جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


افشاگری ماموران امنیتی ایران

Posted: 21 Feb 2011 08:24 AM PST

 

قسمت دوم

 

اجرای “همراه شو عزیز” توسط یک گروه سوئدی برای حمایت از جنبش ایران

Posted: 21 Feb 2011 08:03 AM PST

اي پنجه ي انتقام برخيز..،

Posted: 21 Feb 2011 07:38 AM PST

م.ش.ا.م

اي ماه دگر محاق بشكن
واين بند، به اشتياق بشكن
آبستن ظلم شد زمانه
رويي بنما، فراق بشكن
اي آه، برآي و پشت اين ظلم
با قدرت احتراق بشكن
خورشيد شو از افق برون آي
واين ظلمت شب-سياق بشكن
ني صبر دواي درد، اي مرد
اين طاقت گشته طاق، بشكن
اي مشت، ز آستين ملت
خارج شو و اختناق بشكن
از زور و چماق خصم، مهراس
خود زور شو اين چماق بشكن
داد دل ياس و لاله بستان
زاين سبز ستيزِ ساق-بشكن
يك دست صدا ندارد اي مرد
مردي كن و اين نفاق بشكن
تنها نتوان شكستن اين ظلم
ما باش و به اتفاق بشكن
اي پنجه ي انتقام برخيز
واين هيبت و طمطراق بشكن
 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

یک مأمور انتظامی: این رفتار بسیجی‌ها در ذهن مردم می‌ماند

Posted: 21 Feb 2011 06:18 AM PST

گزارش مهدی خزعلی از فضای پادگانی اول اسفند
جرس: تهران، یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود.

 مهدی خزعلی، محقق، نویسنده و وبلاگ نویس منتقد دولت، به شرح گوشه ای از مشاهدات خود از اول اسفند – که بنا به ادعای حکومت در آرامش کامل بوده- پرداخت و همزمان با مقامات جمهوری اسلامی در مورد تداوم روند فعلی مقابله و برخورد با مردم اتمام حجت کرد.


خزعلی که بدلیل انتقاداتش در جریان سرکوب معترضات به نتایج انتخابات، دو بار نیز مورد بازداشت قرار و اهانت قرار گرفته بود، در گفتگو با دویچه وله، از وضعیت تهران در یک اسفند چنین می گوید :

"درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بودند و تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضد شورش بود."

وی همچنین از حضور پر تعداد خودروهای ضدشورش در خیابان پاستور، اطراف منزل میرحسین موسوی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: "تهران امروز یک‌شنبه، اول اسفند ۱۳۸۹ به یک پادگان نظامی تبدیل شده بود. مثل ۲۵ بهمن نبود. این‌بار نیروهای گارد، کاملا تجهیز شده آمده بودند. گشتی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر، میدان انقلاب، میدان آزادی زدم. همه جا مملو از نیروهای گارد بود. در خیابان کارگر به بسیجی‌هایی که در پیاده‌رو دسته‌جمعی با کلاه‌های ضد شورش و باتوم حرکت می‌کردند، گفتم، "مثل این که بنا بوده جنبش سبز راهپیمایی کند، شما راهپیمایی می‌کنید". در بلوار کشاورز جوان دانشجویی که از دانشگاه تهران بیرون آمده را گرفتند و او را جلوی چشم ما بد جوری زدند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز تظاهرات نیروهای ضدشورش بود."


مهدی خزعلی می افزاید "در همان مسیر متعرض ما هم شدند، با این که در ماشین بودیم. ماشین را نگه داشتند و گفتند شما فیلمبرداری می‌کردید. گفتم نه ما فیلمبرداری نمی‌کردیم. کاملاً فضا امنیتی بود. پیاده‌روها پر از جمعیتی بود که در خیابان انقلاب به سمت آزادی حرکت می‌کردند و مشخص هم بود که نیروهای امنیتی در بین جمعیت حرکت می‌کنند و نظارت خیلی شدیدی داشتند. پایین‌تر هم درخیابان پاستور، نزدیک منزل آقای میرحسین موسوی ۱۰ ماشین ضد شورش مستقر بود."


