جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ممکن است به صورت موردی انجام یک سفر را به صلاح ندانسته باشند

Posted: 27 Jul 2014 04:48 AM PDT

واکنش اوسط هاشمی به خبر ممنوع الخروجی مولوی عبدالحمید
جرس: استاندار سیستان و بلوچستان خبر ممنوع الخروجی مولوی عبدالحمید را تکذیب کرد و گفت: مولانا عبدالحمید اخیرا حتی به سفر حج هم رفته‌اند اگر چه ممکن است به صورت موردی انجام یک سفر را از جانب ایشان به صلاح ندانسته باشند و خود ایشان نیز تمایلی به سفر نداشته باشند اما اینکه ایشان ممنوع الخروج شده باشند مطلقا چنین خبری صحت ندارد.  

 

علی اوسط هاشمی درگفت‌وگو با ایلنا در خصوص برگزاری جلسه‌های امان‌نامه برای اشرار اظهارکرد: روند کار به خوبی پیش می‌رود و تقریبا به طور متوسط هر ماه سعی ما بر این بوده است که یک جلسه داشته باشیم و در هر جلسه نیز به پرونده 16 الی 20 نفر رسیدگی می‌کنیم. با این کار سعی بر َآن داریم که با نهایت انعطاف به سمت اقبال از ندامت گام برداریم و راه را برای جدا سازی افراد در مسیر شرارت و قاچاق هموار کنیم و اجازه ندهیم که افراد در جرم باقی بمانند.

 

استاندار سیستان و بلوچستان طرح امان نامه را گامی در جهت تکریم به حق انسان و کمک به نجات انسان در مسیر آسیب دانست و تاکید کرد: خوشبختانه نتیجه این طرح تاکنون مفید بوده و سعی ما براین بوده که هر کسی که بر روی فردی که در مسیر آسیب قرار دارد، نفوذی دارد زمینه را برای ابراز ندامت و تشکیل پرونده و طرح در کمیسیون فراهم کند.

 

وی در خصوص بازارچه‌های مرزی نیز افزود: در حال حاضر 6 الی 7 بازارچه داریم که فعالیت آنها منوط به میزان انتقال کشور همسایه است به این معنی که بازارچه یک جانبه نمی‌تواند معنا داشته باشد.

 

اوسط هاشمی ادامه داد: ما در حال حاضر چند بازارچه داریم که دارای مجوز و مصوبه دولت هستند و می توانند با کشور همسایه و اهالی شهرهای نزدیک به نقطه صفر مرزی مبادله داشته باشند و هر مرز نشین نیز ماهیانه می تواند تا 2 میلیون تومان برای خود کالا وارد کند و این یک فرصت بسیار خوبی برای مرز نشینان است.

 

وی گفت: تمام تلاش ما این است که هم کشور پاکستان وهم کشور افغانستان در مقابل بازارچه های ما بازارچه های فعالی داشته باشند که درنتیجه مردم نیز از این طریق هم روابطشان باهم گرم تر و صمیمی تر می شود و هم آن محرومیت های ناشی از مرز نشینی پوشش داده می شود و به نوعی وفاداری و علاقه مندی به مرز هم قوت خواهد یافت.

 

استاندار سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که آیا خبر ممنوع الخروجی مولوی عبدالحمید صحت دارد یا خیر؟ گفت: چنین خبری صحت ندارد بلکه ایشان اخیرا حتی به سفر حج هم رفته‌اند اگر چه ممکن است به صورت موردی انجام یک سفر را از جانب ایشان به صلاح ندانسته باشند و خود ایشان نیز تمایلی به سفر نداشته باشند اما اینکه ایشان ممنوع الخروج شده باشند مطلقا چنین خبری صحت ندارد.

 

اوسط هاشمی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص سرنوشت گروهبان جمشید دانایی فر یکی از 5 سرباز به گروگان گرفته شده توسط گروهک جیش العدل نیز اظهار داشت: خبر ها در این خصوص زیاد است اما آنچه احتمال بیشتری دارد به شهادت رسیدن این سرباز عزیز است که لازمه قطعیت یافتن این احتمال نیز دست یافتن به مستندات قوی است تا بتوان در رابطه با این موضوع اعلام موضع و اظهار نظر کرد. 

 

یک مقام قضایی در اردبیل حضور داعش در این شهر را رویا دانست

Posted: 27 Jul 2014 04:48 AM PDT

 جرس: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل گفت: اخبار منتشر شده در زمینه حضور گروه داعش در اردبیل واقعیت ندارد و این موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده‌ایم.  

 

به نوشته فارس، یوسف خدادادی امروز در حاشیه جلسه حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در اتاق بازرگانی اردبیل گفت: بنده از بن و اساس این شایعه فریبنده را تکذیب می‌کنم چرا که با مراقبت‌های دستگاه اطلاعاتی، انتظامی و قضایی اجازه نمی‌دهیم تا چنین رویدادهای ناگواری آن هم در شهر تشیع اردبیل رخ دهد.

