جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شلیک خمپاره به حرمین سامرا / تعقیب عامل ناآرامی کربلا ادامه دارد

Posted: 03 Jul 2014 04:37 AM PDT

جرس: در حالیکه بحران عراق در بیست‌و چهارمین روز خود را پشت سر می گذارد، گزارش ها حاکی از آن است که درگیری میان نیروهای امنیتی عراق با تروریست‌ها در مناطق مختلف ادامه دارد. منابع خبری از حمله خمپاره‌ای گروه‌های تروریستی به حرمین امامین عسکریین در شهر سامرا خبر دادند. رئیس پلیس شهر کربلا نیز اعلام کرد که ناآرامی‌هایی که روز گذشته توسط طرفداران شیخ «محمود الصرخی»، مرجع شیعه مخالف دولت ایجاد شده بود، به شکل کامل پایان یافت اما در عین حال تعقیب «شیخ صرخی» عامل ناآرامی ادامه دارد و مقررات ویژه در کربلا باقی است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری المسله، یک منبع امنیتی عراقی در سامرا گفت که دو خمپاره به سمت حرم مطهر امامین عسکریین شلیک شد اما این خمپاره‌ها به نزدیکی حرم اصابت کردند.

به دنبال این حمله تروریستی٬ نیروهای امنیتی عراقی و نیروهای مردمی در سامرا با پشتیبانی بالگردها عملیات گسترده‌ای را علیه منطقه‌ای که این خمپاره‌ها از آنجا شلیک شده بود، آغاز کردند.

 

ادامه بحران ؛ ساعت شما حوادث در بیست و چهارمین روز

14:52 تروریست‌های تکفیری-بعثی در عراق 32 راننده ترک را آزاد کردند

14:21 روستای "العوینات" در جنوب شهر تکریت پاکسازی شد

14:20 مقررات منع آمد و شد در کربلا ادامه خواهد داشت

14:05 گروههای مختلف تکفيری، از خاندان آل سعود تغذيه مالی می‌شوند

14:04 تکفيريهای هلند با "ابوبکر البغدادی" بيعت کردند

14:02 انهدام کاروانی از سوخت‌های مسروقه در جنوب غرب کرکوک

13:50 پارلمان منطقه کردستان عراق با حضور بارزانی تشکیل جلسه داد

13:27 ارزیابی اولیه مستشاران آمریکایی نشان از توانایی نیروهای عراقی در مقابله با ترریست‌ها دارد

13:18 پاکسازی کامل منطقه "شوهانی" در شرق بعقوبه

12:47 عمار حکیم: گروه‌های تروریستی به دست نیروهای مسلح عراق درهم شکسته خواهند شد

12:22 بارزانی به پارلمان منطقه کردستان عراق رفت

12:14 آغاز پاکسازی منطقه المنصوریه در استان دیاله

12:12 45کشته در درگیری‌های میان نیروهای امنیتی و هواداران "محمود الصرخی" در کربلا

11:46 یک زن آمریکایی به اتهام حمایت از داعش بازداشت شد

11:41 دیدار "الجربا" با "مسعود بارزانی"

11:32 گفتگوی تلفنی کری و بارزانی با هدف بررسی بحران عراق

11:26 استقرار 30 هزار سرباز عربستانی در مرزهای مشترک با عراق

10:31 عراق از کشورهای حامی تروریسم در سازمان ملل شکایت می کند

10:20 سه گلوله خمپاره به نزديک قبر صدام اصابت کرد

09:07 جن ساکی: در صورتی که ایران به عراق جنگنده داده باشد، قطعنامه تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده است

8:58 هلاکت شماری از تروريست‌ها در شمال بابل


01:27 کاخ سفید: واکنش اوباما به اوضاع عراق در چارچوب تمرکز بر امنیت ملی آمریکاست


00:51 گفتگوی تلفنی اوباما و ملک عبدالله با محوریت بررسی تحولات منطقه بویژه عراق


00:12 اسامه نجیفی: تمامی گروه های عراقی پای میز مذاکره بنشینند


00:03 تروریست ها مرقد "یونس پیامبر" را نبش قبر کردند
 

 

مراسم ترحیم مادر محسن قشقایی زاده روز جمعه در تهران برگزار می شود

Posted: 03 Jul 2014 04:21 AM PDT

جرس: مراسم بزرگداشت بانو سلطانی، مادر زندانی سیاسی محسن قشقایی زاده، فردا جمعه در تهران برگزار می شود.

 

به گزارش جرس، مراسم بزرگداشت آن مرحوم، ساعت چهار عصر روز جمعه سیزدهم تیر ماه در کانون توحید، واقع در میدان توحید تهران برگزار خواهد شد و حضور اقشار مختلف شهروندان، سبب تسلی خاطر خانواده آن بانوی از دست رفته خواهد شد.

 

لازم به ذکر است؛ یک هفته پس از آنکه محسن قشقایی در زندان اوین از سرنوشت تلخ مادر گم شده ی خود خبر دار شد، این زندانی سبز به مرخصی آمده و قرار است در مراسم ختم مادر گرامی خود شرکت نماید.

 

مادر محسن قشقایی زاده دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه امسال، پس از ملاقات با فرزند خود در زندان اوین، در راه بازگشت به خانه بر اثر تصادف فوت کرده و پیکر آن مرحومه پس از حادثه به پزشکی قانونی منتقل و پس از چند روز با توجه به مجهول الهویه بودن در غربت و در فراق فرزند و نان آور خانواده اش به خاک سپرده شد.

 

محسن قشقایی زاده، از بازداشت شدگان سرای اهل قلم در سال ۹۱، نهم آبان ماه ۱۳۹۱ به همراه گروه دیگری از حاضران در جلسه سرای اهل قلم بازداشت شده و مدت ۲۰ روز را در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین گذرانده بود، چندی بعد به دو سال حبس تعزیری محکوم شد. با این حال دادگاه تجدید نظر با نقض رای پیرعباسی قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، یک سال و نیم از این مدت را به حال تعلیق در آورد و قشقایی زاده از اواخر فروردین ماه سال جاری برای گذراندن شش ماه حبس تعزیری خود در بند ۳۵۰ و اکنون بند ۸ اوین بازداشت است.

هواپیماهای اسرائیلی به نوار غزه حمله کردند

Posted: 03 Jul 2014 04:21 AM PDT

جرس: هواپیماهای اسرائیلی هدف‌هایی را در نوار غزه بمباران کردند.
 

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، ۱۲ تیر (۳ ژوئیه)، منابع بیمارستانی در نوار غزه گفتند که در اثر حملات هوایی اسرائیل به شهر بیت لحیا، واقع در شمال این منطقه، چندین نفر زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند. برخی منابع شمار زخمی ها را ده تن گزارش کرده‌اند.

همزمان، سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد: هواپیماهای نیروی هوایی این کشور پانزده "مرکز تروریستی" را در نوار غزه بمباران کرده‌اند. وی افزود "هدف‌های بمباران شده شامل مراکز تولید اسلحه و تاسیسات آموزشی" بوده است.

مقامات نظامی اسرائیلی گفته بودندکه بیست گلوله خمپاره و موشک دست‌ساز از نوار غزه به سوی هدف‌هایی در داخل اسرائیل پرتاب شده و گروه‌های وابسته به جنبش حماس را مسئول این حملات دانسته بودند.

