جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مطمئن باشید ما پیروزیم

Posted:

???? : طراح سبز

مطمئن باشید ما پیروزیم

همبستگی با روزنامه نگاران در بند

Posted:

خواهان بازدید فوری گزارشگران ویژه از ایران هستیم

Posted:



۸ فعال ایرانی نامه ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد فرستادند -

این کنشگران که شیرین عبادی، مهرانگیز کار، عبدالعلی بازرگان، مسعود بهنود، محسن کدیور، عطاالله مهاجرانی، فرخ نگهدار و حسن یوسفی اشکوری می باشند، در نامۀ فوری به خانم ناوانتم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار آن شده اند که "گزارشگران ویژۀ بازداشت های خودسرانه، اعدام های فراقانونی و شکنجه، از ایران بازدید کرده و در خصوص کسانی که پس از حوادث انتخابات به مجازات مرگ محکوم و به دار آویخته شده اند، در مورد افرادی که به زندان های سنگین محکوم و حکم آنان در حال اجراست، و نیز در مورد کسانی که یا رسیدگی به اتهامات آنان در جریان است و یا بدون هرگونه اتهامی در زندان بسر می برند، تحقیق کنند و گزارش مشاهدات خود را تهیه و به اطلاع مقامات ذی صلاح برسانند.". این نامه برای امضای عموم باز است.

 

 

متن کامل ترجمه فارسی این نامه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به شرح زیر است:

 

 

کمیساریای عالی حقوق بشر

سازمان ملل متحد – ژنو – سوئیس

 

جمعه 14 ماه می 2010

 

 

عالیجناب خانم ناوانتم پیلای

 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

 

چنان که استحضار دارید در ماه دسامبر سال 2009 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به دولت ایران توصیه کرد تا اجازه دهد که گزارشگران موضوع حقوق بشر به ایران سفر کنند و دولت ایران با گزارشگران همکاری لازم به عمل آورد.

 

با توجه به این که مقامات دولت ایران تائید کرده اند گزارش گران ویژه حقوق بشر اجازه دارند در آینده نزدیک به ایران بروند و همکاری لازم با آنان انجام خواهد شد؛ ما، امضا کنندگان این نامه، که همگی برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، اهمیت بسیار و فوریت قائلیم، نیز ازشما تقاضا می کنیم، در اولین فرصت ممکن، گزارشگران ویژه  "بازداشت های خودسرانه"، "اعدام های فراقانونی" و "شکنجه" از ایران بازدید کرده و در خصوص کسانی که پس از حوادث انتخابات به مجازات مرگ محکوم و به دار آویخته شده اند، در مورد افرادی که به زندان های سنگین محکوم  و حکم آنان در حال اجراست، و نیز در مورد کسانی که یا رسیدگی به اتهامات آنان در جریان است و یا بدون هرگونه اتهامی در زندان بسر می برند، تحقیق کنند و گزارش مشاهدات خود را تهیه و به اطلاع مقامات ذی صلاح برسانند.

 

تصریح می کنیم بازدیدهای فوق وقتی ثمر بخش است که گزارشگران ویژه به پرونده ها دسترسی یابند، از زندان ها و زندانیان سیاسی بازدید کنند، و از امکان دیدار و مصاحبه با خانواده ها و وکلای مدافع آنان برخوردار شوند.

 

چنانچه بازدید گزارشگران از ایران هرچه زودتر انجام شود آنگاه ممکن است مصیبت های کمتری را شاهد باشیم. از این روی اطلاع عموم از موانعی که ممکن است هنوز بر سر راه این بازدید گزارشگران، از سوی مقامات ایران موجود باشد، کمک کننده است.

 

با احترام

شیرین عبادی

مهرانگیز کار

عبدالعلی بازرگان

مسعود بهنود

محسن کدیور

عطاالله مهاجرانی

فرخ نگهدار

حسن یوسفی اشکوری

 

این نامه برای امضای عموم باز است و همگان می توانند از طریق ارسال ایمیل به آدرس letter.to.navi.pillay@gmail.com از این درخواست حمایت کنند.

کسانی که مایلند مستقیما برای خانم پیلای ایمیل بفرستند از این ایمیل  ccanessa@ohchr.org  استفاده کنند.

 

 

 

 

 

برخورد خشونت بار لباس شخصی ها در جریان تشییع جنازه شهدای گمنام

Posted:

برخورد خشونت بار لباس شخصی ها در جریان تشییع جنازه شهدای گمنام

وانت های سپاه با پرچم حزب الله لبنان رژه می رفتند -

جــرس: مراسم تشییع جنازه ۸۹ تن از "شهدای گنام"، امروز در تهران برگزار شد. در جریان برگزاری این مراسم، حاکمیت جو امنیتی، کنترل خیابان ها و معابر توسط نیروهای شبه نظامی و همچنین برخورد خشونت بار لباس شخصی ها با مردم عادی؛ از حاشیه و متن های این برنامه بود.


امروز بعد از نماز جمعه تهران، بر اساس گزارش ایلنا، اجساد ۸۹ تن از شهدای دوران جنگ هشت ساله، با عنوان "شهدای گمنام" از مقابل دانشگاه تهران تشییع شد که در آن مراسم محمود احمدی نژاد و گروهی از مقامات نیز حضور داشتند.


به گزارش منابع خبری جرس، این تشییع جنازه که از خیابان انقلاب آغاز و در نهایت به خیابان حافظ كشیده شد، تحت کنترل شدید و با حضور متمركز نیروهای سپاه و بسیج برگزار شد.


این گزارش خاطرنشان می کند "طی چند ماه گذشته، برگزاری هرگونه مراسم مشابه، از تشییع پیكر هنرمندان گرفته تا افرادی كه از سوی لباس شخصی ها و افراد مشکوک ترور می شوند، همگی تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار می شود."


گزارش فوق همچنین خاطرنشان می کند "برگزاری این مراسم در ساعت چهار بعد از ظهر، ترافیك سنگینی را در خیابان های منتهی به اخیابان نقلاب و حافظ به وجود آورد که نتیجتا شمار زیادی از مردمی كه عصر جمعه از خانه ها بیرون بودند در ترافیك سنگین حوالی این خیابان ها گیر افتادند. بوق های مكرر مردم از جمله در تقاطع انقلاب و حافظ که با شدت فراوان همراه بود، با حمله و اهانت نیروهای بسیجی به مردم و ماشین های آنان روبرو شد و بسیجیان با كوبیدن و ضربه روی ماشین ها، آنها را دعوت به سكوت می كردند."


