جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


منع روزه برای مهدی کروبی از سوی پزشک

Posted: 21 Jul 2014 05:14 AM PDT

جرس: منع روزه برای مهدی کروبی از سوی پزشک معالج وی تجویز شده است. به گزارش سحام ٬ مهدی کروبی پس از شش روز ٬ به دستور پزشک از گرفتن روزه منع شد.



آقای کروبی در حال حاضر ۷۸ سال سن داشته و حال عمومی وی پس از انتقال به منزل شخصی اش در جماران ٬ “خوب” گزارش شده است.

 

مهدی کروبی در پی اثرات بد دوران حبسش در ساختمان امن وزارت اطلاعات ٬ بارها بستری و سه بار نیز تحت عمل جراحی قرار گرفت.

 

اکنون بیش از ۱۲۰۰ روز از حبس و حصر غیر قانونی و غیر شرعی مهدی کروبی ٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد سپری شده است. همچنین طی روزهای اخیر ، مجددا حملات شدیدی از سوی نیروهای نزدیک به جریان حاکم نسبت به رهبران این جنبش آغاز شده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق: یوتیوب رفع فیلتر نمی‌شود

Posted: 21 Jul 2014 04:54 AM PDT

جرس: دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از تذکر به شرکت ارتباطات زیر ساخت به دلیل بروز مشکلات فنی که منجر به رفع فیلتر برخی سایت های اینترنتی همچون یوتیوب شده است، خبر داد.

 

عبدالصمد خرم آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص رفع فیلتر سایت یوتیوب و دسترسی برخی کاربران اینترنت در ایران به این سایت گفت: یوتیوب رفع فیلتر نشده است و کارگروه فیلترینگ نیز برنامه ای برای رفع فیلتر این سایت ندارد.

 

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات فنی در چند روز گذشته برخی کاربران به این سایت دسترسی داشته اند، گفت: دو روز پیش نامه تذکری به شرکت ارتباطات زیر ساخت برای حل این مشکل فنی از سوی دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ داده شده است.

 

وی افزود: این مشکل فنی به دسترسی به برخی سایت ها و شبکه های اجتماعی فیلتر شده، منجر شده است.

 

خرم آبادی تاکید کرد: دستوری برای رفع فیلتر سایت یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی فیلتر از سوی کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ صادر نشده است.

 

به گزارش مهر، در چند روز اخیر برخی کاربران ایرانی به سایت فیلتر شده یوتیوب دسترسی داشته اند.

 

یوتیوب سومین سایت پرطرفدار دنیا در حوزه بارگزاری و تماشای ویدئو است که یکی از شاخه های اصلی سرویس دهنده گوگل محسوب می شود.

 

انتقاد مطهری از «کم‌کاری» هواداران دولت

Posted: 21 Jul 2014 04:54 AM PDT

جرس: همایش‌های «دلواپسان» دوباره شروع شده است و در این شرایط هواداران دولت و مذاکرات هسته‌ای همچنان از برگزاری یک مراسم مشابه ناتوان مانده‌اند. در این شرایط علی مطهری معتقد است ناتوانی هواداران دولت، تقصیر خودشان است.




به گزارش ایسنا، علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره تحرکات جریان مخالف دولت و انفعال موافقان مذاکرات هسته‌ای به «پیام نو» می‌گوید: مسلم است که دو طرف باید حرفشان را بزنند و در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشند و فعالیت کنند و هواداران دولت نباید توقع داشته باشند که طرف مقابل سکوت کند.

 

وی ادامه می‌دهد: به هر دلیلی طیف‌های مخالف دولت فعال هستند و هواداران دولت نباید خرده بگیرند که مثلا چرا شما فعالیت می‌کنید. به نظرم حرف منتقدان سیاست خارجی را می‌توان نقد کرد اما اینکه بگوییم چرا همایش می‌گذارید، با اصل آزادی بیان هیچ سازگاری‌ای ندارد.

 

مطهری درباره انفعال طیف‌های هوادار دولت، این موضوع را به خود این گروه‌ها نسبت می‌دهد و می‌گوید: هواداران دولت اگر از این کارها نمی‌کنند مشکل خودشان است که به نظر من خیلی مصر و پیگیر نیستند و بیشتر توقع دارند کس دیگری فضا را برایشان باز کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین در پاسخ به سوالی درباره فضای نامناسب برای فعال شدن اصلاح‌طلبان و هواداران دولت و تهدیدهایی که این گروه‌ها با آن مواجه هستند، اظهار می‌کند: من فکر نمی‌کنم هواداران دولت با تهدید امنیتی خاصی مواجه باشند و اگر انفعالی دارند باید آن را تا حدودی به حساب کم‌کاری خودشان بگذاریم. به هر حال اینها اگر می‌خواهند تاثیرگذار باشند، باید وارد صحنه شوند وگرنه دیگران صحنه را اشغال می‌کنند و این خیلی طبیعی است.

 

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰: پرونده تخلفات احمدی‌نژاد در قوه قضاییه است و باید خارج از نوبت رسیدگی شود

Posted: 21 Jul 2014 01:26 AM PDT

جرس: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه پرونده های تخلفات اقتصادی دولت قبل که در کمیسیون اصل نود به نتیجه رسیده و تخلفات آن احراز شده به قوه قضائیه ارجاع شده است، گفت: طبق قانون قوه قضائیه باید پرونده تخلفات دولت را خارج از نوبت رسیدگی کند.

 

به گزارش خانه ملت، مصطفی افضلی فرد با اشاره به وضعیت رسیدگی به پرونده تخلفات اطرافیان رئیس دولت نهم و دهم با بیان اینکه باید مشخص شود که منظور کدام تخلف و کدام پرونده است، گفت: این پرونده ها طبق قانون پس از محرز شدن تخلفات توسط کمیسیون اصل نود به قوه قضائیه ارجاع شده و صدور حکم نهایی بر عهده این قوه است.

 

نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده های تخلفات اقتصادی دولت قبل در که کمیسیون اصل نود به نتیجه رسیده و تخلفات آن احراز شده است، بر اساس ذیل ماده 5 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوة قضائیه به این قوه ارجاع شده است.

 

او با بیان اینکه طبق قانون قوه قضائیه باید پرونده تخلفات دولت را خارج از نوبت رسیدگی کند، ادامه داد: اگر رسیدگی به این پرونده ها به سرعت انجام شد قوه قضائیه به وظیفه خود عمل کرده در غیر این صورت تعلل کرده است.

 

افضلی فرد با بیان اینکه بر خلاف اظهارات مطرح شده پرونده های تخلف دولت قبل و اطرافیانش مسکوت گذاشته نشده است، گفت: مسکوت گذاشتن این پرونده ها خلاف قانون بوده و مجلس و کمیسیون اصل نود نیز پیگیر آن است.

 

او با بیان اینکه در آیین نامه کمیسیون اصل نود مجلس صرف تحویل مسئولیت نافی عدم مسئولیت فرد در مورد تخلفات دوران تصدی اش نیست، گفت: فرد متخلف حتی اگر 5 سال هم از مسئولیتش گذشته باشد باید نسبت به تخلفاتش پاسخگو باشد. 

