهم که مردم حتی چیزی هم نخواهند فقط حرف هایشان را بزنند و بروند. ما حتی در این محله خودمان حاضریم فضایی فراهم کنیم که ایشان بیایند و حرف های مردم جنوب شهر را بشوند. ببینند مشکلات واقعی مردم چیست. آیا مشکلات مردم این مسائلی است که ایشان در خطبه های خود بیان می کنند؟

مردم ما در مقابل مشکلات کشور مقاومت کرده و می کنند، ایشان هم از امروز مقاومت کنند و هر حرفی را در تریبون نماز جمعه مطرح نکنند. می‌گویند اقتصاد مقاومتی، قبول کنید که یکی از راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی این است که حرف‌هایی هزینه‌بر برای اقتصاد کشور از سوی مسئولان مطرح نشود که اقتصاد مملکت بهم بریزد. اقتصاد مقاومتی با نان کمتر خوردن مردم تحقق نمی یابد باید حرفی زده شود که مردم در نتیجه آن حرف از خرج و برج اضافی پرهیز کنند و نیز مشکلات جدیدی برای دولت درست نشود.

 

آن بخش از سخنان ایشان که با حواشی فراملی هم روبرو شد تبریک گفتن ایشان به مناسبت درگذشت پادشاه عربستان بود که با واکنش اعتراضی شورای همکاری خلیج فارس هم روبرو شد، پیش از این برخی علما و مراجع درخواست کرده بودند از شادی و خوشحالی بخاطر این مساله پرهیز شود تا وحدت شیعه و سنی در نتیجه این مسائل خدشه دار نشود.ارزیابی شما از این بخش از اظهارات خطیب نماز جمعه چیست؟

 

ایشان می‌گویند به آمریکا واسرائیل و کسانی که در داخل از سفره او تغذیه می‌کردند تسلیت می گویم. سوال من این است که آیا این سخنان یک کد سیاسی نیست؟ آیا عربستان در داخل نظام و مردم ما سفره پهن کرده است؟ آیا در داخل نظام و مردم نفوذ کرده است؟ آیا این تضعیف نظام ما نیست؟ کمی فکر کنید «افلا تتفکرون. »

زمانی امام فرمودند این تذهبون امروز ما می گوییم آقایان «افلا تتفکرون». من به ایشان توصیه می کنم نباید حرف هایی زده شود که خدایی ناکرده صدمه اصلی به وحدت جامعه و اسلام وارد شود.

نباید حرف هایی به دروغ زده شود و سلمه به اسلام وارد شود. آقای جنتی کلمه تبریک را گفتند که خیلی بد بود. زمانی یک غوغایی در کاظمین شده بود، ابراهیم ستاره پرستی در بغداد مرده بود، مردم مسلمان هم به واسطه علمیت آن آدم و فعالیت طبابتش ناراحت شده بودند، سیدرضی شعری برای مراسم تشییع وی فرستاد و اعلام کرد در مصیبت آن فرد بخوانید و با عظمت در مراسم تشییع آن فرد این مرثیه خوانده شد. این موضوع آنقدر حاشیه در میان علما ایجاد کرد که سید رضی چرا شعر فرستاده است. سید رضی فرمود مرثیه بر عظمت علم آن و محبتش بر مردم خواندم که از دنیا رفت. ایشان فرمود روش دین این است که برای حفظ نظام و کشورها تصمیمات درست بگیریم. همین است که می بینید اوایل انقلاب نیز امام(ره) می فرمود جناب آقای کارتر. ایشان همواره مودبانه صحبت می‌کردند.

آقای جنتی آیا تبریک گفتن شما وحدت بین شیعه و سنی ایجاد کرد؟

این همه فشار آمد که با کشورهای سنی برادری و وحدت برقرار شود. آیا این جمله آقای جنتی ایجاد وحدت می کند؟

 

چندی پیش رهبری انقلاب نامه ای را خطاب به جوانان اروپایی و امریکایی در رابطه با دین اسلام منتشر کردند، پیش از آن نیز کنفرانس وحدت شیعه و سنی برگزار شد که حتی در تصاویر منتشر شده می بینیم برخی از علمای سنی در آغوش رهبر انقلاب بودند؟ طرح این مساله متعاقب این رفتار رهبر نظام چقدر می توانند خلاف مشی حرکتی نظام باشد؟

 

درد بنده نیز همین موضوع است. این همه هزینه کرده ایم و مجمعی با عنوان تقریب مذاهب داریم، سوال بنده این است که این همه فشار آمد که با کشورهای سنی برادر باشیم و وحدت ایجاد شود آیا این جمله شما وجدت ایجاد کرد؟ آقای جنتی مردم را در فشار نگذارید. شما با چه کسی مخالفت دارید؟ مردم، دولت، آمریکا یا عربستان؟. شما با این اقدامتان مردم را در فشار قرار می دهید. مردم سعی کردند کوچک ترین کاری را انجام ندهند که وحدت لطمه بخورد اما شما صریحا تبریک گفتید که این اقدام در شان شما و نماز جمعه و یک مسلمان تریبون دار نبودوخلاف مشی سیاسی بود.

