جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تصمیم گیرنده‌ی اصلی در امریکا کیست

Posted: 05 Feb 2015 06:15 AM PST

تریتا پارسی
از‌‌ همان لحظه‌ای که باراک اوباما به قدرت رسید، مقامهای ایران در مورد دولت او تردیدهایی داشتند. دو دسته پرسش در پیرامون او مطرح بود. 

اولین سوال درباره نیت دولت او بود. رهبران ایران معتقد بودند خطابه‌ها و وعده‌های اوباما حرف‌های توخالی است و هیچ تفاوت اساسی بین او و رئیس جمهور جنگ طلب پیشین امریکا وجود ندارد.


پرسش دیگر متوجه توانایی‌ها و اختیارات اوباما بود. اینکه آیا یک رئیس جمهور تازه‌کار و بی‌تجربه قادر خواهد بود سیاست بلند مدت امریکا در قبال ایران را در مسیر دیگری بیاندازد؟ اساسا «آیا اوباما تصمیم گیرنده اصلی است؟


رهبر ایران، آیت الله خامنه‌ای، در سال ۲۰۰۹ طی سخنانی گفت: «من نمی‌دانم تصمیم گیرنده اصلی در امریکا کیست، رئیس جمهور، کنگره، یا عوامل پشت پرده. » اما حالا احتمالا این تردید‌ها در مورد قدرت اوباما کمتر شده است.


تردید‌های تهران بی‌اساس نبود. پرسشی که قبلا جنبه نظری داشت، اکنون به صورت واقعی و کاربردی مطرح است؛ برداشتن تحریم‌ها، که اوباما در جریان مذاکرات هسته‌ای وعده‌اش را به ایران می‌دهد، در حدود اختیارات وی نیست. او تنها حق وتو دارد، این کنگره است که می‌تواند تحریم‌ها را رفع کند. مخالفت کنگره با چانه زنی‌های سیاسی با ایران در جریان مذاکرات یاد آور ترفند « پلیس خوب، پلیس بد » برای متقاعد کردن ایران به کوتاه آمدن از خواسته‌هایش نشده، بلکه موقعیت اوباما را در مذاکرات تضعیف کرده است.


طبیعی است حالا که ریسک توافق با رئیس جمهوری که از اختیارات کافی برای برداشتن تحریم‌ها برخوردار نیست، بالا است، بهایی که ایران باید برای دادن امتیاز مطالبه کند هم بالا باشد.


اما رهبران مردد ایران باید نکته‌ای را به یاد داشته باشند. تغییرات فوق العاده‌ای در عرصه سیاسی آمریکا پیش آمده که باید ایران را به تجدید نظر در مورد قدرت اوباما وادارد.


چند هفته پیش، تحریم‌های تازه‌ای در سنای جدید جمهوری‌خواه به گردش افتاده بود که در بهترین حالت می‌توانست به مذاکرات آسیب بزند و در بد‌ترین حالت آن را به بن بست برساند. بر روی کاغذ، اما، اوباما خیلی قوی‌تر بود. تا حالا تصویب هیچ قانونی در کنگره آسان‌تر از تحریم ایران نبوده است. کنگره‌ی تحت کنترل جمهوری خواهان حوصله و وقت نداشت که منتظر اوباما و گفت‌و‌گو‌هایش با مذاکره کنندگان هسته‌ای ایران بماند، بنا براین کارشکنی در کار مذاکرات و نا‌کام گذاشتن رئیس جمهور در توفیق یافتن در سیاست خارجی طبیعی‌ترین اتفاقی بود که باید رخ می‌داد. خیلی از دموکرات‌ها هم تحت تاثیر فشار اسرائیل برای اعمال تحریم‌ها، ممکن است رئیس جمهور را تنها بگذارند و به سوی نخست وزیر اسرائیل بروند.
اما اوباما محکم ایستاده است. به جای اینکه با کنگره کنار بیاید، آن‌ها را تهدید به وتو کرد و نسبت به عواقب کارشکنی در مذاکرات هشدار داد. وی گفت: « مردم آمریکا از ما انتظار دارند از توسل به جنگ به عنوان آخرین حربه استفاده کنیم، و من مصمم هستم به این حکمت پایدار بمانم. »


تا امروز ۸ سناتور دموکرات از لایحه تحریم‌ها حمایت کرده‌اند. نمایندگان کنگره در مقابل وتو رئیس جمهور کاری از پیش نخواهند برد مگر اینکه بتوانند حمایت ۱۴ نماینده دموکرات را به نفع تحریم‌ها جلب کنند.


اما مهم‌تر این است که سناتورهایی که سال گذشته ازاقدام مشابهی حمایت کردند و آن‌ها که سابقه حمایت از « آی پک » داشته‌اند از حمایت از این لایحه سر باز زده‌اند؛ کسانی همچون کرستن گیلیبراند و کوری بوکر. گیلبرد به سی ان ان گفت: « رئیس جمهوری تاکید دارد که این لایحه به شدت به مذاکرات آسیب می‌زند، و بنا براین، من می‌خواهم پیش از آنکه از لایحه تحریم‌ها حمایت کنم به رئیس جمهور فرصت بیشتری بدهم. »


حمایت تمام قد هیلاری کلینتون، شاید از این هم تکان دهنده‌تر بود. او در حالی که در شرف آماده شدن برای رقابت درانتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود، در مقابل آی پک و نتانیاهو ایستاد و لایحه تحریم‌ها را یک خطای راهبردی جدی خواند.
بدون شک ابعاد جناحی این موضوع وقتی بیشتر آشکار شد که رئیس مجلس نمایندگان، جان بینر، به طور مخفیانه نتانیاهو را برای ایراد سخنرانی در کنگره دعوت کرد. این اقدام موجب شد تا کلینتون برای نزدیک‌تر شدن به اوباما، بیشتر تحت فشار قرار گیرد. اما این حمایت‌های کلینتون، آن هم در زمانی که او می‌خواهد خود را از سیاست خارجی اوباما دور نگاه دارد، تنها با موضوع اتحاد حزبی قابل توجیه نیست.


نکته در اینجاست که اوباما موفق شده که مبنای سیاست را در این موضوع تغییر دهد. بحث بر سر تحریم ایران دیگر بحث در مورد ایران نیست، بلکه درباره‌ی جنگ با ایران است. مذاکره با ایران بهترین راه برای پرهیز از ایران اتمی و پرهیز از بمباران ایران است. هر اقدامی که دیپلماسی را تضعیف کند- مثل تحریم ها- به طور خودکار ریسک جنگ را بالا می‌برد.
تصویب تحریم‌ها علیه ایران که روزگاری آسان‌ترین کار کنگره بود امروز به معنای حمایت از جنگ تعبیر می‌شود که یک هزینه سنگین سیاسی را در پی دارد، آنقدر سنگین که هیلاری کلینتون تصمیم گرفت علیه نتانیاهو و آی پک وارد عمل شود.
این البته بدین معنا نیست که اوباما اختیار برداشتن تحریم‌ها را پیدا کرده باشد؛ این اختیار کماکان در دست کنگره است. اما نزاع‌های اخیردر کنگره آشکار کرد که اوباما می‌تواند بگوید چه اقدام سیاسی درست است و کدام اقدام نادرست. دو سال پیش اگر کسی می‌گفت که کنگره در اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران ناکام خواهد ماند، او را به تیمارستان معرفی می‌کردند! دیپلماسی حمایت از تحریم‌ها در حاشیه سیاست بود. امروز، دیپلماسی عین سیاست است، این در حالی است که به مدافعان تحریم به عنوان « افراطی گران » نگریسته می‌شود.
تهران باید مراقب باشد محاسبات خود را دربارهٔ مذاکرات بر مبنای واقعیات سیاسی دیروز انجام ندهد.

ترجمه: عبدالوحید بیات 

منبع: رویترز

 

وزیر ارشاد: به مراجع اطلاعات غلط می دهند / مجوز تک خوانی به خانمها داده نشده

Posted: 05 Feb 2015 04:51 AM PST

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چند روز گذشته عده‌ای با اطلاع رسانی نامناسب به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند که وزارت ارشاد مجوز تک‌خوانی برای خانم‌ها صادر می‌کند و این موضوع صحت ندارد.

 

به گزارش فارس، علی جنتی ظهر امروز در دیدار صمیمی با اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان اظهار کرد: احساس می‌کنم مجموعه‌هایی هستند که این دولت، دولت منتخب آن‌ها نیست و دولت را قبول ندارند و به‌ صورت سازمان‌ یافته و حساب‌شده کانون‌هایی برای تبلیغات بر ضد این وزارتخانه تشکیل‌ شده است.

وی افزود: مدارا و تحمل از خصوصیات این دولت است و ما می‌گوییم اگر آنچه هست و وجود دارد بیان کنند، حتی اگر به‌صورت انتقادی باشد، ما قبول می‌کنیم، اما جریاناتی دنبال تخریب و خراب‌کاری و دروغ و تحریف مطالب هستند.

جنتی خاطرنشان کرد: به‌ عنوان‌ مثال بارها اعلام کرده‌اند که کتاب کلنل دولت‌آبادی مجوز گرفته و چاپ‌شده و من اینجا اعلام می‌کنم که این کتاب نه مجوز گرفته و نه چاپ‌شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه سینما نیز ما بر طبق قانون عمل می‌کنیم و خودمان هم می‌دانیم برخی فیلم‌ها قابل اکران نیستند.

جنتی ادامه داد: در حوزه موسیقی نیز رعایت همه موازین اخلاق، شرعی و قانونی شده است، به‌گونه‌ای که شعر یک کنسرت بررسی می‌شود، آهنگ آن‌هم بررسی می‌شود، با همه این حرف‌ها، طی چند روز گذشته عده‌ای با اطلاع‌رسانی نامناسب، به مراجع، علما، ائمه جمعه و نمایندگان مجلس، اطلاعات غلطی می‌دهند که وزارت ارشاد مجوز تک‌خوانی برای خانم‌ها صادر می‌کند.

وی تصریح کرد: این در حالی‌که به هیچ آلبوم تک‌خوانی خانم مجوز ندادیم و تلاش ما این است که در حوزه کتاب، فیلم‌های سینمایی، تئاتر و موسیقی، موازین قانونی و شرعی را رعایت کنیم و درگیر شایعات هم نمی‌شویم، چون ما آمده‌ایم که ارزش‌های دینی و فرهنگ دینی را توسعه دهیم و با استفاده از همه ابزارهای فرهنگ و هنر به دنبال تعالی فرهنگ هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود آثار فرهنگی و هنری هنرمندان را دارای ارزش‌های ویژه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: تلاش ما در این‌یک سال و نیم این بوده که اقتصاد و فرهنگ را توسعه دهیم تا هنرمندان ما از مزایای مادی و فروش آثار بهره‌مند شویم، به کلیه وزرا و مسئولان که به خارج کشور سفر می‌کنند توصیه می‌کنیم آثار هنری هنرمندان را خریداری کنند تا هم حمایتی از هنرمندان شود و هم باعث اعتلای فرهنگ و نمایش هنر هنرمندان ایران اسلامی شود.
 

ادامه اعتراضات و اعتصابات کارگری در ارومیه، ورامین و ساوه

Posted: 05 Feb 2015 04:18 AM PST

جرس: در ادامه اعتراضات کارگری در ایران، صبح امروز پنجشنبه، بیش از ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه برای سومین روز پیاپی تحصن کردند. همزمان کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان، مجددا برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری در محوطه کارخانه تجمع کردند. در گزارشی دیگر اینکه؛ کارخانه لوله و نورد صفا، در پی ادامه دار شدن اعتراض صنفی بیش از ۱۰۰۰ کارگر این واحد تولیدی تعطیل شد و کارگران اعتصابی که در محل کار تحصن کرده بودند به بیرون از درهای کارخانه هدایت شدند. یک فعال کارگری خاطرنشان کرد: پیش‌ترها برای افزایش قدرت خرید کارگران مذاکره می‌کردیم اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که نمایندگان کارگری باید برای بقای کارگران تلاش کنند و جلسات را با این رویکرد پیش ببرند تا به نتیجهٔ مطلوب برسند.


به گزارش خبرگزاری کار ایران،صبح امروز بیش از ۵۰۰ نفر از راننده‌های پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه برای سومین روز پیاپی در واکنش به آنچه توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکتهای حمل و نقل می‌خوانند در «سالن ایلان» پایانه سیمان ارومیه تحصن کردند.

«صادق تقی لو» دبیر انجمن صنفی راننده‌ها گفت: سه روز است که رانند‌ه‌های کامیونهای حمل بار سیمان در محوطه پایانه و سالن «ایلان بار» کارخانه سیمان ارومیه در اعتراض توزیع ناعادلانه بار از سوی شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه‌های کارخانه سیمان ارومیه تجمع کرده‌اند.

به گفته این فعال صنفی، شرکت‌های حمل و نقل مستقر در پایانه کارخانه سیمان ارومیه بدون در نظر گرفتن نوبت بار کامیون‌داران، ۹۰ درصد از بارهای سیمان کارخانه را به کامیونهای طرف قرار داد با خود می‌سپارند. این در حالی است که طبق تفاهم نامه‌ای که پیش از این بین انجمن صنفی رانندگان کامیون و انجمن صنفی پایانه‌ای حمل ونقل سیمان ارومیه امضاء شده است، می‌بایستی شرکتهای حمل ونقل به همه کامیونداران طبق نوبت بار ارائه دهند اما این شرکت‌ها بدون در نظر گرفتن تفاهم نامه به طور سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

او گفت: شرکتهای حمل ونقل باید در هر روز حداقل به ۱۵۰ راننده کامیونی که دارای کارت نوبت هستند بار تحویل دهند اما آنان علاوه بر آنکه نوبت دهی رابر اساس کارت نوبت رعایت نمی کنند بجای اعلام بار به کامیون داران، وظیفه توزیع بار سیمان را نیز خود به عهده‌ گرفته‌اند که قانونی نیست.

به گفته وی، مدیر کل حمل و نقل پایانه‌های استان آذربایجان غربی نیز روز گذشته در واکنش به اعتراض رانندگان، با ارسال نامه‌ای به رئیس انجمن صفی رانندگان سیمان ارومیه مفاد توافق نامه را به انجمن تذکر داده و تاکید کرده اند در صورت هر گونه ایجاد تنش در میان رانند‌ها این موضوع را از سوی مراجع قضایی پی گیری می‌کند.

او گفت: همچنین در نامه فوق با ذکر وظایف انجمن‌های صنفی راننده های کامیون آمده است سازمان حمل ونقل استان باهرگونه ایراد سخنرانی و تداخل در وظایف شرکت‌های حمل ونقل و برهم زدن نظم عمومی محوطه پایانه با انجمن صنفی رانندگان برخورد قانونی می‌کند.


