جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سراج: جزییات بورسیه‌ها محرمانه است

Posted: 14 Jul 2014 09:31 AM PDT

جرس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در آینده‌ای نزدیک گزارش سازمان بازرسی درباره‌ بورسیه‌های غیرقانونی را به مراجع مربوطه ارسال خواهیم کرد.  

 

ناصر سراج در گفت‌وگو با ایسنا درباره ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی دکتری گفت: هر موضوعی که خلاف قانون باشد سازمان بازرسی کل کشور وظیفه دارد آن را مورد بررسی قرار دهد. این موضوع را نیز ما مورد بررسی و تحقیق قرار دادیم.

 

وی ادامه داد: از یک سال گذشته تاکنون سازمان بازرسی درباره‌ این موضوع تحقیقات و بازرسی‌های خود را آغاز کرده و در آینده‌ای نزدیک گزارش خود را به مراجع مربوطه ارسال خواهیم کرد.

 

رییس سازمان بازرسی کل کشور از بیان جزییات بیشتر با بیان اینکه « این موضوع محرمانه است» خودداری کرد.

 

اخیرا خبری با عنوان ارایه بورسیه‌های غیرقانونی به سه هزار دانشجوی دوره دکترا در دولت گذشته از سوی رسانه‌ها مطرح شد که به نوعی سیستم آموزشی کشور را تکان داد و گفته می‌شود که این افراد بدون آزمون و آیین‌نامه‌های موجود در مقطع دکترا بورسیه شده‌اند. 

 

دومین دیدار ظریف و کری برای حل اختلافات/ هفت روز سخت پیش روی طرفین

Posted: 14 Jul 2014 09:31 AM PDT

جرس: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سیزدهمین روز مذاکرات وین 6 برای دومین بار با یکدیگر دیدار و مذاکره کردند تا بحث های خود را درباره موضوعات مهم اختلافی در هفت روز باقیمانده از مهلت توافق ژنو (20 جولای) ادامه دهند .

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، در دوازدهمین روز ششمین دور مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه 1+5 وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان به این مذاکرات پیوستند تا درباره موضوعات اختلافی مهم در سطح وزرای خارجه تصمیم گیری شود.

 

وزیران امور خارجه اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی و همچنین برگزاری دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت های خود شدند اما کری همچنان در هتل ماریوت وین اقامت دارد چرا که در واقع بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان بندی لغو تحریم ها مربوط به آمریکا است.

 

ظریف شب گذشته بعد از رایزنی های 5 ساعته با همتایان آمریکایی و اروپایی خود و همچنین دیدار با اعضای هیات های مذاکره کننده روسیه و چین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد:در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم.

 

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای ایران خاطرنشان کرد:در همه این ملاقات ها سعی کردیم با استفاده از فرصت حضور وزیران در وین تلاش کنیم روش های قابل توجه و نوگرایانه ای را برای حل معضلات باقی مانده و رفع موانع پیدا کنیم، زیرا هدفی که در برنامه مشترک اقدام ژنو تعیین کردیم کاملا مشخص است که برنامه هسته ای ایران باید ادامه یابد و البته در کنار آن نگرانی ها درمورد هرگونه احتمال سوء استفاده نیز رفع شود. هدف ما هم همین است.

 

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: اینکه راجع به مواردی به صورت یکجانبه پیش بینی هایی یا حد و مرزهایی تعیین شود، حتما به این کار کمکی نمی کند. ما امروز تلاش کردیم که راه های جدیدی را بررسی کنیم.

 

ظریف افزود: هنوز به توافقی نرسیده ایم اما بحث ها خیلی خوب بوده و احساس کردم که همه طرف ها با علاقه برای اینکه اگر امکان داشته باشد راهی پیدا شود، برای آن تلاش می کنند و امیدواریم که همین جو با جدیت ادامه یابد.

 

جان کری نیز بعد از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: مذاکرات بسیار خوبی بود اما تازه اول راه است و باید همچنان ادامه دهیم.

 

در دیدار ظریف و کری، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و ویلیام جوزف برنز معاون ارشد و قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و نیز وندی شرمن نماینده این کشور در گروه 1+5 و مدیر کل سیاسی وزارت خارجه آمریکا حضور دارند.

 

حالا وزیران خارجه ایران و آمریکا همچنان مذاکرات و رایزنی های سخت و فشرده و در عین حال فنی و پیچیده خود را ادامه می دهند تا دنیا ببیند آیا طرف های اصلی مذاکره در هفت روز آینده، دو طرف «تاریخ ساز» شوند. 

 

سعید حجاریان: روحانی پل عبور ما نیست

Posted: 14 Jul 2014 05:42 AM PDT

جرس: سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری مهر اذعان کرد که اعتدال یک گفتمان نبوده و یک شیوه عمل است.

 

سعید حجاریان معتقد است اعتدال همان اصلاحات است و اعتداگرایان به تنهایی در انتخابات مجلس موفق نیستند چرا که مردم آن ها را نمی شناسند. وی تاکید دارد اصلاح طلبان به اعتدال و افرادی چون روحانی و ناطق به عنوان یک پل و نرده بان نگاه نمی کنند و برنامه های خودشان را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دارند. اما همچنین معتقد است اصلاح طلبان باید با اعتدالگرایان ائتلاف کنند چرا که لیست اصلاح طلبان را در انتخابات های آینده می زنند . وی اما باز تاکید دارد زیر پوشش اعتدال کار خود را انجام نمی دهند.به زعم سخنان حجاریان اعتدال هنوز به آن پختگی نرسیده است که تئورسین و نظریه پرداز داشته باشد.

 

این نظریه پرداز جریان اصلاحات معتقد است: نیازی نیست ناطق نوری با اصلاح طلبان در انتخابات همراهی کند، و ما نمی‌گوییم ناطق اصلاح طلب باشد همین مواضعش برای ما خوب است.

 

مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر را با سعید حجاریان در ادامه می‌خوانید:

 

اگر مروری بر ادبیات سیاسی شما در سال های پس از دوم خرداد 1376 به ویژه در روزنامه صبح امروز داشته باشیم با جملاتی از این دست مواجه می شویم: «فتح سنگر به سنگر تا رسیدن به سنگر فرماندهی»، «با ایجاد سنگرهای مستحکم مانع تک و پیشروی حریف شویم»، «خطوط تدارکاتی، لجستیک و مواصلاتی را تقویت کنیم تا اجازه ندهیم به سنگرهایمان حمله شود»، «تنها سلاح در نبرد سیاسی، گرفتن کرسی در مجلس و دولت است» و ... آیا اگر به همان روزها برگردید با از این نوع ادبیات سیاسی استفاده می کنید یا ادبیات دیگری را به کار می برید؟

 


من معتقد به فتح سنگر به سنگر برای رسیدن به کرسی های شورا و مجلس بوده ام و این جمله «رسیدن به سنگر فرماندهی» از من نیست. بله هنوز هم معتقد هستم باید همین کار را کرد. منتهی نمی‌گذارند، اما باید تلاش کرد.

 

رقبای اصلی شما در آن روز جناح راست سنتی یا به قول همقطاران شما در آن روز «جناح محافظه کار» یا «جناح تمامیت خواه» با چهره های شاخصی چون آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و روحانی بودند. هیچ تصور می کردید که روزی در تقسیم بندی های سیاسی داخلی در ایران با این افراد در یک جناح قرار بگیرید؟ چه نظری درباره این وضعیت دارید؟

 

بله قطعا. کاری که دولت قبل کرد باعث نزدیکی همه این افراد به هم شد. همه هم دیگر را یافتند. ما قبلا هم رفیق بودیم و سابقه همراهی و رقابت با هم را داریم. در سال 84 گروهی بالا آمده اند به نام آبادگران، که معلوم نبود چه پایگاه و ریشه ای دارند. کشور داشت مضمحل می شد. در این شرایط حتی از جامعتین هم خبر دارم که اعضای زیادی از آن ها به آقای روحانی رای دادند. هم برخی اعضای مجمع روحانیون قم و تهران و جامعه روحانیت مبارز به روحانی رای دادند. همه عقلا جمع شدند و معتقد شدند که نمی‌شود مملکت را رها کرد لذا یک همدلی به وجود آمد. ما با اصول گرایان هم قبلا در زمان 76 همدل بودیم و سر مسائل ملی اختلاف نداشتیم اما کم کم یک گروه آمدند و منافع ملی را به هم زدند و کارهای ضد ملی انجام دادند.

 

چه شد که همگرایی با چهره های شاخص رقیب در این دوره نمود پیدا کرده است؟

 


در دولت دهم آقایان ناطق و هاشمی حرف زدند، ساکت نبودند. دولت قبل تلاش داشت روحانیت را از صحنه به در کند، حتی مرجع روحانیت قم را، همانند رضا شاه. رضا شاه با روحانیت چه کار کرد؟ دولت قبل با مراجع بد برخورد کرد حتی در خانه آیت الله جوادی آملی و آقای وحید شعار دادند.


آقای هاشمی و ناطق در قم جایگاه دارند و روحانیت با هم همبستگی دارند. دیدند با روحانیت بد برخورد می شود. در مناظره ها احمدی نژاد به ناطق و هاشمی رحم نکرد. ناطق چکاره بود و یا هاشمی برای چه اسمش را آورد و ناطق را آزرده کرد. این افراد با کارهای احمدی نژاد رویگردان شدند و این همگرایی و همسویی که الان شکل گرفته است به خاطر دولت قبل بوده است. البته این قسمت زیاد ماجرا است. قسمت کم هم این بود که فکر کردند به یک عده ظلم شده است و یا دولت قبل در سیاست خارجی و بحث هسته ای نتوانست کاری کند و فکر کردند روحانی می تواند کاری انجام دهد به همین علت به این سمت کشدیده شدند. خود روحانی هم سابقه خوبی داشت.آدم ملای باهوشی است و سواد حوزه و دانشگاه داشته است، سابقه دار قدیمی است و به روحانی اعتماد کردند.