کجای سیاست و کشورداری می گوید برای مرگ یک حاکم در کشوری دیگر تبریک بگوییم. خدای نکرده اگر آنها مقابله به مثل کنند چه کنیم؟ نکته اینجا است که هر حرف حقی را نباید زد و نگهبانی از نظام، عقل و درایت و منطق می خواهد و نیازی به هیجان و حرف های تند ندارد.

در دوران انقلاب برخی از علما به امام نامه نوشتند که از عراق به ایران بیایید، آقای ربانی شیرازی اعلام کردند من تضمین می دهم اتفاقی برای امام رخ نمی دهد. برخی از عزیزان آن روز که امروز هم خیلی از انقلاب دم می زنند گفتند آمدن امام به ایران در آن مقطع مناسب نیست و به جان امام لطمه می خورد. البته نیامدن امام به ایران باب میل شاه بود. امام نیز در پاسخ به این اظهارات فرمودند زنده بودن من خدمتی به انقلاب نکرد شاید مرگ من خدمت کند.

 

شما گفتید تریبون نماز جمعه در اختیار افرادی همچون حضرت امام و آیت الله طالقانی و آیت الله هاشمی بوده است. امروز تریبون نماز جمعه در اختیار افرادی است که از نظر سیاسی افرادی تندروی محسوب می شوند، دوری افرادی همچون آیت الله کاشانی و قهر آیت الله هاشمی چه آسیب هایی را به این تریبون وارد کرده است؟

 

آن افراد سن بالایی دارند و شاید نخواهد که بازگردند. تمام این خطبا بررسی و کارشناسی می شوند و ما نیز مقدم تمامی شان را گرامی می داریم. اما می گوییم نظارتی که بر آقایان است باید بیشتر باشد. من حتی معتقدم فشارهای اقتصادی نیز از نبود آن افراد در نماز جمعه است. به طور مثال کشور در دوران جنگ و بازسازی با نفت ۷ دلاری اداره شد. اما نفت به ۱۱۰ دلار رسید و مشکلات مردم بیشتر شد و گرانی آمد. من معتقدم نه تنها خطبه ها باید کارشناسی شود بلکه تمام فعالیت ها باید کارشناسی شده باشد.

 

اصلا شما قبول دارید آیت الله هاشمی از نماز جمعه قهر کرده اند؟

 

آقای هاشمی قهر نکرده اند. آقای هاشمی مردی است که نظام را دوست دارد. ایشان خود را برای نظام فدا می کند.

 

در دولت قبل تریبون های نماز جمعه خیلی در خدمت دولت بود و حتی در سال های آخر فعالیت دولت قبل که انتقادها از دولت زیاد بود کمتر در نماز جمعه از عملکرد دولت انتقاد می شد. چرا الان تا این اندازه از دولت انتقاد می شود در صورتی که رئیس جمهور یک چهره روحانی است و تصور همراهی بیشتری با ایشان می رفت؟

 

نکته ای که آن روز مطرح می شد این بود که آن دولت سعی می کرد همیشه با احساسات مردم کار کند و احساسات بر افراد چیره می شد، جو احساسات افراد را می گرفت و ناچار به حمایت بودند. اما غافل از این بودند که رفتار احساسی و عقلانی دو حالت متفاوتند. آقایان رفتار عقلانی را همان روز رها کردند و طرف رفتار احساسی رفتند. هم اکنون دولت رفتار عقلانی را بکار گرفته ولی بعضی از آقایان مانند گذشته رفتار احساسی را می خواهند.

