جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عبدالله عبدالله: اگر قطعه قطعه شوم دولت تقلبی را نمی‌پذیرم

Posted: 08 Jul 2014 05:16 AM PDT

 جرس: عبدالله عبدالله نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، پیروزی خود را در این رقابت اعلام کرد و گفت: بدون هیچ تردیدی، ما پیروز انتخابات هستیم.  

 

به گزارش تابناک این سخنان عبدالله عبدالله در حالی گفته شد که روز گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی احمدزی را با ‌بیش از ۵۰ درصد آرا‌، پیشتاز اعلام کرده بود.

 

بنا بر این گزارش، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، نامزد معترض دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، یک روز پس از اعلام نتایج ابتدایی، در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کرد.

 

عبدالله نتایج آغازین انتخابات ریاست جمهوری را «کودتا علیه آرای پاک مردم» خوانده و گفته است، نهادهای انتخاباتی‌ دیگر مشروعیتی نزد او و تیمش ندارند.

 

وی در سخنرانی در این گردهمایی گفت: «مثلث ارگ ریاست جمهوری، کمیسیون انتخابات و یک تیم انتخاباتی (تحول و تداوم) تصمیم گرفتند، نتیجه تقلب را اعلام کنند. من به ملت با اراده، با غیرت و با شهامت و ملت آزادی‌دوست و حق‌پرست و عدالت‌پرست افغانستان اطمینان می‌دهم، نتیجه تقلب را نمی‌پذیریم.

 

مثلث ارگ، کمیسیون انتخابات و ستاد اشرف غنی احمدزی علیه رأی پاک مردم افغانستان کودتا کردند.

 

عبدالله تأکید کرد: حکومتی که به رأی پاک مردم افغانستان آمده، پا بر جای می‌ماند. این خواست مردم افغانستان است. مردم می‌خواهند و در انتظار بودند و هستند که ما حکومت خود را اعلام کنیم.

 

وی تصریح کرد: با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفت‌وگو‌ی تلفنی داشتم. کری گفته که روز جمعه می‌آید و در مورد جداسازی آرای پاک و ناپاک سخن خواهد گفت. کری قول داده، در مقابله با تقلب و برای افشای تقلب در کنار مردم افغانستان باشد. آمریکا هم خواهان جدا شدن‌ «آرای تقلبی» در انتخابات افغانستان از آرای پاک است. مردم از من انتظار دارند، حکومت خود را اعلام کنم و من نیز حکومت را اعلام خواهم کرد؛ اما از هواداران خود می‌خواهم ‌به من برای اعلام حکومت چند روز دیگر وقت بدهند.

 

این گزارش می‌افزاید، گردهمایی ستاد انتخاباتی عبدالله در تالار لویه جرگه افغانستان برگزار می‌شود؛تالار لویه جرگه در روند انتخابات، محل برگزاری شماری از مبارزات انتخاباتی بوده و دولت هم نشست‌های مهم خود را در آن برگزار می‌کند.

 

در این گردهمایی هواداران عبدالله عبدالله، پوستر حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان را از دیوار تالار لویه جرگه پایین و آن را پاره ‌و تصویر عبدالله عبدالله، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری را با آن جابجا کردند. عبدالله گفت که قلبا با این اقدام مخالف است.

 

وی در ادامه سخنان خود گفت، تیم انتخاباتی‌اش آخرین تلاش‌های خود را برای جداسازی «اوراق پاک از ناپاک» به خرج داده است.

 

عبدالله تأکید کرد: همه عمر خود را وقف وحدت ملی و تمامیت ارضی افغانستان کرده‌ایم و تجزیه افغانستان، جنگ داخلی یا بحران در افغانستان را نمی‌خواهیم. تعهد خود را به آرمان‌های شهدا تکرار می‌کنم و از شما خواهش می‌کنم‌ به من اعتماد کنید و چند روز وقت دهید. جز رأی پاک مردم افغانستان، هیچ کسی نمی‌تواند در افغانستان حکومت کند. ما تمام عمر خود را برای حفظ وحدت ملی افغانستان مبارزه کردیم و همچنان به این مبارزه ادامه خواهیم داد. برنده انتخابات بدون شک و شبهه ما هستیم. اجازه برقراری حکومت تقلبی را حتی برای یک روز نمی‌دهیم. فشار، تهدید و تطمیع به هیچ وجه در مورد ما کارساز نخواهد بود. به مردم افغانستان اطمینان می‌دهم که حکومت مورد نظر آن‌ها را اعلام خواهم کرد. اگر قطعه قطعه شوم دولت تقلبی را نمی‌پذیرم. از مردم توقع دارم، چند روز به من وقت مشورت و صحبت بدهند تا تصمیمی بگیرم که صلاح مردم افغانستان در آن باشد.

 

اصرار ۵۱ راهیافته مجلس به استیضاح وزیر علوم

Posted: 08 Jul 2014 04:46 AM PDT

 جرس: راهیافته‌ی رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز استیضاح‌کنندگان وزیر علوم تحقیقات و فناوری رأی‌گیری شد و نتیجه آن بود که استیضاح وزیر فردا اعلام وصول شود.  

 

جبار کوچکی‌نژاد، به خبرگزاری مهر درباره جزئیات جلسه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم که ظهر امروز به منظور رسیدن به تفاهم برگزار شد، اظهار داشت: در جلسه امروز پیشنهاد آقای لاریجانی مبنی بر اینکه این

استیضاح یکماه به تاخیر بیفتد، مطرح شد و نمایندگان دیدگاه های خود را در این باره مطرح کردند.

وی افزود: 51 نماینده امضاءکننده استیضاح در جلسه حضور داشتند، اما حتی یک نماینده هم امضای خود را پس نگرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: در نهایت در این جلسه رأی‌گیری شد و نتیجه آن شد که نمایندگان رئیس جلسه را متقاعد کنند که این استیضاح را اعلام وصول کند و مطابق قانون باید این اتفاق بیافتد.

کوچکی‌نژاد خاطر نشان کرد: همه امضاءکنندگان استیضاح وزیر علوم همچنان اصرار به استیضاح دارند.

فرجی‌دانا، وزیر علوم تحقیقات و فن‌آوری،  از نخستین روزهای کارش با انتقاد‌های نماینده‌های تندرو مجلس مواجه شد. این انتقاد‌ها پس ار افشای رانت بورسیه‌های غیرقانونی برای 3000 نفر در دولت قبلی به اوج خود رسید و به درخواست استیضاح از سوی این نمایندگان انجامید.

 

حمله مجدد احمد خاتمی به معترضان ۸۸: نه تنها اظهار ندامت نمی‌کنند بلکه طلبکار هم هستند

Posted: 08 Jul 2014 04:46 AM PDT

 جرس: احمد خاتمی، عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در حمله‌ی مجدد به معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، با بیان این که "فتنه سال ۸۸ به عنوان یک لکه زخمی بر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فراموش نشدنی است" اظهار نظر کرد: آن چه سبب می‌شود که این زخمِ کهنه، باقی بماند آن است که فتنه گران نه تنها اظهار ندامت نکننند بلکه خود را طلبکار هم ببینند.  


به گزارش نسیم، امام جمعه موقت تهران که پیش‌تر نیز مواضع خصمانه‌ای در برابر تمامی منتقدان نظام داشته، گفت: آنچه که بر عمق این زخم جانکاه می‌افزاید این است که می‌بینیم برخی معرکه‌گردانان فتنه با یافتن مسئولیت خود را قدرتمند بیابند.

 

عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان با بیان این که "مواضع قاطع شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله لاریجانی به عنوان رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور مرحمی بر این زخم است"، گفت: بر این اساس، مواضع قاطع ایشان و نیز دادستان کل کشور شایسته تقدیر است و همین امر، علت و عاملی برای تخریب و موضع گیری در برابر قوه قضاییه از سوی متمایلین به فتنه شده است.

 

وی با بیان این که "این به معنای آن نیست که ایراد و اشکالی در قوه قضاییه نیست"، افزود: ایراد و اشکال در همه نهادها هست و بایستی در مجموع قضایا را دید؛ امیدواریم قوای خدمتگزار در نظام جمهوری اسلامی همراه ولایت فقیه خدمتگزار مردم باشند.

 

 

رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام: همه بدانند دولت را تایید و حمایت می‌کنم

Posted: 08 Jul 2014 03:56 AM PDT

اعتدال همان اسلام است
جرس: رهبر ایران در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام گفت:  همه بدانند بنده دولت را حمایت و تأیید می‌کنم و از همه توانم برای کمک به دولت استفاده می‌کنم و به مسئولان بلندپایه آن اعتماد دارم.  

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در نهمین روز از ماه  رمضان، مسئولان و کارگزاران نظام با آقای خامنه‌ای، دیدار کردند.

 

رهبری تاکید کرد: همه بدانند بنده دولت را حمایت و تأیید می‌کنم و از همه توانم برای کمک به دولت استفاده می‌کنم و به مسئولان بلندپایه آن اعتماد دارم.

 

وی با اشاره به این که جبهه استکبار غیر از دو عامل مادی تهدید نظامی و تحریم هیچ در اختیار ندارد، تصریح کردد: دشمن در زمینه تحریم و تهدید نظامی دستش خالی است و کارش این است که دستگاه محاسباتی ما را خراب کند.

 

آقای خامنه‌ای خاطرنشان کرد: درمسأله هسته‌ای طرف مقابل به مرگ گرفته که به تب راضی باشد.

 

ایشان افزودند: ما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و مطمئنیم آن‌ها اجازه دست‌اندازی به حقوق ملت را نخواهند داد.

 

رهبری در دیدار مسئولان، کارگزاران و جمعی از مدیران ارشد دستگاه‌های مختلف کشوری و لشگری، ضمن بیان نکاتی در زمینه مسائل داخلی و خارجی، تلاش پیچیده و چندجانبه برای ایجاد اختلال در محاسبات  مسئولان و دستگاه‌های جمهوری اسلامی را مهم‌ترین هدف کنونی استکبار به ویژه آمریکا خواند و با اشاره به اوضاع حساس منطقه و جهان و قرار گرفتن در یک پیچ حقیقی تاریخی، تأکید کرد: جمهوری اسلامی بر مبنای عناصر اصلی محاسبات عقلانی خود یعنی «اعتماد به پروردگار و سنن آفرینش» و «شناخت دشمن و بی اعتمادی به او»، راه پرافتخار خود را با تکیه بر مردم، بهره گیری از تجربه ها و تلاش و مجاهدت پیگیر برای تحقق آرمانهای ملت ادامه می دهد.

 

رهبر جمهوری اسلامی درخصوص رفتارشناسی آمریکا و قدرت‌های سلطه گر مدعی شد: رفتار آمریکا و قدرتهای سلطه گر مانند رفتار شیطان است چرا که آنها همواره تلاش دارند با تهدید و تطمیع و بویژه با وعده هایی که هیچگاه به آنها عمل نمی کنند، کشورهای دیگر را مرعوب و تحت سلطه خود درآورند، و شیطان نیز تلاش دارد با تهدید و تطمیع، دستگاه محاسباتی انسان را از کار بیاندازد و او را دچار خطای در محاسبه کند.

 

آقای خامنه‌ای خطای در محاسبه را از بزرگ‌ترین خطرها خواند و گفت: همه باید مراقب این خطر بزرگ باشند زیرا خطای در محاسبه باعث می شود که اراده و توانایی های انسان در جهت تصمیم اشتباهی که اتخاذ می شود، عملاً به هدر رود.

 

 
وی مراقبت در این زمینه را برای مسئولان بسیار حساس تر و ضروری تر دانستند و افزود: یکی از خطاهای بزرگ محاسباتی این است که انسان عوامل معنوی و سنت های الهی را نادیده بگیرد و فقط در چارچوب عوامل محسوس و صرفاً مادی محدود بماند.

 

رهبری با تأکید بر اینکه علل سعادت و شقاوت، و پیشرفت و پسرفت، فقط در چارچوب عوامل مادی محدود نیست، افزود: عوامل معنوی و سنت های غیرقابل تغییر الهی، از عوامل بسیار تأثیرگذاری هستند که نادیده گرفتن آنها، اشتباهی جبران ناپذیر خواهد بود.

 

 خامنه‌ای برای تبیین اهمیت و جایگاه عوامل معنوی و سنت های الهی به چند آیه قرآن کریم، و مصادیق عینی تحقق آن در دوره معاصر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال می فرماید اگر در راه خدا حرکت و دین خدا را نصرت کنید، یاری و کمک الهی قطعی خواهد بود. این سنت الهی بارها در تاریخ تکرار شده است که نزدیک ترین نمونه آن، پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از برجسته ترین مقاطع تاریخی جهان، است.

 

وی در جمع بندی این بخش از سخنان خود که درخصوص اهمیت مراقبت مسئولان از گرفتار شدن به خطای محاسباتی بود، تأکید کرد: نگذارید دشمن با استفاده از تهدید و تطمیع در دستگاه محاسباتی شما اثر بگذارد.

 

رهبری در ادامه سخنانش نبرد بی وقفه و جدی جمهوری اسلامی با استکبار را ادامه نبرد پیامبران با طواغیت و شیاطین انس و جن خواندند و خاطرنشان کرد: با وجود همه زرق و برق ظاهری شیاطین، حرکت الهی ملت ایران، روز به روز عمق و توسعه بیشتری خواهد یافت.

 

وی ناکارآمدی دو ابزار اصلی دشمن یعنی «تهدید نظامی» و «تحریم» را باعث روی آوردن استکبار به ایجاد اختلال در نظام محاسباتی دستگاه‌ها و مقامات ایرانی برشمرد و تأکید کرد: تحریم را باید با مجاهدت در باب اقتصاد مقاومتی خنثی کرد و تهدید نظامی نیز به علت مقرون به صرفه نبودن، در حد تهدید لفظی باقی می ماند.

 

رهبر  در تبیین بیشتر راه اصلی مقابله با تحریم ها افزود: همان‌گونه که رئیس جمهور محترم گفت، برنامه ریزی اقتصادی باید با این فرض انجام و پیگیری شود که دشمن سر سوزنی از تحریم ها کم نخواهد کرد.

 

آقای خامنه ای با اشاره به سخنان برخی مقامات آمریکایی مبنی بر باقی ماندن تحریم ها حتی پس از توافق احتمالی هسته ای مدعی شد: همانگونه که بارها گفته ایم، موضوع هسته ای فقط یک بهانه است و اگر نباشد بهانه های جعلی دیگری مانند حقوق بشر، حقوق زنان و مسائل دیگر مطرح خواهد شد.

 

آقای خامنه‌ای درباره دومین ابزار اصلی آمریکا یعنی تهدید نظامی نیز خاطرنشان کرد: مسائلی مانند کشتار مردم و قتل و جنایت و غارت، هیچکدام عامل بازدارنده ای برای آمریکایی ها محسوب نمی شود بلکه واقعیت این است که حمله نظامی، امروز برای آمریکا مقرون به صرفه نیست به همین علت ناظران و آگاهان جهانی نیز مانند ملت ایران، تهدیدهای آن را جدی نمی گیرند.

 

رهبری با اشاره به حمایت آمریکا از گرگی به نام صدام، حمله به هواپیمای مسافربری ایران و قتل عام صدها زن و مرد و کودک بیگناه، کشتار صدها هزار نفر در عراق و افغانستان و بحران سازی خونین در کشورهای مختلف تحت عنوان انقلابهای رنگی افزود: برای آمریکایی‌ها، زندگی و آرامش و امنیت ملتها، هیچ ارزشی ندارد و اگر صرفه خود را در حمله ببیند لحظه ای درنگ نمی کند.

 

آقای خامنه ای با اشاره به برخی حرفها مبنی بر ممانعت آمریکا از حمله رژیم صهیونیستی افزود: اگر این حرفها راست باشد علت ممانعت آمریکا این است که حمله را مقرون به صرفه نمی داند و ما نیز قاطعانه تأکید می کنیم که حمله نظامی به جمهوری اسلامی برای هیچ کس مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: دست دشمن، هم در زمینه تحریم و هم در زمینه تهدید، خالی است به شرط اینکه ما اهل ایمان بوده و واقعاً در میدان حضور داشته باشیم.

رهبری سپس در زمینه محور اصلی سخنانشان یعنی تلاش سلطه گران به ویژه آمریکا برای ایجاد خطای محاسباتی در ذهن مسئولان ایرانی، نکاتی بیان کرد.

وی گفت: دشمن می داند که جمهوری اسلامی اگر هدفی را بخواهد آن را به دست می آورد بنابراین درصدد است با ایجاد اختلال در نظام محاسباتی مسئولان ایرانی، کاری کند که آنها اهداف مغایر با منافع آمریکا را، در دستور کار قرار ندهند که این، همان جنگ نرم است که سالها پیش بیان شد.

رهبر، این طرح آمریکا را نیز منتهی به شکست خواندند و افزودند: جمهوری اسلامی از همان روز اول براساس منطق عقلانی و تکیه بر دو عنصر اساسی یعنی: «اعتماد به خدا و سنن آفرینش» و «شناخت و بی اعتمادی به دشمن»، سیاستها و رفتار خود را بر قوه عاقله متمرکز کرده است و از این پس نیز، چنین خواهد بود.

آقای خامنه ای در تشریح عوامل این دو عنصر اصلی عقلانی افزود: اعتماد به مردم و محبتها و انگیزه های صادقانه آنها، اعتقاد به "ما می توانیم" ، تکیه بر عمل و پرهیز از بیکارگی و تنبلی، اعتماد به نصرت الهی، مجاهدت در راه تکلیف، بهره گیری از تجربه ها، ایستادگی بر استقلال و دقت در رفتار مستکبران با ملتها، از جمله عواملی است که قوه عقلانی جمهوری اسلامی یعنی زیربنای سیاستها و اقدامات نظام را شکل داده و می دهد.

 وی ادامه داد: مخالفت استکبار با جمهوری اسلامی ایران نیز در واقع مخالفت با همین عقلانیت است وگرنه «صرفِ اسم و تشریفات اسلامی» برای آنها مهم و مخالفت برانگیز نیست.

رهبری با اشاره به حرف یک کارشناس دولتی آمریکا مبنی بر امکان پذیر بودن آشتی میان «ایران و آمریکا» و امکان پذیر نبودن آشتی میان «جمهوری اسلامی و آمریکا» افزود: این حرف درستی است چرا که آمریکا با ایرانِ وابسته ی زمان پهلوی هیچ مشکلی نداشت اما نمی تواند با جمهوری اسلامی که به «استقلال، ایمان، ایستادگی در مقابل ظلم و اتحاد اسلامی» دعوت می کند دشمنی نکند.

رهبری ادامه بیانات خود در جمع مسئولان و کارگزاران نظام را به چند توصیه اختصاص داد.

در اولین توصیه، وی با اشاره به اوضاع کاملاً حساس منطقه و جهان، به همه مسئولان کشور خاطرنشان کرد: به معنای واقعی کلمه در یک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت بنابراین باید قوی تر شویم.

آقای خامنه ای در تبیین بیشتر عناصر افزایش قدرت کشور افزود: داشتن روحیه، نگاه امیدوارانه، کار و تلاش، شناخت رخنه های «اقتصادی، فرهنگی و امنیتی و بستن این رخنه‌ها»، هم‌افزایی دستگاه‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول با مردم از جمله عناصر افزایش قدرت ایران است.

توصیه دوم رهبر به همه مسئولان کشور، قدر دانستن فرصت برای کار و تلاش و خدمت به مردم بود.

وی افزود: نگویید نمی گذارند، چرا که این حرف که در دوره های قبل نیز گفته می شد ، قابل قبول نیست و باید با استفاده از امکانات موجود، حتی لحظه ای را برای کار و تلاش از دست نداد.

وی در سومین توصیه خطاب به همه مسئولان نظام تأکید کرد: حرکت های خود را براساس اصول انقلاب تنظیم کنید و با پرهیز از حاشیه سازی و حاشیه پردازی، بر حل مشکلات مردم، متمرکز شوید.

هم گرایی سه قوه و هم گرایی بخشی چهارمین توصیه رهبر  به مسئولان و کارگزاران نظام بود. تشکیل جلسه مشترک سران قوا، شکل دهی جلسات مشترک و دو جانبه میان قوا، تبادل نظر و استفاده از مشورتهای متقابل و نیز مدیریت جهادی نکات این بخش از سخنان رهبری بود.

 

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه چند توصیه درخصوص رفتار با دولت داشتند و چند توصیه هم خطاب به دولت بیان کرد.

آقای خامنه ای درخصوص رفتار با دولت تأکید کرد: بنده دولت را تأیید و حمایت می کنم و از همه توانی که در اختیار دارم، برای حمایت از دولت استفاده خواهم کرد و به مسئولان بلندپایه دولت اعتماد دارم.

وی با اشاره به حمایت رهبری از همه دولتهای منتخب مردم، در دورانهای گذشته، افزود: همه این دولتها دارای نقاط مثبت و نقاط منفی بودند و نقد دولت‌های گذشته باید بصورت کارشناسی باشد و نقد در منبرهای عمومی خیلی به مصلحت نیست.

رهبر ی گفتند: البته درخصوص دولت کنونی نیز هرگونه نقدی، باید منصفانه و محترمانه و دلسوزانه و به دور از هرگونه مچ‌گیری و اذیت رساندن به دولت باشد.

آقای خامنه ای توصیه‌هایی هم به دولت داشتند. جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اولین توصیه ایشان بود که گفتند: رئیس جمهور محترم و برخی مسئولان، کم و بیش درخصوص حمایت از سیاستهای اقتصاد مقاومتی سخن گفته اند اما نیاز اصلی، عمل است و نباید اینگونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم اما در عمل، حرکت ما کُند باشد.

رهبری تأکید کرد: مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.

آقای خامنه ای افزود: رونق اقتصادی نیز فقط با تولید و فعال کردن ظرفیت های درونی محقق می شود و نه با چیز دیگر.

وی درخصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توصیه هایی هم به بانکها و همچنین بخش صنعت و معدن داشت.

رهبری درباره بانک ها گفت: بانکها باید برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی نقش مثبت ایفا کنند و خود را با این سیاستها و برنامه ریزی های دولت برای اجرای آنها، تطبیق دهند.

اما توصیه مؤکد آقای خامنه ای به بخش صنعت و معدن این بود که تحرک و تلاش خود را مضاعف کنند زیرا بار اصلی خروج از رکود بر عهده بخش صنعت و معدن است.

وی اهمیت بخش کشاورزی را نیز حیاتی دانسته و با تأکید بر لزوم سیاستهای حمایتی دولت از این بخش بسیار مهم، گفت: در کنار حمایت از بخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان و دامداران نیز برطرف شود.

آقای خامنه ای در ادامه به شعار دولت یازدهم، یعنی «اعتدال» اشاره کرد و افزود: اعتدال شعار بسیار خوب و مورد تأیید است زیرا افراط همواره محکوم است.

آقای خامنه ای یک سفارش به دولت درخصوص شعار «اعتدال» کرد و گفت: مراقب باشید که برخی در صحنه سیاسی کشور، با شعار اعتدال، جریان های مؤمن را کنار نزنند زیرا همین جریان مؤمن است که در مواقع خطر زودتر از همه سینه سپر می کند و در مشکلات نیز، دولت را به طور واقعی کمک می کند.

وی تأکید کرد: اعتدال همان اسلام است. یعنی مقابله شدید با کفار و مهربانی با یکدیگر، یعنی امر به معروف و نهی از منکر. اعتدال به این معنا نیست که از کارهایی که جریان مؤمن، احساس وظیفه می کند، جلوگیری کنیم.

آقای خامنه ای سپس یک توصیه به برخی جریانهای سیاسی و مطبوعاتی داشت و خطاب به آنها گفت: امنیت فکری و ذهنی برای مردم مهم است و نباید با طرح برخی مطالب بی مبنا و تکرار حرفهای مطبوعات بیگانه با اعصاب و روان مردم بازی کرد.

آقای خامنه ای در ادامه با اشاره به موضوع هسته ای، آنرا مسئله ای حساس خواند و با تأیید سخنان رئیس جمهور درخصوص موضوع هسته ای گفت: واقعیت این است که در این موضوع، طرف مقابل به مرگ گرفته است که به تب راضی شویم.

آقای خامنه ای مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواند و افزود: هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به 10 هزار سو راضی کنند البته ابتدا از 500 سو و 1000 سو شروع کردند، که «10 هزار سو محصول حدود 10 هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالیکه به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، 190 هزار سو است.

وی حرف آمریکایی‌ها را که به بهانه نگرانی از سلاح هسته ای، با دانش و فناوری بومی هسته ای ایران مخالفت می کنند، ناحق و غیر منطقی دانست و گفت: تضمین برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته ای، راه‌های مشخص و دستگاه‌های مسئولی دارد که جمهوری اسلامی ایران اشکالی در این موضوع نمی بیند و تضمین هم شده است، اما آمریکا حق ندارد در مورد احتمال دستیابی کشورها به سلاح هسته ای اظهار نگرانی کند، زیرا خود آمریکا از این سلاح استفاده کرده و اکنون نیز چند هزار بمب هسته ای دارد.

آقای خامنه ای خطاب به آمریکایی‌ها افزود: با پرونده ای که شما درباره استفاده از سلاح هسته ای دارید نگرانی در مورد سلاح هسته ای به شما مربوط نیست.

وی تاکید کرد: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آنها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

او مسئله تحقیق و توسعه در موضوع هسته ای را یکی دیگر از مواردی دانست که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزود: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آنها برای دشمن امکان پذیر نیست.

 

 

 
آقای خامنه ای گفت: آنها در مورد تأسیسات فردو می گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

وی در ادامه همچنین به مسائل منطقه و بویژه فتنه عراق اشاره کرد و گفت: به توفیق الهی مردم مؤمن عراق، این فتنه را خاموش خواهند کرد و ملتهای منطقه نیز روز به روز بسوی رشد و اعتلای مادی و معنوی پیش خواهند رفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ماه مبارک رمضان را ماه اِنابه و توبه و زمینه ساز حرکت از دوزخ بدکرداری و بددلی و بداندیشی بسوی بهشت نیک کرداری، نیک اندیشی و نیک رفتاری دانست و گفت: از جمله معارف والایی که ادعیه ماه مبارک رمضان به انسان می آموزد، عمل همراه با معرفت و هدف، دوری از تنبلی و بیکارگی و پرهیز از دل زدگی، سهل انگاری، سخت دلی، تحجر و غفلت است که وظیفه مسئولان برای رعایت این معارف ارزشمند بسیار سنگین تر و سخت تر از افراد عادی است.

 

پیش از سخنان رهبر، حسن روحانی رئیس جمهور، با اشاره به برکات و هدایتهای اخلاقی و فرهنگی ماه مبارک رمضان، هدف اصلی انقلاب اسلامی را همان هدف بعثت انبیاء، یعنی تکمیل مکارم اخلاقی خواند و گفت: دولت مهم ترین وظیفه خود را وظیفه فرهنگی و همچنین اجرای سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی میداند بخصوص در سالی که به نام «فرهنگ و اقتصاد» نامگذاری شده است.

آقای روحانی اجرای 3 سند مهم «مهندسی فرهنگی»، «تحول بنیادین در آموزش و پرورش» و «نخبگان» را به عنوان مهمترین برنامه های اجرایی دولت در عرصه فرهنگ در سالجاری برشمرد و افزود: بخش بزرگی از وظایف فرهنگی نیز بر عهده نهادهای دینی و اجتماعی نظیر حوزه های علمیه، فرهیختگان، هنرمندان و فرهنگ دوستان است.

وی نقش مراجع تقلید و محافل دینی را بسیار ارزشمند و بی بدیل خواند و افزودند: امروز نهاد مرجعیت، سدی قوی در مقابل توطئه های استکباری و صهیونیستی است که نمونه آشکار آن در عراق پیش چشم همگان قرار دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: دولت تقویت شرکتهای دانش بنیان را در دستور کار قرار داده و هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از این شرکتها اختصاص داده است.

بخش بعدی گزارش رئیس جمهور به عملکرد اقتصادی دولت با تمرکز بر دو شاخص مهم «تورم» و «رونق اقتصادی» اختصاص داشت.

آقای روحانی در یک ارزیابی کلی، عملکرد اقتصادی 11 ماهه دولت را در برخی شاخصها فراتر از انتظار خواند و با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه از 45 درصد در خرداد ماه 92 به14.6 درصد در خرداد ماه سالجاری گفت: این میزان کاهش رشد تورم در طول یکسال، که با کمک و حمایت مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت و نیروهای مسلح انجام شد در تاریخ دولتهای گذشته بی نظیر است.

وی در همین زمینه افزود: دولت بنا دارد در سال 94 تورم را به پایین تر از 20 درصد و درسال 95، تک رقمی کند.

رئیس جمهور ایجاد رونق پایدار اقتصادی را سخت تر از مهار تورم خواند و خاطرنشان کرد: دولت مصمم به شکستن رکود بر مبنای سیاستهای کلی اقتصادی مقاومتی و هدایت تولید به سمت رقابت پذیری و صادرات است و برنامه های خروج از رکود به زودی به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

آقای روحانی گفت: لازمه رونق، ارتباط و تعامل خوب و سازنده با جهان، بخصوص همسایگان است و در این زمینه دولت قدمهای مؤثری برداشته است.

 

 

 
گزارش از وضعیت «سلامت» و طرح تحول آن، بخش بعدی گزارش رئیس جمهور بود. وی از برخورداری یک میلیون و 200 هزار نفر از مردم از مزایای طرح تحول سلامت و قرار گرفتن بیش از 4 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت خبر داد.

آقای روحانی در ادامه به تشریح راهبرد و عملکرد دولت در بخش سیاست خارجی پرداخت و با بیان اینکه دیوار «ایران هراسی» و «بهانه جویی» های جبهه استکبار فروریخته است، گفت: در دیواره تحریمهای ظالمانه شکاف غیرقابل ترمیمی بوجود آمده است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی با منطق و استدلال در مذاکرات هسته ای حاضر شده و ذره ای از حقوق ملت عقب نشینی نخواهد کرد، و در کنار حق مسلم ملت در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای به دنبال استیفای حق دسترسی ملت به بازار سرمایه و فناوری نیز است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز اگر مذاکرات به دلیل زیاده خواهی دشمن شکست بخورد، دنیا متوجه است که مسئولیت این شکست بر دوش طرف مقابل است و ایران در مسیری قانونی حرکت خود را با پشتیبانی بیش از پیش ملت ادامه خواهد داد.

آقای روحانی یک راهبرد مهم دولت را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: برنامه تحول اقتصادی دولت در سالجاری و در سالهای آینده بر مبنای شکسته شدن و پایان تحریم ها، استوار نشده است و حتی اگر دشمن لجبازی کند، به حول و قوه الهی، راه توسعه و پیشرفت را ادامه خواهیم داد.

بخش آخر سخنان رئیس جمهور درخصوص اتفاقات و ناآرامی های اخیر در منطقه بود. آقای روحانی، ایجاد جریانهای تفرقه انگیز در میان مسلمانان با سوءاستفاده از عناوین مقدسی مانند جهاد اسلامی را ترفند بدخواهان امت اسلامی برای جلوگیری از فراگیر شدن پیام های مهم انقلاب اسلامی نظیر مردم سالاری دینی، استقلال، ایستادگی و ایجاد امت واحده اسلامی خواند و گفت: جمهوری اسلامی به وظیفه خود در ایجاد ثبات، امنیت و مبارزه با جهالت، افراطی گری خشونت و توحش متعهد است و معتقدیم خونریزی و آدمکشی و بی ثباتی در منطقه به نفع هیچکس نخواهد بود.

رئیس جمهور در پایان، خاطرنشان کرد: دولت تمام موفقیتهای خود را در سایه مشارکت، همبستگی و انسجام مردم و در ذیل هدایتهای رهبر انقلاب و لطف و عنایت خداوند و توجهات حضرت ولی عصر (عج) می داند.

 

 

عضو مجمع روحانیون مبارز: از تأثیرگذاری خاتمی می‌ترسند/ حصرها همیشه علنی نیست

Posted: 08 Jul 2014 02:51 AM PDT

جرس: یک عضو مجمع روحانیون مبارز ضمن اینکه برخوردهای تندروانه با برخی شخصیت‌های کشور را باعث تأسف دانست، در عین حال تاکید کرد که چنین برخوردهایی نشان‌دهنده تأثیرگذاری افرادی نظیر سیدمحمد خاتمی و ترس مخالفان از این نقش مؤثر است.    

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد تذکر چند نماینده مجلس به وزیر دادگستری مبنی بر ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شدن سیدمحمد خاتمی گفت: من دو لایه برای این حرکت‌ها می‌بینم؛ یک لایه که بر آن ابراز تأسف می‌کنم این است که در تمام دنیا شخصیت‌های ملی تأثیرگذار، سرمایه‌های جامعه محسوب می‌شوند و در عرصه‌های مختلف به بهترین وجه از حضور این شخصیت‌ها بهره می‌گیرند و سعی می‌کنند که خیلی از بحران‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را با میدان‌داری این شخصیت‌ها علاج کنند و جای تأسف و غصه خوردن است که ما گرفتار اندیشه‌های افراطی و انحرافی در جامعه می‌شویم و به جای بهره‌گیری از این شخصیت‌ها اینگونه برخوردها با آنها می‌شود.

 

 

برخورد با خاتمی، هاشمی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری نشان‌دهنده عظمت آنهاست

 

 

وی با اشاره به اینکه "لایه دیگر قضیه را با چشم دیگری می‌بینم"، افزود: وقتی با شخصیت‌هایی مثل خاتمی یا شخصیت‌های دیگری مثل ناطق نوری، سیدحسن آقای خمینی یا هاشمی رفسنجانی برخوردهای اینگونه می‌شود، نشان‌دهنده عظمتی است که این افراد به عنوان نیروهای تأثیرگذار دارند. جریان‌های کور و کر که بدون عقلانیت می‌خواهند حرکت کنند، دقیقاً می‌دانند که آقای خاتمی دارای جایگاه و پایگاه است. اگر آنها آقای خاتمی را آنگونه که هست ببینند، متوجهند که ایشان شخصیتی تأثیرگذار است و ما این تأثیرگذاری را سال گذشته در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم دیدیم که چند روز قبل از انتخابات با حضور شخصیت‌هایی چون آقای خاتمی و هاشمی، صحنه عوض شد.

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: چه کسی می‌تواند حضور و نفوذ آقای خاتمی در عرصه سیاسی و فرهنگی کشور را انکار کند؟ البته مخالفان آقای خاتمی متأسفانه به جای بهره‌گیری از این نفوذ، چشم خود را می‌بندند و مثل کبک سرشان را در برف فرو می‌برند و فکر می‌کنند با اینگونه شایعات و اقدامات می‌توانند جلوی تأثیرگذاری این شخصیت را بگیرند ولی نتیجه این رفتارها به نوعی در جهت افزایش عظمت آقای خاتمی خواهد بود.

 

 

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز همچنین با اشاره به واکنش‌هایی که در چند روز اخیر در شبکه‌های مجازی در این ارتباط بوجود آمده است، خاطرنشان کرد: این نوع واکنش‌ها نشان‌دهنده اوج محبوبیت و تأثیرگذاری شخصیت آقای خاتمی است.

 

 

وی اضافه کرد: حرکت‌هایی نظیر آنچه روز یکشنبه در مجلس مشاهده کردیم، از یک لایه باعث تأسف انسان است که جریان‌های افراطی به جای بهره‌گیری از این افراد برای حل مشکلات کشور و تن دادن به عقلانیت، اینگونه رفتارها را انجام می‌دهند و لایه دیگر همان‌طور که اشاره کردم نشان‌دهنده تأثیرگذاری و فرا بودن این شخصیت‌ها از یک گروه بصورت یک چهره جمعی و اجتماعی است.

 

 

 

خاتمی، جیبی برای عرصه سیاسی کشور ندوخته است

 

 

مقدم در پاسخ به این پرسش که با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم و تشکیل شورای مشورتی به ریاست سیدمحمد خاتمی، آیا اینگونه اقدامات می‌تواند به نوعی ناشی از ترسی باشد که برخی از این جریانات از نقش محوری خاتمی در جریان اصلاحات دارند؟ گفت: دقیقاً اینگونه است. آقای خاتمی بارها مطرح کرده که هیچگاه جیبی برای عرصه سیاسی کشور ندوخته است و او به دنبال کسب قدرت و کرسی‌های قدرت سیاسی نبوده است.

 

 

این فعال سیاسی ادامه داد: مشی آقای خاتمی نیز نشان‌دهنده این است که ایشان چهره‌ای اخلاق‌گرا و متین است که صرفاً به حضور فرهنگی و فکری خودش در عرصه سیاسی و فرهنگی کشور می‌پردازد. بنابراین جای هیچگونه نگرانی برای این جریانات نباید وجود داشته باشد که آقای خاتمی بنا دارد جا را برای آنها با حضور در این عرصه تنگ کند.

 

 

این عضو مجمع روحانیون مبارز در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: آقای خاتمی مانند سنگ بزرگی می‌ماند که اگر در صحنه اقیانوس و دریا افکنده شود به دنبال خود موج‌ها را یکی پس از دیگری ایجاد می‌کند و نگاه و نظر آقای خاتمی معطوف به هر جمعی که باشد، جامعه به آن جمع گرایش پیدا می‌کند.

 

 

 

حصرها همیشه علنی نیست

 

 

وی افزود: تشکل‌هایی که با آقای خاتمی کار می‌کنند از جمله مجمع روحانیون یا جریان اصلاحات، خود را نزدیک و قرین به تفکر و اندیشه خاتمی می‌بینند و طبیعی است در انتخاباتی که در آینده در پیش رو داریم با وجود فشارهایی که این جریانات برای ناکام گذاشتن اینگونه انتخابات خواهند آورد، حضور شخصیت‌هایی مثل خاتمی معادلات انتخابات را تغییر می‌دهد و آنها از این مسأله نگران هستند؛ بنابراین برای تخریب بیشتر و محصور کردن وی تلاش می‌کنند. البته حصرها همیشه علنی نیست بلکه گاه اطراف برخی شخصیت‌ها را به گونه‌ای می‌زنند که حصر نسبی داشته باشند.

 

 

مقدم ارتباط فکری جامعه با شخصیت‌هایی نظیر سیدمحمد خاتمی و جریان فکری وی را ارتباطی محکم توصیف کرد و ادامه داد: آنها (مخالفان) فکر می‌کنند با این اقدامات می‌توانند از تأثیر و اثرگذاری خاتمی جلوگیری کنند ولی کار از این حرف‌ها گذشته است. جامعه ارتباط خود را با این جریان فکری بیش از پیش محکم کرده و نیروهای خدوم و صدیق خود را در عرصه سیاسی کشور کاملاً شناخته است.

 

 

این عضو مجمع روحانیون مبارز در برابر این پرسش که "آیا مجمع روحانیون مبارز قصد دارد در این ارتباط موضعی بگیرد؟"، پاسخ داد: اینگونه مسائل، چیز تازه‌ای نیست و در مجمع روحانیون مبارز نیز در مورد این مسأله گفت‌وگویی نشده است. مجمع روحانیون مبارز، این جریانات را کوچک‌تر از آن می‌داند که بخواهد برای آنها جایی باز کند و اصلاً حساب باز کردن برای برخی از اندیشه‌های غلط و ناروا به نظر من موجب بها دادن به آن اندیشه‌ها می‌شود.

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تصریح کرد: وقتی اینگونه اندیشه‌های ناروا مطرح می‌شود، باید از کنار آن با متانت عبور کرد و آن را به هیچ انگاشت و برای این اندیشه‌ها در عرصه سیاسی و فرهنگی جایگاه و پایگاهی قائل نبود. 

 

ساجده عرب سرخی به اوین احضار شد

Posted: 08 Jul 2014 02:51 AM PDT

 جرس: ساجده عرب سرخی برای اجرای یک سال حبس به اوین فراخوانده شد.  

 

 

وی با اعلام این خبر در صفحه فیس‌بوک‌اش نوشت: برای اجرای حکمی که هنوز بهم ابلاغ نشده احضاریه ی اجرا اومد. جالبترش اون بود که با فاصله ی یک ساعت هم برای بازجویی سپاه احضار شدم. الان کدوم پرونده م در چه وضعیتیه رو فقط خدا می دونه

 

فرزند ارشد فیض الله عرب سرخی سال گذشته پس از پیروزی روحانی در انتخابات به ایران بازگشت و در بدو ورود پاسپورتش ضبط و بارها برای بازجویی فراخوانده شد.

 

وی سال گذشته نیز پس از آنکه وی برای یکی از بازجویی هایش فراخوانده شده بود بازداشت شد. ساجده عرب سرخی با قید وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی بعد از آنکه یک شب در بند زنان زندان اوین بود آزاد شد. اما طی این مدت بارها برای بازجویی فراخوانده شده بود.

 

اتهام ساجده عرب سرخی، “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی عنوان شده است.

 

گفت و گوی تلفنی علی مطهری با مهدی خزعلی در بیمارستان

Posted: 08 Jul 2014 02:51 AM PDT

جرس: علي مطهري فرزند شهيد آيت الله مطهري در گفت و گوی تلفنی با مهدی خزعلی تاکید کرد: از طريق مراجع ذيربط سخت گیری و رفتار ماموران دادستانی را پیگیری خواهم نمود.  

 

به گزارش ندای سبز آزادی، علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلفنی با مهدی خزعلی جوياي سلامتی این زندانی سیاسی شد.

 

مهدي خزعلي با ارائه گزارشي مشروح از ظلم دستگاه قضايي وبرخوردهاي ناشايست زندانبانان گفت که علت همه این سخت گیری ها، مربوط به مقاله مهدوي كني است. فرزند شهید مطهری تاکید کرد که از طریق مراجع مربوطه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

 

مهدی خزعلی که در بیستمین روز از اعتصاب غذای خود به سر می برد، پس از آنکه در اثر عوارض ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان امام خمینی منتقل شد، اجازه تزریق سرم داد ولی پس از حمله ماموران دادستانی از گرفتن سرم نیز خودداری می کند. به گفته نزدیکانش وی حال مساعدی ندارد و در حال حاضر اعتصاب طولانی و روزه داری بر کلیه، ریه و سایر از اعضای بدن تاثیر گذاشته است.

 

طی مدتی که خزعلی در بیمارستان بستری است جمعی از فعالان سیاسی و مدنی با وی دیدار و گفت و گو کرده اند. فاطمه کروبی و حسین کروبی که برای دیدار خزعلی به بیمارستان رفته بودند حامل پیام مهدی کروبی برای این زندانی سیاسی بودند. همچنین فرزند شهید بهشتی نیز برای ملاقات با مهدی خزعلی به بیمارستان رفت و تفسیر سوره حمد شهید بهشتی را به وی اهدا کرد.

 

بعد از آنکه ماموران دادستانی به بیمارستان یورش برده و فضای این محیط درمانی را امنیتی کردند، مهدی خزعلی نیز اجازه ندارد با دوستان و مراجعه کنندگان ملاقات داشته باشد.  

 

مجلس در حال تهدید آزادی‌های شهروندی است

Posted: 08 Jul 2014 01:24 AM PDT

گفنگو با دو حقوقدان درباره طرح افزایش جمعیت؛
جرس- مژگان مدرس علوم: در راستای « سیاست افزایش جمعیت»، روز سه‌شنبه سوم تیرماه سال جاری نمایندگان مجلس کلیات طرحی را تصویب کردند که کلیه اقدامات منتهی به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات برای فرزندآوری کمتر را ممنوع کردند و متخلفان به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد. 

این طرح بخشی از ابلاغیه‌ «سیاست‌های کلی جمعیت» از سوی رهبری است که بندی از آن در مورد افزایش نرخ باروری است. بر اساس طرح تصویب شده، کلیه اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص «تحدید موالید» انجام دهند باید توسط وزارت ارشاد شناسایی و به مراجع صالح قضایی معرفی شوند.


تصویب این طرح با واکنش ها و انتقادات گسترده ای از سوی حقوقدانان و جامعه شناسان روبرو شد و مخالفان آن اجرای چنین طرحی را نقض حقوق شهروندی و دخالت در امور خصوصی افراد دانستند. این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و به دلیل فشار افکار عمومی و غیرکارشناسانه بودن طرح٬ احتمال رد آن وجود دارد.


فریده غیرت یکی از حقوقدانان مخالف این طرح است و امیدوار است اعتراضات و نظرات کارشناسی باعث شود تا نمایندگان این طرح را به تصویب نهایی نرسانند. این حقوقدان به «جرس» می گوید: «این طرح طی روزهای اخیر مطرح شده و هنوز به تصویب نهایی نرسیده و پیشنهادی است که در مجلس مطرح و در دست بررسی است. نمایندگان هم به دلیل واکنش‌های زیاد نسبت به این طرح متوجه شده‌اند که تعیین این نوع مجازات منطقی نیست و حتی عده‌ای از علما هم جواب داده‌اند که این را حذف می کنند. بنابراین، این قانون هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و تکلیف آن مشخص نیست اما اگر چنین قانونی تصویب شود مسلم بدانید که آزادی‌های فردی را تحت کنترل گرفته و به آزادی‌های افراد خدشه وارد می‌کند. به همین دلیل امیدوارم نمایندگان این طرح را به تصویب نهایی نرسانند.»


خانم غیرت درباره حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی، توضیح می‌دهد: «درست است که حقوق شهروندی از چند سال پیش هم در ایران مطرح بود اما به آن شکل واقعی و ضوابط خاصی که مدون باشد هنوز نداریم؛ منتهی قانون اساسی و قوانین مادر ایران همگی بر حفظ حقوق شهروندی تاکید دارند. بنابراین قانون اساسی بر حفظ حقوق شهروندی تاکید دارد که البته اجرا شدن و یا نشدن آن بحث دیگری است. پس مطابق با قانون٬ آزادی‌های فردی را نمی توان مورد خدشه قرار داد. اگر تفکر ازدیاد جمعیت وجود دارد و جامعه و مسئولان متوجه شده‌اند که جمعیت رو به کاهش رفته باید راههای دیگری غیر از تعیین مجازات و جرم انگاری برای حل آن پیدا کنند. توسعه جرم انگاری بسیار غلط و غیر منطقی است. ریشه این مشکلات را باید در مسائل تربیتی و اقتصادی جستجو کرد و اقداماتی فرهنگی و بنیادی و آموزشی برای حل این مشکلات انجام داد.»


گیتی پورفاضل حقوقدان دیگری است که از تصویب چنین طرحی بسیار متاسف است و آن را غیرکارشناسی و غیر منطقی می داند. از خانم پور فاضل می پرسیم همانگونه که در قانون مجازات اسلامی قانونگذار درباره سقط جنین کیفر تعیین کرده آیا از منظر حقوقی٬ روش‌های پیشگیری از بارداری مانند وازکتومی را می توان جرم محسوب کرد و شخصی را به این دلیل محکوم کرد؟ او پاسخ می دهد: « سقط جنین زمانی اتفاق می‌افتد که یک موجود زنده‌ای در وجود مادر در حال رشد است و نمی توان آن را با پیشگیری از به وجود آمدن بچه یا دستور دادن به بچه آوردن که هنور جنینی شکل نگرفته مقایسه کرد. اساسا سیستم نمی تواند وارد رختخواب مردم شود و بگوید دستور می‌دهم که باردار شوید. این گونه اقدامات واقعا در کشور ما منحصر به فرد است. متاسفانه به جای اینکه وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم را بهبود بخشند تا مردم این امید را در خود ببینند که چند فرزند داشته باشند، چنین قانونی را در مجلس وضع می کنند که متاسفانه کلیات آن تصویب هم شده است.»
این وکیل دادگستری با تاکید بر لزوم احترام به آزادی فردی، تصریح می‌کند: «جای تاسف است آزادی های فردی اینچنین در کشور ما پایمال می‌شود. این منطقی نیست که زوج خودشان نتوانند تصمیم بگیرند که چند فرزند داشته باشند، البته زمانی که سیستم مردم را گله گوسفند حساب می‌کند به خودش هم این اجازه را می دهد که در رختخوابشان وارد شود و به هر سمت و سویی که می‌خواهد مردم را بچرخاند. در حالیکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که مردم از طریق شبکه‌های ارتباطی مجازی با هم در ارتباط هستند و تبادل فکر و نظر می کنند. سیستم ما باید توجه کند که ما در دنیای دویست و سیصد سال پیش زندگی نمی کنیم. واقعا جای سوال است که سیستم چگونه به خود اجازه می‌دهد که مردم را تا این حد مقید و محدود کند و این به معنای اهمیت ندادن به مردم است.»


بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی ورود در زندگی خصوصی افراد ممنوع است و مسایل مربوط به ازدواج و فرزندآوری خانواده‌ها و جلوگیری از بارداری و... امری کاملا خصوصی و شخصی است و هیچ نهادی حق دخالت به این موضوعات را ندارد. همچنین طبق اصل نهم قانون اساسی هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مشروع انسان‌ها را حتی با وضع قانون از آن‌ها سلب کند.


خانم‌پور فاضل در این زمینه خاطرنشان می‌کند: «سیستم ما همیشه فراقانونی عمل کرده و متاسفانه به تنها چیزی که توجه ندارد اصول قانون اساسی است؛ اصولی که در اوایل انقلاب تهیه و تصویب شده و باید به آن پایبند باشیم. بر خلاف قانون در حیطه خصوصی مردم وارد می‌شوند در حالی که این حق مردم است که تصمیم بگیرند که چند فرزند داشته باشند. سیستم اجازه ندارد وارد خانه‌های مردم شود و به آن‌ها امر کند که مثلا از دو فرزند بیشتر داشته باشند. سیستم تنها می‌تواند مشورت بدهد و اجازه ندارد برای جلوگیری از بارداری مجازات تعیین کند. این نشان دهنده این است که سیستم زمان را گم کرده است. درست است که ما در زمان کنونی و در خاورمیانه‌ای که کشت و کشتار در آن صورت می‌گیرد زندگی می‌کنیم اما این را قبول ندارم که زمان را فراموش کنیم؛ به هر حال مردم خاورمیانه هم شعور دارند که بفهمند سیاست بین المللی با سیستم‌هایی که در کشورهای خاورمیانه است با هم یکی شده‌اند تا حق مردم را پایمال کنند. ایران هم جدای از کشورهای خاورمیانه نیست و متاسفانه سیستمی در کشور داریم که حاضر نیست برای مردمش ارزش قائل شود و حق تصمیم گیری در زندگی خصوصی و داخلی به آن‌ها بدهد. این فاجعه است و من نمی‌دانم این سیستم تا کجا می‌خواهد پیش برود. نکند قرار است در هر خانه‌ای یک پاسدار بگذارد تا ببنید زن و شوهر در رختخواب از فرزند دار شدن جلوگیری می‌کنند یا نه! به نظر من با این روش و اقدامات بیش از پیش مردم را تحت فشار و آزار قرار می‌دهند.»


این وکیل دادگستری با تاکید بر بهبود شرایط اقتصادی و سیاست‌های تشویقی می‌گوید: «در کشورهای دیگر شرایط اقتصادی خانواده را به گونه‌ای فراهم می‌کنند و سیستم اجتماعی آن‌ها به گونه‌ای است که رفاه اقتصادی در اختیار خانواده قرار داده می‌شود تا خانواده‌ها خود تصمیم بگیرند چه تعداد فرزند می‌خواهند داشته باشند. متاسفانه در جامعه امروز ما به دلیل بالا بودن فساد گسترده سیستم مالی و اقتصادی به جای بهبود شرایط اقتصادی مردم چنین قوانینی را می‌گذارند که واقعا فاجعه بار است. در سیستم اقتصادی امروز کشورمان جوانان ازدواج می‌کنند اما به دلیل فشار اقتصادی قادر نیستند حتی یک فرزند داشته باشند. اما به جای حل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها سیاست‌های مجازاتی اعمال می‌کنند و فکر می‌کنند با این مجازات‌ها می‌توانند سیاست خود را پیش ببرند. به نظرم تمام امور دارد غیرکار‌شناسانه انجام می‌شود و به همین دلیل هم به یک بن بست رسیده‌ایم و از نظر اقتصادی و اجتماعی با چنین مشکلاتی مواجه هستیم.»
 

نامه محمدحسن یوسف پورسیفی به پدر و مادرش

Posted: 07 Jul 2014 11:15 PM PDT

 جرس: محمدحسن یوسف پورسیفی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای به پدر و مادرش به مناسبت سالگرد تولدشان نوشته است: فهمیدم خبری شده که طبق روال از آن بی اطلاعم. خبر این بود: “مادر از رشت به تهران برای ملاقات تو آمد و شب سکته مغزی کرد و در بیمارستان بستری است.” حالا فکرش را بکنید که چه باید کرد؟ تلفن که نداریم زنگ بزنیم. ملاقات هم که نمی توانم بروم. حق دارم دیوانه شوم؟ بگذریم…  

 

 

 محمدحسن یوسف پورسیفی، از پرسنل سابق صدا و سیما که این روزها حکم ۵ سال و نیم حبس خود را در زندان اوین می گذراند در اسفند ماه ۸۸ به همراه گروهی از فعالان حقوق بشر توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از چند روز به دلیل موقعیت شغلی اش آزاد شد. وی مجددا تیرماه سال ۹۰ مجددا بازداشت پس از یک هفته بازداشت دربند ۲الف سپاه و دو هفته دربند ۳۵۰ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شده بود که تابستان سال ۹۱ برای تحمل مجازات خود به زندان رفت.

 

حکم سنگین این فعال حقوق بشر به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی صادر شد که یوسف پور در اعتراض به روند پرونده سازی برای فعالان مدنی و روند دادرسی پرونده خود به حکم صادره اعتراض نکرد. این زندانی سیاسی از پرسنل بخش رادیوی سازمان صدا و سیما بود که پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ برای نشان دادن مخالفت خود به عملکرد مدیران صدا و سیما و در همبستگی با معترضین از ادامه همکاری با این سازمان خودداری کرده در یک شرکت خصوصی مشغول به کار شد. این فعال حقوق بشر دارای مدرک دکترا در رشته فلسفه است.

 

یادداشت این زندانی سیاسی را که در اختیار کلمه قرار گرفته با هم می خوانیم:

 

تقدیم به حبیب عزیزم و مادر مهربانم

“دیدار پیام آوران وی را هیچ شاد نکرد”-هومر

حمید که آمد ملاقات، و بعد از آن که حسین آمد، فهمیدم خبری شده که طبق روال از آن بی اطلاعم. خبر این بود: “مادر از رشت به تهران برای ملاقات تو آمد و شب سکته مغزی کرد و در بیمارستان بستری است.”

حالا فکرش را بکنید که چه باید کرد؟ تلفن که نداریم زنگ بزنیم. ملاقات هم که نمی توانم بروم. حق دارم دیوانه شوم؟ بگذریم…

حبیب جان!

از وقتی آمدیم اوین، گفتم که برای ملاقاتم نیایی، چون می دانستم چقدر عذاب می کشی. می دانم که دل و دماغ این که جایی بروی را نداری، حتی عید که همه به دید و بازدید می روند. می دانم که من هیچ وقت نبودم. شاید از ۱۶ سالگی. یا با هم تئاتر کار می کردیم، یا رادیو بودیم یا من عکاسی و فیلمبردای می رفتم. یا آن چندین سالی که نبودم و خودت بهتر می دانی، من همیشه دور بودم. مثل حالا. پس شرایط فرقی نکرده است، فکر کن رفته ام سحر، می دانم یعقوب وار نشسته ای در انتظار یوسف ات. تو خوب و سلامت باش. من جای تو نابینا می شوم. می دانم برخی کارهایم را اشتباه تصور می کنی، اما هر کس افسانه شخصی خودش را دارد. من ۴۴ ساله شده ام، بگذار ادامه این جاده مه آلود زندگی را آرام آرام طی کنم. خودم. به تنهایی. بدون آنکه دستم را بگیری.

راستی ماه رمضان است. یادت هست تجریش برای افطار رفته بودیم کله پاچه بخریم؟ کوچه نخست. سر میدان تجریش منزلمان بود و من کوچک بودم، تا خواستم قابلمه را از پله ها بالا ببرم، افتادم و افطاری تو و مادر که هیچ وقت کله پاچه نمی خورد روی پله ها پخش شد؟ و تو خندیدی. و لباس من با آنکه بارها شسته شد، اما هر وقت که می پوشیدمش، به خاطر آن کله پاچه ریخته شده، همش فکر می کردم بوی گوسفند می دهد؟

پدر جانم!

تولدت مبارک. هر سال برای تو و مادر یکجا تولد می گرفتیم چون هر دو یک ماه به دنیا آمده اید. دوست و برادرم علی هم همینطور که تیر ماه به دنیا آمده، پس تولدتان مبارک!

مادر جانم!

متاسفم که زندانی شدنم آنقدر متاثرت کرد که حتی نتوانستی از پله های طولانی و لعنتی سالن ملاقات زندان اوین بالا بیایی و مرا ببینی. یک سال و نیم است که ندیدمتان، به حسین و حمید گفته بودم و به خودت که نیایی. نمی توانستم گریه هایت را در ملاقات کابینی تاب بیاورم. مدیون دعاهای شبانه روزت هستم، دعای خیرت برایم کافی است. مواظب سلامتی ات باش که برایم از همه چیز مهم تر است. من حالم خوب است. به هیچ چیز هم نیازی ندارم. زندگی ام می گذرد. همین برایم کفایت می کند.

از دور، روی ماهتان را می بوسم، ممنونم از تمامی زحماتتان مواظب سلامتی روحی و جسمی خودتان باشید. سلام مرا به علی برسانید و تولدش را تبریک بگویید.

قفل بر چفت تو… سقاخانه!

مادرم بست؟ چرا؟ راست بگو،

تا که شب زود روم در خانه؟

نکنم مست؟ چرا؟ راست بگو!

‘نصرت رحمانی’

محمدحسن یوسف پورسیفی

بند ۳۵۰ زندان اوین

تیر ماه ۱۳۹۳
 

اقلیم کردستان رقیب نفتی جدید ایران

Posted: 07 Jul 2014 11:15 PM PDT

جرس: منطقه «اقلیم کردستان»، منطقه‌ای فدرالی در شمال عراق است که به وسیله دولت منطقه‌ای کردستان (حکومت اقلیم کردستان) اداره می‌شود. حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در مسایل مربوط به حاکمیت همواره با اختلافاتی روبه‌رو بوده‌اند که به درگیری‌های بین طرفین دامن زده است؛ اختلافاتی که با به مشام‌رسیدن بوی نفت به‌شدت به آن دامن زد.  

 

به گزارش شرق، منابع غنی نفتی کردستان با برآوردی حدود 45بیلیون‌بشکه، در کنفرانس انرژی 2012، توجه شرکت‌های بزرگ نفتی را به خود جلب کرده است. بر اساس گزارشی از مرکز بین‌المللی تحقیقات صلح IPSC، ذخیره نفت‌خام اقلیم کردستان با ذخیره نفت‌خام در لیبی و گاز طبیعی اقلیم نیز با ذخیره گاز کشور قزاقستان برابری می‌کند.

 

منابع نفتی این خطه به‌قدری غنی است که کارشناسان، نفت اقلیم کردستان را به اقیانوسی تشبیه کرده‌اند، به طوری که هم‌اکنون میدان نفتی شیخان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی کشف‌شده جهان در خشکی ظرف 20سال گذشته توصیف می‌شود. میزان ذخایر نفت خام موجود در میدان نفتی شیخان 14میلیاردبشکه ارزیابی شده است.

 

عظمتی که منابع رسمی عراق نیز بر آن صحه گذاشته‌اند، تا آنجا که وزارت نفت عراق تصریح کرده ذخیره نفت در عراق در حال حاضر به 150میلیاردبشکه رسیده‌ که این میزان 11درصد ذخیره نفت در کل جهان است و ذخیره نفت اقلیم کردستان عراق نیز پنج‌درصد ذخیره کل جهان را شامل می‌شود.

 

مجموع این موارد موجب شده صنعت نفت در اقلیم به‌سرعت در حال رشد باشد، به طوری که در سال 2008 تنها سه‌ردیف چاه نفتی وجود داشت اما سال گذشته این تعداد به 24ردیف رسیده و انتظار می‌رود تا سال آینده به 40ردیف چاه نفتی برسد.

 

در حال حاضر در 17منطقه اقلیم کردستان استخراج نفت صورت می‌گیرد. شرکت‌هایی مانند اکسون‌موبیل، شورون آمریکا، توتال فرانسه و گازپروم روس مسوول کشف و استخراج نفت در اقلیم کردستان هستند. دو شرکت بزرگ ترکیه نیز در اقلیم کردستان عراق در این حوزه فعال هستند. کشور آمریکا با 19درصد، هندوستان 13درصد و چین 19درصد در شمار مشتری‌های خرید نفت عراق هستند.

 

اگر این سطح کلان از سرمایه‌گذاری‌های خارجی موجب شود کردستان تا سال 2019، به هدف تولید دومیلیون‌بشکه در روز دست یابد و با فرض اینکه قیمت هر بشکه نفت در سال 2019 چیزی حدود صددلار باشد، آنگاه درآمدهای اقلیم کردستان به رقم 76بیلیون‌دلار خواهد رسید که شش‌برابر بیشتر از بودجه‌ای است که در حال حاضر از بغداد دریافت می‌کند. اما اقلیم کردستان در مسیر تحقق این هدف با مانع بزرگی روبه‌رو است و آن چیزی نیست جز land lockبودن یا همان محصوربودن این ناحیه در خشکی‌، در حقیقت با وجود اینکه دولت عراق دسترسی مستقیم به خلیج‌فارس دارد، اما این خاصیت برای اقلیم کردستان چندان مفید و کارآمد نخواهد بود زیرا اختلافات نفتی بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق سال‌هاست ادامه دارد. مشکلات دو طرف، از جمله بر سر کنترل میادین نفتی، مرزهای اقلیم کردستان و سهم هر طرف از درآمدهای نفتی است.

 

دولت اقلیم کردستان عراق ادعا می‌کند بر اساس قانون اساسی فدرال عراق، حق استحصال و صدور نفت این منطقه، به این دولت تعلق دارد.

 

به طور کلی، وزارت نفت عراق اصرار دارد تمام قراردادهای هیدروکربنی در گستره سرزمینی عراق باید به وسیله دولت ملی این کشور امضا شود و تمام نفت تولیدشده در منطقه حکومت اقلیم کردستان از طریق سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق (SOMO - State Organization for Marketing of Oil)، به‌عنوان بازوی صادراتی نفت این کشور حمل‌ونقل شود.

 

این در حالی است که حکومت اقلیم کردستان، در سال ٢٠٠٧، قانون هیدروکربن‌های خود را در غیاب یک قانون ملی حاکم بر سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز عراق، به تصویب رسانده است، در نهایت مجموع این موارد موجب شده اقلیم کردستان به دنبال راه دیگری برای جاری‌کردن ذخایر انرژی خود به شریان‌های جهانی باشد و آن راه به غیر از مسیر همسایگان امکان‌پذیر نیست. در بین همسایگان کردستان عراق، سوریه به علت جنگ داخلی و رابطه تیره و تار با این اقلیم گزینه مطلوبی نیست. ایران نیز به جهت محصورماندن در حجم عظیم تحریم‌های بین‌المللی به هیچ‌وجه گزینه عملیاتی نیست و فقط گزینه همسایه شمالی یعنی ترکیه باقی می‌ماند؛ گزینه‌ای که شاید خیلی از تحلیلگران مدعی بودند با توجه به بحران و کینه‌های تاریخی بین کردها و ترک‌ها عملی نباشد اما قرن بیست‌و‌یکم در این مورد نیز ثابت کرد در نبرد بین تجارت و حیثیت، این تجارت است که ظفرمند از میدان نبرد به بیرون می‌آید، به طوری که هم اکنون صادرات نفت و گاز اقلیم از طریق ترکیه بخش عمده‌ای از فاز اجرایی و عملیاتی خود را پشت سر گذاشته و این زمینه فراهم شده است با صادرات گاز کردستان در سطح کلان به ترکیه و سپس از طریق ترکیه به اروپا، کردستان وارد نقشه انرژی جهان شود.

 

البته مسیر اقلیم در فاز وسوسه‌سازی دیگر منابع انرژی، یعنی نفت به این سختی نیست، زیرا اقلیم کردستان در حال حاضر ظرفیت تولید 250هزاربشکه نفت در روز را دارد و طبق اظهارات مقامات اقلیم این رقم تا پایان سال جاری به 300هزاربشکه و تا سال 2015 به یک‌میلیون‌بشکه در روز خواهد رسید.

 

تا جایی که مسعود بارزانی؛ رییس حکومت اقلیم کردستان اعلام کرده صادرات نفت خام از اقلیم کردستان می‌تواند تا سال ٢٠١٩ دومیلیون‌بشکه در روز افزایش پیدا کند؛ مجموع اظهارات و برآوردهایی که حکایت از طرح‌های بلندپروازانه حکومت اقلیم کردستان برای صادرات نفت‌خام منطقه خود دارد؛ بلندپروازی‌ای که خوش‌خیالی محض نیست و دولت اقلیم کردستان سرسختانه به دنبال عملیاتی‌کردن آن است، به طوری که خط اول انتقال نفت اقلیم کردستان تقریبا به اتمام رسیده و به خط لوله موجود کرکوک- جیحان متصل می‌شود. این خط لوله که ظرفیت انتقال 6/1میلیون‌بشکه نفت را دارد، در حال حاضر فقط بخشی از ظرفیت آن برای انتقال نفت عراق به بندر جیحان استفاده می‌شود و می‌تواند تا روزانه ٧٠٠هزاربشکه نفت خام اقلیم کردستان را نیز وارد بازارهای جهان کند. از سوی دیگر اخبار منابع رسمی حاکی از آن است که دولت اقلیم در تلاش است قرارداد چندمیلیارددلاری احداث خط لوله انتقال نفت و گاز را با ترکیه منعقد کرده که بر اساس آن، بخشی از نفت و گاز خود را به ترکیه و سپس از طریق ترکیه به بازارهای جهان صادر کند. در این صورت اقلیم می‌تواند روزانه دومیلیون‌بشکه نفت خام و ١٠میلیون‌مترمکعب گاز به ترکیه و بازارهای دیگر جهان انتقال دهد.

 

این خط لوله در دست مذاکره که خط لوله دوم نفت اقلیم کردستان به ترکیه محسوب می‌شود برای انتقال نفت سنگین جنوب این منطقه مورد نظر قرار گرفته است؛ چراکه مخلوط‌کردن آن با نفت سبک میدان‌های تق‌تق و تاوکه کیفیت هر دو را تنزل می‌دهد.

 

از سوی دیگر؛ این دادوستدهای نفتی، آنکارا را ترغیب کرده بخش بیشتری از نیاز خود به گاز را از طریق اقلیم کردستان فراهم کند، به طوری که شرکت بوتاس ترکیه که نقش اصلی را در احداث خط لوله دوم دارد، در اظهارنظر‌های خود به نقل از دولت ترکیه اعلام کرده دولت ترکیه در نظر دارد روزانه ١٠میلیون‌مترمکعب گاز اقلیم کردستان را به قیمتی بسیار نازل‌تر از گاز آذربایجان و ایران از این منطقه وارد کند.

 

از این‌روست که ایران و نهادهای حوزه انرژی آن نباید بی‌توجه و غافل از تحولات حوزه انرژی اقلیم کردستان باشند، زیرا توسعه گسترده اقلیم در این حوزه ممکن است بازار انرژی ایران را در ترکیه به تنگا آورد، هرچند ترکیه تا زمانی که با این شتاب در مسیر توسعه صنعتی قدم برمی‌دارد نیازش به انرژی و واردات آن افزوده خواهد شد، اما وجود رقیبی همچون اقلیم برای ایران اگر هم بازار ایران را به تنگنا درنیاورد، قدرت چانه‌زنی ایران را در مسیر تعیین قیمت و ارزش انرژی صادراتی تخفیف خواهد داد.

 

از سوی دیگر تحولات عرصه اروپای شرقی و بحران اوکراین فرصت مطلوبی را برای دارندگان انرژی در خاورمیانه فراهم آورده تا دغدغه کشورهای غربی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه را کاهش دهند و ارزهای نفتی و گازی اروپایی‌ها را وارد خزانه خود کنند؛ فرصتی که به طور ذاتی نیل به آن برای ایران همچنان در‌گیر تحریم‌های عظیم نفتی و گازی، چندان آسان و سهل نیست چه برسد به ظهور اقلیم کردستان به‌عنوان رقیبی جدید که به‌دنبال صادرات انرژی از همان مسیر مطلوب ایران یعنی ترکیه به غرب است که یک مزیت عمده هم نسبت به ایران دارد؛ مزیتی که نزدیکی و همجواری بیشتر منابع و ذخایر انرژی اقلیم با ترکیه نسبت به ایران است که ذخایر و منابع انرژی آن در جنوب کشور قرار دارد.