جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


۸ فعال فیس بوکی به ۱۲۷ سال حبس محکوم شدند

Posted: 13 Jul 2014 10:27 AM PDT

جرس: شعبه ۲۸دادگاه انقلاب هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.

 

به گزارش ایرنا این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال 92 مورد پیگرد قرار ثارالله قرار گرفتند و با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

متهمان این پرونده اتهامات مختلفی دارند اما اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام تقرییا در پرونده هر هشت نفر مشترک است.

پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس ( دادسرای اوین) مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده 27 بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

متهمان این پرونده از شهرهای مختلف شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود 11 جلد است.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان 25 فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.

دو متهم این پرونده به ترتیب به 18 سال و 91 روز و 19 سال و 91 روز حبس، پرداخت یک میلیون و 300 هزار تومان جزای نقدی و 50 ضربه شلاق محکوم شده اند.

سایر متهمان این پرونده نیز به 21، 14 ، 20، هشت ، 11 و 16 سال حبس محکوم شده اند.

پرونده متهمان به دادگاه تجدید نظر ارسال شده اما هنوز شعبه رسیدگی کننده تعیین نشده است.
 

جلسه پارلمان عراق بی‌نتیجه پایان یافت

Posted: 13 Jul 2014 10:27 AM PDT

دومین جلسه پارلمان عراق برای تعیین رئیس پارلمان، نخست وزیر و رئیس جمهوری که امروز (یکشنبه) با حضور 233 نماینده کار خود را آغاز کرده بود بار دیگر بی نتیجه پایان یافت و به روز سه‌شنبه موکول شد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه عربی "عراق پرس"، جلسه امروز پارلمان عراق برای تعیین رئیس پارلمان و معاونانش به دلیل عدم توافق گروه های مختلف سیاسی عراق با درخواست ائتلاف ملی عراق و با اعلام رئیس موقت پارلمان بی نتیجه ماند و به سه شنبه موکول شد.

اسامه النجیفی، رئیس پیشین پارلمان عراق در این نشست اعلام کرد که ائتلاف نیروهای عراقی (گروه های سنی حاضر در پارلمان) بر سر سلیم جبوری برای ریاست پارلمان به توافق رسیده اند و از بقیه گروه ها خواست تا گزینه های خود را برای نخست وزیری و رئیس جمهوری اعلام کنند.

دلیل تعویق جلسه امروز وجود اختلاف میان ائتلاف ملی عراق(گروه های شیعی پارلمان) و ائتلاف نیروهای ملی عراق بر سر ریاست الجبوری و نیز عدم اعلام دو معاون رئیس پارلمان از سوی کرد ها و شیعیان بود. در این نشست همچنین برخی از نمایندگان کرد پارلمان عراق در جلسه شرکت نکرده بودند.

بر اساس قانون اساسی عراق رئیس پارلمان و معاونان وی باید در اولین جلسه پارلمان جدید انتخاب شوند که با ناکام ماندن جلسه امروز، عملا بر خلاف قانون اساسی تعیین رئیس پارلمان و معاونانش به جلسه سوم خواهد کشید.

طبق توافق میان گروه های سیاسی عراقی ریاست پارلمان از میان اهل سنت انتخاب می شود و دو معاون وی را کردها و اعراب شیعه معرفی می کنند. رئیس جمهور نیز براساس این توافق باید از گروه های کرد عراقی انتخاب شود و معاون اول و معاون دوم رئیس جمهور از اعراب سنی و شیعه انتخاب می شوند. پست نخست وزیری نیز طبق توافق مذکور به اعراب شیعه می رسد و معاونان نخست وزیر کرد و عرب شیعه خواهند بود.

 یک منبع پارلمانی اعلام کرد مهدی حافظ، رئیس موقت پارلمان عراق که مسن ترین نماینده نیز است، به دلیل تاخیر در حضور تعدادی از نمایندگان ائتلاف کردستان، جلسه پارلمان را به وقت محلی به ساعت یک بعد از ظهر موکول کرد.

در همین حال تعدادی نمایندگان ائتلاف کردستان به دلیل آنچه "اوضاع نامساعد جوی" خواندند در پارلمان حاضر نشدند.

این در حالی است که یک منبع در پارلمان عراق اعلام کرد که نمایندگان دو فراکسیون "تغییر" و "اتحاد ملی" که متشکل از کردها هستند، وارد ساختمان پارلمان شدند.