مأمور پلیس : این رفتار بسیجی‌ها در ذهن مردم می‌ماند
خزعلی درباره دیگر مشاهدات خود از وضعیت یک اسفند در تهران می‌افزاید: "امروز یک مامور پلیس پیش من درد دل می‌کرد. او گله می‌کرد و می‌گفت بسیجی‌ها وارد اتوبوسی شدند که ۲۰۰ سرنشین داشت. به زور زن و بچه را پایین ریختند تا یکنفر را دستگیر کنند. با چوب رفته بودند داخل اتوبوس. این رفتارها در خاطره‌ی مردم می‌ماند. اگر واقعاً براین باورند که تعداد مخالفین و منتقدین به تعبیر کیهان فقظ ۵۰ نفر هستند، نیازی نیست این جمعیت عظیم را به عنوان نیروهای ضدشورش و سرکوبگر به خیابان‌ها بیاورند. من فکر می‌کنم تظاهرات امروز (۱ اسفند ۱۳۸۹)، تظاهرات نیروهای ضدشورش بود. البته حضور مردم در خیابان‌ها خیلی زیاد بود. مردم در پیاده‌روها حرکت می‌کردند و برای این که درگیری نشود شعار نمی‌دادند."


مهدی خزعلی درباره کندی سرعت اینترنت در روزهای اخیر به دویچه‌وله گفت "از دیروز تا حالا سایت خودمان را هم نمی‌توانیم باز کنیم. به قدری سرعت اینترنت را پایین آورده‌اند که امکان باز کردن سایت‌های فیلترنشده هم نیست. از دو سال پیش گفتند، "فتنه" تمام شد، من فتنه را همین کسانی می‌دانم که سرکوب‌می‌کنند."


این وبلاگ نویس همچنین از اتمام حجت خود با مقامات حکومت خبر می‌دهد و خطاب به آنها گفته است "من با شما اتمام حجت می‌کنم و شرط می‌بندم. شرط می‌بندم اگر شما به معترضین مجوز راهپیمایی بدهید، در تهران ۱۰ میلیون نفر به خیابان می‌آیند. حالا شما می‌گویید جمعیت تهران این قدر نیست. همان طور که ماشالله، شما برای راهپیمایی‌هایتان از تمام شهرها آدم می‌آورید، ما نمی‌آوریم و اتوبوس هم نمی‌فرستیم. خود مردم می‌آیند. از تمام شهرهای اطراف می‌آیند. نگویید تهران ۱۰ میلیون جمعیت ندارد. نخیر، مطئمن باشید خیابان‌های تهران با ۱۰ میلیون معترض آرام و با سکوت پر خواهد شد. ما حاضریم مدیریت کنیم تا خدای نکرده کسی آزرده نشود. فقط شما دخالت نکنید."
 

عقب نشینی مجدد رئیس جمهور یمن و درخواست دیدار با مخالفان

Posted: 21 Feb 2011 06:08 AM PST

اعتراضات در یمن ادامه دارد
 جرس: در پی شدت یابی تحولات سیاسی در منطقه و بالا گرفتن موج اعتراضات مردمی، و همزمان با عقب نشیتی برخی حاکمان منطقه از مواضع قبلی خود، رئیس‌جمهور یمن نیز در پی تشدید درخواست‌های مردمی مبنی بر سرنگونی رژیم حاکم، بار دیگر برای گفت‌وگو با معارضان و پاسخ به مطالبات قانونی آنها اعلام آمادگی کرد.



به گزارش پایگاه خبری "الجزیره "، "علی عبدالله صالح " رئیس‌جمهور یمن بار دیگر اعلام کرد که برای پاسخ‌ به مطالبات قانونی معارضان آماده است. این در حالی است که تظاهرات علیه رژیم یمن برای یازدهمین روز متوالی همچنان در صنعاء و سایر شهرهای این کشور ادامه دارد.


علی عبدالله صالح روز یکشنبه اول اسفند ماه، طی یک سخنرانی درباره حوادث روی داده در عدن طی چند روز گذشته ابراز تاسف کرد و مدعی شد که مزدورانی دسیسه‌چین در خارج از چارچوب رژیم و قانون تلاش دارند تا یمن را نابود کنند و با برپایی تظاهرات بدون مجوز صفوف مردم یمن را دچار تفرقه می‌کنند.


وی بار دیگر از احزاب اپوزیسیون دیدار مشترک برای آغاز گفت‌وگوها دعوت کرد و گفت: ما آنها را برای گفت‌وگو و نشستن پشت میز مذاکرات فرا خواندیم و برای پاسخگویی به مطالبات آنها آماده‌ایم البته این مطالبات باید قانونی باشد تا ما به آنها پاسخ بگوییم.


صالح تصریح کرد که بعنوان رئیس‌جمهور و نه رئیس حزب کنگره ملی حاکم بر یمن با این معارضان گفت‌وگو خواهد کرد.


همزمان منابع خبری گزارش داده اند که شیعیان یمن اعلام کردند امروز(دوشنبه) به منظور ادامه فشارها برای استعفای رئیس جمهور این کشور، تظاهراتی را در شهر شمالی صعده برگزار خواهند کرد.


بر اساس این گزارش ها، محمد عبدالسلام سخنگوی گروهی شیعه از معترضین گفته است: تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه در استان صعده برای درخواست سرنگونی رژیم و پایان فساد و استبداد در یمن برگزار خواهد شد.

وی افزود: این تجمعات در حمایت از تظاهرات ضد دولتی در سراسر یمن از جمله صنعا(پایتخت یمن) برگزار می‌شود.


خبرگزاری رسمی چین، «شینهوا»، روز دوشنبه ٢اسفند- ٢۱ فوریه نوشته است "از زمان شروع تظاهرات ضد دولتی در سراسر یمن، شهر صعده که تحت کنترل شیعیان است شاهد هیچ تظاهراتی برای برکناری علی عبدالله صالح رئیس جمهور یمن نبوده و اخیرا به این خواستۀ عمومیِ مردم یمن پیوسته است."


صالح چند روز پیش اعلام کرده بود که برای دور آینده، نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد، اما این ادعا معترضان را راضی نکرد و خواستار برکناری وی شده اند.


گفتنی است طی روزهای اخیر، در شهر تعز، در جنوب یمن، دهها هزار تجمع کرده و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند، که دست کم دو معترض در اثر حملاتی که به آنها انجام شد و انفجار نارنجکی که به سوی آنها پرتاب گردید، کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند.


اعتراضات در یمن، الجزایر، بحرین، لیبی، مراکش و ایران همچنان به طور متناوب ادامه دارد.


 

برگزاری تجمعات اعتراضی ایرانیان در بریتانیا، آلمان، مالزی و ترکیه

Posted: 21 Feb 2011 05:36 AM PST

در حمایت از جنبش سبز و اعتراض به سرکوب مردم داخل کشور

جرس: همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای اخیر جنبش سبز در ایران، گروهی از ایرانیان خارج از کشور و حامیان جنبش سبز، با برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای لندن، فرانکفورت، کوالالمپور، نوشهیر (ترکیه)، برلین، مراتب اعتراض خود به حکومت جمهوری اسلامی را ابراز داشتند.


به گزارش منابع خبری جرس، در لندن صدها تن از حامیان جنبش سبز در قالب گروههای محتلف مدنی، سیاسی و دانشجویی، با برگزاری تجمعی در مقابل دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در لندن، ساعتها به بیان اعتراض خود و اعلام همبستگی با مردم ایران پرداختند.

بر اساس این گزارش، تجمع کنندگان با شعارها و پلاکاردهایی در حمایت از راهبران جنبش سبز در ایران، نسبت به حصر خانگی و فشارهای وارده بر آنان اعتراض کرده و همچنین خواستار توقف خشونت و قتل و بازداشت مخالفین و حامیان جنبش در داخل شدند. 

 

 

در این مراسم گروههای مختلف حامی جنبش سبز و جمعی از دانشجویان ایرانی مقیم بریتانیا حضور فعال داشتند.


همزمان در برلین نیز، تجمعی به دعوت کانون پناهندگان سیاسی و کمیته دفاع از زندانیان سیاسی در برلین برگزار شد که صدها تن از ایرانیان در کنار محلی بنام «کلیسای شکسته» در مرکز برلین گرد هم آمدند. 

 

 

به گزارش جرس، در جریان این مراسم، شعارهای اعتراضات اخیر ایران همانند "مبارک، بن علی، نوبت سید علی"، "چه تهران چه قاهره دیکتاتور باید بره"، "مصر، تونس، ایران، آوردگاه دلیران"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد"، "ترور شکنجه اعدام ملغی باید گردد" سر داده شد.


در مالزی نیز، بنا به گزارش تحول سبز، بیش از سیصد تن از سبزهای مالزی روز اول اسفند برابر با ۲۰ فوریه گرد هم آمدند. این تجمع به دعوت رسام (تشکیلات راه سبز ایرانیان مالزی) همزمان با فراخوان یک اسفند، به منظور گرامیداشت یاد شهدای جنبش سبز و در حمایت از رهبران جنبش صورت گرفت و در جریان آن، پوسترهایی از شهدای جنبش سبز بخصوص شهیدان صانع ژاله و محمد مختاری تهیه شده بود. 


همچنین حاضرین این مراسم با در دست داشتن نمادهای سبز و سیاه به یاد آوری شهدای جنبش سبز و حمایت از رهبران جنبش پرداختند. در طی این مراسم سرودهایی همچون “یار دبستانی”، “ای ایران” و “سر اومد زمستون” توسط حاضرین همخوانی و اجرا گردید. همچنین، ایرانیان شرکت کننده با دادن شعارهایی نظیر “زندانی سیاسی آزاد باید گردد” یاد زندانیان سیاسی جنبش را نیز گرامی داشتند.
این مراسم را با روشن نمودن شمع، نثار گل و قرائت فاتحه برای شهدا پایان یافت.


همزمان و به گزارش خبرگزاری آلمان و شاهدان عینی، شماری از ناراضیان ایرانی و پناهندگان سیاسی مقیم فرانکفورت آلمان نیز، به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در فرانکفورت حمله کرده و خساراتی وارد کردند. بر اساس این گزارش، آنها پس از کندن حفاظ پنجره‌های کنسولگری، شیشه‌های ساختمان را شکستند.

 

این گزارش افزود: مهاجمان در تظاهراتی برای همبستگی با معترضان ایران شرکت کرده ‌بودند و به گزارش شاهدان عینی، پلیس فرانکفورت نام و مشخصات چند تن از تظاهرکنندگان را یادداشت کرده است، که احتمال می‌رود علیه آنها پرونده قضایی تشکیل شود.


شاهدان عینی گفته اند قبل از هجوم پلیس، تعدادی از حاضرین به طرف در ورودی ساختمان رفتند و عکسهای کشته شدگان روز دوشنبه گذشته را بر دیوار شیشه ای نصب کردند و تعدادی هم نرده های آهنی ساختمان را درهم شکستند.
در مدت کوتاهی نیروی عظیمی از پلیس ظاهر شد و سراسر خیابان را بست. تظاهر کنندگان حق خروج از محاصره را نداشتند و کسی هم نمی توانست به صف آنها بپیوندد.


همزمان با ایران و چندین شهر دیگر جهان، گروهی از حامیان جنبش سبز و فعالین حقوق بشری قصد برگزاری مراسم بزرگداشت محمد مختاری و صانع ژاله، شهدای ٢۵ بهمن تهران در نوشهیر ترکیه را داشتند، که این مراسم با اقدام تند پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه مواجه و با بازداشت چندین ساعتۀ سه تن از فعالان این مراسم، ناتمام ماند. 

 


به گزارش منابع خبری، مدت زمانی از شروع این مراسم که به دعوت انجمن همبستگی فعالان تبعیدی برگزار شده و قرار بود از ساعت دو الی چهار در یک سالن سربسته برگزار شود، نگذشته بود که با حضور و دخالت نیروهای امینتی ترکیه و پایین کشیدن نماد های سبز ومشکی و پاره کردن عکس های شهدای بیست و پنج بهمن، مراسم با اختلال مواجه شد و از ورود سایر هم وطنان به محل مراسم نیز جلوگیری به عمل آمد.


بر اساس گزارش منابع خبری، در سوئد و آمریکا نیز مراسم مشابهی در جهت حمایت از جنبش سبز و اعتراض به سرکوب مردم ایران، برگزار گردید.
 

مشاور رئیس دولت: ما خودمان کتک خورده ایم، حال می گویند چرا از خودتان دفاع نمی کنید

Posted: 21 Feb 2011 04:52 AM PST

جرس: رئیس سازمان میراث فرهنگی و مشاور رئیس دولت، انتقادات اخیر به دولت در خصوص عدم موضع گیری در قبال حوادث پس از انتخابات به ویژه وقایع ٢۵ بهمن را وارد نمی داند.


به گزارش ایلنا، حمید بقایی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل عدم موضع گیری دولت نسبت به وقایع پس از انتخابات و انتقادات برخی اصولگرایان در این مورد، اظهار کرد: این از همان ایرادات بنی اسرائیلی است، زیرا ما خودمان کتک خورده ایم؛ حال می گویند چرا از خودتان دفاع نمی کنید؟


وی از بیان پاسخ روشن خودداری کرد و با طرح سوالاتی افزود: حوادث سال ٨٨ علیه چه کسی بود و نوک پیکان حملات در مقابل کجا بود؟ یعنی شما فکر می کنید که دولت واقعا در این مورد کوتاهی کرده و این انتقادات وارد است؟


سپس خبرنگار ایلنا از وی درخواست کرد که خودش جواب این سوالات را بدهد که بقایی در مقابل پاسخ داد: اول پاسخ این سوالات را بدانید، سپس سوال بپرسید!


گفتنی است محمود احمدی‌نژاد در گفت وگوی تلویزیونی كه یك روز بعد از حوادث ٢۵ بهمن داشت، در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینكه نظر دولت درباره وقایع روز قبل چیست، از ارائه پاسخ مشخص خودداری كرد و بجای آن به حمایت از اعضای دولتش پرداخت و گفت كه بهترین یارانش كه از قضا بیشترین زحمت را در دولت می‌كشند، مورد هجمه قرار دارند.
 

رهبر جمهوری اسلامی: وضع امت اسلامی باید تغییر کند و این دگرگونی بزودی حاصل خواهد شد

Posted: 21 Feb 2011 04:45 AM PST

جرس: رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه دوم اسفند ماه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، سفیران کشورهای اسلامی و گروهی از حامیان خود، اعتراضات ضد استبدادی منطقه را نشانه "افزایش ظرفیت بشر" برای بهره مندی از اسلام خواند و تأکید کرد: "دردهای ملتهای منطقه، تنها با کوتاه کردن دست شیطان بزرگ امریکا از سرنوشت ملتها و کشورها، علاج خواهد شد. "


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبری، آقای خامنه ای قیامهای مردمی منطقه را "بیداری اسلامی" ذکر کرد و با بیان اینکه "قیام در برخی کشورهای منطقه از جمله مصر و تونس، نشانه ای از بستوه آمدن ملتها و تلاش آنها برای نجات از تحقیر و ظلم است"، گفت "تحمیلات و دخالتهای مستکبران و در رأس آنها امریکا در زندگی اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و سیاسی کشورها، ملتها را بستوه آورده و به فکر چاره انداخته است. "


آقای خامنه ای بدون اشاره به نارضایتی مردم در ایران و بی توجهی حکومت به آنان و سرکوب معترضان و منتقدان داخلی، مدعی شد "نارضایتی مردم کشورهای غربی از تمدن مادی نیز قابل درک است و اگر مسلمانان بتوانند اسلام را به درستی به جهانیان معرفی کنند، مطمئناً گرایش عمومی به اسلام، جهان را دربر خواهد گرفت و این مسئله، وظیفه مسلمانان را در اصلاح بینش و رفتار خود سنگین تر می کند. "


رهبر جمهوری اسلامی ابراز عقیده کرد ملتها فهمیده اند سیاستهای امریکا و عواملش، عامل اصلی تحقیر و اختلاف و دو دستگی در میان ملتهاست بنابراین کلید حل مشکلات مسلمانان در جمع شدن بساط امریکا در منطقه نهفته است.


آقای خامنه ای "ایجاد شکاف میان ملتها و دولتها " را از دیگر "پیامدهای سیاستهای خاورمیانه ای امریکا" دانست و افزود: حضور ملتها در صحنه، تیغ زورگویی قدرتها را کُند می کند و اگر دولتها با خواستهای ملتها همراه شوند امریکا و هیچ سلطه گر دیگری نمی تواند اهداف خود را به آنها تحمیل کند.


وی اسراییل را "غده ای سرطانی و عامل انواع بیماری و «آفت سیاسی – اقتصادی» در منطقه" خواند و تاکید کرد "استکبار همه تلاش خود را برای حفظ این غده جنگ افروز و اختلاف افکن به کار گرفته اما تنفر ملتها از این غده سرطانی، امروز در منطقه آشکارتر شده است. "


آقای خامنه‌ای با اشاره به ویژگی‌های جمعیتی، جغرافیایی و منابع یک و نیم میلیارد مسلمان جهان افزود "وضع کنونی امت اسلامی باید متحول شود و این دگرگونی در آینده نه چندان دور حاصل خواهد شد."


گفتنی است در ابتدای این دیدار محمود احمدی نژاد طی سخنانی گفت "با وجود طراحی پیچیده مستکبران، ملتها در حال بیداری و گرایش به راه انبیاء هستند و نظام جمهوری اسلامی فریاد بلند دعوت الهی برای استقرار حکومت مصلح کل است."


گفتنی است طی روزهای اخیر و در پی قیام های اعتراضی مردم منطقه و پیروزی جنبش های تونس و مصر، دامنۀ اعتراضات ضد استبدادی، علاوه بر اردن، یمن، الجزایر، لیبی و بحرین، به ایران نیز کشیده شده و معترضان ایرانی در شعارهای خود رهبر جمهوری اسلامی را صریحا مورد خطاب قرار داده و خواستار سرنوشتی مشابه رهبران تونس و مصر برای وی شده اند.
 

برادر پاسدارم، مردمت را آزاد بخواه

Posted: 21 Feb 2011 04:12 AM PST

میثم بادامچی
  مردمت را آزاد بخواه و نه برده، برادر. مگرما چه از مردم و تونس مصر کم داریم که لایق آزادی نباشیم؟

 


می خواهم برادران سپاهی را مورد خطاب قرار دهم. خطابم را با استناد به نوشته به یاد ماندنی و سترگ یکی از فقهای بزرگ شیعه امامیه آغاز می کنم.  لابد می دانید، فقیه عالیقدر و مشروطه طلب آیت الله میرزای نائینی، کتابی دارد با عنوان "تنبیه الامه و تنزیه المله".  آنطور که نویسنده در مقدمه کتاب نقل می کند، هدف او از نوشتن کتاب تنبیه (متنبه ساختن) مخاطبان به "ضروریات شریعت" اسلام و تنزیه ملت از "زندقه و الحاد" استبداد است. آیت الله نائینی در این کتاب برداشت استبدادی از شریعت اسلام را مساوی الحاد و بی دینی (زندقه) می داند.

 

برادر سپاهی و پاسدار! شاید خودت بدانی که در این کتاب از دید نائینی دو نوع حکومت داریم.این دو نوع حکومت از نظر ماهیت صد در صد در برابر هم قرار دارند.

 

نوع اول که حکومت استبدادی و دیکتاتوری است که مشخصاتش از قرار زیر است (چون نثر فارسی نائینی قدری دشوار و قدیمی است، عین جملات ایشان را عمدتا بازنویسی کردم): حاکم مستبد (سلطان جائر) با مملکت و مردمان آن مانند اموال شخصی خودش رفتار می کند. مملکت را ملک خویش می پندارد و اهل آنرا مانند بندگان و غلامان خود می داند و حتی بدتر هم مرتبه حیوانات و "احشام" برای بهره کشی قلمداد می کند.  هرکس مخالف او بود او را از کشور تبعید می کند یا فراری اش می دهد، و یا "اعدام  [می کند] و قطعه قطعه به خورد سگانش [می] دهد" و "گرگان خونخواره را به ریختن خونش تهریش [تحریک]" می کند و آن گرگ ها را وادار به غارت اموال دشمنش می کند. خودسر بودن و بولهوسی حکومت و سیستم امنیتی شاخصه اصلی حکومت استبدادی از دید نائینی است. حکومت استبدادی هر مالی را بخواهد بدون توجه به رضایت مالکش مصادره می کند. " هرحقی را خواهد  احقاق و اگر خواهد پایمالش کند." یعنی معیار حق و ناحق حکومت می شود و نه قانون. حاکم مستبد مملکت را مانند مال الاجاره خود می پندارد و " اهتمامش در حفظ نظم و حفظ مملکت مثل سایر مالکین نسبت به مزارع و مستغلاتشان منوط به اراده و میل خودش باشد." یعنی مثلا اگر دستور بدهد در یک شب تعداد زیادی روزنامه و مجله بطور فله ای به دستور او بسته می شوند. چاپلوسان و متملقان اطرافش به پست های بالا می رسند (مثلا به زبان امروزی رئیس جمهور یا رئیس مجلس یا رئیس قوه قضا) می شوند و از همه بدتر آنکه این کارها را به نام دین انجام می دهد. ولی جائر" با قدسیت" که از صفات حضرت احدیت و خداوند متعال است، زشتی های خودش را می پوشاند و حتی "تقدیس" می شود. یعنی هاله ای از قداست و فرازمینی بودن دور اعمال خود می کشد تا خود را در ذهن دیگران مانند حق تعالی مستقل از پاسخ معرفی کند و مصداق"لایسئل عما یفعل و هم یسئلون" شمرده شود. 

 

از دید آیت الله  نائینی چنین نوعی از حکومت کاملا "دلبخواهانه" را "استبدادیه" ، "حاکم مطلق"، "مالک رقاب"، "ظالم"، "قهار" و امثال ذالک می نامند.  مرحوم آیت الله نائینی می نویسد: "ملتی را که گرفتار چنین اسارت و مقهور به این ذلت باشند، اسراء و اذلا[خواران] و ارقا [بندگان] گویند." حال مردمی که در ذیل چنین استبدادی زندگی می کند مانند حال یتیمان و صغیرانی است که خبری از دارائی های غصب شده خود ندارند و حاکم مستبد آنها را به نفع خودش و برای خودش و یارانش چپاول کرده است. می توان زندگی چنین مردمانی را مقایسه با زندگی "نباتات" و گیاهان کرد. لابد اصطلاح زندگی نباتی را شنیده اید. وقتی کسی نیمه مرده است و فقط با دستگاه آب و غذا دریافت می کند می گوئیم زندگی نباتی دارد. ملت بیچاره ای که تحت استبداد می زیید، مانند کسی هستند که فقط زندگی نباتی دارد. حظ او" ازحیات و هستی خود از قبیل بهره و حظ نباتات است که فقط برای قضاء حاجت دیگران، مخلوق و حظ استقلالی از خود ندارند." از دید نائینی ملت مظلومی که جاهل به حقوق خود است چنین وضعی دارد.

نائینی می گوید درجه استبداد از حکمران جائری به حکمران جائر دیگر فرق می کند. آخرین درجه استبداد "ادعای الوهیت" است که در مورد فرعون ها صادق بود. نائینی می نویسد: "تمام ویرانی های ایران و شنایع مملکت ویرانه ساز و خانمان ملت براندازآن سامان که روزگار دین و دولت و ملت را چنین تباه نموده و بر هیچ حد هم واقف نیست، همه از این باب است [که حکومت دیکتاتوری دارند]، "ولا بیان بعد العیان و لا اثر بعد عین".

 

قسم دومی از حکومت که آیت الله نائینی معرفی می کند و ماهیت آنرا کاملا متباین و متمایز از حکومت استبدادی می خواند، حکومت مشروطه است. حکومت مشروطه حکومتی است که در آن شخص حاکم "مقام مالکیت و قاهریت" مطلق ندارد و قدرتش محدود و مشروط است. بر خلاف نوع اول حکومت استبدادی، در حکومت مشروطه شخص اول مملکت به اصلاح قرآنی فاعل ما یشا و حاکم ما یرید نیست. یعنی نمی تواند هر کاری که دلش می خواهد انجام دهد و قوه قضائیه اش هر حکمی نظر سلطان اقتضا می کند صادر کند. رهبر در این نوع از حکومت به معنای حقیقی کلمه مساوی با تمام مردم است و قدرت او کاملا "محدود" است و قانون قدرت او را کاملا مشروط به "عدم تجاوز" از قیود و شروط مشخصی کرده است. در حکومت مشروطه مردم از قید منحوس اسارت آزادند و کاملا حق دارند بر حاکم شان و ولی امرشان نظارت داشته باشند. در حکومت مشروطه در صورتی که ولی فقیه یا سلطان از رعایت حدود عدالت و انصاف سر باز زده باشد، مردم می توانند و حق دارند او را مورد مواخذه قرار دهند و از مقامش عزلش کنند. نائینی می نویسد حاکمیت در صدر اسلام حاکمیت مشروطه بود و مردم کاملا حق داشتند خلفای چهارگانه را در صورت تخطی از عدالت مورد عتاب و سرزنش قرار دهندو حتی نافرمانی کنند." (تنبیه الامه و تنزیه المله، رسائل مشروطیت، تصحیح غلامحسین زرگری نژاد، صص 423-415)

 

برادر پاسدارم! امروز باید گفت متاسفانه در جمهوری اسلامی به خاطر نظریه ولایت مطلقه فقیه حکومت مشروطه نداریم و استبداد مطلقه حاکم است. کسی جرات نقد و پرسش از ولی فقیه (عزل که بماند)  را ندارد. دلها سوخته اند و لبها دوخته اند و خونها ريخته شده اند و دست های بريده و دامانها دريده.  حاکمیت جمهوری اسلامی، اگر نه به تمام خصلت هائی که آیت الله نائینی صد سال قبل در مورد استبداد سلاطین قجری به خوبی توصیف کرده بود، به اکثریت آنها دچار است. روحانی حکومتی و متملقی مانند پناهیان در یک سخنرانی که در ان بدترین توهین ها را به سبزها و رهبران سبز می کند و شاخ و نشان برای اعدام می کشد، می گوید مقام معظم رهبری عصمت اکتسابی دارند. یعنی ولی فقیه را در حد امامان معصوم می نشاند بدون هیچ واهمه ای[1].  همین مانده که ادعای الوهیت ایشان را بکند. کهریزک و تجاوز و قتل هم که پس از انتخابات سال قبل فراوان داشته ایم. تقلب سازمان یافته در انتخابات و دزدی رای ملت را هم که خودت می دانی. برخی کسانی که مردم را در روز 25 بهمن و 1 اسفند و در وقایع پس از انتخابات سال 88 کتک می زدند و می زنند، در خشونت دست کمی از گرگ ها و سگ ها ندارند. همان درجه از سبعیت. ندا آقا سلطان به دست اراذل تیر می خورد، سهراب اعرابی کشته می شود، محمد مختاری، جوان کم سن و سالی که می توانست برادر هرکدام از ما باشد، عشقش به فوتبال را به گور می برد و از صانع ژاله کرد دانشجوی هنر علاقمد آیت منتظری منتقد حکومت، وقیحانه جاسوس حسین شریعت مداری بازجو معرفی می شود و برایش خلق الساعه کارت بسیج تقلبی صادر می شود.

 

برادر پاسدارم! تا کی دروغ و نیرنگ را تحمل می کنی؟ جوانان وطن هر روز دارند کشته و زندانی می شوند، بهشان کثیف ترین دروغ ها از سوی گروهی زورگو و ستمگر، گرچه قلیل، نسبت داده می شود و تو ساکتی و دم فروبسته ای. این بود غیرت تو؟ کجاست آن همت و باکری و علم الهدائی که وقتی دید سربازان بعثی چه بر سر زنان و مردان سوسنگردی و هویزه از تجاوز و کشتار آورده اند، طاقت نیاورد و خواب را بر چشم صدام، آن دیکتاتور ملعون و حقیر و خودفریفته، حرام کرد؟ 

 

برادرم پاسدارم! مصر آزاد شد و ما هر روز بیشتر حسرت می بریم که چطور ارتش مصر از مردمش در برابر اراذل و اوباش شتر سوار و چاقو کش محافظت کرد، ولی تودر برابر زنجیر کشانی که در روز روشن قداره می کشند و رجز می خوانند و مبارز به صحنه می طلبند ساکتی. یکم اسفند هم گذشت و ما هیچ صدائی از تو نشنیدیم. به یاد بیاور این آیات قرآن در سوره طه را که در آن حق تعالی خطاب به موسی فرمود: "وَاضْمُمْ يَدَكَ إِلَىٰ جَنَاحِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرَىٰ -- لِنُرِيَكَ مِنْ آيَاتِنَا الْكُبْرَى -- اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ". "و [موسی] دست خود را به پهلويت ببر سپيد برمى آيد [اين] معجزهاى ديگر است (۲۲) تا به تو معجزات بزرگ خود را بنمايانيم (۲۳)به سوى فرعون برو كه او به سركشى برخاسته است (۲۴)"



مردمت را آزاد بخواه و نه برده، برادر. مگرما چه از مردم و تونس مصر کم داریم که لایق آزادی نباشیم؟

 



[1] http://www.youtube.com/watch?v=Gvd_DIbUSkY&feature=player_embedded

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

دستگیری پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر

Posted: 21 Feb 2011 04:02 AM PST

بازداشت دانشجویان در ایران ادامه دارد

جرس: در ادامه موج بازداشت های اخیر، روز یکشنبه اول اسفند ماه، در جریان مراسم بزرگداشت شهدای اخیر جنبش سبز، پنج تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر نیز، در هجوم نیروهای نیمه نظامی به دانشکده علوم آن دانشگاه بازداشت شدند.


این بازداشت ها در حالی انجام شد که روز اول اسفندماه، در پی مراسم بزرگداشت شهدای ۲۵ بهمن در تهران، مقامات انتظامی از آرامش کامل در پایتخت خبر داده بودند.


به گزارش دانشجونیوز در ادامه برخوردهای صورت گرفته با دانشجویان، ظهر یکشنبه نیروهای وابسته به نهادهای امنیتی، با هجوم به دانشکده علوم دانشگاه خواجه نصیر پنج تن از دانشجویان این دانشگاه را بازداشت کردند. بهنام مومنی، علی محبی، سینا جمولی، سعید ابریشمی و یکی از دانشجویان رشته فیزیک این دانشگاه که هویت وی هنوز معلوم نشده است، دانشجویانی هستند که پس از ضرب و شتم شدید بازداشت شدند.


این گزارش افزود "از محل نگهداری این دانشجویان کماکان خبری در دست نمی باشد."

گزارش های منتشر شده حاکی از بازداشت های گسترده در روزهای اخیر برای جلوگیری از ادامه تجمع های اعتراضی علیه حاکمیت می باشد. در روزهای گذشته نیز شمار زیادی از دانشجویان دانشگاه شریف با حمله به این دانشگاه بازداشت شده بودند.


همچنین بنا به گزارش منابع خبری، حبیب فرحزادی و سهراب جعفری، دو فعال دانشجویی دانشگاه تهران، روز یکشنبه اول اسفند ماه، در جریان تجمعات جنبش سبز جهت برگزاری مراسم هفتم شهدای ٢۵ بهمن، توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش منابع خبری جرس، حبیب فرحزادی، دانشجوی محروم از تحصیل دانشکده‌ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو انجمن دانشجویان دموکراسی‌خواه این دانشگاه، بعد از ظهر روز یک ام اسفندماه دستگیر شد و بنا براین گزارش سهراب جعفری دانشجوی دانشکده علوم آن دانشگاه نیز در حوالی میدان ولیعصر توسط نیروهای امنیتی دستگیر گردید.

در جریان تجمعات یکم اسفندماه تهران، سعیده عسگری و فرناز کمالی دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز بازداشت شده اند و طبق گزارش منابع دانشجویی، ایمان صدیقی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز توسط نیروهای امنیتی مازندران دستگیر شد .

گفتنی است تعدادی از دانشجویان دانشگاههای تهران در روزهای اخیر دستگیر شده اند که اطلاعات کافی و دقیقی از اسامی آنها در دست نمی باشد.