جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


محکومیت یک درویش روحانی به خلع لباس روحانیت

Posted: 12 Jul 2014 08:35 AM PDT

 جرس: محمد نوری، درویش روحانی که چندی پیش در دادگاه ویژه روحانیت ساری به دلیل درویشی محاکمه شده بود، به خلع دائم لباس روحانیت محکوم شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور، آقای محمد نوری، از دراویش گنابادی ساکن ساری، که چندی پیش تحت عناوین اتهامی «ورود به فرقه دراویش با لباس روحانیت» و «شرکت در مجالس درویشی در تهران و شهرستان‌ها» در دادگاه ویژه روحانیت ساری محاکمه شد بود، به خلع دائم لباس روحانیت و قطع کامل مزایای حوزوی محکوم شد. 

 

در رای محکومیت این درویش روحانی که توسط میرعماد، قاضی دادگاه ویژه روحانیت مازندران صادر شده چنین آمده است: «به جرم حتک حیثیت و اعمال خلاف شرع روحانیت و به واسطه جذب به دراویش گنابادی و شرکت در جلسات تهران و شهرستان‌ها، طبق بند ب ماده ۱۳، رعایت ماده ۱۸ و ۴۳ و ۱ آئیین نامه دادسرای دادسرای دادگاه‌های ویزه روحانیت رای به محکومیت دائم به خلع لباس روحانیت و قطع مزایای حوزوی داده، لیکن مواد ۴۶، ۴۸، ۴۹، ۵۰، ۵۲، ۵۴ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۹۲ قرار تعویق اجرای مجازات مذکور به مدت ۵ سال را صادر می‌نماید.»

 

این درویش روحانی که از ۱۳ مجتهد و مرجع تقلید در امور حسبیه و وجوهات شرعیه و از ۴ مرجع تقلید در امور روایت اجازه دارد، در اعتراض به حکم صادر شده به مجذوبان نور گفت: «اولا در مورد این حکم باید بگم که مزایای حوزوی بنده از سال‌ها پیش قطع شده، در ثانی ما هم برای حفظ این مملکت جنگیدیم، من برادر دو شهید هستم، توی همین حوزه‌ها درس خوندم و مغایرتی با درویشی ندیدم، اما وقتی قاضی پرونده هنگام ابلاغ حکم با حالت نصیحت به من می‌گوید «اگر یک روحانی در جلسات یهودی و مسیحی شرکت کند، آیا به حیثیت روحانیت خدشه وارد نکرده؟» دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند»

 

آقای نوری پیش‌تر به مجذوبان نور از احضارهای پیاپی خود به نهادهای مختلف امنیتی خبر داده و اعلام کرده بود در این بازجویی‌ها تهدید به خلع لباس شده است. وی گفته بود: در یکی از این احضار‌ها یک مقام مسئول به وی پیشنهاد داده بوده است در صورت ادعای قطبیت، مورد حمایت حکومت قرار خواهد گرفت.​ 

اسراییل از ۳۰۰ هزار شهروند غزه خواست منازل خود را ترک کنند

Posted: 12 Jul 2014 06:02 AM PDT

  جرس: آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطین اعلام کرد ارتش اسراییل در تماس تلفنی با ۳۰۰ هزار شهروند غزه ای از آن‌ها خواسته است پیش از تهاجم قریب‌الوقوع به غزه، خانه‌های خود را ترک کنند.  

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) اعلام کرد درخواست تلفنی نیروهای مسلح اسراییل از شهروندان غزه ای، در مناطق بیت لحیه، بیت حنون و خان یونس شرقی گزارش شده است.


بنا به این گزارش، تماس‌های تلفنی نیروهای مسلح با شهروندان غزه ای از بعد از ظهر پنجشنبه آغاز شده است.


آژانس امدادرسانی سازمان ملل به آوارگان فلسطینی در بیانیه خود آورده است: "این تاکتیک در سال ۲۰۱۲ نیز به طرز مؤثری توسط نیروهای اسراییلی اجرا شد. در آن سال تعداد زیادی از شهروندان این هشدارها را جدی گرفته و خانه‌های خود را رها کردند. این بار اما تعداد زیادی از مردم ترجیح داده‌اند در خانه‌های خود باقی بمانند."


آژانس امدادرسانی به آوارگان فلسطینی در سازمان ملل اقدام ارتش اسرائیل در توسل به زور علیه غزه را محکوم کرده و اعلام کرده است این خشونت‌ها، باعث تلفات غیرنظامیان شده و از این رو، ناقض قوانین بین المللی به شمار می‌رود.

اظهارات جدید رئیس کل دادگستری درمورد رهبران جنبش سبز

Posted: 12 Jul 2014 05:43 AM PDT

درصورت اظهار توبه و ندامت، عفو آنان در دستور کار قرار می گیرد
 جرس: رئیس کل دادگستری استان تهران به اتخاذ تصمیماتی در مورد رهبران محصور جنبش سبز اشاره کرد و ابراز نظر کرد: همانند سایر بزهکاران اگر از اقدامات و کرده خود پشیمان باشند و اظهار توبه و ندامت کنند، نظام جمهوری اسلامی که همراه با عطوفت و مهربانی است، عفو آنان را در دستور کار قرار خواهد داد اما قرار بر این نیست که دیگران در این تصمیم مداخله کنند بلکه مسیر عفو مسیری است که باید افراد خطاکار برای خود هموار کنند.

 

این در حالی است که موسوی، کروبی و رهنورد در طی مدت حصر غیرقانونی خود بارها ضمن اصرار و تاکید بر مواضع سابق خود، آمادگی خود برای حضور در یک محکمه علنی برای دفاع از خود را اعلام کرده اند اما برخلاف قانون و بدون هیچ حکم قضایی و محمل قانونی به حصر آنها ادامه داده شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی قوه قضائیه، غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این سئوال که موضع قوه قضائیه پیرامون مسئله حجاب چیست و آیا موافق با حضور نیروهای گشت ارشاد و برخورد با متخلفین هستید، اظهار داشت: بر اساس مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران که براساس یک آیین آسمانی ایجاد شده، حجاب یک ارزش است و بالاتر اینکه برای بانوان ما یک ضرورت محسوب می‌شود و لذا افرادی که در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کنند می‌بایست ارزشها و هنجارهای حاکم در جامعه را به طور شایسته مورد توجه قرار دهند.

گشتهای ارشاد همانند گشتهای انتظامی موظف به اجرای قانون هستند

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه بخشی از موارد مربوط به رعایت حجاب متوجه مردم به‌عنوان شهروندان متعهد به مسایل دینی است، گفت: وظیفه اول همه ما این است که ارزشهای حاکم بر جامعه را رعایت کنیم و وظیفه دوم مردم و مسئولان انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به افرادی است که نسبت به رعایت حجاب کوتاهی و سهل‌انگاری می‌کنند.

اسماعیلی با تشریح وظایف حکومت و دولت در قبال مسئله حجاب، تصریح کرد: حکومت براساس نص قانون اساسی وظیفه دارد زمینه رشد فرهنگ و اخلاق جامعه را فراهم کند و دیگران را در مسیر رشد و تعالی قرار دهد.

وی افزود: حکومت تنها وظیفه تهیه نان، شغل، مسکن و بهداشت و غیره را ندارد بلکه اینها بخشی از وظایف حاکمیت است و فراهم ساختن زمینه رشد فرهنگ و اخلاق مطابق با آداب و رسوم ملی و مذهبی کشور هم بخش دیگری از وظایف حکومت است، همچنین اگر نظام متوجه شود که برخی افراد با وجود فراهم شدن تمام زمینه‌های رشد فرهنگ و اخلاق باز هم مبادرت به هنجارشکنی می‌کنند وظیفه دارد در مقابل آنان بایستد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم از وظابف حکومت است، افزود: حکومت باید از وقوع جرم و ناهنجاری پیشگیری کند و با هنجارشکنان برخورد قانونی انجام دهد که وظیفه این برخورد برعهده قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه اگر همه نهادهای اجرایی وظیفه خود را به خوبی انجام دهند نیاز به ورود دستگاه قضایی نخواهد بود، تصریح کرد: اگر برخی بخش‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کردند، قوه قضائیه باید وظیفه خود را انجام دهد چرا که تکلیف قوه قضائیه دفاع از ارزش‌ها و هنجارهای جامعه و مقابله با هنجارشکنی‌ها به ویژه هنجارشکنی های مجرمانه است.

اسماعیلی ضمن تأکید بر لزوم حضور گشت‌های ارشاد، اظهار داشت: گشت‌های ارشاد همانند گشت‌های انتظامی و راهنمایی و رانندگی برای مقابله با هنجارشکنی‌ها موظف به انجام قانون هستند.

در مجموعه قوه قضائیه بانک اطلاعاتی جامعی از اراذل و اوباش وجود دارد

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع جمع آوری اراذل و اوباش اشاره کرد و در پاسخ به این سئوال که چرا برخی از اراذل و اوباش در مدت کوتاهی پس از دستگیری و همچنین اعلان و نمایش عمومی آزاد می‌شوند، گفت: در ابتدا باید ببینیم که مشکل کار کجاست اما قطعاً دستگاه قضایی بیش از دیگران دلسوز تأمین امنیت و آسایش شهروندان است و این مهم از اولویتهای دستگاه قضا محسوب می‌شود و برای انجام آن معتقد هستیم که کوتاهی نکرده‌ایم و نباید بکنیم.

وی ضمن قدردانی از اقدامات نیروی انتظامی در بخشهای مختلف، گفت: ماموران نیروی انتظامی در برخی از موارد، افرادی را که به عنوان اراذل و اوباش دستگیر می‌کنند مستندات و ادله کافی برای اثبات مجرمیت ارائه نمی‌کنند لذا اگر ما کسی را بگیریم و بگوییم از اراذل و اوباش است باید دلایل و مستندات لازم در جهت ارتکاب جرم وی جمع آوری و به قاضی مربوطه داده شود در غیر اینصورت مقام قضایی چاره‌ای جز آزادی فرد را نخواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه قطعا برخی از افراد دستگیرشده جزء اراذل و اوباش محسوب می‌شوند و برخورد قاطع قانونی با این افراد صورت می‌گیرد، افزود: براساس تعریف موجود از اراذل و اوباش برخی از افراد دستگیر شده جزء این افراد محسوب نمی‌شوند و اینکه بگویند ما فلان فرد را زیر نظر داشتیم دلیل متقنی نیست بلکه باید اثبات شود که این فرد در فلان تاریخ و در فلان مکان عمل مجرمانه‌ای انجام داده‌ است و این هم دلایل ارتکاب اعمال مجرمانه اوست.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که مأمورین خلاف واقع را می‌گویند بلکه مستندات و دلایل کافی به قاضی مربوطه ارائه نمی‌شود.