از سوی دیگر لقاء وردی، از نمایندگان عراقی اعلام کرد: ائتلاف نیروهای ملی (گروه های سنی) تصمیم گرفته است در صورتی که ائتلاف ملی عراق (گروه های شیعه)، نوری مالکی را به عنوان نامزد خود برای نخست وزیری معرفی کند، جلسه پارلمان را تحریم کند.

در همین حال، ائتلاف نیروهای ملی با کاندیداتوری سلیم جبوری برای تصدی پست ریاست پارلمان موافقت کردند.

شبکه سومریه نیوز عراق گزارش داد، نشستی که میان نوری مالکی با ابراهیم جعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق در ساختمان پارلمان برای دست یابی به توافقی جهت معرفی نخست وزیر آتی عراق برگزار شد، به نتیجه ای نرسید.

جلسه امروز، دومین جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس پارلمان، رئیس جمهوری و نخست وزیر بود. این در حالی است که اختلافات میان فراکسیون های سیاسی درخصوص نامزدهای تصدی این پست ها وجود دارد.

تمام آرای دور دوم انتخابات افغانستان دوباره بررسی می‌شوند

Posted: 13 Jul 2014 05:45 AM PDT

 جرس: وزیر امور خارجه آمریکا که به کابل سفر کرده بود، از توافق نامزدهای انتخاباتی برای بررسی مجدد تمام آرای انتخابات افغانستان خبر داد.  

 

به گزارش ایسنا، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که توافق شده تمام آرای انتخابات افغانستان دوباره تفتیش و بررسی شود.

 

کری گفت، این بررسی تا ۲۴ ساعت آینده در کابل آغاز خواهد شد و چند هفته به طول خواهد انجامید. او گفت، به همین منظور یوناما(هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان) از کرزای خواسته تا مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید به تأخیر بیفتد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود که این بازرسی و تفتیش زیر نظر متخصصان بین‌المللی صورت خواهد گرفت و تمامی اوراق رأی‌ از ولایت های افغانستان توسط نیروهای ایساف به کابل منتقل خواهند شد.

 

کری تصریح کرد، پس از پایان بررسی هرکسی مقام ریاست جمهوری را به دست آورد، بلافاصله دولت وحدت ملی را ایجاد خواهد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، حامد کرزای نیز ابراز امیدواری کرده که نتیجه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری این کشور هر چه سریعتر اعلام شود.

 

عبدالله در صحبت‌هایش گفته که بر روی اساس ایجاد این دولت وحدت ملی توافق صورت گرفته است.

 

به گزارش بی.بی.سی، احمدزی نیز اعلام کرد: توافق کردیم که هرچه نتیجه تفتیش بود، هر دو نامزد بپذیرند. بدین باور هستیم که اگر برنده همه قدرت را بگیرد، برای افغانستان خوب نیست. ما باید به تمام افغانها اطمینان بدهیم که هر رای آنها حساب می‌شود. ما بر سر دولت وحدت ملی توافق و چارچوب‌های عمومی آن توافق کرده‌ایم. 

 

ظریف: تا یکشنبه‌ آینده‌ می‌‌توانیم‌ تاریخ‌ساز شویم

Posted: 13 Jul 2014 05:29 AM PDT

جرس: وزیر خارجه ایران گفت که تا یکشنبه آینده می‌‌توانیم تاریخ‌ساز شویم.

 

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر گفت که تا یکشنبه آینده می‌‌توانیم تاریخ‌ساز شویم.

 

وی در ادامه افزود: اعتماد جاده‌ای دو طرفه است و برای رسیدن به توافق باید نگرانی‌های تمامی طرف‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

ظریف همچنین گفت: من وارد بازی مقصر شمردن طرف مقابل نمی‌شوم، این شیوه من نیست. روش من تلاش صادقانه برای دستیابی به توافق است و من هم چنین انتظاری از طرف مقابل دارم.

تلاش وزرای خارجه ۱+۵ برای شکست بن‌بست مذاکرات هسته‌ای

Posted: 13 Jul 2014 04:47 AM PDT

سفر وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه به وین
جرس: وزرای امور خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ به وین سفر کرده‌اند.  

 

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز، یکشنبه 22 تیر، در بدو ورود به وین از وجود 'شکاف عمیق' در این گفت‌وگوها خبر داد.

 

آقای کری به خبرنگاران گفت: "ما اختلاف‌های بسیار عمیقی داریم. باید ببینیم آیا می‌توانیم پیشرفتی داشته باشیم... آنچه برای ما حیاتی است این است که مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و برنامه اتمی‌شان صلح‌آمیز خواهد بود."

 

به گفته امیر پایور، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در وین، آقای کری صبح امروز در نشستی با نیکلاس برنز، معاونش و وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هیئت آمریکایی، در جریان روند مذاکرات قرار گرفته و بعد از آن با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرده است.

 

انتظار می‌رود او با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم گفت و گو کند.

 

آقای ظریف روز یکشنبه در توییتر خود نوشت:"می‌توانیم تا یکشنبه آینده همین موقع تاریخ‌ساز شویم. اعتماد مسیری دوطرفه است. برای رسیدن به توافق، نگرانی همه طرف‌ها باید لحاظ شود."

 

وزیران خارجه چین و روسیه در این گفت‌وگوها شرکت نخواهند کرد

 

دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ از روز ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) آغاز شده و انتظار می‌رود دست کم تا ۲۰ ژوئیه، مهلت تعیین‌شده در نشست ژنو برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ادامه داشته باشد.

 

چهار وزیر خارجه کشورهای غربی گروه ۱+۵ در حالی به وین می‌آیند که پیشتر دیپلمات‌ها هم از ادامه اختلاف بر سر مسائل اصلی خبر داده بودند.

 

اختلاف 'در همه موارد مهم'

 

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین به شبکه العالم گفته است که تقریبا در همه موضوعات مهم اختلاف نظر وجود دارد و دو طرف نتوانسته‌اند در 'هیچ موضوعی' اختلاف را کم کنند.

 

آقای عراقچی ابراز امیدواری کرده که این اختلافات کاهش پیدا کند، اما گفته نمی‌توان به صورت قطع گفت که نتیجه‌ای حاصل خواهد شد.

 

واحد مرکزی خبر هم از آقای عراقچی نقل کرده است که در صورت نرسیدن به توافق تا مهلت تعیین‌شده "تمایل چندانی به تمدید شش ماهه دوم نیست".

 

آقای عراقچی گفته که گزینه‌های مورد اختلاف مشخص شده و بحث‌ها برای تصمیم‌گیران سیاسی آماده شده است.

 

او سفر وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ به وین را در همین راستا ارزیابی کرده و گفته که اگر با حضور آنها توافقی حاصل شود، "دوباره از روز دوشنبه دو طرف به جلسات فشرده خود در سطح سیاسی باز خواهند گشت تا این توافقات در سطح بالا در قالب متن توافق نگارش شود".

 

هر چند آقای عراقچی گفته است که مذاکره شش‌جانبه یا رسمی با حضور وزرای خارجه در وین برگزار نخواهد شد و دیدارها به صورت دوجانبه خواهد بود.

 

پیشتر مقام‌های آمریکایی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای وین را "نامناسب" و "غیرعملی" توصیف کرده و از شکاف عمیق بین مواضع ایران و گروه ۱+۵ خبر داده بودند.

 

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود با تایید اختلاف عمیق با هیات ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت: "مواضع ما در برخی موضوعات از جمله غنی‌سازی اورانیوم فاصله زیادی دارد."

هفته گذشته رهبر ایران هم از وجود اختلاف جدی میان ایران و غربی‌ها بر سر میزان ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خبر داده بود. 

جلسه رسیدگی به مطالبات دولت از بابک زنجانی تشکیل شد

Posted: 13 Jul 2014 03:33 AM PDT

جرس: جلسه رسیدگی به پرونده مطالبات دولت از بابک زنجانی و بررسی راهکارهای وصول هرچه سریع‌تر این بدهی‌ها عصر دیروز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

 

در این جلسه که به جز اسحاق جهانگیری، معاون اول قوه قضائیه، دادستان تهران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزرای نفت، اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، راهکارهای وصول مطالبات دولت مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گرفت.

 

در این نشست مقرر شد به منظور وصول مطالبات وزارت نفت، با همکاری دولت و دستگاه قضایی ظرف مدت یک ماه نسبت به تملیک اموال بابک زنجانی بر اساس قیمت‌های تعیین شده توسط کارشناسان رسمی مورد تأیید دولت، مرجع قضایی و مالک اموال اقدام شود.

 

همچنین تاکید شد اداره، فروش اموال و واریز وجوه آن به حساب دولت بر اساس ضوابط قانونی موجود انجام شود.
 

