جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازگشت جلال طالبانی به عراق

Posted: 18 Jul 2014 05:10 AM PDT

 جرس: جلال طالبانی، روز شنبه به کشورش بازمی گردد. رییس جمهوری عراق در پی سکته مغزی نزدیک به دو سال است که برای درمان در آلمان اقامت دارد.   

 

به گزارش ایرنا به نقل از  خبرگزاری فرانسه، حزب ˈاتحادیه میهنی کردستانˈ در بیانیه ای اعلام کرد: طالبانی رییس جمهوری عراق پس از درمان موفقیت آمیز در کشور آلمان روز شنبه 19 ژوییه (28 تیر) به کشورش بازمی گردد.

پارلمان عراق روز سه شنبه با شکستن بن بست چند هفته ای، ˈسلیم الجبوریˈ را به عنوان رییس تازه این نهاد قانونگذاری عراق برگزید که نخستین گام در مسیر تشکیل دولت تازه در این کشور به شمار می رود.

قرار است مجلس عراق در نشست سه شنبه آتی خود نخست وزیر و رییس جمهوری تازه این کشور را برگزیند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با نوری المالکی دیدار کرد

 «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (جمعه) وارد بغداد شد و با نوری المالکی نخست وزیر عراق دیدار و گفت و گو کرد.


 در این دیدار المالکی پیروزی ملت و دولت عراق در برابر گروه های تکفیری و تروریستی را تبریک گفت و از حمایت های معنوی جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت عراق تشکر و قدردانی کرد.

نوری المالکی تشکیل پارلمان ملی و انتخاب ˈسلیم الجبوریˈ رییس جدید مجلس عراق را گامی مهم و موثر در توسعه روند سیاسی و اشتراک مساعی جناح های سیاسی برای مدیریت بحران جاری در عراق دانست.

مالکی همچنین با توجه به اشتراکات دو ملت بر برقراری صلح ؛ ثبات و امنیت در عراق تاکید کرد.

نتانیاهو: عملیات در غزه گسترش می‌یابد

Posted: 18 Jul 2014 04:54 AM PDT

حماس: کشتار کودکان فلسطینی بی پاسخ نخواهد ماند
جرس: نخست وزیر اسرائیل در اظهاراتی با این ادعا که حماس مسئول حوادث غزه است، اعلام کرد که کابینه جنگ با گسترش عملیات نظامی علیه نوار غزه موافقت کرده است.  

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جریان نشستی خبری مدعی شد که حمله زمینی به دنبال رد توافق آتش‌بس از سوی جنبش حماس صورت گرفت.

 

وی با تاکید بر اینکه کابینه کوچک (کابینه جنگ) با گسترش عملیات نظامی در نوار غزه موافقت کرده است، عنوان داشت: جنبش حماس به توافق آتش‌بس پایبند نبوده و با قبول این طرح مخالفت کرد.

 

ارتش اسرائیل هم اکنون در تلاش است تا تونل‌های موجود میان غزه واسرائیل را تخریب کند اما انجام این اقدام تنها از طریق حملات هوایی امکان پذیر نیست.

 

وی افزود: ما بهای سنگینی را در جنگ علیه غزه پرداخت خواهیم کرد اما اگر اقدام به این حمله نکنیم بهای سنگین‌تری را باید بپردازیم.

 

نتانیاهو در ادامه گفت: افکار عمومی را برای برخورد علیه "سازمانی تروریستی" قانع خواهیم کرد! هدف از این عملیات حفظ جان شهروندانمان است. ما فقط علیه اقدامات تروریستی وارد عمل می‌شویم و بخاطر قربانیانی که حماس مسئول آن است ابراز تأسف می‌کنیم!

 

نخست وزیر اسرائیل در ادامه ادعاهای خود گفت: جنگ علیه "تروریسم" بر ما تحمیل شده است وما اسرائیلی‌ها را به پایداری فرا می خوانیم! امروز روز سرنوشت سازی برای اسرائیل است و نیروهای ما حملات زمینی، دریایی وهوایی را علیه حماس آغاز کرده‌اند.

 

حماس: کشتار کودکان فلسطینی بی پاسخ نخواهد ماند

 

 

سخنگوی حماس در اظهاراتی تاکید کرد: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بهای سنگینی به خاطر کشتار کودکان فلسطینی پرداخت خواهد کرد.

 

به گزارش مهر، ابوزهری گفت: ما از تجاوز زمینی رژیم صهیونیستی هراسی نداریم و ارتش رزیم اشغالگر را در گل و لای غزه غرق می کنیم.

 

با تشدید حملات زمینی ارتش اسرائیل به غزه، بیش از ۲۵ فلسطینی از جمله سه کودک کشته و ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

 

به گزارش بی‌بی‌سی٬ این سه کودک در حمله تانک‌های اسرائیل در شمال نوار غزه کشته شده‌اند. به این ترتیب شمار کشته شدگان فلسطینی در طول ۱۱ روز درگیری به بیش از ۲۶۰ نفر رسیده است.

 

همزمان با تشدید این حملات، به سبب ادامه محاصره نوار غزه، اوضاع انسانی در این منطقه تحت محاصره به شدت وخیم گزارش شده و رسانه ها گزارش داده اند نوار غزه در آستانه یک فاجعه انسانی به سبب کمبود شدید مواد غذایی و دارویی قرار دارد و بیمارستانها و مراکز بهداشتی با توجه به افزایش تعداد مجروحان با وضع دشواری روبرو هستند.

 

 

از سوی دیگر رسانه ها گزارش دادند بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دستور آغاز عملیات زمینی ارتش این رژیم علیه نوار غزه را صادر کرده است، جنبش حماس هم به رژیم صهیونیستی درباره عواقب این ماجراجویی صهیونیستها هشدار داده و این اقدام رژیم صهیونیستی را حماقت بزرگ توصیف کرد که این رژیم بهای سنگینی برای آن خواهد پرداخت.

 

 

یک رسانه اسرائیلی گزارش داده است عملیات زمینی ارتش اسرائیل حداقل یک هفته طول خواهد کشید و هدف از آن نابودی تونلهاست که برای اسرائیل راهبردی است.

 

 

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تاکید کرده است مقاومت برای هر احتمالی از جمله حمله زمینی رژیم صهیونیستی کاملا آماده است.

 

 

سامی ابوزهری از رهبران حماس تاکید کرده است غزه را گورستان نظامیان صهیونیست خواهیم کرد. وی گفت هر گونه جنگ زمینی اشغالگران فرصتی برای مقاومت خواهد بود تا با اسیر کردن نظامیان صهیونیست، اسرای خود را آزاد کند.

 

 

همزمان با ادامه حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گروههای مقاومت فلسطینی هم مناطق اشغالی از جمله عسقلان، سدیروت، اشکول و تل آویو را هدف موشکهای خود قرار دادند.

 

 

از سوی دیگر رسانه ها از شهادت یک شیرخوار سه ماهه فلسطینی در حمله هوایی صهیونیستها به رفح و زخمی شدن مادر وی خبر دادند.

 

 

المیادین هم گزارش داد مقاومت حملات اشغالگران را به بیت حانون دفع کرد.

 

 

این در حالی است که فرانسه از عملیات نظامی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده است.

 

 

خبر دیگر اینکه جنگنده های رژیم صهیونیستی بیمارستان وفاء را در شرق غزه بمباران کرده اند و درصدد تخریب کامل آن هستند.

 

 

مشعل: ارتش صهیونیستی هرگز در حملات زمینی موفق نخواهد شد

 

 

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد، خالد مشعل رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی هرگز در عملیات زمینی موفق نخواهد شد.

 

برپایه این گزارش، مشعل صبح روزجمعه به خبرگزاری فرانسه گفت: حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی با شکست همراه است.

 

 

مشعل که در دوحه به سر می برد گفت: اشغالگران اسراییلی در حملات هوایی و دریایی و ویران کردن خانه بر سر صاحبانشان موفقیتی به دست نخواهند آورد و با کشتن کودکان و افراد بیگناه دست به جنایت های جنگی در حق مردم می زنند و برخلاف قوانین بین المللی رفتار می کنند و هرگز با یورش های زمینی به اهداف خود نخواهند رسید.

