جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مخالفان وزیرعلوم می‌خواهند میراث احمدی‌نژاد را حفظ کنند

Posted: 04 Jul 2014 06:53 AM PDT

گفتگو با احمد شیرزاد
جرس- مژگان مدرس علوم:۵۰ نفر از اعضای مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی در صدد استیضاح «رضا فرجی دانا» وزیر علوم٬ تحقیقات و فناوری هستند.  

هدف آنها متوقف کردن روند بازگشت دانشجویان محروم از تحصیل و استادن محروم از تدریس به دانشگاه‌‌ها و مقابله با شیوه وزیر علوم در انتخابی کردن روسای دانشگاه‌هاست. طراحان استیضاح در یک کلام می‌خواهند از میراث دولت احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها صیانت کنند و مانع اصلاح روندهای سرکوبگرانه و توام با تحمیل در نهادهای آکادمیک شوند. «احمد شیرزاد» نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جرس» ضمن انگشت گذاشتن بر همین نیات می‌گوید که مخالفت با فرجی دانا نه مخالفت با یک شخص بلکه مخالفت با یک روند است. او اعتقاد دارد هر چهره مدیریتی و آشنا به فعالیت دانشگاهی هم که جای فرجی دانا بود باید در صدد اصلاح روند قبلی برمی‌امد و به شیوه مدیرانی که دانشگاه‌ را مانند مغازه پدرشان اداره می‌کردند٬ پایان می‌داد. متن کامل گفتگو را بخوانید:

 

آقای شیرزاد، وزیر علوم دولت یازدهم یکی از وزاریی است که در یک‌سال گذشته بارها به مجلس فراخوانده شده و حتی یک کارت زرد هم گرفته است. الان هم طرح استیضاح او در مجلس مطرح است به نظر شما ریشه فشارها علیه وزیر علوم در کجاست؟


وزارت علوم در دوره آقای احمدی نژاد از جمله وزارتخانه هایی بود که به شدت مورد حمله جناح راست قرار گرفت و فشار زیادی به دانشجویان و اساتید وارد شد. در واقع تلاش زیادی صورت گرفت تا ساختار وزارت علوم و دانشگاه را به نوعی تحت کنترل خود در آورند که البته این کار امکان پذیر نبود.


می توانید به نمونه‌هایی از این تلاش‌ها اشاره کنید؟


بازنشستگی های اجباری و خانه نشین کردن اساتید و تحمیل مدیران انتصابی بر دانشگاه‌ها به‌خصوص در دوره چهار ساله دوم که آقای کامران دانشجو وزیر علوم بود و واقعا جامعه دانشگاهی مورد هجوم قرار گرفت. البته این هجوم تنها از سوی آقای احمدی نژاد و کامران دانشجو نبود و گروه‌های تندرو علاقمند بودند که نهاد دانشگاه یک نهاد تحت کنترل و رام در دست آنها باشد اما دانشگاه نهاد مستقلی است و نمی تواند زیر بار این نوع تحمیل‌ها برود و به همین دلیل مدیران انتصابی در بسیاری از دانشگاهها مشکل داشتند و حتی فضای برخی از دانشگاهی به امور دانشگاه‌ها و برگرداندن دانشگاهها به حالت عادی باشد و دقیقا گروه های راست تندرو نسبت به این مسئله مشکل دارند و تمایل دارند که در بر پاشنه گذشته بچرخد و دوران یکه تازی انتصابی دوران آقای دانشجو و تقسیم مدیریت‌ها در میان هم جناحی‌ها برقرار باشد.


مسئله هم به شخص آقای فرجی دانا بر نمی گردد زیرا مجلس با آقای توفیقی و میلی منفرد هم مخالفت کرد و بعد که به آقای فرجی دانا رسید سعی کردند در عمل مخالفت خود را نشان دهند. متاسفانه الان مجلس به سمبلی برای تقابل با دانشگاه تبدیل شده است. بنابراین، این تضاد به اختلاف‌نظر و سلیقه وزیر و چند نماینده محدود نمی شود و هر کسی دیگری غیر از آقای فرجی دانا هم می بود مجلس همین روال را طی می کرد. در هر حال به اعتقاد من دانشگاه‌ها باید نسبت به این رویکرد جناحی سیاسی حساس باشند و در مقابل این مخالفت‌ها مقاوت کنند چراکه دانشگاه دیگر نمی تواند تحمیل‌های دوران آقای احمدی نژاد را بپذیرد.


یکی از انتقادات در خصوص شیوه انتخاب روسای دانشگاهها این است که آقای فرجی دانا برخلاف دولت گذشته که سطح دخالت سیاسی در این زمینه بسیار گسترده بود شیوه مشورتی و انتخابی را پیش گرفته اند. آیا بیشتر حساسیت‌ها بر روی تفاوت شیوه مدیریتی وزیر علوم با روند گذشته است؟


آقای فرجی دانا کاری را انجام می دهد که هر چهره دانشگاهی لایقی را به جای او می گذاشتند همین شیوه را دنبال می کرد. به عبارت دیگر آقای فرجی دانا شخصیت علمی هستند که هیچ فعالیت حزبی نداشته و حتی در برنامه‌های سیاسی در دانشگاهها حضور خاصی نداشته است و کاراکتر مدیریتی و علمی موفقی داشته است. در واقع این دولت و این انتخاب غیر از همین شیوه را بر نمی تابد و با اطمینان بگویم در میان مثلا چهل نفری که می توانند در قامت وزیر علوم ظاهر شوند همگی ناچارند همین روند آقای فرجی دانا را ادامه دهند چراکه دانشگاه را نمی شود با مدیر انتصابی که خلاف امور دانشگاهیان می خواهد دانشگاه را کنترل کند٬ اداره کرد. تا زمانی‌که مجلس این موضوع را نپذیرد چالش همچنان ادامه خواهد داشت. متاسفانه مجلس با این برخوردهایی که با دانشگاها انجام می دهد اعتبار و ارزش خود را در میان مردم از دست داده است و اینکه مجلس بخواهد اراده سیاسی گروه خاصی را بر دانشگاه تحمیل کند امکان پذیر نیست.


آقای فرجی دانا می گوید اعضای هیات علمی دانشگاه حق مشورت در انتخاب رئیس دانشگاه را دارند دقیقا دیدگاهی نقطه مقابل کامران دانشجو وزیر علوم در دولت احمدی نژاد که معتقد بود رئیس دانشگاه انتخابی نیست و نباید با رأی‌گیری انتخاب شود زیرا می خواهد به راحتی سیاست های خود را در دانشگاه اعمال کند. لطفا در زمینه تفاوت این دو دیدگاه و تاثیر آن بر فضای دانشگاه توضیح دهید؟