یک مقام گروه فلسطینی حماس با تایید حملات هوایی اسرائیل، گفته است که "جنگنده‌های نیروهای اشغالگر دست کم دوازده ساختمان در نوار غزه را هدف حمله قرار داده‌اند."

دولت اسرائیل جنبش حماس را مسئول ربودن و قتل سه نوجوان اسرائیلی دانسته است

دور جدید خشونت بین اسرائیل و فلسطینیان با یافتن اجساد سه نوجوان ربوده شده اسرائیلی آغاز شد. این سه نفر روز ۱۲ ژوئن در کرانه باختری رود اردن ناپدید شدند و اجساد آنان روز دوشنبه این هفته یافت شد. مقامات اسرائیلی گفته‌اند شواهدی که در دست دارند نشان می‌دهد که جنبش اسلامگرای حماس، که اداره امور سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه را در دست دارد، مسئول این واقعه است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ا سرائیل وعده داد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

گفته شده بود که احتمالا اقدام تلافی‌جویانه مورد نظر آقای نتانیاهو شامل حمله به تاسیسات و مراکز اداری حماس در نوار غزه و قتل اعضای ارشد گروه‌های فلسطینی خواهد بود.

مراسم خاکسپاری سه نوجوان اسرائیلی روز سه‌شنبه در میان ابراز خشم یهودیان تندرو و تهدید به اقدامات تلافی‌جویانه برگزار شد و بامداد روز چهارشنبه، پلیس بیت‌المقدس گزارش کرد که جسد یک نوجوان فلسطینی یافت شده که ساعاتی قبل توسط ا فراد ناشناس ربوده شده بود.

 

قتل این نوجوان فلسطینی تظاهرات اعتراضی گسترده‌ای را در کرانه باختری در پی آورد و باعث تشدید نگرانی در مورد ادامه اقدامات تلافی‌جویانه دو طرف و شدت گرفتن تنش شد. نخست وزیر اسرائیل قتل نوجوان فلسطینی را اقدامی "منزجر کننده" توصیف کرد و وعده داد که برای یافتن و مجازات مرتکبین این قتل تلاش خواهد شد.

دولت ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از تحولات اخیر، از هر دو طرف خواسته است خویشتنداری به خرج دهند و مانع از بهره‌برداری افراطیون از وضعیت کنونی شوند.

با وجود تهدیدهای لفظی دو طرف، برخی ناظران معتقدند که با توجه به واکنش تند افکار عمومی اسرائیل نسبت به قتل سه نوجوان اسرائیلی، اقدامات تلافی‌جویانه دولت راستگرای آقای نتانیاهو تا کنون به آن شدتی نبوده که بیم آن می‌رفته است.

به گفته آنان، قتل فجیع نوجوان فلسطینی تا حدود زیادی حس همدردی با اسرائیل را که در پی قتل نوجوانان اسرائیلی ایجاد شده بود کاهش داده و موضع جناح‌های افراطی اسرائیلی در درخواست تنبیه شدید حماس را تضعیف کرده است.


برخی ناظران معتقدند نتانیاهو با متهم کردن حماس و خویشتنداری نسبی در صدد جلوگیری از همکاری دو جناح فلسطینی بوده است

در عین حال، احتمال داشته که بنیامین نتانیاهو با وارد کردن اتهام قتل سه نوجوان به عوامل حماس در کرانه باختری رود اردن، که تحت اداره تشکیلات خودگردان قرار دارد، در صدد افزایش شکاف بین این دو جناح رقیب فلسطینی بوده و تمایل ندارد با اقدامات شدید و قتل غیرنظامیان فلسطینی ساکن غزه، باعث همدردی و نزدیکی این دو جناح شود.

در ژوئن سال ۲۰۰۶ پس از چند ماه درگیری بین شبه‌نظامیان حماس و نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطینی در نوار غزه، نفرات حماس توانستند با اخراج ماموران تشکیلات خودگردان، این بخش از سرزمین‌های فلسطینی را در اختیار خود بگیرند و حوزه اختیارات تشکیلات خودگردان را به کرانه باختری رود اردن محدود کنند.

برخلاف رهبری تشکیلات خودگردان، حماس موجودیت اسرائیل و توافقنامه صلح بین فلسطینیان و اسرائیل را نپذیرفته و همچنان از برخورد نظامی و کاربرد خشونت برای از میان بردن اسرائیل حمایت می‌کند.

اخیرا مقامات تشکیلات خودگردان و حماس از توافقی برای حل اختلافات خود و تشکیل دولت وحدت ملی خبر دادند. اسرائیل اعلام کرد که حاضر به گفتگو با چنین دولتی نیست و ایالات متحده هم که در چند سال اخیر کوشیده است روند مذاکرات صلح را تسریع کند، از چنین اقدامی ابراز ناخرسندی کرد.

اسرائیل در پاسخ به حمله با خمپاره از سوی فلسطینی ها، روز پنج شنبه به غزه حمله کرد
قتل محمد ابو خضیر باعث بروز اعتراضاتی در روز چهارشنبه در شرق بیت المقدس شد
اعتراضات شب هنگام فلسطینی ها هنوز ادامه دارد

مصباح یزدی: دولت وظیفه دارد به آخرت مردم فکر کند

Posted: 03 Jul 2014 03:52 AM PDT

جرس: در ادامۀ تاکید افراطیون برای اعزام اجباری مردم به بهشت، مصباح یزدی مجددا از "وظیفه و مسؤولیت دولت در قبال سعادت اخروی مردم" خبر داد و گفت: اگر تا اندازه ای که واجب است برای آخرت تلاش نکنیم دچار خسارت می شویم.

 

به گزارش رسا، محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی آیت الله خمینی قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در دفتر رهبری در قم دولت را در قبال آخرت مردم مسؤول دانست و اظهار داشت: آیا وظیفه و مسؤولیت قانونی و رسمی برای دولت وجود ندارد که در مورد آخرت مردم بیندیشد یا فکر آخرت برای افراد بیکار است و دولت کارهای مهم تری دارد؟!

 

وی با بیان این که نظام اسلامی باید به فکر آخرت باشد، گفت: اگر تا اندازه ای که واجب است برای آخرت تلاش نکنیم دچار خسارت می شویم و نمی شود از این مقدار توجه به آخرت گذشت؛ انکار آخرت، انکار دین است و فراموش کردنش انسان را به کفار ملحق می کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«وَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ» بیان داشت: قرآن می فرماید برخی مردم وقتی اسم خدا به تنهایی برده می شود ناراحت می شوند و حالت اشمئزاز پیدا می کنند؛ آنهایی از بحث توحید و خدا شناسی ناراحت می شوند که اعتقادی به آخرت ندارند.

 

نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: اینها به کسانی که دنبال این مباحث هستند می گویند بی سوادها، بیکارها، ببینید آمریکایی ها چه پیشرفته اند آنوقت ما دلمان خوش است که انقلاب کرده ایم؛ یعنی ضعف ایمان به آخرت عدم اهتمام به آن باعث می شود توحید انسان هم ضعیف شود.

 

فرهنگ از نگاه برخی جدای از باورها و ارزش هاست
استاد حوزه علمیه قم اهمیت دادن به آخرت را تکلیفی اجتماعی دانست و ابراز داشت: آیا این از مسائل شخصی است و باید خودمان با ذکر و ورد، یاد خدا کنیم یا باید دیگران را هم به فکر آخرت بیندازیم؟

 

مصباح یزدی در توضیح جایگاه آخرت در نظام فکری، ارزشی و فرهنگی اسلام، گفت: طبق تفسیری که ما از فرهنگ قبول داریم، اساس فرهنگ باورها و ارزش ها است و مسائل دیگر مقدمات و یا نتایج آن هستند.

 

وی با بیان این که برخی در فرهنگ شان بین باورها و ارزش های شان رابطه ای قائل نیستند، تصریح کرد: آنها یکسری آداب، رسوم، رقص های محلی، گویش و احیانا خرافات را باهم جمع می کنند و می گویند اینها فرهنگ است، در مورد اینها نمی شود گفت که نظام ارزشی و فرهنگی دارند.

 

رییس مؤسسه امام تأکید بر این که اعتقادات ما در نظام ارزشی و رفتاری مان آثار بسیاری دارد، گفت: اصول دین یعنی یک سلسله عقایدی که باید به آن ایمان داشته باشیم؛ کسی که به توحید، نبوت و معاد باور نداشته باشد از اسلام خارج است و هرکس باور به عدل و امامت نداشته باشد از دایره تشیع خارج است؛ اعتقاد به خدا و قیامت نقش مهمی در نظام ارزشی ما دارد.

 

اعتقاد به قیامت در رفتارهای انسان بسیار تأثیر گذار است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه می دانیم اگر فردی اعتقاد به قیامت نداشته باشد رفتارش بسیار متفاوت است با کسی که به قیامت معتقد است؛ معتقدان به قیامت برای انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد انگیزه دارند و می دانند که اگر حقوق الهی را رعایت نکنند باید در آن دنیا حساب پس بدهند؛ اعتقاد به آخرت مهم ترین تأثیر را در رفتار و نظام ارزشی انسان می گذارد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین آیه«إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ‌«گفت: کسانی که از راه خدا منحرف می شوند در قیات عذاب شدیدی خواهند داشت چراکه یادشان رفته بود که حسابی در کار است؛ مثلا هنگامی که خشم و غضب بر ایشان غالب شد فراموش می کنند آخرتی هست و برای این که احساس خود را ارضاء کنند رفتار نابجایی انجام می دهند.

 

ملاک ارزش یابی اعمال رسیدن به سعادت اخروی است
استاد اخلاق حوزه علمیه قم آخرت سعادت مندانه داشتن را ملاک ارزش یابی کارها دانست و ابراز داشت: اگر می خواهیم بگوییم چه کاری خوب یا بد است و یا این که ارزش کارها را نسبت به یکدیگر بسنجیم باید ببینیم چه تأثیری بر آخرت ما دارند؛ اگر چنین حسابی را انجام دهیم آنگاه ارزش اعمال مختلف را در می یابیم، قرآن نیز بر همین اساس خوب و بد را مشخص کرده است.

 

مصباح یزدی با بیان این که لذت گرایی از مبانی فلسفه اخلاق برخی فلاسفه است، گفت: بر این اساس هر کاری که لذت بیشتری داشته باشد با ارزش تر است؛ برخی نیز ملاک خوبی را نظر عقلا می دانند، این نظام فکری نیز ضعیف است و مبانی درستی ندارد.

وی در توضیح آیات«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ مَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ،‌ یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذِینَ آمَنُوا وَ مَا یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ مَا یَشْعُرُونَ‌«بیان داشت: برخی می گویند اعتقاد به خدا و آخرت داریم اما دروغ می گویند، می خواهند سر خدا را کلاه بگذارند اما در اصل سر خودشان کلاه می گذارند.

 

ایمان به آخرت باید در رفتار انسان متجلی باشد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم میزان ایمان به آخرت را متناسب با تأثیر آن در اعمال انسان دانست و گفت: قرآن می فرماید«لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ» آنهایی به پیامبر(ص) تأسی می کنند که امید دارند که روزی در پیشگاه خداوند حاضر می شوند.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این امید یک احساس زنده است؛ خیلی چیزها را انسان می داند اما یادش نیست و به خاطر ندارد؛ امید در اینجا یعنی اعتقادش در ذهن و منشاء اثر است؛ این اعتقاد باید فراموش نشود و در اعماق قلب ما پوشیده نباشد؛ هر اندازه این اعتقاد زنده تر و حاضرتر باشد اثرش در اعمال ما بیشتر است.

استاد حوزه علمیه قم انگیزه و نیت را ریشه و وجه تمایز آخرت طلبی و دنیا طلبی دانست و گفت: همه حرکات، سکنات، لذت ها و رنج ها می تواند با انگیزه دنیایی یا آخرتی باشد؛ ظاهر زندگی انسان ها به یکدیگر شبیه است اما انگیزه و نیت آنها مشخص می کند که کدام یک دنیا طلب و کدام آخرت طلب است.

 

مصباح یزدی ادامه داد: انسان هرچه دنیا را بهتر می شناسد آرزوهایش طولانی تر و بیشتر می شود؛ این که به خود و فرزندانش به ثروت و مقام برسند، کاری کند که نامش بعد از گذشت صد سال باقی بماند، همه اینها دنیا طلبی است؛ اما همه این کارها را می توان با انگیزه اخروی انجام داد.

 

برخی انقلاب را هم با انگیزه های دنیایی می خواهند
وی گفت: انسان خیلی کارها را انجام می دهد، می بیند، می شنود، سخن می گوید اما تفاوت اینها در انگیزه و محرک او است که از نگرش فرد سرچشمه می گیرد؛ مثلا در کار ساده ای مانند نگاه کردن وقتی فرد با انگیزه الهی و با محبت به روی پدر و مادرش نگاه می کند عبادت انجام داده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که برخی کاملا آخرت را فراموش کرده و یا به کلی منکر آن می شوند، گفت: اینها تمام توجه شان به دنیا است مانند مارکسیست ها که می گویند دین افیون جامعه است و سردمداران جامعه بحث هایی مثل آخرت را مطرح می کنند تا بتوانند با وعده اجر اخروی از کارگران سوء استفاده کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: این افراد در همه کارها برای دنیای خود یا دیگران انجام می دهند، حتی انقلاب می کنند به این نیت مردم راحت شوند در بالاترین درجه دنبال برقراری عدالت هستند، در حالی که عدالت هدف نهایی نیست بلکه یک وسیله است.

 

دنیا طلبان قطعا به همه خواسته های خود نمی رسند


رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر این که دنیا طلبان از نعمات آخرت بی نصیب هستند، گفت: روز قیامت به ایشان گفته می شود شما خوشی های تان را در دنیا کردید«أَذْهَبْتُمْ طَیِّبَاتِکُمْ فِی حَیَاتِکُمُ الدُّنْیَا وَ اسْتَمْتَعْتُمْ بِهَا»؛ اینها کاری برای آخرت انجام نداده اند و به سعادت نمی رسند به همین دلیل است که دنیا خواهی مذمت شده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ» بیان داشت: دنیا طلب ها همه چیز عالم را می خواهند اما به همه خواسته هایشان نمی رسند؛ خداوند می فرماید به برخی از آنها هرچه مصلحت می دانیم اجازه می دهیم بهره مند شوند؛ اما کسانی که آخرت طلب هستند بیش از آنچه فکرش را می کردند به آنها می دهند«لَهُمْ مَا یَشَاءُونَ فِیهَا وَ لَدَیْنَا مَزِیدٌ».

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: پیامبران(ص)، ائمه اطهار(ع) و اولیای الهی همه چیز را اخروی می ببینند و تمام توجه شان به آخرت است اما اغلب انسان ها در بین این دو قطب جای دارند یعنی گاهی یاد آخرت می کنند و گاهی هم غفلت می کنند و مشغول دنیا می شوند.

حساب‌های بانکی دانشگاه شریف از فهرست تحریم‌های اروپا خارج شد

Posted: 03 Jul 2014 03:52 AM PDT

جرس: دادگاه اتحادیه اروپا با صدور دو حکم پیش‌شرط‌های تحریم‌های این اتحادیه را دقیق‌تر کرد. بر این اساس مسدود شدن حساب‌های بانکی دانشگاه صنعتی شریف تهران لغو می‌شود.

 

به گزارش خبرگزای آلمان، حساب‌های بانکی دانشگاه صنعتی شریف که توسط شورای وزیران اتحادیه اروپا مسدود شده بود، بار دیگر آزاد شد. این لغو مسدود شدن حساب‌ها بر اساس یک حکم دادگاه اتحادیه اروپا صورت گرفت.

 

دادگاه اتحادیه اروپا مستقر در لوکزامبورگ روز پنجشنبه ۳ ژوئیه (۱۲ تیر) با صدور دو حکم پیش‌شرط‌های تحریم‌های اتحادیه اروپا را تدقیق کرد. بر این اساس دادگاه مسدود شدن حساب‌های بانکی دانشگاه صنعتی شریف را بی‌اعتبار اعلام کرد.

 

در حکم دادگاه آمده است شورای وزیران نتوانسته ثابت کند که دانشگاه صنعتی شریف به رژیم ایران برای دور زدن قرارداد عدم گسترش سلاح‌اتمی کمک کرده است. از سوی دیگر، این شورا حاضر نشده است برای اثبات اتهام‌های خود اسنادی به دادگاه ارائه دهد.

 

این حکم دادگاه فعلا به مدت دو ماه قطعی نخواهد شد تا به شورای وزیران فرصت کافی برای ارائه مدارک اثباتی در این رابطه داده شود.

 

حکم لغو تحریم حساب‌های بانکی وزیر اقتصاد پیشین سوریه

حکم دیگر دادگاه در ارتباط با محمد نزال الشعار، وزیر اقتصاد و بازرگانی پیشین سوریه است که نام او در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه وارد شده است.

الشعار علیه ممنوعیت ورود به حوزه اتحادیه اروپا و بسته شدن حساب‌های بانکی‌اش اعتراض کرده بود. او می‌‌گوید که فقط بر اساس تخصص‌اش در امور اقتصاد که مورد تأیید محافل بین‌المللی است با وزارت اقتصاد و بازرگانی در سوریه همکاری کرده بود.

 

شورای وزیران از الشعار خواسته بود ثابت کند که پس از استعفایش دیگر هیچ‌گونه وابستگی نزدیک به رژیم بشار اسد ندارد.

 

در این رابطه نیز دادگاه اتحادیه اروپا اعلام کرد که این درخواست شورای وزیران از الشعار موجه نبوده است.
 

نامه محمد علی طاهری، زندانی عقیدتی به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل

Posted: 03 Jul 2014 03:52 AM PDT

جرس: محمد علی طاهری ،  بنیان گذار عرفان حلقه که چندین سال است در حبس به سر می برد، طی نامه ای به گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به افشای گوشه ای از مظالم موجود پرداخته است.


  محمد علی طاهری ،  بنیان گذار عرفان حلقه (اینتریونیورسالیزم) و دو طب مکمل ایرانی فرا درمانی و سایمنتولوژی ، از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ به جرم دگراندیشی معنوی و با اتهامات امنیتی و اخلاقی ، توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در ایران بازداشت شد و تا این تاریخ بر اساس همین اتهامات ، بدون محاکمه منصفانه و علنی ، بیش از سه سال است که در سلول انفرادی و بازداشت غیرقانونی به سر می برد. در طول این مدت شاگردان آقای طاهری با ارائه گزارش های مکتوب و گفت و گوی حضوری با دکتر احمد شهید در آمریکا و کانادا ، نام محمد علی طاهری را به عنوان زندانی عقیدتی که تحت فشار حکومت ایران قرار دارد ، قرار داده اند. چندی پیش هم نامه ای از سوی محمد علی طاهری خطاب به دکتراحمد شهید نوشته شد و در اختیار شخص وی قرار گرفت. این نامه هم اکنون در اختیار سحام قرار دارد و با توجه به اهمیت آن و طولانی بودن اش ، در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

محمد علی طاهری، در این نامه صراحتا ضمن برشمردن موارد صریح نقض حقوق بشر و تخلفات متعدد قضات دادگاه و بازپرس پرونده ، بازجوها و سایر مرتبطین پرونده خود و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی ، آمادگی خود را برای ادای شهادت حضوری و ارائه گزارش مبسوط در خصوص وضعیت حقوق بشر در بند ویژه سپاه پاسداران در زندان اوین اعلام کرده است.


در نامه محمد علی طاهری که در دو بخش مجزا تهیه شده است ، وی به ذکر جزئیات نقض حقوق انسانی خود و دیگر زندانیان محبوس در بند سازمان اطلاعات سپاه پرداخته است. آقای طاهری صراحتا در این نامه به طرح اتهامات ساختگی نیروهای امنیتی علیه خود پرداخته و به بیان جزییات آنها اقدام کرده است. از جمله به اتهام انتسابی ” ارتداد ، محاربه با خدا و رسول خدا ، توهین به مقدسات ، فساد فی الارض و سب النبی ، اقدام علیه امنیت ملی و …” می توان اشاره کرد. در بخش دیگری از این نامه ، وی عنوان می کند که هنوز پرونده اش باز است و امکان ایراد اتهامات جدید به وی وجود دارد. آقای طاهری از حکم اعدامی که بدون پشتوانه قضایی صادر شده ، سخن گفته که از این حکم برای تحت فشار قرار دادن وی ، جهت اخذ اعتراف علیه خود استفاده می شود.


وی در این نامه ، به شرح انواع فشارها و تهدیدات علیه خود و سایر اعضای خانواده اش توسط بازجو ، برای اخذ اعتراف به ارتداد می پردازد. فشارهای وارد شده به محمد علی طاهری به حدی بوده که وی چندین بار اقدام به خود کشی کرده است تا خود و خانواده اش را از گزند آسیب ها حفظ کند.


وی به طور مشخص بیان می کند که امکان ملاقات با وکلای خود و نیز حق استفاده از کتاب ها ، دست نوشته ها و اطلاعات مورد نیاز ، برای دفاع از خود را ندارد. ضمن این که بازجویان با دادن اطلاعات غلط و یک سویه به دادگاه و مراجع تقلید ، برای اخذ احکام و فتاوای مربوط به ارتداد و اعدام وی تلاش کرده و می کنند.


در متن نامه به مستقل نبودن قاضی پرونده و این که وی تحت فشار بازجویان اقدام به صدور رای و تصمیم گیری می کند ، اشاره شده است. تا جائی که آقای طاهری به ناچار برای رسیدن به کمترین حقوق یک متهم ، بیش از ۷ بار جهت اعتراض به این روند ، اقدام به اعتصاب غذا نموده ست. این در حالی است که به گفته آقای طاهری ، وی هنوز در بازداشتگاه اختصاصی اطلاعات سپاه پاسداران در بند ۲ – الف زندان اوین و به صورت انفرادی نگهداری و فقط در یک مدت کوتاه با یک زندانی دیگر هم سلولی بوده است و در این مدت هیچ گاه به بند عمومی منتقل نشده است که این خود نشانگر مفتوح بودن پرونده وی و تلاش بازجویان برای اخذ اعترافات تحت فشار است.
طاهری در نامه خود تاکید می کند که طرفداران و شاگردانش ، دستگیر و زندانی شده و تحت فشار و شکنجه های مختلف قرار می گیرند تا بر علیه وی شهادت داده یا از او شکایت کنند.
به جهت طولانی بودن نامه مذکور ، در روزهای آینده اقدام به انتشار این نامه به همراه قسمتی از دست نوشته آقای محمد علی طاهری می شود.

 

نمایشگاه «قصه دوزی های بی بی حاضر»

Posted: 03 Jul 2014 01:12 AM PDT

نخستین نمایشگاه انفرادی «بی بی حاضر امیدواری» هنرمند 88 ساله کازرونی که مدت هاست به دوخت و تولید عروسک های پارچه ای بر مبنای قصه های کهن پارسی مشغول است تا 13 تیر در خانه هنرمندان برپاست.

منبع: ایرنا

بیست و چهارمین روز از بحران عراق؛ پایان نا آرامی ها در کربلا

Posted: 02 Jul 2014 11:46 PM PDT

انتشار نقشه داعش برای تصرف ایران و اروپا
جرس: در پی ارسال جنگنده‌های روسی به عراق از سوی مسکو برای مقابله با جنگجویان داعش، وزارت دفاع عراق اعلام کرد محموله دیگری از جنگنده‌های سوخوی- ۲۵ روز سه شنبه وارد عراق شده است.همزمان و در بیست و چهارمین روز از بحران عراق، ارتش آن کشور اعلام کرد که نیروهای دولتی عملیات بزرگی را برای پاکسازی تکریت آغاز کرده‌ و کنترل بخش‌هایی از این شهر واقع در شمال بغداد را به دست گرفته‌اند. رئیس پلیس شهر کربلا نیز اعلام کرد که توانسته ناآرامی‌هایی که روز گذشته توسط طرفداران شیخ «محمود الصرخی»، مرجع مخالف آیت الله سیستانی ایجاد شده بود، به شکل کامل پایان دهند. در گزارشی دیگر اینکه؛ داعش پس از اعلام "خلافت اسلامی" در عراق و سوریه، نقشه‌ای از سرزمین‌هایی منتشر کرده که در پی تسخیر و حکومت بر آن است. براساس این نقشه، داعش درصدد تصرف مناطقی از جمله ایران و بخشی از اروپا در پنج سال آینده است.

 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، منابعی در دولت عراق اعلام کردند که برخی ساختمان‌ها و مراکز نظامی و امنیتی شهر تکریت از جمله دانشگاه این شهر به کنترل کامل نیروهای دولتی درآمده و حملات هوایی و توپخانه‌ای به مواضع شورشیان و تروریست‌های داعش در این شهر همچنان ادامه دارد.

شبه‌نظامیان مخالف دولت عراق و نیروهای داعش مدعی شده‌اند که توانسته‌اند وارد پایگاه نظامی اسپایکر، در شمال غرب تکریت شوند. این درحالی است که ارتش عراق نیز همچنان در حال پیشروی به سوی این شهر است و تجهیزات نظامی بیشتری را به تکریت گسیل داشته است.

 

بنا به گفته منابع محلی، درگیری‌ها در شهر تکریت به ویژه در پایگاه نظامی اسپایکر همچنان ادامه دارد.

 

در بغداد، پایتخت عراق نیز که چند هفته اوضاع آن آرام گزارش می‌شد، انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده باعث کشته شدن بیش از پنج تن و زخمی شدن 15 تن دیگر شد.

 

اوضاع در شهر کربلا نیز به گفته مسئولان امنیتی عراق کاملا تحت کنترل است و ما حصل خشونت‌های این شهر که بین هواداران یکی از شخصیت‌های دینی شیعه (آیت الله صرخی) و نیروهای امنیتی رخ داد، 45 کشته و ده‌ها زخمی شد.

 

رئیس پلیس کربلا: ناآرامی‌ها به طور کامل پایان یافت/گفت‌وگوی تلفنی اوباما و ملک‌عبدالله درباره عراق

رئیس پلیس شهر کربلا نیز اعلام کرد که ناآرامی‌هایی که روز گذشته توسط طرفداران شیخ «محمود الصرخی» ایجاد شده بود، به شکل کامل پایان دهند.
 

به گزارش فارس، بیست چهارمین روز بحران امنیتی در عراق درحالی آغاز شد که در روز گذشته شهر کربلا شاهد فعالیت مسلحانه شیخ «محمود الصرخی» بود که خود را مرجع دینی شیعیان در عراق می‌داند. در این درگیری ها، باعث شد 32 نفر در دو شهر کربلا و دیوانیه کشته شوند که دو نفر از کشته شدگان از نیروهای امنیتی بودند.

 

همچنین دیروز «نوری المالکی»ضمن هشدار به رهبران کرد درباره خطر جدایی و مسئله حق سرنوشت گفت: ماده 140 قانون اساسی به پایان نرسیده است و رفتار دولت کردستان قابل قبول نیست.

 

از سوی دیگر «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «اسامه نجیفی» رئیس پارلمان عراق، از تلاش‌های دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم حمایت کرد.
 

منابع غربی: ایران هفت جنگنده سوخو- ۲۵ به عراق داده است

در پی ارسال جنگنده‌های روسی به عراق از سوی مسکو برای مقابله با جنگجویان داعش، وزارت دفاع عراق اعلام کرد محموله دیگری از جنگنده‌های سوخوی- ۲۵ روز سه شنبه وارد عراق شده است.

هر چند منابع رسمی در این باره ابراز نظر قطعی نکرده‌اند، اما تحلیلگران امور نظامی معتقدند جنگنده‌هایی که دولت عراق از آن سخن می‌گوید از ایران آمده‌اند.

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از «بیزنس اینسایدر»، ایران روز سه شنبه، دهم تیرماه، هفت فروند از جنگنده سوخو- ۲۵ را به دولت عراق تحویل داد. دولت صدام حسین این هواپیما‌ها را در زمان جنگ خلیج فارس به ایران انتقال داده بود تا از حمله نیروهای ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در امان بمانند.

 

این هواپیماهای روسی که در اختیار سپاه پاسداران قرار داشت روز سه شنبه در پایگاه نظامی امام علی در بغداد به زمین نشستند. قرار است از این هواپیما‌ها، در کنار سایر هواپیماهای روسی که پیش از این به عراق فرستاده شده‌اند، در جنگ با ستیزه‌جویان اسلامگرای داعش استفاده شود.

 

«بیزنس اینسایدر» می‌نویسد که چهار خلبان عراقی و ده خلبان ایرانی مسوولیت پرواز این هواپیما‌ها را بر عهده خواهند گرفت.

 

رسانه‌های عراقی و وزارت دفاع عراق، ویدئوهایی از تحویل این جنگنده‌ها به نیروی هوایی این کشور منتشر کرده‌اند.

 

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، ایران از روز ۲۱ ژوئن در عملیات هوایی علیه مواضع جنگجویان داعش در اطراف بغداد مشارکت داشته است.

 

در همین حال، جوزف دمپسی، تحلیلگر امور نظامی، در مقاله‌ای که در وبسایت «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک» منتشر کرده است، می‌نویسد که ایران به دولت عراق قول همکاری‌های نظامی در مبارزه با جنگجویان داعش داده است.

 

هنوز از چند و چون این همکاری گزارشی منتشر نشده است، اما گفته می‌شود که تحویل جنگنده‌های روسی به عراق اولین محموله آشکاری است که از طرف ایران در اختیار عراق قرار می‌گیرد.

 

به گزارش «موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک»، در ویدئویی که وزارت دفاع عراق از هنگام تحویل این هواپیما‌ها منتشر کرده است، هر چند کل شماره هواپیما قابل رویت نیست، اما بخشی از شماره هواپیما که قابل رویت است نشان می‌دهد که از سیستم شماره گذاری رایج در ایران استفاده شده است.

 

این تحلیگران امور نظامی همچنین معتقدند که روش‌های به کار گرفته شده در استتار هواپیما که بر بدنه این جنگنده‌ها مشهود است، و همچنین دستکاری و تغییر علائم و نوشته‌های روی بدنه این جنگنده‌ها همگی حکایت از آن دارند که این محموله از ایران آمده است.

 

به نوشته جوزف دمپسی، به نظر می‌رسد که این هواپیما‌ها نسبت به سوخوی- ۲۵ روسی که اخیرا از سوی مسکو به عراق تحویل داده شده‌اند در شرایط بهتری قرار دارند.

 

هنوز مشخص نیست با توجه به تغییراتی که در این هواپیما‌ها داده شده است، آیا دولت عراق توان بهره برداری از آن‌ها را دارد یا اینکه ناچار خواهد شد از متخصصین و خلبانان ایرانی استفاده کند.
 

نقشه پنج‌ ساله داعش برای تصرف سرزمین‌ها

در گزارشی دیگر اینکه؛ داعش پس از اعلام "خلافت اسلامی" در عراق و سوریه، نقشه‌ای از سرزمین‌هایی منتشر کرده که در پی تسخیر و حکومت بر آن است. براساس این نقشه، داعش درصدد تصرف از جمله ایران و بخشی از اروپا در پنج سال آینده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، داعش نقشه‌ای را در اینترنت منتشر کرده که نشان‌دهنده سرزمین‌هایی است که این گروه اسلام‌گرای تروریستی درصدد تسخیر آن‌ها در طول پنج سال آینده است. روزنامه "دیلی میل" نقشه‌‌ای که در شبکه اینترنت در گردش است را بازنشر کرده است.

 

خاورمیانه، شمال آفریقا، بخش‌های وسیعی از آسیا، از جمله ایران و افغانستان، و بخش‌هایی از اروپا در این نقشه به رنگ سیاه نشان داده شده‌اند که به معنای سرزمین‌های مورد نظر "خلافت دولت اسلامی" است.

 

طبق این نقشه داعش می‌خواهد اسپانیا که به مدت هفتصد سال در سده‌های میانه (تا سال ۱۴۹۲ میلادی) جزو سرزمین‌های تحت خلافت اسلامی بود، و نیز کشورهای حوزه بالکان (شامل یونان، رومانی و بلغارستان) و شرق اروپا و اتریش را تصرف کند.

روز گذشته (سه‌شنبه، اول ژوئن / ۱۰ تیر) رهبر داعش، ابوبکر بغدادی که خود را "خلیفه" می‌نامد، برای نخستین بار در یک پیام صوتی مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست برای "جهاد مقدس" و برقراری "دولت اسلامی" به او یاری رسانند و عازم عراق و سوریه شوند.

 

پیام صوتی بغدادی دو روز پس از اعلام "خلافت" داعش در عراق و سوریه انتشار یافت. بغدادی که خود را "خلیفه‌ی دولت اسلامی" می‌نامد، اعلام کرد از آن‌چه که بر مسلمانان مظلوم رفته است انتقام خواهد گرفت و گفت: «حتا اگر مدتی هم طول بکشد، ما انتقام خود را خواهیم گرفت.»

 

رهبر داعش هم‌زمان صلح، آزادی، دمکراسی و سکولاریسم را "شعارهای گمراه‌کننده" بی‌دینان خواند.

 

گروه داعش مدام در تبلیغات خود خواستار بازگشت مرزهای جغرافیایی به دوره پیش از جنگ جهانی اول می‌شود. این گروه تقسیم امپراتوری عثمانی به‌وسیله نیروهای متحدین و طی قرارداد "سایکس – پیکو" را توطئه کشورهای غربی برای جدایی افکندن میان مسلمانان می‌داند.

مصر یک سال پس از برکناری مرسی، همچنان وضعیتی نامعلوم

Posted: 02 Jul 2014 11:28 PM PDT

جرس: نگاهی به رخدادهای مصر طی یک سال گذشته نشان می دهد برکناری رییس جمهوری پیشین به دست ارتش به جای بهبود اوضاع این کشور، در بسیاری از عرصه ها پیامدهای ناگواری به همراه داشته است.

 

بر اساس گزارش ها، مقام های مصر چهار تن از رهبران هوادار «محمد مرسی» رییس جمهوری برکنار شده این کشور، را بازداشت کرده اند.

ائتلاف هواداران مرسی با صدور بیانیه ای از مردم خواسته است دوازدهم تیرماه (سالگرد برکناری مرسی) در شهرهای مصر راهپیمایی گسترده به راه اندازند.

به گزارش ایران به نقل از «فرانس 24»، از زمان برکناری محمد مرسی در مصر، مقام های این کشور یورش های گسترده ای علیه هواداران وی به راه انداخته اند به طوری که بیش از یک هزار و 400 نفر در این کشور کشته و بیش از 15 هزار نفر که بیشتر آنان اعضای گروه اخوان المسلمین هستند، در زندان ها به سر می برند.

بیش از 200 تن از هواداران مرسی هم در دادگاه های این کشور به اعدام محکوم شده اند.

همچنین مسوولان مصر دهم تیرماه «مجدی حسین» رییس حزب «الاستقلال الاسلامی» و از رهبران برجسته «ائتلاف ملی پشتیبانی از مشروعیت» و همچنین «نصر عبدالسلام» رییس حزب «سازندگی و توسعه» را به همراه 2 نفر دیگر از رهبران این حزب دستگیر کردند.

به گزارش دهم تیرماه خبرگزاری فرانسه، ائتلاف پشتیبانی از مشروعیت با محکوم کردن بازداشت این افراد، از عنوان «آدم ربایی» برای آن استفاده و بر درخواست خود برای برپایی تظاهرات به هواداری از مرسی در دوازدهم تیرماه تاکید کرد.

هواداران مرسی به رهبری این ائتلاف از هنگام برکناری وی به طور مرتب علیه دولتمردان تازه مصر تظاهرات بر پا کرده اند که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی در هم شکسته شده است.

یک سال پیش در چنین روزهایی بسیاری از شهروندان مصر انتظار داشتند با برکناری مرسی، ثبات سیاسی و آرامش به این کشور باز گردد، اما با سپری شدن یک سال نه فقط اوضاع بهبود نیافته، بلکه تنش ها شدت بیشتری به خود گرفته است.

** اوضاع مصر یک سال پس از برکناری مرسی

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که برکناری محمد مرسی به دست ارتش سبب شد ناآرامی ها در این کشور به اوج خود برسد. از نگاه آنان این مساله نه فقط در عرصه سیاسی تاثیر ناگواری بر جای گذاشت، بلکه آثار و پیامدهای ناشی از آن در همه زمینه ها قابل مشاهده است.

در این پیوند، شبکه خبری «الجزیره» قطر نهم تیرماه گزارش کرد: از زمان برکناری مرسی به دست نظامیان، این کشور در باتلاقی از خشونت و خونریزی وارد شده و افزایش بحران اقتصادی هم تاثیر زیادی بر اوضاع شهروندان مصر بر جای گذاشته است.

بر پایه گزارش الجزیره، برکناری مرسی آثار ناگواری هم بر اوضاع سیاسی مصر گذاشته است.

پس از این رخداد بود که بسیاری از مخالفان ارتش کشته و شمار زیادی از هواداران آنان سرکوب شدند.

برکناری مرسی سبب شد نظامیان همه امور مصر را در اختیار گیرند.

به موجب نقشه راهی که پس از برکناری مرسی ارایه شد قانون اساسی این کشور هم به حالت تعلیق درآمد و قانون اساسی تازه ای تصویب شد.

همچنین کشتار، منزوی کردن، سرکوب، بازداشت مخالفان و سیاه نمایی رسانه ای علیه آنان شدت گرفت.

برای نمونه، بیست و سوم مرداد سال 1392 خورشیدی در میدان «رابعه العدویة» و «النهضة» قاهره حمام خونی به راه افتاد و صدها تن از هواداران محمد مرسی کشته یا زخمی شدند.

همچنین نیروهای امنیتی این کشور گروه اخوان المسلمین به ویژه شاخه سیاسی این گروه یعنی حزب «آزادی و عدالت» را هدف قرار دادند و هر فردی را که به هواداری از مرسی برمی خواست سرکوب می کردند.

این گروه اول مهرماه پارسال از ادامه فعالیت منع شد. کمسیارهای عالی دادگاه اداری، حزب آزادی و عدالت را منحل و اموال این گروه را در خزانه دولت بلوکه کرد.

افزون بر این، قانون منع تظاهرات به تصویب رسید و هر فردی که بدون موافقت وزارت کشور به راهپیمایی دست می زد با سخت ترین مجازات روبرو می شد.

به طور کلی رسانه های پشتیبان ارتش تصویری نامطلوب از گروه اخوان المسلمین و مخالفان برکناری مرسی ارایه کردند و هرگونه خشونتی که در این کشور رخ داد به این گروه نسبت دادند.

بر پایه گزارش نهم تیرماه الجزیره، پس از برکناری مرسی شاخص های اقتصادی مصر با رکود روبرو شد و قیمت کالاها و میانگین بیکاری افزایش یافت. ارتش این کشور اقتصاد را در کنترل خود در آورد و فشار زیادی بر مردم که بیش از 26 درصد از آنان زیر خط فقر زندگی می کنند، وارد کرد.

پیش از انتخاب «عبدالفتاح السیسی» فرمانده پیشین ارتش به عنوان رییس جمهوری مصر و ادای سوگند در روز هجدهم خرداد دولت موقت، با انتصاب گروهی از افسران و ژنرال ها در پست های حساس و همچنین سرکوب و ریشه کن کردن مخالفان برجسته، امور را به کلی از کنترل خود در آورد.

در این زمینه مرکز مطالعات «واشنگتن» طی پژوهشی در ماه آوریل(فروردین) نوشت: از زمان برکناری مرسی 25 ژنرال از نزدیکان عبدالفتاح السیسی بر مصر حکمرانی می کنند و شماری از نزدیکان وی پست های اصلی شورای نظامی و نیروهای مسلح را در اختیار دارند.

روزنامه «السفیر» لبنان نهم تیرماه نوشت: یک سال از برکناری مرسی در مصر سپری می شود، اما حوادث پی در پی در این کشور که در نتیجه این رخداد صورت گرفت، تاکنون اجازه نداده است نفسی تازه شود.

این روزنامه نوشت: انتظار می رفت سرنگونی اخوان المسلمین سبب بهبود اوضاع مردمسالاری، حقوق بشر، اقتصادی و اجتماعی شود، اما عکس این مساله رخ داد.

شعار ارتش در مبارزه با دهشت افکنی باعث شد به آزادی، حقوق بشر و مردمسالاری کمتر اهمیت داده شود. دولت موقت هم با تصویب اموری مانند محاکمه غیرنظامیان در دادگاه نظامی و قانون منع تظاهرات، قید و بندهایی را در زمینه حقوق بشر و مردمسالاری به وجود آورد.

این قانون باعث شد صدها نفر از فعالان در زندان گرفتار شوند و پلیس همان شیوه سرکوب دوره «حسنی مبارک» رییس جمهوری پیش از انقلاب مردم مصر، را در پیش گیرد.

همچنین روزنامه «المصریون» نهم تیرماه نوشت: یک سال از زمان برکناری مرسی که مسیر انقلاب مردمی مصر را به طور کامل دگرگون کرد، سپری می شود؛ سالی که بر مصر، مردم و تاریخ معاصر آن بسیار سنگین بود. سالی که گذشت آکنده از خون و درد برای مصری ها بود که طی 2 قرن پیش بی سابقه بوده است.

اگرچه برخی از تحلیلگران بر این باورند که برکناری مرسی و پیامدهای آن در ناگواری اوضاع مصر تاثیر داشته است، اما برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند برکناری دولت اخوان المسلمین در مصر باعث شد این کشور از چنگال تباهی رها شود.

این تحلیلگران مدعی اند مرسی و پشتیبانان وی طی یک سال حکومت در عرصه های گوناگون شکست خوردند.

در این پیوند، روزنامه «الاخبار» مصر دهم تیرماه نوشت: یک سال از حادثه برکناری مرسی سپری می شود و این رخداد به طور واقعی انقلاب بی سابقه ای در تاریخ ملت ها بود. در این روز میلیون ها نفر از مردم مصر برای نمایش اراده خود بیدار شد و به طور کامل مخالفت خود را با دولت مرسی و گروه اخوان المسلمین این کشور اعلام کرد.

این روزنامه مدعی شد راهپیمایی میلیونی علیه مرسی تنها وسیله پیش روی مردم مصر بود تا کشور را از تباه شدن رهایی بخشند زیرا مرسی و اطرافیان او در اداره امور مصر طی یک سال با شکست روبرو شده بودند و نزدیک بود در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکست دردناکی را برای کشور رقم زنند.

** نقشه راه نظامیان مصر

پس از برکناری رییس جمهوری پیشین مصر، نقشه راهی به دست نظامیان آماده شد که سه مرحله داشت. این مراحل به ترتیب تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس نمایندگان است.

اگرچه در ظاهر تاکنون 2 مرحله از این نقشه در مصر محقق شده و قرار است مرحله سوم هم تکمیل شود، اما مشاهده اوضاع مصر نشان می دهد تاکنون خواسته های انقلابیان برآورده نشده است.

در این پیوند، «حسین عبدالرزاق» عضو دفتر سیاسی حزب «التجمع» هشتم تیرماه در گفت و گو با روزنامه «الدستور» مصر گفت: انقلاب سی ام ژوئن اهداف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشت و هدف آن سرنگونی حکومت اخوان المسلمین مصر بود که دوازدهم تیرماه با برکناری محمد مرسی برآورده شد.

وی افزود: پس از برکناری مرسی ارتش با مشارکت نیروهای سیاسی نقشه راه آینده کشور را آماده کرد و مرحله اول این نقشه با تصویب قانون اساسی پیاده شد. مرحله دوم نقشه راه هم با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عملی شد.

به گفته عبدالرزاق، مردم مصر هم اکنون برای مرحله سوم نقشه راه (برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان) خود را آماده می کنند.

وی افزود: با برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان اهداف سیاسی انقلاب مردم مصر تحقق پیدا می کند، اما درباره اهداف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، این تحلیگر بر این باور است که تاکنون هیچ یک از این اهداف بر آورده نشده است.

اوضاع مصر نشان می دهد خواسته های مردمسالارانه مردم برآورده نشده و مصری ها که به امید زندگی بهتر، مرسی و پیش از آن مبارک را برکنار کردند هنوز در فضای بسیار سخت تری به سر می برند.

وجود شکاف های عمیق در جامعه مصر آینده سیاسی این کشور را با ابهام ها و پیچیدگی های عمیق همراه کرده است.

ظریف: در سه هفته آینده شاهد فرصتی تاریخ ساز خواهیم بود

Posted: 02 Jul 2014 11:28 PM PDT

جرس: در دومین روز از مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و نمایندگان جامعه جهانی، وزیر امور خارجه ایران گفت: در سه هفته آینده شاهد فرصتی منحصر بفرد و تاریخ‌ساز خواهیم بود.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف در مستندی که بمناسبت آغاز دور جدید و پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه پنج به اضافه یک تهیه شده است، اظهار کرد: سه هفته آینده فرصتی منحصر بفرد و مغتنم برای دستیابی به توافقی فراگیر بر سر برنامه انرژی اتمی ایران و پایان دادن به بحران بی نتیجه و غیر ضروری است که ما را از تعامل و رسیدگی بیشتر به چالش های مشترک از جمله رویداد های هولناک هفته های اخیر در عراق دور کرده است.

 

ما می توانستیم مساله هسته‌ای را در سال دو هزار و پنج حل کنیم. اما طرف‌های این مساله در آن زمان به سخنان من که تاکید داشتم «ایرانی‌ها به فشار حساس هستند » باور نداشتند. دولت بوش با درخواست تعلیق و پایان دادن همه فعالیت‌های غنی‌سازی ، دست‌یابی به توافق را غیرممکن ساخت. سپس آن‌ها بمدت هشت سال روی به تحریم و فشار آوردند. تحریم‌ها « فلج کننده » و حتی بمعنای عام « کشنده » بود. بیماران سرطانی ایران بعلت تهدید شدن بانک‌های بین‌المللی در سراسر جهان از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و عدم انتقال معاملات مالی ، قادر به تهیه و خرید داروهای مبارزه با سرطان با هزینه شخصی نبودند.

 

اما تحریم‌ها؛ برنامه هسته‌ای ایران را زمین گیر (فلج) نکرد. قتل دانشمندان هسته‌ای ، خرابکاری درتاسیسات هسته‌ای ما که می‌تواند خطرات و فجایع زیست محیطی بسیار جبران ناپذیری در پی داشته باشد و یا تهدیدهای مکرر نظامی نیز مانعی برای توقف فعالیت هسته‌ای ایران نشد. در حقیقت این اقدامات هیچ دستاوردی برای آن‌ها نداشت و نتیجه کاملا برعکس شد.

 

تاکید و پافشاری بر عدم غنی‌سازی؛ نتیجه‌ای جز صد درصد شدن شمار سانتریفیوژهای ما یعنی افزایش آن‌ها از کمتر از دویست دستگاه به تقریبا بیست هزار دستگاه نداشت. اجتناب و خودداری از فروش سوخت برای راکتور هسته‌ای تحقیقاتی ما که ساخت آمریکا است ، ما را وادار کرد خودمان سوخت را با افزایش میزان غنی‌سازی از سه و نیم درصد به بیست درصد، تهیه و تولید کنیم.

 

محروم کردن بیماران سرطانی ما از رادیو ایزوتوپ های پزشکی ما را مجبور کرد راکتور آب سنگین را که درآن زمان در حد یک ایده بود به یک نیروگاه تمام عیار که بتواند خیلی زود بازدهی داشته باشد، تبدیل کنیم و تهدیدها در خصوص بمباران و نابودی تاسیسات هسته‌ای ما، چاره‌ای جز ساخت تاسیسات هسته‌ای فردو که توسط رشته کوه‌ها محافظت می‌شود، پیش روی ما نگذاشت.

دولت‌های غربی فریاد برآوردند و از یاد بردند که خود باعث ایجاد چنین وضعی شده اند. همزمان با این‌که به تاریخ بیستم ماه ژوئیه نزدیک می‌شویم احساس من این است که بار دیگر هشدار دهم که دنبال کردن بازی مرغ ( مرغ یک پا دارد) با هدف از دست دادن توافق دقیقه آخری ، دستاورد و نتیجه ای بهتر از نتایجی که در سال دو هزار و پنج بدست آمد، در پی نخواهد داشت.

 

به آن‌هایی که همچنان بر این باورند«تحریم‌ها» ، ایران را به پای میز مذاکره کشانده است، فقط می توانم بگویم:(راهکار) فشار را نه در هشت سال پیش که درحقیقت در سی و پنج سال پیش ، آزموده‌اید. فشار باعث نشد که مردم ایران چه در گذشته و چه اینک و چه در آینده ، تسلیم شوند. ما هنوز برای خروج از تنش زمان داریم. احترام متقابل را بیازماییم. قطعا نتیجه خواهد داد. تلاش می کنیم که به توافق برسیم. نه توافقی خوب و یا بد بلکه توافقی پایدار و با دوام . و هرگونه توافقی؛در نتیجه درک متقابل از یکدیگر است و ربطی به موضع طرف‌های مقابل ندارد.

 

اراده و تمایل ما اتخاذ راهکارها و تدابیر قاطع برای تضمین دادن این‌که برنامه هسته‌ای ما همواره صلح‌آمیز خواهد بود ، می‌باشد. هنوز زمان داریم که به این توهم که ایران در صدد تولید بمب اتمی است، پایان دهیم. ما با تاریخچه بیش از دویست و پنجاه سال عدم تجاوزگری به مذاکرات باز می گردیم تا با دلیل و مدرک حقانیت خود را ثابت کنیم. دولت من همچنان بر پایان دادن به این بحران غیر ضروری تا بیستم ماه ژوئیه ،پایبند است. امیدوارم همتایان من نیز چنین تعهدی داشته باشند. نام من جواد ظریف است و این پیام ایران است.