جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پاسخ رهبر جمهوری اسلامی به استفتائاتی درباره موسیقی و صدای زن

Posted: 06 Feb 2015 04:03 AM PST

جرس: چندی است به واسطه انتشار یک آلبوم موسیقی با همخوانی صدای مرد و زن که در گذشته هم همین روال بوده و جنبه قانونی و شرعی دارد، جوسازی های علیه موسیقی و به ویژه موسیقی بانوان به جوده آمده است.در همین راستا روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان در پاسخ به این جوسازی های رسانه ای گفت: ملاک ما در موسیقی نظر رهبری است.

 

رهبری در یک استفتاء که از ایشان پرسیده شده که آیا " گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏ خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟" گقته است:" اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست."

 

به گزارش ایسکانیوز، استفتائات رهبری در موسیقی بر این مبناست:

 

س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.

 

ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی و مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی ‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.

 

س 1129: گوش‌دادن به نوارهایی که توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا مؤسسه اسلامی دیگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمی دارد؟ و استفاده از آلات موسیقی مثل کمان، وِیولون و نَی چه حکمی دارد؟

 

ج: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی و مضل عن سبیل الله مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش‏گذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمی‏باشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.

 

س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟

 

ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.

 

س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حکم موسیقی تأثیر دارد؟

 

ج: موسیقی حرام، موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهی شخصیت نوازنده یا کلام همراه آهنگ یا مکان و یا سایر شرایط در اینکه موسیقی تحت عنوان موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

 

س 1132: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا اینکه میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‏شوند، چه حکمی دارد؟

 

ج: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهای آن است و اینکه از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‏هایی که همراه با موسیقی خوانده می شوند به‌صورت غنا و آواز لهوی مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.

 

س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟

 

ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

 

س 1134: آیا زدن بر ظرف ها و سایر وسایلی که جزء آلات موسیقی نیستند، در عروسی‏ ها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمی دارد؟

 

ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏ هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

 

س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسی‌ها چه حکمی دارد؟

 

ج: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مطرب جایز نیست.

 

س 1136: آیا گوش ‏دادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردی تأثیر نداشته باشد چه حکمی دارد؟

 

ج: گوش‌دادن به غنا به‌طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

 

س 1137: بعضی از جوانان که تازه به سن بلوغ رسیده‏اند از مراجعی تقلید می‏کنند که فتوا‏ به حرمت موسیقی به‌طور مطلق داده‏اند هرچند از رادیو و تلویزیون دولت اسلامی پخش شود، حکم این مسأله چیست؟ و آیا اگر ولیّ فقیه گوش‌دادن به موسیقی حلال را اجازه داده باشد، آیا تجویز او به خاطر احکام حکومتی برای جواز آن کافی است یا اینکه آنان باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کنند؟

 

ج: فتوا‏ به جواز يا عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

 

س 1138: مقصود از موسیقی و غنا چیست؟

 

ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.

 

س 1139: من در مکانی کار می‏کنم که صاحب آن همیشه به نوارهای غنا گوش می‏دهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم، آیا این کار برای من جایز است یاخیر؟

 

ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش‌دادن آن جايز نيست. ولى اگر مجبور به حضور در آن مکان هستيد، رفتن به آنجا و کارکردن در آن براى شما اشکال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

 

س 1140: موسیقی که از رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می‏شود، چه حکمی دارد؟ آیا این گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسیقی را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحیح است؟

 

ج: نسبت حلال دانستن موسیقی به‌طور مطلق به راحل عظیم الشأن حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسیقی مناسب با مجالس معصیت بودند و نظر ما هم همین است، ولی اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت می‏گیرد زیرا تشخیص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهی نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا می‏کند که در این صورت موسیقی که به تشخیص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام می‏باشد و امّا صداهای مشکوک محکوم به حلیّت هستند و پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایی دلیل شرعی بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمی‏شود.

 

 

س 1141: گاهی از رادیو و تلویزیون آهنگهایی پخش می‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خودداری نموده و دیگران را هم از آن منع کنم؟

 

ج: اگر آنها را از نوع موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو می‏دانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولی نهی دیگران از باب نهی از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگهای مزبور را از نوع موسیقی حرام می‏دانند.

 

س 1142: گوش‌دادن و توزیع غنا و موسیقی لهوی که محصول کشورهای غربی است، چه حکمی دارد؟

 

ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقی بین زبانها و کشورهای محل تولید وجود ندارد. بنا بر این خرید و فروش و گوش‌دادن و توزیع این نوارها در صورتی که محتوی غنا یا موسیقی لهوی حرام باشند جایز نیست.

 

س 1143: خواندن به‌صورت غنا توسط هر یک از مرد یا زن چه از طریق نوار کاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقی باشد و یا نباشد، چه حکمی دارد؟

 

ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.


س 1144: نواختن موسیقی به منظور اهداف و اغراض عقلایی و حلال در مکان مقدّسی مانند مسجد چه حکمی دارد؟

 

ج: نواختن موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق جایز نیست حتّی اگر در غیر مسجد و برای غرض عقلایی حلالی باشد، ولی اجرای سرودهای انقلابی و مانند آن همراه با نغمه‏ های موسیقی در مکان مقدس و در مناسبت هایی که آن را اقتضا می‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اینکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکانهایی مثل مسجد برای نمازگزاران مزاحمت ایجاد نکند.

 

س 1145: آیا آموختن موسیقی به‌خصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حکمی دارد؟

 

ج: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.

 

س 1146: گوش‌دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می‏خواند اعم از اینکه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذکر باشد یا مؤنث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟

 

ج: اگر صدای زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏ای هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بین موارد فوق نیست.

 

س 1147: آیا موسیقی سنّتی که میراث ملی ایران می ‏باشد، حرام است یا خیر؟

 

ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

 

س 1148: گاهی از رادیوهای عربی بعضی ازآهنگهای موسیقی پخش می‏شود، آیا گوش‌دادن به آنها به خاطر علاقه به شنیدن زبان عربی جایز است؟

 

ج: گوش‌دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت به‌طور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمى ‏شود.

 

س 1149: آیا تکرار اشعاری که بصورت آواز و بدون موسیقی خوانده می‏شوند جایز است؟

 

ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسیقی نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوی است که مناسب با مجالس لهو مضل عن سبیل الله و فسق باشد، ولی صرف تکرار شعر اشکال ندارد.

 

س 1150: خرید و فروش آلات موسیقی چه حکمی دارد؟ و حدود استفاده از آنها کدام است؟

 

ج: خريد و فروش آلات مشترک براى نواختن موسيقى غير لهوى اشکال ندارد.

 

س 1151: آیا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جایز است؟

 

ج: غنا صوتی است که با ترجیع همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به‌طور مطلق حرام است حتّی اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثیه و غیره باشد.

 

س 1152: امروزه موسیقی برای معالجه بعضی از بیماریهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، مشکلات جنسی و سرد مزاجی زنان بکار می‏رود، حکم آن چیست؟

 

ج: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مى‏کند اشکال ندارد.

 

س 1153: گوش‌دادن به غنا اگر باعث تمایل بیشتر انسان به همسرش شود، چه حکمی دارد؟

 

ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش‌دادن به غنا محسوب نمى‏شود.

 

س 1154: اجرای کنسرت توسط زن برای زنان با علم به اینکه گروه نوازندگان نیز زن هستند، چه حکمی دارد؟

 

ج: اگر اجرای کنسرت به‌صورت ترجیع لهوی (غنا) باشد و یا موسیقی که نواخته می‏شود از نوع لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب مجالس گناه حرام باشد، حرام است.

 

س 1155: اگر معیار حرمت موسیقی، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهایی که باعث ایجاد طرب در بعضی از مردم حتّی کودک غیر ممیّز می‏شوند، چه حکمی دارند؟ و آیا گوش‌دادن به نوارهای مبتذلی که در آنها زنان به‌صورت غنا می‏خوانند ولی طرب‏آور نیستند جایز است؟ همچنین مسافرینی که سوار اتوبوس‏های عمومی که غالباً از این نوارها استفاده می‏کنند می‏شوند، چه تکلیفی دارند؟

 

ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش‌دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.

 

س 1156: آیا جایز است مردی غنای زن اجنبیه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آیا غنای زن برای شوهر و برعکس جایز است؟ و آیا این گفته صحیح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحریم غنا ناشی از تحریم آن مجالس است؟

 

ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجیع صدا به نحوی که لهو مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّی غنای زن برای شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمی‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شیعه محسوب می‏شود و دائر مدار ملاکات فرضی و آثار روانی و اجتماعی نمی‏باشد، بلکه تا زمانی که این عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.

 

س 1157: دانشجویان دانشکده علوم تربیتی باید در مرحله دروس اختصاصی در درس سرودها و آوازهای انقلابی شرکت کنند زیرا در آنجا قطعه‏های موسیقی را آموخته و به‌طور اجمالی با آنها آشنا می‌شوند. وسیله اصلی فراگیری این درس ارگ است، آموختن این درس که جزء واحدهای اجباری است چه حکمی دارد؟ خرید و استفاده از وسیله مذکور برای ما چه حکمی دارد؟ و به‌خصوص خواهران نسبت به اجرای تمرین در برابر مردها چه وظیفه‏ای دارند؟

 

ج: استفاده از آلات موسیقی فی‏‌نفسه برای اجرای سرودهای انقلابی و برنامه‏های دینی و فعالیت‏های فرهنگی و تربیتی مفید، اشکال ندارد و خرید و فروش آلات نوازندگی و یاددادن و فراگیری آن برای استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران می‏توانند با رعایت حجاب واجب و ضوابط شرعی در کلاس درس حاضر شوند.

 

س 1158: بعضی از ترانه ‏ها در ظاهر انقلابی هستند و عرف هم آنها را انقلابی می‏داند ولی نمی ‏دانیم که آیا خواننده، قصد خواندن یک ترانه انقلابی را داشته یا یک ترانه طرب‏آور و لهو را، با توجه به اینکه خواننده مسلمان نیست ولی ترانه ‏های او ملّی و متضمّن جملاتی برضد اشغال و همچنین تحریک مردم به مقاومت است، گوش‌دادن به این ترانه ‏ها چه حکمی دارد؟

 

ج: اگر کیفیت آنها از نظر شنونده عرفاً، لهوی نباشد، گوش‌دادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نیّت خواننده و مضمون چیزی که می‏خواند در این‌باره تأثیری ندارد.

 

س 1159: جوانی بعنوان مربّی و داور بین ‏المللیِ بعضی از ورزش ها بکار اشتغال دارد. شغل او اقتضا می‏کند که به بعضی از باشگاههایی وارد شود که غنا و موسیقی حرام در آنها پخش می‏ شود، با توجه به اینکه این کار مقداری از هزینه‏ های زندگی او را تأمین می‏کند و فرصت های شغلی هم در محل زندگی او کم است، آیا این کار برای او جایز است؟

 

ج: اين شغل براى او اشکال ندارد هرچند گوش‌دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش‌دادن به آن اجتناب کند و آنچه که بدون اختيار به گوش او مى‏خورد، اشکال ندارد.