اسماعیلی با توضیح درباره پرونده افرادی که ادله کافی برای اثبات جرم آنها تهیه نمی‌شود، تصریح کرد: گاهی اوقات به سوابق برخی از افراد دستگیر شده در گذشته رسیدگی شده اما سوال اینجاست که آیا از فاصله رسیدگی به اتهامات گذشته تا دور جدید دستگیری فرد جرم جدیدی مرتکب شده است؟

رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: در مجموعه قوه قضائیه بانک اطلاعاتی جامعی از اراذل و اوباش وجود دارد ولی ما معتقد هستیم که باید کار کارشناسی بیشتری درباره جمع‌آوری اراذل و اوباش انجام شده و برای اثبات مجرمیت این افراد بررسی‌های لازم صورت پذیرد و مستندات کافی ارائه شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مباحث مربوط به وقایع سال88 و برخی اظهارنظرها در مورد آزادی متهمین آن اشاره و تاکید کرد: ما بر این باور هستیم که بعد از انتخابات 88 جمعی به بهانه انتخابات و اعتراض به نتیجه آن در جامعه ما فتنه بزرگی به پا کردند و اقداماتی همگام با دشمنان و معاندین در مسیر براندازی حکومت انجام دادند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم این فتنه به مردم و نظام آسیب زد و این وظیفه دستگاه قضایی است که با کسانی‌ که مرتکب اعمال مجرمانه شدند برخورد قاطع انجام دهد.

قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی اهل تعارف با هیچ‌کس نیست

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به پرونده فساد سه هزار میلیاردی و عدم انتشار هیچ‌گونه عکس یا فیلمی از اعدام مه آفرید خسروی اشاره کرد و افزود: در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که سالم سازی محیط ادارات و سازمانها و همچنین از بین بردن بستر فساد به‌ویژه در بین دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها برعهده دستگاه‌های اجرایی کشور است و آنها باید ساختارهای موجود را به گونه‌ای شکل دهند که زمینه بروز چنین تخلفاتی بوجود نیاید البته قوه قضائیه نیز تدابیر لازم را جهت پیشگیری از وقوع جرم اتخاذ کرده و خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی اهل تعارف با هیچ‌کس نیست، افزود: در پرونده فساد سه هزار میلیاردی تنها یک نفر محکوم نشد بلکه افراد زیادی محاکمه شده‌اند و برای هرکدام به نسبت جرم ارتکابی مجازات متناسب با جرم در نظر گرفته شده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با طرح این سئوال که آیا در این قبیل اعدام‌ها، اصل بر انتشار عکس یا فیلم است و یا عدم انتشار آن، تصریح کرد: حکم مه آفرید خسروی صادر، اجرا و جنازه وی تحویل خانواده‌اش شد و مراسم تشییع، ترحیم و خاک سپاری وی صورت گرفت، حال سئوال اینجاست که آیا ارائه یک عکس از تمامی این موارد از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ در سایر مجازات‌ها نیز به جز اعدام‌های در ملأعام (که آن هم توسط اصحاب رسانه عکس‌هایی منتشر می‌شود) قوه قضائیه بنایی بر انتشار عکس و فیلم ندارد هرچند از اعدام مه آفرید عکس و فیلم تهیه شده است.

این مسئول عالی قضایی افزود: مگر از کسانی که به زندان می‌روند یا شلاق می‌خورند و یا جزای نقدی پرداخت می‌کنند عکسی منتشر می شود؟ مگر از سایر اعدامها از سوی قوه قضائیه عکسی منتشر شده است؟ البته باید به این نکته اشاره کنم که اگر دادگاه در مورد این پرونده حکم می‌داد که اعدام باید در ملأعام باشد، عکس هم منتشر می‌شد اما حکم به اعدام در ملأعام داده نشد.

وی با اشاره به احکام اعدام در ملأعام افزود: اعدام در ملأعام ناظر بر جرائمی است که عده‌ای شاهد آن بوده باشند و آن جرم آثار اجتماعی برجای گذاشته باشد و همچنین جرم در انظار عمومی صورت گرفته باشد همانند تجاوز به نوامیس.

تصمیم در مورد آزادی یا عدم آزادی استفاده از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی برعهده ما نیست

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع آزادی یا عدم آزادی استفاده از ماهواره، شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک، وایبر و اینستاگرام اشاره کرد و گفت: ما مجریان دستگاه قضایی هستیم و افتخارمان بر این است که مجری قانون در راستای پاسداشت آرامش روحی و روانی شهروندان هستیم.

وی تأکید کرد: تصمیم در مورد آزادی یا عدم آزادی استفاده از ماهواره و شبکه‌های اجتماعی برعهده ما نیست و ما در مجموعه دادگستری معتقد هستیم که باید قانون رعایت شود و اگر قانون رعایت شود ما بهترین امنیت را در جامعه خواهیم داشت و تصمیمات همکاران ما در شورای عالی فضای مجازی و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه نیز باید در چارچوب قانون باشد.

اسماعیلی در پایان با بیان اینکه برخورد با بخشهایی از فضای مجازی که دارای محتوای مجرمانه هستند اجرای قانون محسوب می‌شود و قوه قضائیه بنای کوتاه آمدن از قانون را ندارد، گفت: وجود ماهواره‌ها با مفاسدی همراه است که می‌توان در مورد آن به صورت تئوری بحث کرد اما ما امروز بنای طرح مباحث تئوری را نداریم و به حکم قانون باید برخورد صورت گیرد و اگر در آینده، اوضاع و احوال اقتضا کرد و ما توانستیم از آسیب‌های شبکه های ماهواره‌ای به طریق دیگری جلوگیری کنیم، قانون مربوطه باید دو مرتبه به مجلس برود و اصلاح شود و ما نیز در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.
 

عراقچی:ایران و  ۱+۵ هنوز درباره مسائل اصلی محتوایی تفاهم نکرده اند

Posted: 12 Jul 2014 05:23 AM PDT

 جرس: بند پایانی توافق ژنو درباره «توافق درباره همه چیز یا هیچ چیز» این روزها محور مذاکراتی است که عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی می گوید:«در مذاکرات پیشرفت قابل ملاحظه ای رخ نداده است.»    

 

به گزارش خبرآنلاین، اگر چه عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای می‌گوید که «درباره مسائل اصلی محتوایی هنوز تفاهم اصلی حاصل نشده است.»، اما خبر داده قریب ۶۰ الی ۷۰ درصد متن پیش نویس توافق نهایی آماده است.

 

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز در گفت وگویی اختلافات ایران با ۱+۵ را «عمیق و گسترده» دانست و گفت: گزینه‌های مختلفی هست که بتواند راهگشا باشد درباره آن‌ها کار می‌کنیم.

 

او توافق ۶۰ الی ۶۵ درصد متن توافق را بدان معنا ندانست که در مسائل محتوایی پیشرفت حاصل شده باشد چرا که وی می‌گوید: «موضوعاتی که باقیمانده و هنوز نگارش نشده، وزنش زیاد است و نمی‌توان گفت در محتوای مذاکرات هنوز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای رخ داده، ولی در نگارش متن که قسمت مهمی از مذاکرات است، پیشرفت نسبتاً خوبی داشتیم.»

 

فردا قرار است برخی از وزرای خارجه 1+5 به وین بیایند. جان کری از افغانستان عازم وین می‌شود، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان قرار است به این مذاکرات بپیوندند، اما خبری از مقامات روس و چینی نیست.

 

لاوروف ظاهراً قرار است ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه را در سفرش به کشورهای آمریکای لاتین همراهی کند. در خصوص مقامات چین نیز گفته شده دوری راه دلیل عدم حضور وزیر خارجه چین در این مذاکرات است.


سفر وزرای خارجه غربی ایده اشتون بعد از نشست‌هایی بود که با محمد جواد ظریف داشت. اشتون که ماههای پایانی حضورش در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را سپری می‌کند با این پیشنهاد می‌خواهد حضور آنان کمکی به پیشرفت مذاکرات کند.

 

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز در گزارشی تصمیم وزیران امور خارجه روسیه و چین برای حضور نیافتن در مذاکرات هسته‌ای ایران را موجب خدشه به توافق نهایی دانست. عراقچی هم گفته است: این سفر بدان معنا نیست که با آمدن آن‌ها مذاکرات به سرانجام برسد، شاید یک مقدار کمک کند به تصمیم‌گیری در سطح کلان و حل موضوعات جدی‌تر و بشود مذاکرات را با روانی بیشتری ادامه داد.


اختلاف نظرها کنونی ایران و کشورهای غربی درباره جدول زمانبندی رفع تحریم‌ها، غنی سازی، جدول عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران است که عراقچی می‌گوید: درباره آن‌ها «هنوز به تفاهم کامل نرسیدیم.»


او از بحث‌هایی در مورد راه‌حل‌های مختلف سخن می‌گوید که ایران و ۱+۵ هنوزنتوانسته‌اند به برداشت و نظر واحد در این مسائل برسند. یکی از این مسائل میزان استفاده از سانتریفیوژها است. موضوعی که امروز علی اکبر صالحی در حاشیه مراسم ختم آیت‌الله گیلانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما نیاز عملی خودمان در ارتباط با غنی‌سازی را طبق برنامه اقدام مشترک ژنو انجام می‌دهیم.


وی افزود: همان طور که رهبری اعلام کردند، ۱۹۰ هزار سو برای سوخت سالانه نیروگاه‌های تهران، اراک و بوشهر نیاز داریم. اینطور که این تعداد سانتریفیوژ برای ۱۹۰ هزار سو لازم است که بستگی به قدرت سانتریفیوژها دارد.


سانتریفیوژهای فعلی ایران بیشتر از نسل اول و دوم است. صالحی تاکید کرده است: اگر از سانتریفیوژهای ۱۰ سو استفاده کنیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ و اگر از سانتریفیوژهای ۲۴ سو استفاده کنیم ۸ هزار سانتریفیوژ نیاز خواهیم داشت. 

تشریح اقدامات وزارت خارجه در پیگیری محکومیت اتفاقات اخیر غزه

Posted: 12 Jul 2014 05:23 AM PDT

 جرس: وزارت امور خارجه اقدامات دستگاه دیپلماسی در پیگیری محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه را تشریح کرد.  