 

او اخبار منتشر شده مبنی بر حضور یک نفر در میدانی از میادین اردبیل با شکل و شمایل مشابه به گروه داعش و قمه‌کشی و ایجاد رعب و وحشت در بین راهپیمایی‌کنندگان در روز قدس را تکذیب کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، فهمیدیم که همه این مطالب منتشر شده بیشتر شبیه به رویا بوده و هیچ تطبیقی با واقعیت ندارد. 

اصرار اژه ای بر ادامه حصر غیرقانونی رهبران جنبش سبز

Posted: 27 Jul 2014 04:33 AM PDT

 جرس: دادستان کل کشور در واکنش به تلاش ها برای رفع حصر رهبران جنبش سبز، گفت: سران فتنه نه تنها نباید رفع حصر شوند بلکه باید ترتیباتی شود تا آنها تاوان جرم و گناه بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند.  

 

 غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور در گفت‌وگو با  خبرگزاری تسنیم با بیان این ادعا که رهبران جنبش سبز "به ملت ظلم و مرتبک جرم شده‌اند" در پاسخ به سؤالی درباره رفع حصر آنها، ابراز نظر کرد: نظام با تمام سعه‌صدر خود با سران فتنه برخورد کرده است و دلیلی برای رفع حصر وجود ندارد.

 

گفتنی است در مدت بیش از سه سال گذشته که موسوی کروبی و رهنورد بدون هیچ گونه حکم قضایی و توجیح قانونی در حصر خانگی به سر برده اند به درخواستهای مکررشان مبنی بر محاکمه علنی پاسخی داده نشده.

 

وزیر اسبق اطلاعات، با این ادعا که "سران فتنه به امول عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده‌اند"، در اظهاراتی تکراری گفت: سران فتنه جان مردم را به خطر انداختند و در فتنه برخی کشته شدند که اینها در این مسائل شریک هستند و تا زمانی که جبران و توبه نکنند و در مقابل ظلمی که کردند اقدامی انجام ندهند، چرا باید رفع حصر شوند؟

 

این درحالی است که در تمام طول مدت جنبش سبز موسوی و کروبی بر مسالمت آمیز و دور از خشونت بودن این جنبش تاکید کرده اند و در برابر جناح تندرو به برخورد خشونت آمیز با معترضان در خیابانها و نیز زندانها پرداخته است.

 

دادستان کل کشور در انتها ابراز عقیده کرد: سران فتنه نه تنها نباید رفع حصر شوند بلکه باید ترتیباتی اتخاذ داده شود که اینها تاوان گناه بزرگ و جرم بزرگی که مرتکب شده‌اند را پس بدهند. 

تکذیب سخنان امام جماعت اهل سنت زاهدان در مورد داعش

Posted: 27 Jul 2014 04:33 AM PDT

 جرس: مولوی عبدالحمید در خصوص اخباری که از وی در رسانه‌ها به انتشار در آمده و وی را حامی داعش معرفی کرده، گفت: من به شدت این خبر را تکذیب می کنم و روحم از این اظهارات خبر ندارد.

 

به گزارش خبرگزاری پانا، امام جمعه اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ادامه ضمن بیان دیدگاه خود نسبت به گروه داعش اظهار کرد: من پیش از این هم گفته‌ام که با هر نوع تندروی و خشونت مخالفم و معتقدم که راه حل همه مسائل و مشکلات گفتمان است و باید گروه‌های مختلف با هم بنشینند و مشکلات خود را از راه گفتمان و تشکیل دولت فراگیر و ملی حل کنند.

 

وی تاکید کرد: من به خشونت و جنگ اعتقادی ندارم و با هر گروهی که دست به خشونت بزند مخالفم.

 

به گزارش پانا، در برخی رسانه های داخلی آمده بود که عبدالحمید در جمع مولوی های مسجد مکی ضمن بیان مطالبی درخصوص بحران عراق، نه تنها از محکوم کردن جنایت داعش در عراق اجتناب کرده، بلکه آن را حرکتی مردمی خوانده است.

 

این رسانه ها مدعی شده اند که عبدالحمید داعشی ها را عده‌ای از مردم ستمدیده اهل سنت عراق دانسته که برای احقاق حق خودشان بپا خاسته‌اند و دولت عراق باید تاوان آن را پس بدهد. 

سینماگران ایران به اهالی غزه نامه نوشتند

Posted: 27 Jul 2014 04:33 AM PDT

 جرس: سینماگران پیشکسوت به همراه برخی از فیلمسازان جوان سینمای ایران ضمن همدردی با مردم مظلوم غزه در بیانیه‌ای اعلام کردند روز شنبه یازدهم مردادماه برای اهدای خون در محل انجمن سینمای جوانان ایران حاضر می شوند.  