 

 

 

آیا شما و همفکرانتان از اصلاح طلبی به اعتدال گرایی رسیده اید یا این هم جبهه شدن، موقتی و مصلحتی است؟

 


ما نمی‌خواهیم اعتدال را پوششی برای خود کنیم. خود روحانی اعلام کرده است اصلاح طلب نیست. او اصلاح طلب نیست. دولت فعلی هم قلعه ای نیست که بخواهیم آن را فتح کنیم. ما حرف خود را می‌زنیم ایده خود را داریم و تحت پوشش دولت نیستیم. اگر دولت از ما کمک خواست کمک می کنیم، نخواست هم کمک نمی‌کنیم. برای انتخابات مجلس خودمان مستقل کار می‌کنیم دولت نخواهد هم ما کار خود را انجام می دهیم. ما معتقد هستیم این مجلس باید عوض شود و این مجلس به این دولت نمی خورد.

 

برخی معتقدند افرادی مثل روحانی و ناطق نوری تنها یک پل عبور از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب برای اصلاح طبان هست، نظر شما چیست؟

 

نه ما خودمان به اندازه کافی پل، پله و نردبان داریم، همه چی داریم. من با این نظر موافق هستم که ما فارغ از دولت برای انتخابات فعالیت می کنیم منتهی اگر دولت از ما خواست با دولت همراهی می کنیم، ما حامی دولت هستیم. این حمایت موقتی نیست. در واقع تا زمانی که دولت خواست ما با دولت همراهی می کنیم و در کنار آن کار خود را نیز انجام می دهیم.

 

چرا اصلاح طلب ها روی ناطق نوری مانور می دهند؟


لابد خودشان حرفی زده اند که این تعبیر می شود مثل آقای مطهری. این ها خودشان به این سمت کشیده می شوند و در مواضعشان دیده می‌شود.

 

اصلاح طلبان از الان روی چهره های مانند ناطق و هاشمی متمرکز شده اند و برخی از آن‌ها معتقد به تشکیل مثلث خاتمی، ناطق و هاشمی هستند. این مثلث شکل می‌گیرد؟


انشالله این مثلث شکل بگیرد و البته گمان دارم خود ناطق نیاید، چون خودش گفته بود نمی‌آیم اما اگر از این لیست دفاع کند موفق می شود. البته من حس می کنم اگر ناطق از یک لیست راست معتدل حمایت کند برای ما خوب است. ناطق یک عده از عقلای اصول گرا را جمع کند و بگوید لیست من این است برای ما خوب است. البته وضعیت آقای مهدوی کنی هم مشخص نیست و آقای ناطق بزرگ اصول‌گرایان است و یک لیدر برای آن‌ها محسوب می‌شود. ناطق نوری یک اصول گرا است که کم کم به این سمت کشیده شده است. ما نمی‌گوییم ناطق اصلاح طلب باشد همین مواضعش برای ما خوب است.

 

ارزیابی شما از آرایش سیاسی کشور بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و تغییراتی که به وجود آمده است، چیست؟

 


انتخابات سال 92 عملا چرخش و فراگشتی به سمت اعتدال بود. دولت قبل کشور را از تعادل خارج کرده بود و آقای روحانی که آمدند، چه اصلاح طلب وچه اصولگرا به این نتیجه رسیدند که با این شرایط نمی توان ادامه داد و باید به سمت اعتدال برگشت. در واقع عقلا جمع شدند و گفتند باید کاری کرد و به شرایط آن زمان که در کشور حاکم شده بود، نه گفتند. کشور در آن موقع بحران زده بود. هنوز هم ادامه بحران ها دیده می شود. چقدر خرابی به بار آمده است. در انتخابات92 همه تلاش کردند تا شرایط کشور از آن وضعیت خارج شود.

 

در شرایط فعلی اگر بخواهید یک تقسیم بندی از جناح های سیاسی در داخل ایران انجام دهید این تقسیم بندی چگونه است؟

 


شرایط سیاسی کشور بسیار متغیر است. خود احمدی نژاد که ابدا به خاطر عملکردش محال است برگردد. خودش که بر نمی گردد و آدمی هم شبیه او باید خیلی تلاش کند. البته پایداری ها هستند که بعید است در مجلس آینده موفق شوند. بعضی تلاش دارند اصول گرایان و پایداری ها را یکی کنند. البته بسیار بعید می دانم چون اصول گرایان آدم عاقل بسیار دارند. نمی‌گذارند یکی شوند. بعضی شاید بخواهند اما گمان نمی‌کنم یکی شوند. اصول گرایان و پایداری ها از یک طرف و اعتدال گرایان و اصلاح طلبان نیز با هم هستند. منتها شورای نگهبان لیست ما را می زند و به این خاطر مجبور هستیم از کاندیدای اعتدال حمایت کنیم. نه این که بخواهیم اعتدال را پلی کنیم، اگر کاندیداهای ما تایید شوند از کاندیدای خودمان حمایت می کنیم، نشد به سمت کاندیداهای اعتدال می رویم.

 

 

 

شما یکی از طراحان اصلی پروژه «توسعه و نوسازی سیاسی» بوده اید. این پروژه هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارد. آیا این پروژه با شکست مواجه نشده است؟

 


امید دارم که این پروژه ادامه پیدا کند. روحانی اکنون درگیر مشکلات اقتصادی و هسته ای است و کم کم به سمت توسعه فرهنگی می‌رود. چون مشکلات فرهنگی وجود دارد و ارشاد الان گیر دارد. بعد از این شاید به سمت توسعه سیاسی برود.


من اعتقاد دارم دموکراسی در ایران چند صد سال طول می کشد. یک بار هم گفتم ممکن است پروسه توسعه سیاسی نزدیک به هفتصد سال به طول بینجامد. الگوی توسعه سیاسی طولانی است و به عمر من و شما قد نمی دهد. در اول کار خاتمی پروژه قتل ها شروع شد. خاتمی چه کار می توانست انجام دهد؟ آیا می توانست ساکت بنشیند؟ صدا و سیما ضد خاتمی عمل کرد. ما تند عمل نکردیم آن ور تندروی های زیادی انجام شد. ما به دنبال یک پروژه طولانی مدت بودیم، اما نگذاشتند. نمونه آن ترور من؛ جلوی تدوین لایحه مطبوعاتی را گرفتند. تندروی ها از آن ور بود. همین الان سخنرانی روحانی یا سید حسن خمینی را به هم می ریزند. البته الان کمتر شده است.

 

آیا تندروی های اصلاح طلبان پایگاه های اجتماعی آن ها را با ریزش مواجهه نکرد؟

 


اصلاح طلبان اگر در سال 84 وحدت می کردند رای می آوردند و همچنان پایگاه اجتماعی داشتند.

 

آیا اعتدال یک رویکرد یا یک گفتمان جدید در ایران است؟

 


اعتدال یک شیوه عمل است. اعتدال را یک شیوه و رفتار مدیریتی می‌دانم. باید ببینیم افراط و تفریط کجاست؟ افراط خود احمدی نژاد بود از این ور تفریطی وجود نداشته است. اعتدال نقطه مقابل افراطی گری است. مثل کار شاغول است. شاغول را از بالا بنا می اندازند که دیوار یا منار کج نشود و دیوار صاف بالا رود. من می گویم افراطی گری دیوار را کج کرده بود و روحانی در شرایط بدی کشور را تحویل گرفت. اوضاع به هم ریخته بود، معوقات بالا بود. زمین سوخته به روحانی تحویل دادند و روحانی باید اول آتش را خاموش کند، بعد برنامه ریزی کند. دلیل حمایت اصلاح طلبان از روحانی همین پرهیز از افراط ها بوده است و در انتخابات، بعد از جمع بندی و نظر سنجی ها میان عارف و روحانی و رای بیشتر روحانی به سمت وی کشیده شدند.

 

جریان اصلاحات یک سری تئورسین و نظریه پرداز داشت آیا جریان اعتدال هم تئورسین و نظریه پرداز دارد؟

 


دولت اعتدال فعلا این قدر درگیر مشکلات اجرایی هست که وقت کار نظری ندارد. من چیزی درباره اعتدال ندیدم. اعتدال گفتمان نیست.

 

اگر گفتمان نیست جزئی از اصلاح طلبی است؟

 


من این اعتدال را اصلاحات می دانم هرچند خودشان نمی خواهند بگویند که اصلاح طلب هستند.

 

چندین بار گفته اید این دولت روابط عمومی ضعیفی دارد در حالی که بیشتر اعضای دولت در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر حضور دارند و سعی می کنند اخبار و واکنش های حوزه خودشان را منعکس کنند.

 


اولا شبکه های مجازی برای عده قلیلی هستند و بسیاری از این شبکه ها فیلتر است. منظور من شبکه رسانه ای قوی است. صدا و سیما رسانه قوی است. در زمان اصلاحات رسانه های مکتوب و روزنامه ها به قدری قوی بودند که صدا و سیما بی رنگ بود. روزنامه ها قوی بودند. آن زمان فیس بوک نبود. خاتمی رسانه داشت و الان هم دارد. آقای روحانی باید بداند که رسانه مجازی نمی تواند جایگزین رسانه مکتوبی چون روزنامه شود. چند بار گفته شد بین همه کانال ها یک کانال به دولت داده شود. حتی می گویند جبهه پایداری می خواهد کانال بزند، اما دولت با گروهک فرق دارد. دولت باید رسانه قوی داشته باشد. خود روحانی عملا رسانه است. نوبخت فقط حرف اقتصادی می زند. نهاوندیان حرف سیاسی نمی‌زند. گاهی ترکان حرف می‌زد که الان ساکت شده است و تنها روحانی نمی‌تواند حرف بزند. تا یکی حرف می‌زند همه به او انتقاد می کنند.

 

 

 

اما برخی سخنان روحانی واکنش ها و انتقادهای بسیاری به همراه داشته است؛ مانند کم سواد خواندن و بی شناسنامه دانستن منتقدان دولت.