 

 

اسرائیل از هفته گذشته شروع به انجام عملیات هوایی و بمباران نوار غزه کرده که در نتیجه آن شمار زیادی از شهروندان بی دفاع فلسطینی کشته و زخمی شده اند.

 

 

یادآوری می شود در راستای تلاش برای برقراری آتش بس در نوار غزه قرار است ˈلوران فابیوسˈ رییس جمهوری فرانسه امروز جمعه به مصر و فلسطین اشغالی سفر کند.

 

 

ˈاحمد داوداوغلوˈ وزیرخارجه ترکیه نیز در ادامه دیپلماسی تلفنی خود در مورد غزه با وزیران خارجه قطر و عربستان و نیز خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)گفت وگو کرد.

 

 

سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس هم اعلام کرد که موضع اتحادیه اروپا بیانگر موضع اکثر مردم قاره اروپا نیست و مردم این قاره کشتار غیر نظامیان را جنایت جنگی می دانند.

 

 

در همین حال ˈ سامی ابوزهریˈ از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تاکید کرد که خبر پیشنهاد آتش بس به این جنبش با شروطی مشخص صحت ندارد.

 

 

بیل کلینتون: اسرائیل با اقداماتش خود را در عرصه جهانی منزوی می‌کند

 

 

در واکنشی دیگر، رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدار داد که اسرائیل در حال منزوی کردن خود در صحنه جهانی و به خاطر تداوم حملات به نوار غزه است.

 

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اظهارات بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین آمریکا پس از آن صورت گرفت که اخبار و تصاویری از کشته شدن 4 کودک فلسطینی در سواحل غزه حین بازی منتشر شد.

 

 

کلینتون در گفتگو با کانال خبری ان دی تی وی هند گفت: اسرائیل با از بین بردن روند صلح خود را در عرصه جهانی منزوی می‌کند و این اصلا برای اسرائیل خوب نیست.

 

بیل کلینتون ادامه داد: در کوتاه مدت حماس می‌تواند خسارات جدی به وجهه اسرائیل در افکار عمومی به دلیل کشتار غیرنظامیان وارد کند.

 

 

کلینتون که تلاش‌های زیادی برای برقراری صلح جامع میان اسرائیل و فلسطین در کمپ دیوید در سال 2000 داشت از نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواست مذاکرات جدی صلح را از سر بگیرد.

 

 

وی گفت: اسرائیل در حال کشتن افراد غیر نظامی است و این کار احمقانه به نظر می‌رسد چرا که با این اقدامات تنها باعث منزوی کردن خودش در عرصه جهانی می‌شود. به عقیده من بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باید توافق صلح جامع و کاملی را با فلسطینی‌ها منعقد کند. 60 درصد اسرائیلی‌ها از وی حمایت خواهند کرد.

 

 

کلینتون افزود: هدف همه باید دنبال کردن روند صلح و دستیابی به صلح و ایجاد کشور فلسطین باشد.

 

 

نگرانی در مورد وضعیت  رضا شهابی در چهل و هفتمین روز اعتصاب غذا

Posted: 18 Jul 2014 04:54 AM PDT

 جرس: یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد در توصیف ملاقات امروزش با رضا شهابی، دیگر عضو این سندیکا، در بیمارستان نوشته است: ۱٨ کیلو از وزن بدنش را از دست داده بود و معده اش به خونریزی افتاده بود.  

 

به نوشته وبسایت آسمان دیلی نیوز، داوود رضوی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد پیرامون ملاقات خود با رضا شهابی در بیمارستان نوشته است:  

امروز به ملاقات رضا شهابی در بیمارستان رفتم، دیگر دستبند به دست نداشت ۴۷ روز از اعتصاب غذایش می گذشت، ۱٨ کیلو از وزن بدنش را از دست داده بود و معده اش به خونریزی افتاده بود، در بدو ورود من، همسرش با دیدنم گفت تا شما اینجا هستی من بروم و کمی کارها را سر سامان بدهم و برگردم، نگرانی و خستگی در چهره خانم شهابی کاملا مشخص بود، در دو روز گذشته همسر شهابی یکسره در دادستانی پیگیری کرده بود که هم دستبند را از دست رضا باز کند و هم اینکه بتواند برای همراهی در کنار همسرش مجوز بگیرد که خوشبختانه موفق هم بوده است.


در دو روز گذشته تعدادی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و دیگر فعالین کارگری و تعدادی از فعالین سیاسی و مادران پارک لاله به ملاقات شهابی رفتند و با وی همدری کردند و در خواست داشتند تا شهابی به اعتصاب غذایش پایان دهد، اما شهابی بعد از ۴۷ روز اعتصاب غذا با توجه به دغدغه های دیگر فعالین و احترام برای همه ی انها و تشکر، می خواهد تا یکشنبه ادامه دهد تا شاید مسئولی از طرف سیستم قضایی کشور به خواسته هایش توجه کند.


هر چند که شهابی توان برداشتن چندین قدم را نداشت اما روحیه ای محکم و استوار در چهره اش موج می زد. امیدواریم قبل از اینکه دیر شود، مسئولین قضایی تصمیمی منطقی بگیرند تا جان کارگری که دستمایه حداقلی حقوق هر شهروند است حفظ شود.
 

دفاع قالیباف از تفکیک‌ جنسیتی در شهرداری در خطبه‌های پیش از نماز جمعه: ما غیرت داریم

Posted: 18 Jul 2014 03:06 AM PDT

 جرس: شهردار تهران با اشاره به صحبت‌های مطرح شده درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری گفت: ما غیرت دینی داریم، حرف ما این است که نباید اجازه دهیم یک خانم در طول زمان معاشرت بیشتری با نامحرمان داشته باشد تا با محرمان خود و شوهر و فرزندش، زیرا این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.  

 

به گزارش ایسنا محمدباقر قالیباف که امروز سخنران پیش خطبه نماز جمعه تهران بود با بیان مطلب فوق، گفت:‌ در چند روز اخیر رادیوها و رسانه‌های خارجی مطالب کذبی را دنبال کردند و برخی رسانه‌ها هم در داخل کشور با آنها همراه شده‌اند و گفته‌اند که شهرداری تهران می‌خواهد تفکیک جنسیتی انجام دهد و زن و مرد را از هم جدا کرده و بین آنها دیوار بکشد.

 

وی ادامه داد: ما نظام اسلامی هستیم و غیرت دینی داریم. زمانی که در تهران پارک‌هایی برای بانوان ایجاد کردیم همین رسانه‌ها می‌گفتند می‌خواهند خانم‌ها را در جامعه راه ندهند که این حرف احمقانه‌ای بود. در کشور ما خانم‌ها مطابق اسلام از همه حقوق مثل مردها برخوردار هستند.

 

شهردار تهران با بیان اینکه پنج پارک در تهران ایجاد کردیم که مورد استقبال بانوان قرار گرفت، گفت: بعد از این موضوع رسانه‌های خارجی و ایادی داخلی آنها خفه خون گرفتند و دیگر حرف نزدند.

 

وی با تاکید بر اینکه زنان کشور ما عفیف بوده و حجاب و شخصیت دارند، گفت: 10 درصد مدیران شهرداری خانم هستند و شهرداری تهران در مقابل همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی بیشترین توجه را به بانوان داشته است و طبق گفته‌های مراجع ذیصلاح حجاب و عفاف در شهرداری تهران بسیار رعایت می‌شود.

 

وی افزود: حرفی که در شهرداری تهران زده‌ایم این بوده است که اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می‌کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می‌کنند، می‌توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند.

 

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم یک خانم در طول وقت اداری و در طی روزها و ماه‌ها ساعت تماس و معاشرتش با نامحرمان بیشتر از محرم، شوهر و فرزند او باشد، گفت: با گذشت زمان این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد. غیرت ما کجا رفته است؟ حالا "بی‌بی‌سی" هرچقدر می‌خواهد حرف بزند.

 

شهردار تهران افزود: بیشترین استخدام‌های ما بر اساس قابلیت‌ها، خانم‌ها هستند و چندین معاونت و اداره کل تحت مدیریت خانم‌هاست.