 

به گزارش مهر، سینماگران پیشکسوت و برخی از فیلمسازان جوان سینمای ایران به همراه اعضای دفاتر 59 گانه انجمن سينماي جوانان که متشكل از فيلمسازان و عكاسان در سراسر كشور هستند در اقدامي هماهنگ روز شنبه یازدهم مردادماه ضمن دعوت از مردم با حضور در مراكز انتقال خون به كودكان غزه خون اهدا خواهند كرد.

 

به این ترتیب روز شنبه مورخ یازدهم مردادماه هنرمندان سینمای ایران با حضور در محل انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر تهران، واقع در خیابان استاد نجات الهی (ویلا) و با حضور رسانه های گروهی، خون خود را برای ارسال به غزه اهدا خواهند کرد. از همین رو تعداد کثیری از سینماگران برجسته ایران نیز ضمن اعلام حمایت از این اقدام خداپسندانه و انساندوستانه به این کمپین پیوسته اند.

 

در همین راستا هنرمندان، عكاسان و سينماگران نامه‌اي به كودكان و سایر اهالی غزه نوشته‌اند كه متن این نامه چنین است:

 

 

به نام خدايي كه به نام زيتون سوگند خورد

نامه‌اي به كودكان فلسطين
سلام اهالي غزه
كودكان
نوزادان
مادران پا به زا
پدربزرگ ها
مادر بزرگ ها
راستي هنوز درختان زيتوني كه كاشته ايد، سايه گُستر هستند؟
مي توان هنوز از آن ها زيتون چيد براي سفره ي افطار؟
شنيده ايم چند روز است برسرتان باران مي بارد!
نمي دانيم اما چرا اين باران سيل نمي شود وشما را به نيل – اين بانوي گيس آبي ما نمي رساند
نمي دانيم باران كه ببارد، چرا خانه هاي تان ويران مي شود؟
باران كه ببارد، كودكان تكه تكه نمي شوند؛ مي شوند؟
باران كه سينه نمي دَرَد؛ مي دَرَد سينه ها را؟
باران كه جمجمه متلاشي نمي كند؛ متلاشي مي كند جمجمه ها را؟
باران كه ببارد، سيل مي شود..
سيلي كه درغزه به راه افتاده است چرا خون است؟
باران كه ببارد، رَعَد وبرق مي شود، ابرها به هم مي سايند، صدا مهيب مي شود، اما ويران نمي كند؛ مي كند؟
باران كه ببارد ريشه هاي زيتون جاني دوباره مي گيرند
باران كه ببارد زمينِ خشک سبز مي شود
باراني كه الان برسرتان مي بارد، چرا درختان زيتون را مي سوزاند؟
باراني كه مي بارد چرا زمين را وحشيانه، با هرچه كه درآن و برآن است ويران مي كند؟
باران كه ببارد، هواشناسي يک روز قبل اعلام مي كند فردا هوا باراني ست
باران غزه اما چرا بي امان و ناگهان مي بارد؟
باران كه ببارد، امان مي دهد به كودک عروسک اش را با خود به زير چتر ببرد
اين چه باراني ست كه عروسک، چتر كودک مي شود به گاهِ باران تنيده با او در گور؟
گربه اي ديدم ميان آوار غزه مي گشت
به تكه هاي تن كه مي رسيد جيغ مي كشيد، مويه مي كرد
لب نمي زد به تكه هاي گوشت
گربه وفا دارد.. مي داند اين تكه هاي تن، تكه هاي تن كودكان غزه است
گربه مي دانست اين تن هاي تكه تكه شده
از آنِ كودكاني ست كه غذاي نداشته شان را پيشكش مي كردند براي او به وقتِ باريدنِ باران
بانوي غزه / فلسطين
باراني كه برسرت مي بارد اگر امان ات داد وتوانستي بچه ات را كول كني وباخود ببري، كاغذ وقلم يادت نرود
بنويس بانو
باران امان داد بگريزيم
ما خانه نبوديم كه خانه ويران شد
بنويس بانو
تامَردِ خانه سر به جنون نزند به گاهِ ديدن آواره گي خانه و بپندارد
محبوبه اش وپاره ي تن اش در زير آوار مانده اند
راستي پرسيدي كاغذ را كجا بگذارم تا مَردَم ببيند؟ خانه اي نيست كه سينه ي ديوارش بگذارم كاغذ را
بنويس بانو
مي تواني كاغذ را به باد بسپاري
مي تواني مثل روزگار قديم كاغذ را به منقار پرنده اي بسپاري
بانوي غزه / فلسطين
شنيده ايم آن سوي تو
همسايه ات – همان همسايه اي كه از سال 1948 به خانه ات آمد وتو آب وغذايش دادي
همان همسایه ای که در سال 1948 به گریه وزاری افتاد که از کوره های هیتلر گریخته بود
همان همسايه اي كه گفته بود : اين خانه ي تو
فلسطين – سرزمين انبياء ست
همان همسايه ي تو
گفته بود : فلسطين سرزمين وحي است
همان همسايه ي تو
گفته بود : فلسطين اولين قبلگاه مسلمانان است
همان همسايه ي تو
گفته بود : مگر نه اين كه مسلمانان شُهره به مهمان نوازي اند؟
همان همسايه ي تو گفته بود : مگر نه اين كه هر مسافر ره گم كرده اي اگر سر از خانه ي مسلماني دربياورد تا سه روز اطعامش مي كنند؟
همان همسايه تو گفته بود : مگر نه اين كه تا سه روز جايش مي دهند بي آن كه چيزي بپرسند از او؟
بانوي غزه / فلسطين
تو گفته بودي : آري چنين ام من
بانوي غزه / فلسطين
تو گفته بودي : نمي توانم چنين نباشم من
بانوي غزه / فلسطين
شنيده ام آن همسايه ي 1948 آن سوتر مثل يك نمايشنامه، تكه تكه شدن تو را به تماشا نشسته است
بانوي غزه / فلسطين
تو از 1948 كه اين مهمان ناخوانده را اطعام كردي
تو را در خاك و با خاك و در زندان و در تبعيد و شكنجه و آوار و آواره گي رها كرده است – تا به اكنون – تا به اين لحظه..
بانوي غزه / فلسطين
شاعران تو در زندان شعر سرودند
كلمات شاعرانِ تو، گلوله شد نشست برسينه ي همسايه ي بي وفاي تو
فرزندان تو درس را رها كردند، اسلحه به دست گرفتند
فرزندان تو مي دانستند در سرزميني كه ندارند، درس به چه مي آيد؟
بانوي غزه / فلسطين
همان همسايه ي تو امروز صاحبان فراواني يافته است
هماناني كه همسايه ي تو را از خاك شان راندند، اكنون مدافعِ همسايه ي تو شده اند
وبر سر تو وكودكانت كه آن همسايه را پناه دادي، بارانِ گلوله مي ريزند
دشمنانِ ديروزِ همسايه ات، امروز براي او گُنبد آهني مي سازند واورا درتكه تكه كردن تو ياري مي دهند
بانوي غزه / فلسطين
ما اين سو مانده ايم با دوربين هايي در دست
ما اين سو مانده ايم با قلم هايي برآمده
ما اين سو مانده ايم حيران
چه بايد كرد؟
براي آمدن كنار پيكرت از چه راهي بايد آمد؟
تمام راه ها را همسايه ي بي چشم و روي تو به روي ما كه مهمان تو هستيم بسته است
بانوي غزه / فلسطين
ما انديشيديم حالا كه برسرت باران گلوله مي بارد
حالا كه سيل خون پيكر كودكان تو را غرق خود كرده است
مي توانيم با خون خود، زندگي را باري ديگر به كودكان تو باز گردانيم .

هنرمندان و سینماگرانی که پای این نامه را امضا کرده اند به شرح زیر است:

احمدرضا درویش، رخشان بنی اعتماد، کامران شیردل، داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری، رضا میرکریمی، مجتبی راعی، بهروز افخمی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، منوچهر محمدی، فرهاد توحیدی، همایون اسعدیان، لیلی گلستان، محمدعلی حسین نژاد، بهزاد فراهانی، مهدی هاشمی، گلاب آدینه، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، علی مصفا، لیلا حاتمی، علیرضا شجاع نوری، حسن پورشیرازی، مهناز افضلی، آرش آصفی، مژگان حکمت، پرویز پرستویی، حسن فتحی، نغمه ثمینی، رویا نونهالی، حمید نعمت الله، هنگامه قاضیانی ، پانته آ بهرام، نگار اسکندرفر، فرهاد آئیش، مانی حقیقی، رویا تیموریان، مسعود رایگان، فرید فرخنده کیش، فرشته صدرعرفائی ، نیکی کریمی ، ایمان مصطفای، مرجان شیرمحمدی، حبیب باوی ساجد ، غزل شاکری، سید حسن موسوی، آتیلا پسیانی ،حبیب احمدزاده، محمد تهامی نژاد، منوچهر مشیری،جهانگیر میرشکاری، سپیده عبدالوهاب، احسان شیبانی، همایون شجریان، کریم نیکو نظر، پریچهر باقری، سعید راستی فر، امین حیایی، نیلوفر خوش خلق، مونا زندی حقیقی، سامان مقدم، پگاه آهنگرانی، طیبه نیک آزاد، علی حیدری، رضا عامری، باران کوثری، محمد هادی نائیجی، نگار جواهریان، مهناز افشار، سحردولتشاهی ، بهاره رهنما، پیمان قاسم خانی، مهرداد صدیقیان ، شایسته ایرانی، حسین مهکام، مهراوه شریفی نیا، نگار آذربایجانی، بهنام بهزادی، هادی مقدم دوست، دانش اقباشاوی، کاوه سجادی حسینی، ماجد نیسی، محمدرضا فرطوسی، رضا عبیات، محمد عفراوی، فرید دغاغله، حسن قائدی، مهدی طرفی، محمدرضا خالقی زاده، سید حمید موسوی، عارف حاتمی، ضیا حاتمی، مهدی قنواتی، اسماعیل پورنصیری، سامی نیسی، احمد غرباوی، احمد زایری، فاطمه حیدری، مجید عیدان، حبیب علوانی، سید امین سپهریان، محسن ظریفی، امین حیدری، عباس رزیجی، سید مهدی فاخر، حمید دباشی، عدنان غریفی، پرویز جاهد، ثناء نصاری، محمود گُل، مریم سلیمانی والا، سمیه پناهی، جاوید تفضلی، مرتضی مطوری، هاشم حسینی، شاهین باوی، مهدی نادری، علی اللهیاری، حمزه حردانی، پیروز کلانتری و محبوبه هنریان.

 

تجمع اعتراضی جامعه مدنی ایران علیه اسرائیل در مقابل دفتر سازمان ملل

Posted: 27 Jul 2014 04:10 AM PDT

 جرس: روابط عمومی شبکه یاری کودکان کار و خیابان از برگزاری تجمع اعتراض آمیز مردمی علیه اسرائیل و کشتار غیر نظامیان در نوار غزه در روز دوشنبه (۶ مرداد ماه) ساعت ۱۱ صبح روبروی دفتر سازمان ملل در تهران خبر داد.  

 

«شهین حسینی» مسئول روابط عمومی شبکه یاری کودکان کار خیابان در گفتگو با ایلنا از دریافت مجوز از استانداری تهران برای برگزاری تجمع اعتراض آمیز علیه کشتار و خشونت در نوار غزه خبر داد و افزود: از جامعه مدنی ایران دعوت می‌کنیم که برای اعتراض به کشتار مردم به ویژه کودکان و زنان و درخواست آتش بس، در این تجمع شرکت کنند.

 

لازم به ذکر است که تاکنون تشکل‌های مردم نهاد، همچون جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، انجمن حمایت از حقوق کودک، انجمت حامیان کودکان کار، کانون کوشا، انجمن کیانا، انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، انجمن یاری از کودکان در معرض خطر، انجمن دوستدار کودکان پویش، موسسه رویش، موسسه شک. فایی استعداد‌های کودکان، موسسه تاک سرزمین من، انجمن پویش، موسسه فرهنگی آورده گیل، خانه مهر کودکان حضور خود را در این تجمع اعلام کرده‌اند.

 

آدرس پستی دفتر سازمان ملل در تهران «دروس، بلوار شهرزاد، پلاک 39» است. علاقمندان به شرکت در این تجمع مردمی همچنین می‌توانند از طریق «خیابان شریعتی، پشت حسینیه ارشاد، خیابان قبا، بلوار شهرزاد»، خود را به دفتر سازمان ملل برسانند. 

 

مدیر شبکه یاری کودکان کار و خیابان نیز با اعلام خبر دریافت مجوز تجمع اعتراضی به کشتار مردم غزه، گفت که اعتراض به رژیم اشغالگر قدس علاوه بر برگزاری روز قدس در کشورهای جهان با ادامه جنایات اسرائیل باید ادامه داشته باشد و بنابراین فعالین حقوق کودک تصمیم گرفتند که طبق وظیفه‌شان به این اعتراضات ادامه دهند.

 

خسرو صالحی مدیرعامل «انجمن تاک سرزمین من» و «شبکه یاری کودک کار و خیابان» با اعلام خبر برگزاری تجمع اعتراضی به کشتار مردم غزه فردا (۶ مرداد ماه) ساعت ۱۱ مقابل سازمان ملل، گفت: هدف از برگزاری این تجمع دوباره کاری نیست بلکه عمق این فاجعه آنقدر زیاد است که احساس می‌شود هر اندازه محکوم کردن رژیم صهیونیستی و جلب توجه مجامع بین المللی زیادی نیست.

 

وی ادامه داد: ما در جلسه‌ای که با سازمان‌های مردم نهاد حوزه کودکان داشتیم با توجه به وظیفه فعالین حقوق کودک احساس کردیم که علاوه بر روز قدس باز هم می‌توانیم این اعتراضات را ادامه دهیم.

مطهری: شکسته شدن حرمت انقلاب، روحانیت و ابهت نظام از دوره احمدی نژاد آغاز شد

Posted: 27 Jul 2014 04:10 AM PDT

جرس: «علی مطهری» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکسته شدن حرمت انقلاب، روحانیت و ابهت نظام از دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شد، گفت: در 8 سال گذشته جایگاه نظام و مقامات عالی رتبه آن، نزد مردم تنزل پیدا کرد اما حالا باید به تدریج این آسیب را ترمیم کنیم.

 

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت افزود: عده ای خود را پدرخوانده انقلاب می دانند و معتقدند که همه باید همانند آنها فکر و اظهار نظر کنند که این امر خطری است که انقلاب را تهدید می کند و به مرور انقلابیون اولیه و راستین به حاشیه رانده می شوند و تلاش برخی جریان ها جهت منزوی کردن افراد با سابقه انقلاب است.

 

مطهری اضافه کرد: این امر گذشته از هواهای نفسانی، ناشی از امر دیگری است و آن اینکه برخی در کشور اعتقاد دارند که همه باید مانند آنها فکر کنند. نمونه آن حملات عده ای پس از اظهار نظرهای انتقادی اخیر حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری است.

 

به گزارش ایرنا از خانه ملت، این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمونه دیگر، شکایت تعدادی از نمایندگان از من به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، افزود: بسیار مضحک است که چند نماینده از نماینده ای دیگر به خاطر همانند نبودن اظهارنظرها و مواضعش با خودشان شکایت کنند.

 

مطهری با بیان اینکه این اقدامات باعث میدان پیدا کردن افراد فرصت طلب می شود، ادامه داد: برای حل این مشکل، افراد مصلح و دلسوز انقلاب و به بیان دیگر دوستان دانای انقلاب باید مقابل این افراد که در صورت خوشبینی، دوستان نادان انقلاب و در صورت بدبینی یا واقع بینی، دشمنان دانای انقلاب هستند، بایستند.

 

وی با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه انقلاب فرزند خور نیست بلکه غفلت انقلابیون راستین باعث می شود انقلاب، فرزندان خود را از بین ببرد و در صورت جلوگیری از رخنه فرصت طلب ها چنین اتفاقی نخواهد افتاد، گفت: وظیفه داریم در مقابل این گروه اندک ولی پر ادعا بایستیم. 

 

حماس با آتش‌بس ۲۴ ساعته موافقت کرد

Posted: 27 Jul 2014 04:10 AM PDT

 جرس: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با آتش‌بس بشردوستانه ۲۴ ساعته موافقت کرد.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ˈسامی ابو زهریˈ سخنگوی حماس در گفت و گو با این خبرگزاری، گفت: در پاسخ به میانجی گری سازمان ملل، با ملاحظه وضعیت مردم و به مناسبت عید فطر و همچنین پیرو توافق گروه‌های مقاومت، آتش بس بشردوستانه به مدت ۲۴ ساعت را که از ساعت ۱۴ به وقت محلی آغاز می‌شود، می‌پذیریم.

 

براساس این گزارش، رژیم اسرائیل که پیش از این آتش بس ۲۴ ساعته یک جانبه خود را نقض کرده، هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

 

حملات خونبار اسرائیل به باریکه غزه که وارد بیستمین روز خود شده است، تاکنون بیش از یکهزار کشته و نزدیک به شش هزار مجروح فلسطینی برجای گذاشته است.

سخنگوي فيفا: درهاي استاديوم‌ها بر روي زنان گشوده باشد

Posted: 27 Jul 2014 02:26 AM PDT

جرس:  ژيلا دانكن، يكي از سخنگويان فیفا در گفتگو با اعتماد می گوید : درهاي استاديوم‌ها بايد روي زنان باز باشد.  

 

 در جام جهاني اخير اردوي تيم غنا و نيجريه بر سر مسائل مالي و پاداش فيفا دچار كشمكش شد. همچنين پاداش بازيكنان ايران نيز ظاهرا در اختيار فدراسيون قرار گرفت. آيا اين را تاييد مي‌كنيد؟ فيفا چه راه‌حلي براي اطمينان در مورد دريافت پاداش‌ها ارائه مي‌كند؟

 

جزييات پاداش‌هاي فيفا به هر 32 تيم حاضر در وب سايت ما شرح داده شده است. فيفا تصميم در مورد توزيع پاداش‌ها را به خود فدراسيون‌ها واگذار مي‌كند. شما به سه فدراسيون اشاره كرديد. لطفا به آنها مراجعه كنيد چرا كه سوال به مسائل داخلي مربوط مي‌شود.

 

‌ ‌ مسوولان ايراني مي‌گويند پاداش صعود به جام جهاني را هنوز دريافت نكرده‌اند و تحريم‌ها چنين نقل و انتقلاتي را غير ممكن كرده است. فيفا چقدر به ايران بدهي دارد و آيا مساله به اين زودي‌ها حل مي‌شود؟

 

فيفا به تعهداتش پيرامون پرداخت پاداش جام جهاني به تمام فدراسيون‌هاي حاضر در جام عمل مي‌كند.

 

‌ تماشاچيان زن در ايران از حضور در استاديوم‌ها محروم‌اند و اين مساله‌يي بود كه رييس فيفا سپ بلاتر در جريان سفرش به ايران به آن پرداخت. آيا اين ممانعت خلاف قوانين فيفاست؟ ايران تمايلي به انعطاف در اين باره نشان داده؟

 

همانطور كه اشاره كرديد پارسال رييس فيفا بلاتر در طول سفرش به ايران اين مساله را مطرح و تاكيد كرد كه درهاي استاديوم‌ها بايد روي زنان باز باشد. پرزيدنت بلاتر اين پيام را در موقعيت‌هاي ديگر از جمله نشست كميته فوتبال زنان و جام جهاني زنان چندي پيش نيز تكرار كردند. از آنجا كه اين مساله كاملا داخلي است و تنها فدراسيون ايران از آن اطلاع دارد از شما مي‌خواهيم با آنها تماس بگيريد.

 

‌ آيا رييس فيفا از نامزدي ايران براي ميزباني بازي‌هاي آسيايي 2019 حمايت كرده؟ فيفا از ايفاي نقش احتمالي ايران در ميزباني مشترك جام 2022 استقبال مي‌كند؟

 

اين بر عهده كنفدراسيون‌هاست كه براي مسابقات‌شان ميزبان تعيين كنند. ميزبان جام جهاني 2022 قطر است. براي ميزباني ديگر مسابقات از نامزدي تمام فدراسيون‌هاي عضو از جمله ايران استقبال مي‌كنيم.

 

‌ عملكرد چند داور فيفا در جام اخير به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. فيفا انتقادات را وارد مي‌داند؟ آيا وقت آن نرسيده كه از تكنولوژي بيشتري در فوتبال استفاده شود؟

 

رييس داوري فيفا ماسيمو بوساكا در دو نشست خبري جام جهاني در 11 و 13 جولاي حاضر شد و مفصل در اين باره صحبت كرد. ويدئوي نشست از طريق كانال رسانه‌يي فيفا در دسترس اعضا قرار گرفته است. براي اطلاع از معرفي احتمالي تكنولوژي بيشتر در فوتبال به فايل ضميمه شده مراجعه كنيد.

 

‌ ‌ هزينه‌هاي فدراسيون فوتبال ايران تا حدودي توسط دولت پرداخت مي‌شود. آيا مكانيزمي براي دخالت دولت در امور فدراسيون و بررسي فساد احتمالي فدراسيون وجود دارد؟

 

تبصره اول ماده 13 و تبصره اول ماده 17 اساسنامه فيفا اعضا را ملزم به مديريت امور به‌طور مستقل و به دور از نفوذ اشخاص ثالث مي‌كند. هر تخلفي به نهادهاي مطلوب براي تصميم‌گيري ارجاع داده مي‌شود.

آيا فيفا تصميم مجمع براي عزل رييس فدراسيون را دخالت مي‌داند؟ راهكاري براي نظارت بر فدراسيوني ناكارآمد و غيرپاسخگو وجود دارد؟

 

در حال حاضر ما اطلاعي از هر گونه تخلف مشهود يا نسبت داده شده نداريم و نمي‌توانيم در مورد سناريوهاي احتمالي آينده گمانه‌زني كنيم. هر تخلف آشكاري به نهادها ارجاع داده مي‌شود.

 

‌ ‌ آيا فيفا اساسنامه جديد ايران را تاييد كرده؟ بر اساس اساسنامه جديد نامزدهاي نايب رييسي فدراسيون از ثبت نام مستقل محروم هستند و رييس بايد آنها را به مجمع معرفي كند؟

 

در كنگره فيفا در موريتوس در 30 و 31 ماه مه 2013 مصوب شد كه فدراسيون‌ها اساسنامه‌هايشان را مطابق با التزامات اساسنامه معيار فيفا تدوين كنند. براساس بند سيزدهم اعضا بايد كاملا اساسنامه فيفا، قوانين، دستورالعمل‌ها و تصميمات آن را اجابت كنند. فيفا برگزاري زنجيره‌يي از سمينارهاي توسعه را در سراسر كنفدراسيون‌ها و فدراسيون‌ها آغاز كرده است. اين يك روند در حال اجراست. 

 

دعاگو: خطبای نماز جمعه متعرض اشخاص و جریانات سیاسی نشوند

Posted: 27 Jul 2014 02:26 AM PDT

 جرس: عضو شورای سیاستگذاری نماز جمعه می گوید: اعتدال و عدم تعلق به جریانات سیاسی از مهمترین شاخصه‌های خطبای نماز جمعه است.