 

وزیر بهداشت بر آمادگی بیمارستان های ایران برای پذیرش مصدومان غزه تاکید کرد

Posted: 21 Jul 2014 12:26 AM PDT

جرس: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتشار بیانیه ای، بی توجهی سازمان های بین المللی برای توقف حملات به غزه و کوتاهی در امداد رسانی به مردم بی دفاع را نقض حقوق بشر خواند و از آمادگی بیمارستان های ایران برای پذیرش مصدومان غزه خبر داد.

 

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، در بیانیه دکتر «سیدحسن هاشمی» که روز دوشنبه انتشار یافته، آمده است: مسدود کردن راه های ارسال غذا و دارو و حملات مکرر به امدادگران، مراکز درمانی و آمبولانس های ارجاع بیماران در غزه و ممانعت از خروج بیماران از گذرگاه رفح برای مداوای موثر با دشواری های فزاینده ای همراه است و منجر به کشته شدن بسیاری از کودکان و زنان بی دفاع در غزه شده است.

 

وی در این بیانیه با تاکید بر اینکه محرومیت مردم بی دفاع غزه از نیازهای اولیه انسانی نقض حقوق بشر است، می افزاید: ضروریست سازمان های بین المللی برای توقف هرچه سریع تر این جنایات بشری اقدام کرده و زمینه هرچه زود تر امداد رسانی به مردم در محاصره غزه را فراهم آورند.

 

وزیر بهداشت ادامه می دهد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن این حملات، آمادگی کامل خود را برای تامین تجهیزات و داروی مورد نیاز مجروحان غزه اعلام می دارد. بیمارستان های جمهوری اسلامی ایران آماده پذیرایی از مصدومینی هستند که به مراقبت های پزشکی و اعمال جراحی پیچیده نیاز دارند.

 

«حملات جنگنده های رژیم غاصب صهیونیستی به مناطق مختلف غزه، فاجعه ای انسانی را رقم زده و با وجود بیش از 340 شهید و بیش از صدها تن مجروح، مجامعی بین المللی، تنها به صدور بیانیه ها و اعلام نگرانی و تاسف اکتفا کرده اند.»

 

وزیر بهداشت در این بیانیه می افزاید: بیش از دو سوم قربانیان حملات صهیونیست ها به شهر غزه را کودکان و زنان بی دفاع تشکیل می دهند، در حالیکه مهاجمان راه های ارسال غذا و دارو همچون گذرگاه رفح را برای مردم مظلوم غزه مسدود کرده و حتی گروه پزشکی و امدادگران و مراکز درمانی و آمبولانس های امداد را نیز مکررا مورد تعرض این حملات قرار داده اند، مجامع بین المللی و محافل حقوق بشر سکوت کرده اند.

 

«در جهانی که گاه برای کشته شدن حیوانات جنجالی تبلیغاتی به راه می افتد، صهیونیست ها بی پروا به جنایات خود ادامه می دهند، کودکان را در زمین بازی، مادران را در خانه ها، پیرمردان و پیرزنان را در بیمارستان ها بمباران می کند و به شهادت می رسانند. انسانیت به کدام وادی گام نهاده که رژیمی غاصب می تواند بی واهمه جنایتی را آغاز کند؛ دامنه اش را گسترش دهد و به تمام قوانین بین المللی بی توجه باشد و هر فعل زشت و پلشتی را به انجام رساند.»

 

هاشمی در این بیانیه می افزاید: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تمام وزرای بهداشت و درمان جهان و به ویژه کشورهای اسلامی می خواهد، سکوت خویش را بشکنند و در اقدامی هماهنگ و بین المللی، تلاش کنند راهکاری برای رساندن غذا و دارو به مجروحان، مصدومان و داغ دیدگان غزه فراهم شود و با اتخاذ آتش بسی هر چند موقت، مجروحان این رخ داد ددمنشانه را از طریق زمین و هوا از منطقه خارج سازند. به امید روزی که همه ساکنان این کره خاکی در امنیت و رفاه زندگی کنند و سایه شوم جنگ و زیاده طلبی از سر انسان ها رخت بربندد.

 

طی 13 روز حمله اسرائیل به غزه، تا کنون بیش از پانصد نفر از مردم مظلوم این منطقه شهید و سه هزار و 500 نفر زخمی شده اند. 

 

شمار شهدای غزه به 506 تن و زخمی‌ها به 3150 تن رسیده است



وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی ظرف امروز (دوشنبه) به غزه تعداد شهدا به 87 تن رسید به گزارش خبرنگار سایت النشره، به این ترتیب شمار شهدای فلسطین طی 15 روز جنگ تا به این لحظه به 506 تن و تعداد زخمی‌ها به 3150 تن افزایش یافته است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرنگار سایت النشره، وزارت بهداشت در نوار غزه یکشنبه شب اعلام کرد که جسد 11 فلسطینی دیگر که در حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی که بامداد یکشنبه منطقه شجاعیه هدف قرار داد، بیرون کشیده شد.

 

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت در نوار غزه اعلام کرد که کادر پزشکی جسد 11 فلسطینی دیگر را که در حملات رژیم صهیونیستی به منطقه شجاعیه به شهادت رسیده بودند، پیدا کرد و بدین ترتیب تعداد شهدا در این منطقه به 73 تن افزایش یافت و آمار مجروحان این حمله اسرائیل نیز به 400 تن رسیده است.

 

منابع امداد رسانی گزارش دادند که نیروهای اسرائیل آمبولانس‌ها را هنگامی که تلاش می‌کردند شهدا و مجروحان را از منطقه شجاعیه خارج کنند، هدف قرار دادند.

 

در همین حال ابو احمد، سخنگوی گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در مصاحبه با الجزیره با بیان اینکه احتمالا تعداد شهدای منطقه شجاعیه از 100 تن پا فراتر گذاشته است، اعلام کرد که جسد تعدادی از شهدا تکه‌تکه شده است.

 

منابع خبری نیز اعلام کردند که کشتار دسته‌جمعی در منطقه شجاعیه در واکنش به هلاکت سربازان اسرائیل و تلفات ارتش این رژیم انجام شده است.

 

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز گزارش داد که بیش از 100 فلسطینی در نوار غزه ظرف همان روز به شهادت رسیدند.

 

خبرنگار اسکای‌ نیوز گزارش داد که به دلیل پر شدن سردخانه‌ها از جسد، اجساد کودکان و زنان روی زمین در یکی از اتاق‌های بیمارستان افتاده بود.

 

حملات اسرائیل به نوار غزه باعث شده است که هزاران تن از ساکنان منطقه شجاعیه خانه‌های خود را ترک کنند و هزاران تن از این منطقه خارج شدند که برخی از آن‌ها با پای پیاده و برخی دیگر در کامیون‌ها و خودروهای مملو از ساکنان شجاعیه، این منطقه را ترک کردند.

 

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالی در خصوص حمله به منطقه شجاعیه گفت: دو روز قبل پیام‌هایی به ساکنان این منطقه داده بودیم که برای حفظ جانشان این منطقه را ترک کنند.

 

در همین حال وزارت بهداشت در نوار غزه بامداد امروز (دوشنبه) در اشاره به بخشی از اعمال اسرائیل اعلام کرد که در حمله‌ اسرائیل که شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد یک فلسطینی به شهادت رسیده و دو تن دیگر زخمی شدند.