 

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام این وزارتخانه، متعاقب دستور ویژه رئیس محترم جمهوری مبنی بر بکار گیری همه امکانات جنبش عدم تعهد برای مقابله و محکومیت جنایات صهیونیستها در حمله بی رحمانه به نوار غزه، دکتر ظریف وزیر امور خارجه سریعا غلامحسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در نیویورک را مامور پیگیری موضوع و تنظیم جلسه فوری با اعضای جنبش عدم تعهد نمود.

بر همین اساس نمایندگی کشورمان در سازمان ملل به عنوان رئیس نم با فراخوان اعضای جنبش عدم تعهد، درباره جنایات گسترده صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی فلسطین و به ویژه نوار غزه نشست فوق العاده جنبش عدم تعهد را برای رسیدگی به این جنایات برگزار کرد.

در این نشست سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در جایگاه رئیس جلسه، جنایات آشکار رژیم صهیونیستی بر ضد مردم فلسطین را نقض فاحش حقوق بین الملل از جمله حقوق بین الملل انسان دوستانه و حقوق بشر مردم فلسطین دانست و غلامحسین دهقانی توجه شورای امنیت را به مسئولیت های خود برای جلوگیری از تجاوز و توقف جنایات جاری صهیونیستها علیه مردم غزه خواستار شد.

در این نشست همچنین ریاض منصور، نماینده ناظر فلسطین در گزارشی حاضران را در جریان تحولات در عرصه درگیری‌ها و نیز آخرین تحولات سیاسی در مقر سازمان ملل متحد قرار داد. ریاض منصور ضمن تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد حمایت همه اعضای این جنبش از پیش نویس اتحادیه عرب را خواستار شد.

در این نشست بیست عضو از اعضای جنبش غیرمتعهد در سخنانی ضمن ابراز همبستگی با مردم فلسطین و محکوم نمودن جنایات اسرائیل، از شورای امنیت خواستند به مسئولیت های خود در قبال بحران جاری عمل کند و ضمن محکوم کردن تجاوزات اخیر، متجاوز را به توقف حملاتش وادار نماید.

سفرای عدم تعهد در این بیانیه اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و اقدام فوری شورای امنیت را برای توقف جنایات این رژیم در سرزمین های اشغالی خواستار شدند.

این بیانیه که با امضای دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد صادر شده، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه ای و بین‌المللی خواست تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین عمل نمایند.

در همین ارتباط طی روز پنجشنبه نیز وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل اتحادیه عرب ضرورت اقدام فوری برای توقف حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را مورد تاکید قرار داده بود.

جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور در پیامی به روسای کشورهای اسلامی خواستار بکارگیری همه توان جهان اسلام برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین شد. دکتر روحانی در گفت‌وگوهای تلفنی با روسا و مقامات عالیرتبه کشورهای اسلامی که همچنان تداوم دارد، از جمله نخست وزیر ترکیه، روسای جمهور روسیه، چین، اندونزی و امیر کویت به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه عرب بر ضرورت تحرک جامعه جهانی برای توقف کشتار مردم مظلوم غزه تاکید کردند.

همچنین سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در نزد سازمان همکاری های اسلامی و با استفاده از ظرفیت ریاست کشورمان بر جنبش عدم تعهد در نشست کمیته وزرای خارجه این سازمان حضور یافت که این نشست منجر به تصویب و صدور بیانیه وزرای خارجه سازمان همکاری های اسلامی در 19 تیر در جده شد و بر اساس این بیانیه زمینه مشترکی برای همکاری های عملی میان سازمان همکاری های اسلامی و جنبش عدم تعهد برای توقف جنایات صهیونیست ها شکل گرفت.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از همه توان و ظرفیت سیاسی در عرصه منطقه ای و بین المللی و همچنین فعال نمودن ظرفیت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی و همچنین مجالس کشورهای موثر جنبش عدم تعهد برای محکومیت و توقف جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استفاده خواهد کرد.

علی مطهری: خیرخواه رهبری کسانی هستند که واقعیات جامعه را به اطلاع ایشان می‌رسانند

Posted: 12 Jul 2014 04:14 AM PDT

در نامه ای خطاب به حمید روحانی
 جرس : علی مطهری، با انتشار نامه‌ای خطاب به  حمید روحانی، از اظهارات وی درباره جلسه ملاقات فراکسیون شاهد مجلس با رهبری انتقاد کرد و گفت: «خیرخواه مقام رهبری کسانی هستند که واقعیات جامعه  را به اطلاع ایشان می‌رسانند.»   

 

 متن این نامه خطاب به رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، که علی مطهری آن را در اختیار ایسنا قرارداده بدین شرح است:

 

«با اهداء سلام، در تاریخ 14 تیر 93 مطلبی از جناب‌عالی در خبرگزاری رسا درباره جلسه ملاقات فراکسیون شاهد مجلس و چند گروه دیگر با رهبر انقلاب در 26 خرداد 93 منتشر شد که شامل تحریفاتی در مطالب مطروحه در آن جلسه بود. چند نکته قابل ذکر است:

 

1. جناب‌عالی مطرح کردن یک مسئله فرهنگی مرتبط با ساماندهی موتورسواران در آن جلسه را مورد نقد قرار دادید که اصلا چرا مطرح شده است، یعنی در حضور مقام رهبری نباید درباره انضباط اجتماعی و فرهنگ عمومی و حل یک معضل اجتماعی و یک نقطه ضعف جامعه صحبت کرد، بلکه فقط باید از وضع موجود تعریف و تمجید کرد و احیانا به تملق و چاپلوسی پرداخت، کاری که خوشایند ایشان نیست. به علاوه، مسئله انضباط اجتماعی مسئله‌ای است که خود مقام رهبری با ذکر مصداق جزئی‌تر آن یعنی نحوه رانندگی ما ایرانیان در سخنرانی سال گذشته خود در بجنورد آنجا که درباره تمدن نوین اسلامی و سبک زندگی اسلامی بحث می‌کردند ذکر کرده‌اند و مطلب اینجانب در پیگیری همان مسئله بود. ظاهرا ناراحتی جناب‌عالی از مطرح شدن مسئله حصر خانگی بوده و این موضوع را بهانه قرار داده‌اید.

 

2. از قول رهبر انقلاب نقل کرده‌اید که در پاسخ به این مطلب گفتند «حل مشکل ترافیک موتورسواران چه ارتباطی به من و دفتر دارد». به هیچ وجه ایشان چنین جمله‌ای نگفتند بلکه بر پیگیری آسیب‌های فرهنگی مذکور در سخنرانی بجنورد از جمله همین مسئله تأکید کردند.

 

اگر تاریخ نگاری شما از نهضت اسلامی به همین منوال بوده و در نقل وقایع و اقوال به همین میزان امانت و انصاف را رعایت کرده‌اید، بسیار مایه تأسف و شرمساری است.

 

3. درباره نقل قول اینجانب از یکی از مقامات عالی‌رتبه راهنمایی و رانندگی در خصوص مانع سامان یافتن وضعیت موتورسواران، اینجانب را ساده و پیاده، دهن‌بین و زودباور دانسته‌اید که حتی نیازی نمی‌بینم پیرامون آن خبر به مصداق «ان جائکم فاسق بنبأ فتبیّنوا» تحقیق و پرس و جو کنم، یعنی از نظر جناب‌عالی آن مقام عالی‌رتبه فاسق است! چگونه در حالی که لباس روحانیت به تن دارید به راحتی به یک شخص مؤمن فرهیخته محترم تهمت فسق می‌زنید؟!

 

سخن پایانی این که مشکل جناب‌عالی این است که فکر می‌کنید در مواجهه با رهبر انقلاب فقط باید دل ایشان را شاد کنید و از مطرح کردن واقعیات و نقاط ضعف جامعه برای برطرف کردن آن خودداری نمایید. اصل «النصیحة لائمة المسلمین» را عمدا فراموش کرده‌اید و مؤید این حرف، ‌سخن پایانی جناب عالی در آن جلسه است که برای آنکه اظهار لحیه‌ای کرده باشید جملاتی گفتید که تعفن ناشی از تملق و چاپلوسی شما بسیاری از حضار جلسه را متأذی کرد. خیرخواه مقام رهبری کسانی هستند که واقعیات جامعه را به اطلاع ایشان می‌رسانند نه کسانی که سهوا و به خیال خود برای شاد کردن دل ایشان، یا عمدا و به طمع دنیا مطالب بی‌ارزش و یا غیرواقعی و احیانا تملق‌آمیز را مطرح می‌کنند. نحوه رفتار با امام و پیشوا را باید در نحوه رفتار شهید آیت‌الله مطهری با امام خمینی جستجو کرد که شرح آن در این مقاله نمی‌گنجد.» 

 

رئیس دادگستری تهران: رای پرونده محمدرضا رحیمی به زودی صادر می شود

Posted: 12 Jul 2014 02:42 AM PDT

 جرس: رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: رای پرونده محمدرضا رحیمی به زودی صادر می شود.

 

غلامحسین اسماعیلی در حاشیه مراسم ختم آیت الله گیلانی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدرضا رحیمی، گفت: هنوز حکم پرونده صادر نشده اما به زودی دادگاه رای خود را در این زمینه صادر می کند.

 

وی در ادامه در خصوص پرونده معروف به زمین های جواد آباد نیز گفت: اتفاق جدیدی در این پرونده نیفتاده و من دو ماه و 10 روز است که رئیس دادگستری تهران شده ام و درخصوص اظهارنظرهایی که مربوط به 6 ماه قبل است نمی توانم صبحت کنم.

 

رئیس دادگستری استان تهران در خصوص مرخصی به زندانیان در ماه رمضان نیز گفت: مرخصی برای محکومان در حوزه قضایی بر عهده دادسرا و در حوزه اجرایی برعهده سازمان زندان ها است. تا امروز نیز در این خصوص از سوی دادسرا یا سازمان زندان ها اقدامی صورت نگرفته است.

شکوری‌راد: افراطیون به نقطۀ پایان خود نزدیک می‌شوند

Posted: 12 Jul 2014 02:07 AM PDT

جرس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:افراطیون این فرصت را دارند تا با حمایت و پشتیبانی از دولت برآمده از رأی ملت، خود را نجات بدهند چرا که اگر خط تقابل با دولت را ادامه دهند دیر یا زود از صحنۀ سیاسی کشور، که داوران آن ملت فهیم و آگاه هستند، طرد خواهند شد.    

