جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


توصیه آیت‌الله سیستانی به تشکیل دولت فراگیر

Posted: 11 Jul 2014 05:00 AM PDT

جرس: مرجعیت عالی قدر شیعیان در عراق از نمایندگان جدید پارلمان خواست تا هرچه سریعتر دولت ملی را تشکیل دهند که از مقبولیت ملی گسترده‌ای برخوردار باشد.

 

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز عراق، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت الله سیستانی، مرجع بزرگ شیعیان در خطبه نماز جمعه استان کربلا که در صحن حسینی برگزار شده بود گفت: در شرایط دشوار و حساسی که همه عراقی‌ها در آن زندگی می‌کنند و با خطر تروریست‌ها مواجه هستند، مهم‌ترین چیزی که نیاز است وحدت و دوری از تفرقه و اختلافات است.

 

وی عنوان داشت: ما دیرزمانی است که از سیاستمداران و کسانی که در رسانه‌ها حضور می‌یابند خواسته‌ایم تا از گفتمان‌ رادیکالی و تنش‌های رسانه‌ای دست بردارند چرا که این اقدام تنها اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

 

کربلایی افزود: چالش‌ها و خطرهای گسترده‌ای که عراق را فرا گرفته است و صلح داخلی و وحدت ساختار اجتماعی را تهدید می‌کند و خبر از تجزیه می‌دهد، ایجاب می‌کند که موضعی شجاعانه و جسورانه و ملی گرایانه از سوی گروه‌های سیاسی و مسئولان صورت بگیرد که در آن به دنبال منافع شخصی، گروهی و قومیتی نباشند و از این شرایط برای برآورده ساختن خواسته‌های سیاسی خود سوء استفاده نکنند.

 

نماینده مرجع عالی قدر شیعیان تصریح کرد: این مساله ایجاب می‌کند که نمایندگان مجلس زمان‌ قانونی تعیین شده برای انتخاب نخست وزیر و رئیس پارلمان از دست ندهند و هرچه سریعتر روسای دو قوه را انتخاب کرده و دولت جدیدی را تشکیل دهند که از مقبولیت گسترده‌ ملی برخوردار بوده تا به این ترتیب راه حل‌های ریشه‌ای برای مشکلات و بحران‌های کشور پیدا کنند.

 

در همین حال کربلایی تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم و همبستگی خود را با فلسطینی‌ها اعلام کرد و از جامعه بین الملل خواست تا به تجاوزهای رژیم صهیونیستی و در کنار مردم بایستد.

 

 

دادگاه لاهه واشنگتن را مسوول نقض تعهداتش در قبال بیانیه الجزایر دانست

Posted: 11 Jul 2014 05:00 AM PDT

جرس: هیات عمومی دیوان داوری دعاوی جمهوری اسلامی ایران - ایالات متحده آمریکا در لاهه پس از گذشت 30سال، واشنگتن را مسوول نقض تعهداتش در قبال بیانیه الجزایر دانست.

 

به گزارش  ایرنا از روابط عمومی مرکز امور حقوقی بین الملل نهاد ریاست جمهوری، طبق بیانیه عمومی الجزایر، آمریکا متعهد شده است که تمام دعاوی حقوقی اتباع و موسسات آمریکایی علیه ایران و موسسات دولتی در محاکم آمریکا را مختومه کند و کلیه احکام توقیف و احکام قضایی صادره را لغو، سایر دعاوی بر اساس چنین ادعاهایی را ممنوع و موجبات خاتمه دادن به چنین ادعاهایی را از طریق یک داوری لازم الاجرا فراهم کند.

 

همچنین مطابق بند 2 ماده هفت بیانیه الجزایر که 29 دیماه 1359 به امضا رسید، حل و فصل تمامی ادعاهایی که به هیات داوری ارجاع می شد، از تاریخ طرح ادعا نزد هیات داوری خارج از صلاحیت های قضایی دادگاه های ایران و ایالات متحده یا هر دادگاه دیگری می بود و دادگاه های آمریکایی مکلف بودند از رسیدگی به این قبیل پرونده ها خودداری کنند.

 

ایران در یکی از شکایات خود آمریکا را متهم کرده بود که به تعهدات خود عمل نکرده و بیانیه الجزایر را نقض کرده است.

 

ایران در دادخواست خود علیه آمریکا توضیح داده بود که دستور اجرایی شماره 12294 رییس جمهوری آمریکا که در پنجم اسفند 1359 و در همین زمینه صادر شد، بر خلاف تعهد آن کشور برای خاتمه دادن به دعاوی مطروحه در دادگاه های آمریکا است و بیانیه الجزایر را نقض کرده است و از این بابت باید خسارت وارده را به ایران بپردازد.

 

همچنین ایران در پرونده الف24 اعلام کرده که ایالات متحده با اجازه احیا و به جریان افتادن یک مورد خاص در دادگاه های آمریکا علیه ایران که دیوان داوری قبلا در مورد آن تصمیم گرفت بود، تعهد خود را در بیانیه الجزایر مبنی بر منع رسیدگی مجدد به آن، نقض کرده است.

 

دیوان داوری، رسیدگی به مساله مسوولیت آمریکا را از مرحله تقویم خسارات جدا کرد و سر انجام با پذیرش استدلال های حقوقی ایران، طی حکم جزیی خود در سال 1377 اعلام کرد که آمریکا در ایفای تعهدات خود در اصل کلی«ب» و ماده یک بیانیه حل و فصل دعاوی قصور ورزیده است و در مقابل جمهوری اسلامی ایران مسوولیت دارد، اما درباره میزان خسارت وارده از طرفین خواست ادله و مدارک خود را اریه کنند.