 

آقای تقوی که ریاست شورای سیاستگذاری نماز جمعه را برعهده دارند اخیرا گفته بودند ائمه جمعه اکثرا نگاه اصولگرایی دارند. این نمی تواند بین خطوط سیاسی فاصله بیاندازد؟ اساسا این نوع خطکشی های سیاسی را در نماز جمعه قبول دارید؟

 

دقیقا همینطور است. گاهی دلم می سوزد که می گویند اصولگراییم. یعنی اصلاح طلبان مسلمان نیستند؟ این موضوع باعث می شود اصلاح طلبان دچار سردرگمی شوند. واقعا اگر شخصی با نگرش اصلاح طلبی بخواهد در نماز جمعه شرکت کند پای خطبه کدام خطیب باید بنشیند؟

البته بعضی از خطبای نماز جمعه بسیار دقیق، با مشورت و با هماهنگ خطبه خوانده اند و می بینیم برای خطبه ها کاملا با مسئولان ارشد تماس می گیرند و هماهنگ هستند. این روش قابل تقدیر است و اساسا باید همینگونه باشد. باید مشورت صورت گیرد و رفتارهای جناحی کمرنگ شود. در نماز جمعه باید از تفکر اصیل انقلاب اسلامی و گفتمان های اصیل انقلاب دفاع شود.امیدوارم آقایان بیشتر مردمی باشند و تا زنده هستند مردمی حرف بزنند.

 

قبول دارید جنس افرادی که این روزها به نماز جمعه می روند هم تغییر کرده است؟

 

این موضوع هم درست است امروز خود افرادی که به نماز جمعه می روند تغییر کرده اند و مدل افرادی که به نماز جمعه می روند تغییر کرده است.

افرادی که به نماز جمعه می روند برای افزایش اطلاعات می روند، وقتی مکررات می شنوند خسته می شوند. زمانی که به منبر می روند و تکراری سخن می گویند حسن منبر کم می شود به همین خاطر باید مطالب خطبه اول پخته تر باشد که افراد حتما به نماز جمعه بروند و با دل و جان سخنان را گوش کنند. گاهی بعضی مسائل مطرح می شود که مردم می دانند در جامعه چنین اتفاقی رخ نداده است و این خیلی بد است. یعنی در ذهن نمازگذار این است که خطیب یا نمی داند یا دروغ می گوید که این موضوع خیلی بد است.

برخورددولت در مقابل این خطبه های انتقادی را چطور ارزیابی می کنید.

دولت خوب عمل کرده است و رهبری عزیز نکات حمایتی خوبی از این دولت بیان کردند، دولت مسیر حل مشکلات مردم را شناسایی کرده است، و امیدوار است که بتواند برای رسیدن به حل مشکلات مردم گام های موثری بردارد. از همه ظرفیت های موجود در کشور توقع است که دولت را کمک کند، و به حق است که تریبون نماز جمعه مکانی برای کمک به دولت در راستای حمایت افکارعمومی و آرامش جامعه باشد. مردم در نماز جمعه باید نسبت به دولت قوت قلب پیدا کنند. آنچه که در طول انقلاب روالی برای آرامش کشور بوده است. به نظرم جوی درست شده است تا تمرکز دولت را بر هم بزنند و به دولت نصیحت کرده ام که هر روز سوره قل اعوذ به رب الناس را بخوانند 

روزنامه  اینترنتی «هما» با حکم دادستانی توقیف شد

Posted: 03 Feb 2015 03:18 AM PST

 جرس: رئیس شورای سیاست گذاری روزنامه اینترنتی هما گفت: دادستانی تهران شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه شب گذشته طی نامه‌ای به ما اعلام کرد به دلیل عدم داشتن مجوز برای انتشار، روزنامه هما توقیف شده است.

 

عبدالرضا داوری در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»، از توقیف روزنامه «هما» خبر داد و اظهار داشت: دادستانی تهران شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه شب گذشته طی نامه‌ای به ما اعلام کرد به دلیل عدم داشتن مجوز برای انتشار، روزنامه هما توقیف شده است.

 

وی ادامه داد: رونوشت این نامه به مدیرمسئول روزنامه فرستاده شده است و در جلسه بازپرسی مدیرمسئول روزنامه اعلام کرد که ما سایت اینترنتی هستیم که در فرم روزنامه منتشر می‌شویم و فقط فرم گرافیک و زمان بندی انتشار مطالبمان با فرم متداول سایت‌های اینترنتی متفاوت است و روزنامه اصلاً چاپ نمی‌شود لذا در واقع تلقی ما این بود که شامل قانون مطبوعات به معنای روزنامه نیستیم و تابع قانون سایت‌های اینترنتی هستیم که از طریق مجموعه سامان‌دهی ثبت نام کردیم و مدارکمان را فرستادیم.

 

رئیس شورای سیاست گذاری روزنامه اینترنتی هما خاطر نشان کرد: این موضوع توسط وزارت ارشاد پیگیری شده است و مسئله اصلی نیز از طرف آنان دامن زده شد و پیگیر اعلام عدم مجوز روزنامه بودند، دادستانی نیز طبیعتاً به وظیفه قانونی خود عمل می کند و هنگامی که وزارت ارشاد به دادستانی اعلام کند که روزنامه‌ای مجوز ندارد دادستانی راهی جزء توقیف پیش رویش نیست البته ما گلایه‌ای هم نداریم و به نامه دادستانی تمکین کردیم و روزنامه را تا زمان برطرف شدن مشکل انتشار نمی‌دهیم.