 

علی شکوری‌راد در گفت‌وگو باخبرنگار ایلنا درباره درخواست ۹ تن از نمایندگان در خصوص ممنوع‌البیان، ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج شدن سید محمد خاتمی عنوان کرد: این تذکر دو وجه دارد یکی توجه به خاتمی و این که افراطیون هم دریافته‌اند که خاتمی تا چه اندازه شخصیتی اثرگذار در کشور بوده و دارای قدرت اجتماعی است که نه تنها بیان او بلکه حتی تصویر او اثر بخش است. دوم اینکه این تذکر در واقع ماهیت و منزلت نمایندگان تذکر دهنده را به مردم معرفی می‌کند. این تذکر عجیب در کارنامۀ عمل افراطیون ثبت شد و یقیناً در آینده مورد استناد تاریخ نویسان قرار خواهد گرفت تا نشان دهند در مقابل خاتمی و اصلاحات چه کسانی قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در تذکر مطرح شده دو موضوع آشکار است؛ گفت: اول اینکه دانش حقوقی نمایندگان تذکر دهنده بسیار پایین است و با اینکه قانون مجازات اسلامی در مجلس تصویب و بررسی شده اما آن‌ها هنوز نمی‌دانند که ما در قانون چیزی به نام ممنوع‌البیان و ممنوع‌التصویر نداریم. البته این ممنوعیت‌ها در گذشته توسط نهادهای امنیتی رواج داشته و گاهی هنوز هم اعمال می‌شود که امر بر نمایندگان مجلس قانونگذاری کشور نیز مشتبه شده است و آن‌ها فکر کرده‌اند که قانون چنین اجازه‌ای را می‌دهد.

شکوری راد خاطرنشان کرد: علاوه بر این به نظر می‌رسد که سطح آگاهی و اطلاعات این نمایندگان نیز بسیار نازل است به گونه‌ای که از اظهارات آن‌ها مشخص می‌شود که بر اساس شایعات تصمیم گرفته و اقدام می‌کنند.

وی افزود: نکته اول این است که هیچ حکم قضایی در خصوص آقای خاتمی وجود ندارد و حتی ایشان هرگز قانوناً اتهامی نداشته‌اند که کسی بخواهد در مورد محتوای آن ادعای ممنوع البیان یا ممنوع التصویر بودن بکند. حال جای تاسف است که در یک نهاد مهم نظام جمهوری اسلامی که مجلس است چنین تذکراتی به شکل ناشیانه با سطح آگاهی پایین داده می‌شود و خبر آن منتشر می‌شود. علاوه بر این آیا این نمایندگان هنوز نمی‌دانند که وزارت دادگستری هیچ مسئولیتی در قبال احکام قضایی حتی اگر وجود داشته باشد، ندارد.

شکوری‌راد همچنین یادآور شد: البته موضوع سیاسی است. در بررسی سیاسی مساله مشخص است که خاتمی نقش برجسته‌ای در خصوص هماهنگی و بسیج اصلاح‌طلبان و سپس متقاعد کردن دکتر عارف به کناره‌گیری از رقابت با دکتر روحانی و در ‌‌نهایت، روی کار آمدن دولت یازدهم در انتخابات پیشین داشته است. افراطیون فکر می‌کنند که این نقش می‌تواند در مورد انتخابات آینده مجلس نیز ایفا شود بنابراین از الآن به فکر چاره افتاده‌اند.

وی ادامه داد: درک این مساله که دولت روحانی جهت‌گیری اصلاح‌طلبانه دارد چندان دشوار نیست. همین مساله است که برای اصول‌گرایان مجلس نگرانی‌هایی را ایجاد کرده اما آن‌ها باید بدانند که اگر خط تقابل ادامه پیدا کند قطعا آن‌ها هستند که به حاشیه رانده خواهند شد. به همین دلیل آن‌ها باید مراقب باشند که دنباله رو افراطیون نشوند.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: نکته مهمی که می‌تواند از ورای این تذکرات ناشیانه دریافت کرد استیصال شدید افراطیون در عرصه سیاسی جامعه است. این روز‌ها در ورای این جار و جنجال‌ها به خوبی می‌توان صدای شکسته شدن ستون فقرات افراطیون را شنید. آن‌ها به نقطۀ پایان خود نزدیک می‌شوند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فرمایشات اخیر رهبری یادآور شد: دولت طی یکسال اخیر با تدبیر و درایت، کشور را اداره کرده و توانسته است اعتماد زیاد رهبری را به خود جلب کند. البته رهبری همواره و در همه دوره‌ها بر اساس جایگاه خود سطحی از حمایت را از دولت‌ها اعمال کرده‌اند اما سطح حمایت رهبری در سخنرانی اخیرشان از دولت فرا‌تر از همیشه بوده است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد رهبری با توجه به توفیقات دولت نسبت به جهت‌گیری‌های آن کاملاً خوشبین هستند گفت: ابراز اعتماد رهبری به دولت در مقابل نقدهای تند افراطیونی مطرح شده است که درکی از منافع ملی ندارند.

شکوری‌راد یادآور شد: با نگاهی به فضای مجازی می‌بینیم که برخی از گروه‌ها و رسانه‌های افراطی جملاتی را از روحانی و رهبری انتخاب کرده و در کنار هم می‌گذارند تا القا بکنند که نظرات این دو هم جهت نیستند و گویی نظرات رئیس جمهور در مقابل رهبری است. واقعاً چه نفعی در این کار است. آن‌ها با این کار نه تنها به هدفشان که تخطئه رئیس جمهور است نمی‌رسند بلکه به همبستگی ملی و وحدت درونی نظام آن هم در شرایط گفتگوهای سنگین بین المللی آسیب وارد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه هر مدعی که واقعا طرفدار ولایت باشد باید اظهارات اخیر رهبری در حمایت از دولت را نصب‌العین خود قرار دهد گفت: افراطیون در حالی که همواره سنگ ولایت و رهبری را بر سینه می‌زنند اما در عمل به ضرر رهبری و نظام حرکت می‌کنند.

شکوری راد با اشاره به اینکه همه ما باید یکپارچه از دولت در حال مذاکره با غرب حمایت کنیم گفت: این حمایت نیز باید همه جانبه باشد نه اینکه تنها حفظ ظاهر باشد.

وی افزود: البته رهبری در بیانات خود می‌خواهند افرادی که داعیه پیروی از ایشان را دارند سرخورده نشوند و همواره در اظهارات خود توجهی نیز به آن‌ها می‌کنند تا آن‌ها نیز فرصت بیابند مواضع و جهت‌گیری‌های خود را اصلاح کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد گردونه سیاست در حال پرتاب گروه‌های تندرو به بیرون است تصریح کرد: افراطیون این فرصت را دارند تا با حمایت و پشتیبانی از دولت برآمده از رأی ملت، خود را نجات بدهند چرا که اگر خط تقابل با دولت را ادامه دهند دیر یا زود از صحنۀ سیاسی کشور، که داوران آن ملت فهیم و آگاه هستند، طرد خواهند شد. 

 

علی شکوری‌راد: روحانی پای رأی اصلاح‌طلبان می‌ایستد

 

به گزارش روزنامه اعتماد اصلاح‌طلبان از نشست با رییس‌جمهور راضی هستند البته دلیلی هم برای ناراضی بودن ندارند. تا همین یک سال پیش حتی جمع شدنشان دور هم در یک رستوران هم پر هزینه و دردسرساز بود، حالا اما می‌توانند همه طیف‌های‌شان را در نهاد ریاست‌جمهوری دور هم ببینند. پس باید خیلی راضی باشند. انتقادات‌شان به دولت هم هنوز آنقدرها جدی نشده است. به هر حال ائتلاف با رییس همین دولت بود که آن‌ها را به عرصه رسمی رقابت سیاسی برگرداند. دولتی‌ها البته می‌دانند که همین ائتلاف درهای پاستور را به روی آن‌ها باز کرد. پس دو طرف فعلاً قدر ائتلاف یک ساله خود را می‌دانند، ائتلافی که خیلی‌ها منتظر ظهور مجدد آن در اسفند ۹۴ هستند. علی شکوری‌راد، نماینده مجلس ششم معتقد است که هر اتفاقی هم بیفتد، مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان خواهد بود، به شرط آنکه آن‌ها دل به اختلافات اصولگرایان برای پیروزی خوش نکنند. روایت او از جلسه مشترک اصلاح‌طلبان و رییس‌جمهوری در گفت‌وگو با «اعتماد» از تفسیر رویکردهای دولت آغاز شد و به بحث انتخابات مجلس دهم کشید. خلاصه اینکه شکوری‌راد در سخنان خود اطمینان داده است که دولت یازدهم پای رأی اصلاح‌طلبان خواهد ایستاد.

*شما در جلسه رییس‌جمهوری با فعالان سیاسی و چهره‌های اصلاح‌طلب حضور داشتید. فراتر از اینکه اصلاح‌طلبان عموماً این طور اقدامات را حرکت‌های مثبتی می‌دانند، چه ارزیابی‌ای از این نشست مشترک دارید؟

این دومین جلسه‌یی بود که در این فرم برگزار می‌شد. یک ماه پیش هم یک جلسه مشابه و بسیار مفصل‌تر از نظر زمان و محدودتر از نظر تعداد شرکت‌کنندگان برگزار شد. آن جلسه هم جلسه خیلی خوبی بود و به نظر می‌رسید که همدلی بسیار زیادی بین اصلاح‌طلبانی که در جلسه بودند با رییس‌جمهوری وجود داشت. این جلسه هم همین‌طور بود، مضافاً بر اینکه یک ضیافت افطار هم داشت که فضای صمیمانه بیشتری را بین حاضران ایجاد می‌کرد. به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان در مورد دولت اجماع عمومی دارند و این را می‌شد در اصلاح‌طلبان شرکت‌کننده در این جلسه دید و صحبت‌هایی که صورت گرفت یک همدلی را نشان می‌داد و اگر نکاتی هم به صورت انتقاد یا انتظارات اصلاح‌طلبان مطرح می‌شد در مسیر بهتر شدن کارهای دولت بود. آقای روحانی در صحبت‌های خود تاکید واضحی داشتند بر اینکه به وعده‌های خودشان پایبند هستند که بیان این حرف‌ها از جانب رییس‌جمهور، بدون اینکه وارد مصادیق شوند برای اصلاح‌طلبان اطمینان‌بخش بود یعنی این اطمینان را به جمع می‌داد که ایشان گرفتار فشار کارهای روزمره دولت نیستند و به تعهدات و عهدی که در هنگام اخذ رأی با مردم بستند پایبند هستند. این فضای خوبی ایجاد می‌کرد. من احساس می‌کنم بیش از مباحثی که در جلسه مطرح شد، به منصه ظهور رسیدن این همدلی اصلاح‌طلبان با آقای رییس‌جمهور مهم بود که در آنجا تجلی پیدا کرد که پشتوانه‌یی باشد برای آقای روحانی و دولت ایشان که کار را پیش ببرند.

