جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اردوغان و یک گام تا رویای احیای سلطنت عثمانی

Posted: 10 Jul 2014 06:27 AM PDT

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سودای ریاست جمهوری دارد. 

وی که ۱۱ سال زمام امور را در کشورش در دست داشته و در راس حکومت ترکیه قرار داشته است اکنون می خواهد سیاست دیگری را در پیش بگیرد و با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تجربه سیاسی خود را از نخست وزیری به ریاست جمهوری انتقال دهد.
اعلام نامزدی رجب طیب اردوغان از حزب عدالت و توسعه برای ریاست جمهوری این کشور ناگهانی و عجیب نبود. کاملا روشن بود کسی که سه دوره تجربه ریاست بر دولت ترکیه را داشته است اکنون می خواهد حزبش به او اجازه دهد که در راس حکومت کشور بایستد. ریاست جمهوری شاید بتواند حد نهایی برای جاه طلبی های نخست وزیر ترکیه باشد. اردوغان می خواهد در این کسوت تغییری در حیات سیاسی ترکیه ایجاد کند. او که وارد دهه ششم عمر خود شده است همچنان محبوبترین چهره سیاسی و در عین حال جنجالی ترین مرد عرصه سیاسی ترکیه محسوب می شود. دیپلمات ها او را این گونه توصیف می کنند: «مردی که بر سیاست ترکیه تسلط کامل دارد».


برای مردم ترکیه اردوغان کسی است که برای آنها رشد اقتصادی و ثبات سیاسی به ارمغان آورده است. اگر چه نزدیک به یک سال است که نفرت ها از او و سیاست هایش افزایش یافته اما همچنان بسیاری از مردم ترکیه او را منجی کشورشان می دانند.
جوانانی که در تظاهرات ژوئن ۲۰۱۳که شهرت جهانی یافت به خیابان ها آمدند، او را "دیکتاتور" خطاب کردند، کسی که در نظر آنها متهم به فساد مالی و اداری است و تلاش می کند تا خود و اطرافیان و خانواده اش را از پیگردهای قانونی و تعقیب های قضایی فراری دهد.
برای تخریب چهره وی تلاش های بسیاری شد. از انتشار مکالمه تلفنی او با یکی از مقام های ترکیه تا اتهام همکاری با گروه های تروریستی در عراق و سوریه.
به گفته کمال کلیچدار، بارزترین چهره مخالف او "اردوغان مشروعیت حکومت کشور را بر باد داده است. او تمامی حد و مرزهای قانونی دولت را زیر پا گذاشته است." شاید به همین دلیل باشد که بسیاری، هم رقبا و هم طرفدارانش، او را "سلطان" جدید ترکیه توصیف می کنند که به هیچ وجه قصد تسلیم شدن ندارد. اردوغان به توانایی های انتخاباتی اش اعتقاد کامل دارد و برای رقابت با تبلیغاتی که مخالفانش علیهش به راه انداخته اند استراتژی دقیق و حساب شده ای را تعریف کرده است.
اردوغان آموزش دیده مدرسه دینی است اگر چه تحصیلات آکادمیکش را در رشته اقتصاد اسلامی تکمیل کرده است. مدتی از عمر خود را به عنوان فروشنده دوره گرد گذراند و مدت کوتاهی نیز به فکر فوتبال افتاد. اما به سرعت جذب دنیای سیاست شد و تحت پرچم جریان دینی قدم به عرصه سیاست گذاشت. در سال ۱۹۹۴ شهردار استانبول، بزرگترین شهر ترکیه شد. بعد از ۸ سال در سال ۲۰۰۲ حزب متبوعش، عدالت و توسعه در انتخابات پیروز شد و در سال ۲۰۰۳ سمت نخست وزیری را تصاحب کرد. سمتی که از آن تاریخ تا کنون تلاش کرده همچنان در دستان خود حفظ کند. در طول سال های متمادی توانست سیاست دموکراسی محافظه کاری را با سرمایه داری لیبرالی و اسلام معتدل ترکیب کند و به دنبال آن، یکی پس از دیگری، موفقیت های بسیاری به دست آورد که از جمله آنها رشد حیرت آور اقتصادی ترکیه در طول زمامداری او بوده است.


در سال ۲۰۱۱ که با کسب ۵۰ درصد آرا توانست همچنان در قدرت بماند، رویای حفظ قدرت برای دوره ای طولانی تر را در ذهن پرورش داد. تا آن جا که سناریوی جشن یک صدمین سال تاسیس ترکیه در سال ۲۰۲۳ را در حالی که خود در راس امور باشد، طراحی کرد و اکنون می رود با وجود معترضانی که در خیابان های استانبول و آنکارا علیه او تظاهرات می کنند، رویای خود را جامه حقیقت بپوشاند.


ایلتر نوران، استاد دانشگاه بیلجی در استانبول در این باره می گوید: «سیاست اردوغان از زمانی که قدرت را به دست گرفته به تدریج از پراگماتیسم به ایدئولوژی متمایل شده است. او در طول این مدت از کار گروهی به تصمیم های شخصی تغییر جهت داده و به دنبال آن از دموکراسی به استبداد رو آورده است.»


سیاست های او به هیچ وجه باب میل دموکراسی خواهان و آزادی طلبان ترک نیست. روزنامه نگاران و روشنفکران دائما او را به دیکتاتوری متهم می کنند. در همین رابطه سمیح ایدیز، روزنامه نگار ترک می پرسد «اردوغان چقدر زمان نیاز دارد تا از رئیس حزب به یک جنگجو برای جنگ با نیمی از ملت ترکیه تبدیل شود؟»


شاید پاسخ این سوال را انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که قرار است در ماه اگوست برگزار شود، بدهد. انتخاباتی که قرار است اردوغان از آن به عنوان سکویی نه تنها برای رسیدن به سمت ریاست جمهوری بلکه تحقق رویای احیای سلطنت دیرینه عثمانی استفاده کند. حکومتی که قرار است نه شیوه کهنه شده سلطنت بلکه رنگ و لعاب جمهوریت نوین را داشته باشد. 

 

منبع : دیپلماسی ایرانی

منبع اصلی: العرب

 

 

 

 

 

 

 

 

فراخوان عمومی حمایت از وزیر علوم درفضای مجازی

Posted: 10 Jul 2014 04:22 AM PDT

اعتراض به نماینده اصولگرای مجلس
جرس: پس از طرح استیضاح دکتر فرجی دانا در مجلس شورای اسلامی جمعی از فعالان فضای مجازی کمپینی را با عنوان «کمپین حمایت از دکتر فرجی دانا» راه اندازی کردند که تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر به آن پیوسته اند و اعضای آن همچنان رو به افزایش است.

 

بر اساس گزارش ها، در پی اعلام تعویق استیضاح وزیر علوم در مجلس، الیاس نادران نماینده اصولگرای مجلس در اعتراض به این امر و خطاب به رییس مجلس گفت: مطلع شدیم ریاست محترم مجلس تعدادی از نمایندگانی که استیضاح را امضا نکرده بودند به علاوه یکی دو نفر از امضاکنندگان استیضاح را دعوت کردند و با حضور وزیر جلسه‌ای ترتیب دادند و قول و قرارهایی با هم گذاشتند که این جلسات و قول و قرارها نه در آیین‌نامه داخلی مجلس و نه در قانون اساسی هیچ وجاهتی ندارد.

 

به گزارش جرس، در همین رابطه گروهی از شهروندان ضمن اعتراض به این راهیافتۀ مجلس نهم، دست به فراخوانی عمومی جهت دفاع از وزیر علوم زده و در اولین گام که پوشش امضای نامه دانشجویان در حمایت از دکتر فرجی دانا بود، (اخبار کمپین را می توانید در این آدرس دنبال کنید:)

(https://www.facebook.com/pages/%DA%A9%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%86-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7/282308885282103)

 آخرین اقدام این کمپین، صدور نامه سرگشاده به الیاس نادران یکی از نمایندگان پافشاری کننده بر استیضاح دکتر فرجی دانا بوده است.

در این نامه آمده است:

بسمه تعالی

جناب آقای نادران نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

نویسندگان این نامه جمعی از مردم ایران هستند که شما سوگند خورده اید در مجلس شورای اسلامی آنها را نمایندگی کنید، از همان مردم بی تریبون، همان حاشیه ای‌ها، همانها که امروز به برکت امکانات فضای مجازی این امکان را یافته اند که صدایشان را به گوش شما برسانند و با شما گفت و گو کنند.

جناب آقای نادران!

ما وقتی نام شما را در کنار امثال جبار کوچکی نژاد، در داستان استیضاح دکتر فرجی دانا دیدیم تعجب کردبم، ما نمی‌دانیم چرا درست زمانی که بحث رسیدگی به فسادهای وزارت علوم به خصوص در قضایای بورسیه‌ها مطرح شد، ندای استیضاح وزیر از جانب شما بلند شد.

اما می‌خواهیم از الیاس نادران که همواره خود را طرفدار عدالت و مبارزه با فساد نامیده، چند سوال بپرسیم، سوالاتی که پاسخ آنها اذهان ما را نسبت به اهداف شما از استیضاح روشن خواهد کرد.

ما در چند محور اصلی سوالاتمان را با شما در میان می‌گذاریم و از شما می‌خواهیم به سوالات ما پاسخ دهید.