 


این تک صدایی است. اگر روزنامه ای داشت روزنامه ها با هم بحث می کردند و لازم نبود شخص روحانی این حرف ها را بزند و روزنامه ها این حرف ها را بیان می کردند و کافی بود. در حد روحانی نبود که این حرف ها را درباره منتقدانش بزند و منتقدان را کم سواد بخواند. لازم نیست روحانی این حرف ها را بزند. البته حمایت برخی روزنامه ها کافی نیست و روزنامه روحانی باید این حرف ها را بزند.

 

در این زمینه به روحانی کمک فکری هم ارائه کرده اید؟

 


خیر. تاکنون از من مشورتی نخواسته اند. از بقیه خبری ندارم. من خیلی وقت است روحانی را ندیده ام. بعد از ترورم یک بار عیادت من آمدند و بعد از آن زمان دیگر وی را ندیدم.

 

نقاط قوت و ضعف دولت روحانی را چه می دانید؟

 


بارها گفته ام صف این دولت قوی و ستاد این دولت ضعیف است. وزیران نسبتا قوی در کابینه وجود دارد. این دولت نسبتا دولت کارآمدی است. نمونه آن آقای ظریف، ظریف آدم باعرضه و قوی است. در چند روز گذشته سخنرانی خیلی خوبی انجام دادند. خیلی قوی و محکم بود اما فقط لبخند نداشت.

 

در شرایط فعلی چه راهبردی پیش پای اصلاح طلبان می گذارید ؟ آیا این احتمال وجود دارد که اعتدال گرایان فارغ از اصلاح طلبان به صورت مجزا لیست ارائه کنند؟

 


خود روحانی بعید است لیست دهد. حامیان دولت کی هستند آیا تابلو دارند؟ لیست حامیان دولت باید بگویند کی هستند. روحانی که تا دو سال آینده حزب نمی‌زند. نظر من این است که احزاب قانونی باید در انتخابات مجلس لیست دهند تا مانند انتخابات ریاست جمهوری کسانی مانند آبادگران کاندیدا معرفی نکنند.


یک حزب کوچکی به نام اعتدال و توسعه وجود دارد که خیلی هم پایگاهی ندارد. کاندیداهای اعتدال گرا باید به علت کمبود نیرو با کارگزاران و بقیه احزاب اصلاح طلب ائتلاف کنند. چرا که مردم به اعتدال به تنهایی رای نمی دهند. آدم هایش را نمی شناسند. بعید می دانم اعتدال لیست بدهد. برایشان نمی صرفد. به نظرم حزب اعتدال توسعه باید فعالیت هایش را گسترش دهد. هر کس که ادعا دارد باید فعال شود.

 

آینده اصول گرایان را چگونه می بیند؟

 


امیدوارم اصول گرایان با هم وحدت کنند و لیست واحد بدهند و ائتلافی باشد؛ چرا که برای ما خوب خواهد شد چون بر سر اسامی با هم دعوا خواهند داشت. اصول گرایان الان بزرگ ندارند، آقای مهدوی کنی بزرگ اصول گریان است که آرزوی شفا برای ایشان داریم. اصولگریان ناطق را قبول ندارند و با او بد هستند.

 

برادر سراج میردامادی: قاضی گفته برای حکم سنگین تحت فشار است

Posted: 14 Jul 2014 05:26 AM PDT

 جرس: سراج الدین میردامادی همچنان پس از دو ماه، بلاتکلیف، در بازداشتگاه بند دو الف اوین زندانی است. این در حالی است که مدتها از بازجویی های او گذشته است. اما به نظر می رسد در تقسیم کاری که بین سپاه و قاضی پرونده اتفاق افتاده، این بار وظیفه بر گردن قاضی صلواتی قاضی پرونده سراج افتاده که پاسخی ندهد و کار را پیش نبرد.  

 

ظاهرا بازجوی سپاه گفته است مشکلی نیست و سراج میردامادی می تواند تا زمان برگزاری دادگاه خارج از زندان باشد ولی قاضی صلواتی هیچ دستوری بر مبنای این گفته نمی دهد. 

 

در همین باره کلمه با صدرا میردامادی برادر آقای میردامادی به گفت و گو نشسته است:

 

آیا زمان برگزاری دادگاه آقای سراج مشخص شده است؟

 

یک هفته پیش به وکیل ایشان خانم پورفاضل ابلاغ شده که ۱۱ مرداد زمان برگزاری دادگاه است، که اتفاقا هم زمان با ورود ایشان هست که سال قبل است.

اما مساله ای که هست این است که تا تاریخ برگزاری جلسه ایشان باید با وثیقه آزاد بشود چون تا زمان محاکمه کمتر از یکماه هست و بازداشت ایشان ضررورتی ندارد و از این به بعد بازداشت ایشان غیر قانونی محسوب میشود ولی هیچ خبری نیست.

اخیر هم یعنی ۱۲ همین ماه کارشناس سپاه ایشان نامه زده به آقای صلواتی که ایشان به دلیل جراحات ناشی از جنگ نیاز به درمان و رسیدگی دارد و اینجا شرایطش برای نگهداری مساعد نیست و از این جهت باید وثیقه را به جریان انداخت اما قاضی صلواتی عملا هیچ پاسخی نمی دهد.

البته در این چند سال همه خانواده ها و وکلا می دانند که قاضی صلواتی چقدر همه را اذیت می کنند. ایشان هیچ جوابی به درخواست ها نمی دهند و حتا خانواده ها و وکلا را راه نمی دهند تا حرف شان را بزنند.

این چند روز هرچه ما مراجعه کردم تهران و وکیل ایشان رفته و سراغ گرفته گفته نامه نیامده، آقای صلواتی نیست، حاج آقا جلسه است و نماز هست و اصلا به تعویق انداخته اند و با اینکه سپاه نظر داده خود آقای صلواتی که جواب نمیدهد دفترش مثلا منشی ایشان جواب بدهد جواب این هست که پرونده رو میز ایشان هست اما ایشان حرکت و اقدامی نکرده و این هم نامه مشخصی هست که سپاه زده که ایشان باید ترخیص شود باید وثیقه قبول شود.

 

- یعنی شخص آقای صلواتی مخالف آزادی ایشان است؟

 

دقیقا همین است. چیزی که سراج به من میگفت این است که کارشناس من با بازپرس که آقای خورشیدی باشد صحبت کرده -بازپرس دادسرای اوین – هر دو آنها موافق بودند و کارشناس گفته که ما دوباره خودمان هم صحبت میکنیم و این شد که ۱۲ تیر ماه دوباره نامه زدند.

خودش به من زنگ زد که نامه زدند به دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ آقای صلواتی که ایشان را نمیتوانیم نگه داریم و اینجا نگهداری من مشکل هست و خواستند به خاطر وضعیتی که دارم این تقاضا را بکنم. ایشان نیاز به درمان دارد و به خاطر ترکشهایش نیاز به جراحی دارد. ولی عملا آقای صلواتی دوباره دارد اذیت میکند و کارشکنی میکند و غیر قانونی پرونده را نگه داشته و نمیگذارد که ایشان آزاد شود.

 

آخرین باری که با آقای سراج ملاقات داشتید کی بود؟

 

ما فقط یک ملاقات داشتیم که سری قبل در مصاحبه گفتم و فقط تماس تلفنی داریم که به من گفت یک سری کتاب برایش ببریم که کتاب ها عملا گم شد و به دستش نرسید.

تنها چیزی که به ما ابلاغ کرده اند همین ۱۱ مرداد ماه زمان دادگاه هست و هرچه ما برای وثیقه تلاش کرده ایم آقای صلواتی پشت گوش انداخته است. فقط یکبار خانم پورفاضل در این دوهفته بعد از ملاقات ما توانسته آقای صلواتی را ببیند برای اولین بار در کل این چند ماه از پارسال تا الان. ظاهرا دیدن قاضی صلواتی از دیدن رییس جمهور سخت تر است. خانم پورفاضل به قاضی گفته که چرا شما پرونده را رسیدگی نمیکنید کار شما غیر قانونی است من شکایت میکنم و آقای صلواتی گفته بود که من نرسیده ام کار را انجام دهم، به هر حال جواب سربالا داده بود!

 

- نظر وکیل ایشان خانم پورفاضل چه هست؟

 

خانم پورفاضل میگوید که آقای صلواتی با همه رویه اش همین است و حالا البته سر سراج بیشتر ایشان دارد اذیت میکند و فشار میآورد و میگوید ایشان بنایش بر اذیت است و ما ندیدیم ایشان هیچ وقت کار قانونی درست انجام دهد و همه شکایت دارند از نحوه رسیدگی و کار آقای صلواتی.

ایشان رفته پرونده را بگیرد راهش ندادند بالاخره باید پرونده را ایشان بخواند که بتواند بر اساس آن دفاعیه بنویسد و بر اساس آن اتهامات و کیفرخواستی که صادر شده بتواند لایحه دفاعیه تنظیم کند و تو جلسه محاکمه از موکلش دفاع کند. خب وقتی پرونده را به ایشان نمیدهند وثیقه که جای خود دارد. حالا نمیدانم تا زمان محاکمه می خواهند نگه دارد ایشان را یا نه.

 

سپاه دقیقا در این میان چه حرفی می زند؟

 

نگه داشتند ایشان غیر قانونی است. کسی که تحقیقاتش تمام شده، البته تحقیقاتش روزهای اول بازجویی تمام شده و بازجویی ها در مورد پرونده اش هم نبوده و بازجویی های مختلف در مورد مسایل دیگر. اصلا همان اول گفتند ما با تو کاری نداریم و خود سپاه گفته که ماندن تو برای ما اینجا دردسر است و ما نمیخواهیم تو اینجا باشی و برای ما بهتر است هرچه زودتر از اینجا بروی. خودش هم درد کمر دارد کلی مشکلات جسمی دارد خب آنجا بی تحرک است همه روز توی یک اتاق هست و من نمیدانم چطور میشود یک کشوری با یک جانبازش اینطور برخورد کند.