 

گفتنی است که روزنامه اینترنتی هما هدیه هواداران رئیس دولت‌های نهم و دهم به وی بوده است که مدیرمسئول آن درودیان از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به احمدی نژاد است. 

 

دیدار ولایتی و پوتین، پیام تبلیغاتی به غرب بود

Posted: 03 Feb 2015 02:12 AM PST

گفتگو با حبیب حسینی‌فرد
جرس: فرهمند علیپور: سفر چند روز پیش علی اکبر ولایتی، وزیرخارجه اسبق ایران و مشاور کنونی رهبر ایران به روسیه و مذاکرات یکساعته او با ولادمیر پوتین پشت درهای بسته پرسش‌های بسیاری را برانگیخت. 

 هر دو کشور ایران و روسیه اکنون زیر فشارهای گسترده غرب و زیر ذره بین رسانه‌های جهانی هستند. در خصوص اهمیت این سفر و دست آورد‌ها و نتایج احتمالی آن پرسش‌هایی را با حبیب حسینی فرد تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی در میان گذاشتیم.


تحلیل شما از چرایی سفر ولایتی به روسیه و دیدار یکساعته پشت درهای بسته با رئیس جمهور روسیه چیست و اینکه چرا ولایتی باید فرستاده رئیس جمهور ایران باشد؟


آقلای ولایتی نقش ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد به خاطر اینکه ایشان برای یک دوره زمانی طولانی عهده دار وزارت خارجه ایران بود. اکنون هم به عنوان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مناسبات تنگاتنگی با حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی دارد. در عین حال نباید از یاد برد که او مشاور عالی رهبر ایران در امور سیاست خارجی هم هست. یعنی احتمالا همه صحبت‌ها وپیام‌هایی که قرار بود به مسکو برده شود حتما میان دولت و رهبر هماهنگ شده و این مذاکرات یک ساعته پشت درهای بسته با پوتین یک اهمیت نسبتا ویژه‌ای به این سفر داده است. می‌شود گفت که این سفر در شرایطی نسبتا ویژه صورت می‌گیرد و هر دو کشور از جنبه‌هایی بیش از پیش دارای اشتراکات شده‌اند و همین اشتراکات این سفر و این پیام بردن و پیام رساندن را مهم کرده است.


گفتید این سفر در شرایط نسبتا ویژه‌ای است دو کشور بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند. می‌توانید این موضوع را بیشتر توضیح دهید؟


روابط ایران و روسیه در چند دهه اخیر پس از انقلاب، روابطی منسجم بر سر اصول مشترک نبوده و بیشتر تابعی از روابط ایران و غرب بوده است. در این روابط نیز همواره شاهد بودیم که ایران به کارتی برای بازی روسیه تبدیل شده است، یعنی با توجه به مشکلات و منگنه‌هایی که ایران در آن قرار گرفته است، چه در خصوص مذاکرات هسته‌ای و چه نیازهای تسلیحاتی ایران و چه موضوع ساخت نیروگاه اتمی، دائم جایی که ایران کم آورده است و رابطه‌اش با غرب پیش نمی‌رفته است بیشتر به سوی روسیه چرخیده است و مسکو هم این موضوع را همچون برگی برای بازی با غرب استفاده کرده است. در نظر بگیریم کشوری مثل هند، با قدرت تعاملی که با هر دو طرف غرب و روسیه دارد هرگز اجازه نمی‌دهد که مناسباتش با روسیه به کارتی در دست کرملین برای بازی های‌تاکتیکی و استراتژیکی با قطب‌های دیگر بدل شود.


مشترکات کنونی ایران و روسیه را می‌توان در چند مسئله یافت. یکی کاهش شدید بهای نفت است که هر دو کشور از متضرران اصلی این کاهش بهای نفت هستند. در خصوص تحریم‌ها نیز هر دو کشور با مشکلات یکسانی رو به رو شده‌اند. ایران که تقریبا دو سالی است با فشارهای سنگین تحریم غرب رو به روست و روسیه نیز به خاطر مناقشه با غرب بر سر موضوع اوکراین در یکسال گذشته تحت فشارهای غرب قرار گرفته و هر دو کشور با مشکلاتی مشابه روبه رو شده‌اند. در خصوص بحران سوریه نیز ایران و روسیه همکاری‌های مشترکی دارد. با توجه به مذاکرات صلح سوریه که اکنون به ابتکار روسیه در حال اجراست و با توجه به نقش ایران در سوریه، دو کشور نیاز دارند تا مذاکرات و هماهنگی‌ها را با هم انجام دهند. برای همین است که برخی مذاکرات و همانگی‌های میان دو کشور ضروی می‌شود.