الف) بورسیه ها؛ فرآیند مبارزه با فساد گسترده

وزیر علوم از بدو استقرار مبارزه با فساد گسترده در روند بورسیه شدن دانشجویان وجذب اعضای هیئت علمی را آغاز کرده است و ما انتظار داشتیم شما را در کنار عدالتخواهان و در برابر «آقازاده ها» و «سفارشی ها» بیابیم. با کمال تعجب اکنون شما را حامی آنها می‌یابیم.

آقای نادران ما می‌خواهیم بدانیم موضع شما در برابر «اعزام ۷۳ دانشجو با معدل زیر ۱۴ کارشناسی به خارج از کشور» چیست؟

موضع شما در برابر «اعزام ۷۰ دانشجو با معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶ به خارج از کشور چیست؟»

جذب ۲۲۸ نفر با معدل کارشناسی زیر ۱۴، آیا به نظر شما موجب اخلال در روند رشد علمی کشور نمی‌شود؟

جذب ۳۰۵ نفر دانشجوی بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶، در دولت قبل کار درستی بوده است؟

آیا انتقال بورسیه ۲۳۵ دانشجوی بورسیه خارج به داخل، با معدل نامعلوم، مطابق قوانین و عدالت بوده است؟

آیا بورسیه شدن ۳۲۵ دانشجو بدون برخورداری از شرایط سنی، بی عدالتی محض نیست؟

چرا درست زمان خبری شدن این اطلاعات، شما مدافع سرسخت استیضاح شدید؟ آیا متوجه نبودید که با این کار در معرض تهمت همراهی با مفسدین قرار می‌گیرید؟

ب) دانشجویان ستاره دار؛ مبارزه با تبعیض

آقای نادران!

طی مدت تصدی دولت گذشته، تعداد زیادی از دانشجویان عمدتا به دلیل فعالیتهای سیاسی از ادامه تحصیل محروم شدند. بسیاری از آنها را ما می‌شناسیم و می‌توانیم آنها را با شما حضورا مواجه کنیم تا متوجه شوید نه آدمهای غیر اخلاقی هستند نه مشکل درسی داشته اند. بلکه بسیاری از آنها رتبه های برتر آزمونهای ورودی تحصیلات تکمیلی بوده اند. امروز یکی از اتهامات وزارت علوم بازگرداندن این دانشجویان به تحصیل است. ما از شما سوال داریم مطابق کدام اصل از اصول قانون اساسی، می‌توان افراد را بدون محاکمه در هیچ دادگاهی از «حق اجتماعی ادامه تحصیل» محروم ساخت. آیا حتی اگر فردی بنا به دلیلی زندانی شد، می‌توان علاوه بر مجازات او، از تحصیل دانشجو نیز جلوگیری نمود؟ آیا اقدام وزارت علوم در برقراری عدالت و اعطای حق مسلم دانشجویان به آنها، را خلاف عدالت می‌دانید و از جلوگیری از تحصیل دانشجویان دفاع می‌کنید؟ آیا شما هم از آنهایی هستید که عدالت را تنها برای نزدیکان و موافقان خود می‌خواهند؟!

اصلا به فرض افرادی باشند که با نظام مخالف باشند. آیا به صرف مخالفت، می‌توان از تحصیل آنها در دانشگاه‌ها ممانعت کرد؟

ج) عزل و نصب ها؛ مشارکت اساتید در اداره دانشگاه

درست زمانی که دکتر فرجی دانا، روند انتصاب نماینده برآمده از خواست اساتید دانشگاه تهران بر مسند ریاست دانشگاه را آغاز کرده اند، شما به میدان آمده اید تا وزیر را استیضاح کنید.

ما می‌خواهیم بدانیم مشکل شما با عزل و نصب های وزیر علوم چیست؟ کدام انتصابات را به چه دلایلی ناموجه می‌دانید؟

آیا انتخاب روسای دانشگاه با نظر اکثریت اساتید از نظر شما غلط است؟ چه دلیلی دارد عده قلیلی، تنها به صرف بهره مندی از مشروعیت حضور در شورای انقلاب فرهنگی، این امکان را داشته باشند که در برابر انتخاب اکثریت اساتید بایستند؟ به نظر شما اکثریت اساتید چگونه باید امکان مشارکت در اداره سازمان خود «دانشگاه» را داشته باشند و آیا انتخاب کسانی که مشروعیتی در میان اساتید ندارند، به روند پیشرفت علمی کشور صدمه نمی‌زند؟

د) دوستی شما با دکتر فرهاد رهبر

این روزها بسیار می‌شنویم که شما تحت تاثیر و هدایت دوست دیرینه تان فرهاد رهبر، ناگهان به مخالف جدی وزارت علوم بدل شده اید. ما در مورد سکوت شما در دانشگاه تهران در ایام تصدی دوست صمیمیتان سوالات بسیاری داریم. ندیده‌ایم شما در قضایای مربوط به حمله به کوی دانشگاه تهران در سحرگاه ۲۵ خرداد ۸۸ و پس از آن ۱۶ و ۱۷ آذر ۸۸ موضعی عدالتخواهانه اتخاذ کنید. ندیده‌ایم در برابر پولی شدن گسترده دانشگاه تهران (پردیس های کیش و ارس و البرز) و تضییع حقوق مستضعفین موضع بگیرید. ندیده‌ایم در برابر تاسیس یک شبه دانشکده علوم و فنون نوین، گروه جامعه شناسی اسلامی و … موضعی بگیرید. (اینها مسائلی بود که بارها به عنوان انتقاد نه توسط فتنه‌گران که توسط تشکل‌های دانشجویی اصولگرا از بسیج گرفته تا جنبش عدالتخواه دانشجویی، به عملکرد فرهاد رهبر طرح شد) ما نمی‌دانیم چرا هیچ وقت عدالتخواهی شما گریبان دوستان و نزدیکانتان و هم طیف های سیاسی‌تان را نمی‌گیرد؟

آقای نادران!

انجام استیضاح در آغاز فصل تابستان یعنی ایام تعطیلی دانشگاه به نظر ما نشان از موضع ضعف استیضاح کنندگان و بی پایگاهی آنها در محیط های دانشگاهی است. این شائبه به صورت جدی وجود دارد که ترس از حمایت گسترده دانشجویان و دانشگاهیان سبب ساز طرح استیضاح در این مقطع است. ما از الیاس نادران انتظار داریم «سیاسی کار نباشد»، «صادق» باشد و «شجاعانه» بایستد و حرف خود را بزند، نه اینکه با تمسک به زمان تعطیلات و فقدان صدای حمایت دانشگاه، مطلوب خود را پیش ببرد.

آقای نادران !

امروز دکتر رضا فرجی دانا برای ما، نماد «غیر سیاسی ترین» وزیر کابینه است. شخصیتی «علمی» که امروز محور مبارزه با فساد در وزارتخانه است. امروز بسیار از محافل رسمی و غیررسمی شنیده می‌شود که مشکل اصلی با وزیر علوم، نه حتی در قضیه محروم از تحصیلان، که عمدتا در قضیه «بورسیه ها» و «عزل و نصب ها» است و این دو قضیه به دو اصل مهم «عدالت» و «دموکراسی» باز می‌گردد. تاسف‌بارتر آنکه نمایندگان استیضاح‌کننده در روزهای گذشته از وزیر علوم خواسته اند تا پنج نفر از معاونین وزارتخانه را تغییر داده و ۲۰ درصد روسای دانشگاه‌ها توسط نمایندگان مجلس تعیین گردد. آیا شما چنین مطالباتی را دخالت برخی نمایندگان در کار دولت نمی‌دانید؟ ما از شما انتظار داشتیم دوشادوش مسئولین وزارت علوم تا روشن شدن تکلیف همه بورسیه‌ها و جذب های غیر قانونی بایسیتید و به عنوان یک دانشگاهی از حق اساتید دانشگاه برای تعیین روسای دانشگاه، دانشکده و گروه های آموزشی دفاع کنید. حقی که در دولت گذشته به کرات در هر سه سطح نادیده گرفته می‌شد.

آقای نادران!

در حال حاضر انتظار ما از شما این است که فارغ از اینکه استیضاح به نتیجه برسد یا نه، به سوالات ما، به عنوان بخشی از مردم ایران احترام بگذارید و به سوالات ما پاسخ دهید. ما سوالات خود را از طریق فضای مجازی، در فضای عمومی جامعه طرح کرده‌ایم و می‌خواهیم باب گفت و گو با شما را در فضای عمومی کشور بگشاییم.

پاسخهای شما را نیز در فضاهای مجازی منتشر خواهیم کرد و احیانا دوباره به شما پاسخ خواهیم گفت.

آقای نادران!

ما نماینده بخشی از مردم جامعه ایران هستیم که احتمالا کمتر صدای آنها را شنیده اید و کمتر با آنها گفت و گو کرده اید. این بار بیاید با ما به گفت و گو بنشینید و پاسخ سوالات ما را بدهید تا به رسالت نمایندگی خود عمل کرده باشید.

با سپاس فراوان

جمعی از مردم جامعه ایران

در ایران فوق لیسانس بگیرید تا بیکار شوید / انتشار آمار توزیع جمعیتی بیکاران تحصیلکرده در کشور

Posted: 10 Jul 2014 02:42 AM PDT

جرس: از ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه ای در ایران، ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و ۱۲ هزار و ۳۵۳ نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند.



به گزارش خبرآنلاین، بیکاری فقط مختص درس نخوانده ها و استان های مرزی نمی شود. تحصیل کرده ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و هرچقدر هم که درس بخوانند باز هم جمعیتی از آنها باقی خواهند ماند که آمار تحصیل کرده های بیکار را تشکیل دهند.