 

جمهوری اسلامی ایران نیز اسناد و مدارک مربوط به خسارت ناشی از پرداخت حق الوکاله به خاطر دفاع از دعاوی مطروحه در محاکم آمریکا را جمع آوری و به دیوان داوری تسلیم کرد.

 

دیوان داوری ملاک محاسبه خسارات را هزینه های ناشی از «الزام معقول (ایران) به حضور در جلسات یا ثبت مدارک برای دفاع محتاطانه از منافع خود» در پرونده های مطروحه در محاکم ایالات متحده تعیین کرد.

 

اینک پس از چند سال ، دیوان داوری سرانجام آمریکا را به پرداخت بخشی از حق الوکاله ها و هزینه های حقوقی ایران در پرونده های باقیمانده در محاکم آمریکا پس از امضای بیانیه الجزایر محکوم کرده است.

 

هیات عمومی دیوان داوری دعاوی ایران - ایالات متحده در لاهه طبق این حکم 114 صفحه ای که در تاریخ 11 تیرماه 93 در دو پرونده الف 15(قسمت 4) و الف 24 صادر کرد، ایالات متحده آمریکا را مسوول نقض تعهدات آن کشور طبق بیانیه الجزایر شناخت و مبلغ 842 هزار و 468 دلار و 14 سنت به نفع ایران حکم داد.

 

دیوان داوری همچنین آمریکا را به پرداخت بهره ساده پس از صدور حکم نسبت به مبلغ محکومٌ به مطابق نرخ بهره وام بانک های تراز اول آمریکا برای دوره ای که پرداخت مبلغ حکم صورت نگرفته به نفع ایران محکوم کرد.

 

کارشناسان حقوقی معتقدند گرچه مبلغ محکومٌ به این رای (بدون بهره) قابل توجه نیست اما ارزش واقعی این رای در احراز و اعلام محکومیت و تخلفات آمریکا از تعهدات عهدنامه ی خود می باشد.

 

ایران و آمریکا در دی ماه 1359 با امضای بیانیه الجزایر پذیرفتند که ادعاها و دعاوی مالی فیمابین را از طریق یک داوری بین المللی حل و فصل کنند.

 

در این راستا، دیوان داوری دعاوی ایران – ایالات متحده آمریکا متشکل از 9 نفر داور شامل سه آمریکایی،سه ایرانی و سه نفر داور ثالث تشکیل شد؛ ایران و آمریکا طرفین اصلی دعاوی در این داوری می باشند.

 

دعاوی باقیمانده در این دیوان، دعاوی اختلافات مالی بین دو دولت است؛ با وجود اختلاف نظر سیاسی بین دو دولت، این دیوان داوری که بر اساس یک معاهده بین المللی (موسوم به بیانیه های الجزایر) تاسیس شده، به عنوان یک مرجع بین المللی و حقوقی ، همچنان به کار خود ادامه داده و مشغول به کار می باشد.

 

علاقه مندان برای مطالعه متن کامل رای دیوان می توانند به نشانی اینترنتیWWW.IUSCT.NET مراجعه کنند. 

“حبیب” با وثیقه آزاد شد

Posted: 11 Jul 2014 05:00 AM PDT

جرس: حبیب محبیان معروف به حبیب، خواننده ی مشهور ایرانی که چند روز پیش در ماسوله، یکی از شهرهای گیلان بازداشت شده بود، آزاد شد.  

 

ناصر عاشوری، نماینده ی فومن و شفت با اعلام این خبر به انصاف نیوز، توضیح داد: فرمانده ی نیروی انتظامی [منطقه] حضوری برای من توضیح داد، نیروی انتظامی به ایشان مشکوک شده بود که مجوز نداشته چون آن را ارائه نداده بوده، و چون از خارج آمده است، برای همین او را یک شب میهمان کرده بودند.

 

به گفته ی عاشوری، حبیب فردای همان روز از سوی دادسرا آزاد شده و رفته است.

 

ماسوله، از شهرهای استان گیلان در شمال ایران، در حوزه ی انتخابیه ی فومن و شفت قرار دارد.

 

حبیب روز سه شنبه ی گذشته در حال ساختن یک ویدیو کلیپ در شهرک تاریخی ماسوله بوده است.

 

عاشوری گفت: دادسرا فردای آن روز تعیین تکلیف کرده بود و گویا با سندی آزاد شد. البته حبیب زندانی نبود و آن شب هم به عنوان میهمان ویژه نگه داشته اند.

 

نماینده ی فومن و شفت در پاسخ به این پرسش که آیا حبیب دوباره باید به دادسرا مراجعه کند، گفت: قاعدتا باید به دادسرا برود و مدارک و مجوز خود را تحویل بدهد، احتمالا مجوز داشته و بدون مجوز نبوده است.


 

علم‌الهدی:  دولت سیاستش را در مورد حجاب مشخص کند

Posted: 11 Jul 2014 05:00 AM PDT

 جرس: امام جمعه مشهد گفت: دولت سیاستش را در مورد حجاب مشخص و قانون عفاف و حجاب را اجرایی کند.

 

به گزارش مهر احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نمازجمعه مشهد اظهار کرد: از دولت دو چیز می‌خواهیم اول اینکه سیاستش را در مورد حجاب مشخص کند دوم اینکه قانون عفاف و حجاب را که از سال 85 تصویب شده و الان هشت سال است خاک می‌خورد اجرایی کند.

 

وی به حادثه مسجد گوهرشاد در سال 1314 و به شهادت رسیدن عده ای از مردم مشهد اشاره کرد و گفت: در سال 1314 قریب به پنج هزار نفر از مردم این شهر در حرم مطهر امام رضا(ع) توسط عوامل رضاخان به گلوله بسته شدند.