ایران در ماه‌های اخیر به تحریم روسیه به عنوان فرصتی نگریسته است تا بتواند صادرات کالا‌هایش را به این کشورافزایش دهد، هر چند که به منظر می‌رسد که این موضوع در حد حرف باقی مانده و مثلا کشوری مثل ترکیه در عمل بیش از پیش تجارتش را با روسیه افزایش داده و بیش از پیش در بازارهای این کشور حضور پیدا کرده. در خصوص نفت هم به نظر نمی‌رسد دو کشور آنچنان اهرم‌هایی را در دست داشته باشند. با توجه به نقش عربستان در قیمت گذاری نفت مشکل به نظر می‌رسد که ایران و روسیه در این زمینه بتوانند کاری انجام دهند.


در خصوص مسائل هسته‌ای اما به نظر می‌رسد سفر آقای ولایتی با اهمیت باشد. علاوه بر متقاعد کردن کرملین به ایفای نقشی فعال‌تر در مذاکرات هسته‌ای، می‌توان تصور کرد که نظام جمهوری اسلامی خواسته با اعزام آقای ولایتی به مسکو، این پیام را به غرب برساند که اینگونه نیست که فکر کنید اگر مذاکرات به شکست بینجامد ما تنها می‌مانیم، بلکه ما روسیه را در کنار خود خواهیم داشت و تنها نخواهیم بود. همزمان می‌تواند تلاشی باشد برای رفع نگرانی روس‌ها، که اگر ایران با غرب به توافقی هم دست یافتند، اینگونه نخواهد بود که روابط دو کشور خدشه دار خواهد شد. همه این موضوعات را می‌توان در سفر آقای ولایتی دید.


ولایتی در پایان سفر خود به مسکو بر دو نکته تاکید گذاشت. یکی افزایش همکاری اقتصادی دو کشور و صادرات ایران به این کشور و دیگری در خصوص احتمال عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای است. در خصوص پیمان شانگهای آیا واقعا ایران قصد عضویت در این سازمان را دارد؟


در خصوص افزایش همکاری‌های اقصادی آقای ولایتی تاکیدهایی داشت. اما اگر از سالهای دهه ۷۰ بگذریم که حجم مبادلات دو کشور به خصوص با توجه به معاملات تسلیحاتی به حدود سه، چهار میلیارد دلار رسید، حجم این مبادلات در سال‌های اخیر کمتر از یک و نیم میلیارد دلار بوده است. به نظر می‌رسد سخن آقای ولایتی مبنی بر رساندن ححم مبادلات به ۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵، تخیلی و غیر واقعی باشد زیرا واقعا اقتصاد دو کشور هم مکمل یکیدیگر نیستند. یعنی روسیه نمی‌تواند نیازهای اقتصاد ایران را تامین کند. همین الان در اتحادیه اقتصادی «اورآسیا» که با شرکت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و روسیه سفید و.. راه افتاده است همین کشور‌ها هم نمی‌توانند بازارهای یکدیگر را تکمیل کنند. ظاهرا در همین سفر آقای ولایتی صحبتی برای حضور ایران در این بازار هم شده است که البته باز همین مشکل عدم تکمیل بازار‌ها مطرح است، به علاوه اینکه چنین پیوستی این معنای سیاسی را هم خواهد داشت که ایران در عرصه بین‌المللی بیش از پیش با قطب روسیه پیوند خورده است، اتفاقی که همه جناح‌ها در ایران با آن موافق نیستند.


در خصوص احتمال عضویت ایران در سازمان شانگهای، تا چه اندازه این طرح می‌تواند جدی باشد؟


در خصوص عضویت در سازمان شانگهای بیشتر به نظر می‌رسد یک تبلیغات روانی باشد. در این سازمان تنها روسیه نیست که تصمیم می‌گیرد، همه اعضا باید نظر خود در خصوص پذیرفتن کشور دیگری را بدهند. خود روسیه هم ظاهرا به عنوان یک ابزار فشار علیه غرب می‌خواهد از این موضوع بهره تبلیغاتی ببرد، که مثلا اگر در خصوص بحران اوکراین غرب حاضر به انعطاف نباشد، روسیه هم کشور مخالف غرب – ایران – را به عضویت در پیمان نظامی شانگهای درخواهد آورد و حوزه نفوذ این سازمان سیاسی- نظامی را به سواحل خلیج فارس هم خواهد کشاند.