آقای دانشجو کار خود را قانونی می دانست که خود ماجرایی دارد. قانون شرح وظایف وزارت علوم که در مجلس ششم مورد بحث بود این بود که روسای دانشگاهها با مشورت اعضای هیئت علمی انتخاب شوند که البته نه به این معنا که صندوق رایی باشد و در هیچ کجای دنیا هم این گونه عمل نمی شود اما هیئت امنای علاقمندی وجود دارد که مشورت می‌کنند و کاندیداهای مورد نظر را بررسی می کنند و نظر کسانی که در دانشگاه کار می کنند را می گیرند و بعد رئیس دانشگاه را انتخاب می کنند و به همین دلیل رئیس انتخابی مورد اعتماد است و براحتی کار خود را پیش می برد. در هر حال قانون شرح وظایف وزارت علوم به چالش با شورای نگهبان کشیده شد و حدود یکسال و چند ماه وزارت علوم معطل ماند و ما در مجلس ششم رضایت دادیم تا این پیشنهاد مبهم بماند و روالی باشد که وزیر علوم رئیس دانشگاه را به شورای انقلاب فرهنگی معرفی کند و این شورا آن را تصویب کند؛ منتهی در هیچ کجا نیامده که وزیر علوم سلیقه شخصی و سیاسی خود را دخالت دهد. وزیر علوم اگر لایق باشد از اختیارات خود در جهت اداره بهتر دانشگاه استفاده می کند. بنابراین تفاوت نگاه آقای کامران دانشجو با آقای فرجی دانا در این است که آقای دانشجو دانشگاه را مغازه پدر خود می دانست و هر جور که دلش می خواست سیاست های خود را اعمال می کرد اما آقای فرجی دانا می خواهد اراده عمومی دانشگاهها را تحقق بخشد و اجازه دهد که دانشگاه بالندگی خود را داشته باشد. آقای فرجی دانا چند ماه پیش هم در پاسخ به نمایندگان منتقد گفتند که از اختیارات وزارتی خود استفاده می کنند و از نظر قانونی هم مشکلی در این زمینه وجود ندارد و از این نظر باید کارش را که هیئت های مشورتی تشکیل دادند را اجر نهاد. بنابراین اگر یک وزیری با عقلانیت از اختیارات خود استفاده کند نه تنها در مظان اتهام نیست بلکه باید به کارش احترام گذاشت.


با توجه به تجربه خودتان که دو سال عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودید آیا این شیوه مشورتی و انتخابی که وزیر علوم در پیش گرفته در تضاد با شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دست این شورا را برای تأیید یا رد روسای دانشگاه‌ها می بندد؟


شورای انقلاب فرهنگی معمولا روسای پیشنهادی را زیاد بالا و پایین نمی کند. در حقیقت یک شرایط اولیه از جمله سابقه کار و تجربه و ...برای روسای دانشگاهها وجود دارد که قاعدتا وزیر علوم آنها را رعایت می کند و شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر بخواهد بیشتر دخالت کند درگیر اداره دانشگاهها خواهد شد و نمی تواند پاسخگوی مشکلات دانشگاهها باشد. بنابراین زیاد از این نظر اختلافی ندارد.
بحث دانشجویان ستاره‌دار و بازگشت آن‌ها به تحصیل از دیگر مواردی است که مورد انتقاد نمایندگان مجلس قرار گرفته و آنها معتقدند بازگشت دانشجويان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بدون نظر دستگاه‌های امنيتی امکان ندارد. شما عملکرد آقای فرجی دانا را در این زمینه چطور می بینید و آیا جایی برای این انتقادات وجود دارد؟


کسانی که در این زمینه انتقادی دارند باید پرونده و موردی را معرفی کنند. من توصیه می کنم وزارت علوم این مسئله را باز کند و یک به یک پرونده‌های دانشجویانی که ستاره دار و محروم از تحصیل شدند را مورد بررسی قرار دهد و اگر این موارد معرفی شود کسانی که این دانشجویان را از تحصیل محروم کردند محکوم خواهند شد. زیرا کسانی بدون اینکه حکمی از سوی دادگاه داشته باشند و بدون اینکه جرمشان احراز شده باشد از تحصیل محروم شده اند. مگر می شود جوانی را مثلا با حرف یک مامور و مخبر دستگاه امنیتی و اطلاعاتی از تحصیل محروم کرد؟! اگر قرار است حقوق اجتماعی افراد سلب شود باید با حکم دادگاه و قاضی باشد. بنابراین کار آقای فرجی دانا در جهت عدالت و رفع ظلم از این دانشجویان بوده است و حتی به نظرم بیش از این هم باید عمل می‌شد ولی متاسفانه همین میزان هم که انجام شده همراه با دست اندازهای مختلف بوده است. متاسفانه بسیاری از این جوانان که از تحصیل محروم شدند مسیر زندگی‌شان تغییر کرد و انگیزه و شوق ادامه تحصیل را از دست دادند درست مانند اینکه دست کسی را قطع کنید و بعد از مدتی بخواهید دوباره آن دست را بچسبانید. در هر حال این انتقادات و ایراداتی که در این زمینه به وزیر علوم می شود کاملا جهت گیری سیاسی دارد و اگر من جای وزیر علوم باشم تمام پرونده های دانشجویان ستاره دار را یک به یک در انظار عمومی مطرح می کنم تا مشخص شود بی عدالتی و ظلم به چه کسی شده است.  

بازداشت معلم متهم به آزار جنسی دانش‌آموزان تهران

Posted: 04 Jul 2014 04:34 AM PDT

 جرس: « معلم ورزش مدرسه‌ای در جنوب تهران با شکایت 14 دانش‌آموز به اتهام کودک‌آزاری و سوءاستفاده از دانش‌آموزانش به دستور قضات دادگاه کیفری استان تهران بازداشت شد.»

 

روزنامه شرق با انتشار این خبر افزوده است: خانواده پسربچه‌ای دو روز پیش متوجه آثار زخم روی بدن فرزندشان شدند. وقتی این کودک مورد سوال قرار گرفت به مادرش گفت معلم ورزش که مربی فوتبال او نیز هست کتکش زده و آزارش داده است.

 

مادر این دانش‌آموز در شکایت خود گفت: «پسرم از جمله دانش‌آموزانی بود که معلم ورزش، او را برای تیم فوتبال انتخاب کرد و با آنها کار می‌کرد تا در تیم مدرسه با مدارس دیگر رقابت کنند. پسرم به همراه 20 دانش‌آموز دیگر به اردوهای مختلف می‌رفت و چون فردی که آنها را می‌برد هم مربی فوتبال بود و از فدراسیون کارت داشت و هم معلم ورزش مدرسه‌شان بود اعتماد کردیم و بچه‌ام را به دست او سپردیم اما روز حادثه وقتی به خانه آمد دیدم بدنش خونی است.اول نمی‌خواست حرفی بزند. وقتی خیلی پیگیر شدم گفت چون در بازی فوتبال با تیم رقیب باخته‌اند مربی‌شان آنها را کتک زده است. وقتی موضوع را با خانواده‌های دیگر در میان گذاشتم متوجه شدم فقط پسر من نبوده بلکه 13 کودک دیگر نیز مورد آزار و اذیت این معلم قرار گرفته‌اند.»

 

بعد از اینکه 14 خانواده از این معلم شکایت کردند و تحقیقات در این خصوص آغاز شد، بازپرس رسیدگی‌کننده به پرونده متوجه شد این پرونده فقط به ضرب و جرح کودکان دانش‌آموز محدود نمی‌شود بلکه معلم ورزش بچه‌ها را مورد آزار جنسی نیز قرار داده است و برخی از آنها را وادار می‌کرد تا عریان در برابر او بایستند و از آنها عکس تهیه می‌کرد. با توجه به مطرح شدن این ادعا توسط بچه‌ها تحقیقات تخصصی‌تری آغاز شد. همه بچه‌ها در بازجویی‌ها عنوان کردند نه تنها مورد آزار جسمی مربی خود قرار می‌گرفتند بلکه او از آنها سوء استفاده می‌کرد.