جانباز را بگذارند کنار یک عده که اقدام به بمبگذاری کرده اند و خواستند ترور کنند و جاسوسی و اینها یک آدمی که از ۱۴-۱۵ سالگی رفته جبهه و جنگیده و از جانش برای کشور مایه گذاشته بندازند تو همچین سلول هایی با همچین شرایطی و حقوق اولیه اش را هم رعایت نکنند بعد ادعای ارزشها و خون شهدا و دفاع از حقوق جانباز ها یشان هم گوش فلک را کر کرده. آقا یک جانباز این مملکت به جرم خیر خواهی و به جرم دلسوزی اینجوری دارند جواب و مزدش را میدهند بقیه مردم را که واقعا خدا رحم کند!

 

- غیر از خانم پورفاضل خودتان پیگیری کرده اید؟

 

ما از ارتباطات فامیلی که بوده یک سری پیگیریهایی شده ولی عملا به نتیجه نرسیده است. خود سراج تاکید میکرد اگر کسی هم می خواهد پیگیری کند جز حقوق اولیه یک زندانی سیاسی نخواهید برای من و ما هم در همین مسیر پیگیری کرده ایم. گفته ایم چرا وثیقه ایشان را به جریان نمیگذارید چرا نمیتواند وکیلش را ببیند و خودش هم گفته که من فقط حقوق اولیه ام را می خواهم و نمیخواهم امتیاز ویژه ای به من بدهند چیزی بیشتر از آنکه به بقیه زندانی میدهند من هم مثل بقیه زندانی ها هستم و دارم زندانی ام را میکشم و ما در همین راستا رفتیم جلو ولی نتیجه ای نگرفتیم عملا وقتی وکیل ایشان را راه نمیدهند کانال های دیگه هم تا الان نتیجه ای نداده.

 

-فکر میکنید چرا آقای میردامادی را اینقدر اذیت کرده و می خواهند تنبیه کنند؟

 

به نظرم چون اینها یک توهم توطئه ای نسبت به همه چیز دارند که همه دارند با یک برنامه خیلی از پیش تعیین شده‌ی با سازماندهی از خارج از کشور که مامورش سراج میردامادی بوده و پروژه بازگشت را کلید زده که واقعا اینطور نیست و بازگشتش را فقط خودش و خانمش و شاید به عدد انگشتان یک دست هم خبر نداشتند و همه بهت زده شدند وقتی آمد و خود ما موافق با آمدنش نبودیم از اول.

ولی خودش اعتقاد راسخش بر این بود که برگردد و همه جور هزینه ای را هم میگفت که من به جان میخرم ولی چون اینها ذهن توهم سیستماتیک نسبت به همه چیز دارند فکر میکنند که سراج میردامادی با یک برنامه آمده و آمده جاده صافکن و خط شکن باشد برای بقیه. سراج از ۲-۳ سال پیش می خواست برگردد از سال ۹۰ می خواست برگردد شاید خیلی از دوستهایش بدانند و اینها بنایشان بر این است که تنبیه کنند سراج را و فشار سنگین بگذارند که دیگر کسی هوای آمدن را مطلقا نداشته باشد و همه سراج جلوی چشمشان باشد. فکر نمیکنم چیز دیگری باشد. من از طرفی از خود پرونده مطلع شدم که حتی مطلعین پرونده گفته بودند ایشان اتهامی ندارد و در پرونده اش چیزی نیست ولی قاضی گفته که فشار هست که اینها را حکم سنگین بزنیم . این را هم بارها گفتیم که آقای صلواتی علنا به سراج گفته بود این را و به نظر من هم چیز دیگری نمی آید و قصد غرض دیگری ندارند و اگر هم دارند در درجات بعدی هست و دلیل اصلیش این است.

 

- حال جسمی برادرتان پس از دو ماه بازداشت چطور است؟

 

ما تلفنی که صحبت میکنیم در حد ۳ دقیقه است که این هم بین همه توزیع میشود که همه بتوانند حرف بزنند. چیزی بروز نمیدهد. ولی روزه ها را میگیرد با اینکه به دلیل همان ناراحتی هایی که داشت و بیماری ای که داشت روزه هایش را یکی در میان می توانست بگیرد وقتی ایران نبود چون سردرد های خیلی سنگینی داشت به خاطر عمل و اینها ولی روزه هایش را که گرفته و گفت که مشکلی ندارد خیلی ولی بروز نمیدهد مشکلاتش را و من وقتی خیلی اصرار میکنم میگوید که پای چپش که مشکل داشت درد آن هم شروع شده و اذیتش میکند و خیلی شبها نمیگذارد درست بخوابد و درد کمرش هم که به قوت خودش باقی هست وخودش می گفت من اینها را به کارشناس پرونده ام گفته ام و من باید میرفتم جراحی می شدم و اینهاو این حرفها را دفعات اول گفت و بعد از آن دیگر حرفهای عادی میزنیم و از پشت تلفن صدایش خوب است و به نظرم حال عمومی اش مشکل خاصی ندارد.

 

نکته دیگری در پایان دارید؟

 

آقایان این رویه را عوض کنند . اگر به میزانی که دارند به این جوانها و به این افراد خالص به ناحق فشار میآوردند ، به آن افرادی که سرمایه کشور را بالا کشیدند و پول های این مملکت را خوردند و فساد داشتند فشار می آوردند شاید وضع مملکت بهتر از این بودو من تقاضا دارم که دولت آقای روحانی هم شفاف تر و قاطع تر و بنا بر همان چیزی که آقای مطهری گفت کمی جربزه بیشتری در این مسایل به خرج دهد.

 

ما حامی آقای روحانی و دولت آقای روحانی هستیم و به ایشان رای دادیم و از رایمان پشیمان نیستیم و کماکان هم از دولت و مواضع ایشان پشتیبانی و حمایت میکنیم و اصلا این مسایل ما را ناامید نمیکند و نخواهد کرد ولی تقاضایمان این است که دولت هم حداقل همین منشوری حقوق شهروندی که منتشر کرده حداقل کمی مصداق عینی اش را ببینیم. اینکه آقای ظریف با آقای جواد لاریجانی ستاد حقوق بشر می نشینند یک مقدار نمایش داخلی است و سر حقوق بشر و حقوق شهروندی جالب نیست که دولت آقای روحانی با قوه قضاییه و بخشی از حاکمیت بخواهد معامله کند.

 

امیدوارم که وضعیت سراج و آنهای دیگری که از خارج از کشور برگشته اند بهتر شود و ما شاهد روند بهتری از این باشیم.
 

محسنی‌اژه‌ای: سه تا ۱۱ سال حبس برای هفت نفر از متهمان ۸۸ قطعی شد

Posted: 14 Jul 2014 04:09 AM PDT

جرس: سخنگوی قوه قضاییه از قطعی شدن حکم هفت نفر از کسانی که به خاطر حوادث ۸۸ به طور غیابی محکوم شدند، خبر داد.

 

 

سخنگوی قوه قضاییه تاكید كرد: تا امروز هنوز مشخص نشده که بابك زنجانی وجوه نقدی در خارج از کشور دارد یا خیر. این فرد ادعا می‌کرد در مالزی و برخی از کشورهای همسایه پول دارد که آنجا بلوکه شده اما هیاتی به این کشورها سفر کرده و متوجه شدند ادعای آن کذب است.

 

 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری عصر امروز خود از محکومیت قطعی هفت نفر در ارتباط با حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم خبر داد و گفت: اخیرا حکم هفت نفر دیگر قطعی و در روزنامه‌های کثیرالانتشار اعلام شد و پرونده برای اجرا به اجرای احکام رفته است و از سه تا یازده سال محکوم شده‌اند.

 

وی در خصوص اسامی این افراد نیز اظهار داشت: در حال حاضر اسامی آنها را در اختیار ندارم اما ممکن است که دادسرا اسامی این افراد را روی سایت خود قرار دهد.

 

دادستان كل كشور ادامه داد: پرونده‌های افرادی هم که پیش از این کیفرخواست صادر شده بود، دادگاه آنها برگزار شده اما هنوز منتج به حکم قطعی نشده است.

 


ادعای بابک زنجانی در مورد اموالش در خارج از کشور کذب بود

 


محسنی اژه‌ای به پرونده بابک زنجانی نیز اشاره و تصریح كرد: پس از اینکه دستگاه قضایی متوجه پرونده بابک زنجانی شد، دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا كرد و وی را ممنوع‌الخروج و احضار و بازداشت کرد. البته پیش از بازداشت این فرد، سازمان بازرسی و سایر بخش‌ها با وی صحبت کرده تا ببیند آیا وجوهی که در اختیار این فرد است به کشور بازمی‌گردد یا خیر که در جریان آن متوجه شدند که زنجانی نه تنها نمی‌تواند وجوه را برگرداند بلکه در صحت برخی اسناد نیز تردید وجود دارد از این‌رو قرار بازداشت وی صادر شد و پس از دو ماه نیز بازپرس پرونده قرار بازداشت را تمدید کرد.

 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اقدامات گسترده و جدی از سوی دستگاه قضایی با همکاری دولت و برخی وزارتخانه‌ها برای شناسایی اموال و اینکه پول‌ها در کجاست، صورت گرفته ابراز داشت: تا امروز هنوز مشخص نشده که این فرد وجوه نقدی در خارج از کشور دارد یا خیر. این فرد ادعا می‌کرد در مالزی و برخی از کشورهای همسایه پول دارد که آنجا بلوکه شده اما هیاتی به این کشورها سفر کرده و متوجه شدند ادعای آن کذب است.

 

وی با بیان اینکه تا جایی که مقدور بوده کلیه اموال و شرکت‌های متعلق به بابک زنجانی شناسایی شده است، یادآور شد: هر میزان از اموالی که شناسایی شده، توقیف و در حال تقویم و قیمت‌گذاری است.

 

وزارت نفت با کلیت قیمت‌گذاری و واگذاری اموال بابک زنجانی موافقت کرد


دادستان کل کشور با اشاره به آمادگی بابک زنجانی برای فروش اموال جهت پرداخت مطالبات وزارت نفت خاطرنشان كرد: در همین هفته، در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که از سوی قوا نمایندگانی در آن حضور دارند، با کلیت فروش اموال این فرد جهت پرداخت طلب وزارت نفت موافقت شد. البته وزارت نفت در ابتدا قبول نمی‌کرد و می‌گفت من دلار و ارز خود را می‌خواهم و ملک این فرد به درد ما نمی‌خورد که با آنها صحبت شد و آنها کلیت فروش اموال زنجانی موافقت کردند.

 

محسنی اژه‌ای افزود: در حال حاضر بازپرس و دادسرا به طور جدی در حال تکمیل تحقیقات برای ارسال پرونده به دادگاه هستند.

 


سخنگوی قوه قضاییه همچنین به تجمع گروهی از مال‌باختگان شرکت سایه‌گستران زندگی ایرانیان مقابل محل برگزاری جلسات سخنگوی قوه قضاییه اشاره و عنوان كرد: قوه قضاییه تلاش خود را برای استیفای حقوق شکات انجام می‌دهد اما آحاد جامعه نیز باید چشم و گوش خود را باز کنند، ببینند مال خود را در اختیار چه کسانی قرار می‌دهند.

 

جزئیات پرونده کلاهبرداری در جنوب کشور


وی با اشاره به یکی از پرونده‌های کلاه‌برداری در جنوب کشور بیان كرد: در یکی از شهرهای جنوبی کشور یک نفر پیدا شده که بدون هیچ پشتوانه‌ای از افراد بسیاری حدود 140 میلیارد گرفته است با این عنوان که اگر پول خود را به نزد من بسپارید، در سه ماه 100 درصد سود، در شش ماه 117 درصد سود، در نه ماه 130 درصد، هجده ماه 187 درصد و چنانچه دو ساله باشد 248 درصد سود خواهم داد.

 

دادستان كل كشور افزود: امروز چه کسی می‌تواند فعالیت اقتصادی سالم داشته و در سه ماه بتواند صددرصد سود دهد، آیا در شرایط فعلی شدنی است که فردی بدون هیچ مطالعه و پشتوانه‌ای این کار را انجام دهد؟ پیداست افرادی که این کار را کرده‌اند بی‌توجه بوده و فردا که به مشکل برمی‌خورند هزاران نفر به دستگاه قضایی مراجعه خواهند کرد. آنها خود این مشکل را به وجود می‌آورند و بعد خواستار رسیدگی قضایی هستند.

 

محسنی اژه‌ای با بیان اینكه فرد دیگری در همان شهر بدون هیچ پشتوانه‌ای از تعداد کثیری بیش از 64 میلیارد تومان از مردم گرفته است که توانسته بخشی را پرداخت کند ولی همچنان حدود 55 میلیارد تومان باقی است و میزان اموال و دارایی بلوکه شده وی پاسخگوی تمامی بدهی‌ها نیست، گفت: این فرد بازداشت و دستگیر شده است اما اگر از وی اموالی شناسایی نشود شکات به پول‌شان نخواهند رسید.

 

سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای سخنان خود ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیست در غزه اظهار داشت: متاسفانه کشورهای عربی و غربی و جوامع و سازمان‌های بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیست سکوت کرده‌اند و زنان و مردان مسلمان در آتش اسرائیل می‌سوزند و ما ضمن محکومیت آن حمایت همه جانبه خود را از مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کنیم.

 

وی سکوت سازمان‌های مدافع حقوق بشری در برابر این جنایات را لکه ننگی در پیشانی سازما‌ن‌های حقوق‌بشری عنوان کرد و یادآور شد: سکوت کشورهای عربی نیز نقطه سیاهی در پرونده آنها خواهد بود که اقدام شایسته‌ای در این زمیه نمی‌کنند و ان‌شا‌ءالله ما پایان این ظلم را با چشم خود ببینیم.

 


بحث سقوط باشگاه راه‌آهن به دلیل پرونده زنجانی ارتباطی به قوه قضاییه ندارد


اژه‌ای در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید قرار بازداشت بابک زنجانی گفت: بحث تمدید قرار بازداشت با قاضی و بازپرس پرونده است. در قانون نیز آمده که اگر موجبات بازداشت فراهم باشد این تمدید صورت می‌گیرد و اگر اعتراضی به آن شود به دادگاه رفته و در آنجا تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

 

وی در خصوص جلسه خود با مسئولان دولت برای تعیین تکلیف اموال بابک زنجانی اظهار داشت: همانطور که گفتم این جلسه در همین هفته برگزار شد و با کلیت قضیه واگذاری اموال بابک زنجانی به وزارت نفت موافقت شد اما چگونگی انجام آن باید به مرحله اجرایی برود.

 

دادستان کل کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا افراد دیگری نیز علاوه بر سه گروه اعلام شده برای خرید اموال بابک زنجانی اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح كرد: من تا امروز خبر ندارم که خریدار دیگری مراجعه کرده باشد. قرار است پیشنهاد سه دسته‌ای که در جلسه قبل اعلام شد نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که باشگاه راه‌آهن اعلام کرده اگر قوه قضاییه در مورد پرونده بابک زنجانی همکاری نکند، این باشگاه سقوط خواهد کرد که محسنی اژه‌ای پاسخ داد: این مسئله ربطی به قوه قضاییه ندارد. این قوه مسائل قضایی را بررسی می‌کند. اگر تا قبل از صدور حکم اموالی شناسایی شود امکانات لازم را برای فروش آن در اختیار خواهیم داد.

 

برای حل اختلاف لیست‌های معوقات بانکی با بانک‌ها و دولت مذاکره می‌کنیم

 


سخنگوی قوه قضاییه همچنین در مورد تفاوت لیست بانک مرکزی با قوه قضاییه در مورد اسامی بدهکاران بانکی خاطرنشان كرد: ریاست بانک مرکزی اعلام کرده که در این مورد عزم جدی داریم. ما هم از این امر خوشحال شدیم و امیدواریم دیگر شاهد تکرار این مساله نباشیم.

 

وی با بیان اینکه سال 92 نسبت به سال 91 شاهد افزایش معوقات بانکی بوده‌ایم، تاكید كرد: ان‌شاءالله دیگر شاهد افزایش این معوقات نباشیم و بتوانیم آنها را وصول کنیم.

 

دادستان كل كشور با بیان اینکه دادستانی از برخی مشتریان برای گفتگو دعوت کرده است، ابراز داشت: هم‌زمان با بانک‌ها هم مذاکره می‌کنیم تا اختلاف موجود در لیست‌ها با مکاتبه و مذاکره حل شود. مهم این است که در پایان سال 93 بتوانیم بگوییم نه تنها مقدار معوقات بانکی افزایش نداشته بلکه از آن نیز وصول شده است.

 

دادگاه می‌تواند حکم ممنوع‌البیانی صادر کند؛ اگرچه بسیار نادر است

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا محاکم می‌توانند حکم ممنوع‌البیانی کسی را صادر کنند، بیان كرد: ممکن است. دادگاه می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و این بستگی به محرومیت‌های اجتماعی دارد.

 

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه البته صدور حکم ممنوع‌البیانی بسیار بسیار نادر است و من کمتر شاهد آن بوده‌ام، ابراز داشت: امکان این مسئله نیز وجود دارد و در مواردی خاص پیش‌بینی شده که در کجا می‌توان حکم به برخی از ممنوعیت‌های اجتماعی داد.

 

وی در خصوص اظهارات خطیب موقت جمعه تهران مبنی بر اینکه دادگاه برخی از سران فتنه به دلیل درخواست‌ها عقب افتاده است، تصریح كرد: البته طوری که بنده برداشت کردم، نظر وی فردی خاص بوده و این فردی است که من در جلسه قبل نیز اعلام کردم که یازده مرداد به عنوان جلسه رسیدگی به اتهامات او تعیین وقت شده است.

 

هیچ دادگاهی صرف درخواست افراد عقب نمی‌افتد

 

دادستان كل كشور با بیان اینکه عقب افتادن یک دادگاه به مجموع شرایط بستگی دارد، عنوان كرد: قطعا هیچ دادگاهی صرف درخواست عقب نمی‌افتد. دادگاه فرد مذکور نیز در یک نوبت تعیین وقت شد و به دلیل برخی نواقص برای رفع آن متوقف شد اما همانطور که گفتم یازده مرداد دادگاه او برگزار می‌شود و تا به امروز این تاریخ به قوت خود باقی است.
اژه‌ای در ادامه نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه گفته شده رسانه‌ها نباید خبری که موجب تشویق اذهان عمومی می‌شود را منتشر کنند آیا مدعی‌العموم مرجعی را معرفی می‌کند تا این اخبار و مدارک از این طریق به دست قوه قضاییه برسد، گفت: قانون می‌گوید افراد نباید مطالب کذبی که موجب تشویق اذهان می‌شود را منتشر کند. من هم چنین چیزی را توصیه می‌کنم چراکه اگر جامعه را آرام کنیم به نفع همه است. می‌توان مطالب کذب را به دادستان محل اعلام کرد و اگر این مرجع تشخیص بدهد به عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد.

 


احکام شورای امنیت را باید خود این نهاد اجرا کند/ قوه قضاییه تنها اجرا کننده احکام خود است

 

خبرنگاری عنوان کرد که اخیرا اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده که احکام پرونده «م.ر» به زودی منتشر می‌شود كه دادستان كل كشور در واکنش به این مطلب اظهار داشت: آقای اسماعیلی نگفت منتشر می‌شود، گفت حکم وی صادر خواهد شد. من هم در جلسه قبل گفتم که دادگاه این فرد تمام شده اما ختم رسیدگی هنوز اعلام نشده است و تا امروز نیز حکمی صادر نشده اگر در این مورد حکمی صادر شود قطعا شما مطلع خواهید شد.