 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در درون سازمان شهرداری مصمم هستیم در مبارزه با فساد تلاش کنیم، گفت: بر اساس آمار دستگاه‌های نظارتی در مجموعه شهرداری مفاسد بیشتر نشده است، اما در مدیریت جهادی و مبارزه با فساد باید با شیب قابل قبولی به سمت کاهش فساد در مجموعه شهرداری برویم.

 

وی افزود: در این راه قول می‌دهم صادقانه و با فرهنگ دفاع مقدس تلاش کنیم.

 

به گزارش ایسنا، قالیباف همچنین با بیان اینکه توجه به معیشت و رسیدگی به کارکنان شهرداری مورد توجه است،‌گفت: مجموعه کارمندان و کارکنان شهرداری شبانه‌روز در این سازمان فعالیت می‌کنند و این شهر بدون تلاش همکاران من امکان اداره شدن ندارد.

 

قالیباف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه توجه به مسائل عمرانی مانند سالهای گذشته در دستور کار شهرداری تهران است، تاکید کرد: در سالهای گذشته مسائل عمرانی را در بزرگراه‌ها و اتوبوس‌ها و راه‌ها دنبال کردیم. مردم باید بدانند که فعالیت‌های عمرانی با همان شتابی که در پنج - شش سال گذشته فعالیت داشته امروز هم ادامه دارد، اما شتاب عملیات عمرانی به دلیل اینکه زیرزمین است، دیده نمی‌شود.

 

وی خطاب به برخی که می‌گویند "انتخابات تمام شده در نتیجه کار کردن در شهرداری نیز به اتمام رسیده است"، گفت: این گونه کم لطفی نکنید و تهمت نزنید! مهمترین کار ما اتمام مترو و رسیدن به 220 کیلومتر مترو در شهر تهران است و باید در چهار سال آینده 100 کیلومتر خط مترو در شهر احداث کنیم.

 

قالیباف با اشاره به افتتاح خط سه مترو از جاده ساوه تا شهرک شهید محلاتی تا پایان امسال، گفت: احداث خط شش مترو از دولت‌آباد تا جنت‌آباد و خط هفت مترو از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه شهر در این چهار سال انجام خواهد گرفت.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر تهران تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری نخبگان ، مردم، پدران و مخصوصا مادران کاری کنیم تا همانطور که در گذشته هر وقت کسی به تهران می‌آمد متوجه می‌شد این شهر آبادتر شده است با روحیه جهادی کاری کنیم تا تهران که مرکز سیاسی جهان تشیع و ام‌القرا و امید جهان اسلام است همواره دیندارتر، با اخلاق‌تر، آرام‌تر،‌ مهربانانه‌تر و همراه با زندگی بهتر باشد و بیشترین وقت من و همکارانم متوجه این موضوع است.

 

قالیباف همچنین در ابتدای صحبت‌های خود به جنایت‌های صورت گرفته توسط اسرائیل در غزه اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در غزه، عراق و سوریه توسط استکبار جهانی اتفاق می‌افتد نشانگر این است که آنها هیچ نام و نشانی از فتوت و جوانمردی ندارند و زندگی آنها زندگی ظلم و شقاوت است.

 

وی با تاکید بر اینکه ماه رمضان بهترین ماه برای خودسازی است، گفت: در این ماه مسئولیت‌پذیری، خدمت و توجه به هم نوع در سطوح مختلف باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا شهید این ماه تبلور عینی عدالت و اخلاق عملی در جامعه و به کار بستن احکام اسلام و پیاده سازی آن است.

 

شهردار تهران با بیان اینکه برای شناخت ارزش‌های ماه مبارک رمضان باید به سه موضوع مهم "معرفت، فتوت و عدالت" درابعاد فردی، اجتماعی و جهانی توجه کنیم، گفت: توجه به معرفت و خودشناسی و تحول در بعد فردی و اجتماعی،‌ توجه به غرور و هویت ملی است. طبیعی است که همین معرفت و شناخت با فرهنگ قرآنی مبدا همه تحولات و آگاهی در انسان‌ها و جامعه است و به ما تاکید می‌کند که توجه به کرامت انسانی و حفظ انسان‌ها با هر دین،‌گرایش و قبیله وظیفه همه ماست، زیرا آنچه اهمیت دارد انسانیت است.

 

قالیباف افزود: جنایاتی که همین امروز صبح از طرف صهیونیست‌ها در غزه اتفاق افتاد حاکی از آن است که آنها هیچ حرمتی برای انسان قائل نیستند.

 

وی همچنین با اشاره به تحولات غزه گفت: ماه رمضان ماه جهاد برای تحقق عدالت و ماه شهادت امام عدالت است و مهمترین موضوع در راستای عدالت در بعد فردی، ساده زیستی است که یک واجب عینی بوده و مسئولین و مدیران باید به آن توجه داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه باید به فتوت و جوانمردی توجه کنیم، گفت: ماه رمضان ماه تمرین فتوت و جوانمردی است. ما نیز با همکاری با دولت و مدیران در ارائه خدمت صادقانه به این موضوع توجه می‌کنیم

 

قالیباف افزود: در مقیاس عملی باید به عامه‌گرایی توجه کنیم و آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم و آنچه برای خود قائلیم و حق خود می‌دانیم برای مردم نیز قائل باشیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه در مقیاس جهانی در بحث عدالت نباید اجازه دهیم دو عنصر مهم که از ابتدای خلقت به انسان داده شده است فراموش شود، گفت: امروز کسانی در دنیا هستند که انسانیت انسان را لگدمال می‌کنند و آزادی را از انسان می‌گیرند. باید در مقابل ظلم این افراد بایستیم.

 

وی همچنین با بیان اینکه باید در نظام اسلامی به حرف‌هایی که می‌زنیم عمل کنیم، گفت: باید از دین و مذهب هزینه نکنیم و بر اساس مسئولیتی که داریم کارآمدی و وظیفه‌مان را در عمل نشان دهیم.

 

قالیباف با بیان اینکه مدیریت جهادی در حیطه اجرایی به دنبال تحقق آرمانها و ارزش‌های اسلامی در بعد مادی و معنوی است، تاکید کرد: هرکس در حوزه ماموریتی خود باید به این موضوع توجه کند و در راستای گره‌گشایی از کار مردم عمل کرده و کارهای بر زمین مانده را جمع کند، اختلاف نکند و منابع را هدر ندهد. 

 

ماجرای شکایت نمایندگان از مطهری

Posted: 18 Jul 2014 03:06 AM PDT

 جرس: «علی مطهری» تنها نماینده‌ای است که در بهارستان بی‌کم‌وکاست مساله حصر برخی شخصیت‌های سیاسی را پیگیری می‌کند، تا جایی که در دیدار اخیر با  رهبری، پیرامون همین موضوع مواردی را مطرح کرده بود و بعدتر هم جزییات بحث را رسانه‌ای کرد. اما این رفتار مطهری خوشایند برخی نمایندگان نیست، به‌ویژه آنها که در «جبهه پایداری» عضو هستند و تلاششان برای نقد دولت بیش از هر زمان دیگری معطوف به کرسی‌های بهارستان شده و تلاش حداکثری برای بهره‌مندی از نفوذ معدود نمایندگان حاضر در مجلس نهم.


روزنامه شرق نوشت: پس از تکذیب و عدم تاییدهای مداوم بر سر نامه شکایت نمایندگان از علی مطهری، بالاخره «روح‌الله حسینیان» خبر داد که نامه شکایت نمایندگان از علی مطهری برای بررسی بیشتر تحویل ابوترابی‌فرد شده است. او با تایید خبر شکایت تعدادی از نمایندگان مجلس از علی مطهری به «خانه ملت» گفته: «این اقدام با هدف تغییر رویکرد مطهری از سوی نمایندگان صورت گرفته است.» بعد از سخنان علی مطهری در نجف‌آباد درخصوص رفع حصر، ‌برخی نمایندگان مجلس از مطهری به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردند.