*رییس‌جمهوری قبل از این جلسه یک دیدار مشابه با فعالان سیاسی و چهره‌های سرشناس اصولگرا داشت. به نظر شما مطالباتی که جریان اصلاح‌طلبی از آقای رییس‌جمهور دارد با مطالبات و درخواست‌هایی که جریان اصولگرا دارد چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی با هم دارند؟ چون به هر حال آقای روحانی هم به طور موازی در تلاش است تا هر دو جریان را به خود نزدیک کند.

خاستگاه آقای روحانی همین است. خاستگاه پیشین ایشان ظهور در جریان اصولگرا بوده و در انتخابات مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفتند. ایشان به پشتوانه آن سابقه با جریان اصولگرا در ارتباط هستند و به پشتوانه آن رأی با اصلاح‌طلبان. طبیعتاً این دو پشتوانه هم برای آقای رییس‌جمهور پشتوانه مهم و سرنوشت‌سازی است. طبیعی است که آقای روحانی بخواهد به گونه‌یی حرکت کند که بخواهد هر دوی این پشتوانه‌ها را تا جای امکان حفظ کند. ما این را می‌دانیم که در انتخابات سال گذشته حامیان آقای روحانی اصلاح‌طلبان بودند و اصولگرایان نامزدهای دیگری داشتند. ما اصراری نداریم که بگوییم آقای روحانی در زمره اصلاح‌طلبان است و اصراری هم نداریم بر این حرف و گفتن آن هم فایده‌یی ندارد. آقای رییس‌جمهور در جایگاه خودشان هستند که می‌توانند اثربخش باشند و ما این را هم متوجه هستیم که هر تعداد از اصولگرایان که توسط آقای رییس‌جمهور پوشش داده شوند، کمک می‌کند به بهتر شدن کار دولت. چنین شرایطی برای اصلاح‌طلبان خیلی هم خوب است چون اصلاح‌طلبان یکپارچه پشت سر ایشان هستند و حامیان اصلی دولت هم در جریان اصلاحات قرار دارند. مطمئناً حضور بخشی از اصولگرایان در این جریان می‌تواند پشتوانه دولت برای کار اجرایی را تقویت کند. البته طبیعی است که انتظار نداریم جذب اصولگرایان به قیمت از دست دادن برنامه‌ها و اهداف باشد و رییس‌جمهور نشان داده است که در این زمینه تا الآن هوشمند عمل کرده است. ایشان همچنان که اهداف را تعقیب می‌کنند مشغول تشکیل بیشترین پشتوانه برای خودشان هستند. این از نظر ما نکته مثبتی است. ما نگران اینکه آقای رییس‌جمهور قسمتی از جریان اصولگرا را به خودشان نزدیک کنند نیستیم و اتفاقاً این را یک نکته مثبت و سازنده می‌دانیم.

*خب این نظر اصلاح‌طلبان درباره نزدیکی اصولگرایان به آقای روحانی و احتمالاً همکاری متقابل این جریان با دولت است. اما به هر حال به نظر می‌رسد که جریان اصولگرا خواسته‌هایی از آقای روحانی و دولت ایشان داشته باشد که با خواسته‌های شما در جریان اصلاحات متفاوت است. بحث بر سر همین تفاوت‌ها و احتمالاً شباهت‌هایی است که بین مطالبات جریان اصلاح‌طلب از دولت و جریان اصولگرا وجود دارد.

مطالبات ما مطالبات جدیدی نیست. ما می‌گوییم همان چیزهایی که آقای رییس‌جمهور در انتخابات وعده کرده‌اند را محقق کنند. طبیعتاً اصولگرایان هم نمی‌توانند از رییس‌جمهور بخواهند که وعده‌های خودشان را فراموش کنند. به صورت کلی باید بگویم که ممکن است در تعریف مصادیق یا موارد خاصی اختلاف‌نظرهایی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد. قطعاً هم آقای رییس‌جمهور و دولت ایشان سیاست‌شان در این زمینه توجیه جریان اصولگرا در این خصوص است و چنین دیدارهایی می‌تواند ثمربخش باشد. در کل فکر می‌کنم خواسته‌های اصولگرایان از رییس‌جمهور خواسته‌ها و مطالبات چندان مهمی نیست. به هر حال در بسیاری از موارد که رییس‌جمهوری را مخاطب صحبت خود قرار می‌دهند، مصادیقی از برخی موارد چون عزل و نصب‌ها را مطرح می‌کنند که از حقوق اولیه دولت است. آقای رییس‌جمهور هم تا حالا نشان داده است در این حوزه به حداقل جابه‌جایی‌ها بسنده کرده‌اند و البته هر کسی که در دولت کنونی می‌خواهد وارد کار شود، باید اول از هر چیز تعهد دهد که به اهداف و برنامه‌های این دولت پایبند است. اصولگرایانی که این تعهد را بدهند و وارد کار در دولت بشوند، به نظر ما حضور آن‌ها در دولت بلااشکال است. کما اینکه در بسیاری از جاها هم دولت یازدهم از نیروهای جریان اصولگرا استفاده کرده است.

. بیشتر موارد همین‌ها است. البته خب مسلماً طیف قابل‌توجهی از جریان اصولگرا اصلاً خواهان ادامه کار این دولت نیستند و کاملاً مشخص و روشن در تقابل با این دولت کار می‌کنند. یعنی آقای روحانی هم خودش می‌داند که اجماع بر سر دولت او و حمایت از آن در میان اصلاح‌طلبان بسیار جدی‌تر و محکم‌تر و فراگیرتر است تا در جریان اصولگرا. روی برنامه‌های اقتصادی دولت طیف‌های اصولگرای معتدل کمتر مشکلی دارند و در سیاست خارجی هم که قبلاً محل اصلی اختلاف بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حمایت از دولت بود، با حمایت قاطع رهبری که اخیراً انجام شد به نظر می‌رسد فعلاً اصولگرایان منتقد سیاست هسته‌یی هم حرف جدیدی نداشته باشند و خواسته جدیدی را از دولت مطرح نکنند. علی‌الاصول وقتی رییس‌جمهوری انتظارات رهبری را برآورده کند، نمی‌شود انتظار داشت اصولگرایان که خودشان را پیرو رهبری می‌دانند بخواهند انتظارات دیگری فراتر از انتظارات رهبری را از دولت مطالبه کنند. بنابراین در عرصه سیاست خارجی که یک چالش بزرگی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حمایت از دولت بود، با صحبت‌های رهبری به نظر من این اختلافات کاهش داشته است. در عرصه اقتصادی به هر حال حرکت آقای رییس‌جمهور موفق بوده و طبیعتاً آن‌ها نمی‌توانند بخواهند که این روند متوقف بشود. بنابراین محل اصلی اختلافات به عرصه سیاست داخلی کشیده می‌شود. در این عرصه جریان اصولگرا می‌خواهد محدودیت‌هایی که در شرایط سیاسی و امنیتی گذشته به وجود آمده بود، تداوم پیدا کند که آقای رییس‌جمهور صراحتاً گفته‌اند که نمی‌خواهند تسلیم شرایط امنیتی گذشته باشند و می‌خواهند شرایط امنیتی را به شرایط سیاسی تغییر بدهند. طبیعتاً ممکن است اصولگرایان در برخی سیاست‌های جزیی مخالفت داشته باشند که به نظر من رییس‌جمهور در هر موردی پاسخ مناسب را داده است. ما از اینکه اصولگرایان مطالبات خودشان را با آقای روحانی مطرح کنند نگران نیستیم چرا که رییس‌جمهور در مشی و مرام خود پاسخ‌های لازم را می‌توانند بدهند.

*شما به سیاست داخلی اشاره کردید که مدت‌هاست مد نظر اصلاح‌طلبان بوده و انتقاداتی هم جریان اصلاحات به برخی از زوایای سیاست داخلی آقای روحانی وارد می‌داند. فکر می‌کنید این دست اقدامات دولت تا چه اندازه می‌تواند گره سیاست داخلی را باز کند و به عبارتی برای مشکلاتی که در داخل داریم برگزاری چنین نشست‌هایی چقدر مثمر ثمر خواهد بود؟ در همین حال گره‌های کور بعد از این 11 ماه که از عمر دولت گذشته در کجاها باقی مانده است؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سیاست داخلی که لاینحل باقی مانده، مسائل مربوط به انتخابات سال 88 و تبعات آن است. این‌ها نوعاً در حوزه قضایی قرار می‌گیرد و رییس‌جمهور خیلی نمی‌تواند دخالتی بکند و در حیطه اختیارات او هم نیست. ما مطمئن هستیم که دولت پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهد اما به دلیل اینکه تصمیم‌گیرنده نیست نتوانسته است که گشایش لازم را انجام دهد. لازم است که کشور ما از مسائل سال 88 عبور کند و در سیاست داخلی آینده نگر باشیم. ولی این مسائل به جای خود باقی مانده است و در برخی موارد تشدید هم شده است که طبیعتاً دولت موافق نیست، اما به نظر می‌رسد به دلیل اینکه این دست اقدامات می‌تواند بین دولت و اصلاح‌طلبان سوءتفاهم ایجاد کند با یک اصرار خاصی انجام می‌شود. خوشبختانه این سوءتفاهم تا حالا ایجاد نشده و امیدواریم در آینده هم ایجاد نشود. اما در زمینه‌های دیگر گشایش‌هایی صورت گرفته و با وجود اینکه روند آن مقداری کند است اما مسیر آن رو به جلو و مثبت است. یعنی انتقاد ما در سیاست داخلی به دولت در مسیری نیست که پیش گرفته، ما این مسیر را عموماً مثبت می‌دانیم. اما معتقدیم که سرعت حرکت در این مسیر یک سرعت کافی نیست. شاید نیازمند این باشد که سرعت کارها در برخی زمینه‌ها تسریع شود، به خصوص در مورد برخی از مناصب مدبوط به فرمانداری‌ها که نیاز به استفاده از کسانی است که واقعاً با دولت هماهنگ هستند. آنچه ما می‌بینیم این است که این اتفاق در برخی موارد که تعداد آن هم کم نیست صورت نگرفته است که عمدتاً تحت فشار برخی نمایندگان مجلس اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد که این فشارها کم‌کم در حال ضعیف شدن است و دولت خواهد توانست یا افراد را تغییر دهد یا اینکه افراد را وادار کند در چارچوب مواضع و برنامه‌های دولت عمل کنند. اما به طور کلی من می‌توانم بگویم که دولت پای رأی اصلاح‌طلبان ایستاده است و تلاش دارد از آن حفاظت کند، چون می‌داند که در هر حال این بزرگ‌ترین داشته و اندوخته‌اش است.

