جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خرداد ، ماه حادثه های عجیب

Posted:



مهرداد نصرتی -

فریادخیز مردم خوب و نجیب قرن

گاه سقوط ظلم به تندای شیب قرن

جذب زمین شدند و هوایی شدند و رفت

کشف سقوط درهوس طعم سیب قرن

در بند رنگ کفش و کلاه مکاشفه اند

رفته است وقت کشف ، و بخت نهیب قرن

خرگوشهای هوش کر و سخت راضی اند

روباه های قرن فریب و فریب قرن

ای کاش نوشداروی سهراب می رسید

یا آن ندای روشن امن یجیب قرن

صدها نشانه داد زمین ، ماه حادثه است

تنها یکی اش مردن تنها طبیب قرن

بیدار باش فرصت فریاد در ره است

خرداد ، ماه حادثه های عجیب قرن

مهرداد نصرتی مهرشاعر

تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، با حمله نیروهای بسیج به خشونت کشیده شد

Posted:

تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد تهران، با حمله نیروهای بسیج به خشونت کشیده شد

جــرس: در اولین روز از خرداد ماه ۸۹، تجمع دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی های بسیج، به خشونت کشیده شد و تعدادی از دانشجویان زخمی و بازداشت شدند.

 


تجمع امروز در پی فراخوان فعالان دانشجویی دانشکده فنی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز - در آستانه دوم خرداد و همچنین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری - صورت گرفته بود و در همین رابطه صدها تن از دانشجویان آن واحد دانشگاهی دست به تجمع گسترده زدند.


به گزارش منابع خبری جرس، از ساعات اولیه بامداد امروز، فضای آن واحد دانشگاهی به شدت امنیتی بود، به حدی که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و همچنین لباس شخصی ها در داخل دانشگاه مستقر شده و نیروهای گارد ضد شورش نیز، خیابانهای اطراف دانشکده را به محاصره در آورده بودند.


این گزارش خاطرنشان ساخت نیروهای امنیتی مانع ورود بسیاری از دانشجویان شده، به طوری که از صبح امروز بیش از پنجاه نفر از دانشجویان ممنوع الورود به محوطه دانشگاه شدند.


در ادامه آمده است با پایان یافتن کلاس های نوبت صبح ونزدیک شدن به زمان تجمع، رفته رفته بر تعداد دانشجویان اضافه شد و تجمع با سر دادن شعار "یا حسین، میر حسین" آغاز گردید و با شعارهای "مرگ بر دیکتاتور"، "دانشجوی با غیرت حمایت"، "دانشجوی زندانی آزاد باید گردد"، ادامه یافت.


دانشجویان همچنین با خواندن سرود یار دبستانی و سخنرانی یکی از فعالان دانشجویی، به تجمع خود پایان دادند.


این منبع خبری حاضر در صحنه، در ادامه خبر داد "نیروهای امنیتی و بسیج، با ضرب و شتم و خشونت گسترده، قصد بازداشت تعدادی از دانشجویان را داشتند که تا لحظه ارسال خبر، چهار تن از دانشجویان در حالیکه به شدت بر اثر جراحات وارده دچار خونریزی شده بودند، در داخل دفتر انتظامات بازداشت بوده و از انتقال آنها به بیمارستان جلوگیری گردید.


از تعداد دانشجویان بازداشتی و زخمی های دیگر، گزارشی منتشر نشده است.


گفتنی است این برای چندمین بار بود که تجمعات اعتراضی دانشجویان این دانشکده به خشونت کشیده می شود و این در حالی است که دکتر «گذشتی»، رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، پیش از این قول جلوگیری از تکرار چنین حوادثی را داده بود.


دانشجویان معتقدند ورود آزادانه لباس شخصی ها و نیروهای امنیتی و ضرب و شتم دانشجویان در محوطه دانشگاه، بدون هماهنگی با ایشان صورت نمی گیرد و همچنین صدور احکام سنگین و بی سابقه ممنوعیت از تحصیل و تبعید مکرر دانشجویان و گماردن دکتر افتخاری بر مسند ریاست دانشکده فنی جهت امنیتی تر کردن فضای دانشگاه صورت می گیرد.


لازم به ذکر است دانشجویان دانشگاه آزاد پیش از این و در ابتدای سال تحصیلی، هفت تجمع در اعتراض به دولت کودتا برگزار کرده بودند که تجمع سوم دانشجویان تهران مرکز در 21 مهر ماه سال 88 با ضرب و شتم دانشجویان و شلیک گاز اشک آور از سوی نیرو های امنیتی و بسیجی مواجه شد که منجر به بستری شدن تعدادی از دانشجویان در بیمارستان شد.


در ترم تحصیلی جاری بیش از پنجاه ترم حکم تعلیق از تحصیل و تبعید برای دانشجویان واحد تهران مرکز صادر شده است.


در جریان تجمعات سال تحصیلی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سه شنبه های متمادی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی که تعداد آنان بالغ بر چند هزار نفر می شد، بارها دست به تحصن زده و علیه دولت محمود احمدی نژاد و مقامات حکومت شعارهای انتقادی سر می دادند.


این تجعات بارها با خشونت لباس شخصی ها و نیروهای بسیج روبرو گردید.

تجمع دانشگاه آزاد تهران مرکز -1 خرداد

Posted:

گیرم گه در باورتان به خاک نشسته ام

Posted:

???? : بهنام

گیرم گه در باورتان به خاک نشسته ام

ناامید نشوید؛ باید راست قامت و محکم ایستاد

Posted:



مهدی کروبی اعضای شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام -

جرس: اعضای شورای مرکزی و عمومی سازمان جوانان ودانشجویان مجمع نیروهای خط امام صبح امروز با حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی دیدار و گفت و گو کردند.

 

 

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی ضمن تشکر از حضور آنها وتمجید از شخصیت حجت الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای، دبیر کل مجمع نیروهای خط امام(ره) تاکید کرد: مجمع نیروهای خط امام از نیروهای خوب، اصلاح طلب و حزب اللهی واقعی تشکیل شده و در صدر این تشکیلات یک روحانی ارزشمند، مبارز و انقلابی حضور دارد که از کودکی ونوجوانی در جستجوی امام و راه او بودند . یعنی از حدود ۴۰ یا ۵۰ سال پیش ایشان در مشهد فعالیت‌های سیاسی ومذهبی خود را در جو خفقان ساواک آغاز کرد.

 

خرداد ، ماه سرشار از حادثه های تلخ و شیرین است

سپس حجت الاسلام والمسلمین کروبی با اشاره به خرداد ماه وانجام این دیدار در اولین روز این ماه افزود: انجام این ملاقات در روز اول خرداد ماه را به فال نیک می گیرم البته همه روزها ی خدا مهم هستند ولی بعضی روزها مهم تر هستند . مانند ۱۵ خرداد. خرداد ماه سرشار از حادثه های تلخ و شیرین ودر عین حال غرور آفرین برای ملت ایران است، تاریخ هاو روزهایی که مبدا تحولات شدند . مانند ۱۵ خرداد ۴۲٫ که مبدا حرکت انقلاب اسلامی شد اتفاق های بزرگ و پر برکتی در این ماه رقم خورد. در روز ۱۵ خرداد در تهران تا ساعت ۱۳ شهر در دست پلیس بود واز آنجا که پلیس قادر به کنترل خروش ملت نبود لذا بعد از ظهر ارتش رسما وارد عمل شد تا بتواند کنترل کنند . سپس بعد از این زدوخوردها ،۲۴ ساعت فضا را آزاد گذاشتند و دیدند که مردم با وجود کشتار وخشونت وسیع پلیس،ارتش و عمال رژیم، به ملاقات امام می آمدند و دوباره پس از آن آن امام را در منطقه قیطریه محدود کردند.

 

سپس مهدی کروبی به دیگر مناسبت های خرداد ماه اشاره کرد وگفت:«فتح خرمشهر از جمله روز های شیرین خرداد بود. رحلت امام عزیز و تشییع جنازه  با شکوهی که در تاریخ ثبت شد از دیگر روزهای بزرگی بود که پیوند امام و ملت را مستحکم تر کرد. در تمام خیابان ها ۹۰ درصد مردم سیاه پوش بودند . مردمی با عقاید، مذاهب و گرایش های مختلف حاضر شدند.»

 

وی سپس با اشاره به سخنان بیان شده توسط جوانان مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد:«همانطور که گفتید نباید دست از امام وراه او بر دارید و ناامید شوید که امام در سخت‌ترین روزها و پر خفقان ترین شرایط از پای ننشست وهرروز در پیمودن راه الهی وخدمت به ملت مصمم تر شد.به شما عرض می‌کنم که این اتفاقات و تلخی ها می گذرد. البته از دستگاه‌های مسئول چنین انتظاری نبود. امام هم به دنبال احیای حقوق وکرامات انسان ها بود نه اینکه به نام نظام جمهوری اسلامی حقوق اساسی ملت مخدوش شود.»

 

مردم همچنان بر مطالبات برحق خود ایستاده اند

مهدی کروبی در این دیدار ضمن هشدار به تلاش برخی برای حذف نام واندیشه امام،ابراز امیدواری کرد که با حضور دلسوزان راه امام وانقلاب،هدف این بد خواهان ملت به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان بر مطالبات بر حق خویش ایستاده اند.