تجمع کارگران قند ادامه دارد

همزمان، کارگران کارخانه تعطیل شده قند ورامین در اعتراض به ادامه یافتن بلاتکلیفی و بی‌توجهی کارفرما نسبت به مطالبات صنفی‌شان، امروز نیز برای چهارمین روز متوالی در هفته جاری در محوطه کارخانه تجمع کردند. کارگران پس از اعلام تعطیلی کارخانه، در طول هفته گذشته نیز روزانه برای اعلام اعتراض در محوطه کارخانه حاضر می‌شدند.

 

بعد از اعلام تعطیلی کارخانه قند ورامین از سوی کارفرما، کارگران برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌شان تقریبا هر روز در محوطه کارخانه تجمع کرده‌اند.

به گفته کارگران، یکی از دلایل اجتماع اعتراضی آنان بدقولی کارفرما در عمل به وعده بازگشت به کار آنان است. کارفرما از تاریخ ۲۹ دی ماه کارخانه را تعطیل اعلام کرده و بعد از آن طی چند اطلاعیه‌ که تاریخ‌شان مرتبا را تمدید می‌شده، از ورود کارگران به کارخانه ممانعت کرده است.

کارگران اخراجی قند ورامین می‌گویند در آخرین اطلاعیه کارفرما آمده است که کارخانه از تاریخ ۱۱ تا ۱۳ بهمن ماه تعطیل است و از کارگران خواسته شده بود بعد از این تاریخ به کارخانه بازگردند. اما با احتساب دیروز و امروز دو روز از موعد تعهد کارفرما می‌گذرد و همچنان کارگران به کار خود باز نگشته‌‌اند.

کارگران می‌گویند دلیلی که کارفرما برای تعطیلی کارخانه به آنان ذکر کرده «کمبود مواد اولیه تولید (شکر خام)» بوده است، اما کارگران مدعی‌اند در پشت اقداماتی که کارفرما بخاطر آن کارخانه را تعطیل و کارگران را بیکار کرده است هدف دیگری دنبال می‌شود.

کارگران گفته‌اند پیش از تعطیلی قند ورامین، ۱۱۰ کارگر دائمی و ۲۹۰ کارگر قرارداد موقت در این کارخانه با سوابق ۲۰ تا ۲۵ سال مشغول کار بودند که عموما در شرف بازنشستگی‌ قرار داشتند.

به گفته کارگران، کارفرما پس از اعلام اخراج، لیست همه کارگران را برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی کرده است. این در حالیست که یک ماه حقوق کارگران در دی ماه پرداخت نشده و این کارگران مطالبات دیگری همانند بن کارگری و عیدی از کارفرما طلب دارند.

کارگران می‌گویند بیکاری ۴۰۰ کارگر قرارداد موقت و دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه پایان سال، شرایط زندگی را برای خانواده‌هایشان سخت کرده است.
 

اعتراضات کارگری در ساوه

 همچنین کارخانه لوله و نورد صفا حوالی عصر دیروز در پی ادامه دار شدن اعتراض صنفی بیش از ۱۰۰۰ کارگر این واحد تولیدی تعطیل شد و کارگران اعتصابی که در محل کار تحصن کرده بودند به بیرون از درهای کارخانه هدایت شدند.

 کارخانه لوله و نورد صفا عصر دیروز پس از آن تعطیل اعلام شد که صد‌ها کارگر اعتصابی به صورت همزمان با حدود ۲۶ راننده کامیونی که به عدم پرداخت به موقع دستمزدشان معترض بودند در محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند.

کارگران لوله و نورد صفا از روز یکشنبه (۱۲ بهمن) در اعتراض به خودداری کارفرما از پرداخت قسط دوم طلب‌شان دست از کار کشیده بودند.

 بر اساس این گزارش، شورای تامین ساوه ماه گذشته مصوب کرده بود در روزهای ۲۱ دی، ۱۰ بهمن، ۱۰ اسفند و ۲۵ اسفند مبلغی معادل یک ماه حقوق به کارگران پرداخت شود و روز ۲۸ اسفند نیز عیدی و پاداش کارگران پرداخت شود.

این مصوبه روز ۲۰ دی پس از تجمع کارگران در محوطه کارخانه در اعتراض به تعویق چهار ماه حقوق و بیش از ۱۶ ماه حق بیمه به امضای کارفرما و اعضای شورای تامین رسید.

 

برای زنده ماندن تلاش می‌کنیم

«پیش‌ترها برای افزایش قدرت خرید کارگران مذاکره می‌کردیم اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که نمایندگان کارگری باید برای بقای کارگران تلاش کنند و جلسات را با این رویکرد پیش ببرند تا به نتیجهٔ مطلوب برسند.»

«داوود امیری» ریس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی در تحلیل مذاکرات تعیین مزد 94 که در جریان است، با بیان مطلب فوق به ایلنا گفت: جلسات شورای عالی مزد باید به گونه‌ای پیش برود که حداقل مخارج یک خانواده متوسط چهار نفره تامین شود.

داود امیری در پاسخ به این پرسش که «استراتژی مشخص نمایندگان کارگری در شورای عالی کار چه باید باشد تا بتوان بر اساس آن به مزد مطلوب رسید»، گفت: مادهٔ ۴۱ قانون کار قوی‌ترین سند و نقشهٔ راه نمایندگان کارگری است که در صورت اجرای بی‌قید و شرط آن ما دیگر شاهد این همه عقب افتادگی و فاصله بین نرخ تورم و میزان دستمزد نیستیم.

وی ادامه داد: ماده ۴۱ قانون کار دو تبصره دارد که شورای عالی کار را موظف می‌کند هر سال دستمزد کارگران را طبق دو معیار «نرخ تورم» و «سبد معیشت یک خانوار چهار نفره» افزایش دهد. کارفرمایان معتقدند در تبصره ای که مربوط به نرخ تورم است، قانون گذار مجریان را ملزم به «در نظر گرفتن نرخ تورم» کرده و لازم نیست مزد دقیقا به میزان نرخ تورم تعیین شود، اما آگاهانه به بخش دوم ماده ۴۱ قانون کار توجه نمی‌کنند که می‌گوید «مزد باید به اندازه‌ای باشد که مخارج یک خانوار متوسط ۴ نفره را تامین کند.» امری که به نظر می‌رسد حداقل در شرایط فعلی که سیاستهای ابلاغی افزایش جمعیت هم مطرح شده نیازمند باز تعریف و تجدید نظر است.

این فعال کارگری تصریح کرد: با توجه به تاکید ماده ۴۱ قانون کار در تعیین دستمزد بر مبنای نرخ تورم و سبد معیشت خانوار کارگری، فاصله میان حداقل مزد و تورم جامعه باید به حداقل برسد.

امیری شرایط اقتصادی فعلی را یکی از عوامل اصلی بحران در میزان دستمزد کارگران دانست و اضافه کرد در شرایط اقتصادی فعلی هم کارگر و هم کارفرما تحت فشارهای مضاعفی هستند اما مقایسهٔ وضعیت این دو با هم قیاس درستی نیست.

ریس کانون شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی گفت: اگرچه وضعیت تولید به هر دوطرف حوزهٔ کار یعنی کارفرما و کارگر وابسته است اما کارخانه‌ای که قادر نیست حق الزحمهٔ کارگر را پرداخت کند بهتر است بسته شود تا با این شرایط به حیاتش ادامه دهد.

امیری ادامه داد: آموزه‌های دینی و همچنین مواد قانونی و مفاد مقاوله نامه‌هایی سازمان بین المللی کار که جمهوری اسلامی به آن پیوسته تاکید دارد که پرداخت دستمزد کارگر بر هر چیزی مقدم است. این امر به تنهایی نشان دهندهٔ اهمیت موضوع دستمز کارگران است. قرار نیست تنها به بهانهٔ استخدام نیروی کار درب یک بنگاهی باز باشد.

وی در پایان گفت تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که بعضا بنگاه‌های اقتصادی با آن مواجه هستند، مانند کمبود نقدینگی و غیره، کارگران از کمترین میزان امنیت شغلی جهت دریافت همین دستمزدناچیزی که برایشان در نظر گرفته شده برخوردارند وطبعا در چنین شرایطی باید دولت حمایت جدی از هر دو طرف حوزهٔ کار داشته باشد تا فشار کمبود نقدینگی روی یک طرف سنگین‌تر نشود.
 

 

وزیر اطلاعات: نمی توان با دروغ گفتن و تهمت زدن، انقلاب اسلامی را حفظ کرد

Posted: 05 Feb 2015 04:04 AM PST

جرس: وزیر اطلاعات تاکید کرد: بنای دولت شعار دادن و حرف زدن نیست، بلکه این است که قبل از هر سفر نیازهای هر منطقه بررسی و با اولویت سنجی برای آن منطقه اعتبار و بودجه تخصیص داده شود.

 

به گزارش ایلنا، محمود علوی شامگاه چهارشنبه در جمع مردم آران و بیدگل در مصلی این شهرستان اظهار داشت: عده ای که دارای موقعیتی هستند نباید با آبرو و حیثیت کسی بازی کنند و از این راه خود را به جایی برسانند.

وزیر اطلاعات افزود: اساس کار مملکت داری باید بر پایه حلال و حرام باشد و نمی توان گفت برای حفظ جمهوری اسلامی فلان کار حرام را باید انجام داد.

علوی با تاکید بر اینکه نمی توان با آبروی کسی بازی کرد، دروغ گفت و یا تهمت زد، تا انقلاب اسلامی حفظ شود،خاطرنشان کرد: انقلاب را باید در چهارچوب اصول اسلامی و رعایت حلال و حرام اداره کرد.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش گفت: عزم و اراده دولت بر این است که به دور از سر و صدا، شعار و جنجال و با فکر، تدبیر و عقلانیت برای برطرف کردن مشکلات کشور گام بردارد.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در شرایط تحریم ها علیه ایران دولت قبل را تحویل گرفت و در این شرایط موجودی خزانه کاهش و در حد صفر شده بود و دارایی های خارجی بلوکه شده و انبار کالاهای استراتژیک نیز ته کشیده بود.

علوی ادامه داد: افزون بر این مشکلات، کاهش فروش نفت نیز شرایط کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده بود.

نماینده دولت خاطرنشان کرد: آنهایی که اهل تدبیر هستند، می دانستند که اگر کار مملکت حساب شده دنبال نمی شد، وضعیت غیر از این بود و مردم مشکلات زیادی را تحمل می کردند.

وی ابراز امیدواری کرد: دولت تدبیر و امید با مشارکت مردم توفیق خدمت به جامعه و کشور را پیدا کند.

وزیر اطلاعات گفت: هم اکنون استقلال سیاسی کشور از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

وی به تشریح شکل گیری انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: خیلی ها حاضر نبودند، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را همراهی کنند و می گفتند با کدام نیرو می خواهد مقابل رژیم شاه بایستد.

وزیر اطلاعات یادآور شد: معمار کبیر انقلاب اسلامی که برنامه های خود را از اسلام، قرآن و اهل بیت (ع) گرفته بود، در جواب می فرمودند، خداوند تبارک و تعالی در یاس و ناامیدی انسانها را یاری می کند.

وی همچنین با اشاره به سوابق انقلابی مردم شهرستان آران و بیدگل گفت: صفا، صمیمت، اراده بلند و روحیه انقلابی این خطه ولایتمدار، مثال زدنی و برهیچکس پوشیده نیست.

وی یادآور شد: بنای دولت شعار دادن و حرف زدن نیست، بلکه این است که قبل از هر سفر نیازهای هر منطقه بررسی و با اولویت سنجی برای آن منطقه اعتبار و بودجه تخصیص داده شود.

وزیر اطلاعات در بدو ورود به آران و بیدگل با حضور در گلزار شهدای این شهرستان با نثار گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره شهدای این خطه را گرامی داشت.

شهرستان آران و بیدگل در حاشیه کویر مرکزی و در شمالی ترین نقطه استان اصفهان قرار دارد.
 

پایتخت سوریه هدف پرتاب موشک‌ و شلیک خمپاره قرار گرفت

Posted: 05 Feb 2015 03:55 AM PST

جرس: روز پنجشنبه، ۱۶ بهمن (۵ فوریه)، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که در پرتاب موشک و خمپاره به یک محله مسکونی دمشق دست کم سه نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی شده‌اند.

 

به گزارش بی بی سی، به گفته شاهدان عینی، موشک ها ظاهرا از شرق پایتخت شلیک شد و صدای حدود سی انفجار در شهر به گوش رسید. به گزارش یک رادیو محلی، پنج نقطه در دمشق هدف اصابت موشک و گلوله خمپاره قرار گرفته و خساراتی برجای گذاشته است.

 

این دومین حمله موشکی به پایتخت سوریه طی دو هفته اخیر است. روز ۲۵ ژانویه، اصابت دست کم سی و هشت فروند موشک به پایتخت سوریه هفت نفر را کشت و چندین نفر دیگر را زخمی کرد.

 

رسانه‌های محلی گروه موسوم به "جیش‌الاسلام" را مسئول این حمله دانسته‌اند. این گروه بر محله غوطه، واقع در حومه شرقی پایتخت، تسلط دارد و رهبر این گروه اخیرا گفته بود که پایتخت را به تلافی حملات هوایی نیروهای دولتی به غوطه، هدف مشروعی برای حملات نظامی می‌داند.

 

جیش‌الاسلام یک گروه اسلامگرای مخالف حکومت سوریه و از اعضای تشکل موسوم به "جبهه اسلامی" است. این تشکل در اواخر سال ۲۰۱۳ از ادغام هفت گروه اسلامی تشکیل یافت.

 

جبهه اسلامی از همکاری با ائتلاف ملی سوریه، گروه مخالف حکومت بشار اسد خودداری ورزیده و هدف خود را سرنگونی حکومت بشار اسد و ایجاد یک نظام اسلامی و اجرای قوانین شرعی در سوریه اعلام کرده است. ائتلاف ملی سوریه به عنوان یک گروه سکولار و متعهد به دموکراسی شناخته شده است.

 

جبهه اسلامی با سکولاریسم و دموکراسی به شکل غربی آن مخالف است و از مردم سالاری دینی براساس آموزه‌های اسلامی حمایت می‌کند. به گفته برخی منابع، احتمال می‌رود که جبهه اسلامی یا بعضی از اعضای تشکیل دهنده آن از کمک های مالی و تسلیحاتی عربستان سعودی برخوردار باشند.

 

جنگ داخلی سوریه در بهار سال ۲۰۱۱ با تظاهراتی برای درخواست اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد دولتی آغاز شد. در آن زمان، شماری از منتقدان دولت و حتی برخی کشورهای غربی انتظار داشتند بشار اسد، رئیس جمهوری، به وعده‌های خود برای انجام اصلاحات عمل کند، اما دولت به منظور خاتمه دادن به تظاهرات، به اعزام واحدهای ارتش مبادرت ورزید که تلفاتی برجای گذاشت و باعث گسترش تظاهرات شد.

 

در ماه‌های بعد، برخی از نظامیان ناراضی با ترک خدمت، ارتش آزاد سوریه را تاسیس و هدف خود را حمایت از تظاهرکنندگان در برابر حملات ارتش اعلام کردند. بعدا بین این گروه و نیروهای ارتشی درگیری مسلحانه روی داد که به بروز جنگ داخلی و حضور گروه‌های مختلف مسلح، از جمله اسلامگرایان افراطی از جمله داعش در صحنه جنگ منجر شد. در حال حاضر، بخش‌هایی از سوریه در اختیار حکومت و بخش های دیگری از آن تحت تسلط گروه‌های مختلف است.

 

حکومت سوریه هر گونه راه حل سیاسی را که به منزله کناره‌گیری بشار اسد از قدرت باشد رد کرده و مخالفان حکومت از جمله ائتلاف ملی هر راه حلی با حضور او را غیرقابل قبول دانسته‌اند.

کشته شدن دست کم پنج کارگر در عسلویه

Posted: 04 Feb 2015 11:35 PM PST

جرس: صبح امروز پنجشنبه بر اثر سانحه رانندگی در بندر سیراف (طاهری) واقع در منطقه ویژه عسلویه، پنج نفر از کارگران شاغل در فاز ۱۲ عسلویه کشته شدند.

 

به گزارش ایلنا، این حادثه حوالی ساعت ۶ صبح امروز برای کارگرانی اتفاق افتاده است که طبق برنامه کاری روزانه از فاصله حدودا چهار کیلومتری محل اقامت شان عازم محل کار بودند.

 

 

بنا بر این گزارش، کارگران حادثه دیده از نیروهای متخصص و ماهری بوده‌اند که به واسطه شرکت پیمانکاری «درریز» در پروژه‌هایی که کارفرمای اصلی آن شرکت «پتروپارس» است مشغول فعالیت بودند.

 

براساس اطلاعات بدست آمده این حادثه زمانی رخ داد که راننده سرویس کارگران به دلیل نقص فنی سیستم ترمز نتوانست سرعت رو به افزایش خودرو را در سراشیبی جاده بندر سیراف مهار کند و در نتیجه از قسمت جلو اتوبوس با قسمت عقب یک دستگاه کمپرسی تصادف کرد.

 

از قرار معلوم شدت تصادف صبح امروز سرویس حامل کارگران فاز ۱۲ به حدی بود که به غیر از راننده تمامی سرنشینان ردیف جلویی سرویس کارگران (حدود پنج نفر) جان خود را از دست داده‌اند و دست کم حدود پنج نفر دیگر از سرنشینان این اتوبوس براثر آسیب‌ ناشی از این تصادف به بیمارستان امام خمینی کنگان منتقل شده‌اند.

 

به گفته منابع خبری ایلنا، اتوبوسی که در جریان حادثه امروز از آن برای جابجایی کارگران استفاده شده است مدل فرسوده «بنز ۳۰۷» بوده است که در لحظه تصادف دست کم ۳۰ نفر کارگر بصورت ایستاده و نشسته در آن حضور داشتند.

 

کارگران عسلویه پیش از این نیز نسبت به حادثه خیز بودن تردد اتوبوس‌های فرسوده‌ای که به عنوان سرویس جابجایی کارگران در جاده‌های منطقه ویژه عسلویه تردد می‌کنند هشدار داده بودند.
 

جزئیات جریمه ریالی مشمولان غایب و پاسخ به برخی ابهامات

Posted: 04 Feb 2015 11:35 PM PST

جرس: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح جزئیات بیشتر از نحوه جریمه ریالی مشمولان غایب از پیش‌بینی رقم قابل توجهی از درآمدهای حاصل از این طرح برای بهتر شدن شرایط سربازی کشور خبر داد.

 

سردار موسی کمالی ایسنا، با اشاره به تصویب طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع اخیرا در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده اما این هنوز قطعی نیست و باید به صحن علنی مجلس رفته و پس از تصویب به تایید شورای نگهبان نیز برسد.

کمالی با بیان اینکه برای جریمه این دسته از مشمولان حداقل‌ها و حداکثرهایی درنظرگرفته شده گفت: آنچه که روز گذشته در رسانه‌ها تحت عنوان جریمه ریالی مشمولان دارای هشت سال غیبت یا بیشتر از آن اعلام شد حداقل رقم این جریمه بود و برای آن حداکثرهایی نیز وجود دارد.

 

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حداقل مبلغ جریمه‌ای که این دسته از مشمولان غایب باید پرداخت کنند گفت: بر این اساس مبنای جرایم برای مشمولان دارای مدرک زیر دیپلم 10 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دیپلم 15 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 20 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک لیسانس 25 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک فوق لیسانس 30 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 35 میلیون تومان، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 40 میلیون تومان و برای مشمولان دارای مدرک دکترای تخصصی 50 میلیون تومان تعیین شده است.

کمالی با بیان اینکه این رقم مبنا و حداقل جرایم بوده و به ازای هر سال غیبت 10 درصد به این مبلغ اضافه خواهد شد افزود: در حال حاضر طبق برآوردهایی که ما داشته‌ایم حداکثر زمان غیبت برای مشمولان زیر دیپلم و دیپلم 20 سال،‌ مشمولان فوق دیپلم 17 سال، مشمولان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس 15 سال، مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 14 سال و ... است که این حداکثر سنوات غیبت مشمولان است.

 

حداکثر جریمه ریالی مشمولان غایب

وی افزود: بنابراین با احتساب حداکثر مدت غیبت مشمولان، حداکثر رقم پرداختی از سوی مشمولان غایب برای مشمولان زیر دیپلم 22 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دیپلم 33 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک فوق دیپلم 38 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک لیسانس 42 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک ارشد 51 میلیون، برای مشمولان دارای مدرک دکترای غیرپزشکی 56 میلیون،‌ برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 88 میلیون و برای مشمولان دارای مدرک دکترای پزشکی 90 میلیون تومان جریمه ریالی تعیین شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه پس از احتساب این موارد پنج درصد جریمه برای مشمولان متاهل کسر می‌شود گفت: همچنین به ازای هر فرزند نیز پنج درصد از مبلغ این جریمه کسر خواهد شد.

 

تعیین 3 محدودیت برای جریمه شدگان

کمالی همچنین از تعیین سه محدودیت برای این دسته از افراد خبر داد و گفت: بر این اساس افرادی که از طریق پرداخت جریمه ریالی کارت معافیت از سربازی دریافت کرده‌اند امکان نماینده شدن برای مجلس را نخواهند داشت و نیز نمی‌توانند کاندیدای شورای شهر و روستا شوند. علاوه بر آن این دسته از افراد اجازه ندارند در دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت سمت مدیر یا بالاتر از آن را داشته باشند.

 

75 درصد غایبان زیر دیپلم‌اند

وی در رابطه با برآوردها از مدرک تحصیلی غایبان سربازی خاطرنشان کرد: برابر برآوردهای اولیه حدود 75 درصد غایبان سربازی مدرک تحصیلی زیر دیپلم دارند و تنها 30 درصد دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم هستند همچنین تنها 1.7 درصد از غایبان دارای مدرک لیسانس و 3 دهم درصد دارای مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر هستند. بنابراین پیش‌بینی می شود که عمده مشمولان نیز برای معافیت خود رقمی بین 10 تا 22 میلیون تومان را پرداخت کنند.

کمالی با اشاره به فراخوان ثبت نام از متقاضیان واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی به جای انجام خدمت سربازی خاطرنشان کرد: ما به منظور تسریع در انجام کارها فراخوانی را صادر کرده و به متقاضیان واجد شرایط گفتیم که از 15 بهمن ماه تا 15 اسفندماه به دفاتر پلیس +10 مراجعه و پیش ثبت نام را انجام دهند لذا تاکید می‌کنیم که داوطلبان باید با مراجعه به این دفاتر پیش ثبت نام خود را انجام دهند.

کمالی با تاکید بر اینکه ما جوانان را برای پرداخت جریمه تشویق نمی‌کنیم و می‌خواهیم تکلیف سربازی خود را در اسرع وقت مشخص کنند گفت: هیچ اصرار و تاکیدی برای پرداخت جریمه وجود ندارد مشمولان غایب می‌توانند همانند اکثر جوانانی که به سربازی رفتند بیایند و به سربازی بروند و ما هم از این موضوع استقبال می کنیم چرا که اولویت رفتن به سربازی است و سه محدودیتی که ذکر شد نیز برای سربازان وجود ندارد.

 

تشدید برخورد با مشمولان غایب و مراکز به کارگیرنده آنها از سال آینده

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه در سال 94 با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با مشمولان غایب و مراکز به کارگیرنده آن‌ها برخورد جدی صورت خواهد گرفت گفت: مراکزی که اقدام به بکارگیری مشمولان غایب کرده باشند برای بار اول به ازای هر سرباز غایب ملزم به پرداخت هزینه سالانه یک سرباز و برای بار دوم و بالاتر ملزم به پرداخت هزینه سالانه 3 سرباز به ازای هر سرباز غایبی که به کار گرفته‌اند، خواهند شد.

وی افزود:‌ هزینه سالانه یک سرباز در سال جاری معادل 3.5 میلیون تومان است.

 

هزینه کرد رقم قابل توجهی از جرایم برای خود سربازان

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه چه مقدار از درآمد حاصل از طرح جریمه مشمولان دارای بیش از 8 سال غیبت صرف خود سربازان خواهد شد گفت: در قانون پیش بینی شده که 3 هزار میلیارد از محل درآمدهای این طرح به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور هزینه شود که بهبود وضعیت سربازان و بهتر شدن شرایط آنان نیز در همین گروه جای می‌گیرد.

 

پاسخ به برخی از پرسش‌های مخاطبان ایسنا

کمالی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان که پرسیده بود آیا به این دسته از افراد کارت معافیت قرمز رنگ صادر می‌شود یا خیر؟ گفت: چنین چیزی درست نیست و این طور نیست که برای این افراد کارت معافیت قرمز صادر شود همان‌طور که گفتم سه محدودیت برایشان وجود دارد اما همین کارت معافیت هوشمندی که برای دیگر افراد صادر شده برایشان صادر می شود با این تفاوت که در آنجا ذکر می‌شود که معافیت با استناد بند 4 ماده 26 قانون بودجه سال 94 صادر شده است.

کمالی همچنین درباره سوال دیگری درباره زمان آغاز محاسبه هشت سال غیبت پرسیده و اینکه آیا زمان انصراف از تحصیل به عنوان مبدا تعیین می‌شود یا آخرین مدرک تحصیلی؟ گفت: درباره آن دسته از مشمولانی که مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده‌اند زمان اخذ آخرین مدرک تحصیلی اما در رابطه با مشمولانی که از تحصیل انصراف داده‌اند زمان انصراف به عنوان مبدا غیبت تعیین خواهد شد.

وی همچنین در واکنش به کامنت‌ها و اظهارنظر‌های برخی از مخاطبان که گفته بودند چرا افراد دیپلمه باید معاف شوند اما افراد دارای مدرک تحصیلی با توجه به اینکه سنوات غیبت‌شان به هشت سال نرسیده نمی‌توانند با پرداخت جریمه معاف شوند؟ گفت: سن سربازی 18 سال تمام یعنی آغاز 19 سالگی است در حقیقت افرادی که درس خوانده و ادامه تحصیل داده‌اند کسانی هستند که نظام یک فرجه به آنان داد تا ادامه تحصیل بدهند بنابراین برای این افراد نیز از همان ابتدا یک سری تسهیلات درنظر گرفته شده بود که برای مشمولان دیپلم و زیر دیپلم وجود نداشت.

گزارش سازمان ملل از جنایات سازمان یافته داعش علیه کودکان عراقی

Posted: 04 Feb 2015 11:35 PM PST

جرس: کمیته حقوق کودکان سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در گزارشی تکان دهنده، ابعادی از جنایات سازمان یافته گروه تروریستی داعش علیه کودکان عراقی را فاش کرد.


به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این کمیته افزود: در بسیاری از موارد سازمان تروریستی داعش از کودکان به عنوان مهاجم انتحاری، سازنده بمب های دستی یا سپرهای انسانی برای حمایت از تاسیسات در حین حملات هوایی استفاده می کند.

ریناتی وینتر کارشناس کمیته کودکان سازمان ملل گفت: گزارش هایی به دست ما رسیده که تصریح می کند داعش از کودکان عقب مانده ذهنی برای حملات انتحاری استفاده می کند و ویدیوهایی در دست است که نشان می دهد داعش در حال آموزش کودکان زیر هشت سال است.

کمیته کودکان سازمان ملل تاکید کرد که قتل سازمان یافته کودکان به ویژه کودکان خانواده های اقلیت های مذهبی و نژادی نگران کننده است و در مناطقی از عراق گزارش ها حاکی از قطع سر کودکان، به صلیب کشیدن و همچنین سوزاندن آنها است.

این گزارش حاکی از کشته شدن تعداد زیادی از کودکان در حملات ائتلاف بین المللی ضد داعش است در حالی که برخی دیگر از تشنگی و گرسنگی تلف شده اند.

این کمیته افزود: داعش همچنین تعدادی از کودکان را ربوده است و از آنها سوء استفاده جنسی می کند. برخی کودکان ربوده شده که از اقلیت های دینی و نژادی هستند در بازارها با برچسب قیمت به فروش می رسند.

این گزارش همزمان با انتشار خبر سوزاندن معاذ الکساسبه خلبان اسیر اردنی به وسیله داعش منتشر می شود.

گروه تروریستی داعش روز سه شنبه فیلم سوزانده شدن زنده الکساسبه را که پس از سقوط هواپیمایش در رقه در شمال سوریه، اسیر شده بود، منتشر کردند.

دولت های اردن و عربستان از تروریست هایی که از چهار سال پیش در سوریه علیه دولت این کشور می جنگند، حمایت می کنند.

روایت رژه ثروت «نوکیسه‌گان» در جامعه و وجود شکاف شدید طبقاتی

Posted: 04 Feb 2015 11:19 PM PST

جرس: یک جامعه‌شناس در ارتباط با وجود شکاف طبقاتی و نابرابری‌ اجتماعی با اشاره به وجود آمدن گروه نوکیسه‌گان در جامعه از طریق استفاده از رانت‌ها، بهره‌برداری از تحریم‌ها و… اظهار کرد: رژه ثروت این نوکیسه‌گان در خیابان‌های شهر، نشان‌دهنده شدت شکاف طبقاتی در جامعه است.

 

سعید معیدفر در گفت‌و‌گو با ایلنا در ارتباط با میزان شکاف طبقاتی و نابرابری‌ اجتماعی در جامعه گفت: با در نظر گرفتن شاخص‌های کیفی افزایش شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی، به نظر می‌آید که احساس نابرابری اجتماعی بیش از گذشته در ذهن مردم وجود داشته باشد، یکی از دلایل بالا رفتن این احساس، بالا رفتن آگاهی مردم در جامعه است، معمولا در مناطق محروم‌ فاصله طبقاتی و یا نابرابری اجتماعی کمتر احساس می‌شود، اما در بین مردم تهران و دیگر کلان‌شهر‌ها که سطح آگاهی بیشتر شده، احساس نابرابری و نارضایتی از وضع زندگی نیز افزایش پیدا کرده و به لحاظ عینی نیز این نارضایتی مشهود است.

 

وی در مورد رابطه میان رانت و فساد اقتصادی در یک جامعه با نابرابری اجتماعی افزود: در هر کشوری که شفافیت اقتصادی کمتری وجود داشته باشد، میزان نابرابری و احساس آن نیز بیشتر خواهد بود، این در حالی‌ است که رتبه کشور ما سال به سال در مورد شفافیت اقتصادی بد‌تر شده است، در واقع در کشورهایی که میزان فساد و رانت بالا باشد، به صورت ساختاری شرایط برای ایجاد شکاف طبقاتی نیز بیشتر خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه همچنین در رابطه با توزیع نامناسب ثروت در جامعه اظهار کرد: ممکن است که توزیع پول مانند آنچه که دولت‌های نهم و دهم در مناطق محروم انجام داد و یا توزیع یارانه نقدی در زمان محدود، فاصله طبقاتی را کم کند، اما اگر اقتصاد کشور دارای مبانی منطقی و برنامه‌ریزی شده نباشد و اقدامات زیربنایی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی انجام نشده باشد، در دراز مدت این سیستم یارانه نقدی به نابرابری و افزایش شکاف طبقاتی منجر خواهد شد.

 

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با توزیع یارانه نقدی، میزان مصرف کاذب در یک محدوده زمانی بالا می‌رود و سبب می‌شود که مراکز قدرت این پول پمپاژ شده در جامعه را به سمت خود جذب کنند. پرونده‌های فسادی که افشا می‌شود، نیز نشان‌دهنده این جذب پول توسط گروه‌های خاص است. همچنین تورم ۴۵ درصدی که سال گذشته با آن رو به رو بودیم نیز به این معناست که پول در دست افراد فقیر و زیر خط فقر به سمت مراکز ثروت حرکت می‌کند. در واقع سیاست‌های دولت نهم و دهم اگرچه در کوتاه مدت فاصله طبقاتی را کاهش داد اما آثار درازمدت آن برخلاف این مساله عمل خواهد کرد.

 

معید فر در پاسخ به این سوال که آیا تغییر سبک زندگی در میان گروه‌های خاصی از جامعه به سمت زندگی لوکس و تجملی و نمایش اغراق‌آمیز آنها در جامعه‌ای که دچار مشکلات اقتصادی است، نمایانگر چه پدیده‌ای در جامعه است و چه ارتباطی بانابرابری اجتماعی دارد، گفت: مشاهده کالاهای بسیار لوکس و گران قیمت در جامعه و رژه برخی اتومبیل‌های بسیار گران‌قیمت در خیابان‌های شهر، واردات خودروهای میلیاردی به کشور و یا ساخته شدن ساختمان‌هایی با معماری رومی و تزیینی و چشم‌ پر کن به عبارتی شکاف‌های طبقاتی را بر سر جامعه و طبقه پایین و یا طبقه متوسط می‌کوبد و به نوعی رژه ثروتی است که احساس نابرابری را در جامعه چندین برابر می‌کند.

 

این‌جامعه‌شناس توضیح داد: ممکن است که خانه شما در ظاهر معمولی، اما درون آن بسیار مجلل باشد، اما زمانی که شما اتومبیل بسیار گرانقیمت و خاصی سوار می‌شوید و یا در منزلی سکونت می‌کنید که نمای بسیار تزیین شده‌ای دارد به نوعی این کار را برای رو کم‌کردن و کور کردن چشم جامعه و افراد فقیر انجام می‌دهید.

 

وی با اشاره به وجود اصطلاحی در جامعه شناسی تحت عنوان «نوکیسه‌گان» به توضیح آن پرداخت و افزود: در واقع شرایط اقتصادی و مسائلی مانند تحریم‌ها، رانت و یا توزیع نامناسب پول سبب می‌شود که عده‌ای یک شبه ثروت باد آورده‌ای را به دست آورند، در حالی که این افراد فاقد منزلت اجتماعی هستند و پیش از این نیز افراد ممتازی در جامعه نبوده‌اند، بنابراین سعی می‌کنند این کمبود را با پول معاوضه کنند.

 

معید فر ادامه داد: افراد نوکیسه معمولا به اصول اجتماعی پایبند نیستند و سعی می‌کنند که با استفاده از رژه ثروت، کمبود منزلت اجتماعی خود را جبران کنند. زمانی که در جامعه‌ شاهد رژه ثروت هستیم، نباید حتی لحظه‌ای شک کنیم که اوضاع نابرابری‌ها بسیار وخیم و شکاف‌های اجتماعی در بعد عینی و ذهنی به شدت در جامعه وجود دارد.

 

حمله سایبری به «نطنز» چگونه ناکام ماند

Posted: 04 Feb 2015 11:18 PM PST

جرس: «قابلیت انتشار در صدهزار دستگاه غیر از اهداف تعیین‌شده، علت اصلی ناکامی بدافزار «استاکس‌نت» بود». این بخشی از نظرات «کیم زتر»، نویسنده کتاب «شمارش معکوس تا روز صفر» بود که در مدت کوتاه انتشارش در آمریکا بازخوردهای فراوانی در محافل مطبوعاتی و پژوهشی آمریکا داشته است، به‌طوری که «دیوید ایگناتیوس» سرمقاله‌نویس معروف «واشنگتن‌پست» گزارش‌های اخیر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را با استناد به داده‌های آن کتاب تنظیم کرده است.

 

شرق نوشت: «کیم زتر»، خبرنگار آزاد آمریکایی که کارهایش در نشریات مختلفی از جمله «لس‌آنجلس‌تایمز» و «سن خوزه دیترویت فری پرس» منتشر شده‌اند در گفت‌وگو با «شرق» از بخشی از اطلاعات خود درباره چگونگی و زمان طراحی بدافزار «استاکس‌نت» و نواقص موجود در این بدافزار و نحوه عملکرد آن گفت بدافزاری که روزی قرار بود تاسیسات نطنز را با هزینه‌ای کم برای طراحانش نابود کند، اما در اجرای ماموریت خود ناکام ماند.

آمریکا چه زمانی برای ساخت بدافزار «استاکس‌نت» برنامه‌ریزی کرد؟
من در کتاب خود نشان داده‌ام که برنامه‌ریزی رسمی برای تولید و توسعه بدافزار «استاکس‌نت» و حمله توسط آن در سال٢٠٠٦ آغاز شد. با این حال، احتمالا پیشرفت تحقیقات بر روی سیستم «زیمنس» و نوع کارکرد دستگاه‌های مرتبط با آن برای شناسایی کدها به‌منظور انجام حمله، مدت‌ها پیش از این تاریخ و شاید از اوایل سال‌های ٢٠٠١ یا ٢٠٠٢ میلادی آغاز شده بود.

دولت آمریکا چگونه به این نتیجه رسید که باید «استاکس‌نت» را تولید کند؟ آیا این موضوع زمانی روی داد که آمریکایی‌ها متوجه شدند نمی‌توانند از طریق حمله نظامی روند پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند؟
بله، زمانی که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که حمله نظامی هوایی احتمالا نه‌تنها باعث نابودی برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد، بلکه مشکلات عدیده‌تری از جمله آغاز یک جنگ تمام‌عیار با ایران را به وجود خواهد آورد، به فکر ساخت بدافزار «استاکس‌نت» افتادند. واقعیت آن است که آمریکا خواستار جلوگیری از وقوع منازعه نظامی با ایران بوده است. به همین دلیل، بدافزار «استاکس‌نت» بدیل خوبی بود، چراکه می‌توانست روند برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند. با این حال، مبنای کار بر انجام عملیات از طریقی مخفیانه بود تا شناسایی و ردیابی آن دشوار باشد.

گزینه جایگزین دیگر آمریکایی‌ها به جای کاربرد «استاکس‌نت» علیه تاسیسات هسته‌ای ایران چه بود؟
بدیل‌ها، حمله نظامی هوایی، تحریم بیشتر و دیپلماسی بود.

همه این گزینه‌ها مطرح شده بودند، با این حال، گزینه حمله نظامی هوایی پیش از آنکه «استاکس‌نت» مطرح شود بررسی شده بود و تصمیم‌گیرندگان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که گزینه‌ای شکست خورده است و نمی‌تواند آنان را به هدف مدنظرشان، یعنی توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران برساند. در نتیجه، توسعه برنامه ساخت و کاربرد بدافزار «استاکس‌نت» گزینه‌ای بهتر به نظر می‌رسید.

آیا شما به اطلاعات تازه‌ای درباره چگونگی ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دسترسی داشتید؟
خیر، به‌جز آنچه در کتابم گفته‌ام که جزییات تازه‌ای دربر ندارد.

آیا اطلاعاتی دقیق از چگونگی همکاری میان آمریکا و رژیم اسراییل برای تولید و کاربرد بدافزار «استاکس‌نت» در اختیار دارید؟
طبق اطلاعاتی که به آنها دسترسی پیدا کردم، نقشه تولید بدافزار و استفاده از آن با رهبری و مدیریت آمریکایی‌ها و در همکاری با رژیم اسراییل بود. این همکاری درباره چگونگی کدگذاری بدافزار و همچنین چگونگی واردکردن آن به سیستم‌های رایانه‌ای در ایران بود.

آمریکایی‌ها درباره میزان آسیب‌رسانی بدافزار «استاکس‌نت» به تاسیسات هسته‌ای ایران چه ارزیابی‌ای داشتند؟
نخست باید توجه داشت که استاکس‌نت تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز را هدف حمله قرار داده بود. البته در این بین برخی از رایانه‌ها و دستگاه‌ها در نیروگاه «بوشهر» نیز مورد حمله قرار گرفتند که آسیبی به آنها وارد نشد.

ادعاهای مطرح‌شده از سوی «ادوارد اسنودن»، پیمانکار پیشین دستگاه امنیت ملی آمریکا را تا چه میزان موثق می‌دانید؟
تنها ادعایی که از «اسنودن» درباره «استاکس‌نت» خوانده‌ام، درباره همکاری آمریکا و رژیم اسراییل بود. خب، واقعیت آن است که این موضوع در گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز منتشر شده بود. واقعا برایم نامشخص است که آیا اسنودن برپایه اطلاعات و داده‌های مستقل خود درباره «استاکس‌نت» اظهارنظر کرده یا آنکه صرفا به خواندن مقاله نیویورک‌تایمز اکتفا کرده است.

پس از شناسایی حمله انجام‌شده توسط «استاکس‌نت» عملیات مخفیانه مدنظر آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها ناکام ماند. طبق ارزیابی‌های شما نقص اصلی این بدافزار چه بود؟
سازوکار انتشار بدافزار «استاکس‌نت» نقص اصلی آن بدافزار بود که در نهایت نیز سبب شد به دام بیفتد. سازوکار «استاکس‌نت» به‌گونه‌ای طراحی شده بود که به آن بدافزار اجازه می‌داد در صدهاهزار دستگاه وارد شده و منتشر شود. دستگاه‌هایی که لزوما هیچ‌کدام آنها هدف اصلی بدافزار نبودند. همین موضوع ضرب خطا و احتمال شناسایی آن بدافزار را افزایش داد و سبب شد تا از سوی طرف ایرانی مورد شناسایی قرار گیرد. البته بدافزار «استاکس‌نت» باعث شد تا آسیب‌هایی به دستگاه‌های فعال ایران در تاسیسات هسته‌ای وارد شود با این حال، آسیب‌ها تنها به برخی از دستگاه‌ها وارد شدند. ما در این‌باره اطلاعات دقیقی نداریم. قدر مسلم می‌توانم با قطعیت بگویم نقص‌هایی در سیستم کدگذاری استاکس‌نت وجود داشته‌ است.

-----------------------------------------------

«استاکس‌نت»؛ محل تولد: آمریکا، محل فعالیت: نطنز: ماموریت: خرابکاری در غنی‌سازی اورانیوم. در کدهای این «کرم» مخرب کامپیوتری، واژه «گوآوا guava» وجود دارد؛ نام عبری گیاهی که نامش همان نام اصلی ملکه «استر» است؛ کسی که طبق روایات عبری، مانع قتل‌عام یهودیان در امپراتوری پارس شد. ۳۱تیر١٣٨٩ بود که شرکت «سیمانتک» در کالیفرنیا، از آلودگی برخی کامپیوترهای جهان به این کرم خبر داد. آنطور که در این گزارش آمده بود، حدود ۶۰درصد آلودگی‌های جهان به این کرم کامپیوتری در ایران قرار دارد.

این کرم کامپیوتری ماموریت داشت تا با نفوذ در سیستم کنترل‌کننده سانتریفیوژهای نطنز، در کار آنها اخلال ایجاد کند. این ویروس به گونه‌ای طراحی شده که با ورود به تجهیزات هسته‌ای ایران، کنترل سانتریفیوژها را به دست آورده و اینگونه کار می‌کند که به‌صورت ناگهانی در وضعیت چرخش‌های دورانی سانتریفیوژ‌ها، اختلال پدید می‌آورد، به‌گونه‌ای که گاه سانتریفیوژ‌ها با سرعتی بیش از سرعت معمول و گاه با سرعتی بسیار کمتر از آن حرکت می‌کنند؛ موضوعی که مورد تایید سازمان اطلاعات و امنیت بین‌المللی هم قرار گرفته است.

ژانویه ٢٠١١ (دی١٣٨٩) روزنامه نیویورک‌تایمز در این مورد نوشته که «اسراییل استاکس‌نت را در مرکز اتمی دیمونا و بر روی سانتریفیوژهای مشابهی که ایران از آنها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده می‌کند، با موفقیت آزمایش کرده‌ بود.»

همان سال بود که رییس وقت سازمان انرژی اتمی، گفته بود: «این کرم به سیستم اصلی ما در نیروگاه بوشهر وارد نشده است و پیش‌بینی‌های لازم را برای مقابله با این ویروس از قبل انجام داده بودیم.» او افزوده بود: «این آلودگی به سیستم اصلی ما نرسیده و در برخی از رایانه‌های همراه شخصی کارکنان مشاهده شده. اقدامات لازم نیز در این‌باره صورت گرفته، ولی سیستم اصلی ما پاک است.»