 

علم‌الهدی در بیان این واقعه توضیح داد: پس از ارتکاب این جنایت 56 کامیون اجساد کشته‌شده‌ها و زخمی‌ها را به اطراف شهر منتقل و در زیر خاک مدفون کردند.

 

وی گفت: رضاخان و این جریان رضاخانی نکته‌ای را به اثبات رساند و اینکه بی‌حجابی برای کسی که می‌خواهد دین را براندازد ابزار قدرتمندی محسوب می شود.

 

امام جمعه مشهد یادآور شد: جریان‌هایی که می‌خواهند با دین مبارزه کنند در صدد گسترش بی‌حجابی در کشورند و افرادی را که می خواهند در برابر بی حجابی عکس العمل نشان دهند و از حجاب دفاع کنند تندرو می خوانند.

 

وی افزود: در زمان رضاخان نیز گفته می شد حجاب مانع پیشرفت کشور است و مردم ما در آن زمان سوژه این رفتار رضاخانی شدند و هیچ عکس‌العملی نشان ندادند.

 

علم الهدی گفت: عجیب است که در یک دانشگاه وقتی ما می‌گوییم چرا مقابله با بی‌حجابی تعطیل می‌شود می‌گویند این‌ها یک طوفان سیاسی علیه دانشگاه راه انداخته‌اند.

 

امام جمعه مشهد ابراز تاسف کرد از اینکه ‌امروز برخی جریان‌های سیاسی کشور بعد از 80 سال پایشان را جای پای رضاخان می‌گذارند و افزود: اینکه عده‌ای برای خرید آراء‌شان، بی‌حجابی در کشور راه بیندازند باید گفت این افراد پیرو سیاست رضاخانی در مملکت هستند.

 

علم‌الهدی گفت: چه طوفان سیاسی؟ مگر ما گفتیم با دانشگاه آزاد مخالفیم؟ شما می‌گویید در فضای علمی و مقدس بی‌حجابی و ولنگاری آزاد باشد و ما می‌گوییم با بی‌عفتی در این فضا مخالفیم.

 

وی گفت: رهبر انقلاب نیز سپس در دیدار چند روز گذشته شان با مسئولان نظام اظهار داشتند که مراقب باشید که برخی با شعار اعتدال جریان‌های مومن را کنار نزنند زیرا همین جریان‌های مومن هستند که در مواقع خطر سینه سپر می‌کنند.

 

وی افزود:‌ مقام معظم رهبری بچه‌های بسیجی و مومن را جریان‌های مومن نامیدند چون اینها به انقلاب و نظام ایمان دارند و نکته بعدی اینکه هر کسی امر به معروف می‌کرد وی را افراطی می‌نامیدند که رهبری در بیاناتشان فرمودند نهی از منکر و استکبارستیزی عین اسلام است.

 

امام جمعه مشهد به بخش هایی از وصیت نامه امام اشاره کرد و گفت: اگر امام و رهبری و اسلام را قبول دارید نظر ایشان همین است که رهبری فرمودند و در وصیت‌نامه امام هم به آن اشاره شده است.

 

وی گفت: ما از شما مردم و جوانان می‌خواهیم در مقابل ناهنجاری اول به قانون مراجعه کنید و از دولت دو چیز می‌خواهیم اول اینکه سیاستش را در مورد حجاب مشخص کند دوم اینکه قانون عفاف و حجاب را که از سال 85 تصویب شده و الان هشت سال است خاک می‌خورد اجرایی شود.

ابراز امیدواری احمد جنتی برای محاکمه سریعتر رهبران جنبش سبز

Posted: 11 Jul 2014 04:45 AM PDT

 جرس: دبیر شورای نگهبان مدعی شد که  ‌رسیدگی به پرونده یکی از رهبران جنبش سبز بعد از سه سال است که "پرونده آن غنی شده"، "با فشارهای زیاد عقب می‌افتد". وی ابراز امیدواری کرد این محاکمه زودتر انجام شود.  

 

این در حالی است که مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد بارها برای حضور در دادگاه و دفاع از خود اعلام آمادگی کرده‌اند اما وضعیت حصر غیرقانونی آن‌ها بدون هیچ دستور قضایی همچنان ادامه دارد.

احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران، با اشاره به تلاش برخی افراد برای بازگرداندن عده‌ای که در اعتراضات سال 88 ( که وی به روال معمول آن را "فتنه 88" می‌نامد)  نقش داشتند اظهار داشت: بازگرداندن مقصران فتنه 88 که توسط مراجع ذی‌صلاح اخراج شدند یا برای فرار از محاکمه استعفا دادند و یا اینکه نیروهای مومن را از دانشگاه‌ها اخراج کردند و یا اینکه با ادامه سرپرستی روسای دانشگاه‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاوردند به نوعی دهن‌کجی به مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

جنتی همچنین به روند استیضاح وزیر علوم اشاره و خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم این چه برخوردی بود که مجلس انجام داد. این باید عمل شود. گفته‌اند که آنها وعده‌هایی داده‌اند و استیضاح‌کنندگان باور کرده‌اند. امیدوارم که این‌طور باشد، اما بنده شخصا باور نمی‌کنم.

وی با تشکر و قدردانی از عملکرد قوه قضائیه در برخورد قاطع با معترضان انتخابات 88،‌ گفت: ‌رسیدگی به پرونده یکی از سران فتنه که 3سال است پرونده آن غنی شده، با فشارهای زیاد عقب می‌افتد که امیدواریم این محاکمه به زودی انجام شود.

جنتی افزود: مگر خون آنها رنگین‌تر از خون دیگران است که به جرم آنها رسیدگی نمی‌شود؟ چرا عده‌‌ای با مانع‌تراشی در مقابل قوه قضائیه محاکمه این افراد را به تعویق می‌اندازند؟ امیدوارم وعده‌‌ای که در محاکمه این افراد داده شده به زودی محقق شود.

دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش با اشاره به دیدار اخیر رهبری با کارگزاران نظام اظهار داشت: معظم‌له به مفهوم اعتدال اشاراتی داشتند عده‌‌ای خیال می‌کنند که ما نباید با عناصر دشمن مقابله کنیم چون خارج از اعتدال است، این اشتباه است.

وی ادامه داد: چرا کسانی که در 8 سال دفاع مقدس اعضای بدن خود را برای حفظ کیان این مملکت اهدا کردند امروز باید کنار زده شوند و عده‌ای دیگر بیایند؟ نباید جریان مومن کنار زده شود زیرا همین جریان است که در مقابله با خطرات و تهدیدات ایستادگی می‌کند.

جنتی همچنین با اشاره به سالروز تأسیس شورای نگهبان مدعی شد: شورای نگهبان ویژگی قاطعیت و عدم نفوذپذیری خود را از ابتدا تاکنون حفظ کرده است و بر اساس قانون کارها را پیش می‌برد. مواضع روشن شورای نگهبان قابل دفاع است البته خودمان هم می‌دانیم جاهایی اشتباهاتی داشتیم که در بسیاری هم به جهت جبران آن فعالیت کردیم.

 

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به روز عفاف و حجاب گفت: حجاب نقش اثرگذاری در جامعه دارد. پاکدامنی و عفاف، حیا را در جامعه حفظ می‌کند که این مسئله، مسئله ساده‌ای نیست.

جنتی افزود: متاسفانه امروز با مسئله حجاب مشکل داریم. باید یک ستاد مقتدر و با اختیار و امکانات کامل به وجود آید و برای مسئله حجاب چاره‌جویی کند.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون مسئله حجاب اظهار داشت: بنده بارها گفتم که به آن مصوبه رجوع شود اما کسی گوش نکرد و این مصوبه سالیان سال خاک خورد. البته امروز تازه چیزهایی شنیده می‌شود که قرار است این طرح اجرایی شود.

وی با تأکید بر اینکه مسئولین اجرایی در بحث حجاب مقصر اصلی هستند، گفت: البته کارهای شدنی انجام شده و باز جای کار دارد.

جنتی با اشاره به حضور برخی معترضان انتخابات 88 در برخی مناصب گفت: متاسفانه چراغ سبز به فتنه‌گران نشان داده شده و استفاده از کلمه اعتدال عده‌ای، موجب شده راه برای برخی عناصر مطرود فتنه‌‌گر که در سال‌های 78 و 88 نقش موثری داشتند و زندان رفته هم بودند باز شود و امیدوار بشوند که بتوانند پست‌های کشور از جمله دانشگاهی را اشغال کنند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، یکی از بدترین نتایج گناه را سلطه شیطان دانست و افزود: یکی از اشتباهات انسان این است که دشمن خود را به دوستی می گیرد مانند کسانی که با دشمنان جمهوری اسلامی و اسلام مانند آمریکا، اسرائیل و انگلیس دوستی و با مردم خود دشمنی می کنند.

وی گفت: یکی از فریب های شیطان ترساندن انسان از فقر است و او را وادار به بخل و حرص می کنند از این رو وقتی ما با مسائل مالی مواجه می شویم باید ببینیم که در صف شیطان قرار گرفته ایم یا خدا زیرا انفاق کردن عملی خدایی است و بخل و حرص از جمله اعمال شیطانی به حساب می آید.

دبیر شورای نگهبان با بیان این که شیطان اعمال بد را در نظر انسان خوب جلوه می دهد، اظهار داشت: برخی تروریست هایی که امروز به جان مردم افتاده اند و ادعای اسلام دارند احساس گناه و جنایت نمی کنند بلکه به خیال خودشان اعمال خوبی را به نام اسلام انجام می دهند.

آیت الله جنتی افزود: کشورهایی هستند که به کمک آمریکا چشم دوخته و تسلیم او شده اند و می گویند اگر وضع مالی ما خوب نیست آمریکا کمک مان می کند و در واقع ملت خودشان را به آمریکا می فروشند و آنها را با دلار آمریکایی معامله می کنند در حالی که خدا می فرماید به من توکل کنید تا شما را دستگیری کنم.

 

 

درخواست چهار چهره مذهبی و سیاسی از مهدی خزعلی: به اعتصاب خود پایان دهید

Posted: 11 Jul 2014 03:53 AM PDT

جرس: چهار تن از چهره های مذهبی و سیاسی از مهدی خزعلی خواسته اند تا به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد.  

 

به گزارش ندای سبز آزادی مهدی خزعلی طی بیست روز اعتصاب غذای خود در شرایط نامساعد جسمی به سر می برد و تحت مراقبت در بیمارستان امام خمینی است.

 

سيد محمد علي ايازی، محمد تقي فاضل ميبدي، سيد ابوالفضل موسويان و احمد منتظري در پیامی به مهدی خزعلی از او خواسته اند که به اعتصاب غذای خود خاتمه دهد. در همین حال، روز گذشته،چند تن از اعضاي سراي قلم به ديدار برخي علما و مراجع عظام رفتند. آن حضرات با اظهار نگراني و دعا براي دكتر مهدي خزعلي، خواستار پايان اعتصاب غذاي وی شدند و حفظ جانشان را بسيار مهم برشمردند.

 

این فعالان مذهبی و سیاسی در پیام خود گفته اند: شما با اعتصاب غذاي طولاني خود پيام مظلوميت و ديگر مظلومين را به جهانيان رسانديد و در اين راه موفق شديدو ادامه اين اعتصاب غذا بيش از اين واقعا صلاح نيست. اميدواريم به تقاضاي اينجانبان جواب مثبت دهيد.