اما بر اساس آخرين سرشماری ، ۷۶۸ هزار بیکار در کشور دارای تحصیلات فوق دیپلم تا دکترای تخصصی بودند که از این تعداد ۲۰۷ هزار و ۳۱۰ نفر دارای مدرک فوق دیپلم، ۵۰۵ هزار و ۱۰ نفر دارای مدرک لیسانس، ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و ۳ هزار و ۳۸۸ نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

البته چندی پیش علي ربيعي، وزير کار اعلام کرد حدود ۱ ميليون و ۳۰۰ هزار تحصيلکرده دانشگاهي بيکاري در کشور داریم. این در حالی است که با توجه به افزایش ورودی دانشگاهها طی سالهای آینده با موج وسیعتری از فارغ التحصیلان بیکار روبرو خواهیم بود. همین طور هم به گفته او نرخ بیکاری تحصیلکرده‌ها ۴۰ درصد است که در اصل می توان این را فاجعه دانست. به هرحال، بیشترین تعداد بیکاران دانشگاهی در رشته های علوم انسانی و هنر، علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق و مهندسی ساخت و تولید هستند.

به عقیده کارشناسان یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جزیره ای و جدا از دیگری کار می کند. دانشگاه ها امروز در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف می کند.

باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه ها و یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا ۲ برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.

براساس گزارش های منتشر شده، بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با ۲۵۱ هزار و ۴۰۲ نفر وجود دارد و پس از آن هم ۲۲۲ هزار و ۱۱۲ نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از ۷۶۸ هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی، ۳۶۳ هزار و ۷۴۰ نفر مرد و ۴۰۴ هزار و ۳۱۱ نفر نیز زن است.

همین طور از ۵۲ هزار و ۱۶۹ نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه ای، ۱۱ هزار و ۸۸۶ نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و ۱۲ هزار و ۳۵۳ نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند. ۹ هزار و ۶۰۷ نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و ۶ هزار و ۷۸۱ نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند. سهم سایر رشته ها از موارد یادشده کمتر بوده است.

به گزارش هفته نامه صدا، با این حال اما دولت حسن روحانی امیدوار است و امید هم می دهد که نرخ بیکاری را تک رقمی خواهد کرد. محمدحسین فروزان مهر، معاون اقتصادی وزیر کشور در این باره گفته است که دولت می خواهد تا پایان دوره فعالیت خود در سال ۹۶ نرخ بیکاری را حدود ۲ درصد کاهش دهد. به این ترتیب، پس از ۱۶ سال از زمان اجرای آخرین طرح ضربتی اشتغال در کشور، دولت در نظر دارد برای اجرای طرح ضربتی اشتغال‌زایی دیگر در سال ۹۳ رقم ۲۵۷ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ رقم ۳۲۳ هزار میلیارد تومان را به مرحله اجرا در آورد. البته قرار است ۳۶.۵ درصد این اعتبار از محل تسهیلات بانکی تامین شود تا در فرصت باقی مانده از برنامه پنجم توسعه، نرخ بیکاری در کشور ۲ درصد کاهش یابد.

به عقیده کارشناسان، هر یک درصد نرخ بیکاری معادل ۱۰۰ هزار نیروی کار است؛ بنابراین اگر قرار باشد تا سال ۹۶ که فعالیت دولت تدبیر و امید به پایان می رسد نرخ بیکاری حدود ۲ درصد کاهش یابد، نهایتا می توان امیدوار بود تا ۲۰۰ هزار نیروی متقاضی کار وارد بازار اشتغال شوند. به این ترتیب، باز هم تعداد بسیار زیادی از افراد همچنان بیکار خواهند ماند و شاید گروه ۵، ۶ نفره دختران کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های سراسری تهران، باز هم بیکار بمانند.

رتبه ایران در شاخص آزادی اقتصادی/ مقام ۱۶۸ در ۱۷۰ کشور جهان

Posted: 10 Jul 2014 02:16 AM PDT

جرس: یک مقام ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از حیث شاخص های توسعه ای، ایران در شاخصه آزادی اقتصادی از ۱۷۰ کشور جهان در جایگاه ۱۶۸ قرار دارد.

 

به گزارش ایرنا، علی یزدانی، معاون توسعه مدیریت منابع انسانی و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت، چهارشنبه شب در نوزدهمین همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن که در محل شرکت نمایشگاه های بین المللی گلستان در گرگان برگزار شد، افزود: از بحث هایی که امروز در کشور مطرح است و بصورت خاص در بیانات رهبری و ریاست جمهوری به آن پرداخته شده، اهمیت دادن بیش از پیش به بخش صنعت و معدن است. به گفته وی، به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور رسالتی است که بر دوش ما و قوای کشور نهاده شده است.

 

یزدانی با بیان اینکه توسعه یافتگی یعنی همان صنعتی شدن، اما موانع اقتصادی و فرهنگی دارد، گفت: ورود بیش از اندازه دولت به قوانین و مقررات اقتصادی مرتبط با توسعه صنعتی، بی ثباتی نرخ ارز، نبود خط مشی ثابت و شفاف در توسعه کشور، اخذ تصمیمات غیر کارشناسی در حوزه اقتصادی و کنار گذاشتن استراتژی توسعه صنعتی و تصویب مصوبات متعدد و لغو بیش از ۲۵ درصد مصوبات دولت در کمیته تدوین قوانین درمجلس از موانع اقتصادی فراروی این بخش است.

 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: لغو این مصوبات منجر به تعطیل شدن بیش از ۳۰ درصد واحدهای صنعتی استان ها از جمله گلستان به طور ۱۰۰ درصد شد و مابقی واحدها نیز، حداکثر در یک ظرفیت و یا با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت مشغول کار هستند.

 

وی، نگاه موجود به سرمایه گذار و سرمایه گذاری را، مهمترین مانع فرهنگی توسعه صنعتی کشور برشمرد و گفت: مقام معظم رهبری در مشهد به سرمایه گذاری با نگاه ویژه و ایجاد ثروت اشاره کرد و فرمودند که این نگاه باید در جهت رفاه عمومی جامعه باشد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: باید برخی از نکات موانع اقتصادی بیان شود تا عزمی ملی برای تحرک بیش از گذشته در کشور ایجاد شود.

 

یزدانی گفت: در سال ۹۱ بالغ بر ۴۳۰ هزار میلیارد ریال چک بی محل در کشور صادر شد، به طوری که در سال ۸۱ از هر دسته چک تنها یک چک برگشت می شد و در سال ۹۱ از هر هشت برگ صادره یک برگ برگشت زده می شد یعنی سه برابر بیشتر شده که نشانه نبود فضای کسب و کار مناسب در کشور است. به گفته وی، راهکار این مساله توجه به مطالب رهبری است که راه نجات کشور و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود را، پرداختن مضاعف به این بخش دانستند.

معاون وزیر علوم: به دنبال احیا هویت مخدوش شده وزارت علوم هستیم

Posted: 10 Jul 2014 01:02 AM PDT

جرس: در حالیکه حملات اصولگرایان و محفلی ها به وزیر علوم ادامه دارد، معاون این وزارتخانه اعلام کرد: "برخلاف نگرانی‌هایی که این روزها از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، فضای آموزش عالی کشور در دو ترم گذشته به نسبت سال‌های پیش فضای آرام‌تری بوده و این به برکت بلوغ دانشجویان و مدیران دانشگاهی است ."

 

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه تربیت‌مدرس که با حضور اساتید این دانشگاه برگزار شد، افزود: اگر بخواهم در مورد جنجال‌های این روزها در آموزش عالی سخنی بگویم، بهترین سخن، فرمایشات مقام معظم رهبری است. آنجا که در جمع نخبگان کشور فرمودند و آنگاه که نخبگان ما نقطه تعادل بین هرج و مرج و دیکتاتوری را شناسایی و تثبیت کنند، دوران جدید آغاز شده است. نباید از آزادی ترسید و نقد و انتقاد را به کالای قاچاق یا تشریفاتی تبدیل کرد.

 

 

وی اظهار کرد: نباید آزادی به سمت مسئولیت‌گریزی برود. آن روز که سهم اخلاق، منطق و آزادی در کنار یکدیگر ادا شود آن روز آغاز تفکر دینی و بالندگی علمی است و این مطلب کلید جنبش نرم‌افزاری علمی و دینی در حوزه دانشگاهی و حوزوی خواهد بود.

 

 

رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ما هیچ‌گاه به دنبال باشگاه سیاسی احزاب نیستیم، ادامه داد: ما هیچ‌گاه به دنبال باشگاه‌داری احزاب در دانشگاه با هر ظاهر و باطنی که دارند، نیستیم و دانشگاه بناست از یک فضای سیاسی و اخلاقی برخوردار باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه برخلاف نگرانی‌هایی که این روزها از سوی برخی‌ها مطرح می‌شود، گفت: فضای آموزش عالی کشور در دو ترم گذشته به نسبت سال‌های پیش، فضای آرام‌تری بوده و این به برکت بلوغ دانشجویان و مدیران دانشگاهی است که فضای دانشگاه را با نقد و انتقاد جلو بردند.