 

اشرف القدره در صفحه‌ی خود در پایگاه ارتباط اجتماعی فیسبوک نوشت: در حملات اسرائیل به رفح، رائد البردویل (26 ساله) به شهادت رسید و دو تن دیگر زخمی شدند.

 

در همین حال فوزی برهوم، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که پس از اینکه اسرائیل در مقابل مقاومت شکست خورد این رژیم درصدد تلافی‌جویی بی‌سابقه‌ای است.

 

این مقام حماس تأکید کرد که این جنبش در مقابل حملات اسرائیل آتش‌بس را نمی‌پذیرد و تسلیم نمی‌شود.

 

یکشنبه شب نیز در حملات موشکی اسرائیل که برجی مسکونی را در منطقه الرمال در مرکز غزه هدف قرار داد هشت فلسطینی به شهادت رسیدند.

 

خبرنگار الجزیره گزارش داد که برخی از شهدای این حمله کودکانی از یک خانواده بودند و ارتش اسرائیل که از مقابله مقاومت دستپاچه شده است سیاست حملات بی‌هدف و زمین سوخته را در پیش گرفته است.

 

الجزیره گزارش داد که در مرزهای شرقی، شمالی و جنوبی نوار غزه، حملات توپخانه‌ای ظرف روز یکشنبه ادامه داشت و متوقف نشد و این حملات بویژه مناطق شجاعیه، التفاح و بیت‌ لاهیا در شمال و برج الدیک در جنوب را هدف قرار داد. نیروهای رژیم صهیونیستی نیز با گروه‌های مقاومت در جنوب درگیر هستند و نفوذ نیروهای اسرائیل همچنان به‌ دلیل هراس آن‌ها از کمین‌های اعضای مقاومت جزئی و ناچیز است.

 

منابع پزشکی فلسطینی همچنین گزارش دادند که دو فلسطینی در پی حملات شدید رژیم صهیونیستی به منطقه المغرافه در جنوب نوار غزه به شهادت رسیدند.

 

جنگنده‌های اسرائیل مقر اداره اوقاف در شهر الزهره در مرکز نوار غزه را هدف قرار دادند.

 

توپخانه اسرائیل نیز مسجد جامع در اردوگاه البریج را هدف قرار داد. پیشتر گردان‌های عزالدین‌ قسام شاخه نظامی جنبش حماس از هلاکت دو سرباز اسرائیلی و زخمی شدن پنج تن دیگر در کیمینی که برای آن‌ها در شرق جحر‌ الدیک در جنوب نوار غزه ترتیب داده بود، خبر داد.

 

در همین حال صلیب سرخ اعلام کرد که اوضاع انسانی در غزه بسیار نابسامان است.

 

سخنگوی رسانه‌ای صلیب سرخ اعلام کرد که نابسامان بودن اوضاع امنیتی چالش بزرگی را در مقابل هیأت‌های امداد رسان برای ارسال کمک‌ها به نوار غزه به‌ وجود می‌آورد و تعداد کسانی که نیازمند کمک هستند رو به افزایش است.

 

همزمان سخنگوی آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی «آنروا» اعلام کرد که بیش از 60 هزار فلسطینی خانه‌های خود را ترک کرده و در 49 پناهگاه وابسته به این آژانس مستقر هستند.

 

وی خاطرنشان کرد که آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی خواهان جمع‌آوری 60 میلیون دلار برای کمک‌رسانی‌ها در غزه شده است.

 

گزارش ماهانه آژانس انرژی اتمی: ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند است

Posted: 20 Jul 2014 11:40 PM PDT

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ایران در براساس موافقتنامه هسته‌ای موقت با قدرت‌های جهان که سال گذشته به دست آمد، اقدام کرده است.  

 

متن گزارش ماهیانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئیه درباره برنامه اتمی ایران منتشر شد. در متن این گزارش آمده است:

 

به گزارش مهر، بر اساس توافق ماه ژانویه سال 2014 این گزارش وضعیت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با معیارهای اختیاری پذیرفته شده از طرف این کشور به عنوان بخشی از طرح اقدام مشترک مورد توافق در مذاکرات پنج به علاوه یک در بیست و چهارم نوامبر دو هزار و سیزده مورد بررسی قرار می دهد.

 

بر اساس طرح اقدام مشترک نخستین گام وابسته به یک مدت زمانی شش ماهه است که می‌تواند با رضایت طرفین تمدید شود. طرح اقدام مشترک در بیستم ژانویه سال 2014عملی شد.

 

آژانس تایید می‌کند که ایران از بیستم ژانویه 2014:

 

- اورانیوم (235) را در هیچکدام از تاسیسات اعلامی خود بیش از پنج درصد غنی‌سازی نکرده است.

 

2-ایران آبشارهای زنجیره‌ای متصل به هم در تاسیسات اعلام شده خود راه‌اندازی نکرده است.

 

3-ایران روند رقیق‌سازی نیمی از مواد اتمی به حالت uf6 خود را که در بیستم ژانویه به حد غنی سازی بیست درصد بود به حد پنج درصد تکمیل کرده است.

 

4- ایران صد کیلوگرم از اورانیوم نوع uf6 غنی شده بیش از بیست درصد خود را در روند تبدیل به صفحه سوخت برای تبدیل به اکسید اورانیوم وارد کرده است.

 

5- ایران هیچ روندی مبنی بر خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم بهuf6 ندارد.

 

6- ایران هیچ پیشرفتی در کارخانه های غنی سازی سوخت از جمله فعالیت های خود در کارخانه غنی سازی سوخت فوردو(pfep)یا اراک(راکتور-ir40)و تولید و آزمایش سوخت برای (راکتور-ir40)نداشته است.

 

7- ایران اطلاعات طراحی خود را برای راکتور-ir40 به روز کرده است و توافق کرده است و با آژانس درباره تدابیر امنیتی این راکتور توافق کرده است.

 

8- ایران هزار و پانصد و پنج کیلوگرم uf6 با غنای بیش از پنج درصد را در جریان تبدیل در کارخانه پودر uo2به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.

 

9- ایران به تعهدات خود درباره ایمنی (pfep) بدون جمع آوری اورانیوم ادامه داده است.

 

10- ایران فعالیت های مربوط به بازفراوری در راکتور تحقیقاتی تهران و در تولید رادیو ایزوتوپ های مولیبدنوم،یودین و زنون در تاسیساتی که آژانس به آنها دسترسی دارد ،انجام نداده است.

 

11- ایران اطلاعات لازم و زمینه دسترسی به معادن اورانیوم گچین،معدن اورانیوم ساغند و کارخانه تولید اورانیوم اردکان را فراهم کرده است.

 

12- ایران به فراهم آوردن دسترسی روزانه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز و فوردو ادامه داده است.

 

13- ایران زمینه دسترسی منظم به کارگاه‌های جمع‌آوری سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید موتور چرخاننده سانتریفیوژ و تاسیسات ذخیره و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را فراهم کرده است.

 

14- ایران در ارتباط با نظارت بیشتر اعمال زیر را انجام داده است:

 

- نقشه تاسیسات هسته‌ای و شرح هر ساختمان را در هر سایت هسته‌ای را فراهم کرده است.

 

- شرح مقیاس اعمال انجام شده در هر محل در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای را ارائه کرده است.

 

- اطلاعات معادن و کارخانه های اورانیوم و منابع را فراهم کرده است. 

توضیح حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری نیروی انتظامی با نیروهای بی نام و نشان

Posted: 20 Jul 2014 11:23 PM PDT

 جرس: روابط عمومی حسینیه ارشاد درباره خبر درگیری نیروی انتظامی با نیروهای بی نام و نشان توضیحاتی ارائه کرد.

 

 

به نوشته روزنامه اعتماد، پيرو چاپ خبري در ستون ديروز «پيدا و پنهان» روزنامه، روابط عمومي حسينيه ارشاد توضيحي را ارسال كرده كه در زير مي‌آيد:

 

«به استحضار مي‌رساند موسسه حسينيه ارشاد در برگزاري مراسم ماه مبارك رمضان در تعامل كامل با مسوولان ذي‌ربط بوده و به لطف خداوند متعال تاكنون هيچگونه مشكلي وجود نداشته است. از روز اول شروع مراسم تاكنون پيرو درخواست مسوولان موسسه، افرادي از 4 ارگان اورژانس تهران، آتش‌نشاني، نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي براي تامين امنيت حضار محترم در مراسم حضور داشتند و خوشبختانه مراسم در امنيت كامل برگزار شده است».

 

سیدهادی خامنه‌ای: انتساب “نه غزه، نه لبنان” به اصلاح‌طلبان دروغ شاخدار است

Posted: 20 Jul 2014 11:23 PM PDT

جرس: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) با محکوم کردن کشتار مردم غزه از سوی اسرائیل، انتساب شعار "نه غزه، نه لبنان" به اصلاح‌طلبان را «یک دروغ شاخدار» دانست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در مراسم شب بیست و سوم ماه رمضان در حسینیه دارالزهرا(س)، اظهار کرد: امروز شاهدیم که دنیای اسلام با بلیه بسیار بزرگی روبروست و من تاکید دارم که همه ما با سهم‌های مختلف در مشکلات امروز جهان اسلام سهیم هستیم.


به گزارش ایسنا، وی افزود: تردیدی نیست که امروز سرکردگان استعمار و صهیونیسم جهانی سردسته تمام بلیاتی هستند که با نام‌های مختلف جامعه اسلامی و جامعه انسانی را تهدید می‌کند. در غزه مردم زنان و کودکان کشته می‌شوند زیرا نقشه‌های حساب شده‌ای که از انحراف در اندیشه‌های اسلامی سرچشمه می‌گیرد یک به یک در حال اجراست.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: داعش و القاعده با چهره تعصب آمیز مسلمانانی شبیه خوارج ظاهر شده‌اند، اگرچه در پشت صحنه آمریکا و اسرائیل هستند اما کشتارها و فجایعی که وهابی‌ها یک قرن قبل انجام دادند به کشتارهای امروز داعش شبیه است.


سیدهادی خامنه‌ای با تاکید بر لزوم محکوم کردن فجایع غزه در کنار انحراف‌زدایی از اسلام، گفت: عده‌ای گفتند فلان جریان وابسته به اصلاحات شعار "نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران" سر داده است. این یک دروغ شاخدار است زیرا هیچ‌کس از وابستگان به اصلاحات و کسانی که به مردم و انقلاب ایمان دارند، چنین عقیده‌ای ندارند.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام خاطرنشان کرد: این دروغی است که به اصلاح‌طلبان بسته‌اند مثل همه حرف‌های دیگری که زده‌اند و ما باید با اظهاراتمان، با بیانیه‌ها و ابزارهایی که در اختیار داریم این دروغ را تکذیب کنیم، به مظلومان کمک کنیم و نشان دهیم آنچه که برخی مغرضان می‌گویند، دروغ است.


وی با تاکید بر ضرورت حمایت از مردم غزه، تصریح کرد:‌ ما باید از چند بابت از مردم غزه حمایت کنیم؛ یکی وابستگی انسانی است به این معنا که سرنوشت همه ما به هم متصل است و دیگر این که امنیت ما از امنیت مردم فلسطین جدا نیست.


سیدهادی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهارات خود در مراسم شب 23 ماه رمضان، تصریح کرد:‌ نماز و روزه و حج جزو ارزش‌های اسلامی نیستند بلکه اینها احکام اسلامی هستند و اهمیت نماز در این است که ما را به سمت ارزش‌ها می‌برند در واقع ارزش‌ها اصل هستند و احکام در درجه دوم قرار دارند.


وی ادامه داد: اگر گاهی در زبان عامه مطرح می‌شود که فلانی از ارزش‌های اسلامی است، این غلط است زیرا انسان‌ها ارزش نیستند؛ البته ائمه و معصومین که استاندارد مشخصی دارند می‌توانند ارزش باشند. همچنین ادبیات غلطی رایج است مبنی بر اینکه فلانی الگوست. این در حالی است که الگو محدود است. کسانی می‌توانند الگو باشند که در زندگی‌شان اشتباه - نه خطا - نکرده باشند. بنابراین پیامبران و جانشینان آنها می‌توانند الگو باشند.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به جریان‌های فکری رشدیافته از ابتدای اسلام، خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر (ص) و بعد از آن حضرت انحرافات بلافاصله خود را نشان داد؛ البته انحراف وجود داشت اما در زمان‌های خاصی خودش را نشان می‌داد. رهبران این حرکت انحرافی امثال ابوسفیان و همفکران او بودند که هیچ‌گاه به شکل واقعی اسلام نیاوردند. جنگ‌های بزرگی علیه اسلام ترتیب دادند و زمینه‌ساز همه فجایع بعد از خودشان شدند.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد:‌ بعد از هر انقلابی فرصتی بروز می‌کند تا افرادی که خود را به شکل مسلمانان درآورده بودند دوباره لباس اصلی خود را بپوشند. در انقلاب ما هم این چنین بود و امروز جامعه ما با این تفکر درگیر است.


سیدهادی خامنه‌ای با اشاره به تفکر خوارج و رهبران این جریان اظهار کرد: پیروان چشم و گوش بسته این‌ها معتقد بودند حضرت علی (ع) در ماجرای حکمیت اشتباه کرد اما رهبرانشان حقیقت را می‌دانستند. ما باور ندارم که سران این جریان‌ها نمی‌دانستند چه می‌کنند.در واقع سران این جریان بی حساب و کتاب این اندیشه منحرف را اشاعه نمی دادند.بنابراین جریانات انحرافی علی رغم این که در ظاهر افرادی نادان و ناوارد هستند اما در سطح رهبری کسانی هستند که آگاهانه این حرکت را به راه انداختند.


این فعال سیاسی همچنین یادآور شد: در اوایل اسلام جریانات تکفیری وجود داشتند. این‌ها کسانی هستند که علاقه دارند هر کسی را به هر دلیلی که می‌پسندند منحرف و کافر بنامند. در کشور ما هم این تفکر وجود دارد. البته درجات این تکفیری‌ها با یکدیگر متفاوت است.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام، انقلابیون تندرو که صددرصد تفکرات امیرالمؤمنین را عملی نمی‌کردند از دیگر جریانات فکری زمان حضرت علی (ع) دانست و افزود: البته کسانی هم بودند که از حضرت تبعیت می‌کردند اما تعدادشان آنقدر نبود که بتوانند سرنوشت تاریخ را تعیین کنند.


وی ادامه داد: اشتباهات ما در قبل و بعد از انقلاب اثر خود را در آفریقای مسلمان امروز یا حتی آمریکا دارد. اینکه برخی دلسوزان می‌گویند قبل از هر چیز باید خود را اصلاح کنیم تا دنیا اصلاح شود، حرف درستی است و این گفته قرآن است که اول خودتان را مراقبت کنید. اگر ما از عدالت سخن می‌گوییم باید بدانیم که در این نقطه کره زمین عدالت رعایت نشود آثار آن در آن طرف کره زمین هم بروز خواهد کرد.


سیدهادی خامنه‌ای با بیان اینکه "مسلمانان به خاطر اشتباهاتشان در ایجاد القاعده و طالبان سهم داشته‌اند"، اظهار کرد: مثلاً در اثر حکومت معاویه در شام و فرهنگ معرفی شده اسلام به دنیا هنوز هم مشکلاتی دامن‌گیر اسلام است زیرا شام با اروپا ارتباط تجاری و فرهنگی داشت؛ بنابراین اسلامی که به اروپا رفته، اسلام معاویه است و امروز هم همان چیز‌ها در ذهن اروپایی‌هاست.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در همین راستا خاطرنشان کرد: اگر مسئولی از روی نادانی یا خودخواهی ادعا کند که اسلام با دموکراسی رابطه خوبی ندارد، نه تنها اروپایی‌ها خشمگین نمی‌شوند بلکه ممنون هم می‌شوند زیرا این ادعای آنهاست و این سخن هم سند و مدرکی برای آنها خواهد بود.


وی در ادامه، عدالت را به معنی اعتدال و نگه داشتن حد وسط و پرهیز از تندروی‌های غیرعاقلانه و احمقانه توصیف کرد و افزود: ارزش‌هایی که در صدر آنها عدالت و صداقت است گاهی می‌توانند به ضد ارزش تبدیل و ابزاری برای ضد خود شوند. این همان چیزی است که شریعتی از آن به عنوان مذهب علیه مذهب سخن می‌گفت یعنی می‌توان با سلاح و ابزار دین و ارزش‌های دینی کاری کرد که طرفداران واقعی دین از صحنه به در شوند.


سیدهادی خامنه‌ای اضافه کرد: در همه دوران‌ها مرسوم بوده و امروز هم مرسوم است که برای خارج کردن یکدیگر از عرصه قدرت علیه هم اقداماتی انجام می‌دهند. اگر اخلاق در سیاست رعایت نشود، همان چیزی از آب در می‌آید که اموی‌ها می‌خواستند؛ بنابراین حضرت علی (ع) اخلاق در سیاست را رعایت می‌کرد و بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی را در هیچ کجای سیاست روا نمی‌داشت.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "شناسایی و رعایت ارزش‌ها نیاز به الگو دارد"، خاطرنشان کرد: عدالت چیزی نیست که عده‌ای به بهانه آن آزادی را از مردم بگیرند و با ابزار آن هرکس را که می‌خواهد تعقل به خرج دهد از صحنه خارج کند.


وی صبر، یقین و عدل و جهاد را پایه‌های اصلی ایمان از نگاه امیرالمؤمنین دانست و گفت: یکی از ویژگی‌هایی که در جوامع انسانی وجود دارد، تملق است. تملق از شعبه‌های دروغ است، به این معنا که در مورد کسی که روزی شما به دست اوست چیزهایی می‌گویید که کارتان راه بیافتد و بزرگترین اوصاف را به او می‌دهید در حالی که یکی از این صفت‌ها هم در وجود آن شخص نیست. فقط مشروب خوردن و ارتباط با نامحرم گناه نیست و کسانی که از آتش می‌ترسند باید از این نوع گناهان (‌دروغ و تملق)‌ نیز بپرهیزند.


سیدهادی خامنه‌ای عدل را به معنی تعادل و عدالت و دستیابی افراد به حق خود عنوان کرد و یادآور شد: حضرت علی (ع) در زمان حکومت خود افتخار می‌کرد که در کوفه فرد بیکار پیدا نمی‌شود. ایشان در سال‌هایی که سراسر جنگ بود مدیریت داخلی کوفه را از یاد نبرد.


وی داشتن شغل، تقصیر و کرامت و امنیت و تساوی در قانون، حقوق اساسی، داشتن نقش در سرنوشت کشور و داشتن آزادی را از جمله حقوق مردم خواند و گفت: متأسفانه عده‌ای که معنی عدالت را نمی‌فهمند آن را وسیله‌ای برای مقابله با آزادی می‌دانند در حالی که آزادی زیر لوای عدالت مستتر و تضمین‌کننده آن است.


این فعال سیاسی با بیان اینکه "عدالت به معنی تساوی مطلق نیست"، افزود: عدالت هدف غایی همه انبیاست و آنها برای این آمدند که بشر خودش برای تحکیم و عدالت و قسط به پا خیزد؛ بنابراین فرهنگ عدالت باید در جامعه رواج پیدا کند و مردم خودشان برای قسط قیام کنند.


سیدهادی خامنه‌ای درباره امر به معروف و نهی از منکر نیز اظهار کرد: موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما بسیار مطرح است و حتی عده‌ای می‌خواستند وزارتخانه‌ای با این نام راه بیفتد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که این کار نیاز به حضور مردم در صحنه دارد زیرا این کار، کار مردم است، نه خواص؛ ضمن اینکه فلسفه امر به معروف و نهی از منکر هم باید در جامعه بازگو شود.


وی اضافه کرد: آدم‌های نادان و عقده‌ای و کسانی که دچار وسوسه‌های شیطانی هستند و اهل تملقند نمی‌توانند آمر به معروف باشند. باید ابتدا معروف در جامعه شناخته و ترویج شود و بصورت یک فرهنگ عمومی در بیاید. رفتار و گفتار و شخصیت انسان‌های پاک باخته و دلسوز، خود به خود امر به معروف است.


دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پایان تاکید کرد: کسی که امر به خوبی کرده و از بدی نیز نهی می‌کند، باید خودش مجسمه تمام و کمال خوبی‌ها و نفی ضد ارزش‌ها بوده و حرف و عملش یکی باشد. 

نامه محمد حسن یوسف پور، زندانی بند ۳۵۰ اوین به برادرانش

Posted: 20 Jul 2014 04:10 PM PDT

 جرس: محمد حسن سیف پور زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین برای برادرانش از زندان نامه ای نوشته است.  

 

به گزارش کلمه، او در این نامه از حس و حال خود در زندان گفته و دلنوشته ای را به رشته تحریر درآورده است. از زندگی و زمان نوشته که دیگر مفهوم اصلی خود را از دست داده اند ولی معنایی دیگر به خود گرفته اند.

متن کامل نامه را در زیر می خوانید:

“تقدیم به برادرانم: حسین، حمید، علی و فریبرز”

“گل سرخ بدون چراست

گل می دهد، زیرا گل می دهد.

نه متوجه خودش است

نه اشتیاق دیده شدن دارد.”

عزیزانم!

 

سلام. من حالم خوب است، فقط نمی دانم چرا این روزها زود دلتنگ می شوم. دل تنگ آدم ها، خیابان ها، جاده ها، فکر می کنم آزاد که شوم، همه چیز آنقدر تغییر کرده که بتوانم احساس اصحاب کهف را درک کنم. زندانی که باشی می توانی زندگی را نوعی دیگر بیاموزی،. میتواتی ببینی، بشنوی، آن هم بااتفاقی که هر لحظه امکان دارد بیفتد. اتفاقی ناگریز و بدون چون و چرا.

 

مثل همیشه خواب شب را طلاق داده ام، من با شب آغاز می شوم. بدون آنکه بتوانم آسمان را ببینم. گاهی از روی دل تنگی، مطلبی قلمی می کنم. گاه قلم روی کاغذ نمی آید. شاید قهر می کند و باید نازش را بکشم. مینویسم تا زخمهای قلب و روحم التیام یابد. اینجا که باشی زمان معنا ندارد. انگار همه چیز متوقف شده است. تقویم زندگی یک زندانی، تمام شدن یک روز و کم شدن دوران محکومیت اوست. اینجا به آزادی فکر می کنم، به گسستن زنجیرها، به رهایی. می دانم از هم دور هستیم. یکدل که باشی، همدل که باشی، عشق که باشد، فاصله جغرافیایی و فراق بی معنی خواهد بود.

 

اینجا گاه فکر می کنم مرگ چقدر نزدیک است. گاه دورو برمان پرسه می زند، جانی را می گیرد و می رود. تاسف انگیز است، اما، برایمان عادی شده است.انگار اگر روزی اتفاقی نیفتد عجیب است. و در این شرایط، برای من، فرصت فهمیدن زندگی، با حضور مرگ اندک است. امیدوارم روزی بتوانم معنای واقعی زندگی را بفهمم. وقتی برای مشکلی، راه حلی وجود ندارد، پس دیگر نامش مشکل نیست، شاید تقدیر باشد. یا پیشانی نوشت.

 

خواستم تولدهایتان، سالگرد ازدواج هایتان، جشن ها و مناسبت های خانوادگی خودتان، همسرانتان و فرزندانتان را تبریک بگویم. خواستم بگویم به یادتان هستم و به پاس محبت هایتان، سپاسگزارم. این مرقومه را سپاس نامه ای از روی دلتنگی تلقی کنید. همین و بس. می بوسمتان.

 

“قطره قطره اگر چه آب شدیم

ابر بودیم و آفتاب شدیم،

ساخت ما را همسو که می پنداشت

به یکی جرعه اش خراب شدیم

ای مترسک، کلاه را بردار،

ما کلاغان دگر عقاب شدیم

ما از آن سودن و نیاسودن

سنگ زیرین آسیاب شدیم.

دگر از جان ما چه می خواهی؟

ما که با مرگ بی حساب شدیم.”

با مهر

محمد حسن یوسف پور سیفی

بند ۳۵۰ زندان اوین 

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: طرح مجلس درباره احزاب ناقض حقوق شهروندی است

Posted: 20 Jul 2014 04:10 PM PDT

 جرس: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی طرح موسوم به طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را مخالف کار ویژه اساسی نهادهای مدنی و فلسفه مشارکت گسترده مردم در تعیین سرنوشت خویش و مغایر با توسعه سیاسی و روح حاکم بر قانون اساسی و ناقض حقوق شهروندی و متضاد با منویات امام و رهبری دانست و ضمن تشکر از مسکوت گذاشتن سه ماهه موضوع، خواستار جلوگیری از هر گونه شتاب‌زدگی برای تصویب طرح مذکور شد.  

 

 

به گزارش ایسنا، متن کامل این نامه به شرح زیر می‌باشد:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و تحیت و آرزوی قبولی طاعات؛

احتراما به استحضار می‌رسانیم هر چند قانون احزاب مصوب مجلس اول (مورخ 7 /6/ 1360) پس‌از 33 سال نیاز به اصلاح جدی و بازنگری متناسب با شرایط کنونی توسعه سیاسی جامعه دارد و از این جهت اقدام مجلس نهم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و گام مثبت تلقی می‌گردد؛ و هر چند طرح کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی موسوم به طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که کلیات آن در جلسه علنی روز چهارشنبه 18 /4/ 93 به تصویب رسید حاوی برخی نکات مثبت جهت ساماندهی احزاب ملی و استانی و امکان استفاده احزاب از یارانه‌های دولتی و استفاده از شبکه‌های صداوسیما جهت اعلام مواضع و حضور نمایندگانی از میان دبیران کل احزاب در کمیسیون ماده 10 وزارت کشور و ضرورت شفافیت منابع مالی احزاب و... می‌باشد؛ اما متاسفانه طرح مذکور دارای ایرادات اساسی است: لذا ضمن تشکر از مسکوت گذاشتن سه ماهه طرح مذکور، بخشی از آن ایرادات را در این نامه گوشزد می‌نمائیم و امیدواریم که دیدگاه‌های این شورا و سایر احزاب و صاحبنظران و فعالان سیاسی مورد توجه و مطمح نظر کمیسیون ذی‌ربط قرار گیرد.

1- طرح پیش‌گفته بدون جامعیت لازم بوده و همراه با شتاب‌زدگی و ابهام و ناپختگی تهیه شده است و علی‌رغم آن که وزارت کشور دولت یازدهم درصدد تقدیم لایحه اصلاح قانون احزاب به مجلس بوده و چندین ماه است که از احزاب کشور برای انعکاس دیدگاه‌های خویش نسبت به پیش‌نویس لایحه مذکور نظرخواهی کرده است؛ اما هیچگونه التفاتی به لایحه وزارت کشور و دیدگاه‌های احزاب نشده است! کما اینکه به دیدگاه آن دسته از نمایندگان معدود احزابی هم که به کمیسیون شوراها دعوت شده بودند بی‌توجهی شده است! و حتی به نظریاتی هم که در طرح جمعی از نمایندگان مجلس نهم موسوم به طرح حزبی شدن انتخابات آمده است و یا به طرح عده‌ای از نمایندگان مجلس هشتم موسوم به طرح استانی شدن انتخابات هیچ ردیابی در طرح کمیسیون دیده نمی‌شود! دقیقا به همین دلیل است که تاکنون از 10 ماده مورد بررسی در صحن علنی مجلس سه مورد یعنی مواد 1 و 5 و 10 مجددا به کمیسیون شوراها ارجاع شده است!

2- نقش احزاب در انتخابات در طرح پیش‌گفته صرفا برای گرم کردن تنور انتخابات است، زیرا همانگونه که می‌دانید امروزه در نظام‌های دموکراتیک، «احزاب و «انتخابات» لازم و ملزوم یکدیگرند و لذا طرح مذکور باید نظام انتخاباتی موجود را که صرفا «نامزد محور» ‌است به یک نظام انتخاباتی «حزب محور مبدل سازد». اما دریغ و صد افسوس که در طرح مذکور علی‌رغم سابقه بی‌نظیر برگزاری 32 انتخابات پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، این گونه نقش احزاب در انتخابات بسیار کم‌رنگ و بی‌فروغ دیده شده است؛ راستی اگر انتخابات خبرگان و یا شوراها و یا مجلس و ریاست جمهوری بدون نقش آفرینی هیچ حزبی براساس طرح مذکور و صرفا با کاندیداتوری اشخاص برگزار شود اتفاقی می‌افتد؟

در حالی که یک طرح جامع می‌تواند با پیش‌بینی تغییر نظام کنونی انتخابات به حداقل یک نظام ترکیبی (و نه لزوما صد درصد حزبی) منجر به تحول بنیادی در عرصه توسعه سیاسی و ظهور احزاب منسجم و قدرتمند در کشور بشود.

3- در طرح پیش‌گفته نه تنها نگاه توسعه محور برای تشکیل احزاب وجود ندارد؛ سهل است که حتی با نگاه امنیتی و انقباضی و محدودکننده حقوق اساسی شهروندان مواجه هستیم. زیرا همانگونه که جنابعالی واقفید براساس اصل بیست و ششم قانون اساسی هیچکس را نمی‌توان از شرکت در احزاب منع کرد. با این حال چرا دارندگان سوء پیشینه کیفری براساس شرایط ماده 4 نتوانند امکان حضور در احزاب را داشته باشند؟ و یا اساسا با چه استدلال منطقی و حقوقی براساس بند ج ماده 5 طرح مذکور، هیات موسس و شورای مرکزی و بازرسان و دبیر کل و مسوولان شعب استانی احزاب منحل شده (در صورتی که محرومیت شخصی هم از حقوق اجتماعی ندارند) نتوانند حتی عضو احزاب دیگر شوند؟ و یا با کدام دلیل قانع کننده، افراد فاقد مدرک کارشناسی نتوانند عضو هیات موسس احزاب باشند؟ آیا بهتر نبود به مرجع تشخیص شرط «اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه» تصریح می‌شد تا از برخوردهای سلیقه‌ای و محدود کننده جلوگیری می‌شد؟ آیا این همه سخت‌گیری برای تشکیل و عضویت در احزاب با سیره عملی امام خمینی(ره) و منویات رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی سازگاری دارد؟ آیا اگر رای مردم در انتخابات را «حق‌الناس» بدانیم آنگاه نباید به تبع آن رقابت انتخاباتی و به تبع آن تشکیل و عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی را «حق‌الناس» بدانیم؟ آیا اگر بر مبنای آیه کریمه 104 سوره مبارکه آل عمران در «قرآن کریم»، «امر به معروف»، «و نهی از منکر» هم حق خدادادی و هم واجب شرعی است ما «حق» داریم برخی از آحاد جامعه را به «ناحق» از این تکلیف دینی و حق شرعی در قالب استفاده از ابزار احزاب محروم سازیم؟

ضمنا در همین جا به تناقض تبصره 3 ماده 19 که «اعضای موثر احزاب منحله را محروم از انجام هرگونه فعالیت تشکیلاتی به مدت پنج سال می‌داند» با بند ج ماده 5 که «اعضای موثر احزاب منحله را برای همیشه محروم از تاسیس حزب یا عضویت در آن می‌داند» اشاره می‌کنیم که هم بیانگر شتاب زدگی مفرط حاکم بر این طرح است و هم علاوه بر تناقض در هر دو حالت هیچگونه وجاهت حقوقی ندارد.

4- در طرح پیش گفته، با کمترین بهانه می‌توان احزاب را منحل کرد. به عبارت دیگر، برعکس روند تشکیل احزاب، نسبت به توقف، لغو پروانه و انحلال احزاب، یک نگاه کاملا انبساطی وجود دارد. به عنوان نمونه براساس قسمت الف بند 3 ماده 20 اگر حزبی نتواند نظر کمیسیون ماده 10 وزارت کشور را برای انجام اصلاحات در اساسنامه و مرامنامه خویش تامین کند پروانه‌اش از سوی کمیسیون ماده 10 متوقف و به دادگاه جهت انحلال معرفی می‌شود! و یا اگر در طول مدت دو سال برخلاف مفاد اساسنامه حزب (مثلا نتواند کنگره خویش را برگزار نماید) پروانه‌اش متوقف و جهت انحلال به دادگاه معرفی می‌شود! جالب است در هیچ یک از موارد مذکور حتی از نماینده آن حزب جهت دفاع در کمیسیون دعوت نمی‌شود. کما اینکه براساس تبصره 2 ماده 19 حزب توقیف شده اجازه هیچگونه فعالیتی را ندارد و البته هیچ اشاره‌ای هم به زمانبندی و طول مدت دوره توقیف نمی‌شود!

5- جنابعالی به خوبی مطلعید که فعالیت‌های حزبی از مصادیق بارز فعالیت‌های سیاسی می‌باشد و تخلفات احتمالی احزاب نیز از مصادیق روشن جرایم سیاسی می‌باشد.

حال پرسش اساسی این است که در مهم‌ترین سند قانونی مربوط به احزاب نباید جرم سیاسی تعریف شود؟ و مرز آن با اقدامات امنیتی و عملیات براندازانه مصرح در ماده 18 طرح مذکور تفکیک شود؟ آیا تاکنون هیچ حزبی از سوی دستگاه قضایی به جرم انجام جرایم فعالیت‌های سیاسی محاکمه و محکوم شده است؟

و یا آن که در دادگاه‌ها اساسا هیچ مصداقی برای جرم سیاسی به دلیل آن که هیچ تعریفی از آن در قوانین ما وجود ندارد یافت نمی‌شود! بنابراین اگر تکلیف جرایم سیاسی و مرزبندی آن با جرایم امنیتی در مهمترین قانون مربوط به احزاب مشخص نشود پس در کجا باید مشخص شود؟

6- در طرح پیش گفته، جایگاه و نحوه تشکیل هیات منصفه سیاسی مشخص نشده است. زیرا همانگونه که جنابعالی مستحضرید براساس اصل یکصد و شصت و هشتم قانون اساسی «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیات منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد. نحوه انتخاب، شرایط، اختیارات هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی را قانون براساس موازین اسلامی معین می‌کند». حال اگر در قانون مطبوعات، تعریف و جایگاه هیات منصفه جرائم مطبوعاتی به نحوی مشخص و معین شده است؛ آیا نباید در قانون اصلی مربوط به احزاب، تعریف و جایگاه و نحوه تشکیل هیات منصفه جرایم سیاسی مشخص شود؟ البته ریشه چنین ایرادی به همان ایراد قبلی باز می‌گردد که در طول مدت مجالس 9 گانه قانونگذاری درجمهوری اسلامی متاسفانه هنوز تعریف جرم سیاسی معلوم نیست تا به تبع آن بخواهیم جایگاه هیات منصفه سیاسی تبیین شود! آیا به نظر جنابعالی که تاکنون حداقل دو دوره ریاست مجلس را بر عهده دارید بهتر نیست که تعیین جایگاه و تعریف و حدود و ثغور جرایم سیاسی را در همین سند قانونی مادر و مرتبط با فعالیت‌های سیاسی مشخص کنیم؟ و اگر بر این باورید که آن را باید در قانون جداگانه‌ای تعریف کرد آیا بهتر نیست تصویب آن قانون جداگانه مقدم بر اصلاح قانون احزاب باشد؟

7- در طرح پیش گفته، هیچ اشاره‌ای به نحوه مجازات ناقضان حقوق احزاب نشده است. زیرا شما به خوبی می‌دانید که اگر ده‌ها مورد از حقوق و امتیازات برای احزاب در طرح مذکور برشمرده شده و آن را از محاسن قانون جدید بدانیم اما برای تخلفات احتمالی دست‌اندرکاران متخلف، هیچ جریمه‌ای در نظر نگیریم عملا آن امتیازات و حقوق «سالبه به انتفاء موضوع» است. از باب نمونه در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم:

‌در بندهای مختلف ماده 13 در فصل سوم طرح مذکور تحت عنوان حقوق و مسوولیت‌ها از اظهارنظر آزاد و علنی احزاب در مسائل کشور، معرفی نامزدها و ائتلاف در انتخابات دائر نمودن شعب و دفاتر استانی و شهرستانی و تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی و حق انتشار روزنامه سخن گفته شده است حال اگر یک استاندار و یا یک فرماندار مجوز تاسیس شعبه را صادر نکرد چه مجازاتی برای وی تعیین شده است؟ حال اگر برخی صاحبان قدرت مانع صدور اطلاعیه، بیانیه و یا فهرست انتخاباتی شدند آیا نباید با جرم‌انگاری حقوقی در قانون احزاب برای آنان جریمه مناسب به منظور حفظ حقوق احزاب در نظر گرفته شود؟ کما اینکه اگر در بند(ح) ماده مذکور استفاده بدون تبعیض از شبکه‌های صدا و سیما برای پخش اخبار احزاب در نظر گرفته شده است در صورتی که دست‌اندرکاران این رسانه ملی به طور کلی اجازه چنین استفاده‌ای را ندادند و یا فقط برای احزاب مورد نظر و از یک جناح خاص چنین اجازه‌ای دادند برای آنان چه مجازاتی پیش‌بینی شده است؟ و همچنین اگر براساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها صرفا با دو شرط«بدون حمل سلاح و مخل نبودن با مبانی اسلام» آزاد اعلام شده است و بند(ط) ماده مذکور برگزاری راهپیمایی‌ها و تشکیل اجتماعات در میادین و پارک‌های عمومی را از جمله حقوق احزاب قلمداد نموده است (و البته باید حداقل هفتاد و دو ساعت قبل یعنی از سه روز قبل به اطلاع مسوولان ذی‌ربط رسانده شود) حال اگر همان مسوولان ذی‌ربط با برخوردهای سلیقه‌ای اجازه تشکیل ا‌جتماع و راهپیمایی را صادر نکردند چه مجازاتی دارند؟ متاسفانه در تمامی اینگونه موارد طرح کمیسیون شوراها کاملا مسکوت است!

8- در طرح پیش‌گفته، هیچ اشاره‌ای به امنیت برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها نشده است آیا قانون احزاب اساسا می‌تواند برای برهم‌زنندگان امنیت روانی احزاب و ناامن‌کنندگان اجتماعات قانونی و همایش‌های رسمی گروه‌های سیاسی کاملا بی‌تفاوت و ساکت باشد؟ راستی برای برخی باندهای غیررسمی که بدون مجوز و غیرقانونی و پنهانی عملا فعالیت‌های سیاسی تشکیلاتی و حزبی انجام می‌دهند نباید در قانون احزاب چاره‌اندیشی شود؟

9- ‌در طرح پیش‌گفته، برای برخی تشکل‌ها و نهادهای صنفی که کار سیاسی می‌کنند هیچ پیش‌بینی مشخص نشده است زیرا جنابعالی به خوبی می‌دانید که مثلا جامعه محترم روحانیت مبارز تهران یک نهاد روحانی است و نمی‌تواند در مسائل سیاسی بی‌تفاوت باشد آیا اگر امثال این نهادهای روحانی خواستند لیست انتخاباتی برای سراسر کشور صادر کنند نباید دارای پروانه رسمی از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب باشند یا می‌توانند بدون مجوز هم لیست ارائه دهند؟ اصل بیستم قانون اساسی همه افراد ملت اعم از زن و مرد را به صورت یکسان در حمایت قانون قرار داده است و لذا یک تشکل دانشگاهی یا روحانی نیز یا نباید فعالیت حزبی انجام دهد و یا در صورت فعالیت حزبی حتما باید ساز و کار رسمی و فرایند قانونی را طی کند.

البته به نظر ما برخلاف تبصره ماده 6 طرح مذکور یک فرد می‌تواند همزمان عضو موثر یک حزب ملی یا استانی و یک تشکل صنفی باشد و لذا هر یک از اعضای جامعه روحانیت نیز همچون دیگران می‌توانند در قالب یک تشکل سیاسی فعالیت داشته باشند اما اگر خواستند به نام جامعه روحانیت کار سیاسی و حزبی انجام دهند طی کردن فرایند رسمی و قانونی و حرکت در راستای قانون احزاب کشور الزامی و اجتناب‌ناپذیر است که طرح کمیسیون شوراها کاملا در این زمینه ساکت است!

10- در طرح پیش گفته، به خانه احزاب به عنوان یک نهاد و تشکل صنفی مربوط به همه احزاب و یا سایر نهادهای برآمده از تعامل مستقلانه احزاب و گروه‌های سیاسی هیچ اشاره‌ای نشده است زیرا جنابعالی مطلعید که احزاب پروانه‌دار باید بتوانند همچون سایر نهادهای مدنی دارای یک اتحادیه و تشکل صنفی باشند و قطعا پیش‌بینی جایگاه چنین تشکل صنفی در قانون احزاب است آیا اگر دولت دهم با برخورد ناصواب خویش برای تداوم فعالیت خانه احزاب که با حضور تمامی احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل شکل گرفته شده بود مانع تراشی کرد مجددا نباید برای قانونمند شدن یک تشکل صنفی مربوط به احزاب چاره‌اندیشی کرد؟ و حتی تشکل مذکور را در انتخاب نمایندگان عضو کمیسیون ماده 10 وزارت کشور مشارکت داد؟

جناب آقای دکتر لاریجانی

ما به عنوان احزاب اصلاح‌طلب آنچه وظیفه سیاسی و تکلیف انقلابی و تعهد شرعی خویش می‌دانستیم بیان کردیم و اگر هم در طول سه ماه آینده نکات جدید دیگری هم باشد خواهیم گفت اما معتقدیم از هرگونه موازی کاری برای لحظه لحظه فعالیت‌های خانه ملت و بودجه‌ای که در آن هزینه می‌شود باید پرهیز نمائیم لذا پیشنهاد می‌کنیم از تصویب طرح شتاب‌زده اصلاح قانون احزاب جلوگیری کنید تا به در نظر گرفتن لایحه دولت و رعایت برخی پیشنهادها و دیدگاه‌های همه احزاب یک قانون جامع برای احزاب کشور و نام نیکی در تاریخ سیاسی ایران از خودتان به یادگار بگذارید.