 

وی در خصوص تذکر 9 نماینده به وزارت دادگستری برای اجرای حکم ممنوع‌البیانی، ممنوع التصویری و ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی که آن را شورای عالی امنیت ملی صادر کرده است، تصریح كرد: اگر این حکم دستوری باشد، دستور آن را قوه قضاییه اجرا نمی‌کند، بلکه خود نهاد شورای عالی امنیت ملی آن را اجرا خواهد کرد و دستگاه قضایی تنها احکام خود را اجرا می‌کند.

 


برخی از کارکنان وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند اما کسی دستگیر نشده است


محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت نفت به چه عنوانی وجوه قابل ملاحظه‌ای را در اختیار بابک زنجانی گذاشته است و آیا افرادی از وزارت نفت توسط قوه قضاییه مواخذه شده‌اند؟ خاطرنشان كرد: بله، برخی از کارکنان وزارت نفت تحت تعقیب قرار گرفتند اما در مورد چرایی این مسئله در حال بررسی هستیم که چگونه این قصور انجام شده است.

 

سخنگوی قوه قضائیه این را هم گفت که از وزارت نفت هیچ فردی تاکنون دستگیر نشده است.

 

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اخلال‌گران ارزی نیز ابراز داشت: در این مورد، اتفاق جدیدی نیفتاده است. دو قسم از اتهامات در این پرونده وجود داشت که به دادگاه رفته اما هنوز منجر به صدور حکم نشده است.

 

دیوان عالی کشور باید هر چه زودتر پرونده قضات کهریزک را مورد رسیدگی قرار دهد


دادستان كل كشور در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کهریزک و دلیل طولانی شدن آن یادآور شد: بخش عمده‌ای از این پرونده رسیدگی شد و در مورد بخش دیگر آن که مربوط به قضات بود، طی دو سه مرحله بررسی‌های لازم صورت گرفت که پس از صدور حکم و اعتراض متهمان هم‌اکنون این پرونده در مرحله رسیدگی در دیوان عالی کشور است و معتقدم که دیوانعالی کشور نیز باید هر چه زودتر آن را مورد رسیدگی قرار دهد. البته آنچه از قول رئیس دیوان عالی کشور شنیدم این بود که این پرونده نیاز به کار کارشناسی دقیق داشته با این حال بنده نیز به سهم خود پرونده را پیگیری می‌کنم تا هر چه زودتر رسیدگی شود.

 

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده زمین‌های ورامین و دلیل طولانی شدن آن عنوان كرد: در مقاطعی دولت‌ها، زمین‌هایی را به مناسبت‌هایی در اختیار افراد قرار می‌دهند که اگر این مسئله صحیح انجام شود و استفاده درستی از آن صورت گیرد مشکلی به وجود نخواهد آمد.

 

داعش در کشور فعالیتی ندارد

 


اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص برخی اخبار مبنی بر افزایش ناامنی در مرزهای شرقی و اعلام حضور نیروهای داعش در منطقه سیستان و بلوچستان گفت: بحمدلله و به لطف خداوند و باتلاش و همکاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی با وجود اینکه در کشورهای همسایه ما ناامنی وجود دارد، کشور ما از امنیت کاملی برخودار بوده و اینگونه گروه‌ها هیچ گونه فعالیتی در کشور ندارند.

 

دادستان کل کشور ادامه داد: طبیعی است هر جریان ضدامنیتی و انتظامی تحت اشراف نیروهای اطلاعاتی است و اگر لازم باشد دستگیر می‌شوند. امنیت در کل کشور و همان استانی که ذکر کردید وجود دارد و گروهی تحت عنوانی که اعلام کردید در کشور مشاهده نمی‌شود.

 

قوه قضاییه و برخی دستگاه‌های دولتی برای بازگرداندن خاوری در تلاش هستند


سخنگوی قوه قضاییه در مورد آخرین وضیعت پرونده مدیر عامل سابق بانک ملی و دیدار قاضی سراج با رئیس آمبودزمان کانادا برای انتقال این متهم به کشور گفت: قوه قضاییه و برخی دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت خارجه و اینترپل برای بازگرداندن این متهم در تلاش هستند. ما ناامید نیستیم. اما تاکنون اقدام مهمی از سوی آن کشور در این ارتباط انجام نشده واتفاق خاصی هم نیفتاده است و این پرونده هنوز مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

 

 

عنوان مجرمانه‌ای به نام "فعالیت فیسبوکی" نداریم/ فیسبوک همچنان فیلتر است

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر خبر محکومیت 8 جوان به 127 سال حبس به دلیل فعالیت فیسبوکی گفت: ما عنوان مجرمانه‌ای تحت عنوان فعالیت فیسبوکی نداریم و در هیچ یک از پرونده‌ها چه در مرحله مقدماتی و صدور کیفر خواست،‌چه در مرحله بدوی و چه در تجدیدنظر چنین عنوان مجرمانه‌ای در احکام دیده نمی‌شود. ممکن است از طریق فیسبوک و یا هر شبکه اجتماعی دیگر افراد مرتکب جرائمی شوند که در اینصورت به خاطر آن جرائم که از طریق فیسبوک رخ داده است، مورد رسیدگی و مجازات قرار می‌گیرند.

 

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه فیسبوک همچنان فیلتر است و کارگروه مبارزه با مصادیق محتوای مجرمانه آن را رفع فیلتر نکرده است، ا ظهار کرد: از شبکه‌های اجتماعی استفاده صحیح و غلط می‌توان انجام داد و کسی با شبکه‌های اجتماعی مخالفتی ندارد. اما از طریق آن بعضا اقداماتی علیه امنیت،‌ عفت عمومی و اخلاق صورت می‌گیرد که باید دست‌اندرکاران به فکر باشند که اگر این کار نشوند قطعا کشور ضرر خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه به عقیده برخی از حقوقدانان این کارگروه اداری بوده و نمی‌تواند حکم قضایی دهد، گفت: کارگروه مبارزه با مصادیق محتوای مجرمانه طبق قانون جرائم رایانه‌ای مصوب تیرماه 88 تشکیل و اجرایی شده است. این کارگروه 12 عضو دارد که 6 عضو آن از دولت بوده و ریاست آن بر عهده دادستان کل کشور است و آقای خرم‌آبادی نیز به عنوان دبیر این کمیته در جلسات حضور دارد.

 

فشارهای روی قوه قضاییه در مورد پرونده مهدی هاشمی را رد نمی‌کنم


اژه‌ای در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص اظهارات آیت‌الله جنتی در نماز جمعه هفته گذشته مبنی بر اینکه برای عدم رسیدگی به پرونده یکی از متهمان حوادث بعد از انتخابات به قوه قضاییه فشار وارد می‌شود، گفت: صاحبان قدرت و ثروت همواره نسبت به پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی است فشار می‌آورند اما مهم این است که قوه قضاییه تسلیم می‌شود یا خیر.

 

دادستان کل کشور افزود: ما تلاش می‌کنیم تحت فشار، غوغاسالاری و فضاسازی صاحبان قدرت و ثروت قرار نگیریم آنها از طریق فضاسازی و جوسازی در جامعه به وسیله رسانه یا گرفتن چند وکیل اشکالاتی را مطرح و به دنبال فشار وارد کردن هستند که ممکن است روند دادرسی را به تعویق بیاندازد به طور مثال ممکن است فردی چند وکیل بگیرد تا از آن طریق هر یک اشکالاتی را مطرح و پرونده را به تاخیر بیاندازند.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: در رابطه با این پرونده رد نمی‌کنم که فشار بوده اما قوه قضاییه تسلیم آن نشده و سعی کرده با پیچیدگی داخلی و خارجی این پرونده و مواردی که نیاز به کارشناسی دارد، آن را رسیدگی کند.

 

محسنی اژه‌ای در خصوص ادعای مهدی هاشمی مبنی براینکه 10 ایرادی که توسط قاضی سراج به این پرونده گرفته شده بود رفع نشده است، گفت: نقص‌هایی که به پرونده‌ها گرفته می‌شود، بعضا نقص نیست. مثلا وکیلی نقص می‌گیرد و بعد دادستان و یا بازپرس می‌گوید نقص نبوده و در فلان صفحه پرونده موجود است. برخی نقص‌ها نیز به خاطر اختلاف برداشت از متن قانون است.

 

 

بسیج می‌تواند ضابط خاص قوه قضاییه باشد و در مواردی وارد عمل شود

 

وی در خصوص اینکه چنانچه سایر دستگاه‌ها به وظایف خود در خصوص حجاب عمل نکنند، دستگاه قضایی چه کاری باید انجام دهد، گفت: اصل حجاب یکی از مسائل مسلم اسلامی است، که در قانون هم آمده و انتظار است که در کشور ما حجاب رعایت شود. در این خصوص اقدامات ایجابی انجام می‌شود و ما علاوه بر کار ایجابی باید کار سلبی نیز انجام دهیم واین طور نیست که فقط توصیه کنیم. اگر امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت، اما فرد مجرم همچنان به جرم خود ادامه می‌دهد، دستگاه‌های مختلف باید با آن برخورد کنند ما از برخورد نیروی انتظامی با جرائم مشهود حمایت می‌کنیم و از آنان خواسته‌ایم تا با افرادی که با بد حجابی به صورت باندی و سازمان یافته به عنوان اقدام علیه منافع مردم عمل می‌کنند، برخورد کنند.

 

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این پرسش که‌آیا گشت‌های موتوری انصار حزب الله برای تذکر به مردم مورد حمایت قوه قضاییه هستند و کار آنان قانونی است، گفت: قوه قضاییه ضابط عام و خاص دارد که نیروی انتظامی ضابط آن است اما طبق قانون بسیج می‌تواند ضابط خاص باشد و در مواردی وارد عمل شود. این افراد کارت‌های خاصی دارند که طبق آن می‌توانند امر به معروف و نهی از منکر کنند.

 

پیگیری پرونده مدیر عامل سابق تامین اجتماعی از سوی رسانه‌ها به حق است


سخنگوی قوه قضاییه در خصوص پرونده مدیر عامل سابق تامین اجتماعی نیز گفت: پرونده وی به محکمه نرفته و پیگیری آن از سوی رسانه‌ها به حق است. از دادستان تهران در ارتباط با این پرونده سوال پرسیدم که اعلام کرد در حال جمع و جور کردن نقطه‌نظر کارشناسان و متهمان این پرونده است تا پرونده را با صدور کیفر خواست آن به دادگاه ارسال کند.

 

دادستان کل کشور در خصوص اینکه آیا در خواست قوه قضاییه از مجلس برای به تعویق افتادن قانون آیین دادرسی کیفری صحت دارد، گفت: با اجرای قانون آیین دادرسی کیفری ساختار دادگاه‌ها باید تغییر اساسی کند که به طبع نیاز به زمان بیشتری دارد. ما مطیع قانون هستیم و اگر بتوانیم که مجلس را برای تاخیر در اجرای قانون قانع کنیم که هیچ،اما اگر نتوانستیم ما مکلف به اجرای قانون هستیم و در آبان ماه آن‌ را اجرا خواهیم کرد.

 

 

انتقال اجباری وکیل دراویش گنابادی از بند ۳۵۰ به بند مالی

Posted: 14 Jul 2014 03:40 AM PDT

جرس: امید بهروزی، وکیل دراویش گنابادی که در بند 350 دوران حبس خود را می گذرانید، با حکم قضایی و به اجبار به بند مالی زندان اوین منتقل شد.  

 

به گزارش جرس، بهروزی در شهریور سال 90 به همراه چند تن دیگر از دراویش گنابادی و وکلای آن ها بازداشت و از سوی قاضی صلواتی به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

پیش از وی، فرشید یداللی و رضا انتصاری بدون اعلام قبلی به زندان رجایی شهر و سپس به بندهای جداگانه مالی در زندان اوین منتقل شده بودند. سه تن دیگر از دراویش گنابادی ماه هاست که به دلیل وخامت سلامت جسمی در بیمارستان شهدای تجریش به سر می برند.

 

دراویش گنابادی و وکلای آن ها در پی تجمعات دراویش در اعتراض به تخریب حسینیه هایشان در سال 90 بازداشت و در دادگاهی که دو سال به طول انجامید به حبس های بلندمدت محکوم شدند و تا امروز حکم بدوی ایشان توسط دادگاه تجدید نظر تایید نشده است.

 

لازم به ذکر است که تفکیک زندانیان بر اساس نوع اتهاماتشان در قوانین سازمان زندان ها تصریح شده و از حقوق زندانیان است و انتقال زندانیان عقیدتی و سیاسی به بندهای مجرمان مالی و بزهکاران مصداق شکنجه روانی و اعمال فشار بر آن ها می باشد.

 

تاکنون و پس از حادثه 28 فروردین ماه امسال و ضرب و شتم زندانیان بند 350 بیش از پانزده نفر از زندانیان سیاسی به درخواست رییس و معاون زندان اوین و به دستور دادستان تهران به بندهای مالی اوین و به زندان رجایی شهر منتقل شده اند. 

سیامک قادری پس از تحمل چهار سال حبس آزاد شد

Posted: 14 Jul 2014 03:40 AM PDT

جرس: سیامک قادری، خبرنگار سبز خبرگزاری ایرنا، با پایان حبس چهار ساله خود صبح دوشنبه از زندان اوین آزاد شد.  

 

 

به گزارش جرس ، قادری در سال 89 توسط وزارت اطلاعات بازداشت و پس از بازجویی و شکنجه در بازداشتگاه های 209 و 240 با اتهامات تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی نقیسه به تحمل چهارسال حبس تعزیری محکوم شد.

 

وی در طول مدت حبس خود حتی یک روز هم به مرخصی نیامد و بارها به دلیل انتشار مواضع اش از درون زندان از ملاقات حضوری با خانواده خود محروم شد.

 

قادری 19 سال خبرنگار خبرگزاری رسمی دولت ایران - ایرنا - بود و با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و تغییر کادر حرفه ای خبرنگاران ایرنا، وبلاگی با نام "ایرنای ما" راه اندازی کرد و به دلیل انتقاداتش از مدیریت ایرنا از آن سازمان اخراج شد.

 

وی دارای سوابقی چون حضور در تیم راه اندازی نشریاتی چون ایران، صبح خانواده، آزاد، ایرانیان و اشتغال در روزنامه اخبار و ابتکار بوده و به عنوان مدیر خبر خبرگزاری کار، سردبیر خبرگزاری جامعه جوانان ایرانی - سینا- و معاون گروه گزارش ایرنا مشغول بکار بوده است، همچنین درجریان حمله نظامی امریکا و متحدانش به عراق به عنوان گزارشگر جنگی در عراق حضور داشته و سابقه آموزش دست اندکاران رسانه های افغان پس از شکست طالبان را در کارنامه خود دارد. وی همچنین از جمله ایثارگرانی است که در سال ۱۳۶۱ به طور داوطلبانه در جبهه ها شرکت داشته است.

 

این روزنامه نگار سبز یک دوره در سال ۱۳۷۸و پس از وقایع کوی دانشگاه نیز ممنوع القلم شده و اخبار و گزارش های وی از این وقایع درجریان پرونده سازی علیه فعالیت خبری ایرنا ازسوی سپاه در جریان اعتراضات دانشجویی بعنوان فعالیت مخرب تشخیص داده شده بود. او به دلیل انتشار اخبار زندانیان سیاسی در شعب دیگر دادگاه انقلاب دارای پرونده قضایی بوده است. 

 

این روزها در غزه - گزارش تصویری

Posted: 14 Jul 2014 01:43 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

جانشین پیشین صدام حسین و رهبر بوکوحرام از داعش حمایت کردند

Posted: 13 Jul 2014 11:50 PM PDT

جرس: عزت ابراهیم الدوری، معاون پیشین صدام حسین و ابوبکر شکاو، رهبر شبه‌نظامیان بوکو حرام در نیجریه، در دو ویدئوی جداگانه از فعالیت‌های داعش حمایت کردند.


به گزارش دویچه وله، عزت ابراهیم الدوری، معاون صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، در ویدئویی از داعش ("دولت اسلامی شام و عراق" که نام خود را به دولت اسلامی تغییر داده) حمایت کرد. الدوری از زمان سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ مخفی شده است.

 

در ویدئویی منسوب به معاون پیشین صدام حسین که روز شنبه (۲۱ تیر/ ۱۲ ژوئیه) در اینترنت منتشر شد، او با صدایی مخدوش حمایت خود را از "قهرمانان و شهسواران" شبکه اسلام‌گرایان افراطی القاعده و داعش اعلام کرده است.

 

هنوز واقعی بودن ویدئوی معاون پیشین ۷۲ ساله صدام حسین مشخص نشده است. در ابتدای ویدئو صدایی عزت ابراهیم الدوری را معرفی می‌کند و سپس او به سخن آمده و به ستیزه‌جویان القاعده و داعش از جمله می‌گوید: «ما با غرور، تحسین و عشق به شما درود می‌فرستیم.»

 

این صدا در انتها از عفو عمومی در عراق توسط اسلام‌گرایان افراطی سخن می‌گوید که همه کسانی را شامل می‌شود که به "خدا و کشورشان" دروغ گفته‌، اما اکنون "توبه" کرده‌اند.

 

دعای رهبر بوکو حرام برای ابوبکر بغدادی

 

ابوبکر شکاو، رهبر شبه‌‌نظامیان بوکو حرام در نیجریه نیز حمایت خود را از داعش اعلام کرد.


خبرگزاری فرانسه با اشاره به ویدئویی که به این خبرگزاری رسیده، گزارش داد که رهبر شبه‌‌نظامیان بوکو حرام در نیجریه، روز یکشنبه (۱۵ تیر/ ۶ ژوئیه) در این ویدئو برای ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، ایمن ظواهری، رهبر القاعده و ملاعمر، رهبر طالبان، دعا می‌کند و می‌گوید: «خدای من نگهدار شما باشد.»

 

گروه افراطی بوکوحرام در نیجریه که به عنوان شاخه نیجریه‌ی طالبان معروف است، از سال ۲۰۰۹ تا کنون چندین عملیات تروریستی علیه پلیس، ارتش و ادارات دولتی و نیز علیه کلیساها و مدارس این کشور انجام داده است.

 

شبه‌نظامیان بوکوحرام در  آوریل با هجوم به یک مدرسه در شمال نیجریه ۲۷۶ دختر دانش‌آموز را ربودند.

 

تنها از آغاز سال جاری میلادی (۲۰۱۴) تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر بر اثر عملیات خشونت‌آمیز این گروه جان خود را از دست داده‌اند. هدف گروه بوکوحرام تشکیل "دولت اسلامی" در شمال نیجریه است. 

روحانی درجمع نمایندگان: عده ای امربه معروف رابه برخورد با چند بی حجاب تفسیر کرده اند

Posted: 13 Jul 2014 11:50 PM PDT

جرس: رییس جمهوری عصر یکشنبه و در سومین نشست مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیأت دولت، با بیان اینکه مردم دلشان می‌خواهد مجلس و دولت در رفع دغدغه‌های اصلی آنان شریک، سهیم، همدل و همکار باشند، گفت: مجلس و دولت باید کمر همت در مسیر خدمت به مردم ببندند.

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، دکتر روحانی با اشاره به اینکه در قانون اساسی مترقی ما وظایف سه قوه مشخص شده است، تصریح کرد: رییس‌ جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی است و همه ما باید به وظایف‌مان در عین همکاری و هماهنگی عمل کنیم.


رییس جمهوری ادامه داد: اگر سه قوه بخواهند علیه یکدیگر مچ‌گیری کنند، کار مردم بر زمین می‌ماند این در حالی است که مردم از ما انتظار خدمت دارند و باید خواست ما بر خواست عمومی مردم منطبق باشد.


دکتر روحانی با اشاره به اینکه زیباترین تعبیر را در خصوص همکاری قوای سه‌گانه رهبر در دیدار اخیر کارگزاران نظام داشته‌اند، گفت: همه ما باید با برگزاری جلسات و مشورت، امور کشور را پیش ببریم و در عین حال از نقد سازنده استقبال کنیم.

 


رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت از نقد و انتقاد سازنده استقبال می‌کند و معتقد است اگر قانونی دارای مشکل است، می‌توان آن را به پیشنهاد مردم و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح کرد و نباید به دلیل انتقاد، اجرای قانون را به تعویق انداخت.

 


رییس جمهوری با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس و اعضای هیأت دولت باید به طور مشترک در امور مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کارها را پیش ببرند، گفت: دولت و مجلس باید کاری کنند تا مردم از اقدامات‌شان احساس جناحی عمل کردن نداشته باشند، بلکه همه کارهای ما باید ملی و برای رضای خدا و اجرای خواست مردم باشد.

 


دکتر روحانی در ابتدای این دیدار ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: مجلس و دولت دو نهاد بسیار مهم در کشور هستند که با رأی مردم انتخاب شده اند و باید مسئولیت‌های خاص خود را در چارچوب قانون اساسی که میثاق ملی است انجام دهند.

 


رییس جمهوری با اشاره به اینکه مردم ولی‌نعمتان ما هستند، ادامه داد: من همواره خود را فرزند مجلس دانسته‌ام و با بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سابقه رفاقت و همکاری دیرین دارم و خوشبختانه‌ امروز شخصیت‌های بزرگ و فرهیخته‌ای در مجلس برای خدمت به مردم حضور دارند.

 


دکتر روحانی تأکید کرد: مشروعیت نمایندگان و اعضای دولت از صندوق آراء اخذ شده است، بنابراین قوای مقننه و مجریه باید کاملاً به خواست و مطالبات مردم توجه کنند، زیرا هم در پیشگاه خداوند و هم در محضر مردم مسئول هستند.

 


رییس جمهوری حق مردم را نظارت بر ارکان نظام دانست و با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر از بزرگترین وظایف اجتماعی است که باید در جامعه اجرا شود، گفت: امروز متأسفانه از امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر طوری تفسیر می‌شود که گویا امر به معروف فقط در خیابان‌ها و برای برخورد با عده‌ای بدحجاب است. حال آنکه این فریضه بزرگترین وظیفه اجتماعی ما است.

 


دکتر روحانی تصریح کرد: امربه‌معروف یعنی امر به عمل صالح و آنچه شایسته است و نهی از منکر یعنی ایستادگی و مقاومت در برابر هر آنچه که به ضرر جامعه و مردم است.

 


رییس جمهوری خاطر نشان کرد: همه روزنامه‌ها، رسانه‌ها و تریبون‌ها در کشور باید آمر به معروف باشند، نقد سازنده و اگر دولت در مسیر درستی حرکت می‌کند حمایت از دولت بزرگترین معروف است و مجلس نیز وظیفه نظارت دارد.

 


رییس شورای عالی اقتصاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت دولت در کنترل نرخ تورم، گفت: مهار تورم در اقتصاد بیمار ما به منزله جلوگیری از خونریزی به منظور نجات بیمار از مرگ حتمی بود و امروز ما باید در مسیر درمان اقتصاد کشورمان حرکت کنیم که به دلایل مختلفی نظیر تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها دچار مشکل شده است.

 


دکتر روحانی در پایان تأکید کرد: اکنون وظیفه بزرگ ما شکستن رکود است. این کار شروع شده و دولت برای ادامه راه به حمایت مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. ما لایحه‌ای برای ایجاد رونق اقتصادی طراحی کرده‌ایم که به زودی در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد و بسته آن نیز برای شکستن رکود به زودی اعلام می‌شود.

 


دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز برگزاری جلسات مشترک میان دولت و مجلس را در حل و فصل چالش‌های اساسی پیش‌روی کشور و نظام اسلامی مهم و مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد این جلسات موجب وفاق و همدلی مجلس و دولت در حل معضلات اساسی مردم شود.

 


رییس مجلس شورای اسلامی، مسأله هسته‌ای و مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ را از جمله مهمترین چالش‌ها در حوزه بین‌المللی ذکر و ابراز امیدواری کرد با تلاش‌ گروه مذاکره کنندگان مجرب و متعهد ایرانی کارها در این عرصه بهتر و به نفع مردم به پیش رود.

 


دکتر لاریجانی تصریح کرد: شرایط بحرانی و اسفبار مردم مظلوم غزه، اوضاع عراق، سوریه و افغانستان ، از مهمترین چالش‌های حوزه منطقه‌ای ایران است که قطعاً مورد توجه و اهتمام تمامی مسئولین در نظام می‌باشد و باید از تمامی ظرفیت‌های دنیای اسلام برای حل این بحران‌ها استفاده کنیم.

 


رییس مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از دولت تدبیر و امید برای آرامشی که در بحث تورم ایجاد کرده، توجه دولت را به مسأله رکود معطوف کرد و خواستار هم‌فکری و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حل این مشکل و ایجاد ثبات و نشاط در عرصه اقتصادی کشور شد.

 


وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه‌ کشاورزی و صنعت کشور ، خواستار همفکری و مشورت دولت و مجلس برای رسیدن به راهکارهای مناسب برای حل این مشکلات شد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزان با خشکسالی و صنایع بخش متوسط کشور نیز با مشکلات ناخواسته مواجه‌اند، باید با به تعویق انداختن معوقات بانکی این بخش‌ها و یا تسهیلات کم بهره به آنان کمک کنیم تا بحران‌های پیش رو را پشت سر بگذارند.

 


دکتر لاریجانی با تأکید بر رهنمود  رهبری در اعمال سیاست‌های حمایتی بویژه در بخش کشاورزی، پیشنهاد کرد: ستادی در استان‌ها ایجاد شود تا به مشکلات کشاورزان و صنعتگران رسیدگی کرده و آنان را در بازپرداخت بدهی‌های بانکی‌شان یاری کند.

 


علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به تأثیر متقابل اقتصاد و فرهنگ و سیاست بر یکدیگر، بر همکاری همه نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط در مواجهه با ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد و گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را در حوزه‌های مختلف نظیر کتاب، هنرهای نمایشی، مطبوعات، سینما و رسانه‌های جمعی در دستور کار قرار داده است و تلاش می‌کند نقش خود را آنچنان که لازم و شایسته است، ایفا کند.

 


حجت الاسلام احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه با محکوم کردن جنایات صهیونیست ها در غزه، به بیان دغدغه‌های فرهنگی جامعه در خصوص عفاف و حجاب،‌ فساد اداری، امر به معروف و نهی از منکر و کاهش جمعیت پرداخت و از دولت خواست تا با تدوین برنامه‌های عملی در رفع دغدغه‌های فرهنگی متدینین و دلسوزان جامعه گام بردارد.

 


رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه نبود استراتژی در برنامه‌ها و مدیریت‌ منجر به بروز چالش‌ها و صدماتی به بخش‌های صنعت و معدن شده است، خواستار ارائه لایحه حمایت از تولید از سوی دولت شد. وی همچنین از افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی در روزهای اخیر انتقاد کرد.

 


حمید رضا فولادگر رییس کمیسیون اصل ۴۴ قانون اساسی در ادامه این جلسه به بحث تولید و چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان پرداخت و دریافت تسهیلات از بانک‌ها و تأمین نقدینگی لازم برای تولید را عمده‌ترین دغدغه در عرصه تولید کشور ذکر کرد.

 


وی ساماندهی بازارهای سرمایه، ایجاد ثبات قیمت در بازار، متعهد کردن شرکت‌های دولتی در پرداخت بدهی پیمانکاران، تأمین سرمایه و نقدینگی تولیدکنندگان و بالا بردن بهره‌وری، کیفیت و رقابت‌پذیری تولیدکنندگان را اولویت‌های اساسی در حل مشکلات تولید و تولیدکنندگان ذکر کرد.

 


غلامرضا تاج‌گردون رییس کمیسیون بودجه مجلس هم بر ارائه بودجه شفاف از سوی دولت برای سال ۹۴ تأکید کرد و ضمن قدردانی از تلاش های دولت برای کنترل نرخ تورم ، گفت: امیدواریم رونق اقتصادی در کشور با برنامه‌ریزی صحیح ایجاد شود و همچنین قانون هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل به مرحله اجرایی درآید.

 


عباس رجایی رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از مهمترین دغدغه‌های عرصه کشاورزی کشور برشمرد و گفت: باید فاصله تولید و مصرف را ساماندهی کرده و نظام دلالی و واسطه‌گری را از بین ببریم.

 


وی افزود: برای تأمین حقوق مصرف کنندگان نباید از حقوق تولیدکنندگان صرف نظر کنیم، بلکه باید در برخی از موارد از بودجه‌های دولتی برای کاهش نرخ‌ها استفاده کرد. رجایی کاهش نرخ تسهیلات بانکی بخش کشاورزی، تهیه برنامه‌های مدون و بلند مدت در بخش تولید به منظور تأمین کالاهای مورد نیاز بازارهای داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی و کاهش واردات، ساماندهی سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی و ساماندهی حوزه آب کشور را از دیگر دغدغه‌های نمایندگان مجلس و برنامه‌های مشترک میان مجلس و دولت در عرصه کشاورزی و صنعت ذکر کرد.

 


این نشست که به میزبانی دولت برگزار شد با اقامه نماز جماعت و ضیافت افطاری پایان یافت.