 

نمایندگان این اظهارات و رفتارهای مطهری را دور از شأن نمایندگی‌اش دانسته و به همین خاطر از او شکایت کرده‌اند. روز هفتم تیر علی مطهری در مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی و یاران او، برخورد با آیت‌الله منتظری را «تند» و «غیر ضروری» خوانده بود. مطهری در این سخنرانی گفته بود که «شهیدمطهری نخستین کسی بود که حضرت امام را کشف کرد و با همراهی مرحوم منتظری کلاس درس اصول و فقه امام را تشکیل دادند و مقدمات مرجعیتش را فراهم کردند. » مطهری همچنین تاکید کرده بود که «در ابتدای انقلاب می‌شد جور دیگری با گروه‌هایی چون سازمان مجاهدین خلق برخورد کرد» و در نهایت تاکید دوباره بر موضوع رفع حصر.

 

شکایت از مطهری موجب وهن مجلس است

 

علی مطهری هر از چندگاهی نطق‌هایی در «بهارستان» ایراد می‌کند که خوشایند گروهی در مجلس نیست، به‌ویژه آنها که هشت‌سال بی‌کم و کاست و بدون هیچ نقدی روی خوش به دولت محمود احمدی‌نژاد نشان دادند و در بدترین تصمیم‌گیری‌های دولت هم از نقد او سر باز زدند، آنها چنان به این روند خو گرفته‌اند که حالا هم در مجلس گاه و بیگاه به‌دنبال تایید سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد هستند، سیاست‌هایی که حالا کمتر کسی از چپ و راست سعی در تایید آنها دار.

 

محمدرضا تابش در همین زمینه به «شرق» می‌گوید: «شکایت از مطهری موجب وهن مجلس است، اگر به میان مردم برویم، خیلی‌ها از زبان صریح علی مطهری می‌گویند و مهر تایید بر رویه نمایندگی‌اش می‌زنند، حالا اگر صفت نمایندگی مردم را برای ایشان پسندیده ببینیم، چه دلیلی دارد که به خاطر نقد و طرح سوال گروهی از دل بهارستان علیه ایشان شکایت کنند؟»

 

برخی نگران از دست‌رفتن کرسی‌های قدرت‌اند

 

او البته به تحلیل دلایل و پشت پرده‌های شکایت از مطهری می‌پردازد: «برخی از نمایندگانی که پای نامه شکایت از مطهری را امضا کرده‌اند، همان‌هایی هستند که از کمترین نقدها به دولت احمدی‌نژاد پرهیز داشتند، حتی در ماجرای غیبت 11روزه او و ترک هیات دولت. ماجرا این است که برخی اصولا فرهنگ نقدپذیری را نمی‌پذیرند و می‌خواهند همه را هم‌صدا با خود کنند، صدایی که 20 صندلی مجلس هم نمی‌شود اما سروصدایش همیشه بلند است.»

 

مسعود پزشکیان هم از اقدام نمایندگان در شکایت از علی مطهری گله دارد و می‌گوید: «این روند شکایت‌ها از مطهری اتفاقا نشان می‌دهد که او کارش را درست انجام داده و این شکایت چیزی از تلاش همه‌جانبه و حق‌خواهی این نماینده کم نخواهد کرد.» سبحانی‌فر، نماینده نیشابور هم خبر شکایت از مطهری . را شنیده و به «شرق» می‌گوید: «شکایت نمایندگان کم‌تعداد مجلس از مطهری نشان از ضعف آنها دارد، آنها در واقع نگران ازدست‌رفتن کرسی‌های خود در قدرت‌اند، نه‌تنها در مجلس که در دیگر حوزه‌ها. تجربه فعالیت‌های مجلس نهم نشان داده که آنها حتی در مجلس هم همراهی ندارند و این موضوع موجب خشم برخی از آنها شده است.» 

 

گفت و گوی نمایندگان جامعه خبری با رئیس جمهور

Posted: 18 Jul 2014 03:06 AM PDT

مطبوعات را اعدام نکنید
جرس: دیدار اصحاب رسانه با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شامگاه پنج شنبه همزمان با نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان برگزار شد که پیش از سخنان رییس جمهوری 5 تن از اساتید حوزه ارتباطات و نمایندگان جامعه خبری مطالب خود را بیان کردند.

 

به گزارش ایرنا، سخنرانان دیدار  اصحاب رسانه با رییس جمهوری مهدخت بروجردی استاد ارتباطات، محمدعلی وکیلی دبیر کل انجمن روزنامه های غیردولتی، عباس درویش توانگر قائم مقام خبرگزاری تسنیم، علی معلم سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر و محمد قوچانی روزنامه نگار بود که در ذیل بخشی از سخنان آنها را می خوانید:

 

 

***ثبات حرفه ای حق ما است

 

محمد قوچانی اینچنین گفت: «ما روزنامه نگاریم؛ می نویسیم؛ خطبه نمی خوانیم. به زبان قلم سخن می گوییم نه به زبان قدرت، هر چند که زبان اهل قدرت را بخوبی می شناسیم. قاعدتا شما نیز باید به زبان اهل قدرت سخن بگویید چرا که رییس جمهور به عنوان وکیل همه ملت نماد قدرت، مشروعیت و اقتدار ملی است اما دریغا که با شما هم به زبان قدرت سخن می گویند؛ تهمت می زنند و تهدید می کنند. پس اجازه دهید با شما همزبانی کنیم و نه خطاب به شما که خطاب به همان اهل قدرت با زبان اهل قلم سخن بگوییم.

 

وی افزود: خطاب به همان کسانی که می گویند هیچ چیز عوض نشده است. همان کسانی که می کوشند 24 خرداد را از یاد ببرند و در خواب بازگشت سوم تیرند. همان کسانی که سعی می کنند حافظه کوتاه مدت ملت را پاک کنند و نگذراند از یادها برود که در آن سالهای سخت به یک تماس تلفنی آن مدعی العموم معزول کارمان را از دست می دادیم و همچون حلزون های خانه به دوش کوچ می کردیم و چون کرگدن های پوست کلفت خم به ابرو نمی آوردیم و کارمان را از سر می گرفتیم.

 

این روزنامه نگار اضافه کرد: ما مامور به حرفه بودیم و آنها نیز مامور به وظیفه؛ کار ما روزنامه نویسی بود و کار آنها روزنامه ننویسی. هر دو به تکلیف عمل می کردند اما ما ماندیم و آنها رفتند. ما روزنامه نگار ماندیم و آنها مدعی العموم و رییس جمهور و وزیر ارشاد و اطلاعات نماندند.

 

وی گفت: ما حتی مهاجرت هم نکردیم که برگردیم؛ هر چند، هجرت از راه های حفظ حیات و ایمان است. اما ما برای حفظ همان ایمان، وحدت و امید، ماندیم و نرفتیم. از روزنامه به هفته نامه و از هفته نامه به ماهنامه و از ماهنامه به فصلنامه و از فصلنامه به سالنامه و از سالنامه به خانه رفتیم اما آن قدر ماندیم تا شما آمدید. آن قدر ماندیم تا آنها رفتند.

 

قوچانی اضافه کرد: آنها که سالها فرزندان این انقلاب را به کوچکترین بهانه و شاید خطایی ضد انقلاب خواندند؛ آنها که جز با پول بیت المال نمی توانند روزنامه نگاری کنند اما کسانی که با بذل جان و مال خود روزنامه نگاری می کنند را غیرخودی می خوانند، آنها که در روزنامه هایشان مناسبت های انقلابی را با حذف این و آن، نشانه گذاری کرده اند و روزهای وحدت بخش آن انقلاب را از یاد برده اند، آنها که کارشان حذف حداکثری ، افتخارشان شمارش ریزش ها و مذهب شان تکفیر خلق خداست، اما آقای رییس جمهور ما کافر نیستیم.

 

وی با بیان اینکه ما روزنامه نگارانی هستیم که در دامن همین میهن، آیین، اسلام، ایران و انقلاب زاده شده ایم، بالیده ایم و کارنامه و برآمده جمهوری اسلامی هستیم، ادامه داد: ما کم هزینه ترین و کم توقع ترین فرزندان انقلابیم؛ به فهرست توقعمان بنگرید.