وی در ادامه به ذکر وضعیت سیاسی و اجتماعی جوانان و دانشجویان مسلمان و مذهبی در دوران قبل از انقلاب پرداخت و افزود:«هجمه و فشارهای بلوک شرق و غرب از یک سو وحضور و استیلای اندیشهای لیبرالی و کمونیستی فعالیت از دیگر سو را برای بچه های مسلمان بسیار سخت کرده بود. ولی طرفداران اندیشه و منش امام هیچگاه سر خورده و ناامید نشده ونمی شوند.»

 

باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها نترسید

رئیس مجلس اصلاحات سپس خطاب به جوانان خط امامی گفت:« باید راست قامت و محکم ایستاد و از ملامت کننده ها هم نترسید. از فحش ها وتخریب ها و درگیری ها هم نهراسید البته تاکید می‌کنم که انتظار زود پیروز شدن و زود به نتایج مطلوب رسیدن را نداشته باشید. مهم ایمان، صبر واستقامت در راه خدا ست و باید به حفظ دستاورد ها اهمیت فوق العاده داد. »

دبیرکل حزب اعتمادملی ضمن ابراز تاسف از بی اخلاقی هایی که توسط مدعیان ارزش ها رخ می دهد گفت:«به راحتی به حوزه خصوصی بنده وامثال ما وارد می شوند وبی حرمتی می کنند.فرزندان و اعضای خانواده را مورد توهین و اذیت قرار می دهند،چه رسد به کسانی که بی نام و نشانند و حقوق آن‌ها به راحتی تضییع می‌شود، البته همه این برخورد های سخیف نشانه عجز و ضعف آن هاست.»

 

همه ما نگران شکستی هستیم که دامن همه را می‌گیرد

مهدی کروبی سپس توصیه های خود به این جوانان اصلاح طلب را اینگونه جمع بندی کرد:«هر چه می‌توانید عاقلانه، مدبرانه و متکی بر اندیشه های امام جلو بروید، علیرغم همه تهدید ها و تحریک‌ها معقول و آرام پیش روید و دست از اعتدال وتاسی به منش و روش امام بر ندارید، اگرموفقیت نصیبتان شد،سرخوش و مست نشوید ،از مغرور شدن بپرهیزید و تواضع و فروتنی‌تان را افزایش دهید.بیشتر مراقب اخلاق و شخصیت خود باشید،، هنر امام این بود که ضمن قاطعیت در برخوردهاو چه در دوران مبارزه و چه در روزهای پیروزی اخلاق وسیره متعالی خویش را حفظ می فرمود، پس وقتی پیروز شدید مغرور نشوید و این نکته را در نظر بگیرید ، درسختی‌ها نبرید؛ در سختی ها بایستید و عاقلانه عمل کنید، سعه صدر، تحمل پیشه کنید که این راه اسلام است و بهترین راه است ، این دوره هم می گذرد و همه ما نگران شکستی هستیم که دامن همه را می‌گیرد.»

 

در ابتدای این دیدار سعید الله بداشتی رئیس سازمان جوانان ودانشجویان مجمع نیروهای خط امام ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی وگرامیداشت روزهای خردادماه به ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان پرداخت وایمان،اعتدال واعتقاد وتاسی به اندیشه و منش همهم خمینی را محور مشترک فکری و عملی اعضای این تشکل عنوان کرد و افزود:« روحیه بالا و صبر و ایمان یاران و همراهان امام الگوی برتر برای فعالیت های مذهبی؛سیاسی واجتماعی جوانان امروز است وشناخت حقیقی امام از زبان یاران ونزدیکان ایشان بهترین راه مقابله با تحریف اندیشه امام خواهد بود.»
 

هاشمی رفسنجانی: اگر جهان معتقد به دیپلماسی است، باید از اقدام اخیر ایران استقبال کند

Posted:

هاشمی رفسنجانی: اگر جهان معتقد به دیپلماسی است، باید از اقدام اخیر ایران استقبال کند

جــرس: آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به بیانیه اخیر اتمی تهران و همچنین تهیه پیشنویس قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرد "اگر جهان پذیرفته است كه دیپلماسی مقدم بر سایر روش‌ها برای حل مسائل بین‌المللی می باشد، باید كشورهای متخاصم، از اقدام اخیر دیپلماسی ایران كه هنوز جای بحث و جلسات و تبادل نظر بین‌المللی دارد، استقبال می‌كردند."

 


به گزارش ایلنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظا، امروز شنبه اول خرداد ماه، در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام كه با اكثریت اعضا برگزار شد، تاکید کرد: "غرب نباید به جای مذاكره و تعامل، راه‌های خصومت‌آمیز و غیراخلاقی را پیش گیرد."


رئیس مجلس خبرگان با تقبیح ارائه پیش‌نویس پنج عضو دائم شورای امنیت و اظهارات اخیر آنان درباره بیانیه تهران گفت: "این‌گونه روش‌ها و اقدامات در شرایطی كه اقدام ایران حركتی دیپلماسی مثبت بوده، قطعا متناسب با شان كشورهایی كه خود را مدعی تمدن و قانون‌گرایی معرفی می‌كنند نیست و حسن نیت ادعایی آنان را به شدت زیر سوال برد. "


هاشمی رفسنجانی افزود: اگر جهان پذیرفته است كه دیپلماسی مقدم بر سایر روش‌ها و اقدامات برای حل مسائل بین‌المللی است، باید كشورهای متخاصم به سركردگی آمریكا، از اقدام اخیر دیپلماسی ایران كه هنوز جای بحث و جلسات و تبادل نظر بین‌المللی دارد، استقبال می‌كردند و به دور از عجله و شتاب‌زدگی، دست به اقدامات غیراصولی و اخلاقی نمی‌زدند.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرد: ایران در دفاع از حقوق حقه بین‌المللی خود به ویژه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بسیار جدی و مصمم است و اگر این اقدام با هدف ادامه جنگ روانی است، باید بدانند ایران با جنگ روانی و تهدید و ارعاب از حق خود نمی‌گذرد و نباید به جای مذاكره و تعامل، راه‌های خصومت‌آمیز و غیراخلاقی را پیش گیرند كه این كار قطعا برای منطقه و دنیا هم سنگین تمام خواهد شد.


لازم به ذکر است طی هفته ای که گذشت، واکنش های داخل و خارجی گسترده ای نسبت به نتایج نشست سه جانبۀ لولا داسیلوا، محمود احمدی نژاد و رجب طیب اردوغان، که "در خصوص مبادله سوخت هسته ای" در حاشیه اجلاس گروه ۱۵ در تهران صورت گرفته بود، انجام پذیرفت .


کشورهای عضو گروه ۱+۵ (شورای امنیت + آلمان)، ضمن مثبت خواندن اقدام ایران، در ادامه فشارهای قبلی خود، با بیان اینکه "بیانیه تهران برای خودداری از تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران کافی نمی باشد"، در مورد پیش نویس قطعنامه جدید تحریمی شورای امنیت علیه ایران قصد تصمیم گیری دارند.

پیش از این شورای امنیت با صدور قطعنامه های ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷ و ۱۸۰۳ خواستار توقف عملیات غنی سازی در ایران، اطلاع رسانی و همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی، قبول پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای شده بود .

ایران همواره اهداف نظامی در روند فعالیت های اتمی خود را رد کرده است.


 

 
Get the Flash Player to see this rotator.

 

لینک دانلود عکسها

 

تصویر -‌ ساخت منوریل در قم

Posted:



 

 

 

 

 

آزادی زندانیان سیاسی، ایجاد فضای امن و حرکت بسوی انتخابات آزاد

Posted:



سه راهکار خاتمی برای برون رفت از بحران -

 

 

سیدمحمد خاتمی که در آستانه روز دوم خرداد، میزبان جمعی از اساتید دانشگاه‌ها بود، خاطر نشان کرد:« می‌توان خرداد امسال را با تصمیم درست در این زمینه و اعلام آن از سوی موثران نظام و احترام به مردم همچون خردادهای گذشته سرشار از امید و نشاط كرد تا بار دیگر ظهور اراده ملی برای پاسداری از ارزش‌های دینی و ملی و پاسداری از مصالح كشور و حقوق ملت و زمینه‌سازی برای پیشرفت همه‌جانبه كشور شاهد باشیم و چنین باد»

 

 

 

 

وی به ارایه راهکارهایی برای حل مشکلات جامعه پرداخت و آزادی زندانیان سیاسی را اولین راهکار خواند و گفت: با تاسف این روزها شاهد فشارهای بیشتر و دستگیری‌های تازه‌تر و نیز اعمال روش‌ها و برخوردهایی از سوی گروه‌های بی‌پروای غیرمسئول ولی تحت حمایت هستیم تا آنان كه به ظاهر نیز در زندان نیستند احساس تنگنا و ناامنی كنند.

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:« دومین راهکار ایجاد فضای امن و آزاد طبق موازین قانون اساسی است كه مظهر آن آزادی تشكل‌ها و اجتماعات و مطبوعات و تبدیل فضای امنیتی به فضای قانونی و با نشاط سیاسی سالم می‌باشد.»

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در مورد راهکار سوم نیز اظهار داشت:«حركت به سوی انتخابات آزاد و سالم و پرشور كه روح انقلاب ما نیز آن را طلب می‌كند و ملت نیز آن را می‌خواهد.»

 

خرداد  نقش سرنوشت ساز دارد 

 

 

وی در این دیدار گفت:«در میان موجودات این آدمی است كه صاحب تاریخ است و تاریخ را دوره ها و حتی لحظه‌هایی می‌سازند كه نقش سرنوشت‌ساز و جهت‌دهنده در حیات معنوی و مادی و سیاسی و اجتماعی یك قوم و ملت دارند.»

رئیس بنیاد باران ادامه داد:« در مرحله اخیر تاریخ ایران عزیز خردادماه در دوره‌های مختلف چنین نقشی داشته است و اگر بخواهیم توصیفی كوتاه از خرداد به دست بدهیم باید آن را تجلی‌گاه ایمان، اراده، فداكاری، ستم‌سوزی، استبدادستیزی و عدالتخواهی ملت ایران بنامیم.»

 

وی با اشاره به سالروز 15 خرداد، اظهار داشت:« این روز یادآور حادثه‌ای عظیم است كه بزرگی و استواری ملتی خداجو و حق‌طلب را در برابر رژیمی مستكبر و استبدادی نشان می‌دهد، رژیمی كه مردم را برده می‌طلبید و هر آزاده‌ای را دشمن ایران و عامل بیگانه به حساب می‌آورد و می‌پنداشت كه با اهانت به روح ملت و عاقبت با جداكردن آن از كالبد آن، حركتش را متوقف خواهد كرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:«15 خرداد 42 آغاز مرحله‌ای نو در زندگی مردم ایران بود، ملتی كه سرمایه‌اش ایمان، اراده و آزاده‌خواهی بود؛ ملتی كه سرمشق ملت‌های مسلمان و جهان سوم را در اعمال شیوه مدنی در برابر دیكتاتوری بود. این ملت مظلومانه ولی استوار به مقابله رژیمی برخاست كه راهی جز سركوب نمی‌شناخت.»

خاتمی یادآور شد:«15 خرداد و حوادث پس از آن گرچه هزینه فراوان داشت از جمله به بند كشیدن و بعد تبعید رهبر والاقدر انقلاب و نیز به زندان افكندن و شكنجه و اعدام فرزندان دلیر این ملت؛ ولی فایده‌اش استحكام روزافزون ایمان دینی و عزم ملی برای رهایی بود، امری كه سبب شد تلخی‌های دوران دراز و پرمشغت مبارزه با شیرینی پیروزی در 22 بهمن جبران شود.»

 

وی همچنین به سالروز 14 خرداد اشاره کرد و گفت:«14 خرداد، روز تلخ وداع مردم با رهبر بزرگواری بود كه او را مظهر ایمان، اراده و عزت خود یافته بودند؛ رهبری كه كشتی انقلاب را همراه این مردم به ساحل جمهوری اسلامی نشانده بود تا در آن حق و حرمت و رای مردم در كنار دینداری و پایبنید به موازین اسلامی و اخلاقی پاس داشته شود.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:« 14 خرداد، روز رحلت رهبری بود كه قریب ربع قرن دم از حرمت و آزادی مردم و عدل علوی و استقلال و پیشرفت میهن زده بود و قریب به 11 سال هدایت جامعه را در بحرانی‌ترین دوره‌ها به عهده گرفته بود و شگفت اینكه با وجود تنگناهایی كه لازمه یك جامعه انقلابی است و یكی از آنها جنگ 8 ساله و امواج سهمگین ترور و توطئه بود، بدرقه ملت از استقبال او در 12 بهمن گسترده‌تر و باشكوه‌تر بود و عاطفه دینی و ملی كه اینبار به صورت اشك و آه بروز كرده بود از فریاد شادی بهنگام استقبال گرم‌تر و گیراتر بود.»

 

به عقیده رئیس بنیاد باران، مردم با این عمل علم خود را در پاسداری از عزت و آبرویی كه در پرتو انقلاب به دست آورده بودند و حق و حرمتی كه در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شده بود نشان دادند.

وی همچنین اظهار داشت:« سوم خرداد نیز یكی از روزهای نمادین و بزرگ است؛ روزی كه بار دیگر عزم فرزندان 15 خرداد در برابر ائتلاف قدرت‌های فزون‌طلب در حمایت از رژیم متجاوز سابق عراق معجزه كرد و با بازپس‌گیری و خرمشهر قهرمان سرفصل شكوهمندی را بر پیروزی‌های پیاپی گشود تا عاقبت بی‌آنكه ذره‌ای از خاك میهن از دست برود بر جنگ خانمان‌سوز نقطه پایان نهاد و اقتدار ملت بزرگ و آزاد و عزم او را بر پاسداری از انقلاب، تمامیت ارضی و استقلال و پیشرفت به نمایش گذاشت.»

خاتمی تصریح کرد:« تقدیر چنین رقم زد كه انتخابات كه برجسته‌ترین تجلیگاه مردم‌سالاری است برای انتخاب رئیس‌جمهور كه باید مظهر اراده ملی باشد در خرداد صورت گیرد و طبیعی است كه انتخابات برای ملتی كه با ایمان و اراده خود تاریخ‌سازی می‌كند و انقلابش نشان افتخار "میزان رای ملت" است را به او داده است از اهمیت بیشتری برخوردار است و حساسیت نسبت به انتخابات آزاد و فراگیر برای مردمی كه تاریخی استبدادزده دارند افزون‌تر است و آنچه ملت می‌خواست و می‌خواهد انتخاباتی است كه در آن تعیین‌كننده ؛ فقط رای ملت باشد.»

وی ادامه داد:«شاید بعد از همه‌پرسی 12 فروردین و رفراندوم قانون اساسی در میان انتخابات متعدد، انتخابات دوم خرداد از ویژگی ممتاز برخوردار باشد كه بازتاب اراده و خواست تاریخی مردم در آن باشكوه‌تر و روشن‌تر بود و به همین جهت "حماسه" نام گرفت.»

 

رئیس دولت اصلاحات افزود:«دوم خرداد تجلی‌گاه خواست مردمی بود كه آزادی را در كنار دینداری و به عنوان مطالبه جدی دین در چهره رهایی آن می‌خواستند و عدالت را در كنار پیشرفت و حرمت بین‌المللی را در كنار تامین مصالح و پافشاری بر خواست‌های اساسی را در كنار رفع تهدیدها و توسعه را در كنار حرمت و كرامت و آزادی همه شهروندان طلب می‌كردند، امری كه برخلاف روال در همه كشورها بار دیگر با درصد بالاتری در 18 خرداد تكرار شد.»

وی با اشاره به انتخابات دهم ریاست جمهوری گفت:«حضور بانشاط مردم در انتخابات 22 خرداد نیز كه با كمال تاسف حوادث تلخی را در پی داشت چشمگیر بود و نشانه زندگی و نشاط مردمی بود كه بر حقوق خود پای می‌فشارند و ای كاش قدر این مردم دانسته می‌شد.»

 

25 خرداد یكی از اوج‌های حضور مدنی مردم

 

رئیس‌جمهور سابق کشورمان همچنین تصریح کرد:« بالاخره روز 25 خرداد یكی از اوج‌های حضور مدنی مردم و طرح مسالمت‌آمیز خواست‌ها و اعتراض‌ها و پرهیز از خشونت بود و چه خوب بود كه نفس این حضور مترقیانه گرامی داشته می‌شد.»

وی ادامه داد:«چه خوب بود اعتراض مردم ولو اینكه از نظر مسئولان وارد تشخیص داده نشود به دیده احترام نگریسته می‌شد و با كمك خود ملت مشكل به صورتی موجه و با رعایت نظر مردم حل می‌شد یا به شیوه‌ای معقول مردم قانع می‌شدند كه با كمال تاسف نه‌تنها مردم بیدار؛" خس و خاشاك" نامیده شدند بلكه رفتار مسالمت‌جویانه و مدنی آنان با خشونت پاسخ داده شد، زندان‌ها پر و فشارها روزافزون گشت و خسارت‌های جانی، مالی و روانی فراوان وارد آمد و حركتی در جهت جبران آن نیز صورت گرفت و حتی فاجعه‌ای در پاره‌ای بازداشتگاه‌ها رخ داد و به شهادت و آسیب دیدن عده‌ای از جوانان و مردم عزیز منجر شد.»

 

رئیس بنیاد باران یادآور شد:« علی‌رغم دستور رهبری و اصرار مجلس و حتی ادعاهای قوه قضایی برای برخورد جدی، مورد اعتنا قرار نگرفت و در مقابل بر شدت بازداشت‌ها و محاكمات و محكومیت‌ها و محدود كردن فعالیت‌های قانونی افزوده شد و به جای جبران اندكی از رنج‌ها و التیام اندكی از زخم‌ها، بازار دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی و ناسزاگویی و جنگ روانی از سوی كسانی كه متاسفانه نه پایبند قانون و اخلاقند و نه بیمی از برخورد قانونی دارند داغ شد و ترفه اینكه اخیرا عنوان "محاربه نیز بر انواع عنوان‌های ناپسند اتهامی به كسانی كه سرمایه‌های كشور و انقلابند افزوده شد.»

وی تصریح کرد:«درست است كه نوعا چنین اتهامات و ناسزاهایی از سوی محافل و افراد غیرمسئول و افراطی است ولی چرا نباید دستگاههای مسئول با چنین شیوه‌ها و كسانی برخورد كنند كه آن نظام متهم به بداخلاقی و بی عدالتی نشود؟»

رئیس دولت اصلاحات افزود:«باری، خردادماه ؛ ماه مردم است و آنچه در تمام این روزها رخ داد ظهور اراده ملتی بود كه با همه وجود خواستار حاكمیت مردم بر سرنوشت و استقرار نظام مردم‌سالار بر پایه آموزه‌های دینی و مطالبات تاریخی خود بودند.»

 

وی یادآور شد:«اینك همه آن روزها را پشت سر گذاشته‌ایم ولی آینده پیش روی ماست و نباید بگذاریم آن وقایع مهم به صورت خاطره‌های مبهم در ذهنمان باقی بماند بلكه بایداز آنها به عنوان پشتوانه حركت به جلو برای پاسداری از آرمان‌های انقلاب و تامین خواست‌های تاریخی ملت مدد بگیریم و همه ما موظفیم با رعایت موازین قانونی با شیوه‌ای مدنی و به دور از هرگونه خشونت این یادها و خاطره‌ها را زنده‌نگه داریم.»

خاتمی تاکید کرد:«می‌توان و باید به آینده نگاه كرد و از گذشته عبرت گرفت؛ نباید تلخی‌هایی كه به خصوص در یك سال گذشته بوده است منجر به یاس شود و نیز شیرینی خاطره‌ها نباید ما را از پیمودن راه بلندی كه در پیش داریم غافل كند.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« راه درست راهی است كه به استقرار همه‌جانبه مردم‌سالاری و تحقق خواست تاریخی ملت كه از جمله در انقلاب شكوهمند اسلامی تجلی داشته است و حاصل آن "جمهوری اسلامی" بوده است منتهی شود.»

 

وی همچنین گفت:«راه درست، پرهیز از خشونت از سوی هر كس به خصوص از سوی حكومت است كه با موازین مردم‌سالاری با وعده‌های انقلاب و با خواست و هویت تاریخی ملت ناسازگار است؛ راه درست پافشاری بر اهتمام بر قانون اساسی به عنوان یك كل جامع و نیز سند انسجام ملی و ضامن نظم استواری كه در كنار هر حق و اختیار مسوولیت و پاسخگوئی وجود دارد به خصوص اهتمام به فصول سوم و پنجم كه اگر مورد كم توجهی قرار گیرد انقلاب از مسیر خود خارج خواهد شد.»

رئیس جمهور سابق کشورمان افزود:«نظام از آن ماست و كسانی كه برخلاف خط امام و راه ملت می‌اندیشند و عمل می‌كنند هر نامی كه بر خود بگذارند از معیارهای اصیل نظام و انقلاب عدول كرده‌اند.»

خاتمی با بیان اینکه «باز هم می‌گویم كه برای تامین اهداف بلندمان باید در كنار هم باشیم باید حرمت هر ایرانی پاس داشته شود»، اظهار داشت:«باید از شیوه‌هایی كه خشونت‌طلبان مردم‌ستیز اتخاذ كرده‌اند و می‌كنند و حاصل آن افزایش فاصله‌ها و كدورت‌ها و تداوم آن باعث سرایت كدورت‌ها و دوری‌ها از این شیوه‌ها و رفتارها به اصل نظام است پرهیز شود.»

 

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی، در ابتدای این دیدار حاضران در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون مسائل روز کشور از جمله ضرورت توجه به خواست‌ها و حقوق اساسی مردم، اهمیت احزاب و نهادهای مدنی، اولویت‌های اصلاحات و ظرفیت‌های قانون اساسی و نیز لزوم اجرای همه بخش‌ها و فصول آن پرداختند.

 

بازداشت آرمین نشان بی تدبیری خواب زدگان و بیراهه رفتگان است

Posted:



بیانیه انتقادی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی -

 

 

به دنبال بازداشت محسن آرمین، عضو شورای مرکزی و سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، این سازمان با صدور اطلاعیه ای ضمن طرح گوشه ای از سوابق و خدمات آرمین، خواستار آزادی وی شد.

 

 متن این اطلاعیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان در پی می آید:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران!


برادر مجاهد، محسن آرمین، عضو شورای مرکزی و سیاسی و سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، به دلیل آنچه که دادستان تهران، آن را اتهام امنیتی نامیده است، بازداشت شد.
 

آرمین، نام ناشناخته ای برای شما ملت صبور و قدردادن نیست. وی قبل از پیروزی انقلاب و در دوران دانشجویی، عضو گروه توحیدی صف و همرزم شهید گرانقدر، محمد بروجردی بود که با مشی مسلحانه، به مبارزه با رژیم فاسد پهلوی برخواسته بود. آرمین، پس از پیروزی انقلاب نیز از بنیانگذاران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در سال 58، رزمنده فداکار جبهه های دفاع از شرف و حیثیت کشور و ملت، فعال عرصه های فرهنگی در ایران و لبنان و نماینده چهارم مردم تهران و نایب رئیس مجلس پر افتخار ششم بود که در مقام نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی آن، مطالبه گری شجاع نسبت به حقوق ملت و مصالح ملی کشور بود. وی همچنین اندیشمند، استاد، نویسنده، مترجم و قرآن پژوهی خوش قریحه است که توانمندی های وی در این عرصه ها برای صاحب نظران کاملاً آشکار و هویداست و در یک کلام، آرمین، فرزندی از فرزندان زمانه خود است که تعهد دینی و ملی، او را یک لحظه از تلاش، مجاهده و اصلاح گری باز نداشته است.


دستگیری این فرزند پرشور ملت، آن هم در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری دهم، مع الاسف حکایت از آن دارد که هزینه های حاصل از عدم رفتار مناسب حاکمان با اعتراضات مدنی و مسالمت جویانه گروههای کثیری از ملت نسبت به نتایج انتخابات اخیر، هنوز خواب زدگان و به بی راهه رفتگان را بر سر عقل و تدبیر نیاورده است. براستی آیا صحنه گردانان اینگونه رفتارها لحظه ای با خود اندیشیده اند که بازداشت افرادی همچون بهزاد نبوی، مصطفی تاج زاده، فیض الله عرب سرخی، محسن میردامادی، محسن امین زاده و ... چه منفعتی را عاید کشور و حتی جریان عامل و مجری این اقدامات کرد، که اکنون بازداشت محسن آرمین بتواند منافعی را برایشان در پی داشته باشد؟ آیا این مهم را از خاطر برده اند که پایمردی این اسرای آزاده کشور، حتی امکان کمترین بهره مندی تبلیغاتی، از طریق برگزاری دادگاه علنی را نیز از آنان سلب کرد و بدون هیچگونه توجیه قابل قبولی، ناگزیر از برپایی محاکم غیرعلنی برای آنان شدند؟ آیا اینان گمان برده اند نتیجه بازجویی ها و محاکمه آرمین نیز سرنوشتی بهتر از این برایشان خواهد داشت؟


امروز این سوال با جدیت در مقابل حاکمان کشور وجود دارد که به راستی اگر فردی مانند محسن آرمین، با این سابقه و عملکرد افتخارآفرین در دفاع از اصول انقلاب اسلامی و وفاداری نسبت به مبانی سیاست ورزی شفاف و قانونی، به گونه ای متهم به ارتکاب جرم امنیتی است که برای رسیدگی به آن می بایست وی را برخلاف قوانین مربوط، اینگونه در مقابل چشمان فرزندانش بازداشت کرد، برای چه کسی در کشور امنیت و امکان فعالیت سیاسی قانونمند منتقدانه و اصلاحگرانه باقی می ماند؟


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران ضمن محکوم کردن دستگیری سخنگوی خود و درخواست آزادی فوری وی، برای چندمین بار، مشفقانه گوشزد می نماید که راه صحیح جریان یافتن امور در کشور و استقرار آرامش و امنیت پایدار، بازگشت به قانون اساسی و اجرای بدون تنازل آن، خصوصاً عمل به اصول مربوط به حقوق ملت است. بدون تردید بی قانونی ها و سلب حقوق اساسی و قانونی جامعه همچون: آزادی تحزب، اجتماعات و مطبوعات، عدم تفتیش عقاید، ممنوعیت آزار و شکنجه، رعایت حریم خصوصی افراد، برگزاری انتخابات آزاد و ... گرهی را از کار فرو بسته قانون شکنان و سلب کنندگان حقوق ملت باز نخواهد کرد.

 

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
89/2/31

 

احضار گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران

Posted:

احضار گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران

بعد از اعتراض دانشجویان به حضور مخفیانه احمدی نژاد در آن دانشگاه صورت گرفت -

جــرس: بعد از اعتراض گسترده دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به حضور مخفیانۀ رئیس دولت در آن دانشگاه، هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان دانشکده های مختلف آن دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند.


روز بیستم اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی، پس از ورود به دانشگاه متوجه حضور گسترده نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه شدند که بلافاصله مشخص شد همایشی با حضور رئیس دولت در حال برگزاری است و دانشجویان معترض به این مسئله، در میدان اصلی دانشگاه به اعتراض پرداختند.

دانشجویان شعارهایی نظیر "دانشجو بیدار است از دیکتاتور بیزار است"، "دولت کودتا استعفا استعفا"، "مرگ بر دیکتاتور"، "صل علی محمد قاتل ملت آمد"، "موسوی زنده باد کروبی پاینده باد" سر دادند .


به گزارش منابع خبری جرس، در واکنش به این اعتراضات دانشجویان به احمدی نژاد، گروه زیادی از دانشجویان آن دانشگاه - حتی با اتهام فعالیت های قبلی- به کمیته انضباطی و مراجع امنیتی احضار شده اند.


این منبع خبری خاطرنشان کرد هم اکنون دانشجویان در حال بررسی نوع واکنش به این اقدام مسئولین انتصابی دانشگاه هستند.


دو هفته پیش نیز، احمدی‌نژاد به صورت پنهانی برای شرکت در همایشی به دانشگاه تهران رفته بود که در آنجا هم با اعتراض‌های دانشجویان مواجه شد.

بیست تن از دانشجویان معترض دانشگاه تهران نیز، بلافاصله بعد از آن اعتراض، به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار شدند.