*برنامه‌یی که برگزار شد یکی از معدود جاهایی بود که طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبان توانستند دور همدیگر جمع شوند. جو حاکم بر آن فضا را در راستای حرکت‌های بعدی اصلاح‌طلبان و علی‌الخصوص انتخابات مجلس چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من ویژگی این جمع این بود که شامل همه طیف‌های جریان اصلاحات می‌شد و شاید بشود گفت که هیچ طیفی از اصلاح‌طلبان در این نشست غایب نبودند. اینچنین جلسه‌یی در گذشته یا نظیر نداشته یا کم نظیر بوده که چنین طیفی بتوانند در یک نشست رسمی دور هم جمع شوند. از این نظر چنین نشستی تازگی داشت و نشان می‌دهد که نوع نگاه حاکم بر این نشست یک نگاه باز و گسترده و مشارکت‌جویانه است.

*نوع نگاه چه کسی؟ اصلاح‌طلبان به مهمان یا دولت به عنوان میزبان؟

نوع نگاه دولت مد نظر من است. یعنی نوع نگاه دولت باز و مشارکت‌جویانه است و مشارکت بخش‌های مختلف را طلب می‌کند و می‌خواهد ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کند. مهم این است که به هیچ جریانی انگ نزده است که بخواهد آن را حذف کند و در حقیقت ارزیابی مثبتی از انگیزه‌هایی که در تک تک جریان‌ها وجود دارد، داشته است. می‌بینیم که جریان‌های اصلاح‌طلب بعضاً با هم اختلاف نظرهایی هم دارند، اما اگر در کنار اینکه دولت در مقام محور قرار بگیرد، تازگی داشت و به نظر من ارزشمند است.

*آیا جریان اصلاحات با همین گستردگی که در نشست مشترک با رییس‌جمهور حضور پیدا کرد، می‌تواند در جایی دیگر و خارج از نهاد ریاست‌جمهوری دور هم جمع شود؟ شما در آن جمع آیا چنینی افقی دیدید که چنین پتانسیلی وجود داشته باشد؟

بله. انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری نشان داد که حداکثر اجماع می‌تواند حداکثر توفیق را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل اصلاح‌طلبان به دنبال حداکثری بودن اجماع خودشان در مورد انتخابات مجلس هم هستند. اگر چه اختلاف‌نظرها از قدیم بوده و شاید این روزها مقداری هم افزایش پیدا کرده باشد، اما در همه جریان اصلاحات انگیزه اجماع حداکثری وجود دارد و خوشبختانه این سازوکار را هم تجربه کرده‌ایم که چگونه می‌توان به چنین اجماعی رسید و می‌توانیم در آینده هم آن را تکرار کنیم.

*ولی الان حرکت‌های پراکنده قسمتی از هواداران اصلاحات را برای انتخابات آینده نگران کرده است. چه تضمینی وجود دارد که مجموعه این مسیرهایی که در پیش گرفته شده به یک اجماع عمومی در جریان اصلاحات ختم شود؟

به هر حال تجربه‌های مثبت گذشته کمک خواهد کرد تا ما در حرکت آینده خود هوشمندانه‌تر جلو برویم. وقتی ما یک دوره تجربه اجماع حداکثری را در انتخابات سال گذشته شاهد بودیم که ابعاد مختلفی داشت و هرکس نقش خود را چطور بازی کرد، می‌توانیم از آن استفاده کنیم و زمینه را برای اجماع آینده فراهم کنیم. البته طرف مقابل ما هم کسب تجربه کرده است و آن‌ها هم سازوکارهای تقابل را به زعم خودشان بهینه می‌کنند و حتماً مشکلات بیشتری را برای اجماع اصلاح‌طلبان به وجود خواهند آورد. مهم این است که در این ماراتن رقابت سیاسی که در کشور شکل گرفته و رقابت هم هست، یعنی یک طرف نهادهای مدنی هستند و طرف دیگر ترکیبی از نهادهای مدنی و نهادهای قدرت با هم، بتوانیم توفیقات بزرگی را کسب کنیم. انتخابات مجلس آینده به نظر من با پیروزی اصلاح‌طلبان قرین خواهد شد. فقط بحث بر سر میزان درصد توفیق و پیروزی است. حتماً ما مجلسی مانند مجلس نهم را نخواهیم داشت. حتماً مجلس دهم بهتر از دوره نهم خواهد بود، میزان بهتر شدن را نوع اجماع اصلاح‌طلبان تعیین خواهد کرد. به هر حال اختلاف نظر میان اصلاح‌طلبان وجود دارد، اما دو چیز است که اجماع آن‌ها را برای سال 94 تقریباً قطعی می‌کند؛ یکی تجربه گذشته و دیگری هم خطری که از طرف جریان مقابل احساس می‌کنند و می‌دانند که اگر کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد، جریان اصولگرا فرصت را از اصلاحات خواهد گرفت.

*با این تعریفی که ارائه دادید به نظر می‌رسد شما فکر می‌کنید که دلخوش کردن به اختلافات جریان اصولگرا برای انتخابات مجلس دهم قدری غیر واقع‌بینانه است. یعنی آیا شما فکر می‌کنید اصولگرایان اختلافات داخلی خود را رفع و رجوع خواهند کرد و می‌توانند جبهه منسجم‌تری جلوی اصلاح‌طلبان تشکیل دهند؟

ما فرض را باید بر این بگذاریم که اصولگرایان متحد و منسجم خواهند شد. یعنی اگر ما بخواهیم عامل پیروزی خودمان را اختلاف درونی آن‌ها بدانیم، باعث سستی در مواضع خودمان می‌شود. بنابراین ما باید بنا را بر این بگذاریم که اصولگرایان منسجم می‌شوند و بعد در ازای آن بتوانیم انسجام کافی و لازم را کسب کنیم. بنابراین من فکر می‌کنم که اصلاح‌طلبان باید به کار خودشان تکیه کنند و منتظر تحولات اردوگاه مقابل و ظاهر شدن و عیب و نقص آن‌ها نباشیم. ولی با این حال من فکر می‌کنم که اصولگرایان آسیب‌های بسیار جدی دیده‌اند، هم به لحاظ سیاسی، هم به لحاظ اخلاقی و هم به لحاظ اعتماد درونی آن‌ها می‌توانست بیشتر از این باشد در هشت سال قبل از دولت آقای روحانی مورد آسیب جدی واقع شد. به عبارتی عوامل وحدت‌بخشی که آن‌ها می‌توانستند بر آن تکیه کنند پوسیده و از بین رفته است و خیلی بعید است بتوانند یکپارچه شوند. اما با این حال برنامه ما بر این استوار است که طرف مقابل منسجم در انتخابات شرکت می‌کند و ما بر همان اساس آماده رقابت می‌شویم.

پدر محمد کامرانی: قصدم از پی گیری پرونده، عدم تکرار این فجایع است

Posted: 12 Jul 2014 01:22 AM PDT

جرس: نزدیک به پنج‌سال از حادثه تلخ بازداشتگاه کهریزک می‌گذرد اما هنوز وقتی علی کامرانی، پدر محمد کامرانی، درباره لحظه‌ای که به بیمارستان لقمان قدم گذاشته و با محمد روبه‌رو شده‌اند، سخن می‌گوید برای لحظاتی اشک به وی امان نمی‌دهد. وی تاکید می‌کند هدف از پیگیری پرونده، علاوه بر مجازات خاطیان، جلوگیری از تکرار آن است. 

 

محمد کامرانی جوان ۱۸ ساله‌ای بود که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ در جریان تظاهرات جنبش سبز در ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در نزدیکی میدان ولی‌عصر تهران دستگیر شد و به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافت. او پس از انتقال به زندان اوین تهران، به دلیل جراحت‌های وارده به بیمارستان لقمان منتقل شد و با وجودی که در کما بود با زنجیر به تخت بسته شده بود. سپس به بیمارستان مهر منتقل شد که به دلیل شدت جراحات، در روز پنجشنبه ۲۵ تیرماه درگذشت. پیکر او شنبه ۲۷ تیر در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد
 


گفت‌وگوی «شرق» با وی را می‌خوانید:

 

‌از اعلام خبر بازداشت محمد تا یافتن او در بیمارستان، حدودا چه بازه‌ای طی شد؟

 

من 17تیر سال 88، عازم سفر به اصفهان بودم. محمد به‌دلیل کنکور پزشکی که در 26تیر برگزار می‌شد علاقه‌مند بود در تهران بماند و به مرور درس‌ها بپردازد. همسرم هم تاکید داشت در دو شبی که ما برای فاتحه‌خوانی در اصفهان هستیم، محمد به خانه دایی‌اش برود. روز پنجشنبه 18تیر قبل از اینکه به منزل دایی خود برود با یکی از دوستانش به نام آقای محمد فرخی یگانه- همان شخصی که با هم در آن سه، چهار روز در بازداشتگاه بودند- در پاساژ ایرانیان برای یک کار خدماتی نرم‌افزاری گوشی همراه قرار می‌گذارند. بعد از اتمام کار خود به سمت چهارراه ولیعصر می‌روند و نزدیک خیابان دمشق خانواده‌ای که از آنجا عبور می‌کردند از محمد و دوستش می‌پرسند که چرا نیروی انتظامی در خیابان است؟ آنان ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند و بعد باز این خانواده می‌پرسند امروز قرار راهپیمایی در کجاست؟ اینها هم بر اساس نقل‌قول‌هایی که شنیده بودند می‌گویند که شنیده‌ایم در میدان انقلاب است و ادامه مسیر می‌دهند. بعد از این، شخصی که کنار ایستاده بوده آنها را صدا می‌کند. آقای فرخی می‌گوید به محض اینکه ما نزدیک شدیم آن شخص با آن شدتی که داشت به صورت هر جفتمان سیلی زد که عینک محمد روی زمین پرت شد. بعد هم که آنها را به مینی‌بوس ون منتقل می‌کنند و کلانتری خیابان فلسطین می‌برند که رفتار درستی هم صورت نمی‌گیرد. تا پایان شب، تعداد بازداشتی‌ها بیشتر می‌شود و بعد هم که به پلیس پیشگیری واقع در ضلع‌جنوبی میدان انقلاب منتقل می‌شوند. فردای آن‌روز به جهت تعداد زیاد، فردی می‌آید و پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و فرم‌هایی به آنها می‌دهد.