 

 

***مطبوعات را اعدام نکنید

 

قوچانی اضافه کرد: ما روزنامه نگاریم. به این حرفه عشق می ورزیم و آن را با هیچ مقامی عوض نمی کنیم؛ اما ثبات حرفه ای حق ما است. به کوچکترین انتقاد یا اشتباهی حق مان، نه عشق مان و کارمان را از ما نگیرید. ما از کوچ خسته شده ایم. یکجا نشینی حق ما است. چرا به کوچک ترین اشتباهی یک رسانه را، یک نهاد مدنی را به اشد مجازات یعنی اعدام محکوم می کنند.

 

این روزنامه نگار گفت: آیا گناه یک روزنامه نگار ولو خطاکار، از گناه یک دولتمرد مختلس یا قاضی ناعادل یا درجه دار خاطی که به اموال عمومی، عدالت اجتماعی یا اعتماد ملی خیانت می کند بیشتر است؟ آیا به بهانه رسیدگی به اتهام این افراد، نهاد دولت یا دادگستری یا نیروهای مسلح را معلق می کنند؟ آیا نمی توان با روشن کردن مرز توهین، انتقاد، تعریف و توصیف دقیق مقدسات، از قربانی کردن ارزشها به پای اغراض سیاسی- که علت اصلی توقیف روزنامه ها است - جلوگیری کرد؟ آیا نمی توان از مجازاتهای جایگزین استفاده کرد؟»

 

 

***انصاف، قانون و اخلاق سه ضلع اعتدال هستند

 

در این مراسم محمدعلی وکیلی دبیر کل انجمن روزنامه های غیر دولتی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه ، 17 مرداد وقت فراخی برای رسانه ها در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند با فراق بال بیشتر مسائل خود را با رییس جمهوری در میان بگذارند، گفت: من در اینجا می خواهم از کارهای نکرده دولت تشکر کنم. از جانب خودم و بخشی از رسانه های همراه با دولت از شما و دولتمردانتان قدردانی می کنیم که در طول یک سال گذشته رفتاری در شان جمهوری اسلامی ایران داشته اید و تاکنون شاهد قانون گریزی و قانون ستیزی از سوی شما و دولتمردانتان نبوده ایم و یا کمتر با آن مواجه شده ایم.

 

مدیر مسوول روزنامه ابتکار افزود: از شما قدردانی می کنیم که تاکنون در این مدت از زبان شما کلامی خلاف شان نشنیده ایم و خوشحالیم که در سخنان رییس جمهوری بار حقوقی کلمات مد نظر قرار می گیرد و کلام مسوولانه می شنویم.

 

وکیلی اظهار داشت: از شما تشکر می کنیم به این دلیل که شاهد بی انصافی نبوده ایم و تاکنون رفتاری منصفانه در برابر منتقدانتان داشته اید.

 

وی با تاکید بر این که انصاف، قانون و اخلاق سه ضلع اعتدال هستند، با اشاره به بخشی از مشکلات کنونی رسانه ها گفت: بیماری کنونی جامعه رسانه ای در کشور عدم تعادل ساختاری است. ما شاهد عدم تعادل بین رسانه های بخش خصوصی با رسانه های دولتی، شبه دولتی و حاکمیتی هستیم و این عدم تعادل در طول سال ها باعث شده که منابع به چاه طویل رسانه های دولتی برده شود و سهم رسانه های غیر دولتی در این عرصه ترحمی بوده است.

 

دبیر کل انجمن روزنامه های غیر دولتی در مورد مقوله امنیت در عرصه رسانه افزود: بخشی از رسانه ها در گذر از خطوط قرمز از آنچنان ضریب امنیتی برخوردار هستند که نه به جایی پاسخگو هستند و نه جایی یارای سوال خواستن از آنها را دارد.

 

 

**رسانه های غیردولتی احساس عدم امنیت دارند

 

وکیلی ادامه داد: اما رسانه های غیر دولتی و مستقل در انجام وظایف حداقلی خود دچار احساس عدم امنیت هستند و این عدم تعادل در شان جمهوری اسلامی ایران و زیبنده جامعه فرهنگی و رسانه ای ما نیست.

 

وی با بیان اینکه این عدم تعادل قطار رسانه ای ما را کند و نشاط فضای رسانه ای را گرفته است، اظهار داشت: رسانه ها به بهانه ی کوچکترین خطا توقیف می شود. روزنامه خوب ˈقانونˈ به دلیل یک خطای جزیی و قابل بخشش و در عین حال قابل تکرار در رسانه های دیگر در محاق توقیف رفته است.

 

وی با اشاره به تدوین نظام نامه هایی برای شفافیت در حوزه فعالیت رسانه و روزنامه نگاری خطاب به رییس جمهوری گفت: انتظار از شخصیت رسانه ای شما این است که در واگذاری فعالیت های رسانه ای به تولیت صنوف رسانه ای تسریع شود و صنوف رسانه ای به رسمیت شناخته شود.

 

وکیلی گفت: با تحقق این موضوع حتی می توان بخشی از وظایف نظارتی مربوط به رسانه ها را به این صنوف سپرد و آنها در حد هیات های حل اختلاف به کمک گرفته شوند و به جای این همه زره، شمشیر و شلاق، خود صنف به کار آید.

 

 

***خبرنگاری شغلی سخت و زیان آور است

 

عباس درویش توانگر قائم مقام خبرگزاری تسنیم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به دغدغه های صنفی و غیر صنفی خبرنگاران و روزنامه نگاران اشاره کرد و گفت: امیدوارم این گونه جلسات فتح بابی باشد برای گفت وگو و تعامل بیشتر رییس جمهوری با اهالی رسانه. چرا که اهالی رسانه در بطن مردم و جامعه هستند و رسانه ها می توانند به عنوان اتاق فکر مشکلات و برخی از ناکارآمدی ها را به شما منتقل کنند، تا مسایل صرفا از زبان مدیران به شما منتقل نشود.

 

وی با مروری کوتاه بر دغدغه های صنفی اهالی رسانه افزود: یکی از دغدغه های خبرنگاران، عکاسان و مدیران رسانه به رسمیت شناخته شدن سخت و زیان آور بودن شغل و حرفه ی خبرنگاری است.

 

توانگر با بیان اینکه خبرنگاران تعطیلی و غیر تعطیلی ندارند و بخصوص ما این را در مورد روزنامه نگارانی که در رسانه های آنلاین کار می کنند مشاهده می کنیم، ادامه داد: متاسفانه برخی از شعبات تامین اجتماعی درک درستی از سخت و زیان آور بودن شغل و حرفه ی خبرنگاران ندارند.

 

 

***بسیاری از خبرنگاران مشکلات معیشتی دارند

 

وی با بیان اینکه خبرنگاران از کمترین حقوق و درآمد برخوردار هستند و بسیاری از آنها به سختی از نظر معیشتی زندگی می کنند، افزود: رسانه ها به عنوان اصلی ترین ابزار مقابله با جنگ نرم محسوب می شوند اما متاسفانه در تخصیص بودجه از سوی دولت و مجلس توجهی به آنها نمی شود.

 

این روزنامه نگار اصولگرا ادامه داد: از سویی دیگر، در دادن آگهی به روزنامه ها نیز تبعیض وجود دارد و بدعتی از سوی دولت گذشته پایه گذاری شد که تمام آگهی های دولتی در اختیار روزنامه دولت قرار بگیرد و این باعث شد که دیگر روزنامه ها دچار مشکل شوند.

 

 

*** وعده مسکن خبرنگاران عملی نشده است

 

وی همچنین به وعده ی دولت گذشته برای تامین مسکن خبرنگاران اشاره کرد و گفت: تا به امروز این وعده عملی نشده است.

 

توانگر در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به رییس جمهوری اظهار داشت: شما از نیروهای خوش سلیقه دوره انقلاب هستید، انتظار این است که در کنار نیروهای انقلاب و دفاع مقدس بمانید. ما موفقیت دولت شما را موفقیت نظام می دانیم و ما از دولتی که در پی تحقق منویات مردم ورهبر معظم انقلاب است حمایت و آن را تقویت می کنیم.

 

قائم مقام خبرگزاری تسنیم اضافه کرد: البته حمایت از دولت را بدون انتقاد سازنده، مصلحانه و خیرخواهانه به زیان دولت می دانیم. این انتقادات را عین کمک به دولت می دانیم.