 

در حال حاضر شرایط جسمی مهدی خزعلی مساعد نیست و پزشکی قانونی تایید کرده است که اعتصاب غذاهای طولانی به ارگان های بدن وی لطمه جدی و برگشت ناپذیر وارد کرده است.

 

طی مدتی که خزعلی در بیمارستان بود، مهدی کروبی با تقدیر از ایستادگی این زندانی سیاسی در پیامی که همسر و پسرش حامل آن بودند، سلام و دعای خیر خود را به خزعلی رساند.

 

مهدی خزعلی بعد از حمله ماموران دادستانی به بیمارستان از قبول سرم غذایی خودداری کرده است و خانواده و نزدیکان وی بشدت نگران سلامت وی هستند.

 

متن کامل پیام این چهار فعال سیاسی و مذهبی به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم
برادر ارجمند جناب آقاي دكتر مهدي خزعلي حفظه اله تعالي
پس از عرض سلام -به عرض مي رسانم كه اينجانبان جدا نگران جان جنابعالي هستيم و خواهشمنديم هر چه زود تر اعتصاب غذاي خود را بشكنيد و انشاءلله سلامتي خود را بازيابيد.
شما با اعتصاب غذاي طولاني خود پيام مظلوميت و ديگر مظلومين را به جهانيان رسانديد و در اين راه موفق شديدو ادامه اين اعتصاب غذا بيش از اين واقعا صلاح نيست.
اميدواريم به تقاضاي اينجانبان جواب مثبت دهيد.
١-سيد محمد علي ايازي
٢-محمد تقي فاضل ميبدي
٢- سيد ابوالفضل موسويان
٤-احمد منتظري 

آزاد ارمکی: طرح استیضاح وزیر علوم نشان می دهد برخی با اصل دانشگاه مشکل دارند

Posted: 11 Jul 2014 03:53 AM PDT

جرس: تقی آزاد ارمکی به دلایل تحت فشار قرار گرفتن وزیر علوم از سوی اصولگرایان افراطی اشاره کرده و گفت: کسانی که مدافع دولت اصولگرای احمدی نژاد بودند علاقه مند نیستند اشکالاتی که در دوره مدیریت آنها وجود داشته است بازگو شود. نمی خواهند مواردی همچون بورسیه های غیر قانونی و جذب اعضای هیئت علمی و روش ها و سیستم مدیریتی معیوب و مداخله های نابجا در دانشگاه و … بیان شود. چون در این صورت نقش خود آنها و یا اطرافیانشان در این قبیل اقدامات روشن می شود.  

 

وی در گفت و گو با سایت فصل اعتدال افزود: مسئله دیگر به شیوه مدیریتی در دانشگاه برمی گردد. در دوره پیشین با دانشگاه مثل یک کارخانه قند و شکر برخورد شد. یعنی به دانشگاه نگاه مکانیکی و اداری صورت گرفت که تصور می شد که می توان فردی از بیرون وارد کرد و موادی را به کارخانه تزریق کرد و به شکل اتوماتیک قند و شکر تولید کرد. به همین دلیل انتخاب روسای دانشگاه ها و دانشکده ها و مدیرگروه ها به شکل جمعی منتفی شد و از بالا تصمیم گرفته می شد که چه کسی رییس باشد؛ ارتقا بگیرد و یا اخراج شود. اما با ورود فرجی دانا به وزارت علوم نوعی بازگشت امور به دست اساتید در دانشگاه اتفاق افتاد.

 

آزاد ارمکی تصریح کرد: البته با واگذاری امور به اساتید دانشگاه همه تصمیم گیری ها به نفع اهداف وزیر هم نبود. در مواردی که اکثریت در دانشگاه و یا دانشکده با نیروهای مخالف اصلاحات و اعتدال بود حاصل تصمیم گیری به نفع دولت هم نبود. اما با این حال وزیر علوم مدافع آن است و این بازگرداندن کار به دست اساتید ارزشمند است. این روش “استاد محوری” باعث می شود سازمان دانشگاه خودش از درون برای خود تصمیم بگیرد و سیاست گذاری کند.

 

وی ادامه داد: طبیعی است اعمال این روش برای کسانی که به دموکراسی و مشارکت افراد و تصمیم گیری جمعی و خصوصا به حضور روشنفکران و دانشگاهیان باور ندارند خیلی سنگین است. کسانی که وزیر علوم را به دلیل این روش ها زیر سوال می برند کاملا ضد روشنفکر و ضد دانشگاه و ضد علم و ضد دانشمند هستند. انها می دانند که اگر دانشگاه به حال خود رها شود از درون آن نیروی فکری تولید می شود و هر جناحی که روی کار باشد این دانشمند و روشنفکر و هوشمندی اوست که تصمیم می گیرد.

 

این استاد دانشگاه تهران افزود: اصولگرایان تندرو چون می دانند دانشگاه جایی است که اگر به حال خودش رها شود می تواند منشا تحولات عمده می شود از همین ابتدا جلوی تحول آن را می گیرند تا بتوانند از این طریق حوزه سیاست و اقتصاد را کنترل کنند. به هر حال حوزه فرهنگ و دانشگاه جایی است که در آن فکر و نقد و بررسی جریان دارد و تندرو ها خوب می دانند اگر بتوانند آن را کنترل کنند و مدام تحت فشار بگذارند تا از کار بیفتد آن وقت کنترل حوزه های دیگر برای آنها ساده تر خواهد شد. به همین دلیل این ها می خواهد جلوی حرکات بعدی نیروی اجتماعی به نام داشگاه را بگیرند تا در آینده با سر و صدای کمتری بتوانند اعمال نفوذ کنند.

 

آزاد ارمکی تاکید کرد: فرجی دانا یکی از آخرین وزرایی بود که از مجلس رای گرفت و اولین وزیری است که موضوع استیضاح او جدی می شود. این معنی دار است و نشان می دهد این ها با دانشگاه مشکل دارند. آنها می خواهند کسی را استیضاح کنند که اتفاقا اصولگراترین وزیر است. برخلاف تفکر غالب فرجی دانا اصولگراست و دغدغه های متفاوتی از اصولگرایان در مدیریت ندارد. بر اساس تجربه مدیریتی که من با ایشان در دانشگاه تهران دارم معتقدم فرجی دانا خیلی اصلاح طلب نیست و بیشتر اصولگراست. اما چرا آنها باز هم نمی توانند با او کنار بیانید به این دلیل است که می خواهند مانع حرکت های اجتماعی و باز شدن حیات اجتماعی جامعه ایرانی شوند.

 

وی افزود: در مورد وزیری که دغدغه اصلی او در وزارت علوم و دانشگاه علم و دانش است می گویند رکود علمی ایجاد کرده است. در حالی که اساسا دوره آقای دانشجو (وزیر علوم دولت احمدی نژاد) به طور خاص بدترین دوره وزارت علوم بوده و اتفاقا رکود علمی در این دوره اتفاق افتاده است. در این دوره چیزی که تحت عنوان افزایش مقالات i.s.i داریم مبتنی بر تولید دانش نیست بلکه کپی علم است.

 

آزاد ارمکی تصریح کرد: به اعتقاد من این فشارها به وزارت علوم به نوعی برای انتقام گرفتن از جریان جامعه است جامعه ای که اعتدال را بر گرده طبقه متوسط نهاده است. در واقع این ها دارند از طبقه متوسطی انتقام می گیرند که دانشگاه نماینده آن است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصالحه وزیر علوم با نمایندگان استیضاح کننده و فرصت یک ماهه به وزیر بیانگر عقب نشینی فرجی دانا از مواضعش است اظهار داشت: نه اینطور نیست. این در واقع نشانگر نقش ریش سفیدی لاریجانی است که به اعتقاد من به عنوان رییس مجلس خوب عمل می کند. در واقع این ماجرا فرصتی شد تا لاریجانی خودش را به عنوان یک خبره سیاسی نشان دهد. من تبریک می گویم به لاریجانی که توانسته سیاست مداری خودش را بر خلاف وضعیت های پیشینی که داشته نشان دهد. بنابراین معتقدم این در واقع ارتقا بخشی به وضعیت لاریجانی در مجلس است نه پایان یافتن این مقووله.

 

آزاد ارمکی ادامه داد: این کشمکش میان وزیر و مخالفانش همچنان باقی می ماند. چون به هر حال وزیر باید روسای دانشگاه ها را عوض کند و دانشکده ها باید انتخاباتی شود. این با سبک و سیاقی که در سالیان پیش دنبال شد و هر کاری خواستند توانستند با دانشگاه بکنند متفاوت است. همین که اولین رییس دانشکده با سیستم انتخاباتی تغییر کند مخالفان باز هم وزیر را به صحن مجلس خواهد کشاند. چون این ها کاملا مخالف انتخابات و مخالف رای مردم و مخالف تاثیرگذاری نخبه ترین افراد و صالح ترین افراد هستند که می توانند برای دانشگاه تصمیم بگیرند و مسیرخودشان را انتخاب کنند. به هر حال من معتقدم این قصه دوباره از سر گرفته خواهد شد چون آنها از این ماجرا کوتاه نمی آیند و نمی خواهند به طور طبیعی عقلانیت و تدبیر و مشارکت در دانشگاه ظهور کند. با این حال در این ماجرا رجلیت و سیاستمداری فردی مثل لاریجانی خود را نشان داد که به نظر من برای مملکت اتفاق خوبی است.

 

آزاد ارمکی در رباطه با عملکرد وزیر علوم طی این مدت نیز اظهار داشت: عمده ترین اشکالی که من در مورد وزارت علوم می بینیم این است که اتفاقا وزارتخانه ای که باید موجب فعال شدن خود دانشگاهیان شود اما در سطح وزیر و مجلس دعوا می کند. در حالی که این امر باید به دانشگاه منتقل شود و دانشگاه باید فعال شود. متاسفانه وزیر هنوز اجازه فعال شدن عرصه دانشگاه را نداده است. آن چیزی که اصولگرایان به ان اعتراض دارند که چرا وزیر دانشگاه را فعال کرده است اتفاقا برعکس است ؛ دانشگاه را فعال نکرده است.

 

وی ادامه داد: انتظار دانشگاهیان این است که بیشتر بتوانند مشارکت کنند. نه در سیاست بلکه در عرصه علم و دانش و تخصص. متاسفانه هنوز همان کارهای قدیم در دانشگاه انجام می شود. همان شیوه ها و روش ها و کسی هم به آن توجه نمی کند. خصوصا در بحث تولید علم ما هنوز تغییر روشی را نمی بینیم اتفاق افتاده باشد. کپی کاری علمی همچنان بر سر جای خود هست و حوزه آموزش و پژوهش و پذیرش دانشجو همان مشکلات خود را دارند. همه مشکلات بر جای خود باقی است و اما ما دعوا در سطح بالا داریم. جناح رقیب دعوایی را در سطح وزارت و مجلس ایجاد کرده و این ها در درون این دعوا افتاده اند و بدنه نظام آموزش کشور همچنان بلاتکلیف باقی مانده است. این ایراد به وزیر است.

 

وی در عین حال گفت: البته این ایرادی نیست که ارادی باشد بلکه وزیر از سر اجبار دچار شده است. از روز اول وقتی یک معاون یا مشاور وزیر تعیین می شود و در قبال آن هجمه طولانی اتفاق می افتد و یا رییس دانشگاه انتخاب می شود و مقاومت طولانی صورت می گیرد انرژی وزیر و همکارانش را گرفته می شود. ولی این روال می توانست به شکل دیگری هم در دانشگاه پیش برود که نرفت و ما داریم فرصت ها را از دست می دهیم.

 

ارمکی تاکید کرد: اما امیدواریم وزیر بماند و بتواند امور را به درون دانشگاه برگرداند و از این منظر سر و سامانی به دانشگاه بدهد.

 

 

وزیر صنعت از تعطیلی فعالیت ۱۴ هزار واحد صنعتی به دلیل مشکلات مختلف خبر داد

Posted: 11 Jul 2014 03:53 AM PDT

جرس: وزیر صنعت، معدن و تجارت در تازه ترین اظهارات خود آمار عجیب و تکان دهنده‌ای را درباره میزان تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در سراسر کشور ارائه کرده است.  

 

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت زاده به تازگی با ارائه گزارشی به هیات دولت در زمینه آخرین وضعیت صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی کشور خبر داد که ۱۴ هزار واحد صنعتی در حوزه صنایع کوچک و متوسط طی سالهای گذشته به دلیل مشکلات مختلف تعطیل و متوقف شده اند.

 

نعمت زاده این را هم گفته که می توان با ارائه تسهیلاتی معادل ۴۰ هزار میلیارد ریال به بخشی از این واحدها که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند در کوتاه مدت اشتغالی معادل ۱۱ هزار و۲۰۰ نفر ایجاد کرد.

 

هیئت وزیران نیز پس از بررسی گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست را مامور بررسی پیشنهادهای ارائه شده به منظور تقویت صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کرد.

 

البته به غیر از وزیر صنعت، معدن و تجارت دیگر مسئولان این وزارتخانه نیز به صورت موردی به آمار مربوط به تعطیلی واحدهای صنعتی اشاره می کنند. از جمله اینکه در تازه ترین اظهارنظر علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت در سفری به گرگان اعلام کرد که شرایط اقتصادی کشور باعث شده تا بیش از ۳۰ واحد صنعتی استان گلستان به صورت ۱۰۰ درصد تعطیل شوند.

 

طبق آخرین آمارهای ارائه شده صنایع کوچک و متوسط حدود ۹۲ درصد از کل صنایع کشور را شامل می شوند و اشتغال موجود در آنها نیز بالغ بر یک میلیون نفر می شود که این رقم حدود ۴۵ درصد از کل اشتغال صنعتی کشور را در بر می گیرد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی در تازه ترین اظهارات خود آمار تعطیلی واحدهای صنعتی کوچک و متوسط کشور را ارائه کرد که معاون وی نیز به تازگی آمار طرحهای نیمه تمام صنعتی و معدنی را اعلام کرد.

 

به گفته حسین ابویی مهریزی در حال حاضر حدود ۲۹ هزار طرح صنعتی و معدنی نیمه تمام با سرمایه گذاری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی در کشور وجود دارد که اگر به بهره برداری برسند یک میلیون و ۱۷۰ هزار شغل در کشور ایجاد می شود.

 

البته وزارت صنعت، معدن و تجارت از بین کل این طرحهای نیمه تمام، به ۱۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی و اشتغال ۸۰ هزار نفری اولویت داده و به صورت مداوم وضعیت پیشرفت آنها را رصد می کند.

 

هشدار بان‌کی‌مون درباره تشدید درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها

Posted: 11 Jul 2014 12:26 AM PDT

 جرس: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که جنگ بین اسرائیل و فلسطین می‌تواند کل منطقه را به خطر بیاندازد. او از طرفین خواست تا بر سر آتش‌بس توافق کنند. او نسبت به عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ی خشونت‌ها ابراز نگرانی کرد.


بان کی مون٬ دبیر کل سازمان ملل متحد٬ روز پنج‌شنبه (۱۰ ژوئیه/ ۱۹ تیر) در یک نشست اضطراری در شورای امنیت گفت که بیش از هر زمان دیگری ضروری‌ است که از جنگ میان اسرائیل و فلسطین دوری شود. جنگی که به گفته بان کی مون می‌تواند کل منطقه را به کام خود فرو برد. او از دو طرف خواست تا بر سر آتش‌بس توافق کنند.

 

به گزارش دویچه‌وله، بان کی مون گفت: «این موضوع برای شهروندان هر دو طرف غیرقابل پذیرش است که در ترس دائمی از حمله هوایی بعدی زندگی کنند.»

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد که تهدید حملات زمینی اسرائیل و تشدید همه‌جانبه حملات تنها در حالتی قابل پیش‌گیری ا‌ست که حماس به پرتاب موشک و خمپاره به اسرائیل پایان دهد. وی اقدامات حماس را در پرتاب ۵۵۰ موشک و خمپاره به داخل خاک اسرائیل محکوم کرد. بان کی مون با این‌همه به طور شفاف خطاب به اسرائیل گفت که "استفاده بیش از اندازه از زور و به خطر انداختن زندگی غیرنظامیان نیز قابل تحمل نیست."

 


به گفته بان کی مون "اکنون زمان تحریک یا انتقام بیش‌تر نیست." او نسبت به عواقب پیش‌بینی‌نشده‌ی خشونت‌ها هشدار داد.

 


بان کی مون با اشاره به گزارش‌ها که از کشته شدن ۸۸ فلسطینی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند، گفت: «یک بار دیگر شهروندان فلسطینی بین مسئولیت‌ناپذیری حماس و پاسخ‌ شدید اسرائیل گرفتار شده‌اند.»