 

‌شما چه زمانی از سفر بازگشتید؟

 

غروب جمعه بود و گفتیم فردا می‌رویم محمد را از خانه دایی می‌آوریم اما شنبه بود که پسرخاله‌های محمد به محل کار من آمدند و این برای من غیرمنتظره بود که چرا اینها به اتفاق پیش من آمدند. آنجا گفتند محمد دستگیر شده است و از دلایل آن ابراز بی‌اطلاعی کردند. پس از برخی تلاش‌ها، با افرادی که در پلیس امنیت و وزارت کشور مسوولیتی داشتند و بر اساس ظاهر امر با ما همکاری داشتند، ارتباط گرفتیم اما ثمری نداشت. تا اینکه از وزارت کشور شخصی ما را به پلیس امنیت راهنمایی کرد.

من فهرست افراد بازداشت‌شده را دیدم و از آنها پرسیدم بچه‌های ما کجا هستند و ایشان از اینکه بگوید که کجایند خودداری کرد و گفتند ناراحت نباشید به زودی آزاد خواهند شد. توضیح دادم که کنکور دارد و هر ضمانتی لازم باشد می‌سپارم و پس از آن هم اگر مرتکب خلافی شده باشد، او را بازمی‌گردانم. بعد از آن یکی از دوستان در دادگاه انقلاب کار را پیگیری کرد و مشخص شد به قرار نیاز است و پسرخاله محمد زودتر از ما رفت تا بعضی از کارهای اداری و... را در اوین انجام دهد. بعد از اینکه به اتفاق خانواده جلو در زندان اوین حضور پیدا کردیم، با پسرخاله‌اش تماس گرفتیم گفت همراهان را به منزل ببرید و خودتان به سمت جنوب تهران در کهریزک بیایید. باز هم تماس گرفتم و گفتند به بیمارستان لقمان بروم. در اینجا بود که حس کردم اتفاقی افتاده است. گویا در اوین یک مامور به پسرخاله محمد می‌دهند تا به بیمارستان لقمان برود که در آنجا دیدم محمد را به تخت بسته‌اند (گریه پدر محمد)

 

‌اجازه بدهید کمی به موضوع دادگاه بپردازیم و از این بحث بگذریم.

 

نه... او در آنجا در حالت کما و تب شدید بود و گفتند حدود 24ساعت است که اینجاست اما اقدام پزشکی برای ایشان نمی‌شود انجام داد. اما برای پایین آمدن تب، حوله روی صورت او می‌گذاریم. بدنش داغ بود و پاهایش شدیدا به هم می‌خورد. بعد از تشریفات اداری محمد را به بیمارستان مهر منتقل کردیم، یکی از دوستان دایی‌اش که پزشک بود ما را آنجا دید و وقتی محمد را دیده بود به دایی‌اش گفته بود مگر اینکه معجزه‌ای شود تا حالش خوب شود وگرنه کاری نمی‌شود کرد. مجموعه کادر بیمارستان مهر همکاری فوق‌العاده‌ای داشتند. آن شب حال محمد وخیم شد و ما که به خانه بازگشته بودیم تماس گرفتند که حال او خوب نیست و بعد از مراجعه ما، از بین ما رفت... فردای آن روز در بیمارستان و کلانتری138 کالج جهت تنظیم شکایت و انتقال پیکر محمد به پزشکی‌قانونی حضور پیدا کردیم و بعد از اینکه من از پزشکی‌قانونی برگشتم، فهمیدم موضوع رسانه‌ای شده است.

 

‌برای کهریزک دو دادگاه برگزار شد که دومین آن، در مورد سه قاضی تعلیق‌شده یعنی دادستان تهران و معاونان وی بود. اینکه یک قاضی نام‌آشنا و توانا را برای ریاست دادگاه انتخاب کردند و دادگاه به‌طور جدی پیش رفت، برای شما چه پیامی داشت؟

 

توقع ما بیش از اینها بود اما وقتی در سیستم قضایی وارد می‌شدم، می‌شنیدم که با توجه به شناختی که از متهم ردیف اول دارند، کار دشواری برای به دادگاه کشاندن او وجود دارد. به هر حال او پس از تعلیق از قضاوت هم ریاست مجموعه بسیار مهم تامین‌اجتماعی را برعهده گرفته بود. خوشبختانه پس از سه‌سال اولین و تنها پرونده‌ای که رسیدگی شد - با توجه به تعداد زیاد پرونده‌هایی که مرتضوی داشت- و در صحن دادگاه آمد پرونده کهریزک بود که البته من نسبت به دو عزیز دیگر یعنی روح‌الامینی و جوادی‌فر، زودتر شکایت کرده بودم. می‌دانید پرونده محمد ما با پرونده عزیزان دیگر جداست. الان هم پرونده محمد در دیوانعالی کشور است و پرونده آقای روح‌الامینی در دادسرای کارکنان دولت است. پس از 17ماه که پرونده از دادسرای کارکنان به دادگاه ارجاع شد و سه‌مرتبه آمده و رفته و نهایتا تبرئه مرتضوی را نقض کردند، پرونده به دیوان رفته است. اما همان‌طور که گفتید پس از 11جلسه دادگاه گفتند خدا رو شکر اتفاق خوبی شکل گرفته و پنج‌مستشار هم آرای خوبی جمع‌آوری کردند. اما پس از ابلاغ رای تغییراتی اتفاق افتاد.

 

‌مگر هم مورد شما و هم مورد آقای روح‌الامینی و جوادی‌فر که اعلام رضایت کرده است، مربوط به یک موضوع نیست؟

 

چرا، اتفاقا تلاش کرده‌ایم پرونده‌ها یکی شود چرا که یکی در دیوان است و دیگری دادسرای کارکنان دولت. اینجا جای سوال است که چرا با هم به دیوان نرفته است؟ البته ناگفته نماند استارت شکایت من نسبت به آقای روح‌الامینی، با فاصله اتفاق افتاده است و به‌لحاظ وجه اشتراک چون دادگاه در مقام بالاتری نسبت به دادسرای کارکنان بود، گفتند هر رایی برای محمد بدهند شامل روح‌الامینی هم خواهد شد.

 

‌مرتضوی چند جا عنوان کرده سیاسی دارد برخورد می‌شود و او بیگناه است. این موضوع را در دادگاه هم بیان می‌کرد؟

 

او در دادگاه از من و خانواده‌ام عذرخواهی کرده اگر فیلم این دادگاه روزی در رسانه‌ها ارایه شود، مشاهده می‌کنید که می‌گوید من خلاف کردم، دادیار من خلاف کرده و من عذرخواهی می‌کنم و دست و پای شما را می‌بوسم. ما هم پاسخ دادیم همان‌طور که روز اول می‌گفتی بچه‌های ما «مننژیت» گرفته‌اند، حالا در رسانه از مردم ایران و خانواده جانباختگان عذرخواهی کن و تغییر رویه بده تا من ببخشم. او در دفتر دکتر کمالی وکیل ما اینها را می‌گفت اما در عمل انجام نمی‌داد.


‌رخداد کهریزک ورای تلخی آن، شرایطی را پدید آورد که پس از دستور مقام معظم رهبری برای تعطیلی این بازداشتگاه، رسانه‌ای‌شدن و پیگیری شما و خانواده دیگر جانباختگان، حتما توجه بیشتر قضات و پلیس برای برخورد با متهمان اعم از سیاسی یا غیرسیاسی را معطوف کرده است.

 


هدف من از پیگیری همین است. محمد برای من بازنمی‌گردد و هدف، تغییر رویه و اصلاح رویه است تا تکرار نشود.

 

‌گویا دیوان اعلام کرده تا پایان شهریور، حکم را صادر می‌کند.

 

شعبه ما در دیوان، از افراد محترم و پیگیری تشکیل شده است. البته تا مدتی مستشار نداشتند و یک‌ماه پیش که در آنجا حضور پیدا کردم مستشار جدید گفت به‌زودی پرونده را به دقت می‌خوانم و نظرم را به رییس اعلام می‌کنم. زمان هم مشخص نکردند اما فکر می‌کردم زودتر از این تاریخ هم ممکن است به نتیجه برسد.

 

‌وکیل آقای حیدری‌فر گفته بود بر اساس پیگیری، تا شهریور حکم از دیوان صادر می‌شود.

 


وکلای اینها در شعبه 15دادسرای کارکنان دولت انصراف دادند اما گویا مرتضوی شخص دیگری را به‌عنوان وکیل معرفی کرده و این را به نقل از شعبه مذکور می‌گویم. 

 

دادگاه عاملان جنایت کهریزک به روایت یک حقوقدان


صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل دادگستری در روزنامه شرق نوشت:

 

در ماجرای کهریزک همه ارکان نظام جمهوری اسلامی نسبت به آن واکنش نشان دادند و این حادثه قوای سه‌گانه را درگیر کرد و بلافاصله دستور تعطیلی آن از سوی رهبری صادر شد. با این وجود به گفته دادستان مسوول این حادثه، وزیر وقت اطلاعات در جلسه عصر یکشنبه 21/4/88 این دستور لازم‌الاجرا را به دادستان وقت تهران ابلاغ کردند و علی‌القاعده باید بلافاصله اجرا شود اما دستور اجرا نشد و حتی از انتقال بازداشت‌شدگان روز 18تیرماه سال 88 به زندان اوین سرپیچی شد.

شاید تعجب‌آور باشد اگر بگوییم در صورتی که این دستور که ساعت 9 صبح روز دوشنبه 22/4/88 توسط دبیر وقت شورایعالی امنیت‌ملی به مقام‌قضایی مسوول نیز ابلاغ شد، اجرا می‌شد باز هم «آن قربانیان پار آن گل‌های سرخ؟ ...» با چنین سرنوشتی مواجه نمی‌شدند زیرا 13نفر از برجسته‌ترین پزشکان قانونی کشور در اظهارنظر پزشکی خود در مورد علت و زمان فوت مرحومان: امیر جوادی‌فر، محسن روح‌الامینی و محمد کامرانی اعلام کردند: «فوت آنان به علت جراحات وارده بر نسوج نرم بدن قربانیان و عفونت‌های ایجادشده در طول مدت 72 ساعت قبل از فوت آنان بود.»

اندک تاملی بر این اظهارنظر علمی و بررسی قضایی نشان می‌دهد که تا چه اندازه به این جوانان و دیگر 143 نفر بازداشت‌شدگان اعزامی در عصر روز جمعه 19 تیر به این بازداشتگاه سخت گرفته شده است؛ کسانی که رنج ماندن 90 ساعته در این بازداشتگاه بدون غذای مناسب و حداقلی و آب آشامیدنی و بدون هرگونه امکانات بهداشتی و درمانی در گرمای 40 درجه کهریزک را تحمل کرده و هرروز، دوبار در آن گرمای سوزان باید در حیاط بازداشتگاه کلاغ‌پر یا پامرغی راه بروند و بدرفتاری‌هایی از این دست را شاهد باشند. ماجرای مسعود علیزاده یکی از بازداشت‌شدگان یا کسی که از ساعت یک شب تا شش صبح در آن صحرای کهریزک زنده تا سینه چال شده بود قابل تعریف نیست.