 

وی از رییس جمهوری خواست که از دولتمردان بخواهد که سعه صدرشان را در برابر انتقادات بالا ببرند و به صرف چند انتقاد معمولی، عرصه را به رسانه ها تنگ نکنند و رسانه ها از پوشش اخبار دولت محروم نشوند.

 

 

*** مشکلات عرصه آموزش روزنامه نگاری

 

مهدخت بروجردی از اساتید ارتباطات یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که به بیان مشکلات موجود در کشور در عرصه آموزش روزنامه نگاری پرداخت.

 

این استاد دانشگاه به اهمیت ارتقای روابط عمومی ها اشاره کرد و افزود: امیدواریم که هر چه زودتر با همکاری شما زمینه های لازم برای ایجاد بنیاد علمی دکتر معتمدنژاد فراهم شود.

 

 

***ضرورت تصحیح در قوانین حوزه مطبوعات

 

علی معلم سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر از دیگر سخنرانان دیدار اصحاب رسانه با رییس جمهوری نیز با اشاره به اهمیت رعایت عدالت در بین رسانه ها گفت: باید در تهیه امکانات اجرایی برای رسانه ها عدالت وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اهمیت درک و توجه به مفهوم امنیت ملی و گستردگی آن افزود: متاسفانه در کشور امنیت ملی با امنیت اشخاص، گروه ها و جناح ها اشتباه گرفته می شود.

 

این روزنامه نگار خواستار تصحیح در قوانین مربوط به حوزه مطبوعات شد و اظهار داشت: دولت باید در تصحیح قوانین بعضا عقب مانده، متحجرانه و ناعادلانه در حوزه مطبوعات تلاش کند چرا که تاکنون از سوی دولت ها اقدامی جدی برای رفع این قوانین بازدارنده صورت نگرفته است و برخی از لوایحی که در این ارتباط نیز ارایه شده به ضد خود تبدیل شده است.

 

سردبیر و مدیرمسوول ماهنامه دنیای تصویر با بیان اینکه امروز هر کسی با توجه به گسترش رسانه ها و امکانات، یک رسانه است و صدای خود را می تواند از طریق شبکه های اجتماعی به گوش همه برساند، گفت: رسانه باید حرف حق و حرف مردم را بزند.

 

معلم با اشاره به هماهنگ سازی بین نهادهای مختلف نظام در حوزه فرهنگ و هنر اظهار داشت: به خاطر این عدم هماهنگی هر نهادی خود را نگران فرهنگ و هنر می داند و به خود اجازه می دهد در هر حوزه ای با سلیقه ی خود وارد شود.

 

در این مراسم که دیشب همزمان با نوزدهمین شب ماه مبارک رمضان در یکی از سالن های اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه، مدیران روابط عمومی سازمان های دولتی و وزارتخانه ها، اساتید رسانه، مدیران برخی از شبکه های تلویزیونی و رادیویی و مدیران مسوول خبرگزاری ها و روزنامه ها و نمایندگان جامعه خبری کشور حضور داشتند. 

 

رهبر جدايی‌طلب اوکراينی در شبکه‌ اجتماعی: يک هواپيما را سرنگون کرديم

Posted: 18 Jul 2014 03:06 AM PDT

جرس: اندکی پیش از انتشار گزارش سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین، صفحه منتسب به یکی از رهبران جدایی‌طلب اوکراین در صفحه خود روی یکی از شبکه‌های اجتماعی ادعا کرد که ستیزه‌جویان «یک هواپیما» را سرنگون کرده‌اند.

 

به گزارش رادیوفردا، ایگور گیرکین، رهبر جدایی‌طلبان اوکراین و معروف به استرلکوف، در صفحه خود بر روی سایت «وی کُنتاکته»، بزرگترین شبکه اجتماعی روسی، نوشت: «در مجاورت تورز [شهری در استان دونتسک] یک هواپیما را سرنگون کردیم، ای‌ان – ۲۶... هشدار داده بودیم که وارد حریم هوایی ما نشود. ویدیویی داریم که این را تایید می‌کند. پرنده روی انبوه زباله‌ها سقوط کرد. به مناطق مسکونی آسیبی وارد نشده است. غیرنظامیان مجروح نشده‌اند.»


هواپیمای مدل ای‌ان-۲۶ نوعی هواپیمای ترابری دوموتوره ساخت روسیه است که ارتش اوکراین از آن استفاده می‌کند. تورز شهری کوچک با جمعیتی ۸۰۰۰۰ نفری است که حدود ۴۰ کیلومتری شرق دونتسک است. در مطلب ارسالی بر روی صفحه گیرکین در سایت «وی کُنتاکته» دو قطعه فیلم هم ضمیمه شده بود که ستونی از دود را در دوردست‌ها نشان می‌داد.


صفحه فوق در ساعت ۵:۵۰ بعدازظهر به وقت مسکو به‌روزگردانی شده‌بود، یعنی کمی پیش از آنکه گزارش‌های مربوط به سقوط هواپیمای غیرنظامی مسافربری خطوط هوایی مالزی پخش شد. این هواپیما که از آمستردام به کوآلالامپور در پرواز بود در منطقه‌ای در شرق اوکراین در نزدیک مرز روسیه، یعنی به ظاهر همان منطقه مورد اشاره گیرکین، سقوط کرده است.


آنتون هراچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین، مدعی شد که هواپیما مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفته‌است.


آندرِی پورگین، ‫معاون نخست وزیر جمهوری خود خوانده خلق دونتسک، در گفت‌وگو با اینترفکس گفت که جدایی‌طلبان هیچ جنگ‌افزاری را در اختیار ندارند که توانایی سرنگونی هواپیمایی را داشته‌باشد که در ارتفاع ۱۰۰۰۰ متری از سطح زمین در پرواز است.


در همین حال مقام‌های اوکراینی و همتایان روسی‌شان داشتن هرگونه نقشی در سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزی را تکذیب کرده‌اند.  

 

گوشه ای از آنچه در غزه می گذرد 18+ ویدئو

Posted: 18 Jul 2014 01:50 AM PDT

زیباری: هنوز عضو دولت هستم و به بغداد بازمی‌گردم

Posted: 17 Jul 2014 11:47 PM PDT

هم‌پیمانی مخالفان مالکی برای به دست گرفتن کنترل بغداد
جرس: پس از نشستی در پشت درهای بسته در امان پایتخت اردن، شورشیان سنی و رهبران قبایل مخالف دولت عراق اعلام کردند به مبارزه ادامه می‌دهند تا کنترل بغداد را به دست گیرند.  

 

گروه‌های افراطی مخالف دولت عراق گفته‌اند که خواستار پایان دادن به نظام سیاسی تحمیل شده توسط آمریکا هستند که شیعیان را در کشور آنها به قدرت رساند. به اعتقاد چهره‌های سنی و عشایر عراق، حکومت شیعه آنها را به حاشیه رانده است.


صدها تن از چهره‌های بانفوذ قبایل سنی عراق، نمایندگان گروه‌های شورشی اسلامگرا، افسران سابق ارتش و نمایندگان حزب بعث عراق در نشستی در امان پایتخت اردن حضور داشتند.


بیشتر چهره‌های سنی بر این باورند که برای آنها گزینه‌ای جز مبارزه با حکومت مالکی باقی نمانده است. به باور آنها، قدرت مالکی به شدت وابسته به شبه‌نظامیان شیعه از جمله جنبش "عصائب اهل حق" است. نمایندگان سنی همچنین اعتقاد دارند که این جنبش توسط ایران حمایت مالی می‌شود تا در موقع لزوم برای سرکوب مخالفان سیاسی وارد عمل شود.


روحانی سلفی، عبدالناصر جنابی، در این نشست گفت ما پیوسته درحال مبارزه هستیم تا پیامدهای اشغال عراق توسط آمریکا را از بین ببریم و حق مردم عراق را احیا کنیم. جنابی افزود هدف ما از این مبارزه به ارمغان آوردن حاکمیت مستقل برای کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین نشست یک روحانی سنی که عملکرد پیکارجویان آغازگر این شورش را ستود و گفت که قبایل عراق سنگ بنای خیزش علیه حکومت نخست وزیر، نوری مالکی، هستند. او گفت که پیکارجویان هم‌اکنون بخش‌های وسیعی از غرب و شمال عراق را در اختیار دارند. این روحانی افزود که شبکه القاعده تنها بخشی از این نیروهای شورشی است.