 


دبیر کل سازمان ملل گفت که در تماس‌های تلفنی خود از بنیامین نتانیاهو٬ نخست‌وزیر اسرائیل٬ و محمود عباس٬ رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین٬ خواسته است تا تمرین خویشتن‌داری کنند و سیاستمداری از خود بروز داده و وزن خطر تشدید درگیری‌ها را بسنجند.

 


بان کی مون تصریح کرد که غزه و به طور کلی منطقه تحمل جنگ دیگری را ندارد.

 


درخواست محکومیت اسرائیل به علت نقض کنوانسیون چهارم ژنو

 


سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد روز گذشته در جلسه شورای امنیت درباره اظهارات بان کی مون موضع‌گیری کرد. وی حماس را محکوم کرد که از غیرنظامیان به عنوان دیوار دفاعی بهره می‌گیرد.


رون پروسور با بیان این‌که وقتی دبیرکل سازمان ملل در حال سخنرانی بود "پنج موشک دیگر از غزه شلیک شد٬" گفت اسرائیل به دنبال برطرف کردن تهدیدهای حماس از طریق برچیدن زیرساخت‌های نظامی آن است.

 


پروسور تاکید کرد اسرائیل از "ابزار مناسبی" برای آسیب نرساندن به غیرن‍ظامیان بهره می‌گیرد اما همزمان حماس را متهم کرد که از غیرنظامیان به عنوان "سپر انسانی" استفاده می‌کند.

 


ریاض منصور٬ سفیر فلسطین در سازمان ملل٬ اما اظهارات نماینده اسرائیل را رد کرد و استفاده از غیرنظ‍امیان به عنوان سپر انسانی را "ادعایی بی‌شرمانه" خواند. او گفت اسرائیل "آگاهانه و عامدانه" به مناطقی که ساکنان آن را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند حمله می‌کند.

 


منصور همچنین ادعای اسرائیل مبنی بر دفاع از خود را رد کرد. به گفته وی اسرائیل "تعمدا" در حال "مجازات جمعی و انتقام‌گیری" به علت مرگ سه نوجوان اسرائیلی‌ است.

 


منصور خبر داد که محمود عباس از سوئیس درخواست کرده تا جلسه‌ای به منظور مجازات اسرائیل به علت نقض تعهدات خود در قبال کنوانسیون چهارم ژنو که درباره حفظ امنیت غیرنظامیان در زمان جنگ است تشکیل دهد. فلسطین آوریل امسال به کنوانسیون چهارم ژنو پیوست و بر همین اساس حق آن را دارد که بدون تصویب مجمع عمومی سازمان ملل درخواست تشکیل جلسه دهد.

 


زنان و کودکان در میان قربانی‌ها

 


به گزارش خبرگزاری آلمان٬ تعداد افراد کشته شده در نوار غزه روز پنج‌شنبه به ۸۸ نفر و شمار افراد مجروح به ۳۳۹ نفر رسیده است. حملات اسرائیل همچنین به تخریب حدود ۱۵۰ خانه و آوارگی ۹۰۰ نفر منجر شده است.

 


بر اساس همین گزارش و به نقل از رئیس مرکز اورژانس غزه٬ زنان و کودکان نیز در میان کشته‌شدگان بمباران‌های روز‌های گذشته اسرائیل بوده‌اند.

 


پنج شنبه شب همچنین چهار موشک از فلسطین به بیت‌المقدس شلیک شد که دو موشک دفع شد و دو موشک دیگر در مناطق غیرمسکونی فرود آمد. روز پنج‌شنبه حملات از هر دو سو شدت یافت.

 


تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطین در پی قتل سه نوجوان اسرائیلی بالا گرفت. اسرائیل بر این نظر است که این اقدام توسط اعضای حماس صورت گرفته است. اما حماس این اتهام را رد کرده است.
 

بارزانی خواستار خروج وزرای کرد از دولت عراق شد

Posted: 11 Jul 2014 12:26 AM PDT

جرس: «مسعود بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق در اعتراض به سخنان «نوری المالکی» نخست وزیر عراق مبنی بر این که «اربیل به پایگاه نیروهای داعش تبدیل شده است»، از وزرای کرد در دولت مرکزی این کشور خواست از دولت خارج شوند.  

 


به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره، نوری المالکی گفته بود که شهر اربیل در کردستان عراق به اتاق عملیات جنایتکاران، بعثی‌ها، القاعده و تکفیری‌ها تبدیل شده است و امروز دیگر نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.


در وب سایت رسمی مسعود بارزانی آمده است که وی و «جو بایدن» معاون رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در تماسی تلفنی درباره تحولات عراق گفت‌و‌گو کرده و به این توافق رسیده‌اند که برای حل بحران عراق، این گفت‌وگوها را ادامه و گسترش دهند.

 

حسین شهرستانی وزیر خارجه عراق شد


نخست‌وزیر عراق، «حسین شهرستانی»، معاون امور انرژی را به سمت وزیر خارجه این کشور منصوب کرد.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق، حسین شهرستانی، معاون امور انرژی را به سمت وزیر خارجه عراق منصوب کرد و به این ترتیب وی ماموریت هوشیار زیباری، وزیر خارجه سابق را برعهده می‌گیرد.


این اقدام مالکی پس از آن صورت گرفت که مقامات اقلیم کردستان در اعتراض به اظهارات مالکی عدم مشارکت خود در دولت را اعلام کردند.


نوری مالکی در سخنان خود کردها را به سوءاستفاده از شرایط کنونی برای جدا شدن از عراق و اعلام استقلال متهم کرد.


امیر صباح، سخنگوی مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز اخیرا خواهان کناره‌گیری مالکی شده بود.