تهران امروز مجرم شناخته شد

Posted: 13 Jul 2014 03:33 AM PDT

 جرس: دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول نشریه های « تهران امروز»، « دنیای اقتصاد» و « عنوان» در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که هیات منصفه مطبوعات مدیر مسئول تهران امروز را مجرم شناخت اما مدیران مسئول دو نشریه دیگر مجرم شناخته نشدند.  

 

به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول نشریه های یاد شده در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، پرونده مدیر مسئول نشریه تهران امروز با شکایت حمید بقایی و عباس امیری فر از مسئولان دولت دهم به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی تشکیل شده بود.

 

هیات منصفه مطبوعات در عنوان اتهامی افترا متهم را مجرم ندانست اما در عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی متهم را مجرم شناخت اما مستحق تخفیف در مجازات دانست.

 

پرونده مدیر مسئول نشریه دنیای اقتصاد نیز با شکایت مدعی العموم و به اتهام افترا تشکیل شده بود که هیات منصفه مطبوعات متهم را در عنوان اتهامی یاد شده مجرم نشناخت.

 

در دادگاه امروز به پرونده مدیر مسوول نشریه «عنوان» با شکایت مدعی العموم و به اتهام استفاده ابزاری از تصاویر زنان رسیدگی شد که در این پرونده نیز هیات منصفه مطبوعات متهم را مجرم نشناخت. 

 

بهمن احمدی امویی، به مرخصی آمد

Posted: 13 Jul 2014 03:29 AM PDT

  جرس: بهمن احمدی امویی، به مرخصی آمد.
 
به گزارش جرس، این روزنامه نگار دربند شب گذشته برای چهار روز به مرخصی آمد.
 
 
 
 بهمن احمدی امویی که به دلیل نوشتن مقالات انتقادی درباره عملکرد اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد به ۵ سال و چهار ماه حبس محکوم شده است دو سال پیش از این به زندان رجایی شهر تبعید شد.
 
 
احمدی امویی دانش‌آموخته‌ رشته‌ اقتصاد از دانشگاه مازندران است و با روزنامه‌هایی مانند جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشته است.
 

ادامه حملات به غزه٬ بی‌اعتنایی به درخواست آتش‌بس شورای امنیت

Posted: 13 Jul 2014 12:43 AM PDT

نیروی زمینی ارتش اسرائیل وارد نوار غزه شد
جرس: به‌رغم درخواست شورای امنیت برای تحقق آتش‌بس٬ اسرائیل حملات خود به نوار غزه را شدت بخشیده است. فرمانده ارتش این کشور می‌گوید آماده دستور است تا نیروهای تحت فرمان خود را وارد عملیات زمینی کند.


به گزارش دویچه وله، نظر شورای امنیت سازمان ملل و جامعه جهانی مبنی بر تحقق آتش‌بس فوری میان اسرائیل و فلسطین نه تنها تاثیری در کاهش حملات علیه نوار غزه نداشته٬ که افزایش دامنه حملات و تشدید بمباران اهداف در غزه را هم در پی داشته است.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ اسرائیل دامنه بمباران را به موسسات و نهادهای غیرنظامی کشانده تا از این طریق بتواند مناطق مشکوک به مخفیگاه تسلیحاتی حماس را از میان ببرد.

 

اسرائیل همچنین برای نخستین بار از آغاز این دور از تنش و درگیری٬ در ساعات آغازین روز یک‌شنبه (۲۲ تیر/ ۱۳ ژوئیه) نیروی زمینی ارتش خود را وارد غزه کرده "تا بتواند به مناطق مورد استفاده برای پرتاب موشک در خاک فلسطین حمله کند".

 

این نخستین باری است که در جریان این دور از حملات٬ نیروی زمینی ارتش اسرائیل وارد نوار غزه شده است. با این حال خبرگزاری رویترز اعلام کرده که عملیات مورد نظر توسط کماندوهای نیروی دریایی و نیروهای ویژه انجام شده و نمی‌توان آن را نشانه‌ای از آغاز یک حمله زمینی گسترده دانست.

 

ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای این کشور یکی از سایت‌های پرتاب موشک‌های دوربرد را در شمال غزه هدف قرار دادند. به گفته مقامات نظامی اسرائیل این حمله موفقیت‌آمیز بوده٬ اما چهار تن از سربازان این کشور هم در جریان این حملات مجروح و به خاک اسرائیل بازگردانده شدند.