 

یکی از دانش‌آموزان گفت: «وقتی معلم‌مان به من گفت می‌توانم در فهرست او باشم و من را به تیم دعوت می‌کند خیلی خوشحال شدم. میان بچه‌های مدرسه برای اینکه در تیم باشند و بازی کنند رقابت شدیدی بود. او به ما گفت فوتبال را حرفه‌ای به ما یاد می‌دهد و حتی می‌تواند چند سال دیگر ما را وارد تیم‌های بزرگ هم بکند. من هم فکر می‌کردم واقعا راهم را پیدا کرده ام و آرزویی که داشتم برآورده شده است. او 20 نفر را از میان بچه‌ها انتخاب کرد. در سالنی که کار می‌کرد ثبت‌نام کردیم و تمرین‌های حرفه‌ای انجام می‌شد. او حتی ما را به اردو هم برد. در شهرستان‌ها با مدارس دیگر مسابقه دادیم. در این مدت کارهایی هم می‌کرد اما می‌ترسیدیم در مورد آن با خانواده‌هایمان صحبت کنیم. او بدرفتار بود و ما را با سنگ و چوب می‌زد و بدنمان کبود می‌شد. اگر به حرفش گوش نمی‌کردیم در اتاق زندانی‌مان می‌کرد و غذا نمی‌داد. به خاطر فوتبال که علاقه ما بود چیزی به خانواده‌هایمان نمی‌گفتیم تا اینکه آخرین بار متوجه شدیم به چهار نفر از بچه‌های تیم تجاوز کرده است. من و یکی از دوستانم وقتی این موضوع را فهمیدیم از ترس همه چیز را به خانواده‌هایمان گفتیم. البته ما اول کتک‌خوردن به دست مربی را گفتیم و بعد موضوع تجاوز به بچه‌های دیگر را مطرح کردیم.»

 

پرونده با توجه به نوع شکایت به شعبه 77 دادگاه کیفری استان تهران فرستاده و پس از بازداشت متهم تلفن همراه وی توقیف شد و قضات دستور دادند هر 14کودک برای بررسی به پزشکی قانونی فرستاده شوند. تجاوز جنسی در مورد هیچ کدام از این 14نفر مورد تایید قرار نگرفت اما چهارکودکی که دانش آموزان مدعی هستند توسط مربی مورد آزار قرار گرفته‌اند حاضر به طرح شکایت نشده و حتی برای بازجویی هم به دادگاه نرفته‌اند.

 

در همین حال با بررسی تلفن همراه متهم فیلم‌های مستهجن در تلفن او پیدا شد، به همین دلیل قضات دستور دادند رایانه شخصی و سی دی‌های موجود در خانه مرد جوان نیز مورد بازبینی قرار بگیرد تا فیلم‌ها و عکس‌هایی که از بچه‌ها تهیه می‌کرد، پیدا شود.

 

هرچند معلم ورزش اتهاماتی را که دانش‌آموزان وارد می‌کنند رد کرده است اما اعتراف کرده بچه‌ها را کتک می‌زده تا به حرف‌هایش گوش دهند. دانش‌آموزان شاکی که متولد 80 تا 84 هستند روز گذشته به شعبه 77 دادگاه کیفری رفتند و توضیحاتی ارائه دادند. بنا بر این گزارش تحقیقات در این باره ادامه دارد و معلم ورزش در بازداشت به سر می‌برد. 

 

بیست‌ و پنجمین روز بحران عراق؛ هشدار آیت‌الله سیستانی به سیاستمداران عراقی

Posted: 04 Jul 2014 03:07 AM PDT

نجیفی از نامزدی ریاست پارلمان کنار رفت
 جرس: بحران عراق وارد روز بیست و پنجم شد در حالی که آیت‌الله سیستانی از عدم انتخاب رئیس پارلمان و تشکیل دولت جدید عراق ابراز تاسف کرد. پلیس کربلا روز گذشته (پنجشنبه) از پایان غائله «شیخ صرخی» در کربلا و ادامه تعقیب او خبر داد و در سویی دیگر رئیس سابق پارلمان عراق از نامزدی برای تصدی مجدد این پست کناره‌ گرفت.  

 

هشدار آیت‌الله سیستانی به سیاستمداران عراقی

 


آیت‌الله سیستانی با ابراز تاسف از عدم انتخاب رئیس پارلمان و تشکیل دولت جدید عراق، این امر را شکست بزرگی برای سیاسیون عراق دانست.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سومریه نیوز، احمد صافی، نماینده آیت‌الله عظمی سیستانی در خطبه‌های نماز جمعه کربلا نسبت به سوء استفاده از شرایط کنونی عراق برای ایجاد تغییرات ژئوپولتیک در عراق هشدار داد.

 

وی هم‌چنین خواستار تسریع تلاش‌ها برای انتخاب روسای قوای حکومتی عراق شد.

 


النجیفی "شرط" مالکی برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری را محقق کرد


رئیس پارلمان عراق با بیان اینکه نوری مالکی کناره گیری خود از پست نخست وزیری را به عدم کاندیداتوری وی برای دور جدید ریاست پارلمان مشروط کرده است، اعلام کرد که از نامزدی پست ریاست مجلس انصراف داده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه العربیه، اسامه النجیفی، با اعلام این خبر گفت: نوری مالکی دریافته است که دیگر در عراق جایی به عنوان نخست وزیر ندارد و به همین دلیل کناره گیری از پست نخست وزیری را به عدم کاندیداتوری من برای ریاست پارلمان منوط کرده است و من نیز به خاطر منافع ملی از این پست چشم می‌پوشم.

 

وی که در اظهاراتی تلوزیونی خطاب به مردم عراق سخن می‌گفت تاکید کرد که با استناد به آرای مردم در انتخابات پارلمانی، نامزدیش برای تصدی پست ریاست پارلمان حق وی است اما "تحقق منافع ملی از خود گذشتگی و جانفشانی" می‌خواهد.

 

رئیس پیشین پارلمان عراق تاکید کرد که دیگر گروه‌های عراقی از جمله کردها و بخش زیادی از شیعیان نیز با دور سوم نخست وزیری مالکی مخالفند و در این رابطه اجماع وجود دارد.

 

النجیفی ادامه داد: من درخواست برادرانم در ائتلاف ملی عراق را به خوبی درک می‌کنم که می‌گویند در صورت نامزدی من برای پست ریاست پارلمان مالکی نیز از تصمیمش برای به دست گرفتن نخست وزیری کوتاه نخواهد آمد و به همین دلیل انصراف خود را از نامزدی اعلام می‌کنم.

 

ورود نیروهای ارتش عراق به مناطقی از تکریت

 

 نیروهای ارتش عراق وارد مناطقی از غرب و شمال شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین شدند.

 


به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، شماری از نیروهای ارتش عراق موفق شدند در منطقه "وادی شیشین" در غرب شهر تکریت مستقر شوند.

 

شماری از نیروهای لشکر چهارم ارتش عراق هم به محله الزهور در شمال شهر تکریت وارد شدند.



جنگنده های ارتش عراق همچنین سه تانکر سوخت قاچاق متعلق به داعش را منهدم کردند. 

 

مخالفت آمریکا با استقلال کردستان عراق و برگزاری همه‌پرسی


کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود با درخواست رئیس منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی برای جدایی این منطقه از کشور عراق را اعلام و بر تشکیل حکومتی متحد در عراق تاکید کرد.

 

به گزارش فارس پس از مخالفت‌های ترکیه، ایران، دولت عراق و اتحادیه عرب، آمریکا نیز با اقدام کردستان عراق برای جدایی از کشور عراق و تشکیل کشور مستقل مخالفت کرد.

 

پایگاه خبری «فرانس24»، گزار کرد که آمریکا روز پنجشنبه مخالفت خود را با درخواست «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی به منظور استقلال کردستان و جدایی از عراق را اعلام کرد و گفت که تنها راه پیش روی عراق برای مقابله با تروریست‌های داعش اتحاد آن است.

