جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دوشنبه 25 بهمن روز مقایسه مردم، حکومت و سپاه ایران با مردم،حکومت و ارتش مصر

Posted: 06 Feb 2011 06:41 AM PST

  

 
جرس: به گزارش منابع خبری جرس از تهران تعیین ساعت و روز و مکان راهپیمائی از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی با استقبال شدید مردم مواجه شده است. ساکنان تهران خود را برای تظاهرات مسالمت آمیز تاریخی دیگری از میدان امام حسین تا میدان آزادی آماده می کنند. مردم معتقدند حضور در خیابان و شرکت در این راه پیمائی کمترین کاری است که هر ایرانی می تواند برای نجات ایران از اختاپوس استبداد دینی انجام دهد
 
 در تاکسی و اتو بوس ومترو مکررا شنیده شده اگر کسی در این روز شرکت نکرد حق ندارد نق بزند و ابراز نارضایتی کند. مگر ما از مردم مصر و تونس کمتریم؟ اگر همه با هم به خیابان بیائیم دیکتاتور و مامورانش هیچ غلطی نمی توانند بکنند. شرائط جدید جهانی به دیکتاتورها اجازه شلیک به معترضان را نمی دهد، فقط باید بخواهیم و بیائیم
 
از شهرستانها خبر می رسد مردم خود را برای برگزاری تظاهرات آرام و مسالمت آمیز 25 بهمن آماده می کنند. در هر شهر بویژه شهرهای دانشگاهی بزرگان شهر در حال رایزنی برای درخواست مجوز و تعیین مسیر راه پیمائی هستند. به گزارش منابع خبری جرس تا کنون شبکه های اجتماعی در شهرهای اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، اهواز، آمل، سنندج و یزد جلسات مقدماتی برگزاری راه پیمائی برگزار کرده اند و فردا برای ارائه درخواست مجوز راه پیمائی به استانداری یا فرماندراری مربوطه مراجعه خواهند کرد
 
اگرچه عکس العمل مقامات وزارت کشور با درخواست برحق مردم که می خواهند از طرق قانونی مطالباتشان را در حمایت از قیام آزادی خواهانه مصر و تونس به گوش حکومت برسانند پیشاپیش معلوم است، اما جمهوری اسلامی بر سر دو راهی خطرناکی قرار گرفته است: اگر مجوز بدهد همگان خواهند فهمید که اکثریت مردم با سیاستهای غلط نظام مخالفند، و اگر مجوز ندهد همراهی خود را با رژیم بن علی تونسی و مبارک مصری اثبات کرده است
 
تحلیل عمومی این است که طرفداران حکومت در روز 22 بهمن به میدان بیایند و مخالفان در روز  25 بهمن، هرچند 22 بهمن متعلق به همه ملت است نه طرفداران حکومت اما با توجه به خوی انحصار طلبی حاکمان همه مناسبتهای ملی مال حکومتی ها، در دیگر روزهای سال بگذارند مردم به اصل 27 قانون اساسی عمل کنند. آنگاه جهان وزن کشی کند که وزنه کدام طرف سنگین تر است
 
 عقلانیت در این است که هیچکدام از دو طرف در تظاهرات طرف دیگر شرکت نکند و ماموران انتظامی، سپاه و بسیج نیز در این دو روز بیطرف بمانند. راستی آیا سپاه و بسیج ایران از ارتش مصر کمترند که به روی هموطنان آزادی خواه خود آتش نگشایند؟ 25 بهمن روز آزمون و مقایسه است: مقایسه ملت ایران و ملت مصر، مقایسه حکومت ایران و حکومت مصر، مقایسه سپاه و بسیج ایران با ارتش مصر. امیدواریم در هر سه مقایسه ایرانیان روسفید و سربلند از بوته مبارزه بدر آیند

در كويت نيز “روز خشم ” اعلام شد

Posted: 06 Feb 2011 05:59 AM PST

 

جرس: نمايندگان معارض پارلمان كويت در ادامه تظاهرات‌ مردمي در مصر و يمن، روز سه‌شنبه را "روز خشم " در اين كشور اعلام كردند.


 روزنامه اماراتي "الخليج "، دو فراكسيون پارلماني "تلاش مردمي " به رياست "احمد السعدون " و "توسعه و اصلاح " متشكل از نمايندگان اسلام‌گرا خواستار برگزاري تظاهرات "روز خشم " در روز سه‌شنبه شدند. 

به گزارش فارس، هدف از اين تظاهرات درخواست استعفاي دولت شيخ "ناصر المحمد " اعلام شده است و قرار است در روز سه‌شنبه شيخ "جابر الخالد " وزير كشور كويت مورد استيضاح قرار گيرد. 

اين دو فراكسيون پارلماني همچنين اعلام كرده‌اند كه قصد دارند موج تظاهراتي كه در تونس، مصر و برخي كشورهاي عربي آغاز شده است به كويت نيز انتقال دهند و در همين راستا سعي خواهند كرد رضايت اتحاديه‌هاي صنفي و دانشجويان را براي مشاركت در تظاهرات جلب كنند. 

از سوي ديگر دولت كويت اعلام كرد كه امروز در نشست هفتگي خود راهكارهاي تعامل با تظاهرات و پيامدهاي حاصل از آن را بررسي و تصميمات قاطعي را براي برخورد با كساني كه سعي در ايجاد اخلال و ناامني در كشور را دارند، اتخاذ كند. 

 

روح الامینی  از محاکمه سعید مرتضوی متهم اصلی ماجرای کهریزک خبر داد

Posted: 06 Feb 2011 05:33 AM PST

اعدام 2 نفر از عاملان ماجرای کهریزک


جرس: شب گذشته دکتر روح الامینی  از محاکمه سعید مرتضوی متهم اصلی ماجرای کهریزک به زودی خبر داد.


به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»، دکتر روح الامینی شب گذشته از محاکمه "س.م" متهم اصلی ماجرای کهریزک  و  از اعدام 2 نفر از عاملان  ماجرای کهریزک که از ماموران ناجا هستند، خبر داد.

روح الامینی در پاسخ به این سوال که خانواده شهید کامرانی در خصوص اطاله دادرسی "س.م" گله‌مند هستند نکاتی را برشمرد.
وی ضمن اعلام دیدار با خانواده قربانیان کهریزک در چند روز پیش اعلام کرد: گرچه متهم اصلی "س.م" به دنبال فرار از محاکمه است اما به زودی محاکمه وی آغاز خواهد شد و این خواست اصلی خانواده قربانیان کهریزک است.

دکتر عبدالحسين روح الاميني پدر محسن روح الامینی يکي از جان باختگان حوادث بازداشتگاه کهريزک پیش از این گفته بود: انتظار مي رفت دولت به احترام خون کشته شدگان جنايت کهريزک از دادن پست به مرتضوي خودداري کند.

 

 

 

پیام تحیت هاشمی به نلسون ماندلا

Posted: 06 Feb 2011 04:35 AM PST

  جرس:در پی دریافت خبر بهبود نسبی نلسون ماندلا  ؛ هاشمی رفسنجانی در پیامی ضمن ابراز خرسندی از شنیدن این خبر و آرزوی شفای کامل برای ایشان اظهار امیدواری کرد همچون گذشته فرصت مرور خاطرات متقابل ایام شکنجه و زندان یکدیگر را در ملاقات حضوری بیابند.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ در بخشی از پیام تحیت رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران خطاب به  نلسون ماندلا آمده است : "

شما سمبل مقاومت و پایداری برای مردم مظلوم قاره غنی و در عین حال فقیر آفریقا هستند که تا حدودی به حقوق خویش رسیده‌اند، امّا تلاشهای موذیانه استکبار و استعمار و متأسفانه درگیری‌های قبیله‌ای و داخلی روند تکاملی حرکت مردم و مسؤولان کشورهای آن قاره را کند می‌نماید. امیدوارم با رفع کسالت و کسب کامل سلامتی، همچنان تأثیر‌گذار باشید که وجود شما باعث دلگرمی همه انسانهای آزاده در راه مبارزه با اندیشه‌های نژاد پرستانه است"

متن کامل پیام تحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی بدین شرح است :


برادر مبارز جناب آقای نلسون ماندلا

 

با خبر شدم که آثار سالهای سخت شکنجه در زندانهای مهیب نظام منحوس آپارتاید، باز هم در جسم شما نمایان  شد و در بیمارستان بستری بوده‌اید و بحمدلله بیمارستان را ترک کرده‌اید.

با آرزوی شفا و سلامتی کامل شما، امیدوارم فرصتی پیش آید تا کمافی السابق در ملاقاتها از خاطرات دوران مبارزه علیه نژاد پرستی بشنویم که برای تاریخ در همه نسل‌ها آموزنده است.

شما سمبل مقاومت و پایداری برای مردم مظلوم قاره غنی و در عین حال فقیر آفریقا هستند که تا حدودی به حقوق خویش رسیده‌اند، امّا تلاشهای موذیانه استکبار و استعمار و متأسفانه درگیری‌های قبیله‌ای و داخلی روند تکاملی حرکت مردم و مسؤولان کشورهای آن قاره را کند می‌نماید.

امیدوارم با رفع کسالت و کسب کامل سلامتی، همچنان تأثیر‌گذار باشید که وجود شما باعث دلگرمی همه انسانهای آزاده در راه مبارزه با اندیشه‌های نژاد پرستانه است.


 
                                                                                          اکبر هاشمی رفسنجانی
                                                                                          یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹
                                                                                              6  فوریه ۲۰۱۱

 

 

تظاهرات ميليونی مصریها در بزرگداشت روز شهدا

Posted: 06 Feb 2011 02:28 AM PST

مذاکره مشروط اخوان المسلمین با مقامات مصری
  جرس: در حالي كه گروه اخوان المسلمين مصر تصميم گرفته با دولت جديد مصر مذاكره كند، مصري‌ها‌ امروز (يكشنبه) براي تظاهرات ميليوني در سراسر اين كشور به منظور بزرگداشت روز شهدا و تاكيد بر درخواستشان مبني بر كناره‌گيري حسني مبارك از قدرت آماده مي‌شوند، نيروهاي امنيتي نيز تدابير خود را افزايش داده‌اند.  

 

بزرگداشت روز شهدا

به گزارش شبكه الجزيره، هزاران مصري از روز شنبه در تلاش هستند كه به ميدان التحرير قاهره وارد شوند.

بسياري از آن‌ها براي حضور در اعتصاب طولاني مدت كه از امروز آغاز مي‌شود مقادير زيادي غذا و آب آشاميدني به همراه داشتند و شب را در ميدان التحرير گذراندند. این درحالیست که به گزارش بی بی سی ارتش مانع از رساندن غذا به معترضان میدان تحریر می شود و مردم، با خشم می گویند ارتش می خواهد معترضان را گرسنه نگه دارد.

 

اين اعتصاب تا آخر هفته جاري ادامه خواهد داشت چرا كه اين هفته، هفته مقاومت اعلام شده است.

امروز در ميدان التحرير به مناسبت روز شهداء نماز براي كشته شدگان اين تظاهرات و هم چنين آئين عشاء رباني براي قربانيان اعتراض‌ها برگزار مي‌شود و پيش بيني مي‌شود كه اين مراسم بعد از نماز ظهر باشد. خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید مسیحیان قبطی، مراسم دعای روز یکشنبه خود را در میدان تحریر برگزار کرده اند. جمعیت مسلمان حاضر در میدان، شعارهایی مبنی بر وحدت در مصر سر می دادند.

فعالان مصر در ميدان التحرير نيز اين ميدان را با تصاوير شهيدان اعتراض‌هاي اخير مصر مزين مي‌كنند.

تظاهركنندگان با درخواست‌هاي مسئولان امنيتي مصر براي ترك اين ميدان مخالفت كردند.


همچنین گزارش‌ها حاکي از آن است که اوباش طرفدار مبارک شنبه با هزاران نفر از معترضان به دولت مصر که در ميدان آزادي شهر قاهره تجمع کرده بودند، درگير شده و به ضرب و جرح مخالفان پرداخته‌اند

در استان‌هاي ديگر نظير اسكندريه، المنوفيه، المحله الكبري، المنصوره، سوئز، اسيوط و الاقصر نيز نيروهاي امنيتي تدابير شديدي اتخاذ كرده‌اند.

دهها هزار تن شب گذشته در اسكندريه در تظاهراتي بركناري حسني مبارك از قدرت را خواستار شدند.

همچنين مجموعه‌اي از حقوقدانان بين‌المللي اعلام كردند: نظام حاكم حقوق بشر را زير پا گذاشته است و از اين رو بايد مجازات شود.

 

مذاکره مشروط اخوان المسلمین با دولت جدید مصر


گروه اخوان المسلمين مصر اعلام كرد كه تصميم گرفته با دولت جديد مصر مذاكره كند.

خبرگزاری رویترز  گزارش می دهد گفتگوهای طرفین روز یکشنبه ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی آغاز می شود.

 گروه اخوان المسلمين مصر در بيانيه‌اي كه به امضاي محمد بديع، دبيركل اين حزب رسيده است، تاكيد كرد كه گروه اخوان المسلمين در پاي ميز مذاكرات با دولت، درخواست‌هاي ملت مصر را در زمينه كناره‌گيري حسني مبارك، رئيس جمهور مصر از قدرت، محاكمه مسئولان و كساني كه در كشتار مردم در تظاهرات دست داشتند و نيز منحل كردن شوراهاي جعلي پارلماني را مطرح خواهد كرد.

گروه اخوان المسلمين در اين بيانيه افزوده است: ما درخواست‌هاي ديگري مبني بر لغو فوري وضعيت فوق‌العاده، تشكيل دولت وحدت ملي انتقالي كه مسئوليت قوه مجريه را تا زمان برگزاري انتخابات آزاد بر عهده بگيرد و تحت نظارت قضايي كامل باشد، جدا كردن وظايف سه قوه مقننه، مجريه و قضائيه، فعاليت آزاد احزاب سياسي، تشكيل گروه‌ها و تضمين آزادي مطبوعات را در اين دور از مذاكرات مطرح خواهيم كرد.

بديع درخواست كرد كه اين مذاكره در فضايي متفاوت باشد و دستورات قضايي بلاتكليف نيز بايد فورا اجرا شود، حملات دولت در راستاي خدشه وارد كردن به وجهه انقلاب مصر بايد متوقف شود و تمامي زندانيان سياسي به ويژه كساني كه در تظاهرات اخير دستگير شدند، آزاد شوند.

اين در حالي است كه محمود عزت، معاون دبيركل اخوان المسلمين گفت: مذاكره با دولت تنها بعد از پاسخگويي به شروط اخوان المسلمين صورت خواهد گرفت.

وي به الجزيره گفت: ما توقف حملات عليه ملت مصر و نيز محاكمه و مجازات كساني كه دست به آزار و اذيت مردم زده‌اند را پيش شرط اين مذاكرات تعيين كرده‌ايم.

عزت ادامه داد: ما هرگز از درخواست‌هاي خود عقب نشيني نكرده‌ايم و همچنان خواستار استعفاي مبارك هستيم.

عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک، نیز روز شنبه با تعدادی از گروه ‌ای مخالف دولت گفتگو کرد، اما جزئیاتی از این مذاکرات اعلام نشده است.


آزادی خبرنگاران الجزیره

از سوي ديگر مسئولان مصري عبدالفتاح فايد، مدير دفتر الجزيره و احمد يوسف و محمد فاوي از خبرنگاران اين شبكه خبري در قاهره را كه اخيرا دستگير كرده بودند، آزاد كردند.

 

تاخیر سفر نخست وزیر یونان به مصر

خبرگزاري كانادا از تاخير سفر جورج پاپاندرئو، نخست وزير يونان كه قرار بود امروز به مصر سفر كند خبر داد.

اين خبرگزاري اعلام كرد: اين سفر به علت اوضاع مصر تا اطلاع ثانوي به تاخير افتاد.

وي حامل پيام اتحاديه اروپا به حسني مبارك، رئيس جمهور مصر است.

 

تظاهرات فلسطینیها در حمایت از مردم مصر

صدها تن از فلسطيني‌ها در رام‌الله، بيت‌ لحم، بيت‌المقدس شرقي و ناصره در اعلام همبستگي با ملت مصر دست به تظاهرات زدند.

در اين تظاهرات که روز شنبه (16 بهمن) در رام الله در حمايت از انقلاب مردمي مصر برگزار شد، دانشجويان فلسطيني و شماري از سازمان‌هاي غير دولتي حضور داشتند

به گزارش خبرگزاري فرانسه، معترضان با حمل پرچم‌هاي مصر و فلسطين شعارهايي در حمايت از مردم مصر سر دادند
حنان عشراوي يکي از اعضاي کميته سازمان آزادي بخش فلسطين درباره اين حرکت گفت: "اين تظاهرات پيام همبستگي و برادري با مردم مصر براي کسب دموکراسي و اصلاحات است." 

در اين تظاهرات همچنين برخي از اعضاي کميسيون‌هاي حقوق بشر حضور داشتند

تظاهرکنندگان همچنين پرچم‌هايي حمل مي‌کردند که روي آن‌ها نوشته شده بود: "از رام الله تا ميدان آزادي، مردم خواستار آزادي هستند" و "مرگ بر رژيم‌هاي استبدادي". 



سازمان دهندگان اين تظاهرات گفتند، حدود دو هزار نفر در اين اجتماع که بزرگترين اجتماع در حمايت از جنبش‌هاي ضد دولتي در مصر و تونس بود، حضور داشتند

اين درحالي است که سازمان دهندگان اين تظاهرات، روز شنبه با انتشار بيانيه‌اي بر "آزادي بيان براي مقابله با اشغال‌گري رژيم نژاد پرست اسرائيل، همبستگي جهاني به ويژه همبستگي جهان عرب براي کسب آزادي، دموکراسي و عدالت اجتماعي" تاکيد کردند

 

ابراز نگرانی رییس جمهور اسراییل از تحولات مصر

به گزارش ايسنا، شيمون پرز با اشاره به تحولات مصر و انتفاضه مردمي در اين كشور نسبت به تغييراتي كه در نتيجه اين تحولات روي خواهد داد، ابراز نگراني كرد.

پرز گفت: ما به شدت از هر گونه تغيير در دولت مصر و يا نظام انتخاباتي آن نگرانيم.

وي مدعي شد: چنانچه گروه اخوان المسلمين در مصر پيروز شود هرگز صلح را با خود به همراه نخواهد آورد.

پرز عنوان داشت: تغيير دولت تضميني براي از بين رفتن فقر در مصر نخواهد بود و هر گونه تغيير بايد در اوضاع مصر ايجاد شود نه در دولت و حكومت آن.

وي با اشاره به تحولات بي‌سابقه بوجود آمده در خاورميانه عنوان داشت: نسل جديد با انقلاب عليه فقر و ظلم جهان را غافلگير كرد.

پرز از جامعه بين‌المللي خواست تا براي مبارزه با فقر از طريق ايجاد يك كميته چهار جانبه اقتصادي از بخش غير دولتي منطقه را ياري دهد.

 

ابهام در مواضع متفاوت امريکا در امورمصر


سیاست دولت آمریکا در قبال تحولات مصر، طی بیست و چهار ساعت گذشته با تعارضهای جدی همراه بوده است.
فرانک وايزنر که شنبه (16 بهمن) به همراه هياتي عالي‌رتبه براي شرکت در نشست امنيتي مونيخ در آلمان به سر مي‌برد، نتيجه تحولات اخير مصر را بسيار با اهميت خوانده است

وايزنر با تاکيد بر ادامه حضور مبارک بر مسند قدرت مصر گفته است، رويدادهاي اخير مصر به شدت بر منافع و خواست دولت امريکا در منطقه تاثيرگذار خواهد بود

اين در حالي است که فيليپ جي کراولي، سخنگوي وزارت خارجه امريکا دقايقي پس از انتشار اظهارات وايزنر، با بيان موضعي متفاوت، گفته‌هاي نماينده ويژه امريکا در امور مصر را تنها نظرات شخصي وي و مغاير با خواست واشنگتن دانست

يکي ديگر از اعضاي هيات امريکايي که به‌ همراه وايزنر در نشست امنيتي مونيخ شرکت دارد، نيز گفته است، اظهارات وايزنر، موضع و خواست دولت امريکا نيست و وي تنها به عنوان يک شهروند امريکايي به بيان نظرات خود پرداخته است

اظهارات سفير سابق امريکا در مصر در حالي ابراز شده است که وي اوايل هفته جاري به عنوان نماينده ويژه باراک اوباما رئيس جمهوري امريکا با سفر به قاهره از مبارک خواسته بود، زمينه‌هاي لازم را براي انتقال فوري قدرت فراهم سازد. .

دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا در دوران جورج بوش ،نیز مبارک را "دوست و متحدی خوب" برای آمریکا خوانده است . 

 

علی مطهری: خاتمی راهش را از موسوی جدا کند

Posted: 06 Feb 2011 03:11 AM PST

جرس: علی مطهری در خصوص مواضع خاتمی اظهار نظر کرد که خاتمی باید راهش را از موسوی جدا کند. خاتمی اگر با مردم صحبت کند و موضع خود را به صراحت اعلام کند جایگاه خوبی که با مردم دارد را تقویت می کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: خاتمی با سید حسن خمینی فامیل است و مراودات و دید بازدیدهای آنها هیچ ربطی به بازگشت او ندارد.

 علی مطهری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پانا در پاسخ به این سوال که آیا دیدارهای اخیر خاتمی با سید حسن خمینی به معنای بازگشت وی به صحنه سیاسی کشور است، افزود: خاتمی با سید حسن فامیل است و مراودات و دید بازدیدهای آنها هیچ ربطی به بازگشت خاتمی به صحنه سیاسی کشور نخواهد داشت به خاطر آنکه آنها گاهی دور هم جمع می شوند.

وی تصریح کرد: خاتمی باید موضع خودشان را در خصوص رفتار موسوی در انتخابات ریاست جمهوری مشخص کند و برای مردم توضیح دهد که آیا موضع ایشان همان موضع موسوی است یا خیر.


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: موضع خاتمی به عقیده بنده با موسوی بسیار متفاوت است و این اختلاف مسیر را برای مردم باید توضیح دهد.

وی با بیان اینکه لغزش هایی از سوی خاتمی صورت گرفته است، افزود: شرکت در راهپیمایی 30 خرداد بعد از نهی رهبری یک لغزشی از سوی خاتمی بوده که شاید کار درستی نبوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید انتقادی به راهپیمایی 25 خرداد شود، تاکید کرد: راهپیمایی 25 خرداد به دلیل آنکه عده ای اعتراض داشتند و نهی صریح وجود نداشت قابل انتقاد نیست.

مطهری  اظهارداشت: عدم لغو صریح راهپیمایی 30 خرداد از سوی خاتمی تنها ایرادی بوده که به او وارد است البته در بحران این چیزها پیش می آید.

وی در پایان همانند سایر اصولگرایان که سعی در تفرقه در میان اصلاح طلبان و معترضان به انتخابات دارند، با بیان اینکه خاتمی باید راهش را از موسوی جدا کند، خاطرنشان کرد: خاتمی اگر با مردم صحبت کند و موضع خود را به صراحت اعلام کند جایگاه خوبی که با مردم دارد را تقویت می کند.


رسایی: خاتمی به رای مردم خیانت کرد 

در همین حال عضو فراکسیون اصولگران مجلس شورای اسلامی گفت: خاتمی اگربخواهد توبه کند باید قبل از جریان فتنه، از دوره ای که مردم به آن اعتماد کردند ولی به رای آنها خیانت کرد توضیح بدهد .

 

حمید رسایی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری پانا در خصوص دیدار خاتمی با سید حسن خمینی و اعلام بازگتش به جریان اصلاحات گفت: خاتمی اگر بخواهد به عرصه سیاسی بازگردد باید یکسری ابهامات را که متوجه او است، برطرف کند.

 وی تصریح کرد: خاتمی قبل از کودتای سال گذشته که مهمترین اتهام او است، در دروان ریاست جمهوری خود بیشترین خدمات را به جریان فتنه انجام داده است.

سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی تاکید کرد: به مرور زمان کم کم اخبار روابط و مراودات خاتمی با فتنه گران و فتنه پردازان منتشر می شود.

 وی اظهارداشت: اگر خاتمی بخواهد توبه کند قبل از جریان فتنه باید از دوره ای که مردم به آن اعتماد کردند ولی به رای مردم خیانت کرد توضیح بدهد .

 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهارداشت: تا مشکلات و ابهامات را برطرف نکندو از مردم عذرخواهی نکند امکان بازگشت برای آن ممکن نیست.و مردم باور نمی کنند که خاتمی قصد برگشت و توبه کردن را دارد.

 وی ادعا کرد: حیات سیاسی امثال خاتمی به پایان رسیده است.


 

 

درخواست راهپیمایی از سوی  میرحسین موسوی و مهدی کروبی در حمایت از قیام مردم مصر و تونس

Posted: 06 Feb 2011 03:02 AM PST

۲۵ بهمن؛ از میدان امام حسین تا میدان آزادی
جرس: مهدي کروبي وميرحسين موسوي درنامه اي مشترک به وزارت کشور درخواست صدورمجوز براي دعوت راهپيمايي مردمي درجهت حمايت ازقيام مردم مصر و تونس را خواستار شدند.


بر اساس این درخواست راهپیمایی در حمایت از مردم مصر و تونس دوشنبه ساعت سه بعدازظهر از میدان امام حسین به سمت میدان آزادی برگزار می شود.

 

این درخواست صبح امروز تحویل وزارت کشورگردید و رسید دریافت شد.

 

 متن این درخواست که همزمان در کلمه و سحام نیوز منتشر شد به شرح زیر است: 

 

وزيرمحترم کشور

بدينوسيله به اطلاع مي رساندکه به منظوراعلام همبستگي باحرکت هاي مردمي درمنطقه بويژه قيام آزاديخواهانه مردم تونس و مصربرعليه حکومت استبدادي درکشوردرخواست صدورمجوزبراي دعوت به راهپيمايي مردمي طبق اصل بيست وهفت قانون اساسي درجهت حمايت ازقيام مردم اين دوکشورمسلمان رادرروز دوشنبه25 بهمن ساعت 3 بعدازظهر ازميدان امام حسين تاميدان آزادي راداريم.


 

  

گفتنی است  از همان فردای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ٢٢ خرداد ٨٨، اصلاح طلبان و ستادهای میرحسین موسوی و مهدی کروبی مکررا خواستار صدور مجوز برای برگزاری تجمع، تحصن، میتینگ یا راهپیمایی - جهت اعتراض به نتایج انتخابات، سوگواری برای جانباختگان و قربانیان حوادث بعد از انتخابات و همچنین اقدامات مشکوک جریان های خاص برای تخریب چهرۀ جنبش سبز- شدند؛ ولی وزارت کشور دولت احمدی نژاد، اکیدا از صدور چنین مجوزی خودداری کرد.

 

 

لازم به ذکر است بعد از اعلام نتایج انتخابات ٢٢ خرداد ٨٨، در اولین حرکت اعتراضی، «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها» از وزارت کشور برای برگزاری راهپیمایی روز ٢۵ خرداد مجوز درخواست کرد، که مورد موافقت قرار نگرفت.

 

 

درخواست راهپیمایی آرام و سکوتِ حامیان میرحسین موسوی برای همان روز نیز مورد موافقت قرار نگرفت .

 

 

مجمع روحانیون مبارز نیز، در نامه‌ای به فرمانداری تهران، به منظور برگزاری راهپیمایی از میدان انقلاب تا آزادی، برای روز شنبه مورخ ۳۰ خرداد ۸۸  درخواست مجوز کرده و هدف از این راهپیمایی را، پی‌گیری مطالبات قانونی مردم و تداوم اعتراض مدنی آنان اعلام نموده بود. (که این تقاضا رد شد) 

 

 

این درحالیست که در هفته‌های پس از انتخابات، طرفداران محمود احمدی‌نژاد و حکومتی ها، دو راهپیمایی و تجمع بزرگ در تهران برگزار کردند و صدا و سیما نیز با تبلیغاتی گسترده‌، حضور در آن را تشویق نمود و مسیرهای راهپیمایی را مرتباً تبلیغ کرد.

 

  

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز چهارم مرداد ماه ٨٨، با انتشار درخواست مشتركي از وزارت كشور، خواستار برگزاري مراسم چهلم جانباختگان حوادث پس از انتخابات در مصلای تهران - صرفاً با قرائت قرآن و بدون سخنراني-  شده بودند.

این دو رهبر جنبش سبز، در درخواست خود آورده بودند "بدینوسیله به اطلاع می‌رسانیم به مناسبت گذشت چهل روز از آغاز حوادث ناگواری که طی آن عده‌ای از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، درخواست برگزاری مراسم یادبود این عزیزان در روز پنجشنبه ۸/۵/۸۸ ساعت ۱۸ الی ۳۰/۱۹ بعدازظهر در محل مصلای بزرگ تهران را داریم." (با این درخواست موافقت نشد)

 

در اولین واکنش به این درخواست، روزنامه کیهان تهران نوشت "دو نامزد ناكام انتخابات كه با تن ندادن به قانون و رأي مردم، و خياباني كردن اعتراض، زمينه ايجاد اغتشاش و درگيري و جنايت و تخريب را فراهم كردند، همچنان به شيوه فرار به جلو ادامه مي دهند."

 پاسداشت ياد شهيدان روزهاى گذشته و تأكيد بر حقوق قانونى مردم" 

 

گفتنی است همان زمان حامیان میرحسین موسوی از وزارت كشور  درخواست مجوز براى "پاسداشت ياد شهيدان روزهاى گذشته و تأكيد بر حقوق قانونى مردم" کردند، که این ارگان دولتی شرايطى را براى صدور مجوز تجمع به هواداران موسوی تعيين كرده و گفته بود "بررسى و صدور مجوز برگزارى تجمع سراسرى منوط به اعلام درخواست يك هفته پيش از برگزارى به صورت حضورى و با سپردن تعهداتى است."

 

 

بعد از این اعلام موضع وزارت کشور، دفتر ارتباطات مردمى ستاد موسوى اعلام کرد که چنين مجوزى صادر نشده است.

 

 

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برای برگزاری راهپیمایی در روز ۱۳ آبان ٨٨، از استانداری تهران درخواست مجوز کرده بود که مورد موافقت قرار نگرفت.

 

 

بعد از حرکت مشکوک آتش زدن تصاویر رهبر فقید جمهوری اسلامی در حاشیۀ مراسم ۱۶ آذر و روز دانشجوی سال ٨٨، و پخش مکرر فیلم آن توسط صدا و سیما جهت تحریک برخی علیه فعالان جنبش و دانشجویان، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اعتراض به این هتک حرمت، مجوز راهپیمایی درخواست کردند.

مهدی کروبی در آستانۀ این درخواست مجوز گفته بود "گرچه برای راهپیمایی مسالمت آمیز، طبق اصل ۲۷ قانون اساسی نباید درخواست مجوز داد اما با توجه به شرایط امروز ما و عدم خواست ما برای آسیبی پذیری مردم، مجوز خود را به وزارت کشور ارایه می کنیم." گفتنی است، با این درخواست آنان نیز موافقت نشد. 

 

 

دوشنبه دهم خرداد ٨٩، میرحسین موسوی، با هدف بررسی مسائل و رخدادهای ماه جاری به دیدار مهدی کروبی رفت و در این دیدار، کروبی و موسوی با امضاء نامه‌ای مشترک و ارسال آن به استانداری تهران، برگزاری راهپیمایی مطابق با اصل ۲۷ قانون اساسی در سالگرد انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ را خواستار شدند که برای آنان مجوز صادر نگردید.

 

 

موسوی و کروبی اوایل اردیبهشت ماه ٨٩ نیز، از گروه ها و احزاب اصلاح طلب خواسته بودند که برای برگزاری راهپیمایی روز ۲۲ خرداد تقاضای مجوز کنند که برای آنها نیز مجوز صادر نشد.

 

 


 

 

 

 

 

 

تجمع اعتراض آميز زنان  در عربستان

Posted: 06 Feb 2011 01:27 AM PST

 


جرس:براي اولين بار پايتخت عربستان شاهد تجمع اعتراض آميز زنان بود.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، 40 تن از زنان ساكن رياض در اقدامي بي‌سابقه با بر تن كردن لباس‌هاي سياه در مقابل ساختمان وزارت كشور و در حضور نيروهاي امنيتي تجمع كردند.

تجمع كنندگان خواهان آزادي زندانياني شدند كه بدون محاكمه و دادگاه در راستاي اقدامات عربستان براي مبارزه با اعضاي القاعده به زندان افتاده‌اند.

تعدادي از فعالان عربستاني نيز طي درخواستي اينترنتي خواهان انجام اصلاحات سياسي در اين كشور شدند.

 

واکنش دوم احمدی نژاد به استیضاح مجلس: حمید بهبهانی مشاور در امور حمل و نقل

Posted: 06 Feb 2011 02:01 AM PST

 

 

جرس: در حالی که بهبهانی بعلت ناکارآمدی از سوی مجلس برکنار شد، محمود احمدي‌نژاد وی را به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور حمل و نقل منصوب كرد.


به گزارش فارس، مهدي خورشيدي دبير شوراي مشاورين احمدی نژاد، در خصوص تصميمات جديد در امور مشاورين گفت: حميد بهبهاني وزير سابق راه و ترابري كه سه شنبه هفته گذشته توسط نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استيضاح و از وزارت راه و ترابري بركنار شده بود، امروز با حكم احمدي‌نژاد به عنوان مشاور رئيس جمهور در امور حمل و نقل منصوب شد. 

روز گذشته احمدی نژاد با غیر قانونی خواندن استیضاح خبر از ادغام وزارت کار داده بود. 

 

انتقاد نمایندگان مجلس: احمدی نژاد به قانون تمکین نمی کند

Posted: 06 Feb 2011 01:57 AM PST

جرس: سه نماینده مجلس از فراکسیون‌های مختلف، در مصاحبه‌های جداگانه، احمدی‌نژاد را به نقض قانون متهم و تاکید کردند که او رویه تمکین نکردن به قانون را در پیش گرفته است.

 
 شکور اکبرنژاد نماینده تبریز تاکید کرد که احمدی‌نژاد مشی عدم تمکین به قانون را در پیش گرفته است، عباس رجایی نماینده اراک او را متهم کرد که اولین اقدام را در جهت نقض قانون اساسی مرتکب شده و محسنی بندپی نماینده نوشهر و چالوس هم هشدار داد دلیل ناهماهنگی و اختلاف نظر قوا، تمکین نکردن به قانون است. 


احمدی‌نژاد به قانون تمکین کند 

به گزارش آفتاب، شکور اکبرنژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان این که مردم از استیضاح بهبهانی راضی هستند، خواستار آن شد که رئیس دولت به قانون تمکین کند و به خانه ملت گفت: رئیس‌جمهوری مشی عدم تمکین به قانون را در پیش گرفته است، استیضاح وزیر راه و ترابری، تمام مراحل قانونی خود را طی کرده است و ملت نیز از این اقدام مجلس راضی هستند. 

نماینده تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: رئیس‌جمهوری به جای ایراد وارد کردن به استیضاح، به قانون تمکین کند و سرپرست وزارت راه را معرفی کند، زیرا درست نیست وزارتخانه‌ای حتی برای یک روز بدون سرپرست یا وزیر بماند. 

اکبرنژاد با بیان این که احمدی‌نژاد ایرادهای استیضاح را بر استیضاح کنندگان نیز وارد می‌داند، تصریح کرد: ما نگفتیم معصوم هستیم و هیچ ایرادی نداریم، اما با توجه به این که ملت از استیضاح وزیر راضی هستند، نشان می‌دهد کار درست و ایرادهای ما بر وزیر وارد بوده است؛ هر چند که ممکن است ما ایرادهایی داشته باشیم. 

بهبهانی نمی‌تواند سرپرست وزارت راه شود 

اکبرنژاد که از امضا کنندگان استیضاح وزیر راه بود، با بیان این مطلب که بهبهانی نمی‌تواند سرپرستی وزارت را برعهده گیرد، تصریح کرد: منش فردی و قانونی این اجازه را نمی‌دهد فردی که به هر علتی از سوی مجلس با عدم رأی اعتماد روبه رو شده است، برای سرپرستی همان مسئولیت انتخاب شود. 

به گفته این نماینده، احمدی‌نژاد در صورتی می‌تواند وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی نکند که تصمیم داشته باشد وزارت راه را ادغام کند که آن هم شرایطی دارد. 

اکبرنژاد تأکید کرد: انصافا وزارت راه و ترابری، وزارتخانه‌ای نیست که بتوان آن را با وزارتخانه دیگری ادغام کرد، اما احمدی‌نژاد گفته است که در نظر دارد وزارت راه و ترابری را با وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام کند. 

نماینده تبریز با تأکید بر این که وزارتخانه نمی‌تواند حتی یک روز بدون سرپرست اداره شود، تصریح کرد: اگر دولت می‌خواد این وزارت را ادغام کند هر چه زودتر آن را مطرح کند و رأی مجلس را بگیرد. 

اولین اقدام احمدی‌نژاد در جهت نقض قانون اساسی 

عباس رجایی نماینده اراک، کمیجان و خنداب هم احمدی نژاد را متهم کرد که با غیبت از جلسات مجمع تشخیص مصلحت، اولین اقدام را در جهت نقض قانون اساسی مرتکب شده است. 

رجایی در گفت‌وگو با هفته نامه «وقایع استان» مرکزی، تأکید کرد که احمدی‌نژاد به جای این نامه نگاری‌ها و تشویش افکار عمومی، می‌تواند در جلسات مجمع حضور یابد و از آن طریق، انتقادات و بحث‌های خود نسبت به عملکرد این مجمع و مجلس را مطرح کند. 

وی گفت: مرز همه مباحث و چارچوب‌ها، قانون است. اگر ما دقیقا به قانون عمل کنیم، هیچ اختلافی پیش نمی‌آید. اساساً قانون برای این است که هر کس چارچوب خود را بداند و در همان چارچوب حرکت کند. بر این اساس، اینکه قانون‌گذاری حق مجلس است، در قانون اساسی تصریح شده است. در عین حال در قانون اساسی، منشا مصلحت کشور و مصلحت‌سنجی برای آن، مجلس است. می‌توانیم بگوییم در عین حال که قانون اساسی مجلس را محدود به وضع قانون در چارچوب قانون اساسی و شرع مقدس کرده، این اختیار را هم به آن داده که در موارد خاص، مصلحت نظام را تشخیص بدهد و بر اساس آن قانون وضع کند. 

این نماینده افزود: در همین قانون اساسی آمده در این مصلحت‌سنجی مجلس بر اساس شرایط کشور، اگر شورای نگهبان در رابطه با قانون اساسی و شرع مقدس مخالفت کرد، مصوبه مجلس باید به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود. در مجمع تشخیص، قانون‌گذاری و تصویب قانون نباید صورت بگیرد، اگرچه مجمع چند بار این کار را کرده، اما نباید این طور باشد و این در حیطه وظایف قانونی‌اش نیست. 

تفسیر قانون اساسی، کار دولت نیست 

رجایی تاکید کرد: ممکن است دولت همچنان نظراتی درباره برنامه داشته باشد که راه بیان آن، آوردن لایحه به مجلس است. اما اظهار نظر درباره اینکه مجلس حق داشته به برخی مسائل رسیدگی کند و به آنها ورود پیدا کند یا خیر، این حق قانونی دولت نیست و قانون اساسی تکلیف وظایف مجلس را مشخص کرده است. در واقع، تشخیص انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع جزو وظایف شورای نگهبان است و سایر قوا نمی‌توانند چنین نظریه‌هایی ارائه دهند و این نظریه‌ها، وجاهت قانونی برای دولت ندارد.

وی همچنین در انتقاد صریح احمدی‌نژاد گفت: از اینکه یک شخصی به بهانه اینکه من این مجمع را قبول ندارم و اعضای آن را نمی‌پسندم، از حضور در آن خودداری کند، وجاهت قانونی ندارد. این حق مردم است که همه اعضای یک نهاد رسمی کشور، در آن شرکت کنند. همان طور که نمایندگان موظفند در جلسات علنی مجلس و کمیسیون‌ها شرکت کنند یا اعضای دولت نمی‌توانند بگویند چون ما برخی اعضای کابینه را نمی‌پسندیم، در جلسه هیأت دولت شرکت نمی‌کنیم. افراد وقتی مسئولیت پذیرفتند، باید به وظایف خود عمل کنند. 

وی تاکید کرد: شرکت نکردن رئیس‌جمهور در جلسات مجمع، خلاف قانون اساسی است و این فضای تعامل قوا را خالی می‌گذارد. بنابراین اولین انتقاد به نقض قانون اساسی، متوجه خود رئیس‌جمهور است. چون ایشان به جای انتشار نامه‌های سرگشاده و تشویش افکار عمومی، می‌توانند حرف‌ها و انتقادات خود را در جلسات مجمع مطرح کنند. 

عامل اختلافات، تمکین نکردن به قانون است 

انوشیروان محسنی بندپی عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس هم گفت: تعامل، هماهنگی و اتفاق‌نظر در مسائل کلان کشور یک ضرورت بوده و هم چنین تکلیف است که قوای مختلف دراین چارچوب هماهنگ باشند تا جامعه از آرامش و اعتماد و اطمینان خاصی برخوردار باشد. 

وی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: نداشتن تمکین به اجرای قانون باعث می‌شود که ناهماهنگی یا اختلاف‌نظری ایجاد شود که این امر در کل شاید خوشایند موضوع تعامل و هماهنگی بین قوا نباشد. 

نماینده نوشهر و چالوس در مجلس افزود: در واقع هرچه این تعامل، هماهنگی و وحدت در چارچوب تفکیک وظایف و حفظ استقلال قوا باشد، جامعه از اعتماد، اطمینان و آرامش بیشتری برخوردار می‌شود. ولی اگر ذره‌ای اختلاف‌نظر باشد، اعتماد لازم در جامعه احساس نمی‌شود و دستیابی به شرایطی که به نفع آرمان‌ها و اهداف مدنظر نظام جمهوری اسلامی است، مشکل می‌شود. 

وی گفت: هرچه تعامل و هماهنگی بیشتر باشد زمینه برای فعالیت‌های مدنی بیشتر فراهم است و فضا ، فضایی می‌شود که نقدهای سالم سر جای خود است و تمام کسانی که در چارچوب قانون اساسی حق فعالیت دارند می‌توانند در این فضا و شرایط بهتر انجام وظیفه کنند. 

عضو فراکسیون خط امام(ره) مجلس با بیان این‌که در شرایط فعلی شاهد به کارگیری درست شاخص‌های رقابت سیاسی نیستیم، اظهار کرد: به عنوان مثال افرادی که به شخصیت‌های بزرگ نظام از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هجمه وارد می‌کنند، در مصونیت قرار می‌گیرند که این امر زمینه را برای شرایط مطلوب فراهم نمی‌کند و فرهنگ تهمت و تملق و چاپلوسی را ترویج می‌کند.