 

صدیقی با تاکید بر اینکه دغدغه مسئولان آموزش عالی همان اهداف رهبری است، ادامه داد: کسانی که در حوزه ستادی امروز در حال فعالیت هستند، در گذشته نیز مسئولیت‌هایی در این حوزه‌ها داشته‌اند. اگر اساتیدی که در آن زمان بورسیه شده‌اند و حال در دانشگاه تربیت مدرس حضور دارند، قضاوتی داشته باشند، حق خواهند داد که مسئولان امروز همان افردی هستند که این دانشگاه را تشکیل دادند و این بار نیز تلاش خواهند کرد تا چرخه علمی دانشگاه‌ها به سمت پیشرفت حرکت کند.

 

وی با اشاره سخنان رهبری در دیدار با کارگزاران نظام افزود: همانطور که رهبری اشاره کردند، فرصت را از دست نخواهیم داد و براساس برنامه و قانون کار را پیش خواهیم برد.

 

صدیقی با بیان اینکه مدیریت در نظام جمهوری اسلامی به ویژه در مقام آموزش عالی عمدتا خدمت‌گذاری است، اظهارکرد: تجربه‌ای که در این سال‌ها داشته‌ایم، مسئولیت در حوزه ستادی و در دانشگاه‌ها از نوع خدمت بوده و این نوع جابه‌جایی‌ها طبیعی است.

 

وی با تقدیر از بیژن رنجبر رییس سابق دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: ایشان فردی است که بسیار برای پیشرفت و تعالی این دانشگاه تلاش کرده و سکان این دانشگاه را برعهده داشته است. در زمانی که من در وزارت علوم بودم، ایشان دوران تحصیلات خود را گذراندند و از نزدیک با ایشان آشنایی دارم و قطعا ایشان تمام تلاش خود را میس‌کنند تا در حد توان و امکانات سکان این دانشگاه را به جلو ببرند.

صدیقی با تبریک و تقدیر از دکتر محمدتقی احمدی سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس گفت: ایشان نیز چهره نام‌آشنایی هستند که با کوله‌باری از تجربه این مسئولیت مهم را پذیرفته و قطعا بیش از پیش شاهد رشد و ارتقاء در دوران مدیریتی ایشان خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه سهم آموزش‌های دولتی که در دوره روزانه و با منابع دولتی اداره می‌شود 15 درصد است، اظهار کرد: در حوزه تولید علم خوشبختانه با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام گرفت آبرویی برای جمهوری اسلامی کسب شد و در حوزه پژوهشی نیز پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است.

صدیقی با تاکید بر اینکه در دوره‌های گذشته توسعه کمی، غیرهدفمند بوده است، اظهار کرد: در دوره جدید توسعه هدفمند متناسب با نیاز کشور و در راستای تکمیل چرخه تحقیق و محصول مورد توجه است.

 

رییس سازمان امور دانشجویان با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت در این دوره نسبت به توسعه کمی در اولویت است، افزود: در پی آن هستیم تا با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و آموزه‌های دینی، محصول دانشگاه‌ها چه در محصول نهایی و چه در تحقیقات، در جهت رفع مشکلات مردم دنبال شود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال بین‌المللی کردن آموزش عالی هستیم، اظهارکرد: در دانشگاه‌ها به طور مختلف دنبال ارتقای کیفیت هستیم و آنچه که به حوزه ستادی برمی‌گردد، متمرکز بر استقلال آکادمیک دانشگاه‌هاست.

 

صدیقی افزود: ما معتقدیم که دانشگاه به عنوان نهادی بالغ می‌تواند خود را اداره کند و با افزایش اختیارات هیات امنا افزایش کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

 

 

به دنبال احیا هویت مخدوش شده وزارت علوم هستیم

 

رییس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که هویت مخدوش شده وزارت علوم در این دوره احیا شود، افزود: تمام امور باید به دست دانشگاهیان انجام شود و بر این عقیده‌ایم که اگر امور دانشگاه با نظرات هیات علمی انجام شود مدیریت دانشگاه نیز احساس قدرت بیشتری داشته و در مقابل مشکلات نمی‌هراسد و در چارچوب قانون رجوع به نظرات هیات علمی ضروری است.

 

 

صدیقی با بیان اینکه به دنبال فضای سالم و قانونمند در حوزه دانشجویی هستیم، افزود: دانشگاه‌ها باید آرام باشد، اما این آرامی به معنای ساکت بودن نیست. دانشگاه مکان بروز سلایق متفاوت است، اما نباید هدف اصلی که تولید علم است، فراموش شود.

 

 

وی با تاکید بر اینکه فضای نقد و انتقاد و توسعه آزاداندیشی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: مسئولیت اجتماعی دانشجویان باید مورد توجه باشد تا جوانان به گونه‌ای تربیت شوند تا برای گرفتن حقشان نترسند و در زمانی که مسئولیت برعهده گرفتند، در مقابل بیگانگان سر خم نکنند. این وظیفه ماست که در چارچوب قوانین، دانشجو را تربیت کنیم و بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی بیش از پیش تلاش کنیم.

 

 

صدیقی با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس مولود انقلاب و پیشانی آموزش عالی کشور است، اظهارکرد: سهم این دانشگاه در عرصه علمی کشور، پررنگ است و همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند، دانشگاه‌ها باید نقش خود را در نقشه علمی کشور مشخص کنند و انتظار می‌رود دکتر احمدی نقش این دانشگاه را مشخص کرده و در جهت پیشرفت علمی کشور گام بردارد.

 

وی با بیان اینکه امروزه به جایگاهی رسیده‌ایم که برای جهان حرفی برای گفتن داریم، اظهار کرد: امروزه به گسترش روابط بین‌المللی نیازمندیم و امیدواریم دانشگاه تربیت‌مدرس که در زمینه تحصیلات تکمیلی تجربه بسیاری اندوخته، دانشجوی خارجی بیشتری را جذب کند. چراکه تا ایده‌آل فاصله بسیاری داریم.

 

صدیقی در پایان افزود: انتظار داریم این دانشگاه در حوزه دانشجویی نیز الگویی برای دانشگاه‌های دیگر باشد تا مشاهده کنیم می‌شود فضای نقد و انتقاد را تحمل کرد.

تشدید حملات اسرائیل علیه نوار غزه / تعداد شهدا به ۶۴ نفر افزایش یافت

Posted: 10 Jul 2014 12:05 AM PDT

جرس: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از نشستی با مقام های دفاعی این کشور قول داده است تا "حملات علیه حماس را بیش از این تشدید کند." همزمان گزارش شده که شمار کشته شدگان فلسطینی در سومین روز حملات جنگنده های اسرائیل علیه نوار غزه به 64 نفر افزایش یافت. طبق گزارش ها، شاهدان عینی عرب در اسرائیل می گویند؛ اسرائیل تعداد کشته هایش را مخفی می کند و تنها در یک مورد، اصابت یک موشک به منزلی در اسرائیل، هشت نفر را کشته است.

 

به گزارش بی بی سی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از نشستی با مقام های دفاعی این کشور قول داده است تا "حملات علیه حماس را بیش از این تشدید کند".

او گفت که پیکارجویان فلسطینی "بهای سنگینی" برای پرتاب راکت به سوی اسرائیل خواهند پرداخت.

ارتش اسرائیل گفت که حماس روز چهارشنبه ۷۲ راکت به سوی شهرهای این کشور پرتاب کرده است که پس از حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه در سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه بود.

 
اسرائیل می گوید پیکارجویان و تاسیسات آنها از جمله راکت اندازها، انبارهای سلاح، تونل ها و مراکز فرماندهی را هدف گرفته است.
 
مقام های پزشکی غزه می گویند که نیمی از کشته ها غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان هستند.
 

حماس گفت که تمام اسرائیل هدف راکت های این گروه خواهد بود و اسرائیل را به نقض آتش بسی که با میانجیگیری مصر به دست آمده بود متهم کرد. آن آتش بس به تبادل آتش میان دو طرف در سال ۲۰۱۲ پایان داد.

احتمال حمله زمینی
 
 
آقای نتانیاهو گفت که عملیات در غزه تا زمان توقف شلیک راکت به اسرائیل ادامه خواهد یافت.

شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل به سی ان ان گفت که عملیات زمینی ممکن است "خیلی زود" انجام شود. ارتش تا ۴۰ هزار نیروی ذخیره را فراخوانده است.

ارتش گفت که سیستم ضدموشکی گنبد آهنین ۱۵ عدد از ۷۲ راکت پرتاب شده در روز چهارشنبه را منهدم کرده است از جمله سه عدد بر فراز تل آویو، سه عدد بر فراز اشکلان و سه تا هم بر فراز اشداد.

اسرائیل گفت که سه موشک هم به سوی شهر جنوبی دیمونا و راکتور اتمی آن پرتاب شده بود که دو تا نزدیک شهر فرود آمد و سومی در آسمان منهدم شد.

ارتش اسرائیل گزارش کرده که نیروهای این کشور به ۵۵۰ مکان در غزه که می‌گوید به حماس تعلق داشتند، حمله کرده است.
 
از سوی دیگر رهبران فرانسه و آلمان حملات علیه اسرائیل را پس از گفتگو با آقای نتانیاهو محکوم کردند.
شهروندان اسرائیل با پخش آژیر در نفاط امن پناه می‌گیرند

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم با آقای نتانیاهو تلفنی صحبت کرد. به گفته وزارت خارجه آمریکا آقای کری قرار است بعد از این با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی گفتگو کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مقام های آمریکایی از همه طرف ها خواستند اوضاع را آرام کنند.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس امروز در سخنانی که از تلویزیون الاقصی منتشر شد، آمریکا و جامعه جهانی را به ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان متهم کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از نشست کابینه فلسطین در رام‌الله در کرانه غربی رود اردن، اسرائیل را به نسل‌کشی در غزه متهم کرد و بار دیگر خواهان توقف حملات اسرائیل به غزه شد.