 

«جاش ارنست» سخنگوی جدید کاخ سفید در این خصوص گفت: ما همچنان معتقدیم عراق متحد، قوی‌تر است و به همین دلیل آمریکا پشتیبانی خود از یک عراق دموکراتیک، چند حزبی و متحد را ادامه خواهد داد و تمام احزاب در عراق را برای تحقق این هدف دعوت به همکاری می‌کند.

 

بر اساس اعلامیه کاخ سفید «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا نیز نجشنبه شب با «فؤاد حسین» رئیس دفتر ریاست منطقه کردستان دیدار کرد و در این دیدار بر یک عراق متحد برای مقابله با داعش تاکید کرد. بایدن همچنین در یک تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه بر تشکیل یک حکومت متحد در عراق تاکید کرد.

 

بر اساس گزارش‌های خبری، ترکیه نیز نگرانی شدیدی در خصوص احتمال جدایی کردهای عراق از این کشور و تشکیل کشوری مستقل دارد و پیشتر اعلام کرده است که موضع ترکیه را همه در این خصوص می‌دانند و آنکارا بشدت با آن مخالف است.

 

مسعود بارزانی روز پنجشنبه در پارلمان منطقه کردستان عراق، به آمادگی و اتخاد تدابیر لازم برای برگزاری همه‌پرسی به منظور استقلال کردستان عراق و حکومتی مستقل در این منطقه فراخواند و خواستار تصویب هر چه زودتر قانونی در این زمینه شد.

 

پیشتر هم حسین امیرعبداللهیان در سفر به روسیه در این خصوص به سران کردستان عراق هشدار داد و اعلام کرد که هنوز انسان‌های عاقلی وجود دارند که از تقسیم کشور عراق بر حذر باشند.

 

در حالی که اتحادیه عرب نیز همه‌پرسی و جدایی کردستان را مخالف قانون اساسی عراق دانست، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق نیز تاکید کرده بود که این رفتار سران کردستان عراق غیرقابل قبول است.

 

داعش غیرسنی‌ها و مخالفانش را می‌کشد

 

پناهجویانی که از مناطق تحت تصرف داعش گریخته اند به بی‌بی‌سی گفته‌اند شبه نظامیان این گروه به طور روش‌مند غیرسنی‌ها و مخالفان خود را 'از سر راه بر می‌دارند'.

 

داعش از نظامیان و مقام‌های مناطق تحت تصرف خود خواسته با ابوبکر بغدادی که مدعی خلافت مسلمین جهان است، بیعت کنند و در غیر این صورت اعدام منتظر آنهاست.

 

از زمان اشغال تکریت، موصل و چند شهر دیگر در شمال شرق عراق، حدود یک میلیون نفر از شهروندان این مناطق آواره شده‌اند.

 

 

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان تقلب را تایید کرد

Posted: 04 Jul 2014 12:53 AM PDT

ستاد عبدالله بازرسی آرای مشکوک بدون حضور ناظران خود را قابل‌قبول ندانست
 جرس: رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در یک نشست تلویزیونی علت تاخیر در اعلام نتایج انتخاباتی را بازرسی ۱۹۳۰ محل رای دهی مطرح کرد و گفت: به دلیل اینکه سر و صدای زیاد از سوی تیم اصلاحات و همگرایی ایجاد شد، این مکان‌ها دوباره بررسی خواهند شد. 


به گزارش ایسنا به نقل از آوا، یوسف نورستانی افزود: بازرسی آرا به درخواست تیم اصلاحات و همگرایی به سرپرستی دکتر عبدالله عبدالله صورت گرفته و کمیسیون نیز بر اساس مشاوره‌های تکنیکی و شفافیت بیشتر، در خواست این تیم را در خصوص بازشماری آرا برخی مناطق پذیرفته است.

 

نورستانی، بازرسی آرا را تنها وسیله جدا کردن آرا پاک از ناپاک دانست و تاکید کرد: شکی نیست که در کار کمیسیون کمی و کاستی وجود داشته است، بنابراین کمیسیون مصمم است هر کاری که به مصلحت کشور باشد انجام دهد.

 

نورستانی با اینکه تقلب صندوق‌ها را در برخی از استان‌ها حتی از سوی کارمندان کمیسیون می‌پذیرد، اما در عین حال تاکید می‌کند بازرسی این مکان‌ها به دلیل اعتراض‌ها و انتقادات صورت گرفته انجام می‌شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برخی از استان‌ها مانند خوست، پکتیا، پکتیکا، پنجشیر و غور با توجه به جمعیت منطقه، آرا بیشتری وجود دارد که جداً از طرف کمیسیون تحت بررسی قرار می‌گیرد.

 

رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: بسیاری از مشکلات به وجود آمده به دلیل نبود آمار درست از تعداد نفوس و واجدین شرایط رای دهی ناشی شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که کمیسیون بر اساس کدام آمار و ارقام انتخابات را برگزار می‌کند، گفت: کمیسیون بر اساس معیارهای انتخابات ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ و همچنین بر اساس احصائیه کارت که در سال ۲۰۱۴ توزیع شده و در مجموع بر اساس کارت و نفوس استان‌ها اگرچه ناقص است، عمل می‌کند.

 


نورستانی، تاخیر در اعلام نتایج را به مصلحت افغانستان می‌داند و بر این عقیده است که این کار می‌تواند دوباره اعتبار بین کمیسیون‌های انتخاباتی و تیم اصلاحات و همگرایی را بوجود آورد.

 


این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که طرفداران تیم تحول و تداوم تاکید می‌کنند که باید نتیجه انتخابات بر اساس جدول زمانی اعلام شود.  

 

ستاد عبدالله بازرسی آرای مشکوک بدون حضور ناظران خود را قابل‌قبول ندانست

 

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بازرسی آرای محلات مشکوک بدون حضور ناظران این تیم قابل قبول نیست.

 

به گزارش تسنیم به نقل از بی بی سی، ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بازرسی آرای محلات مشکوک بدون حضور ناظران این تیم قابل قبول نیست.

 


کارمندان و ناظران تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، حدود دو هفته پیش و پس از اینکه آقای عبدالله تمام روابط کاری تیم خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق درآورد، دفاتر این کمیسیون را ترک کردند.

 


مسئولان این تیم همچنین گفته‌اند اگر در بازرسی آرای مشکوک معیارهای آنها در نظر گرفته نشود، نتیجه ابتدایی این دور از انتخابات را نخواهند پذیرفت.

 


نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قرار بود دیروز اعلام شود اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات این کشور گفتند برای بررسی مجدد آرای 1930 محل رای‌گیری، تصمیم گرفته‌اند اعلام نتیجه ابتدایی را به تعویق بیاندازند.

 


روز گذشته اشرف غنی احمدزی، دیگر نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از این تصمیم کمیسیون انتخابات استقبال کرد اما گفت امیدوار است تاریخ اعلام نتیجه نهایی انتخابات تغییر نکند.

 


اما نصرالله بریالی ارسلایی، رئیس ستاد انتخاباتی آقای عبدالله، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که زمان در نظر گرفته شده برای بررسی دوباره آرای مشکوک، ناکافی است.

 


ارسلایی با اشاره به اینکه در بیشتر ولایت‌های افغانستان و در شمار زیادی از محل‌های رای‌گیری تقلب رخ داده است، گفت که تنها بازرسی آرای 1930 محل رای‌گیری کافی نیست.

 


وی گفت: "ما یقین داریم شمار محلاتی که در آنها تقلب رخ داده سه برابر بلکه چهار برابر این رقم است."

 


صبح امروز نیز هیات ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی تیم‌های انتخاباتی و اطلاعاتی که از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به این هیات رسیده، مشکلاتی در 6 هزار محل رای گیری وجود داشته است.

 


تایس برمان، رئیس این هیات گفت که این رقم در بین نزدیک به 23 هزار محل رای‌گیری، رقم قابل توجهی است و باید این مشکلات به صورت جدی بررسی شود.

 


ارسلایی در نشست خبری امروز خود همچنین به افزایش تعداد محل‌های رای‌گیری در دور دوم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرد و گفت از نظر آنها آرای تمام این محل‌ها مشکوک است و این رای‌ها باید باطل شوند.

 


پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که با مشارکت گسترده مردم همراه بود، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام کرد که در دور دوم بیشتر از 4300 محل رای‌گیری جدید ایجاد خواهد شد.

در وزارت خانه زیر مجموعه شما شمشیر در کف زنگی مست است

Posted: 04 Jul 2014 01:37 AM PDT

نامه حسین رفیعی به روحانی
جرس: دکتر حسین رفیعی عضو شورای فعالان ملی مذهبی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نوشته است: در یکسال گذشته ، مسئولان بخش ملی – مذهبی دستگاه اطلاعاتی کشور مرتبا با پیغام های خود من را تهدید به بازداشت و پرونده سازی جدید می کردند. اقدامی که برای دوستان دیگر نیز کرده اند. وی در این نامه ضمن تشریح برخورد ماموران امنیتی هنگام بازرسی از منزلش نسبت به رفتار آنها اعتراض کرده و سخن رئیس جمهور مبنی بر اظهار نظر در مورد توافق ژنو را یادآوری کرده است.  

به گزارش سایت ملی-مذهبی این استاد دانشگاه که در طول سال های گذشته پرونده هسته ای ایران را با نگاه دفاع از منافع ملی بررسی کرده است در نامه خود تلویحا از اینکه وزیر اطلاعات بر ماموران خود تسلطی ندارد انتقاد کرده و آورده است:” می دانید چرا دانشگاهیان از ادبیات، مواضع و تحلیل های منطقی و ملی شما و توافق مفید ژنو، دفاع علنی نمی کنند؟ چون در وزارت خانه زیر مجموعه شما شمشیر در کف زنگی مست است و هنوز بعد از ۳۵ سال وزارت اطلاعات نتوانسته است یک تیم عملیاتی حرفه ای ، خبره و متشرع برای بازرسی از خانه های شهروندان تربیت کند! “

حسین رفیعی استاد بازنشسته دانشگاه تهران و عضو شورای فعالان ملی مذهبی است که روز دوشنبه منزل وی در تهران و لواسان با هجوم ماموران امنیتی مواجه شد. وسایل شخصی این استاد دانشگاه از سوی این ماموران ضبط شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و آرزوی توفیق شما در خدمت به ایران و ایرانیان

جنابعالی به درستی از دانشگاهیان خواستید که در مورد ” توافق ژنو” اظهار نظر علمی کنند تا فقط صدای مخالفین مغرض و ناآگاه این توافق شنیده نشود و در این مقطع که بحران های خطرناکی جامعه را فراگرفته است، شاید از مسیر این توافق تهدیدها و محدودیت های کمر شکن تخفیف یابند و مردم مظلوم ایران نفسی بکشند. اینجانب در یک تحلیل مفصل و مستند از توافق ژنو دفاع کردم که خلاصه آن در مجله “چشم انداز ایران” و کامل آن در فضای مجازی ، منشر شد.

ضمنا ، در پنج سال گذشته و پس از وقایع انتخابات ۸۸، تهدیدهای جنگ طلبان غربی و متحدان داخلی آنها علیه جمهوری اسلامی و بحران های داخلی ، توسط اینجانب آسیب شناسی شده و طی چندین متن به اطلاع مسئولان ارشد جمهوری اسلامی – از جمله جنابعالی – رسیده است.

در انتخابات خرداد ۹۲ و علی رغم منع موکد بعضی از دستگاه های اطلاعاتی ، اینجانب و سایر همفکران از کاندیداتوری جنابعالی دفاع کردیم. همه این اقدامات منحصرا برای مصالح ، منافع و امنیت ملی انجام شده اند و نه در راستای منافع گروهی و حزبی و احیا مزایای فردی.

در یکسال گذشته ، مسئولان بخش ملی – مذهبی دستگاه اطلاعاتی کشور مرتبا با پیغام های خود من را تهدید به بازداشت و پرونده سازی جدید می کردند. اقدامی که برای دوستان دیگر نیز کرده اند. اجرای این طرح در ساعت ۳ بعد از ظهر دوشنبه ۹ تیرماه جاری ، کلید خورد.

ده نفر از ماموران وزارت اطلاعات به همراه ماموران دادستانی به محل مسکونی من و خانواده در شهر دماوند ، هجوم آوردند و کلیه نوشته ها ، کارهای تحقیقاتی و حتی مجلات رسمی و کتب چاپ شده و اینترتی و هزاران پرینت خبرها و تحلیل های منتشره در مطبوعات داخلی و رسانه های مجازی ، تلفن همراه ، دفاتر تلفن شخصی، مودم ، لب تاپ و دفاتر شخصی همسرم و رسیور ماهواره را با خود بردند.

تنها به این اقدام بسنده نکردند بلکه مرا با خود به تهران آوردند تا محل مسکونی ما در تهران را هم بازرسی و کار خود را تکمیل نمایند. سرعت غیر مجاز این ضابطین قانونی در مسیر جاده ده ها بار امکان تصادف را پیش آورد به طوریکه آژیر هشدار دهنده اتومبیل مرتبا فریاد خطر سر می داد تا خدای ناکرده آثار جرمی محو نشود ! تذکر من نیز برای بستن کمر بند ایمنی به این آقایان با تمسخر روبرو شد!

آنچه در دماوند انجام داده بودند در تهران با وسعت و حجم بیشتری تکمیل کردند و من نمی دانم که از منزل من در تهران چه برده شده است چون صورت جلسه ای نه تنظیم و نه امضا شد. فقط می دانم که آنچه کرده اند شبیه جمع آوری غنایم از یک سرزمین تسخیر شده بود و نه به منظور دغدغه امنیتی که به قول خودشان همه چیز را زیر نظر داشتند و احتیاجی به جمع آوری این مدارک نبود.

بگذریم از توهین ، فحاشی ، تهدید و ضرب و شتم دخترم و همسرش توسط سه نفر از این آقایان که به توقیف لب تاپ شخصی خود اعتراض می کرد که هیچگونه ارتباطی به کار من نداشت و با خشونت عریان و نقض موازین اخلاقی و شرعی انجام شد. و باز هم بگذریم از برخورد های تنش آفرین همین آقایان با همسرم که او را با بیماری قلبی به مرز خطرناکی رساندند که به خیر گذشت.

جناب آقای روحانی

می دانید چرا دانشگاهیان از ادبیات، مواضع و تحلیل های منطقی و ملی شما و توافق مفید ژنو، دفاع علنی نمی کنند؟ چون در وزارت خانه زیر مجموعه شما شمشیر در کف زنگی مست است و هنوز بعد از ۳۵ سال وزارت اطلاعات نتوانسته است یک تیم عملیاتی حرفه ای ، خبره و متشرع برای بازرسی از خانه های شهروندان تربیت کند! من از این جوانان ماجراجوی عملیاتی گله ای ندارم ، به مسئولان و روسای این وزارت خانه عریض و طویل که تاکید می کنند که ” ما را می شناسند” اعتراض است. من به زودی تمام این نوشته های این چند ساله را در رسانه های مجازی منتشر می کنم تا افکار عمومی قضاوت کند و شما هم از این طریق مطلع شوید که بر حامیان شما چه می گذرد همانگونه که قبلا بر حامیان آقای خاتمی اصلاح طلب گذشت.

توفیق شما را از خداوند متعال خواستارم

محمد حسین رفیعی فنود (حسین رفیعی)

استاد بازنشسته

گسیل سربازان و زره‌پوش‌های اسرائیلی به نوار غزه

Posted: 04 Jul 2014 12:37 AM PDT

 جرس: تانک‌ها و زره‌پوش‌های اسراییلی از بامداد پنجشنبه در مسیر نوار غزه به حرکت در آمده‌اند. پیش از این ۲۰ موشک به مواضع حماس شلیک شده بود. سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید تمایلی به جنگ نداریم اما خود را آماده همه چیز کرده‌ایم.

 


شامگاه چهارشنبه، شبی ناآرام برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بود. بعد از پیدا شدن جنازه یک جوان ۱۶ ساله فلسطینی، زدوخورد شدیدی در  بیت المقدس شرقی در گرفت. عرب‌های بیت‌المقدس، پلیس را سنگ‌باران کردند. به گزارش روزنامه اسرائیلی "هاآرتص"، گروهی از ساکنان محله سیلوان، به خانه‌های یهودیان کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

 

به گزارش دویچه وله، جنازه محمد ابوخضیر، روز چهارشنبه در جنگلی در اورشلیم پیدا شد و پس از آن موجی از درگیری در بخش شرقی و عربی بیت‌المقدس به راه افتاد. رسانه‌های اسرائیلی احتمال می‌دهند که قتل ابوخضر، به تلافی کشته شدن سه نوجوان ربوده شده‌ی اسرائیلی و از سوی دست راستی‌ها صورت گرفته باشد.

 


جنگنده‌های اسرائیلی نیز در ساعات نخستین پنجشنبه (۳ ژوئیه/۱۲ تیر) اهدافی در نوار غزه را مورد حمله قرار دادند. مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند که بیش از ۲۰ موشک به ۱۵ موضع گروه حماس شلیک شده که هدف برخی از آنها کارگاه‌های مخفی ساخت موشک و انبار اسلحه بوده است.

 


شاهدان فلسطینی از چند انفجار در نوار غزه و بیش از ده مورد حمله هوایی اسرائیل به شهر غزه خبر داده‌اند. تعداد مجروحان این حملات ۱۰ نفر عنوان شده که حال یکی از آنها وخیم است.

 

هم‌زمان حملاتی موشکی از نوار غزه به جنوب اسراییل صورت گرفت. رسانه‌‌های اسرائیلی نوشته‌اند که دو خانه در شهر مرزی سدروت آسیب جزیی دیده‌‌اند و دیوارهایشان سوراخ شده است. این شهر در حال حاضر، میزبان اردوی تابستانی دانش‌آموزان اسرائیلی است.

 

در این میان، وبسایت خبری "ینت" از حرکت تانک‌ها و زره‌پوش‌های اسراییلی درمسیر نوار غزه در امتداد دریای مدیترانه خبر داد. پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسراییل این خبر را تایید کرد و افزود که تنها شمار معدودی از نیروهای ذخیره ارتش در این ماموریت حضور دارند.

 


لرنر از حماس خواست با جلوگیری از شلیک موشک از نوار غزه به مناطق مرزی اسرائیل، مانع گسترش نزاع شود. لرنر گفت: «ما خواهان مهار شرایط هستیم امادر عین حال برای همه چیز خود را آماده کرده‌ایم.»

 


بحث در کابینه اسرائیل


بحث در اسرائیل پیرامون چگونگی واکنش به قتل سه نوجوان ربوده شده هم‌چنان بالاست. تندروهای اسرائیلی از جمله وزیر خارجه و وزیر اقتصاد، خواهان انتقام‌گیری از افراطیون حماس هستند.

 


روز دوشنبه (۳۰ ژوئیه/۹ تیر) اجساد سه جوان اسرائیلی پس از گذشت ۱۸ روز از ناپدید شدن آنها، زیر تلی از سنگ و خاک پیدا شد. نتانیاهو در نخستین واکنش، حماس را به تلافی و پس دادن تقاص تهدید کرد.

 


نفتالی بن‌نت، وزیر اقتصاد از حزب دست‌راستی "خانه یهودی ما" خواستار اعدام زندانیان فلسطینی در پاسخ به قتل سه جوان اسرائیلی شده است.

 


اسرائیل پیش از پیدا شدن جسد این جوانان، صدها فلسطینی را دستگیر کرده بود و همچنان در جستجوی عاملان قتل سه نوجوان ربوده شده است. در تازه‌ترین اقدام، ۱۳ نفر در کرانه باختری رود اردن دستگیر شده‌اند و دو مظنون اصلی همچنان متواری هستند.

 


فراخوان به خویشتن‌داری

 


بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، قتل نوجوان فلسطینی را محکوم کرده و خواستار پیگرد عاملان این قتل شده است. او به خانواده ابوخضیر نیز تسلیت گفته است. بان کی‌مون، از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواسته که خویشتن‌دار بمانند تا خونریزی‌های بیشتری پیش نیاید.

 


شامگاه چهارشنبه (۲ ژوئیه/۱۱ تیر)، نزدیک هزار نفر علیه خشونت و نژادپرستی تظاهرات کردند. اسحاق هرتسوگ، رهبر فراکسیون حزب کارگر اسرائیل در این گردهمایی تاکید کرد که عرب‌ها و اسرائیلی‌ها باید در کنار هم زندگی کنند. روزنامه "هاآرتص" به نقل از هرتسوگ نوشته که افراطیون هر دو طرف می‌کوشند خاورمیانه را به گرداب خشونت بکشانند، «اما اکثریت یهودیان و جامعه عرب‌ها خواستار زندگی در آرامش هستند.»

 

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز ضمن محکوم کردن حملات موشکی شبه‌نظامیان فلسطینی، "عملیات انتقام‌جویانه اسرائیل" را نکوهیده‌تر خواند. 

 

درگیری میان هواداران مرسی و نیروهای امنیتی ۵ کشته بر جای گذاشت

Posted: 04 Jul 2014 12:37 AM PDT

بازداشت ۱۹۶ عضو جماعت اخوان‌المسلمین
 جرس: در درگیری میان هواداران «محمد مرسی» رئیس جمهوری برکنار شده مصر و نیروهای امنیتی این کشور در سالروز برکناری مرسی پنج نفر کشته و ۱۹۶ نفر بازداشت شدند.  

 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، هزاران نفر از هواداران مرسی روز گذشته -پنجشنبه- در سالروز برکناری وی توسط ارتش در قاهره و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

 

منابع امنیتی مصری گفتند که هزاران نفر از هواداران مرسی در دو منطقه «الجیزه» و «حلوان» در قاهره با نیروهای امنیتی به شدت درگیر شدند.

 

این منبع افزود که در این درگیری چهار هوادار مرسی جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند.

 

نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن هواداران مرسی در قاهره از گاز اشک‌آور و گلوله‌های واقعی استفاده کردند.

 

وزارت کشور مصر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در درگیری میان نیروهای امنیتی و هواداران مرسی در منطقه حلوان یک نیروی امنیتی کشته و دو افسر و چند نیروی امنیتی دیگر زخمی شدند.

 

در این بیانیه آمده است که بیش از ۱۹۶ نفر از جماعت اخوان‌المسلمین پیش از برگزاری تظاهرات هواداران مرسی و در زمان برگزاری این تظاهرات بازداشت شدند. 