اما همزمان می‌دانیم که عضو مهم دیگر این سازمان یعنی چین، در خصوص چنین مسائلی دست به عصا‌تر حرکت می‌کند. کشورهای عضو شانگهای به این سادگی‌های کشورهای دیگر را به عضویت نخواهد پذیرفت خصوصا اینکه هم اکنون پنج کشور در صف ورود به این سازمان هستند. کشور پاکستان هست و حتی از هند دعوت به عمل آمد و به همین اعتبار حتی اگر ایران بخواهد عضو این اتحادیه شود تا حدودی پل احیای مناسباتش با غرب خدشه دار خواهد شد. گرچه در ایران گروه‌های ضد غرب از نزدیکی ایران به روسیه و چین خوشحال می‌شوند اما باید این نکته را نیز توجه داشت که عضویت در سازمانی که دو قدرت جهانی – چین و روسیه - در آن هستند، یعنی اینکه ایران باید بازیگر دست دوم باشد برای همین مقامات ایران باید سبک و سنگین کنند که عضویت احتمالی در این سازمان چه سود و زیان‌هایی برای کشور در پی خواهد داشت و اصولا با نگاهی به تاریخچه شانگهای در سالهای اخیر باید دید که این سازمان چه میزان کارکرد داشته است.


هم به لحاظ گسترش مناسبات اقتصادی و هم مسائل مربوط به پیوستن ایران به شانگهای به نظر نمی‌آید که در آینده نزدیک شاهد تحولی باشیم و همانگونه که گفته شد این بحث‌ها تابعی از چالش‌های روابط ایران و غرب از یکسو و روابط غرب و روسیه از سوی دیگر است.


پس به نظر شما سفر ولایتی بیشتر برای بازی با برگ‌هایی در تقابل با غرب بود؟


بخشی از آن این سفر بله، نوعی از پیام رساندن به طرف سوم بود اما در نظر بگیریم که مسکو و تهران، صرفا در خصوص مسائل هسته‌ای ایران بحث و فحص ندارند. ایران و روسیه، در خصوص سوریه هم نیاز به گفتگو و هماهنگی دارند، اینکه چگونه از دولت اسد حمایت کنند و یا چگونه با اپوزسیون مقابله کنند. در این زمینه‌ها به نظر مذاکرات واقعی‌تر است تا روابط اقتصادی میان خود. در عین حال وضعیت افغانستان و خروج نیروهای غربی از آن، موضوعات مرتبط با کشورهای قفقاز که در این مناطق دو کشور سیاست‌های نزدیکی به هم دارند مثلا ارمنستان و تاجیکستان که روابط نزدیکی با هم ایران و هم با روسیه دارند، و برعکس آذربایجان که هم با ایران و هم با روسیه دای دارای مشکلاتی است، در مجموع به نظر می‌رسد گفتگو در چنین محورهایی برای دو طرف واقعی‌تر باشد تا گفتگو در خصوص روابط اقتصادی و نظامی میان خود.

گرين‌كارت از نظر ما همان تابعيت است

Posted: 03 Feb 2015 02:10 AM PST

یک نماینده مجلس
 جرس: هفته پيش ١٣ نماينده پاي تذكري را امضا كردند كه دولت موضوع آن را چهار بار تكذيب كرد؛ حضور افرادي با تابعيت دوگانه در دولت.  

 

به گزارش اعتماد، خيلي زود با موضع‌گيري رسانه‌هاي نزديك به جريان مخالف دولت مشخص شد يكي از افراد مد نظر اين ١٣ نماينده محمد نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهوري است. از اينجا به بعد بود كه واقعيت ديگري مشخص شد؛ مخالفان دولت داشتن گرين كارت را با داشتن تابعيت دو گانه اشتباه گرفته بودند. اشتباهي كه امضاي دو عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم به عنوان كميسيون مرجع درباره مسائل ديپلماتيك زير آن بود. يكي جواد كريمي قدوسي و ديگري ابراهيم آقامحمدي.

 

جواد كريمي قدوسي در اين باره حاضر به گفت‌وگو نشد اما ابراهيم آقامحمدي در گفت‌وگويي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس تاكيد كرد كه اين عده همچنان داشتن گرين كارت را معادل داشتن تابعيت دو گانه مي‌دانند. با وجود آن‌كه در قانون به صورت كلي آمده‌است كه اعضاي هيات دولت، نمايندگان مجلس و مديران نظام نبايد دو تابعيتي باشند و اين يك امر كاملا مبرهن است،

 

دولت مكررا موضوع تذكر شما و ١٢ نماينده ديگر درباره حضور افراد دوتابعيتي در دولت را تكذيب مي‌كند.