 

س 1160: آیا فقط گوش‌دادن به موسیقی، حرام است یا اینکه شنیدن آن هم حرام است؟

 

ج: شنیدن غنا یا موسیقی لهوی حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضی از موارد که شنیدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب می‏شود.

 

س 1161: آیا نواختن موسیقی همراه قرائت قرآن با غیر از آلاتی که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جایز است؟

 

ج: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

 

س 1162: طبل زدن در جشن ‏های میلاد و غیر آن چه حکمی دارد؟

 

ج: استفاده از آلات نوازندگی و موسیقی به نحو لهوی و مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق حرام است.

 

س 1163: آلات موسیقی که دانش ‏آموزان مدارس عضو گروههای سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده می‏کنند چه حکمی دارند؟

 

ج: آن دسته از آلات موسيقى که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مى‏شوند، جايز است به‌طور غير لهوى براى مقاصد حلال بکار گرفته شوند ولى آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مى‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.

 

س 1164: آیا ساخت سنتور که از آلات موسیقی محسوب می‏شود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جایز است؟ آیا بهره‏گیری از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکمیل صنعت سنتورسازی و تشویق نوازندگان به نواختن آن جایز است؟ و آیا آموزش موسیقی سنتی ایرانی به قصد نشر و احیای موسیقی اصیل جایز است؟

 

ج: استفاده از آلات نوازندگی موسیقی برای اجرای سرودهای ملّی یا انقلابی یا هر امر حلال و مفیدی تا زمانی که به حد لهو مناسب با مجالس معصیت نرسیده است اشکال ندارد. همچنین موسیقی و تعلیم و یادگرفتن و ساختن آلات آن برای اهداف مذکور فی‏نفسه اشکال ندارد.

 

س 1165: چه آلاتی لهو محسوب می‏شوند و استفاده از آنها به هیچ وجه جایز نیست؟
س 1166: آیا گرفتن اجرت برای تکثیر نوارهای صوتی که محتوی امور حرامی هستند جایز است؟

 

ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند. 

غرویان: نقد در جهت خلاف مصالح ملی، تخریب است

Posted: 06 Feb 2015 04:03 AM PST

 جرس: یک استاد حوزه و دانشگاه معتقد است نقدی که در جهت خلاف مصالح ملی باشد تخریب به حساب می‌آید.  

 

محسن غرویان در گفت‌و‌گو با ایسنا، ‌درباره انتقاد و تفاوت آن با تخریب اظهار کرد: اینها مفاهیم لغزنده‌ای هستند . خیلی وقت‌ها می‌توان به اسم نقد تخریب کرد و یا برعکس و در کل این مسئله به انگیزه بستگی دارد. هر جا نقدی در جهت خلاف مصالح ملی و اکثریت مردم صورت گیرد تخریب به حساب می آید و معیار اصلی مصالح ملی است.

 

وی درباره اصول نقد گفت: شرط اول نقادی این است که منتقد باید علمیت لازم را در زمینه ای که می خواهد انتقاد کند داشته باشد و شرط دوم انصاف است یعنی هوا و هوس در انتقاد دخالتی نداشته باشد. اگر این دو شرط حکمت نظری و حکمت عملی رعایت شود می‌توان گفت که نقد اصولی صورت گرفته است.

 

غرویان همچنین بیان کرد : در مسائل سیاسی اجتماعی نقدها باید در جهت مصلحت عام مردم باشد. مثلا الان که مذاکرات با گروه ۱+۵ در حال انجام است و در جهت مصلحت مردم و رفع تحریم ها اقداماتی صورت می گیرد و تلاش می‌شود که چهره مثبتی از اسلام و ایران به جهان نشان داده شود و این مذاکرات مورد تائید رهبر معظم انقلاب و اکثریت مردم هم هست، عده ای نباید تیم مذاکره کننده و دولت را تضعیف کنند، ولی می بینیم که برخی ها دائم نق می زنند که این نق زن‌ها و دلواپس ها نقدهایشان در جهت مسائل ملت نیست و به همین دلیل رئیس‌جمهور در مقابل آن‌ها می‌ایستد.

 

این عضو جامعة المصطفی با اشاره به مضرات نقدهای غیر اصولی تاکید کرد: حداقل ضرر نقد غیر اصولی تضعیف روحیه است. در این شرایط که با مذاکرات مواجهیم دل‌ها باید با هم باشند و به یکدیگر گرم شوند تا اقدامات با همدلی صورت بگیرد، اما برخی نقدهای گروه های اقلیت تندرو و افراطی روحیه ملت و دولتمردان را تضعیف می‌کند . دیدیم که آقای ظریف هم گفت که ما به هر حال طاقتمان محدود است و آنقدر ما را از درون تحت فشار قرار ندهید.

 

غرویان در پایان اظهار کرد: این اظهر من الشمس است که کینه و عداوت را نباید در نقدها وارد کرد، اما متاسفانه چیزی که امروز در برخی نقدها می بینیم نشان دهنده این است که بر اساس کینه جویی صورت گرفته که یا این کینه ها به خاطر شکست در انتخابات است و یا به خاطر پس زده شدن توسط مردم. به هر حال عده ای سعی می‌کنند به خاطر کینه هایشان انتقام خود را از ملت بگیرند ولی مردم و اهل فن این مسائل را می فهمند. متاسفانه چنین بداخلاقی هایی وجود دارد و باید خودمان را با اخلاص و معنویت اصلاح کنیم.