 

روحانی در جمع فعالان سیاسی اصولگرا: همه باید تلاش کنیم تا از انشقاق و شکاف‌های اجتماعی بکاهیم

Posted: 03 Jul 2014 09:43 PM PDT

 جرس: رییس جمهور پنجشنبه شب در دیدار با جمعی از شخصیت‌های اصولگرا بر لزوم اتحاد همه گروه‌ها، جناح‌ها و مردم برای رویارویی با مخاطرات و حل مشکلات کشور تاکید کرد.  

 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این دیدار که در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: همه باید برای حل و فصل مشکلاتی که کشور و نظام را در معرض آسیب قرار می‌دهد دست به دست هم دهیم.

 

وی افزود: همه گروه‌ها، جناح‌ها و همه ملت از مذاهب و اقوام گوناگون باید زیر یک چتر واحد برای حل مشکلات و رویارویی با مخاطرات و معضلات در کنارهم قرار گیرند.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر همه ما در مورد فهرست آسیب‌ها و مشکلات و دشمنان کشور و نیز راهکارها و نقشه راه مواجهه با این مسایل اتفاق نظر داشته باشیم، بسیاری از مشکلات که امروز پر رنگ دیده می‌شود، کوچک جلوه خواهد کرد و تسامح با یکدیگر نیز آسان‌تر می‌شود.

 

روحانی ضرورت بهره‌گیری عملی از سیره و سلوک پیامبر مکرم اسلام و ائمه هدی (ع) در طول 250 سال حیات طیبه آنها را خاطرنشان کرد و گفت: باید تا جایی که می‌توان از اختلافات در داخل کشور کاست و دست در دست هم برای حفاظت از منافع ملی و صیانت از ارزش‌های انقلاب حرکت کرد.

 

رییس جمهوری گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا از انشقاق و شکاف‌های اجتماعی در حوزه‌هایی نظیر قومیت، مذهب و جناح‌بندی‌های سیاسی بکاهیم.

 

روحانی ضمن انتقاد از برخی دیدگاه‌ها که نسبت به هر نوع وحدتی نظر سوء دارند، گفت: نباید غربالی در دست بگیریم که بر اساس آن بیشتر افراد کنار گذاشته شوند و تنها تعداد اندکی حائز شرایط برای ادامه کار باقی بمانند.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: برای حل مشکلات بزرگی چون رکود تورمی و ایجاد اشتغال نیاز به حضور همه افراد و گروه ها از جناح‌ها، اقوام و مذاهب مختلف داریم و همه ما شاهد بودیم که در طول سال‌های دفاع مقدس، مردم این مرز و بوم بی‌توجه به سلیقه، دین و جناح سیاسی در دفاع از کیان کشور و انقلاب اسلامی جانفشانی کردند.

 

رییس جمهور با بیان اینکه «این اشتباه بزرگی است که دشمن را فقط به دشمن خارجی محدود کنیم»، گفت: نباید دشمنان بزرگ داخلی نظیر رکود تورمی، فساد اداری و بیکاری را از ذهن دور نگه داریم زیرا این دشمنان، زندگی مردم را تحت فشار قرار داده و منجر به گسترش آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که هیچ جناحی را نمی‌شناسد.

 

روحانی گفت: دولت یازدهم از همه جناح‌ها و گروه‌های سیاسی تشکیل شده است و در یازده ماه گذشته ما هیچگاه در مسیر حل مسایل اساسی کشور میان سلیقه‌های مختلفی که در دولت حضور دارند شاهد اختلاف نبوده‌ایم.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا و انتهای سخنانش با ذکر آیه شریفه « وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا » همه دست‌اندرکاران عرصه سیاسی و مسئولان کشور را به تاسی از این تعبیر زیبای قرآن مجید و بیان بهترین کلام و جمله در خطاب با یکدیگر دعوت کرد.

 

پیش از سخنان رییس جمهور، غلامعلی حداد عادل، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، لاله افتخاری، محمدنبی حبیبی، حسین فدایی و حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین نشست‌های صمیمانه‌ای، بطور جداگانه دیدگاه‌های خود را در باره مسایل روز کشور بیان کردند.

 

حداد عادل ضمن اعلام حمایت از رویکرد اعتدال رییس جمهور، ثبات در مدیریت کشور را محصول اعتدال حقیقی خواند و با تشکر از دولت بخاطر استفاده از همه ظرفیت‌ها و نیروها فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، به کارگیری افراد پاک و وفادار به نظام را زمینه‌ساز وفاق و حل مشکلات دانست.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نیز با بیان اینکه دولت می‌تواند نقش محوری در خلق فرهنگ توسعه سیاسی ایفا کند، در باره مسایل مرتبط با سیاست خارجی گفت: راه مقابله با صف آرایی 1+5 در برابر خواسته قانونی و مشروع دولت و ملت ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای، صبر در برابر دشمن و یکپارچگی در داخل است.

 

لاله افتخاری هم با اشاره به نیازهای بانوان کشور، از همگرایی نمایندگان زن مجلس با معاونت امور زنان ریاست جمهوری در مرتفع کردن نیازهای این قشر خبر داد و از دولت خواست تا با تامین بودجه، زمینه را برای تحقق فرمایشات رهبری در خصوص افزایش جمعیت و بیمه زنان خانه‌دار فراهم آورد.

 

در ادامه، محمدنبی حبیبی ضمن ارایه تحلیلی از شرایط سیاسی کشور گفت: برخی انتقادها از سوی کسانی که پایبند نظام و انقلاب هستند می‌تواند دست و فکر دولت را در حل مشکلات داخلی و روابط بین‌المللی باز کند.

 

حسین فدایی نیز با بیان اینکه بچه‌های حزب‌اللهی و نیروهای ارزشی بر اساس اعتقاد، باور دینی، ولایت‌پذیری و عقلانیت خود را حامی دولت می‌دانند، خواستار اتخاذ تدابیری موثر برای جلوگیری از تبدیل شدن رقابت‌های درون گفتمانی گروه‌های سیاسی به رقابت با اصل نظام شد.

 

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا نیز پیامدهای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و ادامه حمایت از اقشار آسیب پذیر در پی اجرای این مرحله را خاطرنشان کرد و گفت: دولت و مجلس باید با همکاری یکدیگر، طرح یا لایحه‌ای را در جهت اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، ارایه کنند. 

نگارش متن توافق جامع در سومین روز مذاکرات

Posted: 03 Jul 2014 09:00 PM PDT

 جرس: سومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 صبح روز جمعه با دیدار معاونان اشتون و ظریف آغاز می‌شود.  

 

به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5 از صبح روز جمعه بعد از دو روز رایزنی و بحث‌های فشرده دو و سه جانبه میان هیات‌ها نگارش متن "برنامه اقدام مشترک جامع" را که از وین 5 آغاز شده بود، دنبال می‌کنند.

 

بر اساس این گزارش دومین روز مذاکرات با نشست عمومی هیات‌های ایران و 1+5 به سرپرستی اشتون و ظریف در مقر سازمان ملل در وین آغاز و پس از آن معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا دو جانبه گفت‌وگو کردند.

 

هم‌چنین عصر روز پنجشنبه (12 تیر) معاونان وزیران خارجه ایران به ترتیب با نمایندگان سه کشور اروپایی و سپس روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

 

ششمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 از 11 تا 29 تیرماه ادامه خواهد داشت. 