در همین حال دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری این کشور با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در باره تحولات مناطق فلسطینی تلفنی صحبت کرده است.

مصر خواهان توقف حملات اسرائیل و حماس شده است.

شمار شهدای غزه به 64 نفر رسید
بر اساس گزارش ها، شمار شهدای فلسطینی در سومین روز حملات جنگنده های اسرائیل علیه نوار غزه به 64 نفر افزایش یافت.
 

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ به نقل از منابع بهداشت و درمان منطقه غزه، جنگنده های اسرائیل امروز پنجشنبه، با حمله به بخش های مرکزی و جنوبی این منطقه، 14 غیر نظامی بیگناه از جمله هفت زن و کودک را به شهادت رساندند.

نخستین حمله شهر ˈخان یونسˈ را هدف قرار داد که به گفته ˈاشرف القدرهˈ سخنگوی خدمات اضطراری غزه، طی آن 6 نفر کشته و دست کم 15 نفر دیگر زخمی شدند.

قدره افزود: دومین حمله علیه اردوگاه پناهندگان ˈالنصیرتˈ در بخش مرکزی غزه صورت گرفت که یک کشته و هفت مجروح بر جا گذاشت.

در حملات دیگری در شهر خان یونس نیز 7 نفر از جمله 3 زن و 4 کودک به شهادت رسیدند.

 

اسرائیل طی سه روز گذشته مناطق مختلفی از نوار غزه را هدف قرار داده که بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، طی آن 64 فلسطینی به شهادت رسیده اند.

در حملات روز سه شنبه و چهارشنبه به ترتیب 21 و 29 فلسطینی به شهادت رسیدند.

این خبرگزاری با استناد به آمار منابع درمانی غزه افزود: در میان شهدای غزه دست کم 10 زن و 18 کودک دیده می شود.

 

حادثه اخیر ربوده و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی بهانه ای شد تا ارتش اسرائیل حملات خود را علیه فلسطینیان نوار غزه تشدید کند.

در جریان تجسس خانه به خانه که با بهانه یافتن صهیونیست های ربوده شده، اما با هدف بازداشت و سرکوب بیش از پیش فلسطینیان و اعضای جنبش حماس صورت گرفت، شماری از ساکنان بیگناه کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسیدند و صدها نفر بازداشت شدند.

صهیونیست های افراطی نیز در 11 تیرماه ˈمحمد ابو خضیرˈ نوجوان 16 ساله فلسطینی را پس از شکنجه، به شهادت رساندند.

این اقدام وحشیانه صهیونیست ها موجی از خشم و اعتراض گسترده فلسطینی ها را در سراسر سرزمین های اشغالی به همراه داشت.

 

اسرائیل همچنین طی هفته های اخیر، نوار غزه را از زمین، دریا و هوا هدف حملات خود قرار داده است.

هفته گذشته هواپیماهای بدون سرنشین این رژیم مناطقی از رفح را در جنوب نوار غزه هدف قرار دادند که طی آن شماری از فلسطینیان بیگناه به شهادت رسیدند.

 

شاهدان عینی از کشته شدن 8 اسرائیلی در حمله موشکی مقاومت می گویند
برخی شاهدان عینی عرب در اسرائیل می گویند؛ اسرائیل تعداد کشته هایش را مخفی می کند و تنها در یک مورد، اصابت یک موشک به منزلی در سرزمین های اشغالی 8 صهیونیست را کشته است.


به گزارش ایرنا به نقل از فلسطین الیوم، یک راننده آمبولانس عرب ساکن سرزمین های اشغالی با تأکید بر اینکه اسرائیل تعداد کشته های خود را پنهان می کند، گفت: اجساد 8 اسرائیلی از زیر توده آوار شده بر اثر اصابت موشک فلسطینی بیرون کشیده شد.

 

وی افزود: مقاومت فلسطینی یک منزل را به شکل مستقیم هدف حمله موشک پیشرفته قرار داد؛ این در حالی است که اسرائیلی ها نمی خواهند این خبر آشکار شود و آن را پنهان نگاه می دارند.

 

پیش از این، واصف عریقات ژنرال بازنشسته و کارشناس نظامی گفته بود که موشک های مقاومت بسیار دقیقتر از آنچه گفته می شود به اهداف خود اصابت می کنند اما اسرائیل برای حفظ روحیه سربازان و مردم خود حقایق تلفات حملات مقاومت را پنهان می کند.

 

روز چهارشنبه برابر با سومین روز حملات صهیونیست ها به نوار غزه و بمباران گسترده این بخش تحت محاصره است. گروه های مقاومت فلسطینی در پاسخ به این حملات تاکنون حدود 400 موشک به سرزمین های اشغالی شلیک کرده اند.

 

پرونده حسین نورانی‌نژاد در دادگاه تجدیدنظر

Posted: 09 Jul 2014 11:50 PM PDT

جرس: وکیل‌مدافع حسین نوری‌نژاد گفت که نسبت به حکم صادره از سوی دادگاه بدوی برای موکلش تجدیدنظر‌خواهی کرده است.


به نوشته روزنامه اعتماد٬ وی با اشاره به محکومیت حسین نوری‌نژاد به شش سال حبس و وضعیت پرونده وی، گفت: تجدیدنظر‌خواهی نسبت به رای صادره از سوی دادگاه بدوی را به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارائه کردیم و هم‌اکنون منتظر هستیم تا شعبه برای رسیدگی به این پرونده تعیین شود.


حسین نوری‌نژاد از فعالان سیاسی است که در حوادث سال ۸۸ بازداشت شد و در زندان بسر می‌برد. وی در یک سال اخیر در کشور استرالیا اقامت داشت و به محض بازگشت به ایران بازداشت شد.

روحانی: به حقوق جناح اقلیت احترام می گذارم، اما کشور باید براساس رای اکثریت اداره شود

Posted: 09 Jul 2014 11:50 PM PDT

در افطاری روحانی با اصلاح طلبان چه گذشت
جرس: رییس جمهوری عصر چهارشنبه در دیدار با جمعی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب گفت: بدانید موفقیت‌های کشور و تأمین منافع ملی با حضور همه تأثیرگذاران عرصه‌های مختلف و مردم در صحنه محقق خواهد شد و دولت نیز تاکنون بر این مبنا وعده داده و حرکت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحاني با تأکید بر اینکه مدیریت و آشتی در کشور نیاز به صبر و تحمل دارد، گفت: باید همه ما آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببریم و بدانیم که مسایل کشور بدون اینکه آستانه تحمل‌مان بالا برود مرتفع نخواهد شد 
* مسایل کشور بدون اینکه آستانه تحمل‌مان بالا برود، مرتفع نخواهد شد
 
رییس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: رقابت اصلاح‌طلب و اصولگرا به عنوان دو جناح سیاسی کشور باید برای قدرت ملی مشارکت‌آفرین و نشاط آور باشد.
 
دکتر روحانی با بیان اینکه نباید قدرت ملی ما در عرصه رقابت‌های سیاسی تخریب شود، گفت: بدون تردید هیچ‌کس از این اتفاق استقبال نمی‌کند و این موضوع مورد نظر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و ملت نبوده و نیست.
 
رییس جمهوری با بیان اینکه اگر رقابت سیاسی نباشد، نشاط سیاسی و مشارکت حضور فعال مردم از بین می‌رود و پیشرفتی حاصل نمی‌شود، گفت: دو جناح سیاسی کشور باید بتوانند در رقابتی سالم شور و نشاط سیاسی و امید به حل مشکلات را به جامعه عرضه کنند.

دکتر روحانی در ادامه با ابراز تأسف از اینکه عده‌ای بدون رعایت ملاحظات شرعی و اخلاقی به تخریب چهره های خدوم انقلاب می پردازند، اظهار داشت: این چهره‌ها به هیچ یک از جناح‌های کشور تعلق ندارند، بلکه متعلق به کل انقلاب و نظام هستند و نباید به راحتی به سرمایه‌های بزرگ انقلاب تهمت زد.
 
رییس جمهوری با اشاره به نص قرآن مجید در خصوص صبر و تحمل، گفت: ما باید در پاسخ به بدی‌ها از بهترین ابزارها استفاده کنیم و دست در دست یکدیگر به حول قوه الهی بر مشکلات پیروز شویم.
 
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من از روز اول عهدی با خدا داشتم و آن اینکه در هیچ موضوعی بدون مشورت با صاحبنظران و گرفتن نظرات متخصصین تصمیم نگیرم و تا به امروز در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی و فرهنگی هیچ تصمیمی را بدون مشورت اتخاذ نکرده ام.
 
رییس جمهوری افزود: در مواقعی نظری متفاوت با جمع داشتم اما وقتی دیدم اکثریت قاطع نظری دیگری داشتند، من نیز آن را پذیرفته و اعلام کرده‌‌ام و تا پایان دولت بر این عهد خود وفادار خواهم بود.
دکتر روحانی با بیان اینکه «با خداوند عهده بسته‌ام که بر خواست و مطالبه مردمی که در انتخابات شور و شوق آفریدند، پا فشاری کنم»، گفت: من بر خواست عمومی مردم مصر هستم و بر اعاده آن تا جایی که قدرت و توان دارم، ایستادگی خواهم کرد.
 
رییس جمهوری در عین حال گفت: از حق اقلیت دفاع خواهیم کرد، اما دولت باید بر مبنای نظر اکثریت مردم حرکت کند.
 
رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: عهد دیگر من با خدا این بود که در جهت خواست مردم و منافع کشور آبرویم را به صحنه بیاورم و حتی جانم را در طبق اخلاص بگذارم و از آن نیز برای تحقق آمال ملت دریغ نکنم که بر این اساس تا پایان دولت یازدهم عمل خواهم کرد.
 
* مردم با حضور در انتخابات 92 به جهان اعلام کردند که زبان ما زبان صندوق رأی خواهد بود
رییس جمهوری همچنین در ابتدای سخنانش با اشاره به حوادث روزهای انقلاب در ماه مبارک رمضان و آغاز کار این دولت از ابتدای رمضان سال ۹۲ ، گفت: در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته مردم به صحنه آمدند تا بگویند تغییر و تحول را می خواهند، مردم اعلام کردند که به نظام و صندوق نظام اعتماد دارند و این مهم در حالی رخ داد که مشکلاتی در سال‌های پیش از آن بوجود آمده بود و بلندگوهای تبلیغاتی علیه صندوق رأی فعالیت می‌کردند.
 
روحانی گفت: مردم پای صندوق آمدند یعنی اساس سرمایه اجتماعی با حضور مردم و در انتخابات احیاء شد، مردم اعلام کردند که زبان ما زبان صندوق رأی خواهد بود و این بسیار مهم بود.
 
رییس جمهوری با اشاره به اینکه امام(ره) کار بسیار بزرگی کرد که رأی مردم را میزان دانست و اسلامیت و جمهوریت را در کنار هم قرار داد، گفت: رهبر معظم انقلاب در ۱۴ خرداد امسال تاکید کردند که جمهوریت چیزی نبود که ما بخواهیم از دیگران و از غرب اقتباس کنیم و یا امام(ره) به خاطر ملاحظه افکار عمومی جهان آن را بپذیرد. بلکه توجه به رأی عمومی در بطن دین و انقلاب قرار دارد.
 
روحانی ادامه داد: جمهوریت اساس و بنیان و پایه نظام ماست و امام بر آن اعتقاد داشت و رهبری نظام بارها به صراحت از آراء و نظر و رأی مردم دفاع کرده‌اند.
 
* برای برآوردن خواست مردم تا جایی که توان دارم، ایستادگی خواهم کرد

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه انتخابات سال گذشته معنایش این بود که مردم به خودشان، کشور، مدیریت و آینده نظام امید دارند، گفت: اگر امید نبود، آنها پای صندوق رای نمی آمدند و اگر امید نبود حتی سخن نقادانه هم به میان نمی‌آمد.
 
روحانی ضمن تشریح دستاوردهای دولت در یازده ماه گذشته بویژه در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی گفت: دولت به هر آنچه که برنامه و شعار داده دست یافته است، به طوری که ما موفق شدیم در عرصه اقتصادی نرخ تورم را با وجود رشد منفی اقتصاد کنترل کنیم و اکنون به رونق و شکستن رکود می‌اندیشیم.
 
رییس شورای عالی اقتصاد افزود: آنچه به مردم قول دادیم در سال ۹۲ محقق شد و برای سال ۹۳ برنامه داریم و می‌دانیم می‌خواهیم به کجا برسیم و بر این مبنا حرکت می کنیم تا معضل بیکاری را به زانو درآوریم بر این اساس امروز در دولت تصمیماتی اتخاذ شد که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند ۱۹۰ هزار شغل ایجاد کند.
 
رییس جمهوری در خصوص گام‌های برداشته شده در عرصه سیاست خارجی گفت: اولین قدم ما این بود که جایگاه ایران را در نزد دولتمردان و افکار عمومی جهانیان تغییر دهیم تا جایگاه شایسته این ملت، انقلاب و نظام در ذهن آنها ترسیم شود که بحمدالله موفق بوده‌ایم.
 
روحانی از روابط خوب کشور با همسایگان سخن به میان آورد و با تحلیل شرایط پیچیده منطقه خواستار اتحاد و یکپارچگی همه جناح‌های سیاسی کشور شد.
 
در مراسم افطاری چه گذشت

به گزارش سایت نواندیش این مراسم افطاری با حضور بیش از 150 تن از چهره های شاخص اصلاح طلب و برخی از اعضای کابینه و شخص رییس جمهور برگزار شد.

 

از اعضای کابینه حاضر در این مهمانی افطاری می توان به اسحاق جهانگیری، مجید انصاری و محمد نهاوندیان اشاره کرد.

 

از جمله چهره های شاخصی که در این مراسم حاضر بودند می توان به نام های زیر اشاره کرد:

محمد رضا عارف، موسوی لاری،غلامحسین کرباسچی، قدرت الله علیخانی، سید علی خاتمی، هادی خانیکی، محسن هاشمی، اشرف بروجردی، سراج الدین موسوی، حسین کمالی، جعفر توفیقی، علی اصغر احمدی، علی شکوری راد، جعفر نیلی منفرد، غلامعباس توسلی، حمید رضا جلایی پور، اعظم طالقانی، فائزه هاشمی، محمد رضا تابش، داریوش قنبری، محسن رهامی، حبیب الله بی طرف، مهدی علیخانی، یدالله طاهر نژاد، محمد مقدم، علی تاجرنیا، یدالله طاهر نژاد، سعید الله بداشتی، محمد سلامتی، امام جمارانی، رحمانی خلیلی، مصطفی هاشمی طبا، محمد رضا خباز، رسول منتجب نیا، محمد جواد حق شناس، الهه کولایی، فاطمه راکعی، احمد حکیمی پور، محسن سرخو، علی دوستی، محمد سالاری، عبدالحسین مختاباد ، محمد عطریانفر، مرتضی الویری، الیاس حضرتی، مهدی رحمانیان و..

 

در این مراسم پیش از افطار و سخنرانی رییس جمهور، 5 نفر از چهره های اصلاح طلب حاضر در جلسه سخنرانی کردند.

 

موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات یکی از سخنرانان جلسه بود، که سخنان او متمرکز بر مسایل سیاست داخلی بود . موسوی لاری تاکید کرد که دولت یازدهم شعارهای خوبی را مطرح کرده و اهداف خوبی هم مد نظر دارد اما باید مراقب باشد مدیرانی که در دولت مشغول به کار می شوند به این شعارها و اهداف اعتقاد داشته باشند.

 

سمیه توحید لو یکی دیگر از چهره های اصلاح طلب بود که در این جلسه سخنانی ایراد کرد. سخنرانی توحید لو با محور دانشگاه ، زنان و جوانان و انتقاد از کم توجهی به زنان بود که با استقبال حاضران همراه شد.

 

توحید لو گفت بسیاری از جوانان شایسته که هشت سال در دولت احمدی نژاد تحت فشار قرار داشته و طرد شده بودند هنوز در دولت جدید مورد توجه جدی قرار نگرفته اند و از پتانسیل آنها استفاده نشده است.

 

حسین مرعشی دیگر سخنران این جلسه بود که متمرکز بر سیاست های اقتصادی سخنانی ایراد کرد و هادی خانیکی سخنران دیگر این مراسم در مورد مسایل فرهنگی و فشارهای وارده در 8 سال گذشته بر دانشگاه سخن گفت. این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود از تخریب چهره هایی چون آیت الله هاشمی ، ناطق نوری، سید محمد خاتمی و یادگار امام راحل از سوی برخی افراد و جریان های افراطی ابراز تاسف کرد.

 

جواد اطاعت استاد دانشگاه تهران و دیگر چهره اصلاح طلب حاضر در جلسه نیز در سخنان خود بر سیاست خارجی تمرکز کرد و یکی از محورهای اصلی سخنان او تاکید بر ضرورت تنش زدایی از روابط با عربستان بود.

 

روحانی پس از استماع سخنان حاضران در سخنانی بر پای بندی خود به وعده های خویش در انتخابات و تحقق مطالبات مردم در انتخابات ریاست جمهوری و نیز ضرورت آشتی ملی در کشور تاکید کرد. رییس جمهور در سخنان خود از تخریب برخی شخصیت های انقلاب و چهره های ملی انتقاد کرد.

 

از حاشیه های مورد توجه این جلسه حضور رحمانی فضلی وزیر کشور اصولگرای دولت در مراسم افطاری اصلاح طلبان بود ، در حالی که در 10 ماه گذشته از عمر دولت یازدهم بیشترین انتقاد اصلاح طلبان از عملکرد دولت روحانی به عملکرد وزارت کشور تحت مدیریت رحمانی فضلی باز می گردد.

 

تکذیب «انصار حزب‌الله»/لباس‌شخصی‌ها «انصار حزب‌الله» و دیگران هستند

Posted: 09 Jul 2014 11:50 PM PDT

جرس: پیرو تیتر یک دیروز «شرق» تحت‌عنوان «گشت موتورسوار «انصار» می‌آید»، «انصار حزب‌الله» توضیحی به روزنامه ارسال کرده‌اند که در آن آمده است:  

 

«احتراما در مورد تیتر اول آن روزنامه مورخ 18/4/93 با عنوان «گشت موتورسوار «انصار» می‌آید» و زیرتیتر آن، که به‌نوعی خلاف مقصود گوینده را تداعی می‌کند، توضیحاتی جهت انتشار در اولین شماره منتشره در همان صفحه و با همان تیتر و قلم وفق قانون مطبوعات در پی به اطلاع می‌رسد:
الف- همانگونه که در متن چاپ‌شده روزنامه به نقل از خبرگزاری ایسنا صریحا ذکر شده چون عنوان گشت موتوری احیانا ممکن است شائبه تشابه و یا تعارض با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی را تداعی کند، ما در لفظ مناقشه نداشته و از این عنوان عبور می‌کنیم و همانگونه که در خبرپردازی‌ ایسنا به‌خوبی مشاهده می‌شود از تعبیر گروه‌های سیار امربه‌معروف استفاده می‌کنیم. علیهذا تیترپردازی آن روزنامه با اصطلاحی که منشأ حساسیت شده و در متن همان خبر تعدیل و تصحیح شده است نوعی تحریف آشکار در ادای رسالت مطبوعاتی و اخلاق رسانه‌ای محسوب شده و لازم است به صورت مکفی و وفق قانون و اخلاق تصحیح و جبران شود.
 
ب- در مورد جمله زیرتیتر که از قول دبیرکل انصار ذکر شده بود که گشت‌های موتوری نیاز به مجوز ندارد نیز توضیح لازم اینکه همانگونه که متن خبر آن روزنامه گواه است جمله دبیرکل این نبوده که گشت موتوری احتیاج به مجوز ندارد، بلکه دقیقا پس از نفی و عبور از «گشت موتوری» اظهار شده است که احتیاج به مجوز ندارد، هرچند در سئوال خبرنگار ایسنا تعبیر گشت موتوری به کار رفته باشد. متاسفانه اینگونه تیترپردازی شرق یادآور ضرب‌المثل شخصی است که می‌گفت «حسن و حسین دختران معاویه هستند» که دیگری در تصحیح اشتباه او گفت: اساسا حسن و حسین دختر نیستند. 
 
به‌‌هرحال مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در تعالیم مکتب و سازوکارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که موضوع یکی از اصول اولیه قانون اساسی قرار گرفته و در تعبیرات رهبر‌معظم‌انقلاب نیز به‌عنوان «وظیفه شرعی و انقلابی همگان» مورد تاکید بوده است. قهرا وظیفه همگانی نیاز به کسب مجوز ندارد. خواه آمربه‌معروف از موتور بهره گیرد یا هر وسیله نقلیه دیگری و خواه در نقطه‌ای ثابت باشد و یا سیار، این عوامل تاثیری در صورت مسئله و ماهیت امربه‌معروف ندارد.
 
 
توضیح «شرق»: درباره تکذیب موتوری‌بودن کسانی که «انصار حزب‌الله» آنان را «گروه‌های سیار امربه‌معروف» می‌خواند در گفت‌وگوی انتشاریافته توسط «ایسنا» که در «شرق» بازتاب یافت، آمده است: «وی[عبدالمجید محتشم] با اشاره به برخی از مطالب مطرح‌شده در مورد این گشت‌ها که با عنوان گشت‌های موتوری مطرح شده است و همچنین واکنش نیروی انتظامی در این ارتباط اظهار کرد: ما در لفظ، مناقشه نداریم و اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم و تاکید داریم که این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد». بر این اساس؛ عنوان «گشت موتوری»، پس از جمله «وی با اشاره به...» آمده و منسوب به دبیرکل «انصار حزب‌الله» است. در جمله بعدی نیز محتشم استفاده از گشت موتوری را نفی نکرده، بلکه گفته‌اند: «اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم» و روی واژه عبور از «لفظ» تاکید کرده‌اند و نه تکذیب «گشت موتوری». علاوه بر این، سایت رسمی و خبری این تشکل، پنجشنبه 12تیر93 مطلبی با روتیتر «درجلسه هفتگی انصار حزب‌الله مطرح شد» و تیتر «گشت‌های موتوری حزب‌الله و ملاحظات پیش‌رو»، منتشر کرده که در همان ابتدای خبر آمده است: «روز یکم تیرماه، اولین گروه‌های گشت‌های موتوری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای عمل به این فریضه راهی خیابان‌های تهران شدند» کنار این خبر نیز عکسی از تعداد پرشماری از نیروهای موتورسوار «انصار حزب‌الله» جلب توجه می‌کند.
 
در بند دوم توضیح ارسالی نیز در انتقاد از جمله «زیر تیتر» روزنامه «شرق» آمده است: «جمله دبیرکل این نبوده که گشت موتوری احتیاج به مجوز ندارد»؛ این در حالی است که زیرتیتر «شرق»، جمله «گشت امربه‌معروف، احتیاج به مجوز ندارد»، بوده است که مستند آن نیز بخشی از گفت و گو است که در آن تصریح شده است: «وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های ذیربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این ارتباط مجوزی گرفته‌اید» افزود: این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته اینگونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد. محتشم افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه شرعی، انقلابی و همگانی است.»
 
«عبدالمجید محتشم» دبیرکل«انصارحزب‌الله» در گفت‌وگو با «شرق»:
 
 
 به بهانه صحبت‌های دوروز پیش‌ دبیرکل «انصار حزب‌الله» درباره تداوم فعالیت «گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» گفت‌وگویی با عبدالحمید محتشم انجام داده‌ایم. در این گفت‌وگو چالش‌های قانونی قضیه و همین‌طور بحث لباس‌شخصی‌ها را هم با او مرور کرده‌ایم.
 
 شما اعلام کرده‌اید که فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انصار حزب‌الله تداوم پیدا می‌کند. منظور شما گروه‌های موتوری است؟
 
یعنی وسیله نقلیه‌ای که در اختیارشان است.
 
 این وسیله یعنی موتور نیست؟
چرا، بله ولی ما در وظایف دستگاه‌ها نمی‌خواهیم دخالت کنیم.
 در صحبتی که در جلسه هفتگی انصار شده و خبری که روی سایت شما هم هست دقیقا از عنوان موتورسوار استفاده شده‌ است.
در جلسه هفتگی که سخنرانان مختلف می‌آیند. در سایت مطرح شده اما چون منشا سوء تفاهم شده ما اصراری نداشتیم.
 
 یعنی آنچه الان روی سایتتان درباره فعال‌شدن گشت‌های موتور هست را تکذیب می‌کنید؟ من دقیقا متوجه منظور شما نمی‌شوم.
چون در تداعی منشا سوءبرداشت می‌شود ما روی این بحث اصراری نداریم.

 افراد شما تا کجا مجاز به تذکردادن به دیگران هستند؟ اگر فردی امربه‌معروف انصار را نپذیرفت یا اصلا نسبت به درست‌بودن تذکر آنان معترض بود، گشت انصار چه اقدامی قرار است انجام دهند؟
 
 
ما ضابط رسمی که نیستیم و ضابطان کار خود را انجام می‌دهند. بحث اجرا موکول به آنهاست.
 
هیچ ارتباط رسمی و غیررسمی‌ای با نیروی انتظامی و بسیج ندارید؟
 
نخیر آنها شرح وظایف قانونی خود را دارند، ما تا حدی که مجاز هستیم وارد عمل می‌شویم.


 این حد مجاز تعریفش چیست؟
 
یعنی تذکر بازدارنده.
 
 یعنی اگر فرد به «تذکر بازدارنده» شما توجه نکرد اقدامی انجام نمی‌دهید؟ اگر اعتراض و درگیری احتمالی صورت گرفت چه؟
 
از طرف ما تلاش می‌شود به این وضعیت منجر نشود. اما اگر مقاومت صورت گیرد؛ محتمل است.
 
 شما که می‌گویید که قانونا وظیفه‌ای بر شما محول نشده اگر مشکلی پیش آید چه؟ مسوولیتش با چه کسی است؟

اگر مقاومت ایجاد شود، سازوکار خودش را دارد.
 
 
چه سازوکاری؟
از جانب ما اصراری بر مشاجره و تنازع نیست.
 
شما سال 84 هم بیانیه‌ای درباره برخورد با مفاسد اجتماعی و جرایم همسو داده بودید. همان زمان رییس دادگستری تهران در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که ما کاری با «انصار» نداریم و در قانون به‌جز بسیج چیزی تحت عنوان «انصار» به‌عنوان ضابط قضایی دیده نشده است. و اگر کسی در این زمینه وارد شود، خلاف قانون است.فکر نمی‌کنید که ممکن است کار شما غیرقانونی باشد و در عمل با نهادهای قانونی به مشکل بخورد؟

ما حیطه عملمان مشخص است و در حیطه‌ای نمی‌آید که در تعارض با قانون قرار گیرد.
 ولی صحبت‌های رییس وقت دادگستری بر غیرقانونی‌بودن فعالیت انصار در حوزه عمومی تکیه دارد.
من بعید می‌دانم که آنها تذکر لسانی را نفی کرده باشند. ما در شرع مقدس تکلیف داریم
 
 
 
 امربه‌معروف شروطی دارد. آیا شما این شروط را رعایت می‌کنید؟
 
طبعا باید اینطور باشد. ما رفتار غیرمتعارف انجام نمی‌دهیم.
 

شما چرا در بین موارد تحت شمول امربه‌معروف‌ و نهی‌ازمنکر این اندازه روی بحث حجاب تاکید دارید. خیلی از موارد دیگر هم هست. مثل بحث مفاسد اقتصادی، رشوه، دروغ و... که در این سال‌ها هم زیاد شده؛ وارد نمی‌شوید؟

در آموزه‌های مکتبی ما بحث حیا و حجاب جایگاه خاصی دارد. برخی موارد مفسده آشکار هستند.
 شاید کس دیگری بگوید مثلا دروغ‌نگفتن جایگاه خاص‌تری دارد. معیار شما برای این اولویت چیست؟
ما بالاخره در «یالثارات» به همه مباحث منکراتی پرداخته‌ایم و در آرشیو ما موجود است. همین بحث مفاسد اقتصادی را به‌ویژه پرداخته‌ایم.
 
 این همه رخداد مفسده‌آمیز در سال‌های اخیر داشتیم. واکنش شما در عرصه عمومی مثلا درباره مفاسد اقتصادی چه بود؟
 
 
ما چند راهپیمایی و تجمع داشتیم. اما حجاب چون مفسده آشکار است باید واکنش فوری و به‌روز در برابرش انجام شود.

 شما فهرستی از این منکرات آشکار دارید؟ یا فقط مساله حجاب است؟
شما بفرمایید.
 شما در این حوزه داعیه دارید.
موارد دیگر هم بوده مثلا یک مورد این بود که در میدان انقلاب یک سازه با آرم رژیم جعلی اسراییل نصب شده بود که ما مخالفت کردیم و شهرداری آن را برداشت و سازه دیگری نصب کرد.
 
 برخلاف آنچه معمولا ادعا می‌شود، برخوردهای شما بیشتر شایبه سیاسی دارد تا فرهنگی. مثلا در دولت اصلاحات شما به شدت فعال بودید. با آمدن  دولت احمدی‌نژاد کاملا در خفا ماندید. دولت روحانی که روی کار آمده دوباره فعالیت‌هایتان شروع شده. یعنی ما در هشت سال گذشته هیچ مشکل و مساله‌ای نداشتیم؟ وضعیت حجاب از نظر شما آن زمان مشکلی نداشت؟
 
«یالثارات»، بیلان کار «انصار» است. می‌شود با مراجعه به آن دید که ما فعال بود‌ه‌ایم. چند تظاهرات داشته‌ایم.
 
 
 می‌شود تاریخش را ذکر کنید؟
 
در «یالثارات» موجود است. تظاهرات هم مکرر داشتیم. خودم حضور داشتم.
 
در تجمع جلو وزارت کشور دولت روحانی، شما هم بودید؟
 
شخصا نه اما بانی آن؛ جمعی از طلاب بودند.
 برای تجمع مجوزی صادر نشده بوده و بعدا از سوی نهادهای قانونی و قضایی هم اشاره شده بود که تجمع غیرقانونی بوده ‌است.
ظاهرا مراجعه داشته‌اند، اما مجوز نداده‌اند.
 
 
شما این حق را برای همه قایلید که بدون صدور مجوز، بتوانند تجمع برگزار کنند؟
جنس فعالیت‌های امربه‌معروفی با سیاسی دوتاست. بالاخره در قانون اساسی هم این تفکیک برای مواردی که به امربه‌معروف مربوط می‌شود، صورت گرفته است.
 اما گاهی درخواست تجمع برای یک خواسته صنفی و غیرسیاسی است ولی بدون مجوز، اجازه برگزاری داده نمی‌شود.
یک وقتی یک اعتراضی هست به اینکه چرا یک قانون نمی‌شود.
 
 در تجمع جلو سفارت انگلیس هم رفتار ساختارشکنانه رخ داد. شما هم حضور داشتید؟
نخیر. رهبری هم آن را نفی کردند. تجمع هم سیاسی بود. جنس آن تجمع اصلا فرق داشت
 
شما گفته‌اید نشریه «یالثارات» را 18 تیر روی دکه می‌برید؟ علت خاصی دارد؟
 
نخیر. وقتی دادسرای تهران ادعاهای هیات نظارت را مردود شمرد؛ ما دیگر مجاز به انتشارش شدیم.
 کمی به گذشته برگردیم و نقدهای آقای الله‌کرم را به «انصار حزب‌الله» تهران بررسی کنیم. ایشان 
 
سال 89 هشدار داده بودند که «اگر امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از طرف مردم تعطیل شود یا مسوولان سازوکار لازم را برای ظهور و بروز آن به وجود نیاورند؛ به‌زودی شاهد یک حرکت آنارشیستی مجدد از سوی جریان‌های حزب‌اللهی خواهیم بود» با توجه به اینکه شما زمانی در یک گروه بودید؛ فکر می‌کنید چر ایشان این هشدار را داده‌اند؟
 
 اطلاعی ندارم؛ البته شنیدم که ایشان چنین حرفی زده است.
 «لباس‌شخصی»، شده مفهوم بدون مصداق. شما کمک کنید ما مصادیقشان را پیدا کنیم.
لباس‌شخصی‌ها «انصار حزب‌الله» هستند و دیگران هم هستند. اما آن لباس‌شخصی‌های کوی دانشگاه ما نبودیم.
 

 می‌خواستم اینجا اشاره‌ای هم کنم به یکی از صحبت‌های شما در گذشته که گفته‌ بودید ترور سعید حجاریان تقصیر خودش بود. واقعا چرا؟
چون منادی تئوری خشونت در عمل بودند.
 
خشونت یعنی منادی ترور بودن؟
نه. مقاومت مدنی و چانه‌زنی از بالا و فشار از پایین.
 
 
من که از ترور دفاع نکردم. ما در آنجا کار ترور را محکوم کردیم. این صراحتا در اطلاعیه ما هست و در «یالثارات» هم آمده است. اما درعین‌حال گفتیم محرک این داستان خود فرد بوده است.
 این پرانتزی که شما باز می‌کنید و می‌گویید«درعین حال» ممکن است شایبه حمایت از ترور ایشان را ایجاد کند...
این می‌تواند برداشت شما باشد. عملکرد فرد که با حرف‌هایش در روزنامه خودش به مقام امام حسین و ائمه تعریض می‌کند و حرف‌های مزخرفی که فراریان فتنه‌گر می‌زنند را می‌گفت، محرک بود، معلوم است که از جانب قشرهای متدین تحمل نمی‌شود البته شاید شیوه‌شان متناسب نباشد.

پایان کشمکش بر سر یک لایحه/ تصویب لایحه جامع وکالت در هیات دولت

Posted: 09 Jul 2014 11:50 PM PDT

جرس: لایحه جامع وکالت پس از کش و قوس های فراوان سرانجام در هیات دولت تصویب و به زودی به مجلس فرستاده می شود.

 

به گزارش مهر، تصویب کامل لایحه جامع وکالت که از جلسه گذشته در دولت آغاز شده بود امروز پس از بحث و بررسی به تصویب هیات وزیران رسید. این لایحه در حالی به تصویب رسید که حقوقدانان و وکلا نسبت به نظارت قوه قضائیه در آن انتقاداتی را داشتند.

اعضای کانون وکلای دادگستری مدعی بودند در این لایحه استقلال کانون وکلا نادیده گرفته شده است. از سوی دیگر قوه قضائیه مدعی است در این لایحه استقلال وکیل به قوت خود باقی است و تنها از بروز برخی تخلفات جلوگیری شده است.

 

استقلال گرفته شده است

دکتر علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای دادگستری معتقد است در حال حاضر بحث نظارت قوه قضائیه بر روی کانون وکلا از جمله احراز صلاحیت هیات مدیره کانون وجود دارد ولی در لایحه جدید این نظارت تبدیل به دخالت شده و کانون با استقلال ظاهری زیر مجموعه قوه قضائیه می شود.

وی افزود: در واقع آن چیزی که از استقلال کانون وکلا باقی مانده توسط این لایحه جدید کاملا از بین خواهد رفت این در حالی است که چنین اقدامی همانند بسیاری از قوانین مصوب غیرکارشناسی می تواند به قوه قضائیه، نظام، مردم و بیت المال هزینه گزافی تحمیل کند.

کانون و کلای دادگستری همچنین در این زمینه چندی قبل همایشی را با حضور حقوقدانان، نمایندگان مجلس و مسئولین دولت برگزار کرد.

 

استقلالی سلب نشده است

از سوی دیگر معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به مهر در خصوص انتقادات کانون وکلا به این لایحه اظهار داشت: ما وکالت را یک امکان برای خودمان و اصحاب دعوی تلقی می کنیم. اصلاح نظام وکالت در سیاست مصوب مقام معظم رهبری قرار دارد. قانونی که در دستگاه قضایی تهیه شد با مشاوره کانون وکلا و دفتر مشاوره ماده 187 بود که باید در مجلس بررسی شود. از مجلس می خواهیم ساز و کار وکالت را در جهت تصویب تسریع کند.

وی ادامه داد: بر امر وکالت باید نظارت شود این نظارت تضمین سلامت وکالت است. افرادی از این جایگاه سوء استفاده می کنند که نیاز است ساز و کاری جامع تهیه شود تا نظارت را کامل کند. این نظارت سلب استقلال وکیل نیست. مگر نظارت بر روی قاضی استقلال قضات را سلب می کند؟ اگر وکیل ناسالم باشد تهدیدی برای نظام عادلانه است.

بر اساس این گزارش وزیر دادگستری طبق قانون تا 23 تیرماه فرصت دارد تا لایحه جامع وکالت را به مجلس ارائه دهد. حال باید منتظر ماند تا این لایحه در مجلس بررسی و پس از تصویب به صورت قانون اجرا شود.