 

پنجم مرداد ماه سالگرد برگزاري نخستين نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامي است. به همين مناسبت بخش هايي از مصاحبه حجت‌الاسلام محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات در گفتگو با خبرآنلاین در واکاوی اهمیت و جایگاه نماز جمعه، را در ادامه خواهيد خواند. دعاگو که از اعضاي شوراي سياستگذاري نماز جمعه نيز هست در اين گفت و گو تصريح کرد: نماز جمعه به تناسب وقتی که خطبای جمعه برای پیگیری محتوای خطبه‌های اول و دوم می‌گذارند جاذبه آفرین هستند.

 

ریزش در نماز جمعه ناشی از کاستی در محتواهای فرهنگی و سیاسی خطبه‌ها است

 

وی با بیان اینکه دلیل اصلی برخی از ریزش‌ها در نماز جمعه کاستی در محتواهای فرهنگی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: ائمه جمعه باید بر روی محتوای خطبه‎هایشان کار کنند، نیازسنجی کنند، برای خطبه اول و دوم کار کارشناسی و محتوایی را انجام دهند، پاسخگو به نیازهای مردم باشند، نیازهای نسل جوان و نوجوانان را در اولویت قرار دهند. به عبارت دیگر مردم باید از نماز جمعه پاسخ سوالات مذهبی و سیاسی خودشان را به صورت شفاف بگیرند و در نمازهای جمعه راهنمایی شوند.

 

خطیبی که اعتدال‌گرا باشد نه تندرو، جاذبه آفرین است

 

وی با بیان اینکه همه نماز جمعه‌ها ریزش ندارند و این موضوع به خطیب آن باز می‌گردد، افزود: اگر خطیب مطالعه کند، کار کند و مطالب محتوایی قابل قبول استخراج کرده و مطرح کند جاذبه آفرین است. اگر خطیب تندرو نباشد، بلکه اعتدال گرا باشد جاذبه آفرین است.

 

عضو جامعه روحانیت بر ضرورت وحدت بخش بودن خطیب جمعه اشاره و اظهار داشت: اگر خطیب تندروی کند از افرادی که به نماز جمعه می روند کاسته می‌شوند و دچار ریزش می‌شوند. اعتدال گرا بودن و وحدت بخش بودن امام جمعه اهمیت دارد. نقش وحدت آفرینی نماز جمعه هرچه پررنگ تر شود، جاذبه نماز جمعه بیشتر می‌شود.

 

امام جمعه نباید از هیچ جریان سیاسی دفاع کند، باید فراجناحی باشد

 

حجت الاسلام دعاگو که سالهاست خطیب نماز جمعه شمیرانات است، اصل مهم دیگر برای خطبای نماز جمعه را عدم تعلق سیاسی به جریانات سیاسی می داند و تاکید دارد: خطیب جمعه به هیچ عنوان نباید از هیچ گروه و جریان سیاسی دفاع کند. خطیبی که فراجناحی فکر نکند، خطیبی که به منافع و مصالح ملی نگاه نکند، خطیبی که از چارچوب تعالیم دینی خارج شود آن خطیب در نماز جمعه اش باید منتظر کاهش و ریزش باشد.

 

وی افزود: این که گفته می‌شود نماز جمعه‌ها با کاهش روبرو شده است، مربوط به نماز جمعه‌هایی است که خطبا متاسفانه در خط اعتدال قرار ندارند. البته ممکن است خودشان متوجه نباشند اما هر خطیبی که تندروی کند ولو اینکه این تندروی ناشی از تعصبات دینی‌اش باشد دچار ریزش می شود. چون اسلام تحت هیچ شرایطی تندروی را نمی پذیرد و تاکید بر اعتدال دارد.

 

خطبای جمعه نباید متعرض اشخاص و جریانات سیاسی شوند

 

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: من به عزیزانی که نماز جمعه می‌خوانند و در جایگاه خطیب نماز جمعه قرار دارند توصیه می‌کنم که هرگز از مرز اعتدال که دقیقا همان اسلام است، خارج نشوند. در نماز جمعه متعرض اشخاص حقیقی و حقوقی و جریانات سیاسی نشوند. نقد منصفانه و واقع بینانه از مسئولیت‌های سنگین خطیب جمعه است.

 

در شان امام جمعه نیست که جریانات سیاسی وفادار نظام را با یکدیگر درگیر کند

 

دعاگو تصریح کرد: خطیب جمعه می‌تواند یک موضع سیاسی را نقد کند، اساسا باید اینکار را بکند و نقاط قوت و ضعف یک اندیشه سیاسی را نمایان کند تا مخاطبین بتوانند موضع درست را انتخاب کنند اما پریدن به جریانات سیاسی و درگیر کردن جریانات سیاسی وفادار به نظام با یکدیگر در شان امام جمعه نیست، مورد نظر رهبری هم نیست. هیچ خطیب جمعه ای حق ندارد جریانات سیاسی وفادار به نظام را با هم درگیر کند. یا به نفع یک جریان سیاسی وفادار علیه جریان سیاسی وفادار دیگر سخنی بگوید.