 

كارت زرد يك نوع تابعيت موقت است.

 

منظورتان همان كارت سبز يا گرين‌كارت است؟

 

بله. گرين كارت يك نوع تابعيت است.

 

يعني منظور شما از تابعيت دو گانه همان گرين كارت است؟

 

بله.

 

گرين كارت در حقيقت نوعي ويزاي دايم است.

 

ببينيد كسي كه مورد اعتماد كشور ديگري مي‌شود، آن هم در اين حد، بايد در حساس‌ترين جايگاه‌ها قرار بگيرد؟ يعني به نظر شما اين تحقير حاكميت خودمان نيست؟

 

اين سوال شما مربوط به دولت است و دولت بايد جواب بدهد.

 

نه، شما اين را در مصاحبه بياور كه آيا اين تحقير نيست؟

 

تعداد اين افراد چقدر است و شما روي چند نفر اين ظن و گمان را داريد؟

 

دو سه نفر هستند. البته تا جايي كه من اطلاع دارم.

 

در چه سطوحي هستند؟ معاون وزير هستند، مديركل هستند يا مثلا عضو كابينه؟

 

بالاخره آن چيزي كه در دولت است، دو سه نفر هستند.

 

يعني در خود هيات دولت؟

 

من اطلاعي ندارم. يعني شايد باشد اما من اطلاعي ندارم. به هر حال در مجموعه دولت هستند.

 

درباره همين موضوع گرين كارت، در مجموعه مجلس هم آقاي مرتضي آقا تهراني گرين كارت امريكا داشتند و الان هم دبيركل جبهه پايداري هستند. چرا اين دست اعتراضات درباره ايشان مطرح نشد؟ يا مثلا آقاي نوباوه هم هنوز فرزندانشان ساكن امريكا هستند.

 

اينها هم اگر بيايند جزو دولت، همين ايراد به آنها هم هست.

 

يعني اگر در مجلس باشند ايراد ندارد؟

 

ظاهرا قانون فقط گفته دولت؛ مجلس را نگفته. چون آنچه پرسيدم و گفتم قانون اين چه است، گفتند در دولت ممنوع است. اگر در مجلس هم ممنوع باشد، هر كس داشته باشد، ايراد دارد.

 

شما مي‌گوييد براي نظام جمهوري اسلامي عيب است كه مسوولان چنين وضعيتي داشته باشند. آيا نمايندگان مجلس جزو مسوولان نيستند؟

 

من مي‌گويم بايد به قانون رجوع كرد. قانون هر چه گفته است بايد اجرا شود.

 

قانون گفته تابعيت دوگانه اشكال دارد. گرين كارت ويزاي دايم است و تابعيت محسوب نمي‌شود و كسي كه آن را دريافت كرده، حقوق شهروندي ندارد.

 

نه. طرف شهروند مي‌شود ديگر. چطوري سفير ما مي‌خواهد جايي برود بايد حتما ويزا بگيرد. سفير مي‌تواند بدون ويزا برود؟

 

خب گرين كارت هم نوعي ويزاي دايمي است. يعني در آن كشور مثل خارجي‌ها با دارندگان آن برخورد مي‌شود. فقط دارندگان آن هر دفعه نياز به اخذ ويزا ندارند. يعني هيچ حقوق شهروندي و مثلا حق راي ندارند.

 

يك گام اگر جلوتر بروند آن را هم دارند. يك كمي تا آن فاصله دارند.

 

پس شما همچنان گرين كارت را نوعي تابعيت مي‌دانيد؟

 

اين را ايراد مي‌دانيم.

 

اسامي اين افرادي را كه گرين كارت دارند كي منتشر مي‌كنيد؟

 

ما اين‌طوري نيستيم كه برويم و زوم كنيم و بگوييم اينها بودند. ما اسم كسي را نبرده‌ايم. شما هستيد كه به هر حال دنبال اسامي هستيد.

 

به هر حال اين مساله مطرح شده است.

 

شما اينجا اسم چند نفر را برديد.

 

به هر حال از دولتي‌ها در اين خصوص به آقاي نهاونديان اشاره شده كه تابعيت ندارند.

 

ما اسمي از آقاي نهاونديان نياورده‌ايم كه دارد يا ندارد. شما علم غيب داريد كه مي‌دانيد منظور ما كيست؟

 

به هر حال حدس مي‌زنيم. چون شما به عنوان نماينده مجلس اين را يك عيب دانستيد و به رييس‌جمهور تذكر داده‌ايد، قاعدتا بايد آن را پيگيري هم بكنيد. مخصوصا حالا كه دولت تكذيب كرده است. منظور ما اين است چه وقت راجع به اين پيگيري‌ها بيشتر صحبت مي‌كنيد؟

 

ما تذكر خودمان را داده‌ايم. ديگر نبايد حتما برويم و طرف را دادگاهي كنيم.

 

خب وقتي مي‌گوييد خلاف قانون است بايد اصولا خواستار دادگاهي شدن هم باشيد.

 

نه. در آن حد نيست. شما از خودتان چيزي درمي‌‌آوريد و از خودتان اجتهاد مي‌كنيد. شما ديگر الان هم سوالت غيرخبرنگاري است و به اصلاح در راستاي حق و حقوقي كه از آنجا مي‌گيريد مي‌خواهيد چيزي ببريد. هم خلاف است. شما داريد جست‌وجو مي‌كنيد درباره چيزي كه ربطي به شما ندارد. اينكه چه كسي با اين شرايط در دولت است و چه كسي در مجلس است.

 

شما هم بر اساس برداشت خودتان اين را مي‌گوييد.

 

نه، غير از اين نيست.

 

خب اين موضوع با تذكر شما چند روز است كه در صدر اخبار قرار گرفته است.

 

خب بله، در صدر اخبار قرار گرفته و دولت هم با تمام توانش آمده مواجب بگيرانش مثل برخي خبرنگاران را بسيج كرده است. اما اين عيب به دولت وارد است و بالا بروند و پايين بيايند ما مي‌گوييم اين عيب به دولت وارد است و بايد رفع شود.

 

خب شما مي‌گوييد دولت عيب دارد. كي قرار است آن را پيگيري كنيد؟

 

پيگيري نياز ندارد. ما تذكر خود را داده‌ايم.

 

اگر دولت اجرا نكند و افراد مد نظر شما را همچنان نگه دارد چه؟

 

چرا شما لج مي‌كنيد؟

 

من دارم از شما سوال مي‌كنم و هيچ بي‌احترامي نكرده‌ام.

 

سوال كرديد و جواب شما را دادم.

 

جواب شما درست نيست. اقامت با تابعيت فرق دارد. شما به عنوان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بايد اين را بدانيد.
 

شما در حد خودت صحبت كن. از نظر ما هست.
 

گلایه رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان از روحانی

Posted: 02 Feb 2015 11:59 PM PST

جرس: رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در پی اظهارات رئیس جمهور مبنی بر عقل سالم در بدن سالم گلایه کرد.

 

علی همت محمودنژاد در گفت‌وگو با فارس، در پی اظهارنظر رئیس جمهور مبنی بر عقل سالم در بدن سالم، اظهار داشت:‌ این اظهارنظر به هیچ عنوان با موازین دینی و اسلامی ما و حتی اخلاقی جهان غرب همخوانی ندارد.

 

محمودنژاد بیان داشت:‌ اظهارات غیرضروری از مراجع رسمی موجب کدورت و ناراحتی بخشی از جامعه می‌شود.

 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: مسئولان رسمی باید مراقب باشند که چه نکاتی از طرف آنها بیان می‌شود و این اظهارات موجب ناراحتی برخی از گروه‌ها نشود.

 

وی افزود: اظهارنظر اخیر رئیس جمهور مبنی بر عقل سالم در بدن سالم است، موجب گلایه شدید تعداد قابل توجهی از معلولان به سخنان روحانی رئیس جمهور شده است که امیدواریم شاهد اینگونه موارد نباشیم.

 

عضو هیأت مدیره سازمان جهانی معلولان، گفت: امیدوارم اظهارنظر رئیس جمهور به عنوان یک ضرب‌المثل و تشریح موضوع باشد و بخشی از تفکرات بنیادی و جهان‌بینی وی نباشد.

 

وی اضافه کرد: تقدیر چند روز پیش رئیس جمهور از قهرمانان پارالمپیک با اینگونه اظهارات همخوانی ندارد!

 

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، خاطرنشان کرد: معلولان کشور انتظار دارند تا رئیس جمهور هرچه زودتر دستور تشکیل شورای عالی معلولان را بدهد که این انتظاری بجا و معقول است.

 

محمودنژاد اظهار امیدواری کرد:‌ تشکیل شورای عالی رفاه و دستور رئیس جمهور التیامی برای رفع کدورت‌های موجود بین معلولان و رئیس جمهور باشد.

 

عضو هیأت مدیره سازمان جهانی معلولان در پایان خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور درخواست می‌کنیم تا دستور تشکیل کارگروهی را برای رفع مشکلات توانبخشی معلولان به مسئولان دهد.