 

موضع شورشیان در مخالفت با تجزیه عراق

 

احمد دباش، یکی از سران شورشیان و از بنیادگذاران ارتش اسلامی، تصریح کرد که اکثر حاضران در گردهم‌آیی مخالفت خود را با تجزیه قومی و فرقه‌ای عراق اعلام کردند.

 

در بیانیه پایانی این نشست وضعیت عراق رو به وخامت توصیف شد. این بیانیه خواستار حمایت جامعه جهانی از اهداف شورشیان شد تا به زعم آنها عراق و منطقه از آینده‌ای نامعلوم نجات یابد.


به گزارش دویچه وله، در این کنفرانس اندک متحدان سنی‌مذهب دولت نوری مالکی، که در درون حاکمیت جای دارند، شرکت داده نشده بودند. شرکت‌کنندگان گفتند با هر تلاشی برای احیای جنبش سنی "صحوة" که از سوی دولت حمایت می‌شود، مبارزه می‌کنند. این گروه که نام آن به معنای بیداری است، با حمایت آمریکا در مبارزه با شبکه "القاعده" به موفقیت‌هایی دست یافته بود.


دولت مالکی بارها به انتقاد صریح از این نشست پرداخته و شرکت‌کنندگان را به فعالیت‌های تروریستی متهم کرده است. به عنوان مثال مالکی، جنابی را به آدم‌ربایی و کشتن دهها شیعه در سال ۲۰۰۷ متهم می‌کند.


کنفرانس یادشده بزرگترین گردهمایی سازمان‌یافته توسط فعالان سیاسی سنی عراق در یک ماه گذشته است.


میانجی گران ایران در کردستان/ تهران واسطه آشتی مالکی و بارزانی می شود


هیات ایران از بارزانی خواسته است که نقشی فعال در تشکیل دولت جدید عراق و بازگرداندن امنیت به این کشور ایفا کند.


میدل ایست آی نوشت: ایران با اعزام میانجی گرانی به اربیل از افزایش اختلافات بین کردستان عراق و دولت مرکزی جلوگیری کرده است.

 


به گزارش انتخاب، هیاتی به رهبری رضا امیری مقدم معاون دبیر شورای امنیت ملی ایران به پایتخت اقلیم کردستان آمده تا با مسعود بارزانی و دیگر سران کرد دیدار کند.



براساس این گزارش، هیات ایران از بارزانی خواسته است که نقشی فعال در تشکیل دولت جدید عراق و بازگرداندن امنیت به این کشور ایفا کند.

 


عبدالله اکری مسئول امور ایران در کردستان گفت که هیات ایران خواستار روابطی مستحکم تر بین اربیل و تهران و اطلاع از تحولات و اخبار بین کردستان و دولت مرکزی بود.

 


تنش ها بین کردستان و دولت نوری مالکی در طول هفته های اخیر و پس از تلاش کردستان برای اعلام استقلال افزایش پیدا کرده است.


زیباری: هنوز عضو دولت هستم و به بغداد بازمی‌گردم


هوشیار زیباری وزیر خارجۀ سابق عراق گفت که هنوز عضو دولت عراق است و آنچه اخیرا رخ داد در چارچوب محدود کردن مشارکت در نشست‌های هیئت دولت بوده است.


به گزارش تسنیم، هوشیار زیباری در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط با تاکید بر اینکه هنوز عضو دولت عراق است و هر زمان ممکن است به بغداد بازگردد، گفت: آنچه اخیرا در مورد برکناری وی رخ داد، در واقع محدود کردن شرکت در نشست‌های هیئت دولت بود که در واکنش به اظهارات نوری مالکی نخست وزیر عراق علیه اقلیم کردستان عراق مبنی بر تشکیل اتاق عملیات مشترک با داعش و القاعده ، صورت گرفت.

 


وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره برکناری وی از وزارت خارجه عراق افزود: برکناری وزیر جز اختیارات نخست وزیر نیست بلکه پارلمان باید با آن موافقت کند و ائتلاف کردستان نیز همچنان در پارلمان حضور دارد و در واقع ما در اعتراض به اظهارات مالکی شرکت در هیئت وزیران را متوقف کردیم.


وی که در اربیل به سر می‌برد، در مورد انتخاب رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهور گفت: انتخاب رئیس پارلمان، گام مهمی در راستای ادامه روند امور سیاسی عراق است.


زیباری تاکید کرد: روند امور عراق اکنون به سمت درستی در پیش است و انتخاب رئیس پارلمان و دو معاون وی اقدام خوب و به مثابه نقطه آغاز است.


وی گفت: ائتلاف کردستان نیز نامزد ریاست جمهوری را از حزب جلال طالبانی معرفی خواهد کرد و یک ماه پس از انتخاب رئیس جمهور، وی پارلمان را به معرفی نخست وزیر فراخواهد خواند.


زیباری در بخش دیگری از این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اینکه مشارکت اهل تسنن در پارلمان، بیانگر مشارکت تمام گروه‌های سیاسی است، در عین حال گفت: نکته مهم و دشوار انتخاب نخست وزیر خواهد بود.


وی تصریح کرد: مرجعیت نجف اشرف و آیت‌الله سیستانی برای نخست وزیر شروطی را در نظر گرفت‌هاند از جمله اینکه: نخست‌وزیر باید از اشتباهاتی که در گذشته در مدیریت کشور صورت گرفت، بپرهیزد، لزوم تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت تمام گروه‌ها و احزاب عراقی از جمله اهل تسنن عرب و پذیرش شیعیان و اهل تسنن و کُردها در دولت آینده. بنابراین هر کس حائز این شروط باشد، نخست وزیر خواهد شد.


زیباری یادآور شد که اکنون فراکسیون‌های شیعه سرگرم بحث و رایزنی در خصوص انتخاب نامزد خود هستند.


وی با قدردانی از مشارکت اهل تسنن در انتخاب رئیس پارلمان گفت: عراق یک ماه و یا اندکی بیشتر مهلت دارد تا به وحدت و ثبات دست یابد و ما همه در مبارزه با تروریست شرکت می‌کنیم اما بزرگترین چالش مسائل دیگر و بیش از همه احتمال بروز هرج و مرج در کشور است.


وی در توضیح این مطلب افزود: اکنون کشور به دلیل حملات داعش و سایرگروه‌های تروریستی به مناطق متعدد عراق با بحران واقعی روبه رو شده است و در این شرایط بغداد با تعدادی از کشورهای دوست و برادر در تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت است و تلاش دارد این هدف را از طریق مبارزه با تروریست و گروه‌هایی که از مرز سوریه وارد عراق شده‌اند، تحقق بخشد.

 

زیباری در مورد تشکیل دولت و انتخاب نخست وزیر اظهار داشت : ائتلاف ملی شیعه باید با معرفی نامزد نخست‌وزیری تکلیف این موضوع را مشخص کند و در این خصوص آمریکا و ایران و نیز برخی کشورهای عربی دوست، میانجیگری و حمایت های فراوانی داشته‌اند.

 


وی گفت: به هر حال مرحله آینده برای عراق دشوار و سرنوشت ساز خواهد بود از همین رو چاره‌ای جز توافق بر سر گزینه های قابل قبول وجود ندارد.


زیباری اوضاع امنیتی عراق را متشنج توصیف کرده و گفت: اکنون فشارها متوجه دولت است، به ویژه اینکه داعش و گروه‌های مسلح بر مناطق گسترده‌ای از برخی استان‌ها تسلط پیدا کرده‌اند، بنابراین با توجه به مشکلاتی که اهالی برخی از این استان‌ها با دولت دارند، باید هرچه زودتر اوضاع سیاسی را به طور ریشه‌ای سرو سامان داد، به عبارت بهتر باید به منظور جلوگیری از بروز هرج و مرج، بدون توقف و مانع تراشی مسیر سیاسی را ادامه داد.

 

 

وی اظهارات عزت‌الدوری مبنی بر ورود گروه حامی او به عراق و نزدیک شدن آنان به بغداد را چیزی جز تهدید ندانسته و تاکید کرد که بغداد امن است و به راحتی نمی‌توان به آن نزدیک شد. تدابیر امنیتی گسترده‌ای در اطراف بغداد و فرودگاه آن اتخاذ شده است.


وی با اشاره به کاهش اختلافات بین بغداد و اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: روند امور بین دو طرف به سمت آرام شدن پیش می‌رود و از شدت اظهارات تند رسانه‌ای کاسته شده است و ائتلاف کردستان با حضور در صحنه سیاسی عراق، در تشکیل دولت وحدت ملی با حضور تمام گروه‌های عراقی و بر اساس قانون اساسی نیز شرکت خواهد کرد.

 


زیباری تاکید کرد: به بغداد بازخواهم گشت زیرا پیش از اینکه وزیر خارجه باشم، مسئول و از اعضای برجسته ائتلاف کردستان هستم و بغداد پایتخت ماست و هر لحظه ممکن است به آنجا بازگردم، به اضافه ا ینکه ما به تصمیمات رهبران خود پایبند هستیم.


وی در مورد اینکه مالکی شروطی را برای نامزدی ریاست جمهوری عراق مطرح کرده است، گفت: شروط ریاست جمهوری در قانون اساسی ذکر شده است و این قانون است که رئیس آینده را مشخص خواهد کرد.


زیباری سفر اخیر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر به عراق را اقدامی دوستانه برشمرد و گفت: در این دیدار در مورد بسیاری از مسائل به طور مفصل بحث و تبادل نظر داشتیم و وارد جزییات مسائل شدیم.


وی همچنین اظهار داشت: سفر شکری چشم‌انداز مثبتی دارد زیرا وی با تمام گروه‌های سیاسی عراق دیدار و تاکید کرد که مصر در برابر همه گروه‌های عراقی موضع یکسان دارد و نکته مهم پشت سرگذاشتن شرایط دشوار کنونی است.

 

ظریف: زمان تمدید مذاکرات مشخص است/ نمی خواهیم تمدید کنیم تا دوباره در شرایط تنگنا مذاکره کنیم

Posted: 17 Jul 2014 11:47 PM PDT

جرس: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: نمی خواهیم تمدید بکنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مدت مذاکرات برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم،باید ببینیم که به چه نحوی می خواهیم از الان تا پایان زمان و تا آذر ماه برای خود طر احی داشته باشیم که انشا الله برای رسیدن به توافق مورد استفاده قرار بگیرد.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره آخرین جمع بندی از مذاکرات ایران با ۵+۱گفت: این مذاکرات، مذاکرات دشواری بوده و کاری هم که می خواهیم بکنیم کار دشواری است و می خواهیم یک راه ده ساله را در موقعی که دنیا بدنبال فشار آوردن به ایران بوده، عوض کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه پس از پایان دیدار دوجانبه خود با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: کار نسبتا خوبی صورت گرفته است، البته توقع داشتیم با وجود یک اراده سیاسی در طرف مقابل اقدامات بهتری شکل بگیرد اما متاسفانه هنوز راه داریم. این به این معنا نیست که مشکلات غیرقابل رفع باشد.

 

وی گفت: احساس می کنم طرف مقابل باید یک دیدگاه جدید داشته باشد برای آنکه بتوانیم به اهداف برسیم . اگر قرار باشد همه طرف ها موضع اعلام کنند که اعلام موضع کاری ندارد اما رسیدن به اهداف یک مقدار نیاز به کار دارد و من احساس می کنم حرف ها و بحث های خوبی در این چند روز گذشته مخصوصا در حضور وزرا مطرح شد.

 

ظریف ادامه داد: نخستین باری بود که وزرا به روند مذاکرات جامع می پیوستند، اگر یادتان باشد در ژنو دو بار وزرا به روند مذاکرات برای توافق موقت پیوستند، الان این نخستین باری بود که وزرا بطور رسمی حضور پیدا می کردند و وارد بحث مذاکرات جامع می شدند. فکر می کنم این تغییر نگاه سیاسی از اینکه صرفا بخواهیم یک تعداد مواضع را تکرار بکنیم تا نگاهی که بخواهد به نتیجه برسد بسیار مهم بوده است.

 

وی تاکید کرد: نکته ای که مقام معظم رهبری مطرح کردند در مورد نیاز عملی جمهوری اسلامی ایران بسیار راهگشا بود. بخاطر اینکه نشان می دهد برنامه هسته ای ما واقعا با یک هدف مشخصی از روز اول برنامه ریزی شده است. برای انکه این موضوع برای آنها قابل فهم شود نیاز به بحث داشتیم که متوجه شوند ما که می گوییم یک تعدادی سانتریفیوژ یا سو نیاز داریم برای این است که می خواهیم برای یک نیروگاه، سوخت تولید کنیم، البته جمهوری اسلامی ایران هم خواسته هایی دارد و از نحوه رفتار طرف مقابل نگرانی های اساسی دارد. البته موضوع ما فقط یک موضوع هسته ای است. در حوزه های دیگر ما نگرانی هایی از رفتار آنها داریم، آنها هم با دیدگاه ها و رفتارهای ما اختلاف نظرهایی دارند ولی ما چون اینجا موضوع هسته ای را بحث می کنیم در بحث هسته ای نگرانی هایی داشتیم که آنها هم باید به آن نگرانی ها توجه کنند.

 

وی در گفتگو با واحد مرکزی خبر با اشاره به این مطلب که در شرایطی هستیم که در همه این زمینه ها کار شروع شده اما به اندازه ای که بتوانیم راه حل را تدوین کنیم اجماع نداریم افزود: آنچه که می شد بدون توافق های سیاسی و بدون فهم مشترک تدوین کرد، تدوین شده و حالا نیاز به آن فهم مشترک است. شاید به همین دلیل نیاز به یک تمدید باشد. البته این تمدید نیست. من از ابتدا هم در صحبت هایی که با مردم خوبمان داشتم گفتم که توافق ژنو برای رسیدن به راه حل نهایی به ما یکسال فرصت می دهد و فقط ما باید این مرحله مقدماتی را تمدید کنیم که الان راجع به آن صحبت می شود و اگر به توافق برسیم این توافق اعلام خواهد شد، هنوز ما دو سه روز وقت داریم.

 

وی گفت: امیدوارم که با واقع بینی و با نگاه جدی کار به پیش برود و همین جا هم می خواهم از این فرصت استفاده کنم که در این ایام مبارک و لیالی قدر مردم خوب، ما را از دعای خود فراموش نکنند و در واقع همه ما خواسته مان از خداوند متعال این است آنچه که صلاح و خیر این مردم وانقلاب است و آنچه به عزت و سربلندی مردم ایران و آرامش و راحتی مردم ایران می انجامد اتفاق بیفتد. همین طور یک دنیای پرصلح تر و پر آرامش تری را در این شرایط بسیار ناهنجاری که منطقه ما در غزه شاهد کشتار وحشیانه مردم فلسطین است و در عراق شاهد تندروی های وحشیانه داعش است، فراهم کنیم . به برکت های شب های قدر انشا الله.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که آیا در باره زمانی که براساس توافقنامه ژنو مذاکرات قرار است تمدید شود با خانم اشتون گقتگو کردید، گفت: زمان نیاز ندارد که چکش بخورد چون زمان تقربیا مشخص است ،براساس توافق ژنو که تا 24نوامبر(آذرماه) است زمان مشخص شده است. فقط نیاز است اولا به این نتیجه برسیم که می خواهیم تمدید بکنیم و ثانیا روش تمدید را اعلام بکنیم .این دونکته است و اینکه از این تمدید می خواهیم چه استفاده ای بکنیم، ما نمی خواهیم تمدید بکنیم که دوباره 10روز مانده به پایان مدت برگردیم و در شرایط تنگنای زمانی مذاکره کنیم،باید ببینیم که به چه نحوی می خواهیم از الان تا پایان زمان و تا آذر ماه برای خود طراحی داشته باشیم.