 

در مقابل٬ حماس اعلام کرده که نیروهایش با حمله به نیروهای اسرائیلی به آنها اجازه فرود در خاک غزه را ندادند. اسرائیل می‌گوید حمله زمینی گسترده به غزه همچنان گزینه‌ای باز است و ۲۰ هزار نیروی نظامی برای آغاز این حمله در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

 

تا کنون اکثر حملات اسرائیل هوایی بوده و بیش از ۱۲۰۰ نقطه را در غزه هدف قرار داده است. گفته می‌شود حماس هم تا کنون بیش از ۷۰۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده و نقاطی را هدف قرار داده که پیش‌تر در محدوده برد این موشک‌ها نبوده‌اند.

  


فشارهای بی‌ثمر بین‌المللی برای متوقف کردن درگیری

 

فشارهای بین‌المللی بر دو طرف درگیری در اسرائیل و فلسطین تا کنون نتیجه‌بخش نبوده است. روز شنبه شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آرا خواستار آتش‌بس شد٬ اما به نظر می‌رسد دامنه درگیری‌ها در حال گسترده‌تر شدن است. قرار است وزیران خارجه قدرت‌های غربی روز یک‌شنبه در نشستی اضطراری راه‌های تحقق آتش‌بس را مورد بررسی قرار دهند.

 

پس از درخواست شورای امنیت برای آتش‌بس، همچنان آژیر خطر در اسرائیل به صدا درمی‌آید و شهروندان این کشور برای در امان ماندن از حملات موشکی باید شب را در پناه‌گاه‌های ویژه سپری کنند.

 

 

گفته می‌شود روز شنبه چند موشک هم از نواحی مرزی لبنان به سوی اسرائیل شلیک شده که ارتش این کشور به آن واکنش نشان داده است. حماس مسئولیت این حملات موشکی را به عهده گرفته است. تا کنون هیچ یک از طرفین درگیری تمایلی برای متوقف کردن درگیری‌ها از خود نشان نداده است.

 

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده٬ بیش از ۱۵۶ تن از فلسطینی‌ها در جریان بمباران‌هایی که از پنج روز پیش آغاز شده٬ کشته شده‌اند. مقامات فلسطینی می‌گویند بخش بزرگی از قربانیان (بیش از دو سوم) از میان غیرنظامیان بوده‌اند. 

هاشمی رفسنجانی: افراط و تندروی پايه اصلی تروريست است

Posted: 13 Jul 2014 12:17 AM PDT

جرس: جمعي از كاركنان، اعضاي هيأت مديره و مديران سازمان تأمين اجتماعي در سومين روز از هفته تأمين اجتماعي با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني ديدار و گفت‌وگو كردند.

 

هاشمي رفسنجاني در اين ديدار ضمن تبريك ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبي(ع) اظهار داشت: از خداوند مي‌خواهم توفيق خودسازي و بهره‌مندي از ماه مبارك رمضان كه در آن سفره بي‌پايان الهي‌اش در اختيار بشر گذاشته شده است به همگان اعطا كند.

 

به گزارش آفتاب٫ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام سازمان تأمين اجتماعي را از جمله مهمترين خدمتگزار به طيف وسيعي از اقشار نيازمند كشور نام برد و افزود: از جمله كارهاي بزرگ و قابل توجه جمهوري اسلامي ايران تأسيس سازمان تأمين اجتماعي براي دوران سخت بازنشستگي، بي‌سرپرستي، درمان و بيكاري است كه نيروي كار، كارفرما ودولت در منابع مالي آن سهيم هستند.

 

وی به آسيب‌هاي وارده بر پيكر سازمان تأمين اجتماعي در دولتي كه با شعار عدالت برسر كار آمد، اشاره و تصريح كرد: اگر به همين ترتيب ادامه پيدا مي‌كرد، معلوم نبود دچار چه سرنوشتي مي‌شد و چطور بايد احيا مي‌شد.

 

هاشمي رفسنجاني با اشاره به الكترونيكي شدن فرايند فعاليت‌ها در سازمان تأمين اجتماعي خاطر نشان كرد: اجرايي شدن فرآيند كارها منجر به بالا رفتن سرعت عمل گرديد كه نه تنها كارگشا بود بلكه موجبات راحتي و آسايش ارباب رجوع و مخاطبان اين سازمان را فراهم كرد.

 

وی از تلاش‌هاي دكتر نوربخش و همكاران در ترميم بخش زيادي از آسيب‌ها تشكر كرد.

 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه انسان‌ها بايد از زمان تولد تا آخر عمر خيالشان از تأمين ضرورت‌هاي زندگي همچون تغذيه، تحصيل، بهداشت و درمان و شغل آسوده باشد، گفت: سازمان تأمين اجتماعي وظيفه‌ي بزرگي در زمينه خدمت‌رساني به مردم و تأمين مواردي كه اشاره شد را برعهده گرفته است كه اميدوارم همواره موفق باشد و لازم است براي اين هدف و تأمين بيمه عمومي دولت و مجلس اقدام كنند.

 

وی در ادامه سخنان خود با بيان حوادث تلخ و اندوهبار غزه گفت: اتفاقات اخير نوار غزه تابلوي از بدترين خشونت‌ها و ظلم‌هاي صهيونيست‌هاست كه لكه ننگ جديدي در پرونده قدرت‌هاي بزرگ جهاني و سازمان ملل از خود برجاي گذاشته است.

 

هاشمي رفسنجاني با اشاره به بمباران نقاط مختلف غزه توسط اسرائيل، تكرار حادثه خونين بار اخير غزه در ماه مبارك رمضان و سكوت مجامع بين‌المللي را تأسف بار خواند و افزود: اسرائيل هراز چندگاهي با حمايت و كمك جريان تروريستي، سازمان ملل و آمريكا كما في‌السابق مردم فلسطين را از وطن و سرزمين خود بيرون و آنها را آواره كشورهاي همسايه، مي‌كند.

 

هاشمي رفسنجاني همچنين طي سخناني به جنايات گروه تكفيري در عراق اشاره كرد و گفت: اينها به خيال خودشان مي‌خواهند اسلام ناب و خلافت جهاني اسلام را تأسيس كنند، اما در واقع به دنبال از بين بردن آبروي اسلام هستند، چرا كه جهان رفتارهاي آنان را به اسلام نسبت مي‌دهند و در اين ميان رسانه‌هاي معاند خارجي از كردار و گفتار آنان در راستاي اهداف خود سوء استفاده مي‌كنند.

 

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تفرقه را عامل اصلي پيشروي گروهك تروريستي در عراق خواند و افزود: همان‌طور كه آيت‌الله العظمي سيستاني تأكيد مي‌كنند، همدلي و اتحاد دولت و مردم عراق در اين زمينه راه‌گشا و زمينه‌ساز شكست و خروج نيروهاي داعش وجدائي طلبان از عراق است.

 

وی با تأكيد بر اينكه بين حادثه غزه و فعاليت گروهك تروريستي داعش در عراق رابطه‌ي تنگاتنگي وجود دارد، خاطر نشان كرد: در هر دو مورد نقش صهيونيست‌ها بسيار برجسته و پررنگ است و بايد مواظب اين‌گونه رفتارها كه تهديدي براي جهان اسلام به شمار مي‌روند، باشيم.

 

هاشمي رفسنجاني تندروي و افراط را پايه اصلي تروريست‌ها برشمرد و گفت: وجود ژن‌هاي افراطي، عقده‌ها، اشتباهات و خيالات در نيروهاي افراطي مانع بزرگي براي استقلال و قيام ملت‌هاست.

 

وی ادامه داد: تروريسم يك ضلع مثلث از سلطه‌گري خارجي و استبداد داخلي است كه نمي‌گذارد ملت‌ها آزاد باشند و در تبديل بهار عربي به خزان عربي نقش بسزائي ايفا مي‌كنند.

 

در ابتداي اين ديدار، دكتر نوربخش مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي اظهار داشت: اين سازمان با 5 هزار و 100 ميليارد تومان كسري بودجه تحويل دولت تدبير و اميد شد.

 

وي ادامه داد: سازمان تأمين اجتماعي حق الناس و يك نهاد خدمت رسان است كه ظرف 8 سال گذشته دچار مسايل و خسارت فراواني شده است از جمله اساسنامه آن طي 5 سال اخير سه بار تغيير كرده است.

 

دكتر نوربخش، تأمين اجتماعي را زيرساخت، هدف و از ملزومات پيشرفت و تعالي جامعه خواند و گفت: به عبارتي سازمان تأمين اجتماعي ترجماني از شعار تدبير و اميد است چرا كه با تأمين معيشت و سلامت بيمه شدگان و مستمري‌بگيران آرامش خاطر را براي آنها به ارمغان مي‌آورد.