منبع خبری مذکور خاطرنشان کرد "در این مراسم که غیر از شهدای گمنام و نامعلوم، جسد سردار علی هاشمی، از سرداران شهید سپاه نیز تشییع می شد، مردم عادی حتی جرات نزدیك شدن به مراسم را نداشتند و وانت های سپاه پاسداران همراه با پرچم حزب الله لبنان، مسیر تشییع جنازه را طی می کردند."


از نکات قابل ذکر دیگر اینکه "مداح این مراسم خطاب به مدیران شهری و همچنین فتنه گران! پیرامون برچیده شدن پوسترهای حضرت فاطمه و تصاویر امام خمینی از میدان های انقلاب و ولی عصر شدیدا حمله کرد. "


خبر واصله همچنین افزوده است "در دو سوی خیابان محل برگزاری تشییع جنازه، موتورهای ویژه سپاه و بسیج و نیروهای لباس شخصی پراكنده شده بودند و پخش ساندیس و آب میوه و شربت در اطراف خیابان به چشم می خورد. "


طی سالهای اخیر، بهره برداری از نام و یاد شهدای جنگ و موارد مشابه، از حرکات مرسوم جناح اقتدارگرا در جهت قدرت نمایی، مظلوم نمایی و توجیه سرکوب های داخلی به شمار می رود.

سراشیبی سقوط؛ کاهش روزانه ۷۵۰ هزار بشكه  تولید نفت در کشور

Posted:

سراشیبی سقوط؛ کاهش روزانه ۷۵۰ هزار بشكه  تولید نفت در کشور


 

به گزارش منابع خبری موثق، طی یک سال اخیر و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، اتخاذ تحریم های "هوشمند" ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، عملا تحریم هایی - بدون اینکه نیازی به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد- علیه ایران در بر داشته است.

 


بنا بر این گزارش، با آغاز تحریم های شورای امنیت، دولت آمریكا نیز در چهارسال گذشته بر اعمال تحریم های موسوم به داماتو علیه ایران افزوده ومقررات سختگیرانه ای بر علیه شركت هایی كه در بورس های آمریكا حضور دارند و از سرمایه آمریكایی بهره میبرند ودر بازار نفت ایران نیز مشارکت داشتند، وضع كرده و آنها را مورد پیگیری قرار داده است.


لاز به ذكر است تمام شركتهای مهم نفتی اروپایی مانند شل، توتال، استات اویل و بی پی، در بورس هاس آمریكا حضور فعال دارند واز این رو به خاطر حفظ مصالح سهامداران مجبور به ترك بازار ایران شده اند.


منبع خبری جرس همچنین افزوده است "از سوی دیگر به خاطر فقدان توجه وسرمایه گذاری دولت وتحریم ادوات وابزارهای تكنولوژیكی، عملا تولید نفت ایران روزانه ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یافته است. و از سوی دیگر ۴۵۰ هزار بشكه در روز هم كاهش فروش گزارش شده است كه بیشتر مربوط به چین می باشد كه عربستان نیاز چین را تامین می كند.


خبرگزاری فرانسه نیز چندی پیش گزارش داده بود "تولید نفت خام ایران سه دهه پیش روزانه بالغ بر شش میلیون بشکه در روز بود که اینک بدلیل کاهش سرمایه گذاری، بی توجهی، نداشتن برنامه جامعه اکتشاف و تولید و عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته به حدود سه و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. صادرات نفت خام ایران نیز در آن تاریخ روزانه دو و نیم میلیون بشکه در روز بود که این میزان به اندکی بیش از دو میلیون بشکه در روز تقلیل یافته و در صورت ادامه وضع موجود، طی ده سال آینده ایران عملا از صادرات نفت خام محروم خواهد ماند."

 

در راستای گزارش جرس آمده است هم کانون کشتی های مخزن دار نفتی ایران برای فروش در وسط آبهای خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند معطل مانده و بدلیل اینکه نگهداری نفت در کشتی نیز هزینه های هنگفتی دارد و خریداران نیز کم شده اند، دولتمردان جمهوری اسلامی سرمایه ملی را زیر قیمت می فروشند تا وضعیت فعلی کشور را پاسخگو باشند.


سامانه خبری دویچه وله چندی پیش خاطرنشان کرده بود تحریم‌های سازمان ملل، کیفیت پایین و قیمت بالای نفت ایران باعث شده که جمهوری اسلامی در پیدا کردن خریدار برای نفت خود مشکل داشته باشد.

 

سال گذشته نیز سایت اصولگرای تابناك، نزدیک به محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت) به این موضوع اشاذه کرده بود.


منبع خبری جرس همچنین خاطرنشان کرده است "کاهش فروش روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت ایران، آثار تعیین کننده ای بر دیگر بخشهای اقتصاد وابسته ایران داشته است ."


گزارش مذکور افزوده است "در گذشته پالایشگاههای شمال کشور در معاملات سواپ، نفت آسیای میانه را پالایش می کردند که با کسادی بازار به دلیل تحریمهای عملی شرکتهای آمریکائی مواجه شده و بناچار ایران مجبور است نفت آسیای میانه را در خلیج فارس تحویل بگیرد و در نتیجه نفت خود را از جنوب به پالایشگاههای شمال برساند، اما استانداردهای پالایشگاههای شمال با شرائط نفت آسیای میانه تنظیم شده بود و تا تنظیم مجدد آن بر اساس استاندرادهای نفت ایران زمان زیادی لازم است."


از سوی دیگر خبرنگار جرس از منطقه اقتصادی عسلویه گزارش می دهد که سهام شرکتهای خارجی که طرف قرارداد جمهوری اسلامی در عسلویه بوده اند بتدریج توسط کمپانیهای آمریکائی خریداری شده و با تبدیل ملیت این شرکتها مشمول قوانین تحریم کنگره آمریکا شده منطقه را ترک گفته اند


یکی از دست اندرکاران منطقه صنعتی عسلویه به خبرنگار جرس گفت در پایان دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، تعداد کارگران مشغول به کار در عسلویه ۶۰ هزار نفر شغل مستقیم و ۲۰۰ هزارشغل غیر مستقیم بود که مطابق برنامه می بایست به دو برابر و به مرز ۱۲۰ هزارشغل مستقیم طی سال ۸۵ می رسید، ولی هم اکنون اکثر پروژه ها به دلیل سیاست های و اقداماتِ دولت محمود احمدی نژاد، متوقف شده و تعداد کارگران شاغل در عسلویه حداکثر به چهار هزار و پانصد نفر می رسد؛ یعنی در طی پنج سال دولت احمدی نژاد ۹۲ درصد کاهش نیروی کار فقط در عسلویه یعنی فعال ترین قطب صنعتی کشور اتفاق افتاده است."

 

 

جنبش سبز برگرفته از تمامی طبقات است

Posted:



رضا رئیسی -

پس از انتخابات پر حرف و حدیث خردادماه 88 همگان شاهد شکل گیری اعتراضات مردمی گسترده با بروز و ظهور خیابانی معترضین در سطح شهر تهران بودند و البته در چند شهر دیگر کشور نیز فعل و انفعالاتی صورت گرفت اما جامعیت و گستردگی اعتراضات در تهران به دلایل مختلف نماد عینی بیشتری داشت
اولین واکنش به این اعتراضات گسترده خیابانی، مدنی در میان تحلیلگران و رسانه های رسمی و مطلق العنان اقتدارگرایان عدم انعکاس و لاپوشانی بر حجم گسترده راهپیمائی های خیابانی بود بخصوص که در آن زمان خاص واهمه داشتند که نمایش اعتراضات مدنی و مسالمت جویانه شهروندان تهرانی باعث تسری این اقدامات به اقصی نقاط کشور خواهد شد و آنچه را که آنان وارونه به مخاطبین خود انعکاس می دادند را رشته خواهد نمود ،پس از گذشت مدتی و خوابیدن جو التهابات(به شکل ظاهری و بیرونی آن) تحلیلگران منتسب به تفکر تمامیت خواه بخوبی دریافتند که انکار اصل و گستردگی این اعتراضات شکل گرفته میسر نیست و جوابگوی شبهات عدیده ای که در میزان رای به این حد غیر قابل باور به کاندیدای پیروز اعلام شده در انتخابات در اذهان عمومی شکل گرفته نیست ، پس رویه خود را بر فرافکنی عجیب و غریبی قرار دادند ، آنان تهران و شهروندان معترض آن را تافته ای جدا بافته از دیگر نقاط کشور قلمداد نمودند و اعتراضات را به طبقه ای خاص از بدنه مردم تقلیل دادند؛ تا بگویند اگر اعتراضی هم بوده بخاطر جو خاص و گستردگی شمول طبقه ای متوسط رو به مرفه در سطح تهران هست و آنان چون خود را اکثریت می پنداشته اند قبول شکست را تاب نیاورده اند و به این اعتراضات روی آورده اند و الا در روستاها و یا شهرهای کوچک گرایش بی چون و چرا به سمت تفکر آنان بوده است و نمی توان این میزان رای را زیر سئوال برد ؟!
این استدلال از چند منظر قابل ایراد اساسی است
1- نگاهی گذرا به انتخابات گذشته نشان می دهد که گرایش در روستاها و شهر های کوچک آنگاه که میزان حضور مردم در پای صندوق های رای گسترده بوده است به سمت اصلاح طلبان بوده است که رای بالای سید محمد خاتمی در دوره متوالی نشان دهنده آن است و در نمونه ای دیگر رای گسترده حجت الاسلام کروبی در انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری در شهرها و روستاهای کوچک است.البته اینان غیر مستقیم خود بر این حقیقت اعتراف می کنند که میزان گسترده پرداختهای نا متعارف در قالب سهام عدالت و دیگر حاتم بخشیها در نزدیکی انتخابات در سمت دهی به رای مناطق محروم نقش داشته است البته این امر به دور از حقیقت نیست اما نمی توان آن را به تمامی نقاط و اشخاص تسری داد چه بسیار از مردمان آزاده و آگاهی که در روستاهای کشور زندگی می کنند و آزادگی خود را به لقمه نانی پیش کش شده (که حق مسلم آنان است) نمی فروشند در ضمن اینکه درست که روستائیان دسترسی به رسانه های آزاد را ندارند اما در چند سال اخیر با حضور بسیاری از جوانان روستائی در دانشگاه ها و یا نیروی کار در شهرها مراودات گسترده ای شکل گرفته و آنان را نمی توان بدور از تحولات دانست و چنین دیدگاهی نسبت به روستائیان کشور بدور از انصاف است
2- شهر تهران در چند دهه اخیر در جغرافیا و بافت جمعیتی دچار گستردگی روزافزونی گشته است بی گمان این گستردگی و تکثر جمعیتی بواسطه مهاجرت اقشار مختلف و متنوع مردم بخشهای مختلف کشور به تهران بوده است و جمعیت چند میلیونی کلان شهر تهران عصاره ای از تمام قومیت ها و طبقات اجتماعی حاضر در کشور است و نقش آفرینان و کنشگران مردمی در تهران نمایندگانی هستند از کلیت واقعیت های اجتماع امروز ایران،اگر بروز و ظهور اعتراضات در تهران گستردگی دارد و در شهرهای دیگر به این شکل شاهد آن نیستیم به مولفه های متعددی بر می گردد که همگان از آن مطلع هستند ؛در شهرهای کوچک به علت جو امنیتی و شناسائی معترضین با کوچکترین فعل و انفعال ریسک بالائی برای بیان مخالفت و اعتراض وجود دارد کما اینکه در پیروزی انقلاب اسلامی هم شهر های کوچک تا آخرین روزها دچار التهابات و اعتراضات نبودند. لازم بذکر است درتمامی انتخابات ها ازبدو پیروزی انقلاب رای تهران با برایند کلی رای دهندگان کشور همسان و هم شکل بوده است، شاید درصدها کمی تفاوت داشته اما کلیت آن یک سمت و سو داشته است
هر چند بحث این گفتار به فرافکنی نا موجه و بدور از حقیقت در باب تقلیل دادن اعتراضات به تهران نشینان و طبقه ای خاص از آنان است استدلالی که به مانند دیگر تحلیلهای آقایان فاقد هر گونه روند منطقی و قابل استناد است، اما چون بحث انتخابات به پیش آمد همینجا از فرصت استفاده نموده و به یک مورد از تناقضات عجیب این انتخابات با دیگر انتخابات سابق بر این می پردازم. نمونه ای که بمانند دیگر شبهات پیش آمده، از سوی آقایان به استدلالاتی عجیب و نا فهم احاله داده می شود و اتفاقا بی ربط با بحث ما هم نیست
انتخابات در ایران به مانند تمامی کشورهای دیگر از متغیرها و فرایندهای بومی خاص بخود تاسی می گیرد. حضور قومیت های مختلف در کشور ما یکی از این پارامترهای تاثیر گذار در انتخابات بوده است ،همواره حضور یک کاندیدا از یکی اقوام کشور رای اکثریت آن قومیت را به سمت او سوق داده است. مردم ما در عین وحدت گرائی ملی و عشق به مام میهن از علاقمندی و تعصبات قومیتی خاص بخود نیز بهر مند هستند و در انتخابات های مختلف آن را نشان داده اند ،از نمونه های نزدیک آن رای آقای مهرعلیزاده در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری بود ایشان که در سطح کشور از رای پائینی برخوردار بودند در سه استان آذری زبان کشور رای بسیاری از رای دهندگان را همراه داشتند ، رای آقای کروبی نیز در آن انتخابات در مناطقی که هموطنان لر نشین ما حضور داشتند از دیگر مناطق کشور متوسط بیشتری داشت
جالب اینجاست مناطق غربی کشور که دو کاندیدای معترض به انتخابات از آن خطه هستند بخاطر موقعیت جغرافیائی و زمینهای حاصلخیز از مناطقی است که جمعیت روستائی آن بسیار بیشتر از نیمه شرقی کشور است و با در نظر گرفتن آن مولفه های بافتی قومیتی ذکر شده؛ ادعای رای آوری در روستاها و شهرهای کوچک حداقل در آن مناطق با هیچ یک از انتخابات قبل از این قابل تطابق نیست
کلام آخر اینکه : گروه تمامیت خواه که توجیه منطقی و عقلی برای اقدامات خود ندارد و نمی تواند استدلال منطقی برای بطلان اعتراضات و حقانیت خود ارائه دهد به فرافکنی روی می آورد وآدرسهای نا متعارف و نا مسبوق ارائه می دهد. ایشان تعمدا می خواهند جامعه را دچار خط کشی ها و تعارضات لا ینحل از قبیل دارا و ندارا ،شهری و روستائی ، روشنفکر و عامی؛ تحصیلکرده و کم سواد نشان دهند تا خود را نماینده گروهی بنمایانند و با ایجاد جو تقابل و تفرقه جامعه را از وحدت بدور دارند امری که مطلوب حکمرانی آسوده خاطر آنان در آن است. متاسفانه در بین بسیاری از تحلیلگران و کنشگران جنبش سبز نیز شاهد این هستیم که این القائات اثر گذاشته و آنان نیز جنبش سبز را متکی به طبقه متوسط شهری میدانند در حالیکه به زعم حقیر اگر چه بروز و ظهور در این گروه بیشتر است اما نباید و نمی توان طبقات دیگر اجتماع را  از دایره شمول این جنش بدور دانست و بدلایل متعدد و محدودیت ها است که آنان زمینه نقش آفرینی آشکار ندارند و باید از سوی تحلیلگران راهکارهائی ارائه بشود که با هزینه کم آنان نیز قادر به نقش آفرینی باشند
 

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست

هدفمند شود یا نشود؟

Posted:



کاوه -


هدفمندی سازی یارانه ها کم کم در حال تبدیل شدن به موضوعی است که کمتر روزی خبری را در حول و حوش آن نداریم. عده ای از مردم به دلیل ترس از آزاد شدن وافزایش قیمت های حاصل از این طرح، به طور کلی با انجام آن مخالفت می ورزند و وضع را به همین گونه که هست می پسندند. در مقابل هستند کسانی که دل به میزان مبلغ اعلام شده از طرف دولت بسته اند که گویا با اجرای این طرح به هر فرد پرداخته می شود. جدای از همه این ها آیا این طرح طرح مفیدی برای اقتصاد کشور می باشد و از طرفی آیا انجام آن با شرایط کنونی جامعه، مفید خواهد بود؟
در یک تعریف کلی یارانه را می توان کمکی دانست که از سوی دولت به منظور پوشش کاستی ها و ضعف هایی اختصاص داده می شود که در زمینه های مختلف نظیر امور تولیدی و صنعت و کشاورزی و . . . دامن گیر کشور می باشد. به عنوان مثال دولت قادر به تامین کامل بنزین مصرفی داخل کشور نمی باشد، به همین منظور اقدام به وارد کردن بخشی از آن می کند. مبلغ تمام شده آن برای دولت به ازای هر لیتر 750 تومان تمام می شود ( گفته های وزیر نفت. منبع: خبرگزاری کار ایران) که دولت با اختصاص 650 تومان یارانه برای هر لیتر آن، بنزین را با نرخ هر لیتر 100 تومان به دست مصرف کننده داخل می رساند. همچنین گاهی اوقات برای مقابله با افزایش قیمت ها در برخی مقاطع زمانی ( مانند نزدیک شب عید ) دولت با پرداخت آن میزان از قیمتی که به علت تورم افزایش یافته است، قیمت کالاها را موقتا ثابت نگه می دارد تا تورم موجود را موقتا کنترل کند. در واقع از یارانه به عنوان تفاوت قیمت تمام شده (قیمت واقعی بازار) با قیمت ارائه شده کالا از سوی دولت نیز تعبیر شده است.
با نگاهی کلی در می یابیم پرداخت یارانه در دراز مدت برای اقتصاد کشور، نمی تواند مفید باشد و تنها باعث پوشاندن کمبود ها و ضعف ها می شود و در برطرف کردن آن ها نقشی ندارد.در واقع اصل هدفمند سازی یارانه ها اصلی ضروری برای اقتصاد کشور و پیشرفت آن می باشد. اصلی که در بسیاری دیگر از کشور های توسعه یافته اجرا شده است و نتایج مفیدی به بار آورده است. اما اینکه بتوان گفت انجام این طرح در شرایط کنونی اقتصاد کشور ما مثمر ثمر واقع می شود، جای بحث است.
این طرح که از آن به عنوان جراحی بزرگ اقتصادی یاد می کنند به مانند هر طرح بزرگ دیگری زمینه های مورد نیاز خود را نیاز دارد. به گفته کارشناسان اقتصادی لازمه اصلی اجرای مفید این طرح، مهار تورم است که همانگونه که همگی می دانیم و آمار ها نشان می دهند، تورم اقتصاد کشور نه تنها سیر نزولی ندارد و ثابت هم نیست، بلکه روندی صعودی را در پیش گرفته است ( البته در این اواخر آمار های بانک مرکزی نشان از پایین آمدن نرخ تورم در کشور دارد که در واقع به علت رکود اقتصادی موجود شاهد آن هستیم و در واقع مهار اصولی تورم انجام نشده است). در این زمینه می توان به گفته احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس اشاره کرد که تورم تخمینی پس از اجرای این طرح را 60% پیش بینی نموده بود که اگر این رقم را کنار رقم تورمی کنونی کشور قرار دهیم و آن را با مبلغ 15 تا 20 هزار تومان (در آمد حاصله هر فرد پس از اجرای این طرح که از سوی دولت اعلام شده است) مقایسه نماییم به اهمیت موضوع پی می بریم. از سویی دیگر برفرض اجرای چنین طرحی، این طرح بایستی با کمک خرد جمعی کارشناسان اقتصادی کشور انجام شود که متاسفانه بخش اقتصادی دولت چنان تمایلی برای استفاده از نظر کارشناسان اقتصادی حتی اصولگرایان نماینده مجلس ندارد و در این زمینه تنها به رای و نظر خود اکتفا می کند. نمونه بارز آن کش و قوس هایی بود که بر سر نحوه اجرای این طرح بین مجلس و دولت هنگام تصویب آن پیش آمد. جایی که مجلس پس از بررسی طرح اعلام کرده بود که برای کاهش تورم احتمالی، درآمد دولت از این طرح بایستی مبلغی برابر 20هزار میلیارد تومان باشد اما دولت به هیچ عنوان زیر بار آن نمی رفت و بر مبلغ پیشنهادی 40 هزار میلیار تومان خود پا فشاری می کرد. هرچند که سر انجام این بحث با نتیجه ای ما بین این دو مبلغ اعلام شده و کمی هم به نفع دولت خاتمه یافت اما چنین بی اعتنایی به اصل مشورت سرانجام خوشایندی را تضمین نمی کند. به قول دوستی انجام این طرح در شرایط الان کشور به مانند جراحی است که نه مریض توان آن را دارد و نه جراح مهارت لازم را.
در چنین شرایط اقتصادی ، پافشاری زیاد بر اجرای این طرح با استناد به اینکه 80درصد یارانه ها متعلق به 20 در صد افراد جامعه است، نمی تواند دلیل مناسبی برای آن باشد. مسلما کسی منکر این نیست که این تعلق نابرابرانه یارانه دور از عدالت می باشد. اما با آنچه که در بالا گفته شد بیم آن می رود که با انجام طرح هدفمند سازی نه تنها عدالتی برقرار نشود بلکه فاصله فقیر و غنی بسیار بیشتر از آنچه شود که اکنون وجود دارد. هرچند امیدواریم هدف واقعی دولت از اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها جبران کسری بودجه 13 میلیارد دلاری خود (پیش بینی غلامحسین مصباحی مقدم، عضو كميسيون اقتصادي مجلس منبع: جام جم آنلاین)با کمک درآمد حاصل از افزایش قیمت ها و یا تنها انجام یک کار تبلیغاتی نباشد.
علاوه بر آنچه گفته شد از ابعاد دیگر هم که به این طرح نگاه کنیم متوجه نقص های آن می شویم. اگر به نحوه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار ها توجه کنیم می بینیم که معیار مناسبی برای تایید صحت اطلاعات وارد شده در فرم های مربوطه وجود ندارد . همچنین خوشه بندی کارشناسی نشده ای که پس از جمع آوری این فرم ها انجام شد و پس از مدتی خود دولت آن ها را فعلا بی اعتبار اعلام نمود. از سویی دیگر قیمت شیر یارانه ای قبل از شروع این طرح جهش ناگهانی 100 تومانی و 40 درصدی را تجربه کرد. هرچند دولت علت این افزایش قیمت را به منظور کمک در افزایش میزان توزیع شیر ذکر کرد اما این عمل مسلما این سوال را در ذهن پدید می آورد که آگر قرار باشد قیمت دیگر کالاهی که یارانه به خود اختصاص می دهند نیز همینگونه جهش داشته باشد، آنگاه سرنوشت کار چه خواهد شد؟! نکته دیگری که مردم را در مفید واقع شدن این طرح دچار شک و تردید می کند این است که اغلب اوقات در کشور ما به دنبال افزایش هزینه ها (مثلا به علت تورم) سرمایه دار هم هزینه خدمات خود را بالا می برد و این افزایش هزینه بر مردم عادی تحمیل می شود و اگر بنا باشد که پس از شروع این طرح و آزاد سازی قیمت ها همین روند تکرار شود آنگاه تنها زیان است که دامن گیر مردم عادی و قشری می شود که هدف از انجام طرح تحول اقتصادی کمک به آنان اعلام شده است.
باری به هر جهت همه ما خواهان احقاق حقوق دهک های پایین جامعه و بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور و برپایی عدالت در جامعه هستیم . اما اینگونه اجرا کردن چنین طرحی شاید به منظور وابسته کردن هرچه بیشتر مردم به دولت و نیازمند نمودن آنها به کمک دولت و در نهایت مهار کردن مردم باشد.اما در دیگر سو اگر سرانجام این طرح به ورشکستگی کامل اقتصاد کشور گردد می توان منتظر یک جنبش مردمی دیگر نظیر آنچه در سال گذشته روی داد، بود.

 

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست


 

نمایشگاه مجازی آثار شهید بهشتی راه اندازی شد

Posted:



تعطیلی غرفه جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان در نمایشگاه کتاب -

جرس: در پی حذف غرفه انتشار بقعه وابسته به بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی از نمایشگاه کتاب عده ای از علاقمندان این شهید بزرگوار اقدام به راه اندازی نمایشگاهی مجازی از آثار شهید بهشتی کردند.

 

 

به گزارش خبرنگار کلمه، همزمان با آغاز بیست و سومین نمایشگاه کتاب ، نشر بقعه مطابق هر سال غرفه‌ای برای ارائه آثار آیت‌الله بهشتی در نمایشگاه تهیه کرد اما هنگامی که برای بردن آثار (کتاب‌ها) مراجعه شد متوجه شدند غرفه به ناشر دیگری داده شده که به لحاظ حروف الفبا ارتباطی به مجموعه غرفه‌های آن محدوده ندارد.

این عمل مدیران فرهنگی دولت حاضر باعث شد تا جمعی از علاقمندان شهید بهشتی در وبلاگ «فرزند ملت»+ اقدام به عرضه مجازی آثار شهید بهشتی کنند.

این وبلاگ ضمن معرفی آثار شهید بهشتی و نحوه تهیه آنها که توسط نشر بقعه منتشر شده هر روز متن چهار سخنرانی این شهید بزرگوار را نیز بر روی وبلاگ قرار می دهد. برخی از این سخنرانی ها حاوی فایل صوتی نیز است.

گفتنی است بدنبال جمع آوری آثار شهید بهشتی از نمایشگاه کتاب، سالاری، مدیر کمیته‌  ناشران داخلی نمایشگاه کتاب، درباره‌ ناشر آثار آیت‌الله بهشتی گفت: بنیاد شهید بهشتی در نمایشگاه ثبت نام نکرد. به ضرس قاطع، می‌گویم بنیاد حفظ آثار شهید بهشتی در نمایشگاه حتی ثبت ‌نام نکرده و به عنوان کسی که از همه‌ ثبت نام‌ها مطلع است، دارم عرض می‌کنم. آن دوستانی که درباره‌ی آثار شهید بهشتی نظر می‌دهند، برایم عجیب است. چند نفر در کل کشور ایران خبر دارند چند عنوان بوده است. شهید بهشتی مثل شهید مطهری نبود که آثار فراوانی داشته باشد. البته این‌ها بزرگان انقلاب هستند و احترام‌شان بر همه واجب است. اندیشه‌ها‌ی‌شان مبانی انقلاب ماست؛ اما این جنجالی که امسال می‌شود، برایم جالب است. ما در سال‌های پیش اساسا چنین بحثی نداشتیم. این‌جور نبود که کسی بگوید من دنبال آثار شهید بهشتی در نمایشگاه می‌گردم. این معلوم است که پشت آن جنجال‌های دیگری است؛ وگرنه آثار شهید بهشتی خیلی مفصل و مطول نیست که.

 

 

این در حالی است که یکی از مسئولان دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله بهشتی، روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت به خبرگزاری ایلنا گفته بود که مجوز برای برپایی غرفه انتشارات مربوط به آثار آیت الله بهشتی (نشر بقعه) صادر شده اما آنها پس از مراجعه به مسئولان برگزاری نمایشگاه مطلع شده اند که این انتشارات به طور کامل از حضور در نمایشگاه کتاب امسال محروم شده است.
 

 

تعطیلی غرفه جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان

 

از سوی دیگر جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پس از تعطیلی غرفه این نهاد مدنی در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

 

ظهر امروز ۸۹/۲/۲۳ ماموران حراست نمایشگاه بین‌المللی کتاب با مراجعه به غرفه‌ تبلیغاتی جمعیت دفاع اظهار داشتند که به دستور مدیر ستاد هماهنگی، غرفه باید تخلیه شود و اعضای حاضر از نمایشگاه خارج شوند.

با وجود پیگیری مسئولین جمعیت دفاع در واحدها و بخش‌های مختلف نمایشگاه، نه تنها هیچ حکم کتبی ارائه نگردید بلکه هیچ مدرک و دلیلی برای این حکم صادره اعلام نشد وحتی حاضر به افشای نام نهادی که این حکم را صادر کرد نیز نشدند.

با توجه به اینکه تهدید مأموران حراست مستقیما” متوجه اعضاء جمعیت دفاع بود؛ مسئولین غرفه مجبور به تخلیه غرفه و ترک نمایشگاه شدند.

در نهایت ساعت ۱۵ روز ۲۳ اردیبهشت غرفه تعطیل گردید.

 

حقیقت جویی و عدالت پروری از دیدگاه مولا

Posted:



غلام سخی حلیمی -


علی علیه السلام مرد حق و حقیقت بود ومی خواست عدالت را در جامعه پیاده کند وحقوق زیردستان را از ستمگران بگیرد، دراین مسیر برای او هیچ تفاوتی بین اشخاص وافراد وجود نداشت. زیرا از منظر علی علیه السلام،غلام سیاه حبشی با فرزند دلبندش یکسان بود و باید از مزایایی یکسان در اجتماع برخوردار می شدند. چون هدف امام ریشه کن نمودن فساد، تبعیض طبقاتی و تحقق عدالت در جامعه بود، برای همین، از ظلم و ستم تبری می جست و برای فرماندارانش اصول اخلاقی، راهکارهای حکومت داری و عدالت پروری را یادآور می شد. به این هم قناعت نمی کرد و بلکه رفتار آنان را با رعیت و مردم زیرنظر داشت; تا مبادا درحکومت او حقی پایمال گردد و مظلومی محروم شود.
امام علیه السلام در نامه به مالک اشتر نخعی،فرمانروای مصر، این مساله را یادآور می شود وبه او سفارش می کند: مقداری از وقت خود رادر اختیار نیازمندان، ضعیفان و محرومان قرار بده و درهای «دارالاماره » را باز بگذار، تامردم آزادانه و بدون موانع نزد تو بیایند ومشکلات خود را باتو در میان بگذارند تا خودشخصا به کارها و گرفتاریهای ایشان رسیدگی نمایی; چرا که من بارها از رسول خداصلی الله علیه وآله شنیدم که می فرمود:
«لن تقدس امة لایؤخذ للضعیف فیها حقه من القوی غیر متتعتع » (2)
امتی که حق ضعیفان را از زورمندان باصراحت و بدون خوف و ترس نگیرد، هرگزپاک نمی شود و روی سعادت را نمی بیند.
اساس حکومت علی علیه السلام برپایه عدالت،مساوات و ارزشهای الهی و انسانی پی ریزی شده بود و روی همین جهت، هیچ چیزنتوانست امام علیه السلام را از بازگو نمودن حقیقت بازدارد. بدین لحاظ وقتی اطلاع حاصل می کند که فرزندش امام حسن علیه السلام یک مقداراز عسل بیت المال را قرض گرفته است،سخت ناراحت می شود و او را مورد سرزنش وملامت قرار می دهد. (3)
علی علیه السلام در پرورش عدالت و حمایت اززیردستان در اوجی قراردارد که بدون اغماض و گذشت، اعمال و کردار خود را نیز موردمحاسبه قرار می داد و ستمگران را مجازات می کرد و حقوق مظلومین را به آنان بازمی گرداند و با قاطعیت فریاد می زد:
«الذلیل عندی عزیز حتی آخذالحق له والقوی عندی ضعیف حتی آخذالحق منه،رضینا عن الله قضاءه و سلمنا لله امره.» (4)
ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تاحقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من،حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از اوبستانم. ما در برابر فرمان خدا راضی هستیم ودر مقابل امر او تسلیم می باشیم.
امام علیه السلام در این فراز از سخنانش که بعد ازجنگ نهروان ایراد گردیده،به بیان حالات روحی اش می پردازد و دفاع از مظلومین را به عنوان یکی از اهداف خود مطرح می کند وعملکرد خلفای پیشین را که به ستم وتبعیضهای ناروایی منجر گردیده و در زمان خلیفه سوم به اوج خود رسیده بود، موردنکوهش قرار داده و تاکید داشت: «من درمقابل رفتار دیگران که چه کردند، هیچ گونه مسؤولیتی ندارم و آنچه که من را به قبول خلافت واداشت، اجرای حق و عدالت و گرفتن حق ضعیفان از زورمندان بود.» به خاطر این رفتار عدالت خواهانه است که امام علیه السلام بعد ازپذیرفتن مقام خلافت، در صدد برمی آید تاحکام ظالم و ستمگر را از تصدی امورمسلمین معزول دارد و در این تصمیم خودقاطع و مصمم بود. لذا در مقابل ابن عباس وعده ای دیگر که با عزل معاویه از قدرت مخالف بودند و حضرت را به سازش توصیه می کردندو می گفتند: فعلا عزل معاویه به صلاح نیست،ایستاد و در جواب آن ها فرمود:
«من برای یک روز هم نمی توانم اشخاص فاسد و ناشایست را بر جماعت مسلمین حکمروا ببینم.» (5)
گرچه برخی از کوته نظران، براین رفتارامام علیه السلام با گماشتگان عثمان خرده گرفته اند ومی گویند: علی علیه السلام با سیاست آشنایی نداشت و الا معاویه را فورا عزل نمی کرد و یا درشورای شش نفره عمر سخن عبدالرحمن بن عوف راکه گفت: «باتو بیعت می کنیم به شرطی که به کتاب خدا، سنت پیغمبر و سیرت ابوبکر وعمر رفتار کنی.»، موقتا می پذیرفت.
اما از آنجایی که علی علیه السلام مرد حقیقت وانسان پاک باخته بود، هدفش از تصدی خلافت جز پیاده کردن احکام الهی و احقاق حقوق محرومین نبود، تمام این اشکالات رایاوه سرایی بیش ندانسته و می فرماید:
«لولا التقی لکنت ادهی العرب.» (6)
اگر من تقوی و حقیقت را به فرض محال،کنار گذارم، در زندگی هم از تمام عرب زرنگ تر می شدم.
عدالت در تقسیم بیت المال
علی علیه السلام در زمان خلافتش می خواست جلوحیف و میل اموال عمومی و سیستم ظالمانه ای که در تقسیم بیت المال به وجودآمده بود را بگیرد و جامعه اسلامی را به مساوات و سادگی عصر پیغمبرصلی الله علیه وآله برگرداند.این چیزی بود که اشراف زادگان قریش وثروت مندان حجاز و صاحبان زر و زور و تزویرهرگز با آن موافق نبودند. چون می دانستند که امام علیه السلام در تقسیم بیت المال همه را به یک چشم می نگرد و هایت سعی و تلاشش این است تا از حقوق مظلومین دفاع نماید و این شیوه را تا آخر به کار برد و تحت هیچ شرایط، عدالت را فدای مصلحت و منافع شخصی نمی کند و برخود لازم می بیند که با همگان برخورد یکسان داشته باشد و برای همین هم، بارها رفتار آن حضرت مورد اعتراض عده ای امتیاز طلب و سودجو قرار گرفت. ولی امام علیه السلام در مقابل تمام این توطئه وخرده گیری ها ایستاد و از مسیر حق قدم فراترنگذاشت و با استدلال ومنطق جواب آنها رامی داد، در این زمینه به یک نمونه اکتفامی شود:
روزی حضرت علی علیه السلام خراج و موجودی بیت المال را بین مسلمین تقسیم می کرد.مرد سرشناسی از انصار جلو آمد و امام علیه السلام سه دینار به او داد و بعد از او، غلام سیاهی آمد.امام علیه السلام به او نیز سه دینار پرداخت کرد.
مرد انصاری در مقام اعتراض عرض کرد: ای امیرمؤمنان! این غلام من بود که دیروزآزادش کردم، تو او را با من یکسان قرارمی دهی؟!
امام علیه السلام در جواب آن مرد انصاری فرمود:من در کتاب خدا نظر کردم، و هیچ برتری ای برای فرزندان اسماعیل بر فرزندان اسحاق ندیدم.
«ان آدم لم یلد عبدا و لا امة ان الناس کلهم احرار.» (7)
همانا از آدم غلام و کنیزی متولد نشد، همه مردم آزادند.
بنابراین اگر در برهه ای از زمان و تحت شرایط خاص، طوق بندگی برگردن بعضی ازافراد انسان بیفتد، سرانجام باید آزاد شوند وبه اصل خود بازگردند.
متاسفانه این نحوه از رفتار امام علیه السلام در نظرمردمی که یک ربع قرن با روش «تبعیض »خوگرفته بودند، خوش نیامد، لذا با آن حضرت به مخالفت برخاستند و تا سرحد جنگ پیش رفتند.
علامه مجلسی در بحار، از کتاب «دعوات راوندی » و او هم از «علی بن جعد» نقل می کندو می گوید: مهم ترین چیزی که سبب شد تاعرب از حمایت امیرمؤمنان علی علیه السلام دست بردارند، امورمالی بود; چرا که آن حضرت هرگز شریفی را بر غیر شریف و عرب را برعجم ترجیح نمی داد و برای سران و امرای قبایل حساب ویژه - آن چنان که سیره سلاطین بود.- بازنکرد و هیچ کسی را به وسیله مال به سوی خودش جذب نمی ساخت، در حالی که معاویه کاملا به عکس ایشان عمل می کرد. (8)
مبارزه با ظالم
علی علیه السلام مشکل عمده و اساسی جامعه اسلامی را که به آن دچار شده بود، ظلم وتعدی اشراف زادگان اموی و غیره، برضعیفان و بیچارگان می دانست و بر همین مبنا دفاع ازمظلوم و مبارزه با ظالم برای ایشان، یک اصل اساسی و مسلح به شمار می رفت وکوچک ترین سهل انگاری و تردید را در این راستا جائز نمی دانست و می فرمود:
«وایم الله لانصفن المظلوم من ظالمه ولاقودن الظالم بخزا مته حتی اورده منهل الحق و ان کان کارها.» (9)
به خدا سوگند! داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ظالم را می کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم، هرچند کراهت داشته باشد.
علی علیه السلام ظلم ستیزی و مبارزه با مستکبران رایکی از وظایف حکومت اسلامی، علما،دانشمندان و روشنفکران جامعه قلمدادمی کند و به آنان یاد آور می شود که جلو تعدی و ستم را بگیرند و مددکار مظلومان باشند و ازحقوق آنان دفاع نمایند. این مطلب از گفتارآن حضرت در «نهج البلاغه » استفاده می شودو از جمله در خطبه «شقشقیه » می فرماید:
«و ما اخذالله علی العلماء ان لا یقارواعلی کظة ظالم و لا سغب مظلوم.» (10)
در این فراز از کلماتش با صراحت می فرماید: من طالب خلافت و حکومت برشما نبودم، آنچه که مرا وادار به پذیرش(خلافت و حکومت) کرد، پیمانی است که خداوند از علمای هر امتی گرفته که در برابرشکمپارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیدگان سکوت نکنند و به یاری گروه دوم قیام کنند و با گروه اول به مبارزه بپردازند.
علی علیه السلام انسانی حق پرست وعدالت پروربود و روحیه حقیقت جویی و دفاع از مظلوم آنچنان در ضمیر و وجدانش ریشه دوانده بودکه در آن لحظات آخر عمر مبارکش باز به یادحقوق مستضعفان و محرومان بود. در حالی که در بستر شهادت آرمیده، به فرزندانش وصیت می کند:
«کونا للظالم خصما و للمظلوم عونا.» (11)
همواره دشمن ظالمان و یاور مظلومان باشید.
حق را باید گرفت
در ادوار تاریخ ملتها، همواره اغنیا،ستمگران و زورمداران باعث تضییع حقوق افراد ضعیف و بی بضاعت در جامعه بوده و آنان را به استعمار، استضعاف و بردگی می کشیدندو قدرت بهره گیری و دفاع از مزایای اجتماعی،فردی و زندگی سالم را از آنان سلب می نمودند. در حقیقت شرایط به گونه ای بودکه افراد ناتوان خودشان را عاجز از مقابله ورویارویی با مستکبران می دیدند و این امر،خود موجب پرورش و ترویج ظلم و بی عدالتی گردیده و نظام طبقاتی و ظالمانه ای را درجامعه به وجود می آورد.
علی علیه السلام برای از بین بردن این روند وممانعت ازگسترش ظلم و تبعیضات در جامعه اسلامی، تنها راه رهایی و نجات را مبارزه می دانست و می فرمود:
«لایمنع الضیم الذلیل! و لایدرک الحق الا بالجد.» (12)
افراد ضعیف و ناتوان، هرگز نمی توانندستم را از خود دور کنند; و حق جز با تلاش وکوشش به دست نمی آید.
از تعبیر امام علیه السلام به «ولایدرک الحق الابالجد» به خوبی استفاده می شود که حق درهرحال گرفتنی است و نه دادنی. پس هرفردی از افراد بشر اگر مورد ستم و تظلم واقع شود، وظیفه شرعی و اسلامی اش ایجاب می کند تا در مقابل ظالمین تنها نظاره گرصحنه نباشد و بلکه ازخود واکنش نشان بدهد و ساکت ننشیند. مستضعفان وستمدیدگان و محرومان جهان باید از این کلام زیبا و نغز امام علیه السلام نهایت استفاده رانموده و درس بگیرند و برای احقاق حقشان ازجامعه، جهانی متحد ویک دل شوند و به پاخیزند و قیام نمایند; به یقین بدانند که نصرت الهی شامل حال آنان خواهد شد.
دادخواهی
رسیدگی به مشکلات مردم از امور بسیارمهمی است که علی علیه السلام برآن تاکید داشت ونهایت سعی خود را به کار می برد تا در قلمروحکومت او بر کسی ظلمی نرود. اگر اطلاع پیدامی نمود، فردی و یا افرادی مورد ستم واقع شده اند، فورا اقدام می کرد و عاملین آن رامورد عتاب و سرزنش قرار می داد وحتی ازقدرت عزل می کرد. این نحوه از برخوردامام علیه السلام با افرادی که در پیرامونش گرد آمده بودند، حاکی از عشق و علاقه بیش ازحد درنهاد علی علیه السلام برای تحقق عدالت در جامعه و ازبین بردن ستم، تبعیض، حق کشی و اجحاف بود.
رفتار علی علیه السلام با توده مردم، شاکیان وستمدیدگان، الگوی عدل اسلامی است. زیراهیچگاه بی نوایی را از درخانه اش نراند و بلکه باوقار و متانت به درد دل تک تک افراد ومظلومان گوش فرا می داد و آنگاه برای دادخواهی و رسیدگی به مشکلات آنها شخصاوارد میدان می شد. هرگاه می شنید که ستمی توسط یکی از عمالش برمظلومی روا داشته شده، سخت برمی آشفت و از غصه این که درحکومت آن حضرت برمسلمانی یا اهل کتابی، جور و تعدی صورت گرفته است گریه، می کرد.
نقل کرده اند، روزی «سوده » دختر عماره همدانی به شکایت از مردی که علی علیه السلام او رامامور جمع آوری مالیاتش کرده بود، به خدمت امیرمؤمنان علیه السلام رسید.
حضرت با یک دنیا عطوفت و مهر از اوپرسید: کاری داری؟
سوده شکایت خود را مطرح ساخت.علی علیه السلام برستمی که برآن بانو رفته بود،بگریست و گفت:
بارخدایا! من آن را فرمان نداده ام تا به بندگانت ستم روا دارد و حقت را ترک گوید.
آنگاه کاغذی ازجیب خود درآورد و نامه ای بدین مضمون نوشت: پیمانه و میزان راکامل کن و به مردم چیزی را کم نفروش و در زمین فساد برپا ننما; چون این نامه من به تو برسد،آنچه را که در اختیار داری، نگهدار تا کسی که آن را از تو تحویل خواهد گرفت، بیاید. (13)
پی نوشتها:
1 - بقره، آیه 277.
2 - نهج البلاغه، صبحی صالح، نامه 53.
3 - علی کیست؟، فضل الله کمپانی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، چ 3، 1343، ص 209.
4 - نهج البلاغه، خطبه 37.
5 - علی کیست؟، ص 212.
6 - بحارالانوار، ج 41، ص 150.
7 - الکافی، ج 8، ص 69، ح 26.
8 - بحارالانوار، ج 41، ص 133.
9 - نهج البلاغه، خطبه 136.
10 - همان، خطبه 3.
11 - همان، نامه 47.
12 - همان، خطبه 29.
13 - بحارالانوار، ج 41، ص 119.

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست

نامه یک رزمنده به مجید توکلی

Posted:



محسن -


بيست و چند سال پيش شب عمليات كربلاي ٥ به ياد مي آورم گروهي از بچه هاي خط شكن در چادري نشسته و منتظر گرفتن فرمان حمله بودند.


هـيچكدام مطمئن نبودند فردا چه اتفاقاتى رخ خواهد داد همه براى يك چيز آنجا بودند هـيچكدام به فكر سود و زيان نبودند .


در آن چادر در آن شب پير و جوان هـر كدام به كاري مشغول بودند عده اي مي خواندند عده اي مي نوشتند عده اي با تعريف خاطرات شب مي گذراندند هـمه اما در يك قدمي مرگ يك وجه مشترك داشتند مي دانستند اگر فرمان صادر شود فردا شبي ديگر دور هـم جمع نيستند.


تمام عشق جبهـه رفتن من بودن با آن انسانهـاي پاك و ديدار مجدد با آنها بود زيرا آنها سودى در دروغ و ضررى در راستگويي نمي ديدند.


بعد از اين هـمه سال وقتي نامه مجيد را از زندان اوين خواندم برايم باور نكردنيست كه همان چادر و همان فضا و همان خط شكنها اين روزها در زنداني هستند توي همان كشوري كه پاكترين انسانهايش خون خود را تقديم ازادي و پايداري كشورشان كردند.


همه چيز شبيه آن شبهاست، دوستيها،خداحافظيها،مردانگيها، چه كسي فكر مي كرد يك روز اينطور بايد به خط زد. با اين تفاوت كه اينبار خط شكني كاري مردانه نيست. زن و مرد با هم و دوشادوش هم به خط مي زنند.
خداوند نگهدارشان باشد و به خانواده هايشان صبربدهد.

 

 *ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست