جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پاسخ اخوان المسلمین مصر به رهبر جمهوری اسلامی

Posted: 04 Feb 2011 05:45 AM PST

این قیام، انقلاب تمام مردم مصر است نه یک انقلاب اسلامی
جرس: همزمان با تاکید مخالفان بر کناره گیری حسنی مبارک از قدرت، و تداوم فریاد معترضان در خیابان‌های مصر که در دومین جمعۀ اعتراضات همچنان فریاد می‌زنند "فرار مبارک"، و در حالیکه وی اعلام کرده است که از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد، منابع خبری غرب اعلام کردند که "متحدین غربی حکومت مصر نیز سقوط وی را پذیرفته اند و "دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور، برای برکناری فوری حسنی مبارک است." 


بر اساس گزارش منابع خبری غربی، آمریکا پیشنهاد کرده است که مبارک باید فورا برکنار شود و پس از وی، عمر سلیمان مسئولیت دولت موقت را بر عهده گیرد و در ترکیب این دولت موقت نیز، سهمی برای گروه اخوان‌المسلمین در نظر گرفته شود.


امروز جمعه چهارم فوریه- ۱۵ بهمن ماه، رهبر جمهوری اسلامی نیز در خطبه های نماز جمعه تهران گفت: "پس از سالها مجاهدت، مشاهده می کنیم که انعکاس صدای انقلاب اسلامی امروز در مناطق دیگری از جهان اسلام با قدرت و قوت شنیده می شود و حوادث شمال آفریقا، مصر، تونس و کشورهای دیگر، برای ما معنای خاصی دارد. تحولات اخیر در منطقه همان بیداری اسلامی تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران است."


بلافاصله بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی، جمعیت اخوان المسلمین مصر، در
وبسایت رسمی خودش پاسخی سریع و صریح به این سخنان ابراز داشت و نوشت "جمعیت اخوان المسلمین، این قیام را انقلاب تمام مردم مصر می داند، نه صرفا یک انقلاب اسلامی"، و تاکید کرد که "انقلاب مصر، انقلاب همه مسلمانان و مسیحیان با تمام گرایشها و تمایلات سیاسی مختلف و متفاوت است."
این گروه که از قدرتمندترین شاخه های اپوزیسیون مصر است، امروز همچنین اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.


همزمان یک عضو كمیته موسوم به «انقلاب ملی مصر» اعلام كرد كه این كمیته پس از رایزنی‌های طولانی و با هدف حمایت از جوانان مصری و اقدامات قانونی آنها برای مقابله با حامیان حکومت مبارك تشكیل شده است.


به گزارش منابع خبری عربی و غربی، روز جمعه چهارم فوریه، در یازدهمین روز از اعتراضات و دومین جمعۀ تحصن معترضان مصری، این روز "رفتن مبارک" نام گذاری شده است.

طی روزهای اخیر محمد البرادعی، از رهبران جنبش مسالمت آمیز علیه حکومت مصر، به رئیس جمهور حسنی مبارک اولتیماتوم داده بود که روز جمعه (امروز) آخرین فرصت وی برای کناره گیری از قدرت است.


اما حسنی مبارک در مصاحبه ای اختصاصی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا، مدعی شده بود که اگر استعفا دهد، در مصر "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد." وی در واکنش به تاکید اوباما بر آغاز هر چه سریع تر انتقال قدرت، خطاب به مقامات آمریکا و کسانی که خواستار کناره گیری او از قدرت شده اند گفت: "شما مصر و فرهنگ آن را نمی شناسید و نمی دانید در پی کناره گیری من چه رخ خواهد داد."


دیگر باید برود
درحالیکه مقامات آمریکایی طی روزهای قبل خواستار خویشتنداری هر دو طرف در مصر و پرهیز حکومت از رفتار خشن با معترضین شده بود، طی دو روز گذشته و در پیِ حملات خشونت بار و مرگبارِ لباس شخصی های حامی حکومت به مردم، غرب و آمریکا تغییر موضع داده و خواستار کناره گیری فوری حسنی مبارک از قدرت شده اند و به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، دولت آمریکا در حال مذاکره با عمر سلیمان، معاون رئیس‌جمهور مصر، برای برکناری حسنی مبارک است.


بر اساس طرح آمریکا، عمر سلیمان سپس بایستی تغییرات سیاسی را در این کشور آغاز و کنترل کند. روزنامه "نیویورک تایمز" منابع اطلاعاتی خود را در مورد این طرح، دیپلما‌ت‌های عربی و نمایندگان دولت آمریکا عنوان کرده است. در گزارش این روزنامه آمده است: "نکته مهم برای عملی کردن طرح آمریکا، جلب نظر موافق ارتش مصر است."


از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که هیئتی از نمایندگان بلندپایه آمریکایی در حال مذاکره با دولت مصر برای برکناری فوری حسنی مبارک است. آنها تاکید کرده اند دولت موقتی که پس از مبارک تشکیل خواهد شد، بایستی راه را برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه فراهم کند.


نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود از موافقت رئیس‌ارتش مصر، ژنرال حافظ عنان، و وزیر دفاع این کشور، محمد حسین طنطاوی، برای حمایت از دولت موقت آتی خبر داده است.


روز وداع و عزیمت
معترضان مصری که روز جمعه چهارم فوریه را "روز وداع" و خداحافظی حسنی مبارک از قدرت نام نهاده اند، مجددا به میدان تحریر (آزادی) قاهره آمده و از حضور و حملات مجدد لباس شخصی های حامی حکومت خبری نیست، اما ارتش حضوری قوی در میدان دارد و کارت شناسایی برخی تظاهرکنندگان را کنترل کرده و بر اوضاع مسلط است.


گزارش خبرگزاری فرانسه حاکیست سربازان با کلاهخود و پوشش ضد گلوله در محل مستقرند و حضور آنها در همه جا بیشتر شده است. همچنین نیروهای ارتشی با سیم خاردار میدان تحریر را، که به محل اصلی تجمعات تبدیل شده است، محصور کرده اند و مانع نزدیک شدن و حملۀ مجدد حامیان حکومت به معترضانِ متحصن می شوند.


به گزارش این سامانه خبری، صدها هزار معترض مصری امروز در چارچوب آن چه "روز عزیمت" یا وداع نام گرفته، بار دیگر با تجمع در میدان تحریر (رهایی) قاهره خواستار برکناری و عزیمت حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، شدند.


این معترضان به طور جمعی در این میدان نماز خوانده و برای برکناری حسنی مبارک از ریاست‌جمهوری دعا کردند. 

 


طی دو روز گذشته (چهارشنبه و پنجشنبه -دوم و سوم فوریه)، میدان تحریر (آزادی) قاهر صحنه جنگ میان هواداران مبارک و معترضان ضد حکومتیِ خواهانِ برکناریِ وی بود، که تعدادی زیادی کشته و زخمی از معترضین بر جای ماند. 

 

 

موج بازداشت ها ادامه دارد
شبکه تلویزیونی الجزیره همچنین ظهر جمعه اعلام کرد که نیروهای گارد امنیتی مصر، با حمله به دفتر سازمان حقوق بشر مصر، ۳۰ نفر از جمله ۲تن از اعضای سازمان عفو بین الملل را دستگیر کرده اند.


این شبکه اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی، به دفتر شورای حقوق بشر مردم مصر حمله و ۳۰ نفر از اعضای این شورا را دستگیر کردند. بر اساس این گزارش، ۲ تن نفر از اعضای سازمان عفو بین الملل نیز در این حمله دستگیر شده اند.


همچنین نیروهای امنیتی مصر، گروهی از مردم را در اطراف میدان تحریر (آزادی) درحالیکه قصد داشتند به تظاهرات و تحصن میدان بپیوندند، به زور سوار اتومبیل کرده و به محلی نامعلوم انتقال داده اند.


تسلیم نمی شویم
فعالان اعتراضات می گویند در برابر اقدامات خرابکارانۀ ماموران امنیتی و لباس شخصیِ حامی حکومت تسلیم نخواهند شد و تا برکناری یا کناره گیری وی از قدرت، به اعتراض و تلاش خود ادامه خواهند داد.


همچنین اخوان‌المسلمین، گروه اسلام‌گرای مخالف حسنی مبارک و قدرتمندترین شاخه از اپوزیسیون مصر، روز جمعه اعلام کرد که سران این گروه قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.


گفتنی است روز گذشته (پنجشنبه) در پی اوج گرفتن اعتراضات در مصر، روز گذشته (پنجشنبه) دادستان کل آن کشور، تعدادی از وزرا و مسئولان سابق دولتی و حکومتی را ممنوع الخروج اعلام کرد و خاطرنشان ساخت که حساب های بانکی آنها نیز مسدود شده است.


احمد شفیق، نخست وزیر جدید مصر نیز غروب پنجشنبه در تلویزیون دولتی مصر حاضر شده و اعلام کرده بود که با وضعیت فعلی، "اوضاع از کنترل خارج شده است" و حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر نیز ادعا کرد که اگر استعفا دهد، در کشورش "هرج و مرج حکمفرما خواهد شد."

طی روزهای اخیر، خبرنگاران پوشش دهندۀ حوادث و رویدادهای مصر، مورد ضرب و شتم و بازداشت ماموران لباس شخصی و امنیتی آن کشور قرار گرفته و بسیاری از وسائلشان از بین رفته یا تجهیزات آنها ضبط شده است.


بنا به گزارش خبرگزاری ها، در بین تجمع‌کنندگان امروز در میدان تحریر، زنان و کودکان نیز حضور جدی و فعال داشته و افرادی از قشرهای مختلف به چشم می‌خورند.
سرویس خبری بی بی سی گزارش داد که اصلی‌ترین خواسته تجمع‌کنندگان برکناری مبارک است و شعار می‌دهند که "او را به عربستان بفرستید". "او را به اسرائیل بفرستید."


این گزارش افزود "بعد از خشونت‌های اخیر علیه معترضان، در شرایط کنونی، حکومت مصر در بین تجمع‌کنندگان در اسکندریه طرفداری ندارد و مخالفان دولت می‌گویند مبارک هر جا که می‌خواهد برود و فقط مصر را ترک کند."


بنا به گزارش شبکه های عربی و غربی، ظهر جمعه چهارم فرویه، اوضاع شهرهای اسکندریه، سوئز، پورت سعید، اسماعیلیه، دمیاط، دمنهور، المنیا، الزقازیق، کفر الشیخ، الفیوم، أسیوط، ملوی، القوصیه، دیروط و کوم امبو بحرانی است و مخالفان خواستار برکناری مبارک بوده و معتقدند وی رفتنی است.

  

تنظیم: حمیدرضا ظریفی نیا

خطیبان نماز جمعه: تاکید بر تشکیل انترناسیونالیسم اسلامی با رهبری ولی فقیه ایران

Posted: 04 Feb 2011 04:50 AM PST

 

جرس: خطیبان نماز جمعۀ پانزدهم بهمن ماه ٨٩، جملگی بر این باورند که اعتراضات و قیام مردم کشورهای منطقه طی هفته های اخیر، تحت تاثیر مستقیم انقلاب اسلامی ایران، آرمان ها و شعارهای آن بوده و وعده های سی سال اخیر مقامات ارشد جمهوری اسلامی در حال تحقق می باشد.

 

نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در شهرها و استانهای کشور، امروز در خطبه های خود اظهار عقیده کردند که "خاورمیانه ای اسلامی در حال تحقق است" و مسلمانان البته زیر بیرق ولی فقیه جمهوری اسلامی می توانند انترناسیونالیسم اسلامی را شکل دهند و "زمینه ظهور امام زمان را فراهم نمایند."

 

خطیبان جمعه همزمان از "فقدان رهبری دینی" و عدم تابعیت رهبران اعتراضات منطقه از رهبران ایران انتقاد کرده و مدعی شدند "اگر در این کشورها رهبران سیاسی یا ملی گراها به قدرت برسند، كمتر به دین توجه دارند و هركجا كه منافع سیاسی آنها تامین شود، اهل سازش خواهند بود ولی رهبری دینی هرگز اینگونه نیست. "

 
 

تهران، آقای خامنه ای: حسنی مبارک، حسنی نامبارک است

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعۀ ۱۵ بهمن ماه ٨٩ تهران، اعتراضات ضد حکومتی مردم را یك "زلزله واقعی" ذکر کرد و ضمن نام نهادن حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر به "حسنی نامبارك"، وی را "نوكر آمریكا" و "ذلیل کنندۀ ملت مصر" نامید.

 

به گزارش ایرنا، آقای خامنه ای در خطبه های نماز خود همچنین گفت "اگر ملت مصر به كمك و توفیق الهی بتواند این كار را پیش ببرد، آنچه برای سیاست‌های آمریكا در منطقه بوجود خواهد آمد یك شكست غیرقابل جبران است. امروز بیش از خود مسئولان فراری تونس و مسئولان مصری، اسرائیلی‌ها نگران این حوادث هستند؛ صهیونیستها بیش از همه نگرانند و می‌دانند كه اگر مصر از هم‌پیمانی آنها دست بكشد و در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرد چه اتفاق عظیمی در این منطقه خواهد افتاد و پیش‌بینی‌های امام بزرگوار ما تحقق پیدا خواهد كرد لذا حوادث فوق‌العاده مهم است. "

 

رهبر جمهوری اسلامی بدون اشاره به علل اولیه و آغازین اعتراضات منطقه یعنی فقر و بیکاری و تورم، اظهار عقیده کرد "غربی ها  در تحلیل‌ها سعی می‌كنند عامل اصلی این قیام‌ها ندیده گرفته شود، و اشاره به مسائل اقتصادی و غیراقتصادی می‌كنند كه البته این مسائل در حوادث اخیر مؤثر است اما عامل اصلی این حركت عظیم مردم در تونس و در اوج آن در مصر احساس تحقیری است كه در مردم به خاطر وضعیت سرانشان و نوكری آنها نسبت به آمریكا به وجود آمد. "


وی بدون اشاره به حمایت های زین العابدین بن علی رییس جمهور مخلوع تونس از محمود احمدی نژاد، گفت "در تونس نیز این رئیس‌جمهور فراری، به طور كامل وابسته به آمریكا بود و حتی گزارش‌هایی داریم كه وی وابسته به سازمان جاسوسی آمریكا(سیا) بود.وابستگی، نوكری و اطاعت محض رژیم كنونی مصر از آمریكا و اسرائیل عامل اصلی قیام مردم این كشور است."

 

رهبر جمهوری اسلامی همچنین جنبش سبز مردم ایران و اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری را مجددا با لفظ "فتنه" خطاب کرد و مدعی شد "آخرین نمایشنامه دشمن برای ملت ایران نیز همین فتنه ٨٨ بود که به صحنه آمد. همانطور که بارها تاکید کرده ام طراح و نقشه کش و مدیر صحنه در بیرون این مرزها بوده و هست و بعضی ها در داخل، دانسته و ندانسته با آنها همکاری کردند."

 

 

قم، سعیدی: انترناسیونالیسم اسلامی زیر پرچم ولایت فقیه جمهوری اسلامی

محمد سعیدی درخطبه های نماز جمعه قم خطاب به ملت مصر و سایر مردم منطقه گفت: مسلمانان جهان یك امت واحده بودند كه در اثرغفلت، توطئه دشمنان و فرومایگی حاكمان تكه تكه شده اند و اكنون همه باید با اتحاد و یكپارچگی، مجد و عظمت اسلام را زیر پرچم ولایت امر مسلمین بازیابیم.  وی ادامه داد: ملت های مسلمان علیه خائنان و متجاوزان به اسلام به سركردگی آمریكای جنایتكار و كشورهای غربی و اسراییل، قیام کنند و زمینه ظهور امام مهدی را فراهم نمایند. 

 

خطیب جمعه قم افزود: اگر رهبران سیاسی یا ملی گراها به قدرت برسند كمتر به دین توجه دارند و هركجا كه منافع سیاسی آنها تامین شود اهل سازش خواهند بود ولی رهبری دینی هرگز اینگونه نیست.  مگر ملی گراها می توانند توده های مردم را به حركت درآورند، تنها ولایت فقیه و مرجعیت شیعه است كه مصلحت دین، مردم و جامعه را بر همه چیز ترجیح می دهد و قادر است مردم را به حركت درآورد.

 

امام جمعه موقت قم با انتقاد ازصدا و سیما گفت: برخی برنامه های صدا و سیما كه برای تاریخ انقلاب پخش می شود تبلیغ ملی گراهایی است كه نواب مظلوم در زندان آنها بود.

 

تبریز، مجتهد شبستری: قیام منطقه تحت تاثیر ماست

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: ملت های مسلمان خاورمیانه در حركت های عدالتخواهانه خود و قیام علیه حكام ظالم از انقلاب ملت ایران الهام گرفته اند.


محسن مجتهدشبستری در خطبه های نمازجمعه تبریز افزود: حسنی مبارك علاوه بر اینكه دست نشانده و هم پیمان آمریكا و اسراییل، در طول سالهای گذشته خیانت های بزرگی در حق ملت های منطقه انجام داده است.


وی بدون اشاره به اینکه حسنی مبارک بعد از سقوط حکومت پهلوی و  بعد از پیروزی انقلاب ایران به قدرت رسید، اظهار داشت "حمایت های مبارك از شاه ظالم ایران و كمك به رژیم بعثی عراق در حمله به كشور ما، موجب شده ملت ایران همانند ملت مصر از این فرد متنفر باشد. "

 
 

اصفهان، طباطبایی نژاد: خواب غربی ها در حال اضمحلال است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان گفت: با بیداری كشورهای مسلمان و عرب خاورمیانه، خواب غربی ها برای خاورمیانه درحال اضمحلال است.

 

یوسف طباطبایی نژاد'در خطبه های نمازجمعه اصفهان در میدان امام این شهر افزود: تاثیر انقلاب اسلامی بر دیگر كشورها در حال بروز و نور انقلاب ایران در تمام دنیا درحال خودنمایی است.

 

وی بااشاره به قیام مردم كشورهای مصر، اردن و یمن علیه حكومت هایشان گفت: مردم این كشورها درحال اعتراضات گسترده علیه حكومت های خودباخته این كشورها هستند اما متاسفانه رهبری درستی ندارند. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت رهبری نیست و هركس نمی تواند به عنوان اولی الامر رهبری یك جامعه را برعهده بگیرد و این موضوع از امتیازات شیعه در مقایسه با اهل تسنن است.

 
 

ارومیه، حسنی: وعده های امام به گورباچف در حال تحقق است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت: تاثیر گذاری آرمانهای انقلاب اسلامی و وعده های امام خمینی با حركتهای مردمی در كشورهای اسلامی منطقه هرچه بیشتر نمایان می شود.

 

غلامرضا حسنی در خطبه های نمازجمعه این شهر افزود: امام با ارسال نامه به سران كرملین وعده هایی را داده بودند كه این وعده ها یكی یكی تحقق پیدا می كند.

 

وی گفت: حركتهایی كه هم اینك در كشورهای تونس و مصر آغاز شده و جهانیان شاهد آن هستند، همه و همه متاثر ازانقلاب اسلامی و وعده های بنیانگذار جمهوری اسلامی است و شعارهایی كه در تونس و مصر توسط ملت مسلمان آنها داده می شود، به طور دقیق همانند همان شعارهایی است كه ملت ایران برای سرنگونی شاه ملعون می دادند.

 

 

شیراز، ایمانی: رشته ای از انقلاب اسلامی ما در اقصی نقاط جهان دیده می شود

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز می گوید رشته ای از انقلاب اسلامی ما در اقصی نقاط جهان دیده می شود و خیزش هایی در دنیای اسلام بر علیه طاغوتهای زمان مشاهده می شود.

 

اسدالله ایمانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شیراز افزود: امام راحل گفته بود من به حركت ها و بیدارهایی معاصر در سایر نقاط جهان امیدوارم و رهبری نیز گفته استاین خیزش های مردم منطقه خاورمیانه اسلامی را شكل خواهد داد."

 

وی اضافه كرد: در انقلاب اسلامی ایران دشمنان زخم خورده بعد از ارتحال امام خواب هایی دیده و ادعا داشتند پس از مرگ امام، انقلاب هم به پایان می رسد اما یكی از جراید مهم غرب این طور نوشت كه انقلاب اسلامی مرد اما هوشیاری ملت و مسوولان انقلاب دست به دست هم داد و آیت الله خامنه ای رهبری انقلاب را بر عهده گرفت.

 
 

مشهد، علم الهدی: اگر مسلمین قیام کنند، امام زمان می آید

سید احمد علم الهدی امروز در خطبه های نماز جمعه مشهد گفت "انقلاب ما موجب بیداری مسلمانان و آزادیخواهان جهان علیه سیاستهای خصمانه دشمنان و استكبار جهانی شد و اینك موج خیزش اسلامی در كشورهای مصر و تونس را شاهد هستیم . "

 

نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان، فقدان رهبری مطمئن را از مشكلات و نقاط ضعف این خیزش و قیام در كشورهای تونس و مصر ذكر كرد .

 

علم الهدی همچنین اظهار عقیده کرد "اگر یك میلیارد و پانصد میلیون مسلمان جهان با رهبری مطمئن، علیه سیاستهای ددمنشانه مستكبران قیام كنند و برابر آنها بایستند، زمینه برای ظهور امام زمان فراهم می شود."

 
 

همدان، جوادی: انقلاب مردم مصر فاقد رهبری دینی است

امام جمعه موقت همدان گفت: انقلاب مردم مصر برغم داشتن وحدت كامل و ایمان اما فاقد رهبری دینی است.

 

جوادی' در خطبه های نماز جمعه این هفته همدان افزود: اینكه پس از بركناری طاغوت چه كسی بر روی كار خواهد آمد فكر مردم مصر را مشغول كرده است.

 

وی همچنین با اشاره به اعتراض مردم كشورهای الجزایر، یمن و اردنافزود: یك نقص اساسی در كار مردمان تونس و مصر دیده می شود و آن نبود رهبری دینی و هوشیار برای هدایت صحیح خشم انقلابی مردم این دو كشور است.

 

وقایع مصر و تونس از نگاه رهبر جمهوری اسلامی

Posted: 04 Feb 2011 04:05 AM PST

نیما رایین
 جرس: از صبح پنجشنبه بر روی تلفن های همراه مردم پیامکی از سوی مخابرات ارسال میشد با این جمله که نماز جمعه فردا به امامت "امام خامنه ای ".برگزاری این نماز جمعه در حالی است که اعتراضات مردم مصر وپیروزی مردم تونس در بین مردم ایران بازتاب های وسیعی یافته است وپیش بینی کارشناسان بر این محور بود که این استقبال به نوعی تجربه اندوزی مردم از این حوادث وتطبیق ومقایسه آن با حوادث سال گذشته در کشور است .

 

 
این در حالی بود که گویندگان و وابستگان حکومتی  حرکت اخیر مردم مصر وتونس را  که ریشه اش ناکارآمدی دولت ها در برقرای رفاه اقتصادی وآزدی های سیاسی است را به دلخواه تفسیر کرده، ریشه آن را در انقلاب اسلامی ایران دانستند . حتی مشکل مردم مصردر پیروزی بر مبارک این عنوان شد که آنها به رهبری آقای خامنه ای اقتدا نمی کنند که اگر اقتدا کنند به حتم پیروز هستند .درچنین فضایی رهبر ایران خطبه های 15بهمن خود را بیان کرد که مهم ترین بخش آن سخنان وی در تحلیل حوادث اخیر بود با لحنی بعضا دور از عرف سیاسی .
 
برخی تحلیل گران سیاسی چنین تحلیل کردن وقایع مصر وتونس را از این رو میدانند که دولت وحکومت به شدت از خیزش مردم به خاطر فشار شدید اقتصادی وبیکاری که به مرز 40درصد نزدیک میشودو فضای بسته سیاسی در بیم هستند وبا این آدرس غلط دادن ها در پی فرافکنی موضوع هستند.
 
آقای خامنه ای در ابتدای سخنان خود ،  با اشاره به قيام مردم مصر عليه رئيس‌جمهورشان، حوادث مصر را يك زلزله واقعي خواند و رییس جمهور مصر را  "حسني نامبارك " نامید وعنوان داشت که وی  با نوكري آمريكا ملت مصر را ذليل كرد.
 
وی در تحلیل وقایع اخیر در کشورهای شمال آفریقا  اين حوادث را بسيار مهم و يك زلزله واقعي خواند و افزود: اگر ملت مصر به كمك و توفيق الهي بتواند اين كار را پيش ببرد، آنچه براي سياست‌هاي آمريكا در منطقه بوجود خواهد آمد يك شكست غيرقابل جبران است. امروز بيش از خود مسئولان فراري تونس و مسئولان مصري، اسرائيلي‌ها نگران اين حوادث هستند؛دشمنان صهيونيسم بيش از همه نگرانند و مي‌دانند كه اگر مصر از هم‌پيماني آنها دست بكشد و در جايگاه حقيقي خود قرار بگيرد چه اتفاق عظيمي در اين منطقه خواهد افتاد و پيش‌بيني‌هاي امام بزرگوار ما تحقق پيدا خواهد كرد لذا حوادث فوق‌العاده مهم است. 
 
وی همچنین در کم رنگ کردن علت های اقتصادی خیزش مردم تونس ومصر گفت:غربی ها  در تحليل‌ها سعي مي‌كنند عامل اصلي اين قيام‌ها نديده گرفته شود، و اشاره به مسائل اقتصادي و غيراقتصادي مي‌كنند كه البته اين مسائل در حوادث اخير مؤثر است اما عامل اصلي اين حركت عظيم مردم در تونس و در اوج آن در مصر احساس تحقيري است كه در مردم به خاطر وضعيت سرانشان و نوكري آنها نسبت به آمريكا به وجود آمد. 
اوهمچنین در مورد بن علی رییس جمهور مخلوع تونس ابراز داشت: در تونس نيز اين رئيس‌جمهور فراري، بن‌علي، به طور كامل وابسته به آمريكا بود و حتي گزارش‌هايي داريم كه وي وابسته به سازمان جاسوسي آمريكا(سيا) بود.وابستگي، نوكري و اطاعت محض رژيم كنوني مصر از آمريكا و اسرائيل عامل اصلي قيام مردم اين كشور است.بن‌علي سال‌ها با شدت و حدت عليه مسائل مردم از جمله مسائل دين، حكومت كرد. 
وی تحلیل خود از وقایع اخیر را اینگونه  ادامه داد: در تونس كه يك كشور مسلمان و داراي سابقه طولاني اسلامي است و مفاخري از اين كشور در فرهنگ اسلامي برخاسته‌اند، مردم در زمان بن‌علي براي رفتن به مسجد مي‌بايست كارت ويژه ورود به مسجد كه دولت صادر مي‌كرد و به همه نمي‌داد، داشته باشند و اجازه رفتن به مسجد داده نمي‌شد و حتي اجازه نماز فرادا در مساجد داده نمي‌شد و حجاب نيز رسماً ممنوع بودو به مجرد اينكه اين خائن از كشورش فرار كرد و اوضاع به هم ريخت، دختران دانشجو با حجاب به دانشگاه‌ها رفتند كه اين نشان‌دهنده انگيزه عميق اسلامي است، ولي اين موضوع را تحليل‌گران غربي مي‌خواهند كتمان كرده و مخفي نگهدارند. 
 
رهبر ایران  مصر را يك كشور بسيار مهم خواند و تأكيد كرد: مصر اولين كشور اسلامي است كه با فرهنگ غربي آشنا شد. اواخر قرن هجدهم شروع آشنايي مصر با فرهنگ غربي و اروپايي بود و اولين كشور اسلامي بود كه در مقابل آن فرهنگ اروپايي و غربي ايستاد و عيوب آن را فهميد و در مقابل آن مقاومت كرد. 
 
از نظر رهبر  ایران اسلام‌خواهي و آزادي‌خواهي در مصر موج مي‌زد و البته از نظر ایشان  فرصت‌هاي خوبي در اختيار مردم آن قرار نگرفته است  جز فرصت‌هايي كوتاه. وی همچنین گفت:مصر اولين و بزرگترين كشوري بود كه به اتفاق سوريه براي قضيه فلسطين وارد جنگ شد؛ در حالي كه هيچ‌يك از كشورهاي ديگر اسلامي در اين چند جنگ با اسرائيل ورود پيدا نكردند اما كشور مصر سربازان، ارتش، مردم و پشتيباني‌هاي خود را گسيل داشت. " 
 
وی با بيان اينكه مصر ملجأ و پناه فلسطيني‌ها محسوب مي‌شد و حتي ملجأ و پناه بسياري از انقلابيون ديگر كشورها بود، ادامه داد: چنين كشوري 30 سال دست كسي افتاده كه نه فقط آزادي‌خواه نيست، بلكه دشمن آزادي‌خواهي است و نه فقط ضدصهيونيست‌ نيست بلكه همراه، همكار، امين و به يك معنا نوكر صهيونيست‌هاست. كشوري كه آن روز پرچم مبارزات ضدصهيونيستي در آن به همه دنياي عرب الهام بخش بود، كارش به جايي رسيد كه اسرائيلي‌ها و دشمنان صهيونيستي در همه فعاليت‌هايي كه عليه فلسطيني‌ها انجام مي‌دادند متكي به كمك اين نامبارك شدند. 
 
وی به جنگ غزه اشاره كرده و با بيان اينكه "مردمي كه در غزه محاصره بودند الان چهار سال است كه در محاصره قرار دارند ابراز داشت: اگر در جنگ غزه حسني مبارك به اسرائيلي‌ها كمك نمي‌كرد آنها نمي‌توانستند غزه را محاصره كنند. در جنگ 22 روزه غزه مرد و زن و كودك فلسطيني‌ها به وسيله آتش اسرائيلي سوختند و نابود شدند و خانه‌هاي آنها تخريب شد و نگذاشتند كاروان‌هاي كمك‌رساني نه فقط از خود مصر بلكه حتي از ديگر كشورها از جمله مردم ايران نيز از مصر عبور كنند كه در واقع حسني مبارك اجازه اين كار را نداد. 
 
وی در پایان تحلیل منطقه ای خود بیان داشت: اين وضعيت حاكم در مصر مردم اين كشور را به ستوه آورد و مردم مصر به خاطر طرفداري رژيم كنوني اين كشور از اسرائيل و به خاطر دنباله‌روي و اطاعت محض آن از آمريكا احساس ذلت و حقارت مي‌كنند كه اين عامل اصلي حركت مردم مصر است. اين حركت مردم مسلمان مصر از نماز جمعه و مساجد شروع شد و شعارها،‌ شعارهاي الله اكبر است و مردم شعارهاي ديني مي‌دهند و قوي‌ترين جريان مبارز در آنجا جريان اسلامي است و مي‌خواهند اين ذلت را از روي خود پاك كنند، امّا غربي‌ها نمي‌گذارند اين تحليل‌ در بين ملت‌ها و افكار عمومي عالم رواج پيدا كند و دائم به مسائل اقتصادي اشاره مي‌كنند. 
 
این گفته های رهبر ایران در حالی است که تا زمانی که حسنی مبارک مقتدرانه بر سر کار بود از سوی محمود احمدی نژاد در چندین مورد ابراز تمایل شدید شده بود که با مصر رابطه سیاسی برقرار شود .رابطه سیاسی ایران ومصر از ابتدای انقلاب ودر اعتراض ایران به توافق نامه کمپ دیوید قطع شده است .شاه بیت میل دولت احمدی نژاد برای برقراری رابطه با مصر این جمله بود که :« در صورت همکاري طرف مصري حاضر است در عرض 24ساعت سفارت ايران در مصر را بازگشايي کند و حتي در صورت دعوت رسمي به اين کشور سفر نمايد.»
 
این تنها مورد این تمایل نبود. نزدیکان آقای خامنه ای نیز مانند حداد وعادل وعلی لاریجانی سفرهای رسمی وسیاسی به مصر داشتند وبا حسنی مبارک که امروز نامبارک شده است دیدار داشتند.
 
آقای خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود در این نماز جمعه  با بیان اینکه برخی اشتباهات دشمن به ملت ایران کمک کرده است در خصوص تلاش  غربی ها برای تحریم بنزین ایران تصریح کردند: بر اساس گزارشات واصله تا 22 بهمن در موضوع بنزین کشور به طور کامل از واردات بی نیاز می شود.»
 
این سخنان در حالی است که نفتی ها از شهریور ماه اعلام کرده اند که در تولید بنزین خودکفا شده اند ولی گویا گزارشاتی که به رهبر منتقل میشود با گفته هایی که به مردم عرضه میشود متفاوت است. از منظری دیگر خودکفا شدن در تولید بنزین در حالی است که بسیاری از نمایندگان مجلس ، وزارت بهداشت ،دیوان محاسبات وسازمان بازرسی کل کشور بنزین موسوم به خودکفایی که در مجتع های پتروشیمی تولید میشود را دارای آروماتیک بالا دانستند وآلودگی های اخیر هوای تهران را نیز از همین ناحیه بر شمردند. ولی گویا این ابراز نگرانی ها واین گزارشات از نظر رهبر ایران مشروع نیست .
 
وی همچنین دراین خطبه ها بنا به رسم مالوف خود درسخنرانی هایش در یک سال ونیم گذشته که همیشه از فتنه سخن گفته است ،گریزی نیز به اعتراضات  سال گذشته  سبزها داشت ومانند همیشه اعتراضات اصیل مردم را فتنه خواند .وی در این بخش سخنان  خود ابراز داشت: آخرین نمایشنامه دشمن برای ملت ایران همین فتنه 88 بود که به صحنه آمد. همانطور که بارها تاکید کرده ام طراح و نقشه کش و مدیر صحنه در بیرون این مرزها بوده و هست و بعضی دانسته و ندانسته با آنها همکاری کردند.
 
 
 
 
 
 

بهبهانی فعلا در راس وزارت راه باقی می ماند

Posted: 04 Feb 2011 03:30 AM PST

با وجود استیضاح و برکناری بدلیل سوء مدیریت

جرس: بنا به گزارش منبع خبری، با وجود استیضاح و برکناریِ حمید بهبهانی، از سِمَتِ وزارت راه و ترابری، وی همچنان در راس این وزارتخانه خواهد ماند تا وزیر جدید معرفی شود.


به گزارش جهان نیوز، منابع خبری گفته اند که بهبهانی تا سه ماه دیگر همچنان به عنوان سرپرست در وزارت راه خواهد ماند تا وزیر جدیدی معرفی شود.


این گزارش افزود سید فتح اله حسینی نماینده پاوه، روانسر و جوانرود در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به استیضاح و عزل حمید بهبهانی از سوی مجلس گفت: بهبهانی مظلوم واقع شده و جلسه مجلس استیضاح وی كمی در حقش جفا شد.


وی بدون اشاره به سوء مدیریت های متعدد وزیر برکنار شده و سوانح مرگبار هوایی و جاده ای کشور، که بهبهانی آنها را "عادی" و "کم" ذکر کرده بود، گفت "اگر من به جای رئیس جمهور بودم، بهبهانی را به خاطر فعالیت بیش از حدش بعنوان معاون پارلمانی رئیس جمهور منصوب می كردم تا هر روز در مجلس باشد و نمایندگان بدانند كه وی چقدر در كار خود جدی و فعال است."


این نماینده حامی دولت، همچنین بدون اشاره به غبت بهبهانی در جلسۀ استیضاح، که رئیس مجلس آنرا "بی ادبی" به نمایندگان ذکر کرده بود، گفت "بهبهانی تعامل خوبی دارد و اگر بعنوان معاون پارلمانی منصوب شود، قطعا نمایندگان بیشتر با زحمات وی آشنا شده و از كار خود در عزل وزیر پشیمان می شوند."


گفتنی است استیضاح بهبهانی در دستور كار جلسه روز سه شنبه گذشته مجلس قرار داشت كه با ۱۴۷ رای نمایندگان از سمت خود عزل شد.
 

چرا حمایت از اعتراضات مردمی مصر؟!

Posted: 04 Feb 2011 02:39 AM PST

ح. امیری

 

جنبش اعتراضی مردم مصر بی شک مهمترین و خبرسازترین رویداد در جریان جهان است. تمامی شبکه های تلویزیونی، متناسب با استراتژی های خبررسانی خود، اخبار مرتبط با این تحولات را از زاویه دلخواه خود و البته در صدر خبرهای خود منتشر می سازد.
در این میان اما، موضع گیری برخی مقامات رسمی ایران و رویکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی در پوشش ویژهای که به تحولات مصر داده است، سوالات مهمی را در اذهان فعالان سیاسی و علاقمندان به پیگیری خبرهای تحولات مصر ایجاد کرده است. 
چرا برخی مقامات دولتی برخلاف اصول اولیه روابط بین الملل به حمایت آشکار از معترضان مصری در مقابل حکومت مبارک پراخته اند؟
چرا صدا و سیما این چنین گسترده به پوشش خبرهای اعتراضات مردمی در مصر می پردازد؟
هر پاسخی که به سوالات فوق داده شود باید در چهارچوب تحلیل ستاد کودتا از تحولات اخیر خاورمیانه و پیامدهای آن در ایران باشد. در واقع پوشش خبری گسترده صدا و سیما از تحولات مصر،«خروجی تحلیلی ستاد کودتا در عرصه تبلیغاتی» پس از بررسی جنبش اعتراضی مردم تونس و سپس مصر است.
مسولان صدا و سیما نه فقط در بخش های مختلف خبری که حتی در ویژه برنامه های عزاداری به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) هم به پوشش تصویری و خبری این رویداد پرداختند بگونه ای که نگارنده این نوشته تنها پوشش خبری جنگ دوم خلیج فارس را قابل مقایسه با آن در خاطر دارد.
این در حالی است که بطور طبیعی انتظار می رفت در پی حوادث پس از کودتای انتخاباتی سال گذشته کشورمان و اعتراضات مردمی به روند شکل گیری حکومت دیکتاتوری در ایران که با سرکوب شدیدی همراه شد، صداوسیما موضعی منفعلانه در قبال اعتراضات مردمی به دیکتاتور 83 ساله مصر داشته باشد و این تحولات حتی سهمی کمتر از حادثه سقوط هواپیمای ایران ایر و کشته شدن 80 نفر از هموطنانمان که در بهترین حالت به عنوان دومین خبر مهم در برنامه های خبری صدا و سیما منعکس شد، داشته باشد.

 
درتحلیل این رویداد نیز مانند اکثر پدیده های سیاسی دیگر باید توجه داشت که اثرات آن در دو حوزه داخلی( افکار عمومی داخلی و کنشگران سیاسی) و خارجی( بیشتر کنشگران سیاسی در عرصه بین الملل) قابل تفکیک است. در واقع سیاست گزاران سعی در بهینه سازی توامان سیاست هایشان درهر دو عرصه داخلی و خارجی دارند.
در عرصه داخلی شاید بتوان مهمترین هدف این رویکرد ستاد کودتا را فضاسازی به منظور جلوگیری از الهام گیری متقابل رهبران، کنشگران سیاسی مخالف و شهروندان معترض از جنبش اعتراضی مردم خاورمیانه بویژه مصر دانست. همچنانکه توجیه توده های سنتی- مذهبی هوادار حاکمیت فعلی نیز در این رویکرد امکان پذیر خواهد بود.
بر اساس همین هدف است که «تحلیل گران صدا و سیمایی» اعتراضات مردمی مصر را در راستای آرمانهای انقلاب اسلامی ایران تبیین کنند.تمامی این به اصطلاح تحلیل گران( بخوانید توجیه گران) به اتفاق پیروزی مردم مصر را دستاورد سیاست صدور انقلاب ایران معرفی می کنند.
اما شکی وجود ندارد که از هر منظری به تحولات مصر بنگریم، از دید حاکمان کنونی ایران هر اعتراض مردمی به حکوت های خودکامه در چهارگوشه دنیا به خودی خود منفی است چرا که می تواند منبعی الهام بخش برای معترضان داخلی اش باشد. لذا باید برای آگاهی از هدف ستاد کودتا از این پوشش وسیع رسانه ای به نعمق در اهداف خارجی آن پرداخت. هدفی ارزشمند که بتواند آثار زیانبار این میزان پوشش رسانه ای اعتراضات بر روی افکار عمومی داخلی را برای ستاد کودتا توجیه نماید.
در واقع باید مهمترین هدف ستاد کودتا در اجرای این عملیات وسیع روانی – رسانه ای تاثیرگذاری بر کنشگران سیاسی موثر بر تحولات سیاسی در مصر دانست. مدعای نگارنده بر این است که برخلاف تبلیغات ظاهری، حاکمیت دیکتاتوری ایران تمام تلاش خود را از طریق ابزارهای در اختیار برای اثرگذاری بر تحولات مصر و جلوگیری از فروپاشی حکومت همسان خود به کارخواهدگرفت.
پیش از توضیح بیشتر و به منظور درک بهتر دلایل این مدعا بهتر است که در ابتدا شناخت درستی به اجمال از موقعیت منطقه ای مصر، جایگاه مصر به عنوان همسایه ای عرب و مسلمان در تضمین امنیت اسرائیل و به تبع آن دلایل اهمیت مصر در سیاست آمریکا در خاورمیانه، نقش ارتش در مصر و جایگاه و سابقه اخوان المسلمین در آن کشور دست یافت.
بدون شک جلوگیری از قدرت گرفتن تندروهای مسلمان مخالف اسرائیل و سرکوب شدید آنها( اخوان المسلمین ) مهمترین دلیل حمایت سی ساله آمریکا از حکومت دیکتاتوری مبارک است. اخوان المسلمین سازمانی است که آزادی تمام سرزمین های عربی جزء یکی از مهمترین اهداف آن به شمار می رود. بر همین اساس از مخالفان تاریخی صلح اعراب و به ویژه مصر با اسرائیل به شمار می روند.همین استراتژی اخوان المسلمین در کنار سیاست «اجتناب از جدال های مذهبی و فرقه ای» در مقاطعی موجب نزدیکی این سازمان و شیعیان تندرو شده است. با سرکوب شدید نیروهای مذهبی تندرو مخالف اسرائیل به ویژه اخوان المسلمین توسط مبارک مهمترین خواسته غرب بویژه آمریکا که همانا تضمین امنیت اسرائیل بود، تامین می شد.

 
مهمترین بازوی مبارک در اجرای این سیاست سرکوب ارتش مصر بود لذا طی سالیان متمادی از کمک های مالی و نظامی آمریکا برخوردار شده است. ارتشی منظم که طی سالیان متمادی امنیت حکومت مبارک و در پی آن امنیت در مرزهای جنوبی اسرائیل را در پی داشته است. امریکایی ها به شدت از شکل گیری تمایلات اسلامگرایانه ضد اسرائیلی در ارتش مصر بیم دارند. بر همین اساس سیاست بی طرفی نسبی در منازعات داخلی را به منظور جلوگیری از شکل گیری این تمایلات در ارتش خواستارشدند. ارتش مصر بر همین اساس طی اطلاعیه ای ضمن اعلام بی طرفی در درگیریهای اخیر مصر به خواسته باراک اوباما که صراحت از درخواست آمریکا در این زمینه سخن گفته بود، جامه عمل پوشاند. بدون شک قرارگرفتن ارتش در کنار مبارک سبب بی اعتباری ارتش در افکار عمومی مصر می شد . برای کاخ سفید مهمتر از حکومت مبارک یا به قدرت رسیدن البرادعی به عنوان رهبرمخالفان حفظ اعتبار ارتش در نزد مصریان است.
صرفنظر از مواضع رسانه ای مبتنی بر حقوق بشر از سوی کاخ سفید معضل اساسی آنها این است که هنوز مطمئن نشده اند که سقوط مبارک و به قدرت رسیدن البرادعی امنیت اسرائیل را تهدید می نماید یا خیر؟ نگارنده معتقد است به مجرد حصول اطمینان کاخ سفید از تضمین امنیت اسرائیل، مبارک نیز به سرنوشت بن علی مبتلا خواهد شد.
ستاد کودتا نیز با شناخت دقیق از این وضعیت مبارک، مخالفان و قدرت تعین کنندگی آمریکا و عامل موثر در تصمیم گیری کاخ سفید(تضمین امنیت اسرائیل) با یک رویکرد تبلیغی-روانی که هم اینک در حال اجرای آن است سعی در تغیر معادلات منطقه به نفع رژیم دیکتاتوری همسان خود دارد. در صورت موفقیت این پروژه ستاد کودتا به خواسته اصلی و پنهان خود که همانا استمرار رژیم های دیکتاتوری در منطقه است دست خواهندیافت. لذا در تلاش هستند تا با پوشش وسیع رسانه ای (به نظر می رسد ستاد کودتا از جسارت لازم برای اجرای اقدامات عملی در این زمینه برخوردار نیست) به اهداف خود در دو عرصه داخلی و خارجی دست یابند.
در داخل کشور ستاد کودتا بر این گمان است که با اجرای این پروژه مخالفان داخلی را نیز آچمز کرده و به حامیان خود جلوه ای دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی را می نمایانند و از سوی دیگر در عرصه بین المللی با حمایت از معترضان مصری خود را ذینفع در تحولات مصر نشان داده و با بزرگ نمایی خطر اخوان المسلمین آنان را برنده جنبش اعتراضی مردم مصر نشان می دهند تا آمریکا را وادار به حمایت از مبارک نمایند. لازم به ذکر است که ستاد کودتا تا انداره ای به نتایج مورد نظر خود رسیده است و خبرنگار بی بی سی فارسی روز چهارشنبه گزارش داد که شایع هایی مبنی بر حضور ایرانیان در راهپیمایی های مردم مصر در سطح شهر قاهره پخش شده است.

 
آنان سعی دارند سقوط مبارک را با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین، در خطر افتادن امنیت اسرائیل و ناامنی در منطقه مترادف بگیرند.گمان ستاد کودتا آن است که به این روش می تواند آمریکا را وادار به حمایت از مبارک و جلوگیری از پیروزی جنبش اعتراضی مردم مصر بر ضد حکومت خودکامه مبارک نماید. همچنان که مبارک طی سخنان خود در روز پنجشنبه دلیل کناره نگرفتن از قدرت را نگرانی از بروز آشوب و هرج و مرج در کشور اعلام می کند تا بتواند حمایت آمریکایی ها رو به سوی خود جلب کند. 
برخلاف تبلیغات وسیع رسانه ای ستاد کودتا خود به خوبی می داند، امواج اعتراض های مردم خاورمیانه بر علیه حکومت های دیکتاتوری از جنبش سبزکشورمان در سال گذشته الهام گرفته است.کودتاگران واقفند امواج جنبش اعتراضی که هم اکنون به کشورهایی نظیر اردن، یمن و حتی سوریه رسیده است دیر یا زود این امواج به مرزهای ایران باز خواهد گشت. لذا از هر اقدامی برای شکست جنبش آزادیخواهان مردم مصر فروگذار نخواهند کرد تا فرصت بیشتری برای تداوم حکومت خود بخرند.
البته ناکارآمدی این روش ها در عصر ارتباطات و افزایش آگاهی های ملی بیش از پیش واضح است. دیری نخواهد پایید که با پیروزی مردم مصر کودتاچیان داخلی به مانند همیشه مجبور به فرافکنی می شوند و آمریکا و اسرائیل را عامل انحراف قیام مردم مصر معرفی می کنند و البرادعی رهبر کنونی مخالف مبارک را عامل کشورهای غربی معرفی کنند که باعث انحراف در انقلاب مردم مصر شده است. همچانکه زمزمه های آن از هم اکنون شنیده می شود آنجا که سیداحمدخاتمی در سخنانی در جمع مردم بردسیر گفته است :"...غرب در آغاز روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ما امید داشت كه از طریق دولت موقت (و مرحوم بازرگان) بتواند آن چه را كه می‌خواهد، از این انقلاب به دست آورد، آنچنان كه هم‌اكنون در مصر البرادعی را به صحنه آورده‌اند...".


 

 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مبارک: اگر کنار بروم هرج و مرج می شود

Posted: 04 Feb 2011 01:38 AM PST

رئیس جمهوری مصر پیشتر گفته بود که در انتخابات ماه سپتامبر شرکت نخواهد کرد اما تا آن زمان قدرت را حفظ خواهد کرد  

هلال احمر: ۱۵۰ شهر کشور گرفتار سیل و بهمن هستند

Posted: 04 Feb 2011 01:03 AM PST

جرس: رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، با بیان اینکه "هم اکنون ۱۵۰ شهر و ۲۸۰ آبادی در کشور در محاصره سیل قرار دارند یا گرفتار ریزش بهمن شده اند"،شهرهای ۱۲ استان کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان شرقی، فارس، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، اردبیل و آذربایجان غربی را درگیر سیل یا ریزش بهمن ذکر کرد.


به گزارش ایرنا، محمود مظفر روز جمعه خاطرنشان کرد "ظرف ۴۸ ساعت گذشته، ریزش بهمن در استان فارس دو نفر را به کام مرگ کشانده و سیل نیز جان سه نفر را در استان کرمان گرفته است."


به گفته رییس سازمان امداد و نجات کشور، استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان بیشترین میزان سیل و آب گرفتگی و استان‌های البرز و کردستان بیشترین ریزش بهمن را در ۴۸ ساعت گذشته داشته اند.


مظفر با تاکید بر اینکه نیروهای هلال احمر برای کمک به آسیب دیدگان ناشی از این حوادث در سراسر کشور در حال آماده باش بسر می‌برند، از نجات جان ۷۰ نفر از هموطنان گرفتار در سیل و بهمن از مرگ حتمی خبر داد و گفت "امدادگران ظرف دو روز اخیر در مجموع به ۴٢ هزار نفر از افراد در معرض آسیب یاری رسانده اند.


وی تصریح کرد: در حال حاضر، ۱۲ استان شامل کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، آذربایجان شرقی، فارس، خراسان جنوبی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، اردبیل و آذربایجان غربی درگیر سیل یا ریزش بهمن هستند.
 

جوانان مصر و جوانان جنبش سبز

Posted: 03 Feb 2011 08:08 PM PST

محمدعلی کدیور

 

بعد از تونس نوبت کیست؟ این سوالی است که در روزهای بین چهارده و بیست و پنج ژانویه بسیاری از خود می پرسیدند و جواب مشخصی هم برای آن وجود نداشت. عده ای از جوانان مصری اما بر آن بودند که این پرسش را در عمل پاسخ گویند. دو هفته از سرنگونی زین العابدین بن علی نگذشته بود که جوانان مصری بعد از چند تجمع کوچک و پراکنده فراخوان بزرگی برای اعتراض در روز پلیس دادند. روز بیست و پنج ژانویه قاهره جمعیتی را به خود دید که در سی سال گذشته ندیده بود.

مصر و تونس علی رغم برخی شباهتها، تفاوت های بسیاری هم با هم دارند. رژیم دیکتاتوری حاکم بر مصر ترکیبی از یک دیکتاتوری شخصی، نظامی، وتک حزبی است، در حالی که رژیم دیکتاتوری تونس فاقد عنصر نظامی بود. از نظر وضعیت مخالفان سیاسی، هیچ گروه مخالف سیاسی درون تونس باقی نمانده بود، در حالی که در مصر برخی گروه های مخالف سیاسی مانند اخوان المسلمین و حزب وفد به صورت بسیار محدود در مصر حضور داشتند و بعضا قادر می شدند صندلی های محدود و معدودی را در پارلمان از آن خود کنند. از سوی دیگر، درآمد سرانه ی تونس حدودا دو برابر مصر است. درصد افراد زیر خط فقر در مصر بیشتر است. سطح سواد در تونس بالاتر است. و بالاخره، جامعه‌ی مصر نسبت به تونس جامعه ای به مراتب مذهبی تر و محافظه کارتر است.


این تفاوت های کلان، اما، باعث آن نشد که آن دسته از جوانانی مصری که سودای تغییر داشتند دست از عمل بکشند. تغییر رژیم خودکامه در تونس چیزی را در ذهن آنها تغییر داده بود. آنها این بار فکر می کردند که این شدنی است. رژیم مبارک که تا آن روز مستحکم و تزلزل ناپذیر می نمود بعد از سرنگونی بن علی دیگر آن دژ مستحکم نمی نمود. جوانان مصری منتظر رهبران سیاسی هم نماندند. آنها هم می توانستند بنای شکوه و گلایه از رهبران وفد و اخوان المسلمین و حزب وسط بگذارند، همه ی کاسه کوزه ها را سر آنها بشکنند، و گناه عقب ماندن مصر از تونس را گردن رهبران سیاسی مخالفان بیفکنند. آنها اما راه دیگری برگزیدند. خودشان دست به کار شدند و کارزار سیاسی را آغاز کردند. دو سه روز بعد کاری در قاهره و اسکندریه وسوئز کردند کارستان. اینک این رهبران اخوان المسلمین و محمد البرادعی بودند که به جوانان مصری پیوستند. جوانان مصری بدون آن که بنای نق و گلایه بگذارند با عملشان هم پایه های رژیم مبارک را به لرزه درآوردند هم رهبران مخالفان را همراه شان کردند و هم معادله‌ی سیاسی را چنان دگرگون کردند که رهبران اخوان المسلمین با محمد البرادعی هم پیمان شوند و ائتلافی نیرومند برای پیشبرد خواسته های مخالفان تشکیل دهند.
 

این همان کاری بود که جوانان جنبش سبز هم چند ماه مانده به انتخابات خرداد کردند. زمانی که آنها به فکر انتخابات افتادند خیلی ها هنوز ناامید وبی انگیزه بودند. آن ها اما از پای ننشستند. اول رفتند سراغ سید محمد خاتمی و بعد هم که میرحسین موسوی جای خاتمی را گرفتند پایه و ستون اصلی ستادهای موسوی شدند. تنور انتخابات را چنان گرم کردند که وقتی دولت چاره ای جز تقلب در انتخابات ندید، مردم خودشان به خیابان ها آمدند و بنای تظاهرات و اعتراض گذاشتند. واقعیت آن است که در ایران هم رهبران جنبش نه مردم را به خیابان آوردند و نه آنها را از خیابان بازگرداندند.

البته مقتضیات وضعیت سیاسی نظام پسا انقلابی در ایران به مراتب با وضعیت خودکامگان جهان عرب متفاوت است، و عمل سیاسی در ایران بی شک باید با در نظر گرفتن این ملاحظات باشد. با این همه، تفاوتهای کلان بین ایران و همتایان عرب اش به معنای بی عملی هم نیست. وظیفه‌ی اصلی فعالان جنبش سبز در ایران در درجه‌ی اول آن است که شور دوباره درون جنبش بدمند و در درجه‌ی دوم فعالیت های سیاسی متناسب با وضعیت خاص ایران تعریف کنند.


منبع: کلمه

 

پروژه جدید نیروهای امنیتی: حمله به مهمانی های اصلاح طلبان

Posted: 03 Feb 2011 06:14 PM PST

 جرس: کودتاگران که این روزها از دستیابی به اهداف خود  بازمانده اند و توفیقی در به زانو در آوردن اصلاح طلبان دربند نداشته اند، به حربه جدیدی روی آورده اند و با حمله به مهمانیهای این خانواده ها، پروژه جدیدی را در جهت پرونده سازی برای خانواده های زندانیان سیاسی کلید زده اند.


این حرکت با یورش به منزل سید مصطفی تاجزاده  در هفته گذشته آغاز شد و روز گذشته با حمله به منزل دکتر کیانوش راد پی گرفته شد.


به گزارش تحول سبز، نیروهای امنیتی به بهانه واهی دریافت شکایت هایی از سوی همسایه ها قصد ورود به منزل دکترکیانوش راد و بازداشت مهمانان حاضر در محل را داشته اند که با ممانعت ایشان مواجه می شوند و بدلیل عدم ارائه هر گونه حکمی از اجرای نقشه خویش باز می مانند. گفتنی است که مهمانان مانند روزهای گذشته برای دیدار با ساجده، دختر ایشان که به تازگی و پس از تحمل چندین ماه زندان به خانه بازگشته است، در منزل دکتر کیانوش راد حضور یافته بودند. همچنین یکی از دلایل هجوم به منزل ایشان تصور حضور مهدی کروبی به عنوان یکی از مدعوین عنوان شده است.
 

این در حالی است که کودتاگران در هفته گذشته هم با هجوم به منزل مصطفی تاجزاده از عدم حضور فخرالسادات محتشمی پور همسر ایشان استفاده کرده و با دستگیری دختر کوچک ایشان و فرزندان دوستان خانوادگی که برای تدارک برگزاری مراسم سمبلیک بزرگداشت سالگرد ازدواج این زوج سبز در منزل تاجزاده حاضر شده بودند، پروژه ای را آغاز کردند که به سرعت و با همراهی شاخه رسانه ای کودتاگران با عنوان “پارتی تاجزاده” در رسانه ها مطرح شد.
 

به گزارش تحول سبز ،  نیروهای حاضر در منزل تاجزاده ابتدا بدون ارائه هیچ گونه حکمی با سوالاتی از حاضرین شروع به تفتیش و فیلم برداری کردند و پس از نیم ساعت به اصرار صاحب خانه فردی که معاون دادستان معرفی شد و تازه به نیروهای پلیس پیوسته بود، حکمی را با امضای سه روز قبل ارائه می کند و به دنبال آن کامپیوتر های شخصی و برخی مدارک موجود در منزل را نیز بدون ارائه صورت جلسه به همراه مهمانان با خود می برند. گفتنی است این نحوه حضور در منزل موجب هراس و نگرانی همسایه ها شده و با جلوگیری از حضور آنان و نیز بعضی خانواده های میهمانان به داخل منزل، حتی به دروغ به آنان که سراغ فرزند تاجزاده را می گرفتند گفته می شود که وی در منزل حضور ندارد.

ادامه حبس هاشم خواستار بازی با آبروی نظام است؛ آزادش کنید

Posted: 03 Feb 2011 04:57 PM PST

نامه کانون صنفی معلمان ایران به صادق لاریجانی
جرس: کانون صنفی معلمان ایران، در نامه ای سرگشاده به صادق لاریجانی، رئیس قوهٔ قضاییهٔ جمهوری اسلامی، به شرح وضعیت هاشم خواستار پرداخته و آورده است: بی‌تردید نگهداری معلمی ۵۷ ساله و بازنشسته در این وضع، بازی کردن با آبروی نظام اسلامی است. از این رو کانون صنفی معلمان ایران، از شما درخواست دارد، به حرمت ۳۰ سال خدمت و تربیت فرزندان ایران و جایگاه والای معلم در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان، در برخورد با این فرهنگی دلسوز و گرانقدر، تجدید نظر نمایید.

 

هاشم خواستار، از اعضای کانون صنفی معلمان ایران، به تازگی به دلیل شرایط حاد جسمی مورد عمل جراحی قرار گرفته و علی رغم اینکه بایستی پس از عمل تحت مراقبت های ویژه قرار گیرد، بلافاصله به زندان منتقل شده است.


به گزارش هرانا، در بخشی از این نامه آمده است: "خواستار به گواه همکاران و نزدیکان‌اش معلمی بسیار دلسوز و پرتلاش بوده است و در سال‌های خدمت توانسته است شاگردانی پایبند به اخلاق پرورش دهد."


متن کامل این نامه به شرح زیر می باشد:


نام خداوند جان و خرد

حضور محترم رئیس قوهٔ قضاییهٔ جمهوری اسلامی ایران، آیت ا... لاریجانی

همانگونه که می‌دانید هاشم خواستار، فرهنگی بازنشستهٔ مشهدی و عضو کانون صنفی معلمان، بیش از نوزده ماه است که در زندان بسر می‌برد. وی ابتدا در تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در پارک ملت مشهد دستگیر و پس از یک ماه و نیم، با وثیقه ۳۵ میلیون تومانی آزاد، اما دوباره پس از ۴۹ روز، بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد برده شد. ایشان در دادگاه بدوی به شش سال حبس محکوم گردید، که حکم وی در دادگاه تجدید نظر، به دو سال زندان کاهش یافت. این فرهنگی بازنشسته، از تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ تاکنون در زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شود و در این مدت اجازه نیافته است که از مرخصی قانونی بهرمند شود. 
خواستار پیش از انقلاب در مبارزه با رژیم گذشته فعال بوده و در شهر محل خدمتش در آذربایجان با مبارزان همکاری کرده است، چنانکه پس از انقلاب او را برای شهرداری آن شهر نامزد می‌کنند اما به عشق خدمت در زادگاه خود -بیرجند- شهرداری را نمی‌پذیرد. سپس به بیرجند می‌آید و نخست به ادارهٔ کشاورزی می‌رود و مدتی نیز در بنیاد مستضعفان به کار مشغول می‌شود و در پایان در آموزش و پرورش، هنرآموز کشاورزی می‌شود. خواستار به گواه همکاران و نزدیکان‌اش معلمی بسیار دلسوز و پرتلاش بوده است و در سال‌های خدمت توانسته است شاگردانی پایبند به اخلاق پرورش دهد.


وی در زندان دچار بیماری‌های گوناگونی مانند آرتروز، کاهش بینایی، ناراحتی گوارشی و... شده است. هفتهٔ گذشته پس از کشمکش‌های چند ماهه، در بیمارستان امام رضای مشهد مورد عمل جراحی هموروئید قرار گرفت. در تمام مدت حضور او در بیمارستان، چندین نگهبان از او محافظت می‌نمودند. او را با غل و زنجیر و دست بند به بیمارستان آورده -پیش و پس ازعمل- به تخت می‌بندند و با‌‌ همان وضع به زندان می‌برند. تنها در زمان عمل و به هنگام بیهوشی غل وزنجیر را باز کرده‌اند – عکسی در اینترنت گویای این احوال است. خانوادهٔ او در مدت بستری‌اش تنها دو بار و آن هم به مدت یک ربع ساعت، توانسته‌اند با وی دیداری داشته باشند. کسانی که برای دیدار با نزدیکان بیمار خود به بیمارستان آمده بودند او را به چشم زندانی خطرناکی می‌نگریسته‌اند. 


اکنون هم که نیاز بیشتری به مواظبت دارد، علی رغم اصرار و تعهد خانواده برای مواظبت از او در منزل، به زندان برده شده است که این کار ممکن است باعث عفونت زخم‌هایش شود. خواستار ۳۰ سال از عمر خویش را در راه تعلیم علم و تربیت اخلاقی فرزندان این کشور صرف کرده است. او یک معلم است؛ معلم در فرهنگ دینی و ملی ما بسیار مورد احترام می‌باشد. حضرت علی (ع) که الگوی رفتای ما، بویژه حاکمان، بوده و باید باشد، خود را بندهٔ معلم خویش می‌داند و حضرت محمد (ص) درجنگ بدر، کفار اسیری را که می‌توانستند ده مسلمان را خواندن و نوشتن بیاموزند، آزاد می‌کرد. کتاب آسمانی ما به قلم قسم می‌دهد و از فضیلت‌های یک عالم، شاگردی معلمانی است که از محضرشان فیض برده است. در فرهنگ ایرانی و در خانواده نیز آموخته‌ایم که پدر، مادر وآموزگاران خود را دوست داشته ومحترم بشماریم.


ریاست محترم قوهٔ قضاییه، بی‌تردید نگهداری معلمی ۵۷ ساله و بازنشسته در این وضع، بازی کردن با آبروی نظام اسلامی است. از این رو کانون صنفی معلمان ایران، از شما درخواست دارد، به حرمت ۳۰ سال خدمت و تربیت فرزندان ایران و جایگاه والای معلم در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان، در برخورد با این فرهنگی دلسوز و گرانقدر، تجدید نظر نمایید. باشد که خانواده، فرزندان و همکاران ایشان دعاگوی شما باشند.


کانون صنفی معلمان ایران  ۱۳۸۹/۱۱/۱۲