 

ظريف: در حاشيه اجلاس مونيخ مذاکرات هسته‌ای به صورت دوجانبه صورت می گیرد

Posted: 06 Feb 2015 03:41 AM PST

 جرس: محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، پنجشنبه شب اعلام کرد که قرار است در حاشيه اجلاس مونيخ با تمامی طرف‌های درگير در مذاکرات هسته‌ای به صورت دو جانبه ديدار و به تفصيل گفت‌وگو کند.  

 

به گزارش خبرگزاری ايرنا، آقای ظريف اعلام کرده است که اين گفت‌وگوها بعدازظهر جمعه، ۱۷ بهمن‌ماه و در بدو ورود او به مونيخ آغاز خواهد شد.

 

به گفته آقای ظريف به جز روسيه و چين، باقی کشورهای گروه ۵+۱ در سطح وزيران خارجه در مونيخ حضور دارند.

 

مونيخ از پنجشنبه به مدت سه روز ميزبان کنفرانس امنيت جهان خواهد بود.

 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا پیشتر خبر داد که جان کری و جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران، روز هجدهم بهمن ماه در شهر مونیخ آلمان با یکدیگر دیدار خواهند کرد و در مورد پرونده هسته ای تهران به گفتگو خواهند نشست.

 

 

اعضای عرفان حلقه در ایران مجموعا به ۳۷ سال زندان محکوم شدند”

Posted: 06 Feb 2015 03:41 AM PST

جرس: حکم شانزده تن از اعضای «عرفان حلقه» که پیش از این بازداشت شده بودند صادر شده و این افراد مجموعا به ۳۷ سال زندان و ۱۳۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده‌اند.  

 

خبرگزاری فارس اتهام این افراد را «توهین به مقدسات» ذکر کرده و گفته است جریمه نقدی نیز به دلیل «کشف مشروبات الکلی» از این گروه بوده است.

 

فارس اشاره‌ای به جزئیات محاکمه و دادگاه صادرکننده رأی نکرده است.

 

محمدعلی طاهری، بنیانگذار این گروه، به جرم «توهین به مقدسات» در سال ۱۳۹۰ به پنج سال حبس محکوم شد اما پرونده جدیدی برای وی با عنوان «اِفساد فی الارض» باز شده است.

 

به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، فشارها بر محمدعلی طاهری پس از آنکه وی نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، نوشت افزایش یافت. 

 

واکنش خطیب جمعه تهران به سوزاندن خلبان اردنی توسط داعش

Posted: 06 Feb 2015 03:41 AM PST

 جرس: خطیب جمعه تهران خطاب به داعش گفت: مسلمانان در برابر شما از خود دفاع می‌کنند آن وقت شما این آیه را که درباره پیامبر است مصادره می‌کنید؛ خلبان اردنی آمده بود تا شما را در برابر جنایاتتان کیفر کند چراکه شما هر کجا وارد شدید کشتار می‌کنید این حرکت وحشیانه را کدام دین و وجدان تایید می‌کند؛ شما آیه قرآن را زیر و رو کرده‌اید.  

 

به گزارش فارس، محمدی امامی کاشانی خطیب جمعه تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز تهران با تبریک پیروزی انقلاب اسلامی گفت: دشمن چه طرحی برای این کشور داشت و امروز چه طرحی برای ما دارد؟ امت اسلام و ملت ایران چه باید بکنند؟

 

وی با ادعای اینکه دشمن بنا داشت اسلام را بردارد تا بتواند در مواجه با ملتی که غرق شهوت هستند تمام منابعشان را از چنگشان در بیاورد افزود: آنها چنین کردند و رضاخان را بر سر کار آورده و او به دستور انگلیسی‌ها با مظاهر اسلام از جمله مسجد، حجاب، روحانیت و عزای سیدالشهدا (ع) مقابله کرد به این امید که اسلام را برچیند.

 

امامی کاشانی در ادامه گفت: پس از رضاخان پسرش بر سر کار آمد اما متوجه شد که نمی‌تواند این اوضاع را ادامه دهد لذا مسجد، حجاب و روحانیت احیا شدند.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن فهمید نمی‌تواند از طریق مبارزه با فروع و شاخه‌ها اسلام را از بین ببرد اظهار داشت: آنها به سراغ اصل اسلام رفته‌اند و در این راه با دو ابزار تهاجم فرهنگی و کوچک شمردن اسلام وارد شدند.

 

خطیب جمعه تهران با استناد به خاطره‌ای از استاد شهید مرتضی مطهری از قول او گفت: برنامه سخنرانی‌ها در حسینیه ارشاد از قبل در روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شد اما برنامه سخنرانی من با موضوع «کتاب‌سوزی در ایران و مصر» در روزنامه چاپ نشد و زمانی که علت را جویا شدیم پاسخ گفتند. از بالا دستور دادند.

 

وی از قول شهید مطهری ادامه داد: به فکر افتادم مطالب سخنرانی را در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» که زیر چاپ بود اضافه کنم اما چاپخانه نیز پاسخ داد به ما دستور دادند این مطلب در کتاب نیاید و الا مجوز چاپ لغو خواهد شد.

 

امامی کاشانی در تشریح ریشه‌یابی این موضع رژیم طاغوت گفت: آنها می‌خواستند بگویند که اسلام تمدن ایران را به زمین زده است. در همین راستا مدتی بعد تاریخ شاهنشاهی را درست کردند چراکه بنا بود اصل اسلام را از بین ببرند.

 

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی با حرکت امام راحل و همراهی ملت شهیدپرور و ایثارگر افزود: انقلاب نه تنها پیروز بلکه صادر نیز شد و در گوشه و کنار دنیا حرکت‌هایی الهام گرفته از آن آغاز شد.

 

خطیب جمعه تهران با یادآوری طرح‌های دشمن برای جنگیدن با انقلاب اسلامی گفت: آنها گروه‌هایی مانند داعش و طالبان به نام اسلام درست کرده‌اند که مردم را بکشند و اسلام را این گونه به مردم نشان دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: دومین حربه دشمن ترسیم تصویرها و کاریکاتورهایی علیه پیامبر اسلام است تا اسلام را زشت نشان داده و اسلام‌هراسی را ترویج دهند و امت اسلام را از پیامبر (ص) جدا کنند.

 

امامی کاشانی بی‌توجهی یهود و مسیحیت به پیامبر اسلام را هدف دیگر دشمن از کاریکاتور سازی برای ایشان خواند و گفت: پیامبر اسلام می‌فرمایند من و علی (ع) پدر و مادر این امت هستیم؛ دشمن می‌خواهد امت را از والدینش جدا کنند و هویت را از مسلمانان بگیرد.

 

وی تصریح کرد: دشمن تا دیروز تنها به این فکر بود که هویت را از ایرانیان بگیرد اما امروز می‌خواهد هویت را از جهان اسلام نیز بگیرد.

 

خطیب جمعه تهران به جنایت اخیر داعش در سوزاندن خلبان اردنی اشاره کرد و گفت: داعشی‌ها در همه سایت ها نوشتند که ما این عمل را به حکم آیه 126 سوره نحل انجام دادیم.

 

وی آیه یاد شده را مربوط به جنگ احد و حاضر شدن پیامبر اسلام بر بالای جنازه حضرت حمزه برشمرد و عنوان کرد: پیامبر در اینجا به خداوند گفت: اگر من بر قریش مسلط شوم چندین برابر از آنها خواهم کشت اما این آیه نازل شد و خداوند در آن به پیامبر فرمود یک حمزه کشته شده است و تو هم یک نفر را در برابر آن باید قصاص کنی اما اگر بگذری در عفو لذتی است که در انتقام نیست.

 

امامی کاشانی خطاب به داعش گفت: این آیه چه ارتباطی باشما دارد؟ شما که به هر کجا حمله کردید از جمعیت، دانشگاهی و پیر و جوان و حتی در بیمارستان‌ها همه را تکه تکه می‌کنید.

 

وی خطاب به داعش ادامه داد: مسلمانان در برابر شما از خود دفاع می‌کنند آن وقت شما این آیه را که درباره پیامبر (ص) است مصادره می‌کنید؛ خلبان اردنی آمده بود تا شما را در برابر جنایاتتان کیفر کند چراکه شما هر کجا وارد شدید کشتار می‌کنید این حرکت وحشیانه را کدام دین و وجدان تایید می‌کند؛ شما آیه قرآن را زیر و رو کرده‌اید.

 

امام جمعه موقت تهران گفت: این در حالی است که قرآن می‌فرماید سیئه‌ را با حسنه حسنه پاسخ دهید تا در جامعه محبت، وداد و حسن خلق حاکم باشد. 

 

فشار آمریکا بر کوبا برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک پیش از آوریل

Posted: 05 Feb 2015 10:51 PM PST

جرس: خبرگزاری رویترز در گزارشی  از اعمال فشار ایالات متحده بر کوبا خبر داده و گفته مقامات آمریکایی مصرانه می‌خواهند سفارت این کشور در هاوانا تا پیش از ماه آوریل بازگشایی شود.

 


مقامات دولت آمریکا به شرط افشا نشدن هویت‌شان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که ایالات متحده می‌خواهد در اسرع وقت روابط دیپلماتیک خود با کوبا را از سر بگیرد و به همین خاطر به مقامات کوبا فشار آورده تا زمینه بازگشایی سفارت آمریکا در هاوانا را تا پیش از فرا رسیدن ماه آوریل (کمتر از دو ماه دیگر) فراهم کنند.

 

این در حالی است که پیش‌شرط کوبا برای ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک با آمریکا این است که ایالات متحده این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند. این دو کشور که از زمان جنگ سرد در وضعیت تخاصم به سر می‌برند٬ در پنجاه سال گذشته هیچ‌گونه رابطه دیپلماتیکی نداشته‌اند و همچنان بی‌اعتمادی بر گفت‌وگوهای معطوف به ازسرگیری روابط آنها سایه انداخته است.

 

پایان دادن به بیش از پنج دهه تقابل و تخاصم٬ نیازمند زمان و زمینه‌سازی‌هایی است که آمریکا به دلایل گوناگون نمی‌خواهد منتظر آن بماند. حذف کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم ممکن است دست‌کم تا ماه ژوئن به طول بیانجامد٬ اما کاخ سفید می‌خواهد این روند تسریع شود. آنچه در این گزارش رویترز آمده٬ حاصل اطلاعاتی است که دو تن از مقامات ارشد دولت آمریکا در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند.

 

آمریکا می‌خواهد پیش از برگزاری نشست منطقه‌ای سران در پاناما که در ماه آوریل برگزار خواهد شد٬ روابط دیپلماتیکش با کوبا بار دیگر آغاز شده باشد تا باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا بتواند در جریان آن با رائول کاسترو٬ رهبر کنونی کوبا و برادر فیدل کاسترو٬ دیدار کند.

 

رهبران کوبا و آمریکا اواسط دسامبر ۲۰۱۴ در اقدامی غیرمنتظره دست به معامله‌ای تاریخی زدند و تایید کردند که قرار است روابط میان این دو کشور همسایه به زودی از سر گرفته شود. قرار است دیپلمات‌های دو کشور اوایل ماه مارس برای دومین بار و این بار در واشنگتن مذاکره کنند.

 

اصرار کوبا بر حذف خود از فهرست حامیان تروریسم

 

اگرچه ازسرگیری روابط دیپلماتیک می‌تواند به سرعت هم انجام گیرد٬ با این حال فرآیند عادی‌سازی روابط و رفع تحریم‌های تجاری دیرپای آمریکا علیه کوبا فرآیندی زمان‌بر است. با این همه٬ مقامات کوبا در دور اول مذاکرات که ماه گذشته انجام شد٬ به تاکید و تصریح گفته‌اند که حذف از فهرست حامیان تروریسم برای آنها نکته‌ای کلیدی است.

 

حذف کوبا از فهرست حامیان تروریسم می‌تواند در رسانه‌های این کشور به عنوان یک پیروزی بزرگ بازتاب داده شود و این «پیروزی» ماده ارزشمندی برای ماشین تبلیغاتی حکومت کمونیستی این کشور محسوب می‌شود.

 

آمریکا از سال ۱۹۸۲ کوبا را با اشاره به فعالیت‌های فیدل کاسترو و تلاش‌های او برای مسلح کردن و آموزش دادن به نیروهای کمونیست آفریقا و آمریکای لاتین٬ در فهرست حامیان تروریسم قرار داد. فهرست حامیان تروریسم فهرستی مختصر است که غیر از کوبا٬ کشورهایی نظیر ایران٬ سودان و سوریه را هم در بر می‌گیرد.

 

به اعتقاد مقامات کوبا٬ این تصمیم «ناعادلانه و به دور از انصاف» است. حتی وزارت امور خارجه آمریکا هم تایید کرده است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر این‌که کوبا به گروه‌های تروریستی سلاح و آموزش‌های نظامی می‌دهد٬ یافته نشده است. 

 

توضیحات منتجب‌نیا درباره عدم برگزاری نشست امروز حزب اعتمادملی

Posted: 05 Feb 2015 10:51 PM PST

 جرس: قائم مقام حزب اعتمادملی در خصوص عدم برگزاری نشست شاخه دانشجویی و جوانان حزب اعتمادملی استان تهران توضیحاتی ارائه كرد.  

 

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص عدم اجازه برگزاری نشست امروز شاخه دانشجویی و جوانان حزب اعتمادملی استان تهران گفت: برنامه امروز از سلسله نشست‌های شاخه جوانان و دانشجویی حزب اعتمادملی استانی تهران بود كه مدت‌هاست برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: به دلیل آنكه محل برگزاری این برنامه تغییر كرده بود، پلیس امینت فكر كرده است، این برنامه، یك همایش است و برگزاری این برنامه را مشروط به اخذ مجوز كرد و چون این مسئله دیروقت اعلام شد، امكان دریافت مجوز فراهم نشد.

 

قائم مقام حزب اعتمادملی در پایان از برگزاری این سلسله نشست‌ها در روزهای آینده و بر اساس برنامه خبر داد. 

 

شریعتمداری: روحانی موافق رفع حصر نیست

Posted: 05 Feb 2015 10:51 PM PST

جرس: مدیرمسئول موسسه کیهان گفت: به جرأت می‌گویم که آقای روحانی موافق رفع حصر نیست و خودش از کسانی بوده که به آن حکم داده، برخی این ماجرا را مطرح می‌کنند تا مسئله اصلی فراموش شود.  

 

به گزارش فارس، حسین شریعتمداری شب گذشته در مراسم جشن دهه انقلاب که به همت شورای هماهنگی اصول‌گرایان استان قم در مسجد چهارمردان برگزار شد ‌پس از سخنرانی در ادامه به سئوالات حاضران پاسخ گفت.

 

نخستین سئوال در مورد دلیل عدم بیان جزئیات توافق هسته‌ای بود و همچنین سوالاتی در مورد استیضاح وزرا و امکان توافق صورت گرفت.

 

شریعتمداری در پاسخ ادعا کرد: معتقدیم مذاکرات باید منتشر شود، برای اینکه دست ما از نظر فنی و حقوقی پر است و مبنای قانونی مذاکرات، هم همین مباحث هستند و پرونده ما بر اساس یک تصمیم سیاسی به شورای امنیت برده شد.

 

وی ادامه داد: اگر مذاکرات را منتشر کنیم، در معرض دید همه دنیا قرار می‌گیرد و آنها نمی‌توانند در این زمینه دروغگویی کنند و من فکر می‌کنم به همین دلیل است که آمریکایی‌ها به شدت مخالف انتشار توافقنامه هستند ولی جالب اینجاست که رسانه‌های خارجی به راحتی متن آن را منتشر می‌کنند.

 

مدیرمسئول موسسه کیهان با بیان اینکه مقام ارشد مذاکره کننده آمریکا قبل و بعد از مذاکرات به اسرائیل می‌رود و می‌گوید برای توضیح می‌روم گفت: اگر متن مذاکرات را ما منتشر کنیم جهانیان حق را در می‌یابند.

 

وی تاکید کرد: به دو دلیل مذاکرات را ادامه باید بدهیم چون دست ما از نظر فنی و حقوقی پر است و دیگر اینکه یک تصور غلط را بشکنیم؛ برخی مسئولان این دیدگاه را داشتند که می‌توانیم به راحتی با آمریکا کنار بیاییم زیرا این کشور قابل اعتماد است و دیدگاه مخالف هم وجود داشت؛ امروز همان افراد به این نتیجه رسیدند که آمریکا قابل اعتماد نیست و این را می‌توان در تفاوت میان گفتار دولت قبل و بعد از مذاکرات مشاهده کرد، رهبر معظم انقلاب تدبیری بسیار حکیمانه داشتند و همان ابتدا فرمودند من به مذاکرات خوشبین نیستم ولی بروید و مذاکره کنید.

 

شریعتمداری افزود: در یک مقطع زمانی تمام دولت به وزارت امور خارجه تبدیل شد و دستور کار وزارت خارجه نیز ارتباط با آمریکا بود، یکی از مزایای این مذاکرات این بود که همگان حتی دیرباوران دریافتند آمریکا قابل اعتماد نیست.

 

مدیرمسئول موسسه کیهان با بیان اینکه "تیم مذاکره‌کننده به فرموده رهبری، فرزندان انقلاب هستند و بحث خیانت وجود ندارد" اظهار عقیده کرد: البته می‌توان سر فرزند انقلاب را گاهی اوقات کلاه گذاشت؛ در مجموع استیضاح یا ضربه به تیم مذاکره کننده که در خط مقدم قرار دارد به صلاح نیست.

 

وی افزود: قطعا کسانی به دنبال تسخیر مجلس هستند؛ برخی فقط سلایق متفاوت دارند که این امر ایرادی ندارد ولی بعضی هم ممکن است جاده صاف کن برای کسانی باشند که فقط مشکل اختلاف سلیقه ندارند و در سوابق خودشان نشان داده‌اند که انسان‌های مورد اعتمادی نیستند.

 

شریعتمداری با بیان اینکه اینجا باز هم جنگ تابلوها پیش کشیده می‌شود گفت: یکی از راه حل‌ها این است که تابلوها و شناسنامه‌ها با هم تطبیق داده شوند.

 

مدیرمسئول موسسه کیهان با اشاره به شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی از سوی گروه‌های مختلف عنوان کرد: بعدا معلوم می‌شود برخی از این افراد خود مفسد اقتصادی هستند، شاید این امر برای آن باشد که کم کاری و عمل نکردن به وعده‌های داده شده با این عنوان پوشیده شود؛ راهکار این است که فریب جوسازی‌ها را نخوریم و دائما مطالبات اصلی مطرح شود و ارزیابی شود که این مطالبات تا چه میزان محقق شده‌اند.

 

وی ادامه داد: در دوران اصلاحات می‌گفتند ما می‌خواستیم برای مسائل اقتصادی مردم کاری انجام دهیم ولی نگذاشتند یا اینکه هر 9 روز با یک بحران روبه‌رو بودم؛ ابتدا باید پرسید چه می‌خواستید بکنید که نگذاشتند؟

 

شریعتمداری با بیان اینکه کسانی سعی می‌کنند هر نوع نقدی را به حساب مخالفت بگذارند گفت: سایت‌ها و رسانه‌های وابسته به این افراد تیتر می‌کنند که حمله شدید فلانی به فلان افراد در حالیکه اینطور نیست، برخوردها را هم که دیده‌ایم.

 

مدیر مسئول موسسه کیهان افزود: برداشت من این است که بعضی‌ها ممکن است مسئله هسته‌ای را تا انتخابات ادامه دهند و خرجش کنند، اینطور که بگویند اگر وعده‌ای داده‌ایم از راه توافق هسته‌ای در حال حل آنها هستیم؛ باید گفت اگر قرار است همه تحریم‌ها لغو نشوند هیچ توافقی به درد نمی‌خورد و این نخستین خواسته است.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد نیاز خود را به عنوان امتیاز به ما بفروشد؛ زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که چند نفر از اعضای اتاق فکر اروپا وارد ایران شده‌اند و گفته می‌شود قرار است اروپایی‌ها در پارس جنوبی و دیگر مناطق ما سرمایه‌گذاری کنند ولی سوال اینجاست که مگر اروپا خرید گاز از ایران را تحریم نکرده بود؟ چرا حال به دنبال خرید است و در جواب باید گفت چون نیاز دارد؛ اگر بگویند یکی از امتیازات در توافق، برداشتن تحریم‌های گاز است این دروغ خواهد بود زیرا این امتیاز ما بوده نه آنها که بخواهند به ما بدهند.

 

شریعتمداری در مورد سوالی مبنی بر احتمال حضور احمدی‌نژاد در انتخابات بعدی گفت: بعید می‌دانیم چنین اتفاقی رخ دهد هرچند شاید فعالیت‌هایی وجود داشته باشد؛ نکته اساسی این است که همواره باید افراد را با حق سنجید نه اینکه حق را با اشخاص بسنجیم زیرا گرفتار یک تسلسل خواهیم شد.

 

سوال دیگری که از مدیرمسئول موسسه کیهان شد در مورد دلیل سکوت در پرونده مهدی هاشمی بود و او هم عنوان کرد: مراقب نارنجک‌های دودزا باشیم، این بمب‌ها برای پرت شدن حواس‌ها از موضوع اصلی است؛ نقطه اصلی را نباید هیچگاه فراموش کرد، حاشیه‌سازی یکی از کارهایی است که این روزها با شدت دنبال می‌شود.

 

شریعتمداری افزود: به جرأت می‌گویم که آقای روحانی موافق رفع حصر نیست و خودش از کسانی بوده که به آن حکم داده، برخی این ماجرا را مطرح می‌کنند تا مسئله اصلی فراموش شود.

 

مدیر مسئول موسسه کیهان با بیان اینکه نظام اسلامی اهل برخورد با فساد است گفت: وقتی دادگاه این شخص تشکیل می‌شد، اصرار او این بود که دادگاه علنی نباشد و بعد مدام مصاحبه می‌کردند که ما گفته‌ایم دادگاه باید علنی باشد.

 

وی اظها‌ر داشت‌: اتهاماتی مبنی بر جلسه با یکی از ضد انقلابیون و همچنین پیشنهاد به خزانه‌داری آمریکا مطرح شده اما آنچه هست اینکه امیدواریم مسئله دقیقا پیگیری و برای مردم هم توضیح داده شود؛ موافق این هستیم که کیفرخواست کاملا برای مردم منتشر شود. 

 

اردن رهبر معنوی القاعده را آزاد کرد

Posted: 05 Feb 2015 10:51 PM PST

جرس: یک منبع امنیتی اردن به رویترز گفت : مقامات این کشور روز پنجشنبه شیخ ابو محمد المقدسی یک رهبر معنوی سرشناس القاعده را که در اکتبر گذشته دستگیر شده بود، آزاد کرده است.    

 به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عصام البرقاوی" که معروف به "ابومحمد المقدسی" است، از مهمترین نظریه پردازان القاعده می باشد.


البرقاوی بیش از 3 ماه به اتهام تبلیغ افکار تروریستی در اردن در بازداشت بود .


منبعی قضایی در اردن در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: دادگاه امنیت اردن، البرقاوی را از اتهام تبلیغ افکار تروریستی تبرئه و با آزادی وی موافقت کرد .


البرقاوی روز 27 اکتبر 2014 به اتهام استفاده از اینترنت برای تبلیغ و ترویج گروه تروریستی جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه بازداشت شد.


البرقاوی در سایت اینترنتی موسوم "جهاد و توحید" به تعریف و تمجید از جبهه النصره پرداخته بود.


البرقاوی سال 2011 به جرایمی همچون جذب نیرو برای طالبان افغانستان به 5 سال حبس محکوم شده بود که دادگاه امنیت کشور اردن روز 16 ژوئن 2014 وی را آزاد کرد .


البرقاوی پدر معنوی "ابومصعب الزرقاوی" سرکرده سابق شاخه القاعده در عراق بود.

الزرقاوی ژوئن 2006 در حمله هوایی آمریکا به یکی از مناطق استان دیالی در شرق عراق از پا در آمد. الزرقاوی سال 1991 در پاکستان با البرقاوی دیدار کرده بود و پلیس اردن سال 1994 هر دوی آنها را دستگیر کرد .

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز ازامان، این منبع گفته است که آزادی مقدسی به دستور دادستان امنیت کشوری اردن انجام شده است. دلیل این آزادی که دو روز پس ازانتشار ویدئویی از سوی داعش رخ داد که درآن یک خلبان اسیر زنده درآتش می سوزد، هنوز مشخص نیست.

 

او که رهبر معنوی ابو مصعب الزرقاوی تلقی می شد بعد ها بدلیل کشتار کورکورانه غیر نظامیان از وی جدا شد. 

کاخ سفید: تعطیلی گوآنتانامو یک الزام در امنیت ملی آمریکاست

Posted: 05 Feb 2015 10:22 PM PST

 جرس: یکی از مقام‌های دولت آمریکا گفت: تعطیلی زندان گوآنتانامو یک الزام در امنیت ملی کشور محسوب می‌شود.  

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، برایان مک‌کوئن، یکی از مقام‌های پنتاگون که مسئول مشاوره در امور سیاست‌گذاری و استراتژی است در جریان جلسه‌ای در کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت، تداوم فعالیت این زندان نامحبوب برای امنیت آمریکا زیان‌بار است.

 

این مقام‌ مسئول با اشاره به کشته شدن خلبان جوان اردنی به دست داعش، به کنگره هشدار داد که باراک اوباما،‌ رییس جمهوری آمریکا و مقام‌های ارشد دولت واشنگتن باید درباره تعطیلی این زندان جدی باشند و افزود: وجود این زندان تنها باعث ترغیب فعالیت‌های افراط‌گرایانه بیشتر می‌شود.

 

مک‌کوئن ادامه داد: اوباما و تیم امنیت ملی او همگی براین باورند که تداوم فعالیت این زندان و هدر رفت منابع آمریکا باعث تضعیف امنیت ملی کشور می‌شود و روابط ما را با متحدان کلیدی مخدوش می‌کند و تنها باعث می‌شود تا شبه‌نظامیان افراط‌گرا به ترعیب دیگران بپردازند.

 

اما درحالیکه کاخ سفید به دنبال بستن این زندان حتی پیش از آغاز ریاست جمهوری اوباما بوده و حتی 30 تن از بازداشتی‌های این زندان را هم در سال گذشته میلادی آزاد کرده، اما دولت واشنگتن هنوز نتوانسته به تعهدات خود بابت این مساله عمل کند.

 

در همین حال، چند تن از قانونگذاران جمهوری‌خواه با تلاش دولت واشنگتن در بستن این زندان مخالفند و تمام تلاش خود را برای باز نگهداشتن این زندان در خلیج گوآنتامو در کوبا به کار گرفته‌اند.

 

برایان مک‌کوئن ادامه داد: درصورتیکه تلاش این قانونگذاران به نتیجه برسد، دولت نمی‌تواند زندان را تعطیل کند.