اما خیلی زود حقایق از آن چهاردیواری فلزی فراتر رفت و تمام مرزهای کشور را درنوردید. شاید کمتر کسی باور می‌کند که اولین عکس‌العمل منفی که به این اقدام مقامات قضایی اعزام‌کننده بازداشت‌شدگان به کهریزک پس از انتقال آنان به زندان اوین و دستور بستن آن صورت گرفت از طرف مقامات قضایی استان تهران بود که هیات 11نفره به ریاست قائم‌مقام رییس کل دادگستری استان تهران با وجود اینکه دادستان وقت تهران (مرتضوی) مانع ملاقات آنان با همه بازداشت‌شدگان در بندهای مختلف اوین شد، شرافتمندانه نوشتند آنچه که باید بنویسند و نیمه پنهان آن شعارهای دروغین که زیان عمده‌ای برای اعتبار و جایگاه قوه‌قضاییه ایجاد می‌کرد را برملا کردند. خوشبختانه سازمان بازرسی کل کشور و دادسرای انتظامی قضات هم به‌درستی به وظیفه قانونی خود عمل کردند و افرادی که در گذشته چندین پرونده تخلف انتظامی و سابقه محکومیت انتظامی هم داشتند و اجرا نشده بود، این‌بار نتوانستند از چنگال قانون فرار کنند.

کمیته ویژه مجلس هم در برملاکردن اقدامات خلاف قانون آن مقام قضایی نقش اساسی خود را ایفا کرد و گزارشی قرائت شد که برخی بخش‌ها را مورد بررسی و واکاوی قرار داده بود. پرونده تخلف مسوولان انتظامی هم در دادسرای نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح رسیدگی و احکام لازم صادر شد. چون پیش از رسیدگی به تخلفات دادستان وقت تهران و سایر قضاتی که مسوول بودند، باید مصونیت قضایی آنان برداشته شود، با تحقیقات اولیه مفصل و شایسته‌ای پرونده‌ای برای آنان تشکیل شد؛ اهالی قضا باید نام بازپرس و دادستان و قاضی دادگاه‌های نظامی و انتظامی را همیشه به خاطر سپرده و از کوشش آن «حقگذاران» یاد کنند. محاکمه مسوولان نظامی بازداشتگاه کهریزک تنها پاسخ خواست اولیای‌دم قربانیان و مصدومان و مجروحان کهریزک و افکار عمومی نبود، سلب مصونیت قضایی قضاتی که مسوول اعزام بازداشت‌شدگان به کهریزک بودند و محاکمه آنان یکی دیگر از خواست‌هایی بود که دادستان عمومی و انقلاب تهران باید انجام می‌داد. خوشبختانه این اقدام هرچند با نواقصی صورت گرفت و برای آن سه نفر یعنی دادستان وقت، معاون و یکی از دادیاران نیز کیفرخواست صادر شد.

رییس و مستشاران شعبه 76 دادگاه کیفری 1 تهران به‌صورت شایسته و بایسته متهمان را در چارچوب کیفرخواست صادره محاکمه کردند؛ محاکمه‌ای که هرچند به‌صورت غیرعلنی برگزار شد ولی در نوع خود بی‌نظیر بود. هم عبرت و هم درسی بود برای متهمان که چگونه یک دادگاه واقعی و رییس دادگاه شأن و هیمنه قضایی خود را حفظ کرده و به حقوق متهم هم احترام می‌گذارند. هرچند نتیجه دادرسی و حکم صادره به علت تعدد قضات و آرای مختلف آنان منطبق با خواست شکات و افکار عمومی نبود و البته در دیوانعالی کشور در حال رسیدگی است.

نتانیاهو: فشار بین المللی مانع حملات اسرائیل نخواهد شد

Posted: 12 Jul 2014 01:22 AM PDT

تظاهرات فلسطینیان در صحن مسجدالاقصی جهت اعلام همبستگی با مردم غزه
 جرس: بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل روز جمعه ۱۱ ژوئن گفته است، فشار بين المللی نمی تواند باعث توقف حملات به نوار غزه بشود و تا زمانی که پرتاب راکت به خاک اسرائيل ادامه دارد، عمليات ارتش نيز ادامه خواهد داشت.

 

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس،‌ نخست وزير اسرائيل که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد، در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برقراری آتش بس در غزه گفته است: زمانی حملات پايان می يابد که هدفمان تحقق يابد. هدف اصلی ما برقراری صلح و آرامش است.

 

بنيامين نتانياهو با اين حال گفته است که با تعدادی از رهبران جهان، از جمله باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در اينباره گفت وگو کرده است.

 

نخست وزير اسرائيل گفته است: هيچ فشار بين المللی قادر نيست مانع اقدام با تمام قدرت ما شود.

 

وی با اين حال تاکيد کرده است که نيروهای اسرائيلی تاکنون بيش از ۱۰۰۰ هدف را در غزه مورد حمله قرار داده اند.

 

اين در حالی است که به گزارش آسوشيتدپرس شبه نظاميان فلسطينی ۶۰۰ راکت از غزه به سمت اسرائيل شليک کرده اند.

 

به گزارش رادیوفردا، در همين حال اصابت يک موشک به يک پمپ بنزين در جنوب اسرائيل يک زخمی برجای گذاشت.

 

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز گفته است، حملات اسرائيل به مناطق مسکونی ممکن است ناقض قوانين بين المللی باشد.

 

کمسیر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته است: خبرهای عمیقا نگران کننده ای از تلفات غیرنظامیان به ویژه کودکان در اثر حملات به مناطق غیر نظامی دریافت کرده ایم.

 

وی اضافه کرده است: چنین گزارش هایی تردید در خصوص انطباق اقدامات اسرائيل با قوانین بین المللی و حقوق بشر افزایش می دهد.

 

به گزارش آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو در واکنش به این اظهارات گفته است: اسرائیل اهداف نظامی را مورد حمله قرار می دهد.

 

دور تازه درگیری ها بین اسرائیل و فلسطینی ها با کشف اجساد سه نوجوان یهودی و همچنین یک نوجوان فلسطینی آغاز شد. 

 

تظاهرات فلسطینیان در صحن مسجدالاقصی جهت اعلام همبستگی با مردم غزه

 

ده ها فلسطینی امروز جمعه در صحن مسجد الاقصی برای اعلام همبستگی با مردم بی دفاع غزه- که پنج روز متوالی است زیر آتش اسرائیل است و نزدیک به 127 شهید و 670 زخمی داده- تظاهرات کردند.

 


به گزارش شفقنا به نقل قدس العربی؛ این تظاهرات با وجود تدابیر شدید امنیتی انجام شد که نیروهای امنیتی اسرائیل پیرامون مسجدالاقصی- محل برگزاری نماز جمعه- ایجاد کرده بودند. همین تدابیر امنیتی موجب شد تا هزاران جوان فلسطینی نتوانند وارد مسجدالاقصی شوند و نماز را در خیابان های نزدیک به این مسجد مقدس به جای آوردند. با پایان یافتن نماز جمعه در مسجد، ده ها تن از نمازگزاران در اعلام همبستگی با مردم غزه و محکوم کردن حمله ی نظامی اسرائیل دست به راهپیمایی زدند.

 

این در حالی است که پلیس اسرائیل کلیه ی شهروندان کرانه ی غربی و غزه را از حضور در نماز جمعه منع کرده بود و تنها به ساکنان قدس شرقی و شهرها و روستاهای فلسطین اشغالی که بالای 50 سال سن داشتند مجوز ورود به مسجد الاقصی را داده بود.

 


مسئول اداره ی اوقاف اسلامی فلسطین اعلام کرد: در این جمعه تنها 15 هزار فلسطینی توانستند نماز جمعه را در مسجد الاقصی به جای آورند این در حالی است که سال گذشته در چنین زمانی 250 هزار نفر در مسجد الاقصی نماز خواندند.

 

بیانیه رئیس جنبش عدم تعهد درباره تهاجم جنایتکارانه به نوار غزه



رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه این جنبش، ضمن محکومیت شدید جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان، از نهادها و مجامع مسئول خواست به وظایف قانونی و انسانی خود برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین عمل کنند.

 

به گزارش ایسنا، متن کامل این بیانیه که در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شد به این شرح است:

 

«بسم الله الرحمن الرحیم

تهاجم گسترده نظامی به نوار غزه در روزهای گذشته از جمله حملات هوایی به منازل مسکونی شهروندان که تاکنون به کشته شدن ده‌ها فلسطینی از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن صدها تن انجامیده است، بار دیگر تراژدی غمناک ملت فلسطین و نقض آشکار اصول و قواعد مسلم حقوق بین‌الملل توسط صهیونیست‌ها را به جهانیان یادآور شده است. اقدامات تجاوزکارانه اخیر، وضعیت بسیار نگران‌کننده و فاجعه‌آمیزی را بوجود آورده و صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

حملات نظامی به نوار غزه، در شرایطی به وقوع می‌پیوندد که این منطقه همچنان به دلیل ادامه محاصره ظالمانه و غیرانسانی سالیان گذشته، وضعیت بغرنجی دارد و در نتیجه کمبود شدید امکانات بهداشتی و پزشکی، فلسطینیان حتی برای مداوای مجروحان حملات اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند و بیم آن می‌رود با ادامه حملات و کمبود شدید امکانات انسان‌دوستانه، شاهد وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی باشیم. ضمن ابراز نگرانی عمیق در مورد بحران گسترده انسانی در نوار غزه بر ضرورت ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه فوری به مردم این منطقه تاکید می‌کنم.

اینجانب به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره‌ای جنبش عدم تعهد، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته، غیر قانونی و ضد انسانی علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه‌ای و بین‌المللی می‌خواهم در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین، جلوگیری از تداوم اقدامات تجاوزکارانه و کشتار بیشتر مردم مظلوم فلسطین و تدارک مکانیسم مؤثر حقوقی بین‌المللی برای تعقیب و محاکمه جنایتکاران صهیونیست عمل نمایند.

ضمن ابراز ناامیدی عمیق از ناتوانی شورای امنیت در انجام اقدامات ضروری برای جلوگیری از تجاوزات جاری، از اعضای این شورا می‌خواهم تا سریعاً و بدون قید و شرط به وظایفشان در رابطه با خاتمه دادن به این به تجاوزات ظالمانه اقدام نمایند.

دکتر حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد»