جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درخواست مصر از ایران: از طرح قاهره برای آتش‌بس حمایت کنید

Posted: 19 Jul 2014 03:27 AM PDT

جرس: وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور طی تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، با او درباره اوضاع بحرانی نوار غزه همزمان با ادامه حملات اسرائیل گفت‌وگو کرد.  

 

به گزارش ایسنا در بیانیه روز گذشته  وزارت امور خارجه مصر که عصر روز گذشته منتشر شد و نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری آناتولی قرار گرفت، آمده است: سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر طی گفت‌وگوی تلفنی‌اش با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، از تهران خواست تا از طرح (آتش‌بس) ارائه شده از سوی قاهره برای پایان دادن به جنگ در غزه حمایت کند.

 

بنا بر گزارش المصریون، در این بیانیه از طرح مصر به عنوان تنها راه برای حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین، توقف کشتارهای و خونریزی‌های مستمر و عملیات‌های نظامی یاد شده است.

 

این بیانیه افزود که وزیر مصری به شرح مفصلی از طرح (آتش‌بس) مصر پرداخته است؛ طرحی که در آن طی بندهای واضحی توقف تیراندازی‌ها و کشتار مردم فلسطین، بازگشایی معابر و تسهیل در رفت و آمد افراد و کالا از طریق غزه و ایجاد سازوکارهای مشخص اجرایی بر اساس طرح زمان‌بندی مشخص خواسته شده است.

 

این بیانیه آورده است که شکری در این تماس تاکید کرد هدف اصلی این طرح "توقف کشتارهای روزانه‌ای است که مردم غزه با آن روبرو هستند".

 

در ادامه این بیانیه به نقل از بدرعبدالعاطی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نیز آمده است که وزیر امور خارجه مصر در این گفت‌وگو به تلاش‌های کشورش در راستای پاسخگویی به نیازهای انسانی ملت فلسطین بویژه پذیرش مجروحان و زخمی‌های حملات، درمان در بیمارستان‌های مصر، تهیه کمک‌های انسانی از جمله کمک‌های غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی از طریق گذرگاه رفح نیز اشاره داشته است.

 

وزیر امور خارجه ایران نیز از مصر به دلیل انجام تلاش‌های سیاسی و انسانی‌اش که در راستای منافع ملت فلسطین صورت گرفته، تشکر و قدردانی کرد.

 

بعد از گذشت چند روز از حملات اسرائیل علیه نوار غزه و زخمی شدن و به شهادت رسیدن صدها تن از فلسطینی‌ها، مصر دوشنبه گذشته طرح آتش‌بسی را ارائه کرد که با مخالفت حماس و جریان مقاومت در فلسطین مواجه شد. 

“حل مشکل زنان”، شرط باقی ماندن ایران در دسته یک لیگ جهانی

Posted: 19 Jul 2014 03:27 AM PDT

جرس: اجلاس دپارتمان لیگ جهانی سال 2014 والیبال در ایتالیا، به منظور بررسی برگزاری مسابقه های لیگ جهانی سال 2015 تشکیل شد و ایران به شرط حل مشکل زنان، همچنان در دسته یک این لیگ باقی ماند.  

 

به گزارش فدراسیون والیبال، در این اجلاس که صبح جمعه در شهر ˈفلورانسˈ ایتالیا و با حضور اعضا تشکیل شد، یکی از مهم ترین و اصلی ترین موارد این جلسه، رسیدگی به مساله حضور نیافتن تماشاگران زن ایرانی در سالن مسابقه های والیبال در تهران بود.

 

«محمدرضا داورزنی» رییس فدراسیون والیبال که به عنوان یکی از اعضای اصلی این دپارتمان می بایست در این جلسه شرکت می کرد، یک روز زودتر برای شرکت در این اجلاس عازم شهر فلورانس شد و در این فاصله در نشست های مختلف با «گراسا» و «الکساندر بوریچیچ» نایب رییس فدراسیون بین المللی والیبال موفق شد دیدگاه (FIVB) را نسبت به این موضوع اصلاح و لطیف تر کرده و نظر مسوولان فدراسیون بین المللی والیبال را برای همکاری بیشتر به منظور حل مساله به وجود آمده در راستای اجرای قوانین بین المللی والیبال در برگزاری مسابقات لیگ جهانی والیبال و همچنین همخوانی با قوانین جمهوری اسلامی ایران جلب کند.

 

زنان خارجی حق حضور در استادیوم و تماشای مسابقات والیبال را دارند ولی زنان ایرانی از این حق مسلم خود در کشور خودشان محروم شده اند!

 

با رایزنی های انجام شده، سرانجام بحث در باره وضعیت ایران از دستور اصلی جلسه لیگ جهانی والیبال خارج شده و حضور ایران در دسته یک (گروه دو) لیگ جهانی سال 2015 مشروط به همکاری دولت ایران و ارایه تعهد در خصوص موضوع مورد بحث، شد.

 

مقرر شد فدراسیون بین المللی والیبال، کتبا نامه ای به ایران ارسال کند و با توجه به درخواست هزاران زن ایرانی از فدراسیون بین المللی والیبال برای حضور در سالن مسابقه ها، از دولت و فدراسیون والیبال ایران رسما درخواست حل این موضوع را نماید. 

اوباما شورشیان شرق اوکراین را مسئول سقوط بوئینگ مالزی خواند

Posted: 19 Jul 2014 03:11 AM PDT

جرس: باراک اوباما به طور غیرمستقیم، روسیه را در موضوع سقوط هواپیمای مسافربری در شرق اوکراین مسئول دانست. اوباما نامی از پوتین نبرد اما یادآوری کرد که جدایی‌طلبان مخالف دولت کی‌یف بدون پشتیبانی روسیه قادر به چنین کاری نبودند.


اوباما عصر جمعه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) در سخنانی در واشنگتن گفت که موشک پرتاب شده به هواپیمای مسافربری مالزی، از منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان هوادار مسکو شلیک شده است. او از طرفین مناقشه در شرق اوکراین خواست با توجه به این "فاجعه جهانی" آتش‌بس فوری برقرار کنند.

 


رئیس جمهور آمریکا این را نیز گفت که برای نتیجه‌گیری باید منتظر ماند: «هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.» او هم‌چنین خواستار "تحقیق بین‌المللی" در این زمینه شد و گفت پیگیری‌ها نباید با هیچ مانعی روبرو شوند.

 

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل پیش‌تر بر نقش روسیه در سقوط پرواز ام اچ ۱۴ تاکید کرده و گفته بود: «ما نمی‌توانیم نقش روسیه در کمک به جدایی‌طلبان را نادیده بگیریم.»

 


پاور این سخنان را در نشست ویژه شورای امنیت بیان کرد اما ویتالی چورکین، همتای روسی او ، این اتهام را که موشک زمین به هوا در اختیار مخالفان دولت کی‌یف قرار داده تکذیب کرد.

 


همگی کشورهایی که شهروندان آنها سرنشین هواپیما بوده‌اند در حال بررسی موضوع سقوط آن هستند. هم اینک گروهی از کارشناسان سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر گرابوف، در نزدیکی محل سقوط هواپیما به سر می‌برند.


تشخیص هویت قربانیان

 


طبق آخرین خبرها، سرنشینان هواپیما شامل ۱۸۹ هلندی، ۴۴ مالزیایی، ۲۷ استرالیایی، ۱۲ اندونزیایی، ۱۰ بریتانیایی، ۴ بلژیکی، ۴ آلمانی، ۳ فیلیپینی، یک کانادایی و یک نیوزلندی بوده‌اند. هنوز ملیت همه سرنشینان روشن نشده است.

 


نیروهای امدادی تا عصر جمعه، ۱۸۱ جنازه را پیدا کرده‌اند. وزارت کشوراوکراین می‌گوید که بقایای اجساد مسافران به خارکف منتقل شده‌اند. جنازه و وسایل مسافران برای تشخیص هویت به آزمایشگاهی در ۳۰۰ کیلومتری محل سقوط هواپیما فرستاده شده‌اند. جدایی‌طلبان اما می‌گویند که جنازه‌ها در حال تشخیص هویت در ماریوپول هستند.

 


حمله به هواپیما با موشک پیشرفته

 

پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین، با اشاره به ساقط کردن چند هواپیمای نظامی اوکراینی، جدایی‌خواهان متمایل به روسیه را متهم به شلیک موشک به هواپیما کرده است. موشک زمین به هوای "بوک"، ساخت روسیه می‌تواند اهدافی را تا ارتفاع ۲۵ هزار متری زمین هدف قرار دهد.


پوتین نیز با توجه به فاجعه پیش آمده، طرفین درگیر در نزاع اوکراین را به توقف منازعه دعوت کرده و از آنها خواسته هر چه زودتر شروع به مذاکره با یکدیگر کنند. دولت اوکراین پیش از این به طور غیرمستقیم پوتین را مسئول سقوط هواپیما خوانده بود.


از نظر کارشناسان آمریکایی، بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ایرمالزی تنها می‌توانسته از سوی یک سلاح فوق پیچیده مورد اصابت قرار گرفته باشد. وال استریت ژورنال روز جمعه نوشت، موشک‌های قابل حمل بر روی دوش افراد، توان این را ندارند که هواپیمایی در ارتفاع ۱۰ کیلومتری زمین را هدف گیرند.


انگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه (۱۸ ژوئیه/۲۷ تیر) با رئیس جمهوراوکراین و روسای دولتی هلند و لهستان تلفنی صحبت کرد. سخنگوی مرکل اعلام کرد که هر چهار مقام، در باره لزوم تحقیقی مستقل برای روشن‌شدن جوانب سقوط هواپیمای مالزیایی هم نظر بوده‌اند. 

عیسی سحرخیز؛ جرس توانسته راه خود را پیدا کند

Posted: 19 Jul 2014 02:31 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس ششمین سال فعالیت خود را در شرایطی آغاز می‌کند که گرچه قطار سیاست در ایران تغییر ریل داده و تندروها تا حدی به حاشیه رانده شده‌اند اما هنوز تا رفع بن بست سیاسی و گذار دموکراتیک فاصله بسیاری باقی است. 

«جرس» در ۵ سال فعالیت خود تلاش کرده صدای بخش تحت سرکوب جامعه ایران باشد و همه طیف هایی را نمایندگی کند که به واسطه خفقان سیاسی موجود تریبونی برای بیان مطالباتشان ندارند. اکنون در آغاز ششمین سال فعالیت با عیسی سحرخیز گفتگو کردیم که بیش از ۴ سال گذشته را بابت اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در زندان بوده است. او در ۸ ماه گذشته یعنی دوران آزادی از زندان موفق به بازدید جرس بوده و تصویری که در این مدت از این رسانه به دست آورده را نسبتا قابل قبول می‌داند. به اعتقاد وی جرس برای افزایش طیف مخطبانش در کنار اهمیت دادن به مباحث فلسفی و روشنفکری دینی باید بتواند مخاطبان جوان خود را نیز با خبرهایی که برای آنها جذاب تر است به سمت خود جذب کند.

متن کامل گفتگو را بخوانید:

آقای سحرخیز! ارزیابی شما از عملکرد ۵ ساله جرس چیست؟


البته در سالهای اول فعالیت جرس من در زندان بودم و الان نزدیک هشت ماهی هست که آزاد شده‌ام، اما آنچه که در زندان یا در زمان آزادی در مورد عملکرد جرس متوجه شدم این است که جرس یک رسانه همه جانبه گرا است و توانسته جنبش سبز را در فضای فارسی زبانان زنده نگه دارد. همین طور توانسته با زندانیان و بستگان آن‌ها در تماس باشد و اخبار و گزارش‌های مربوط به فعالان و رهبران جنبش سبز یعنی کسانی که در حصر و حبس هستند را پوشش دهد و فضای اخبار عمومی داخلی و فارسی زبانان خارج از کشور را در دست بگیرد.


البته جرس تلاش کرده فعالیتش را تنها به اطلاع رسانی در یک حوزه محدود نکند و سعی کرده تا به ترویج اندیشه‌های دینی و دموکراتیک و به نوعی گفتمان سازی در ابعاد وسیع هم بپردازد. از این منظر آیا توانسته به نیازهای تمام مخاطبان پاسخ دهد؟


همین مساله خودبخود باعث می‌شود که مخاطبان جرس محدود شوند، اگرچه بسیار خوب است که رسانه‌ای بر روی محوریت خاص عمل کند و مباحث فلسفی و مسائل اسلام و امور دینی را محور کار خود قرار دهد؛ اما همین موضوع سبب می‌شود بخشی از مخاطبان خود به خصوص جوان‌تر‌ها را که در حال حاضر علاقه زیادی به خواندن مباحث طولانی و سنگین و فلسفی ندارند را از دست بدهد. بنابراین، اگر همپای کار تخصصی‌‌ همان حوزه‌هایی که شما اشاره کردید بخش‌های دیگر را هم گسترش دهد قاعدتا می‌تواند بر جامعیت و گستردگی فعالیت جرس اضافه کند.


منظور شما بیشتر تقویت و کار در چه بخش و حوزه‌هایی است؟


برای مثال در مباحث سیاسی علایق و سلایق فردی که مورد مصاحبه قرار می‌گیرد بسیار مهم است، این مسئله را بر اساس تجربه حوزه کار خود مطرح می‌کنم که در مورد جرس به مباحث حقوق بشر و جنبش سبز باز می‌گردد. طبیعی است که بخش خبر رسانی باید تقویت شود و همینطور باید در زمینه فنی و کار به روز رسانی یعنی به هنگام کردن اخبار و گزارش‌ها شدت و سرعت پیدا کند زیرا مخاطب بیش از هر چیز نیاز به خبر و تحلیل‌های منطبق با آن اخبار را دارد و این مسئله بسیار مهم است. به اعتقاد من تحلیل‌های روز مباحث سیاسی و حقوق بشر و اجتماعی بسیار مهم است. بحث اقتصادی و ورزشی هم که جوان‌تر‌ها بیشتر به آن حوزه‌ها علاقه نشان می‌دهند را فاکتور می‌گیرم زیرا رسانه‌های دیگر این‌ کار را انجام می‌دهند؛ اما یک جامعیت لازم است تا بتواند مخاطب بیشتری را به سمت یک رسانه بکشاند و در کنار و حاشیه آن مطالب سنگین‌تر هم خوانده و مورد توجه قرار بگیرد.


آیا جرس به عنوان یک رسانه مستقل توانسته صدای همه طیف‌های مختلف باشد و با انحصار رسانه‌ای مبارزه کند؟


بطور نسبی بله، اما طبیعی است زمانی که رسانه‌های مختلف به ویژه متعلق به جنبش سبز فعال می‌شوند یک نوع محوریت قرار می‌گیرد و علایق خاص گروهی می‌تواند به آن شکل دهد. اما فکر می‌کنم جرس در میان این نوع رسانه‌ها با توجه به اینکه به طیف خاصی تعلق نداشته، توانسته به صورت گسترده‌تر و همه جانبه تر به مسائل جنبش سبز بپردازد.


آیا جرس توانسته متناسب با جنس تحولات سیاسی روز کشور فعالیت کند؟


در این مورد کمی به جرس نقد دارم و فکر می‌کنم داشتن یک مقاله و تحلیل گا‌ها با فاصله بیش از یک روز برای تحولات جاری کشور کافی نیست. همینطور داشتن یک مصاحبه و گاهی اوقات با فاصله زیاد باز هم کم است و جرس باید علی رغم مسائل خاص خودش، به گونه‌ای به مسائل خبری و گزارش تحلیلی غنای بیشتری ببخشد تا بتواند نیاز رسانه‌ای را که به ویژه رسانه‌های داخل خواسته و ناخواسته تحت فشار خودسانسوری هستند جبران کند و مخاطب بیشتری جلب کند.


یکی از مسائل خاصی که شما اشاره کردید محدودیت‌های مالی است که البته این مسئله تنها مشکل رسانه جرس نیست و طی چند سال گذشته شاهد بودیم که برخی از رسانه‌های سبز به دلیل مشکلات مالی به فعالیت خود پایان دادند زیرا حاضر نشدند هویت و استقلال خود را که با جنبش سبز تعریف کرده‌اند را از دست بدهند. فکر می‌کنید به چه شکلی می‌توان این مشکلات را برطرف کرد؟


من بیشتر از اینکه به مدیران و دست اندرکاران جرس خرده بگیرم به خودمان این نقد را وارد می‌کنم که فعالان جنبش سبز، اصلاح طلبان، تحول خواهان و همینطور به کسانی که یک نیازی دارند اما حاضر نیستند بابت آن هزینه بدهند. فکر می‌کنم باید در این بخش به جرس و دیگر رسانه‌ها کمک‌های مادی و معنوی شود تا بتوان تحولات آینده را بسیار پربار‌تر و با کیفیت بیشتری به درون جامعه وارد کرد و چشم اندازهای روشن تری را مطرح کرد. جا دارد که از فعالیت دوستان سپاسگزار باشم و می‌دانم که این مسئله بسیار سخت است، اینکه حاکمیت نه تنها به دست اندرکاران یک رسانه بلکه به بستگان و خانواده‌های آن‌ها حتی به حامیان مالی آن‌ها فشار می‌آورد و مسلما این مسئله بر روی کیفیت کار تاثیر می‌گذارد اما همینکه یک رسانه توانسته در این مدت پنج سال به فعالیت خود ادامه دهد نشان این است که توانسته راه درستی انتخاب کند و با بخشی از فعالان جنبش سبز و مخاطبین خاص اصلاح طلب و کسانی که راه مسالمت آمیز را برای ایجاد تغییر در جامعه دنبال می‌کنند ارتباط مستمری برقرار کند.


البته به طور پراکنده میان صحبت‌هایتان به نقاط قوت و ضعف جرس اشاره کردید اما در یک جمع بندی کلی نقاط ضعف و قوت جرس در چه بوده و برای بهبود آینده آنچه پیشنهادی دارید؟


به اعتقاد من جرس بین اینکه یک رسانه تخصصی و یا یک رسانه عمومی باشد نتوانسته تعریف خود را مشخص کند. این دو گانگی باعث شده که گاهی مخاطبی را به دست آورده و نتوانسته جذب کند و یا در تحول ذهنی و جذب مخاطب بیشتر دچار مشکل شده است. طبیعی است زمانیکه این دوگانگی حل شود دیگر نگاه به شمارگان و به مخاطب مهم نیست. یک رسانه‌ای که کار خبری و گزارشی بیشتری می‌کند قطعا مخاطبین بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد ولی اگر یک نشریه کارش تخصصی شود و حرکت از سمت کار روزنامگی به سمت کار هفته نامه‌ای یا حتی ماهنامه‌ای برود، مخاطب‌ها کمتر می‌شود اما کیفیت آن‌ها بالا‌تر می‌رود. از همین رو فکر می‌کنم جرس باید تکلیف خود را با این مسئله حل کند و ببیند در کدام جایگاه می‌خواهد قرار بگیرد و محور کار خود را بسط بدهد. اما در آن بحثی که اول مطرح کردیم به گونه‌ای تریبون روشنفکری دینی کشور بودن و مباحث فلسفی و مذهبی را مطرح کردن٬ بسیار موفق بوده است.
 

گریه سفیر فلسطین در شورای امنیت

Posted: 19 Jul 2014 12:04 AM PDT

خونبارترین روز غزه با ۶۵ شهید
 جرس: نماینده دائم فلسطین در شورای امنیت در جلسه ویژه این شورا در غزه از شورای امنیت خواست قطعنامه‌ای را در محکومیت حمله نظامی اسرائیل به غزه صادر کند و پایان خشونت‌ها و لغو محاصره غزه را درخواست کرد.  

 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، "ریاض‌ منصور" نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد: اگر شورای امنیت به درخواست‌های ما پاسخ ندهد، فلسطینی‌ها راهی جز رفتن به هیأت‌های قضایی سازمان ملل و نظام بین‌المللی ندارند.

 

ریاض منصور با اشاره به دادگاه کیفری بین‌المللی تهدید کرد، در صورتیکه شورای امنیت برای حمایت از فلسطینی‌ها و پایان دادن به جنگ غزه کاری نکند، فلسطینی‌ها به دادگاه‌های بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری و سازمان‌های قضایی سازمان ملل مراجعه می‌کنند.

 

وی گفت: حمله وحشیانه اسرائیل به غزه به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. این حملات به منزله دفاع از خود نیست بلکه تجاوز نظامی انتقام‌جویانه‌ای است که از قبل برنامه‌ریزی شده و نیروهای اشغال‌گر علیه غیرنظامیان تحت اشغال انجام می‌دهند.

 

سفیر فلسطین افزود: این حمله نابودی وحدت فلسطین و سقوط دولت توافق ملی را هدف قرار داده است.

 

سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز عنوان داشت: اسرائیل در برابر حملات راکتی غزه راهی جز حمله‌ی نظامی ندارد و تا حد زیادی خویشتن‌داری کرده است.

 

ریاض منصور در سخنرانی‌اش در برابر شورای امنیت گریه کرد.

 

وی خاطرنشان کرد که حمله اسرائیل اصول قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

 

وی گریه کرد و افزود: هر دفاعی از خود باید موجب کشتار کل یک ملت شود؟

 


خونبارترین روز غزه


نیمه‌های شب گذشته در حمله‌ هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز خان‌یونس در جنوب نوار غزه هفت فلسطینی به شهادت رسیدند به این ترتیب طی 24 ساعت گذشته تعداد شهدای نوار غزه به حدود 65 تن رسید و خونبارترین روز غزه رقم خورد. با این آمار تعداد شهدا از ابتدای جنگ به 306 تن و تعداد زخمی‌ها به بیش از 2250 تن افزایش یافت.


به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، در حمله‌ توپخانه‌ای اسرائیل به شرق نوار غزه چهار کودک کشته شدند.


همچنین در بمباران دیگری که منزلی در شمال غزه را هدف داد سه کودک از یک خانواده به شهادت رسیدند.

 

در حمله‌ی توپخانه‌ای به بیت‌حانون در شمال غزه نیز هشت تن از خانواده ابوجراد به شهادت رسیدند.

 

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: سه تن از یک خانواده در بمبارانی در شرق شهر رفح به شهادت رسیدند.

 

در پی اعلام آغاز عملیات زمینی محدود، نیروهای اسرائیل بمباران مناطق شمالی غزه را افزایش دادند، در حالی که یگان‌های رژیم صهیونیستی درصدد نفوذ به اطراف به بیت‌لاهیا و بیت‌حانون بودند.

 

سه کودک به شهادت رسیده از خانواده ابو اسماعیل بودند که از حمله خمپاره‌ای اسرائیل به منزلشان به شهادت رسیدند. همچنین روز جمعه در حمله خمپاره‌ای و توپخانه‌ای به اطراف دو شهر خان‌یونس و رفح دو فلسطینی به شهادت رسید.

 

در عین حال در بمباران منطقه‌ای جحر‌الدیک در مرکز غزه یک فلسطینی به شهادت رسید.

 

خبرنگار الجزیره همچنین اعلام کرد: در حمله توپخانه‌ای اسرائیل به شرق خان‌یونس دو فلسطینی به شهادت رسیدند.

 

خبرنگار الجزیره در خبری دیگر اعلام کرد: نیروهای اسرائیلی مناطق مسکونی شرق غزه از جمله زیتون و شجاعیه را هم‌زمان با بمباران مناطقی در اردوگاه نصیرات، دیر البلح در مرکز غزه هدف قرار دادند.

 

وزارت بهداشت فلسطین نیز اعلام کرده بود که صبح جمعه شش فلسطینی به شهادت رسیدند که چهار تن آن‌ها از یک خانواده بودند.

 

در بمباران منطقه المناره در شرق خان‌یونس چهار فلسطینی از اعضای خانواده شعث به شهادت رسیدند و چهار تن دیگر نیز زخمی شدند که حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

 

از سوی دیگر، گردان‌های قدس شاخه‌ی نظامی جهاد اسلامی در فلسطین مسئولیت انفجار بمبی در یک تانک اسرائیلی را در بیت‌حانون برعهده گرفت.

 

گردان‌های قدس در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان ویژه‌ی این گردان‌ها با سربازان اسرائیلی در پی انفجار دومین تانک اسرائیلی در شرق بیت‌حانون وارد درگیری‌های شدید شد.

 

گردان‌های قسام شاخه‌ی نظامی حماس نیز انفجار بمبی که نیروهای اسرائیلی را در نزدیکی دانشکده کشاورزی در شمال بیت‌حانون هدف قرار داده بود، به عهده گرفت.

 

در تبادل آتش میان سربازان اسرائیلی و اعضاء مقاومت در شمال غزه سه سرباز اسرائیلی زخمی شدند.

 

فوزی برهوم سخنگوی جنبش حماس نیز اعلام کرد: شورای امنیت خواستار توقف فوری خشونت‌ها و برداشتن ظلم واقع‌ شده از غزه شد. 

 

عراقچی: ۲.۸ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود

Posted: 18 Jul 2014 10:29 PM PDT

جرس: یک مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور که قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس کردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتم اما در محتوا اختلاف باقی است و بیش از 65 درصد متن انجام شده اما 35 درصد مسائل باقی مانده که شامل مسایل کلیدی است.  

 

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بامداد شنبه در یک نشست خبری در وین ادامه داد: در مذاکرات اخیر موفق به کامل کردن متن نشدیم و مواضع ما با مواضع آن‌ها فاصله زیاد دارد و نتوانستیم این فاصله را پر کنیم. اما از آنجا که فضای مذاکرات سازنده است و اراده جدی در طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که باید مذاکرات ادامه پیدا کند.

 

او ادامه داد: ما برای ادامه مذاکرات منعی نداشتیم و می‌توانستیم طبق توافق ژنو ادامه دهیم. طبق توافق ژنو یک سال زمان مذاکره‌ است، اما با توجه به گام اول توافق ژنو که 29 تیر پایان می‌یافت باید روند تمدید می‌شد. از این رو در سه روز آخر به این جمع‌بندی رسیدیم که توافق جامع تا 29 تیر عملی نیست درباره تمدید گام اول توافق ژنو حرکت کردیم و اگر تمدید نمی‌شد به طور خودکار همه چیز به شش ماه قبل باز می‌گشت.

 

عراقچی زمان تمدید مذاکرات را 4 ماه اعلام کرد و گفت: همه تعهداتی که دو طرف در توافق ژنو قبول کرده بودند از جمله اقدامات ایران و 1+5 برای چهار ماه دیگر ادامه می‌یابد. اما از آن‌جا که بعضی از تعهدات دو طرف ماهیت و شکلش تغییر یافته بود نیاز به مذاکره داشتیم تا ببینیم چگونه تعهدات در قالب توافق ژنو ادامه پیدا کند. یکی از این مسایل مبلغ 4.2 میلیارد دلار بود که در مقابل تبدیل مواد 20 درصدی ما به اکسید اورانیوم و رقیق‌سازی بود.

 

وی افزود: ما معتقد بودیم برای چهار ماه آینده باید 2 میلیارد و 800 میلیون دلار باید آزاد شود. این در حالی بود که برخی معتقد بودند چون اقدام ایران برای تبدیل مواد 20 درصدی‌اش تمام شده مبلغ جدیدی نباید پذیرفته شود اما در نهایت پذیرفتند که این مبلغ پرداخت شود یعنی در چهار ماه آینده و در شش قسط (چهار قسط 500 و دو قسط 400 میلیون دلاری) به کشورمان پرداخت می‌شود که به صورت نقدی خواهد بود و از اول ماه اوت تقریبا هر 20 روز (یا هر سه هفته) این مبالغ پرداخت می‌شود.

 

او ادامه داد: ما مشابه توافق ژنو که برای اجرای عملی توافق یک "متن نانوشته" (non paper) داشت برای این تمدید توافق هم چنین متنی داریم و بعضی از نقاط ابهام که در توافق ژنو بود هم سعی کردیم در این مرحله از بین ببریم از جمله در زمینه نحوه پرداخت‌ها که ناهماهنگی‌هایی وجود داشت سعی کردیم برطرف شود، درباره بیمه ابهاماتی بود که شرکت‌های بیمه با مشکلاتی مواجه بودند هم‌چنین برخی اقدامات ایران هم دراین متن روشن‌تر بیان شده است. از جمله تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران یا تبدیل دورریز‌های مواد غنی‌شده به اورانیوم طبیعی که آماده بشود برای غنی‌سازی که این میزان حدود 3 تن است و پسماند محسوب می‌شوند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که ایران در قبال آزاد شدن مبلغ مورد اشاره در چهار ماه آینده چه اقدامی را انجام می‌دهد؟ گفت: اتفاق جدیدی نمی‌افتد، اما برخی کارهایی که طبق برنامه و زمان‌بندی خود باید انجام می‌دادیم را در این چهار ماه انجام می‌دهیم که جزییاتش در متن ذکر شده است.

 

عراقچی درباره بیانیه مطبوعاتی جان کری که بعد از پایان مذاکرات جمعه شب منتشر شد مبنی بر این‌که 2 میلیارد و 800 میلیون دلار در مقابل تبدیل تمام اورانیوم غنی‌شده‌ ایران به سوخت پرداخت می‌شود، گفت: ایران اورانیوم غنی‌ شده 20 درصد خود را که تبدیل به اکسید شده است را به سوخت برای راکتور تهران تبدیل می‌کند. در توافق ژنو تنها پذیرفته بودیم که بخشی از مواد 20 درصد را به اکسید و بخشی دیگر را رقیق کنیم و بحثی از تبدیل اکسید به سوخت نبود که در چارچوب تمدید توافق برای چهار ماه قرار است مقادیری که در شش ماه گذشته به اکسید تبدیل شده به سوخت تبدیل شود.

 

وی در پاسخ به ایسنا گفت: البته همه اکسید ما به سوخت تبدیل نمی‌شود بلکه در چهار ماه آینده 25 کیلو به سوخت تبدیل می‌شود و مقادیر دیگر در چارچوب برنامه خودمان در ماه‌های بعد تبدیل می‌شود.

 

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره رقیق‌سازی اورانیوم 20 درصد نیز گفت که این کار بر اساس توافق ژنو و آژانس انجام شده است و ظرف امروز و فردا از سوی آژانس اعلام می‌شود.

 

عراقچی تصریح کرد: هدف از این اقدامات در چهار ماه آینده این است که فضای مساعد مذاکراتی حفظ شود.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد که غنی‌سازی و میزان و ظرفیت آن مهم‌ترین اختلاف نظر بین ایران و 1+5 است و راکتور اراک به شکلی که ماهیت آب سنگین‌اش حفظ شود و میزان پلوتونیوم آن پایین بیاید، تاسیسات فردو، تحقیق و توسعه و نظارت‌های بیش‌تر دیگر موارد اختلافی را تشکیل می‌دادند. درباره غنی سازی ایده‌های مختلفی وجود دارد اما مهم این است که چشم انداز صنعتی برنامه غنی‌سازی ما حفظ شود که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کردند و این چشم انداز باید در هر راه‌حلی حفظ شود. باید بگویم در 15 روز اول تقریبا 80 درصد مباحث درباره غنی‌سازی و اراک بود و فکر می‌کنیم اگر دراین‌ دو مورد مسایل حل شود کار راحت می‌شود.

 

عراقچی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این‌که تحلیل‌ها بر این است که اختلاف‌ها بر سر غنی‌سازی درباره چگونگی ادامه غنی‌سازی در ابتدای توافق احتمالی است؟ گفت: نقطه شروع، پایان، مسیر و زمان حرکت و نوع و تعداد دستگاه‌ها و میزان ذخایر در قالب بحث غنی‌سازی است که همه اینها مورد بحث است.

 

وی در پاسخ به سوالی دیگر خاطرنشان کرد: از دیگر موارد اختلافی بین ایران و 1+5 دوره زمانی گام پایانی و حرکت ایران به سمت صنعتی شدن در غنی‌سازی است.

 

این دیپلمات کشورمان درباره اکسید کردن میزان اورانیوم 5 درصدی و ذخایر اورانیوم 5 درصدی گفت که در مورد این بخش‌ها طبق توافق ژنو عمل خواهد شد.

 

عراقچی اظهار کرد: از پرانتزها کم شده اما آن‌هایی که مانده از موضوعات مهم و محتوایی هستند. الان با یک متن 8 تا 9 صفحه‌یی مواجه‌ایم که دو برابر این صفحات ضمیمه دارد. بنابراین با یک سند پیچیده و طولانی مواجه‌ هستیم. الان بین 60 تا 70 درصد متن آماده است اما کماکان پرانتزها (عبارات مورد اختلاف) و سه نقطه‌ها (اعداد مورد اختلاف) و نقاط خالی زیادی هست.

 

او درباره ایده‌ها برای باز طراحی راکتور اراک گفت: چندین پیشنهاد مطرح است و درباره هیچ کدام هنوز توافق کامل شش کشور و ایران قرار نگرفته است. درباره اراک از سوی اعضای 1+5 گزینه‌هایی مطرح شده که برخی مورد اتفاق نظر همه و برخی مورد نظر برخی اعضا است؛ بنابراین بین آن‌ها هم اشتراک نظر کامل نیست.

 

معاون وزیر خارجه درباره تعداد سانتریفیوژها اظهار کرد: 19000 سانتریفیوژ وضعیت فعلی ماست این که چه تعداد از این‌ها کار خود را ادامه دهد موضوع مذاکره است اما 190 هزار سو خواست امروز ایران نیست و بلکه فاصله زمانی تا رسیدن به این میزان وجود دارد و این فاصله زمانی چقدر است و چگونه به سمت آن حرکت می‌کنیم محل بحث و مذاکره است.

 

عراقچی درباره اظهارات رهبری مبنی بر نیاز قطعی ایران به 190 هزار سو و تاثیر آن بر فضای مذاکرات گفت: فرمایش رهبری و دقت نظر ایشان درباره جزییات راهگشا بود چون چشم‌انداز برنامه هسته‌ای را برای ما مشخص کردند که نشان دهنده هدفمندی برنامه ماست و حاکی از اعتمادسازی ماست در عین حال طرف‌های مقابل ما دراین‌باره دیدگاه‌های خود را دارند.

 

وی درباره وضعیت تحقیق و توسعه در مدت تمدید توافق ژنو گفت که وضعیت در این بخش به همان روال شش ماه قبل باقی می‌ماند.

 

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره احتمال تحریم افراد و شرکت‌های مختلف در چارچوب تحریم ایران تصریح کرد: تحریم‌های گذشته و تحریم‌هایی که الان در جریان است ادامه دارند و افراد و شرکت‌هایی که از اجرای تحریم‌ها تخلف می‌کنند به فهرست سیاه متخلفان اضافه می‌شوند ولی تحریم جدیدی بعد از توافق ژنو وضع نشده است هر چند این اقدامات مخالف روح توافق ژنو است.

 

معاون وزیر خارجه با اشاره به موضوع لغو تحریم‌ها گفت: درباره لغو تحریم‌ها و جدول مورد نظر آن ما معتقدیم همه تحریم‌ها باید یک‌دفعه رفع شوند. تحریم‌ها نباید تقسیم شوند؛ یعنی همه تحریم‌ها نفتی و بانکی باید یک‌جا برداشته شوند نه این که آن‌ها را به انواع تحریم‌ها تقسیم کنند و بخواهند هر کدام را در یک دوره بردارند. فاصله زمانی در لغو تحریم‌ها با توجه به اقداماتی که ایران هم متقابلا باید انجام دهد را می‌پذیریم و دوره اعتمادسازی لزوما با دوره لغو تحریم‌ها یکی نیست.

 

او تصریح کرد: بیش‌ترین میزان اختلافات ایران با آمریکاست و به طور طبیعی بیش‌ترین مذاکره نیز با آن‌ها صورت می‌گیرد؛ البته بین اعضای 1+5 هماهنگی وجود دارد و ما انتظار داریم آن‌ها مواضع واحد داشته باشند.

 

معاون وزیر خارجه درباره ادامه مذاکرات در چهار ماه آینده گفت: در دو سه هفته‌ آینده هیات‌ها به خانه باز می‌گردند و ارزیابی مجددی را بر روی مباحث صورت می‌دهند و بعد از آن مذاکرات در سطوح مختلف آغاز می‌شود. هنوز به مذاکرات کارشناسی زیادی نیاز است. هم چنین مذاکرات در سطح آقای ظریف و خانم اشتون احتمالا برای اواخر آگوست و اوایل سپتامبر انجام خواهد شد. از سویی ممکن است مذاکرات دو جانبه صورت گیرد. بنابراین زمان و مکان مذاکرات به سطح مذاکرات و شرایط بستگی دارد. در تماس‌های آینده بین بنده و خانم اشمید این مسایل نهایی می‌شود.

 

وی گفت: ایده‌هایی برای موضوعات مختلف وجود دارد اما باید روی آن‌ها کار کرد. به دلیل پیچیدگی مسایل، کار سخت و کند پیش می‌رود. ایران بسته‌ای را که در هر موضوع راه‌حل‌هایی را ارایه کرده به طرف مقابل داده است.

 

وی درباره امکان نیاز به حضور و مذاکره رییسان‌جمهور هفت کشور برای رسیدن به تواق و برگزاری مذاکرات در نیویورک گفت: شایعاتی درباره انجام مذاکره در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده است البته همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد اما برنامه‌ریزی برای این مساله نشده است و حضور سران کمکی به مذاکره نمی‌کند. 

 

ناطق‌نوری: نتیجه رسیدگی به چند میلیارد دلار حیف و میل را اعلام کنیم

Posted: 18 Jul 2014 09:31 PM PDT

 جرس: ناطق نوری رییس اسبق مجلس شورای اسلامی در سخنرانی خود در شب بیست و یکم رمضان گفت: وقتی بنده ناطق نوری رییسم، وزیرم و خلاف می‌کنم و بیت المال را بدون حساب و کتاب به بقیه می‌بخشم بگویند فعلا مصلحت نیست محاکمه شود چون در راس است و وقتی که رفتم بگویند مُرده و مرده را که لگد نمی‌زنند پس کی باید به حساب بیت المال مردم برسیم؟

 

 

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ضمن اشاره به اهمیت کنار گذاشتن تعارف با کارگزاران در شیوه سیاسی امام علی(ع) گفت: یکی از مشکلات کشور ما تعارف و رودرواسی است، اگر اعلام می کنیم چند میلیارد را حیف و میل کردند، رسیدگی کنیم و نتیجه را به اطلاع برسانیم. اگر همه زیر سؤال بمانند، مردم در تشخیص راست و دروغ دچار مشکل می شوند و خدای ناکرده به اجماع مرکب می رسند.



به گزارش جماران حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در مراسم احیای شب بیست و یکم در حرم آیت الله خمینی اظهار کرد: حضرت علی(ع) در حکومت خود با کسی تعارف نداشت. اگر شخصی بیت المال را حیف و میل می کرد، او را متهم و مسئولیت را از او سلب می کرد و اجازه می داد آبرویش برود. ما چرا تعارف می کنیم؟ من در سخنرانی های قبلی خودم هم گفته ام که زودتر به تخلفات رسیدگی کنید تا ذهن مردم نسبت به مسئولان خراب نشود. مبادا دوغ و دوشاب یکی شوند.

 

رییس گروه بازرسی دفتررهبری در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به این مسئله که مورخین و محققین در طول سالیان طولانی موفق به بیان گوشه ای از شخصیت جامع امیر المؤمنین هم نشده اند، اظهار کرد: علی شخصیت کاملی است که بسیاری درباره او تحقیق و بررسی کرده اند، از آن جمله است محقق غیر مسلمان جرج جرداق مسیحی که کتاب ارزشمند الامام علی صوت عدالت الانسانیه را نوشته است و عبدالفتاح عبدالمقصود از علمای بزرگ اهل سنت که چند جلد کتاب درباره شخصیت علی به رشته تحریر درآورده است.

 

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در ادامه به سفر خود به هند به مناسبت بزرگداشت امام علی(ع) در این کشور اشاره کرد و افزود: در هند، دانشمندی در جشن عید غدیر به سخنرانی پرداخت که باید اعتراف کنم سخنرانی من پس از او رنگی نداشت. در همین سفر و در مراسم دیگری در حیدر آباد، استاندار این منطقه سخنرانی ای درباره علی داشت که من را به تعجب واداشت. پس از اتمام جلسه از او دلیل شناختش نسبت به علی(ع) را پرسیدم و او در جواب گفت، من در نوجوانی از اطرافیان مهاتما گاندی بودم. او همواره دو شخصیت را به ما معرفی و توصیه می کرد که آنها را الگوی خود قرار دهیم، به خصوص در حرکت انقلابی. آن دو شخصیت یکی علی ابن ابیطالب بود و دیگری فرزند او حسین بن علی.

 

وی سخنان خود درباره شخصیت جامع الاطراف علی(ع) را با توصیف ویژگی های او در برخورد با مردم، کارمندان و کارگزاران در دوران خلافت آغاز کرد و در این باره گفت: قبل از هر چیز باید این مسئله را در همه رفتارهای امیر المؤمنین مورد توجه قرار دهیم و آن اینکه دو چیز برای حضرت علی(ع) همواره دغدغه بود؛ یکی حق و دیگری عدل. اگر 25 سال سکوت کرد برای از بین نرفتن حق بود. او از حق مسلم خود گذشت تا حق بالاتری به نام اسلام از بین نرود.

 

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در ادامه به خطبه سوم نهج البلاغه معروف به خطبه شقشقیه اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) 25 سال برای حفظ اسلام و دین خدا سکوت کرد. او در این خطبه می فرماید: شخصیت مرا و محوریت من در مورد خلافت را می دانستند و از میزان قدرت و علم من آگاه بودند و می دانستند که هیچ پرواز کننده ای نمی تواند به چنین اوجی برسد. اما من تصمیم گرفتم در این شرایط برای بقای اسلام و حق صبر کردن بهتر است. پس صبر کردم اما مانند کسی که خار در چشمش باشد و استخوان در گلویش.

وی افزود: بعد از 25 سال زمانی که سراغ علی (ع) آمدند، باز هم برای حق و دفاع از عدل، حکومت را نپذیرفت. علی فردی عافیت طلب نبود و نمی خواست از زیر بار مسئولیت فرار کند. او مرد جنگ و مبارزه و حرکت و کار بود و در همان دوره ای که از حکومت کناره گرفته بود، گونی هسته های خرما را به دوش می کشید و می کاشت تا نخل به عمل بیاورد و خرما تولید کند. زمانی که برای پیشنهاد خلافت نزد علی آمدند، فرمود من را رها کنید و به دنبال کسی جز من بروید. شما تحمل حکومت علی را ندارید. فرمود اگر من خلافت را بپذیرم، به تصمیمی که خود می گیرم عمل می کنم نه آنچه که شما می خواهید.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری این سخن علی را حکایت از تعارف نداشتن او با دیگران در امر خلافت و حکومت داری دانست و اظهار کرد: مولا علی(ع) در اداره کشور با کسی تعارف نداشت. جناح، گروه و خط برای او اهمیتی نداشت و معیار او در حکومت داری حق و عدل بود. به همین دلیل می گفت اگر من خلافت را بپذیرم، کسانی را که پیش از من در حکومت داری ظلمی به مردم کرده اند و از بیت المال برای خود هزینه کرده اند، رها نمی کنم و حساب آنها را هم می رسم. او می فرمود اگر بیت المال را به تاراج برده و هر طور که دلتان خواسته باشد آن را خرج کرده باشید، حتی اگر مهریه زنانتان باشد از شما پس خواهم گرفت.

وی ادامه داد: شخصی مسئولیتی را در کشور بر عهده می گیرد و هر طور دلش خواست بیت المال را خرج می کند، آن وقت می گویند تا زمانی که بر مسند است، مصلحت نیست جلوی او را بگیریم. وقتی هم که از مسندش کنار رفت می گویی حالا که رفته است و دیگر مرده را لگد نزنیم. پس کی و کجا می خواهیم حساب بیت المال را برسیم؟ مگر ما نمی گوییم شیعه و پیرو علی هستیم؟ امیر المؤمین علی (ع) که خطاب به کارگزاران خود می فرماید قلم خود را ریز کنید و کمتر در نوشتن کاغذ را حرام کنید. اگر حکومت علی اینگونه است، تکلیف ما که اینگونه حساب بیت المال را به حال خود رها می کنیم چیست؟

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری افزود: مسلمانان سخنان امیر المؤمنین علی(ع) را پذیرفتند و با او بیعت کردند. بسیاری از افراد هم بعدها زیر بیعتشان زدند چرا که زمانی که از علی خواستند خلافت را بپذیرد، تصور می کردند او شعار می دهد و پس از مدتی حرف هایش را فراموش می کند. غافل از اینکه حضرت علی(ع) حکومت را برای دفاع از حق و عدل پذیرفته بود. او فرمود به خدایی که این گندم را از وسط به دو نیم مساوی تقسیم کرده است، اگر آمدن شما مردم نبود و اگر با من اتمام حجت نمی شد و اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که در صورت مشاهده وضعیت در جامعه که در آن عده ای از فرط سیری و پرخوری نمی دانند چه کنند و عده ای دیگر از شدت فقر چاره ای ندارند، برای برپایی حق قیام کنند، ریسمان شتر خلافت را روی دوشش می انداختم و می گذاشتم در خانه هر کسی که می خواهد برود.

وی نقطه آغاز جنگ جمل را پذیرفته نشدن حکومت عدل علی از سوی برخی زمامداران قبل از امیر المؤمنین دانست و گفت: وقتی علی (ع) بر مسند خلافت نشست، گروهی از گردن کلفت ها که تا پیش از آمدن او هر کاری می خواستند کرده بودند، دیدند علی می خواهد حسابشان را برسد، جلسه گذاشتند. در آن جلسه تصمیم گرفتند که ولید با علی(ع) صحبت کند. ولید نزد حضرت علی(ع) رفت و به او گفت: ابالحسن تو در حکومت خود اجازه نده کارگزاران از بیت المال استفاده کند، به کارگزاران خلفای قبلی کاری نداشته باش. در ضمن از یاد مبر که ما دل خوشی از تو نداریم. تو عموهای ما یا پسران عموهایمان را کشته ای، اما ما چاره ای جز رأی دادن به تو نداشتیم.

ناطق نوری افزود: امیر المؤمنین در جواب آنها گفت من سرباز خدا بوده ام و برای خدا شمشیر زده ام. ضمن اینکه من کاری به گذشته افراد ندارم، اما خدا دستور داده است که عدل مراعات شود. از همان زمان بود که این قبیل از افراد فهمیدند آبشان با حضرت در یک جوی نمی رود همین مقدمه ای برای جنگ جمل شد. علی 5 سال حکومت کرد و در این مدت کوتاه در سه جنگ شرکت کرد، آن هم جنگ با مسلمانان و اهل قبله؛ چراکه حق برای او اصل و اساس بود و عدل باعث شد برای رسیدن به حق قیام کند.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در بخش دوم سخنان خود درباره فاصله ما با روش امیر المؤمنین علی(ع) در برخورد با کارگزاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی نظام بسیار مبارکی برای ما و نعمتی است که بچه های بسیاری پای انقلاب آن خون داده اند. مردم ما نیز با وجود انتقاداتی که دارند، پای این انقلاب، ارزش های آن و رهبری نظام ایستاده اند. جهان اسلام گرفتار فجایع است اما جمهوری اسلام به برکت نظام، ولایت فقیه و مردم معتقد به ولایت فقیه پا برجاست. هدف اصلی دشمنان و استکبار جهانی و اقمار آنها در منطقه جمهوری اسلامی است، اما به برکت این نظام، وحدت و انسجام و حضوری که مردم در عرصه دارند، جرئت چنین کاری را ندارند.

وی در ادامه حضور مردم در عرصه هایی همچون روز قدس و 22 بهمن را باعث افتخار نظام جمهوری اسلامی دانست و اظهار کرد: این مردم با وجود انتقادات بسیاری که دارند، با دهان روزه و در گرمای برای دفاع از مردم فلسطین در روز قدس از خانه های خود بیرون می آیند. راهپیمایی روز 22 بهمن سال به سال پرنشاط تر و مصمم تر برگزار می شود و نشان می دهد که مردم پای انقلاب ایستاده اند. قدر این مردم را باید بدانیم. نباید بگذاریم مسئله دار شوند. اگر مدیر، رئیس یا وزیری تخلف کند، بیت المال را هدر دهد یا با مردم برخوردی بد داشته باشد و آنها را تحویل نگیرد، قدر این مردم را ندانسته است. این مردم ما را آوردند و همین مردم جنگیدند. حالا ما تا وزیر و رئیس می شویم آنها را تحویل نمی گیریم.

ناطق نوری در توضیح رفتار امیر المؤمنین علی(ع) به برخی نامه های او به حکام زیر دست خود اشاره کرد و گفت: ایشان در نامه ای خطاب به فرماندار فارس می فرمایند، کشاورزان منطقه تو شکایت دارند و می گویند تو خشن و سنگدل هستی و مردم را تهدید می کنی. ایشان همچنین در نامه ای دیگر به زیاد بن ولی می نویسند و می گویند خبر رسیده است که به بیت المال خیانت کرده ای. به خدا قسم اگر خیانت تو کم یا زیاد باشد، چنان با تو شدید برخورد می کنم که از زندگی ات بهره ای نبری و نتوانی نان زن و بچه ات را نتوانی در بیاوری.

وی ادامه داد: بذل و بخشش از بیت المال برای جلب نظر مردم، ناپسندیده است. حضرت علی(ع) نامه دیگری به یکی از فرمانداران خود نوشته اند که در آن می فرمایند تو مثل اینکه ارث پدر و مادرت را به خانه می بری. پناه بر خدا مگر به معاد اعتقاد نداری؟ از دقت حساب روز قیامت نمی ترسی؟ ما فکر می کردیم تو فرد عاقلی هستی. چگونه بیت المال را به خانه می بری در حالی که می دانی حرام است.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری یکی از مشکلات نظام سیاسی کشورمان را تعارف و رودرواسی دانست و گفت: حکومت علی با کسی رودربایستی ندارد. او به زمامداران خود نامه می نوشت و به آنها دستور می داد به محض دریافت نامه، خود را به او معرفی کنند و از حکومت داری کناره بگیرند. در حکومت علی اگر کارمندی تخلفی مرتکب می شود، اگر شخصی بیت المال را حیف و میل می کند، او را متهم و مسئولیت را از او سلب می کند و اجازه می دهد آبرویش برود.

وی رسیدگی به تخلفات مالی در سیستم کشور و اطلاع رسانی نتایج این رسیدگی به مردم را مهم تلقی کرد و افزود: مردم مدام از خودشان می پرسند پس تکلیف چند میلیاردی که حیف و میل کردند، چه شد؟ سؤال می کنند که بیمه تأمین اجتماعی چه شد؟ رسیدگی کنید و پاسخ مردم را بدهید. اگر هم نتوانستید بگویید نتوانستیم و دلایل را برای آنها بیان کنید. ما که نباید با مردم رودربایستی داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری یکی دیگر از مشکلات نظام را تملق و چاپلوسی دانست و تصریح کرد: امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند خدا همه کارهای مؤمن را به اختیار خودش گذاشته، جز اینکه خودشان را ذلیل کنند. حضرت علی(ع) وارد شهر انبار شدند و مردم آن شهر که ایرانی بودند شروع به سجده کردند. حضرت ایستاد و پرسید چرا سجده می کنید؟ ایرانی ها جواب دادند این رسم ماست. حضرت علی(ع) فرمودند چه بد عملی است آنکه در دنیا جز رنج ندارد و در آخرت جز عذاب. ایشان در جایی دیگر می فرمایند آنگونه که با سلاطین سخن می گویید با من سخن نگویید.

وی ادامه داد: امیر المؤمنین علی(ع) می فرمودند من مصون از خطا نیستم، مگر آنکه خدا کمکم کند. بنابراین اگر پیشنهاد، مشورت یا حرف حقی دارید، به من بگویید. ایشان تملق و چاپلوسی را نمی پذیرفت. شخصی بسیار از امام علی(ع) تعریف و چاپلوسی کرد. حرف هایش که تمام شد ایشان فرمودند من بسیار پایین تر از تعاریف تو و بسیار بالاتر از آنچه هستم که در دلت درباره من فکر می کنی.

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در پایان گفت: تملق و رودربایستی در کنار باندبازی مثل موریانه به انقلاب اسلامی آسیب می رساند. بنابراین نیازمندیم نگاه علی به مردم و کارگزاران را مورد توجه قرار دهیم.

 

غزه و رنج هایش

Posted: 18 Jul 2014 01:30 PM PDT

جمیله کدیور
شکستن مقاومت در غزه هدف اصلی اسراییل است. هدفی که تاکنون در تحقق آن توفیقی نداشته است 


تردیدی نیست هیچ ملتی به اندازه فلسطینی ها در طول حیات خود مصیبت، سختی و رنج را تجربه نکرده اند. سوای آوارگان فلسطینی در اردوگاههای سرزمین های هم جوار که رنج ها و مشکلات آنها هم حدیث خود را دارد، فلسطینیان ساکن در سرزمین های اشغالی چندین دهه است در وطن خود محصور و زندانی اند. سیاستمداران فلسطینی به رغم سالها مذاکره و چشم پوشی از بسیاری از حقوق خود، هنوز در نقطه صفر اند و فلسطینی ها همچنان از داشتن سرزمینی با مرزهای مشخص و با کلیه حقوق رسمی یک دولت مستقل برای خود محروم اند. نوار اشغالی غزه و کرانه باختری دو پاره تن فلسطین یکی تحت مدیریت حماس و دیگری حکومت خودگردان همچنان طعم تلخ اشغال و فشار زورگویی های اشغالگران را بر گرده خود احساس می کنند.


اسراییل برای آنکه مبادا فلسطینیان فراموش کنند ملتی تحت اشغال اند هر از چندی حملات سبعانه خود را آغاز می کند. گذشته از حجم گسترده تخریب و ویرانی، تعداد کشته ها و زخمی های فلسطینی طی این حملات قابل تامل است. آثار و عوارض آسیب های روحی و روانی این حملات در کنار حجم جراحت ها نگران کننده است. غزه طی سال های گذشته بیشترین سهم سبعیت را در قیاس با سایر مناطق تحت سلطه و جنگ تحمل کرده است. ۳حمله متوالی در عرض ۶ سال و هزاران کشته و زخمی و حجم فراوان ویرانی، نمایشی از سهم رنجیست که اهالی غزه در این سالها از زندگی زیر سایه اشغال داشته اند.


بهانه های اسراییل برای حمله به غزه در سال ۲۰۰۸، سال ۲۰۱۲ و اکنون در سال ۲۰۱۴ تقریبا یکسان بوده است. قساوت، سنگدلی و خشونت استراتژی مداوم اسراییل بوده و هست. سکوت محافل حقوق بشری و چراغ سبز امریکا و کشورهای غربی در این سالها یکسان است. توصیه امریکا به اسراییل در اینکه در حملات مراقب باشد با دقت بکشد، قابل تامل است.


و مقاومت مردم برغم همه این یکسانیها هنوز پابرجاست.


اهداف اسراییل درحمله اخیر را می توان چنین برشمرد:


یکم: ضربه زدن به برنامه ملی فلسطینی ها برای وحدت میان کرانه باختری و نوار غزه و تشدید اختلاف میان حماس و دولت خودگردان. دو ماه پیش حماس و دولت خودگردان برای پایان بخشیدن به اختلافات و تشکیل دولتی متحد و فراگیر توافق کردند. در واقع با تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی، اسراییل نمی توانست از اختلاف و فاصله بین حماس و فتح، کرانه غربی و غزه به عنوان دستاویزی برای به تعویق انداختن مذاکرات استفاده کند.


دوم: تضعیف مقاومت فلسطینی ها در مقابل اشغال. غزه تحت مدیریت حماس طی سالهای اخیر نماد مقاومت فلسطین در قبال اسراییل بوده است. هدف حملات اسراییل آن است که اولا این مقاومت با حملات هر از چندی تضعیف شود. ثانیا اعتراضات مردم علیه حماس و مقاومت را موجب شود.


سوم: از بین بردن زیر ساخت های اداری، اقتصادی، آموزشی، و بهداشتی فلسطینی ها و قرار دادن آنها در وضعیتی متزلزل و بی ثبات.


چهارم: منحرف کردن توجه مردم اسراییل از مشکلات اقتصادی داخلی. طیف زیادی از مردم اسراییل نتانیاهو و سیاست های اقتصادی او را مسئول افزايش فقر می دانند.


پنجم: به تعویق افکندن مذاکرات صلح و پرهیز از تشکیل دولت حقیقی فلسطینی.


نهایتا اینکه شکستن مقاومت در غزه هدف اصلی اسراییل است. هدفی که تاکنون در تحقق آن توفیقی نداشته است. حملات هوایی، دریایی و زمینی اسراییل به غزه با هدف نابود کردن پایگاههای حماس همچون گذشته این بار هم بی نتیجه پایان می یابد.هر چند این خونریزی ها برای تعویق در تشکیل دولت فلسطین است ولی اسراییل راهی به جز به رسمیت شناختن کشور فلسطین ندارد. کشوری که حماس بخشی از آن را تشکیل خواهد داد. 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


درد ﻋﻠﯽ ‏(ﻉ )، درد ما

Posted: 18 Jul 2014 01:30 PM PDT

سید طبیب تقی زاده
 ﺷب های ﻗﺪﺭ ﺷﺐ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﺐ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻣﺎﻧﺪﻥ ٬ﺷﺐ ﺗﻮﺑﻪ ﻭﺗﺼﻤﯿﻢ ﻧﻪ و ﺷﺐ ﻧﺎﻟﻪ ﻭﮔﺮﯾﻪ ﻧﻪ ﺷﺐ ﻣﺎﺗﻢ ﻭﻋﺰﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻠﯽ ‏( ﻉ ‏) 

ﺍﯾﻦ ﺷﺒﻬﺎ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﻗﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺷﺒﻬﺎﯼﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ .

ﺁﺭﯼ ﺷب های ﻗﺪﺭ ﮐﻪ ﺷﺐ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﺐ ﺑﯿﺪﺍﺭ ﻣﺎﻧﺪﻥ ٬ﺷﺐ ﺗﻮﺑﻪ ﻭﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺻﻼﺡ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺷﺐ ﻧﺎﻟﻪ ﻭﮔﺮﯾﻪ ﻧﻪ ﺷﺐ ﻣﺎﺗﻢ ﻭﻋﺰﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﻠﯽ ‏( ﻉ ‏) ؛ ﭼﺮﺍ ﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺍﺯﺩﺭﺩﻭ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻡ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺍﺯ ﮐﻮﺗﻪ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻋﺼﺮﺵ ﺁﻭﺍﺭﻩ ﻧﺨﻠﺴﺘﺎﻧﻬﺎﯼ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ .

ﺩﺭﺩ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﺩﺭﺩﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﻫﺎﯼ ﺷﺐ ﺑﻪ ﺩﻝ ﻧﺨﻠﺴﺘﺎﻥﻫﺎﯼ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻣﯽ ﮐﺸﺎﻧﺪ ... ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﻟﻪ ﺩﺭﻣﯽ ﺁﻭﺭﺩ .

ﺍﻓﺴﻮﺱ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﻫﺎﺩﻭﺳﺘﺪﺍﺭﺍﻥ ﻋﻠﯽ ‏( ﻉ ‏) ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺮ ﺩﺭﺩﯼ ﻣﯽﮔﺮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺷﻘﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﺧﻼﺋﻖ ﺑﺮ ﻓﺮﻕ ﺳﺮ ﺣﯿﺪﺭ ﮐﺮﺍﺭ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻣﺪ . ﺍﻣﺎﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺩﮐﺘﺮ ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ ﺩﺭﺩ ﺷﻤﺸﯿﺮ٬ﺩﺭﺩ ﻋﻠﯽ ﻧﯿﺴﺖ . ﺩﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﭼﻨﺎﻥ ﺭﻭﺡ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ،ﺗﻨﻬﺎﺋﯽ ﺍﺳﺖ . ﮐﻪ ﻣﺎ ﺁﻥﺭﺍ ﻧﻤﯽﺷﻨﺎﺳﯿﻢ ﻭﻧﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﯾﻦ ﺩﺭﺩ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﻢ ! ﺁﺭﯼ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻪ ﺁﻥ ﺩﺭﺩ ﺭﺍ …

ﮐﻪ ﻋﻠﯽ ﺩﺭﺩ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ . ﻭ ... ﻣﺎ ﺩﺭﺩ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﻤﯽﮐﻨﯿﻢ؛ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻋﻠﯽ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﻋﻠﯽ ﺩﻭﺭﯾﻢ ﻭﺩﻭﺭﺗﺮ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺷﺪ .

ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺮﯼ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺩﺭﻗﺮﺍﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺩﺭﺩ ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﯾﺎﻓﺖ ﺁﻧﺠﺎ ﮐﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ .

 ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﺴْﺘَﺤِﺒُّﻮﻥَ ﺍﻟْﺤَﻴَﺎﺓَ ﺍﻟﺪُّﻧْﻴَﺎ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ﻭَﻳَﺼُﺪُّﻭﻥَ ﻋَﻦ ﺳَﺒِﻴﻞِ ﺍﻟﻠَّـﻪِ ﻭَﻳَﺒْﻐُﻮﻧَﻬَﺎ ﻋِﻮَﺟًﺎ ۚ ﺃُﻭﻟَـٰﺌِﻚَ ﻓِﻲ ﺿَﻠَﺎﻝٍ ﺑَﻌِﻴﺪٍ﴿ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ : ٣﴾

ﻫﻤﺎﻧﻬﺎ ﮐﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻧﯿﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﺧﺮﺕ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ؛ ﻭ ‏( ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ‏) ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﺩﺍﺭﻧﺪ؛ ﻭ ﻣﯽﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺭﺍ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﺳﺎﺯﻧﺪ؛ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﮔﻤﺮﺍﻫﯽ ﺩﻭﺭﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ (! ‏)

ﺁﺭﯼ ﻋﻠﯽ ﺍﺯ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭﯼ ﮐﻮﺭ ﮐﻮﺭﺍﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯﻣﻌﺎﻭﯾﻪﺍﺑﻦ ﺍﺑﻮﺳﻔﯿﺎن ﻬﺎ ﻭﻋﻤﺮ ﻭﻋﺎص ﻬﺎﯼ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ٬ﺍﺯ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﺣُﺐ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺭﯾﺎﺳﺖ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺧﻨﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻭﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ ﻭﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﭘﯿﺸﻮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺳﺎﻣﺮﯼ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺍﺑﺮﻫﻪ .

ﺁﺭﯼ ﻋﻠﯽ ﺍﺯ ﺟﻬﻞ ﻣﺮﺩﻣﯽ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﯼ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﭘﺎﯾﻤﺎﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭﺑﺮﺍﯼ ﺍﺣﯿﺎﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎ ﻗﺪﻣﯽ ﺑﺮ ﻧﻤﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ٬ﻋﻠﯽ ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩﯼ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﻄﻮﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺳﻮﺥ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﻭﻓﺮﯾﺎﺩ ﺍﺑﻮﺫﺭ ﺭﺍﮐﻪ ﻧﻤﺎﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﻋﺼﺮﺧﻮﯾﺶ ﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺳﺮﺩ ﻭﺧﺎﻣﻮﺵ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭﻋﻠﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺳﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﯾﺎﺭﯾﯿﺶ ﻭﺑﻪ ﺳﻮﯾﺶ ﺩﺭﺍﺯ ﺷﻮﺩ٬ ﻋﻠﯽ ﺍﺯ ﻋﺪﺍﻭﺕ ﻭﺗﻌﺼﺒﯽ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﻮﺭ ﺭﺍ ﻣﻨﮑﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺷﻤﻌﯽ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪ٬ﻋﻠﯽ ﺍﺯﺩﺭﺩﯼ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺭﻫﻢ ﻭﺩﯾﻨﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺷﺎﻡ ﻭﮐﻮﻓﻪ ﻭﻣﺪﯾﻨﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﺍﺝ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭﻋﻠﯽ ﺍﺯﺩﺭﺩﯼ ﻧﺎﻟﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﻤﺎﻝ ﺷﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺩﺭ ﭘﻮﺷﺶ ﺩﯾﻦ ﻭﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺭﯾﺎ ﺭﺍ ﺷﺮﻋﯽ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺴﯿﺮﻋﻠﯽ ‏( ﻉ ‏) ﺟﺎﻥ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﻓﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪﻭ ﺑﺎ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﻣﻌﺒﻮﺩ ﺧﻮﯾﺶ ﻗﺪﻡ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﺩ .


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


ماه شهيد محراب ، علي

Posted: 18 Jul 2014 01:30 PM PDT

عیسی سحرخیز
برخورد علي با مخالفان سياسي خود كه حتي يك روز حقوق شان از بيت المال حذف نشدفرصتي شد تا نگاهي داشته باشم به نكاتي از نهج البلاغه  

رمضان ماه خداست و در كنارش ماه شهيد محراب ، علي

اين دست برخورد علي با مخالفان سياسي خود كه حتي يك روز حقوق شان از بيت المال حذف نشدفرصتي شد تا نگاهي داشته باشم به نكاتي از نهج البلاغه، ذكر شده در دفاعيه ام در دادگاه فرمايشي


در نهج‌البلاغه ماجرای جالبی از نحوه‌ی برخورد‌ امام علی(ع) با مخالفان سیاسی‌اش (یعنی خوارج) وجود دارد؛ گروهی که حتی در مقطعی دست به شمشیر بردند و دست به قیام مسلحانه زدند اما تا زمانی که آنان جنگ را شروع کردند ‌امیرالمومنین با ایشان کاری نداشت و حتی سهم‌شان را از بیت‌المال قطع نکرد.


روایت شده است (صفحه ۱۲۸۳ نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام) که ‌امام علی (ع) در بین اصحاب خود نشسته بود؛ زنی باجمال و نیک‌رو بر ایشان بگذشت. اصحاب چشم‌ها بر او‌انداختند. آن حضرت فرمود: دیده‌های این نرها (مانند شتر مست) برهوا افکنده است، و این‌گونه نگاه کردن سبب هیجان و انگیخته شده شهوات و خوشی است در ایشان. پس هرگاه یکی از شما به زنی که او را خوش‌اید نگاه کند باید با اهل خود همبستر شود که او زنی مانند زن است( همه‌ی زن‌ها در لذت و خوشی رساندن یکسانند ). پس مردی از خوارج گفت: خداوند او را کافر بکشد، چه او را فقیه و دانشمند گردانیده؟! اصحاب برجستند که او را بکشند. ‌امام علیه‌السلام فرمود: مهلتش دهید(واگذارید)؛ به‌جای دشنام باید دشنامش داد، یا از گناهش گذشت (نه آنکه او را بکشید).


ریاست محترم دادگاه، اعضای هیأت منصفه

آنچه بیان شد شمه ای از رفتار و کردار حکومت اسلا‌می‌‌در برابر مخالفان غیرمسلح است، یعنی کسانی که براساس الگوی اسلا‌می ‌و قرآنی عمل ‌می‌کنند و ‌امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ی دینی و شرعی و حق قانونی خویش در برابر حاکم می‌دانند؛ چه حرف و نقدشان حق باشد و چه ناحق، ‌اما از نگاه و قضاوت آنان از روی حسن‌نیت و در جهت اصلاح ‌امور جامعه و بهبود وضع زندگی مسلمانان انجام شده و در مرحله‌ای ‌امری واجب با هدف «نصیحه‌الملوک» بوده است.


قابل توجه است که خداوند متعال خود در قرآن مجید می‌فرماید :اگر شرایط بازگشت و جامعه به سمتی رفت که ظلم حاکم شد و گوش شنوایی برای رفع ظلم نبود، ‌امر به معروف ونهی از منکر حتی تا جایگاه «بدزبانی و بلند کردن صدا» جایز است؛ چنان‌که در سوره‌ی نساء آیه‌ی ۱۴۸ ‌امده است: «خداوند بانگ برداشتن به بدزبانى را دوست ندارد مگر از کسى که بر او ستم رفته باشد.» این ظلم می‌تواند در حق یک شهروند روا شده باشد یا در حق گروهی از شهروندان و یا حتی در حق تمام مردم یک جامعه.


اجازه می‌خواهم بار دیگر به ذکر نکاتی از نهج‌البلاغه بازگردم و گوشه‌ای از شیوه عملی پیامبر اکرم(ص) و ‌امام علی(ع) را در حکمرانی، و هشدارهایی که داده‌اند و توجه‌هایی که مطرح کرده‌اند، بیان نمایم.


همه می‌دانیم که حضرت محمد (ص) می‌فرماید که اسلام آمده است که فرد مسلمان به شیوه ای تربیت شود که در برابر حاکمان و صاحبان قدرت، موجودی الکن و زبون نباشد. دست‌کم، اسلام و شیوه‌ی مسلمانی که نسل ما، پیش از انقلاب آموخت چنین مضمون و محتوایی داشته و بر این گونه بوده است. چنان‌که در گزارش‌های موثق آمده است، یکی از خلفا از مردم می‌خواهد که اگر به راه خطا رفت او را زنهار دهند و به راه راست هدایت کنند؛ و یکی از اعراب در برابرش _بی‌پروا_ می‌گوید: «اگر به راه کژ روی با همین شمشیر راستت می‌کنم.»


از همین زاویه است که در نهج‌البلاغه نیز ‌امیرالمومنین به کرات توصیه به رعایت ‌امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و شیوه ها و مراتب آن را مورد توجه قرار می‌دهد. ایشان از جمله می‌فرماید (صفحه ۱۲۶۴ نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام): «همه‌ی اعمال نیکو و جهاد در راه خدا در پیش ‌امر به معروف و نهی از منکر نیست مگر آب دهان‌انداختن در دریای پهناور (چون قوام اسلام به‌امر به معروف و نهی از منکرمی‌باشد)؛ و ‌امر به معروف و نهی از منکر اجل را نزدیک نمی‌کند و روزی را گم نمی‌گرداند؛ و نیکوترین ‌امر به معروف و نهی از منکر، گفتن یک سخن حق و درست است نزد پادشاه ستمگر (که آن سخن او را از ستمی‌ دور کند ‌یا به خیر و نیکی وادارد).»


از شرایط تعطیل شدن یا وارونه شدن نقد و انتقاد از حکومت و حاکم، به‌ویژه عدم رعایت «کلمه عدل عند ‌امام جائر»، نگفتن سخن حق و درست نزد پادشاه ستمگر است که بنیان جامعه فرو‌می‌ریزد. این‌چنین، وضعی پیش می‌آید که‌ امام علی (ع) به آن اشاره دارد (صفحه ۱۱۳۲ نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام): «روزگاری برای مردم خواهد ‌آمد که در آن مقرب نیست، مگر سخن‌چین نزد پادشاه؛ وزیر خوانده نشود، مگر بدکار دروغگو؛ و ناتوان نشمارند مگر شخص باانصاف و درستکار را. در آن زمان صدقه و انفاق در راه خدا را غرامت و تاوان (مالی که با اکراه می‌دهند ) می‌شمارند، و صله رحم و آمد و شد با خویشان را منت می‌نهند، و بندگی خدا را سبب فزونی برمردم دانند! پس در آن هنگام پادشاه (در فرمان‌فرمایی) به مشورت و کنکاش با کنیزان (زن‌های بی‌سرو پا) و حکمرانی کودکان (جوانان شهوتران بی‌تجربه) و‌اندیشه‌ی خواجه‌سراها (مردهای نالایق و پست) مشغول می‌باشد.»


ریاست محترم دادگاه

اجازه دهید در پایان این بخش در برابر مواردی که نشانه‌ها، علایم و الگوهای حکومت عدل علی و برخورد با منتقدان و مخالفان سیاسی بیان شد، باز از نهج‌البلاغه نمونه‌ای را درخصوص حکومت غیرعادلانه که برخوردی ناصواب با منتقدان و مخالفان سیاسی دارد بیان کنم. شاید مبنایی برای مقایسه و سنجش باشد. از جمله شیوه‌ای که در مورد من استفاده شد و وسیله‌ای که به‌کار رفت، می‌توان «سمند» را با «جمل» قیاس کرد و «جهاز شتر» را با «صندلی‌های ماشین‌های ‌امروز» در زمان نقل و انتقال!


در نهج‌البلاغه در خصوص رفتار عثمان با ابوذر غفاری چنین آمده است(صفحات ۴۰۳ الی ۴۰۶ نهج‌البلاغه فیض‌الاسلام):


«چون ابو‌ذر به دلیل سخنانش و ‌امر به معروف و نهی از منکر عثمان در مدینه مورد خشم عثمان واقع شد، او را به شام تبعید نمود. ابوذر در آنجا هم رفتارهای زشت او را به مردم اظهار داشته و او را چنان‌که بود می‌شناسانده. معاویه که از طرف عثمان والی شام بود رفتار ابو‌ذر را به او خبر فرستاد. عثمان نوشت، به رسیدن نامه‌ی من او را بر شتر برهنه‌ای سوارکرده به مدینه بازفرست. معاویه او را برشتر بی‌جهازی سوار کرده روانه نمود و تا به مدینه برسد، پوست و گوشت ران‌های او ساییده شد… چون چشم عثمان به او افتاد گفت: ای جندب، خدا تو را به نعمت خود شاد مگرداند. ابوذر گفت: اسم مرا نمی‌دانی، من جندب نام داشتم ولی پیغمبر اکرم مرا عبدالله نامید و آن را اختیار نمودم. عثمان آنچه از او درباره‌ی خود شنیده بود اظهار داشت. ابوذر آنچه نگفته گفت من نگفته‌ام، ولیکن از رسول‌خدا شنیدم که چون طائفه‌ی شما بنی‌امیه به سی مرد برسد مال خدا را برای خود اختیار کرده و بندگان او را خوار و دین‌اش را تباه گردانند. پس از آن خدا بندگانش را از دست ایشان برهاند. عثمان از حضار مجلس پرسید: شما این سخن را از پیغمبر شنیده‌اید؟ گفتند: نه. گفت: ای جندب، وای بر تو به رسول خدا دروغ می‌بندی؟ گفت: من دروغ‌گو نیستم. پس( عثمان) کسی را به خدمت امیر‌المومنین علیه‌السلام فرستاد. آن حضرت تشریف آورد. از آن بزرگوار پرسید: چنین حدیثی شنیده‌ای؟ حضرت فرمود: نشنیده‌ام ولیکن شنیدم که فرمود: آسمان سایه نینداخت و زمین برنداشت صاحب درجه‌ای راستگوتر از ابو‌ذر غفاری. پس حضاری که از اصحاب که از اصحاب پیغمبر بودند گفتند: ما این سخن را از پیغمبر شنیده‌ایم، ابوذر راستگوست. عثمان رو به حضار کرد و گفت: چه می‌گویید درباره‌ی این وضع که تفرقه و جدایی میان مسلمانان‌انداخته؛ آیا او را بزنم یا حبس کنم یا بکشم یا از مدینه بیرون نمایم؟ امیرالمومنین علی(ع) فرمود: ای عثمان من به تو ‌می‌گویم، آنچه مومن آل فرعون درباره‌ی موسی به فرعون گفت، اگر دروغ‌گوست، کیفر دروغ گفتن‌اش‌ بر اوست و اگر راست می‌گوید پاره‌ای از آنچه را که خبر ‌می‌دهد به شما ‌می‌رسد، زیرا خدا هدایت نمی‌کند و رسوا نماید کسی را که افراط کرده بسیار دروغ گوید(س۴۰، آیه ۲۸). عثمان بعد از شنیدن این سخن به امام علی(ع) جسارت کرد. حضرت هم پاسخ داده فرمود، ای عثمان چه ‌می‌گویی؟! این ابوذر که حاضر است، دوست خاص رسول خداست. عثمان رو به ابوذر آورد و گفت: از شهر ما بیرون شو. ابوذر گفت: به خدا سوگند من هم میل ندارم در جوار تو باشم. گفت: به عراق برو و هرچه خواهی آنجا توقف کن. گفت: هرجا که بروم از گفتن سخن حق خودداری نخواهم کرد. گفت: کدام زمین را دشمن داری؟ گفت: ربذه که در آنجا به غیر از دین اسلام بودم. پس به مروان حکم فرمان داد تا او را به شتر بی‌حجاز سوار کنند. و او در آنجا بود تا در سال هشتم ازخلافت عثمان وفات نمود… چون از مدینه خارج شد امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین (ع) و عقیل و عبدالله ابن‌جعفر و عمار ابن یاسر برای وداع با او بیرون رفتند. امام(ع) او رادلداری داده و فرمود: ای ابوذر تو برای (رضای خشنودی) خدا به خشم آمدی، پس امیدوار باش به آنکه برای او خشنود شدی. این قوم بر دنیای خود از تو ترسیدند و تو بر دین خود از آنان ترسیدی؛ پس آنچه که برای آن از تو ‌می‌ترسند به دستشان ده ( از دنیای آنان چشم بپوش) و آنچه که به آن ‌می‌ترسی از ایشان بگریز، چون بسیار نیازمندند به آنچه تو آن‌ها را منع نمودی ( از منکرات نهی کردی و در آن فواید بی‌شماری است که همه به آن احتیاج دارند) و چه بسیار بی‌نیازی از آنچه (دنیایی) که تو را منع نمودند و زود است که فردا (روز رستاخیز) بدانی سود از آن کیست و چه کسی رشک ‌می‌برد.»

منبع: فیس بووک نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.