ریشه یابی جریان تکفیر

Posted: 03 Jul 2014 01:30 PM PDT

علی مزروعی
جریان فکری تکفیری ارتباطی با مذهب شیعه و سنی ندارد و در میان هر دو مذهب گروه های تکفیری وجود دارد 


با سیری در وضعیت کنونی جغرافیای سیاسی کشورهای اسلامی سوگمندانه باید گفت غالب این کشورها چندین سال است که گرفتار یک جریان خطرناک فکری شده اند که پیامدش ظهور گروه هایی همانند طالبان، القاعده، بوکوحرام، ...و اخیراً داعش در عراق بوده است. این گروه ها صحنه هایی بس دهشتبار و جنگ خانگی براه انداخته اند که جز کشت و کشتار و هلاکت حرث و نسل مسلمانان نتیجه ای در پی نداشته، و درواقع سرجمع عملکردشان تصویر ناخوشایندی از اسلام و مسلمانان را در جهان به نمایش گذاشته است. در بررسی و تحلیل این جریان خطرناک فکری صدها مطلب و مقاله نوشته شده است اما فکر می کنم در « ریشه یابی جریان تکفیر » این تحلیل پروفسور " توشهیکوایزوتسو " در لابلای کتاب ارزشمند " خدا و انسان در قرآن " ( ترجمه آحمد آرام ) می تواند قابل توجه و تامل باشد.

وی در شرح تقابل دو واژه کلیدی اسلام – کفر به اینجا می رسد که: " تقابل مسلم ( مؤمن ) – کافر یکی از مسائل هیجان انگیزی بود که در برابر دین اسلام تازه تولد یافته قرار داشت... این تقابل تصّوری درست به همان صورت که بود وارد دستگاه کلامی به وجود آمده در دوره پس از قرآنی شد...بنابراین ظاهراً از لحاظ این جفت اساسی، مسلم – کافر، هیچ چیز تغییر نکرده است. باوجود این، اگر این موضوع را با دقّت بیشتر در معرض بحث قرار دهیم، مشاهده خواهیم کرد که درآنجا انتقال توجّه و تاکیدی ظریف ولی آشکارا قابل ملاحظه صورت گرفته، و تغییری در نگرش اساسی نسبت به همین مسئله پیدا شده است. به عبارت دیگر، تقابل میان میان مسلم و کافر، هرچند از جنبه خارجی همان است، درست به همان معنی نیست. و این را می توان نتیجه تغییر وضع فرهنگی دانست که جامعه اسلامی خود را در آن یافته بود.

درآن هنگام، اسلام به عنوان یک دین مدت درازی استقرار پیدا کرده بود. عربستان به صورت یک کل آن دین را پذیرفت، سپس، بلافاصله به دنبال آن، اسلامی شدن بخش عمده جهان قدیم تمدّن سبب تغییر یافتن نقشه فرهنگی جهان شد. در درون این دستگاه و نظامِ اسلامِ استقرار یافته، طبیعی است که دیگر ضرورت نداشت که برای تقابل مسلمانان به عنوان یگانه پرستان و کافران به عنوان مشرکان به اندازه سابق اهمیت و تاکید قائل شوند. به جای این تقابل قدیمی، تقابل تصّورهای تازه ای پیدا شد که توجّه متفکّران را به خود جلب کرد. پیدا شدن فرقه خوارج، تقابل اساسی میان مسلم و کافر را وارد حوزه تصّورهای اسلامی کرد. در آنچه به شکل خارجی مربوط می شود، این تقابل همان که بود باقی ماند، ولی ساخت درونی آن دیگر همان نیست که پیش از آن بوده است. زیرا که دیگر مسئله به صورت اساسی به اختلاف میان مسلمانان یگانه پرست و مشرک بت پرست مربوط نمی شود. اکنون به تمایزی وابسته است که در داخل مرزهای خود اسلام و میان خود مسلمانان به وجود آمده است. چه، بنا بر نظر و اعتقاد خوارج، مسلمانی که مرتکب گناه کبیره شود دیگر مسلمان نیست؛ اورا باید کافر و مستحقّ دوزخ دانست و بنابراین حتّی کشتن او جایز شمرده می شود. و این خود عنصر خطرناکی را وارد اسلام کرد، چه خود تصّور و مفهوم « گناه کبیره » بسیار انعطاف پذیر است، و بدین معنی که آن را می توان درجهات مختلف گسترش داد تا چنان شود که هرچه را شخصی دوست ندارد شامل شود. مثلاً حدیث مشهور نقل شده به وسیله ترمذی در صحیح وی در خصوص تفسیر کردن قرآن چنین است: " آن کس که قرآن را به رأی و نظر خود، یعنی بدون علم تفسیر کند، کافر شده است. "
اگر به خاطر بیاوریم که این تهمت های گزنده و نظایر آنها به آسانی زده می شد و حتّی به نام پیغمبر رواج پیدا می کرد، می توانیم وخامت وضع را در آن زمان پیش خود مجسّم کنیم. " ( صص٦٣- ٦٥ )

هر چند زمانی که ایزوتسو این گزاره ها را می نوشته است تصّور آنچه را در دو دهه اخیر به عنوان جریان فکری تکفیری در کشورهای اسلامی ظاهر شده، و تیغ به روی مسلمانانی که آنها کافر می نامد، کشیده و کشتن آنها را واجب می داند، نمی کرده است اما به خوبی « ریشه یابی جریان تکفیر » را نشان داده است، با این تفاوت که ظهور جریان فکری تکفیری در آن دوران پس از فتح سرزمین های غیرمسلمان و سرریزکردن تقابل مسلم – کافر به درون جامعه اسلامی بوده است اما دراین دوران که جوامع اسلامی به گونه ای در چنبره استعمار و عقب ماندگی گرفتار مانده اند، سرکشیدن این تقابل چه توجیهی جز سرخوردگی بخشی از مسلمانان از وضعیت موجود می تواند داشته باشد؟ سوگمندانه باید گفت که جریان فکری تکفیر قدمتی به درازی تاریخ اسلام دارد اما زاد و ولد این فکر در ایندوره و زمانه آنهم در قالب گروه های تکفیری- تروریستی ناشی از تحقیر بیرونی و وضعیت حکمرانی استبدادی و اسف انگیز در غالب کشورهای اسلامی است که بهانه های لازم را به دست این گروه ها برای قیام و درگیری داده است. دیگر اینکه این جریان فکری تکفیری ارتباطی با مذهب شیعه و سنی ندارد و در میان هر دو مذهب گروه های تکفیری وجود دارد. اینرا بروشنی از نحوه عمل این گروه ها می توان دریافت. طالبان در افغانستان، القاعده در هر کجا که حضور یافته، و امروز داعش در عراق هر مسلمان، اعم از شیعه یا سنی، را که خلاف قرائت خودشان از اسلام تصّور نمایند ریختن خونش را مباح می دانند، و در کشورمان نیز با یک چنین جریان فکری تکفیری مواجه هستیم. راه دفع این بلیه از دامن جوامع اسلامی جز با جهاد فکری و اصلاح حکمرانی ها بر پایه اسلام رحمانی ممکن نیست، و این وظیفه سنگین عالمان مسلمانی است که همچون امام متقین علی بن ابیطالب، که در برابر خوارج ایستاد و الگوی رفتاری اسلام رحمانی را از خود در تاریخ برجای گذاشت و حجت بارزی بر باطل بودن قرائت تکفیری از اسلام شد، در برای این جریان فکری بایستند و با آگاهی بخشی نسبت به خطرات ناشی از این جریان در درون و برون جوامع اسلامی، مسلمانان را به هوشیاری و وحدت و مقابله با این جریان خطرناک فکری ترغیب و بسیج نمایند.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.