جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


موافقت مجلس با کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی

Posted: 09 Jul 2014 01:24 AM PDT

جرس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی رای مثبت دادند.

 

به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی با 171 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع221 نماینده حاضر با کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی موافقت کردند.

 

دخیل عباس زارع زاده مهریزی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس درمورد این طرح اظهارداشت: قانون احزاب در سال 60 تدوین شده و تاکنون هیچ تغییری در این آن انجام نشده است.

 

وی از ویژگی های مهم این طرح را استفاده از دیدگاه های 300 صاحب نظر فعال در عرصه احزاب کشور بیان کرد و یادآور شد: در این راستا مرکز پژوهش های مجلس نیز در طول تدوین این طرح حضور داشت و در راستای تطبیق طرح فعلی و قانون موجود فعالیت های لازم را انجام داد.

 

زارع زاده مهریزی از طراحان طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی خاطرنشان کرد: وزارت کشور نیز در مدت بررسی این طرح نظرات کارگشایی ارایه کرد.

 

وی با یادآوری این که این طرح در سه فصل تدوین شده است، گفت: ما در این طرح، احزاب را به سه گروه ملی، استانی و شهرستانی تقسیم کرده ایم و در این راستا احزاب ملی به احزابی می گویند که در 15 استان کشور دفتر داشته باشند.

شرایط بازگشت به تحصیل دانشجویان ترک تحصیل‌کرده

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

جرس: معاون دانشجویان داخل وزارت علوم در مورد تحصیل مجدد دانشجویان ترک تحصیل کرده، گفت: دلایل فردی که ترک تحصیل کرده است، در کمیسیون موارد خاص بررسی می‌شود، اگر دلایل ترک تحصیل برای کمیسیون قابل قبول باشد، سنوات قانونی اعلام شده و امکان بازگشت به تحصیل فرد وجود دارد.

 

دکتر ابوالحسن ریاضی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازگشت دانشجویان ترک تحصیل کرده دارای شرایط خاص است، توضیح داد: شرط اول ارائه دلیل قابل قبولی برای ترک تحصیل است. شرط دوم این است که تعداد واحدهای باقی مانده کم باشد و کم بودن فاصله بین ترک تحصیل و بازگشت به تحصیل به منظور از بین رفتن دانش فرد شرط سوم است.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویانی که قصد بازگشت به تحصیل دارند افزایش یافته است، افزود: اگر دلایل فرد قانع‌کننده باشد، با بازگشت به تحصیل فرد موافقت می‌شود. برای مثال مساله نظام وظیفه پسران می تواند یک دلیل قانع کننده باشد.

 

معاون دانشجویان داخل وزارت علوم ادامه داد: ما به استان‌ها این اختیار را داده‌ایم که دانشجویان واجد شرایطی که قصد بازگشت به تحصیل را دارند پذیرش کنند و این فرآیند را تسهیل کردیم. بنابراین احتمال افزایش تعداد دانشجویانی که قصد بازگشت به تحصیل دارند، وجود دارد.

 

ریاضی با تاکید بر اینکه بازگشت دانشجویان فعلا در مقطع کاردانی و کارشناسی امکانپذیر است، افزود: در ضمن فرد حتما باید به دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کرده است، برگردد.

 

امکان بازگشت به تحصیل دانشجویان اخراجی

معاون دانشجویان داخل وزارت علوم در ادامه در مورد بازگشت دانشجویان اخراجی توضیح داد: اگر فرد از طریق کمیته انضباطی اخراج شده باشد، باید درخواست کند تا شرایطش در هیات تجدید نظر بررسی شود. در هر مرحله‌ای که تشخیص داده شود رأی کمیته انضباطی نادرست بوده، امکان بازگشت به تحصیل فرد وجود دارد.

دهها کشته و زخمی در حملات اسراییل به نوار غزه

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

قدس، تل‌آویو و حیفا آماج حملات راکتی گردان‌های قسام
جرس:  ارتش اسراییل سه‌شنبه شب اعلام کرد که نیروی هوایی و زمینی این رژیم از دوشنبه شب تا سه‌شنبه شب 200 نقطه را در نوار غزه هدف قرار داده است، این در حالی است که تعداد شهدای این حملات به 28 تن و زخمی‌ها به 200 تن افزایش یافته است. گروههای فلسطینی راکت های بیشتری را به سوی شهرهای اسرائیل پرتاب کرده اند. همزمان تعدادی از اعضای شاخه نظامی جنبش حماس با نفوذ به یک پایگاه نظامی اسرائیل در جنوب تل آویو با آنان درگیر شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، ارتش اسراییل در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای هوایی و زمینی ارتش اسرائیل 200 پایگاه را در مناطق مختلف نوار غزه هدف قرار دادند و این حمله تا امشب ادامه خواهد یافت.

ارتش رژیم صهیونیستی از دوشنبه شب عملیات نظامی به عنوان "صخره سخت" را علیه نوار غزه آغاز کرده است.

در همین حال در اثر حمله اسراییل که خانه‌ای در بیت حانون را امروز (چهارشنبه) هدف قرار داد شش تن از جمله یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی به شهادت رسیدند و بدین ترتیب تعداد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از روز سه‌شنبه به 28 شهید می‌رسد.

مسئولان فلسطینی اعلام کردند که حمله به بیت حانون حافظ حمد، فرمانده گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی را هدف قرار داده بود که در این حمله وی، دو برادر و پدر و مادرش و همچنین زن دیگری که در این خانه بود و هویت وی تاکنون شناسایی نشده است، به شهادت رسیدند.

منابع خبری اعلام کردند که در حمله‌ای که خانه مسکونی را در مرکز نوار غزه و ساختمان دانشکده پلیس و منزل یکی از رهبران گردان‌های عزالدین قسام را در نوار غزه هدف قرار داده بود 30 فلسطینی زخمی شدند.

وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد: در پی حمله رژیم صهیونیستی که اطراف بیمارستان اروپایی غزه را هدف قرار داده بود 17 تن زخمی شدند.

در همین حال گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس در بیانیه‌ای که توسط سخنگوی این گردان‌ها قرائت شد، اعلام کرد که این گردان‌ها مسئولیت حمله به پایگاه نظامی "زیکیم" رژیم صهیونیستی در سواحل عسقلان را برعهده گرفته است.

گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرد: در این حمله حامیان مقاومت که از طریق دریا نفوذ پیدا کرده بودند تلفات بسیاری بین اسرائیلی‌ها بر جای گذاشتند و همزمان با این حمله با موشک‌های کاتیوشا این پایگاه را هدف قرار داد.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که نیروهای این رژیم پنج فرد مسلح را که احتمال می‌رفت از دریا وارد پایگاه‌ نظامی "زیکیم" در جنوب تل‌آویو شده باشند به قتل رسانده و تنها یکی از سربازان این رژیم در اثر این حمله زخمی شده است.

ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام خاطرنشان کرد: در صورتیکه حمله به نوار غزه متوقف نشود ما نیز دامنه حملات خود را گسترده‌تر خواهیم ساخت و ما در حال حاضر در فصل جدیدی از فصل‌های جهادمان به سر می‌بریم.

شبکه العربیه نیز گزارش داد، سامانه گنبد آهنین اسرائیل عصر سه‌شنبه مورد اصابت چندین راکت قرار گرفت و حماس اعلام کرد که یک راکت را به حیفا شمال اسرائیل زده است و این تا به این لحظه دورترین هدف از غزه بوده است.

گردان‌های قسام اعلام کرد که قدس و تل‌آویو را نیز با راکت هدف قرار داده است.

گردان‌های قسام در بیانیه خود افزود: برای اولین بار گردان‌های قسام شهر حیفا را با راکت آر 160 و همچنین شهر قدس اشغالی را با چهار راکت از نوع ام 75 و تل‌آویو را نیز با چهار راکت از نوع ام 75 هدف قرار داده است که موجب شنیده شدن صدای آژیرهای خطر در قدس اشغالی و مناطقی از تل‌آویو شده است.

در همین حال مسئولان اسراییل پس از تصمیم خود برای گسترش عملیات نظامی خود در نوار غزه اعلام کردند که 40 هزار سرباز ذخیره را فرا خوانده‌اند.

موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: در صورتی که حماس به برقراری آرامش پایبند نباشد و شلیک راکت‌ها را متوقف نسازد عملیات نظامی که ارتش اسرائیل علیه غزه آغاز کرده است ظرف چندین روز ادامه خواهد یافت.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که 18 راکت از بامداد امروز از نوار غزه به سمت جنوب اراضی اشغالی شلیک شده است که بیشتر آن‌ها به مناطق غیرمسکونی اصابت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد: عملیات نظامی علیه نوار غزه احتمالا زمان طولانی به طول خواهد انجامید تا آرامش کامل برقرار شود.

وی به ارتش رژیم صهیونیستی نیز دستور داد تا عملیات خود را علیه نوار غزه بسیار گسترده‌تر سازد.

در همین حال وزارت مسکن در دولت توافقی فلسطین اعلام کرد: در حملات رژیم صهیونیستی از شب دوشنبه 50 واحد مسکونی به صورت کامل تخریب شده‌ و 1700 واحد دیگر نیز به صورت جزئی آسیب دیدند.

ارتش اسراییل احتمال می‌دهد که ظرف روز سه‌شنبه حدود 100 راکت از نوار غزه به اراضی اشغالی شلیک شده باشد.

تل‌آویو ادعا کرده است که سامانه گنبد آهنین حملات تعدادی از این راکت‌ها را ناکام گذاشته است.

از سوی دیگر، آمریکا شلیک راکت به سمت اراضی اشغالی را محکوم کرده و نسبت به جان غیرنظامیان دو طرف اظهار نگرانی کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از نتانیاهو خواست کانال دیپلماتیک با فلسطینی‌ها را برای حل و فصل این بحران باز بگذارند.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست بر جنبش حماس که با تشکیلات خودگردان توافق آشتی امضا کرده است، اعمال فشار کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما یقینا از عباس انتظار داریم تا تمام تلاش خود را برای ممانعت از حملات راکتی انجام دهد و خشونت‌ها را محدود کند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سه شنبه عصر در بیانیه ای نوشت:‌ «هیچ کشوری در سایه این خطر زندگی نمی کند، هیچ کشور دیگری در جهان نیست که چنین تهدیدی را تحمل کند.»

او افزود: «در نتیجه ما عملیات خود علیه حماس و سایر گروه های تروریستی در غزه را به طور قابل توجهی گسترش داده ایم.»
اسرائیل اخطار داده که در صورت متوقف نشدن راکت ها ممکن است با نیروی زمینی وارد غزه شود.

پیشتر درحالی که ارتش اسرائیل گفت برای جلوگیری از شلیک راکت از غزه درحال بررسی «همه گزینه ها» است.

غزه
از جمله چهار عضو حماس در یک اتومبیل کشته شدند

اسرائیل مجوز فراخواندن ۴۰ هزار سرباز ذخیره را صادر کرده است. صدها نیروی ذخیره اکنون برای تقویت سپر دفاعی پیرامون غزه فراخوانده شده اند.

 حماس گفته که اسرائیلی ها در هرکجای این کشور هدف حملات این گروه خواهند بود.
محمود عباس رهبر دولت فلسطینی خواستار توقف فوری حملات اسرائیل به نوار غزه و خواستار آرامش شده است.

 

واحدهای زمینی اسرائیل به مرز با غزه اعزام شده و ارتش از احتمال آغاز عملیات زمینی سخن گفته است

مطهری: صدای موسوی‌ و‌ کروبی به مردم نرسید

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

جرس: علی مطهری به جوابیه دوم روزنامه رسالت که در قالب سرمقاله این روزنامه در شماره یکشنبه 15 تیرماه نوشته شده بود نیز پاسخ داد.

 

به گزارش ایسنا، علی مطهری نوشت: «سرمقاله‌نویس محترم روزنامه رسالت که جواب اینجانب به مقاله‌اش را دریافت کرده و پاسخ داده بود، ظاهرا از پاسخ خود قانع نشده و یک بار دیگر در شماره یکشنبه 15/ 4/ 93 آن روزنامه در قالب سرمقاله پاسخ داده است. لازم دیدم چند نکته را به اطلاع خوانندگان محترم روزنامه رسالت برسانم:

 

1. آنچه پس از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد ابتدا یک اعتراض مدنی به نتیجه انتخابات بود ولی از آنجا که سرمقاله‌نویس محترم روزنامه رسالت و دوستانشان اساسا اعتراض مدنی را در جمهوری اسلامی به رسمیت نمی‌شناسند، با نوع برخوردی که با آن اعتراض شد فتنه‌ای رقم زده شد. بنابراین اصرار ایشان بر محارب و باغی بودن دو کاندیدای معترض مسموع نیست.

2. گرچه اعلام پیروزی آقای موسوی در ساعات پایانی انتخابات را یک خطا از سوی ایشان می‌دانم اما باید توجه داشت که چند ساعت قبل از آن، خبرگزاری وابسته به یک نهاد حکومتی آقای احمدی‌نژاد را با 60 درصد آراء پیروز انتخابات معرفی کرده بود.

3. آقای سرمقاله‌نویس رسالت پاسخ دهند که اساسا اگر از چند ماه قبل از انتخابات عده‌ای راه نمی‌افتادند و اعلام نمی‌کردند که نظر مقام رهبری به آقای احمدی‌نژاد است و در نتیجه از ابتدا فضای جامعه را دوقطبی نمی‌کردند، اگر مقامات عالی نظام مانند شورای نگهبان بعد از آن مناظره کذایی اقدام لازم را در محکوم کردن آقای احمدی‌نژاد انجام می‌دادند،‌ اگر روز بعد از انتخابات و پس از آغاز اعتراضات، به جای سخن گفتن از رئیس‌جمهور 24 میلیونی و جشن ملی، موضوع به اعلام نظر شورای نگهبان موکول می‌شد، اگر در همان ابتدا به معترضان اجازه صحبت کردن داده می‌شد و چند اگر دیگر، در این صورت آیا اساسا فتنه‌ای به این وسعت پدید می‌آمد تا امروز شما اصرار بر محارب و باغی بودن آنها داشته باشید؟

4. پیوستن گروه‌های معاند و سفارتخانه‌های خارجی به حرکت‌های اعتراضی مدنی، یک امر طبیعی است. آنها از هر فرصتی می‌خواهند برای براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده کنند. بنابراین اقدامات آن گروه‌ها را نباید صرفا به پای معترضان اولیه نوشت که احیانا رشته هدایت آن حرکت اعتراضی به دلیل محدودیت رسانه‌ای یا بی‌تدبیری از دستشان خارج شده است. رهبران این‌گونه حرکت‌ها باید هرچه زودتر راه و شعارهای خود را از راه و شعارهای گروه‌های معاند جدا کنند؛ کاری که آقایان موسوی و کروبی در آن موفق نبودند و البته محدودیت‌های رسانه‌ای و تبلیغات طرف مقابل هم در آن مؤثر بود. مثلا آنها شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» را به صراحت یا با اشاره در اعلامیه‌های خود محکوم کردند اما طرف مقابل مایل نبود صدای آنها به مردم برسد بلکه مایل بود که آنها همچنان به عنوان عوامل آمریکا و اسرائیل معرفی شوند.

5. سرمقاله‌نویس محترم مسئولیت قربانیان حوادث سال 88 را صرفا متوجه دو کاندیدای معترض دانسته است در حالی که طرف مقابل نیز به دلیل سوء مدیریت بحران و رفتار خشونت‌آمیز، در قبال آن مسئولیت دارد.

سخن آخر اینکه اگر انصاف را رعایت کنیم و خود را از حب و بغض غیر الهی خالی کنیم، قضاوت ما به عدالت و قضاوت‌های ما به یکدیگر نزدیک می‌شود.»
 

نامه سرگشاده مسعود بارزانی به مردم عراق

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

جرس: مسعود بارزانی در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق تاکید کرد: اینکه عراق یک کشور یکپارچه در این مرحله حساس باقی بماند در گروی تامین منافع اقشار مختلف و بهبود روند سیاسی و مشروعیت بخشیدن به نهادهای دولتی است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سایت الوطن العربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در نامه‌ای سرگشاده به مردم عراق گفت: ما در حال حاضر که مرحله حساسی از مراحل ساخت عراق جدید را پشت سر می‌گذاریم تاکید می‌کنیم که عراق پایدار و متحد در گروی تامین منافع همه اقشار آن و برآورده شدن خواسته‌های مشروع مردم است.

وی افزود: در صورتی که پایه‌های لازم برای تشکیل دولت دموکرات مدنی و برپایی نهادهای آن براساس قانون اساسی و حفظ استقلال آن تشکیل نشود تحقق این امر ممکن نیست.

رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: چنین مشروعیتی ایجاب می‌کند که راهکارهایی تدوین شود که مانع از تکروی در قدرت و دیکتاتوری شود و اصلاح شرایط نیز ایجاب می‌کند که وضعیت سیاسی کشور بهبود یافته و این مهم تنها از این طریق رسیدن تمام طوایف به حقوق خود و پایان تنش‌های مذهبی تحقق می‌یابد.

وی همچنین تاکید کرد که پافشاری نوری مالکی، نخست وزیر عراق که دوره ریاستش پایان یافته است، برای دنبال کردن روش وی در اداره امور کشور و اصرارهایش برای کاندیداتوری جهت تصدی مجدد پست نخست وزیری اقدامی بسیار غیر سازنده است.

مسعود بارزانی عنوان داشت: تبلیغات ظالمانه علیه مردم کردستان و رهبران آن در حال افزایش است و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا کردها مسئول فروپاشی تاسف‌بار نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق خوانده شوند. فروپاشی نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی عراق باعث شد تا گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های مشکوک وارد شهرها و مناطق ارزشمند عراق شوند.

از سوی دیگر مسعود بارزانی پس از دیدارش با هیاتی از حزب دموکرات کردستان گفت: کردها به اراده اقشار مختلف مردم کرکوک احترام می‌گذارند و با اراده خود کاری خواهند کرد که این استان نمونه‌ای از همزیستی در منطقه و جهان باشد.

وی با بیان اینکه بحران‌ها و اجرای سیاست‌های اشتباه عرصه‌ای را برای افراد میانه‌رو از اهل تشیع و تسنن باقی نمی‌گذارد گفت: بحران‌های عراق با گذر روزها عمیق‌تر می‌شود و ما ظرف ده سال اخیر تمام راه‌ها را امتحان کردیم تا بتوانیم با عراق بمانیم اما موفق نشدیم و علت آن صاحبان قدرت در بغداد و فرهنگ تسلط و سلطه جویی است.

وی در خصوص برگزاری همه پرسی و تعیین سرنوشت عنوان داشت: تصمیم برای استقلال و در نظر گرفتن نظر مردم تصمیمی است که در زمان و مکان مناسب مطرح شده است.

آخرین وضعیت میرحسین و رهنورد از زبان میرمحمودموسوی

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

جرس: میرمحمود موسوی، از سفرای پیشین ایران در شبه‌قاره هند و برادر میرحسین موسوی، خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت پزشکی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شد.

 

وی در خلال گفت‌وگو با روزنامه شرق به آخرین وضعیت برادرش پرداخته است. بخشی از این گفت‌وگو که در این رابطه است در پی می‌آید:

 

‌شما چندی پیش با برادرتان، میرحسین موسوی دیدار داشتید. حالشان چطور بود؟
از نظر روحی خیلی خوب و از نظر جسمی نیاز به رسیدگی دارد و از نظر پزشکی باید بیشتر مورد توجه باشد. شرایط حصر تاثیر جسمی داشته است. اخبار را به ناچار از طریق تنها وسیله خبری یعنی صداوسیما که در اختیارشان گذاشته‌اند دنبال می‌کنند.

 

‌ملاقات شما بعد از انجام آنژیوگرافی بود؟
بله، دوهفته بعد از آن بود.

 

‌بعد از چند وقت؟
21ماه.

 

‌حال خانم رهنورد چطور بود؟
وضعیت ایشان را هم از نظر روحی خوب دیدم، ولی شرایط جسمی ایشان متاثر از شرایط حصر است و نیازمند این است که از نظر پزشکی، توجه بیشتری به ایشان بشود. هرچند که مقامات امنیتی به ما می‌گویند که رسیدگی می‌کنیم، منتها من اعتقاد دارم که باید دسترسی بیشتر و بهتری به امکانات پزشکی داشته باشند.
 

تعیین رئیس جدید ائتلاف ملی مخالفان سوریه

Posted: 08 Jul 2014 11:24 PM PDT

جرس: ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کرد: این ائتلاف تحت حمایت غرب پس از یک نشست سه روزه در شهر استانبول ترکیه ، هادی البحره مذاکره کننده ارشد در مذاکرات صلح ژنو را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کرد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از بیروت ، هادی البحره که مهندس صنایع و تحصیلکرده آمریکاست جایگزین احمد جربا خواهد شد.

 

البحره نیز مانند جربا از روابط نزدیکی با عربستان سعودی برخوردار و در این کشور زندگی کرده است.

 

ائتلاف ملی مخالفان سوریه روز چهارشنبه در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: هادی البحره با 62 رای موافق به عنوان رئیس این ائتلاف انتخاب شد.
 

آیت الله محمدی گیلانی درگذشت

Posted: 08 Jul 2014 11:04 PM PDT

جرس: آیت الله محمدی گیلانی رئیس سابق دیوان عالی کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.


به گزارش  مهر، آیت الله محمدی گیلانی که چندی پیش به علت بیماری ریوی در یکی از بیمارستان های تهران بستری شده بود، پس از یک دوره بیماری ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت.


 زندگينامه

آیت الله‌ محمد محمدی‌ دعوی‌سرایی‌ مشهور به‌ گیلانی‌ در سال‌ 1307 در روستای‌ دعوی‌ سرا از توابع‌ شهرستان‌ رودسر استان‌ گیلان‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص) به‌ دنیا آمد. پدر او محمدجعفر از راه‌ کشاورزی‌ روزگار می‌گذرانید.‌در سال‌ 1323 همزمان‌ با تأسیس‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر توسط‌ مرحوم‌ حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید محمد هادی‌ روحانی(ره)‌ وارد‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر شد و جامع‌ المقدمات‌ را فرا گرفت‌. بعد از 2 سال و در سال‌ 1325 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مشرف‌ شد و به‌ تکمیل‌ دروس‌ ادبیات‌ و فراگیری‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(قدس سره) راه‌ یافت‌ و در مدت‌ دوازده‌ سال‌ در محضر ایشان‌ تلمّذ نمود و به‌ موازات‌ آن‌ در درس‌ اصول‌ فقه‌ آیت الله خمینی نیز حضور پیدا کرد و از آن‌ بهره‌های‌ بسیار برد. در طول‌ این‌ مدت‌ در دروس‌ اسفار، شرح منظومه و شفای‌ مرحوم علامه‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌ (قدس سره) نیز شرکت‌ نمود که خیلی زود در زمره شاگردان خاص و مبرّز مرحوم علامه قرار گرفتند‌.

محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ در پیش‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ و پس‌ از آن‌ بوده‌ است‌. او با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانیها و افشاگریها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی داشته‌ است‌. پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ نیز به‌ دستور  آیت الله خمینی راه اندازی‌ دادگاه‌ انقلاب‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و پس‌ از تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ قضایی‌ به‌ عضویت‌ این‌ شورا‌ در آمد.

برخی‌ از مسئولیتهای‌ وی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:

- حاکم‌ شرع‌ و ریاست‌ دادگاههای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ امر رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی حضرت امام خمینی(قدس سره)

- عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌.

- مسئول رسیدگی به مشکلات شرعی شهرداری ها از سوی امام خمینی(قدس سره)‌

- نماینده‌ مردم‌ تهران‌ در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌.

- رئیس‌ هیأت‌ عفو از سوی حضرت‌ امام‌(ره‌)

- عضو شورای بازنگری قانون اساسی

- عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام

- نماینده‌ مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

- رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور

- مشاور عالی رئیس قوه قضائیه

يکي از مسائلي که درباره زندگي آيت الله محمدي گيلاني قابل توجه است مسئله نحوه درگذشت فرزندان ايشان است. چندي پيش روزنامه کيهان در سرمقاله خود نوشته بود که آيت الله محمدي گيلاني دستور بازداشت و اعدام فرزندان خود را که به سازمان منافقين پيوسته بودند صادر کرده است. اين در حالي بود که حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی نیری معاون رئیس دیوان عالی کشور، که از همراهان آیت‌الله محمدی گیلانی بوده و هست، با ارسال نامه‌ای به روزنامه جمهوری اسلامی درباره تحریف حقایق و حوادث تاریخی توسط بعضی رسانه‌ها هشدار داد. وي در اين نامه نوشت که آیت‌الله محمدی گیلانی دارای سه فرزند ذکور بوده‌اند که ارشد آنها مرحوم محمدجعفر در سال 1358 بر اثر تصادف و عفونت بیمارستانی دارفانی را وداع گفتند. دو فرزند دیگر ایشان که از هواداران سازمان منافقین بودند بعد از قضایای سال 1360 و اعلان جنگ مسلحانه توسط آن سازمان، منزل پدری را ترک و به زندگی در خانه‌های تیمی پناه بردند و سرانجام موقع فرار از کشور در استان آذربایجان غربی دچار حادثه شده و از ترس شناسائی و دستگیری با خوردن قرص سیانور به زندگی خود خاتمه دادند و کارشان به دستگیری و محاکمه نرسید.

گشت موتورسوار انصار حزب الله می‌آید

Posted: 08 Jul 2014 10:19 PM PDT

جرس: دبیرکل انصار حزب‌الله، اعلام کرد که فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انصار حزب‌الله تداوم پیدا می‌کند. محتشم با بیان اینکه این گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متشکل از اقشار مختلف و علاقه‌مند هستند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در اصلاح امور موثر می‌دانند، افزود: این گروه‌ها با ساماندهی انصار حزب‌الله فعالیت می‌کنند.


به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برخی از مطالب مطرح‌شده در مورد این گشت‌ها که با عنوان گشت‌های موتوری مطرح شده است و همچنین واکنش نیروی انتظامی در این ارتباط اظهار کرد: ما در لفظ مناقشه نداریم و اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم و تاکید داریم که این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد.

 

این فرمانده لباس شخصی ها در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های ذی‌ربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این ارتباط مجوزی گرفته‌اید، افزود: این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته اینگونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد. محتشم افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه شرعی، انقلابی و همگانی است. دبیرکل انصار حزب‌الله همچنین در پاسخ به این سوال که این گشت‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فعالیتشان در چه حد خواهد بود اظهار کرد: این گشت‌ها فعالیتشان در حد لسانی است و تلاش دارند که بازدارنده باشند البته اگر جایی شاهد منکری ساماندهی‌شده و توطئه‌گونه باشیم کار فردی صورت نمی‌گیرد و با اتکا به مسوولان ذی‌ربط اقدام عملی انجام می‌شود.

 

گفتنی است سایت انصار حزب‌الله در این ارتباط اعلام کرده روز یکم تیر، اولین گروه‌ گشت‌های موتوری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای عمل به این فریضه راهی خیابان‌های تهران شدند، این گروه‌ها متشکل از اقشار مختلف مردمی از رییس ستاد اجرایی انصار حزب‌الله گرفته تا فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و حتی کسبه صنوف مختلف شهر تهران بودند.

 

به گفته این سایت، پارک‌ها، مراکز خرید و معابر موجود در محدوده جغرافیایی مشخص‌شده به‌عنوان محل ماموریت و نقاط توقف گشت‌های انصار حزب‌الله تعیین شده بود که افراد مشخص طبق ضوابط تعیین‌شده در آن به وظیفه خود عمل می‌کردند.

 

انتشار مجدد هفته‌نامه انصار حزب‌الله از 18 تیر
محتشم همچنین خبر داد: هفته‌نامه انصار حزب‌الله از 18 تیر بار دیگر روی دکه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: اتهاماتی که در مورد این نشریه مطرح بود در دادسرا رد شد و حتی از نظر محکمه قابلیت طرح در دادگاه را پیدا نکرد.

در سایت انصار حزب‌الله آمده است این هفته‌نامه در دوران جدید فعالیت خود تریبونی برای اعلام رای گروه‌های سازمان‌یافته امت حزب‌الله به مخاطبان عام و هدف خواهد بود.
 

کردهای عراق هوشیار باشند

Posted: 08 Jul 2014 01:30 PM PDT

احسان هوشمند
کردها باید  مخالفت با مالکی را از مخالفت با مجموعه گروه‌های شیعی به روشنی تفکیک کنند  


پارلمان جدید عراق سه شنبه گذشته در بحبوحه بحران امنیتی این کشور، تشکیل جلسه داد و اکثر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق در این جلسه حضور داشتند.

هر چند در این جلسه یکی از جریان‌های سیاسی با متهم کردن کردها به خیانت فضای پارلمان را متشنج و دستیابی به نتایج و تصمیمات مطلوب را ناممکن کرد و جلسه بعدی پارلمان به هفته آینده موکول شد، اما صرف شروع به کار پارلمان عراق می تواند نویدبخش آینده‌ای بهتر برای این کشور عراق باشد و امیدها برای تعیین سرنوشت ۳ پست مهم نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان را افزایش دهد.

در عراق ۳ گروه عمده شیعه، سنی و کرد بازیگران اصلی سیاسی هستند و با توجه به وضعیت کنونی این کشور، بدیهی است که برخی ناکامی‌های دولت مالکی در ۸ سال گذشته به اضافه برخی دخالت‌های کشورهای منطقه و فرامنطقه ای باعث شد همه گروه‌های سیاسی با دولت مالکی همراه نشوند و جریان حاکم نتواند همه گروه‌های سیاسی و مردم عراق را به آینده سیاسی کشور امیدوار کند. به همین دلیل نارضایتی هایی در عراق شکل گرفته است.سیاست غیر قابل انعطاف نخست وزیر و روش یکه سالار و حذفی وی در برابر رقبا موجب تشدید فاصله‌ها شد. البته تحولات سوریه در ۳ سال اخیر نیز مزید بر علت شده تا گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بتواند از فرصت استفاده کرده و فعالیت‌های خود را علاوه بر سوریه، در داخل خاک عراق نیز افزایش دهد. البته گروهی که ما امروز به نام داعش می شناسیم در عراق تنها نیست و همراهانی مانند بعثی‌های سابق،گروه‌های عشایری و گروه‌های جدید بی‌نام و نشان دارد.

در شرایط کنونی به نظر می رسد دولتمردان عراق باید نسبت به سیاست‌های پیشین خود تجدیدنظر کند و راه را برای مشارکت جدی تر کردها و سنی‌ها در ساختار سیاسی این کشور باز کند. احتمالا اجماع بر سر نخست وزیری شخص دیگری به جز مالکی بتواند بخشی از مشکلات را کاهش دهد .در این شرایط گروه‌های کرد هم باید توجه داشته و هوشیار باشند که اگرچه داعش به عنوان همسایه جدید فعلاً رویارویی نظامی جدی با آن‌ها ندارد و تمرکز درگیری‌هایش را بر دولت عراق گذاشته، اما بزودی و در اولین فرصت متوجه حوزه کردی خواهد شد زیرا بعثی‌های سابق که دشمن دیرین کردها هستند اکنون در کنار داعش قرار گرفته اند. همچنین ماهیت پیمان شکن داعش دیر یا زود آشکار می شود و به کردها رحم نخواهد کرد. کما اینکه در سوریه هم به کردهای این کشور رحم نکرده است.

از سوی دیگر، بخشی از اختلافات گروه‌های سنی عراق با دولت بر سر ماده ۱۴۰ قانون اساسی این کشور است و همین مساله می تواند به ضرر کردها تمام شود زیرا در ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق به مساله برگزاری همه پرسی برای مناطق مورد مناقشه بین دولت بغداد و اربیل اشاره شده است در حالی که سنی‌های عراق بشدت با این قانون مخالفند و خواهان ابقای هویت عربی مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک هستند. سنی‌های عراق حتی تمایل شدید دارندکه این بخش از قانون اساسی به تاریخ سپرده شده و هرگز اجرا نشود.

همچنین کردها باید با در نظر گرفتن اتحاد دیرینه و استراتژیک خود با شیعیان عراق، گام بردارند و مخالفت با مالکی را از مخالفت با مجموعه گروه‌های شیعی به روشنی تفکیک کنند به این معنا که مخالفت با مالکی در افکار عمومی به مخالفت با کل عراق تعبیر نشود.در این خصوص البته گروه‌های شیعه نیز مسئولیت سنگینی دارند و با پرهیز از هر نوع جدال لفظی یا سیاسی با همپیمانی کردستانی راه را برای بازبینی مسائل موجود و رفع مشکلات موجود بگشاید.حملات تند برخی از پارلمان تاران حامی مالکی به کردها نه تنها منطقی به نظر نمی رسد بلکه موجب تشدید مسائل موجود خواهد بود.این واقع بینانه نیست که به جای یافته شدن راه حل برای بحران موجود حملات را متمرکز بر گروه‌های کرد متمرکز نمود.

گذشته از این، کردها باید توجه داشته باشندکه اگرچه ترکیه در سال‌های اخیر نسبت به مسائل کردی در عراق تجدیدنظر کرده است اما این تجدیدنظر بیش از آنکه جنبه استراتژیک داشته باشد جنبه تاکتیکی دارد و ترکیه ۳ دلیل برای این چرخش موضع تاکتیکی دارد، نخست مساله پ.ک.ک، دوم مساله نفت در اقلیم کردستان عراق و سوم بحران سوریه.

دولتمردان اقلیم کردستان عراق باید هوشیار باشند و در معادلات اخیر تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد دولت ترکیه نریزند و دیگر بازیگران مهم منطقه‌ای مانند ایران و کشورهای عربی و حتی دولت امریکا را رو در روی خود قرار ندهند.

منبع: روزنامه ایران
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.